K.L.M. KOMT TERUG NAAR ROTTERDAM Revolutie CONCESSIES VAN OOST EN WEST de weg COMMISSARIS: NERGENS BEWIJS VOOR PYROMAAN Samengedreven geloofsgenoten liepen elkaar onder de voet llansaplast B. EN W. VAN AMSTERDAM: Dood van kraamvrouw niet te wijten aan vertraging bij Nieuwe hoop in Genève ZWEEF AUTO'S EN -BUSSEN TE KOOP Stakingsverbod in Indonesië Woensdag 29 juli 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 5 Nieuwe aanval van Nasser op Israël Kleine vergissing. Neem wat extra in voorraad Wel slordigheid van vakantiegangers Toch ingebroken in (een) sigarenhandel Hannibal-expeditie heeft goede hoop Noors koningsjacht aan ondergang ontsnapt Node gemist Uitbreiden Bijdragen Kernfysisch „lab" in Groningen klaar Liever Hamburg Sinds 1920 (INAMERIKA) DRAMA IN FRANS KONGO Negen en dertig doden, honderden gewonden In Alpen verongelukte studenten waren broers muggen, motten, vliegen IN HET EGMONTPALEIS Inbreker sticht brand uit woede Emigranten goedkoper naar Canada en Amerika KAIRO (Reuter) Voor de twee- de maal binnen 48 uur heeft de Egyptische president Nasser een i felle aanval gedaan op Israël, waar in hij de ondergang van de Joodse staat aankondigde: „Wij zien uit naar de beslissende slag om Israël te verdelgen en de misdaad van zijn geboorte ongedaan te maken". „In 1956", zo ging hij verder, „ston den wij alleen in de strijd tegen drie vijanden (namelijk Israël. Frankrijk en Groot-Britannië) en wonnen. Ik kan gemakkelijk voorspellen wat er ge beurt, als Israël alleen op ons afkomt". Een deel van zijn rede, uitgesproken ter gelegenheid van .de verdeling van land onder arme boeren, was gewijd aan de campagne van 1956. toen de Is raëlische troepen zonder veel moeite honderden kilometers Egyptisch ge bied veroverden. Volgens Nasser ech ter was die strijd een grote Egyptische overwinning. „Wij hadden toen slechts veertig vliegtuigen, maar wisten het over wicht in de lucht te behouden tot de Engelsen en Fransen zich in de strijd wierpen. In diezelfde tijd verloor Is raël achttien vliegtuigen". Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM De K.L.M. neemt Rotterdam weer in liaar luchtnet op. Dat was groot nieuws in de Maasstad, toen de directie van onze nationale luchtvaartmaatschappij dit gisteren bekend maakte. Het ligt in de bedoeling eerst de lijn RotterdamLonden te her openen, voorlopig tweemaal per dag, vernemen wij, en wellicht later de lijn Rotterdam Hamburg. De K.L.M. streeft ernaar, dat in het najaar op Londen gevlogen kan worden. LONDEN (A.P.). Ook Engeland kent zijn D.M.L.-affaite: het Britse ministerie van oorlog heeft een kleine vergissing gemaakt, en zit thans in zijn maag met 425 kilometer koperen buis, ter waarde van drie miljoen gulden. In werkelijkheid was slechts elf kilometer nodig. Iemand op het ministerie had gemeend dat het leger elf kilometer no- d:g had van iedere maat; er bestaan meer dan dertig verschillende maten... Advertentie WONDVERBAND Verkrijgbaar op 4, 6 en 8 cm breedte'en in de lengtes van 10 cm - 500. cm. Uitgevoerd in. plastic, elastische of gewone stof. Ter toelichting op haar besluit zegt de directie van de K.L.M.: Wij heb ben enige jaren de ontwikkeling van het luchtvervoer van en naar de luchthaven van de Maasstad nauwlettend gevolgd en de comerciële mogelijkheden van lijnen op Zestienhoven doorlopend in het oog gehouden. Namens de maatschappij werd daar aan later nog toegevoegd: Wij hebben Rotterdam altijd gezien als een belang rijk centrum van handel en verkeer. Om het in ons luchtnet op te nemen, wilden wij de overtuiging hebben, dat dit commercieel verantwoord zou zijn. Dat ogenblik is nu aangebroken. Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM. B. en W. van Amsterdam menen niet dat de dood van de jonge vrouw, die vrijdag avond 10 juli enkele uren na de ge boorte van haar zoontje stierf, me de het gevolg zou zijn van de ver traging in het vervoer van het kraamhuis naar het ziekenhuis. Dat hebben zij gisteren geantwoord op vragen van het raadslid mevrouw E. v. d. Sluis-Fintelman. Op de bewuste vrijdag, om vijf uur 's middags, bracht een twintigjarige vrouw in Amsterdam-noord in het bijzijn van een arts en een vroedvrouw een baby ter wereld. Twee uur na de bevalling de den zich complicaties voor. De vroed vrouw gaf bij ontstentenis van de huis arts, die al naar huis was gegaan, haar patiënte een kalmerende injectie. Ook zij ging toen naar huis. Om ongeveer negen uur constateerde de familie dat de toestand van de jonge moeder achteruitging. De vroedvrouw kwam en belde volgens haar zeggen om tien voor half tien de controlerend ge neesheer van de g.g.d. en verzocht hem urgentie van ziekenvervoer is voorbe- een ziekenwagen te sturen. De controle rende arts, aan wie het oordeel over de houden, zegde toe te zullen komen. Om tien uur was er nog niemand ge arriveerd en de vroedvrouw belde de g.g.d. weer met het verzoek om een ziekenauto. De g.g.d. wilde eerst het oordeel van de controle-arts afwachten. Om kwart over tien werd opnieuw een ziekenauto gevraagd. Ditmaal zegde men de komst van de wagen toe. Deze ambulance verscheen, nog steeds volgens de vroedvrouw, om ongeveer kwart voor elf, tegelijk met de contro lerend geneesheer. De jonge moeder was toen reeds overleden. Tussen het tijdstip waarop de arts werd gewaarschuwd en de aankomst van de ziekenauto lag bijna anderhalf uur. B. en W. van' Amsterdam zeggen nu dat er geen enkel causaal verband bestaat Eigen nieuwsdienst APELDOORN. „Wij hebben geen enkel positief bewijs in han den gekregen, dat de vele branden, die de afgelopen weken in de buurt van Apeldoorn hebben gewoed, het werk zijn geweest van een pyro maan", zo deelde de commissaris van politie te Apeldoorn ons giste ren mee. Het is waar, zo vervolgde hij, dat op bepaalde plaatsen op de Veluwe verscheidene bos- en heidebranden tegelijk ontstonden. Wij hebben ook vele tips gekregen van mensen, die Verdachte figuren meenden te hebben gezien, maar die tips hebben niets opgeleverd. PEUKJES Wel kon de commissaris positief /eggen dat honderden vakantiegaiv gers „de goeden niet te na ge sproken" zich onverantwoordelijk hebben gedragen. Er is in de bossen toch gerookt en er zijn ondanks herhaalde verzoeken dat niet te doen toch brandende sigaretten- en sigareneindjes weggeworpen. „Men bekommert zich evenmin om lege jampotten, die wanneer de zon er op schijnt brandglazen kunnen worden", aldus de commissaris. Ik ben er van overtuigd, zei hij, dat het merendeel van de 44 brandjes en branden, die de vorige week op de Veluwe hebben gewoed, door onacht zaamheid, door slordigheid, door ge brek aan verantwoordelijkheidsgevoel van vacantiegangers is ontstaan. Dank Tien maanden geëist DEN HAAG. Tien maanden met af trek heeft de Haagse officier van justi tie geëist tegen de 25-jarige Algerijn M. O. wegens een inbraak in een sigaren- handel in Den Haag. De man werd in de vroege ochtend van 11 mei aangehouden op de verden king een jongeman in zijn huis aan de Regentesselaan te hebben overvallen. Hij bleek hier onschuldig aan, want later kwam uit dat de jongeman een gefin geerde aangifte had gedaan. Bij fouillering vond de politie op de Algerijn echter wel sigaretten, een aan steker en veel kleingeld, hetgeen precies datgene was wat na een inbraak van die nacht in een sigarenhandel werd vermist. O. ontkende, ook gisteren voor de rechtbank. Hij zei dat hij de sigaretten gewoon had gekocht, evenals de aanste ker die uit Parijs afkomstig zou zijn. De grote hoeveelheid klein geld zou hij op zak dragen omdat hij door onbekendheid met de Nederlandse munteenheden groot geld steeds wisselde. Op de ingedrukte ruit van de sigaren handel zijn evenwel vingerafdrukken ge vonden, die corresponderen met die van O De officier vond alles tezamen het be wijs voldoende. Hij wees er nog op dat O. in België en Frankrijk al enige ma len was veroordeeld voor diefstallen en een steekpartij. zij de flinke regen zijn er gisteren geen branden van enige betekenis voorgekomen. LUCIFERS De districtscommandant van de rijkspolitie te Nijmegen had dezelfde klachten over zorgeloze vakantie gangers. In Groesbeek heeft de rijkspolitie een bezoek gebracht aan enige scholen. Toen de scholieren hun zakken moes ten leeghalen kwamen er heel wat doosjes lucifers te voorschijn. Die werden afgenomen. RECORDCIJFERS KODAK ROCHESTER (Reuter) Eastman Kodak Company heeft over de laatste 24 weken recordcijfers geboekt. De ver kopen stegen in deze periode tot 400,79 (v.j. 353,62) miljoen en de winst per aandeel tot 1,36 (v.j. 0,96). Deze gang van zaken was boven ver wachting. tussen de dood van de kraamvrouw en een eventuele vertraging in het vervoer, dit op grond van de lezing van de ge beurtenissen die wordt aangehangen door de g.g.d., en die in belangrijke mate af wijkt van die volgens de vroedvrouw en de familieleden van de overleden moe der. Volgens de g.g.d. werd de controlerend geneesheer pas om twaalf minuten over half tien voor het eerst gebeld, en kwam de ziekenauto al om half elf bii het opge geven adres, een tijdsverschil dus van 48 minuten. EENZIJDIG B. en W. stippen in hun antwoord slechts zijdelings de versie aan van de vroedvrouw, die melding maakt van een aanmerkelijk groter tijdsver schil. Zij gaan niet in op de vraag waarom de lezingen van vroedvrouw en G.G.D. zozeer uiteenlopen. Dit wordt in Amsterdam gezien als een ternstige tekortkoming in de voor lichting van het dagelijks bestuur van de hoofdstad. COL DE CLAPIER. De Britse Hannibal-expeditie is er niet in ge slaagd te bewijzen dat Hannibal en zijn olifanten destijds over de Col de Clapier trokken om de Romeinen in de rug aan te vallen. Jumbo, de elfjarige wijfjes-olifant uit de dierentuin van Turijn, houdt zich uitstekend, maar de weg die de expeditie wilde volgen bleek ver sperd door lawines. De leden van de expeditie hebben echter op hun route al zoveel aanwijzingen gevon den die overeenstemmen met de oor spronkelijke verslagen van Hanni- bals veldtocht, dat zij er zeker van zijn op het juiste spoor te zijn. Jumbo is op haar lange wandel tocht tientallen kilo's afgevallen, maar schijnt zich daar prima bij te voelen; het dier geniet kennelijk van het ongewone uitstapje. De expeditie is gisteren Italië bin nengetrokken via de moderne auto snelweg over de Mont Cenis. Van onze corespondent OSLO Het jacht van de Noorse koning, de Norge, waarop koning Olav met zijn dochter, prinses Astrid, een reis naar de havens van de noor delijkste provincies van het land maakt, is zondag bijna in de grond geboord. Het schip had de haven van Ham- merfest aan de Noordkaap verlaten toen uit de dichte mist plots vlak bij de Norge een Duitse vrachtboot, de Boyenfeld, opdook en recht op het koninklijk jacht aan voer. Het was te laat voor een uitwijkmanoeuvre en het enige wat de kapitein van de Norge kon doen was het bevel „volle kracht achteruit" geven. De Duitse boot kon op het laatste ogenblik de steven nog wenden zodat het gevaar was bezwo ren. En verder: De K.L.M. heeft de ont wikkeling van Rotterdam steeds op de voet gevolgd. Dat blijkt ook uit haar besluit om een nieuw kantoor op de éoolsingel te stichten, evenals uit het feit dat haar jubileumtentoonstelling te Rotterdam wordt gehouden. De LOCO-BURGEMEESTER van Rot terdam, wethouder J. U. Schilthuis, ver klaarde: Wij hebben de K.L.M. op onze luchthaven node gemist. In de nieuwe plannen zien wij een erkenning, dat Zestienhoven zijn levensvatbaarheid volledig heeft bewezen. Overigens sprak dat al duidelijk uit de vervoerscijfers. BIJZONDER VERHEUGD was ook ir. J. A. C. Tillema, hoofddirecteur van gemeentewerken te Rotterdam. Hij zei: Wij hebben voortdurend contact ge had met de K.L.M. Altijd in vriend schappelijke sfeer en vooral in de afge lopen twee jaar is er steeds overleg ge weest over de mogelijkheden. Aan de gebouwen op Zestienhoven zal uitbreiding gegeven moeten worden en ook de radio-faciliteiten zullen vergroot worden. Verlenging van de startbaan van 1300 tot 1800 meter is wel niet direkt nodig, maar nu een var! de leden van de I.A.T.A. (internationale organisatie van luchtvaartmaatschappijen) naar ZeS- tienhoven komt, staat deze zaak in een ander licht. ZO WORDEN geduld en volharding toch beloond, aldus de heer Tillema. De heer A. W. F. van der Hoek, haven meester van Zestienhoven, reageerde met de woorden: Wij zijn verheugd oude kennissen terug te zien. Eigen nieuwsdienst GENÈVE. De schriftelijke uit wisseling van de standpunten van Oost en West op de Geneefse confe rentie is al geschied bijna een et maal eerder dan was verwacht. Van weerszijden zijn er zo werd te ver staan gegeven, enige concessies ge daan die de mogelijkheid scheppen de conferentie nog voor het einde van de volgende week tot een niet al te onbevredigend einde te brengen. De inhoud van de op schrift gestelde standpunten is nog niet bekend gemaakt. Van Russische zijde is echter gezegd dat de Sowjetunie een concessie heeft gedaan die het mogelijk maakt dat de Westelijke geallieerden wat langer op de basis van dit ogenblik in West-Berlijn blijven dan de achttien maanden waaraan Moskou tot nu toe heeft vastgehouden. Van hun kant bieden de Westelijken aan, de Berlijnse kwestie over vijf jaar opnieuw te bespre ken met de Sowjetunie, wanneer er voor die tijd ten minste geen oplossing is ge vonden voor het Duitse vraagstuk en voor de status van West-Berlijn. TOT ZOVER De hoop is nu dat er tot zover over eenstemming over de voortduring van de Westelijke plichten en rechten in West- Berlijn kan worden gevonden gedurende een bepaalde periode, die dus tussen an derhalf en vijf jaar zal liggen. Het Wes ten zal echter niet akkoord gaan met de Russische opvatting dat na afloop van een periode van onderhandelen over de een heid van Duitsland en de Berlijnse kwes tie er verandering komt in de positie van het Westen in West-Berlijn, tenzij na tuurlijk het gehele Duitse vraagstuk tegen het einde van die periode opgelost zou zijn. Het was gisteravond nog niet bekend of de Russen zijn teruggekomen van hun tot nu toe ingenomen standpunt dat de kwestie-Berlijn niet is los te maken van onderhandelingen tussen Oost- en West- Duitsland over de eenheid van Duitsland. Van Westelijke zijde is het voorstel gedaan om een commissie van de Ver enigde Naties in West- en Oost-Berlijn toezicht te laten houden op propaganda en ondermijnende activiteiten. De com missie zou zich vrij mogen bewegen in beide delen van de stad en tot taak heb ben te voorkomen dat de spanning wordt vergroot. GRONINGEN (A.N.P.) In Gronin gen is als onderdeel van de vernieuwing van het natuurkundig laboratorium van de rijksuniversiteit het kernfysisch labo ratorium gereed gekomen. In het laboratorium, dat onder leiding staat van professor dr. H. Brinkman, is onder meer de grootste Van de Gr*af£- generator van Europa geplaatst en zijn verscheidene kleinere versnellingsmachi nes voot het atoomkernonderzoek en een apparatuur voor isotopenscheiding opgesteld. Ook is er een afdeling kern- spectrometrie ondergebracht, die onder leiding staat van professor dr. H. de Waard. De bouw van het zeer moderne com plex laboratoria duurt al vijf jaar en zal een bedrag van rond acht miljoen gul den vergen. De havenmeester zei, dat Rotterdam zeker kan bijdragen tot de ontwikkeling van het luchtvervoer tussen Nederland en Engeland. In 1958 hebben 578.000 pas sagiers gebruik gemaakt van een scheep vaartverbinding. Door de lucht reisden 291.000 passagiers van Schiphol en Zes tienhoven naar Britse luchthavens. DE HEER U. F. M. DELLAERT, di recteur van de luchthaven Schiphol, gaf deze commentaar: Rotterdam heeft steeds betoogd, dat de exploitatie van het vliegveld Zestienhoven wil voorzien in de specifiek Rotterdamse behoeften aan luchtverkeer. Als Roterdam deze exploi tatie blijft zoeken in de lokale sfeer, dan wordt de nieuwe lijn door Schiphol als normale concurrentie aanvaard. IK BEN BLIJ, dat de K.L.M. op Rotterdam komt vliegen, zei dr. F. W. T. Hunger, algemeen secretaris van de kamer van koophandel te Rotter dam. Ik betreur riet alleen, dat de K.L.M. niet het initiatief heeft kun nen nemen. Zij treedt nu op als con current van de bestaande lijnen, die het spit hebben afgebeten en de pio- mer&kosten hebben gemaakt. Ook had ik liever eerst een lijn op Hamburg gezien dan direkt op iemands tenen te gaan staan. Rotter dam heeft belang bij meer vervoer. Dat er drukker gevlogen wordt op bestaande lijnen, is niet zo interes sant. BIJ MORTON AIR Service, die van Zestienhoven een lijn op LondenCroy don onderhoudt, vernamen wij, dat men het prettig vindt, dat het aantal verbin dingen van Engeland naar het vasteland wordt uitgebreid. Aan de ene kant be tekent het concurrentie voor Morton, voor Air Charter Ltd. en Channel Air ways (deze beide vliegen op Southend), maar het brengt meer leven in de brou werij en ten slotte is het ook een kwestie van tarieven. Het tarief van de K.L.M.. die op London-Airport gaat vliegen, zal hoger zijn dan van de bestaande lijnen. WIJ ZIJN BLIJ met wat wij heb ben, maar het is prachtig, dat de K.L.M. er bij komt. Aldus reageerde het pas- sage- en reisbureau Wm. H. Müller en Co. MR. H. N. DUTILH, directeur van de Holland-Amerika Lijn, meende: Wij hebben er niet direkt belang bij, maar Rotterdam als verkeerscentrum is met luchtverbindingen niet al te royaal be deeld. Daarom zie ik de komst van de K.L.M. als een nuttige uitbreiding, omdat het verkeersapparaat vergroot wordt. De relaties van Rotterdam met de K.L.M. dateren van 1920. In dat jaar, van 26 juli af, werden op de lijn Am- sterdam-Londen de eerste vaste lucht lijn ter wereld facultatieve landingen gemaakt op Waalhaven, het toenmalige vliegveld van Rotterdam. Op 14 april 1921 opende prins Hendrik de diensten met toestellen van het type Fokker F 3. Tot september 1939 bleef de K.L.M. op Rotterdam vliegen. De K.L.M. zal op haar vluchten van en naar Rotterdam gebruik maken van toestellen van het type Viscount. Dat zijn vliegtuigen, die door schroefturbines worden aangedreven. De huidige baan op Zestienhoven is volkomen geschikt voor het starten en landen van de Viscount. Eigen nieuwsdienst PARIJS Het zweeftuig van de Amerikaanse fabriek Curtiss- Wright, de Air Car, waarmee geruime tijd geleden al geslaag de proefvluchten zijn gemaakt zonder dat daaraan veel rucht baarheid werd gegeven, is blij kens een advertentie van Cur- tiss-Wright in de New York Herald Tribune al te koop. Daarbij laat Curtiss-Wright het niet. De fabriek kondigt verder aan BOVEN: dit is, compleet met verchroomde bumpers, dubbele koplam pen, elektrische richtingaanwijzersachterlichten en uitsehuifbare an tennes, de eerste zweefauto in luxe-uitvoering, de „Air Car" (model 2500) van Curtiss-Wright. Zelfs de karakteristieke gebogen voorrmt ontbreekt niet. In november komen deze nieuwe vervoermiddelen van de lopende band glijden. Let op de grote luchtinlaten voor en achter de cabine. ONDER: Zo ziet de tekenaar van Curtiss-Wright de zwevende bestel auto (laadvermogen ruim elfhonderd kilo) van de toekomst. zweef jeeps, zweefvrachtauto's en zelfs zweefautobussen. Wie de Air Car eens wil proberen kan dat nu al doen op het proefter- rein van de fabriek, in South Bend, in de staat Indiana. Curtiss-Wright biedt zelfs aan be staande wegen geschikt te maken Zweefbus, die wellicht ook spoedig op de weg te zien zal zijn in Amerika, kan veertig passagiers vervoeren. Het laadvermogen van de zweefvrachtauto zal 3.365 kilo zijn. DJAKARTA (Reuter) De Indonesi sche minister van defensie en chef-staf van het leger, generaal Nasution, heeft een verbod afgekondigd van stakingen en uitsluitingen van werknemers in de Indonesische textielindustrie. Het ver bod is uitgevaardigd in het belang van de veiligheid, orde en wet. BRAZZAVILLE (Reuter) Negen endertig leden van een Afrikaanse godsdienstige sekte hebben gisteren de dood gevonden toen zij door hun medegelovigen onder de voet werden gelopen; honderd anderen werden gewond. Ruim 2500 leden van de Matswa sekte, die sinds vele maanden lijdelijk verzet pleegt tegen het openbaar gezag, kregen van de politie te Brazzaville bevel de grote loods waarin zij woonden te ont ruimen. Toen zij dit weigerden, trachtte de politie hen samen te drijven om hen daarna naar het noordelijk deel van Frans Kongo te brengen. Daarbij ont stond een paniek, waarbij de, Matswani's elkaar onder de voet liepen. Zij erkennen geen enkel gezag behalve dat van hun in 1942 overleden leider, André Matswa. Hij was een Senegalese soldaat in het Franse leger, die dertig jaar geleden een eigen godsdienst begon. Hij gebruikte hiervoor het ritueel en de traditie van de rooms-katholieke kerk, maar zijn bedoeling was verzet tegen het toenmalige Franse gezag te plegen. Volgelingen wachten nog steeds op zijn wederopstanding, die, naar zij geloven, samen zal vallen met het vertrek van de laatste blanke uit Afrika. De sekte telt ongeveer 20.000 leden. Ook toen Frans Kongo tien maanden geleden onafhankelijk werd, volhardden zij in hun campagne van lijdelijk ver zet. De regering van deze jonge neger staat besloot toen de Matswani's naar afgelegen gebieden te evacueren, omdat zij de openbare orde verstoorden. Nadat gisteren de orde was hersteld, zijn de overblijvende Matswani's op transport gesteld; er deden zich geen verdere incidenten voor. Eigen nieuwsdienst SONDRIO. De twee jonge Neder landers, die dood zijn gevonden in een gletscherspleet op de zuidelijke helling van de Berninagroep, blijken broers te zijn. Het zijn de 23-jarige E. en de 21- jarige J. Michielsen van de Vijverweg te Rotterdam. Hun ouders zijn met va kantie in Zuid-Italië. De jongelui studeerden beiden te Lei den. Zij waren lid van de Nederlandse alpinistenclub. De negenjarige Rob Mantz uit Maas tricht is daar gisteren achter de Oude Minderbroeders spelend tegen een voor bij rijdende bestelwagen gelopen. Hij is even na de aanrijding overleden. Advertentie ORGANON-OSS voor de nieuwe categorie zweeftuigen. De kosten die daarmee gepaard gaan zijn ongeveer duizend gulden per ki lometer. Binnenkort kan men de Air Car zelf proberen bij Reno, in de staat Nevada, op een weg van 40 kilome ter lengte die daar wordt aangelegd op terreinen van Curtiss-Wright. CHROOM De Air Car heeft het uiterlijk van een moderne Amerikaanse auto. Zelfs de chroomstrips en de versierde „neus" ontbreken niet. Aan de bo venkant van de motorkap mondt een ronde opening uit waaronder zich een machtig schoepenrad bevindt waardoor lucht wordt aangezogen. NIET PRIMITIEF De Air Car ziet er, anders dan het zweeftuig van Saunders Roe dat het afgelopen weekeinde over het Kanaal zweefde, allerminst primitief uit. Voor de voortbeweging zorgt een motor van 300 paardekrachten. „Met onze Air Car", verklaarde Arthur Donnelly, een zegsjman van Curtiss Wright, „liggen wij zeker een jaar voor op het Engelse zweeftuig. Wij kunnen elk gewenst ogenblik met de produktie beginnen." Volgens Donnelly wijkt de Air Car technisch iets van het zweeftuig van Saunders Roe af, met dien verstan de dat het luchtkussen op een ande re wijze gevormd wordt. 100 KM PER UUR De Air Car kan, zo zei hij, een snelheid halen van 100 kilometer per uur en biedt ruimte voor vier passa giers. „Wij zijn nu al bezig aan een zweefbus die plaats zal bieden aan veertig passagiers", vertelde Donnel ly. VLIEGTUIG Het zweeftuig van Saunders-Roe dat het afgelopen weekeinde het Ka naal is overgestoken, is een vliegtuig. Het Engelse ministerie van verkeer heeft het zweeftuig in die categorie vervoermiddelen geplaatst omdat het zich door de lucht voortbeweegt. Als vliegtuig heeft het zweeftuig een luchtwaardigheidsbewijs gekregen. Zonder dat document zou Saunders- Roe er geen proefvluchten mee heb ben mogen maken. SCHIP De Franse luchtvaartinspeetie dacht er dezer dagen in Calais anders over. Omdat voor het zweeftuig geen Frans luchtwaardigheidsbewijs was afgege ven mocht de bestuurder, Peter Lamb, pas vandaar naar Dover ver trekken nadat ambtelijk, zij het onof ficieel, was uitgemaakt dat het zweef tuig eigenlijk een schip was. ZWEEFTUIG Het lijkt waarschijnlijk dat het En gelse ministerie van verkeer, zodra het zweeftuig zijn deugdelijkheid heeft bewezen en op grote schaal wordt gebruikt, een categorie zweef tuigen zal toevoegen aan de bestaan de groepering van voertuigen. BRUSSEL (Belga) Een inbreker die niets van zijn gading kon vinden in het Egmontpaleis kreeg het daar door zo met zijn drift te kwaad dat hij brand stichtte. De man heeft dit, nadat hij zich gisteren vrijwillig bij de politie had gemeld, opgebiecht. Toen de brand uitbrak in de nacht van maandag op dinsdag dacht men aanvankelijk dat daarin de pyromaan de hand had gehad die de afgelopen maanden op vele plaatsen aan het werk moet zijn geweest. Er waren na melijk in het paleis verscheidene brand haarden tegelijk. Omstreeks twee uur 's nachts ont dekte een surveillerende politieagent dat er rook uit de ramen op de eer ste verdieping kwam. De brandweer was het vuur snel meester. Toch is de schade vrij groot, vooral in de kan toren van de unie van internationale organisaties, die in het paleis is ge vestigd. Er blijkt op drie verdiepingen brand te zijn gesticht. NEW YORK (A.P.). Op de confe rentie over het transatlantisch vervoer van passagiers is besloten dat emi granten, die uit Europa, Turkije en Afrika naar de Verenigde Staten en Canada vertrekken, met ingang van 1960 een reductie van ongeveer tien procent zullen krijgen op hun scheeps- passagebiljet. Deze lagere tarieven zul len niet geldig zijn in de periode van 1 juli tot 1 oktober, aangezien «r dan veel toeristen zijn.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 5