BEZOEK AAN DE TECHNIEK
Hagenaars riepen
Koning op balkon
Dolle inbreker schudde
politie van zich af
VLIEGTUIG MOEST
KWARTIER ROVEN
DE STAD WACHTEN
Voorloper van
tv-kunstmaan
Raceboten verstoren vrede op
de Friese meren
Zaterdag 11 juli 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 6
Amerikaanse plannen
(MET VAART VAN 120 KM. PER
In smalle straat
klem gereden
„LATEN WE NU GAAN"
geschenk
Zeilers wensen een
waterski-reservaat
Bus tegen vrachtauto,
Man geëlectrocuteerd
Prinses Irene kreeg
gedenkpenning
...en de regen viel
met stromen
dichtbij
cadeau
röntgen
te vroeg
voorschriften
deel ontzien
Vliegboot zoekt
boven Noordzee
naar olie
HEVIG GEVECHT
Zoon liet spiegelruit
kapot gooien
Schade in besmette
ivateren niet hersteld
vlucht in gestolen boot
Deserteur door Deense
politie gearresteerd
REVOLUTIE IN CAMERA HOUW:
VOLAUTOMATISCH TOESTEL
Eigen nieuwsdienst
WASHINGTON. Het Amerikaan
se ministerie van defensie is voorne
mens in 1960 te beginnen met proe
ven ter voorbereiding van de lance
ring van kunstmanen die op bijna
40.000 kilometer van de aarde om de
evenaar zullen draaien.
Dergelijke kunstmanen,die schijnbaar
boven een vast punt stil zullen staan,
zijn in de toekomst te gebruiken voor
relayering van televisieuitzendingen naar
alle delen van de aarde. Het Ameri
kaanse ministerie van defensie wil ze
eerst gebruiken voor het onderhouden
van militaire verbindingen.
Voor de uitvoering van dit project,
dat de codenaam Saturn heeft gekregen,
is vorlopig 34 miljoen dollar uitgetrok
ken. Bedoelde kunstmanen zullen op de
evenaar gelanceerd moeten worden. Het
ligt in de bedoeling voor de lancering
gebruik te maken van lanceerraketten
van 580 ton en 60 meter lengte. De
kunstmanen die ermee gelanceerd zul
len worden zullen instrumenten tot een
gewicht van ruim duizend kilo bevatten.
Eigen nieuwsdienst
AMSTERDAM. Twee wacht
meesters van de Rijkspolitie uit
Amsterdam hebben gisteren in al
le vroegte een wildwest jacht ge
maakt op een Amsterdamse inbre
ker, de dertigjarige J. F. K.
Het was al ver na middernacht,
toen de mannen van de Rijkspolitie
op de weg UtrechtAmsterdam een
auto aan de kant van de berm zagen
staan. Het was dicht bij een pompsta
tion. Nauwelijks hadden zij hun auto
achter de geparkeerde wagen laten
stoppen of een man sprong in de
auto, gaf vol gas en reed weg.
De wachtmeesters sommeerden de
onbekende enige malen te stoppen,
maar de automobilist zette e- zulk
Van onze speciale verslaggever
EINDHOVEN. Het was broeierig en er hing een lage grijze lucht
boven de vliegbasis Eindhoven, toen prins Bernhard daar gisterochtend
om kwart voor elf landde met de regeringsdakota, waarin ook konin
gin Juliana en koning Boudewijn waren gezeten. Dat was een kwartier
na het tijdschema, maar deze vertraging had een bijzondere reden.
Toen de Prins kwam aanvliegen om te landen, verzocht de verkeerstoren
hem op 3000 voet te blijven. Direct hierna werd de radioverbinding tussen
toestel en vliegveld verbroken. Pas nadat de Dakota een kwartier had rond
gecirkeld, kwam het radiocontact weer tot stand, waarna prins Bernhard
een vlotte landing maakte.
De Koningin had zich gewapend tegen de wisselvalligheid van het weer,
want zij stapte met een sierlijke paraplu de trap af naar het platform. Zij
droeg een blauwe japon met een bijbehorend kort jasje, waar zij een veel
kleurig veren kapje bij had gekozen. De Koning en de Prins waren gekleed
in colbertkostuum prins Bernhard uiteraard met een witte anjer in het
knoopsgat.
Toen de rij autoriteiten was voorgesteld loco-burgemeester Gijzeis bood
de Belgische koning een fotoboek van de gemeente aan zei de Prins, ken
nelijk denkend aan de opgelopen vertraging: Laten we ons nu maar naar
de auto begeven.
In vrij snel tempo volgde een rit door
de stad. De zon was intussen weer door
gebroken.
Het was vooral de Eindhovense jeugd
die voor een blijde incomste zorgde. Veer
tigduizend schoolkinderen stonden langs
de kilometers en kilometers lange route
geschaard. Het was één gejuich en
een ononderbroken gezwaai met vlag
getjes. Aan hun uitbundigheid scheen
geen einde te komen en hun enthousias
me weerspiegelde zich op de lachende
gezichten van de ouderen, die overigens
in aantal ver in de minderheid waren.
Op de stoep van het r.-k. binnenzie-
kenhuis stond een lange rij ledikanten
met blijde herstellende patiëntjes. Op
deze plaats werden ruikers bloemen aan
geboden aan de koninklijke gast uit Bel
gië en aan onze Koningin.
De stoet auto's ging door naar het
Philipsgebouw, waar de televisietoestel
len worden gemonteerd. In de enorme
zaal, die koning Boudewijn bezocht, wa
ren rond 450 meisjes en vrouwen aan
de lopende banden met fijne instrumen
tjes daarmee bezig. Voor ieder prijkte
een vlaggetje en het bleek, dat de Bel
gische nationaliteit hier het sterkst ver
tegenwoordigd was.
De Belgische Koning liep eerst wat
stil te kijken, maar even later pakte hij
ook eens een klein onderdeeltje vast om
te informeren hoe zoiets nu netjes op
zijn plaats komt. Zijn nieuwsgierigheid
was het grootst, toen hij de 24-jarige
montageleidster Annie Pauwels uit Box
tel passeerde.
Wat zij nu eigenlijk aeed, wilde hu
weten. Controleren, was het antwoord,
en ik word door de meisjes gewaar
schuwd als er iets niet goed gaat.
Weet u dan, waar alle onderdelen
moeten zitten?
Niet van alle, maar wel van onge
veer tweehonderd vijftig.
Met een waarderend knikje voor die
prestatie wandelde de Koning weer ver-
^Toen het gezelschap de inkasterij van
t.v.-toestellen had doorgelopen, was het
de plaats genaderd, waar drie van de
ongeveer 2500 Belgische werknemers van
Philips op hun Koning wachtten. Bij oe
Belgen was spontaan de gedachte opge
komen een televisietoestel te kopen en
dit koning Boudewijn aan te. bieden met
de bedoeling er een liefdadige bestem-
mHet Charmante "wonde, 24-jarige kam
toormeisje Charlotte Dijkmans genoot de
/7o Koning te mogen toespreken.
Koning Boudewijn heeft gisteren in de ambtswoning van de Belgische
ambassadeur in Den Haag en galadiner aangeboden aan het Nederlandse
Koninklijke paar. Van links naar rechts zitten aan tafel: prinses Beatrix,
koningin Juliana, koning Boudewijn, prins Bernhard en prinses Irene.
Eigen nieuwsdienst
GROUW. Bij Grouw zijn deze
week twee raceboten, die met een
grote snelheid over de Friese wa
teren koersten, met elkaar in bot
sing gekomen. Het liep zonder per
soonlijke ongelukken af, maar de
zeilers, de kanovaarders en de
eigenaren van gewone motorboten,
hebben weer eens het hoofd ge
schud en herhaald wat ze de laat
ste jaren vaak hebben gezegd: het
Friese waterland wordt onveilig ge
maakt door steeds meer raceboten,
•die de sfeer en de rust van de
YSBRECHTEN Zes passagiers en de
bestuurder werden gewond, toen giste
ren bij Ysbrechten een autobus van het
Leeuwarder autobusbedrijl tegen een
truck met oplegger botste.
De bus kwam na de botsing in een
sloot terecht. De vrachtauto, van een
fouragehandel in Sneëk, vernielde een
bruggetje en reed vervolgens een puin
hoop aan de kant van de weg in.
Het ongeluk gebeurde, doordat de bus
begon te slippen, nadat een regenbui
de weg enigszins glad had gemaakt.
De meeste slachtoffers liepen gebroken
armen en benen of snijwonden op. Zij
zijn in een ziekenhuis opgenomen.
eer o'e Koning te mogen -
Wij stellen het op hoge prijs U in
ons midden te hebben. Wij vinden het
Eigen nieuwsdienst
's-GRAVENZANDE. De 62-jarige
heer A. Voorberg uit 's-Gravenzande is
daar gisteren door elektrische stroom ge
dood. Hij kwam er mee in aanraking,
toen de ijzeren kruiwagen waar hij mee
Aan het werk was tegen een onder stroom
staande kabel stootte.
ROTTERDAM. Het m.s. Prinses
Irene van de Oranje Lijn te Rotterdam
is na de officiële opening van de St.
Laurens Zeeweg, in Chicago aangeko
men ter opluistering van de internatio
nale jaarbeurs.
Ter gelegenheid van deze festivitei
ten hebben de Fjell-Oranje Lijnen een
gedenkpenning laten vervaardigen. Het
eerste van de vijf zilveren exemplaren
is aan Prinses Irene aangeboden.
BREMEN. Meer dan 30.000 mensen
waren aanwezig bij het vertrek uit Bre
merhaven van het nieuwe Duitse passa
giersschip Bremen op zijn maidentrip
naar New York. Aan boord van het groot
ste en snelste Duitse passagiersschip be
vinden zich 708 passagiers, van wie er
104 tot Southampton en 10 tot Cherbourg
meevaren.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Een krakende don
derslag pal boven het centrum van
Den Haag klonk gistermiddag als een
saluutschot. De Haagse bevolking was
uitgelopen om koning Boudewijn te
begroeten en zij deed dat zo enthou
siast en hartelijk dat men wel eens
wat verbaasd naar elkaar keek bij zo
veel beneden-Moerdijkse luidruchtig
heid.
Op het Binnenhof kwam de climax.
Duizenden Hagenaars hadden zich daar
ongesteld, ondanks de plensregen die
loodrecht op de hoofden neerviel. De
Koning, de Koningin en de Prins waren
in de Trèveszaal voor de lunch.
Hoe het kwam weet niemand- maar in
minder dan geen tijd klonk in goed
Frans het spreekkoor: Au balcon, au
balcon. En Koning Boudewijn verscheen
na enig aanhouden, vergezeld door de
Koningin en de Prins, inderdaad op het
balkon.
Breed lachend nam de jonge vorst de
hulde in ontvangst, zichtbaar verrast
door de geestdrift van de duizendkoppige
menigte.
Dit enthousiasme heeft de bevolking
niet meer losgelaten. De Koning, rijdend
door de smalle straten in het centrum,
dankte, zwaaide en lachte naar de men
sen, soms op een armlengte afstand.
Op Ypenburg heerste de stilte voor de
storm. Autoriteiten in groot tenu, een
bescheiden erewacht, de escorte vooor de
stadsrit wachtten op de plaats rust.
Precies tien over een landde het eerste
toestel, twintig minuten te laat. Dan
volgde de regeringsdakota met de Prins
in overhemd aan de stuurknuppel. Ge
luidloos kwam het toestel aan de grond.
Het was juist even droog en een waterig
zonnetje probeerde zijn kans.
Na de begroeting door de burgemees
ters van Rijswijk en Delft begon dan het
hoge gezelschap de tocht naar het Bin
nenhof, waar de ministerraad in de
Trèveszaal een noenmaal aanbood.
Bij deze tocht, die niet als gewoonlijk
in snelle rit over de brede wegen werd
afgelegd, maar door de smalle straten van
de binnenstad, kreeg zowel het winkel
meisje als de kantoorbediende volop ge
legenheid de vorst van dichtbij te be
groeten.
Na het noenmaal kwam het volgend
punt op het programma: ontvangst in
het oude stadhuis door burgemeester inr,
H. A. M. F. Kolfschoten en vele autori
teiten, aanbieding van een geschenk en
voorstelling van de raadsleden aati de
Koning.
Op uitnodiging van de burgemeester
namen de hoge gasten plaats op een met
antieke kussens beklede, wel oude, doch
ongemakkelijke bank in de Schepenka
mer.
De Prins vroeg: „In welke positie ko
men wij hier te zitten?" Het werd het
verlossend woord dat koning Boudewijn
in lachen deed uitbarsten. En de raad
lachte voorzichtig mee.
In een toespraak wees de burgemees
ter op ó'e hechte banden met het nabuur
land en zijn vorsten en de sympathie die
de Haagse bevolking koesterde.
„Onze stad", aldus mr. Kolfschoten,
„leeft in het trotse besef dat het Koning
schap de bekroning is van de voortref
felijkheid van een volk en wij beschou
wen uw bezoek als een dankbaar aan
vaard privilege".
Na het voorstellen van de raadsleden
iverd onder toepasselijke liederen van
de Koninklijke zangvereniging Die Haghe
Sanghers een antieke zilveren tabakspot
aangeboden.
Daarna was er in een wat koelere
ruimte gelegenheid om met de hoge gas
ten te praten. Over o'e hoofden van alle
autoriteiten heen waarschuwde de Prins
om vier uur: „Het is tijd om te gaan".
Kasteel Oud-Wassenaar was intussen
gevuld- met hoge gasten uit binnen- en
buitenland, duizend leden van de Bel
gische kolonie, pers, t.v., radio en on
telbare kelners.
Geheel ongedwongen schudde koning
Boudewijn hier honderden handen en hij
trachtte vragen van journalisten te be
antwoorden -die hem bij gebrek aan or
ganisatie op een onmogelijke manier
werden gesteld zodat hij nauwelijks
ruimte had om op zijn horloge te kijken.
eFNadat1 zij een kleine oorkonde had
overhandigd dankte de vorstelijke be-
Tollev niet handdruk, terwijl hij
haar vro»g alle Belgen te bedanken voor
de sponUne3 gift, die hij zeer op prijs
Iets bijzonders werd koning Boudewijn
voorgezet, toen hij de zogenaamde Ela-
ctn/iiV» hpzocht. Daar wera gedemon-
streerd met een röntgen-beeldversteirker,
die het nu mogelijk maakt lontgenop-
nei nu 6 j mamer werd
de werking van slokdarm, hart en maag
^S/Unof meer sensationeel was de Ame
rikaanse film op 70 mm in plaats van
^"negatief, liet genaamde Toad
^eKflmse":inWgemTaekt. onder andere
De re s om de wereld in tachtig dagen
n! toeschouwers maakten nu een vlucht
mee van een straaljager langs de kust
V Herwas °ot men er zelf bij was. toen
Vi*t vliegtuig met behulp van de kata
puit opsteeg® van het vliegkampschip en
er later weer op landde.
Interessant was zeker ook de demon
stratie met de vliegveld-taperecorder,
waarmee de radiogesprekken tussen een
vliegtuig en de vliegvelden van vertrek
en aankomst worden vastgelegd, ten ein
de eventuele onregelmatigheden te kun
nen reconstrueren.
Dank zij de medewerking van de Rijks,
luchtvaartdienst was beschikbaar het
bandje met de gesprekken, die waren
gevoerd met en door de D.C.-6. waarmee
koning Boudewijn van België naar Schip
hol was gevlogen.
Op zeker moment hoorde men de ver
keerstoren van Schiphol tot dit vliegtuig
zeggen; U wordt verzocht niet voor
tien uur binnen te komen, want de Ko
ningin is nog niet op het platform aan
gekomen.
Waarop prins Bernhard zich naar de
Koningin "boog en schertsend vroeg:
Oh, was je weer te laat??
Een voor ons onbekend gebleven stem
zei hoffelijk: De Koningin is nooit te
laat, maar anderen zijn altijd te vroeg.
Voor koning Boudewijn was het na dit
aardige intermez-zc een toepasselijk ge
schenk, toen hem bij het verlaten van
deze „tovertuin van beeld en geluid" een
bandrecorder werd aangeboden.
Het bezoek aan Eindhoven eindigde
met een rit langs de. voor zover moge
lijk aanwezige, Belgische werknemers
naar de luchtbasis.
In de afdeling van de Philips-
fabriek waar de televisietoestellen
worden ingekast, maakt de Koning
een praatje met de Belgische arbei
der P. J. Stevens.
MONTREAL (Reuter) De passa:
giers, die reizen met vliegtuigen van bij
de I.A.T.A. aangesloten luchtvaartmaat
schappijen, zullen voortaan tijdens de
vlucht geen draagbare radiotoestellen
of bandrecorders meer mogen gebruiken.
De apparaten kunnen, aldus de I.A.T.
de instrumenten of radiohulpmiddelen
in de stuurhut beïncloeden, waardoor
afwijkingen kunnen ontstaan. De maat
regel is ook van kracht voor toestellen
van de K.L.M.
D glimlach van de Koning verdween
op slag toen hem door een journaliste
werd- gevraagd of hij dit jaar nog zou
trouwen.
„Zoiets vraagt men in Amerika", ant
woordde hij kort. Direct daarop hernam
hij echter weer de innemende gespreks
toon.
Voor een welkome verrassing zorgde
de voorzitter van de Nederlandse fede
ratie van fotojournalisten, die de Koning
een fototoestel met laatste snufjes aan
bood „uit dank voor het vele geduld dat
de Koning had opgebracht tegenover de
foto- en cameramensen".
Langzaam lopend onderhield de Ko
ning zich met velen uit het grote gezel
schap en stapte de tuin in die een ver
ademing betekende door de frisse lucht,
de klaterende fontein en het grote over-
d'ekte buffet.
Met de rug van de hand veegde Bou
dewijn zijn voorhoofd af toen hij op luid
applaudisserende landgenoten toeliep en
nog steeds geen koel glas had mogen
proeven.
Tot besluit van deze derde dag van het
officieel bezoek aan ons land woonde de
Koning in gezelschap van de Koningin
en de Prins het luisterrijke spel van
klank en licht bij op het Binnenhof.
Het centrum van de stad was overvol
mensen die de laatste gelegenheid om
de Koning te groeten niet wilde missen.
meren volkomen dreigen te niet
te doen.
Met een snelheid van vijftig kilo
meter of meer per uur stuiven de ra
ceboten, meestal gevolgd door water-
skiërs, door een gebied dat altijd het
domein is geweest van de sportieve
zeilers en de minnaars van de rust
van het water.
De stroom van protesten tegen de
ze moderne vor-m van watersport
wordt steeds langer en heviger. Het
provinciaal bestuur van Friesland
heeft het vorige jaar al eens een be
roep op de racers gedaan, maar het
heeft niet veel geholpen.
Meer dan eens is er ook dit jaar
weer proces-verbaal opgemaakt. Er
zijn namelijk voorschriften, die de
rust en de veiligheid op de meren vrij
goed garanderen. In de eerste plaats
is er de voorgeschreven maximum-
vaarsnelheid. Die varieert van zes tot
ten hoogste tien en een halve kilo
meter per uur en moet op alle kana
len en vaargeulen door meren en
plassen in acht worden genomen.
Dan is er nog de verplichting om
bij het naderen van of het varen
langs andere vaartuigen de snelheid
van het vaartuig zo te verminderen,
dat geen schade of hinder wordt ver
oorzaakt. Deze voorschriften maken;
als er tenminste streng werd toege
zien op de nakoming er van, water
skiën onmogelijk. Er wordt echter
nogal de hand mee gelicht.
Het provinciaal bestuur heeft nu
met klem verzocht, de gebieden bij
Eernewoude waar het prachtige
Princenhof ligt bij Grouw en het
zuidelijk deel van het Sneekermeer te
ontzien. De raceboten en waterskieërs
kunnen over het algemeen wel ge
bruik maken van de grote meren, be
halve wanneer er zeilwedstrijden wor
den gehouden.
De Friese watersporters willen ech
ter veel liever dat ook de meren
worden ontzien en dat er voor motor
bootracers en waterskieërs een klein
deel van het merengebied wordt aan
gewezen uiteraard met de verplichting
dat ze daar dan ook blijven.
DEN HAAG Binnenkort zal bo
ven de Noordzee een Catalina vlieg
boot beginnen met een op het oog
wonderlijke taak: het zoeken naar olie
in de zeebodem.
Met behulp van schepen, zoals het
in het begin van dit jaar is gedaan,
lukte het ook. Het ging echter wat te
langzaam en te omslachtig: per dag
konden slechts kleine stukjes zeebo
dem worden afgetast.
De seismische apparatuur die de Cata
lina meeneemt is ontworpen door de
technici van de Bataafse en na geslaagde
proeven in het rustige water het Haring
vliet gaat het ernst worden boven de
golven van de Noordzee.
Dit soort seismische onderzoekingen met
behulp van een vliegtuig is al eerder toe
gepast voor de kust van Pakistan. Neder
land krijgt echter de Westeuropese pri
meur van de methode.
De waarnemingen worden en hier
ligt een overeenkomst met de traditionele
methode met behulp van schepen va
rend verricht, de Catalina zal zich taxiënd
over het wateroppervlak voortbewegen.
De onderzoekingen lopen vooruit op de
boringen, die met boorplatforms of -to
rens worden uitgevoerd. Ten aanzien van
de methode, die eventueel voor de kust
van Nederland zal worden gevolgd, is
nog een ernstige studie gaande: de Sea-
shel, het boorplatform dat op de werf
Gusto in Schiedam werd gemaakt, is er
niet langer voor beschikbaar.
Voor de seismische onderzoekingen door
vliegboten is onder meer een systeem
uitgedokterd, waarbij om de paar minu
ten een lading tot ontploffing wordt ge
bracht. De zeebodem komt daardoor in
beweging en een kabel met seismografi-
sche instrumenten, die enige meters onder
de zeespiegel meedrijft, geeft de waarne
mingen door aan de technici in het vlieg
tuig.
Het is niet bekend of dit systeem ook
voor de Nederlandse kust zal worden ge
volgd. Er zijn namelijk ook nog andere
methoden.
een snelle gang in, dat hij aanvan
kelijk een goede voorsprong kreeg. Ook
de politiemensen deden er toen een
schepje bovenop. Zij passeerden de
vluchteling met een gang' van 120 ki
lometer per uur en probeerden op
nieuw hem te laten stoppen.
Als een dolleman reed de vluchte
ling echter door in de richting Am
sterdam. Zijn achtervolgers losten eni
ge schoten in de lucht en mikten ver
volgens enige keren op de banden van
de auto. De schoten misten en als een
dolle Dries jakkerde de vluchteling
door.
Telkens wanneer hij in zijn spiegel
tje ontdekte, dat de politie hem wUde
passeren, reed hij naar links om het
voorbijgaan van zijn achtervolgers te
beletten. In Amsterdam aangekomen,
vloog de wagen door nauwe straten
met snelheden, die de honderd kilo
meter dicht benaderden. Van vlucht
heuvels en verkeersborden trok de be
stuurder zich niets aan. Hij had slechts
één wens: zich te ontdoen van de po
litie. In de Kattenburgervoorstraat
ten slotte kreeg zij hem te pakken.
De man werd na een hevig gevecht
gearresteerd en in het bureau Kat
tenburg opgesloten.
Men bleek te doen te hebben met
een inbreker, die voor ongeveer dui
zend gulden aan gereedschappen bij
zich had. Hij had de spullen kort voor
hij op de rijksweg UtrechtAmster-
dan werd ontdekt gestolen uit een
pompstation.
Toen de eigenaar van het pompsta
tion gistermorgen aangifte deed van
de diefstal met braak, kon hem wor
den verteld dat de dief en de gereed
schappen al op het bureau waren. Be
halve voor de inbraak zal de dader
ook nog een proces-verbaal krijgen
wegens het niet voldoen aan het bevel,
tot stoppen, wegens wederspannigheid
en wegens allerlei verkeersfouten,
die hij tijdens de jachtpartij heeft ge
maakt.
HILVERSUM. Enige tijd geleden
vond een bloemist in Hilversum 's mor
gens de spiegelruit van zijn winkel stuk
gegooid. Het vreemde was, dat er niets,
zelfs geen bloemetje werd vermist. Van
de dader viel niets te bekennen en de
verzekering betaalde achthonderd gulden
voor een nieuwe ruit.
Het raadsel is nu bij toeval opgelost.
De zoon des huizes heeft, buiten mede
weten van zijn vader, een glazenwasser
de opdracht gegeven de ruit te laten
stukgooien. Het glas werd wat wazig en
volgens zoonlief kon de verzekering het
best voor een nieuwe zorgen. De gla
zenwasser kreeg voor zijn bemiddeling
25 gulden. Hij liet het karwei bij lo
ting uitvoeren door een zeventienjarige
loopjongen.
Dezer dagen hield een politieman in
Arnhem een jongen aan, die zo meen
de de agent gestichtskleding droeg en
waarschijnlijk uit een inrichting was ont
vlucht. Dat bleek niet het geval. Wel be
kende de jongen, dat hij in Hilversum
de ruit had ingegooid.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG De derde proefvis-
serij met de zegen in de Oude Rijn,
de Gouwe en de Hollandse IJssel heeft
aangetoond: de schade in de door ver
giftiging besmette wateren is niet her
steld. Voor de sportvisserij bieden deze
wateren zeer onvoldoende recreatie.
Het Leidse hengelaarsverbond bereidt
zich er op voor, dit najaar voor duizen
den guldens nieuwe vis in dit water uit
te zetten, zodat wellicht volgend jaar de
visstand weer enigszins op peil komt.
Op de klachten van het Centraal hen
gelaarsverbond en het Leidse verbond
bij de Rotterdamse officier van justitie zal
niet kunnen worden ingegaan. De rege
ring heeft dit vorige week al op vragen
uit de Tweede Kamer meegedeeld: met de
besmetting van het water zijn geen wet
telijke regels overtreden. Een vervolging
en een eis tot schadevergoeding zijn dan
ook niet mogelijk.
De hengelaarsverbonden stellen zich
voor, regelmatig met de zegen te blijven
vissen als een routine-onderzoek naar de
visstand in deze Zuidhollandse wateren.
AMERSFOORT. Een uit de Amers-
foortse kazerne gedeserteerde soldaat,
de 21-jarige Johannes van de Kerkhof,
behorend tot de Technische Troepen, is
door de Deense politie gearresteerd. Hij
wordt ervan beticht in Oldenburg in
Sleeswijk Holstein een zeilbootje te heb
ben gestolen, waarmee hij naar Dene
marken overstak.
De jongeman is al sinds 1 juni „on
geoorloofd afwezig". Hij kreeg om
streeks die datum verlof om zijn ouders,
die in Rühle, een plaatsje in de West-
duitse Kreiis Metten wonen, op te zoeken.
Op de terugweg naar Nederland kwam
hij in Oldenburg, waar in een jacht-
haventje een aantal zeilboten lagen. Van
de Kerkhof, die een redelijk zeiler is,
wachtte tot het invallen van het duister
en voer met het scheepje naar de over
kant. Daar heeft de Deense politie zich
naar aanleiding van een arrestatiebevel
uit Oldenburg over hem ontfermd. Hij
zal via de Westduitse politie aan de Ne
derlandse marechaussee worden over
gedragen.
De jongen bezit nog niet lang de Ne
derlandse nationaliteit. Hij heeft zich in
dienst niet erg op zijn gemak gevoeld
als gevolg van zijn opvallend Duits ac
cent. waarover hij nogal eens iets moe6t
horen van zijn kameraden.
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM. De wedloop om
de volledige automatisering in de
fotografie i.s gewonnen door Agfa. Het
wonder is geschied en er is nu een
klembeeldcamera, de Optima, die al
les zelf doet: zelf het licht meet en
zelf de sluitertijd en de lensopening
regelt. Zelfs wordt door een optisch
signaal in de zoeker aangegeven of de
omstandigheden een opname mogelijk
maken of niet. De enige beweging is
dan nog het ontspannen van de slui
ter en het is gebeurd.
De -sluitertijden variëren van 1/30
tot 1/250 seconde met elke tijd daar
tussen en het diafragma van 3.9 tot
22. Instelbaar voor alle films tot een
gevoeligheid van 24/lo din.
De revolutie is nu volkomen en het
zal niet lang meer duren of ook de
'andere grote merken zullen het pro
ces van de automatisering afronden
met een dergelijke camera.
gers,
voor de kleurenfoto
uitgsloten.
En daarmee zijn we dan terugge
keerd bij de eenvoud van de box,
maar dan met de mogelijkheden van
de meest ingewikkelde apparatuur.
Voor de amateur die totnutoe het in
gewikkelde mechanisme niet aandurf
de. is de barrière nu doorbroken. En
de opmars van de kleurenfotografie
waarover wij dezer dagen schreven,
zal daarmee nog versneld worden, want
deze camera werkt nog veel secuur
der dan zijn halfautomatlsche voorgan-
Verkeerde belichting de dood
is voortaan
Toon Hermans' One Man Show
komt niet op de televisie. De Avro
wilde twintig minuten van de show
op telerecording uitzenden, maar Toon
Hermans gaf geen toestemming.
„Ik hou niet van herhalingen", wa»
het commentaar van Toon Herman»,
„en het harmonieert ook slecht me*
mijn optreden en plannen ran nu".