SPUDJAM
ZgC&NN&oogst 1959
RACE LONDEN-PARIJS HERDENKT DE
HISTORISCHE VLUCHT VAN BLÉRIOT
HET ONGELOFELIJKE
SINAS (Vruchtenifmonade)
voorde halve prijs
-'BISKWIEXJ9
De prijzen
voor TEO «JAM
Zaak-Garijp weer
voor de rechtbank
Elk DERDE flesje
<°:^50G,.
mLMasT(o.B.i
t; f-VK;>
Uw winkelier heeft ze aangekregen: TEO
aardbeien- en frambozenjam van de nieuwe
ZONNE-oogst 1959. Dauw-vers fruit, zo van J
het veld in de pot. Een zonnig broodbeleg. J
U proeft het verse fruit. Haal nu zo'n pot
ZONNE-oogst TEO-jam!
IN EEN HANDOMDRAAI
open
in één handomdraai
dicht
door deze
handige j
schroefsluiting
Mmm
GARANTIE:
H,J. HEINZ COMPANY
(HOLLAND) N.V. ELST (0.8.)
D-.I -p Ji 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 6
Nederlanders doen ook mee
Meedoen
Nationaal
Verkennen
Vragen over bouw van
Scheveningse pier
Dubbel VaJ*»nt ie-voor deel!
welkome aanbiedingen met dubbel zegels
-■
-V
ar
mmu
- J
Volledige vergoeding door
Uw winkelier indien een
HEINZ 57 of TEO
product niet voldoet.
Y
Coureur A. R. Slotemaker: 29 jaar oud, ex-straaljager
piloot, coureur Jaguar XK-120, rally-rijder, coureur
voor Triumph, directeur anti-slipschool. Rijdt Hirondelle
van Marble Arch naar vliegveld.
Chef-invlieger A. P. Moll: 33 jaar oud, oud-officier
luchtmacht, in 1951 in dienst van Fokker als invlieger.
Heeft Sonderman en Burgerhout als chef-invlieger op
gevolgd. Vliegt Fokker mach-trainer S 14.
door J. B. Th. Hugenholtz
25 JULI 1909. Een korte forsgebouwde man staat naast een eendekkertje met een open romp van
houten latten, steunende op twee fietswielen. Een kleine drie-cylinder Anzani-motor sputtert en
knalt als de reusachtige houten schroef rondgeslingerd wordt.
Dan klimt Louis Blériot in zijn monoplane. Hij staat even rechtop, kijkt dan naar het kleine
groepje mensen om het toestel. „Waar is Engeland?" vraagt hij. Met hrede armzwaaien wordt hem
ongeveer 180° van de horizon aangeduid.
Blériot gaat zitten. Hij geeft gas. Het motortje brult en met
rukkerige sprongen snelt de Blériot-eendekker over de hobbelige
wei daar aan de Franse Kanaalkust. Even later is hij los. Zijn
grote avontuur is begonnen.
Na een paar minuten vliegen ziet
hij in de verte de witte rotsen van Do
ver. Maar het vliegtuigje doet niet meer
dan 60 KMpu. Het motortje wordt warm.
En halverwege houdt hij in Een kor
te regenhui koelt de gemartelde cylin
ders zover af dat de motor weer re-
felmatig trekt. En het ongelofelijke ge-
eurt! Blériot landt aan de overkant.
Na een vlucht van 52 minuten.
16 april 1911. Ingenieur Pierre Prier,
Coureur H. ven Zalinge: 37 jaar oud, heeft voor Por
sche en D.K.W. gereden. Constructeur van de befaamde
Hirondelle sportwagens, die belangrijke successen
boekten. Rijdt van Le Bourget naar Parijs.
hoofd van de Blériotschool bij Hendon
in Engeland vliegt van Londen naar
Parijs met een Blériot-vliegmachine. Hij
doet 3 uur 56 minuten over de 360 km.
8 september 1947. Ik vlieg zelf over
het Kanaal met mijn Piper PH-NBP. Erg
veel harder dan Blériot gaat het dinge
tje niet want de Continental motor heeft
maar 65 PK. Blériot's Anzani had maar
24 PK! Ik druk op de stopwatch een
vliegtijd over het Kanaal af van precies
18 minuten en 35 seconden.
Passagier J. B. Th. Hugenholtz: 44 jaar oud, directeur
van circuit in Zandvoort. Medewerker aan de auto
rubriek van ons blad. Wordt vervoerd van Marble Arch
(londen) naar Are de Triomphe (Parijs).
En nu zijn er sinds Blériots vlucht
50 jaar verlopen! De Daily Mail vond
dat dit gevierd moest worden. En er
wordt een wedstrijd uitgeschreven. Hoe
snel kan iemand van de Marble Arch in
Londen naar de Are de Triomphe reizen,
gebruik makende van alle bekende ver
voermiddelen, maar zich strikt houden
de aan alle verkeersvoorschrifen te
land en in de lucht. Er mag nl. ook over
de weg gereisd worden mits men het
traject over het kanaal maar vliegt!.
Toen wij dit hoorden stond het voor
ons vast dat er een Nederlands team
moest meedoen. De twee trajecten van
Marble Arch naar het vliegveld en in
Parijs van het vliegveld naar de Are de
Triomphe moesten natuurlijk met een
snelle sportwagen gereden worden. En
die hadden we! Al ettelijke jaren win
nen de Hollandse Hirondelle sportwa
gens, creaties van Henk van Zalinge,
races op het Circuit van Zandvoort. Met
een bellen! En natuurlijk, zowel Bob
Slotemaker als Henk van Zalinge zijn
meteen van de partij. Want in twee ren-
sportwagens behoren onze beste cou
reurs.
De volgende stap: Een oude vriend uit
de autosport, Frits Diepén voelde ook
veel voor het plan. Een Fokker S 14 zou
het luchttraject moeten vliegen. Maar
bij Fokker waren er geen S 14's voorra
dig. Gelukkig bracht de Luchtmacht op
uiterst sportieve wijze uitkomst. En
chef-invlieger Moll zou de piloot zijn.
De routes door de beide steden vallen
erg mee. Zowel in Londen als in Parijs
kan er over brede en snelle wegen gere
den worden. Of ons team een kans heeft
tegen bijv. een inschrijving van de Ame
rikaanse luchtmacht? Waarschijnlijk
niet. Maar het team bestaat uit Neder
landers met Nederlandse auto's en een
Nederlands vliegtuig. Het is dus een
echt nationale poging.
Er zullen 163 teams deelnemen. Er is
nog heel wat werk te doen. Kan de pas
gecontroleerd worden op Northolt? Mag
er op dit militaire veld geland worden?
Enz. enz. De sportwagens gaan een dag
tevoren de route verkennen. Alle in
schrijvers moeten tussen 13 en 23 juli
hun poging doen. En alleen tussen 8 uur
's morgens en 9 uur 's avonds. Natuur-
Eerste prijs 5.000, tweede
prijs 2.500, derde prijs 1.500,
speciale prijs 1.000.
Winnaar wordt diegene, die
de afstand tusen Marble Arch
(Londen) en Are de Triomphe
(Parijs) het snelst aflegt, onge
acht van welke vervoermiddelen
hij gebruik maakt. Voorwaarde
is echter, dat de route over het
Kanaal door de lucht wordt af
gelegd. Er wordt geen assistentie
verleend hij het vervullen van
douaneformaliteiten. Er mogen
geen verkeersregels worden
overtreden (op straffe van dis
kwalificatie). De poging moet
worden ondernomen tussen 13
en 23 juli, tussen 8 en V uur
Britse tijd.
lijk heb ik om 19 juli gevraagd want
Zondag is op de weg in Londen erg rus
tig. Maar ik heb zo'n idee dat er voor
die Zondag wel meer liefhebbers zijn.
In elk geval zullen we proberen het
snel te doen, zodat we Nederland in de
Blériot-race met ere hopen te vertegen
woordigen.
Eigen nieuwsdienst
LEEUWARDEN. Opnieuw heeft
de officier van justitie bij de recht
bank te Leeuwarden tien jaar gevan
genisstraf en terbeschikkingstelling
van de regering geëist 'tegen de 37-
jarig veehouder W. B. te Garijp. Hij
zou zijn aartsvijand, de 21-jarige
boerenzoon Jouke Kloosterman, op
zettelijk met een auto hebben aan
gereden. De jongen kwam in een
sloot terecht en verdronk.
De rechtbank, die veertien dagen ge
leden al uitspraak zou doen, besloot
toen aan de anatoom-patholoog dr. J.
Zeldenrust, een extra rapport te vragen
°7eu4dr? aa~d Van het letsel bij het
slachtoffer. Gisteren werd de behande
ling van de zaak voortgezet.
Volgens dr. Zeldenrust is het moge
lijk geweest, dat Jouke Kloosterman een
klap van de auto tegen zijn hoofd had
gekregen. In dat geval zou hij hoogst
waarschijnlijk een zware hersenschud
ding hebben opgelopen. In zijn eerste
rapport had de deskundige verklaard, dat
de hoofdwonden geen hersenschudding
maar slechts een lichte versuftheid
hadden veroorzaakt.
De officier, die vond, dat B. met de
mogelijkheid van verdrinking rekening
had kunnen en moeten houden, bleef bij
zijn eis.
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG. Het Tweede-Kamer
lid, mejuffrouw Lemaire, heeft minis
ter Van Aartsen gevraagd om welke re
denen rijksgoedkeuring is verleend voor
de bouw van een pier in Scheveningen.
Is dit project, aldus mejuffrouw Le
maire, van dusdanige urgentie, dat daar
aan hoewel op de bouwmarkt over
spanning merkbaar is voorrang moet
worden gegeven.
Zij wil verder van de minister we
ten, welke maatstaven worden aangelegd
bij de keus van de objecten, waaraan
ryksgoedkeuring wordt gegeven en naar
welke normen de prioriteit voor de uit
voering van een bouwwerk wordt be
paald.
DEN HAAG. Ook het Haagse ge
rechtshof heeft de veertigjarige café
houder G, R. uit Boskoop tot veertig
gulden boete veroordeeld wegens bele
diging van het openbaar gezag.
Vorige zomer had R. toen hij hoor
de, dat Gedeputeerde Staten het besluit
van B. en W. avn Boskoop, om hemo p
grond van slecht gedrag geen verlof a
te geven, hadden bekrachtigd een
biljet voor zijn raam gehangen, waarop
hij had geschreven: door verkrachting
van de Drankwet door B. en W. van
De verdachte betoogde voor het hof
alleen een feitelijke mededeling te heb
ben gedaan. Volgens het woordenboek
is verkrachting hetzelfde als schending,
en dat was gebeurd, zo meende hij.
Het hof zag het anders.
bij aankoop van 2 flesjes sinas
29 ct per flesje
met tóch 10°/o korting;
bij aankoop van 100 gram Spar-thet
geldig: van 9 tot 16 juli
samen 45- 18 zegel*
pakje 32- 12 zegel*
blikje 108- 44 zegele
fles 0,4 ltr. 67- 26 zegels
snoepje 200 gram 68- 28 zegels
spuitbus 390-156 zegels
blik 350 gram 140- 56 zegels
ÏOO gram 43- 18 zegels
blik 450 gram 98- 40 zegels
SMAK -f SMUL
SMEERKAAS
ZALM
KOFFIEMELK
FRUITCOCKTAIL
INSECTICIDE
RUNDVLEES
LUNCHWORST
TONE. SOEP met balletjes
Sparkoekje met 10% korting
PALMIERS
200 gram 66 ctlOV.
DE SPAR VERZORGT DE TOUR DE FRANCE
Do verzorging van de renner» van de Tour
de France is dit jaar in handen van De 6pari
Ook waar topprestatie! vereist zijn garan
deert De Spar 100% kwaliteit!
Kopen bij De Spar
is sparen
bij de koop!