Provinciale staten achten vaste
verbinding midden - Zeeland
nodig
LEDEN
STATEN
BITTERE PIL
VOOR
PROV
Belgen
Bath
willen
verder
Nauw
uitdiepen
van
Zierikzee toch met eigen
wapenschild in
nieuw provinciehuis
Uitstel verhoging dijken
en afsluiting Sloe?
Uitbreiding veerdienst Kats-
Zierikzee van groot belang
Showboot danste op de golven
van de Wester schelde
Woensdag 29 juli 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 3
hulp
van
Zonder
rijk onmogelijk
BALLET SOESMAN
IN OPENLUCHT
Gymnastiekuitvoering
in Haamstede
Besluit viel na lange debatten
Minimumprijs
regeling druiven
Verlaging minimum
prijs fruit
Handel stentoonstelling
in Westland geopend
l/eSv&fy I
Standing
Afbetaling
Geslaagd voor algemene
ontwikkeling
Geen appels meer
naar Zwitserland
Grote ongerustheid
in Zeeland
„Zomershow" had eer van haar initiatief
BETERE FOTO'S
SCHEPEN VAN 50.000 TON IN DE SCHELDE
Interessante proefnemingen in
Waterbouwkundig Laboratorium
DRINGEND PROBLEEM
ZAND KOMT TERUG
Autobotsingen bij
de Vier Winden
Rijkssubsidie voor
prov. culturele
raden
Autobotsing in
Haamstede
Carillonconcert
op Abdijtoren
Brommer reed
fietser aan
Atletiek wedstrij den
van „Het Zwin"
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG. Provinciale staten van Zeeland hebben
gisteren zeer uitvoerig van gedachten gewisseld over de nota van
gedeputeerde staten betreffende de veerverbinding over de Ooster-
schelde. Alle sprekers kwamen tot de conclusie, dat het gewenst
is, dat ged. staten hun studie over de noodzaak van uitbreiding
der diensten voortzetten. Tevens waren alle sprekers het er over
eens, dat bij uitbreiding van het Oosterscheldeveer de provincie
voor zodanige grote uitgaven zal komen te staan, dat deze onmoge
lijk uit de normale inkomsten kunnen worden bestreden. Daarom
zal het rijk moeten worden gevraagd financiële medewerking te
verlenen.
Een verbinding door midden-Zeeland
achtte men van grote betekenis, voor
al nadat een gedeelte van de deltawer
ken zal zijn uitgevoerd. Over de vraag,
of het snelverkeer van Zeeland naai
de randstad Holland korte verbinding
over het water zal prefereren boven
een verbinding over land, die weliswaar
langer is, maar waarbij men in zekere
mate zelf de gewenste snelheid kan
bepalen, bestond wel enigermate ver
schil van mening. Enkele sprekers
brachten tenminste twee mogelijkheden
naar voren.
De heer H. IJssel (C.H.) merkte op
dat de haven De Val nog wel moeilijk
heden zal opleveren. De haven is nog
maar kort in gebruik, maar valt niet
mee. Jammer is dat bij de aanleg niet
voldoende rekening kon worden gehou
den met de invoering van schepen van
koplading. Voorts zei de heer IJssel,
dat in 1968 de Zoomseweg twintig km
langer zal zijn voor de verbinding met
de randstad, dan de weg via het veer
Kats-Zierikzee.
De ervaring heeft geleerd, dat het
veerverkeer minder intensief is dan
het verkeer via rechtstreekse wegver
bindingen. De heer IJssel verklaarde
dat belangrijke voorzieningen zullen
moeten worden getroffen voor het veer
Kats-Zierikzee en dat het van groot
belang is, dat het rijk steun verleent.
Intensief verkeer en toeneming van
welvaart houden met elkaar verband.
Het meest nodig voor Schouwen-Duive-
land is, betoogde de heer IJssel, een
vaste verbinding van dit eiland met de
rest van Zeeland. Daar moet uiteindelijk
naar worden gestreefd. Een droge ver
binding is voordeliger te exploiteren
dan een veerdienst.
Gedurfd en verantwoord
De heer J. Hommes (A.R.) was ook
van mening, dat Zeeland de kosten van
het vergroten van de frequentie op de
veerdienst Kats-Zierikzee, het wijzigen
van de veerhaven te Kats en het doen
varen van schepen met koplading onmo
gelijk alleen kan financieren. Het rijk
moet hier in sterke mate medewerking
verlenen.
De heer Hommes had echter geen ho
ge verwachtingen van de steun, die uit
Den Haag zou kunnen worden verwacht.
Zeeland is in dit opzicht al vaker teleur
gesteld. Momenteel is het rijk helemaal
niet erg toegankelijk voor deze zaak.
Van het antwoord op de vraag of het
rijk bereid is gelden beschikbaar te stel
len voor het Oosterscheldeveer hangt
echter veel af. Spreker wees er nog op,
dat hier niet alleen sprake is van een
Zeeuws, maar ook van een nationaal be
lang. De nota van Ged. Staten heeft
duidelijk aangewezen, welke weg Zee
land moet gaan, betoogde de heer L. P.
van Oorschot (PvdA). Het zou funest
zijn met het maken van plannen te
wachten tot de verkeersstroom er is. Op
tijd moeten de juiste maatregelen wor
den getroffen. Voorts wees de heer Van
Oorschot er op, dat er grote problemen
aan deze zaak verbonden zijn.
Nadat de heer G. J. v. d. Waal
(C.H.) nog had gewezen op technische
mogelijkheden, die het varen bij mist
vergemakkelijken, merkte de heer E.
.G Vader (K.V..P) op dat een gedurfd
beleid noodzakelijk is. Het is verant
woord dat het rijk bijdraagt, aldus
spreker. Mr. J. F. G. Schlingemann
(V.V.D.) wees er op, dat vaststaat,
dat het verkeer zal toenemen. De in
voering van schepen met koplading is
noodzakelijk en dan bestaan er twee
mogelijkheden: kleine schepen met
een halfuur dienst of grote schepen met
een uurdienst. Bij kleine schepen zijn
minder kostbare voorzieningen aan
de haven nodig. Gestreefd moet wor
den naar een vaste verbinding. Ten
slotte merkte de heer Schlingemann
op, dat bij het trachten te interesseren
van het rijk voor de financiële aspec
ten van het Oosterscheldeveer niet de
belangen van de Westerscheldeveren
in het gedrang mogen komen.
De heer H. Flikweert (S.G.P.) stelde
de vraag of indertijd, bij de aanleg van
de haven De Val wel voldoende vooruit
gezien is. Hij wilde echter niemand een
verwijt maken, doch drong wel aan op
grote voorzichtigheid. Automobilisten
zullen z.i. de voorkeur geven aan een
vaste verbinding, ook al is die enkele
kilometers langer. Een vaste verbinding
met Schouwen is van grote betekenis,
merkte de heer Flikweert tenslotte op.
De heer A. Schuit (P.v.d.A.) sprak de
vrees uit, dat in 1960, als de dam in
de Zandkreek klaar is, de aansluitende
wegen op Noord-Beveland niet gereed
zullen zijn.
Voortsetting studie
Daarna bracht de heer M. J. Poelje
namens ged. staten de sprekers dank
voor hun steun aan het college. Hij deel
de mede dat de studie, gebruikmakend
van de opmerkingen van de statenleden,
zal worden voortgezet. Bij het rijk zal
worden aangedrongen op financiële
steun. Spreker meende dat grote sche
pen de voorkeur verdienen boven kleine.
De exploitatie van grote schepen is naar
verhouding goedkoper dan van kleine.
Wat betreft de verbindingen over het
land en via het veer, deelde de heer
Van Poelje mede dat de Zoomseweg niet
voor 1968 klaar zal zijn en dat deze
slechts tot Zijpe zal gaan. Een centrale
weg door het hart van Zeeland is nood
zakelijk.
Het is niet zeker of de Haringvliet
brug in 1964 gereed zal zijn. Het lijkt
ged. staten niet van belang reeds a.s.
donderdag in het gesprek met de minis-
UlUlllllllllIlllUilIllIllillllllllllillIlllllllllliülinilllllllllllllIllllf!!^
Van een onzer verslaggevers
DOMBURG. Het streven van de
Domburgse V.V.V., de touristeii niet al
leen amusement te bieden, uitte zich
maandagavond, zoals andere jaren,
weer in het optreden van de ballet
groep Soesman. Het uit verschillende de
len bestaande balletprogramma werd af
gewisseld met het optreden van de vio
listen mej. A. van Zweden en de heer
L. van de Putte, de hoboïst Ph. Fey
en pianist Gé Oudenaard.
Hoewel het gehele programma een
goed verzorgde en plezierige indruk
.maaktp.bleek het publiek toch niet ge
negen de gehele uitvoering met betame
lijke zwijgzame- aandacht bij te wonen.
De rumoerigheid van de toeschouwers
werkte vaak storend op het werk van
de meisjes van de dansgroep, dat toch
al werd bemoeilijkt door een matige ge
luidsinstallatie en een onoverzichtelijke
toneelorganisatie. Toch waren de num
mers die de jeugdige danseressen voor
het voetlicht brachten alleszins accepta
bel. Zo kon men genieten van een vro
lijke interpretatie van een poppenfeest,
twee vederlichte vlinders en een bizar
re dans op electronische muziek. De
Belgische gaste Marie Noël Cloes gaf
in een solodans een staaltje van grote
snelheid en souplesse te zien. Opvallend
was een in dans uitgebeeld verhaal dat
zich rond een carnaval ontwikkelde;
fraaie costuums speelden hierin een niet
te onderschatten rol. Goede prestaties
leverden hierin de dames Helen Soes
man en Córrie Davidse die het de toe
schouwers gemakkelijk maakten de loop
van het verhaal te volgen. Tenslotte
getuigde ook het stuk ,.De Spin" van een
goede uitbeeldingskracht van de vertol
kers die niet alleen met behulp van
zeer suggestieve costuums een beslist
sterke sfeer opriepen.
Hoewel de dansjes in de open lucht
door onvoldoende achtergrond en beslo
tenheid soms een min of meer steriel
karakter kregen getuigde de groep toch
van een sterke vooruitgang, en bewees
met deze uitvoering, capabel te zijn een
cultureel onderdeel van het Domburgs
zomerprogramma te kunnen verzorgen
ter van verkeer en waterstaat deze zaak
aan de orde te stellen. Er zijn nog veel
andere dingen te bespreken.
Ten aanzien van de wegen op Noord-
Beveland deelde spreker mede, dat de
verbindingsweg, die aansluit op de dam
niet voor 1961 (voorjaar) in gebruik
kan worden genomen. Het is een ere
zaak voor de provincie, dat veerhaven
en aansluitende wegen tijdig klaar zul
len zijn.
Een plan voor een geldlening van ten
hoogste vijf miljoen gulden voor de we
gen in Zeeland werd aangenomen, nadat
er op was gewezen dat bij aanleg van
nieuwe wegen het gewenst is, dat eerst
kabels van openbare nutsbedrijven wor
den gelegd.
Beplanting dijken
Over een voorstel tot wijziging van
het reglement op de polders of water
schappen, een wijziging, die o.a. ged.
staten de mogelijkheid geeft, het plan
ten van bomen op de eerste binnendijk
te verbieden, werd zeer uitvoerig van
gedachten gewisseld. De heren Horst-
mann en Philipse -gaven beiden een be
rekening van de schade, die eigenaren
zouden Lijden, door het verbod om bo
men op de dijken te planten. De schade,
die de heer Horstmann berekende, was
veel hoger dan het cijfer, waarmede de
heer Philipse voor de dag kwa-m. Beide
beriepen zich op z-eer deskundige voor
lichting, die zij hadden ontvangen en
ten slotte bleek, dat beide sprekers hun
inlichtingen van -dezelfde pers-oon hadden
ontvangen
De heer Vercauteren (K.V.P.) wilde
de voorgestelde wijziging uitgesteld zien
tot een kaart is overlegd, waarop alle
eerste binnendijken zijn aangegeven. Di
verse statenleden steunden hem hierin
doch nadat gedeputeerde Philipse met
klem had aangedrongen op het niet uit
stellen van een beslissing, vooral gelet
op de veiligheid, werd het voorstel van
ged. staten aanvaard.
Na enige •discussie werd een subsidie
verordening vastgesteld. De heer Kodde
vreesde dat de bevoegdheden van prov.
staten zullen worden beknot, doch gede
puteerde Schout ontkende dit ten stellig
ste.
De Terneuzense muziekschool zal voor
1959 een subsidie van duizend gulden
ontvangen. De besprekingen tussen de
Zeeuwse muziekschool en de Terneuzen
se instelling worden voortgezet. Het Ned.
emigratiefonds krijgt, voor het verstrek
ken van plaatwerken e.d. aan emigran
ten, die daarmee goodwill voor Neder
land kunnen kweken, een subsidie van
250 gulden. Twaalf statenleden waren
tegen dit voorstel, deels omdat zij het
zien als rijkszaak, deels omdat er prin
cipiële bezwaren over de aard van de
te verstrekken artikelen rezen namelijk
bij de s.g.p.
Zeeland krijgt een provinciale raad
voor de volksgezondheid. De heren Ste-
merding en Visscher zullen namens de
staten deel uitmaken van deze raad.
De staten besloten voorts de vereni
ging voor alcoholbestrijdlng bij snelver
keer een subsidie te verlenen van 200
•gulden pér jaar.
De (spoorwegovergang bij Oostdijk zal
onttrokken worden aan het openbaar
verkeer, evenals een gedeelte van het
Schapenwegje en een voetpad in Bier
vliet.
Onrendabele percelen zullen in Eede
en op Walcheren met steun van de pro
vincie worden aangesloten resp. op het
•elektriciteitsnet en op het waterleiding
net.
De commissaris der Koningin heeft in
deze vergadering hartelijke afscheids
woorden gesproken tot de journalist J.
Kleijn (Vrije Volk), die Zeeland gaat
verlaten. Hij dankte hem voor de acti
viteiten, in het belang van dit gewest
ontplooid.
GOES. Met ingang van maandag
3 augustus treedt voor druiven op de
Nederlandse veilingen weer een mini
mum-prijsregeling in werking. Het Cen
traal Bureau van de Tuinbouwveilingen
heeft voor dit produkt namelijk een mi
nimumprijs vastgesteld van 60 cent per
kg. Beneden deze prijs zullen dit sei
zoen geen druiven mogen worden ver
kocht. Wanneer er doordraai optreedt,
krijgt de teler een vergoeding van 50
cent per kg.
Druiven van fabriekskwaliteit mogen
niet worden geveild mraar dienen tegen
50 cent per kg ter beschikking van het
Centraal Bureau van de Tuinbouwveilin
gen te worden gesteld. Deze worden
dan aan de verwerkers doorverkocht en
onder hen verdeeld.
GOES. Met ingang van 1 augustus
a.s. zal de minimumprijs van appels en
peren, die bestemd zijn voor West-
Duitsland, worden verlaagd van 22 tot
18 cent per kg. Tot dusver moeten ap
pels en peren bestemd voor West-Duits-
land op de veilingen minstens 22 cent
per kg opbrengen. Dit wordt nu terug
gebracht tot 18 cent. Voor de export is
dit besluit op het ogenblik niet van gro
te betekenis, want de prijs van de ap
pelen en peren, die voor West-Duitsland
worden gekocht ligt belangrijk boven de
18 en 22 cent per kg.
Van onze correspondent
te
HAAMSTEDE. In het kader van het
evenementenprogramma heeft de gym
nastiekvereniging „Olympia" uit Zierik
zee een uitvoering gegeven. De uitvoe
ring is echter niet zo goed geslaagd.
Olympia kwam met een halve ploeg uit
en bovendien gaf het geheel een rom
melige indruk. Het publiek, er waren cir
ca 300 personen, verliet voortijdig het
veld. Natuurlijk, er waren zeer goede
oefeningen, vooral wat betreft de indivi
duele nummers. De heer Mazure had de
leiding van deze avond. De voorzitter
van de sportvereniging „Zeemeeuwen"
E= had een kort begroetingswoord gesproken
en de heer A. Hage van „Olympia"
sprak een slotwoord.
hebt u in de krant kunnen lezen
dat het bezoek van Nixon, de
Amerikaanse vice-president aan
Leningrad werd gekenmerkt dooi'
handjes schudden, het uiten van
complimentjes en vriendelijk
glimlachen.
Buurman heeft mij op deze pas
sage in het verslag attent ge
maakt.
Zou die man dat nou werke
lijk menen? vroeg hij.
Nixon is toch van huis uit
niet zo erg gebrand op de com
munisten.
Heeft buurman nu gelijk, als hij
suggereert dat meneer Nixon ii-
de Sowjet-Unie staaltjes huichela
rij weggeeft? Ik geloof, dat dit
oordeel niet mag worden geveld
Nixon is in Rusland. Hij be
zoekt dat land uit vrije wil. Hij
is daar dus gast en moet hij zich
dan als gast nief vriendelijk ge
dragen?
Dat heeft met onoprechtheid
niets te maken, wel met welle
vendheid. Daarom kan Nixon :n
gesprekken met de communisten
nog best de puntjes op de i zet
ten.
Het is mogelijk vriendelijk er.
tegelijk beslist te ziin. Overigen.-
geef ik toe, da' het tegenover dc
Sowjets moeilijk kan zijn vriende
lijkheid op te Iv-ns'n.
Eigen nieuwsdienst
HONSELERSDIJK. De secretaris
generaal van het ministerie van land
bouw en visserij, dr. J. H. Patijn, heeft
gisteren in Honselersdijk de elfde West-
landse handelstentoonstelling geopend.
Vóór de officiële opening hield de heer
G. Vijverberg, voorzitter van de tentoon
stelling, een toespraak over de moge
lijkheden voor het vestigen van tuin
bouwbedrijven. Hij merkte op, dat het
de tuinbouwers in het westen van het
land aangenaam zou zijn, als de burge
meesters in het westen dezelfde activi
teiten zouden ontplooien als hun colle
ga's in het oosten.
Dr. Patijn noemde het een gelukkige
omstandigheid, dat de Nederlandse tuin
der de nieuwe ontwikkelingen en nieuwe
mogelijkheden op de voet volgt. ,,Het
ontbreekt in de tuinderswereld zeker
niet aan ondernemingsgeest. Het is op
merkelijk. dat juist in ons land de glas
tuinbouw zich stormachtig, en veel
meer dan in het buitenland, ontwikkelt",
aldus de secretaris-generaal.
llllllllllllllllllllillllllllllillllllllllllllilllliillllllllillllllllililllillliii
OOSTERLAND. Het zevenjarig zoon
e van de heer H. Bakker te Stadskanaa
hier gelogeerd, liep maandagavond op d
hange Achterweg een gang uit. toen dan
uist de motorrijder L. van Dijke pas
meerde. Een aanrijding was onvermijde
ijk, mot het gevolg dat het kind tegei
de straat werd geworpen en een tamelijk
diepe snede in het voorhoofd opliep.
ZIERIKZEE. Zoals wel
verwachten was heeft het voor
stel van b. en w. om geen bij
drage van 1000 te verlenen voor
het plaatsen van een wapenschild
in het nieuwe provinciehuis te
Middelburg de gemoederen van
de raadsleden in de gisteren ge
houden vergadering bezig gehou
den. B. en w. wilden slechts een
bedrag, van f 100 verstrekken. Na
lange discussies viel toch het be
sluit j>m hef wapenschild aan te
brengen, en daarvoor een bij
drage van 1000 te verlenen.
De heer M. Doeleman (WD) open
de de discussie van dit agendapunt met
•de vraag: komt er met de bijdrage van
1000 nu ook een wapenschild? Zo niet,
dan is het beter om helemaal niets te
geven.
De heer J. W. van den Doel (AR)
uitte zijn grote waardering voor het
feit dat B. en W. zuinigheid willen be
trachten. Hij was echter van mening
dat B. en W. door al te veel acht te
slaan op de kleine zaken de grote lij
nen uit het oog verliezen.
-99
9^
Hij vond het voorstel van B. en
W. niet in overeenstemming met de
„.standing" van Zierikzee, dat met
zijn groots verleden en de vooraan
staande plaats, die het nu in de pro
vincie npg steeds inneemt, zeker niet
mag ontbreken in de rij van zestien
gemeenten, waarvan een wapenschild
aangebracht zal worden. Hij stelde
voor om het bedrag van 1000 wel
beschikbaar te stellen, maar dit ten
laste te brengen van de kapitaals-
dienst en het bedrag desnoods
jaar af te schrijven.
20
Mr. K. A. Keuning (Soc) voelde al
les voor het voorstel van B. en W. Hij
meende, dat het wapenschild er toch
wel komt. „Dan moeten de andere ge
meenten maar bijspringen." De heer
Van den Doel repliceerde hierop on
middellijk met de verklaring, dat het
de eer van Zierikzee t,e na zou zijn
•om een wapenschild aan te brengen
met andermans geld. „Dit zou een de
gradatie voor Zierikzee zijn. Ik zie veel
liever een leeuw met opgerichte kop,
al is het dan maar op afbetaling, dan
een wapenschild met geld van andere
gemeenten", aldus de heer Van den
Doel.
Burgemeester mr. F. Th. Dijck-
meester moest toegeven, dat de ge
dachte om het bedrag ten laste van de
kapitaalsdienst niet bij B. en W. was
opgekomen. Hij vond het wenselijk om
dit voorstel in overweging te nemen en
zou graag het voorstel van B. en W.
intrekken.
Zonder hoofdelijke stemming besloot
de raad hierna het voorstel van de
heer Van den Doel aan te nemen, zo
dat straks toch een eigen wapenschild
van Zierikzee in het nieuwe provincie
huis zal prijken.
Het voorstel om vijf cent per inwo
ner te geven voor de aanschaf van en
kele muurschilderingen in het nieuwe
enkele muurschilderingen in het nieuwe
provinciehuis ontmoette geen bedenkin
gen.
Tot gemeente-ontvanger werd benoemd
de heer G, J. Dijkstra adjunct-commies
ten kantore van de gemeenteontvanger
te Leiden.
Aan de woningbouwvereniging „Beter
Wonen" werden voorschotten verstrekt
ter verkrijging van bouwgrond en ter
financiering van de bouw van twintig
woningwetwoningen in het uitbreidings-
VLISSINGEN. Van het Instituut voor
Technische Opleidingen slaagden:
Voor het bewijs Algemene Ontwikkeling
N.O.: J. Corbijn, Middelburg; G. P. Geer-
Serooskerke (W.); A. Goedegebure,
Vlissingen; K. de Kam. Koudek°rke; H. C.
Kuijt, Vlissingen; C. A. Mol, Koudekerke;
'I. v. d. Pluijm, Vlissingen; J. Postma.
Vlissingen; J. D Reinhard, Vlissingen; L.
^eijnierse. Souburg; I. Sinke. Vlissingen; A
-outenhoofd, -Westkapelle; W. M. Wyatt,
rseke.
Voor het toelatingsexamen tot de Schakel-
las van de hogere technische school te
Vlissingen slaagden: N. v. d. Berg, Middel
burg; A. G. den Exter, Vlissingen; L. Gil
de, St. Laurens; F. A. C. Koopman, Mid
delburg.
plan Maltha. Het pad 't Vrije 34, dat
indertijd was aangekocht als ambtswo
ning" voor de burgemeester, werd ver
kocht aan de heer M. A. Sweere. Het
ontwerpreglement voor de ideënbus, te
plaatsen in de gang van het stadhuis,
werd goedgekeurd.
Nu de nieuwe keersluis in de haven in
gebruik genomen is, doet zich het pro
bleem voor wie bij gelijktijdige ontmoe
ting van twee schepen voorrang moet
hebben. Het advies van de rivierpolitie
werd overgenomen. Schepen, die voor
stroom varen krijgen nu voorrang.
GOES. De Zwitserse autoriteiten
hebben besloten, dat zij met ingang van
1 augustus a.s. de invoer van appels
niet meer zullen toestaan. Een uitzon
dering is gemaakt voor het ras Gra-
vensteiner, dat echter in ons land een
ondergeschikte rol speelt.
Vanuit ons land werden tot op heden
nog geen appelen naar dit land verla
den.
Betere straatverlichting
in Biervliet
BIERVLIET. Vrijdagavond om zeven
uur komt de gemeenteraad in openbare
vergadering bijeen. B. en w. stellen voor
om aan de heer J. F. Westendorp, keu
ringsveearts, eervol ontslag te verlenen
i.v.m. zijn vertrek. Het college steltvoor
in zijn plaats te benoemen de dierenarts
H. A. van de Vijver te benoemen tot
hoofd van de vleeskeuringsdienst Bier-
vliet-Hoofdplaat. Voorts wordt voorge
steld een bijdrage van f 1125 te verlenen
voor de elktrificatie van een gedeelte
van de Beukelspolder. Ook zal gesproken
worden over een tweeklassige houten
school in de wijk Driewegen. Tot slot
komen b. en w. met een voorstel om de
straatverlichting drastisch te verbeteren.
Zo denken zij in de Weststraat, Oude-
stad, Burg. Maarleveldstraat en Braak
manlaan nieuwe masten te plaatsen van
zeven meter hoog met spiegelarmaturen.
De alsdan vrijkomende lichtmasten kun
nen gebruikt worden voor de bebouw
de kom.
De heer G. Sponselee te Terneuzen
slaagde voor het examen hoofdakte.
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG De leden van
provinciale staten van Zeeland
kregen gisteren, aan het slot van
de eerste zitting, een bittere pil
te slikken. Naar aanleiding van
de door de heer E. G. Vader ge-
stelde vragen over de mogelijk,
heid van temporisering in de uit
voering van de werken ter ver
hoging van de Westerscheldedij
ken heeft de voorzitter, de heer
jhr. mr. A. F. C. de Casembroot
verklaard dat gedeputeerde sta,
ten mededelingen hebben bereikt,
waaruit moet worden afgeleid,
Van een onzer verslaggevers
VLISSINGEN. Als onderdeel
van de evenementen-zomershow-
weken in de Scheldestad heeft gis
teravond van half acht tot half tien
een showboot op de Westerschelde
gevaren. Voor dit onderdeel van
het programma bestond een uiter
mate grote belangstelling. De „Ko
ningin Juliana" van de Prov.
Stoombootdiensten was voor dit
doel in gereedheid gebracht. Niet
minder dan 750 personen maakten
deze tocht mede. Een tocht, waar
alleen veel plezier van hebben be
leefd.
Het zomershowcomité, dat deze tocht
had georganiseerd op initiatief van en
kele ondernemende jongelui, is vast van
plan om volgend jaar opnieuw een der
gelijke boottocht te organiseren. Maar
dan hoopt men te kunnen beschikken
over een' grotere boot.
De tocht kon gisteravond niet geheel
volgens plan volbracht worden. Door de
sterke wind was de golfslag te groot
om te varen naar de zeedijk te West
kapelle. Het vaartuig schommelde te
veel, toen het buitengaats kwam. Overi
gens tot groot genoegen van de vele
jongeren (en ook wel ouderen), die deze
tocht meemaakten. Toch was de reis
naar het eind van de boulevard te
Vlissingen een belevenis. De passagiers
genoten van prachtige vergezichten en
vop de boulevard waren velen samenge
stroomd om de boot gade te slaan.
Op de Westerschelde zelf had men
minder last van de golven. De tocht
werd gemaakt tot bij Terneuzen, ter
hoogte van de Braakmanpolder en terug
naar Vlissingen. Het orkest „De Or-
pheans" uit Goes zorgde tijdens de tocht
voor de muzikale omlijsting.
Advertentie
In het augustusnummer van het maand
blad DOE HET ZELF wordt de serie
over fotografie voortgezet.
Om en in de donkere kamer; de grond
beginselen van het fototoestel en scherpe
foto's zijn onderwerpen, die U helpen
betere foto's te maken.
Profiteer van de zomer, fotografeer
en maak gebruik van de nuttige tips in
DOE HET ZELF!
Het nieuwe nummer, waarin vele an
dere interessante onderwerpen worden
behandeld, is verkrijgbaar bij kiosken,
boek- en tijdschriftenhandelaren.
DE HEER E. G. VADER
dat met het oog op de toestand
van 's rijks financiën de verho
ging van de zeeweringen o.a. in
Zeeland, waarschijnlijk zal wor
den uitgesteld.
Gedeputeerde staten vrezen,
deelde de commissaris der ko
ningin mede, dat ook het verkor
ten van de zeewering in het Zuid-
Sloe zal worden uitgesteld. Het
college acht zowel het uitstel van
de verhoging der dijken als het
niet op korte termijn ten uitvoer
brengen van het plan tot verkor
ting van de zeewering in het Zuid-
Sloe onaanvaardbaar, het eerste
in verband met de noodzaak de
veiligheid te vergroten, het twee
de omdat het niet leggen van de
dijk in het Sloe betekent, dat de
ontwikkeling van een industrie
gebied, dat van grote betekenis
is, ernstig wordt belemmerd.
De commissaris der Koningin deelde
mede dat ged. staten reeds tijdens het
bezoek van minister Korthals en de ha
mercommissie van verkeer en water
staat van hun standpunt t.o.v. deze even
tuele temporisering hebben blijk gege
ven en dat zij voornemens zijn dit a.s.
donderdag bij het gesprek, dat het col
lege dan zal hebben met de minister
van verkeer en waterstaat nogmaals te
doen en dan tevens een uitvoerige nota
zullen aanbieden.
Nadat de commissaris der
koningin deze mededelingen
had gedaan, werd onmiddel
lijk door verschillende staten-
Van een speciale verslaggever
ANTWERPEN Het is een algemeen feit, dat onze zuiderburen
jaar in jaar uit de Schelde uitbaggeren. Toen de Belgen op grond
van het verdrag in 1831 hun eigen weg zochten was er in feite
geen vuiltje aan de lucht, want de stroom was breed en diep ge
noeg voor de schepen van die tijd. Maar in de loop der tijden kwa
men de zeereuzen en daarmee begonnen de narigheden; er moest
doorlopend worden gebaggerd, vooral in het bekende Nauw van
Bath, gelegen tussen het uiterste oosten van Zuid-Beveland en
Zeeuwsch-Vlaanderen, waar bovendien de Plaat van Saaftinge een
hindernis vormt.
Gedurende 1958 werd alleen in het
Nauw van Bath al anderhalf miljoen ku
bieke meter zand uitgebaggerd, hetgeen
50 miljoen frcs kostte, zijnde een der
de van de totale onderhoudskosten, die
vanaf 1945 nu al twee miljard bedra
gen. De werkzaamheden vinden voor
meer dan driekwart plaats op Neder
lands grondgebied, maar worden vol
gens het verdrag uit 1831 betaald door
Brussel....
Men heeft er mee bereikt, dat de
..Caltex-Bristol" en de ..Caltex-Cardiff"
die bij Cockerill te Antwerpen te wa
ter werden gelaten nog juist de Schelde
in en uit kunnen, want bij volle Jading
hebben ze een diepgang van 10.44 me
ter. De maximale diepgang op de Schel
de bedraagt 10.66 meter. Men zit dus
dicht bij de grens. Vandaar, dat er ge
vaarlijk gemanoeuvreerd moest worden
toen op 24 juni jl. de Britse turbine
tanker ..Bidelord" binnenliep, die 41000
ton draagvermogen heeft. Het schip
was echter niet volledig geladen en
bleef zodoende op een diepgang van tien
meter.
Het probleem van de uitdieping van
de Schelde wordt nu echter dringend,
omdat bij Cockerill dezer dagen de
kiel wordt gelegd voor een tanker van
45.000 ton, die bij volle lading een
diepgang van 11.15 meter zal hebben.
De stroom moet nu tijdig worden aan
gepast.
De proefaanpassing geschiedt thans m
het Waterbouwkundig Laboratorium in
Antwerpen-Borgerhout onder leiding van
ir. Jan Theuns, die als afgevaardigde
van Bolgië destijds de deltastudies in
het Rijks Waterloopkundig Laborato
rium te Delft volgde. Hij baseert zich
daarbij op een aanpassing tot 50.000 ton,
waarmee een nieuwe diepganggrens zal
ontstaan, die volgens vele Belgische
deskundigen nu al te dicht bij de drin
gende noodzaak ligt.
De kostbare en voortdurende bagger-
werkzaamheden voeren het zand echter
niet de Schelde uit. Het vervoer zou te
kostbaar worden. Het wordt op andere
punten weer terug in de Schelde gespo
ten. Nu ligt het voor de hand, dat een
deel van het uitgebaggerde zand op
nieuw door d stroom wordt meege
voerd en eventueel opnieuw juist in het
Nauw van Bath terecht komt of op an
dere hinderlijke plaatsen.
Ir. Theuns heeft nu opdracht gekre
gen nauwkeurig te onderzoeken hoe men
de Schelde bevaarbaar kan maken voor
schepen van 50.000 ton en waar men het
uitgebaggerde zand kan neerspuiten zon
der dat het opnieuw met de stroom
wordt meegevoerd. Hij heeft hiertoe in
het Waterbouwkundig Laboratorium een
miniatuur Schelde gebouwd van zeven
nieter lang, ten dele met een beton
nen bodem en ten dele met een plastiek
bodem ""lastiekstofjes fungeren als
Scheldezand. De stroomsterkte wordt
haarfijn nauwkeurig de monding inge
blazen, zodat men straks zal moeten
kunnen zien, waar in de echte Schelde
het baggerzaiu* zonder gevaar kan wor
den uitgestort.
Deze proeven rdienen ook de be
langstelling van de Nederlandse water
loopdeskundigen. i
te
leden het woord gevoerd. Zij
spraken, zoals naderhand
bleek, namens fracties en deel
den mede zeer verontrust te
zijn over de richting, waarin
de ontwikkeling dreigt te gaan.
Alle fracties staan, zo bleek
uit de commentaren van de
diverse sprekers, achter ge
deputeerde staten, wanneer dit
college bij de minister aan
dringt op het niet uitstellen
van de werken.
De heer E. G. V-ader (K.V.P.) <kuk-
er vooral zijn -spijt over uit, dat de
dijk voor -de afsluiting van het Sloe voor
lopig -niet zal worden gelegd. De ontwik
keling van Zeeland- wordt ernstig belem
merd, aldus d-eze spreker, die hierin bij
val ontving van jhr. mr. T. A". J. W.
Schorer (soc.). De heer Schore-r merkte
-op dat het Sl-oeplan n-i-et alleen van na
tionaal belang is, -doch zelfs van Europe
se betekenis. Deze spreker wilde ook we
ten w-anneer de werken in de haven van
Colijnspla-at worden aanbesteed.
De heer D. Kodde (S.G.P.) bracht
na-ar voren, dat niet alleen het minis
terie van verkeer -en waterstaat bij d-e
ze gang v-a-n zaken betrokken is, doch
het gehele kabinet. De h-eer i-r. C. A. L.
Hor-stmann (V.V.D.) drong er met klem
op aa-n de minister duidelijk te doen
blijken dat erin Zeeland zeer grote on
gerustheid heerst. Zijn woorden werden
onderstreept door de heren A. H. S. Ste-
■merding (c.h.) en J. Hommes (a.r.). Mr.
J. F. G. Schlingemann (V.V.D.) merkte
op, d-at het gewenst is de dijkverhoging
en het Sloepla-n als twee afzonderlijke
zaken met de minister te bespreken.
BERGEN OP ZOOM. Op de hoek fcQj
de Vier Winden heeft een aanrijding
plaats gehad tussen een auto bestuurd
door J. B. uit St. Annaland en een auto
bestuurd door H. N. uitLverkussen (Dl.)
en een bestelauto bestuurd door W. v. d.
P. uit Zeist. P. stopte zijn auto op het
kruispunt en de Duitse auto stopte ach
ter hem. V. d. P. die daarachter volgde
kon zijn auto niet tijdig tot stilstand
brengen en botste tegen de achterzijde
van de Duitse auto, die op zijn beurt
tegen de achterzijde van de auto van P»
opbotste. De auto's liepen alle drie
schade op.
DEN HAAG. Bij beschikking van
de staatssecretaris van onderwijs, kun
sten en wetenschappen, mr. Y. Scholten,
is vastgesteld een regeling voor de sub
sidiëring van rijkswege van de provin
ciale culturele raden. Deze regeling
houdt in dat het rijkssubsidie ten be
hoeve van de genoemde instellingen
wordt bepaald op een basisbedrag ver
meerderd met een bedrag per hoofd der
bevolking van de provincie tot ten hoog
ste 40 pet. van exploitatielasten welke'
voor subsidiëring in aanmerking komen,
en tot ten hoogste het bedrag van het
provinciale subsidie dat voor hetzelfde
doel wordt verleend. Zowel het basisbe
drag als het bedrag per hoofd der be
volking worden jaarlijks door de minis
ter vastgesteld. De regeling wordt met
ingang van 1 januari 1960 van kracht
en is gepubliceerd in de Staatscourant
van 28 juli 1959. De regeling is vast
gesteld na overleg met vertegenwoordi
gers van de colleges van gedeputeerde
staten der provincies.
HAAMSTEDE. Toen de bestuurder
van een op het parkeerterrein tegenover
hotel Bom staande auto achteruit wilde
draaien om zo de Noordstraat in te rij
den, kwam hij in botsing met een in de
Noordstraat rijdende auto, bestuurd door
J. G. B., uit Den Haag.
De eerste wagen werd bestuurd door
J. R. uit Zwolle. Beide wagens liepen
materiële schade op, maar persoonlijke
ongelukken deden zich niet voor.
MIDDELBURG. Op de Abdijtoren
toren zal een carillonconcert worden ge
geven op 29 juli van 21—22 uur door Sief
van Balkom.
Het programma luidt: 1. Preludium en
Fuga in C, J. S. Bach; 2. Franse volks
liederen; 3. a. Fantasia, G. Telemann, b.
Gavotte, J. Ph. Rameau; 4. Dorpsdansen
A. Grétry; a. Moderato, b. Andante, c.
Moderato, d. Andante, e. Allegro; 5. En
gelse Volksdansen; 6. a. Moment triste,
Rebikoff—Deneyn; b. Duet uit de Parel
vissers, G. Bizet; 7. Nederlandse volks
liederen; 8. Hemony-suite, A. de Klerk;
a. Moderato, b. Etude, c. Siciliano, d.
Toccata; 9. a. Du bist wie eine Blume,
E. Grieg, b. Ich liebe dich.
BURGH. De bromfietser Van de P.
uit Heinenoord reed bij het begin van
het fietspad aan de Weststraat een in
woonster van Burgh aan, die met haar
rijwiel aan de hand de straat overstak.
Het liep goed af, want er deden zich geen
persoonlijke ongelukken voor.
RETRANCHEMENT. - Onder auspi
ce" van het district Zeeland van de
K.N.A U. organiseert op zaterdag a.s. de
atletiekvereniging „Het Zwin" onderiin-
ge wedstrijden. Het programma ver
meldt o.m. verspringen, kogelstoten,
hoogspringen, discuswerpen, hardlopen.
Voor de akte Frans M.O.G. (economi
sche taal) slaagde de heer H. J. de Bree
te Terneuzen.