Jaag die ondragelijke Rheumathiek uit uw leden.
euws ui
it be k
er!;en
Ruim 35.000 bezoekers op
ZLM-dagen te Aardenburg
Grensgebied
Ontmoetingen
KRUSCHEN
Geref. ambtsdragers is fictie
Gebrek aan godsdienstvrijheid in
West-Duitse Bondsrepubliek?
Wij moeten ons uiterste best doen
dat het nieuwe kabinet slaagt
£$so]
Uit de kerken
Begin vandaag nog 'n bloedzuiverende Kruschenkuur.
Prof. dr. H. Ridderbos:
Wisselbeker voor
school Zierikzee
RUNDVEEKEURING
EILAND THOLEN
Afscheid ds. Kloosterman
Belg als eerste
Chr. Gereformeerde
kerk herinnerde aan
zendïngshoodschap
Opruiende lectuur in
BELGISCH CONGO Opheffing schorsing vrijgemaakte
Bruins Slot op A.R. partij com nt
Rijdend Bijbelhuis
LACH EN VERDUBBEL
MET ESSO BENT U BETER UIT!
Twee mogelijkheden
DR. VAN MINNENGeref. kerken zijn
locomotief voor zwaar lopende trein
Overheid steunt
chr. kunstmaand
Oproep tot medewerking
aan Vluchtelingen jaar
Examens Chr. Lyceum
Maandag 22 juni 1959
ZKEUWS'H DAGBLAD
Pag. 4
Advertentie
eerste kopje tnee doet
S«8: wonderen. Begin er mor
gen mee!
Van een onzer verslaggevers
AARDENBURG De ZLM-
dagen van 1959 zullen in de anna
len van de organisatie met gulden
letters worden gecalligrafeerd. De
wat oppervlakte, deelname en
programma betreft grootste
landbouwexpositie die ooit in Zee
land gehouden werd, heeft tevens
een record aan bezoekers mogen
noteren. Toen de vele harde wer
kers achter de schermen zaterdag
avond de balans opmaakten, bleek
de West-Zeeuwsvlaamse driedaag
se een groot succes te zijn geweest.
Met rond 35.000 bezoekers.
Ook de derde en laatste dag trok ve
le duizenden naar de prachtige terrei-
St.-ANNALAND. Vrijdag werd de
jaarlijkse rundveepremiekeunng gehou
den. Op deze keuring uitte ir. Harmsen
de wens, dat er op Tholen wel wat
meer belangstelling diende te komen,
opdat dit eiland niet aohteT zou blijven
bij andere gebieden. De jury bestond
uit de heren ir. Harmsen, Kleinepier,
Vos en Tas. De uitslag was als volgt:
Oudere stieren: le pr. Leopold 7, eig.
Mach. Anthonisse (Poortvliet).
Jongere stieren. 2e pr. Hote, eig. W.
A. Boogaard (Sint-Annaland).
le Kalfskoeien. le nr. Geerte's Lueie.
eig. Mach. Anthonisse, le pr. Trijntje,
le pr. Rintje 117. eig. van beide J. L,
Fase (Poortvliet), 2e pr. Beatrix 7, eig.
Gebr A. L. en I. P. Hage (Sint-Maar
tensdijk).
2e Kalfskoeien. 2e pr. Janna 7. 3e
Kalfskoeien, la pr. Blom, lb pr. Zwart
je. eig. alle drie G. Dorst (Sint-Maar
tensdijk). 4e Kalfskoeien, le pr. Jukke.
eig. Mach. Anthonisse. Oudere Kalfs
koeien, la pr. Gonda, eig. Gebr. A. L.
en I. P Hage, lb pr. Marietta, le pr.
Deka's Geertje 11. ld pr. Maaike, eig.
alle drie Mach. Anthonisse.
KLOETINGE. Ds. P. Kloosterman,
Ned. hervormd predikant alhier, zal op
30 augustus afscheid nemen van zijn ge
meente, waarna 'hij de daaropvolgende
zondag, 6 september, intrede hoopt te
doen in Rotterdam-Charlois. na vooraf
te zijn bevestigd door ds. A. de Meije-
re. zijn a.s. plaatselijke collega.
nen van de Elderschans, waar zater
dag het programma in het teken stond
van sport en muziek.
In de morgenuren hadden, zoals de
traditie wil. de sportwedstrijden plaats
van de ZLM-huishoudscholen. De meis
jes -van Zierikzee gingen met de wis
selbeker strijken dank zij prestaties op
de grasmat die ver boven die van hun
concurrences uitstaken.
Einduitslag: 1. Zierikzee 4191 V4 punt;
2. Kruiningen (4077), 3. Oostkapelle
(404314), 4. Terneuzen (401814), 5.
Haamstede (3887), 6. Schoondijke (3765),
7. Axel (371014), 8. Tholen (3272), 9.
Kortgene (3251).
De internationale behendigheidswed
strijden met tractoren tussen landbouw-
jongeren uit Frankrijk, België en Ne
derland, trok veel belangstelling. De
Belg José de Clerq te Schuiferskapelle
plaatste zich ver voor de anderen op de
eerste plaats met 273 straf punten. De
naar Frankrijk geëmigreerde Roger de
Brouwer uit Bourbourg werd no. 2 met
366 strafpunten, terwijl M. de Vos uit
Koudekerke de eer van Nederland op
hield door met 371 strafpunten als der
de te eindigen.
Verdere uitslagen: 4. George Kosters
te Dudsele (België) 383 str.p.; 5. Joseph
Baillie te Drunchem (Fr.) 388 str.p.;
7. L. Verhage te Koudekerke (421); 8.
P. Jansen te Hoek (422), 9. A. van
Ndeuwenhuizen te Tholen (462), 10. L.
v. d. Linde te Kortgene (469); José
Cysouw te Biervliet (495) en Van Daale
te Poortvliet (514).
Naarmate de zon steeg, werd de
schare ZLM-gasten groter. Met volks
dansen door de leerlingen van de Prin
ses Marijke-huishoudschool te Schoon
dijke, turndemonstraties door het Keur
korps van de Zeeuws-Brabantse Turn
kring ,,De Zebra", een heropvoering
van het zo geslaagde openluchtspel en
het muzikale optreden van de Amster
damse Politiekapel. liep ook de derde
ZLM-dag ten einde.
Om acht uur sloten de ZLM-organisa-
toren de toegangspoorten naar de El
derschans. De ZLM-tentoonstelling-1959
was ten einde. Landbouwdagen die in
alle opzichten buitengewoon geslaagd
genoemd kunnen worden.
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG. De Classis Mid
delburg van de Chr. Gereformeerde
.Kerk hield zaterdag een zendingsmid
dag op het terrein bij de tennisbanen
in het Zanddorp. Na het openings
woord van ds. S. v. d. Molen uit Mid
delburg, sprak ds. R. Kok uit Ede
over het onderwerp „Door kastijding
en beproeving komt het werk der
zending tot bloei". Uitgaande van
Habakuk 3 zette ds. Kok uiteen, dat
het vuur van Gods liefde eigenlijk uit
drie delen bestaat: kastijdingsvuur,
beproevingsvuur en zendingsvuur.
Na een korte pauze hield ds. L. S.
iden Boer uit Sassenhedm een causerie
over ..De kleine jongen met het pakje
brood". De predikant nam als uitgangs
punt Johannes 6, waarin verhaald wordt
van de wonderbare spijziging. De
discipelen (en ook wij) hebben het
zendiingsbevel mee gekregen. Omdat ze
de macht van hun opdrachtgever niet
kennen, lopen ze voortdurend vast, zo
als het verhaal van de vijf broden en
de twee vissen ons ook laat zien. De
volgelingen van Jezus vragen zich af
hoe het mogelijk is, dat door die kleine
jongen met dat ..pakje brood met beleg"
vijfduizend mensen te eten kunnen krij
gen. Toch kon het. De menigte werd
verzadigd en er bleven zelfs nog twaalf
manden over. Deze waren voor de heide
nen, aldus ds. Dear Boer. Het verhaal
rondom deze jongen vormt een rijke les
voor hen, die arbeiden in 's Heren
Wijngaard. La-ten wij dan het bevel
van Jezus opvolgen en met onze kleine
kracht naar Hem gaan. Er zijn immers
geen grenzen aan Jezus' macht.
Ds. J. v. Dijken uit Biezelinge sprak
een slotwoord.
Ongeveer drie of vier maal per J. CJ O J Cj
week verspreiden onbekenden strooi
biljetten onder de inlandse bevolking
van Belgisch Congo, die tot doel heb
ben een sfeer van onzekerheid en on
tevredenheid jegens de overheid te
scheppen. Sommigen zijn opgesteld in
de inlandse taal, andere in het Frans.
De inhoud is in strijd met de waar
heid. Zo leest men. dat de regering
aan leden van stammen uit Opper-Con-
go 41/2 miljoen frank heeft aangeboden
om tegen de Bakongo te strijden. De
namen van vooraanstaande politieke
leiders worden in deze pamfletten ge
noemd. Aan de palen' van de stads
verlichting vond men pakken met der
gelijke strooibiljetten, waarin de bur
gerlijke overheid en de geestelijkheid
gehekeld werden. De meeste opruiende
geschriften eisen onmiddellijke onaf
hankelijkheid. Sommige zijn opgesteld
uit naam van de Akabo, maar gezien
de stijl wijst niets erop, dat zij door
leden van de Akabo zijn opgesteld.
(KNP)
Prof. dr. Herman Ridderbos, eind
redacteur van het Gereformeerd Week
blad zegt, ter opklaring van de situ
atie. ontstaan door de toenadering van
gereformeerden en vrijgemaakten,
iets over wat telkems weer (ook in de
stukken van de gereformeerde ge
meenten van Almelo en Baarn en van
prof. Veenhof) heet: de schorsingen
opheffen, van rechtskracht ontdoen of
iets dergelijks. „Het schijnt mij nodig
te zeggen, dat dit een fictieve zaak
is, om de eenvoudige reden, dat de
zgn. vrijmaking en uittreding uit het
kerkverband al deze schorsingen van
kracht hééft beroofd, zodat er niets
meer op te heffen valt.
Als ik een voorbeeld mag gebruiken:
stel dat ik bij iemand als rentmeester
UTRECHT „Het is duidelijk, dat de socialisten terug willen in
het kabinet, maar dan op de voorwaarden, die zij stellen. Met dit
streven van de P.v.d.A. op de achtergrond, moeten wij er allen onze
uiterste best voor doen, dat het nieuwe kabinet slaagt". Met deze
woorden eindigde de voorzitter van de A.R. Tweede Kamerfractie,
dr. J. A. H. J. S. Bruins Slot, zaterdagochtend zijn rede op het partij-
convent, dat in Utrecht werd gehouden.
KAPELLE. VandaagOmaamdag)
komt het rijdend bijbelhuis van het
Ned. Bijbelgenootschap naar Kapelle,
om huis aan huis de uitgaven van het
NBG aan te bieden. Drie dagen zal
men op Kapelle blijven. Daarna gaat
men donderdag en vrijdag naar Bieze
linge. -
Onder leiding van de secretaris,
de heer D. P. Versluis, maakte de Chris
telijke Reisvereniging „Voorwaarts" uit
Terneuzen een zesdaagse reis naar het
Neckardal, waarbij d'e route op de heen
weg gekozen was via Luxemburg en
Saarland en op de terugreis langs de Rijn
tot Koblenz en over de Hundsrück naar
Waterloo, waar het afscheidsdiner wacht
te.
De AVO-collecte bracht te Wol-
I faartsdijk op 50.
Advertentie
het genoegen, dat U hebt van een motor die in
tip-top conditie verkeert. Esso Extra Motor Oil
smeert perfect bij alle motortemperaturen en
heeft ongekende anti-slijtage eigenschappen.
Dubbel genoegenU rijdt extra prettig en extra
zuinig I
Ook voor het tanken even denken!
Goed zo, stop bij Esso, want
'X/-/ W* a M
De heer Bruins Slot illustreerde dit
socialistische streven aan de hand van
een artikel van de heer De Kadt, dat
hij niet minder dan een ultimatum
noemde. Hij herinnerde er ook aan,
dat de P.v.d.A. tijdens de kabinetsfor
matie verklaard heeft, te willen onder
handelen, maar dat de weg naar on
derhandeling gesloten was met een
deur, waarop de P.v.d.A. zelf vier gren
dels geschoven had, nl. de Nieuw-Gui-
nea-politiek, het socialistische stand
punt t.a.v. de wijziging van de dienst
plichtwet, de loonpolitiek en de socia
listische eis, dat er een sterke binding
moet zijn tussen de kamerfracties en
de geestverwante ministers in het ka
binet.
Wat betreft het conflict over de be
lastingvoorstellen, dat in december jl.
tot de kabinetscrisis leidde, merkte
dr. Bruins Slot op, dat de heer Hof-
stra, toen minister van financiën, de
ene avond de argumenten van beide zij
den redelijk noemde, terwijl hij de vol
gende avond de portefeuillekwestie stel
de.
Er is aan alle kanten gediscussieerd
over de vraag, wiens schuld het is, dat
de breuk is ontstaan, maar dat is niet
de vraag waar het om gaat. Het gaat
om de vraag, wie terecht op zijn stuk
is blijven staan en dan is het duide
lijk, dat het bij de rechtse partijen
ging om het principiële punt, dat zij
de socialistische dictatuur niet konden
aanvaarden.
..Men heeft mij wel een socialisten-j
vreter genoemd", aldus de heer Bruins 1
Slot, „maar ik wil wel verklaren, dat
als het gaat om het consumeren van
politieke tegenstanders, ik liberalen
net zo lekker vind als socialisten. „De
voorzitter van de kamerfractie herin
nerde er ook aan. dat hij de elfde de
cember de schoonste dag in zijn par
lementaire loopbaan heeft genoemd.
Hij verklaarde hiervoor twee redenen
te hebben gehad.
In de eerste plaats is, uadat prof.
Romme twaalf jaar lang gezegd heeft,
met de P.v.d.A. te wiilen samenwer
ken, maar niet tot elke prijs, nu dui
delijk geworden, welke prijs hij heeft
bedoeld. Aan het feit, dat dit niet eer
der duidelijk is geworden, hebben we
?en slechte Indië-politiek te danken ge
had, aldus de heer Bruins Slot. De
tweede reden was, dat het sprookje, als
«ou Nederland niet geregeerd kurinen
worden zonder socialisten, nu uit de we
reld geholpen kon worden.
Over de kabinetsformatie zei dr.
Bruins Slot o.m., dat er ten onrechte
kritiek is geoefend op de houding van
de heren Biewenga en Hazenbosch,
toen deze kandidaat-ministers in onder
handeling bleven met prof. De Quay,
nadat deze de heer Zijlstra had laten
v-allen. Prof. Zijlstra had, evenals de
andere prot.-chr. en r.k. ministers, de
hem aangeboden post ter beschikking
gesteld, om de formateur uit de im
passe te helpen, waarin deze geraakt
vas, toen er geen c.h. ministers te
/inden waren. De heren Biewenga en
Hazenbosch konden niet anders dan
zich ter beschikking houden en afwach
ten, waartoe de verschuivingen zouden
leiden. Toen bleek, dat zij niet het ge
wenste resultaat opleverden, hebben ze
1 zich teruggetrokken.
Dr. Bruins Slot besprak tenslotte de
regeringsverklaring. In het sociaal-eco
nomisch beleid van het kabinet heeft
de a.r.-fractie, nadat haar vragen door
de regering bevredigend zijn beant-
i woord, wel vertrouwen, maar wat er
over het landbouwbeleid gezegd is, acht
zij niet bevredigend. Wij meenden
te mogen verwachten, dat er met gro- i
te voortvarendheid gewerkt zal worden
aan de verbetering van de levensom
standigheden op het platteland, wat
niet alleen voor de landbouw maar ook
voor de middenstand en de industrie
/an groot belang is. Het melkprijs-
vraagstuk dient bezien te worden in sa
menhang met het gehele landbouwprijs-
jeleid. De a.r.-fractie wijst, met eer
deel van de S.E.R., inkomenstoeslagen
per bedrijf af. Toeslagen uit de schat
kist dienen slechts èen aanvullende
plaats te hebben en dan per produkt,
niet per bedrijf.
Ongerust is de a.r.-fractie ook ten
opzichte van het wetsontwerp op het
voortgezet onderwijs, de zg. mam
moetwet. Het bijzonder onderwijs krijgt
in dit wetsontwerp een veel te sterke
binding aan de overheid. ,,Wij zijn als
a.r.-partij in de schoolstrijd geboren,
wij kunnen niet instemmen met zaken,
die de vrijheid van onderwijs in het
gedrang brengen", verklaarde dr.
Bruins Slot onder applaus van de ver
gadering.
Aan het begin van deze ochtendbij.
eenkomst van het partijconvent her
dachten de aanwezigen de heren Chr.
v. d. Heuvel en Prof. dr. W. Rip.
„Met hen zijn twee figuren heenge
gaan, die uit de kring van de land
bouw voortkwamen en die in brede
kring een groot vertrouwen genoten.
Wij houden hun werk en hun persoon
in dankbare nagedachtenis", aldus de
voorzitter, dr. Berghuis.
Sedert 1954 pogen de Europese le
den van de Baha'i-beweging een
ruim een eeuw geleden uit de Islam
voortgekomen religieuze gemeenschap
die zichzelf beschouwt als de eenheid
brengende bekroning van alle gods
diensten in het gebied van Frankfurt
am Main een grote tempel te bou
wen als gemeenschappelijk centrum.
De Duitse groep heeft vijf jaar lang
tevergeefs geprobeerd een bouwter
rein en de bouwvergunning te verkrij
gen.
Karl-Rudolf Brasen vraagt zich in
het te Hamburg verschijnende alge
mene zendingsblad Das Wort in der
Welt af waar dat aan ligt. De beslis
sing. zo schrijft hij, is voor de over
heidsinstanties zeker niet eenvoudig.
Men kan vele bezwaren tegen de bouw
opperen: de enorme afmetingen van
de beoogde tempel, die in geen ver
houding staan tot het ledental van de
Baha'i-beweging in Duitsland, of zijn
architectonisch karakter, dat volgens
stedebouwkundige opvattingen niet
past in het Duitse landschap zoals dat
in de loop der tijden gestalte heeft ge
kregen. Maar deze argumenten lijken
niet de beslissende rol te hebben ge
speeld. Veeleer heeft men zich, naar
de Frankfurter Rundschau het uit
drukt, toegelegd op een „intrige- en
coulissenspel als nooit tevoren" om
het bouwplan te verijdelen.
Bedenkelijk vindt Brasen de houding
van de kerken in deze affaire. De
Evangelische kerk heeft vijf, de
Rooms-katholieke kerk één protestver
gadering gehouden: bovendien vonden
gebedsdiensten plaats en probeerde de
geestelijkheid alle betrokken verant
woordelijke instanties te beïnvloeden.
Is dat onze weg, zo vraagt hij, om
de godsdiensten te ontmoeten? Deze
dringende vraag moet de protestantse
christenheid in Duitsland zichzelf voor
leggen. Karl-Rudolf BBrasen besluit
zijn stuk als volgt:
.„Het gaat niet alleen om het gebod
te zijn en om het gelijke recht
vnor allen, dat wij christenen immers
ook in landen met overwegend niet-
christelijke bevolking inroepen, maar
om de opdracht der Kerk van Jezus
Christus in de wereld. Christus heeft
ons vrijgemaakt, opdat wij, in het
vertrouwen, dat Hij de Heer van de
wereld is, ook voor de poorten van de|
hel niet bang behoeven te zijn.
Waarom willen we dan met angst en
hysterie ons ef.gen standje bewaken?
Moest de kracht van de bevrijdende
genade Gods ons niet juist zo van ons
zelf bevrijden, dat wij de wereld
en ook de wereld van de godsdien
sten in ons eigen huis zouden kun
nen ontmoeten? Hebben we eer; vrij
heid met beperkte aansprakelijkheid,
of zijn we „recht frei"? Aldus Karl-
Rudolf Brasen in Das Wort in der
Welt.
in dienst ben en over de sleutel van
zijn brandkast mag beschikken: stel,
dat ik ongenoegen met hem krijg en
hij mij de sleutel ontneemt; stel ver
der, dat ik dit niet neem en in dienst
van een ander treed. Moet hij dan,
wanneer wij achteraf weer goede
vrienden worden, mij ten bewijze
daarvan vóór alle dingen die sleutel
teruggeven, ook al ben ik nog niet in
zijn dienst teruggekeerd en ben ik
daarover nog met hem in onder
handeling? Is dit niet even 'waas als
dat men zegt: wij moeten de schor
singen opheffen van hen, die thans in
een andere kerk ambtsdrager of lid
zijn? Ik kan mij niet indenken wat
dit betekenen kan. Ik kan mij daar
om ook niet indenken, wat er nu in
Almelo met die vrijgemaakte broeder
gebeurd is, die van zijn schorsing in
de Gereformeerde kerk ontheven is.
Kan hij, zonder lid van de Gerefor
meerde kerk te zijn. daar weer als
ouderling optreden? En wat, als de ge
schorsten al overleden zijn en als dan
toch geëist wordt, dat ook hun schor
sing wordt opgeheven („de levenden
en de doden")? Ik kan mij er echt
niets verstandigs bij denken.
Twee dingen zijn mogelijk:
a) de Gereformeerde kerken komen
tot het inzicht, dat zij in de jaren
1945 e.v. ten onrechte schorsingen heb
ben toegepast. Dan moeten zij hun
schuld daarover belijden, maar dit
kan die schorsing niet weer teniet
doen of opheffen. Want het voorwerp
van die schorsing heeft, weliswaar te
gen zijn belofte in. zich er niet naar
gedragen, maar is heengegaan.
b) De Gereformeerde kerken komen
niet tot dit inzicht, maar zijn wél be
reid om de geschorsten, die zich mei
haar willen herenigen, weer als ambts
dragers in volle rechten te ontvangen.
Dat zijn mogelijkheden. Maar de
schorsing opheffen van iemand, die
zich onttrokken heeft, is een ongerijm
de zaak. Want er is ten slotte zo iets
geweest als „vrijmaking". Men kan
nu eenmaal niet heengaan en tegelij
kertijd gebleven zijn. En wie eenmaal
heengegaan is, moet geen eisen stel
len. als ware hij gebleven."
Aldus prof. dr. H. Ridderbos in het
Gereformeerd Weekblad.
Onder de naam ..Voorhof" zal in no
vember 1959 in Nijmegen een inter
kerkelijke kunstmaand gehouden wor
den met manifestaties op het gebied
van kerkelijke kunst, kerkbouw, litur
gie. kerklied en kerkelijk spel in de
trant van het Engelse „religious dra
ma". Deze kunstmaand komt tot stand
door samenwerking van rooms-katho-
lieken en protestanten. De leiding be
rust o.a. bij ds.. Jan Wit (Waalse ge
meente). mgr. C. J. E. N. van Dijck
(deken van Nijmegen), ds. F. J. Han
sen (herv. predikant), dr. W. van der
Grinten (r.k. geestelijke) en hoofd
ambtenaren van de gemeente Nijme
gen. Nijmegens gemeentebestuur
steunt de organisatie met een subsidie
van 4000, terwijl ook het ministe
rie van onderwijs, kunsten en weten
schappen, het Prins Bernhardfonds en
het Gelders Anjerfonds steun verle
nen.
De gereformeerde studentenpredi
kant dr. J. M. van Minnen, komt, door
bestudering van de acta der gerefor
meerde oecumenische synode en door
het rapport van de deputaten inzake
de oecumene, tot de conclusie, dat
toetreding van de Gereformeerde ker
ken faf de Wereldraad van Kerken
niet mogelijk is. Goed, zo merkt hij
op, het zij dan zo (hoezeer hij dit
persoonlijk blijft betreuren).
„Laten we dan flink en duidelijk
zijn: niet de wereldraad, maar de ge
ref. oecumenische synode. In elk ge
val is dan een vruchtbaar terrein voor
het beleven van onze roeping gevon
den. We zijn in dat gezelschap verre
weg de grootste kerk, we hebben de
Vrije Universiteit en een sterke ont
plooiing van christelijke organisaties.
We zullen in de gereformeerde oecu
mene ongetwijfeld ten zegen kunnen
zijn. En dan moeten de teleurgestel-
den onder ons (waaronder ondergete
kende) maar niet teveel blijven omzien
naar het verloren paradijs van de We
reldraad; stellig zouden we daar nooit
die invloed hebben kunnen uitoefenen
die we in de gereformeerde oecumene
kunnen uitstralen; we zouden daar ve
le jaren zuiver receptief aanwezig heb
ben moeten zijn. Ik geloof, dat de aan
wezigheid van onze kerken in de gere
formeerde oecumene tot nu toe, pre
ventief, reeds van grote betekenis is
geweest. Moge ze het in de toekomst
ook positief zijn.
T7IGENLIJK voel ik er op het ogenblik veel meer
-1 voor om, evenals die mijnheer op bijgaand plaatje,
los en lui ergens op een grastapijt te liggen dan
achter een schrijfbureau een stukje bij een plaatje
te schrijven, terwijl de zon mij in de nek kittelt.
Zo maar wat te dromen over... ja, waarover? Ik
weet niet waar die jonge man op de foto aan dacht
op zijn stukje grasveld, terwijl de stad dreigend
op hem afkomt en het grote stadsverkeer vlak
langs hem heen davert.
Vlak bij hem is nog een boom die een van de
laatste in de buurt nog stand houdt tegen de
massale frontaanval van beton en staal.
Tussen dat geweld op de achtergrond wriemelen
tienduizenden mensen en mensjes. Zij kennen de
wijde polders niet meer en de open Hollandse luch
ten zijn hier besprongen door wolkenkrabbers en
fabrieksschoorstenen. Het geruis van de riethalmen
in de kreken van het Hollandse merengebied heb
ben zij nooit gehoord en het fluiten van een me
rel kent men ten hoogste nog via de geluidsinstal
latie van de radio. De kinderen kennen de automer
ken beter dan de namen van bloemen en vogels,
Want bloemen zijn er nog maar schaars te vinden
in de zonloze achtertuintjes en vogels horen hier
niet thuis zoals een dichter eens aan zijn papier
toevertrouwdewant
„Een vogel hoort niet in een straat de wolken
krabbers kwetsen zijn hemel en het stof neemt
bezit van zijn vleugels. Voor zijn kraaloogjes
hangt mist van benzinedamp en autogeraas
blust het vuur van zijn stem
Neen, een vogel hoort niet in een straat. De
kinderen schreeuwen als zij l?em zien en de
jongens jagen hem op. Angstig zal hij in een
hoek kruipen, een hoek waar het naar urine
stinkt. En vroeg of laat valt er een hoed over
hem heen."
Het is een bitter vers van iemand die op de rand
van de stad wat verloren ligt te dromen, terwijl
hij zijn fiets voorzichtig even tegen een der laatste
wachtposten van de natuur heeft gezet een dap
pere kaarsrechte boom met een kruin zonder vo
gels.
Ginds steken de lichtmasten hem de loef af zij
buigen zich reeds dreigend naar hem toe, terwijl
de zware touringcars langs hem heen denderen.
|7 EN boom en een mens alles wat leeft op deze
treffend geschoten foto. Een boom en een mens
op de grens van twee werelden op de grens van
natuur en dode materie, waartussen de mensen
'nifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
ftllllllllllllllllllllllllflIilllflIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIilllitllllllllllllllllllllllllllllli
gedwongen zijn te leven. Waar zij liefhebben en
haten, waar geleden wordt en gelachen, waar brui
loft wordt gevierd en doodsgebeden worden gepre
veld, waar kinderen worden geboren en kinderen
sterven. Goddank dat er op de achtergrond nog een
toren boven alles uitrijst, waaruit om de zoveel tijd
levende carillonklanken over de stad luiden speels
buitelend of plechtig psalmerend.
Ligt de jonge man van deze foto hiernaar te luis
teren? Los en ontspannen te luisteren naar een stem
van de hemel boven de duivelse dynamiek van een
moderne stad. Hoort hij een engel uit de hemel
>n een laatste lied, voordat de mens voorgoed doof
wordt voor het verlossende Woord van God? Doof
wordt door het geraas der machines en geautoma
tiseerd door de moderne vooruitgang? Of moet de
nens hier zijn God maar trachten te vinden in een
efficiënte tijdsbesteding of in het bereiken van een
"instgevend beroep?
Straks zal de stad zich toornig en onafwendbaar
•ver de dromer heenschuiven. Verschrikt zal hij
ipspringen en in paniek zijn fiets pakken en zijn
:ang in het moderne verkeer voortzetten. Een beet-
;e beschaamd om zijn tijdverknoeien. Hij zal dan
vel verloren gaan in de naamloze massa, zoals er
zovelen verloren gaan en buigen voor de demon
der Vooruitgang. Maar de toren ginds blijft om
hoog wijzen nog rijst hij boven de hoogste flat-
'ebouwen uit. Nog zingt het carillon zijn liederen
ran tijd en eeuwigheid, van hemel en de bloeiende
svde boven de stad uit.
Hoelang nog?
X.
We zetten onze locomotief voor een
zeer zwaar lopende trein: liet zal ons
tempo sterk vertragen. Zelf zat ik lie
ver in een wagon achter de locomotief
van de Wereldraad maar als we
nu tot locomotief bestemd zijn het
zij dan zo!"
45 miljoen ontheemden
„Het lot van 45 miljoen vluchtelin
gen legt ons vandaag de ernstig-ste
morele plicht op van onze tijd." Al
dus drElf an Rees in een oproep
van de internationale commissie voor
het Vluchtelingen jaar, die enkele da
gen geleden werd gepubliceerd. „De
geschiedenis heeft allen, die ver
schoond zijn gebleven van het harde
lot van ontworteling en verarming
de bindende verantwoordelijkheid op
gelegd voor de ontheemden van deze
wereld zorg te dragen."
Dr. Rees, die te Genève deze op
roep deed als voorzitter van de in
ternationale commissie, een associatie
van vijftig internationale vrijwillige
hulporganisaties welke betrokken zijn
bij het vluchtelingenprobleem, is de
permanente vertegenwoordiger in Eu
ropa en adviseur voor vluchtelingenza
ken van de commissie der kerken in
zake internationale aangelegenheden,
een gezamenlijke instantie van de We
reldraad van Kerken en de Internatio
nale Zendingsraad.
Dr. Rees maakte bekend, dat ter
ondersteuning van het speciaal door de
Verenigde Naties ingestelde jaar
tientallen miljoenen gelovigen van uit
eenlopende gezindten en wereldgods
diensten gebeden zullen storten voor
het welslagen van het vluchtelingen-
jaar, zulks in diensten tijdens de na-
week van 26 tot 28 juni.
De voorgenomen actie is volgens
dr. Rees „een der grootste afzonderlijke
manifestaties van verenigd en uni
verseel gebed in de geschiedenis der
mensheid". Protestanten, rooms-katho-
lieken en Joden over de gehele wereld
zullen hun gebeden opzenden. Ook
hoopt men. dat de Dalai Lama een op
roep tot gebed zal richten tot de Boed
dhisten en dat de Aga Khan alsmede
de ministers van binnenlandse zaken
in de mohammedaanse landen het
zelfde zullen doen t.a.v. de inwoners
in hun landen.
Volgens recente gegevens bedraagt
het aantal ontheemden in de wereld
op het ogenblik 45.000.000 personen.
Hiervan bevinden zich meer dan
27.500.000 in Azië, meer dan 18.000.000
in Europa en 170.000 in Afrika. Het
totaal aantal vluchtelingen in de we
reld is van de zelfde orde als het
inwonertal van heel Frankrijk, van
de Westduitse Bondsrepubliek of van
het Verenigd Koninkrijk.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Amsterdam (Parkkerk
gemeente. vac. M. M. Groeneberg): P H
Quartel, te Rotterdam-Delfshaven' te Ók-
kenbroek (toez.): J. Roldanus, kand. te
Utrecht.
GEREF. KERKEN
BT?r.°®P?n te Huizen (N.H.): G. Rang,
te Vijfhuizen. Aangenomen naar Amster
dam (evang pred. vac. H. U. Buitink):
G. van Halsteren te Hoornsterzwaag. Be
dankt voor IJsselmonde-West: L Schuur
man, te Giessenburg.
CHR. GEREF. KERKEN
Tweetal te Ermelo: G. Blom, te Meer
kerk en M. S. Roos, te Alphen a. d. Rijn.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Opheusden: M. Blok, te
Rijssen.
Bij het op 18, 19 en 20 juni gehouden
eindexamen van de afdeling hogerebur
gerschool-B aan het Christelijk Lyceum
voor Zeeland slaagden: de heren M
Bliek, H. J. W. Elzerman, L. j Hart:
man. J. Kerkhof te Goes. M. C in 't
Anker te Sohore. H. de Jonge te Yerse-
ke, I. J. Luteyn. M. Moerman te Nissa
P. C. Oele en C. P. Roose te Kloetinga.