Ambonezen vormen meer dan ooit een probleem Mol kent geen woord Japans Talentvol en vol protesten SLïeüoudheid? programma's ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 7 INDONESIË WIL GEEN RISICO LOPEN GEEN GELDKWESTIE APART KAMP radio i IN HET KCUT i radio 1 televisie televisie vandaag bekeken morgen Niet afschuwelijk? je bullen pakken Hoofdschuddend Als regisseur „Kont maar mee" Het drietal Spectaculaire ijsrevue Bruiloft in Radiostad Zaterdag 13 juni 1959 radio vandaag 1 ZATERDAG. De KRO heelt de Tierelantijnen stopgezet, maar toch is er amusement te over. Zij het dan dat men er gemakshalve twee bandjes van elders voor heeft gebruikt: u hoort om 20.35 en 21.30 feestprogram ma's die in Nijmegen en Utrecht zijn uitgevoerd. De Vara biedt een parade van lich te vocale ensembles, zoals The Ink Spots en The Coronets (20.05), en om 21.30 weer een aflevering in de reeks Hoe was het ook weer? Een grammof oonplatenconcert, verzorgd door het Radio Filharmo nisch Orkest o.l.v. de grote dirigent Paul van Kempen, brengt om 18.20 (Hilv. 2) een opera-programma met als solisten de Nederlandse vocalis ten Gré Brouwenstijn, Erna Spoo- renberg, Lidy van der Veen, Frans Vroons en Theo Baylé. De Zwitserse violoncellist Henri Honegger komt vanavond om 19.40 (Hilv. 1) met het Radio Kamer orkest o.l.v. Roelof Krol optreden. Hij is de solist in het zelden uitge voerde Concert voor violoncello en strijkers van Danzi. Het orkest com pleteert het programma met werken van Handel en Wagner. radio morgen i Nederlandse symfonische muziek kunt u in het zondagmiddagpro gramma over Hilversum 1 en 2 be luisteren. Allereerst komt om 14.00 (Hilv. 1) het Utrechts Stedelijk Or kest o.l.v. Paul Hupperts de achtste symfonie van Henk Badings uit voeren. Daarna komt om 14.20 over Hil versum 2 het Radio Filharmonisch Orkest, dat onder leiding van Ber nard Haitink een eerste radiouit voering geeft van het Concert voor twee fluiten en orkest van Jan Masséus. Solistische medewerking verlenen de fluitisten Wim Clemens en Raymond Delnoye. Het program ma wordt geopend met Johan Wa genaars Ouverture De getemde feeks en besloten met Mendelssahns zon nige vierde (Italiaanse) symfonie. Aan een Bel Canto-concert door het Promenadeorkest o.l.v. Hugo de Groot, om 20.45 over Hilversum 1, verlenen de vocalisten Jan Waayer, tenor, en Gé Genemans, bariton, hun medewerking. INDONESIË wil zijn Ambonezen, die begin 1951 „tijdelijk" naar Nederland kwamen, niet terug hebben. De Indonesische rege ring is bang dat zij van die Ambonezen last zal krijgen. Het feit dat de rebellen in Noord-Celebes voor het grootste deel oud-leden van het voormalige K.N.I.L. zijn, heeft haar op die ge dachte gebracht. Zij neemt met de Ambonezen liever geen enkel risico. Na de soevereini teitsoverdracht hebben de Ambonezen in het K.N.I.L. de keus gehad uit op neming in het Indonesische leger, de mobilisatie in Indonesië of overbren ging naar Nederland in afwachting van het ogenblik dat zij naar Ambon konden terugkeren. Voor hen was Ambon toen „vijandelijk gebied" (be zet door het leger van Djakarta) en daar konden zjj volgens gerechtelijke uitspraak niet worden gedemobiliseerd. Djakarta is niet vergeten dat de Am bonezen, die naar Nederland zijn ge gaan, destijds niet onmiddellijk en spon taan voor het nieuwe Indonesië hebben gekozen. Het is bang dat die Ambone zen, indien bij hen de oude twijfels weer zouden bovenkomen, een groot ge vaar zouden vormen als zij in groten getale zouden zijn teruggekeerd. Een kwestie van geld is het niet. De terugkeer van Ambonezen naar Indone sië zou Djakarta geen cent kosten. De Nederlandse regering betaalt de over tocht en bekostigt na aankomst in In donesië nog een maand het levens onderhoud, in welke tijd de gerepatri- eerden zich kunnen vestigen in d» streek van hun keuze. In 1955 en in 1956 is een Indonesische commissie in Nederland geweest, dip de repatriëring van Ambonezen, die daartoe de wens te kennen gaven, heeft voorbereid. Als gevolg daarvan zijn in totaal 34 gezinnen, tezamen 178 zielen, en tien vrijgezellen naar Indonesië te ruggekeerd. Proefgroepen waren het eigenlijk nog maar. In augustus 1957 werd de repatriëring plotseling stopgezet. De Indonesische vertegenwoordiging in Den Haag had uit Djakarta opdracht gekregen geen visa meer af te geven. De Nederlandse autoriteiten hadden intussen de Ambonese gezinnen, die zich duidelijk voor onvoorwaardelijke terug keer hadden uitgesproken, op advies van de Indonesische commissie in een apart kamp ondergebracht. Zij waren anders bloot komen te staan aan agitatie van fanatieke R.M.S.-aanhangei-s, die ook wel terug zouden willen, maar al leen nadat de R.M.S. zou zijn erkend. In dat verzamelkamp, de Golflinks bij Arnhem, verblijven nu nóg 48 gezinnen en tien vrijgezellen. Het lijkt welhaast zeker dat hun wachten vergeefs zal zijn. In de andere kampen verblijven naar schatting nog wel vijfhonderd Ambone zen die terstond en onvoorwaardelijk terug zouden willen. Zij hebben dat echter uit voorzorg tot dusver nooit openlijk uitgesproken en onder de hui dige verhoudingen zullen zij dat ook wel niet meer doen. De gezinnen, die het geluk hebben ge had vóór de stopzetting van de repa triëring naar hun land terug te keren, zijn vlot in de gemeenschap opgenomen. De commissie van ontvangst, die in Djakarta was gevormd, heeft goed werk gedaan. Het grootste deel van de ge- repatrieerden is naar Ambon terugge keerd, sommigen hebben een andere streek gekozen, enkelen zijn in Djakarta gebleven. Eén gezin, in Djakarta wonend, heeft het niet naar zijn zin en beklaagt zich erover geen enkele hulp te hebben ge had bij zijn terugkeer en geen gelijke kansen te hebben. Het is het enige gezin, dat niet onder auspiciën van de Indone sische commissie is teruggekeerd. Het is bovendien een gezin, waarmee ook in Nederland al veel last werd ondervonden en dat men opgelucht heeft zien gaan. De proef met de officiële repatriëring evenwel is goed geslaagd. Er zou alle reden zijn geweest haar met kracht voort te zetten. Maar Djakarta durft niet. Nederland zal voor niet te over- ziene tijd met het probleem van de (twintigduizend) Ambonezen blijven zitten. In 1951 kwamen twaalfduizend Ambone zen, voormalige leden van het K.N.I.L., in Ne derland aan, in afwach ting van het ogenblik dat zij zouden kunnen terugkeren naar Ambon, wat op dat ogenblik uit politieke overwegingen onmogelijk was. In 1950 was op Ambon de repu bliek der Zuid-Moluk- ken uitgeroepen en sinds dien was het eiland door troepen van Djakarta be zet. Thans zijn er ruim twintigduizend Ambone zen in ons land. Er zijn met verscheidene groe pen van deze Ambone zen grote moeilijkheden geweest. Men herinnert zich die nog wel. Thans is het zo dat de grootste moeilijkheden achter de rug lijken te zijn. Toch blijft de groep Ambone zen een groep buitenlan ders in onze gemeen schap. Zij blijft een pro bleem. Een probleem waarvan de oplossing minder dan ooit in zicht is. kritisch televisie televisie ZONDAG 14 JUNI HILVERSUM I 402 m ochtend Hilversum I, 402 m. KRO: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 8.25 Hoogmis; NCRV: 9.30 Nws en waterst; 9.45 Geestelijke liederen; CONVENT VAN KERKEN: 10.00 Geref Kerkdienst; NCRV: 11.30 Kamerkoor; 11.45 Alt en orgel. middag KRO: 12.15 Apologie; 12.35 Instr octet; 12.55 Gram; 13.00 Nws; 13.05 De hand aan de ploeg, caus; 13.10 De wadders, hoorsp; 13.30 Lichte muz; 13.45 Boek- bespr; 14.00 Utrechts Sted. Ork; 14.25 Pianotrio; 14.55 De vliegende Hollander, caus; 15.05 Zang en piano; 15.35 Muz caus; 16.00 Sport; 16.30 Landdag van Kerkkoordirigenten. IKOR: 17.00 Calvijn- "herdenkingsdienst. avond 18.00 Het geladen schip, caus; 18.30 De Kerk aan 't werk, caus; 18.40 Bijbelvertel lingen: NCRV: 19.00 Kerkelijks Nws; 19.05 jeugdkoor; 19.30 Het Evangelie van Jo hannes. caus; KRO: 19.45 Nws; 20.00 Het naadje van de kous, caus; 20.15 Cabaret; 20 45 Promenade ork en solisten; 21.20 U bent toch ook van de partij? caus; 21.30 De werkers van het elfde uur. hoorsp; '22.15 Lichte muz; 22.35 Gram; 22.45 Avondgebed en lit. kal; 23.00 Nws; 23.15 24.00 Philharmonisch ork en soliste. HILVERSUM II 298 m ochtend VARA: 8.00 Nws en postduivenber; 8.18 V h platteland; 8.30 Gevar pro gr; 9.45 Geestelijk leven, caus; 10.00 Lichte muz, 10.30 Boekbespr; 10.40 Cabaret; 11.45 MAANDAG 15 JUNI middag AVRO: 12.00 Harmonie-ork; 12.30 Sport- sDiegel; 12.35 Orgelspel; 13.00 Nws; 13.07 De toestand in de wereld; 13.17Meded of bram: 13.20 Gevar progr v d sold, 14.00 Boekbespr; 14.20 Radio Filh ork en sol: 15.20 Weerzien van het verre Oosten, caus 15 35 Kinderkoor; 16.00 Dansmuz; 16.30 SPortrevue.onVARA: ^17.00 Gram met •tiourn. HILVERSUM I 402 m ochtend NCRV: 7.00 Nws; 7.13 Gram; 7.50 Een woord voor de dag; 8.00 Nws; 8.15 Sport- uitsl; 8.25 Gewijde muz; 9.00 V.d. zieken; 9.30 Gram; 9.35 Waterst; 9.40 V.d. vrouw; 10.15 Theologische etherleergang; 11.00 Gram; 11.20 Voordr; 11.40 Gram; 11.55 Lichte muz. middag 12.25 Voor boer en tuinder; 12.30 Land en tuinfo,meded; 12.33 Amus. muz; 12.53 Gram; 13.00 Nws; 13.15 Lichte muz; 13.40 Gram; 14.05 Schoolradio; 14.30 Gram; 16.00 Bijbellezing; 16.30 Piano-kwin tet; 17.00 V.d. kleuters; 17.15 V.d. jeugd; 17.30 Gram; 17.40 Beursber; 17.45 Rege- ringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Oude sym bolen en nieuwe normen in Nederl. Nieuw- Guinea door dr. F. C. Kamma. avond 18.00 Orgelspel; 18.30 Frrese uitz; 18.45 Jazz-muz; 19.00 Nws en weerber; 19.10 Orgelconc; 19.30 Radiokrant; 19.55 Gram; 20.30 De vlucht, hoorsp; 21.45 Gram; 22.00 Volk en Staat, caus; 22.15 Bariton, viola da gamba m cello; 22.45 Avond- overdenking; 23.00 Nws. en SOS-ber; 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II 298 m ochtend VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.15 Gram; 9.05 Gym v.d. vrouw; 9.15 Gram. VPRO: 10.00 Morgen wijding. VARA: 10.20 Gram; 10.40 Voor dracht; 11.00 Prom.ork. en solist; 11.40 Gram. middag pomm: 17 30 V d 7 sportuitsl en sportjo avond VPRO: 18.30 Kerkd. IKOR: 19.00 Kinder J- i iQ rip r>nen deur, caus. A vit li 20.05 Lichte muz; 20.50 Hu- moreoke voordrachten: 21.20 Accord spel; 21 33 Stemmingsbeeld; 21.50 Lichte muz, .n 22.20 Act; 22.35 Pianoimprovisaties, -jj.uv t Nws; 23.15—24.00 Gram. Televisie: KRO: 9.45 Hoogmis, Na slto^p. gesprek; NRCV: 20.00 Tobias en de En- gel. toneelstuk; 21.35 Dagsluiting, 4 Pauze. Gez progr. van AVRO, KRO, VARA en VPRO: 22.00 Sportact. 12.00 Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb. meded; 12.33 V. h. platteland; 12.38 Pia noduo; 13.00 Nws; 13.15 V.d. middenstand; 13.20 Hammondorgel en zang; 13.45 Oog voor de toekomst, caus; 14.00 Radio Filh. sextet; 14.35 Misdaad per brief, hoorsp; 15.45 Orgelspel; 16.00 Zestig minuten voor boven de zestig; 17.00 Volk muz; 17.15 Vacantietips; 17.50 Mil. comm. avond 18.00 Nws. en comm; 18.20 Dansmuz; 18.50 Openb. Kunstbezt; 19.10 Pari. overz; 19.15 Regeringsultz.De B.B. van binnen en van buiten, mr. L. Tielenius Kruyt- hoff, directeur van de Stichting bevorde ring bescherming bevolking, vraagt de aandacht van de Nederlandse noodwacht 19.30 Amus. muz; 20.00 Nws; 20.05 Orkest- conc; 20.30 In de veiling, klankb; 21.00 Radio Filh. ork. en soliste (In de pauze: Voordr.) 23.00 Nws; 23.15 Dansmuz; 23.35 —24.00 Gram. Generaal-majoor E. E. Holle, C0I5" mandant van de derde divisie, wordt r!p 1 juli plaatsvervangend legerkorps commandant. middag NCRV: 17.00-17.30 V d kinderen. vrouw ora wie het draait en met soepele en dan weer uiterst strakke bewegingen werve len Hans van Manen en Martin Schepers om haar heen. Albert Mol kijkt onafgebroken en scherp toe en ieder moment verschijnt er een glimlach op zijn smal gezicht die oprechte bewondering uitdrukt. Bewon dering voor deze keihard werkende jon gelui voor wie in ons land eigenlijk geen toekomst is. TS HET NIET afschuwelijk dat een meisje als Ingrid op een houtje moet bijten en dat Hans en Martin nog dit jaar naar Parijs en Amerika vertrek ken," mompelt hij verbeten. Maar voor vanavond heeft Albert Mol zijn zin. Vijf jonge artiesten stelt hij aan de kijkers voor in een programma dat van hen al lemaal is. „En vergeet de zesde niet," raadt Albert ons bij het vertrek aan, „want als je de dansen dan niet mooi vindt doe je ogen dan vanavond gerust dicht en luister naar de beeldschone muziek van Enrico Neckheim. A LS een derderangs komiek 55II maar even zijn geziekt op de televisie laat zien of het eerste het beste dansmeisje maakt haar tv-debuut, dan heeft iedereen de mond vol van hun grote nervositeit, moeheid, lieve vrouw of komieke kindertjes, maar een grandioze rol van Ida Wasserman wordt afgedaan met een paar woorden. En als één van onze meestbelovende jonge cho reografen, Hans van Manen, twee balletten speciaal voor de televisie componeert en daarmee een prestatie van internationaal ni veau levert lees je één regel in de krant: En de avond werd be sloten met een fraai ballet. DE man die dit niet zonder sar casme zegt is Albert Mol: choreograaf, regisseur, mimespeler, parodist, acteur en danser. En mis schien omdat hij vanavond zelf op de televisie verschijnt nog wel met zijn eerste grote tv-produktie van veertig minuten laat hij er meteen op volgen: „De mensen begrijppen niet dat de televisiestudio voor ons een ge woon theater is geworden waar je naartoe gaat om te werken, geld te verdienen en waar je spel de ene avond beter lukt dan de andere. Maar de ellende bij televisie is dat „goed" altijd tot „jantastisch" of „fenomenaal" wordt gebombar deerd, en heb je een minder geluk kige dag dan kun je voorgoed je bullen wel pakken." Langs het terrasje waar w* met Al- bert Mol zitten te praten tussen twee repetities voor vanavond in schuifelt de menigte van alle dag voorbij. Een KLM-piloot maakt zich eruit los en komt op ons toe: „Dat is ook krankzinnig! Een paar uur geleden zag ik je nog op het bioscoopjournaal in Romeflitsen van het Filmfestival in Cannes!" Voordat Albert antwoord kan geven is de piloot hoofdschuddend verder gelo pen. De film heeft hem bij het grote publiek bekend gemaakt maar weinigen weten dat achter het schutterige diri- gentje in Fanfare een artiest schuilt wiens kunstenaarschap na de oorlog in heel Europa en Amerika de volledige erkenning heeft gekregen waar het recht op heeft. Een kleine vijf en twintig jaar staat hij op de planken en die planken liggen genoeg verspreid over de wereld om te kunnen zeggen, dat Mol één van de zeer weinige Nederlanders is wiens cho reografische en regisseursgaven beter bekend zijn in het buitenland dan hier. NA ZIJN dansopleiding in Parijs bij de legendarische madame Preobra- zenska (die is nu negentig en geeft nog lessen!) werd hij in 1947 aangetrokken door het Zweedse danstheater als eerste karakterdanser. Drie jaar van tournees door heel Europa volgden en in de plaat sen waar hij kwam werden blijvende kontakten gelegd. Duitsland, Zwitserland en Frankrijk hadden grote bewondering voor zijn uit gesproken regisseurskwaliteiten. In Stuttgart regisseerde hij de tweede acte van de TV-film ,,Oh mein Papa" waarin Karl Schönbock schitterde, daarna Mei- ne Schwester und Ich, met Johan Hees ters in de hoofdrol. Ook enkele bekende Duitse cabaretgezelschappen lieten zich door hem adviseren. In Ziirich was het de directie van het beroemde Schauspielhaus dat Mol enga geerde voor grote produkties als Das Schloss van Kafka en As you like it. Vorig jaar werd hem de regie aangebo den van de Walpurgisnacht maar Fanfa re was de kink in de kabel. En in Straatsburg voerde hij de regie en de choreografie van Offenbachs La vie pa- risienne. DAT WAS NATUURLIJK niet aan de lopende band," merkt Mol droog op, „want zulke produkties nemen je hele maal in beslag en daarom was het al tijd een welkome afleiding om in ons land weer heel andere dingen te doen: cabaret bij Kan en Sonneveld, de musi cals van de Haagse Comedie en Rotter, dams Toneel., dit seizoen ga ik samen met Jan Teulings de regie doen van Ir ma la Douce in Rotterdam. „We moeten opschieten, Albert," zegt tv-regisseur Jef de Groot die van de an dere kant van het Leidseplein komt waarschuwen dat het weer tijd om te repeteren is. „Kom maar mee, dan kun je zien wat Hans van Manen waard is als compo nist van de moderne dans." EEN paar minuten later staan we in een grote lichte oefenzaal voor balletdansen in de Stadsschouwburg. Langs de hele lange wand is een spiegel aangebracht waar in het drietal dat in een afmattend tempo een blues instudeert iedere beweging kri tisch gadeslaat. Ingrid Valerius is de jonge Albert Mol met vflf leden van de groep, die vanavond het Divertissement voor zes zullen uitvoeren en pianist Enrico Neckheim en regisseur Jef de Groot. Van boven naar beneden: Jef de Groot, Enrico Neckheim, Carla Lipp, Martin Scheepers, Ingrid Valerius, Hans van Maanen, Sant Heyermans en Albert Mol. IÉ lib#5 West-Berlijn eiste gisteravond weer eens de aandacht voor zich op. Ditmaal echter niet voor verontrustende politieke zaken, doch voor een spectaculaire ijs- revue, waarin waarlijk grote kunstenaars op de schaats ons lieten genieten van hun wonderbaarlijke prestaties. Vooral voor de „oudere" kijkers was het een prettig weerzien met enige feno menen die vroeger ai eens op het scherm waren verschenen. Een boeiend schouwspel, dat de kijker een uur lang de ene verrassing na de andere voorschotelde. In het bijzonder de moderne dans op de schaats zal op een ieder zeker een fascinerende indruk heb ben gemaakt. Gert Stemphert ZONDAG. Een H. Mis opent om 9.45 's morgens het televisieprogram ma van vandaag. Daarna verdwijnt Lopik uit de ether om 's avonds om 8 uur terug te komen met het televisie spel Tobias en de engel onder regie van Peter Koen. Om 10 uur Sport in beeld. De Vlaamse t.v. geeft van 20.15 tot 21.55 twee muzikale showprogram ma's. Vervolgens een recital voor twee celli en flitsen van de bokswed strijd tussen Graziano en Janiro uit 1950. Voetballiefhebbers kijken zondag middag om 3 uur vast en zeker naar de Duitse televisie voor de voetbal wedstrijd om het kampioenschap der amateurs. Om 1 uur, tevoren dus, re portages van diverse voetbalwedstrij den. Om 4.40: Kunstturnen tussen Duitsland en Zwitserland. Om 20.05 een Non-Stop artistenparade, om 21 uur Vrouwen in na-oorlogse Duitse films, om 21.40: De hartaanval, een medisch praatje over een veel ge vreesde ziekte. Albert Mol op het filmfestival te Cannes in gesprek met de Japanse actrice Hildeo Takamatu, de hoofdrolspeelster in Le heron blanc, en de Japanse fiimproducente madame Tawakita. Lia Maasland, de 21-jarige (enige) dochter van ,,tangokeizer" Malando trad vrijdagmiddag in het huwelijk met de slagwerker van haar vaders orkest, de 23-jarige musicus Evert Overweg. Het was een sprookjesachtig huwe lijk, waarbij de halve radiowereld op de been waê. Binnen en buiten de mu ren van het Hilversumse gemeente huis klonken de bekende klanken van het Bruidskoor op tangotempo. Een zestigtal kleuters van de Zalt- bommelse kleuterschool De gonzende korf, waar Lia Maasland als „juf" heeft gewerkt, kwam dit zonnige ra diohuwelijk opfleuren met bloemen- hoepels en zang. Het jonge echtpaar Overweg (Evert Overweg is Hilver- sums jongste slagwerker) vertrok te gen de avond voor een huwelijksreis naar Valkenburg. ZATERDAG. Uit Hotel Bouwes aan de Zandvoortse boulevard kcxmt vanavond een internationaal variété (21.30). U ziet o.a. het Engelse komie kenduo Nesbitt, en het zingende Duitse bakvis-sterretje Conny. De avond opent met een luchtig programma van Albert Mol: Diver tissement voor zes (20.20). De Vlaamse t.v. geeft om 21.00 weer Highway Patrol, en neemt ver der de bovengenoemde Nederlandse programma's over. België Frans: Mister Box-Office (20.30), en In de school der vedetten, (21.35). Advertentie 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 7