GROT VAN PAN BLIJKT EEN DER GROOTSTE OUDHEIDKUNDIGE GROOTBOEK WONINGVERBETERING ROEIT TEGEN WASSENDE STROOM Eén roekeloze minuut kostte twee doden Nog twee hoge woongebouwen Zwijgende Mohammed vond een tolk Gemeente Cuyk: Wij zijn geen huisjesmelkers Zaterdag 20 juni 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 6 Ernstige poging inhalen achterstand WAAR EENS HET HAAS ZICH REPTE KUCHT NU DE DRAGLINE Motorvrachtschip „Neder Waalte water gelaten Bibliotheek van P.T.T. in nieuwe vorm Havenbuslijn op rechter Maasoever VIJF DAMES BIJ BOTSING GEWOND Aanvaring op de Noord Offer Tos verdwenen Onderbroken Bede om hulp Nog. vele jaren Nederlanders baggeren weer in Suezkanaal Wel sneu Wantrouwen tegen witte mannen verdwenen Duitse camera's in Nederland favoriet Rijkdom aan puin pan foigij Woord Van onze Haagse redactie den betaald. De datum 1 augustus is dus voor de huiseigenaar een fatale datum, maar ook voor de administratie van het Grootboek. Rond 1 augustus kan men daar een nieuwe stroom van mutaties tegemoet zien, die de achterstand in deze sector wel eens snel zou kunnen doen toenemen. In die zin is wel eens opgemerkt dat 'de datum, waarop de Algemene Reken- van tormulieren en tttinv rtlt^t n. kamer haar verslag afsloot, bijzonder on- DEN HAAG Bij het Groot- boeit woningverbetering, waar de huurblokkering wordt gead ministreerd, roeit men op tegen een nog steeds wassende stroom Uit het jongste verslag van de Algemene rekenkamer bleek, dat tot september 1958 een dikke 35.000 formulieren waren binnen gekomen. Nu, tien maanden later gunstig uitviel voor het Grootboek Om gekeerd redenerend zou eer. „peiling" in de periode enige weken vóór 1 augus tus voor het Grootboek dus gunstig uit vallen. De thans verstrekte cijfers geven die' indruk echter niet. Van de naar schatting 60.000 uitgeble- zijn dit er ruim 77.000 geworden, wen aanmeldingen zijn er, sinds de Re- r>. u «.u Ikenkamer haar verslag afsloot, mmid- De administratie von het Gi ootboek ^eis ongeveer 10.000 opgespoord heeft een ernstige poging gedaan de door| De wet maakt voor al deze nalatige de Rekenkamer geconstateerde, zeer aan-j eigenaars strenge straffen (hoge boeten zienlijke administratieve achterstand in en 7e]fs hechtenis! mogeliik te lopen. Of zij hierin >s geslaagd, mogecj De wet isht°ot numt°| nJiei ai haar de volgende cijfeis uitmaken. gestrengheid toegepast: er zijn nog geen processen-verbaal opgemaakt. Mutaties Aan mutaties wegens leegstaan van huizen, oninbare huur. niet toepassen van! huurverhoging kwamen tot augustus '581 rond 11.300 formulieren binnen. Afgedaan op die datum waren er 4000. De achter stand bedroeg dus 7.300. Tot op dH ogenblik zijn aan mutaties 21.311 aanvragen binnen, waarvan er 17.50& zijn afgedaan. De achterstand op bet ogenblik is dus 3.803. KRIMPEN AAN DEN IJSSEL (A.N.P.) Gistermiddag is bij C. van der Giessen en zonen's scheepswerven n.v. te Krim pen aan den IJssel het motorvrachtschip Neder Waal, in aanbouw voor de Stoom vaartmaatschappij Nederland te Amster dam. te water gelaten. De doopplechtig heid werd verricht door mevrouw A. van Lennep-Bartel, echtgenote van een dei- directeuren van de rederij. Dit schip is het derde van een serie van vier voor de rederij in aanbouw. De lengte van de Neder Waal is ruim 163 meter bij een breedte van meer dan twintig meter. Het schip krijgt accommo datie voor twaalf passagiers. De dienst- snelheid zal 17% mijl per uur bedragen. Het ligt in de bedoeling het schip in oktober op te leveren. Deblokkering Aan verzoeken tot deblokkering kwa men tot augustus '58 binnen: 3600 stuks, waarvan 27 waren afgedaan. Achterstand: 3573. Tot op dit ogenblik: totaal aanvra gen 10.532. waarvan afgedaan 7.397. Ach terstands 3.135. Aan- en verkoop Aan wijzigingen in eigenaar door aan- en verkoop van huizen kwamen tot au gustus '58 binnen: 20.000 formulieren, waarvan er geen enkele was afgedaan. Achterstand was dus 20.000. Tot op dit ogenblik aan aan- en verkoop formulieren 46 264 stuks, waai van 10.615 afgedaan. Achterstand 35,649. Deze cijfers tonen aan dat feitelijk al leen achterstand is ingelopen bij de ver zoeken om verminderde of uitgestelde betaling van de huurblokkering. Bij de verzoeken om deblokkering is de ach terstand vrijwel gelijk gebleven on bij: de aan- en voikoop administratie is zij aanzienlijk toegenomen. Hierbij zijn twee zaken van belang. In de eerste plaats kan men de mutaties beschouwen ais de meest urgente verzoe ken, omdat het hier gaat om betaling van te blokkeren gelden die de huiseige naar blijkbaar niet heeft geïnd. Het is duidelijk dat het Grootboek er op heeft gewerkt 'om deze verzoeken hei eerst af te handelen. Dit is evenwel niet de enige reden. De wet bepaalt dat de te blokkeren huur- j gelden voor of op 1 augustus moeten wor- Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM.' Verleden jaar besloot de raad tot de bouw van drie hoge woongebouwen, één in Pendrecht en twee in Zuidwijk. De financiering zou geschieden op de voet van de Woningwet. De bouw van het hoge woongebouw in Pendrecht werd inmiddels opgedragen aan Muys en De Winter's bouw- en aan nemingsbedrijf n.v., maar de vergunning van de twee andere woongebouwen moest in verband met de stand van het jaar contingent worden opgeschort. Inmiddels is mogelijk gebleken deze met toepassing van een andere finan cieringsmethode tot stand te brengen. De gemeente beschikt namelijk nog over rechten wegens door oorlogshandelingen verwoeste gemeentewoningen. Op deze wijze kan zij nog ongeveer vierhonderd woningen ten dele financieren wat bo vendien nog het voordeel oplevert dat deze woningen niet op het contingent woningwetwoningen in mindering wor den gebracht. Voor de uitvoering van de twee ge bouwen, die elk 98 woningen en elf boxengarages zullen omvatten vraagt Muys en De Winter thans een prijs van 3.860.000 hetgeen ongeveer 90.000 la ger is dan verleden jaar werd gevraagd. Van onze Haagse redactie DEN HAAG Voor het eerst na de oorlog zal de P.T.T. weer een complete intercommunale telefoongids uitgeven, die in zes delen gaat verschijnen. Het eerste deel is deze week gereed ge-I komen. De uitgave is mogelijk door de foto-i grafische zetmethode en offsetdruk in het Amerikaanse ..listomalic" procédé, dat de Staatsdrukkerij als eerste in Europa heeft ingevoerd. Zowel de kos-' ten als de omvang van de gidsen wor den daardoor aanzienlijk verlaagd. De eerste drie delen van de biblio theek bevatten de abonnees van Am- sterdam. Den Haag en Rotterdam. De andere drie geven de abonnees in al- phabetische volgorde van de woon plaatsen. Het eerste deel van dat drie tal, waarin de gemeente beginnend met de letters a tot en met g Amsterdam en Den Haag uitgezonderd i zijn opge nomen, is nu gereed. Aan de nieuwe gidsen zullen de ge bruikers wel even moeten wennen. Zij zijn gezet uit een kleinere letter dan tot nu toe gebruikelijk en in vier kolom- men gedrukt. De vermelding van de abonnees geschiedt zo summier moge-, lijk. Dat om de gidsen, die ruim een miljoen telefoonaansluitingen moeten vermelden, in een handzaam formaat te houden, t ROTTERDAM Wanneer de raad er mee accoord gaat zal per 1 oktober a.s. bil wijze van proef een havenautobuslijn worden ingelegd. Deze buslijn zal in liet bijzonder voor het personeel van aai I de waterkant gevestigde bedrijven, als mede voor zeelieden en passagiers vani zeeschepen in een langgevoelde behoefte; voorzien. De route loopt van Willems-i plein via Parkkade en Parksluizen over j de St. Jobsweg, Vierhavenstraat en Mar-i conistraat naar de Gustoweg bij de Maas dijk v.v. In de avonduren, des zaterdagsmid dags en op zondagen behoeft naar het oordeel van B. en W. op deze lijn geen dienst te worden gedaan. i Van een onzer verslaggevers DORDRECHT. Aan de speculatie om één minuut vroeger thuis te ko men zijn twee mensenlevens opge offerd, met als gevolg dat twee ge zinnen in diepe rouw werden gedom peld. Dit scherpe beeld van een verkeers ongeluk, riep mr. dr. J. Remmelink, officier van justitie bij de Dordtse rechtbank gisteren op, toen hij tot zijn formulering van het schuldig kwam in zijn requisitoir tegen de 45- jarige personeelschef J. D. uit Breda. Deze had op weg naar huis op de rijksweg tusschen Rotterdam en Dor drecht op de regenachtige avond van 13 oktober op een gedeelte met dubbel rijverkeer een uiterst gevaarlijke in haalmanoeuvre gemaakt. Hij pro beerde drie voor hem rijdende auto's en een tankwagen in te halen. Daar toe begaf hij zich met zijn wagen op de linkerweghelft* die op het ogen blik als rijbaan voor het tegemoet komende verkeer in gebruik was. Uit de richting Dordrecht naderde een auto. Ook in snelle vaart. Op het laatste ogenblik zag D. dat hij het niet meer kon halen. Hij remde af en wilde achter de tankauto weer in de file teruggaan. Zij auto slipte en op hetzelfde ogenblik botste de I hevig remmende en slippende tegen ligger tegen zijn auto. De beide inzittenden van deze auto, I de heren D. J. van Zwoll en A. -7.1 Lodder uit Dordrecht, werden gedood. Eerstgenoemde, liet vrouw en vier 1 kinderen achter, de heer Lodder vrouw en één kind. Zonder reserve ..Wie zich bewust in een gevaar- lijke situatie begeeft, fleemt bijzonder grote risico's. Hij moet de conse quenties daarvan dragen. Zo iemand rijdt zonder enige reserve." aldus' de officier van justitie. „Het kan best zijn dat D. een fat soenlijk man is, zo vervolgde de offi cier. Maar dat wil niet zeggen, dat hij niet verwoed kan autorijden. Ove rigens: wat had D. er aan om op dat kleine stukje waar dubbel verkeer was te gaan inhalen? Er is uitgere kend, dat hij op zijn rit van Rotter dam naar Breda door het inhalen maximum één minuut vroeger thuis had kunnen komen. Nu reed hij twee mensen dood door dit grote risico te nemen. Vast staat dat D. als automo bilist heeft gefaald. Hij moet daar voor worden gestraft". Rekening houdend met het feit, dat D, langer dan zeven maanden in angst en spanning heeft geleefd, herzag de officier zijn eis, die hij in november reeds had uitgesproken waarna de verdere behandeling tot nu was uit gesteld om de verdachte de gelegen heid te geven een deskundige te raad plegen. De officier halveerde zijn eis en kwam nu tot een straf van twee maanden gevangenisstraf en intrek king van het rijbewijs voor de tijd van twee jaar. Deskundigen Voor de officier tot deze eis kwam, was de deskundige van de verde diging gehoord. Het was dr. ir. H. K. Kolkman uit Rotterdam, die enige tijd geleden is gepromoveerd op een proefschrift over de psychologie van het verkeer.. Deze deskundige had aan de hand van de beschikbare gegevens uitgere kend dat D. genoeg gelegenheid had gehad om achter de tankauto weer in de file terug te keren, ware het niet dat zijn auto was geslipt. Hij had daar- voor zeker drie tot vier seconden tijd gehad, aldus meende deze deskundige, die tot de slotsom kwam. dat D. niet roe keloos was geweest. De deskundige van het openbaar mi nisterie de heer M. P. van Dijk van de verkeersgroep der rijkspolitie was het met deze zienswijze niet eens. Hij was van mening, dat D. te veel risico had genomen en daardoor hoogst roekeloos had gereden. De officier plaatste de opmerking, dat hij meer waarde hechtte aan het des kundige rapport van de heer Van Dijk. Er ontstond een incidentje, toen dc oi- ficier betoogde dat het negeren vani het proefschrift door de kranten veel zeggend was omtrent de waarde van hetgeen dr. ir. Kolkman had te zeg gen. Wel contact gezocht Mr. W. A. J. van der Hurk. die in- plaats van de inmiddels tot minister gekozen mr. Toxopeus, de verdediging op zich had genomen, kwam tegen de ze aantijging fel in het geweer. Hij noemde deze opmerking van de officier een zwarte plek in het voortreffelijke requisitoir. Overigens bracht mr. v. d. Hurk. die geenszins overtuigd was van de schuld van D.. nog een ander aspect naar voren Hij deed dit om een verkeerde indruk omtrent D. weg te nemen. Deze heeft wel degelijk getracht in contact te treden met de nabestaanden van de beide slachtoffers zo betoogde pleiter. Maar toen hij daarover advies inwon bij de werkgevers van de beide slacht offers ried deze hem dat ten sterkste af Zodoende heeft D. zich afzijdig ge houden. wat abusievelijk is uitgelegd als een gebrek aan gevoel van mede-1 leven. D is zwaar geschokt door he*, onge luk en dc maanden die sindsdien zijn verlopen, zijn een ware marteling voor hem geweest, aldus de verdediger. Overigens wees mr. v. d. Hurk er op. dat roekeloos rijden met als gevolg een botsing nog geen bewijs is voor de schuld van de verdachte aan de' dood van de slachtoffers. De inzittenden van de rampauto moeten toch de lichten van de autol van verdachte hebben gezien. De be stuurder had dan ook maatregelen kunnen treffen, aldus meende de ver dediger. De officier wierp hierop tegen, dat D. op de linker weghelft reed op de rijbaan van de tegenliggers. Hij had de plicht tot uitwijken. Bovendien kan men op een rijksweg een hoge snelheid ver onderstellen bij een tegenligger. Daar moet men aan denken als men gaat in halen. Mr. v. d. Hurk concludeerde in zijn pleidooi tot vrijspraak wegens gebrek aan bewijs van schuld. Als de rechtbank die zienswijze niet mocht delen, zou hij graag nog een andere deskundige willen horen. De officier van justitie voelde daar niets voor. De deskundige van de ver dachte zegt, dat hij nog tijd heeft ge had om achter de tankauto te gaan rijden. Hij heeft echter eerst nog ge probeerd die tankauto te passeren. Toen dat onmogelijk bleek, is hij pas gaan afremmen. Dat verhoogt zijn schuld, al dus de officier. Ook de president, jhr. nu*. D. J. Hoeufft voelde er niets voor de zaak wederom uit te stellen om nog een des kundige t® horen. Hij bepaalde de uit spraak op vrijdag 3 juli. APELDOORN. Vijf dames uit Den Haag werden ernstig gewondtoen zij gistermiddag op de Amersfoortseweg in Apeldoorn met haar auto tegen een andere personenwagen botsten. Twee van haar de veertigjarige mejuffrouw M. Sloot en de 55-jarige mejuffrouw C. A. de Wilde verkeer den gisteravond in levensgevaar. Het ongeluk gebeurde toen de bestuur ster van de wagen de drukke Amers foortseweg opreed zonder voorrang te geven aan een uit Apeldoorn komende auto. ALBLASSERDAM Op de rivier de Noord, vlak bij de brug van Alblasser- dam, zijn gistermiddag het zandtrans- portschip Sahara (drieduizend ton) en de ertstanker Mesna (tienduizend ton) met elkaar in aanvaring gekomen. De Mesna boorde zich met haar ste ven in de stuurboordzijde van de Sahara, bleef vastzitten en maakte een flinke zwenking waardoor de flank van het transportschip werd opengewrikt. Beide schepen werden zwaar be schadigd. Van een onzer verslaggevers KOZENBURG De mens heeft zijn tanden in de Beer gezet en zal niet meer loslaten. Boven dit domein van haas, ekster, fazant en patrijs hangen de wolken stof van horden vrachtauto's en de stank van brandende autohan den. De dragline kucht er zijn astma uit. Rakelings langs het broedgebied van de bergeenden ronkt een car rier door een duinpan, een spoor van gebroken hakhout achterlatend. Ver derop kartelen de ruïnes van een vroegere vakantiekolonie tegen de zomerlucht. „Achter die rode puin- stort heb ik gewoond" zegt boswach ter Willem Pols, die er ook graag zijn pensioen had willen halen, maar het straks zal moeten doen met een woonark-op-het-droge. Nederland heeft geofferd aan de in dustrialisatie, wetend, dat er nieuwe levensbronnen moeten worden aange boord, wil dit volk zeker zijn van zijn toekomst. Het offer is hier en daar echter zwaar en schrijnend. Zoals op de Beer, waar een groot deel van het mag nifieke natuurgebied in nauwelijks een half jaar veranderd is in een troostelo ze steppe, die vaak doet denken aan de „verschroeide aarde" uit de leger communiqué's van de laatste oorlog. Het hoofdkwartier van dit giganti sche werk, dat een wereld verwoest maar een nieuwe, heel andere wereld schept, is gevestigd in het militaire kamp aan de rand van de Beer. De ge dachten vinden daar rechtlijnig en strak gestalte in tekeningen en plannen. Als er geëgaliseerd moet worden, dan wordt er geëgaliseerd, grondig en ge heel. Ook wel met een lichte pijn in het hart van de mensen, die een prachtig brok natuur moeten opvoeren aan veel vraten als draglines en bulldozers, maar toch allereerst in het besef, dat de Europoort een zaak is van wijdere strekking dan die vluchtige pijn. „Wij moeten soms wreed zijn en we kunnen niet alles goed maken, wat hier willens en wetens tegen de vlakte wordt geranseld. Wij kunnen ons voorstellen, dat er mensen zijn, die voor geen half miljoen hun eigen plek op Rozenburg kwijt wil len. Maar er is geen andere oplossing". Akkoord. De verdrevenen zelf zullen het beamen: er is geen andere op lossing. Moet er echter óók zonder gevoel en ATHENE, (AP.) Een grot, waarin kort geleden vöor het eerst in 1500 jaar mensen zijn doorgedrongen, zal wellicht een van de sensationeelste oudheidkundige ontdekkingen sinds de oorlog blijken te zijn. Uit het tot dusverre verzamelde bewijsmateriaal is gebleken, dat deze grot was gewijd aan de eredienst van Pan, een god, die, naar de oude Grieken geloofden, een beslissende rol heeft gespeeld in een der beroemdste veldslagen van de oudheid, de slag bij Marathon. Deze had in 490 voor Chr. plaats en de Grieken over wonnen de Perzen en redden hun land van vreemde overheersing. De grot bevindt zich in de helling van een heuvel, op ongeveer zes en een halve kilometer afstand van het slagveld. De archaeologen wisten, dat er er gens aan de zoom van de vlakte van Marathon in Attica een groot bestond, waar men in oude tijden Pan placht te vereren. Er was melding van ge maakt in de Periegesis de eerste Baedeker der mensheid welke be schrijvingen bevat van de Griek-se rei ziger Pausanias, die in de tweede eeuw van de christelijke jaartelling de gehele beschaafde wereld van zijn tijd heeft bereisd. In de laatste jaren had zich de ver onderstelling verbreid, dat een lage j grot, gelegen in de oostelijke helling van de heuvel Oinos te Marathon, de grot kon zijn, waarvan Pausanias melding had gemaakt. Op een dag zag nu een arbeider een vos verdwijnen door een tunnel op de noordelijke helling van dezelfde heuvel en hij kreeg het idee, dat zich achter die tunnel iets moest bevinden, dat het nasporen waard was. Na op handen en voeten in het don ker over een afstand van ongeveer 20 meter door de tunnel te zijn gekropen, knipte hij zijn electrische zaklantaarn aan er. wat hij toen zag deed hem j ijlings naar Athene snellen om zijn ont dekking bekend te maken aan prof. j Ioannes Papadimitriou, inspecteur van de Attische oudheden. Zijn verhaal was zo geestdriftig, dat de archaeoloog zelf naar de grot ging kijken en hij had niet veel tiid nodig om vast te stellen, dat de aroelder de sinds lang uit het oog verloren grot van Pan had gevonden. I De grot beantwoordt precies aan de beschrijving van Pausanias. Zij be-, vat twee grote kamers", verbonden door een lange, nauwe gang, waarin griezelige stalactieten- en stalagmie-i tenformaties, die lijken op gietenkud- den van Pan, zoals Pausanias schreef. Op plaatsen, waar stalagmieten en stalactieten elkaar raken, zijn nissen ontstaan, die Pausanias baden" noemde, vermoedelijk wegens de drui pende stalactieten. Het plafond van de grot bestaat uit blauw en groen marmer. De gehele lengte bedraagt meer dan 100 meter. Volgens een vooraanstaand Grieks des kundige in grottenkunde, die de grot een miljoen jaren geleden zijn ge vormd. een in het puin gevonden marmeren plaat, waarin dit in duidelijk Grieks uit de vijfde eeuw voor Chr. is ver meld, Dë voorwerpen of gedeelten van voorwerpen, die tot dusverre uit het puin zijn opgedolven, variëren van voorwerpen uit het neolithische tijdperk (3500 jaar voor Chr.) tot dingen uit de eerste eeilweri van de christelijke jaar telling. Maar tussen het einde van het Myceense tijdperk en het begin van de klassieke periode dat is tussen 1100 en ongeveer 500 voor Christus, is een hiaat van 600 jaar. Uit die tus senperiode zijn geen voorwerpen in de grot gevonden. Dit schijnt erop te wijzen, dat de eredienst van. Pan in de- grot bij Ma rathon. 600 jaar onderbroken is ge weest en bij het begin van de1 klassie ke periode is hervat, ,,Dit geeft op opzienbarende wijze steun aan een mythe, die door Hero dotus wordt vermeld in verband met de hervatting van de eredienst van Pan na de slag bij Marathon", zegt Pa- mitriou. De Griekse geschiedschrijver Hero dotus (die ongeveer van 482 tot 425 voor Christus leefde en graag de my then van zijn tijd boekstaafde! heeft op ironische wijze gewag gemaakt van het geloof van zijn tijdgenoten in de. beslissende rol, die de god Pan in die slag zou hebben gespeeld. Aan de vooravond van de slag aldus de door Herodotus vermelde my the zonden de Atheners hun beste koerier, Phidippidis, naar Sparta met een wanhopige bede om hulp. De hulp werd geweigerd, maa- Phi dippidis kwam toch niet met lege han den terug. Hij bracht een lang ver haal mee. waar de Atheners zich mee konden troosten. Hij vertelde, dat hij bij het over trekken van de bergen van Arcadië god Pan had ontmoet, die hem had ver teld, dat hij nog steeds zeer op de Athe ners was gesteld en daarvan spoedig in ruime mate bewijs zou geven. Maar zo zou Phidippidis verder hebben verteld Pan had ook gezegd, dat hij een grief tegen de Atheners had. Hij had gevraagd: ..Waarom ver even jullie mij niet meer?" wor$t. .geiioemd. En, q^e, Atheners wan nen de strijd en de 'eredienst van Pan bloeide opnieuw in Athene en geheel Attic?*-. De ingang van de grot is nu. vrijge maakt van kreupelhout en rolstenen en van het zand. dat in de loop der eeuwen van de helling van de heuvel naar beneden is gespoeld. Onder op pertoezicht van'prof. Papadimitriou is men begonnen met het systematisch uitgraven van de grot. ..Het zal jaren duren voor de tonnen puin uit de grot zullen zijn opgeruimd, uitgezocht, gesorteerd, en gereinigd en de oneindige verscheidenheid van voor werpen. die in het puin begraven moe ten zijn, zal zijn gecatalogiseerd", zegt Papadimitriou. „Iets zegt mij, dat de vondsten wel ke deze grót zal opleveren, een nieuw licht zullen werpen op het leven in At tica en de rest van Griekenland in het neolithische tijdperk en misschien in nog vroegere perioden, in de vage nevelen van paleolithische, voorhisto rische tijden. Eigen nieuwsdienst AERDENHOUT Het 'bestuur van het Suezkanaal heeft een Nederlands en een Belgisch baggerbedrijf opdracht gegeven het kanaal tussen de Bittermeren en Suez te verbreden en uit te diepen. Het werk zal anderhalf jaar duren; d'e kosten worden geschat op tien miljoen gulden. zonder omzien gebrandschat worden in het gebied, dat grenst aan het natuur reservaat De Beer, waar het jonge wild net het veld in is, waar de piepende fa zantenjongen zich achter de oude aan- reppen als de mechanische zaagploeg nadert met zijn knetterend lawaai? Moet er werkelijk uitgerekend in het broedseizoen in het kreupelhout wor den gerooid door ruwe en vaak zeer ondeskundige handen. („Zangvogels? ach ja, genoeg nesten gezien, maar we draaien ze de nek maar om, want er is toch geen blijf voorterwijl er de hele winter óók tijd voor is ge weest? („Toen was er geen volk om alles af te doen meneer Het zijn vragen, die de mens be kruipen als hij wellicht voor het laatst langs de raaklijn van Europoort en Beer wandelt en ziet met hoeveel grom digheid er een weg wordt gebaand naai- nieuwe welvaart. Op het hoofdkwartier zegt de technisch hoofdambtenaar Ta- nis: „Door het opblazen van de vele bunkers en door het afbranden van het lage hout is het jonge gedierte heus wel naar de zeereep toe gevlucht. Of naar Goeree, waar op de Schele Hoek veel meer vogels huizen dan verleden jaar". Maar boswachter Willem Pols wijst: „Kijk daar, een haas tussen het puin". Het leven probeert zijn rechten te hernemen als de mensen 's avonds de machines stopzetten. Dan kwettert er een ekster op de puinstort en de merel haalt juichend uit boven de bouwval van de vakantiekolonie. Morgen komen de arbeiders bij bussen vol terug en zij gaan weer branden en sagen. Zij hebben op dracht. „Als de vogels niet voor ons op de loop gaan, dan zijn ze of dronken of ze hebben geen hersens" tegt er een bij wijze van grap. Een ander, die een tikkeltje fijnge voeliger is komt er overheen met: „Die drie jonge fazanten van laatst waren toch wel sneu Dierenbescherming en vogelbescher ming hebben zich met boswachter Poli aan deze gang van zaken gestoten. Ook meneer Tanis is er niet helemaal con tent mee. Het werk gaat echter verder en de zwarte rookkolommen van nieu we branden, die vaak gevaarlijk ver doorvreten in de ruigte, stijgen met be angstigende regelmaat op. Met een wij de boog vliegt er een bergeend omheen. „Die mag wel uitkijken" zeggen de ar beiders. Zij niet? Eigen nieuwsdienst HENGELO. Van de 335.518 ca- mera's, die in 1957 en 1953 in ons land werden geïmporteerd, kwamen er 280.505 uit Duitsland. Dat bleek dezer dagen in Hengelo op een bijeenkomst van de Nederlands-Duitse Kamer van koophandel, georganiseerd in samen werking met de Westduitse foto-indu strie. Voor bijna de helft van de verkochte Duitse toesteilen vier Van de vijf fo tografen in ons land kochten de afgelo pen twee jaar een Duitse camera lag de winkelprijs beneden de vijftig gul den. Het verschil in prijs, dat er nog tus sen Duitsland en Nederland bestaat, is tewijten aan de hoge weeldebelasting, die neerkomt op 25 procent van de in koopsom. Daarbij komt dan nog bijna vijftien procent aan invoerrechten. Dank zij de E.E.G. zijn deze laatste met an derhalf procent verlaagd. Op de bijeenkomst bleek ook, dat er een uitgebreide zwarte handel in came ra's bestaat. Uit de reparatielijsten van een grote tirma was geconcludeerd, dat Van een onzer redacteuren ROTTERDAM. Twee bruine ogen met de glans van rijpe kersen kijken al een paar dagen schuw de drukke we reld van Rotterdam in. Het zijn de ogen van Mohammed Abdoel Bismie Hydrama Mitrie Jahai. De paar woor den, die er uit de mond van deze zeventienjarige knaap getrouwd en vader van twee kinderen komen, klinken ais regels uit de Koran. Veel heeft Mohammed nog niet gezegd sinds hij op 23 mei 400 mijl van Colom bo druipend uit de Indische oceaan werd gevist door de Franse tanker Ashtarak, met olie op weg naar Rot terdam. Zijn vissersboot was in een vlaag van de moesson omgeslagen, zijn vriend verdronk. Niemand verstond de kleine, donkere jongen, hij verstond niemand. Eindelijk heeft de politie van Rotterdam een klankbord voor hem gevonden in de persoon van de 34-jarige machinist van de rederij Van Uden, Briar Clay- ongeveer veertig procent van de in om loop zijnde camera's illegaal meestal via Zwitserland en Oostenrijk ons land is binnengebracht. De Westduitse foto-industrie zal binnen-1 kort een volautomatisch fototoestel op de markt brengen, waarmee de amateur zonder zich om alle mogelijke technische bijzonderheden te bekommeren, met de juiste belichting zijn plaatjes kan schie ten. Uit oudheidkundig oogpunt is echter het belangrijkste van de grot de puin-1 laag, hier en daar tot drie meter hoog. welke de bodem bedekt. Dit puin is vol overblijfselen van aarden kruiken, afgodsbeelden en allerlei andere din-, gen, welke bewijzen dat de grot in de, oudheid een plaats is geweest, waat'| een eredienst werd beoefend. Dat de god, die in de grot werd ver eerd, Fan is geweest, is ook ondubbel zinnig bewezen door een inscriptie op De ontmoeting van Phidippidis met Pan werd door de krijgers van Athene uitgelegd als een goed voorteken en zij gingen met grote geestdrift en fel heid de strijd in. Pan hield woord. Op het hoogtepunt van de strijd verscheen hij aan de Perzen. Zijn vreeswekkend uiterlijk zaaide in hun gelederen de alles over weldigende schrik, welke sindsdien naar de bebaarde god met de bokke- poot, die hem veroorzaakte, „panisch" Eigen nieuwsdienst dien voelen zij er eigenlijk maar bitter i wenig voor als huisjesmelker op te CUYK. Geen winst op gemeente-1 treden. Vandaar ook dat zij op het woningen, heeft het gemeente- lumineuze idee gekomen zijn de wo- bestuur van Cuyk gedecreteerd. Met ningen te koop aan te bieden, de gedwongen huurverhoging voor I Bij de verkoop zal worden uitgegaan de deur houdt dat in, dat het Oost- jan de boekwaarde der woningen. eto/Bn ni Een öxtra buitenkansje, want menig brabantse stadje al zijn woningen, huig dal enkele jaren ge)eden wer| gaat verkopen. De huidige huurders gebouwd wordt nu 3000 lot 4000 gul- kunnen nu op bijzonder aantrekke- den boven de boekwaarden getaxeerd. I lijke voorwaarden eigenaars worden. De huurders van de Cuykse gemeente- Cuyk heeft sinds het einde van de oor log honderden woningwetwoningen ge bouwd. De huurprijs van die woningen is gebaseerd op de bouwprijs. Als dus nu de huren worden verhoogd, dan gaan wij winst maken, zo redeneren B. en W. van Cuyk. en dat achten de vroede vaderen oneerlijk. Boven woning hebben gisteren het aanbod tot de koop in de bus gekregen. Voor hen die het geld voor de aankoop niet bezitten, hebben B. en W. nog een aantrekkelijke regeling uitgedok terd. Zij kunnen een hypotheek op hun woning krijgen tot negentig procent van de koopprijs en tegen vi«r «n half procent rente. ton, die in zijn leven genoeg heeft ge zworven om bijna alle dialecten van Indië te leren verstaan. Ook het Kon- kons, dat men op de Malediven spreekt en dat is terug te brengen tot brokken Portugees, Sanskriet en Indisch. Wankel gesprek Daarin heeft zich tenslotte een wankel gesprek gevormd, daarmee is ook het wantrouwen van Mohammed gebro ken tegen de grote witte mannen, die hem meenamen naar het hoofdbureau aan het Haagseveer, hem een vreem- delingenverbiijf toewezen, vele schou derophalende mannen bij hem haal den en vergeefs op hem inpraatten. Hij weet nü, dat hij zo gauw mogelijk terug mag naar de zon van de Male diven, beneden Ceylon, naar het eilandje Fadipur. Ongeveer zo groot als Terschelling. Hij heeft er een onbeholpen kaartje van getekend met de nederzettingen van hutten. „Gana, pina, matsje?" De heer Clayton, die zich graag als tolk heeft opgewor pen voor dit verloren mensenkind, vraagt het een paar keer achter elkaar. Eten, drinken, vis? Dan komt aarze lend het antwoord: Matsje. De Neder landse aardappels hebben hem wel iswaar geen kwaad gedaan, maar hij heeft toch liever rijst met vis. Zijn menu is dan ook spoorslags door de politie veranderd. Andere planeet Als een wezen van een andere planeet is deze knaap hier neergeploft. Een trein had hij nog nooit tevoren gezien, zijn contacten met de randen der be schaving hielden op bij Ceylon, waar een enkele keer de vissers van de Malediven heenvaren om te lossen. De Engelse vlag kent hij, die van Pakistan ook. Verder stokt zijn wijsheid, al ligt er een dieper weten in het donkere oog dan die welke een verontruste westerse wereld zich de hare noemt. Hij wil terug, naar zijn hut. Er is een telegram naar Colombo verstuurd om via de Engelse commissaris voor de Malediven Mohammeds familie gerust te stellen. Maar heel moeilijk is dit Mohammed aan het verstand te bren gen. maar het lukt ten slotte toch, met handen en^voeten. Straks zal nij teruggaan, na allerlei in gewikkelde formaliteiten en zijn vrouw en vrienden terugzien. Men zal hem niet geloven, maar een dame uit Hil versum neeft Mohammed een foto boekje gestuurd over Nederland met een opdracht er in. Het is met de blauwwollen trui en de lange broek Mohammeds bewijs dat hij door Allah de halve wereld is omgezonden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 6