BEZOEK AAN DE TECHNIEK Hagenaars riepen Koning op balkon Dolle inbreker schudde politie van zich af VLIEGTUIG MOEST KWARTIER ROVEN DE STAD WACHTEN Voorloper van tv-kunstmaan Raceboten verstoren vrede op de Friese meren Zaterdag 11 juli 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 6 Amerikaanse plannen (MET VAART VAN 120 KM. PER In smalle straat klem gereden „LATEN WE NU GAAN" geschenk Zeilers wensen een waterski-reservaat Bus tegen vrachtauto, Man geëlectrocuteerd Prinses Irene kreeg gedenkpenning ...en de regen viel met stromen dichtbij cadeau röntgen te vroeg voorschriften deel ontzien Vliegboot zoekt boven Noordzee naar olie HEVIG GEVECHT Zoon liet spiegelruit kapot gooien Schade in besmette ivateren niet hersteld vlucht in gestolen boot Deserteur door Deense politie gearresteerd REVOLUTIE IN CAMERA HOUW: VOLAUTOMATISCH TOESTEL Eigen nieuwsdienst WASHINGTON. Het Amerikaan se ministerie van defensie is voorne mens in 1960 te beginnen met proe ven ter voorbereiding van de lance ring van kunstmanen die op bijna 40.000 kilometer van de aarde om de evenaar zullen draaien. Dergelijke kunstmanen,die schijnbaar boven een vast punt stil zullen staan, zijn in de toekomst te gebruiken voor relayering van televisieuitzendingen naar alle delen van de aarde. Het Ameri kaanse ministerie van defensie wil ze eerst gebruiken voor het onderhouden van militaire verbindingen. Voor de uitvoering van dit project, dat de codenaam Saturn heeft gekregen, is vorlopig 34 miljoen dollar uitgetrok ken. Bedoelde kunstmanen zullen op de evenaar gelanceerd moeten worden. Het ligt in de bedoeling voor de lancering gebruik te maken van lanceerraketten van 580 ton en 60 meter lengte. De kunstmanen die ermee gelanceerd zul len worden zullen instrumenten tot een gewicht van ruim duizend kilo bevatten. Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM. Twee wacht meesters van de Rijkspolitie uit Amsterdam hebben gisteren in al le vroegte een wildwest jacht ge maakt op een Amsterdamse inbre ker, de dertigjarige J. F. K. Het was al ver na middernacht, toen de mannen van de Rijkspolitie op de weg UtrechtAmsterdam een auto aan de kant van de berm zagen staan. Het was dicht bij een pompsta tion. Nauwelijks hadden zij hun auto achter de geparkeerde wagen laten stoppen of een man sprong in de auto, gaf vol gas en reed weg. De wachtmeesters sommeerden de onbekende enige malen te stoppen, maar de automobilist zette e- zulk Van onze speciale verslaggever EINDHOVEN. Het was broeierig en er hing een lage grijze lucht boven de vliegbasis Eindhoven, toen prins Bernhard daar gisterochtend om kwart voor elf landde met de regeringsdakota, waarin ook konin gin Juliana en koning Boudewijn waren gezeten. Dat was een kwartier na het tijdschema, maar deze vertraging had een bijzondere reden. Toen de Prins kwam aanvliegen om te landen, verzocht de verkeerstoren hem op 3000 voet te blijven. Direct hierna werd de radioverbinding tussen toestel en vliegveld verbroken. Pas nadat de Dakota een kwartier had rond gecirkeld, kwam het radiocontact weer tot stand, waarna prins Bernhard een vlotte landing maakte. De Koningin had zich gewapend tegen de wisselvalligheid van het weer, want zij stapte met een sierlijke paraplu de trap af naar het platform. Zij droeg een blauwe japon met een bijbehorend kort jasje, waar zij een veel kleurig veren kapje bij had gekozen. De Koning en de Prins waren gekleed in colbertkostuum prins Bernhard uiteraard met een witte anjer in het knoopsgat. Toen de rij autoriteiten was voorgesteld loco-burgemeester Gijzeis bood de Belgische koning een fotoboek van de gemeente aan zei de Prins, ken nelijk denkend aan de opgelopen vertraging: Laten we ons nu maar naar de auto begeven. In vrij snel tempo volgde een rit door de stad. De zon was intussen weer door gebroken. Het was vooral de Eindhovense jeugd die voor een blijde incomste zorgde. Veer tigduizend schoolkinderen stonden langs de kilometers en kilometers lange route geschaard. Het was één gejuich en een ononderbroken gezwaai met vlag getjes. Aan hun uitbundigheid scheen geen einde te komen en hun enthousias me weerspiegelde zich op de lachende gezichten van de ouderen, die overigens in aantal ver in de minderheid waren. Op de stoep van het r.-k. binnenzie- kenhuis stond een lange rij ledikanten met blijde herstellende patiëntjes. Op deze plaats werden ruikers bloemen aan geboden aan de koninklijke gast uit Bel gië en aan onze Koningin. De stoet auto's ging door naar het Philipsgebouw, waar de televisietoestel len worden gemonteerd. In de enorme zaal, die koning Boudewijn bezocht, wa ren rond 450 meisjes en vrouwen aan de lopende banden met fijne instrumen tjes daarmee bezig. Voor ieder prijkte een vlaggetje en het bleek, dat de Bel gische nationaliteit hier het sterkst ver tegenwoordigd was. De Belgische Koning liep eerst wat stil te kijken, maar even later pakte hij ook eens een klein onderdeeltje vast om te informeren hoe zoiets nu netjes op zijn plaats komt. Zijn nieuwsgierigheid was het grootst, toen hij de 24-jarige montageleidster Annie Pauwels uit Box tel passeerde. Wat zij nu eigenlijk aeed, wilde hu weten. Controleren, was het antwoord, en ik word door de meisjes gewaar schuwd als er iets niet goed gaat. Weet u dan, waar alle onderdelen moeten zitten? Niet van alle, maar wel van onge veer tweehonderd vijftig. Met een waarderend knikje voor die prestatie wandelde de Koning weer ver- ^Toen het gezelschap de inkasterij van t.v.-toestellen had doorgelopen, was het de plaats genaderd, waar drie van de ongeveer 2500 Belgische werknemers van Philips op hun Koning wachtten. Bij oe Belgen was spontaan de gedachte opge komen een televisietoestel te kopen en dit koning Boudewijn aan te. bieden met de bedoeling er een liefdadige bestem- mHet Charmante "wonde, 24-jarige kam toormeisje Charlotte Dijkmans genoot de /7o Koning te mogen toespreken. Koning Boudewijn heeft gisteren in de ambtswoning van de Belgische ambassadeur in Den Haag en galadiner aangeboden aan het Nederlandse Koninklijke paar. Van links naar rechts zitten aan tafel: prinses Beatrix, koningin Juliana, koning Boudewijn, prins Bernhard en prinses Irene. Eigen nieuwsdienst GROUW. Bij Grouw zijn deze week twee raceboten, die met een grote snelheid over de Friese wa teren koersten, met elkaar in bot sing gekomen. Het liep zonder per soonlijke ongelukken af, maar de zeilers, de kanovaarders en de eigenaren van gewone motorboten, hebben weer eens het hoofd ge schud en herhaald wat ze de laat ste jaren vaak hebben gezegd: het Friese waterland wordt onveilig ge maakt door steeds meer raceboten, •die de sfeer en de rust van de YSBRECHTEN Zes passagiers en de bestuurder werden gewond, toen giste ren bij Ysbrechten een autobus van het Leeuwarder autobusbedrijl tegen een truck met oplegger botste. De bus kwam na de botsing in een sloot terecht. De vrachtauto, van een fouragehandel in Sneëk, vernielde een bruggetje en reed vervolgens een puin hoop aan de kant van de weg in. Het ongeluk gebeurde, doordat de bus begon te slippen, nadat een regenbui de weg enigszins glad had gemaakt. De meeste slachtoffers liepen gebroken armen en benen of snijwonden op. Zij zijn in een ziekenhuis opgenomen. eer o'e Koning te mogen - Wij stellen het op hoge prijs U in ons midden te hebben. Wij vinden het Eigen nieuwsdienst 's-GRAVENZANDE. De 62-jarige heer A. Voorberg uit 's-Gravenzande is daar gisteren door elektrische stroom ge dood. Hij kwam er mee in aanraking, toen de ijzeren kruiwagen waar hij mee Aan het werk was tegen een onder stroom staande kabel stootte. ROTTERDAM. Het m.s. Prinses Irene van de Oranje Lijn te Rotterdam is na de officiële opening van de St. Laurens Zeeweg, in Chicago aangeko men ter opluistering van de internatio nale jaarbeurs. Ter gelegenheid van deze festivitei ten hebben de Fjell-Oranje Lijnen een gedenkpenning laten vervaardigen. Het eerste van de vijf zilveren exemplaren is aan Prinses Irene aangeboden. BREMEN. Meer dan 30.000 mensen waren aanwezig bij het vertrek uit Bre merhaven van het nieuwe Duitse passa giersschip Bremen op zijn maidentrip naar New York. Aan boord van het groot ste en snelste Duitse passagiersschip be vinden zich 708 passagiers, van wie er 104 tot Southampton en 10 tot Cherbourg meevaren. Van onze Haagse redactie DEN HAAG Een krakende don derslag pal boven het centrum van Den Haag klonk gistermiddag als een saluutschot. De Haagse bevolking was uitgelopen om koning Boudewijn te begroeten en zij deed dat zo enthou siast en hartelijk dat men wel eens wat verbaasd naar elkaar keek bij zo veel beneden-Moerdijkse luidruchtig heid. Op het Binnenhof kwam de climax. Duizenden Hagenaars hadden zich daar ongesteld, ondanks de plensregen die loodrecht op de hoofden neerviel. De Koning, de Koningin en de Prins waren in de Trèveszaal voor de lunch. Hoe het kwam weet niemand- maar in minder dan geen tijd klonk in goed Frans het spreekkoor: Au balcon, au balcon. En Koning Boudewijn verscheen na enig aanhouden, vergezeld door de Koningin en de Prins, inderdaad op het balkon. Breed lachend nam de jonge vorst de hulde in ontvangst, zichtbaar verrast door de geestdrift van de duizendkoppige menigte. Dit enthousiasme heeft de bevolking niet meer losgelaten. De Koning, rijdend door de smalle straten in het centrum, dankte, zwaaide en lachte naar de men sen, soms op een armlengte afstand. Op Ypenburg heerste de stilte voor de storm. Autoriteiten in groot tenu, een bescheiden erewacht, de escorte vooor de stadsrit wachtten op de plaats rust. Precies tien over een landde het eerste toestel, twintig minuten te laat. Dan volgde de regeringsdakota met de Prins in overhemd aan de stuurknuppel. Ge luidloos kwam het toestel aan de grond. Het was juist even droog en een waterig zonnetje probeerde zijn kans. Na de begroeting door de burgemees ters van Rijswijk en Delft begon dan het hoge gezelschap de tocht naar het Bin nenhof, waar de ministerraad in de Trèveszaal een noenmaal aanbood. Bij deze tocht, die niet als gewoonlijk in snelle rit over de brede wegen werd afgelegd, maar door de smalle straten van de binnenstad, kreeg zowel het winkel meisje als de kantoorbediende volop ge legenheid de vorst van dichtbij te be groeten. Na het noenmaal kwam het volgend punt op het programma: ontvangst in het oude stadhuis door burgemeester inr, H. A. M. F. Kolfschoten en vele autori teiten, aanbieding van een geschenk en voorstelling van de raadsleden aati de Koning. Op uitnodiging van de burgemeester namen de hoge gasten plaats op een met antieke kussens beklede, wel oude, doch ongemakkelijke bank in de Schepenka mer. De Prins vroeg: „In welke positie ko men wij hier te zitten?" Het werd het verlossend woord dat koning Boudewijn in lachen deed uitbarsten. En de raad lachte voorzichtig mee. In een toespraak wees de burgemees ter op ó'e hechte banden met het nabuur land en zijn vorsten en de sympathie die de Haagse bevolking koesterde. „Onze stad", aldus mr. Kolfschoten, „leeft in het trotse besef dat het Koning schap de bekroning is van de voortref felijkheid van een volk en wij beschou wen uw bezoek als een dankbaar aan vaard privilege". Na het voorstellen van de raadsleden iverd onder toepasselijke liederen van de Koninklijke zangvereniging Die Haghe Sanghers een antieke zilveren tabakspot aangeboden. Daarna was er in een wat koelere ruimte gelegenheid om met de hoge gas ten te praten. Over o'e hoofden van alle autoriteiten heen waarschuwde de Prins om vier uur: „Het is tijd om te gaan". Kasteel Oud-Wassenaar was intussen gevuld- met hoge gasten uit binnen- en buitenland, duizend leden van de Bel gische kolonie, pers, t.v., radio en on telbare kelners. Geheel ongedwongen schudde koning Boudewijn hier honderden handen en hij trachtte vragen van journalisten te be antwoorden -die hem bij gebrek aan or ganisatie op een onmogelijke manier werden gesteld zodat hij nauwelijks ruimte had om op zijn horloge te kijken. eFNadat1 zij een kleine oorkonde had overhandigd dankte de vorstelijke be- Tollev niet handdruk, terwijl hij haar vro»g alle Belgen te bedanken voor de sponUne3 gift, die hij zeer op prijs Iets bijzonders werd koning Boudewijn voorgezet, toen hij de zogenaamde Ela- ctn/iiV» hpzocht. Daar wera gedemon- streerd met een röntgen-beeldversteirker, die het nu mogelijk maakt lontgenop- nei nu 6 j mamer werd de werking van slokdarm, hart en maag ^S/Unof meer sensationeel was de Ame rikaanse film op 70 mm in plaats van ^"negatief, liet genaamde Toad ^eKflmse":inWgemTaekt. onder andere De re s om de wereld in tachtig dagen n! toeschouwers maakten nu een vlucht mee van een straaljager langs de kust V Herwas °ot men er zelf bij was. toen Vi*t vliegtuig met behulp van de kata puit opsteeg® van het vliegkampschip en er later weer op landde. Interessant was zeker ook de demon stratie met de vliegveld-taperecorder, waarmee de radiogesprekken tussen een vliegtuig en de vliegvelden van vertrek en aankomst worden vastgelegd, ten ein de eventuele onregelmatigheden te kun nen reconstrueren. Dank zij de medewerking van de Rijks, luchtvaartdienst was beschikbaar het bandje met de gesprekken, die waren gevoerd met en door de D.C.-6. waarmee koning Boudewijn van België naar Schip hol was gevlogen. Op zeker moment hoorde men de ver keerstoren van Schiphol tot dit vliegtuig zeggen; U wordt verzocht niet voor tien uur binnen te komen, want de Ko ningin is nog niet op het platform aan gekomen. Waarop prins Bernhard zich naar de Koningin "boog en schertsend vroeg: Oh, was je weer te laat?? Een voor ons onbekend gebleven stem zei hoffelijk: De Koningin is nooit te laat, maar anderen zijn altijd te vroeg. Voor koning Boudewijn was het na dit aardige intermez-zc een toepasselijk ge schenk, toen hem bij het verlaten van deze „tovertuin van beeld en geluid" een bandrecorder werd aangeboden. Het bezoek aan Eindhoven eindigde met een rit langs de. voor zover moge lijk aanwezige, Belgische werknemers naar de luchtbasis. In de afdeling van de Philips- fabriek waar de televisietoestellen worden ingekast, maakt de Koning een praatje met de Belgische arbei der P. J. Stevens. MONTREAL (Reuter) De passa: giers, die reizen met vliegtuigen van bij de I.A.T.A. aangesloten luchtvaartmaat schappijen, zullen voortaan tijdens de vlucht geen draagbare radiotoestellen of bandrecorders meer mogen gebruiken. De apparaten kunnen, aldus de I.A.T. de instrumenten of radiohulpmiddelen in de stuurhut beïncloeden, waardoor afwijkingen kunnen ontstaan. De maat regel is ook van kracht voor toestellen van de K.L.M. D glimlach van de Koning verdween op slag toen hem door een journaliste werd- gevraagd of hij dit jaar nog zou trouwen. „Zoiets vraagt men in Amerika", ant woordde hij kort. Direct daarop hernam hij echter weer de innemende gespreks toon. Voor een welkome verrassing zorgde de voorzitter van de Nederlandse fede ratie van fotojournalisten, die de Koning een fototoestel met laatste snufjes aan bood „uit dank voor het vele geduld dat de Koning had opgebracht tegenover de foto- en cameramensen". Langzaam lopend onderhield de Ko ning zich met velen uit het grote gezel schap en stapte de tuin in die een ver ademing betekende door de frisse lucht, de klaterende fontein en het grote over- d'ekte buffet. Met de rug van de hand veegde Bou dewijn zijn voorhoofd af toen hij op luid applaudisserende landgenoten toeliep en nog steeds geen koel glas had mogen proeven. Tot besluit van deze derde dag van het officieel bezoek aan ons land woonde de Koning in gezelschap van de Koningin en de Prins het luisterrijke spel van klank en licht bij op het Binnenhof. Het centrum van de stad was overvol mensen die de laatste gelegenheid om de Koning te groeten niet wilde missen. meren volkomen dreigen te niet te doen. Met een snelheid van vijftig kilo meter of meer per uur stuiven de ra ceboten, meestal gevolgd door water- skiërs, door een gebied dat altijd het domein is geweest van de sportieve zeilers en de minnaars van de rust van het water. De stroom van protesten tegen de ze moderne vor-m van watersport wordt steeds langer en heviger. Het provinciaal bestuur van Friesland heeft het vorige jaar al eens een be roep op de racers gedaan, maar het heeft niet veel geholpen. Meer dan eens is er ook dit jaar weer proces-verbaal opgemaakt. Er zijn namelijk voorschriften, die de rust en de veiligheid op de meren vrij goed garanderen. In de eerste plaats is er de voorgeschreven maximum- vaarsnelheid. Die varieert van zes tot ten hoogste tien en een halve kilo meter per uur en moet op alle kana len en vaargeulen door meren en plassen in acht worden genomen. Dan is er nog de verplichting om bij het naderen van of het varen langs andere vaartuigen de snelheid van het vaartuig zo te verminderen, dat geen schade of hinder wordt ver oorzaakt. Deze voorschriften maken; als er tenminste streng werd toege zien op de nakoming er van, water skiën onmogelijk. Er wordt echter nogal de hand mee gelicht. Het provinciaal bestuur heeft nu met klem verzocht, de gebieden bij Eernewoude waar het prachtige Princenhof ligt bij Grouw en het zuidelijk deel van het Sneekermeer te ontzien. De raceboten en waterskieërs kunnen over het algemeen wel ge bruik maken van de grote meren, be halve wanneer er zeilwedstrijden wor den gehouden. De Friese watersporters willen ech ter veel liever dat ook de meren worden ontzien en dat er voor motor bootracers en waterskieërs een klein deel van het merengebied wordt aan gewezen uiteraard met de verplichting dat ze daar dan ook blijven. DEN HAAG Binnenkort zal bo ven de Noordzee een Catalina vlieg boot beginnen met een op het oog wonderlijke taak: het zoeken naar olie in de zeebodem. Met behulp van schepen, zoals het in het begin van dit jaar is gedaan, lukte het ook. Het ging echter wat te langzaam en te omslachtig: per dag konden slechts kleine stukjes zeebo dem worden afgetast. De seismische apparatuur die de Cata lina meeneemt is ontworpen door de technici van de Bataafse en na geslaagde proeven in het rustige water het Haring vliet gaat het ernst worden boven de golven van de Noordzee. Dit soort seismische onderzoekingen met behulp van een vliegtuig is al eerder toe gepast voor de kust van Pakistan. Neder land krijgt echter de Westeuropese pri meur van de methode. De waarnemingen worden en hier ligt een overeenkomst met de traditionele methode met behulp van schepen va rend verricht, de Catalina zal zich taxiënd over het wateroppervlak voortbewegen. De onderzoekingen lopen vooruit op de boringen, die met boorplatforms of -to rens worden uitgevoerd. Ten aanzien van de methode, die eventueel voor de kust van Nederland zal worden gevolgd, is nog een ernstige studie gaande: de Sea- shel, het boorplatform dat op de werf Gusto in Schiedam werd gemaakt, is er niet langer voor beschikbaar. Voor de seismische onderzoekingen door vliegboten is onder meer een systeem uitgedokterd, waarbij om de paar minu ten een lading tot ontploffing wordt ge bracht. De zeebodem komt daardoor in beweging en een kabel met seismografi- sche instrumenten, die enige meters onder de zeespiegel meedrijft, geeft de waarne mingen door aan de technici in het vlieg tuig. Het is niet bekend of dit systeem ook voor de Nederlandse kust zal worden ge volgd. Er zijn namelijk ook nog andere methoden. een snelle gang in, dat hij aanvan kelijk een goede voorsprong kreeg. Ook de politiemensen deden er toen een schepje bovenop. Zij passeerden de vluchteling met een gang' van 120 ki lometer per uur en probeerden op nieuw hem te laten stoppen. Als een dolleman reed de vluchte ling echter door in de richting Am sterdam. Zijn achtervolgers losten eni ge schoten in de lucht en mikten ver volgens enige keren op de banden van de auto. De schoten misten en als een dolle Dries jakkerde de vluchteling door. Telkens wanneer hij in zijn spiegel tje ontdekte, dat de politie hem wUde passeren, reed hij naar links om het voorbijgaan van zijn achtervolgers te beletten. In Amsterdam aangekomen, vloog de wagen door nauwe straten met snelheden, die de honderd kilo meter dicht benaderden. Van vlucht heuvels en verkeersborden trok de be stuurder zich niets aan. Hij had slechts één wens: zich te ontdoen van de po litie. In de Kattenburgervoorstraat ten slotte kreeg zij hem te pakken. De man werd na een hevig gevecht gearresteerd en in het bureau Kat tenburg opgesloten. Men bleek te doen te hebben met een inbreker, die voor ongeveer dui zend gulden aan gereedschappen bij zich had. Hij had de spullen kort voor hij op de rijksweg UtrechtAmster- dan werd ontdekt gestolen uit een pompstation. Toen de eigenaar van het pompsta tion gistermorgen aangifte deed van de diefstal met braak, kon hem wor den verteld dat de dief en de gereed schappen al op het bureau waren. Be halve voor de inbraak zal de dader ook nog een proces-verbaal krijgen wegens het niet voldoen aan het bevel, tot stoppen, wegens wederspannigheid en wegens allerlei verkeersfouten, die hij tijdens de jachtpartij heeft ge maakt. HILVERSUM. Enige tijd geleden vond een bloemist in Hilversum 's mor gens de spiegelruit van zijn winkel stuk gegooid. Het vreemde was, dat er niets, zelfs geen bloemetje werd vermist. Van de dader viel niets te bekennen en de verzekering betaalde achthonderd gulden voor een nieuwe ruit. Het raadsel is nu bij toeval opgelost. De zoon des huizes heeft, buiten mede weten van zijn vader, een glazenwasser de opdracht gegeven de ruit te laten stukgooien. Het glas werd wat wazig en volgens zoonlief kon de verzekering het best voor een nieuwe zorgen. De gla zenwasser kreeg voor zijn bemiddeling 25 gulden. Hij liet het karwei bij lo ting uitvoeren door een zeventienjarige loopjongen. Dezer dagen hield een politieman in Arnhem een jongen aan, die zo meen de de agent gestichtskleding droeg en waarschijnlijk uit een inrichting was ont vlucht. Dat bleek niet het geval. Wel be kende de jongen, dat hij in Hilversum de ruit had ingegooid. Van onze Haagse redactie DEN HAAG De derde proefvis- serij met de zegen in de Oude Rijn, de Gouwe en de Hollandse IJssel heeft aangetoond: de schade in de door ver giftiging besmette wateren is niet her steld. Voor de sportvisserij bieden deze wateren zeer onvoldoende recreatie. Het Leidse hengelaarsverbond bereidt zich er op voor, dit najaar voor duizen den guldens nieuwe vis in dit water uit te zetten, zodat wellicht volgend jaar de visstand weer enigszins op peil komt. Op de klachten van het Centraal hen gelaarsverbond en het Leidse verbond bij de Rotterdamse officier van justitie zal niet kunnen worden ingegaan. De rege ring heeft dit vorige week al op vragen uit de Tweede Kamer meegedeeld: met de besmetting van het water zijn geen wet telijke regels overtreden. Een vervolging en een eis tot schadevergoeding zijn dan ook niet mogelijk. De hengelaarsverbonden stellen zich voor, regelmatig met de zegen te blijven vissen als een routine-onderzoek naar de visstand in deze Zuidhollandse wateren. AMERSFOORT. Een uit de Amers- foortse kazerne gedeserteerde soldaat, de 21-jarige Johannes van de Kerkhof, behorend tot de Technische Troepen, is door de Deense politie gearresteerd. Hij wordt ervan beticht in Oldenburg in Sleeswijk Holstein een zeilbootje te heb ben gestolen, waarmee hij naar Dene marken overstak. De jongeman is al sinds 1 juni „on geoorloofd afwezig". Hij kreeg om streeks die datum verlof om zijn ouders, die in Rühle, een plaatsje in de West- duitse Kreiis Metten wonen, op te zoeken. Op de terugweg naar Nederland kwam hij in Oldenburg, waar in een jacht- haventje een aantal zeilboten lagen. Van de Kerkhof, die een redelijk zeiler is, wachtte tot het invallen van het duister en voer met het scheepje naar de over kant. Daar heeft de Deense politie zich naar aanleiding van een arrestatiebevel uit Oldenburg over hem ontfermd. Hij zal via de Westduitse politie aan de Ne derlandse marechaussee worden over gedragen. De jongen bezit nog niet lang de Ne derlandse nationaliteit. Hij heeft zich in dienst niet erg op zijn gemak gevoeld als gevolg van zijn opvallend Duits ac cent. waarover hij nogal eens iets moe6t horen van zijn kameraden. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM. De wedloop om de volledige automatisering in de fotografie i.s gewonnen door Agfa. Het wonder is geschied en er is nu een klembeeldcamera, de Optima, die al les zelf doet: zelf het licht meet en zelf de sluitertijd en de lensopening regelt. Zelfs wordt door een optisch signaal in de zoeker aangegeven of de omstandigheden een opname mogelijk maken of niet. De enige beweging is dan nog het ontspannen van de slui ter en het is gebeurd. De -sluitertijden variëren van 1/30 tot 1/250 seconde met elke tijd daar tussen en het diafragma van 3.9 tot 22. Instelbaar voor alle films tot een gevoeligheid van 24/lo din. De revolutie is nu volkomen en het zal niet lang meer duren of ook de 'andere grote merken zullen het pro ces van de automatisering afronden met een dergelijke camera. gers, voor de kleurenfoto uitgsloten. En daarmee zijn we dan terugge keerd bij de eenvoud van de box, maar dan met de mogelijkheden van de meest ingewikkelde apparatuur. Voor de amateur die totnutoe het in gewikkelde mechanisme niet aandurf de. is de barrière nu doorbroken. En de opmars van de kleurenfotografie waarover wij dezer dagen schreven, zal daarmee nog versneld worden, want deze camera werkt nog veel secuur der dan zijn halfautomatlsche voorgan- Verkeerde belichting de dood is voortaan Toon Hermans' One Man Show komt niet op de televisie. De Avro wilde twintig minuten van de show op telerecording uitzenden, maar Toon Hermans gaf geen toestemming. „Ik hou niet van herhalingen", wa» het commentaar van Toon Herman», „en het harmonieert ook slecht me* mijn optreden en plannen ran nu".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 6