Van Otterloo met hart en ziel voor perfect orkest "as Liberace wint lasterproees Man, kind en hond gaan hier film maken ANOUILHS' VONK DOOFDE VAAK IN VERVELING Marokko schreeuwt om hulp AMOUREUZE DEINING IN VROLIJK TV.-SPEL IS l Kunst onder de pannen Residentie-Orkest gaf zijn eerste festivalconcert Le grenier de Toulouse: Euridice Donderdag 18 juni 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 9 Samenzwering van de muzen I Grandioze uitvoering van Ma filers Tweede Australische minister naar Nederland BRAND VERNIELT VLASFABRIEK Nood zeer hoog Wielrennen te duur voor tv televisie Plezierige entree van jong talent ioa Dixon regisseert weer in Engeland door Han Lammers SCHEVENINGEN Wil lem van Otterloo, de dirigent van het Resi dentie-orkest, heeft de reputatie een ongemakkelijk heer te zijn. Zijn rijzige gestalte boezemt ontzag in, zijn streng- gelijnde gezicht moedigt niet aan tot een joviale begroeting en zijn gesprekstoon is in het voorbijgaan eerder terughou dend dan vriendelijk. Van Ot terloo behoort zeker niet tot het slag mensen, dat zonder slag of stoot voor iedere aandrang tot geanimeerde verhoudingen capituleert. Maar achter het hechte, wat aristocrati sche masker van deze uiterlijk welbij uitstek Haagse musicus gaat een intens levend mens schuil, die zich met hart en ziel. soms verbeten, soms vol hu mor, inzet voor zijn ideaal: het creë ren van een perfect orkest. Willem van Otterloo, die gisteren in de Scheveningse Kurzaal zijn ensem ble in het twaalfde Holland Festival introduceerde, zwaait nu tien jaar de scepter over het Haagse muziekleven. In die tijd is het hem gelukt om het Residentie-orkest, dat bij zijn aankomst in Den Haag hij was toen 42 zich bewoog op een uitgesproken provin ciaal niveau, een internationale allure te geven. Als men daarover met hem praat, doet hij wat schuchter, en kijkt bijnè een beetje gegeneerd. Hij heeft geluk gehad, zegt hij. Door toevallige om standigheden heeft het orkest een ver jongingskuur ondergaan. Veel oudere musici, die het toppunt van hun kun nen reeds achter zich hadden, verlieten de gelederen en uitsluitend jongeren kwamen ervoor in de plaats. Enige tijd geleden kreeg het orkest, dat reeds een uitgebreide toêrnee-erva- ring in o.m. Noorwegen, Italië, Duits land en Frankrijk heeft opgedaan, een uitnodiging voor een concertreis naar Amerika. Er stonden 48 concerten op het pro gramma. Maar de reis kan voorlopig niet doorgaan omdat een bedrag van drie a vier ton op het budget ont breekt. Het rijk kan niet bijspringen, omdat reeds subsidie aan het Concertgebouw orkest wordt gegeven voor een Ame rikaanse'"tournee'. En ook al zou het NOTTINGHAM (U.P.I.) Een stadsschouwburg met een kunst handel en een huizenblok met flats voor de acteurs en actrices, dat is het originele plan, dat in de En gelse stad Nottingham zal worden uitgevoerd. De kosten worden op drie miljoen gulden geschat. De mogelijkheid bestaat ook nog, dat er televisie- en radiostudio's bijgebouwd zullen wördèn, Dat hangt af van onderhandelingen met de B.B.C. Er zal spoedig wórden begonnen met de böuw van het complex, welke in ongeveer drie jaar gereed zou ziin. SCHEVENINGEN. Willem van Otterloo had voor zijn festivalconcert een belangwekkend programma gekozen, al bracht dit dan enkele herhalingen van het winterseizoen. Haydns symfonie nr. 101 (De Klok) werd. wat het Andante; betreft, waaraan het werk zijn bijnaam ontleent, wat pretentieus gespeeld, doch de uitvoering bezat rust, in de Vivace- finale, waarvan het tempo in relatie met dat van het voorafgaande menuetto niet te snel werd gekozen. Ook de symfonietta van Janaoek (met de twaalf trompetten), dat obsederende oersterke brok muziek van de onver woestbare Tsjechische componist (n.b. op 72-jarige leeftijd geschreven) was uiterst welkom. Van Otterloo verstaat deze muziek en dat geldt wel evenzeer voor de Elektra- Suite van Diepenbrock. waarvan wij ons een aangrijpende vertolking onder zijn leiding herinneren. Misschien waren daarom onze verwachtingen gisteren iets te hoog gespannen, wat niet betekent, dat deze dramatische en van het Residentie Orkest zeer parate uitvoering niet hoog zou dienen genoteerd. Met zijn naar inhoud, klank en vaar digheid bijzonder indrukwekkende ver tolking van Ravels pianoconcert voor de linkerhand bewees Daniel Wayenberg opnieuw, dat hij zich tot een meesterlijk pianist heeft ontwikkeld. Zo opende de vertrouwde Kurzaal dus gisteren het nieuwe zomerseizoen met een geslaagd concert, dat werd ingeleid met het Wilhelmus De belangstelling had groter moeten zijn. De Witte Amsterdamse ensemble de volgende reis geheel zelf kunnen financieren, dan nog kan het departement in verband met de penibele situatie van 's rijks schatkist êr niet aan denkén om hèt tweede Nederlandse orkest te steunen. Op het ogenblik zint het Residentie orkest op middelen om in eigen kring geld voor een reis te vinden. ,,J4", pèinst Van Otterloo, „het bedrijfsleven. Maar zit er in Dén Haag wel zoveel geld? En wat dan nog? Zóu mèn iets in sub sidie aan een orkest zien?" Kroon op werk „Het is wat overdreven óm nu al te spreken over een kroon óp je werk, maar een reis naar Amerika zou wel een ongekend evenement zijn. Er zijn daar al heel wat platen van ons in omloop, zelfs platen die ik zelf nog nooit heb gehoord. „Zuid-Amerika zou nog veel mooier zijn om naar tóe te gaan. Ik heb er nu een paar keer gedirigeerd. De mu- ziekhonger daar is onvoorstelbaar. En zij draaien ook onze platen. Na een concert stonden de mensen me op te wachten voor een handtekening op de hoes." Naar Amsterdam.... Dan valt in het gesprek opeens het woord „Amsterdam". En voorzichtig komt de vraag eruit: „Wat zou u doen als meri u vroeg om de plaats van Eduard van Beinum in te nemen?" Het antwoord daarop, gegeven na een haas tig opgestoken sigaret, iaat zich moei lijk samenvatten. Het is een mengeling van bedachtzaam ja-zeggen en even bedachtzaam nee-schudden. „Natuurlijk, in Amsterdam dirigeren is een grote eer. Het komende seizoen hebben ze me voor drie weken ge vraagd. Kubelik komt ook. Maar in Den Haag. met Olof en Krebbers, ik ben er zo thuis geraakt. Het is hier hele maal mijn sfeer geworden. En het or kest, het is zo'n mooi team". Van Otterloo komt er niet uit. Even kijkt hij me aan met een blik, die verraadt dat hij de zaak niet ver trouwt. „Maar liever niet te veel over zeggen". lacht hij voorzichtig. ROTTERDAM. Vijf jaar geleden werd de door Eduard Flipse volbrachte krachttoer in de vorm van een uitvoe ring van Mahlers achtste symfonie als een mijlpaal in het Nederlandse muziek leven beschouwd. Op dezelfde plaats de Ahoy-hal en in hetzelfde Holland-Festivalverband heeft men gisteravond een verklanking van de tweede symfonie van deze ro manticus, eveneens door Eduard Flip se geleid, met een overweldigend succes voor dirigent, Rotterdams Philharmo- nisch Orkest, solisten en zeven Rotter damse koren, bekroond gezien. In deze symfonie, waarin de compo nist-dichter het voordurend menselijke conflict tussen idealisme en materialis me als achtergrond van zijn machtig uitdrukkingsvermogen proiecteert. is een merkwaardig evenwicht bereikt door de drie tussenspelen, die als over brugging van de dramatisch geladen hoekdelen Mahlers geniale vormgeving accentueren. Met een uiterst verfijnde instrumen tatie weet de componist in het andante een sfeer van grote bezonkenheid op te roepen, die eigenlijk na het spook achtige scherzo weer opgevangen wordt door de ontroerende alt-solo in het Ur- licht, waarvoor de componist een tekst uit Des Knaben Wunderhorn bezigde. Met een voorbeeldige technische be heersing en overgave hebben de beide solisten, de sopraan Annette de la Bije en de alt Mia Greeve zich van hun zware opgave gekwëten. Alle uitvoerenden het waren cr ruim zes honderd en Eduard Flipse in het bijzonder, kunnen met de groot ste voldoening op deze waardevolle bijdrage aan het Holland Festival 1959 terugzien. Jan Masséus. DEN HAAG. De Australische mi- lister van immigratie, A R. Downer, zal van 24 tot 27 juni een bezoek aan ons land brengen. Hij zal o.m. een be spreking voeren met minister Van Rooij. De Australische gast zal Am sterdam. Den Haag, Delft en Rotter dam bezichtigen. In Rotterdam zal hij ook de heer en mevrouw Wageveld be zoeken, de ou-ders van de honderddui zendste emigrant naar Australië. WILLEM VAN OTTERLOO niet zo ongemakkelijk Van onze correspondent LONDEN. De lasterzaak van de show-pianist Liberace, die klaagde over twee artikelen van Cassandra in de Dai ly Mirror, is gisteren na zeven dagen legaal gevecht voorlopig geëindigd met toekenning van 80.000 gulden schadever goeding. In een dergelijke zaak een peuleschil voor beide partijen. Boven dien een peuleschil vergeleken bij de ge weldige publiciteit, die zij eruit hebben gekregen. Tenminste 300.000 gulden was verwacht, en er werd zelfs gehoopt op S60.000 gulden. De Daily Mirror en Cassandra zijn onmiddellijk in hoger be roep gegaan. Op de eerste vraag, die de uit tien mannen en twee vrouwen bestaande jury te beantwoorden kreeg: „Betekenen de woorden van het eerste artikel in een gewone, natuurlijke betekenis dat Libe race homosexueel was?", kwam na drie eri «en half uur denken het antwoord: ja. Het feit werd niet bewezen geacht, en als commentaar achtte de jury het onbillijk. De aanklacht wegens smaad, welke gegrond was op een tweede ar tikel werd afgewezen in het voordeel van de Mirror en Cassandra. Tal van matrones van middelbare leef tijd omringden Liberace (die op zijn hui dige tournee voor het eerst een jonge dame in zijn show heeft opgenomen) om hem lichtelijk hysterisch geluk te wen sen. Liberace, lang niet meer zo veraf good als toen het artikel twee jaar ge leden werd geschreven, zal echter het beroep van de Mirror en Cassandra moeten afwachten. Van ónze filmredactie HILVERSUM. Een oude man, een kind en een hond zijn uit Amerika overgekomen om in Nederland met éen staf Amerikanen, Engelsen en Ne derlanders een nieuwe film te maken. Tegen het wisselende decor van Ne derlandse steden, dorpjes en gehuch ten spelen zij het verhaal van Dog of Flanders, een bekend Amerikaans kin derverhaal over een hond, een slechte man en een teerhartig jongetje. David Ladd, het zoontje van de acteur Alan Ladd, een tenger kind van tien jaar, speelt een van de hoofdrollen. Trots loopt -hij te klossen op grote splinter nieuwe klompen als wij in hotel Gooi land te Hilversum komen praten met hem en zijn tegenspeler en leermeester de 78-jarige Donald Crisp. Donald Crisp onderscheidt zich uiter lijk niet van duizenden Nederlandse grootvaders van de oude stempel. Hij steekt zijn grote zwart geschoeide voeten onder tafel, kijkt vriendelijk door zijn kleine brilletje en veegt omzichtig wat as uit zijn pijp van zijn costuum. Wij zitten tegenover een acteur van formaat, een bekend Hollywoods gezicht uit films als Ben Hur, The last hurray, Lassy komt thuis en Hoe groen was mijn dal. Hij draagt een ouderwets costuum met een visgraatje, compleet met een wat ST. JANSSTEEN. De vlasfabriek van de gebroeders Dobbelaars in St. Janssteen is gistermiddag door een grote brand een ruïne geworden. De vlammen verspreidden zich zo snel over het hele complex, dat het voor de brandweer van het dorp zelfs geen zin had de hulp van andere gemeen ten te vragen. De schade wordt geschat op een half miljoen gulden. Uit de fabriek kon bij na niets worden gered. Vijfhonderd ton vlas, de machines, een tractor en eni ge wagens werden met het gebouw zelf een prooi van de vlammen. De ne gen stralen van de brandweer konden daar niet veel aan af doen. De fabriek van de gebroeders Dobbe laars was een van de weinige, die nog werkte. De kleinere waren al lang stil gelegd. Door de brand zijn ongeveer twintig vlasbewerkers zonder werk ge komen. Eurydice is het drama van de onvol maaktheid der aardse liefde. In een moderne bewerking van het oude Griekse motief heeft Anouilh het on vermogen van de mensen tot absolute zuiverheid in de verhouding tot elkaar uitgebeeld. Opheus is een jonge straat muzikant en Eurydice een toneelspeel ster van een achtste rangtroepje. Hun liefde is plotseling .en volkomen, maar Eurydice is bang voor de volmaaktheid, de puurheid ervan, omdat zij zelf on volmaakt en zondig is. Zij sterft, maar Orpheus mag haar, zoals in de sage. uit de onderwereld terughalen, op voorwaarde dat hij haar 24 uur lang niet in het gezicht zal kijken. Hij verbreekt die belofte, omdat hü we ten wil of zij de waarheid spreekt als zij beweert, dat zij onbesmet is door de laasheid van het leven. Als hij weet dat zij gelogen heeft, moet hij haar laten gaan. Maar dan kan hij ook niet verdei leven en kiest de dood om weei bij Eurydice te zijn Pas als zij elkaar nu weer vinden in de schaduwen van het dodenrijk kunnen zij de vol maaktheid bereiken, die hun op aarde was ontzegd. Het gezelschap Le grenier de Toulouse gaf er gisteravond in de Amsterdamse stadsschouwburg een conventionele en soms zo trage voorstelling van, dat de vonk van Anouilhs meesterwerk vaak in verveling doofde. De opvoering miste kracht, spanning en vooral bovennatuur lijke noodzakelijkheid. Er werd soms zeer goed gespeeld in een goed getraind ensemble, maai de kwaliteit van het geheel had niel de hoogte, dat men van een voorstelling in het Holland Festval mag verwachten. krap vestje en draait af en toe trots aan zijn grijze bakkebaardje. „Ik voel me al Nederlands," zegt hij, „wij willen Dog of Flanders in een Neder landse sfeer opnemen en daarom zijn vrijwel alle bijrollen ook bezet door mensen uit dit land. Wij daarmee bedoel ik de kleine David en ikzelf moeten ook zes weken lang vergeten dat wij hier niet thuis zijn". Voor David is dit niet zo eenvoudig. Hij bekent zonder aarzelen dat hij na twee dagen al heimwee heeft naar huis. Een onderwijzer is bij hem, want de Amerikaanse wet wil dat ook jonge ac teurs hun schoollessen niet verzuimen. In de film is Donald Crisp Davids grootvader, maar tussen de bedrijven van het filmen fungeert hij als leermeester. „De kleine jongen spreekt te vlug," zegt Crisp zorgelijk, „echt zo'n rap Ameri kaans tongetje, terwijl wij het accent juist een beetje buitenlands willen maken." David lacht. Hij spreekt af en toe zo raar," verklapt hij, „helemaal niet zoals wij dat in Amerika doen." Crisp probeert het zijn kleine leerling duidelijk te maken, 's Avonds op Davids bedrand wil dat nog wel eens gelukken, maar overdag kampt Crisp zelf met grote taalproblemen. Zonderling Hij ging winkelen, omdat hij voor een van de scènes een saaigroen overhemd en o-uderwets ondergoed nodig had. Hij toonde het winkelpersoneel beschrijvin gen van de film. Deze lachten vriende lijk, maar niemand begreep het oude bui tenlandse klantje, dat niet te vermurwen was met een modern blauw overhemd en onderkleding anno 1959. „Ik kreeg de indruk dat men mij voor een zonderling hield," vertelt Crisp zakelijk hoofdschud dend. ,,En later sprak men mij toe alsof ik heel slecht bij kas was Verboden te aaien Dergeliike kleine avonturen nemen Crisp's plezier in de onderneming niet weg. Hü houdt oprecht van ons kleine land. informeert belangstellend naar prinses Beatrix, die hem vele jaren ge leden schriftelijk complimenteerde over ziin spel in Hoe groen was mijn dal en slaagt erin het woord „hondenkennel" foutloos uit te spreken, als de honden acteur ter sprake komt, „De hond heet Old Yeller". Hij speelde in de film van Disney, zegt hij. Hij is ondergebracht in een kennel. Wi.i mogen het dier nooit goedkeurend bekloppen of hem aaien. Dat mag alleen de speciale trainer, die meegekomen is. Het is met hondensterren al als met mensensterren. Als ze te veel op de schouder worden geklopt, gaat het helemaal mis." Voor de film A dog of Flanders zijn de 78-jarige filmveteraan Donald Crisp, de hond Old Yeller, bekend uit de gelijknamige Disney-film, en de tien-jarige David Ladd, zoon van de filmspeler Alan Ladd, naar Nederland gekomen. DE VPRO die enkele jaren geleden sterk de aandacht op zich vestigde met de zo geslaagde actie Een Ton voor Triëst, gaat opnieuw het nijpende vluch telingenprobleem. waaronder miljoenen mensen nog steeds gebukt gaan, aan snijden. Eind September vertrekt de predi kant-directeur van de VPRO-tv, ds. J. A. van Nieuwenhuijzen, naar Marokko om daar samen met regisseur Joes Odufré, een tekstschrijver en een ca meraman, een televisiedocumentaire en zes radioreportages samen te stellen. „Nadat H.M. de Koningin enkele we ken geleden het Comité Wereldvluchte lingen had geïnstalleerd, hebben wij ons. na overleg hiermee, in verbinding gesteld met de vertegenwoordigers van het Hoge Commissariaat voor de Vluch telingen in Nederland en Genève, om advies te vragen welk gebied het best onder de aandacht kan worden ge bracht", vertelde ds. Van Nieuwenhuij zen, „en in Genève was men van me ning, dat de 200.000 vrouwen en kin deren die ten gevolge van de strijd in Algerije dat land verlaten moesten en nu in de meest mensonterende omstan digheden in Marokko opeengepakt zit ten, wel het dringendst om hulp ver legen zitten." De nood is daar zeer hoog: vrijwel geen behuizing, geen kleding, 600 calo rieën voedsel per dag in plaats van de minimale 1600, kortom een groep vluch telingen die om hulp schreeuwt. De Verenigde Naties en het Interna tionale Rode Kruis hebben de VPRO alle hulp toegezegd die nodig is om hun radio- en televisiewerkzaamheden te kunnen verrichten. Zij zorgen o.m. voor een cameraman, transportmiddelen enz. enz. om deze kleine Nederlandse ploeg alle denkbare medewerking te verschaffen. De tv-documentaire zal op 4 november worden uitgezonden. Ouders in de war over het boek van hun dochter: Pim Dikkers, Marianne Rector en Fien Berghegge in een scène uit Het boek van de maand. £EN TONEELSTUK waaraan dui zenden schouwburgbezoekers nog steeds de genoeglijkste herinnerin gen bewaren, komt vanavond Op de televisie. Het is het Engelse blijspel „Boek van de maand", dat enkele jaren geleden bij de Toneelgroep Theater in première ging. met Ineke Brinkman in een van de hoofdrollen. Vanavond is het de eveneens jeugdige actrice Marianne Rector die de rol van schrijfstertje Bim, dochter van de heer en mevrouw Halliday, voor haar rekening neemt, Een dankbare rol, want het boek dat zij in het geheim geschreven heeft, toont in de personages duide lijke overeenkomsten met haar ouders en hun uitgebreide kennissenkring, zodat er 1001 perikelen ontstaan die veelal in het amoureuze vlak lig gen. Vandaar pok de nogal schokkende titel van het werk, dat nota bene ook nog tot Boek van de Maand wordt gebombardeerd. „Genotnaakte Zomernacht" heeft Bim haar pennevrucht genoemd, en alleen al de titel is= aanleiding om veel deining te veroorzaken. Die deining heeft de Britse schrijver Ba sil Thomas kostelijk weergegeven, met veel humor, raffinement en een zeer onverwachte afloop. Geen wereldkampioenschap DE wereldkampioenschappen wielren- ren die dit jaar in augustus in ons land worden verreden, komen niet op de televisie. De reden is, dat beide partijen elkaar niet hebben kunnen vinden op het financiële vlak. Aanvankelijk vroeg de KNWU een bedrag van 150.000. De NTS pleegde overleg met de andere Eurovisielanden, doch ook die waren van mening, dat dit bedrag veel te hoog was. Vorige keer was nog geen 50.000 betaald. De KNWU liet daarop 50.000 vallen, maar ook de ton die overbleef werd van tv-zijde niet redelijk geacht. Zkjdat t de NTS, na overleg met de Eurovisie, heeft besloten geen reportages van de wereldkampioenschappen uit te zenden. TOCH NOG KANS Toch is er nog een kans, dat ze wel op de Europese schermen komen, via directe reportages van de NTS, om dat van de zijde van de KNWU plannen bestaan bepaalde industrieën, wier merk of artikel tijdens de wedstrijden dui delijk zichtbaar zal zijn, financieel te interesseren. radio 1 1 vandaag kritisch bekeken DONDERDAG Uitschieters in het lichte genre heeft de radio vanavond niet, maar aan luchtige muziek geen gebrek. *8% •„neme kost' zomen«rte,"'waar vandaag DONDERDAG De Avro brengt vanavond een vrolijk televisiespel: Het boek van de maand (21.00). Marianne Rector speelt daarin de rol van een meisje uit een eerzaam gezin, dat haar omgeving schokt door een pikante „sleutelroman" te publiceren. Het wordt een uiterst amusante kluwen van dwa ze verwikkelingen Vooraf o.m. de 30e aflevering van Luipaard op schoot, waarin u het een en ander ziet over insekten in de wil dernis. 0 De Vlaamse t.v. geeft een repor tage over Leopoldstad in Kongo (20.15), en de avonturenfilm Gasparone (20.50). België Frans relayeert uit Frank rijk een uitvoering van het stuk Vol de Nuit, naar de bekende roman van de piloot-schrijver Antoine de Saint-Exu- péry (20.35). De Duitse t.v. geeft om 18.00 een reportage van de wereldkampioen schappen handbal in Linz. In Südliches Intermezzo (20.20) worden muzikale herinneringen opgehaald aan een va kantie in Italië. Daarna is er een do cumentair programma over de geringe betrouwbaarheid van getuigenverkla ringen (20.55), en de avond wordt be sloten met een verslag van het we reldkampioenschap springruiters in Pa rijs (22.05). Voor de vroege uren: Hilversum 2, met Gerard van Krevelen, en een Tip Top Taptoe uit de marinestad Den Helder. Van 20.00 af kunt u het best afstem men op de NCRV, die veel lichtvoe tige plaatjes geefl, om 20.30 onderbro ken door het ver- keersspel Gelijk oversteken.,.. «pit .sppl is.een,.riièuw.e„ de luisteraars ook" iets kunnen winnen. Hilversum 2 neemt de lichte toets weer over om 21.45. met Bernard Druk ker aan het pijploos orgel. Van Rossini, de grote opera componist, zijn de kamermuziek werken wat op de achtergrond ge raakt. Het zal weinigen bekend zijn, dat Rossini een Sonate voor vier strijkers heeft geschreven. Vanmiddag om 16.15 op Hilver sum 2 kunt u dit werk beluisteren uitgevoerd door het Ensemble Pro Musica da Camera. De derde uitzending in de rubriek De fluitsonates van G. F. Handel, brengt om 19.10 (Hilv. 1een uit voering van de sonates in F en g door de fluitist Kees van der Star. met Meindert Boekei aan het orgel Een interessant concert van eigen tijdse muziek, waaraan medewerken de tenor Peter Pears, de gitarist Julian Bream, de Dorian Singers en het Melos-Ensemble o.l.v. Char les Mackerras, Malcolm Arnold en Matyas Sieber, wordt ofn 20.00 over Engelands derde programma uit gezonden. Toneelappel viel goed mm ln het kort VRIJDAG 19 JUNI RADIO "yPRO-regisseur Jack Dixon is op- nieuw uitgenodigd een stuk te re gisseren voor de Engelse televisie. Het is The great gamble, van Ge rald Savory, dat zondagavond 12 juli wordt uitgevoerd in de bekende reeks Armchair Theatre. Denis Price speelt de hoofdrol. Dixon vertrekt een dezer dagen naar Engeland. Geen diepte Eigenlijk gaf alleen Jean Horst als de verlopen vader van Orpheus een soms ontroerende en steeds uitstekende ver tolking van de brallende halfkunstenaar, die hij moest voorstellen. Jean Favarel als Orpheus miste diepte en persoonlijk heid. Simone Turck als Eurydice gaf welis waar een zeer hartstochtelijke en eer lijke uitbeelding van het meisje, maar miste ook al weer de metafysische uit straling die van deze rol een gebeurtenis zou moeten maken, welke met de waar de van Anouilhs stuk overeenkomt. De zaal was niet geheel bezet en het applaus na afloop klonk mat. Manuel van Loggem HILVERSUM I 402 m ochtend NCRV; 7.00 Nws; 7.13 Gram; 7.50 Een woord v d dag; 8.00 Nws; 8.15 Ge wijde muz; 9.00 V d zieken, 9.30 Gram; 9.35 Waterst; 9.40 V d vrouw: 10.15 Gram; 10.30 Morgendienst; 11,00 Gram; 11.15 In t zilver. middag 12.00 Pianorecital; 12.30 Land- en tuinb nieded; 12.33 Gram; 12.53 Gram en act; 13.00 Nws; 13.15 Amus muz; 13.45 Gram 14.05 Schoolradio; 14.25 Mil kapel; 14 45 Pianorecital; 15.15 Voordr; 15.35 Gram; 16.00 Caus over kamerplanten; 16.15 Strijkkwartet; 16.50 Gram; 17.00 Voordr 17.20 Gitaarens; 17.40 Beursber; 17.45 Gram; avond 18.00 Gewijde muz; 18.20 De Hangmat, 18.50 Regeringsuitz: Actueel onderwerp; 19.00 Nws en weerber; 19.10 Strijkwar- tet; 19.30 Radiokrant; 19.55 Gram; 20.00 A.R. pol caus; 21 00 Kunstrubr: 21,10 Kerkconc; 22.30 Gram; 22.45 Avondover denking; 23.00 Nws en SOS-ber, 23.15 Toneelfragment; 23.35—24.00 Gram. HILVERSUM II 298 m ochtend VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.15 Gram; 9.05 Gym v d vrouw; 9.15 Gram; 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Een kind bij Ernest Heming way, caus; 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 V d vrouw: ll.oo V d kleuters: 11.15 Twee fluiten; 11.35 Orgelspel. middag AVRO: 12.00 Lichte muz; 12.20 Rege nngsuitz Landb rubriek De boer van Nooitgedacht; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Sport en prognose; 12.50 Pianospel; 13.00 Nws; 13.15 Meded en gram; 13.25 Dansmuz; 13.55 Beursber; 14.00 Pianore cital; 14.25 Voordr; 14.50 Orgelrecital; 15.05 Ga er eens even voor zitten. VARA: 16.00 Kamerork en solist; 16.30 V d zie ken; 17.00 V d jeugd; 17.25 Vacantietips; 17.55 Act. avond 18.00 Nws; 18.15 Pol caus; 18.25 Lichte muz; 18.50 De puntjes op de i, caus; 19.00 V d kind; 19.10 Jazzmuz. VPRO 19.30 Ierse volksmuz met comm; 19.45 A] len die vallen hoorsp; 20.55 Nws VARA 21.00 Vrijdagavondrctour; 22.25 Buiten! iveekoverz. VPRO: 22.40 Zorg om de mens gesprek. VARA: 23.00 Nws; 23.15—24.00 Gram. NTS: 20.00 Journ en weekoverz; 20.30— 21.25 Salto mortale, televisie-opera. Een van de vijf variaties op het thema Liefde: Jules Roy aards en Petra Laseur in de Oosterse scène De Libel. 4^ ELUKKIG valt ook de Nederlandse nt toneelappel niet ver van de boom. De kijker heeft dit gisteravond kun nen constateren tijdens een uitvoering van zeven leerlingen van de Amster damse toneelschool, die onlangs met succes hun eindexamen aflegden. Onder hen zagen wij o.m. Petra Laseur, dochter van Mary Dressel- huys en Cees Laseur, en Jules Roy- aards, kleinzoon van de befaamde Willem Royaards, die beiden naar wij hopen de artistieke familietradi ties zullen voorzetten. Het zou voorbarig zijn over de pres taties van het jeugdige zevental reeds thans een definitief oordeel uit te spre ken. Niettemin mogen wij de televisie erkentelijk zijn dat zij steeds het talent in onze huiskamers brengt. Het was weer een prettige confron tatie, die getuigde van aanstekelijk enthousiasme bij de opvoerenden en bij liun docenten. PIONIERSWERK Vooral de pioniersarbeid moet wor den genoemd van Willy van Hemert, die de prille toneelaanwinst onver moeibaar met het televisiemedium vertrouwd maakte. En, naar wij gis teravond zagen, met succes. Dit gold in het bijzonder de creatie van Petra Laseur en Hans Boswinkel in Osborne's Omzien in wrok. Vooraf zagen wij een uitstekende documentaire reportage over de bloed transfusiedienst van het Nederlandse Roode Kruis, waarvoor samensteller en Steggerda alle lof verdient. Gert Stempher. Tante Hannie straalde over trapautoraces IYE zo langzamerhand traditioneel s-t geworden trapautoraces om de K.R.O.-wimpel in Noordwijk, vormden gistermiddag opnieuw een vrolijk t.v.- evenement voor jong en oud. Het ging er weer echt officieel toe, met een altijd .stralende Tante Han nie, die in een open rijtuigje kwam aangereden, een heuse baancommis saris en niet te vergeten de heren renners aan de start. Een hoogtepunt van vermaak vorm de de spannende strijd tussen de dwaze Chinezen Lian (Gerard Hey- stee),. Hon-Sjok (Lex Goudsmit), en hun bediende Jodocus (Aart Brouwer). Een sprankelend vakantieprogram maatje! Zo dacht regisseur Manus van de Kamp er blijkbaar ook over. Zijn regie bleef nogal aan de rommelige kant, waardoor o.m. het vermaak van het ringsteken te incidenteel op het scherm kwam. Niettemin, hoed af voor de gladiatoren! Holiana' Cum Laude is de titel van een film die Joop Geesink heefl gemaakt in opdracht van het Nederlands Zuivelbu- reau. Het is een gespeelde documentair» m kleuren, die in het buitenland propa ganda zal maken voor Nederland al» zuivelprod'ucent en toeristenland.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 9