GRIEKSE REDER TREKT
KLACHT IN
Werf: de mogelijke
schade valt mee
Koop van zes schepen gaat niet door
OWE DAME
BEKEERDE
INBREKER
niet te
intimideren
WEERGALOOS WERKSTUK
Utrechtse na doopdienst
in zwembad overleden
Redenen te
over voor
onderzoek
De Bilt: Droog
Karwei geklaard
in
ffli dag
WAARDELOOS!
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
Brug in Haringvliet: aan
de lopende band gebouwd
Marinevoorlichting
ontkent - maar:
PREMIER WAARSCHUWT
Bezoekers braken
recreatieoord af
LAATSTE NIEUWS
Russisch oorlogsschip
ramde veerboot bijna
TANTE HAALT
LERAAR AL
Kat
ui t nauw
Motorrijder gedood
Bloembollen voor
Floriade
Evangelist wilde
geen arts roepen
weg: bijrijder
overleden
Feiten
Amerikaanse student
vrijwillig naar huis
Koninklijke Olie
op Duitse beurzen
BIJNA DROOG
-J
Copieën
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststraat 90, Postbus 4,
Giro 116666, telefoon 01100-2438; bij geen gehoor:
Chefred. 01100-3991.
Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 50, tel. 01180-2009;
bij geen gehoor: 01180-4604; Vlissingen, Rembrandl. 24,
tel. 01184-3224; Terneuzen, Nieuwstraat 38, tel. 01150-3189;
Zierikzee, Havenpark 24, tel. 01110-2991.
Directeur: JACQ DE SMIT - Hoofdred.: R. HAGOORT
Zeeuwse!) Dagblad
Abonnementsprijs 0,56 per week, 7,per kwartaal
Losse nummers 13 cent.
Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouters
7 cent per woord met een minimum van 1,
15e Jaargang no 4332
Zaterdag 15 augustus 1959
VOORBURG „Als je je leven betert,
is dit aan jou goed besteed". Met die
woorden gaf een 79-jarige wed'uwe in
de Prinses Mariannelaan in Voorburg
aan een inbreker in haar huis 45 gul
den, verscheidene kledingstukken, een
pijp en tabak.
De insluiper was gemaskerd in haar
woning gedrongen en had haar
dreigend met een mes beetgegrepen
en geld geëist. De oud'e dame was
hevig ontzet gaan gillen, waarop de
man haar losliet op voorwaarde dat
zij geen alarm zou slaan.
Eenmaal los verlangde de bejaarde we
duwe dat de man zijn maskev zou
afzetten. Zij raakte met hem in ge
sprek en wees hem op het verkeerde
van zijn handelwijze. De inbreker
scheen onder de indruk te raken
deed althans alsof en de oude dame
gaf hem een psalmboek en bad voor
hem. Met de geschenken verdween de
man toen.
De dominee, aan wie de oude ö'ame het
verhaal vertelde, was minder over
tuigd van de bekering van de boef
en lichtte de politie in. Die verdacht
al spoedig de 25-jarige bankwerker
B. H., de man van de werkster van
de weduwe. Bij confrontatie legde hij
een volledige bekentenis af. Zijn
vrouw had hem stiekum in het huis
van de oude dame gelaten.
Eigen nieuwsdienst
ENSCHEDE. Een bekend recrea-
I tieoord dat door tienduizenden Ensche-
9 jdeërs wordt bezocht, dreigt verloren te
I /-v4- 4-^aan nu tyet waterschap De Schipbeek
I ,1-J J Tl IPT I P j overweegt de kaden van de Buurser-
Jitlv/M lllv t L/V_y beek, zoals de Schipbeek hier wordt ge-
noemd, radicaal voor het publiek te
sluiten.
j De bezoekers, die in de afgelopen
maanden verkoeling hebben gezocht aan
j de schilerachlige oevers vai de Buur-
jserbeek, hebben zoveel schade aange-
VIENTIANE (Reuter AP) Ikricht- dat de kosten voor herstel niet
zweer alles te zullen 'doen om het ™eher„„k"?nf" w°rd*? bestreden uit de
j t T70„ opbrengst van de kaarten die toegang
land te ledden van intimidatie riep.geven tot bep^ide gedeelten van de
de premier van Laos, Phoey Sana- oevers.
nikone, vrijdag uit tot een menigte Kinderen hebben gaten gegraven in
van 7000 mensen die in Vientiane pro-de kaden en de taluds en er is schade
testeerden tegen de aanvallen van de
communistische opstandelingen in het
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG Na vijf maanden onderhandelen is thans over
eenstemming bereikt tussen de Griekse reder J. C. Carras en e'en
aantal Nederlandse scheepsbouwondernemingen, die voor deze
miljonair schepen in aanbouw hadden.
Reeds in maart berichtten wij dat
er over de betaling van deze schepen
moeilijkheden waren gerezen. Daarna
heeft men gewerkt aan een regeling,
die thans als volgt is:
De houw en de betaling van de bij
de Nederlandsche Dok- en Scheeps
bouw Maatschappij in aanbouw zijnde
vjjf tankers van elk 24.000 ton zullen
normaal doorgaan.
i De vier door de Koninlyke Maat-
schappij De Schelde geleverde tramp
schepen van elk 10.000 ton zullen ge- j
woon worden afbetaald.
De bij deze werf bestelde, nog in aan-
bouw zijnde zes trampschepen, even
eens van 10.000 ton elk, zal de heer Car
ras niet afnemen.
WASHINGTON. De Amerikaan
se luchtmacht heeft de kapsule, die de
satelliet Ontdekker V vrijdagavond
terugzond naar de aarde, niet kunnen
opvangen. Om 22.42 uur (Ned. tijd)
werd de kapsule door de satelliet los
gelaten boven de Stille oceaan.
vertrapt.
De ingelanden zien met zorg de win
tertijd tegemoet als de vloeden komen.
Het water zal namelijk de thans gegra- j txSSSl'VS
ven gaten uithollen en vooral het zand
van de taluds meenemen, dat niet door
het gras wordt beschermd.
noorden van het land.
De premier keerde zich heftig tegen
de propagandacampagne van commu-
nistisch-China tegen zijn land. Hij noem
de de actie van de rebellen een regel
rechte inval.
,.Ik zal de rood-Chinezen vertellen dat
zij het mis hebben wanneer ze denken
dat Laos geïntimideerd kan worden",
aldus premier Sananikone. Hij deelde
nog mee dat zijn regering overtuigen
de bewijzen heeft van de samenwer
king tussen de rebellen en het naburi
ge Noord-Vietnam.
Een oud-minister van Laos zal als
boodschapper naar de Verenigde Naties
gezonden worden om een uiteenzetting
te geven omtrent de toestand in het is gebleken dat de Russische
land.
Verkoopkansen
Op deze zes schepen, waarvan er nu
een klaar is, heeft de Griekse reder
vooruitbetalingen verricht. Deze bedra
gen worden teruggestort.
Dit heeft mr. A. Rinnooij Kan, plaats
vervangend thesaurier-generaal van het
ministerie van financiën meegedeeld. De
vooruitbetalingen worden geschat op
twee miljoen gulden.
De Schelde moet nu trachten deze zes
schepen te verkopen. Heirvoor zijn de
mogelijkheden al onderzocht. Gezien de
huidige toestand op de vrachtenmarkt
en de daaraan verbonden mogelijkheid
tot verkoop van vooral nieuwe schepen
meent de heer Rinnooij Kan, dat de
mogelijk hieruit voortvloeiende schade
zal meevallen.
Ook de directie van De Schelde acht
toegebracht aan verscheidene kunst
werken. Bovendien is over grofp af
stand, voornamelijk tussen het Hanebul-ide verkoopkansen voor deze schepen,!
tenvonder en de Hoge brug het gras ,c «n* m>t tol
zeer redelijk. Het is evenwel nog niet te
zeggen of hieruit nog stroppen voorko
men en hoe deze worden verdeeld.
Van onze correspondent
KOPENHAGEN Eerst gisteren
oor-
In het kader van de exportkredietver
zekering en de door de Staat verleende
garanties, is de Staat hierbij in grote
mate betrokken. Een mogelijke schade
zou kunnen worden opgevangen door een
aanwezige reserve.
De moeilijkheden tussen scheepsbou
wers en reder, waarover wij reeds in
maart berichtten, zijn door de nieuwe
regeling volledig opgelost. Kortgeleden
nog stond de zaak er zeer slecht voor. De
sfeer was volkomen bedorven. Geleide
lijk aan is er een beter klimaat ge-
logsschepen in de Oostzee behalvesciiaPen en °P 30 juli is met Carras in j
de Duitse kustvaarder Christel biina pnncipe al overeenstemming bereikt.;
Vrijdag is aan het licht gekomen dat c,?Sn7fp^ Gisteren is de reëeling definitief ge-
vorige week zaterdag opnieuw 106 on- no| een slachtoffer hebben gemaakt. jworden. 6
gewapende soldaten van het leger van j. ®n j0n£e Jfer?°i)o die e Bit houdt o.a. in, dat een door de heer
Laos naar de opstandelingen zijn over-1 CaLras bij de arrondissementsrechtbank
gelopen. Ze zijn in de richting van de
Noordvietnamese grens ontkomen. Waar
schijnlijk hadden zij voor hun desertie
een deel van 'hun wapens verborgen.
Men neemt aan dat er nog ongeveer
1250 opstandelingen in het oerwoud ver
borgen zitten. Het leger van Laos maakt
onafgebroken jacht op hen.
in Rotterdam ingediende klacht zal wor
den ingetrokken. De heer Carras grond
de zijn klacht op veronderstelde gebre
ken aan de geleverde schepen. Zijn eis
tot schadevergoeding beliep bijna twaalf
miljoen gulden.
eilanden Seeland en Langeland zag
juist op tijd de drie Russische schepen
naderen, loodrecht op haar eigen koers.
De kapitein van de veerboot liet met
een achteruitslaan en daaraan was het
te danken dat de grijze oorlogsschepen
op slechts enkele tientallen meters
voorbijstoven in plaats van de veerboot.-,
in de grond te boren, zoals anders ze- LrUTlStlg
I ker het geval was geweest.
Wel hadden de oorlogsschepen die De heer Rinnooij Kan achtte de ge-
j een vaart van twintig knopen liepentroffen regeling van bijzonder groot be-
I seinen gegeven om uit de weg te gaan,lang voor de Nederlandse scheepsbouw,1
maar veerboten worden overal in de
wereld door de scheepvaart ontzien en
hebben in vele landen zelfs voorrang.
mede op grond van de mogelijkheid tot
aantrekking van nieuwe opdrachten op
lange termijn. Vergeleken met de erva
ringen, die sommige buitenlandse i
scheepsbouwmaatschappijen met reders
hebben gehad, kan de nieuwe regeling
niet anders dan gunstig worden geacht.
Van een zware slag voor de Neder
landse scheepsbouw is derhalve geen
sprake. Het contract met de N.D.S.M.
is gered en voor De Schelde is een rege
ling getroffen. Berichten als zou de heer
Carras failliet zijn, waren onjuist.
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM Tot grote verbazing
van enige voorbijgangers op het Rokin
in Amsterdam klonk gistermiddag in
plaats van het gebruikelijke geronk een
hartverscheurend gemiauw uit de motor
kap van een personenauto, die juist werd
gestart.
Zij waarschuwden de automobilist, die
de motorkap opende en daar, geklemd
tussen radiator en motorblok, een poes
ontwaarde, die bij de startpoging deer
lijk was gewond.
Toen een. inspecteur van de dierenbe
scherming arriveerde om zich over de
verstekeling te ontfermen was het dier
al overleden. Niemand weet overigens
hoe het tussen radiator en motorblok
verzeild is geraakt. Vermoedelijk is de
poes onder de wagen gekropen omdat
zij niet durfde oversteken en toen langs i
de radiator naar boven geklommen.
Prinses Margaret is gisteren naar
het station van Aberdeen gereden
om daar luitenant Jean Lajeunesse
te begroeten en hem naar het buiten
van de Britse koninklijke familie te
Eigen nieuwsdienst
Anderhalf miljoen
Eigen nieuwsdienst
Balmoral te brengen. Deze jonge Gijsberts uit Groesbeek is gisteren in
Frans-Canadese officier zal tijdens de buurt van Gorinchem met zijn mo
de zomervakantie het Frans van de itor onder een oplegger geraakt en ge-
ROTTERDAM Een ploeg van tien
ervaren bollenkwekers zal op 21 sep
tember op het terrein van de Floriade
beginnen met het inpoten van anderhalf
miljoen bloembollen. Met d'at omvang-
GORINCHEM. De 22-jarige H. P."ike karwei gaat een week of tien ge-
:;_tit- moeid want dat inpoten is een secuur
kleine prins Charles wat bij moeten
schaven; op diens rapport stond voor
deze taal: „redelijk, maar niet ge
weldig."
dood. Hij reeds rechts naast de opleg
ger. Toen de chauffeur van de com
binatie een zijweg rechts wilde inslaan
kwam Gijsberts onder de wielen.
werkje.
Bij dat anderhalf miljoen zijn bollen
die een handelswaarde van honderd gul
den hebben. Maar misschien zal het niet
eens de duurste bloembol zijn die straks
in aanmerking komt voor de gouden
medaille.
-Jf Pas uit de lucht krijgt
men een goede indruk van het
gigantische karwei dat ruim
tweehonderd pontonniers in het
Haringvliet verrichtten. Een 440
meter lange bailybrug tussen
twee bouwputten geslagen in
slechts drieënhalve dag
Van een onzer verslaggevers
HELLEVOETSLUIS. I"
slechts drieëneenhalve dagheeft
hpt 462 pontonniersbataljon uit
Keizersveer een 440 meter lange
bailleybrug geslagen tussen de
bouwput spuisluis en de b°uwput
schutsluis in het Haringvliet. Dat
is kranig werk geweest van rond
tweehonderd man, die zich hiermee
met groot enthousiasme hebben be-
"professor6 Jansen, die als hoofd
van de Deltadienst werkelijk wel
weet wat tempo is bij 1werken in
bet water, stond er verbaasd over.
En de in het Nestum samenwer
kende aannemers spreken ronduit
over kunstenaars in het bruggen
bouwen ais dit onderdeel van de
genie ter sprake komt.
De bataljonscommandant, tune-
nant-kolonel M. van Dorp, gaf ons
een voorbeeld van de snelheid
waarmee gewerkt werd: „Toen wy
eenmaal ingespeeld waren steldeii
de jongens in tweeenhalf tot drie
uur zestien „velden" samen. Dan
was een overspanning van 48 me
ter lengte klaar. Met zestig man
hadden zij dan 45 ton staal ver
werkt. Dat is lopende-bandwerk,
want ieder doet steeds hetzelfde.
Op pontons werden telkens de
negen overspanningen tussen de
bouwputten gebracht. Daar pikte
de bok Krachtpatser dit mecano-
speelgoed voor reusachtige reuzen
op in zijn takels en plaatste het op
de pijlers, die Rijkswaterstaat er
had laten slaan. Eén dag giijS ver_
loren, doordat de motor uitviel van
de stalen gek, met behulp waar
van de overspanningen werden ge-
Gisterochtend, hij het plaatsen
van de laatste overspanning, was
er wat tijdverlies omdat de bok
zijn last van de gewone takels m
de toptakels moest overnemen. Om
twintig minuten over twaalf was
het karwei geklaard en de gillen,
die de stoomfluit van de Kracht
patser uitstiet, klonken als echte
overwinningskreten.
Toch was toen pas een gedeelte
van de opdracht volbracht. Een
uit twee delen bestaande bailey
brug ter gezamenlijke lengte van
tweehonderd meter zal komende
week geslagen worden va" "e
bouwput schutsluis naar de Goe-
reese oever. Tussen beide delen
komt een klapbrug met een door
vaart breedte van twaalf meten
Eerst moet van deze bouwput in
de richting van de wal een dam
van achthonderd meter worden ge
spoten. Dit geschiedt met behulp
van een persbuis, die het zand
weghaalt bij de bouwput spuisluis.
Die persbuis ligt nu al in de ge-
reedgekomen brug. Dat is een nek-
sentoertje geweest van het aanne
mingsbedrijf Zanen Verstoep, want
ais een overspanning klaar was,
waren er slechts drie uren beschik
baar om de persbuis te monteren.
Ir. E. W. Eievcnsc, hoofdingeni
eur van de Deltadienst, heeft uit
eengezet, waarom de aannemer,
die nieuwe baileybrug (kosten
rond een miljoen gulden) licbhen
aangeschaft. Dat is gedaan om de
circa 700 arbeiders van Goeree vei
lig en te allen tijde naar hun werk
te laten gaan. Naast veiligheid
speelt tijdwinst dus een rol. Boven
dien beschikt men zó over een
vaste verbinding naar het zieken
huis te Dirksland.
VOORZORG
Dit is een bijzondere voorzorg,
die voortkomt uit de wetenschap, dat
er een statistisch verband bestaat
tussen de omvang van grote wer
ken en het aantal ongelukken, dat
er bij gebeurt. Daar over enkele
weken een begin gemaakt wordt
met het storten van het beton voor
de f 200 miljoen kostende spuislui-
7en soms gaat dat een weeklang
dag en nacht zonder onderbrekin
gen door! heeft men er prijs
op gesteld, dat tevoren de brugver-
binding gereed zal komen.
utrecht
Pas nu is be-
haar dood heeft vastgesteld moet ze
aan een hersenbloeding zijn overleden.
De justitie heeft geen maatregelen ge
nomen, omdat er geen direct aanwijs
bare reden is te veronderstellen, dat
de dood van mevrouw v. E. een gevolg
is van het te laat inroepen van medi
sche hulp.
kend geworden dat de 56-jarigel
mevrouw f. v. e.-v. d. v. op|lrailer raakte van de
2 augustus 's middags na een
doopdienst van een religieuze
groep, die bekend staat onder
de naam „Stromen van kracht",
op vreemde wijze is overleden.
Men kan niet zeggen dat de doop-
onderdompeling in de Utrechtse zwem
inrichting Ozebi tot het onverwachte
sterven heeft geleid. Er zijn mensen,
die beweren te hebben gezien dat me
vrouw v. E wel degelijk is onderge
dompeld; anderen, die zich naar de
zweminrichting hadden begeven om
als vrienden getuige te zijn van de
doop, ontkennen dat.
GEEN ARTS
De moeilijkheid is de omstandigheid
dat de dienstdoende evangelist had
geweigerd een arts te laten roepen toen
mevrouw v. E. onwel was geworden.
Men heeft getracht de bewusteloze
vrouw met eau de cologne bij te bren
gen, maar dat mocht niet baten. Van
drie tot vijf heeft ze zonder medische
hulp gelegen.
Om vijf uur moesten de leden van
„Stromen van kracht" de badinrichting
verlaten. Zij brachten mevrouw v. E,
DENEKAMP. Vermoedelijk ten ge
volge van oververmoeidheid raakte de
chauffeur van een onbeladen trailer
met aanhanger gisternacht op de rijks
weg Oldenzaal-Denekamp de macht over
zijn stuur kwijt. De wagen kwam in de
Van onze speciale verslaggever
DEN HAAG. Naar aanlei
ding van onze publikatie van gis
teren over het copiëren van teke
ningen door ambtenaren van het
departement van marine ver
spreidde gisteren de Marinevoor
lichtingsdienst de volgende me
dedeling:
Volgens de bestaande rechtstoe
stand hebben ambtenaren liet recht
cm in hun vrije tijd particulier
werk te verrichten. Dit geschiedt
ook door burger-ambtenaren, werk
zaam op het departement van
marine.
Op dit werk wordt controle ge
oefend, waarbij nauwlettend wordi
toegezien dat geen gebruik wordt
gemaakt van van dienstwege ver
strekt materiaal.
Het werk dat buiten de kantoor
uren door deze mensen wordt ver
richt, is uitsluitend gebaseerd op
de eigen capaciteiten van de desbe
treffende ambtenaren. Een tekenaar
kan in zijn vrije tijd tekenen. Een
en ander geschiedt op eigen risico.
Dat er door ambtenaren op het
departement van marine tegen de
bestaande voorschriften is gehan
deld, is onjuist.
Van een gebleken onregehnatig-
heid is geen sprake. Er zijn geen
tekeningen, die aan de Marine toe
behoren, gecopieerd.
Op grond daarvan is er dan ook
geen onderzoek op het departement
gaande.
Deze mededeling van de Marinevoor
lichtingsdienst is wel buitengewoon won
derlijk.
Er wordt daarin ruimte gelaten voor
de veronderstelling dat er inderdaad
tekenwerk als bijverdienste is verricht,
gelijk dus door ons gemeld. Er wordt
echter opgemerkt:
a Er zijn geen stukken gebruikt die
eigendom waren van de Marine en
Er zou geen onderzoek naar deze
zaak zijn geweest, noch gaande zijn.
De Marinevoorlichtingsdienst is blijk
baar slecht ingelicht.
Immers, de volgende feiten staan voor
ons vast:
IOver deze zaak zijn enige anonieme
brieven binnengekomen bij het mi
nisterie van marine. Een ambtenaar
van dat ministerie, werkzaam bij de
dienst beveiliging, heeft toen een onder
zoek ingesteld en terzake rapport uitge
bracht aan de secretaris-generaal.
De
-e f* De Marine-inlichtingendienst is
berm, reed door de droge bermsloot. enige tijd geleden benaderd door een
schampte enkele bomen op een boeren- ex-tekenaar van een particulier be-
erf en kwam met een geweldige klap (j;e j,et hoogst merkwaardig had
tot stilstand. De cabine werd ingedrukt. gevonden (iat hij tekeningen moest
copiëren die naar zijn gevoelen eigen
dom waren van de Marine. Deze mede
delingen zijn gerapporteerd aan de chef
VO t, daca T„l!oU4ïj:
De chauffeur en de bijrijder werden er
uit geslingerd. De chauffeur, de 21-jari-
ge W. N. Koopman uit Emmeloord
kwam op straat terecht en werd slechts
licht gewond. De bijrijder, de 24-jarige
Albert Dijkstra uit Oudega (Fr.), over
leed bij zijn val.
CULEMBORG. Het Departement
van defensie heeft te kennen gegeven
dat de Hollandse' Waterlinie voor de de
fensie geen waarde meer heeft. De
waterschappen in en om de Hollandse
naar het huis van een der zusters in j Waterlinie hebben nu van het departe-
de Kapelstraat.
ZOON ROEPT ARTS
Toen werd de heer v. E., die in de
Van Ostadelaan woont, gewaarschuwd.
Hem werd verteld dat zuster v, E. niet
goed was geworden. Men informeerde
wat ze die dag had gegeten. De heer
v. E. ging direct naar de Kapelstraat.
Zijn zoon liet intussen een arts komen.
In de Kapelstraat vond de heer v. E.
zijn vrouw bewusteloos. Een arts ver
scheen. Hij gelastte het hoofd van de
patiënte met vochtige doeken nat te
houden. Om half negen overleed me
vrouw v. E. zonder bij kennis te zijn
geweest.
GEBEDSGENEZING
Het blijkt dat zij al anderhalf jaar
geleden met „Stromen van kracht" in
aanraking was gekomen. Naar haar'
mening zou men haar door gebedsge
nezing van haar ziekte een te hoge
bloeddruk hebben bevrijd. Zij wei
gerde steeds de haar voorgeschreven
medicijnen te gebruiken.
Volgens verklaringen van de arts die
ment de mededeling ontvangen dat alle
genomen.
van deze Inlichtingendienst.
3 Aan de Koninklijke marechaussee
zijn enige tijd geleden inlichtingen
verschaft over het copiëren van teke
ningen die aan de Marine zouden be
horen door tekenaars die aanvankelijk
zelf aan dit werk hadden deelgenomen
maar die, op grond van hnn vrees dat
het met deze activiteiten spaak moest
lopen, met dit werk waren opgehouden.
4 Naar aanleiding van deze mede
delingen is de Koninklijke Mare
chaussee een onderzoek begonnen;
waterwerken van dit defensiewerk door na een kort vooronderzoek zijn de daarbij
de waterschappen kunnen worden over- verkregen gegevens volgens voorschrift
öortninon
medegedeeld aan de onmiddellijke chef
van de betrokkenen.
3 Er is over deze zaak gesproken
tussen drie zeer hoge functionarissen
van het departement van Marine.
Na dit gesprek is een diepergaand
onderzoek niet nodig geoordeeld door
deze functionarissen.
Hoe kan, wanneer dit alles ons hekend
is, de Marinevoorlichtingsdienst thans
mededelen dat er geen sprake is van een
onderzoek?
Daarbij bleef het niet.
Een nader onderzoek volgde van de
zijde van de belastingdienst. Hieruit
bleek dat tot en met 1958 aan een ambte
naar voor privé-tekenwerk enige tien-
I f! n i 7oii A on «"iJ—1-
AMSTERDAM (A.N.P.) De Ameri
kaanse student E. E„ die in Amsterdam
werd gearresteerd wegens verduistering,
gaat vrijwillig terug naar de V.S. Hij
zal daar terechtstaan.
Hij had in zijn woonplaats negentien-
duizend dollar voor zijn vader bij een j
I bank opgenomen. Met een vriend was
hij ervan naar Europa gereisd. Daar
wilden de jongelui gaan studeren.
Bij zijn arrestatie had E. nog tiendui
zend dollar bij zich. Zijn vriend zal niet
in staat van beshculdiging worden ge
steld.
DEN HAAG. Binnenkort zullen aan-i
delen Koninklijke Nederlandsche Petro
leum Maatschappij op de Duitse effec-i
tenbeurzen worden genoteerd. De Deut-
sche Bank en de Dresdner Bank heb-1
ben daartoe een aanvraag ingediend bij,
de beursbesturen van Frankfort, Ber
lijn, Düsseld'orf, Hamburg en München.
Verwacht wordt dat de introductie
omstreeks 15 september zal geschieden.
Het k.N.M.I. in
De Bilt berichtte
gisteravond om
23.15 uur:
Wisselende be
wolking met
slechts hier en
daar een bui.
Matige, aan de
kust af en toe
vrij krachtige,
zuidwestelijke
wind. Gematigde
temperaturen.
MIESJE:
Verrukkelijk!
16 AUGUSTUS: zon op 5.24, zon
onder 20.04; maan op 18.32, maan
onder 2.59.
17 AUGUSTUS: zon op 5.25, zon
onder 20.02; maan op 19.09, maan
onder 4.10.
Onze weerkundige medewerker:
De zomer vordert. AI is er de
laatste dagen dan eens een buitje
gevallen, mopperen mogen wij
zeker niet. De Bilt heeft tot nu toe
24 zomerse dagen ontvangen,
juist het normale aantal van liet
hele seizoen. In de laatste tien
zomers is het niet meer gebeurd
dat ons zoveel warmte cadeau
werd gedaan.
Alles heeft gisteren gedraaid om
een ongewoon diepe depressie, die
eerst in de richting van Schotland
koerste, maar die de kust daarvan
niet heeft bereikt. Zij is namelijk
naar het noorden gezwenkt. Gis
teravond was zij begonnen op te
vullen.
Daardoor zullen er vandaag maar
heel weinig buien meer vallen en
is er kans dat de buiigheid zondag
nog verder vermindert. Het week
einde ziet er dus redelijk uit, niet
te warm en niet te koud. Veel
buien zijn er niet meer te ver
wachten.
eiiige tl
duizenden guldens honorarium was uit
betaald. Het bedrag over 1959 staat nog
niet vast; het werk gaat nog steëds
voort.
Dan de mededeling dat geen gebruik
is gemaakt van stukken die aan d'e
Marine behoren en dat ook geen teke
ningen werden gecopieerd. Deze mede
deling is merkwaardig wanneer men
weet dat van tekeningen uit het archief
van de afdeling materieel van het de
partement ten behoeve van d'it bijwerk
van enkele ambtenaren calques, licht
drukken en andere copieën zijn ver
vaardigd door een lichtdrukkerij in Den
Haag.
Zeven tekenaars van het departement
zijn gedurende bijna twee jaren bezig
geweest met het copiëren van scheeps-
tekeningen uit het archief van de Ma
rine. Het werk was echter zo omvang
rijk dat ook anderen werden aangetrok
ken, o.a. tekenaars die vroeger bij de
Marine hadden gewerkt. In totaal zeven
tien man. Naar d'it alles is thans een
fiscaal onderzoek gaande.
De vraag of bijverdienste van ambte
naren geoorloofd is of niet, is niet door
ons opgeworpen en die kant van de zaak
interesseert ons ook niet. Het gaat hier
om een groter belang: wat kan er gebeuren
met tekeningen van d'e Koninklijke Ma
rine?
Wij achten dus, ondanks de merk
waardige mededeling van de Marine
voorlichtingsdienst, grond genoeg aan
wezig voor het herhalen van onze vraag
van gisteren:
Waren d'e hoogst verantwoordelijk»
functionarissen van het departement vaa
Marine van dit alles op de hoogte?