eiuvs
uit ie kers
en
De liefde voor
het schone
Twee overwinnningen van Svvift
Verrassende zege van
Tjoba 3 op Luctor 2
Grote belangstelling voor
jeugddag te Sehoondijke
Het leven is geen vrede
Ontmoetingen
Predikant vergelijkt r.-katholieke
en protestantse methoden
Statistische gegevens over kerkelijke
gemengde huwelijken
KORFBALCOMPETITIE Z.K.B.
Swift 5 leed
eerste nederlaag
Ds. H. v. d. Vee»
overleden
Ds. Timmerman
nam afscheid
van Yerseke
Impressies over godsdienstige opvoeding
W. Chr. Schaap
gaat heen
Sport, spel en
bezinning
Levende ervaring
Veel in Zuid-Holland
Twistgesprekken op
wereldjeugdfestival
Vicaris Schoneveld deed
intrede te Noordgouwe
Maandag 24 augustus 1959
ZEEIWSCH DAGBLAD
Pag, 4
Zaterdagmiddag zijn op het Nadorst-
terrein te Middelburg twee korfbalcompe-
titiewedstrijden gespeeld. Swift 2 won met
95 van Olympia uit Wilhelminadorp en
Stvift 4 zegevierde met 9i over Zuid-
zondeDe foto toont een moment uit een
der wedstrijden.
I flinke knauw waarvan echter Scampolo
2 weer profiteert. De stand bovenaan
I is nu: Scampolo 2 10 uit 7, Luctor 2
i 10 uit 8 en Zeelandia 2 10 uit 9.
Van onze korfbalmedewerker
GOES. Van het korfbalprogramma
van zaterdag moesten wederom diverse
wedstrijden worden afgevoerd. In de
eerste klasse vonden echter alle wed
strijden doorgang. Het resultaat van de
ze uitslagen was dat zowel Zuidwesters
als Vios zich nu wel definitief veilig ge
steld hebben. Vooral Vios liet er tegen
Animo 1 geen twijfel over bestaan wie
de sterkste was (146). Ook Scampolo
echter moest bij Zuidwesters diep in
het zand bijten (113). Het lot van
Scampolo 1 lijkt dan ook vrijwel m ze-
geld. Swift 2 handhaafde zich vlak on
der de leiders door met 95 van Olym
pia 1 te winnen. De stand in de eerste
klasse wijzigde zich niet.
In 2a kon Tjoba 2 weer een wedstrijd
inhalen. Het werd tegen Atlas een roya
le 81 zege en meer en meer gaat Tjo
ba 2 de leiders bedreigen. De stand bo
venaan is nu Blauw Wit 1 15 uit 9,
Swift 3 12 uit 8 en Tjoba 2 11 uit 7.
In 2b waar de strijd om de onderste
plaats zeer spannend leek te worden is
deze spanning plotseling weggevallen
omdat SSS zich uit de competitie heeft
teruggetrokken. Alle door SSS gespeelde
wedstrijden zijn dus vervallen. Door dit
terugtrekken zal Togo 2 dus het tweede
klasserschap behouden alhoewel van
Zeelandia 1 weer met 62 werd ver3o-j
ren. Aan de kop veranderde niets.
In 3a werd enkel gespeeld Swift 4
Zuidzande welke wedstrijd door de Mid
delburgers met 94 werd gewonnen.
Swift 4 is echter al te veel achter om
nog mee te doen in de strijd om de
titel.
de titel bij de allersterkste terecht is ge
komen want ook Y70D 1 kreeg in Bor-;-
sele geen voet aan. de grond (164).
In 3c haalde Tjoba 3 het stoute stukje
uit om Luctor 2 nfïet 5—4 over de Scncï-
de terug te sturen. De kampioenskan
sen van Luctor 2 kregen hierdoor een
Avondklasse
In de avondklasse zorgde Zuidwesters
2 ervoor, dat leider Swift 5 de eerste
nederlaag kreeg aangemeten (8Het
was voor Zuidwesters 2 toch een goede
week want ook van Vedo 2 werd over-
tuigend gewonnen 3—6! KVL won vol
gens de verwachtingen van Animo 3
'37). Door de Swift nederlaag komt
hun kampioenschap toch nog enigszins
in gevaar. Swift 5 moet nog drie wed
strijden spelen waaronder een tegen
KVL dat de tweede plaats inneemt.
De uitslagen: te. kl. Vios 1Animo 1
146: Swift 2—Olympia 2 9—5; Zuidw.
1Scampolo 1 113. 2a: Tjoba 2—Atlas
81; 2b: Zeelandia 1Togo 2 62; 3a:
Swift 4Zuidzande 94; 3b: Vopo
VZOD 1 15—4: 3c: Tjoba 3—Luctor 2
54; avondklasse: Vedo 2Zuidw 2
36; Zuidw. 2Swift 5 84; Animo 3—
KVL 37; Ondo 2—Swift 5?; adsp. D:
KVL—Vopo 2—5: E: Vedo b—Noad b
30: Top b—Animo e 20: F: de Poel
SSS 4—0; Elto bVios 01.
De Bond Heemschut heeft in een
adres aan het gemeentebestuur van Nue-
nen in Noord Brabant gepleit voor het
behoud van de pastorietuin in Nuenen en
het nabijgelegen Begemanhuis, waar
Vincent van Gogh heeft gewoond. Het
complex wordt bedreigd door een uit
breidingsplan van de gemeente.
De jury voor de filmprijs van de
Raad van Europa heeft een eervolle
vermelding verleend aan „Prijs de zee"
van Herman van der Horst.
's-GRAVENHAGE. In de ouder
dom van 52 jaar is te Donkerbroek
overleden ds. H. van der Veen, pre
dikant bij de Gereformeerde Kerk in
deze gemeente. Ds. Van der Veen
aanvaardde zijn ambt op 17 septem
ber 1933 te Oppenhuizen. Deze stand*
plaats verwisselde hij in 1947 met die
van Donkerbroek. Hij was enige ma
len lid van de generale .synode en als j
zodanig diende hij haar ock als rap-'
porteur. Voorts was hij redacteur van,
de Friesche Kerkbode. De teraardei
bestelling zal dinsdagmiddag te Don-!
kerbroek geschieden, na afloop van
een rouwdienst in de gereformeerde
kerk.
YERSEKE. Na een ambtsperiode
van dertien jaar, waarin hij zijn ge
meente tot grote bloei heeft weten te
brengen, heeft ds. H. R Timmerman,
vrij evang. predikant, afscheid geno
men van zijn gemeente wegens ver
trek naar Amsterdam-west.
Zijn afscheidspreek was naar aanlei
ding van Mattheus 17 vers 8. Na de
preek werd ds. Timmerman toegespro
ken door ouderling Jac. van Zweden
namens kerkeraad en gemeente, door
ds. J. Kapelse te Goes namens de clas
sis, door ds. J. E. Booy, geref. predi
kant namens de predikanten van Yer
seke, door ds. J. G. Niewö namens de
Vrije Evang. Gemeente te Wemeldinge,
de heer L. Duvekot namens het comi
té van Vrije Evangelische Gemeenten
in Nederland.' door burgemeester A. C.
Willemsen namens 'het gemeentebe
stuur en ten slotte door een ouderling
van de Vrije Evangelische Gemeente te
Amsterdam-west. Schriftelijke af
scheidswoorden waren binnengekomen
van het' Leger des Heils in Yerseke.
van de Geref. Gemeente en van de Ge-
ref. Gemeente in Nederland ter plaatse.
De
ROTTERDAM. De heer W. Chr.
Schaap gaat op de jaarlijkse algemene
vergadering van de Koninklijke Neder
landse korfbalibond, die op 5 september
in ICrasnapolsky te Amsterdam wordt
gehouden, zijn functie als voorzitter
ïn 3b bevestigde Vopo nogmaals dat j neerleggen. De heer W. Chr. Schaap zal
i-i-i i 4 i„ui flhii non brvihlenovii-iflf» iran nnoovoar 70.
dan een ambtsperiode van ongeveer ze
ven jaar achter de rug hebben. Het
ligt niet in zijn bedoeling een andere
functie in het hoofdbestuur te aanvaar
den. Als kandidaat -voor de functie van
voorzitter heeft men hoofdbestuurslid ir
H. A. Duns gesteld.
Twee particuliere collecties
Mili, •l'.'.TIIIIIIIIIIMIU
in het Singer-museum
iiiiiiiiiiMiKiiiiiiiiitiiuiiiHiiHimiiiiiimmmiimiiimmm
Van onze kunstredactie
LAREN. Ons land heeft ver
scheidene zeer belangrijke particu
liere collecties oude kunst. De be
roemdste is lange jaren de collectie-
Var. Beuningen geweest, maar die
is enige tijd na het overlijden van
de heer D. G. van Beuningen aan
gekocht door de gemeente Rotter
dam en heeft het Museym Boymans-
van Beuningen verheven tot een der
belangrijkste van ons land. Wat de
Rubens-collectie betreft zelfs tot
een der rijkste van de hele wereld.
Naast de collectie-Van Beuningen
zijn nog andere belangrijke verza
melingen opgebouwd. Om enkele te
noemen: de collectie van de heer
J C H Heldring en die van de
heer Sidney van den Berg. Er zijn
nog verscheidene andere.
Twee particuliere collecties de
Het mansportret uau Rembrandt
op de tentoonstelling in het
Singer-museum te Laren.
eigenaars ervan wensen anoniem te
blijven zijn momenteel geëxpo
seerd in het Singer-museum te La
ren. Collecties die bewijzen dat de
collectioneurs met veel liefde voor
het schone, met smaak en inzicht
schilderijen hebben verzameld, die
tot de grootste werken van onze
schildersscholen gerekend kunnen
worden. Bij de schitterende reeks
geëxposeerde werken zijn twee schil
derijen van Frans Hals. een vrou
wen- en een mannenportret. die pas
kort geleden uit het buitenland zijn
aangekocht. Voorts zijn er werken
van Quinten Matsys, Avercamp. Ru
bens, Jacob van de Velde de jonge,
van Salomon en Izaak Ruysdael en
natuurlijk Rembrandt. Van Rem
brandt o.a. een prachtig portret van
een oude man.
De tentoonstelling, die tot 30
augustus blijft geopend, is aange
vuld met een collectie antiek aarde
werk.
SCHOONDIJKE. Zaterdag werd
voor de gehele jeugd van de gemeen
te een jeugddag georganiseerd, waar
voor veel belangstelling bestond.
Een voetbalcompetitie tussen elftallen
uit de Hervormde, Gereformeerde en
Rooms-Katholieke jeugdclubs leverde
's middags na een spannende strijd een
overwinning op voor de Hervormde
jeugdgroep, die met het erevaantje ging
strijken.
Van de zijde der ouders was voor de
1 vele evenementen op het prachtige sport-
i terrein veel interesse. De behendig
heidswedstrijden op de fiets, leverde
heel wat moeilijkheden op. Het viel niet
mee, precies op de plank te rijden, en
het evenwicht te bewaren. Het was erg
genoegelijk, een feest, waaraan de ge
hele gemeente medeed.
Joop van Baal was de eerste prijs
winnaar bij de jongens, Tannie van Ha-
neghem was het behendigste meisje op
de fiets.
Om zes uur werd de jeugd van het
schoolplein van de O.L. school afgehaald,
om achter de muziek vereniging O.K.K.
begeleid met vrolijke marsmuziek weer
naar het sportveld te worden gebracht.
Hier werden eerst volksdansen uitge
voerd en was er zang en muziek.
De hoofdmoot van het avondprogram
ma werd gevormd door het openlucht
spel Zingani, en kozakkenspel, geschre
ven door Peter Spoor.
Onder regie van de heer C. Musson
werd dit spel goed gebracht. Er was
veel belangstelling.
De vier musicerende Mexicaantjeszorg
den voor een gewaardeerde omlijsting van
het programma op de jeugddag te Sehoon
dijke. Van l.n.r.: Els van Baal, Ineke
Beeke, Anneke Moggré en Hanny Quist.
De beide plaatselijke predikanten, ds.
P. A. L. Brinkman, en ds. H. A. Bol-
tenburg hielden tussen de bedrijven een
korte toespraak, waarin zij aandacht
vroegen voor de kerk van Christus.
patiënt, die ds. Noorman wilde
bezoeken in een ziekenhuis in de pro-,
vinei e, bleek al weer naar zijn woon
plaats vertrokken te zijn. Er was
daardoor t;' ver om de Kapel van
O.L. Vrouw ter Nood te bezoeken, die
daar in de buurt was. Aan de bespie
gelingen, die het gevolg van dit be
zoek waren, ontlenen we het navol
gende uit het Herv. Kerkblad Zaan
dam:
,,In het kerkje kreeg ik een ant
woord op de vraag, die telkens terug
keert. Deze: hoe is het toch mogelijk,
dat de r.k. kerk de mensen zo veel
beter vasthoudt dan wij? Het bevre
digt niet om daarbij alleen aan dwang
te denken. Met dwang alleen houd je
geen intellectuelen, arbeiders en ar
tiesten vast.
Terwijl ik rondkeek, kwam er een
jonge vader met drie kinderen bin
nen, jongetjes van plm. 4. 6 en 3
jaar. Ze gingen dicht bij het altaar
zitten. De kinderen mochten een
kaars kopen en aansteken en voor het
beeld zetten. Toen ging de vader hard
op bidden en de jochies vielen telkens
in.
Na een paar minuten stonden ze op,
vader knielde voor het altaar, de jon
getjes volgden zijn voorbeeld en daar
na verlieten ze de kerk. Het gebeurde j
allemaal met de grootste ernst, be
langstelling en eerbied. Het was dui
delijk te merken, dat de kinderen het
mooi en fijn vonden.
Toen dacht ik meteen: deze vijf mi
nuten zetten een stempel op het leven
van die jongens. Zo iets vergeten ze
nooit. Zulke indrukken werken na: een
kerk en daar is ook vader eerbiedig
en stil. daar is Iemand, voor wie je
mooie kaarsen aansteekt, daar kun je
bidden, dat moeder weer gauw beter
mag worden en dan hoort God het. Dit
is een wereld van eerbied en vertrou
wen, waar zulke kinderen al jong bin
nenkomen en die ze nooit helemaal
meer kwijtraken.
U voelt toch zeker wel, dat hierbij
de godsdienstige opvoeding van ouders,
die van hun kinderen zeggen: ,,Als ze
er de leeftijd voor hebben en ze wil-
len naar de catechisatie, dan zal ik
ze heus niet tegenhouden" nogal ma
ger afsteekt? Alsof door onderwijs
goedgemaakt kan worden wat een
kind tekort is gekomen aan levende
ervaring en verbeelding van het hei
lige!
Op de vraag: hoe komt het toch,
dat die r.k. volle kerken hebben en
houden en dat het ons zo vreselijk veel
moeite kost om de mensen daar naar
toe te krijgen? luidt het antwoord: dat
komt doordat de kinderen daar van
hun jeugd af aan godsdienstige indruk
ken meekrijgen, die heel hun leven
nawerken. Dus zegt de rationalist
van alle tijden, die helaas nog niet uit
gestorven is wordt het hun van de j
wieg af aan ingepompt en is het alleen
maar sleur.
Nee mijnheer, net als u alleen
maar dankbaar bent, dat uw ouders j
u vroeg met twee woorden hebben le
ren spreken en u uw hele leven daar
gemak van hebt gehad zoals van zo-!
veel andere dingen, die u van jongsaf
zijn geleerd, zo brengt het alleen I
maar voordeel, dat een kind jong de
eerbied leert voor het Heilige. Daar is
geen dwang voor nodig, want daar
vraagt zijn ziel om. En wie dat aan
het kind onthoudt, die doet het geeste
lijk tekort. Godsdienstige opvoeding
bestaat niet allereerst in het geven
van vermaningen, het uitdelen van
wijze lessen of het dwingen naar de
kerk te gaan. Het betekent: de ziel
van het kind vullen met beelden, die
het helpen eenmaal God te vinden.
Als de ziel niet wordt geraakt en de i
verbeelding gevoed dan falen alleman- j
dere middelen."
reaus van de Oostenrijkse jeugd, die
met uitzondering van de communisten
geweigerd hadden deel te nemen, op
de meest heftige wijze gediscussieerd.
Op geografisch belangrijke punten en
in de nabijheid van de centra van het
festival waren vijftien ,,Informations-
stellen" gebouwd. De twistgesprekken
duurden tot in de late uren van de
nacht. Vaak was het twee uur in de
nacht aleer de groepen uiteengingen.
Aan deze discussies namen naast veie
hierop afgestuurde Oostenrijkse com
munisten zeer vele festivalgangers als
sprekers en luisteraars deel. Vooral
kon men Russisch, Engels, Frans, Hon
gaars, Pools en Tsjechisch beluisteren.
De rooms-katholieke jeugd had een
reeks eigen manifestaties voorbereid.
Een protest van de Russische ambas
sadeur ten spijt heeft kardinaal Kömg
in de kerk ..Am Hof" een mis voor
de zwijgende Kerk gecelebreerd. In
de Stefansdom was dagelijks gelegen
heid tot de biecht in alle Slavische
talen alsmede io Engels, Frans en
Spaans.
Vooral zeer vele Polen kon men hier
waarnemen. De tentoonstelling „Unbe-
siegter Glaube", die de lijdensweg van
de vervolgde Kerk tot inhoud had, I
werd in totaal door 25.000 personen
bezocht. Onder hen bevonden zich zes
honderd deelnemers aan het festival.
Brochures en gebedenboeken in alle
oostelijke talen (vooral de dundruke
dities) vonden een goede aftrek. De
r.k. jeugd had voor de tijd van het
festival opgeroepen tot een ..gebeds
storm voor de vervolgde Kerk". Aan
een nachtelijke gebedsdienst namen
2.500 jonge mensen deel; enige duizen
den deelnemers werden geteld bij de
mis in de byzantijnse ritus, die op 2
augustus in de Stefansdom werd ge
vierd. Ook deze kerkdienst werd ge
houden voor de in slavernijen ver
drukking levende Kerk. (KIPA)
Door de bouw van een standaard
type van verplaatsbare kleine kerken
vvÜ de Evangelische kerk van het
Rijnland als eerste Duitse landskerk
tegemoetkomen aan het heersend ge
brek aan ruimte voor kerkdiensten.
In een thans in de daarvoor in aan
merking komende vakbladen uitge
schreven prijsvraag, waarvoor vier
prijzen worden uitgeloofd, heeft de
leiding van de kerk van het Rijn
land de Duitse architecten opgeroepen
een ontwerp voor een dergelijke kerk
met opgaaf van kosten in te dienen.
Gevraagd wordt een ontwerp voor
een kerk met 150 zitplaatsen, consis
toriekamer en de nodige meubilering,
die op verschillende plaatsen kan wor
den opgesteld. Men is vrij in de keu
ze van het bouwmateriaal. Mep ver
wacht in de kerk van het Rijnland,
dat de prijsvraag architectonisch in
teressante resultaten zal opleveren.
Het idee voor de bouw van derge
lijke kleine kerken heeft de kerk van
het Rijnland gekregen van een gemeen
te in Sleeswijk-Holstein, die het ge
lukt was, door zich strikte beperkingen
op te leggen, een kerk met 132 plaat
sen voor 30.000 Mark te bouwen.
Op een doopsgezinde gemeente
avond te Hoorn werd voorgesteld, dat
de predikant voortaan in een toga zou
preken. De predikant verklaarde hier
tegen geen bezwaar te hebben indien
de gemeente hem van dit ambtskleed
wilde voorzien. De meerderheid zag
echter de noodzakelijkheid van deze
ingrijpende liturgische verandering
niet in en dus blijft het zoals het
was (Doopsgezind Weekblad)
De actieperiode met betrekking
tot de Nationale Reclasseringsdag
loopt dit jaar van 14 tot en met 27
september. Als centrale datum is
vastgesteld zaterdag 26 september.
Evenals vorige jaren wordt ook nu
weer getracht via pers, radio en te
levisie de reclasseringsgedachte te
verbreiden en ons volk meer reclas-
seringsgezind te maken.
Gedurende het onlangs te Wenen ge
houden communistische Wereldjeugd
festival werd op alle inlichtingenbu-
In het jongste nummer van G.S.I.-
nieuws, een kwartaaluitgave van de
Stichting Gereformeerd Sociologisch
Instituut, worden statistische gegevens
gepubliceerd over het kerkelijk ge
mengd huwelijk in Nederland. De vol
gende passage troffen we aan in het
slot van het door C. Boekestijn geschre
ven artikel:
..Bij de bestudering van de frequen
tie van het kerkelijk gemengd huwen,
bleek, op grond van de volkstelling "47.
dat de r.k. het minst buiten eigen j
kring huwen, daarna de gereformeer- i
den. vervolgens de Ned. hervormden
en de onkerkelijken.
Behalve bij de onkerkelijken huwen!
telkens meer vrouwen uit een gezind-;
te met een man van een andere ge
zindte dan andersom. Dit houdt ver
band met het in de kerken aanwezige
vrouwenoverschot.
Het aantal gemengde huwelijken is
bij de niet-eerste huwelijken voor alle
gezindten relatief veel hoger dan bij
de eerste huwelijken.
Uitgaande van gecorrigeerde cijfers,
waardoor rekening werd gehouden
met de verschillen in grootte van de
kerkelijke gezindten, werden voor elke
gezindte belangrijke verschillen in
onverschilligheid" tegenover het ge
mengde huwen tussen de verschillende
provincies geconstateerd.
Het meest trouw aan de eigen ker-|
kelijke gezindte bij het aangaan van
een huwelijk zijn de vier noordelijke
provincies met uitzondering van de1
r.k. in Groningen en de N.H. in Gro
ningen en Friesland. De provincies
N.H., Z.H. en Utrecht geven zeer ho
ge cijfers te zien. hetgeen een gevolg
is van de invloed van de grote ste
den, waar het gemengd huwen zeer
vaak voorkomt. Zeer Loge cijfers
vindt men voor de r.k. in Rotterdam
en voor de Ned. herv. en geref. in
Amsterdam.
In de grote steden blijkt telkens het
.onverschilligheidscijfer" voor het ge
mengd huwen bij de gereformeerden
lager te liggen dan bij de r.k. in te
genstelling tot het cijfer voor geheel
Nederland.
Gaat men na met wie men huwt als
een gemengd huwelijk tot stand komt.
dan blijken de r.k. geen voorkeur te
bezitten voor een protestant boven een
onkerkelijke. Eerder het tegendeel is
het geval.
De Ned. herv. vertonen een duide
lijke aversie tegen een huwelijk met
een r.k. Zij vertonen geen voorkeur
voor de groep overige protestanten
(dus vooral gereformeerden) boven
de onkerkelijken. Zij sluiten veel va
ker een huwelijk met een onkerkelijke
dan met een r.k
De gereformeerden tonen een dui
delijke voorkeur voor de groep overi
ge protestanten (dus vooral Ned. her
vormden) boven de onkerkelijken. Zij
geven blijk van een grote aversie te
gen een huwelijk met een r.k.
Zij huwen vaker met een onkerke
lijke dan met een r.k. De invloed van
de onkerkelijken doet zich in veel
grotere mate gelden bij protestanten
dan bij r.k. Met name geldt dit voor
de Ned. herv. Voor de gereformeerden
ligt het cijfer slechts weinig boven
dat van de r.k.
Aldus de lieer C. Boekestijn, weten
schappelijk ambtenaar voor de socia
le psychologie aan de Vrije Universi-
teit, in- G.S.I.-nieuws.
programma's
1
1
In Het kort]
DINSDAG 25 AGUSTUS
RADIO
NOORDGOUWE. Na in de morgen
dienst te zijn bevestigd door zijn va
der, prof. dr. J. Schoneveld. die een
preek hield naar aanleiding van Mar
kus 4 vers 26 tot 9, heelt vicaris J.
C. Schoneveld gistermiddag in de Ned.
herv. kerk te Noordgouwe intrede ge
daan ais vicaris. Hij zal het ambtelijke j l
werk verrichten tijdens de periode van I
het legerpredikantschap van de plaat- i
selijke predikant, ds. H. W. Buinink.
Vicaris Schoneveld hield zijn intre
depreek over Handelingen 8 vers 35.
Hij werd o.a. toegesproken door ds.
Buinink, door ds. De Groot te Brou
wershaven namens de Ring en door
burgemeester M. A. van Wijk.
Aan de bevestigingsdienst verleende
het kerkkoor medewerking.
0 De Hongaarse atleet Roszavolgyi heeft
zaterdag tijdens de nationale kampioen
schappen de 150 me'ei- gewonnen in
3.38,9. de beste tijd, ó'ie dit jaar op dit
nummer is gemaakt.
De Amerikaanse zeiler Lowell North
j heeft te Newport Beach (Cal.l het we-
1 reldkampioenschap in de Star-klasse be-
I haald, vóór zijn landgenoot Gary Comer.
BERGEN OP ZOOM, 22 aug. Groen
te- en fruitveiling. Stamboon dubbel prin-
en
I cessen I
Aanvoer 1000 kg.
PR WAS EENS een man die het zo met zich zelf had
getroffen dat hij een heel vreemdsoortig gebed
uitsprak hij dankte God namelijk dat hij niet
zo slecht was als de andere mensen, bijv. rovers,
echtbrekers, mensen die het met het recht niet zo
nauw namen enz. enz.
Natuurlijk weet u waar ik dit verhaal vandaan
haal en wie die man was. De naam Farizeeër is
er berucht door geworden. De Farizeeër staat be
kend als het type mens dat het verschrikkelijk zou
vinden als zijn naaste, op hem wijzende, zou moe
ten zeggen: ,.Nu, met die is het ook niet alles;
daar is ook een steek aan los".
Ik las onlangs een behartigenswaardige opmer
king: ,,De mens kan met hopen op enige vooruit
gang in het geestelijke leven als hij zich niet ten
volle bewust wordt van de fouten die hij maakt.
Door die fouten voor zijn eigen geweten te ver
bergen, zal hij nooit een stap verder komen". Dat
is dus een ander geluid. Die Farizeeër deed aan
struisvogelpolitiek, want op de keper beschouwd,
maakte hij en maakt iedereen fouten en doet ieder
een dingen die hij of zij nu eenmaal niet graag
van de daken af verkondigd zou zien.
Die Farizeeër, het klassieke voorbeeld van zelf
verheffing, verafschuwd door iedereen, vindt echter
in allerlei gradaties meer navolgers dan misschien
gedacht wordt. Niemand vindt het ten slotte leuk
op zijn gebreken gewezen te worden. Als men er
minder mooie praktijken op na houdt, is het meestal
de schuld van die of die of van de omstandighe
den. In wezen bidden wij allemaal min of meer
het gebed van de Farizeeër; Heere, ik dank u dat
ik het zo best met me zelf heb getroffen.
TN HET VREEMDE en moeilijke boek van de Tsje-
chische schrijver Franz Kafka, ,,Het proces",
tekent hij iemand die steeds onder een onbepaal
de beschuldiging leeft. De man weet zelf niet waar
van hij wordt beschuldigd. Maar hij wordt van dit
probleem bezeten. Hij zoekt steeds en speurt na,
maar komt er niet achter. Zijn beschuldigers zijn
er, maar laten hem in het ongewisse. Zij sturen
hem van het kastje naar de muur. Ten slotte ma
ken zij hem af „als een hond".
De sleutel tot dit vreemde boek is de parabel
voor „het gerecht" die deze zelfde Kafka eens in
een ander boek van zijn hand liet uitkomen. In dit
korte prozastuk beschrijft Kafka iemand die voor
de poort van de Wet komt. Hij vraagt toegang tot
de Wet. maar de poortwachter waarschuwt hem en
legt hem allerlei moeilijkheden in de weg. In plaats
van de poort toch door te gaan en het binnenste
van de Wet te naderen, blijft hij buiten zitten
wachten, onmachtig en te schuldig als hij zich
voelde. Dit duurt dagen en jaren tot zijn e'-ide
komt. En nog heeft hij de moed niet gevonden
om tot de Wet door te dringen.
In dit boek en in dit verhaal zie ik het type
van de mens die altijd en overal overweldigd wordt
door een schuld werkelijk of denkbeeldig
Een schuld, hetzij een karakterfout, hetzij een be
gane misdaad, waardoor het leven wordt vergiftigd
en waaraan deze mens ten slotte geestelijk tenon-
der gaat. De antipode van de Farizeeër dus.
Tl/I AAR IK KEN jtog een ander verhaal uit de Bijbel
het levensverhaal van de aartsvader Jacob
Deze Jacob was geen braaf mens en er was geen
enkele reden voor hem om zich op de borst te
kloppen, zoals de Farizeeër deed. Wij kennen zijn
geschiedenis hij had zijn oude blinde vader voor
gelogen en zijn broer op schandelijke manier be
drogen. Met schade en schande beladen moest hij
het ouderlijke huis ontvluchten. Zijn leven was vol
strijd en schuld. Totdat hij op een zeer kritiek
ogenblik van zijn leven God ontmoette.
In een even vreemd en imponerend verhaal als
de parabel van Kafka, vertelt de Bijbel over deze
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiIIIII
ontmoeting van deze Jacob met een Man, waarin
hij God herkent..Deze Man belet hem de door
tocht, maar Jacob worstelt met Hem tot de dage
raad toe. Hij liet God niet los, maar dwong God
een belofte, een zegen af. Jacob (bedrieger) werd
Israël (Vorst Gods). Jacob kende zijn schuld, maar
bleef er niet in steken. Hij drong door tot de Wet
en schoof „de poortwachter" opzij. Hij worstelde
met God om de rechtvaardiging van zijn schuld.
Ik schetste u in het kort drie mensen drie
typen: iemand, die denkt zonder schuld te zijn;
iemand die onder zijn schuld bezwijkt en iemand
die zich boven zijn schuld uit weet te worstelen en
God aangrijpt Om Zijn Genade af te smeken.
Gezelle, de Vlaamse priesterdichter, begreep dit
ook heel goed. toen hij schreef:
liet leven is geen vrede' alhier
geen wapenstilstand vragen
liet leven is: de Kruisbanier
tot in Gods handen dragen
Jacobs verhaal in de Bijbel eindigt zeer merk
waardig: „Toen Jacob Pniël (de plaats der wor
steling) verliet, ging de zon over hem op". Mis
schien zegt u dit iets.
X.
HILVERSUM I 402 m
ochtend
AVRO: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nus;
8.15 Pianospel; 8.30 Gram: 9.00 Gym: 9.10
De groenteman: 9.15 Gram: 9.33 Waterst;
9.40 Morgenwijding; 9.55 Een boek v h
geestelijk leven, caus; 10.00 Gram; 10.50
V d kleuters, 11.00 R.V.Ü. Vorm en kleur
in de moderne kunst. d. P van 't Zelfde:
11.30 V d rieken.
middag
12.00 Orgelspel; 12.20 Gram; 12.30 Land
en tuinb meded: 12.33 Lichte muz; 13.00
Nws; 13.15 Meded of gram: 13.20 Frome-
nade-ork; 13.55 Beursber: 14.00 Gram:
14.45 Zang en piano; 15.15 V d jeugd;
16.15 Gram: 16.30 Caus; 16.45 Pianospel:
17.15 De dierenwereld en wij, eaus; 17.25
Gram.
avond
18.00 Nws; 18.15 Pianospel. 18.30 R.V.U
Het ontstaan en de ontwikkeling van de
sterren: 19.00 Dansmuz en gram: 19.45 To-
neelbesch: 20.00 Nws; 20.05 Dansmuz;
20.35 Caleb mijn zoon, hoorsp; 21.55 Lich
te muz; 22.15 Journ: 22.15 Festival v
Salzburg: bariton en piano: 23.00 Nws:
23.15 Beursber v New York; 23.1724.00
Gram.
HILVERSUM II 298 m
ochtend
KRO. 7.00 Nws; 7.15 Gram: 7.45 Mor-
gebed en lit kal: 8.00 Nws; 8.15 Gram;
8.50 V d vrouw: 9.40 V d jeugd. 10.00
V d kind: 10.15 Lichtbaken, caus: 10.30
Gram: 11.00 V d vrouw; 11.30 Gram:
11.50 Als de ziele luistert, caus.
middag
12.00 Middagklok noodklok; 12.02
Gram; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.23
Gram; 12.50 Act; 13.00 Nws: 13.15 Zonne
wijzer; 13.20 Platennieuws; 13.30 Métropo-
le Ork: 14.00 V d kind; 14.30 Gram: 14.35
V d plattelandsvrouwen; 14.45 Gram: 15.30
Gram of regenprogr v d jeugd: 16.00 V d
zieken: 16.30 Ziekenlof 17.00 V d jeugd;
17.40 Beursber; 17.45 Reg uitz. Australisch
Nieuw-Guinea.
avond
18.00 Gram; 18.20 Reger uitz; Natuuij
bescherming en wetenschap; 18.30 V d
jeugd: 18.45 Vocaal ens; 19.00 Nws: 19.10
Act; 19.25 Sportpraatje; 19.35 Gram; 20.30
Vacantie-(wetensw) aardigheden: 21.00 Omr
ork en solist: 22.10 Sas en piano. 22.30
Gram: 22.45 Avondgebed en lit kal; 23.00
Nws; 23.15—24.00 Gram.
TELEVISIE
NEDERLAND
NTS: 20.00 Journ en weeroverz; 20.20
21.50 Speelfilm.
BELGIË VLAAMS
19.30 Nws, act, journ en iveerber: 20.00
Progr over fotografie; 20.25 Speelfilm;
21.50 Nws en journ.
BELGIË FRANS
19.30 Marine en luchtmachtkron; 20.00
Journ; 20.30 Filmprogr: 22.20 Lichte muz;
22.50 Wereldnws
DUITSLAND
17.00 en 17.20 V d jeugd; 17.40 Rep (Re
gionaal progr: NDR: 18.45 Die Nordschau.
WDR; 18.45 Hier und Heute; 19.25 Inter
mezzo. NDR: 19.30 De scheidsrechter):
20.00 Nws en act; 20.20 TV-spel; 2140
Documentaire.