r
RACE-RUZIE NIET
MEER BIJGELEGD
Caballero
Rassam:
toch snel
Madeleine
gewoon en
VACO
I KAPPIE en de SPREKENDE PAPEGAAI I
1
#^4
^JEVAEJRTi halveert de prijs
van échte kleurenfoto's
Burgers hebben hun eigen maatstaven in de race
Nederlandse deelnemer kreeg
geen kans poging te wagen
Koninklijk gezin
in Ravello
Zoekt U iets beters?
I Jack
Dunkley
KLEURVERGR0T1NG vroegtr
GEVAC0L0R rolfilm
ontwikkelen
Maak riu
prachtige
kleurenfoto's
met
GOED KAMP...
AKKERTJES'
Vrijdag 17 juli 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 2
DE VLIEGENDE HUISVROUW
Van onze correspondent
LONDEN. Alweer werd gisteren
dus het record verbeterd. En de riva
liteit tussen de snelheidsduivels van
de strijdkrachten is er eerder door ver
scherpt. Nog betere tijden kunnen wor
den verwacht. In beide richtingen.
Maar daar willen wij het nu even niet
over hebben. Veel liever over Made
leine Rassam, de kers in de cocktail
van alle vernuftige vliegers.
Want Madeleine heelt ons aller vlie-
gershart gestolen. Zonder enige grote
organisatie achter zich, maar gebruik
makend van haar gezond verstand en
de dienstregeling, vroeg zij een dagje
vrij van haar baas, voor wie zij als boek
houdster werkt.
Rustig
MADELEI IS E RASSAMde gelukkige vliegende huisvrouw
Van onze correspondent
LONDEN De bom is gebarsten, de kogel is door de kerk.
De totnutoe langzaamste Nederlander in de Blériot-race, de wel
zeer eigenaardige sportvlieger Henk van Overvest, heeft het Ne
derlandse tijdschrift Autovisie, waarmee hij overeengekomen was
samen een poging te wagen, de rug toegekeerd.
ste poging in de geest van deze race die l
wij totnutoe zagen. Madeleine, je hebt
de mijlenvretende militairen misschien j
wel een beetje beschaamd.
We hebben hartelijk een glaasje ranja
gedronken op je gezondheid gisteravond
Met een rietje.
Billy Butlin, koning der Britse vakan
tiekampendeed met een Spitfire mee
nan de race. Hij maakte een tijd van 1
uur, 15 min. 9 sec. Butlin onderneemt
zes pogingen.
De voorbereidingen van de heer
Van Overvest waren vrijwel nihil, en
toen hij hier de eerste dag aankwam
moest hij wegenkaarten lenen voor
de navigatie terug, vertelde Maxwell
Boyd van Autovisie ons.
Later kregen we een auto voor hem
van de Rootes groep, en chauffeerden
wij voor hem, ook al had hij ons aan
bod het veei beter gelegen vliegveld
Biggin Hill gratis te gebruiken afge
slagen.
„Dit is het vliegveld dat door vrijwel
alle militaire recordbrekers en ande
ren is gebruikt.
Eergisterenavond heeft de heer Jan
Apetz van Autovisie hier nog een laatste
NAPELS. Koningin Juliana en de
prinsessen Beatrix en Irene zijn gister
middag in Ravello aan de golf van
Salerno, ten zuiden van Napels, aange
komen voor een vakantie van een paar
weken in de villa van hertog Riccardo
di Sangro. Prins Bernhard die al in
Italië was, voegde zich gisteravond bij
hen.
De Koningin en de Prinsessen waren
met het vliegtuig naar Napels gevlogen.
Zij werden er begroet door de Neder
landse consul. Met de auto reden zij
naar hun vakantie-oord.
programma's
1
ln hef korf]
ZATERDAG 18 JULI
I RADIO I
HILVERSUM I 402 M.
ochtend
VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram;
8.00 Nws; 8.18 Gram; 8.50 V d kind;
9.05 Gym v d vrouw; 9.15 Gram (Om
9.359.*40 Waterst). VPRO: 10.00 Tijdelijk i
uitgeschakeld, eaus; 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Gram; 10.40 Voor U en Uw
gezin, caus; 10.50 Promenade ork en sol:
11.30 Buitenl weerkoverz; 11.45 Clavichord.
middag,
12.00 Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb I
meded; 12.33 Roemeeens ork; 13.00 Nws: j
13.15 Orgelspel; 13.40 Dansmuz; 14.05 V d j
jeugd; 14.40 Mannenkoor; 14.55 Gram;
15.05 Boekbespr. 15.25 Radiokamerork en
sol: 16.15 Van de wieg tot het graf. caus;
16.30 Meisjeskoor; 16.50 Vakantietips;
17.30 Act.
avond
18.00 Nws en comm; 18.20 Gram; 18.40
Ballroom ork; 19.00 Artistieke Staalkaart.
VPRO: 19.30 Passepartout, caus; 19.40 Het
Bijbels Paradijsverhaal door de eeuwen;
19.55 Deze week, caus. VARA: 20.00 Nws;
20.05 Gram; 20.35 Metropole ork; 21.15
Soc comm: 21.30 Hits aan de spits; 22.00
Sportmvs; 22.30 Lichte muz; 23.00 Nws;
23.15—24.00 Gram
HILVERSUM II 298 M.
ochtend
KRO: 7.00 Nws; 7.15 Gewijde muz; 7.30
V d jeugd; 7.40 Gram; 7.45 Morgengebed
en lit kal: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 8.50 V
ci huisvr; 10.00 V d kleuters: 10.15 Gram;
10.30 Ben je zestig" 11.00 V d zieken; 11.45
Koorzang.
12.00 Middagklok - noodklok: 12.03
Gram; (12.30—12.33 Land- en tuinb me
ded); 12.50 Act: 13.00 Nws: 13.15 Zonne
wijzer; 13.20 Lichte muz; 13.45 V d kind;
14.00 V d jeugd; 14.10 Lichte muz; 14.30
Kron v letteren en kunsten; 15.05 Gram;
15.10 Gregoriaanse zang; 15.40 Boekbespr:
Tussen 15.50 en 17.30 rep Tour de Fran
ce); 15.50 Gram; 16.20 V d jeugd; 16.50
Lichte muz: 17.10 Gram; 17.40 Filmmuz.
18.00 Journ weekoverz; 18.10 Strijkork;
18.30 V d jeugd: 18.45 Gram; 19.00 Nws;
19.10 Act 19.25 Lichtbaken, caus; 19.40
Rep Tour de France: 19.55 Kamerork en
solist; 20.50 Gevar progr; 21.20 Geheim
S.U.S.-krant; 21.55 Nabeschouwing Tour de
France; 22.05 Lichte muz; 22.35 Wij lui
den de zondag in. Aansluitend: Avondge
bed en lit kal; 23.00 Nws; 23.15 Nws in
Esperanto: 23.22—24.00 Nouveautés.
verzoeningspoging gewaagd al waren
alle eerdere op niets uitgelopen. Maar de
heer Van Overvest zei slaap te hebben
en gisteren te zullen opbellen voor de
start van wat de Autovisievlucht zou zijn
geweest. Hij deed dit echter niet, en
vertrok opnieuw met zijn oud-leerling
Victor Klep. Vlak voor de start vertelde
hij ons; „Dè AutovisievlücM ïs vati de
baan." Verder weigerde hij commentaar.
De overeenkomst tussen het tijdschrift
Autovisie én de instructeurvlieger be-
-helsde dat de laatste de aviatische kant
van de deelname zou regelen, en Auto
visie de gronddienst en het vervoer te
land. De auto's en de motorboot werden
door Autovisie verzorgd.
Tot kort voor de race bleef de vlieger
onbereikbaar in Duitsland, waardoor co
ördinatie van de plannen zeer werd
belemmerd.
Minder dan een dag voor de race nam
hij pas contact op met het Autovisie
team in Parijs.
Een kwartier voor de start bleken zijn
verzekeringspapieren niet in orde, iets
waarbij hij haastig moest worden ge
holpen. En op het laatste nippertje, een
minuut voor het eerste opstijgen, kwam
de tank van de oude Bückner Bestmann
pas vol benzine.
De door het Autovisie-team gevonden
kortere route in Parijs weigerde de heer
Van Overvest, evenals tot driemaal toe
de veel snellere Gordini van Autovisie,
en hij kreeg ook hoogdravende ruzie
met o.a. een fotograaf van Life, toen
deze hem kiekte terwijl hij een taxi
aanriep.
Van de baan
De ook in Londen zachtgezegd korze
lig en nors gebleken heer Van Overvest
weigerde ten slotte het contact te her
stellen, al waren twee Autovisie-ambas
sadeurs hem in Londen en Parijs komen
opzoeken, met als gevolg a'at de heer
Apetz ten slotte per B.E.A.-lijnvliegtuig
naar Parijs terugkeerde, de heer Max
well Boyd zich onherroepelijk terugtrok,
,en zijn vrouw, de officiële ehauffeuse,
ions zei: „Van Overvest rijden? dat kunt
lu denken, niet na alles wat er is voor-
j gevallen. Mijn man en ik gaan nu samen
naar het noorden om voorbereidingen
te treffen voor de Grand Prix."
Ze liep naar de Are de Triomphe,
waar zij een bijzonder snelle taxi
chauffeur had besteld. Maar deze kwam
niet op tijd opdagen. Allerminst uit het
veld geslagen „klokte" Madeleine toeh
in, liet enkele minder snel lijkende ta
xi's passeren, koos toen een schrander
uitziend chauffeur, hield hem aan,
plakte het zwart-rode race-embleem van
de Daily Mail-race op zijn voorruit, en
zei: „Met dat op je wagen zul je me
heel snel naar Le Bourget kunnen rij-
i den".
Dat deed hij. Met nog tien minuten
over ging Madeleine door de douane en
stapte in een gewoon lijntoestel, de
BEA-vlucht BE 322. De piloot kreeg
lucht van wat Madeleine voor een pas-
sagiere was, en hielp mee. Tien minuten
voor de vastgestelde tijd landde hij op
London Airport.
Woordenloos
De douane kostte weinig tijd, en bui
ten gekomen rende Madeleine op een
van de klaarstaande huurauto's toe.
Voor de jonge, donkerharige chauffeur
wist wat er aan de hand was had ook
hij een Daily Mail-race biljet op zijn
voorruit.
Hij sprak geen woord Frans en Made
leine heel weinig Engels. Maar ze be
grepen elkaar best en binnen de twin
tig minuten (in plaats van ruim vijftig)
gierden zijn remmen bij de controlepost
van Marble Arch.
Niemand had de 43-jarige, maai' heel
vieve Franeaise al verwacht. Haar of
ficieel gunstigst geschatte aankomsttijd
was precies een uur later. Haastig snel-1 =niHlll 1111II111111 llillllll!
den de tijdopnemers toe. eerst met be-
grijpend wie het wel was, maar Made
leine had haar tijdkaart al in de klok
gestoken, Groot gelach klonk op toen
zij ich ongedurig tussen de tijdopnemers
en journalisten doordrukte met een ..Laat
me gaan, ik moet mi.in taxi nog betalen,
die meter loopt als maar verder".
20
rK had blij verrast gekeken.
Ja, en de directeur denkt er
net zo over.
Ondanks die hoopvolle woorden
gebeurde er niets. Twee dagen
wachtte ik, drie dagen, een week.
De directeur vroeg ik wanneer ik
zou worden vrijgelaten. Hij gaf
echter een nietszeggend antwoord.
Tien dagen nadat mijn omstan
digheden waren verbeterd, schreef
ik een verzoekschrift aan de En
gelse minister van binnenlandse
zaken. Ik vroeg hem mij een kans
te geven mijn onschuld te bewij
zen.
Twintig dagen later kreeg ik
een briefje van de staatssecreta
ris. Hij deelde mee dat mijn ver
zoek was genoteerd en dat mijn
zaak werd bekeken.
Negen weken zat ik in de ge
vangenis toen de rechercheurs
van Scotland Yard, Hepburn en
Jackson, me kwamen opzoeken.
De begroeting was nogal koel. Het
bleek dat ze me een verhoor wil
den afnemen. Ik wilde niets lie
ver. Mijn verklaringen konden hen
er immers van overtuigen dat
zij op het verkeerde spoor zaten.
We streken neer in de directeurs
kamer.
Hoe waren uw relaties met
de Spaanse consul in Cardiff,
vroeg Hepburn.
Hij zat lui onderuit en rookte
een sigaret. Jackson scheen al
zijn aandacht nodig te hebben om
zijn nagels schoon te maken.
Een keer heb ik hem gezien.
Dat was tijdens een partijtje
waarvoor zijn vrouw me had uit
genodigd. Voor die tijd had ik
nooit van hem gehoord, laat staan
hem ontmoet.
Die consul wordt er van ver
dacht dat hij betrokken is bij
een grote smokkelzaak op Lissa
bon. Heeft hij u niet gevraagd
met hem samen te werken?
Nee. Ik heb maar even met
hem gepraat en toen hebben we
het geloof ik over literatuur ge
had. Het was een heel gezellige
middag en bij mijn weten is er
geen woord gesproken over smok-
v Sr
Een waar verhaal dat een
Nederlandse vlieger vertelde
aan D. C. Seip jr.
kei. Alleen de gastvrouw vroeg
me of ik een flesje olijfolie voor
haar uit Lissabon wilde meene
men.
Mm, deed Hankins. En die
meneer Puttemolen, wat weet u
van hem?
Niet meer dan ik u al heb
verteld. Zo nu en dan dronk ik
een borreltje met hem of we bil
jartten wat. Toen hij me voorstel
de om te smokkelen, heb ik direct
de veiligheidsdienst gewaar
schuwd.
Hepburn knikte. Kennelijk ver
liep het verhoor niet naar zijn te
vredenheid. Jackson was gereed
gekomen met zijn nagels en speel
de nu met een potlood.
We hebben uw corresponden
tie bekeken en daarin troffen we
drie Portugese garantiebewijzen
van horloges aan. Hebt u daar
een verklaring voor?
Ja, zei ik aarzelend, want
dat was voor mij een zwak punt.
Die horloges had ik gekocht voor
Engeise vrienden.
Waar had u ze gekocht?
In een zaak in Lissabon. Ik
weet niet meer hoe die heet.
Hoeveel van die horloges
hebt u gesmokkeld?
Twaalf, meen ik. Ja, twaalf.
Voor wie waren ze bestemd?
Voor vrienden. Ik was in
Bristol lid van een club en som
migen die ik daarvan kende, za
ten verlegen om een horloge. U
weet hoe moeilijk hier goede hor
loges zijn te krijgen. Natuurlijk
was ik fout.
Ik voelde me wat in verwarring
gebracht. Hepburn wimpelde
mijn bezorgdheid echter weg.
Wij weten heus wel dat er
geen bemanningslid van een
vliegtuig is te vinden die niet in
een of andere richting iets onre
gelmatigs doet, maar Scotland
Yard gaat het alleen om ernstige
feiten als spionage en uitgebrei
de smokkelcomplotten.
Hepburn nam een laatste trekje
van zijn sigaret en drukte hem
uit in de asbak.
Wordt vervolgd
(Advertentie)
Rook dan morgen eens
(CONSTANTE KWALITEIT)
Heel gewoon
Gewoon met een lijnvliegtuig en twee
opgepikte taxi's, net binnen de twee uur.
Kinderlijk verheugd, doodeenvoudig,
gestoken in haar lichte, blauwgrijze man
telpakje, vertelde deze moeder van vier
kinderen hoe ze tot voor haar huwelijk
zelf sportvliegster was geweest, en dit
wilde doen als een leuk uit-je.
„Mijn oudste dochter is 18. Nee, ik ken
weinig Engels", zei ze, paspoort, woor
denboekje, en boekje met nuttige uit
drukkingen onder de arm, genietend van
een glaasje ranja-met-een-rietje.
Ze had er echt plezier in. Nee, ze was
nog nooit eerder in Londen geweest, en
„Straks moet ik met de boottrein van
half twee weer terug. Morgen weer aan
de slag, anders wordt mijn baas boos.
Ze trok nog eens even lekker diep aan
het rietje voor onze Franse collega Mau
rice Simon haar vlug in een taxi mee
nam oKi haar nog vlug wat van Londen
te laten zien.
Mooiste poging
Binnen twee uur zomaar. Zonder mo
torfietsen, helicopters, of straaljagers van
het nieuwste type. Charmant, en de mooi-
Gedragen de Engelse militairen ziclt ah nare snelheidsmaniakken, tie hurgers
zoeken hel veelal in originaliteit. He student H. Tansley vertrok van Marble Arch
op een grasmaaimachine. Van Croydon per Tiger Moth naar Toussus in Frankrijk
en vandaar weer met een naaimachine naar de Are de Triomplte.
Inwin
lyilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllHiiHiliiiiliiiii
TELEVISIE-]
NTS: 16.15—16.45 Eurovisie: Rep Tour
France.
NTS- 20.00 Journ en weeroverz. NCRV:
20.20 Filmprogr, 21.05 Rep uit Artls; 32.05
Dagsluiting.
Advertentie
zonder pijn of kou.
Prachtige maannacht... mist in de
morgen optrekkend vocht
pas op voor kouvattenNeem een
"Akkertje" Wees wijs en pak
"Akkertjes" bij Uw reisbagage.
Ze helpen flitssnel, want het ge
neeskrachtige micro-poeder be
gint zijn werking onmiddellijk.
flits-snelle werking
makkelijker innemen
48. De baai van hel sehateiland be
vatte werkelijk een opzienbarend groot
aantal pareloesters. Het was weliswaar
niet zeker, dat men hier te maken had
met de schat van Claes Zeesop, de pi
raat. maar hoe dan ook, er was wei-
nig reden meer om zich over de pa-
pegaaien van het eiland te beklagen.
jZij waren het immers, die de schat
zoekers tenslotte de parels hadden ge
wezen!
Nu was het een geplons en gejuich,
daar in de baai, dat het een lust was.
De papegaaien werden nu de beste
maatjes van de mannen, die eerst op
zo'n akelige manier door hen geplaagd
waren.
Ach...weet je, je kunt het die bees
ten ook niet kwalijk nemen", legde
Klaas Zeesop aan Kappie uit. „Het is
stellig een streek van Groova Claes ge
weest. Indertijd heeft hij een paar van
die beesten praten geleerd en ze alles
verteld over zijn schat. Maar hij heeft
ze natuurlijk allemaal een ander ver
haal verteld. Nou, en die vogels kre
gen jongen en die weer... en nu zit
het hele eiland vol praatpapegaaien.
Vind je het geen leuke grap van die
ouwe schuimer? Oh! Ik wou, dat ik in
zijn tijd had kunnen leven!"
„Jaja", zei Kappie. „En dan maar
allemaal van die grappen uithalen, hè?
Jong, jong. wat een leuke boel zou het
dan nu geweest zijn. Want wal hébben
we ja gelachen..."
Zeesop wierp hem een twijfelende
blik toe. „Kom", sprak hij, „laten we
de schat maar gaan verdelen..."
UTRECHT Trek in een sigaret is
gisteren in Zeist een bromfietser nood
lottig geworden. De dertigjarige heer A.
van Kempen vormde met enkele vrien
den, waarmee hij een dagje uit ging, een
file. Op een gegeven moment wilde hij
een sigaret opsteken. Hij beduido'e de
anderen om even te stoppen. Bij die
beweging kwam hij te vallen. Hij kreeg
een schedelbasisfractuur en overleed
korte lijd later in hel ziekenhuis.