Jaag die ondragelijke Rheumathiek uit uw leden. euws ui it be k er!;en Ruim 35.000 bezoekers op ZLM-dagen te Aardenburg Grensgebied Ontmoetingen KRUSCHEN Geref. ambtsdragers is fictie Gebrek aan godsdienstvrijheid in West-Duitse Bondsrepubliek? Wij moeten ons uiterste best doen dat het nieuwe kabinet slaagt £$so] Uit de kerken Begin vandaag nog 'n bloedzuiverende Kruschenkuur. Prof. dr. H. Ridderbos: Wisselbeker voor school Zierikzee RUNDVEEKEURING EILAND THOLEN Afscheid ds. Kloosterman Belg als eerste Chr. Gereformeerde kerk herinnerde aan zendïngshoodschap Opruiende lectuur in BELGISCH CONGO Opheffing schorsing vrijgemaakte Bruins Slot op A.R. partij com nt Rijdend Bijbelhuis LACH EN VERDUBBEL MET ESSO BENT U BETER UIT! Twee mogelijkheden DR. VAN MINNENGeref. kerken zijn locomotief voor zwaar lopende trein Overheid steunt chr. kunstmaand Oproep tot medewerking aan Vluchtelingen jaar Examens Chr. Lyceum Maandag 22 juni 1959 ZKEUWS'H DAGBLAD Pag. 4 Advertentie eerste kopje tnee doet S«8: wonderen. Begin er mor gen mee! Van een onzer verslaggevers AARDENBURG De ZLM- dagen van 1959 zullen in de anna len van de organisatie met gulden letters worden gecalligrafeerd. De wat oppervlakte, deelname en programma betreft grootste landbouwexpositie die ooit in Zee land gehouden werd, heeft tevens een record aan bezoekers mogen noteren. Toen de vele harde wer kers achter de schermen zaterdag avond de balans opmaakten, bleek de West-Zeeuwsvlaamse driedaag se een groot succes te zijn geweest. Met rond 35.000 bezoekers. Ook de derde en laatste dag trok ve le duizenden naar de prachtige terrei- St.-ANNALAND. Vrijdag werd de jaarlijkse rundveepremiekeunng gehou den. Op deze keuring uitte ir. Harmsen de wens, dat er op Tholen wel wat meer belangstelling diende te komen, opdat dit eiland niet aohteT zou blijven bij andere gebieden. De jury bestond uit de heren ir. Harmsen, Kleinepier, Vos en Tas. De uitslag was als volgt: Oudere stieren: le pr. Leopold 7, eig. Mach. Anthonisse (Poortvliet). Jongere stieren. 2e pr. Hote, eig. W. A. Boogaard (Sint-Annaland). le Kalfskoeien. le nr. Geerte's Lueie. eig. Mach. Anthonisse, le pr. Trijntje, le pr. Rintje 117. eig. van beide J. L, Fase (Poortvliet), 2e pr. Beatrix 7, eig. Gebr A. L. en I. P. Hage (Sint-Maar tensdijk). 2e Kalfskoeien. 2e pr. Janna 7. 3e Kalfskoeien, la pr. Blom, lb pr. Zwart je. eig. alle drie G. Dorst (Sint-Maar tensdijk). 4e Kalfskoeien, le pr. Jukke. eig. Mach. Anthonisse. Oudere Kalfs koeien, la pr. Gonda, eig. Gebr. A. L. en I. P Hage, lb pr. Marietta, le pr. Deka's Geertje 11. ld pr. Maaike, eig. alle drie Mach. Anthonisse. KLOETINGE. Ds. P. Kloosterman, Ned. hervormd predikant alhier, zal op 30 augustus afscheid nemen van zijn ge meente, waarna 'hij de daaropvolgende zondag, 6 september, intrede hoopt te doen in Rotterdam-Charlois. na vooraf te zijn bevestigd door ds. A. de Meije- re. zijn a.s. plaatselijke collega. nen van de Elderschans, waar zater dag het programma in het teken stond van sport en muziek. In de morgenuren hadden, zoals de traditie wil. de sportwedstrijden plaats van de ZLM-huishoudscholen. De meis jes -van Zierikzee gingen met de wis selbeker strijken dank zij prestaties op de grasmat die ver boven die van hun concurrences uitstaken. Einduitslag: 1. Zierikzee 4191 V4 punt; 2. Kruiningen (4077), 3. Oostkapelle (404314), 4. Terneuzen (401814), 5. Haamstede (3887), 6. Schoondijke (3765), 7. Axel (371014), 8. Tholen (3272), 9. Kortgene (3251). De internationale behendigheidswed strijden met tractoren tussen landbouw- jongeren uit Frankrijk, België en Ne derland, trok veel belangstelling. De Belg José de Clerq te Schuiferskapelle plaatste zich ver voor de anderen op de eerste plaats met 273 straf punten. De naar Frankrijk geëmigreerde Roger de Brouwer uit Bourbourg werd no. 2 met 366 strafpunten, terwijl M. de Vos uit Koudekerke de eer van Nederland op hield door met 371 strafpunten als der de te eindigen. Verdere uitslagen: 4. George Kosters te Dudsele (België) 383 str.p.; 5. Joseph Baillie te Drunchem (Fr.) 388 str.p.; 7. L. Verhage te Koudekerke (421); 8. P. Jansen te Hoek (422), 9. A. van Ndeuwenhuizen te Tholen (462), 10. L. v. d. Linde te Kortgene (469); José Cysouw te Biervliet (495) en Van Daale te Poortvliet (514). Naarmate de zon steeg, werd de schare ZLM-gasten groter. Met volks dansen door de leerlingen van de Prin ses Marijke-huishoudschool te Schoon dijke, turndemonstraties door het Keur korps van de Zeeuws-Brabantse Turn kring ,,De Zebra", een heropvoering van het zo geslaagde openluchtspel en het muzikale optreden van de Amster damse Politiekapel. liep ook de derde ZLM-dag ten einde. Om acht uur sloten de ZLM-organisa- toren de toegangspoorten naar de El derschans. De ZLM-tentoonstelling-1959 was ten einde. Landbouwdagen die in alle opzichten buitengewoon geslaagd genoemd kunnen worden. Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG. De Classis Mid delburg van de Chr. Gereformeerde .Kerk hield zaterdag een zendingsmid dag op het terrein bij de tennisbanen in het Zanddorp. Na het openings woord van ds. S. v. d. Molen uit Mid delburg, sprak ds. R. Kok uit Ede over het onderwerp „Door kastijding en beproeving komt het werk der zending tot bloei". Uitgaande van Habakuk 3 zette ds. Kok uiteen, dat het vuur van Gods liefde eigenlijk uit drie delen bestaat: kastijdingsvuur, beproevingsvuur en zendingsvuur. Na een korte pauze hield ds. L. S. iden Boer uit Sassenhedm een causerie over ..De kleine jongen met het pakje brood". De predikant nam als uitgangs punt Johannes 6, waarin verhaald wordt van de wonderbare spijziging. De discipelen (en ook wij) hebben het zendiingsbevel mee gekregen. Omdat ze de macht van hun opdrachtgever niet kennen, lopen ze voortdurend vast, zo als het verhaal van de vijf broden en de twee vissen ons ook laat zien. De volgelingen van Jezus vragen zich af hoe het mogelijk is, dat door die kleine jongen met dat ..pakje brood met beleg" vijfduizend mensen te eten kunnen krij gen. Toch kon het. De menigte werd verzadigd en er bleven zelfs nog twaalf manden over. Deze waren voor de heide nen, aldus ds. Dear Boer. Het verhaal rondom deze jongen vormt een rijke les voor hen, die arbeiden in 's Heren Wijngaard. La-ten wij dan het bevel van Jezus opvolgen en met onze kleine kracht naar Hem gaan. Er zijn immers geen grenzen aan Jezus' macht. Ds. J. v. Dijken uit Biezelinge sprak een slotwoord. Ongeveer drie of vier maal per J. CJ O J Cj week verspreiden onbekenden strooi biljetten onder de inlandse bevolking van Belgisch Congo, die tot doel heb ben een sfeer van onzekerheid en on tevredenheid jegens de overheid te scheppen. Sommigen zijn opgesteld in de inlandse taal, andere in het Frans. De inhoud is in strijd met de waar heid. Zo leest men. dat de regering aan leden van stammen uit Opper-Con- go 41/2 miljoen frank heeft aangeboden om tegen de Bakongo te strijden. De namen van vooraanstaande politieke leiders worden in deze pamfletten ge noemd. Aan de palen' van de stads verlichting vond men pakken met der gelijke strooibiljetten, waarin de bur gerlijke overheid en de geestelijkheid gehekeld werden. De meeste opruiende geschriften eisen onmiddellijke onaf hankelijkheid. Sommige zijn opgesteld uit naam van de Akabo, maar gezien de stijl wijst niets erop, dat zij door leden van de Akabo zijn opgesteld. (KNP) Prof. dr. Herman Ridderbos, eind redacteur van het Gereformeerd Week blad zegt, ter opklaring van de situ atie. ontstaan door de toenadering van gereformeerden en vrijgemaakten, iets over wat telkems weer (ook in de stukken van de gereformeerde ge meenten van Almelo en Baarn en van prof. Veenhof) heet: de schorsingen opheffen, van rechtskracht ontdoen of iets dergelijks. „Het schijnt mij nodig te zeggen, dat dit een fictieve zaak is, om de eenvoudige reden, dat de zgn. vrijmaking en uittreding uit het kerkverband al deze schorsingen van kracht hééft beroofd, zodat er niets meer op te heffen valt. Als ik een voorbeeld mag gebruiken: stel dat ik bij iemand als rentmeester UTRECHT „Het is duidelijk, dat de socialisten terug willen in het kabinet, maar dan op de voorwaarden, die zij stellen. Met dit streven van de P.v.d.A. op de achtergrond, moeten wij er allen onze uiterste best voor doen, dat het nieuwe kabinet slaagt". Met deze woorden eindigde de voorzitter van de A.R. Tweede Kamerfractie, dr. J. A. H. J. S. Bruins Slot, zaterdagochtend zijn rede op het partij- convent, dat in Utrecht werd gehouden. KAPELLE. VandaagOmaamdag) komt het rijdend bijbelhuis van het Ned. Bijbelgenootschap naar Kapelle, om huis aan huis de uitgaven van het NBG aan te bieden. Drie dagen zal men op Kapelle blijven. Daarna gaat men donderdag en vrijdag naar Bieze linge. - Onder leiding van de secretaris, de heer D. P. Versluis, maakte de Chris telijke Reisvereniging „Voorwaarts" uit Terneuzen een zesdaagse reis naar het Neckardal, waarbij d'e route op de heen weg gekozen was via Luxemburg en Saarland en op de terugreis langs de Rijn tot Koblenz en over de Hundsrück naar Waterloo, waar het afscheidsdiner wacht te. De AVO-collecte bracht te Wol- I faartsdijk op 50. Advertentie het genoegen, dat U hebt van een motor die in tip-top conditie verkeert. Esso Extra Motor Oil smeert perfect bij alle motortemperaturen en heeft ongekende anti-slijtage eigenschappen. Dubbel genoegenU rijdt extra prettig en extra zuinig I Ook voor het tanken even denken! Goed zo, stop bij Esso, want 'X/-/ W* a M De heer Bruins Slot illustreerde dit socialistische streven aan de hand van een artikel van de heer De Kadt, dat hij niet minder dan een ultimatum noemde. Hij herinnerde er ook aan, dat de P.v.d.A. tijdens de kabinetsfor matie verklaard heeft, te willen onder handelen, maar dat de weg naar on derhandeling gesloten was met een deur, waarop de P.v.d.A. zelf vier gren dels geschoven had, nl. de Nieuw-Gui- nea-politiek, het socialistische stand punt t.a.v. de wijziging van de dienst plichtwet, de loonpolitiek en de socia listische eis, dat er een sterke binding moet zijn tussen de kamerfracties en de geestverwante ministers in het ka binet. Wat betreft het conflict over de be lastingvoorstellen, dat in december jl. tot de kabinetscrisis leidde, merkte dr. Bruins Slot op, dat de heer Hof- stra, toen minister van financiën, de ene avond de argumenten van beide zij den redelijk noemde, terwijl hij de vol gende avond de portefeuillekwestie stel de. Er is aan alle kanten gediscussieerd over de vraag, wiens schuld het is, dat de breuk is ontstaan, maar dat is niet de vraag waar het om gaat. Het gaat om de vraag, wie terecht op zijn stuk is blijven staan en dan is het duide lijk, dat het bij de rechtse partijen ging om het principiële punt, dat zij de socialistische dictatuur niet konden aanvaarden. ..Men heeft mij wel een socialisten-j vreter genoemd", aldus de heer Bruins 1 Slot, „maar ik wil wel verklaren, dat als het gaat om het consumeren van politieke tegenstanders, ik liberalen net zo lekker vind als socialisten. „De voorzitter van de kamerfractie herin nerde er ook aan. dat hij de elfde de cember de schoonste dag in zijn par lementaire loopbaan heeft genoemd. Hij verklaarde hiervoor twee redenen te hebben gehad. In de eerste plaats is, uadat prof. Romme twaalf jaar lang gezegd heeft, met de P.v.d.A. te wiilen samenwer ken, maar niet tot elke prijs, nu dui delijk geworden, welke prijs hij heeft bedoeld. Aan het feit, dat dit niet eer der duidelijk is geworden, hebben we ?en slechte Indië-politiek te danken ge had, aldus de heer Bruins Slot. De tweede reden was, dat het sprookje, als «ou Nederland niet geregeerd kurinen worden zonder socialisten, nu uit de we reld geholpen kon worden. Over de kabinetsformatie zei dr. Bruins Slot o.m., dat er ten onrechte kritiek is geoefend op de houding van de heren Biewenga en Hazenbosch, toen deze kandidaat-ministers in onder handeling bleven met prof. De Quay, nadat deze de heer Zijlstra had laten v-allen. Prof. Zijlstra had, evenals de andere prot.-chr. en r.k. ministers, de hem aangeboden post ter beschikking gesteld, om de formateur uit de im passe te helpen, waarin deze geraakt vas, toen er geen c.h. ministers te /inden waren. De heren Biewenga en Hazenbosch konden niet anders dan zich ter beschikking houden en afwach ten, waartoe de verschuivingen zouden leiden. Toen bleek, dat zij niet het ge wenste resultaat opleverden, hebben ze 1 zich teruggetrokken. Dr. Bruins Slot besprak tenslotte de regeringsverklaring. In het sociaal-eco nomisch beleid van het kabinet heeft de a.r.-fractie, nadat haar vragen door de regering bevredigend zijn beant- i woord, wel vertrouwen, maar wat er over het landbouwbeleid gezegd is, acht zij niet bevredigend. Wij meenden te mogen verwachten, dat er met gro- i te voortvarendheid gewerkt zal worden aan de verbetering van de levensom standigheden op het platteland, wat niet alleen voor de landbouw maar ook voor de middenstand en de industrie /an groot belang is. Het melkprijs- vraagstuk dient bezien te worden in sa menhang met het gehele landbouwprijs- jeleid. De a.r.-fractie wijst, met eer deel van de S.E.R., inkomenstoeslagen per bedrijf af. Toeslagen uit de schat kist dienen slechts èen aanvullende plaats te hebben en dan per produkt, niet per bedrijf. Ongerust is de a.r.-fractie ook ten opzichte van het wetsontwerp op het voortgezet onderwijs, de zg. mam moetwet. Het bijzonder onderwijs krijgt in dit wetsontwerp een veel te sterke binding aan de overheid. ,,Wij zijn als a.r.-partij in de schoolstrijd geboren, wij kunnen niet instemmen met zaken, die de vrijheid van onderwijs in het gedrang brengen", verklaarde dr. Bruins Slot onder applaus van de ver gadering. Aan het begin van deze ochtendbij. eenkomst van het partijconvent her dachten de aanwezigen de heren Chr. v. d. Heuvel en Prof. dr. W. Rip. „Met hen zijn twee figuren heenge gaan, die uit de kring van de land bouw voortkwamen en die in brede kring een groot vertrouwen genoten. Wij houden hun werk en hun persoon in dankbare nagedachtenis", aldus de voorzitter, dr. Berghuis. Sedert 1954 pogen de Europese le den van de Baha'i-beweging een ruim een eeuw geleden uit de Islam voortgekomen religieuze gemeenschap die zichzelf beschouwt als de eenheid brengende bekroning van alle gods diensten in het gebied van Frankfurt am Main een grote tempel te bou wen als gemeenschappelijk centrum. De Duitse groep heeft vijf jaar lang tevergeefs geprobeerd een bouwter rein en de bouwvergunning te verkrij gen. Karl-Rudolf Brasen vraagt zich in het te Hamburg verschijnende alge mene zendingsblad Das Wort in der Welt af waar dat aan ligt. De beslis sing. zo schrijft hij, is voor de over heidsinstanties zeker niet eenvoudig. Men kan vele bezwaren tegen de bouw opperen: de enorme afmetingen van de beoogde tempel, die in geen ver houding staan tot het ledental van de Baha'i-beweging in Duitsland, of zijn architectonisch karakter, dat volgens stedebouwkundige opvattingen niet past in het Duitse landschap zoals dat in de loop der tijden gestalte heeft ge kregen. Maar deze argumenten lijken niet de beslissende rol te hebben ge speeld. Veeleer heeft men zich, naar de Frankfurter Rundschau het uit drukt, toegelegd op een „intrige- en coulissenspel als nooit tevoren" om het bouwplan te verijdelen. Bedenkelijk vindt Brasen de houding van de kerken in deze affaire. De Evangelische kerk heeft vijf, de Rooms-katholieke kerk één protestver gadering gehouden: bovendien vonden gebedsdiensten plaats en probeerde de geestelijkheid alle betrokken verant woordelijke instanties te beïnvloeden. Is dat onze weg, zo vraagt hij, om de godsdiensten te ontmoeten? Deze dringende vraag moet de protestantse christenheid in Duitsland zichzelf voor leggen. Karl-Rudolf BBrasen besluit zijn stuk als volgt: .„Het gaat niet alleen om het gebod te zijn en om het gelijke recht vnor allen, dat wij christenen immers ook in landen met overwegend niet- christelijke bevolking inroepen, maar om de opdracht der Kerk van Jezus Christus in de wereld. Christus heeft ons vrijgemaakt, opdat wij, in het vertrouwen, dat Hij de Heer van de wereld is, ook voor de poorten van de| hel niet bang behoeven te zijn. Waarom willen we dan met angst en hysterie ons ef.gen standje bewaken? Moest de kracht van de bevrijdende genade Gods ons niet juist zo van ons zelf bevrijden, dat wij de wereld en ook de wereld van de godsdien sten in ons eigen huis zouden kun nen ontmoeten? Hebben we eer; vrij heid met beperkte aansprakelijkheid, of zijn we „recht frei"? Aldus Karl- Rudolf Brasen in Das Wort in der Welt. in dienst ben en over de sleutel van zijn brandkast mag beschikken: stel, dat ik ongenoegen met hem krijg en hij mij de sleutel ontneemt; stel ver der, dat ik dit niet neem en in dienst van een ander treed. Moet hij dan, wanneer wij achteraf weer goede vrienden worden, mij ten bewijze daarvan vóór alle dingen die sleutel teruggeven, ook al ben ik nog niet in zijn dienst teruggekeerd en ben ik daarover nog met hem in onder handeling? Is dit niet even 'waas als dat men zegt: wij moeten de schor singen opheffen van hen, die thans in een andere kerk ambtsdrager of lid zijn? Ik kan mij niet indenken wat dit betekenen kan. Ik kan mij daar om ook niet indenken, wat er nu in Almelo met die vrijgemaakte broeder gebeurd is, die van zijn schorsing in de Gereformeerde kerk ontheven is. Kan hij, zonder lid van de Gerefor meerde kerk te zijn. daar weer als ouderling optreden? En wat, als de ge schorsten al overleden zijn en als dan toch geëist wordt, dat ook hun schor sing wordt opgeheven („de levenden en de doden")? Ik kan mij er echt niets verstandigs bij denken. Twee dingen zijn mogelijk: a) de Gereformeerde kerken komen tot het inzicht, dat zij in de jaren 1945 e.v. ten onrechte schorsingen heb ben toegepast. Dan moeten zij hun schuld daarover belijden, maar dit kan die schorsing niet weer teniet doen of opheffen. Want het voorwerp van die schorsing heeft, weliswaar te gen zijn belofte in. zich er niet naar gedragen, maar is heengegaan. b) De Gereformeerde kerken komen niet tot dit inzicht, maar zijn wél be reid om de geschorsten, die zich mei haar willen herenigen, weer als ambts dragers in volle rechten te ontvangen. Dat zijn mogelijkheden. Maar de schorsing opheffen van iemand, die zich onttrokken heeft, is een ongerijm de zaak. Want er is ten slotte zo iets geweest als „vrijmaking". Men kan nu eenmaal niet heengaan en tegelij kertijd gebleven zijn. En wie eenmaal heengegaan is, moet geen eisen stel len. als ware hij gebleven." Aldus prof. dr. H. Ridderbos in het Gereformeerd Weekblad. Onder de naam ..Voorhof" zal in no vember 1959 in Nijmegen een inter kerkelijke kunstmaand gehouden wor den met manifestaties op het gebied van kerkelijke kunst, kerkbouw, litur gie. kerklied en kerkelijk spel in de trant van het Engelse „religious dra ma". Deze kunstmaand komt tot stand door samenwerking van rooms-katho- lieken en protestanten. De leiding be rust o.a. bij ds.. Jan Wit (Waalse ge meente). mgr. C. J. E. N. van Dijck (deken van Nijmegen), ds. F. J. Han sen (herv. predikant), dr. W. van der Grinten (r.k. geestelijke) en hoofd ambtenaren van de gemeente Nijme gen. Nijmegens gemeentebestuur steunt de organisatie met een subsidie van 4000, terwijl ook het ministe rie van onderwijs, kunsten en weten schappen, het Prins Bernhardfonds en het Gelders Anjerfonds steun verle nen. De gereformeerde studentenpredi kant dr. J. M. van Minnen, komt, door bestudering van de acta der gerefor meerde oecumenische synode en door het rapport van de deputaten inzake de oecumene, tot de conclusie, dat toetreding van de Gereformeerde ker ken faf de Wereldraad van Kerken niet mogelijk is. Goed, zo merkt hij op, het zij dan zo (hoezeer hij dit persoonlijk blijft betreuren). „Laten we dan flink en duidelijk zijn: niet de wereldraad, maar de ge ref. oecumenische synode. In elk ge val is dan een vruchtbaar terrein voor het beleven van onze roeping gevon den. We zijn in dat gezelschap verre weg de grootste kerk, we hebben de Vrije Universiteit en een sterke ont plooiing van christelijke organisaties. We zullen in de gereformeerde oecu mene ongetwijfeld ten zegen kunnen zijn. En dan moeten de teleurgestel- den onder ons (waaronder ondergete kende) maar niet teveel blijven omzien naar het verloren paradijs van de We reldraad; stellig zouden we daar nooit die invloed hebben kunnen uitoefenen die we in de gereformeerde oecumene kunnen uitstralen; we zouden daar ve le jaren zuiver receptief aanwezig heb ben moeten zijn. Ik geloof, dat de aan wezigheid van onze kerken in de gere formeerde oecumene tot nu toe, pre ventief, reeds van grote betekenis is geweest. Moge ze het in de toekomst ook positief zijn. T7IGENLIJK voel ik er op het ogenblik veel meer -1 voor om, evenals die mijnheer op bijgaand plaatje, los en lui ergens op een grastapijt te liggen dan achter een schrijfbureau een stukje bij een plaatje te schrijven, terwijl de zon mij in de nek kittelt. Zo maar wat te dromen over... ja, waarover? Ik weet niet waar die jonge man op de foto aan dacht op zijn stukje grasveld, terwijl de stad dreigend op hem afkomt en het grote stadsverkeer vlak langs hem heen davert. Vlak bij hem is nog een boom die een van de laatste in de buurt nog stand houdt tegen de massale frontaanval van beton en staal. Tussen dat geweld op de achtergrond wriemelen tienduizenden mensen en mensjes. Zij kennen de wijde polders niet meer en de open Hollandse luch ten zijn hier besprongen door wolkenkrabbers en fabrieksschoorstenen. Het geruis van de riethalmen in de kreken van het Hollandse merengebied heb ben zij nooit gehoord en het fluiten van een me rel kent men ten hoogste nog via de geluidsinstal latie van de radio. De kinderen kennen de automer ken beter dan de namen van bloemen en vogels, Want bloemen zijn er nog maar schaars te vinden in de zonloze achtertuintjes en vogels horen hier niet thuis zoals een dichter eens aan zijn papier toevertrouwdewant „Een vogel hoort niet in een straat de wolken krabbers kwetsen zijn hemel en het stof neemt bezit van zijn vleugels. Voor zijn kraaloogjes hangt mist van benzinedamp en autogeraas blust het vuur van zijn stem Neen, een vogel hoort niet in een straat. De kinderen schreeuwen als zij l?em zien en de jongens jagen hem op. Angstig zal hij in een hoek kruipen, een hoek waar het naar urine stinkt. En vroeg of laat valt er een hoed over hem heen." Het is een bitter vers van iemand die op de rand van de stad wat verloren ligt te dromen, terwijl hij zijn fiets voorzichtig even tegen een der laatste wachtposten van de natuur heeft gezet een dap pere kaarsrechte boom met een kruin zonder vo gels. Ginds steken de lichtmasten hem de loef af zij buigen zich reeds dreigend naar hem toe, terwijl de zware touringcars langs hem heen denderen. |7 EN boom en een mens alles wat leeft op deze treffend geschoten foto. Een boom en een mens op de grens van twee werelden op de grens van natuur en dode materie, waartussen de mensen 'nifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ftllllllllllllllllllllllllflIilllflIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIilllitllllllllllllllllllllllllllllli gedwongen zijn te leven. Waar zij liefhebben en haten, waar geleden wordt en gelachen, waar brui loft wordt gevierd en doodsgebeden worden gepre veld, waar kinderen worden geboren en kinderen sterven. Goddank dat er op de achtergrond nog een toren boven alles uitrijst, waaruit om de zoveel tijd levende carillonklanken over de stad luiden speels buitelend of plechtig psalmerend. Ligt de jonge man van deze foto hiernaar te luis teren? Los en ontspannen te luisteren naar een stem van de hemel boven de duivelse dynamiek van een moderne stad. Hoort hij een engel uit de hemel >n een laatste lied, voordat de mens voorgoed doof wordt voor het verlossende Woord van God? Doof wordt door het geraas der machines en geautoma tiseerd door de moderne vooruitgang? Of moet de nens hier zijn God maar trachten te vinden in een efficiënte tijdsbesteding of in het bereiken van een "instgevend beroep? Straks zal de stad zich toornig en onafwendbaar •ver de dromer heenschuiven. Verschrikt zal hij ipspringen en in paniek zijn fiets pakken en zijn :ang in het moderne verkeer voortzetten. Een beet- ;e beschaamd om zijn tijdverknoeien. Hij zal dan vel verloren gaan in de naamloze massa, zoals er zovelen verloren gaan en buigen voor de demon der Vooruitgang. Maar de toren ginds blijft om hoog wijzen nog rijst hij boven de hoogste flat- 'ebouwen uit. Nog zingt het carillon zijn liederen ran tijd en eeuwigheid, van hemel en de bloeiende svde boven de stad uit. Hoelang nog? X. We zetten onze locomotief voor een zeer zwaar lopende trein: liet zal ons tempo sterk vertragen. Zelf zat ik lie ver in een wagon achter de locomotief van de Wereldraad maar als we nu tot locomotief bestemd zijn het zij dan zo!" 45 miljoen ontheemden „Het lot van 45 miljoen vluchtelin gen legt ons vandaag de ernstig-ste morele plicht op van onze tijd." Al dus drElf an Rees in een oproep van de internationale commissie voor het Vluchtelingen jaar, die enkele da gen geleden werd gepubliceerd. „De geschiedenis heeft allen, die ver schoond zijn gebleven van het harde lot van ontworteling en verarming de bindende verantwoordelijkheid op gelegd voor de ontheemden van deze wereld zorg te dragen." Dr. Rees, die te Genève deze op roep deed als voorzitter van de in ternationale commissie, een associatie van vijftig internationale vrijwillige hulporganisaties welke betrokken zijn bij het vluchtelingenprobleem, is de permanente vertegenwoordiger in Eu ropa en adviseur voor vluchtelingenza ken van de commissie der kerken in zake internationale aangelegenheden, een gezamenlijke instantie van de We reldraad van Kerken en de Internatio nale Zendingsraad. Dr. Rees maakte bekend, dat ter ondersteuning van het speciaal door de Verenigde Naties ingestelde jaar tientallen miljoenen gelovigen van uit eenlopende gezindten en wereldgods diensten gebeden zullen storten voor het welslagen van het vluchtelingen- jaar, zulks in diensten tijdens de na- week van 26 tot 28 juni. De voorgenomen actie is volgens dr. Rees „een der grootste afzonderlijke manifestaties van verenigd en uni verseel gebed in de geschiedenis der mensheid". Protestanten, rooms-katho- lieken en Joden over de gehele wereld zullen hun gebeden opzenden. Ook hoopt men. dat de Dalai Lama een op roep tot gebed zal richten tot de Boed dhisten en dat de Aga Khan alsmede de ministers van binnenlandse zaken in de mohammedaanse landen het zelfde zullen doen t.a.v. de inwoners in hun landen. Volgens recente gegevens bedraagt het aantal ontheemden in de wereld op het ogenblik 45.000.000 personen. Hiervan bevinden zich meer dan 27.500.000 in Azië, meer dan 18.000.000 in Europa en 170.000 in Afrika. Het totaal aantal vluchtelingen in de we reld is van de zelfde orde als het inwonertal van heel Frankrijk, van de Westduitse Bondsrepubliek of van het Verenigd Koninkrijk. NED. HERV. KERK Beroepen te Amsterdam (Parkkerk gemeente. vac. M. M. Groeneberg): P H Quartel, te Rotterdam-Delfshaven' te Ók- kenbroek (toez.): J. Roldanus, kand. te Utrecht. GEREF. KERKEN BT?r.°®P?n te Huizen (N.H.): G. Rang, te Vijfhuizen. Aangenomen naar Amster dam (evang pred. vac. H. U. Buitink): G. van Halsteren te Hoornsterzwaag. Be dankt voor IJsselmonde-West: L Schuur man, te Giessenburg. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Ermelo: G. Blom, te Meer kerk en M. S. Roos, te Alphen a. d. Rijn. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Opheusden: M. Blok, te Rijssen. Bij het op 18, 19 en 20 juni gehouden eindexamen van de afdeling hogerebur gerschool-B aan het Christelijk Lyceum voor Zeeland slaagden: de heren M Bliek, H. J. W. Elzerman, L. j Hart: man. J. Kerkhof te Goes. M. C in 't Anker te Sohore. H. de Jonge te Yerse- ke, I. J. Luteyn. M. Moerman te Nissa P. C. Oele en C. P. Roose te Kloetinga.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 4