r RACE-RUZIE NIET MEER BIJGELEGD Caballero Rassam: toch snel Madeleine gewoon en VACO I KAPPIE en de SPREKENDE PAPEGAAI I 1 #^4 ^JEVAEJRTi halveert de prijs van échte kleurenfoto's Burgers hebben hun eigen maatstaven in de race Nederlandse deelnemer kreeg geen kans poging te wagen Koninklijk gezin in Ravello Zoekt U iets beters? I Jack Dunkley KLEURVERGR0T1NG vroegtr GEVAC0L0R rolfilm ontwikkelen Maak riu prachtige kleurenfoto's met GOED KAMP... AKKERTJES' Vrijdag 17 juli 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 2 DE VLIEGENDE HUISVROUW Van onze correspondent LONDEN. Alweer werd gisteren dus het record verbeterd. En de riva liteit tussen de snelheidsduivels van de strijdkrachten is er eerder door ver scherpt. Nog betere tijden kunnen wor den verwacht. In beide richtingen. Maar daar willen wij het nu even niet over hebben. Veel liever over Made leine Rassam, de kers in de cocktail van alle vernuftige vliegers. Want Madeleine heelt ons aller vlie- gershart gestolen. Zonder enige grote organisatie achter zich, maar gebruik makend van haar gezond verstand en de dienstregeling, vroeg zij een dagje vrij van haar baas, voor wie zij als boek houdster werkt. Rustig MADELEI IS E RASSAMde gelukkige vliegende huisvrouw Van onze correspondent LONDEN De bom is gebarsten, de kogel is door de kerk. De totnutoe langzaamste Nederlander in de Blériot-race, de wel zeer eigenaardige sportvlieger Henk van Overvest, heeft het Ne derlandse tijdschrift Autovisie, waarmee hij overeengekomen was samen een poging te wagen, de rug toegekeerd. ste poging in de geest van deze race die l wij totnutoe zagen. Madeleine, je hebt de mijlenvretende militairen misschien j wel een beetje beschaamd. We hebben hartelijk een glaasje ranja gedronken op je gezondheid gisteravond Met een rietje. Billy Butlin, koning der Britse vakan tiekampendeed met een Spitfire mee nan de race. Hij maakte een tijd van 1 uur, 15 min. 9 sec. Butlin onderneemt zes pogingen. De voorbereidingen van de heer Van Overvest waren vrijwel nihil, en toen hij hier de eerste dag aankwam moest hij wegenkaarten lenen voor de navigatie terug, vertelde Maxwell Boyd van Autovisie ons. Later kregen we een auto voor hem van de Rootes groep, en chauffeerden wij voor hem, ook al had hij ons aan bod het veei beter gelegen vliegveld Biggin Hill gratis te gebruiken afge slagen. „Dit is het vliegveld dat door vrijwel alle militaire recordbrekers en ande ren is gebruikt. Eergisterenavond heeft de heer Jan Apetz van Autovisie hier nog een laatste NAPELS. Koningin Juliana en de prinsessen Beatrix en Irene zijn gister middag in Ravello aan de golf van Salerno, ten zuiden van Napels, aange komen voor een vakantie van een paar weken in de villa van hertog Riccardo di Sangro. Prins Bernhard die al in Italië was, voegde zich gisteravond bij hen. De Koningin en de Prinsessen waren met het vliegtuig naar Napels gevlogen. Zij werden er begroet door de Neder landse consul. Met de auto reden zij naar hun vakantie-oord. programma's 1 ln hef korf] ZATERDAG 18 JULI I RADIO I HILVERSUM I 402 M. ochtend VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.18 Gram; 8.50 V d kind; 9.05 Gym v d vrouw; 9.15 Gram (Om 9.359.*40 Waterst). VPRO: 10.00 Tijdelijk i uitgeschakeld, eaus; 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram; 10.40 Voor U en Uw gezin, caus; 10.50 Promenade ork en sol: 11.30 Buitenl weerkoverz; 11.45 Clavichord. middag, 12.00 Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb I meded; 12.33 Roemeeens ork; 13.00 Nws: j 13.15 Orgelspel; 13.40 Dansmuz; 14.05 V d j jeugd; 14.40 Mannenkoor; 14.55 Gram; 15.05 Boekbespr. 15.25 Radiokamerork en sol: 16.15 Van de wieg tot het graf. caus; 16.30 Meisjeskoor; 16.50 Vakantietips; 17.30 Act. avond 18.00 Nws en comm; 18.20 Gram; 18.40 Ballroom ork; 19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, caus; 19.40 Het Bijbels Paradijsverhaal door de eeuwen; 19.55 Deze week, caus. VARA: 20.00 Nws; 20.05 Gram; 20.35 Metropole ork; 21.15 Soc comm: 21.30 Hits aan de spits; 22.00 Sportmvs; 22.30 Lichte muz; 23.00 Nws; 23.15—24.00 Gram HILVERSUM II 298 M. ochtend KRO: 7.00 Nws; 7.15 Gewijde muz; 7.30 V d jeugd; 7.40 Gram; 7.45 Morgengebed en lit kal: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 8.50 V ci huisvr; 10.00 V d kleuters: 10.15 Gram; 10.30 Ben je zestig" 11.00 V d zieken; 11.45 Koorzang. 12.00 Middagklok - noodklok: 12.03 Gram; (12.30—12.33 Land- en tuinb me ded); 12.50 Act: 13.00 Nws: 13.15 Zonne wijzer; 13.20 Lichte muz; 13.45 V d kind; 14.00 V d jeugd; 14.10 Lichte muz; 14.30 Kron v letteren en kunsten; 15.05 Gram; 15.10 Gregoriaanse zang; 15.40 Boekbespr: Tussen 15.50 en 17.30 rep Tour de Fran ce); 15.50 Gram; 16.20 V d jeugd; 16.50 Lichte muz: 17.10 Gram; 17.40 Filmmuz. 18.00 Journ weekoverz; 18.10 Strijkork; 18.30 V d jeugd: 18.45 Gram; 19.00 Nws; 19.10 Act 19.25 Lichtbaken, caus; 19.40 Rep Tour de France: 19.55 Kamerork en solist; 20.50 Gevar progr; 21.20 Geheim S.U.S.-krant; 21.55 Nabeschouwing Tour de France; 22.05 Lichte muz; 22.35 Wij lui den de zondag in. Aansluitend: Avondge bed en lit kal; 23.00 Nws; 23.15 Nws in Esperanto: 23.22—24.00 Nouveautés. verzoeningspoging gewaagd al waren alle eerdere op niets uitgelopen. Maar de heer Van Overvest zei slaap te hebben en gisteren te zullen opbellen voor de start van wat de Autovisievlucht zou zijn geweest. Hij deed dit echter niet, en vertrok opnieuw met zijn oud-leerling Victor Klep. Vlak voor de start vertelde hij ons; „Dè AutovisievlücM ïs vati de baan." Verder weigerde hij commentaar. De overeenkomst tussen het tijdschrift Autovisie én de instructeurvlieger be- -helsde dat de laatste de aviatische kant van de deelname zou regelen, en Auto visie de gronddienst en het vervoer te land. De auto's en de motorboot werden door Autovisie verzorgd. Tot kort voor de race bleef de vlieger onbereikbaar in Duitsland, waardoor co ördinatie van de plannen zeer werd belemmerd. Minder dan een dag voor de race nam hij pas contact op met het Autovisie team in Parijs. Een kwartier voor de start bleken zijn verzekeringspapieren niet in orde, iets waarbij hij haastig moest worden ge holpen. En op het laatste nippertje, een minuut voor het eerste opstijgen, kwam de tank van de oude Bückner Bestmann pas vol benzine. De door het Autovisie-team gevonden kortere route in Parijs weigerde de heer Van Overvest, evenals tot driemaal toe de veel snellere Gordini van Autovisie, en hij kreeg ook hoogdravende ruzie met o.a. een fotograaf van Life, toen deze hem kiekte terwijl hij een taxi aanriep. Van de baan De ook in Londen zachtgezegd korze lig en nors gebleken heer Van Overvest weigerde ten slotte het contact te her stellen, al waren twee Autovisie-ambas sadeurs hem in Londen en Parijs komen opzoeken, met als gevolg a'at de heer Apetz ten slotte per B.E.A.-lijnvliegtuig naar Parijs terugkeerde, de heer Max well Boyd zich onherroepelijk terugtrok, ,en zijn vrouw, de officiële ehauffeuse, ions zei: „Van Overvest rijden? dat kunt lu denken, niet na alles wat er is voor- j gevallen. Mijn man en ik gaan nu samen naar het noorden om voorbereidingen te treffen voor de Grand Prix." Ze liep naar de Are de Triomphe, waar zij een bijzonder snelle taxi chauffeur had besteld. Maar deze kwam niet op tijd opdagen. Allerminst uit het veld geslagen „klokte" Madeleine toeh in, liet enkele minder snel lijkende ta xi's passeren, koos toen een schrander uitziend chauffeur, hield hem aan, plakte het zwart-rode race-embleem van de Daily Mail-race op zijn voorruit, en zei: „Met dat op je wagen zul je me heel snel naar Le Bourget kunnen rij- i den". Dat deed hij. Met nog tien minuten over ging Madeleine door de douane en stapte in een gewoon lijntoestel, de BEA-vlucht BE 322. De piloot kreeg lucht van wat Madeleine voor een pas- sagiere was, en hielp mee. Tien minuten voor de vastgestelde tijd landde hij op London Airport. Woordenloos De douane kostte weinig tijd, en bui ten gekomen rende Madeleine op een van de klaarstaande huurauto's toe. Voor de jonge, donkerharige chauffeur wist wat er aan de hand was had ook hij een Daily Mail-race biljet op zijn voorruit. Hij sprak geen woord Frans en Made leine heel weinig Engels. Maar ze be grepen elkaar best en binnen de twin tig minuten (in plaats van ruim vijftig) gierden zijn remmen bij de controlepost van Marble Arch. Niemand had de 43-jarige, maai' heel vieve Franeaise al verwacht. Haar of ficieel gunstigst geschatte aankomsttijd was precies een uur later. Haastig snel-1 =niHlll 1111II111111 llillllll! den de tijdopnemers toe. eerst met be- grijpend wie het wel was, maar Made leine had haar tijdkaart al in de klok gestoken, Groot gelach klonk op toen zij ich ongedurig tussen de tijdopnemers en journalisten doordrukte met een ..Laat me gaan, ik moet mi.in taxi nog betalen, die meter loopt als maar verder". 20 rK had blij verrast gekeken. Ja, en de directeur denkt er net zo over. Ondanks die hoopvolle woorden gebeurde er niets. Twee dagen wachtte ik, drie dagen, een week. De directeur vroeg ik wanneer ik zou worden vrijgelaten. Hij gaf echter een nietszeggend antwoord. Tien dagen nadat mijn omstan digheden waren verbeterd, schreef ik een verzoekschrift aan de En gelse minister van binnenlandse zaken. Ik vroeg hem mij een kans te geven mijn onschuld te bewij zen. Twintig dagen later kreeg ik een briefje van de staatssecreta ris. Hij deelde mee dat mijn ver zoek was genoteerd en dat mijn zaak werd bekeken. Negen weken zat ik in de ge vangenis toen de rechercheurs van Scotland Yard, Hepburn en Jackson, me kwamen opzoeken. De begroeting was nogal koel. Het bleek dat ze me een verhoor wil den afnemen. Ik wilde niets lie ver. Mijn verklaringen konden hen er immers van overtuigen dat zij op het verkeerde spoor zaten. We streken neer in de directeurs kamer. Hoe waren uw relaties met de Spaanse consul in Cardiff, vroeg Hepburn. Hij zat lui onderuit en rookte een sigaret. Jackson scheen al zijn aandacht nodig te hebben om zijn nagels schoon te maken. Een keer heb ik hem gezien. Dat was tijdens een partijtje waarvoor zijn vrouw me had uit genodigd. Voor die tijd had ik nooit van hem gehoord, laat staan hem ontmoet. Die consul wordt er van ver dacht dat hij betrokken is bij een grote smokkelzaak op Lissa bon. Heeft hij u niet gevraagd met hem samen te werken? Nee. Ik heb maar even met hem gepraat en toen hebben we het geloof ik over literatuur ge had. Het was een heel gezellige middag en bij mijn weten is er geen woord gesproken over smok- v Sr Een waar verhaal dat een Nederlandse vlieger vertelde aan D. C. Seip jr. kei. Alleen de gastvrouw vroeg me of ik een flesje olijfolie voor haar uit Lissabon wilde meene men. Mm, deed Hankins. En die meneer Puttemolen, wat weet u van hem? Niet meer dan ik u al heb verteld. Zo nu en dan dronk ik een borreltje met hem of we bil jartten wat. Toen hij me voorstel de om te smokkelen, heb ik direct de veiligheidsdienst gewaar schuwd. Hepburn knikte. Kennelijk ver liep het verhoor niet naar zijn te vredenheid. Jackson was gereed gekomen met zijn nagels en speel de nu met een potlood. We hebben uw corresponden tie bekeken en daarin troffen we drie Portugese garantiebewijzen van horloges aan. Hebt u daar een verklaring voor? Ja, zei ik aarzelend, want dat was voor mij een zwak punt. Die horloges had ik gekocht voor Engeise vrienden. Waar had u ze gekocht? In een zaak in Lissabon. Ik weet niet meer hoe die heet. Hoeveel van die horloges hebt u gesmokkeld? Twaalf, meen ik. Ja, twaalf. Voor wie waren ze bestemd? Voor vrienden. Ik was in Bristol lid van een club en som migen die ik daarvan kende, za ten verlegen om een horloge. U weet hoe moeilijk hier goede hor loges zijn te krijgen. Natuurlijk was ik fout. Ik voelde me wat in verwarring gebracht. Hepburn wimpelde mijn bezorgdheid echter weg. Wij weten heus wel dat er geen bemanningslid van een vliegtuig is te vinden die niet in een of andere richting iets onre gelmatigs doet, maar Scotland Yard gaat het alleen om ernstige feiten als spionage en uitgebrei de smokkelcomplotten. Hepburn nam een laatste trekje van zijn sigaret en drukte hem uit in de asbak. Wordt vervolgd (Advertentie) Rook dan morgen eens (CONSTANTE KWALITEIT) Heel gewoon Gewoon met een lijnvliegtuig en twee opgepikte taxi's, net binnen de twee uur. Kinderlijk verheugd, doodeenvoudig, gestoken in haar lichte, blauwgrijze man telpakje, vertelde deze moeder van vier kinderen hoe ze tot voor haar huwelijk zelf sportvliegster was geweest, en dit wilde doen als een leuk uit-je. „Mijn oudste dochter is 18. Nee, ik ken weinig Engels", zei ze, paspoort, woor denboekje, en boekje met nuttige uit drukkingen onder de arm, genietend van een glaasje ranja-met-een-rietje. Ze had er echt plezier in. Nee, ze was nog nooit eerder in Londen geweest, en „Straks moet ik met de boottrein van half twee weer terug. Morgen weer aan de slag, anders wordt mijn baas boos. Ze trok nog eens even lekker diep aan het rietje voor onze Franse collega Mau rice Simon haar vlug in een taxi mee nam oKi haar nog vlug wat van Londen te laten zien. Mooiste poging Binnen twee uur zomaar. Zonder mo torfietsen, helicopters, of straaljagers van het nieuwste type. Charmant, en de mooi- Gedragen de Engelse militairen ziclt ah nare snelheidsmaniakken, tie hurgers zoeken hel veelal in originaliteit. He student H. Tansley vertrok van Marble Arch op een grasmaaimachine. Van Croydon per Tiger Moth naar Toussus in Frankrijk en vandaar weer met een naaimachine naar de Are de Triomplte. Inwin lyilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllHiiHiliiiiliiiii TELEVISIE-] NTS: 16.15—16.45 Eurovisie: Rep Tour France. NTS- 20.00 Journ en weeroverz. NCRV: 20.20 Filmprogr, 21.05 Rep uit Artls; 32.05 Dagsluiting. Advertentie zonder pijn of kou. Prachtige maannacht... mist in de morgen optrekkend vocht pas op voor kouvattenNeem een "Akkertje" Wees wijs en pak "Akkertjes" bij Uw reisbagage. Ze helpen flitssnel, want het ge neeskrachtige micro-poeder be gint zijn werking onmiddellijk. flits-snelle werking makkelijker innemen 48. De baai van hel sehateiland be vatte werkelijk een opzienbarend groot aantal pareloesters. Het was weliswaar niet zeker, dat men hier te maken had met de schat van Claes Zeesop, de pi raat. maar hoe dan ook, er was wei- nig reden meer om zich over de pa- pegaaien van het eiland te beklagen. jZij waren het immers, die de schat zoekers tenslotte de parels hadden ge wezen! Nu was het een geplons en gejuich, daar in de baai, dat het een lust was. De papegaaien werden nu de beste maatjes van de mannen, die eerst op zo'n akelige manier door hen geplaagd waren. Ach...weet je, je kunt het die bees ten ook niet kwalijk nemen", legde Klaas Zeesop aan Kappie uit. „Het is stellig een streek van Groova Claes ge weest. Indertijd heeft hij een paar van die beesten praten geleerd en ze alles verteld over zijn schat. Maar hij heeft ze natuurlijk allemaal een ander ver haal verteld. Nou, en die vogels kre gen jongen en die weer... en nu zit het hele eiland vol praatpapegaaien. Vind je het geen leuke grap van die ouwe schuimer? Oh! Ik wou, dat ik in zijn tijd had kunnen leven!" „Jaja", zei Kappie. „En dan maar allemaal van die grappen uithalen, hè? Jong, jong. wat een leuke boel zou het dan nu geweest zijn. Want wal hébben we ja gelachen..." Zeesop wierp hem een twijfelende blik toe. „Kom", sprak hij, „laten we de schat maar gaan verdelen..." UTRECHT Trek in een sigaret is gisteren in Zeist een bromfietser nood lottig geworden. De dertigjarige heer A. van Kempen vormde met enkele vrien den, waarmee hij een dagje uit ging, een file. Op een gegeven moment wilde hij een sigaret opsteken. Hij beduido'e de anderen om even te stoppen. Bij die beweging kwam hij te vallen. Hij kreeg een schedelbasisfractuur en overleed korte lijd later in hel ziekenhuis.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 2