eiuvs uit ie kers en De liefde voor het schone Twee overwinnningen van Svvift Verrassende zege van Tjoba 3 op Luctor 2 Grote belangstelling voor jeugddag te Sehoondijke Het leven is geen vrede Ontmoetingen Predikant vergelijkt r.-katholieke en protestantse methoden Statistische gegevens over kerkelijke gemengde huwelijken KORFBALCOMPETITIE Z.K.B. Swift 5 leed eerste nederlaag Ds. H. v. d. Vee» overleden Ds. Timmerman nam afscheid van Yerseke Impressies over godsdienstige opvoeding W. Chr. Schaap gaat heen Sport, spel en bezinning Levende ervaring Veel in Zuid-Holland Twistgesprekken op wereldjeugdfestival Vicaris Schoneveld deed intrede te Noordgouwe Maandag 24 augustus 1959 ZEEIWSCH DAGBLAD Pag, 4 Zaterdagmiddag zijn op het Nadorst- terrein te Middelburg twee korfbalcompe- titiewedstrijden gespeeld. Swift 2 won met 95 van Olympia uit Wilhelminadorp en Stvift 4 zegevierde met 9i over Zuid- zondeDe foto toont een moment uit een der wedstrijden. I flinke knauw waarvan echter Scampolo 2 weer profiteert. De stand bovenaan I is nu: Scampolo 2 10 uit 7, Luctor 2 i 10 uit 8 en Zeelandia 2 10 uit 9. Van onze korfbalmedewerker GOES. Van het korfbalprogramma van zaterdag moesten wederom diverse wedstrijden worden afgevoerd. In de eerste klasse vonden echter alle wed strijden doorgang. Het resultaat van de ze uitslagen was dat zowel Zuidwesters als Vios zich nu wel definitief veilig ge steld hebben. Vooral Vios liet er tegen Animo 1 geen twijfel over bestaan wie de sterkste was (146). Ook Scampolo echter moest bij Zuidwesters diep in het zand bijten (113). Het lot van Scampolo 1 lijkt dan ook vrijwel m ze- geld. Swift 2 handhaafde zich vlak on der de leiders door met 95 van Olym pia 1 te winnen. De stand in de eerste klasse wijzigde zich niet. In 2a kon Tjoba 2 weer een wedstrijd inhalen. Het werd tegen Atlas een roya le 81 zege en meer en meer gaat Tjo ba 2 de leiders bedreigen. De stand bo venaan is nu Blauw Wit 1 15 uit 9, Swift 3 12 uit 8 en Tjoba 2 11 uit 7. In 2b waar de strijd om de onderste plaats zeer spannend leek te worden is deze spanning plotseling weggevallen omdat SSS zich uit de competitie heeft teruggetrokken. Alle door SSS gespeelde wedstrijden zijn dus vervallen. Door dit terugtrekken zal Togo 2 dus het tweede klasserschap behouden alhoewel van Zeelandia 1 weer met 62 werd ver3o-j ren. Aan de kop veranderde niets. In 3a werd enkel gespeeld Swift 4 Zuidzande welke wedstrijd door de Mid delburgers met 94 werd gewonnen. Swift 4 is echter al te veel achter om nog mee te doen in de strijd om de titel. de titel bij de allersterkste terecht is ge komen want ook Y70D 1 kreeg in Bor-;- sele geen voet aan. de grond (164). In 3c haalde Tjoba 3 het stoute stukje uit om Luctor 2 nfïet 5—4 over de Scncï- de terug te sturen. De kampioenskan sen van Luctor 2 kregen hierdoor een Avondklasse In de avondklasse zorgde Zuidwesters 2 ervoor, dat leider Swift 5 de eerste nederlaag kreeg aangemeten (8Het was voor Zuidwesters 2 toch een goede week want ook van Vedo 2 werd over- tuigend gewonnen 3—6! KVL won vol gens de verwachtingen van Animo 3 '37). Door de Swift nederlaag komt hun kampioenschap toch nog enigszins in gevaar. Swift 5 moet nog drie wed strijden spelen waaronder een tegen KVL dat de tweede plaats inneemt. De uitslagen: te. kl. Vios 1Animo 1 146: Swift 2—Olympia 2 9—5; Zuidw. 1Scampolo 1 113. 2a: Tjoba 2—Atlas 81; 2b: Zeelandia 1Togo 2 62; 3a: Swift 4Zuidzande 94; 3b: Vopo VZOD 1 15—4: 3c: Tjoba 3—Luctor 2 54; avondklasse: Vedo 2Zuidw 2 36; Zuidw. 2Swift 5 84; Animo 3— KVL 37; Ondo 2—Swift 5?; adsp. D: KVL—Vopo 2—5: E: Vedo b—Noad b 30: Top b—Animo e 20: F: de Poel SSS 4—0; Elto bVios 01. De Bond Heemschut heeft in een adres aan het gemeentebestuur van Nue- nen in Noord Brabant gepleit voor het behoud van de pastorietuin in Nuenen en het nabijgelegen Begemanhuis, waar Vincent van Gogh heeft gewoond. Het complex wordt bedreigd door een uit breidingsplan van de gemeente. De jury voor de filmprijs van de Raad van Europa heeft een eervolle vermelding verleend aan „Prijs de zee" van Herman van der Horst. 's-GRAVENHAGE. In de ouder dom van 52 jaar is te Donkerbroek overleden ds. H. van der Veen, pre dikant bij de Gereformeerde Kerk in deze gemeente. Ds. Van der Veen aanvaardde zijn ambt op 17 septem ber 1933 te Oppenhuizen. Deze stand* plaats verwisselde hij in 1947 met die van Donkerbroek. Hij was enige ma len lid van de generale .synode en als j zodanig diende hij haar ock als rap-' porteur. Voorts was hij redacteur van, de Friesche Kerkbode. De teraardei bestelling zal dinsdagmiddag te Don-! kerbroek geschieden, na afloop van een rouwdienst in de gereformeerde kerk. YERSEKE. Na een ambtsperiode van dertien jaar, waarin hij zijn ge meente tot grote bloei heeft weten te brengen, heeft ds. H. R Timmerman, vrij evang. predikant, afscheid geno men van zijn gemeente wegens ver trek naar Amsterdam-west. Zijn afscheidspreek was naar aanlei ding van Mattheus 17 vers 8. Na de preek werd ds. Timmerman toegespro ken door ouderling Jac. van Zweden namens kerkeraad en gemeente, door ds. J. Kapelse te Goes namens de clas sis, door ds. J. E. Booy, geref. predi kant namens de predikanten van Yer seke, door ds. J. G. Niewö namens de Vrije Evang. Gemeente te Wemeldinge, de heer L. Duvekot namens het comi té van Vrije Evangelische Gemeenten in Nederland.' door burgemeester A. C. Willemsen namens 'het gemeentebe stuur en ten slotte door een ouderling van de Vrije Evangelische Gemeente te Amsterdam-west. Schriftelijke af scheidswoorden waren binnengekomen van het' Leger des Heils in Yerseke. van de Geref. Gemeente en van de Ge- ref. Gemeente in Nederland ter plaatse. De ROTTERDAM. De heer W. Chr. Schaap gaat op de jaarlijkse algemene vergadering van de Koninklijke Neder landse korfbalibond, die op 5 september in ICrasnapolsky te Amsterdam wordt gehouden, zijn functie als voorzitter ïn 3b bevestigde Vopo nogmaals dat j neerleggen. De heer W. Chr. Schaap zal i-i-i i 4 i„ui flhii non brvihlenovii-iflf» iran nnoovoar 70. dan een ambtsperiode van ongeveer ze ven jaar achter de rug hebben. Het ligt niet in zijn bedoeling een andere functie in het hoofdbestuur te aanvaar den. Als kandidaat -voor de functie van voorzitter heeft men hoofdbestuurslid ir H. A. Duns gesteld. Twee particuliere collecties Mili, •l'.'.TIIIIIIIIIIMIU in het Singer-museum iiiiiiiiiiMiKiiiiiiiiitiiuiiiHiiHimiiiiiimmmiimiiimmm Van onze kunstredactie LAREN. Ons land heeft ver scheidene zeer belangrijke particu liere collecties oude kunst. De be roemdste is lange jaren de collectie- Var. Beuningen geweest, maar die is enige tijd na het overlijden van de heer D. G. van Beuningen aan gekocht door de gemeente Rotter dam en heeft het Museym Boymans- van Beuningen verheven tot een der belangrijkste van ons land. Wat de Rubens-collectie betreft zelfs tot een der rijkste van de hele wereld. Naast de collectie-Van Beuningen zijn nog andere belangrijke verza melingen opgebouwd. Om enkele te noemen: de collectie van de heer J C H Heldring en die van de heer Sidney van den Berg. Er zijn nog verscheidene andere. Twee particuliere collecties de Het mansportret uau Rembrandt op de tentoonstelling in het Singer-museum te Laren. eigenaars ervan wensen anoniem te blijven zijn momenteel geëxpo seerd in het Singer-museum te La ren. Collecties die bewijzen dat de collectioneurs met veel liefde voor het schone, met smaak en inzicht schilderijen hebben verzameld, die tot de grootste werken van onze schildersscholen gerekend kunnen worden. Bij de schitterende reeks geëxposeerde werken zijn twee schil derijen van Frans Hals. een vrou wen- en een mannenportret. die pas kort geleden uit het buitenland zijn aangekocht. Voorts zijn er werken van Quinten Matsys, Avercamp. Ru bens, Jacob van de Velde de jonge, van Salomon en Izaak Ruysdael en natuurlijk Rembrandt. Van Rem brandt o.a. een prachtig portret van een oude man. De tentoonstelling, die tot 30 augustus blijft geopend, is aange vuld met een collectie antiek aarde werk. SCHOONDIJKE. Zaterdag werd voor de gehele jeugd van de gemeen te een jeugddag georganiseerd, waar voor veel belangstelling bestond. Een voetbalcompetitie tussen elftallen uit de Hervormde, Gereformeerde en Rooms-Katholieke jeugdclubs leverde 's middags na een spannende strijd een overwinning op voor de Hervormde jeugdgroep, die met het erevaantje ging strijken. Van de zijde der ouders was voor de 1 vele evenementen op het prachtige sport- i terrein veel interesse. De behendig heidswedstrijden op de fiets, leverde heel wat moeilijkheden op. Het viel niet mee, precies op de plank te rijden, en het evenwicht te bewaren. Het was erg genoegelijk, een feest, waaraan de ge hele gemeente medeed. Joop van Baal was de eerste prijs winnaar bij de jongens, Tannie van Ha- neghem was het behendigste meisje op de fiets. Om zes uur werd de jeugd van het schoolplein van de O.L. school afgehaald, om achter de muziek vereniging O.K.K. begeleid met vrolijke marsmuziek weer naar het sportveld te worden gebracht. Hier werden eerst volksdansen uitge voerd en was er zang en muziek. De hoofdmoot van het avondprogram ma werd gevormd door het openlucht spel Zingani, en kozakkenspel, geschre ven door Peter Spoor. Onder regie van de heer C. Musson werd dit spel goed gebracht. Er was veel belangstelling. De vier musicerende Mexicaantjeszorg den voor een gewaardeerde omlijsting van het programma op de jeugddag te Sehoon dijke. Van l.n.r.: Els van Baal, Ineke Beeke, Anneke Moggré en Hanny Quist. De beide plaatselijke predikanten, ds. P. A. L. Brinkman, en ds. H. A. Bol- tenburg hielden tussen de bedrijven een korte toespraak, waarin zij aandacht vroegen voor de kerk van Christus. patiënt, die ds. Noorman wilde bezoeken in een ziekenhuis in de pro-, vinei e, bleek al weer naar zijn woon plaats vertrokken te zijn. Er was daardoor t;' ver om de Kapel van O.L. Vrouw ter Nood te bezoeken, die daar in de buurt was. Aan de bespie gelingen, die het gevolg van dit be zoek waren, ontlenen we het navol gende uit het Herv. Kerkblad Zaan dam: ,,In het kerkje kreeg ik een ant woord op de vraag, die telkens terug keert. Deze: hoe is het toch mogelijk, dat de r.k. kerk de mensen zo veel beter vasthoudt dan wij? Het bevre digt niet om daarbij alleen aan dwang te denken. Met dwang alleen houd je geen intellectuelen, arbeiders en ar tiesten vast. Terwijl ik rondkeek, kwam er een jonge vader met drie kinderen bin nen, jongetjes van plm. 4. 6 en 3 jaar. Ze gingen dicht bij het altaar zitten. De kinderen mochten een kaars kopen en aansteken en voor het beeld zetten. Toen ging de vader hard op bidden en de jochies vielen telkens in. Na een paar minuten stonden ze op, vader knielde voor het altaar, de jon getjes volgden zijn voorbeeld en daar na verlieten ze de kerk. Het gebeurde j allemaal met de grootste ernst, be langstelling en eerbied. Het was dui delijk te merken, dat de kinderen het mooi en fijn vonden. Toen dacht ik meteen: deze vijf mi nuten zetten een stempel op het leven van die jongens. Zo iets vergeten ze nooit. Zulke indrukken werken na: een kerk en daar is ook vader eerbiedig en stil. daar is Iemand, voor wie je mooie kaarsen aansteekt, daar kun je bidden, dat moeder weer gauw beter mag worden en dan hoort God het. Dit is een wereld van eerbied en vertrou wen, waar zulke kinderen al jong bin nenkomen en die ze nooit helemaal meer kwijtraken. U voelt toch zeker wel, dat hierbij de godsdienstige opvoeding van ouders, die van hun kinderen zeggen: ,,Als ze er de leeftijd voor hebben en ze wil- len naar de catechisatie, dan zal ik ze heus niet tegenhouden" nogal ma ger afsteekt? Alsof door onderwijs goedgemaakt kan worden wat een kind tekort is gekomen aan levende ervaring en verbeelding van het hei lige! Op de vraag: hoe komt het toch, dat die r.k. volle kerken hebben en houden en dat het ons zo vreselijk veel moeite kost om de mensen daar naar toe te krijgen? luidt het antwoord: dat komt doordat de kinderen daar van hun jeugd af aan godsdienstige indruk ken meekrijgen, die heel hun leven nawerken. Dus zegt de rationalist van alle tijden, die helaas nog niet uit gestorven is wordt het hun van de j wieg af aan ingepompt en is het alleen maar sleur. Nee mijnheer, net als u alleen maar dankbaar bent, dat uw ouders j u vroeg met twee woorden hebben le ren spreken en u uw hele leven daar gemak van hebt gehad zoals van zo-! veel andere dingen, die u van jongsaf zijn geleerd, zo brengt het alleen I maar voordeel, dat een kind jong de eerbied leert voor het Heilige. Daar is geen dwang voor nodig, want daar vraagt zijn ziel om. En wie dat aan het kind onthoudt, die doet het geeste lijk tekort. Godsdienstige opvoeding bestaat niet allereerst in het geven van vermaningen, het uitdelen van wijze lessen of het dwingen naar de kerk te gaan. Het betekent: de ziel van het kind vullen met beelden, die het helpen eenmaal God te vinden. Als de ziel niet wordt geraakt en de i verbeelding gevoed dan falen alleman- j dere middelen." reaus van de Oostenrijkse jeugd, die met uitzondering van de communisten geweigerd hadden deel te nemen, op de meest heftige wijze gediscussieerd. Op geografisch belangrijke punten en in de nabijheid van de centra van het festival waren vijftien ,,Informations- stellen" gebouwd. De twistgesprekken duurden tot in de late uren van de nacht. Vaak was het twee uur in de nacht aleer de groepen uiteengingen. Aan deze discussies namen naast veie hierop afgestuurde Oostenrijkse com munisten zeer vele festivalgangers als sprekers en luisteraars deel. Vooral kon men Russisch, Engels, Frans, Hon gaars, Pools en Tsjechisch beluisteren. De rooms-katholieke jeugd had een reeks eigen manifestaties voorbereid. Een protest van de Russische ambas sadeur ten spijt heeft kardinaal Kömg in de kerk ..Am Hof" een mis voor de zwijgende Kerk gecelebreerd. In de Stefansdom was dagelijks gelegen heid tot de biecht in alle Slavische talen alsmede io Engels, Frans en Spaans. Vooral zeer vele Polen kon men hier waarnemen. De tentoonstelling „Unbe- siegter Glaube", die de lijdensweg van de vervolgde Kerk tot inhoud had, I werd in totaal door 25.000 personen bezocht. Onder hen bevonden zich zes honderd deelnemers aan het festival. Brochures en gebedenboeken in alle oostelijke talen (vooral de dundruke dities) vonden een goede aftrek. De r.k. jeugd had voor de tijd van het festival opgeroepen tot een ..gebeds storm voor de vervolgde Kerk". Aan een nachtelijke gebedsdienst namen 2.500 jonge mensen deel; enige duizen den deelnemers werden geteld bij de mis in de byzantijnse ritus, die op 2 augustus in de Stefansdom werd ge vierd. Ook deze kerkdienst werd ge houden voor de in slavernijen ver drukking levende Kerk. (KIPA) Door de bouw van een standaard type van verplaatsbare kleine kerken vvÜ de Evangelische kerk van het Rijnland als eerste Duitse landskerk tegemoetkomen aan het heersend ge brek aan ruimte voor kerkdiensten. In een thans in de daarvoor in aan merking komende vakbladen uitge schreven prijsvraag, waarvoor vier prijzen worden uitgeloofd, heeft de leiding van de kerk van het Rijn land de Duitse architecten opgeroepen een ontwerp voor een dergelijke kerk met opgaaf van kosten in te dienen. Gevraagd wordt een ontwerp voor een kerk met 150 zitplaatsen, consis toriekamer en de nodige meubilering, die op verschillende plaatsen kan wor den opgesteld. Men is vrij in de keu ze van het bouwmateriaal. Mep ver wacht in de kerk van het Rijnland, dat de prijsvraag architectonisch in teressante resultaten zal opleveren. Het idee voor de bouw van derge lijke kleine kerken heeft de kerk van het Rijnland gekregen van een gemeen te in Sleeswijk-Holstein, die het ge lukt was, door zich strikte beperkingen op te leggen, een kerk met 132 plaat sen voor 30.000 Mark te bouwen. Op een doopsgezinde gemeente avond te Hoorn werd voorgesteld, dat de predikant voortaan in een toga zou preken. De predikant verklaarde hier tegen geen bezwaar te hebben indien de gemeente hem van dit ambtskleed wilde voorzien. De meerderheid zag echter de noodzakelijkheid van deze ingrijpende liturgische verandering niet in en dus blijft het zoals het was (Doopsgezind Weekblad) De actieperiode met betrekking tot de Nationale Reclasseringsdag loopt dit jaar van 14 tot en met 27 september. Als centrale datum is vastgesteld zaterdag 26 september. Evenals vorige jaren wordt ook nu weer getracht via pers, radio en te levisie de reclasseringsgedachte te verbreiden en ons volk meer reclas- seringsgezind te maken. Gedurende het onlangs te Wenen ge houden communistische Wereldjeugd festival werd op alle inlichtingenbu- In het jongste nummer van G.S.I.- nieuws, een kwartaaluitgave van de Stichting Gereformeerd Sociologisch Instituut, worden statistische gegevens gepubliceerd over het kerkelijk ge mengd huwelijk in Nederland. De vol gende passage troffen we aan in het slot van het door C. Boekestijn geschre ven artikel: ..Bij de bestudering van de frequen tie van het kerkelijk gemengd huwen, bleek, op grond van de volkstelling "47. dat de r.k. het minst buiten eigen j kring huwen, daarna de gereformeer- i den. vervolgens de Ned. hervormden en de onkerkelijken. Behalve bij de onkerkelijken huwen! telkens meer vrouwen uit een gezind-; te met een man van een andere ge zindte dan andersom. Dit houdt ver band met het in de kerken aanwezige vrouwenoverschot. Het aantal gemengde huwelijken is bij de niet-eerste huwelijken voor alle gezindten relatief veel hoger dan bij de eerste huwelijken. Uitgaande van gecorrigeerde cijfers, waardoor rekening werd gehouden met de verschillen in grootte van de kerkelijke gezindten, werden voor elke gezindte belangrijke verschillen in onverschilligheid" tegenover het ge mengde huwen tussen de verschillende provincies geconstateerd. Het meest trouw aan de eigen ker-| kelijke gezindte bij het aangaan van een huwelijk zijn de vier noordelijke provincies met uitzondering van de1 r.k. in Groningen en de N.H. in Gro ningen en Friesland. De provincies N.H., Z.H. en Utrecht geven zeer ho ge cijfers te zien. hetgeen een gevolg is van de invloed van de grote ste den, waar het gemengd huwen zeer vaak voorkomt. Zeer Loge cijfers vindt men voor de r.k. in Rotterdam en voor de Ned. herv. en geref. in Amsterdam. In de grote steden blijkt telkens het .onverschilligheidscijfer" voor het ge mengd huwen bij de gereformeerden lager te liggen dan bij de r.k. in te genstelling tot het cijfer voor geheel Nederland. Gaat men na met wie men huwt als een gemengd huwelijk tot stand komt. dan blijken de r.k. geen voorkeur te bezitten voor een protestant boven een onkerkelijke. Eerder het tegendeel is het geval. De Ned. herv. vertonen een duide lijke aversie tegen een huwelijk met een r.k. Zij vertonen geen voorkeur voor de groep overige protestanten (dus vooral gereformeerden) boven de onkerkelijken. Zij sluiten veel va ker een huwelijk met een onkerkelijke dan met een r.k De gereformeerden tonen een dui delijke voorkeur voor de groep overi ge protestanten (dus vooral Ned. her vormden) boven de onkerkelijken. Zij geven blijk van een grote aversie te gen een huwelijk met een r.k. Zij huwen vaker met een onkerke lijke dan met een r.k. De invloed van de onkerkelijken doet zich in veel grotere mate gelden bij protestanten dan bij r.k. Met name geldt dit voor de Ned. herv. Voor de gereformeerden ligt het cijfer slechts weinig boven dat van de r.k. Aldus de lieer C. Boekestijn, weten schappelijk ambtenaar voor de socia le psychologie aan de Vrije Universi- teit, in- G.S.I.-nieuws. programma's 1 1 In Het kort] DINSDAG 25 AGUSTUS RADIO NOORDGOUWE. Na in de morgen dienst te zijn bevestigd door zijn va der, prof. dr. J. Schoneveld. die een preek hield naar aanleiding van Mar kus 4 vers 26 tot 9, heelt vicaris J. C. Schoneveld gistermiddag in de Ned. herv. kerk te Noordgouwe intrede ge daan ais vicaris. Hij zal het ambtelijke j l werk verrichten tijdens de periode van I het legerpredikantschap van de plaat- i selijke predikant, ds. H. W. Buinink. Vicaris Schoneveld hield zijn intre depreek over Handelingen 8 vers 35. Hij werd o.a. toegesproken door ds. Buinink, door ds. De Groot te Brou wershaven namens de Ring en door burgemeester M. A. van Wijk. Aan de bevestigingsdienst verleende het kerkkoor medewerking. 0 De Hongaarse atleet Roszavolgyi heeft zaterdag tijdens de nationale kampioen schappen de 150 me'ei- gewonnen in 3.38,9. de beste tijd, ó'ie dit jaar op dit nummer is gemaakt. De Amerikaanse zeiler Lowell North j heeft te Newport Beach (Cal.l het we- 1 reldkampioenschap in de Star-klasse be- I haald, vóór zijn landgenoot Gary Comer. BERGEN OP ZOOM, 22 aug. Groen te- en fruitveiling. Stamboon dubbel prin- en I cessen I Aanvoer 1000 kg. PR WAS EENS een man die het zo met zich zelf had getroffen dat hij een heel vreemdsoortig gebed uitsprak hij dankte God namelijk dat hij niet zo slecht was als de andere mensen, bijv. rovers, echtbrekers, mensen die het met het recht niet zo nauw namen enz. enz. Natuurlijk weet u waar ik dit verhaal vandaan haal en wie die man was. De naam Farizeeër is er berucht door geworden. De Farizeeër staat be kend als het type mens dat het verschrikkelijk zou vinden als zijn naaste, op hem wijzende, zou moe ten zeggen: ,.Nu, met die is het ook niet alles; daar is ook een steek aan los". Ik las onlangs een behartigenswaardige opmer king: ,,De mens kan met hopen op enige vooruit gang in het geestelijke leven als hij zich niet ten volle bewust wordt van de fouten die hij maakt. Door die fouten voor zijn eigen geweten te ver bergen, zal hij nooit een stap verder komen". Dat is dus een ander geluid. Die Farizeeër deed aan struisvogelpolitiek, want op de keper beschouwd, maakte hij en maakt iedereen fouten en doet ieder een dingen die hij of zij nu eenmaal niet graag van de daken af verkondigd zou zien. Die Farizeeër, het klassieke voorbeeld van zelf verheffing, verafschuwd door iedereen, vindt echter in allerlei gradaties meer navolgers dan misschien gedacht wordt. Niemand vindt het ten slotte leuk op zijn gebreken gewezen te worden. Als men er minder mooie praktijken op na houdt, is het meestal de schuld van die of die of van de omstandighe den. In wezen bidden wij allemaal min of meer het gebed van de Farizeeër; Heere, ik dank u dat ik het zo best met me zelf heb getroffen. TN HET VREEMDE en moeilijke boek van de Tsje- chische schrijver Franz Kafka, ,,Het proces", tekent hij iemand die steeds onder een onbepaal de beschuldiging leeft. De man weet zelf niet waar van hij wordt beschuldigd. Maar hij wordt van dit probleem bezeten. Hij zoekt steeds en speurt na, maar komt er niet achter. Zijn beschuldigers zijn er, maar laten hem in het ongewisse. Zij sturen hem van het kastje naar de muur. Ten slotte ma ken zij hem af „als een hond". De sleutel tot dit vreemde boek is de parabel voor „het gerecht" die deze zelfde Kafka eens in een ander boek van zijn hand liet uitkomen. In dit korte prozastuk beschrijft Kafka iemand die voor de poort van de Wet komt. Hij vraagt toegang tot de Wet. maar de poortwachter waarschuwt hem en legt hem allerlei moeilijkheden in de weg. In plaats van de poort toch door te gaan en het binnenste van de Wet te naderen, blijft hij buiten zitten wachten, onmachtig en te schuldig als hij zich voelde. Dit duurt dagen en jaren tot zijn e'-ide komt. En nog heeft hij de moed niet gevonden om tot de Wet door te dringen. In dit boek en in dit verhaal zie ik het type van de mens die altijd en overal overweldigd wordt door een schuld werkelijk of denkbeeldig Een schuld, hetzij een karakterfout, hetzij een be gane misdaad, waardoor het leven wordt vergiftigd en waaraan deze mens ten slotte geestelijk tenon- der gaat. De antipode van de Farizeeër dus. Tl/I AAR IK KEN jtog een ander verhaal uit de Bijbel het levensverhaal van de aartsvader Jacob Deze Jacob was geen braaf mens en er was geen enkele reden voor hem om zich op de borst te kloppen, zoals de Farizeeër deed. Wij kennen zijn geschiedenis hij had zijn oude blinde vader voor gelogen en zijn broer op schandelijke manier be drogen. Met schade en schande beladen moest hij het ouderlijke huis ontvluchten. Zijn leven was vol strijd en schuld. Totdat hij op een zeer kritiek ogenblik van zijn leven God ontmoette. In een even vreemd en imponerend verhaal als de parabel van Kafka, vertelt de Bijbel over deze iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiIIIII ontmoeting van deze Jacob met een Man, waarin hij God herkent..Deze Man belet hem de door tocht, maar Jacob worstelt met Hem tot de dage raad toe. Hij liet God niet los, maar dwong God een belofte, een zegen af. Jacob (bedrieger) werd Israël (Vorst Gods). Jacob kende zijn schuld, maar bleef er niet in steken. Hij drong door tot de Wet en schoof „de poortwachter" opzij. Hij worstelde met God om de rechtvaardiging van zijn schuld. Ik schetste u in het kort drie mensen drie typen: iemand, die denkt zonder schuld te zijn; iemand die onder zijn schuld bezwijkt en iemand die zich boven zijn schuld uit weet te worstelen en God aangrijpt Om Zijn Genade af te smeken. Gezelle, de Vlaamse priesterdichter, begreep dit ook heel goed. toen hij schreef: liet leven is geen vrede' alhier geen wapenstilstand vragen liet leven is: de Kruisbanier tot in Gods handen dragen Jacobs verhaal in de Bijbel eindigt zeer merk waardig: „Toen Jacob Pniël (de plaats der wor steling) verliet, ging de zon over hem op". Mis schien zegt u dit iets. X. HILVERSUM I 402 m ochtend AVRO: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nus; 8.15 Pianospel; 8.30 Gram: 9.00 Gym: 9.10 De groenteman: 9.15 Gram: 9.33 Waterst; 9.40 Morgenwijding; 9.55 Een boek v h geestelijk leven, caus; 10.00 Gram; 10.50 V d kleuters, 11.00 R.V.Ü. Vorm en kleur in de moderne kunst. d. P van 't Zelfde: 11.30 V d rieken. middag 12.00 Orgelspel; 12.20 Gram; 12.30 Land en tuinb meded: 12.33 Lichte muz; 13.00 Nws; 13.15 Meded of gram: 13.20 Frome- nade-ork; 13.55 Beursber: 14.00 Gram: 14.45 Zang en piano; 15.15 V d jeugd; 16.15 Gram: 16.30 Caus; 16.45 Pianospel: 17.15 De dierenwereld en wij, eaus; 17.25 Gram. avond 18.00 Nws; 18.15 Pianospel. 18.30 R.V.U Het ontstaan en de ontwikkeling van de sterren: 19.00 Dansmuz en gram: 19.45 To- neelbesch: 20.00 Nws; 20.05 Dansmuz; 20.35 Caleb mijn zoon, hoorsp; 21.55 Lich te muz; 22.15 Journ: 22.15 Festival v Salzburg: bariton en piano: 23.00 Nws: 23.15 Beursber v New York; 23.1724.00 Gram. HILVERSUM II 298 m ochtend KRO. 7.00 Nws; 7.15 Gram: 7.45 Mor- gebed en lit kal: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 8.50 V d vrouw: 9.40 V d jeugd. 10.00 V d kind: 10.15 Lichtbaken, caus: 10.30 Gram: 11.00 V d vrouw; 11.30 Gram: 11.50 Als de ziele luistert, caus. middag 12.00 Middagklok noodklok; 12.02 Gram; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.23 Gram; 12.50 Act; 13.00 Nws: 13.15 Zonne wijzer; 13.20 Platennieuws; 13.30 Métropo- le Ork: 14.00 V d kind; 14.30 Gram: 14.35 V d plattelandsvrouwen; 14.45 Gram: 15.30 Gram of regenprogr v d jeugd: 16.00 V d zieken: 16.30 Ziekenlof 17.00 V d jeugd; 17.40 Beursber; 17.45 Reg uitz. Australisch Nieuw-Guinea. avond 18.00 Gram; 18.20 Reger uitz; Natuuij bescherming en wetenschap; 18.30 V d jeugd: 18.45 Vocaal ens; 19.00 Nws: 19.10 Act; 19.25 Sportpraatje; 19.35 Gram; 20.30 Vacantie-(wetensw) aardigheden: 21.00 Omr ork en solist: 22.10 Sas en piano. 22.30 Gram: 22.45 Avondgebed en lit kal; 23.00 Nws; 23.15—24.00 Gram. TELEVISIE NEDERLAND NTS: 20.00 Journ en weeroverz; 20.20 21.50 Speelfilm. BELGIË VLAAMS 19.30 Nws, act, journ en iveerber: 20.00 Progr over fotografie; 20.25 Speelfilm; 21.50 Nws en journ. BELGIË FRANS 19.30 Marine en luchtmachtkron; 20.00 Journ; 20.30 Filmprogr: 22.20 Lichte muz; 22.50 Wereldnws DUITSLAND 17.00 en 17.20 V d jeugd; 17.40 Rep (Re gionaal progr: NDR: 18.45 Die Nordschau. WDR; 18.45 Hier und Heute; 19.25 Inter mezzo. NDR: 19.30 De scheidsrechter): 20.00 Nws en act; 20.20 TV-spel; 2140 Documentaire.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 4