Provinciale staten achten vaste verbinding midden - Zeeland nodig LEDEN STATEN BITTERE PIL VOOR PROV Belgen Bath willen verder Nauw uitdiepen van Zierikzee toch met eigen wapenschild in nieuw provinciehuis Uitstel verhoging dijken en afsluiting Sloe? Uitbreiding veerdienst Kats- Zierikzee van groot belang Showboot danste op de golven van de Wester schelde Woensdag 29 juli 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 3 hulp van Zonder rijk onmogelijk BALLET SOESMAN IN OPENLUCHT Gymnastiekuitvoering in Haamstede Besluit viel na lange debatten Minimumprijs regeling druiven Verlaging minimum prijs fruit Handel stentoonstelling in Westland geopend l/eSv&fy I Standing Afbetaling Geslaagd voor algemene ontwikkeling Geen appels meer naar Zwitserland Grote ongerustheid in Zeeland „Zomershow" had eer van haar initiatief BETERE FOTO'S SCHEPEN VAN 50.000 TON IN DE SCHELDE Interessante proefnemingen in Waterbouwkundig Laboratorium DRINGEND PROBLEEM ZAND KOMT TERUG Autobotsingen bij de Vier Winden Rijkssubsidie voor prov. culturele raden Autobotsing in Haamstede Carillonconcert op Abdijtoren Brommer reed fietser aan Atletiek wedstrij den van „Het Zwin" Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG. Provinciale staten van Zeeland hebben gisteren zeer uitvoerig van gedachten gewisseld over de nota van gedeputeerde staten betreffende de veerverbinding over de Ooster- schelde. Alle sprekers kwamen tot de conclusie, dat het gewenst is, dat ged. staten hun studie over de noodzaak van uitbreiding der diensten voortzetten. Tevens waren alle sprekers het er over eens, dat bij uitbreiding van het Oosterscheldeveer de provincie voor zodanige grote uitgaven zal komen te staan, dat deze onmoge lijk uit de normale inkomsten kunnen worden bestreden. Daarom zal het rijk moeten worden gevraagd financiële medewerking te verlenen. Een verbinding door midden-Zeeland achtte men van grote betekenis, voor al nadat een gedeelte van de deltawer ken zal zijn uitgevoerd. Over de vraag, of het snelverkeer van Zeeland naai de randstad Holland korte verbinding over het water zal prefereren boven een verbinding over land, die weliswaar langer is, maar waarbij men in zekere mate zelf de gewenste snelheid kan bepalen, bestond wel enigermate ver schil van mening. Enkele sprekers brachten tenminste twee mogelijkheden naar voren. De heer H. IJssel (C.H.) merkte op dat de haven De Val nog wel moeilijk heden zal opleveren. De haven is nog maar kort in gebruik, maar valt niet mee. Jammer is dat bij de aanleg niet voldoende rekening kon worden gehou den met de invoering van schepen van koplading. Voorts zei de heer IJssel, dat in 1968 de Zoomseweg twintig km langer zal zijn voor de verbinding met de randstad, dan de weg via het veer Kats-Zierikzee. De ervaring heeft geleerd, dat het veerverkeer minder intensief is dan het verkeer via rechtstreekse wegver bindingen. De heer IJssel verklaarde dat belangrijke voorzieningen zullen moeten worden getroffen voor het veer Kats-Zierikzee en dat het van groot belang is, dat het rijk steun verleent. Intensief verkeer en toeneming van welvaart houden met elkaar verband. Het meest nodig voor Schouwen-Duive- land is, betoogde de heer IJssel, een vaste verbinding van dit eiland met de rest van Zeeland. Daar moet uiteindelijk naar worden gestreefd. Een droge ver binding is voordeliger te exploiteren dan een veerdienst. Gedurfd en verantwoord De heer J. Hommes (A.R.) was ook van mening, dat Zeeland de kosten van het vergroten van de frequentie op de veerdienst Kats-Zierikzee, het wijzigen van de veerhaven te Kats en het doen varen van schepen met koplading onmo gelijk alleen kan financieren. Het rijk moet hier in sterke mate medewerking verlenen. De heer Hommes had echter geen ho ge verwachtingen van de steun, die uit Den Haag zou kunnen worden verwacht. Zeeland is in dit opzicht al vaker teleur gesteld. Momenteel is het rijk helemaal niet erg toegankelijk voor deze zaak. Van het antwoord op de vraag of het rijk bereid is gelden beschikbaar te stel len voor het Oosterscheldeveer hangt echter veel af. Spreker wees er nog op, dat hier niet alleen sprake is van een Zeeuws, maar ook van een nationaal be lang. De nota van Ged. Staten heeft duidelijk aangewezen, welke weg Zee land moet gaan, betoogde de heer L. P. van Oorschot (PvdA). Het zou funest zijn met het maken van plannen te wachten tot de verkeersstroom er is. Op tijd moeten de juiste maatregelen wor den getroffen. Voorts wees de heer Van Oorschot er op, dat er grote problemen aan deze zaak verbonden zijn. Nadat de heer G. J. v. d. Waal (C.H.) nog had gewezen op technische mogelijkheden, die het varen bij mist vergemakkelijken, merkte de heer E. .G Vader (K.V..P) op dat een gedurfd beleid noodzakelijk is. Het is verant woord dat het rijk bijdraagt, aldus spreker. Mr. J. F. G. Schlingemann (V.V.D.) wees er op, dat vaststaat, dat het verkeer zal toenemen. De in voering van schepen met koplading is noodzakelijk en dan bestaan er twee mogelijkheden: kleine schepen met een halfuur dienst of grote schepen met een uurdienst. Bij kleine schepen zijn minder kostbare voorzieningen aan de haven nodig. Gestreefd moet wor den naar een vaste verbinding. Ten slotte merkte de heer Schlingemann op, dat bij het trachten te interesseren van het rijk voor de financiële aspec ten van het Oosterscheldeveer niet de belangen van de Westerscheldeveren in het gedrang mogen komen. De heer H. Flikweert (S.G.P.) stelde de vraag of indertijd, bij de aanleg van de haven De Val wel voldoende vooruit gezien is. Hij wilde echter niemand een verwijt maken, doch drong wel aan op grote voorzichtigheid. Automobilisten zullen z.i. de voorkeur geven aan een vaste verbinding, ook al is die enkele kilometers langer. Een vaste verbinding met Schouwen is van grote betekenis, merkte de heer Flikweert tenslotte op. De heer A. Schuit (P.v.d.A.) sprak de vrees uit, dat in 1960, als de dam in de Zandkreek klaar is, de aansluitende wegen op Noord-Beveland niet gereed zullen zijn. Voortsetting studie Daarna bracht de heer M. J. Poelje namens ged. staten de sprekers dank voor hun steun aan het college. Hij deel de mede dat de studie, gebruikmakend van de opmerkingen van de statenleden, zal worden voortgezet. Bij het rijk zal worden aangedrongen op financiële steun. Spreker meende dat grote sche pen de voorkeur verdienen boven kleine. De exploitatie van grote schepen is naar verhouding goedkoper dan van kleine. Wat betreft de verbindingen over het land en via het veer, deelde de heer Van Poelje mede dat de Zoomseweg niet voor 1968 klaar zal zijn en dat deze slechts tot Zijpe zal gaan. Een centrale weg door het hart van Zeeland is nood zakelijk. Het is niet zeker of de Haringvliet brug in 1964 gereed zal zijn. Het lijkt ged. staten niet van belang reeds a.s. donderdag in het gesprek met de minis- UlUlllllllllIlllUilIllIllillllllllllillIlllllllllliülinilllllllllllllIllllf!!^ Van een onzer verslaggevers DOMBURG. Het streven van de Domburgse V.V.V., de touristeii niet al leen amusement te bieden, uitte zich maandagavond, zoals andere jaren, weer in het optreden van de ballet groep Soesman. Het uit verschillende de len bestaande balletprogramma werd af gewisseld met het optreden van de vio listen mej. A. van Zweden en de heer L. van de Putte, de hoboïst Ph. Fey en pianist Gé Oudenaard. Hoewel het gehele programma een goed verzorgde en plezierige indruk .maaktp.bleek het publiek toch niet ge negen de gehele uitvoering met betame lijke zwijgzame- aandacht bij te wonen. De rumoerigheid van de toeschouwers werkte vaak storend op het werk van de meisjes van de dansgroep, dat toch al werd bemoeilijkt door een matige ge luidsinstallatie en een onoverzichtelijke toneelorganisatie. Toch waren de num mers die de jeugdige danseressen voor het voetlicht brachten alleszins accepta bel. Zo kon men genieten van een vro lijke interpretatie van een poppenfeest, twee vederlichte vlinders en een bizar re dans op electronische muziek. De Belgische gaste Marie Noël Cloes gaf in een solodans een staaltje van grote snelheid en souplesse te zien. Opvallend was een in dans uitgebeeld verhaal dat zich rond een carnaval ontwikkelde; fraaie costuums speelden hierin een niet te onderschatten rol. Goede prestaties leverden hierin de dames Helen Soes man en Córrie Davidse die het de toe schouwers gemakkelijk maakten de loop van het verhaal te volgen. Tenslotte getuigde ook het stuk ,.De Spin" van een goede uitbeeldingskracht van de vertol kers die niet alleen met behulp van zeer suggestieve costuums een beslist sterke sfeer opriepen. Hoewel de dansjes in de open lucht door onvoldoende achtergrond en beslo tenheid soms een min of meer steriel karakter kregen getuigde de groep toch van een sterke vooruitgang, en bewees met deze uitvoering, capabel te zijn een cultureel onderdeel van het Domburgs zomerprogramma te kunnen verzorgen ter van verkeer en waterstaat deze zaak aan de orde te stellen. Er zijn nog veel andere dingen te bespreken. Ten aanzien van de wegen op Noord- Beveland deelde spreker mede, dat de verbindingsweg, die aansluit op de dam niet voor 1961 (voorjaar) in gebruik kan worden genomen. Het is een ere zaak voor de provincie, dat veerhaven en aansluitende wegen tijdig klaar zul len zijn. Een plan voor een geldlening van ten hoogste vijf miljoen gulden voor de we gen in Zeeland werd aangenomen, nadat er op was gewezen dat bij aanleg van nieuwe wegen het gewenst is, dat eerst kabels van openbare nutsbedrijven wor den gelegd. Beplanting dijken Over een voorstel tot wijziging van het reglement op de polders of water schappen, een wijziging, die o.a. ged. staten de mogelijkheid geeft, het plan ten van bomen op de eerste binnendijk te verbieden, werd zeer uitvoerig van gedachten gewisseld. De heren Horst- mann en Philipse -gaven beiden een be rekening van de schade, die eigenaren zouden Lijden, door het verbod om bo men op de dijken te planten. De schade, die de heer Horstmann berekende, was veel hoger dan het cijfer, waarmede de heer Philipse voor de dag kwa-m. Beide beriepen zich op z-eer deskundige voor lichting, die zij hadden ontvangen en ten slotte bleek, dat beide sprekers hun inlichtingen van -dezelfde pers-oon hadden ontvangen De heer Vercauteren (K.V.P.) wilde de voorgestelde wijziging uitgesteld zien tot een kaart is overlegd, waarop alle eerste binnendijken zijn aangegeven. Di verse statenleden steunden hem hierin doch nadat gedeputeerde Philipse met klem had aangedrongen op het niet uit stellen van een beslissing, vooral gelet op de veiligheid, werd het voorstel van ged. staten aanvaard. Na enige •discussie werd een subsidie verordening vastgesteld. De heer Kodde vreesde dat de bevoegdheden van prov. staten zullen worden beknot, doch gede puteerde Schout ontkende dit ten stellig ste. De Terneuzense muziekschool zal voor 1959 een subsidie van duizend gulden ontvangen. De besprekingen tussen de Zeeuwse muziekschool en de Terneuzen se instelling worden voortgezet. Het Ned. emigratiefonds krijgt, voor het verstrek ken van plaatwerken e.d. aan emigran ten, die daarmee goodwill voor Neder land kunnen kweken, een subsidie van 250 gulden. Twaalf statenleden waren tegen dit voorstel, deels omdat zij het zien als rijkszaak, deels omdat er prin cipiële bezwaren over de aard van de te verstrekken artikelen rezen namelijk bij de s.g.p. Zeeland krijgt een provinciale raad voor de volksgezondheid. De heren Ste- merding en Visscher zullen namens de staten deel uitmaken van deze raad. De staten besloten voorts de vereni ging voor alcoholbestrijdlng bij snelver keer een subsidie te verlenen van 200 •gulden pér jaar. De (spoorwegovergang bij Oostdijk zal onttrokken worden aan het openbaar verkeer, evenals een gedeelte van het Schapenwegje en een voetpad in Bier vliet. Onrendabele percelen zullen in Eede en op Walcheren met steun van de pro vincie worden aangesloten resp. op het •elektriciteitsnet en op het waterleiding net. De commissaris der Koningin heeft in deze vergadering hartelijke afscheids woorden gesproken tot de journalist J. Kleijn (Vrije Volk), die Zeeland gaat verlaten. Hij dankte hem voor de acti viteiten, in het belang van dit gewest ontplooid. GOES. Met ingang van maandag 3 augustus treedt voor druiven op de Nederlandse veilingen weer een mini mum-prijsregeling in werking. Het Cen traal Bureau van de Tuinbouwveilingen heeft voor dit produkt namelijk een mi nimumprijs vastgesteld van 60 cent per kg. Beneden deze prijs zullen dit sei zoen geen druiven mogen worden ver kocht. Wanneer er doordraai optreedt, krijgt de teler een vergoeding van 50 cent per kg. Druiven van fabriekskwaliteit mogen niet worden geveild mraar dienen tegen 50 cent per kg ter beschikking van het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilin gen te worden gesteld. Deze worden dan aan de verwerkers doorverkocht en onder hen verdeeld. GOES. Met ingang van 1 augustus a.s. zal de minimumprijs van appels en peren, die bestemd zijn voor West- Duitsland, worden verlaagd van 22 tot 18 cent per kg. Tot dusver moeten ap pels en peren bestemd voor West-Duits- land op de veilingen minstens 22 cent per kg opbrengen. Dit wordt nu terug gebracht tot 18 cent. Voor de export is dit besluit op het ogenblik niet van gro te betekenis, want de prijs van de ap pelen en peren, die voor West-Duitsland worden gekocht ligt belangrijk boven de 18 en 22 cent per kg. Van onze correspondent te HAAMSTEDE. In het kader van het evenementenprogramma heeft de gym nastiekvereniging „Olympia" uit Zierik zee een uitvoering gegeven. De uitvoe ring is echter niet zo goed geslaagd. Olympia kwam met een halve ploeg uit en bovendien gaf het geheel een rom melige indruk. Het publiek, er waren cir ca 300 personen, verliet voortijdig het veld. Natuurlijk, er waren zeer goede oefeningen, vooral wat betreft de indivi duele nummers. De heer Mazure had de leiding van deze avond. De voorzitter van de sportvereniging „Zeemeeuwen" E= had een kort begroetingswoord gesproken en de heer A. Hage van „Olympia" sprak een slotwoord. hebt u in de krant kunnen lezen dat het bezoek van Nixon, de Amerikaanse vice-president aan Leningrad werd gekenmerkt dooi' handjes schudden, het uiten van complimentjes en vriendelijk glimlachen. Buurman heeft mij op deze pas sage in het verslag attent ge maakt. Zou die man dat nou werke lijk menen? vroeg hij. Nixon is toch van huis uit niet zo erg gebrand op de com munisten. Heeft buurman nu gelijk, als hij suggereert dat meneer Nixon ii- de Sowjet-Unie staaltjes huichela rij weggeeft? Ik geloof, dat dit oordeel niet mag worden geveld Nixon is in Rusland. Hij be zoekt dat land uit vrije wil. Hij is daar dus gast en moet hij zich dan als gast nief vriendelijk ge dragen? Dat heeft met onoprechtheid niets te maken, wel met welle vendheid. Daarom kan Nixon :n gesprekken met de communisten nog best de puntjes op de i zet ten. Het is mogelijk vriendelijk er. tegelijk beslist te ziin. Overigen.- geef ik toe, da' het tegenover dc Sowjets moeilijk kan zijn vriende lijkheid op te Iv-ns'n. Eigen nieuwsdienst HONSELERSDIJK. De secretaris generaal van het ministerie van land bouw en visserij, dr. J. H. Patijn, heeft gisteren in Honselersdijk de elfde West- landse handelstentoonstelling geopend. Vóór de officiële opening hield de heer G. Vijverberg, voorzitter van de tentoon stelling, een toespraak over de moge lijkheden voor het vestigen van tuin bouwbedrijven. Hij merkte op, dat het de tuinbouwers in het westen van het land aangenaam zou zijn, als de burge meesters in het westen dezelfde activi teiten zouden ontplooien als hun colle ga's in het oosten. Dr. Patijn noemde het een gelukkige omstandigheid, dat de Nederlandse tuin der de nieuwe ontwikkelingen en nieuwe mogelijkheden op de voet volgt. ,,Het ontbreekt in de tuinderswereld zeker niet aan ondernemingsgeest. Het is op merkelijk. dat juist in ons land de glas tuinbouw zich stormachtig, en veel meer dan in het buitenland, ontwikkelt", aldus de secretaris-generaal. llllllllllllllllllllillllllllllillllllllllllllilllliillllllllillllllllililllillliii OOSTERLAND. Het zevenjarig zoon e van de heer H. Bakker te Stadskanaa hier gelogeerd, liep maandagavond op d hange Achterweg een gang uit. toen dan uist de motorrijder L. van Dijke pas meerde. Een aanrijding was onvermijde ijk, mot het gevolg dat het kind tegei de straat werd geworpen en een tamelijk diepe snede in het voorhoofd opliep. ZIERIKZEE. Zoals wel verwachten was heeft het voor stel van b. en w. om geen bij drage van 1000 te verlenen voor het plaatsen van een wapenschild in het nieuwe provinciehuis te Middelburg de gemoederen van de raadsleden in de gisteren ge houden vergadering bezig gehou den. B. en w. wilden slechts een bedrag, van f 100 verstrekken. Na lange discussies viel toch het be sluit j>m hef wapenschild aan te brengen, en daarvoor een bij drage van 1000 te verlenen. De heer M. Doeleman (WD) open de de discussie van dit agendapunt met •de vraag: komt er met de bijdrage van 1000 nu ook een wapenschild? Zo niet, dan is het beter om helemaal niets te geven. De heer J. W. van den Doel (AR) uitte zijn grote waardering voor het feit dat B. en W. zuinigheid willen be trachten. Hij was echter van mening dat B. en W. door al te veel acht te slaan op de kleine zaken de grote lij nen uit het oog verliezen. -99 9^ Hij vond het voorstel van B. en W. niet in overeenstemming met de „.standing" van Zierikzee, dat met zijn groots verleden en de vooraan staande plaats, die het nu in de pro vincie npg steeds inneemt, zeker niet mag ontbreken in de rij van zestien gemeenten, waarvan een wapenschild aangebracht zal worden. Hij stelde voor om het bedrag van 1000 wel beschikbaar te stellen, maar dit ten laste te brengen van de kapitaals- dienst en het bedrag desnoods jaar af te schrijven. 20 Mr. K. A. Keuning (Soc) voelde al les voor het voorstel van B. en W. Hij meende, dat het wapenschild er toch wel komt. „Dan moeten de andere ge meenten maar bijspringen." De heer Van den Doel repliceerde hierop on middellijk met de verklaring, dat het de eer van Zierikzee t,e na zou zijn •om een wapenschild aan te brengen met andermans geld. „Dit zou een de gradatie voor Zierikzee zijn. Ik zie veel liever een leeuw met opgerichte kop, al is het dan maar op afbetaling, dan een wapenschild met geld van andere gemeenten", aldus de heer Van den Doel. Burgemeester mr. F. Th. Dijck- meester moest toegeven, dat de ge dachte om het bedrag ten laste van de kapitaalsdienst niet bij B. en W. was opgekomen. Hij vond het wenselijk om dit voorstel in overweging te nemen en zou graag het voorstel van B. en W. intrekken. Zonder hoofdelijke stemming besloot de raad hierna het voorstel van de heer Van den Doel aan te nemen, zo dat straks toch een eigen wapenschild van Zierikzee in het nieuwe provincie huis zal prijken. Het voorstel om vijf cent per inwo ner te geven voor de aanschaf van en kele muurschilderingen in het nieuwe enkele muurschilderingen in het nieuwe provinciehuis ontmoette geen bedenkin gen. Tot gemeente-ontvanger werd benoemd de heer G, J. Dijkstra adjunct-commies ten kantore van de gemeenteontvanger te Leiden. Aan de woningbouwvereniging „Beter Wonen" werden voorschotten verstrekt ter verkrijging van bouwgrond en ter financiering van de bouw van twintig woningwetwoningen in het uitbreidings- VLISSINGEN. Van het Instituut voor Technische Opleidingen slaagden: Voor het bewijs Algemene Ontwikkeling N.O.: J. Corbijn, Middelburg; G. P. Geer- Serooskerke (W.); A. Goedegebure, Vlissingen; K. de Kam. Koudek°rke; H. C. Kuijt, Vlissingen; C. A. Mol, Koudekerke; 'I. v. d. Pluijm, Vlissingen; J. Postma. Vlissingen; J. D Reinhard, Vlissingen; L. ^eijnierse. Souburg; I. Sinke. Vlissingen; A -outenhoofd, -Westkapelle; W. M. Wyatt, rseke. Voor het toelatingsexamen tot de Schakel- las van de hogere technische school te Vlissingen slaagden: N. v. d. Berg, Middel burg; A. G. den Exter, Vlissingen; L. Gil de, St. Laurens; F. A. C. Koopman, Mid delburg. plan Maltha. Het pad 't Vrije 34, dat indertijd was aangekocht als ambtswo ning" voor de burgemeester, werd ver kocht aan de heer M. A. Sweere. Het ontwerpreglement voor de ideënbus, te plaatsen in de gang van het stadhuis, werd goedgekeurd. Nu de nieuwe keersluis in de haven in gebruik genomen is, doet zich het pro bleem voor wie bij gelijktijdige ontmoe ting van twee schepen voorrang moet hebben. Het advies van de rivierpolitie werd overgenomen. Schepen, die voor stroom varen krijgen nu voorrang. GOES. De Zwitserse autoriteiten hebben besloten, dat zij met ingang van 1 augustus a.s. de invoer van appels niet meer zullen toestaan. Een uitzon dering is gemaakt voor het ras Gra- vensteiner, dat echter in ons land een ondergeschikte rol speelt. Vanuit ons land werden tot op heden nog geen appelen naar dit land verla den. Betere straatverlichting in Biervliet BIERVLIET. Vrijdagavond om zeven uur komt de gemeenteraad in openbare vergadering bijeen. B. en w. stellen voor om aan de heer J. F. Westendorp, keu ringsveearts, eervol ontslag te verlenen i.v.m. zijn vertrek. Het college steltvoor in zijn plaats te benoemen de dierenarts H. A. van de Vijver te benoemen tot hoofd van de vleeskeuringsdienst Bier- vliet-Hoofdplaat. Voorts wordt voorge steld een bijdrage van f 1125 te verlenen voor de elktrificatie van een gedeelte van de Beukelspolder. Ook zal gesproken worden over een tweeklassige houten school in de wijk Driewegen. Tot slot komen b. en w. met een voorstel om de straatverlichting drastisch te verbeteren. Zo denken zij in de Weststraat, Oude- stad, Burg. Maarleveldstraat en Braak manlaan nieuwe masten te plaatsen van zeven meter hoog met spiegelarmaturen. De alsdan vrijkomende lichtmasten kun nen gebruikt worden voor de bebouw de kom. De heer G. Sponselee te Terneuzen slaagde voor het examen hoofdakte. Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG De leden van provinciale staten van Zeeland kregen gisteren, aan het slot van de eerste zitting, een bittere pil te slikken. Naar aanleiding van de door de heer E. G. Vader ge- stelde vragen over de mogelijk, heid van temporisering in de uit voering van de werken ter ver hoging van de Westerscheldedij ken heeft de voorzitter, de heer jhr. mr. A. F. C. de Casembroot verklaard dat gedeputeerde sta, ten mededelingen hebben bereikt, waaruit moet worden afgeleid, Van een onzer verslaggevers VLISSINGEN. Als onderdeel van de evenementen-zomershow- weken in de Scheldestad heeft gis teravond van half acht tot half tien een showboot op de Westerschelde gevaren. Voor dit onderdeel van het programma bestond een uiter mate grote belangstelling. De „Ko ningin Juliana" van de Prov. Stoombootdiensten was voor dit doel in gereedheid gebracht. Niet minder dan 750 personen maakten deze tocht mede. Een tocht, waar alleen veel plezier van hebben be leefd. Het zomershowcomité, dat deze tocht had georganiseerd op initiatief van en kele ondernemende jongelui, is vast van plan om volgend jaar opnieuw een der gelijke boottocht te organiseren. Maar dan hoopt men te kunnen beschikken over een' grotere boot. De tocht kon gisteravond niet geheel volgens plan volbracht worden. Door de sterke wind was de golfslag te groot om te varen naar de zeedijk te West kapelle. Het vaartuig schommelde te veel, toen het buitengaats kwam. Overi gens tot groot genoegen van de vele jongeren (en ook wel ouderen), die deze tocht meemaakten. Toch was de reis naar het eind van de boulevard te Vlissingen een belevenis. De passagiers genoten van prachtige vergezichten en vop de boulevard waren velen samenge stroomd om de boot gade te slaan. Op de Westerschelde zelf had men minder last van de golven. De tocht werd gemaakt tot bij Terneuzen, ter hoogte van de Braakmanpolder en terug naar Vlissingen. Het orkest „De Or- pheans" uit Goes zorgde tijdens de tocht voor de muzikale omlijsting. Advertentie In het augustusnummer van het maand blad DOE HET ZELF wordt de serie over fotografie voortgezet. Om en in de donkere kamer; de grond beginselen van het fototoestel en scherpe foto's zijn onderwerpen, die U helpen betere foto's te maken. Profiteer van de zomer, fotografeer en maak gebruik van de nuttige tips in DOE HET ZELF! Het nieuwe nummer, waarin vele an dere interessante onderwerpen worden behandeld, is verkrijgbaar bij kiosken, boek- en tijdschriftenhandelaren. DE HEER E. G. VADER dat met het oog op de toestand van 's rijks financiën de verho ging van de zeeweringen o.a. in Zeeland, waarschijnlijk zal wor den uitgesteld. Gedeputeerde staten vrezen, deelde de commissaris der ko ningin mede, dat ook het verkor ten van de zeewering in het Zuid- Sloe zal worden uitgesteld. Het college acht zowel het uitstel van de verhoging der dijken als het niet op korte termijn ten uitvoer brengen van het plan tot verkor ting van de zeewering in het Zuid- Sloe onaanvaardbaar, het eerste in verband met de noodzaak de veiligheid te vergroten, het twee de omdat het niet leggen van de dijk in het Sloe betekent, dat de ontwikkeling van een industrie gebied, dat van grote betekenis is, ernstig wordt belemmerd. De commissaris der Koningin deelde mede dat ged. staten reeds tijdens het bezoek van minister Korthals en de ha mercommissie van verkeer en water staat van hun standpunt t.o.v. deze even tuele temporisering hebben blijk gege ven en dat zij voornemens zijn dit a.s. donderdag bij het gesprek, dat het col lege dan zal hebben met de minister van verkeer en waterstaat nogmaals te doen en dan tevens een uitvoerige nota zullen aanbieden. Nadat de commissaris der koningin deze mededelingen had gedaan, werd onmiddel lijk door verschillende staten- Van een speciale verslaggever ANTWERPEN Het is een algemeen feit, dat onze zuiderburen jaar in jaar uit de Schelde uitbaggeren. Toen de Belgen op grond van het verdrag in 1831 hun eigen weg zochten was er in feite geen vuiltje aan de lucht, want de stroom was breed en diep ge noeg voor de schepen van die tijd. Maar in de loop der tijden kwa men de zeereuzen en daarmee begonnen de narigheden; er moest doorlopend worden gebaggerd, vooral in het bekende Nauw van Bath, gelegen tussen het uiterste oosten van Zuid-Beveland en Zeeuwsch-Vlaanderen, waar bovendien de Plaat van Saaftinge een hindernis vormt. Gedurende 1958 werd alleen in het Nauw van Bath al anderhalf miljoen ku bieke meter zand uitgebaggerd, hetgeen 50 miljoen frcs kostte, zijnde een der de van de totale onderhoudskosten, die vanaf 1945 nu al twee miljard bedra gen. De werkzaamheden vinden voor meer dan driekwart plaats op Neder lands grondgebied, maar worden vol gens het verdrag uit 1831 betaald door Brussel.... Men heeft er mee bereikt, dat de ..Caltex-Bristol" en de ..Caltex-Cardiff" die bij Cockerill te Antwerpen te wa ter werden gelaten nog juist de Schelde in en uit kunnen, want bij volle Jading hebben ze een diepgang van 10.44 me ter. De maximale diepgang op de Schel de bedraagt 10.66 meter. Men zit dus dicht bij de grens. Vandaar, dat er ge vaarlijk gemanoeuvreerd moest worden toen op 24 juni jl. de Britse turbine tanker ..Bidelord" binnenliep, die 41000 ton draagvermogen heeft. Het schip was echter niet volledig geladen en bleef zodoende op een diepgang van tien meter. Het probleem van de uitdieping van de Schelde wordt nu echter dringend, omdat bij Cockerill dezer dagen de kiel wordt gelegd voor een tanker van 45.000 ton, die bij volle lading een diepgang van 11.15 meter zal hebben. De stroom moet nu tijdig worden aan gepast. De proefaanpassing geschiedt thans m het Waterbouwkundig Laboratorium in Antwerpen-Borgerhout onder leiding van ir. Jan Theuns, die als afgevaardigde van Bolgië destijds de deltastudies in het Rijks Waterloopkundig Laborato rium te Delft volgde. Hij baseert zich daarbij op een aanpassing tot 50.000 ton, waarmee een nieuwe diepganggrens zal ontstaan, die volgens vele Belgische deskundigen nu al te dicht bij de drin gende noodzaak ligt. De kostbare en voortdurende bagger- werkzaamheden voeren het zand echter niet de Schelde uit. Het vervoer zou te kostbaar worden. Het wordt op andere punten weer terug in de Schelde gespo ten. Nu ligt het voor de hand, dat een deel van het uitgebaggerde zand op nieuw door d stroom wordt meege voerd en eventueel opnieuw juist in het Nauw van Bath terecht komt of op an dere hinderlijke plaatsen. Ir. Theuns heeft nu opdracht gekre gen nauwkeurig te onderzoeken hoe men de Schelde bevaarbaar kan maken voor schepen van 50.000 ton en waar men het uitgebaggerde zand kan neerspuiten zon der dat het opnieuw met de stroom wordt meegevoerd. Hij heeft hiertoe in het Waterbouwkundig Laboratorium een miniatuur Schelde gebouwd van zeven nieter lang, ten dele met een beton nen bodem en ten dele met een plastiek bodem ""lastiekstofjes fungeren als Scheldezand. De stroomsterkte wordt haarfijn nauwkeurig de monding inge blazen, zodat men straks zal moeten kunnen zien, waar in de echte Schelde het baggerzaiu* zonder gevaar kan wor den uitgestort. Deze proeven rdienen ook de be langstelling van de Nederlandse water loopdeskundigen. i te leden het woord gevoerd. Zij spraken, zoals naderhand bleek, namens fracties en deel den mede zeer verontrust te zijn over de richting, waarin de ontwikkeling dreigt te gaan. Alle fracties staan, zo bleek uit de commentaren van de diverse sprekers, achter ge deputeerde staten, wanneer dit college bij de minister aan dringt op het niet uitstellen van de werken. De heer E. G. V-ader (K.V.P.) <kuk- er vooral zijn -spijt over uit, dat de dijk voor -de afsluiting van het Sloe voor lopig -niet zal worden gelegd. De ontwik keling van Zeeland- wordt ernstig belem merd, aldus d-eze spreker, die hierin bij val ontving van jhr. mr. T. A". J. W. Schorer (soc.). De heer Schore-r merkte -op dat het Sl-oeplan n-i-et alleen van na tionaal belang is, -doch zelfs van Europe se betekenis. Deze spreker wilde ook we ten w-anneer de werken in de haven van Colijnspla-at worden aanbesteed. De heer D. Kodde (S.G.P.) bracht na-ar voren, dat niet alleen het minis terie van verkeer -en waterstaat bij d-e ze gang v-a-n zaken betrokken is, doch het gehele kabinet. De h-eer i-r. C. A. L. Hor-stmann (V.V.D.) drong er met klem op aa-n de minister duidelijk te doen blijken dat erin Zeeland zeer grote on gerustheid heerst. Zijn woorden werden onderstreept door de heren A. H. S. Ste- ■merding (c.h.) en J. Hommes (a.r.). Mr. J. F. G. Schlingemann (V.V.D.) merkte op, d-at het gewenst is de dijkverhoging en het Sloepla-n als twee afzonderlijke zaken met de minister te bespreken. BERGEN OP ZOOM. Op de hoek fcQj de Vier Winden heeft een aanrijding plaats gehad tussen een auto bestuurd door J. B. uit St. Annaland en een auto bestuurd door H. N. uitLverkussen (Dl.) en een bestelauto bestuurd door W. v. d. P. uit Zeist. P. stopte zijn auto op het kruispunt en de Duitse auto stopte ach ter hem. V. d. P. die daarachter volgde kon zijn auto niet tijdig tot stilstand brengen en botste tegen de achterzijde van de Duitse auto, die op zijn beurt tegen de achterzijde van de auto van P» opbotste. De auto's liepen alle drie schade op. DEN HAAG. Bij beschikking van de staatssecretaris van onderwijs, kun sten en wetenschappen, mr. Y. Scholten, is vastgesteld een regeling voor de sub sidiëring van rijkswege van de provin ciale culturele raden. Deze regeling houdt in dat het rijkssubsidie ten be hoeve van de genoemde instellingen wordt bepaald op een basisbedrag ver meerderd met een bedrag per hoofd der bevolking van de provincie tot ten hoog ste 40 pet. van exploitatielasten welke' voor subsidiëring in aanmerking komen, en tot ten hoogste het bedrag van het provinciale subsidie dat voor hetzelfde doel wordt verleend. Zowel het basisbe drag als het bedrag per hoofd der be volking worden jaarlijks door de minis ter vastgesteld. De regeling wordt met ingang van 1 januari 1960 van kracht en is gepubliceerd in de Staatscourant van 28 juli 1959. De regeling is vast gesteld na overleg met vertegenwoordi gers van de colleges van gedeputeerde staten der provincies. HAAMSTEDE. Toen de bestuurder van een op het parkeerterrein tegenover hotel Bom staande auto achteruit wilde draaien om zo de Noordstraat in te rij den, kwam hij in botsing met een in de Noordstraat rijdende auto, bestuurd door J. G. B., uit Den Haag. De eerste wagen werd bestuurd door J. R. uit Zwolle. Beide wagens liepen materiële schade op, maar persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. MIDDELBURG. Op de Abdijtoren toren zal een carillonconcert worden ge geven op 29 juli van 21—22 uur door Sief van Balkom. Het programma luidt: 1. Preludium en Fuga in C, J. S. Bach; 2. Franse volks liederen; 3. a. Fantasia, G. Telemann, b. Gavotte, J. Ph. Rameau; 4. Dorpsdansen A. Grétry; a. Moderato, b. Andante, c. Moderato, d. Andante, e. Allegro; 5. En gelse Volksdansen; 6. a. Moment triste, Rebikoff—Deneyn; b. Duet uit de Parel vissers, G. Bizet; 7. Nederlandse volks liederen; 8. Hemony-suite, A. de Klerk; a. Moderato, b. Etude, c. Siciliano, d. Toccata; 9. a. Du bist wie eine Blume, E. Grieg, b. Ich liebe dich. BURGH. De bromfietser Van de P. uit Heinenoord reed bij het begin van het fietspad aan de Weststraat een in woonster van Burgh aan, die met haar rijwiel aan de hand de straat overstak. Het liep goed af, want er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. RETRANCHEMENT. - Onder auspi ce" van het district Zeeland van de K.N.A U. organiseert op zaterdag a.s. de atletiekvereniging „Het Zwin" onderiin- ge wedstrijden. Het programma ver meldt o.m. verspringen, kogelstoten, hoogspringen, discuswerpen, hardlopen. Voor de akte Frans M.O.G. (economi sche taal) slaagde de heer H. J. de Bree te Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 3