GROT VAN PAN BLIJKT EEN DER
GROOTSTE OUDHEIDKUNDIGE
GROOTBOEK WONINGVERBETERING
ROEIT TEGEN WASSENDE STROOM
Eén roekeloze minuut
kostte twee doden
Nog twee hoge
woongebouwen
Zwijgende Mohammed
vond een tolk
Gemeente Cuyk: Wij zijn
geen huisjesmelkers
Zaterdag 20 juni 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 6
Ernstige poging inhalen achterstand
WAAR EENS HET HAAS ZICH REPTE KUCHT NU DE DRAGLINE
Motorvrachtschip „Neder
Waalte water gelaten
Bibliotheek van P.T.T.
in nieuwe vorm
Havenbuslijn op
rechter Maasoever
VIJF DAMES BIJ
BOTSING GEWOND
Aanvaring op
de Noord
Offer
Tos verdwenen
Onderbroken
Bede om hulp
Nog. vele jaren
Nederlanders baggeren
weer in Suezkanaal
Wel sneu
Wantrouwen tegen witte mannen verdwenen
Duitse camera's
in Nederland
favoriet
Rijkdom aan puin pan foigij Woord
Van onze Haagse redactie
den betaald. De datum 1 augustus is dus
voor de huiseigenaar een fatale datum,
maar ook voor de administratie van het
Grootboek.
Rond 1 augustus kan men daar een
nieuwe stroom van mutaties tegemoet
zien, die de achterstand in deze sector
wel eens snel zou kunnen doen toenemen.
In die zin is wel eens opgemerkt dat
'de datum, waarop de Algemene Reken-
van tormulieren en tttinv rtlt^t n. kamer haar verslag afsloot, bijzonder on-
DEN HAAG Bij het Groot-
boeit woningverbetering, waar
de huurblokkering wordt gead
ministreerd, roeit men op tegen
een nog steeds wassende stroom
Uit het jongste verslag van de
Algemene rekenkamer bleek, dat
tot september 1958 een dikke
35.000 formulieren waren binnen
gekomen. Nu, tien maanden later
gunstig uitviel voor het Grootboek Om
gekeerd redenerend zou eer. „peiling"
in de periode enige weken vóór 1 augus
tus voor het Grootboek dus gunstig uit
vallen. De thans verstrekte cijfers geven
die' indruk echter niet.
Van de naar schatting 60.000 uitgeble-
zijn dit er ruim 77.000 geworden, wen aanmeldingen zijn er, sinds de Re-
r>. u «.u Ikenkamer haar verslag afsloot, mmid-
De administratie von het Gi ootboek ^eis ongeveer 10.000 opgespoord
heeft een ernstige poging gedaan de door| De wet maakt
voor al deze nalatige
de Rekenkamer geconstateerde, zeer aan-j eigenaars strenge straffen (hoge boeten
zienlijke administratieve achterstand in en 7e]fs hechtenis! mogeliik
te lopen. Of zij hierin >s geslaagd, mogecj De wet isht°ot numt°| nJiei ai haar
de volgende cijfeis uitmaken. gestrengheid toegepast: er zijn nog geen
processen-verbaal opgemaakt.
Mutaties
Aan mutaties wegens leegstaan van
huizen, oninbare huur. niet toepassen van!
huurverhoging kwamen tot augustus '581
rond 11.300 formulieren binnen. Afgedaan
op die datum waren er 4000. De achter
stand bedroeg dus 7.300.
Tot op dH ogenblik zijn aan mutaties
21.311 aanvragen binnen, waarvan er
17.50& zijn afgedaan. De achterstand op
bet ogenblik is dus 3.803.
KRIMPEN AAN DEN IJSSEL (A.N.P.)
Gistermiddag is bij C. van der Giessen
en zonen's scheepswerven n.v. te Krim
pen aan den IJssel het motorvrachtschip
Neder Waal, in aanbouw voor de Stoom
vaartmaatschappij Nederland te Amster
dam. te water gelaten. De doopplechtig
heid werd verricht door mevrouw A. van
Lennep-Bartel, echtgenote van een dei-
directeuren van de rederij. Dit schip is
het derde van een serie van vier voor de
rederij in aanbouw.
De lengte van de Neder Waal is ruim
163 meter bij een breedte van meer dan
twintig meter. Het schip krijgt accommo
datie voor twaalf passagiers. De dienst-
snelheid zal 17% mijl per uur bedragen.
Het ligt in de bedoeling het schip in
oktober op te leveren.
Deblokkering
Aan verzoeken tot deblokkering kwa
men tot augustus '58 binnen: 3600 stuks,
waarvan 27 waren afgedaan. Achterstand:
3573. Tot op dit ogenblik: totaal aanvra
gen 10.532. waarvan afgedaan 7.397. Ach
terstands 3.135.
Aan- en verkoop
Aan wijzigingen in eigenaar door aan-
en verkoop van huizen kwamen tot au
gustus '58 binnen: 20.000 formulieren,
waarvan er geen enkele was afgedaan.
Achterstand was dus 20.000.
Tot op dit ogenblik aan aan- en verkoop
formulieren 46 264 stuks, waai van 10.615
afgedaan. Achterstand 35,649.
Deze cijfers tonen aan dat feitelijk al
leen achterstand is ingelopen bij de ver
zoeken om verminderde of uitgestelde
betaling van de huurblokkering. Bij de
verzoeken om deblokkering is de ach
terstand vrijwel gelijk gebleven on bij:
de aan- en voikoop administratie is zij
aanzienlijk toegenomen.
Hierbij zijn twee zaken van belang.
In de eerste plaats kan men de mutaties
beschouwen ais de meest urgente verzoe
ken, omdat het hier gaat om betaling
van te blokkeren gelden die de huiseige
naar blijkbaar niet heeft geïnd. Het is
duidelijk dat het Grootboek er op heeft
gewerkt 'om deze verzoeken hei eerst
af te handelen.
Dit is evenwel niet de enige reden.
De wet bepaalt dat de te blokkeren huur- j
gelden voor of op 1 augustus moeten wor-
Eigen nieuwsdienst
ROTTERDAM.' Verleden jaar
besloot de raad tot de bouw van drie
hoge woongebouwen, één in Pendrecht
en twee in Zuidwijk. De financiering
zou geschieden op de voet van de
Woningwet.
De bouw van het hoge woongebouw
in Pendrecht werd inmiddels opgedragen
aan Muys en De Winter's bouw- en aan
nemingsbedrijf n.v., maar de vergunning
van de twee andere woongebouwen moest
in verband met de stand van het jaar
contingent worden opgeschort.
Inmiddels is mogelijk gebleken deze
met toepassing van een andere finan
cieringsmethode tot stand te brengen.
De gemeente beschikt namelijk nog over
rechten wegens door oorlogshandelingen
verwoeste gemeentewoningen. Op deze
wijze kan zij nog ongeveer vierhonderd
woningen ten dele financieren wat bo
vendien nog het voordeel oplevert dat
deze woningen niet op het contingent
woningwetwoningen in mindering wor
den gebracht.
Voor de uitvoering van de twee ge
bouwen, die elk 98 woningen en elf
boxengarages zullen omvatten vraagt
Muys en De Winter thans een prijs van
3.860.000 hetgeen ongeveer 90.000 la
ger is dan verleden jaar werd gevraagd.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Voor het eerst na de
oorlog zal de P.T.T. weer een complete
intercommunale telefoongids uitgeven,
die in zes delen gaat verschijnen. Het
eerste deel is deze week gereed ge-I
komen.
De uitgave is mogelijk door de foto-i
grafische zetmethode en offsetdruk in
het Amerikaanse ..listomalic" procédé,
dat de Staatsdrukkerij als eerste in
Europa heeft ingevoerd. Zowel de kos-'
ten als de omvang van de gidsen wor
den daardoor aanzienlijk verlaagd.
De eerste drie delen van de biblio
theek bevatten de abonnees van Am-
sterdam. Den Haag en Rotterdam. De
andere drie geven de abonnees in al-
phabetische volgorde van de woon
plaatsen. Het eerste deel van dat drie
tal, waarin de gemeente beginnend met
de letters a tot en met g Amsterdam
en Den Haag uitgezonderd i zijn opge
nomen, is nu gereed.
Aan de nieuwe gidsen zullen de ge
bruikers wel even moeten wennen. Zij
zijn gezet uit een kleinere letter dan tot
nu toe gebruikelijk en in vier kolom-
men gedrukt. De vermelding van de
abonnees geschiedt zo summier moge-,
lijk. Dat om de gidsen, die ruim een
miljoen telefoonaansluitingen moeten
vermelden, in een handzaam formaat
te houden, t
ROTTERDAM Wanneer de raad er
mee accoord gaat zal per 1 oktober a.s.
bil wijze van proef een havenautobuslijn
worden ingelegd. Deze buslijn zal in liet
bijzonder voor het personeel van aai I
de waterkant gevestigde bedrijven, als
mede voor zeelieden en passagiers vani
zeeschepen in een langgevoelde behoefte;
voorzien. De route loopt van Willems-i
plein via Parkkade en Parksluizen over j
de St. Jobsweg, Vierhavenstraat en Mar-i
conistraat naar de Gustoweg bij de Maas
dijk v.v.
In de avonduren, des zaterdagsmid
dags en op zondagen behoeft naar het
oordeel van B. en W. op deze lijn geen
dienst te worden gedaan. i
Van een onzer verslaggevers
DORDRECHT. Aan de speculatie
om één minuut vroeger thuis te ko
men zijn twee mensenlevens opge
offerd, met als gevolg dat twee ge
zinnen in diepe rouw werden gedom
peld.
Dit scherpe beeld van een verkeers
ongeluk, riep mr. dr. J. Remmelink,
officier van justitie bij de Dordtse
rechtbank gisteren op, toen hij tot
zijn formulering van het schuldig
kwam in zijn requisitoir tegen de 45-
jarige personeelschef J. D. uit Breda.
Deze had op weg naar huis op de
rijksweg tusschen Rotterdam en Dor
drecht op de regenachtige avond van
13 oktober op een gedeelte met dubbel
rijverkeer een uiterst gevaarlijke in
haalmanoeuvre gemaakt. Hij pro
beerde drie voor hem rijdende auto's
en een tankwagen in te halen. Daar
toe begaf hij zich met zijn wagen op
de linkerweghelft* die op het ogen
blik als rijbaan voor het tegemoet
komende verkeer in gebruik was.
Uit de richting Dordrecht naderde
een auto. Ook in snelle vaart. Op
het laatste ogenblik zag D. dat hij
het niet meer kon halen. Hij remde
af en wilde achter de tankauto weer
in de file teruggaan. Zij auto slipte
en op hetzelfde ogenblik botste de I
hevig remmende en slippende tegen
ligger tegen zijn auto.
De beide inzittenden van deze auto, I
de heren D. J. van Zwoll en A. -7.1
Lodder uit Dordrecht, werden gedood.
Eerstgenoemde, liet vrouw en vier 1
kinderen achter, de heer Lodder
vrouw en één kind.
Zonder reserve
..Wie zich bewust in een gevaar-
lijke situatie begeeft, fleemt bijzonder
grote risico's. Hij moet de conse
quenties daarvan dragen. Zo iemand
rijdt zonder enige reserve." aldus' de
officier van justitie.
„Het kan best zijn dat D. een fat
soenlijk man is, zo vervolgde de offi
cier. Maar dat wil niet zeggen, dat
hij niet verwoed kan autorijden. Ove
rigens: wat had D. er aan om op dat
kleine stukje waar dubbel verkeer
was te gaan inhalen? Er is uitgere
kend, dat hij op zijn rit van Rotter
dam naar Breda door het inhalen
maximum één minuut vroeger thuis
had kunnen komen. Nu reed hij twee
mensen dood door dit grote risico te
nemen. Vast staat dat D. als automo
bilist heeft gefaald. Hij moet daar
voor worden gestraft".
Rekening houdend met het feit, dat D,
langer dan zeven maanden in angst en
spanning heeft geleefd, herzag de
officier zijn eis, die hij in november
reeds had uitgesproken waarna de
verdere behandeling tot nu was uit
gesteld om de verdachte de gelegen
heid te geven een deskundige te raad
plegen. De officier halveerde zijn eis
en kwam nu tot een straf van twee
maanden gevangenisstraf en intrek
king van het rijbewijs voor de tijd
van twee jaar.
Deskundigen
Voor de officier tot deze eis kwam,
was de deskundige van de verde
diging gehoord. Het was dr. ir. H.
K. Kolkman uit Rotterdam, die enige
tijd geleden is gepromoveerd op een
proefschrift over de psychologie van
het verkeer..
Deze deskundige had aan de hand
van de beschikbare gegevens uitgere
kend dat D. genoeg gelegenheid had
gehad om achter de tankauto weer in
de file terug te keren, ware het niet
dat zijn auto was geslipt. Hij had daar-
voor zeker drie tot vier seconden tijd
gehad, aldus meende deze deskundige,
die tot de slotsom kwam. dat D. niet roe
keloos was geweest.
De deskundige van het openbaar mi
nisterie de heer M. P. van Dijk van de
verkeersgroep der rijkspolitie was het
met deze zienswijze niet eens. Hij was
van mening, dat D. te veel risico had
genomen en daardoor hoogst roekeloos
had gereden.
De officier plaatste de opmerking, dat
hij meer waarde hechtte aan het des
kundige rapport van de heer Van Dijk.
Er ontstond een incidentje, toen dc oi-
ficier betoogde dat het negeren vani
het proefschrift door de kranten veel
zeggend was omtrent de waarde van
hetgeen dr. ir. Kolkman had te zeg
gen.
Wel contact gezocht
Mr. W. A. J. van der Hurk. die in-
plaats van de inmiddels tot minister
gekozen mr. Toxopeus, de verdediging
op zich had genomen, kwam tegen de
ze aantijging fel in het geweer. Hij
noemde deze opmerking van de officier
een zwarte plek in het voortreffelijke
requisitoir.
Overigens bracht mr. v. d. Hurk. die
geenszins overtuigd was van de schuld
van D.. nog een ander aspect naar
voren Hij deed dit om een verkeerde
indruk omtrent D. weg te nemen. Deze
heeft wel degelijk getracht in contact
te treden met de nabestaanden van de
beide slachtoffers zo betoogde pleiter.
Maar toen hij daarover advies inwon
bij de werkgevers van de beide slacht
offers ried deze hem dat ten sterkste
af Zodoende heeft D. zich afzijdig ge
houden. wat abusievelijk is uitgelegd
als een gebrek aan gevoel van mede-1
leven.
D is zwaar geschokt door he*, onge
luk en dc maanden die sindsdien zijn
verlopen, zijn een ware marteling voor
hem geweest, aldus de verdediger.
Overigens wees mr. v. d. Hurk er
op. dat roekeloos rijden met als gevolg
een botsing nog geen bewijs is voor
de schuld van de verdachte aan de'
dood van de slachtoffers.
De inzittenden van de rampauto
moeten toch de lichten van de autol
van verdachte hebben gezien. De be
stuurder had dan ook maatregelen
kunnen treffen, aldus meende de ver
dediger.
De officier wierp hierop tegen, dat
D. op de linker weghelft reed op de
rijbaan van de tegenliggers. Hij had de
plicht tot uitwijken. Bovendien kan men
op een rijksweg een hoge snelheid ver
onderstellen bij een tegenligger. Daar
moet men aan denken als men gaat in
halen.
Mr. v. d. Hurk concludeerde in zijn
pleidooi tot vrijspraak wegens gebrek
aan bewijs van schuld. Als de rechtbank
die zienswijze niet mocht delen, zou
hij graag nog een andere deskundige
willen horen.
De officier van justitie voelde daar
niets voor. De deskundige van de ver
dachte zegt, dat hij nog tijd heeft ge
had om achter de tankauto te gaan
rijden. Hij heeft echter eerst nog ge
probeerd die tankauto te passeren. Toen
dat onmogelijk bleek, is hij pas gaan
afremmen. Dat verhoogt zijn schuld, al
dus de officier.
Ook de president, jhr. nu*. D. J.
Hoeufft voelde er niets voor de zaak
wederom uit te stellen om nog een des
kundige t® horen. Hij bepaalde de uit
spraak op vrijdag 3 juli.
APELDOORN. Vijf dames uit Den
Haag werden ernstig gewondtoen zij
gistermiddag op de Amersfoortseweg in
Apeldoorn met haar auto tegen een
andere personenwagen botsten.
Twee van haar de veertigjarige
mejuffrouw M. Sloot en de 55-jarige
mejuffrouw C. A. de Wilde verkeer
den gisteravond in levensgevaar.
Het ongeluk gebeurde toen de bestuur
ster van de wagen de drukke Amers
foortseweg opreed zonder voorrang te
geven aan een uit Apeldoorn komende
auto.
ALBLASSERDAM Op de rivier de
Noord, vlak bij de brug van Alblasser-
dam, zijn gistermiddag het zandtrans-
portschip Sahara (drieduizend ton) en
de ertstanker Mesna (tienduizend ton)
met elkaar in aanvaring gekomen.
De Mesna boorde zich met haar ste
ven in de stuurboordzijde van de Sahara,
bleef vastzitten en maakte een flinke
zwenking waardoor de flank van het
transportschip werd opengewrikt.
Beide schepen werden zwaar be
schadigd.
Van een onzer verslaggevers
KOZENBURG De mens heeft zijn tanden in de Beer
gezet en zal niet meer loslaten. Boven dit domein van
haas, ekster, fazant en patrijs hangen de wolken stof van
horden vrachtauto's en de stank van brandende autohan
den. De dragline kucht er zijn astma uit.
Rakelings langs het broedgebied
van de bergeenden ronkt een car
rier door een duinpan, een spoor van
gebroken hakhout achterlatend. Ver
derop kartelen de ruïnes van een
vroegere vakantiekolonie tegen de
zomerlucht. „Achter die rode puin-
stort heb ik gewoond" zegt boswach
ter Willem Pols, die er ook graag
zijn pensioen had willen halen, maar
het straks zal moeten doen met een
woonark-op-het-droge.
Nederland heeft geofferd aan de in
dustrialisatie, wetend, dat er nieuwe
levensbronnen moeten worden aange
boord, wil dit volk zeker zijn van zijn
toekomst. Het offer is hier en daar
echter zwaar en schrijnend. Zoals op de
Beer, waar een groot deel van het mag
nifieke natuurgebied in nauwelijks een
half jaar veranderd is in een troostelo
ze steppe, die vaak doet denken aan
de „verschroeide aarde" uit de leger
communiqué's van de laatste oorlog.
Het hoofdkwartier van dit giganti
sche werk, dat een wereld verwoest
maar een nieuwe, heel andere wereld
schept, is gevestigd in het militaire
kamp aan de rand van de Beer. De ge
dachten vinden daar rechtlijnig en
strak gestalte in tekeningen en plannen.
Als er geëgaliseerd moet worden, dan
wordt er geëgaliseerd, grondig en ge
heel. Ook wel met een lichte pijn in het
hart van de mensen, die een prachtig
brok natuur moeten opvoeren aan veel
vraten als draglines en bulldozers,
maar toch allereerst in het besef, dat
de Europoort een zaak is van wijdere
strekking dan die vluchtige pijn.
„Wij moeten soms wreed zijn en we
kunnen niet alles goed maken, wat hier
willens en wetens tegen de vlakte
wordt geranseld.
Wij kunnen ons voorstellen, dat er
mensen zijn, die voor geen half miljoen
hun eigen plek op Rozenburg kwijt wil
len. Maar er is geen andere oplossing".
Akkoord. De verdrevenen zelf zullen
het beamen: er is geen andere op
lossing.
Moet er echter óók zonder gevoel en
ATHENE, (AP.) Een grot, waarin kort geleden vöor het eerst
in 1500 jaar mensen zijn doorgedrongen, zal wellicht een van
de sensationeelste oudheidkundige ontdekkingen sinds de oorlog
blijken te zijn. Uit het tot dusverre verzamelde bewijsmateriaal is
gebleken, dat deze grot was gewijd aan de eredienst van Pan, een
god, die, naar de oude Grieken geloofden, een beslissende rol heeft
gespeeld in een der beroemdste veldslagen van de oudheid, de slag
bij Marathon. Deze had in 490 voor Chr. plaats en de Grieken over
wonnen de Perzen en redden hun land van vreemde overheersing.
De grot bevindt zich in de helling
van een heuvel, op ongeveer zes en
een halve kilometer afstand van het
slagveld.
De archaeologen wisten, dat er er
gens aan de zoom van de vlakte van
Marathon in Attica een groot bestond,
waar men in oude tijden Pan placht
te vereren. Er was melding van ge
maakt in de Periegesis de eerste
Baedeker der mensheid welke be
schrijvingen bevat van de Griek-se rei
ziger Pausanias, die in de tweede
eeuw van de christelijke jaartelling de
gehele beschaafde wereld van zijn tijd
heeft bereisd.
In de laatste jaren had zich de ver
onderstelling verbreid, dat een lage j
grot, gelegen in de oostelijke helling
van de heuvel Oinos te Marathon, de
grot kon zijn, waarvan Pausanias
melding had gemaakt.
Op een dag zag nu een arbeider
een vos verdwijnen door een tunnel
op de noordelijke helling van dezelfde
heuvel en hij kreeg het idee, dat zich
achter die tunnel iets moest bevinden,
dat het nasporen waard was.
Na op handen en voeten in het don
ker over een afstand van ongeveer 20
meter door de tunnel te zijn gekropen,
knipte hij zijn electrische zaklantaarn
aan er. wat hij toen zag deed hem j
ijlings naar Athene snellen om zijn ont
dekking bekend te maken aan prof. j
Ioannes Papadimitriou, inspecteur van
de Attische oudheden.
Zijn verhaal was zo geestdriftig, dat
de archaeoloog zelf naar de grot ging
kijken en hij had niet veel tiid nodig
om vast te stellen, dat de aroelder
de sinds lang uit het oog verloren grot
van Pan had gevonden.
I
De grot beantwoordt precies aan de
beschrijving van Pausanias. Zij be-,
vat twee grote kamers", verbonden
door een lange, nauwe gang, waarin
griezelige stalactieten- en stalagmie-i
tenformaties, die lijken op gietenkud-
den van Pan, zoals Pausanias schreef.
Op plaatsen, waar stalagmieten en
stalactieten elkaar raken, zijn nissen
ontstaan, die Pausanias baden"
noemde, vermoedelijk wegens de drui
pende stalactieten.
Het plafond van de grot bestaat uit
blauw en groen marmer. De gehele
lengte bedraagt meer dan 100 meter.
Volgens een vooraanstaand Grieks des
kundige in grottenkunde, die de grot
een miljoen jaren geleden zijn ge
vormd.
een in het puin gevonden marmeren
plaat, waarin dit in duidelijk Grieks
uit de vijfde eeuw voor Chr. is ver
meld,
Dë voorwerpen of gedeelten van
voorwerpen, die tot dusverre uit het
puin zijn opgedolven, variëren van
voorwerpen uit het neolithische tijdperk
(3500 jaar voor Chr.) tot dingen uit de
eerste eeilweri van de christelijke jaar
telling. Maar tussen het einde van het
Myceense tijdperk en het begin van
de klassieke periode dat is tussen
1100 en ongeveer 500 voor Christus,
is een hiaat van 600 jaar. Uit die tus
senperiode zijn geen voorwerpen in de
grot gevonden.
Dit schijnt erop te wijzen, dat de
eredienst van. Pan in de- grot bij Ma
rathon. 600 jaar onderbroken is ge
weest en bij het begin van de1 klassie
ke periode is hervat,
,,Dit geeft op opzienbarende wijze
steun aan een mythe, die door Hero
dotus wordt vermeld in verband met
de hervatting van de eredienst van Pan
na de slag bij Marathon", zegt Pa-
mitriou.
De Griekse geschiedschrijver Hero
dotus (die ongeveer van 482 tot 425
voor Christus leefde en graag de my
then van zijn tijd boekstaafde! heeft
op ironische wijze gewag gemaakt van
het geloof van zijn tijdgenoten in de.
beslissende rol, die de god Pan in die
slag zou hebben gespeeld.
Aan de vooravond van de slag
aldus de door Herodotus vermelde my
the zonden de Atheners hun beste
koerier, Phidippidis, naar Sparta met
een wanhopige bede om hulp.
De hulp werd geweigerd, maa- Phi
dippidis kwam toch niet met lege han
den terug. Hij bracht een lang ver
haal mee. waar de Atheners zich mee
konden troosten.
Hij vertelde, dat hij bij het over
trekken van de bergen van Arcadië
god Pan had ontmoet, die hem had ver
teld, dat hij nog steeds zeer op de Athe
ners was gesteld en daarvan spoedig
in ruime mate bewijs zou geven.
Maar zo zou Phidippidis verder
hebben verteld Pan had ook gezegd,
dat hij een grief tegen de Atheners
had. Hij had gevraagd: ..Waarom ver
even jullie mij niet meer?"
wor$t. .geiioemd. En, q^e, Atheners wan
nen de strijd en de 'eredienst van Pan
bloeide opnieuw in Athene en geheel
Attic?*-.
De ingang van de grot is nu. vrijge
maakt van kreupelhout en rolstenen
en van het zand. dat in de loop der
eeuwen van de helling van de heuvel
naar beneden is gespoeld. Onder op
pertoezicht van'prof. Papadimitriou is
men begonnen met het systematisch
uitgraven van de grot.
..Het zal jaren duren voor de tonnen
puin uit de grot zullen zijn opgeruimd,
uitgezocht, gesorteerd, en gereinigd en
de oneindige verscheidenheid van voor
werpen. die in het puin begraven moe
ten zijn, zal zijn gecatalogiseerd",
zegt Papadimitriou.
„Iets zegt mij, dat de vondsten wel
ke deze grót zal opleveren, een nieuw
licht zullen werpen op het leven in At
tica en de rest van Griekenland in het
neolithische tijdperk en misschien in
nog vroegere perioden, in de vage
nevelen van paleolithische, voorhisto
rische tijden.
Eigen nieuwsdienst
AERDENHOUT Het 'bestuur van het
Suezkanaal heeft een Nederlands en een
Belgisch baggerbedrijf opdracht gegeven
het kanaal tussen de Bittermeren en Suez
te verbreden en uit te diepen. Het werk
zal anderhalf jaar duren; d'e kosten
worden geschat op tien miljoen gulden.
zonder omzien gebrandschat worden in
het gebied, dat grenst aan het natuur
reservaat De Beer, waar het jonge wild
net het veld in is, waar de piepende fa
zantenjongen zich achter de oude aan-
reppen als de mechanische zaagploeg
nadert met zijn knetterend lawaai?
Moet er werkelijk uitgerekend in het
broedseizoen in het kreupelhout wor
den gerooid door ruwe en vaak zeer
ondeskundige handen. („Zangvogels?
ach ja, genoeg nesten gezien, maar
we draaien ze de nek maar om, want
er is toch geen blijf voorterwijl
er de hele winter óók tijd voor is ge
weest? („Toen was er geen volk om
alles af te doen meneer
Het zijn vragen, die de mens be
kruipen als hij wellicht voor het laatst
langs de raaklijn van Europoort en
Beer wandelt en ziet met hoeveel grom
digheid er een weg wordt gebaand naai-
nieuwe welvaart. Op het hoofdkwartier
zegt de technisch hoofdambtenaar Ta-
nis: „Door het opblazen van de vele
bunkers en door het afbranden van het
lage hout is het jonge gedierte heus
wel naar de zeereep toe gevlucht. Of
naar Goeree, waar op de Schele Hoek
veel meer vogels huizen dan verleden
jaar". Maar boswachter Willem Pols
wijst: „Kijk daar, een haas tussen het
puin".
Het leven probeert zijn rechten te
hernemen als de mensen 's avonds de
machines stopzetten. Dan kwettert er
een ekster op de puinstort en de merel
haalt juichend uit boven de bouwval
van de vakantiekolonie.
Morgen komen de arbeiders bij
bussen vol terug en zij gaan weer
branden en sagen. Zij hebben op
dracht.
„Als de vogels niet voor ons op
de loop gaan, dan zijn ze of dronken
of ze hebben geen hersens" tegt
er een bij wijze van grap.
Een ander, die een tikkeltje fijnge
voeliger is komt er overheen met: „Die
drie jonge fazanten van laatst waren
toch wel sneu
Dierenbescherming en vogelbescher
ming hebben zich met boswachter Poli
aan deze gang van zaken gestoten. Ook
meneer Tanis is er niet helemaal con
tent mee. Het werk gaat echter verder
en de zwarte rookkolommen van nieu
we branden, die vaak gevaarlijk ver
doorvreten in de ruigte, stijgen met be
angstigende regelmaat op. Met een wij
de boog vliegt er een bergeend omheen.
„Die mag wel uitkijken" zeggen de ar
beiders. Zij niet?
Eigen nieuwsdienst
HENGELO. Van de 335.518 ca-
mera's, die in 1957 en 1953 in ons land
werden geïmporteerd, kwamen er
280.505 uit Duitsland. Dat bleek dezer
dagen in Hengelo op een bijeenkomst
van de Nederlands-Duitse Kamer van
koophandel, georganiseerd in samen
werking met de Westduitse foto-indu
strie.
Voor bijna de helft van de verkochte
Duitse toesteilen vier Van de vijf fo
tografen in ons land kochten de afgelo
pen twee jaar een Duitse camera
lag de winkelprijs beneden de vijftig gul
den.
Het verschil in prijs, dat er nog tus
sen Duitsland en Nederland bestaat, is
tewijten aan de hoge weeldebelasting,
die neerkomt op 25 procent van de in
koopsom. Daarbij komt dan nog bijna
vijftien procent aan invoerrechten. Dank
zij de E.E.G. zijn deze laatste met an
derhalf procent verlaagd.
Op de bijeenkomst bleek ook, dat er
een uitgebreide zwarte handel in came
ra's bestaat. Uit de reparatielijsten van
een grote tirma was geconcludeerd, dat
Van een onzer redacteuren
ROTTERDAM. Twee bruine ogen met
de glans van rijpe kersen kijken al
een paar dagen schuw de drukke we
reld van Rotterdam in. Het zijn de
ogen van Mohammed Abdoel Bismie
Hydrama Mitrie Jahai. De paar woor
den, die er uit de mond van deze
zeventienjarige knaap getrouwd en
vader van twee kinderen komen,
klinken ais regels uit de Koran.
Veel heeft Mohammed nog niet gezegd
sinds hij op 23 mei 400 mijl van Colom
bo druipend uit de Indische oceaan
werd gevist door de Franse tanker
Ashtarak, met olie op weg naar Rot
terdam. Zijn vissersboot was in een
vlaag van de moesson omgeslagen, zijn
vriend verdronk. Niemand verstond
de kleine, donkere jongen, hij verstond
niemand.
Eindelijk heeft de politie van Rotterdam
een klankbord voor hem gevonden in
de persoon van de 34-jarige machinist
van de rederij Van Uden, Briar Clay-
ongeveer veertig procent van de in om
loop zijnde camera's illegaal meestal
via Zwitserland en Oostenrijk ons land
is binnengebracht.
De Westduitse foto-industrie zal binnen-1
kort een volautomatisch fototoestel op
de markt brengen, waarmee de amateur
zonder zich om alle mogelijke technische
bijzonderheden te bekommeren, met de
juiste belichting zijn plaatjes kan schie
ten.
Uit oudheidkundig oogpunt is echter
het belangrijkste van de grot de puin-1
laag, hier en daar tot drie meter hoog.
welke de bodem bedekt. Dit puin is
vol overblijfselen van aarden kruiken,
afgodsbeelden en allerlei andere din-,
gen, welke bewijzen dat de grot in de,
oudheid een plaats is geweest, waat'|
een eredienst werd beoefend.
Dat de god, die in de grot werd ver
eerd, Fan is geweest, is ook ondubbel
zinnig bewezen door een inscriptie op
De ontmoeting van Phidippidis met
Pan werd door de krijgers van Athene
uitgelegd als een goed voorteken en
zij gingen met grote geestdrift en fel
heid de strijd in.
Pan hield woord. Op het hoogtepunt
van de strijd verscheen hij aan de
Perzen. Zijn vreeswekkend uiterlijk
zaaide in hun gelederen de alles over
weldigende schrik, welke sindsdien
naar de bebaarde god met de bokke-
poot, die hem veroorzaakte, „panisch"
Eigen nieuwsdienst dien voelen zij er eigenlijk maar bitter
i wenig voor als huisjesmelker op te
CUYK. Geen winst op gemeente-1 treden. Vandaar ook dat zij op het
woningen, heeft het gemeente- lumineuze idee gekomen zijn de wo-
bestuur van Cuyk gedecreteerd. Met ningen te koop aan te bieden,
de gedwongen huurverhoging voor I Bij de verkoop zal worden uitgegaan
de deur houdt dat in, dat het Oost- jan de boekwaarde der woningen.
eto/Bn ni Een öxtra buitenkansje, want menig
brabantse stadje al zijn woningen, huig dal enkele jaren ge)eden wer|
gaat verkopen. De huidige huurders gebouwd wordt nu 3000 lot 4000 gul-
kunnen nu op bijzonder aantrekke- den boven de boekwaarden getaxeerd. I
lijke voorwaarden eigenaars worden. De huurders van de Cuykse gemeente-
Cuyk heeft sinds het einde van de oor
log honderden woningwetwoningen ge
bouwd. De huurprijs van die woningen
is gebaseerd op de bouwprijs. Als dus
nu de huren worden verhoogd, dan
gaan wij winst maken, zo redeneren
B. en W. van Cuyk. en dat achten
de vroede vaderen oneerlijk. Boven
woning hebben gisteren het aanbod
tot de koop in de bus gekregen. Voor
hen die het geld voor de aankoop
niet bezitten, hebben B. en W. nog
een aantrekkelijke regeling uitgedok
terd. Zij kunnen een hypotheek op hun
woning krijgen tot negentig procent
van de koopprijs en tegen vi«r «n
half procent rente.
ton, die in zijn leven genoeg heeft ge
zworven om bijna alle dialecten van
Indië te leren verstaan. Ook het Kon-
kons, dat men op de Malediven spreekt
en dat is terug te brengen tot brokken
Portugees, Sanskriet en Indisch.
Wankel gesprek
Daarin heeft zich tenslotte een wankel
gesprek gevormd, daarmee is ook het
wantrouwen van Mohammed gebro
ken tegen de grote witte mannen, die
hem meenamen naar het hoofdbureau
aan het Haagseveer, hem een vreem-
delingenverbiijf toewezen, vele schou
derophalende mannen bij hem haal
den en vergeefs op hem inpraatten.
Hij weet nü, dat hij zo gauw mogelijk
terug mag naar de zon van de Male
diven, beneden Ceylon, naar het
eilandje Fadipur. Ongeveer zo groot
als Terschelling.
Hij heeft er een onbeholpen kaartje van
getekend met de nederzettingen van
hutten.
„Gana, pina, matsje?" De heer Clayton,
die zich graag als tolk heeft opgewor
pen voor dit verloren mensenkind,
vraagt het een paar keer achter elkaar.
Eten, drinken, vis? Dan komt aarze
lend het antwoord: Matsje. De Neder
landse aardappels hebben hem wel
iswaar geen kwaad gedaan, maar hij
heeft toch liever rijst met vis. Zijn
menu is dan ook spoorslags door de
politie veranderd.
Andere planeet
Als een wezen van een andere planeet
is deze knaap hier neergeploft. Een
trein had hij nog nooit tevoren gezien,
zijn contacten met de randen der be
schaving hielden op bij Ceylon, waar
een enkele keer de vissers van de
Malediven heenvaren om te lossen. De
Engelse vlag kent hij, die van Pakistan
ook. Verder stokt zijn wijsheid, al ligt
er een dieper weten in het donkere
oog dan die welke een verontruste
westerse wereld zich de hare noemt.
Hij wil terug, naar zijn hut. Er is een
telegram naar Colombo verstuurd om
via de Engelse commissaris voor de
Malediven Mohammeds familie gerust
te stellen. Maar heel moeilijk is dit
Mohammed aan het verstand te bren
gen. maar het lukt ten slotte toch, met
handen en^voeten.
Straks zal nij teruggaan, na allerlei in
gewikkelde formaliteiten en zijn vrouw
en vrienden terugzien. Men zal hem
niet geloven, maar een dame uit Hil
versum neeft Mohammed een foto
boekje gestuurd over Nederland met
een opdracht er in. Het is met de
blauwwollen trui en de lange broek
Mohammeds bewijs dat hij door Allah
de halve wereld is omgezonden.