SPUDJAM ZgC&NN&oogst 1959 RACE LONDEN-PARIJS HERDENKT DE HISTORISCHE VLUCHT VAN BLÉRIOT HET ONGELOFELIJKE SINAS (Vruchtenifmonade) voorde halve prijs -'BISKWIEXJ9 De prijzen voor TEO «JAM Zaak-Garijp weer voor de rechtbank Elk DERDE flesje <°:^50G,. mLMasT(o.B.i t; f-VK;> Uw winkelier heeft ze aangekregen: TEO aardbeien- en frambozenjam van de nieuwe ZONNE-oogst 1959. Dauw-vers fruit, zo van J het veld in de pot. Een zonnig broodbeleg. J U proeft het verse fruit. Haal nu zo'n pot ZONNE-oogst TEO-jam! IN EEN HANDOMDRAAI open in één handomdraai dicht door deze handige j schroefsluiting Mmm GARANTIE: H,J. HEINZ COMPANY (HOLLAND) N.V. ELST (0.8.) D-.I -p Ji 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 6 Nederlanders doen ook mee Meedoen Nationaal Verkennen Vragen over bouw van Scheveningse pier Dubbel VaJ*»nt ie-voor deel! welkome aanbiedingen met dubbel zegels -■ -V ar mmu - J Volledige vergoeding door Uw winkelier indien een HEINZ 57 of TEO product niet voldoet. Y Coureur A. R. Slotemaker: 29 jaar oud, ex-straaljager piloot, coureur Jaguar XK-120, rally-rijder, coureur voor Triumph, directeur anti-slipschool. Rijdt Hirondelle van Marble Arch naar vliegveld. Chef-invlieger A. P. Moll: 33 jaar oud, oud-officier luchtmacht, in 1951 in dienst van Fokker als invlieger. Heeft Sonderman en Burgerhout als chef-invlieger op gevolgd. Vliegt Fokker mach-trainer S 14. door J. B. Th. Hugenholtz 25 JULI 1909. Een korte forsgebouwde man staat naast een eendekkertje met een open romp van houten latten, steunende op twee fietswielen. Een kleine drie-cylinder Anzani-motor sputtert en knalt als de reusachtige houten schroef rondgeslingerd wordt. Dan klimt Louis Blériot in zijn monoplane. Hij staat even rechtop, kijkt dan naar het kleine groepje mensen om het toestel. „Waar is Engeland?" vraagt hij. Met hrede armzwaaien wordt hem ongeveer 180° van de horizon aangeduid. Blériot gaat zitten. Hij geeft gas. Het motortje brult en met rukkerige sprongen snelt de Blériot-eendekker over de hobbelige wei daar aan de Franse Kanaalkust. Even later is hij los. Zijn grote avontuur is begonnen. Na een paar minuten vliegen ziet hij in de verte de witte rotsen van Do ver. Maar het vliegtuigje doet niet meer dan 60 KMpu. Het motortje wordt warm. En halverwege houdt hij in Een kor te regenhui koelt de gemartelde cylin ders zover af dat de motor weer re- felmatig trekt. En het ongelofelijke ge- eurt! Blériot landt aan de overkant. Na een vlucht van 52 minuten. 16 april 1911. Ingenieur Pierre Prier, Coureur H. ven Zalinge: 37 jaar oud, heeft voor Por sche en D.K.W. gereden. Constructeur van de befaamde Hirondelle sportwagens, die belangrijke successen boekten. Rijdt van Le Bourget naar Parijs. hoofd van de Blériotschool bij Hendon in Engeland vliegt van Londen naar Parijs met een Blériot-vliegmachine. Hij doet 3 uur 56 minuten over de 360 km. 8 september 1947. Ik vlieg zelf over het Kanaal met mijn Piper PH-NBP. Erg veel harder dan Blériot gaat het dinge tje niet want de Continental motor heeft maar 65 PK. Blériot's Anzani had maar 24 PK! Ik druk op de stopwatch een vliegtijd over het Kanaal af van precies 18 minuten en 35 seconden. Passagier J. B. Th. Hugenholtz: 44 jaar oud, directeur van circuit in Zandvoort. Medewerker aan de auto rubriek van ons blad. Wordt vervoerd van Marble Arch (londen) naar Are de Triomphe (Parijs). En nu zijn er sinds Blériots vlucht 50 jaar verlopen! De Daily Mail vond dat dit gevierd moest worden. En er wordt een wedstrijd uitgeschreven. Hoe snel kan iemand van de Marble Arch in Londen naar de Are de Triomphe reizen, gebruik makende van alle bekende ver voermiddelen, maar zich strikt houden de aan alle verkeersvoorschrifen te land en in de lucht. Er mag nl. ook over de weg gereisd worden mits men het traject over het kanaal maar vliegt!. Toen wij dit hoorden stond het voor ons vast dat er een Nederlands team moest meedoen. De twee trajecten van Marble Arch naar het vliegveld en in Parijs van het vliegveld naar de Are de Triomphe moesten natuurlijk met een snelle sportwagen gereden worden. En die hadden we! Al ettelijke jaren win nen de Hollandse Hirondelle sportwa gens, creaties van Henk van Zalinge, races op het Circuit van Zandvoort. Met een bellen! En natuurlijk, zowel Bob Slotemaker als Henk van Zalinge zijn meteen van de partij. Want in twee ren- sportwagens behoren onze beste cou reurs. De volgende stap: Een oude vriend uit de autosport, Frits Diepén voelde ook veel voor het plan. Een Fokker S 14 zou het luchttraject moeten vliegen. Maar bij Fokker waren er geen S 14's voorra dig. Gelukkig bracht de Luchtmacht op uiterst sportieve wijze uitkomst. En chef-invlieger Moll zou de piloot zijn. De routes door de beide steden vallen erg mee. Zowel in Londen als in Parijs kan er over brede en snelle wegen gere den worden. Of ons team een kans heeft tegen bijv. een inschrijving van de Ame rikaanse luchtmacht? Waarschijnlijk niet. Maar het team bestaat uit Neder landers met Nederlandse auto's en een Nederlands vliegtuig. Het is dus een echt nationale poging. Er zullen 163 teams deelnemen. Er is nog heel wat werk te doen. Kan de pas gecontroleerd worden op Northolt? Mag er op dit militaire veld geland worden? Enz. enz. De sportwagens gaan een dag tevoren de route verkennen. Alle in schrijvers moeten tussen 13 en 23 juli hun poging doen. En alleen tussen 8 uur 's morgens en 9 uur 's avonds. Natuur- Eerste prijs 5.000, tweede prijs 2.500, derde prijs 1.500, speciale prijs 1.000. Winnaar wordt diegene, die de afstand tusen Marble Arch (Londen) en Are de Triomphe (Parijs) het snelst aflegt, onge acht van welke vervoermiddelen hij gebruik maakt. Voorwaarde is echter, dat de route over het Kanaal door de lucht wordt af gelegd. Er wordt geen assistentie verleend hij het vervullen van douaneformaliteiten. Er mogen geen verkeersregels worden overtreden (op straffe van dis kwalificatie). De poging moet worden ondernomen tussen 13 en 23 juli, tussen 8 en V uur Britse tijd. lijk heb ik om 19 juli gevraagd want Zondag is op de weg in Londen erg rus tig. Maar ik heb zo'n idee dat er voor die Zondag wel meer liefhebbers zijn. In elk geval zullen we proberen het snel te doen, zodat we Nederland in de Blériot-race met ere hopen te vertegen woordigen. Eigen nieuwsdienst LEEUWARDEN. Opnieuw heeft de officier van justitie bij de recht bank te Leeuwarden tien jaar gevan genisstraf en terbeschikkingstelling van de regering geëist 'tegen de 37- jarig veehouder W. B. te Garijp. Hij zou zijn aartsvijand, de 21-jarige boerenzoon Jouke Kloosterman, op zettelijk met een auto hebben aan gereden. De jongen kwam in een sloot terecht en verdronk. De rechtbank, die veertien dagen ge leden al uitspraak zou doen, besloot toen aan de anatoom-patholoog dr. J. Zeldenrust, een extra rapport te vragen °7eu4dr? aa~d Van het letsel bij het slachtoffer. Gisteren werd de behande ling van de zaak voortgezet. Volgens dr. Zeldenrust is het moge lijk geweest, dat Jouke Kloosterman een klap van de auto tegen zijn hoofd had gekregen. In dat geval zou hij hoogst waarschijnlijk een zware hersenschud ding hebben opgelopen. In zijn eerste rapport had de deskundige verklaard, dat de hoofdwonden geen hersenschudding maar slechts een lichte versuftheid hadden veroorzaakt. De officier, die vond, dat B. met de mogelijkheid van verdrinking rekening had kunnen en moeten houden, bleef bij zijn eis. Eigen nieuwsdienst DEN HAAG. Het Tweede-Kamer lid, mejuffrouw Lemaire, heeft minis ter Van Aartsen gevraagd om welke re denen rijksgoedkeuring is verleend voor de bouw van een pier in Scheveningen. Is dit project, aldus mejuffrouw Le maire, van dusdanige urgentie, dat daar aan hoewel op de bouwmarkt over spanning merkbaar is voorrang moet worden gegeven. Zij wil verder van de minister we ten, welke maatstaven worden aangelegd bij de keus van de objecten, waaraan ryksgoedkeuring wordt gegeven en naar welke normen de prioriteit voor de uit voering van een bouwwerk wordt be paald. DEN HAAG. Ook het Haagse ge rechtshof heeft de veertigjarige café houder G, R. uit Boskoop tot veertig gulden boete veroordeeld wegens bele diging van het openbaar gezag. Vorige zomer had R. toen hij hoor de, dat Gedeputeerde Staten het besluit van B. en W. avn Boskoop, om hemo p grond van slecht gedrag geen verlof a te geven, hadden bekrachtigd een biljet voor zijn raam gehangen, waarop hij had geschreven: door verkrachting van de Drankwet door B. en W. van De verdachte betoogde voor het hof alleen een feitelijke mededeling te heb ben gedaan. Volgens het woordenboek is verkrachting hetzelfde als schending, en dat was gebeurd, zo meende hij. Het hof zag het anders. bij aankoop van 2 flesjes sinas 29 ct per flesje met tóch 10°/o korting; bij aankoop van 100 gram Spar-thet geldig: van 9 tot 16 juli samen 45- 18 zegel* pakje 32- 12 zegel* blikje 108- 44 zegele fles 0,4 ltr. 67- 26 zegels snoepje 200 gram 68- 28 zegels spuitbus 390-156 zegels blik 350 gram 140- 56 zegels ÏOO gram 43- 18 zegels blik 450 gram 98- 40 zegels SMAK -f SMUL SMEERKAAS ZALM KOFFIEMELK FRUITCOCKTAIL INSECTICIDE RUNDVLEES LUNCHWORST TONE. SOEP met balletjes Sparkoekje met 10% korting PALMIERS 200 gram 66 ctlOV. DE SPAR VERZORGT DE TOUR DE FRANCE Do verzorging van de renner» van de Tour de France is dit jaar in handen van De 6pari Ook waar topprestatie! vereist zijn garan deert De Spar 100% kwaliteit! Kopen bij De Spar is sparen bij de koop!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 6