Van Otterloo met hart en
ziel voor perfect orkest
"as
Liberace wint
lasterproees
Man, kind en hond gaan
hier film maken
ANOUILHS' VONK DOOFDE
VAAK IN VERVELING
Marokko
schreeuwt
om hulp
AMOUREUZE DEINING
IN VROLIJK TV.-SPEL
IS
l
Kunst onder de
pannen
Residentie-Orkest
gaf zijn eerste
festivalconcert
Le grenier de Toulouse: Euridice
Donderdag 18 juni 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 9
Samenzwering
van de muzen I
Grandioze uitvoering
van Ma filers Tweede
Australische minister
naar Nederland
BRAND VERNIELT
VLASFABRIEK
Nood zeer hoog
Wielrennen te
duur voor tv
televisie
Plezierige entree
van jong talent
ioa
Dixon regisseert
weer in Engeland
door Han Lammers
SCHEVENINGEN Wil
lem van Otterloo, de
dirigent van het Resi
dentie-orkest, heeft de
reputatie een ongemakkelijk
heer te zijn. Zijn rijzige gestalte
boezemt ontzag in, zijn streng-
gelijnde gezicht moedigt niet
aan tot een joviale begroeting
en zijn gesprekstoon is in het
voorbijgaan eerder terughou
dend dan vriendelijk. Van Ot
terloo behoort zeker niet tot het
slag mensen, dat zonder slag
of stoot voor iedere aandrang
tot geanimeerde verhoudingen
capituleert.
Maar achter het hechte, wat aristocrati
sche masker van deze uiterlijk welbij
uitstek Haagse musicus gaat een intens
levend mens schuil, die zich met hart
en ziel. soms verbeten, soms vol hu
mor, inzet voor zijn ideaal: het creë
ren van een perfect orkest.
Willem van Otterloo, die gisteren in
de Scheveningse Kurzaal zijn ensem
ble in het twaalfde Holland Festival
introduceerde, zwaait nu tien jaar de
scepter over het Haagse muziekleven.
In die tijd is het hem gelukt om het
Residentie-orkest, dat bij zijn aankomst
in Den Haag hij was toen 42 zich
bewoog op een uitgesproken provin
ciaal niveau, een internationale allure
te geven.
Als men daarover met hem praat,
doet hij wat schuchter, en kijkt bijnè
een beetje gegeneerd. Hij heeft geluk
gehad, zegt hij. Door toevallige om
standigheden heeft het orkest een ver
jongingskuur ondergaan. Veel oudere
musici, die het toppunt van hun kun
nen reeds achter zich hadden, verlieten
de gelederen en uitsluitend jongeren
kwamen ervoor in de plaats.
Enige tijd geleden kreeg het orkest,
dat reeds een uitgebreide toêrnee-erva-
ring in o.m. Noorwegen, Italië, Duits
land en Frankrijk heeft opgedaan, een
uitnodiging voor een concertreis naar
Amerika.
Er stonden 48 concerten op het pro
gramma. Maar de reis kan voorlopig
niet doorgaan omdat een bedrag van
drie a vier ton op het budget ont
breekt.
Het rijk kan niet bijspringen, omdat
reeds subsidie aan het Concertgebouw
orkest wordt gegeven voor een Ame
rikaanse'"tournee'. En ook al zou het
NOTTINGHAM (U.P.I.) Een
stadsschouwburg met een kunst
handel en een huizenblok met flats
voor de acteurs en actrices, dat is
het originele plan, dat in de En
gelse stad Nottingham zal worden
uitgevoerd. De kosten worden op
drie miljoen gulden geschat.
De mogelijkheid bestaat ook nog,
dat er televisie- en radiostudio's
bijgebouwd zullen wördèn, Dat
hangt af van onderhandelingen met
de B.B.C.
Er zal spoedig wórden begonnen
met de böuw van het complex,
welke in ongeveer drie jaar gereed
zou ziin.
SCHEVENINGEN. Willem van
Otterloo had voor zijn festivalconcert een
belangwekkend programma gekozen, al
bracht dit dan enkele herhalingen van
het winterseizoen. Haydns symfonie nr.
101 (De Klok) werd. wat het Andante;
betreft, waaraan het werk zijn bijnaam
ontleent, wat pretentieus gespeeld, doch
de uitvoering bezat rust, in de Vivace-
finale, waarvan het tempo in relatie met
dat van het voorafgaande menuetto niet
te snel werd gekozen.
Ook de symfonietta van Janaoek (met
de twaalf trompetten), dat obsederende
oersterke brok muziek van de onver
woestbare Tsjechische componist (n.b. op
72-jarige leeftijd geschreven) was uiterst
welkom.
Van Otterloo verstaat deze muziek en
dat geldt wel evenzeer voor de Elektra-
Suite van Diepenbrock. waarvan wij ons
een aangrijpende vertolking onder zijn
leiding herinneren. Misschien waren
daarom onze verwachtingen gisteren iets
te hoog gespannen, wat niet betekent, dat
deze dramatische en van het Residentie
Orkest zeer parate uitvoering niet hoog
zou dienen genoteerd.
Met zijn naar inhoud, klank en vaar
digheid bijzonder indrukwekkende ver
tolking van Ravels pianoconcert voor de
linkerhand bewees Daniel Wayenberg
opnieuw, dat hij zich tot een meesterlijk
pianist heeft ontwikkeld.
Zo opende de vertrouwde Kurzaal dus
gisteren het nieuwe zomerseizoen met
een geslaagd concert, dat werd ingeleid
met het Wilhelmus De belangstelling
had groter moeten zijn.
De Witte
Amsterdamse ensemble de volgende reis
geheel zelf kunnen financieren, dan
nog kan het departement in verband
met de penibele situatie van 's rijks
schatkist êr niet aan denkén om hèt
tweede Nederlandse orkest te steunen.
Op het ogenblik zint het Residentie
orkest op middelen om in eigen kring
geld voor een reis te vinden. ,,J4", pèinst
Van Otterloo, „het bedrijfsleven. Maar
zit er in Dén Haag wel zoveel geld?
En wat dan nog? Zóu mèn iets in sub
sidie aan een orkest zien?"
Kroon op werk
„Het is wat overdreven óm nu al te
spreken over een kroon óp je werk,
maar een reis naar Amerika zou wel
een ongekend evenement zijn. Er zijn
daar al heel wat platen van ons in
omloop, zelfs platen die ik zelf nog nooit
heb gehoord.
„Zuid-Amerika zou nog veel mooier
zijn om naar tóe te gaan. Ik heb er
nu een paar keer gedirigeerd. De mu-
ziekhonger daar is onvoorstelbaar. En
zij draaien ook onze platen. Na een
concert stonden de mensen me op te
wachten voor een handtekening op de
hoes."
Naar Amsterdam....
Dan valt in het gesprek opeens het
woord „Amsterdam". En voorzichtig
komt de vraag eruit: „Wat zou u doen
als meri u vroeg om de plaats van
Eduard van Beinum in te nemen?" Het
antwoord daarop, gegeven na een haas
tig opgestoken sigaret, iaat zich moei
lijk samenvatten. Het is een mengeling
van bedachtzaam ja-zeggen en even
bedachtzaam nee-schudden.
„Natuurlijk, in Amsterdam dirigeren
is een grote eer. Het komende seizoen
hebben ze me voor drie weken ge
vraagd. Kubelik komt ook. Maar in Den
Haag. met Olof en Krebbers, ik ben
er zo thuis geraakt. Het is hier hele
maal mijn sfeer geworden. En het or
kest, het is zo'n mooi team".
Van Otterloo komt er niet uit. Even
kijkt hij me aan met een blik, die
verraadt dat hij de zaak niet ver
trouwt. „Maar liever niet te veel over
zeggen". lacht hij voorzichtig.
ROTTERDAM. Vijf jaar geleden
werd de door Eduard Flipse volbrachte
krachttoer in de vorm van een uitvoe
ring van Mahlers achtste symfonie als
een mijlpaal in het Nederlandse muziek
leven beschouwd.
Op dezelfde plaats de Ahoy-hal
en in hetzelfde Holland-Festivalverband
heeft men gisteravond een verklanking
van de tweede symfonie van deze ro
manticus, eveneens door Eduard Flip
se geleid, met een overweldigend succes
voor dirigent, Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest, solisten en zeven Rotter
damse koren, bekroond gezien.
In deze symfonie, waarin de compo
nist-dichter het voordurend menselijke
conflict tussen idealisme en materialis
me als achtergrond van zijn machtig
uitdrukkingsvermogen proiecteert. is
een merkwaardig evenwicht bereikt
door de drie tussenspelen, die als over
brugging van de dramatisch geladen
hoekdelen Mahlers geniale vormgeving
accentueren.
Met een uiterst verfijnde instrumen
tatie weet de componist in het andante
een sfeer van grote bezonkenheid op
te roepen, die eigenlijk na het spook
achtige scherzo weer opgevangen wordt
door de ontroerende alt-solo in het Ur-
licht, waarvoor de componist een tekst
uit Des Knaben Wunderhorn bezigde.
Met een voorbeeldige technische be
heersing en overgave hebben de beide
solisten, de sopraan Annette de la Bije
en de alt Mia Greeve zich van hun
zware opgave gekwëten.
Alle uitvoerenden het waren cr
ruim zes honderd en Eduard Flipse
in het bijzonder, kunnen met de groot
ste voldoening op deze waardevolle
bijdrage aan het Holland Festival 1959
terugzien.
Jan Masséus.
DEN HAAG. De Australische mi-
lister van immigratie, A R. Downer,
zal van 24 tot 27 juni een bezoek aan
ons land brengen. Hij zal o.m. een be
spreking voeren met minister Van
Rooij. De Australische gast zal Am
sterdam. Den Haag, Delft en Rotter
dam bezichtigen. In Rotterdam zal hij
ook de heer en mevrouw Wageveld be
zoeken, de ou-ders van de honderddui
zendste emigrant naar Australië.
WILLEM VAN OTTERLOO
niet zo ongemakkelijk
Van onze correspondent
LONDEN. De lasterzaak van de
show-pianist Liberace, die klaagde over
twee artikelen van Cassandra in de Dai
ly Mirror, is gisteren na zeven dagen
legaal gevecht voorlopig geëindigd met
toekenning van 80.000 gulden schadever
goeding. In een dergelijke zaak een
peuleschil voor beide partijen. Boven
dien een peuleschil vergeleken bij de ge
weldige publiciteit, die zij eruit hebben
gekregen. Tenminste 300.000 gulden was
verwacht, en er werd zelfs gehoopt op
S60.000 gulden. De Daily Mirror en
Cassandra zijn onmiddellijk in hoger be
roep gegaan.
Op de eerste vraag, die de uit tien
mannen en twee vrouwen bestaande jury
te beantwoorden kreeg: „Betekenen de
woorden van het eerste artikel in een
gewone, natuurlijke betekenis dat Libe
race homosexueel was?", kwam na drie
eri «en half uur denken het antwoord:
ja. Het feit werd niet bewezen geacht,
en als commentaar achtte de jury het
onbillijk. De aanklacht wegens smaad,
welke gegrond was op een tweede ar
tikel werd afgewezen in het voordeel
van de Mirror en Cassandra.
Tal van matrones van middelbare leef
tijd omringden Liberace (die op zijn hui
dige tournee voor het eerst een jonge
dame in zijn show heeft opgenomen) om
hem lichtelijk hysterisch geluk te wen
sen. Liberace, lang niet meer zo veraf
good als toen het artikel twee jaar ge
leden werd geschreven, zal echter het
beroep van de Mirror en Cassandra
moeten afwachten.
Van ónze filmredactie
HILVERSUM. Een oude man, een
kind en een hond zijn uit Amerika
overgekomen om in Nederland met
éen staf Amerikanen, Engelsen en Ne
derlanders een nieuwe film te maken.
Tegen het wisselende decor van Ne
derlandse steden, dorpjes en gehuch
ten spelen zij het verhaal van Dog of
Flanders, een bekend Amerikaans kin
derverhaal over een hond, een slechte
man en een teerhartig jongetje.
David Ladd, het zoontje van de acteur
Alan Ladd, een tenger kind van tien jaar,
speelt een van de hoofdrollen. Trots
loopt -hij te klossen op grote splinter
nieuwe klompen als wij in hotel Gooi
land te Hilversum komen praten met
hem en zijn tegenspeler en leermeester
de 78-jarige Donald Crisp.
Donald Crisp onderscheidt zich uiter
lijk niet van duizenden Nederlandse
grootvaders van de oude stempel. Hij
steekt zijn grote zwart geschoeide voeten
onder tafel, kijkt vriendelijk door zijn
kleine brilletje en veegt omzichtig wat as
uit zijn pijp van zijn costuum.
Wij zitten tegenover een acteur van
formaat, een bekend Hollywoods gezicht
uit films als Ben Hur, The last hurray,
Lassy komt thuis en Hoe groen was mijn
dal. Hij draagt een ouderwets costuum
met een visgraatje, compleet met een wat
ST. JANSSTEEN. De vlasfabriek
van de gebroeders Dobbelaars in St.
Janssteen is gistermiddag door een
grote brand een ruïne geworden. De
vlammen verspreidden zich zo snel
over het hele complex, dat het voor
de brandweer van het dorp zelfs geen
zin had de hulp van andere gemeen
ten te vragen.
De schade wordt geschat op een half
miljoen gulden. Uit de fabriek kon bij
na niets worden gered. Vijfhonderd ton
vlas, de machines, een tractor en eni
ge wagens werden met het gebouw zelf
een prooi van de vlammen. De ne
gen stralen van de brandweer konden
daar niet veel aan af doen.
De fabriek van de gebroeders Dobbe
laars was een van de weinige, die nog
werkte. De kleinere waren al lang stil
gelegd. Door de brand zijn ongeveer
twintig vlasbewerkers zonder werk ge
komen.
Eurydice is het drama van de onvol
maaktheid der aardse liefde. In een
moderne bewerking van het oude
Griekse motief heeft Anouilh het on
vermogen van de mensen tot absolute
zuiverheid in de verhouding tot elkaar
uitgebeeld. Opheus is een jonge straat
muzikant en Eurydice een toneelspeel
ster van een achtste rangtroepje. Hun
liefde is plotseling .en volkomen, maar
Eurydice is bang voor de volmaaktheid,
de puurheid ervan, omdat zij zelf on
volmaakt en zondig is.
Zij sterft, maar Orpheus mag haar,
zoals in de sage. uit de onderwereld
terughalen, op voorwaarde dat hij haar
24 uur lang niet in het gezicht zal kijken.
Hij verbreekt die belofte, omdat hü we
ten wil of zij de waarheid spreekt als
zij beweert, dat zij onbesmet is door de
laasheid van het leven.
Als hij weet dat zij gelogen heeft, moet
hij haar laten gaan. Maar dan kan hij
ook niet verdei leven en kiest de dood
om weei bij Eurydice te zijn Pas als zij
elkaar nu weer vinden in de schaduwen
van het dodenrijk kunnen zij de vol
maaktheid bereiken, die hun op aarde
was ontzegd.
Het gezelschap Le grenier de Toulouse
gaf er gisteravond in de Amsterdamse
stadsschouwburg een conventionele en
soms zo trage voorstelling van, dat de
vonk van Anouilhs meesterwerk vaak
in verveling doofde. De opvoering miste
kracht, spanning en vooral bovennatuur
lijke noodzakelijkheid.
Er werd soms zeer goed gespeeld in
een goed getraind ensemble, maai de
kwaliteit van het geheel had niel de
hoogte, dat men van een voorstelling in
het Holland Festval mag verwachten.
krap vestje en draait af en toe trots aan
zijn grijze bakkebaardje.
„Ik voel me al Nederlands," zegt hij,
„wij willen Dog of Flanders in een Neder
landse sfeer opnemen en daarom zijn
vrijwel alle bijrollen ook bezet door
mensen uit dit land. Wij daarmee
bedoel ik de kleine David en ikzelf
moeten ook zes weken lang vergeten
dat wij hier niet thuis zijn".
Voor David is dit niet zo eenvoudig.
Hij bekent zonder aarzelen dat hij na
twee dagen al heimwee heeft naar huis.
Een onderwijzer is bij hem, want de
Amerikaanse wet wil dat ook jonge ac
teurs hun schoollessen niet verzuimen.
In de film is Donald Crisp Davids
grootvader, maar tussen de bedrijven van
het filmen fungeert hij als leermeester.
„De kleine jongen spreekt te vlug," zegt
Crisp zorgelijk, „echt zo'n rap Ameri
kaans tongetje, terwijl wij het accent
juist een beetje buitenlands willen
maken."
David lacht. Hij spreekt af en toe zo
raar," verklapt hij, „helemaal niet zoals
wij dat in Amerika doen."
Crisp probeert het zijn kleine leerling
duidelijk te maken, 's Avonds op Davids
bedrand wil dat nog wel eens gelukken,
maar overdag kampt Crisp zelf met grote
taalproblemen.
Zonderling
Hij ging winkelen, omdat hij voor een
van de scènes een saaigroen overhemd
en o-uderwets ondergoed nodig had. Hij
toonde het winkelpersoneel beschrijvin
gen van de film. Deze lachten vriende
lijk, maar niemand begreep het oude bui
tenlandse klantje, dat niet te vermurwen
was met een modern blauw overhemd
en onderkleding anno 1959. „Ik kreeg de
indruk dat men mij voor een zonderling
hield," vertelt Crisp zakelijk hoofdschud
dend. ,,En later sprak men mij toe alsof
ik heel slecht bij kas was
Verboden te aaien
Dergeliike kleine avonturen nemen
Crisp's plezier in de onderneming niet
weg. Hü houdt oprecht van ons kleine
land. informeert belangstellend naar
prinses Beatrix, die hem vele jaren ge
leden schriftelijk complimenteerde over
ziin spel in Hoe groen was mijn dal en
slaagt erin het woord „hondenkennel"
foutloos uit te spreken, als de honden
acteur ter sprake komt,
„De hond heet Old Yeller". Hij speelde
in de film van Disney, zegt hij. Hij is
ondergebracht in een kennel. Wi.i mogen
het dier nooit goedkeurend bekloppen
of hem aaien. Dat mag alleen de speciale
trainer, die meegekomen is. Het is met
hondensterren al als met mensensterren.
Als ze te veel op de schouder worden
geklopt, gaat het helemaal mis."
Voor de film A dog of Flanders
zijn de 78-jarige filmveteraan Donald
Crisp, de hond Old Yeller, bekend
uit de gelijknamige Disney-film, en
de tien-jarige David Ladd, zoon
van de filmspeler Alan Ladd, naar
Nederland gekomen.
DE VPRO die enkele jaren geleden
sterk de aandacht op zich vestigde
met de zo geslaagde actie Een Ton voor
Triëst, gaat opnieuw het nijpende vluch
telingenprobleem. waaronder miljoenen
mensen nog steeds gebukt gaan, aan
snijden.
Eind September vertrekt de predi
kant-directeur van de VPRO-tv, ds. J.
A. van Nieuwenhuijzen, naar Marokko
om daar samen met regisseur Joes
Odufré, een tekstschrijver en een ca
meraman, een televisiedocumentaire en
zes radioreportages samen te stellen.
„Nadat H.M. de Koningin enkele we
ken geleden het Comité Wereldvluchte
lingen had geïnstalleerd, hebben wij
ons. na overleg hiermee, in verbinding
gesteld met de vertegenwoordigers van
het Hoge Commissariaat voor de Vluch
telingen in Nederland en Genève, om
advies te vragen welk gebied het best
onder de aandacht kan worden ge
bracht", vertelde ds. Van Nieuwenhuij
zen, „en in Genève was men van me
ning, dat de 200.000 vrouwen en kin
deren die ten gevolge van de strijd in
Algerije dat land verlaten moesten en
nu in de meest mensonterende omstan
digheden in Marokko opeengepakt zit
ten, wel het dringendst om hulp ver
legen zitten."
De nood is daar zeer hoog: vrijwel
geen behuizing, geen kleding, 600 calo
rieën voedsel per dag in plaats van de
minimale 1600, kortom een groep vluch
telingen die om hulp schreeuwt.
De Verenigde Naties en het Interna
tionale Rode Kruis hebben de VPRO
alle hulp toegezegd die nodig is om
hun radio- en televisiewerkzaamheden
te kunnen verrichten. Zij zorgen o.m.
voor een cameraman, transportmiddelen
enz. enz. om deze kleine Nederlandse
ploeg alle denkbare medewerking te
verschaffen. De tv-documentaire zal op
4 november worden uitgezonden.
Ouders in de war over het boek van hun dochter: Pim Dikkers,
Marianne Rector en Fien Berghegge in een scène uit Het boek van de
maand.
£EN TONEELSTUK waaraan dui
zenden schouwburgbezoekers nog
steeds de genoeglijkste herinnerin
gen bewaren, komt vanavond Op de
televisie. Het is het Engelse blijspel
„Boek van de maand", dat enkele
jaren geleden bij de Toneelgroep
Theater in première ging. met Ineke
Brinkman in een van de hoofdrollen.
Vanavond is het de eveneens jeugdige
actrice Marianne Rector die de rol
van schrijfstertje Bim, dochter van
de heer en mevrouw Halliday, voor
haar rekening neemt,
Een dankbare rol, want het boek
dat zij in het geheim geschreven
heeft, toont in de personages duide
lijke overeenkomsten met haar ouders
en hun uitgebreide kennissenkring,
zodat er 1001 perikelen ontstaan
die veelal in het amoureuze vlak lig
gen.
Vandaar pok de nogal schokkende
titel van het werk, dat nota bene
ook nog tot Boek van de Maand
wordt gebombardeerd.
„Genotnaakte Zomernacht" heeft
Bim haar pennevrucht genoemd, en
alleen al de titel is= aanleiding om
veel deining te veroorzaken. Die
deining heeft de Britse schrijver Ba
sil Thomas kostelijk weergegeven,
met veel humor, raffinement en een
zeer onverwachte afloop.
Geen wereldkampioenschap
DE wereldkampioenschappen wielren-
ren die dit jaar in augustus in ons
land worden verreden, komen niet op
de televisie. De reden is, dat beide
partijen elkaar niet hebben kunnen
vinden op het financiële vlak.
Aanvankelijk vroeg de KNWU een
bedrag van 150.000. De NTS pleegde
overleg met de andere Eurovisielanden,
doch ook die waren van mening, dat
dit bedrag veel te hoog was. Vorige
keer was nog geen 50.000 betaald.
De KNWU liet daarop 50.000 vallen,
maar ook de ton die overbleef werd
van tv-zijde niet redelijk geacht. Zkjdat t
de NTS, na overleg met de Eurovisie,
heeft besloten geen reportages van de
wereldkampioenschappen uit te zenden.
TOCH NOG KANS
Toch is er nog een kans, dat ze wel
op de Europese schermen komen, via
directe reportages van de NTS, om
dat van de zijde van de KNWU plannen
bestaan bepaalde industrieën, wier merk
of artikel tijdens de wedstrijden dui
delijk zichtbaar zal zijn, financieel te
interesseren.
radio
1
1 vandaag
kritisch
bekeken
DONDERDAG Uitschieters in het
lichte genre heeft de radio vanavond
niet, maar aan luchtige muziek geen
gebrek.
*8%
•„neme kost'
zomen«rte,"'waar
vandaag
DONDERDAG De Avro brengt
vanavond een vrolijk televisiespel: Het
boek van de maand (21.00). Marianne
Rector speelt daarin de rol van een
meisje uit een eerzaam gezin, dat haar
omgeving schokt door een pikante
„sleutelroman" te publiceren. Het wordt
een uiterst amusante kluwen van dwa
ze verwikkelingen
Vooraf o.m. de 30e aflevering van
Luipaard op schoot, waarin u het een
en ander ziet over insekten in de wil
dernis.
0 De Vlaamse t.v. geeft een repor
tage over Leopoldstad in Kongo (20.15),
en de avonturenfilm Gasparone (20.50).
België Frans relayeert uit Frank
rijk een uitvoering van het stuk Vol de
Nuit, naar de bekende roman van de
piloot-schrijver Antoine de Saint-Exu-
péry (20.35).
De Duitse t.v. geeft om 18.00 een
reportage van de wereldkampioen
schappen handbal in Linz. In Südliches
Intermezzo (20.20) worden muzikale
herinneringen opgehaald aan een va
kantie in Italië. Daarna is er een do
cumentair programma over de geringe
betrouwbaarheid van getuigenverkla
ringen (20.55), en de avond wordt be
sloten met een verslag van het we
reldkampioenschap springruiters in Pa
rijs (22.05).
Voor de vroege
uren: Hilversum 2,
met Gerard van
Krevelen, en een
Tip Top Taptoe uit
de marinestad Den
Helder.
Van 20.00 af kunt
u het best afstem
men op de NCRV,
die veel lichtvoe
tige plaatjes geefl,
om 20.30 onderbro
ken door het ver-
keersspel Gelijk
oversteken.,.. «pit
.sppl is.een,.riièuw.e„
de luisteraars ook"
iets kunnen winnen.
Hilversum 2 neemt de lichte toets
weer over om 21.45. met Bernard Druk
ker aan het pijploos orgel.
Van Rossini, de grote opera
componist, zijn de kamermuziek
werken wat op de achtergrond ge
raakt. Het zal weinigen bekend zijn,
dat Rossini een Sonate voor vier
strijkers heeft geschreven.
Vanmiddag om 16.15 op Hilver
sum 2 kunt u dit werk beluisteren
uitgevoerd door het Ensemble Pro
Musica da Camera.
De derde uitzending in de rubriek
De fluitsonates van G. F. Handel,
brengt om 19.10 (Hilv. 1een uit
voering van de sonates in F en g
door de fluitist Kees van der Star.
met Meindert Boekei aan het orgel
Een interessant concert van eigen
tijdse muziek, waaraan medewerken
de tenor Peter Pears, de gitarist
Julian Bream, de Dorian Singers
en het Melos-Ensemble o.l.v. Char
les Mackerras, Malcolm Arnold en
Matyas Sieber, wordt ofn 20.00 over
Engelands derde programma uit
gezonden.
Toneelappel viel goed
mm
ln het kort
VRIJDAG 19 JUNI
RADIO
"yPRO-regisseur Jack Dixon is op-
nieuw uitgenodigd een stuk te re
gisseren voor de Engelse televisie.
Het is The great gamble, van Ge
rald Savory, dat zondagavond 12 juli
wordt uitgevoerd in de bekende reeks
Armchair Theatre. Denis Price speelt
de hoofdrol. Dixon vertrekt een dezer
dagen naar Engeland.
Geen diepte
Eigenlijk gaf alleen Jean Horst als de
verlopen vader van Orpheus een soms
ontroerende en steeds uitstekende ver
tolking van de brallende halfkunstenaar,
die hij moest voorstellen. Jean Favarel
als Orpheus miste diepte en persoonlijk
heid.
Simone Turck als Eurydice gaf welis
waar een zeer hartstochtelijke en eer
lijke uitbeelding van het meisje, maar
miste ook al weer de metafysische uit
straling die van deze rol een gebeurtenis
zou moeten maken, welke met de waar
de van Anouilhs stuk overeenkomt. De
zaal was niet geheel bezet en het applaus
na afloop klonk mat.
Manuel van Loggem
HILVERSUM I 402 m
ochtend
NCRV; 7.00 Nws; 7.13 Gram; 7.50
Een woord v d dag; 8.00 Nws; 8.15 Ge
wijde muz; 9.00 V d zieken, 9.30 Gram;
9.35 Waterst; 9.40 V d vrouw: 10.15 Gram;
10.30 Morgendienst; 11,00 Gram; 11.15 In
t zilver.
middag
12.00 Pianorecital; 12.30 Land- en tuinb
nieded; 12.33 Gram; 12.53 Gram en act;
13.00 Nws; 13.15 Amus muz; 13.45 Gram
14.05 Schoolradio; 14.25 Mil kapel; 14 45
Pianorecital; 15.15 Voordr; 15.35 Gram;
16.00 Caus over kamerplanten; 16.15
Strijkkwartet; 16.50 Gram; 17.00 Voordr
17.20 Gitaarens; 17.40 Beursber; 17.45
Gram;
avond
18.00 Gewijde muz; 18.20 De Hangmat,
18.50 Regeringsuitz: Actueel onderwerp;
19.00 Nws en weerber; 19.10 Strijkwar-
tet; 19.30 Radiokrant; 19.55 Gram; 20.00
A.R. pol caus; 21 00 Kunstrubr: 21,10
Kerkconc; 22.30 Gram; 22.45 Avondover
denking; 23.00 Nws en SOS-ber, 23.15
Toneelfragment; 23.35—24.00 Gram.
HILVERSUM II 298 m
ochtend
VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram;
8.00 Nws; 8.15 Gram; 9.05 Gym v d
vrouw; 9.15 Gram; 9.40 Schoolradio.
VPRO: 10.00 Een kind bij Ernest Heming
way, caus; 10.05 Morgenwijding. VARA:
10.20 V d vrouw: ll.oo V d kleuters:
11.15 Twee fluiten; 11.35 Orgelspel.
middag
AVRO: 12.00 Lichte muz; 12.20 Rege
nngsuitz Landb rubriek De boer van
Nooitgedacht; 12.30 Land- en tuinb meded;
12.33 Sport en prognose; 12.50 Pianospel;
13.00 Nws; 13.15 Meded en gram; 13.25
Dansmuz; 13.55 Beursber; 14.00 Pianore
cital; 14.25 Voordr; 14.50 Orgelrecital;
15.05 Ga er eens even voor zitten. VARA:
16.00 Kamerork en solist; 16.30 V d zie
ken; 17.00 V d jeugd; 17.25 Vacantietips;
17.55 Act.
avond
18.00 Nws; 18.15 Pol caus; 18.25 Lichte
muz; 18.50 De puntjes op de i, caus;
19.00 V d kind; 19.10 Jazzmuz. VPRO
19.30 Ierse volksmuz met comm; 19.45 A]
len die vallen hoorsp; 20.55 Nws VARA
21.00 Vrijdagavondrctour; 22.25 Buiten!
iveekoverz. VPRO: 22.40 Zorg om de mens
gesprek. VARA: 23.00 Nws; 23.15—24.00
Gram.
NTS: 20.00 Journ en weekoverz; 20.30—
21.25 Salto mortale, televisie-opera.
Een van de vijf variaties op het
thema Liefde: Jules Roy aards en
Petra Laseur in de Oosterse scène
De Libel.
4^ ELUKKIG valt ook de Nederlandse
nt toneelappel niet ver van de boom.
De kijker heeft dit gisteravond kun
nen constateren tijdens een uitvoering
van zeven leerlingen van de Amster
damse toneelschool, die onlangs met
succes hun eindexamen aflegden.
Onder hen zagen wij o.m. Petra
Laseur, dochter van Mary Dressel-
huys en Cees Laseur, en Jules Roy-
aards, kleinzoon van de befaamde
Willem Royaards, die beiden naar
wij hopen de artistieke familietradi
ties zullen voorzetten.
Het zou voorbarig zijn over de pres
taties van het jeugdige zevental reeds
thans een definitief oordeel uit te spre
ken. Niettemin mogen wij de televisie
erkentelijk zijn dat zij steeds het
talent in onze huiskamers brengt.
Het was weer een prettige confron
tatie, die getuigde van aanstekelijk
enthousiasme bij de opvoerenden en
bij liun docenten.
PIONIERSWERK
Vooral de pioniersarbeid moet wor
den genoemd van Willy van Hemert,
die de prille toneelaanwinst onver
moeibaar met het televisiemedium
vertrouwd maakte. En, naar wij gis
teravond zagen, met succes.
Dit gold in het bijzonder de creatie
van Petra Laseur en Hans Boswinkel
in Osborne's Omzien in wrok.
Vooraf zagen wij een uitstekende
documentaire reportage over de bloed
transfusiedienst van het Nederlandse
Roode Kruis, waarvoor samensteller
en Steggerda alle lof verdient.
Gert Stempher.
Tante Hannie straalde
over trapautoraces
IYE zo langzamerhand traditioneel
s-t geworden trapautoraces om de
K.R.O.-wimpel in Noordwijk, vormden
gistermiddag opnieuw een vrolijk t.v.-
evenement voor jong en oud.
Het ging er weer echt officieel toe,
met een altijd .stralende Tante Han
nie, die in een open rijtuigje kwam
aangereden, een heuse baancommis
saris en niet te vergeten de heren
renners aan de start.
Een hoogtepunt van vermaak vorm
de de spannende strijd tussen de
dwaze Chinezen Lian (Gerard Hey-
stee),. Hon-Sjok (Lex Goudsmit), en
hun bediende Jodocus (Aart Brouwer).
Een sprankelend vakantieprogram
maatje!
Zo dacht regisseur Manus van de
Kamp er blijkbaar ook over. Zijn regie
bleef nogal aan de rommelige kant,
waardoor o.m. het vermaak van het
ringsteken te incidenteel op het
scherm kwam. Niettemin, hoed af
voor de gladiatoren!
Holiana' Cum Laude is de titel van een
film die Joop Geesink heefl gemaakt in
opdracht van het Nederlands Zuivelbu-
reau. Het is een gespeelde documentair»
m kleuren, die in het buitenland propa
ganda zal maken voor Nederland al»
zuivelprod'ucent en toeristenland.