Hem is het ernst met de humor KLEIN MAAR FIJN BEGINNEN ZEGT DE AMERIKAAN Badings' Salto Mortale: meesterlijk maar monotoon programma's Kijkmaan over de kim Zaterdag 20 juni 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 7 Tom „Dorus Mdndcrs^ rijn succes en zijn voorlopig - afscheid radio IN HET KORT televisie"] radio W1 vandaag E* ,ny. HB kritisch bekaken Urr muzikaal oogpunt beschouwd, is Henk Badings' televisieopera Salto Mortale een meesterwerk, dat onge twijfeld grote perspectieven opent voor de toekomstige elektronische klanken wereld. Dankzij een voorbeeldig teamwork tussen componist, regisseur, acteurs, vocalisten en niet te vergeten de geluidstechnici achter de schermen, is een werk tot stand gekomen, dat de grote veelzijdigheid van de componist naar voren brengt. Toch ontkomt men bij het zien en luisteren naar deze opera niet aan de indruk, dat een zekere monotonie in deze klankenwereld is waar te nemen, in het bijzonder waar het het gebruik van de menselijke stem betreft. Het karakter van de stem is slechts ten dele door de componist gewijzigd, hetgeen juist tegen de voortreffelijke en suggestieve achtergrond van het overige klankbeeld Iets karikaturaals geeft. Niettemin kan men de grootste be- wondering hebben voor de geslaagde play-back, een bijzonder moeilijke op gave voor de acteurs en actrices. Het werk in zijn geheel vormt een veelbelovende bijdrage van de Neder landse Televisie Stichting voor de (Advertentie) DORUS en gijn Saint Germain des Prés gaan morgenavond voor lange tijd afscheid nemen van tv-kijkend Nederland. En daar- mee verdwijnt dan tevens één van de beste vaste amusementsprogramma's van alle twaalf Eurovisielanden. ZONDAG 21 JUNI HILVERSUM I 402 m ochtend NCRV: 8.00 Nws en weerber; 8.15 Ge wijde muz; 8.30 Morgenwijding; 9.15 Or gelconcert. KRO: 9.30 Nws; 9.45 Gram; 9.55 Plechtige Hoogmis; 11.30 Gram; 11.55 Viool en piano. middag 12.15 Apologie; 12.35 Instr.octet; 12.55 Gram; 13.00 Nws; 13.05 De hand aan de ploeg, caus; 13.10 De Wanders hoorsp; 13.30 Gram; 13.45 Boekbespr; 14.00 Hol land Festival 1959: Tristan und- Isolde, -operav 15.50 Gram; 16.00 Idem; 16.10 Sport; 16.30 Vespers; IKOR; 17.00 Jeugd dienst. avond 18.00 Het geladen schip, causerieën; 18.30 De Kerk aan het werk caus; 18.40 Bijbelvertellinigen; NCRV: 19.00 Kerke lijk nws; 19.05 Verz progr; 19.30 Het evan gelie van Johannes, caus. KRO: 19.45 Nws; 20.00 Gram; 20.20 Cabaret; 20.50 Gram; 21.20 U bent toch ook van de partij? caus; 21.30 De werkers van het elfde uur, hoor sp; 22.20 Lichte muz; 22.40 Gram; 22.45 Avondgebed en lit kal; 23.00 Nws; 23.15 Limburgs symphonie ork; 23.5024.00 Gram. HILVERSUM II 298 m ochtend VARA: 8.00 Nws en postduivenber; 8.18 Gevar progr; 9.45 Geestelijk leven, caus. VPRO: 10.00 V d jeugd. IKOR: 10.30 Re monstrantse kerkd; 11.30 Vragenbeantw. middag AVRO: 12.00 Gram; 12.30 Sportspiegel; 12.35 Gram (verv); 13.00 Nws en S.O.S.; 13.07 De toestand in de wereld, caus; 13.17 Meded of gram; 13.20 Gevar progr v d sold; 14.00 Holl Festival 1959: Kamer- ork en soliste; 15.10 Tertulia bij Anita en Juanita, gespr; 15.30 Instr kwint; 16.00 Dansmuz; 16.30 Sportrevue. VPRO: 17,00 Gesprekken met luisteraars; 17.15 Neder land sinds 1945, caus. VARA: 17.30 V d jeugd; 17.50 Nws, sportuitsl en sport- journ. avond 18.30 Amus muz; 19.00 Reisbeschr; 19.30 Studentencabaret; AVRO: 20.00 Nws; 20.05 Promenade ork., koor en sol; 20.45 Inspecteur Vlijmscherp ondervraagt, hoor sp: 21.25 Herinneringen aan Louis Da vids; 22.15 Act; 22.30 Gram; 23.00 Nws; 23.15—24.00 Gram. 20.45 Orgelspel; 21.00 Cabaret; 21.15 Act; 21.30 Het Omroep ork en soliste; 22.15 Vierkante cirkels caus; 22.30 Gevar muz; 23.00 Nws; 23.15 vBeursber v New York; 23.17—24.00 Gram. TELEVISIE Stappersboef middag VARA: 17.00 V d kind. „Zo'n uitge sproken tv-ta- lent hadden we in heel Europa niet verwacht", luidden de perscommenta ren van Skan- dinavië tot Ita lië na Manders' eerste Eurovi sie-optreden in Tom Manders heeft in de tientallen televisie shows te veel artiesten om zich heen verzameld om ze allen hier de revue te kunnen laten passeren. Ondenkbaar is echter, dat meneer Cor Steyn met zqn hammondorgel zou ontbreken. Ab Kok en Sascha Denisent zorgden vaak voor de Franse sfeer. radio vandaag avond VARA- 20.00 Mensen en meningen in het voorbijgaan; 20.45 Afscheid van Si. Germain des Prés. Gezamenlijk progr. v. AVRO, KRO, VARA en VPRO; 22,00 Sport in beeld. MAANDAG 22 JUNI HILVERSUM I 402 m ochtend NCRV: 7.00 Nws; 7.13 Gram; 7.50 Een woord voor de dag; 8.00 Nws; 8.15 Sport- uitsl* 8.25 Gewijde muz; 9.00 V d zie ken- 9i0 Gram; 9.35 Waterst; 9.40 V d vrouw; 10.15 Theologische etherleergang; 11.00 Gram; 11.20 Voordr; 11.40 Gram; middag 12.00 Piano-recital; 12.25 Voor boer en tuinder; 12.30 Land en tumb meded. 12.33 Lichte muz; 12.53 Gram en act, 13.00 Nws; 13.15 Amus muz; 13.4a Gram, 14.05 Schoolradio; 14.35 Gram; 14.55 Ka- mermuz; 15.15 Gram; 16.00 Bijbellezing; 16.30 Kamermuz; 17.00 V d kleuters; ber: 17.45 Regeringsuitz De Paoease 17.15 V d jeugd; 17.30 Gram; 17.40 Beurs- vrouw. avond 18.00 'brgelspel; 18.30 Vocaal ens; 19.00 Nws en weerber; 19.10 Orgelconcert; 19.30 Radiokrant; 19.55 Gram; 22.00 Idem; 20.30 Jeugdconc; 21.10 Muz discussie; 22.00 Pari comm; 22.15 Lichte muz; 22.45 Avondoverdenking; 23.00 Nws en SOS- ber; 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II 298 m ochtend AVRO: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram; 18.00 Nws; 8.15 Pianospel;8.30 Gram; 9.00 Gym; 9.10 De groenteman; 9.15 Gram; 9.40 Morgenwijding; 10.00 Gram; 11.00 Kamerork en solist; 11.45 Voordr. middag 12.00 Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 V h platteland: 12.34 Lich te muz; 13.00 Nws; 13.15 Meded of gram; 13.20 Lichte muz; 13.55 Beursber; 14.00 Lichte muz; 14.15 V d vrouw; 14.45 Viool en piano; 15.15 Voordr; 15.30 Strijkkwar tet; 15.55 Gram; 16.50 Kinderkoor; 17.10 Gram; 17.50 Mil comm. avond 18.00 Nws; 18.15 Regeringsuitz Uitz v d Pacifistisch Socialistische Partij; 18.25 Amateursprogr; 18.50 Openbaar Kunstbe zit caus; 19.00 Muz caus; 19,25 Instr kwint; 19.45 V d jeugd; 20,00 Nws; 20.05 lichte muz; 20.30 Criminele causerieën: ZATERDAG. De Hilversumse zen ders wedijveren met elkaar in lichte muziek, die met zomers gemak groten deels wordt geleverd van de zwarte schijf. Voor de vroege uren: op Hilversum 2 operettemuziek 1-8.20), en Cor Steyn's Hammond-trio (18.45). Midden op de avond verdient vooral Hilversum 1 de aandacht, voor het liedjespro- gramma Boordje y los (20.40), en re- Af. tWV W, cente opnamen van jjf Nv. het bakvis-komeet- Jr /C \l h 'II je Conny Fro- boess (21.10). Aan- f V^ilSÖjXÉJ sluitend: Hits aan de spits, op Hil- j? versum 2 (21.30). -BOOftOJÉLOf Het middagconcert door het Radio Filharmonisch Orkest wordt geleid door Willem v. Otterloo, die om 15.25 (Hilv. 2) het programma opent met Berlioz' Ouverture Le Carnaval romain, en vervolgens Brahms' vier de symfonie uitvoert. Voor de serieuze muziekliefheb ber biedt het avondprogramma in het binnenland om 19.45 (Hilv. 1) weer de rubriek Populaire Klassie ken, waarin u kunt luisteren naar de violisten Rie Bresser, Henk Brouwer en Foppe Bakker, die tezamen met het Omroeporkest o.l.v. Roelof Krol Vivaldi's Concert voor drie violen en strijkers in F uitvoeren. Een kamermuziekconcert door het Virtuoso-Ensemble, met werken van Haydn en Mozart, wordt om 22.25 uitgezonden oner Engelands derde programma (194 en 464 m). r - radio morgen ZONDAG Voor de radioluisteraars is er deze avond ruime keus. Dr. Van Egeraat vertelt over Wenen (19.00) oj Hilversum 2, dat verder de avond be gint met het orkest Paul Godwin, en het gerenommeerde Haagse Studentenca baret. Van 20.05 af op deze zender operette muziek van Offenbach, de eerste af levering van het hoorspel Inspecteur Vlijmscherp ondervraagt, en een pro gramma over de hedjes van Louis Davids. Hilversum 1: Helmut Zacharias (20.00), Wegwijs (20.20), en het ver volg van De werkers van het elfde uur (21 30). Het middagprogramma staat in het teken van het Holland Festival 1959. Van de opname van de première van Wagners opera Tristan und Isolde, die maandagavond in Den Haag plaats had, kunt u om 14.00 over Hilversum 1 het derde en laat ste bedrijf beluisteren. Over de andere zender voert het Nederlands Kamerorkest o.l.v. Szy- mon Goldberg werken van Haydn uit. Na de 39ste symfonie, treedt als soliste op Janny van Wering, in het Concert voor klavecimbel en orkest in D (Hilv. 2: 14.20). In het avondprogramma is er om 20.50 (Hilv. 1) een grammofoon- platenconcert voor de Bel Canto liefhebbers. Het Weens Filharmo nisch Orkest met solisten (o.a. Eli sabeth Schwarzkopf en Irmgard Seefried) o.l.v. Herbert von Karajan voeren fragmenten uit te Nozze di Figaro van Mozart uit. zijn mondharmonicaparodie op zaterdagavond 6 juni. Het gevolg is, dat hij overstroomd wordt met aanbiedingen voor contracten. Manders blijft daar heel nuch ter onder en zegt: „Eerst 250 da gen door heel Nederland op tournee. Zaterdagsmiddags heb ik dan nog net tijd om 30 radio uitzendingen op te nemen. En daarna zullen we dan wel verder zien!" Niet kolderiek DORUS zit tegenover ons, op een terrasje aan het Rembrandtsplein, en houdt met één oog de gaande en komende man in de gaten die uit zijn „tent" Saint Germain des Prés komen. Nu is hij Tom Manders, maar zo even heeft hij als Dorus binnen zijn eerste nummer ten beste gegeven. Een sappige conférence, waarbij een def tig uitziend heer stevig op de hak werd genomen. Om de haverklap steekt Tom zijn hand omhoog om voorbijgangers te groeten; het lijkt wel of heel Amster dam hem kent. Dorus-privé is hele maal geen kolderiek mannetje, maar een bescheiden, gevoelig en bedacht zaam man, wie het ernst is met de humor. Als 'n aannemer JAT de t.v. betreft heb ik op dracht gekregen een plezierig ontspanningsprogramma te produ ceren, zonder pretentie»," steekt Manders van wal, „en daar heb ik mijn schonders onder gezet zoals een bouwvakker zijn vingers aflikt bij een héle fijne grote klus." Inderdaad heeft Mander» veel weg van een aannemer. Zijn fors postuur is er naar, maar méér nog zijn ver- mogien om een groot werk te over zien, en er net zo lang aan te bou wen tot vorm en inhoud helemaal naar zijn zin zijn. „Mijn klus was dus om iedere maand met een vast omlijnd schema bij Gijs Stappershoef aan te komen, en samen met hem een keus van vaste medewerkers, muziek, filmin lassen en geluidseffecten te maken. Vergeet daarbij de rekwisieten en costuums niet", voegt hij eraan toe, „want die doen je vaak de das om." drie keer heen en weer rijden naar Blaricum (want hij wil beslist geen uit huizig vader en echtgenoot worden); en dan nog iedere avond tot één uur 's nachts weer present op het Rembrandtsplein! „En bij ons in de studio", ver volgt de cameraman, „zijn hij en Gijs de enigen die uit die heksenke tel zoals je hun produktie gerust kunt noemen wijs kunnen worden," Ineenst ha bink...! DE BELICHTING i» Ingewikkeld overal staan jongens die op een teken het ene knopje uit moeten doen en het andere aan. De hengels waar de microfoons aan bungelen kun nen niet alle hoeken bereiken, zodat er ■weer extra vaste microfoons verdekt moeten worden opgesteld. En als u weet wat voor toer het is om al die geluidsopnamen en -effecten precies op de tiende seconde nauwkeurig te starten dan zou.. „Ha bink!" zegt opeens Tom, met het accent van Dorus, en slaat de camerajongen stevig op de schouder, „heb jij een snipperdag bij de NTS genomen om mij tussendoor nog effe te kunnen zien? Fijne meneer ben je, en de kijkers maar betalen....!" De terrasbezoekers schieten in de lach: ze hebben Dorus herkend. Maar hij wacht er zich wel voor, om in zijn eigen tijd de pias te gaan uithan gen. Nog éven blijft hij in zijn rol: „Ober, een rondje voor het terras!" roept hij naar binnen. En tot drie paartjes; „Maar dan moeten jullie stil zijn, want ik zit met de pers te pra ten." EN ogenblik later Is hij weer vol komen in het gesprek verdiept. Dat is typisch Tom Manders. In één man verenigd; de keiharde oer degelijke werker, en de joviale jongen, die ineens zijn vrolijke invallen hun gang kan laten gaan. Het zijn in hem geen tegen' stellingen. Het zijn kanten van één warme, kwikzilverachtig levendige persoonlijkheid. En dat heeft wel iets te maken met het geheim van dat doodge- E televisie „Effe" ^EN slanke Surinamer komt het terras op, en fluistert Tom iets in 't oor. „Effe optreden", roept hij ons toe, „om precies te zijn twaalf minuten", e<n met een soort zeemans pas beent hij zijn cabaret binnen. ,,Dat is nou de fijnste artiest om mee te werken", zegt een stem naast ons, en we herkennen een van de cameramensen van de NTS. die vrij wel alle drie seizoenen bij de produk tie van Een avond in Saint Germain des Prés betrokken was. „Gijs Stappershoef, de regisseur, en Tom Manders weten precies wat ze willen. Je verknoeit je tijd nooit, want alles is van minuut tot minuut uitgestippeld, en die twee vullen el kaar zó goed aan dat er eenvoudig nooit iets mis kan gaan tijdens de uit zending. Niet voor de poes PIE blonde jongeman zegt het met over- tuiging, en voor we de kans krygen item iets te vragen, vervolgt hy: „Maar W'e begrijpen geen van allen hoe een mens zo'n leven kan volhouden, geestelijk en lichamelijk." Tom Mandérs' dagindeling is inder daad niet voor de poes. Overdag voor radio of televisie repeteren; nieuwe nummers voor zijn cabaret instuderen; ZATERDAG Philippine Aeckerlin, Herbert Joeks, Bueno de Mesquita en de Fouryo's zij enkele van de arties ten die vanavond voor de camera's ko men in Dick van Bommel'8 Scherzo (21.00). Het wordt een show in vakantiesfeer, waarin 't-autootje" van de Rotterdam se Three Jacquets nog een keertje komt voorrijden. Vooraf 20 minuten impressies van Londen en New York, en kleinkunst door Georgette Hagedoorn en haar zoon Jules Royaards. Vlaanderen neemt een Oostenrijks programma over: de Lou van Burg show Jede Sekunde ein Schilling (20.20). Quizmaster Kulenkampff is met vakantie, en ook de Duitse t.v. profi teert nu van de gelegenheid, Jede Se kunde ein Schilling, waarin onze land genoot Lou van Burg optreedt als spel leider, over te nemen van Oosten rijk (20.30). televisie morgen ZONDAG Dorus neemt afscheid van de kijkers met een bloemlezing van de uitzendingen van Saint Germain des Prés in het afgelopen seizoen 120.45). Op de Vlaamse t.v.: Avonturen van de Texas Rangers (20.00), het variété programma Melodieën van Hans Flo wer (20.25), en een oude filmklucht (21.25). Het zondagprogramma van de Duitse televisie is rijk aan variatie. Er is praktisch onondêrbroken uitzen ding van 's morgens 10.45 tot 's avonds 22.30 uur. Hoogtepunten uit het pro gramma zijn: Handbalwereldkampioen schappen om 10.45 (uit Wenen), een film over de beroemde Texas Rangers (14.30), atletiekwedstrijden om 16.00 en ten slotte om 20.05 een blijspel van Calderon de la Barca, getiteld Dame Kobold. wone mannetje Dorus, dat toch zoveel Nederlandse harten ver overen kon. ongestoord genieten met een portable van ASRA «4010 GRAMMOTOON TELEVISIE KAREI DOORMANSTRAAT II].tl? ROTTERDAM CENTRUM TEL 118420 Van een onzer redacteuren IN JAPAN kwam onlangs een televisietoren gereed die 333 meter hoog is. Een reus in vergelijking met de Eiffeltoren. Die reus kost maar liefst 2,8 miljard Yen (bijna dertig mil joen gulden). Het is niet de enige zeer hoge en zeer dure televi sie-toren. Er zijn er al vrij veel. Wanneer wij de kosten van al die dure reuzentorens optellen komen wij zonder twijfel ver heen over de kosten van een televisiekunstmaan. Over de kosten van de vele honderden televisie-zenders, de steunzenders inbegrepen, zwijgen wij dan nog. mededinging naar de operaprijs van de stad Salzburg. Jan Masseus kritisch beluisterd J 1 TAE televisietorens worden steeds hoger en het aantal zenders wordt voortdurend groter omdat te levisieuitzendingen onder normale weersomstandigheden niet verder reiken dan de horizon. Met radio golven is dat anders. Die worden teruggekaatst op ongeveer 100 kilo meter boven de aarde door de io- nosfeer. Televisiegolven doen dat niet. Die dringen door die laag| heen en verdwijnen in de wereld-! Dit kleine apparaatje, waarmee uit radioactieve stoffen direct electriciteit wordt gewonnen, is de voorloper van de latere miniatuur-centrales die de stroom moeten leveren, jaren achtereen, voor televisie-kunstmanen. ruimte. Wie dus m,et televisieuitzendingen verder wil komen dan het ooi reikt moet een zendmast oprichten. Wil men het te bestrijken gebied uitbreiden dan moet men de zendmast verhogen. Ileel duur Zeer hoge televisiemasten die tot enige honderden meters boven de zee spiegel reiken hebben eigenlijk alleen zin voor gebieden waarin verscheide ne vrij dicht bij elkaar gelegen grote steden enige miljoenen mensen wonen. Voor het bestrijken van grote landen met een gespreide bevolking is een net van enige honderden televisiezenders en steunzenders nodig. Probeer maar niet uit te rekenen hoeveel zo'n zen dernet wel kost. U zoudt van de uit komst schrikken. Vandaar dan ook dat de televisie in de Verenigde Staten het niet zonder de inkomsten van re clame kan stellen. Denken we nog even terug aan het rekensommetje van D. M. Culler van de Amerikaanse telegraafmaatschap- p(j I.T.T. Elke twee jaar 100 tot 30Ö miljoen dollar voor wereldomvattende televisieuitzendingen met behulp van drie kunstmanen. Met een capaciteit van verscheidene tientallen kanalen, wel te verstaan, dus voor een een heidsprogramma behoeft u niet bang te zijn. Aan de andere kant zal er in een televisie-kunstmaan beslist geen plaats zijn voor het Nederlandse zuilen stelsel. Wil Nederland dat met alle ge weld houden dan zal het daarmee bui ten het planetaire televisieverkeer moeten blijven laag bij de grond, om zo te zeggen. Klein aantal Hoe zal zo'n televisiekunstmaan wer ken? Uiteraard als een zend- en ont- vanginstallatie. Televisiezenders op aarde zullen gericht worden op de kunstmaan. De kunstmaan vangt die uitzendingen op en zendt ze naar de aarde terug. De kunstmaan staat ho ger boven de aarde dan wij ooit met onze zendtorens kunnen komen. Om dat elk van de drie kunstmanen een derde deel van de oppervlakte van de aarde zal bestrijken kan men voor de Mondovisie met een zeer klein aantal krachtige straalzenders volstaan. De overige bestaande zenders blijven dan geschikt voor regionale uitzendingen. De energie Afgezien van de vraag hoe lang het zal duren eer die drie kunstmanen pre cies op hun plaats gebracht kunnen worden is er natuurlijk nog de moei lijkheid van de opwekking van de ener gie die in de kunstmanen nodig zal zijn voor heruitzendingen naar de aar de. Aan batterijen, hoe zwaar ook, zal men niets hebben. Die raken spoe dig uitgeput en aan opnieuw laden valt natuurlijk niet te denken. Nee, Allen die vallen Gisteravond hoorden wij via de V.P.R.O. Allen die vallen, Samuel Beckett's knappe hoorspel over een oude vrouw, die langs een Ierse landweg loopt om haar oude blinde man van de trein te halen. Het spel bood geen amusement, maar een scherp, dikwijls ontroe. rend beeld van twee oude mensen, hun gedachten en hun conversatie. In uitstekende rollen hoorden wij Mien van Kerckhoven en Philippe la Chapelle als de blinde. B. J. S. Een reuzentoren, deze zendmast van de Japanse televisie. Toch is het gebied dat men ermee kan bestrijken klein. de energie moet in de kunstmaan zelf worden opgewekt. De zonne-energie die in sommige van de nog ronddraaiende kunstma nen wordt opgewekt heeft een zeer miniem vermogen, ten hoogste een paar milliwatt. De cellen waarmee die energie wordt verkregen zijn trouwens heel klein. Meer mogelijkheden bieden de ther- mo-elementen, apparaatjes waarin ra dioactieve straling direct wordt omge zet in electrische energie. Het thermo element dat president Eisenhower eni ge tijd geleden aan het Amerikaanse volk liet zien kan 140 dagen lang stroom met een vermogen van vijf watt leveren. Die krachtbron is dus enige honderden malen zo stehk als de zonnebatterijtjes van de kleinste Ame rikaanse kunstmaan, de Vanguard. Ook dat thermo-element (het kreeg al gauw de populaire naam atoombat terij) levert onvoldoende energie voor een relaiszender in de wereldruim- Radiogolven planten zich over zeer grote afstanden voort. Zij worden namelijk teruggekaatst door de ionosfeer. Hierdoor is hel bereik van radiozenders in verge' lijking met televisiezenders zeer groot. te. Het is ook maar een eerste model. Er zullen spoedig betere en sterkere thermo-elementen komen die een lan gere levensduur hebben. Tegen die tijd is men dan ook al weer een stuk ver der met de rakettentechniek. Dat gaat tegenwoordig allemaal veel sneller dan u denkt. De zend- en ontvangapparaturen, dat komt er nog bij, worden steeds klei ner en lichter. U ziet dat hier op dit gewone ondermaanse, ver beneden de kunstmanen, al aan de zakradiootjes. Er zijn al draagbare televisiezender tjes in gebruik, in de Verenigde Sta ten dan, die niet veel groter zijn dan een forse filmcamera. De eerste televisiekunstmanen zullen dus heus niet monsterachtig groot en zwaar behoeven Ce zijn. Ook in dit op zicht zullen de Amerikanen waarschijn lijk hun stelregel handhaven. Die luidt: klein maar fijn' beginnen. IONOSFEER Televisiegolven worden niet door de ionosfeer teruggekaatst. Zij dringen er in door en verdwijnen in de wereldruimte. Dit heeft tot gevolg dat een televisie-uitzending by normaal weer niet verder reikt dan de horizon, gerekend van de top van de zendmast. Op deze tekening kunt u zien dat het bereik van een televisiezender maar weinig groter wordt wanneer de zendmast tweemaal zo hoog wordt gemaakt. De oplossing is een televisie-kunstmaan. Die kan de golven, die nu in de wereldruimte verdwijnen, opvangen en naar de aarde terugzenden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 7