K.L.M. KOMT TERUG
NAAR ROTTERDAM
Revolutie
CONCESSIES VAN
OOST EN WEST
de weg
COMMISSARIS: NERGENS
BEWIJS VOOR PYROMAAN
Samengedreven geloofsgenoten
liepen elkaar onder de voet
llansaplast
B. EN W. VAN AMSTERDAM:
Dood van kraamvrouw
niet te wijten aan
vertraging bij
Nieuwe hoop in Genève
ZWEEF AUTO'S
EN -BUSSEN
TE KOOP
Stakingsverbod in
Indonesië
Woensdag 29 juli 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 5
Nieuwe aanval van
Nasser op Israël
Kleine vergissing.
Neem wat
extra in voorraad
Wel slordigheid van
vakantiegangers
Toch ingebroken in
(een) sigarenhandel
Hannibal-expeditie
heeft goede hoop
Noors koningsjacht aan
ondergang ontsnapt
Node gemist
Uitbreiden
Bijdragen
Kernfysisch „lab" in
Groningen klaar
Liever Hamburg
Sinds 1920
(INAMERIKA)
DRAMA IN FRANS KONGO
Negen en dertig doden,
honderden gewonden
In Alpen verongelukte
studenten waren broers
muggen, motten,
vliegen
IN HET EGMONTPALEIS
Inbreker sticht brand
uit woede
Emigranten goedkoper
naar Canada en Amerika
KAIRO (Reuter) Voor de twee-
de maal binnen 48 uur heeft de
Egyptische president Nasser een i
felle aanval gedaan op Israël, waar
in hij de ondergang van de Joodse
staat aankondigde: „Wij zien uit
naar de beslissende slag om Israël
te verdelgen en de misdaad van zijn
geboorte ongedaan te maken".
„In 1956", zo ging hij verder, „ston
den wij alleen in de strijd tegen drie
vijanden (namelijk Israël. Frankrijk
en Groot-Britannië) en wonnen. Ik kan
gemakkelijk voorspellen wat er ge
beurt, als Israël alleen op ons afkomt".
Een deel van zijn rede, uitgesproken
ter gelegenheid van .de verdeling van
land onder arme boeren, was gewijd
aan de campagne van 1956. toen de Is
raëlische troepen zonder veel moeite
honderden kilometers Egyptisch ge
bied veroverden. Volgens Nasser ech
ter was die strijd een grote Egyptische
overwinning.
„Wij hadden toen slechts veertig
vliegtuigen, maar wisten het over
wicht in de lucht te behouden tot de
Engelsen en Fransen zich in de strijd
wierpen. In diezelfde tijd verloor Is
raël achttien vliegtuigen".
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM De K.L.M. neemt Rotterdam weer in liaar luchtnet op. Dat was groot
nieuws in de Maasstad, toen de directie van onze nationale luchtvaartmaatschappij dit
gisteren bekend maakte. Het ligt in de bedoeling eerst de lijn RotterdamLonden te her
openen, voorlopig tweemaal per dag, vernemen wij, en wellicht later de lijn Rotterdam
Hamburg. De K.L.M. streeft ernaar, dat in het najaar op Londen gevlogen kan worden.
LONDEN (A.P.). Ook Engeland
kent zijn D.M.L.-affaite: het Britse
ministerie van oorlog heeft een kleine
vergissing gemaakt, en zit thans in zijn
maag met 425 kilometer koperen buis,
ter waarde van drie miljoen gulden. In
werkelijkheid was slechts elf kilometer
nodig. Iemand op het ministerie had
gemeend dat het leger elf kilometer no-
d:g had van iedere maat; er bestaan
meer dan dertig verschillende maten...
Advertentie
WONDVERBAND
Verkrijgbaar op 4, 6 en 8 cm
breedte'en in de lengtes
van 10 cm - 500. cm.
Uitgevoerd in. plastic,
elastische of gewone stof.
Ter toelichting op haar besluit zegt
de directie van de K.L.M.: Wij heb
ben enige jaren de ontwikkeling van het
luchtvervoer van en naar de luchthaven
van de Maasstad nauwlettend gevolgd
en de comerciële mogelijkheden van
lijnen op Zestienhoven doorlopend in het
oog gehouden.
Namens de maatschappij werd daar
aan later nog toegevoegd: Wij hebben
Rotterdam altijd gezien als een belang
rijk centrum van handel en verkeer.
Om het in ons luchtnet op te nemen,
wilden wij de overtuiging hebben, dat
dit commercieel verantwoord zou zijn.
Dat ogenblik is nu aangebroken.
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM. B. en W. van
Amsterdam menen niet dat de dood
van de jonge vrouw, die vrijdag
avond 10 juli enkele uren na de ge
boorte van haar zoontje stierf, me
de het gevolg zou zijn van de ver
traging in het vervoer van het
kraamhuis naar het ziekenhuis. Dat
hebben zij gisteren geantwoord op
vragen van het raadslid mevrouw
E. v. d. Sluis-Fintelman.
Op de bewuste vrijdag, om vijf uur
's middags, bracht een twintigjarige
vrouw in Amsterdam-noord in het bijzijn
van een arts en een vroedvrouw een baby
ter wereld. Twee uur na de bevalling de
den zich complicaties voor. De vroed
vrouw gaf bij ontstentenis van de huis
arts, die al naar huis was gegaan, haar
patiënte een kalmerende injectie. Ook
zij ging toen naar huis.
Om ongeveer negen uur constateerde
de familie dat de toestand van de jonge
moeder achteruitging. De vroedvrouw
kwam en belde volgens haar zeggen om
tien voor half tien de controlerend ge
neesheer van de g.g.d. en verzocht hem
urgentie van ziekenvervoer is voorbe-
een ziekenwagen te sturen. De controle
rende arts, aan wie het oordeel over de
houden, zegde toe te zullen komen.
Om tien uur was er nog niemand ge
arriveerd en de vroedvrouw belde de
g.g.d. weer met het verzoek om een
ziekenauto. De g.g.d. wilde eerst het
oordeel van de controle-arts afwachten.
Om kwart over tien werd opnieuw een
ziekenauto gevraagd. Ditmaal zegde men
de komst van de wagen toe.
Deze ambulance verscheen, nog steeds
volgens de vroedvrouw, om ongeveer
kwart voor elf, tegelijk met de contro
lerend geneesheer. De jonge moeder was
toen reeds overleden.
Tussen het tijdstip waarop de arts
werd gewaarschuwd en de aankomst van
de ziekenauto lag bijna anderhalf uur.
B. en W. van' Amsterdam zeggen nu dat
er geen enkel causaal verband bestaat
Eigen nieuwsdienst
APELDOORN. „Wij hebben
geen enkel positief bewijs in han
den gekregen, dat de vele branden,
die de afgelopen weken in de buurt
van Apeldoorn hebben gewoed, het
werk zijn geweest van een pyro
maan", zo deelde de commissaris
van politie te Apeldoorn ons giste
ren mee.
Het is waar, zo vervolgde hij, dat
op bepaalde plaatsen op de Veluwe
verscheidene bos- en heidebranden
tegelijk ontstonden. Wij hebben ook
vele tips gekregen van mensen, die
Verdachte figuren meenden te hebben
gezien, maar die tips hebben niets
opgeleverd.
PEUKJES
Wel kon de commissaris positief
/eggen dat honderden vakantiegaiv
gers „de goeden niet te na ge
sproken" zich onverantwoordelijk
hebben gedragen. Er is in de bossen
toch gerookt en er zijn ondanks
herhaalde verzoeken dat niet te doen
toch brandende sigaretten- en
sigareneindjes weggeworpen. „Men
bekommert zich evenmin om lege
jampotten, die wanneer de zon er op
schijnt brandglazen kunnen worden",
aldus de commissaris.
Ik ben er van overtuigd, zei hij,
dat het merendeel van de 44 brandjes
en branden, die de vorige week op de
Veluwe hebben gewoed, door onacht
zaamheid, door slordigheid, door ge
brek aan verantwoordelijkheidsgevoel
van vacantiegangers is ontstaan. Dank
Tien maanden geëist
DEN HAAG. Tien maanden met af
trek heeft de Haagse officier van justi
tie geëist tegen de 25-jarige Algerijn M.
O. wegens een inbraak in een sigaren-
handel in Den Haag.
De man werd in de vroege ochtend
van 11 mei aangehouden op de verden
king een jongeman in zijn huis aan de
Regentesselaan te hebben overvallen. Hij
bleek hier onschuldig aan, want later
kwam uit dat de jongeman een gefin
geerde aangifte had gedaan.
Bij fouillering vond de politie op de
Algerijn echter wel sigaretten, een aan
steker en veel kleingeld, hetgeen precies
datgene was wat na een inbraak van die
nacht in een sigarenhandel werd vermist.
O. ontkende, ook gisteren voor de
rechtbank. Hij zei dat hij de sigaretten
gewoon had gekocht, evenals de aanste
ker die uit Parijs afkomstig zou zijn. De
grote hoeveelheid klein geld zou hij op
zak dragen omdat hij door onbekendheid
met de Nederlandse munteenheden groot
geld steeds wisselde.
Op de ingedrukte ruit van de sigaren
handel zijn evenwel vingerafdrukken ge
vonden, die corresponderen met die van
O
De officier vond alles tezamen het be
wijs voldoende. Hij wees er nog op dat
O. in België en Frankrijk al enige ma
len was veroordeeld voor diefstallen en
een steekpartij.
zij de flinke regen zijn er gisteren
geen branden van enige betekenis
voorgekomen.
LUCIFERS
De districtscommandant van de
rijkspolitie te Nijmegen had dezelfde
klachten over zorgeloze vakantie
gangers.
In Groesbeek heeft de rijkspolitie
een bezoek gebracht aan enige scholen.
Toen de scholieren hun zakken moes
ten leeghalen kwamen er heel wat
doosjes lucifers te voorschijn. Die
werden afgenomen.
RECORDCIJFERS KODAK
ROCHESTER (Reuter) Eastman
Kodak Company heeft over de laatste
24 weken recordcijfers geboekt. De ver
kopen stegen in deze periode tot
400,79 (v.j. 353,62) miljoen en de
winst per aandeel tot 1,36 (v.j. 0,96).
Deze gang van zaken was boven ver
wachting.
tussen de dood van de kraamvrouw en
een eventuele vertraging in het vervoer,
dit op grond van de lezing van de ge
beurtenissen die wordt aangehangen door
de g.g.d., en die in belangrijke mate af
wijkt van die volgens de vroedvrouw en
de familieleden van de overleden moe
der.
Volgens de g.g.d. werd de controlerend
geneesheer pas om twaalf minuten over
half tien voor het eerst gebeld, en kwam
de ziekenauto al om half elf bii het opge
geven adres, een tijdsverschil dus van
48 minuten.
EENZIJDIG
B. en W. stippen in hun antwoord
slechts zijdelings de versie aan van
de vroedvrouw, die melding maakt
van een aanmerkelijk groter tijdsver
schil. Zij gaan niet in op de vraag
waarom de lezingen van vroedvrouw
en G.G.D. zozeer uiteenlopen. Dit
wordt in Amsterdam gezien als een
ternstige tekortkoming in de voor
lichting van het dagelijks bestuur van
de hoofdstad.
COL DE CLAPIER. De Britse
Hannibal-expeditie is er niet in ge
slaagd te bewijzen dat Hannibal en
zijn olifanten destijds over de Col de
Clapier trokken om de Romeinen in
de rug aan te vallen.
Jumbo, de elfjarige wijfjes-olifant
uit de dierentuin van Turijn, houdt
zich uitstekend, maar de weg die
de expeditie wilde volgen bleek ver
sperd door lawines. De leden van
de expeditie hebben echter op hun
route al zoveel aanwijzingen gevon
den die overeenstemmen met de oor
spronkelijke verslagen van Hanni-
bals veldtocht, dat zij er zeker van
zijn op het juiste spoor te zijn.
Jumbo is op haar lange wandel
tocht tientallen kilo's afgevallen,
maar schijnt zich daar prima bij te
voelen; het dier geniet kennelijk van
het ongewone uitstapje.
De expeditie is gisteren Italië bin
nengetrokken via de moderne auto
snelweg over de Mont Cenis.
Van onze corespondent
OSLO Het jacht van de Noorse
koning, de Norge, waarop koning
Olav met zijn dochter, prinses Astrid,
een reis naar de havens van de noor
delijkste provincies van het land
maakt, is zondag bijna in de grond
geboord.
Het schip had de haven van Ham-
merfest aan de Noordkaap verlaten
toen uit de dichte mist plots vlak bij
de Norge een Duitse vrachtboot, de
Boyenfeld, opdook en recht op het
koninklijk jacht aan voer. Het was te
laat voor een uitwijkmanoeuvre en het
enige wat de kapitein van de Norge
kon doen was het bevel „volle kracht
achteruit" geven. De Duitse boot kon
op het laatste ogenblik de steven nog
wenden zodat het gevaar was bezwo
ren.
En verder: De K.L.M. heeft de ont
wikkeling van Rotterdam steeds op de
voet gevolgd. Dat blijkt ook uit haar
besluit om een nieuw kantoor op de
éoolsingel te stichten, evenals uit het
feit dat haar jubileumtentoonstelling te
Rotterdam wordt gehouden.
De LOCO-BURGEMEESTER van Rot
terdam, wethouder J. U. Schilthuis, ver
klaarde: Wij hebben de K.L.M. op
onze luchthaven node gemist. In de
nieuwe plannen zien wij een erkenning,
dat Zestienhoven zijn levensvatbaarheid
volledig heeft bewezen. Overigens sprak
dat al duidelijk uit de vervoerscijfers.
BIJZONDER VERHEUGD was ook
ir. J. A. C. Tillema, hoofddirecteur van
gemeentewerken te Rotterdam. Hij zei:
Wij hebben voortdurend contact ge
had met de K.L.M. Altijd in vriend
schappelijke sfeer en vooral in de afge
lopen twee jaar is er steeds overleg ge
weest over de mogelijkheden.
Aan de gebouwen op Zestienhoven zal
uitbreiding gegeven moeten worden en
ook de radio-faciliteiten zullen vergroot
worden. Verlenging van de startbaan
van 1300 tot 1800 meter is wel niet direkt
nodig, maar nu een var! de leden van
de I.A.T.A. (internationale organisatie
van luchtvaartmaatschappijen) naar ZeS-
tienhoven komt, staat deze zaak in
een ander licht.
ZO WORDEN geduld en volharding
toch beloond, aldus de heer Tillema.
De heer A. W. F. van der Hoek, haven
meester van Zestienhoven, reageerde
met de woorden: Wij zijn verheugd
oude kennissen terug te zien.
Eigen nieuwsdienst
GENÈVE. De schriftelijke uit
wisseling van de standpunten van
Oost en West op de Geneefse confe
rentie is al geschied bijna een et
maal eerder dan was verwacht. Van
weerszijden zijn er zo werd te ver
staan gegeven, enige concessies ge
daan die de mogelijkheid scheppen
de conferentie nog voor het einde
van de volgende week tot een niet
al te onbevredigend einde te brengen.
De inhoud van de op schrift gestelde
standpunten is nog niet bekend gemaakt.
Van Russische zijde is echter gezegd dat
de Sowjetunie een concessie heeft gedaan
die het mogelijk maakt dat de Westelijke
geallieerden wat langer op de basis van
dit ogenblik in West-Berlijn blijven dan
de achttien maanden waaraan Moskou tot
nu toe heeft vastgehouden. Van hun kant
bieden de Westelijken aan, de Berlijnse
kwestie over vijf jaar opnieuw te bespre
ken met de Sowjetunie, wanneer er voor
die tijd ten minste geen oplossing is ge
vonden voor het Duitse vraagstuk en
voor de status van West-Berlijn.
TOT ZOVER
De hoop is nu dat er tot zover over
eenstemming over de voortduring van de
Westelijke plichten en rechten in West-
Berlijn kan worden gevonden gedurende
een bepaalde periode, die dus tussen an
derhalf en vijf jaar zal liggen. Het Wes
ten zal echter niet akkoord gaan met de
Russische opvatting dat na afloop van een
periode van onderhandelen over de een
heid van Duitsland en de Berlijnse kwes
tie er verandering komt in de positie van
het Westen in West-Berlijn, tenzij na
tuurlijk het gehele Duitse vraagstuk tegen
het einde van die periode opgelost zou
zijn.
Het was gisteravond nog niet bekend
of de Russen zijn teruggekomen van hun
tot nu toe ingenomen standpunt dat de
kwestie-Berlijn niet is los te maken van
onderhandelingen tussen Oost- en West-
Duitsland over de eenheid van Duitsland.
Van Westelijke zijde is het voorstel
gedaan om een commissie van de Ver
enigde Naties in West- en Oost-Berlijn
toezicht te laten houden op propaganda
en ondermijnende activiteiten. De com
missie zou zich vrij mogen bewegen in
beide delen van de stad en tot taak heb
ben te voorkomen dat de spanning wordt
vergroot.
GRONINGEN (A.N.P.) In Gronin
gen is als onderdeel van de vernieuwing
van het natuurkundig laboratorium van
de rijksuniversiteit het kernfysisch labo
ratorium gereed gekomen.
In het laboratorium, dat onder leiding
staat van professor dr. H. Brinkman, is
onder meer de grootste Van de Gr*af£-
generator van Europa geplaatst en zijn
verscheidene kleinere versnellingsmachi
nes voot het atoomkernonderzoek en
een apparatuur voor isotopenscheiding
opgesteld. Ook is er een afdeling kern-
spectrometrie ondergebracht, die onder
leiding staat van professor dr. H. de
Waard.
De bouw van het zeer moderne com
plex laboratoria duurt al vijf jaar en zal
een bedrag van rond acht miljoen gul
den vergen.
De havenmeester zei, dat Rotterdam
zeker kan bijdragen tot de ontwikkeling
van het luchtvervoer tussen Nederland
en Engeland. In 1958 hebben 578.000 pas
sagiers gebruik gemaakt van een scheep
vaartverbinding. Door de lucht reisden
291.000 passagiers van Schiphol en Zes
tienhoven naar Britse luchthavens.
DE HEER U. F. M. DELLAERT, di
recteur van de luchthaven Schiphol, gaf
deze commentaar: Rotterdam heeft
steeds betoogd, dat de exploitatie van
het vliegveld Zestienhoven wil voorzien in
de specifiek Rotterdamse behoeften aan
luchtverkeer. Als Roterdam deze exploi
tatie blijft zoeken in de lokale sfeer, dan
wordt de nieuwe lijn door Schiphol als
normale concurrentie aanvaard.
IK BEN BLIJ, dat de K.L.M. op
Rotterdam komt vliegen, zei dr. F.
W. T. Hunger, algemeen secretaris van
de kamer van koophandel te Rotter
dam. Ik betreur riet alleen, dat de
K.L.M. niet het initiatief heeft kun
nen nemen. Zij treedt nu op als con
current van de bestaande lijnen, die
het spit hebben afgebeten en de pio-
mer&kosten hebben gemaakt.
Ook had ik liever eerst een lijn
op Hamburg gezien dan direkt op
iemands tenen te gaan staan. Rotter
dam heeft belang bij meer vervoer.
Dat er drukker gevlogen wordt op
bestaande lijnen, is niet zo interes
sant.
BIJ MORTON AIR Service, die van
Zestienhoven een lijn op LondenCroy
don onderhoudt, vernamen wij, dat men
het prettig vindt, dat het aantal verbin
dingen van Engeland naar het vasteland
wordt uitgebreid. Aan de ene kant be
tekent het concurrentie voor Morton,
voor Air Charter Ltd. en Channel Air
ways (deze beide vliegen op Southend),
maar het brengt meer leven in de brou
werij en ten slotte is het ook een kwestie
van tarieven. Het tarief van de K.L.M..
die op London-Airport gaat vliegen, zal
hoger zijn dan van de bestaande lijnen.
WIJ ZIJN BLIJ met wat wij heb
ben, maar het is prachtig, dat de K.L.M.
er bij komt. Aldus reageerde het pas-
sage- en reisbureau Wm. H. Müller
en Co.
MR. H. N. DUTILH, directeur van de
Holland-Amerika Lijn, meende: Wij
hebben er niet direkt belang bij, maar
Rotterdam als verkeerscentrum is met
luchtverbindingen niet al te royaal be
deeld. Daarom zie ik de komst van de
K.L.M. als een nuttige uitbreiding,
omdat het verkeersapparaat vergroot
wordt.
De relaties van Rotterdam met de
K.L.M. dateren van 1920. In dat jaar,
van 26 juli af, werden op de lijn Am-
sterdam-Londen de eerste vaste lucht
lijn ter wereld facultatieve landingen
gemaakt op Waalhaven, het toenmalige
vliegveld van Rotterdam.
Op 14 april 1921 opende prins Hendrik
de diensten met toestellen van het type
Fokker F 3. Tot september 1939 bleef de
K.L.M. op Rotterdam vliegen.
De K.L.M. zal op haar vluchten van
en naar Rotterdam gebruik maken van
toestellen van het type Viscount. Dat
zijn vliegtuigen, die door schroefturbines
worden aangedreven. De huidige baan
op Zestienhoven is volkomen geschikt
voor het starten en landen van de
Viscount.
Eigen nieuwsdienst
PARIJS Het zweeftuig van
de Amerikaanse fabriek Curtiss-
Wright, de Air Car, waarmee
geruime tijd geleden al geslaag
de proefvluchten zijn gemaakt
zonder dat daaraan veel rucht
baarheid werd gegeven, is blij
kens een advertentie van Cur-
tiss-Wright in de New York
Herald Tribune al te koop.
Daarbij laat Curtiss-Wright het
niet. De fabriek kondigt verder aan
BOVEN: dit is, compleet met verchroomde bumpers, dubbele koplam
pen, elektrische richtingaanwijzersachterlichten en uitsehuifbare an
tennes, de eerste zweefauto in luxe-uitvoering, de „Air Car" (model
2500) van Curtiss-Wright. Zelfs de karakteristieke gebogen voorrmt
ontbreekt niet. In november komen deze nieuwe vervoermiddelen
van de lopende band glijden. Let op de grote luchtinlaten voor en
achter de cabine.
ONDER: Zo ziet de tekenaar van Curtiss-Wright de zwevende bestel
auto (laadvermogen ruim elfhonderd kilo) van de toekomst.
zweef jeeps, zweefvrachtauto's en
zelfs zweefautobussen.
Wie de Air Car eens wil proberen
kan dat nu al doen op het proefter-
rein van de fabriek, in South Bend,
in de staat Indiana.
Curtiss-Wright biedt zelfs aan be
staande wegen geschikt te maken
Zweefbus, die wellicht ook spoedig op de weg te zien zal zijn in
Amerika, kan veertig passagiers vervoeren.
Het laadvermogen van de zweefvrachtauto zal 3.365 kilo zijn.
DJAKARTA (Reuter) De Indonesi
sche minister van defensie en chef-staf
van het leger, generaal Nasution, heeft
een verbod afgekondigd van stakingen
en uitsluitingen van werknemers in de
Indonesische textielindustrie. Het ver
bod is uitgevaardigd in het belang van
de veiligheid, orde en wet.
BRAZZAVILLE (Reuter) Negen
endertig leden van een Afrikaanse
godsdienstige sekte hebben gisteren
de dood gevonden toen zij door hun
medegelovigen onder de voet werden
gelopen; honderd anderen werden
gewond.
Ruim 2500 leden van de Matswa sekte,
die sinds vele maanden lijdelijk verzet
pleegt tegen het openbaar gezag, kregen
van de politie te Brazzaville bevel de
grote loods waarin zij woonden te ont
ruimen. Toen zij dit weigerden, trachtte
de politie hen samen te drijven om hen
daarna naar het noordelijk deel van
Frans Kongo te brengen. Daarbij ont
stond een paniek, waarbij de, Matswani's
elkaar onder de voet liepen.
Zij erkennen geen enkel gezag behalve
dat van hun in 1942 overleden leider,
André Matswa. Hij was een Senegalese
soldaat in het Franse leger, die dertig
jaar geleden een eigen godsdienst begon.
Hij gebruikte hiervoor het ritueel en de
traditie van de rooms-katholieke kerk,
maar zijn bedoeling was verzet tegen
het toenmalige Franse gezag te plegen.
Volgelingen wachten nog steeds op zijn
wederopstanding, die, naar zij geloven,
samen zal vallen met het vertrek van
de laatste blanke uit Afrika. De sekte
telt ongeveer 20.000 leden.
Ook toen Frans Kongo tien maanden
geleden onafhankelijk werd, volhardden
zij in hun campagne van lijdelijk ver
zet. De regering van deze jonge neger
staat besloot toen de Matswani's naar
afgelegen gebieden te evacueren, omdat
zij de openbare orde verstoorden.
Nadat gisteren de orde was hersteld,
zijn de overblijvende Matswani's op
transport gesteld; er deden zich geen
verdere incidenten voor.
Eigen nieuwsdienst
SONDRIO. De twee jonge Neder
landers, die dood zijn gevonden in een
gletscherspleet op de zuidelijke helling
van de Berninagroep, blijken broers te
zijn. Het zijn de 23-jarige E. en de 21-
jarige J. Michielsen van de Vijverweg
te Rotterdam. Hun ouders zijn met va
kantie in Zuid-Italië.
De jongelui studeerden beiden te Lei
den. Zij waren lid van de Nederlandse
alpinistenclub.
De negenjarige Rob Mantz uit Maas
tricht is daar gisteren achter de Oude
Minderbroeders spelend tegen een voor
bij rijdende bestelwagen gelopen. Hij is
even na de aanrijding overleden.
Advertentie
ORGANON-OSS
voor de nieuwe categorie zweeftuigen.
De kosten die daarmee gepaard gaan
zijn ongeveer duizend gulden per ki
lometer.
Binnenkort kan men de Air Car
zelf proberen bij Reno, in de staat
Nevada, op een weg van 40 kilome
ter lengte die daar wordt aangelegd
op terreinen van Curtiss-Wright.
CHROOM
De Air Car heeft het uiterlijk van
een moderne Amerikaanse auto. Zelfs
de chroomstrips en de versierde
„neus" ontbreken niet. Aan de bo
venkant van de motorkap mondt een
ronde opening uit waaronder zich
een machtig schoepenrad bevindt
waardoor lucht wordt aangezogen.
NIET PRIMITIEF
De Air Car ziet er, anders dan het
zweeftuig van Saunders Roe dat het
afgelopen weekeinde over het Kanaal
zweefde, allerminst primitief uit.
Voor de voortbeweging zorgt een
motor van 300 paardekrachten.
„Met onze Air Car", verklaarde
Arthur Donnelly, een zegsjman van
Curtiss Wright, „liggen wij zeker een
jaar voor op het Engelse zweeftuig.
Wij kunnen elk gewenst ogenblik met
de produktie beginnen."
Volgens Donnelly wijkt de Air Car
technisch iets van het zweeftuig van
Saunders Roe af, met dien verstan
de dat het luchtkussen op een ande
re wijze gevormd wordt.
100 KM PER UUR
De Air Car kan, zo zei hij, een
snelheid halen van 100 kilometer per
uur en biedt ruimte voor vier passa
giers.
„Wij zijn nu al bezig aan een
zweefbus die plaats zal bieden aan
veertig passagiers", vertelde Donnel
ly.
VLIEGTUIG
Het zweeftuig van Saunders-Roe
dat het afgelopen weekeinde het Ka
naal is overgestoken, is een vliegtuig.
Het Engelse ministerie van verkeer
heeft het zweeftuig in die categorie
vervoermiddelen geplaatst omdat het
zich door de lucht voortbeweegt. Als
vliegtuig heeft het zweeftuig een
luchtwaardigheidsbewijs gekregen.
Zonder dat document zou Saunders-
Roe er geen proefvluchten mee heb
ben mogen maken.
SCHIP
De Franse luchtvaartinspeetie dacht
er dezer dagen in Calais anders over.
Omdat voor het zweeftuig geen Frans
luchtwaardigheidsbewijs was afgege
ven mocht de bestuurder, Peter
Lamb, pas vandaar naar Dover ver
trekken nadat ambtelijk, zij het onof
ficieel, was uitgemaakt dat het zweef
tuig eigenlijk een schip was.
ZWEEFTUIG
Het lijkt waarschijnlijk dat het En
gelse ministerie van verkeer, zodra
het zweeftuig zijn deugdelijkheid
heeft bewezen en op grote schaal
wordt gebruikt, een categorie zweef
tuigen zal toevoegen aan de bestaan
de groepering van voertuigen.
BRUSSEL (Belga) Een inbreker
die niets van zijn gading kon vinden
in het Egmontpaleis kreeg het daar
door zo met zijn drift te kwaad dat
hij brand stichtte. De man heeft dit,
nadat hij zich gisteren vrijwillig bij de
politie had gemeld, opgebiecht.
Toen de brand uitbrak in de nacht
van maandag op dinsdag dacht men
aanvankelijk dat daarin de pyromaan
de hand had gehad die de afgelopen
maanden op vele plaatsen aan het
werk moet zijn geweest. Er waren na
melijk in het paleis verscheidene brand
haarden tegelijk.
Omstreeks twee uur 's nachts ont
dekte een surveillerende politieagent
dat er rook uit de ramen op de eer
ste verdieping kwam. De brandweer
was het vuur snel meester. Toch is de
schade vrij groot, vooral in de kan
toren van de unie van internationale
organisaties, die in het paleis is ge
vestigd. Er blijkt op drie verdiepingen
brand te zijn gesticht.
NEW YORK (A.P.). Op de confe
rentie over het transatlantisch vervoer
van passagiers is besloten dat emi
granten, die uit Europa, Turkije en
Afrika naar de Verenigde Staten en
Canada vertrekken, met ingang van
1960 een reductie van ongeveer tien
procent zullen krijgen op hun scheeps-
passagebiljet. Deze lagere tarieven zul
len niet geldig zijn in de periode van
1 juli tot 1 oktober, aangezien «r dan
veel toeristen zijn.