MOSKOU METRO Tl'Cl m vil stations als kostbare pale Het broeit nog in Kerala DE NATUUR I KAPPIE en de SPREKENDE PAPEGAAI Woensdag 17 juni 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 2 Uitbouw Soberder Brandschoon FLITS GORDON in het heelal Duitse tank uit Maas gelicht Leider van speelclub veroordeeld VOLSTE RECHT Geen verschil in en om uw huis JACQUES I BL0NDEAU DE TINTELS Jack Dunkley O- Uit de kerken Nu de Rotterdamse plannen voor een on dergrondse klaar liggen en op het startsein wachten, willen we het oog laten vallen op enkele buitenlandse hoofdsteden, waar het vervoer onder de grond al sinds jaar en dag een vanzelfsprekend feit is. Van een onzer redacteuren MOSKOU Nee, het is werkelijk geen over drijving: de metro van Moskou is veruit de schoon ste van de wereld en houdt waarschijnlijk nog enkele andere records: zoals de snelst aangeleg de, de snelste in ontwikkeling en de veiligste. De metro in Moskou is nog niet oud. Pas in 1931 werd het besluit genomen, dat ze er moest komen, en in 1935 om precies te zijn op 15 mei van dat jaar werd de eerste centrale lijn in gebruik genomen, een lijn van ongeveer 20 km, die de grootste parken, stations en theaters met elkaar verbond en dwars door het centrum van de stad liep, in de richting noord-zuid. Twee jaar later werd de verbinding Smolenskaja-plein naar het Kief-station geopend, in de richting noord oost-zuidwest en het jaar daarop, in 1938, de lijn noordwest-zuidoost. 206 DE verhouding van Titus en die prinses verwekt aanstoot, be gon Mucianus. „Daarin heeft de keizer ongetwijfeld gelijk. Doch dit is alleen, omdat deze vorstin tot een opstandig volk behoort. Wij hier weten, dat de prinses tot onze loyale Joodse onderdanen be hoort, maar de Romeinse spot zucht maakt geen onderscheid tus sen de ene soort Joden en de an dere. Men moet er dus voor zor gen, dat de prinses zich openlijk achter ons schaart. Ik geloof dat het al voldoende zou zijn, als ze de triomftocht in de loge bij woont." Allen overlegden bij zizhzelf dit plan. Daar heeft mijn sluwe vriend die prinses toch een loer gedraaid, waar ze moeilijk uit kan komen, dacht Vespasianus. Zijn zoon kan het plan van Mucianus niet goed weigeren. Wat zal Berenice doen? Als ze het triomffeest over haar eigen volk bijwoont, is ze in de ogen van de Romeinen belachelijk en kan Titus er onmogelijk aan denken haar tot zijn vrouw te ma ken. Ook Caenis begreep dat on middellijk. „Als man en vrouw het eens zijn", zei ze grof en ba naal op Mucianus plan ingaand „moeten ze ook de moed heb ben naast elkaar te staan." Gespannen wachtten ze op ti tus" antwoord. Tegen Caenis" ar gument kon hij niets inbrengen. Eigenlijk heeft ze gelijk, dacht hij. Als hij zijn triomf vierde, had hij er recht op, dat zij, die eens zijn vrouw zou worden, hierbij aanwe zig was. Het zal niet aangenaam zijn, daarover met haar te begin nen. Maar het is altijd nog beter dan haar weg te sturen. Hij mop perde zoiets, dat men zoiets de prinses niet kon aandoen en de anderen zeiden, dat ze anders de Romeinen niet met die prinses konden opschepen. Hij denkt lang na. Ze is zeer oosters in haar ge voelens, maar heeft aan de ande re kant zin voor de werkelijkheid. Na een half uur heen en weer praten accepteert Titus het voor stel: de prinses zal de triomf bij wonen in de keizerlijke loge of uit Italië verdwijnen. Hij liet Berenice komen. Hij was er zeker van, dat hij die ver velende geschiedenis in vijf minu ten zou opknappen. Terwijl hij in de voorhal op haar komst wacht te, nam hij zich nogmaals voor dit h<?le geval als een kleinigheid te behandelen. Doch ineens stond Berenice voor hem. Ze was tege lijk vrolijk maar ook ernstig en ze boog haar groot verstandig hoofd vertrouwelijk naar hem toe. Hij hoorde haar donkere stem en opeens scheen zijn plan hem on mogelijk. Hoe kon hij deze vrouw dit plompe voorstel doen? Hij sprak zichzelf moed in. Geen omwegen, hij moest de sprong wagen. Hij voelde zich als iemand, die zijn adem lang inhoudt, om zich dan in ijskoud' water te stor ten. „Het triomffeest", zeide hij, en zijn stem klonk tamelijk vast, zo dat hij niet eens zijn keel hoefde te schrapen, „zal over tien dagen gevierd worden. Je komt dan toch in de loge, Nikion?" Het was eigenlijk nogal vlot gegaan, maar hij had alleen voor zich heen ge sproken, zonder haar aan te kij ken. Ook nu keek hij haar niet aan. Berenice werd bleek. Het was maar goed, dat ze zat, anders zou ze nu omvallen. Deze man had het bos van Thekoa laten om hakken, haar daarna met geweld genomen en niet verhoed dat de tempel afbrandde. En zij, had niet „neen" gezegd en maar altijd „ja". En nu verlangde die man, dat ze tegenwoordig zou zijn bij zijn triomf over Jahve, en ze in de loge zou zitten. Eigenlijk was het logisch, wat hij deed, en voor de Romeinen was het misschien nog pikant als zij, de vorstin der Maccabeërs, aanwezig was. Maar ze zou er niet zijn. Ze had misschien in ke tenen mee kunnen lopen, als ge vangene, maar vrijwillig in de lo ge van de overwinnaar zitten, de saus te zijn bij het kostelijk ge braad, neen. „Dank je", zei ze, haar stem klonk niet hard, maar heel schor. „Ik ben -op de dag van de triomf niet meer in Rome. Ik ga naar mijn broer." Hij keek op en zag, dat hij de ze vrouw in haar hart had getrof fen. Dat was niet zijn bedoeling ge weest. Zó had hij het niet be doeld. Niets van al wat hij haar had aangedaan had hij eigenlijk gewild. Hij was er altijd ingevlo gen. Ook nu. Zijn vader had hem gedreven en hij had zich niet ge weerd. Die anderen, waren van éen ander maaksel. Zelf was hij zo groot en grof. Hij bedacht dat steeds weer te laat. Hoe kon hij verlangen, dat ze die plompe triomf zou bijwonen. Zelf wilde hij er ook niets mee te maken hebben. Hij zal zich ziek houden. Hij stamelt, stottert, doch spreekt in de ruimte. Ze is al verdwenen. Ze is weg. De stervormige aanleg had evenwel het nadeel, dat wilde men van het noordoosten naar het noordwesten van de stad de grote omweg via het cen trum moest worden gemaakt. Daarom werd de algemene opzet van het pro ject definitief afgesloten met de aan leg van een groot ring-circuit, dat door de meeste stadswijken loopt en bovendien de zeven spoorwegstations met elkaar verbindt: Pavelezk-, Koersk-, Leningrao'-, Kazan-, Jaroslaf-, Belorussia- en Kief-station. Als we deze ringweg even langs gaan en we beginnen in het Gorki-park, op dezelfde plaats, waar we ook verbin ding hebben met het Dynamo-stadion en het vliegveld, dan passeren we ach tereenvolgens het Oktjabrskaja- en het Dobrynunskaj a-plein, voordat we het Pavelezk-station bereiken. Van daar rijden we dwars door de wijk, die de naam Paganka draagt, naar het station, waar de spoorlijn naar Koersk begint. Onder de Sadowaj a-boulevard (een ring-boulevard) door vervolgt dit circuit zijn weg naar het Komsomol- skajaplein, wat het grootste onder grondse knooppunt van Moskou is. Hier liggen vijf stations gedeeltelijk onder en gedeeltelijk naar elkaar. In middels zijn we de stations gepasseerd van waar de treinen naar Leningrad, Kazan en Jaroslaf vertrekken. VERDER gaande rijden we niet ver van de Bota nische tuinen parallel aan de Mest- schanskaja-straat naar het Belorussia- station, vervolgens dwars door de wijk, die Krasnaja Presnja heet en waar het station ligt voor de treinen in de richting Kief. De sectie Kief- skaja-Gorkipark sluit tenslotte de ring, die dus in het totaal zes overstap plaatsen" heeft. Elk punt in de stad dat uiteraard in de buurt van de metro ligt is dus in een minimum van tijd bereikbaar. De uitbouw van de metro, waaraan op het ogenblik nog altijd hard ge werkt wordt, brengt echter geen wij ziging in de originele opzet. Het be treft hier uitsluitend verlengingen van de bestaande lijnen. De belangrijkste hiervan is de nieuwe lijn, die aansluit op de noord-zuidverbinding en die het Gorki-park zal verbinden met de nieu we universiteit op de Leningrad-berg en het nieuwe Lenin-stadion. Deze nieuwe sectie is 6.5 km. lang. Een an dere lijn, die doorgetrokken wordt, is de lijn noordwest-zuidoost, waardoor een verbinding ontstaat van de Bota nische tuinen via het Riga-station naar de permanente landbouwtentoonstel ling. Deze oorspronkelijke lengte wordt hierdoor van 5% op 12 km. gebracht. Zoals men ziet, is de opzet en aanleg even eenvoudig als doelmatig met eventuele grotere mogelijkheden voor de toekomst. Zouden de verlengingen op den duur te lang worden en de daarop liggende stations te ver van het centrum af komen te liggen, dan is er nog altijd de mogelijkheid van een tweede ring-circuit. reerd heeft om deze stations ,,aan te kleden" en van standbeelden en re liëfs te voorzien. Deze indruk wordt nog geaccentueerd door het feit, dat de grond brandschoon is, stofvrij en zonder papiertjes of sigarettenpeukjes een normaal beeld overigens te Mos kou. Het station van het Gorkipark munt uit door zijn beeldengroepen en de be kleding met het koele marmer uit de Oeral, uit Grusie en Altair; het Ka- lushskaja-station door het witte mar mer, waarin bas-reliëfs zijn uitgehou wen, die doorlopen over de perrons, waarin het sovjetleger verheerlijkt wordt; in het Serpuchowskaja-station hangen vijf geweldige kroonluchters die een zacht licht werpen op de ge welven, die bedekt zijn met het helder- rose en het helderblauwe marmer van Gasgan; achttien sneeuwwitte marmer zuilen stutten de gewelven van het Pa- velezkaja-station. En zo verder. Overal dezelfde motieven: de verheerlijking van het Russische volk, de legers en de ondergrondse strijders. Dit alles in bas-reliëfs, beeldengroepen, wandschil deringen, fresco's en mozaïeken. MAAR het' is niet deze wetenschap, die deze metro tot een van de spektaculairste van de wereld maaktBeter gezegd, wanneer men een van de vele tientallen stations binnenkomt via de electrisehe roltrappen, dan valt deze historische wetenschap weg voor de verbazing en de bewondering waardoor men bevangen wordt. Al deze stations houden het midden tussen paleizen en welvoorziene musea. Het is alsof de Russische regering (lees de communis tische partij) alle kunstenaars gerequi- EJIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIl! door Een van de vele mozaïeken, die de Moskouse metrostations hun we reldfaam hebben bezorgd. Eigen nieuwsdienst ROERMOND. Een zware drijven de bok van Rijkswaterstaat heeft gis teren bij Roermond een veertig ton wegende Duitse tank uit de Maas ge- TRIVANDRUM (Reuter, A.P.l haald. Het gevaarte was helemaal vol- Qok dinsdag duurden de betogingen geslibd. In het slib zijn de rësten van tegen het communistische bewind van drie bemanningsleden gevonden. Ver-j de Indische deelstaat Kerala onver der zat de tank vol met granaten, pant servuisten en explosieven. In Roermond was het bekend dat de tank daar in de Maas lag. Verschei dene mensen hadden in 1944, bij de grote Duitse terugtocht gezien, hoe hij in het water was terecht gekomen. De brug was toen kapot en de be manning van de tank had, om maar gauw de Maas over te kunnen komen, zelf van twee boten en wat ijzeren staven een soort ponton gemaakt. Daar werd de tank op gezet. Eerst leek het of de overtocht zou gelukken, maar ongeveer halfweg op de rivier begaf de ponton het en verdween de tank met bemanning en al in de diepte. BREDA De Bredase rechtbank heeft de ex-leider van de Woodside- speelclub in Baarle-Nassau, J. M. u'.t Den Haag, veroordeeld tot een boete van zeshonderd gulden en drie maan den gevangenisstraf voorwaardelijk. Er was twaalf maanden gevangenisstraf, waarvan vier maanden voorwaardelijk tegen hem geëist. Aan M. was telast- gelegd. dat hij in 1956 gelegenheid had gegeven tot hazardspel. minderd voort. Weg met het commu nisme, riepen duizenden betogers die in grote stoeten door de hoofdstad Trivandrum trokken. Juist toen de eerste minister van Ke rala, de communist Nambooripad, gisteren begonnen was een menigte van 20.000 mensen toe te spreken, werd in de on middellijke nabijheid van de plaats waar hij sprak een openbare school in brand gestoken De oppositiepartijen boycotten de open bare scholen, die zij als broedplaatsen van communistische indoctrinatie be schouwen. De meeste niet openbare scho len zijn uit protest tegen de regeringspo- litiek gesloten. Tot nu toe zijn elf mensen in Kerala doodgeschoten tijdens de protestdemon straties. Premier Nambooripad zei dins dag dat de politie het volste recht heeft te schieten op menigten die tegen de communistische regering betogen. Er zal daar dan ook geen onderzoek naar wor den ingesteld. De regering van Kerala overweegt zelfs een wet in te dienen bij de volksverte genwoordiging, op grond waarvan men zonder verhoor in preventieve hechtenis genomen kan worden Duitslands best betaalde bakvis, Conny Froboess (15) komt zaterdag avond voor d"e KRO-microfoon met hei ensemble Tonny Schifferstein (21.10, Hilv. 1). Tl JAAR in pracht en praal overtreft het station op het Komsomolskajaplein alle anderen. De gewelven steunen op 72 metalen kolommen. Acht geweldige mozaïeken, die de Russische strijd om de onaf hankelijkheid vertellen van de vroe gere middeleeuwen af tot nu toe, ver sieren de plafonds. Het geheel ademt een pracht en een luxe tot op het overdrevene af. Cijfers, die duidelijk moeten maken, wat dit alles gekost heeft, zijn niet bekend, maar wel vertelde mijn gids, dat alle stations, die van nu af aan gebouwd zullen worden, veel soberder gehouden zullen worden, omdat de re gering vond, dat er te veel geld op overbodige wijze aan gespendeerd werd. De frequentie van de metro is ge baseerd op één trein per drie minu ten, maar kan worden opgevoerd tot één per 105 seconden, wat vrijwel al tijd het geval is op de spitsuren. De snelheid bedraagt 60 km. per uur en 3 de geschatte vervoerscapaciteit per dag iets meer dan twee miljoen men- sen. g Het beveiligings-systeem is vol-auto- i 5 matisch. Op elk perron hangt een klok met een aparte minuten-wijzer ers naast. Rijdt men op de normale fre-1 3 quentie, dan mag de wagenvoerder pas vertrekken, wanneer in de „minuten- i klok" het cijfer 3 aangloeit. Een lichtje, 3 dat rondom dat cijfer loopt, geeft de seconden aan. Vijftien seconden voor het vertrek van de trein worden de deuren automatisch gesloten, zodat de trein precies op tijd kan afrijden. Zou hij te vroeg vertrekken, dan valt auto matisch de stroom uit, is hij meer dan 'n halve minuut te laat, dan valt de elek triciteit in de gehele sector weg, zodat er ook geen trein het station kan bin nenkomen. Al deze stroomonderbre- kingen worden automatisch hersteld, wanneer het treinstel „weer in de maat loopt". TTETZELFDE geldt voor treinen, die te snel rij den. Overschrijden ze de maximum snelheid, dan treedt er automatisch een rem in werking, gaan ze te lang zaam, dan krijgt de wagenvoerder door middel van een lichtsignaal een teken wat sneller te gaan. Komt de ene trein te dicht bij de ander, dan wordt hij door het uitvallen van de stroom automatisch afgeremd en bij een even tueel ongeluk wat nog nooit is voor gekomen valt de gehele stroom uit. Dat er ooit twee treinstellen met el kaar in botsing zouden kunnen komen is volledig uitgesloten, verzekerde men mij. De rijtuigen zijn erg comfortabel en er is uiteraard geen verschil in klasse. De prijs is erg gering, luttele dubbeltjes en is onafhankelijk van de afstand, die men rijdt. Zou men mij vragen een vergelijking te maken tussen de metro van Moskou en een uit de Westeuropese steden, dan ben ik geneigd de Londense te kiezen. Met dit voorbehoud dan, dat de Engelse stations kolenmijnen zijn vergeleken bij de paleizen, waarlangs Moskou zijn metro stuurt. H Vrij naar 1 Maurice Leblanc PAPPIE MAG UC EEN ROIMTEPAK. VOOR SU MUM RAKET p Nul-lier BAS, WE MQ6TSN SPAREN VOOR DE NIEUWE waar om,? Babies kosten EEN HOOPGELD... WEL VUFHONPERP GULPEN HEB JE DAT VOOR mu ook se- taalp ben ik even een pure door jniiiiiiiiiiniiiiiiiiiiMiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiNiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit .1 Vlijtig Liesje vormt in deze tijd van het jaar nogal eens geel blad en dat is niet zo plezierig. Dat wordt echter in de hand gewerkt doordat het plant je te donker staat of omdat 'net te wei nig water krijgt: Vlijtig Liesje heeft juist veel water en veel zon nodig. Het ^He^re betten n,jH^0Pkaennmbiner^feert0;ire van komt, "als de bemanning vol water houden en Tal zf^k tege^^kapitein^^opsUnd komt, de 22; Het vertrek van de Kraak bracht bij" rfe bemanning van de „Groene Papegaai" grote teleurstelling teweeg. ,,Dat heb je er nou van", siste Zeesop die door Karei Kneuk uit de kajuit werd gehaald. Jullie wilden met alle geweld geen geweld gebruiken Nou zie geen geel blad meer vormen en zeker niet als ze zonnig genoeg staat. Voort- kwuken door middel van stekken is ook heel goed mogelijk. draai om je oorlam verdien jc!" ..Zeg. zachies-an!" bromde Kneuk. „Wie denk je wel dat je voor je hebt, maat? Mijn centen zitten evengoed in deze onderneming als de jouwe, hoor!" ,.Maar zonder mijn groova Claes Zee- sop was er helemaal geen schat ge weest om naar te zoeken!" wierp Zee- sop tegen. ..Poeh 't mocht wat", antwoordde zijn helper. ,,Wat hebben we aan die schat, als niemand 'm weet te vinden, alleen die aftandse papegaai! We weten niet eens op welk eiland we moeten zoe ken!" „Geduld", antwoordde Zeesop „Wacht maar eens tot we in de Diepe Oceaan zijn. Vergeet niet dat we alleen maar de Kraak hoeven te volgen, om het eiland te vinden. Die aterling van een kapitein Wobbe heeft Larie immers tot gids?" Maar Larie was een onduidelijke loods. Kappie had het kletsende dier naast zich in de kaartenkamer laten zet ten in de hoop, dat een gemummeld woord van het dier ten slotte een aanwij zing zou blijken te zijn voor te vol gen koers NED. HERV. KERK Beroepen te Boven-Hardinxveld: L. W. Tukker te Rotterdam-centrum; te Amsterdam l Parkkerkgemeente)P. H. Quatel te Delfshaven. Aangenomen Maastricht (vac. A. Kla- me): J. Voyen, legerpredikant te Roo sendaal. Benoemd tot directeur bijzondere ge zinszorg te Rotterdam: H. J. ter Haar Romeny, voorheen pred. van de Prot. Kerk in Indonesië; tot vicaris te Krim pen aan de IJssel: L. Verseput, kand. te Zonnemaire. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Rijswijk (Z.H.), 3e pred. pl.H. J. Kouwenhoven, Evang. pred. te Rotterdam-Delfshaven; te Voorburg (vac. C. W. Thijs): L. Schuurman te Giessenburg; te Wormer: J. D. de Vries kand. en hulppr. te Oostzaan. Aangenomen naar Putten: A. IJkema, te 2e Exloër/iond; naar Vroomshoop: K. Ubels te Zwartebroek. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Werkendam: G. Blom te Meerkerk en M. Vlietstra te Eemdijk; te Huizen (N.H.i: G. Blom te Meerkerk eh H. van Leeuwen te Arnhem. EVANG. UTH. KERKEN Na mededeling van ds. mr. P. Estie te Zaandam, dat hij niet voor een be roep naar Amstelveen in aanmerking wenst te komen, is als nieuw drietal ge steld: J. Boendermaker te Eindhoven; P. H. G. C. de Kok te Weesp en J. A. Roskamp te Bevetfwijk-Velsen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 2