DE DAF 600 DE LUXE Ex-echtelieden (met aanhang) op de vuist Jachthavens en pier bij Muiden INVOER STEEG, PRIJS DAALDE DE NATUUR KAPPIE en de SPREKENDE PAPEGAAI I Uit de kerken Het Zeeuivsch Dagb lad keurt uw wagen OOK DE BOERDERIJ VERANDERT Duinbrand op Schouwen in en om uw huis Jack Dunkley Bevolking van Nederland Vrijdag 12 juni 1959 Pag. 2 door J. B. Th. Hugenholtz OP 2 JUNI was hel eindelijk zover. Uw roadtester reed door Eindhoven op weg naar het Noorden in een DAF 600. En tijdens zo'n rit blijkt het overduidelijk welk een grote plaats deze nationale auto inneemt in het leven-op-de-weg. Want welke wagen ook met het kruis-gemiddelde van ruim 85 km per uur werd ingehaald; steeds weer was er een duidelijk waarneembare reactie van de berijders, een reactie van blijde verrassing, zoiets van ,,Kijk, dat is 'm nou! Een reactie die varieerde van een geïnteresseerde glimlach van de man die me als een der zéér weinigen in haalde. tot een brede vreugdegrijns en een soort Indianengehuil van een gul-lachende vrachtautochauffeur die zijn enorme oplegger met een 15 ton boomstammenlading over de weg dirigeerde en zich vlot door de DAF zag ingehaald. Het geeft toch beslist een plezierig gevoel wanneer je ziet hoe al die mensen een warme be langstelling tonen voor „onze" DAF. En tijdens de maar al te korte pe riode dat ik achter het keurige stuur- wieltje van de DAF tronen mocht werd me dit steeds duidelijker. Al eerder k.on ik in deze kolom men iets over de DAF ver-melden en dus zal ik volstaan met een signale ment. te beginnen met de vlakke lucht- gekoelde tweecylinder motor van 590 cc die met zijn nauwe aanzuigbuizen voor het gasmengsel toch altijd nog ruim 22 pk levert, maar beslist nooit, ook niét bij urenlang met het gas op de plank rijden, over zijn toeren zal draaien. Ten eerste omdat bij zijn grote boring en kleine slag de zui gersnelheid zeer laag blijft maar ook omdat de dosering van zijn gasmeng sel er toe bijdraagt dat hij nooit grote verbrandingsdrukken te ver werken krijgt. Prettig geluid De DAF-motor (een eigen produkt naar eigen ontwerp» zal het dan ook nooit ,,te zwaar" krijgen en er is alle reden om van deze gezonde construc tie een zeer lange levensduur te ver wachten. De motor maakt een pret- tig geluid, doch zelfs bij volgas rij den met ongeveer 85 tot 90 km per uur kan men rustig converseren zon der stemverheffing. De automatische koppeling pakt bij gasgeven bij omstreeks 1400 toe ren van de motor mooi soepel aan en bij 2400 toeren komt een tweede eentrifugaai-bekrachtigde koppeling in aangrijping die dus een extra goede overbrenging geeft bij veel toeren. Het wegrijden is dan ook bijzonder soepel. Laat men van een flinke snelheid het gaspedaal los en remt men dan wordt door de remdruk een vacuum in werking gesteld dat het toerental doet oplopen waardoor men goed te rugkomt in de juiste overbrengmgs- verhouding voor het weer wegrijden. Bij totaal afremmen valt de koppe ling vrij en de motor blijft soepel en smeuïg doorlopen. In druk verkeei is dit een ideale aandrijving, zeker voor 95 pet. van alle automobilisten die tot nu toe een automatische bak alleen maar konden krijgen op vrij dure auto's. Een bak die dan altijd, nog met een vrij ingewikkelde hy draulische constructie gepaard ging. Geniale oplossing Dank zij (ie geniale oplossing van de transmissie met riemschijven en sterke drijfriemen die bij het ideale motorkoppel ook steeds de ideale overbrengingsverhouding zoeken is het nu mogelijk een goedkope kleine wagen te maken met een echte vol automatische transmissie. Hierbij wil ik iets zeggen van de drijfriemen, gemaakt van een zeer sterk en soepel karkas en met een profiel van prima rubber. Op de di verse proefmodellen gaan deze rie men al meer dan 50 tol 60.000 km mee en wie aan de levensduur van deze transmissie die maar 22 pk be hoeft over te brengen, twijfelt, moet maar eens een kijkje nemen in de talloze grote fabrieken waar allerwege dezelfde V-vormige drijfriemen-aantal len van honderden en zelfs duizenden paardekrachten overbrengen. Al in 1955 werd bij de voorberei- j ding van deze constructie op eent proefbank een drijfriem getest over; een equivalent van ruim 50.000 km. f Ik ben dus vast overtuigd van een1 zeer lange levensduur van de drijf riemen «of snaren zoals men ze noemt». Geen slip Overigens zij hierbij opgemerkt dat door de constructie van riemen en riemschijven slip niet kan optreden, ook niet bij het wegrijden. Dan neemt de koppeling alle beginslip voor zijn rekening. Meer dan een jaar geleden heb ik al met een DAF door dikke lagen modder en blubber gereden, waarbij bleek dat alle vuil en mod der onmiddellijk van de riemschijven afgeslingerd wordt. De voorste trommels met de riem schijven worden vanuit de koppeling door een cardanas en een tandwiel- groep (die het achteruitrijden kan be werkstelligen door met een eenvoudi ge hefboom de draairichting van de dwarsas met de riemschijven om te keren» aangedreven en de riemen zorgen voor de overbrenging naar de achterste riemtrommels. Vandaar gaat de aandrijving via twee tandwielre ducties over op de achteras. De DAF is achter geheel onafhan kelijk geveerd mét lelescoop-schok- brekers en spiraalveren. Bij de voor vering bestaat de mooie, zeer sterke en ingenieuze constructie dat het schokbrekerlichaam tevens als fusee- pen dienst doet terwijl hier de vering een transversale bladveer is. Het chas sis heeft een centrale kokerbalk. De besturing geschiedt door middel van een tandheugel en is zeet direct en Het uiterlijk van de DAF 600 is zeer eenvoudig en glad van lijn en wat speciaal opvalt als men achter het stuur zit (waarachter een duide lijke snelheidsmeter met totaalteller en controlelichtjes mooi in het ge zicht ligt) is het zeer ruime zicht dat gewaarborgd wordt door een zeer brede en hoge voorruit en een ach terruit die over de gehele breedte van de wagen loopt. Ook de zijrui ten zijn hoog en men heeft een praktisch ononderbroken zicht rond om hetgeen een gevoel van grote ze kerheid geeft. De twee voorbankjes zijn over gro te afstand verstelbaar en ook de hoek van de. rugleuning is. op, een voudige wijze te verstellen. Ook met zeer lange benen heeft men goed ruimte en de aohterbank kan twee volwassenen van flinke lengte herber gen zonder dat dezen het hoofd tegen het dak stoten. Kortom de binnen ruimte is voor een wagen van deze afmetingen ongewoon groot. ROAD-TEST No. 150 GEGEVENS: Merk: DAF. Type: Variomatic. Model: 600 Luxe. Motor- inhoud: 590 cc. Boring: 76 mm. Slag: 65 mm. Aantal cylinders: 2. Kleppen: Kopkleppen Vermogen: 22 PK. Ge wicht van de wagen: 600 kg. Wegen belasting f 14.-— per 3 maanden. .Aantal versnellingenVariomatic versnellingsbak. Bandenmaat 5.20 x 12. Merk banden: Michelin. Remmen: Hydraulisch. Elektrische installatie: 6 v. Inhoud tank: 2*8 1. Afmetingen: 360 cm. Breedte: 144 cm. Hoogte: 138 cm. Wielbasis: 205 cm. Spoor breedte voor: 118 cm., achter: 118 cm. PRESTATIESAcceleratievermogen door de versnellingen040 km: 6 6 sec., 0—60 km: 13.4 sec.. 0—80 kmf 35.5 sec. Acceleratie 30—60 9.5 sec. Maximum snelheid: 90 kmpu. Staande '4 mijl door de versnellin gen (402 m.) 27.9 sec. Correctie tel ler: 60 op teller is: 58, 80 op teller is: 77. 1 Ronde Circuit van Zand- voort in 3 m. 17 sec.: 76.62 kmpu. Remweg van 60 kmpu tol 0: 15.75 m. VERBRUIK: Benzine: 17 km op 1 1. Omstandigheden: Warm, droog weer. Lichte nw wind. Droog weg dek. PRIJS: 4650.— Fabrikant: Van Doorne's Automobiel Fabrieken, Geldropschevveg. Eindhoven. Het standaardmodel kost 4230. DIVERSEN: Motor: 8. Versnellings bak: 9. Acceleratie: 7/8. Remmen: 8. Vering: 8/9. Wegligging: 9. Comfort: 7/8. Afwerking: 7 8. Besturing: 9/10. Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM. Een vrij zakelijke afspraak tussen twee gescheiden leven de Rotterdamse echtelieden is gisteren op een slaande ruzie uitgelopen. Op de hoek van deP Noordsingel zou de vrouw de man een ondertekende akte van berusting geven, in ruil voor een koffer met kleren. Hij was met zijn vader op pad getogen. Zij had zeker heidshalve haar moeder stiefvader, vriend en diens vriend maar meegeno men. Gelijk oversteken, zei de man. maar de vrouw wilde eerst .de koffer in han den hebben. In de korst mogelijke tijd werd het een slaande ruzie. Toen de man weer bijkwam lag hij in zijn eentje op straat, met de akte, maar die was niet ondertekend. Hijzelf was zo bewerkt, dat hij in een zieken huis moest worden behandeld. De politie moet nu maar uitvinden, wie er is begonnen en wie zich dus op zelfverdediging kan beroepen. De man en zijn vader zouden in het be zit zijn geweest van een gummistok en een hondeketting, maar dat was kenne lijk niet voldoende tegen de overmacht van vijf. Perfectie SI I meende ik te moeten constateren, dat een stuk, dat in de krant had 2 moeten staan, eruit was geble- ven. Er stond wei een „kader (u weet wel, zo'n stuk in een randje) over de vergadering van gg de Bond van Gereformeerde Man- nenverenigingen, waarin verteld werd over de profes-sor, die de trein had gemist, maar het eigen- lijke verslag, waar het bijhoorde, kon ik niet vinden. Dat zal dan vandaag wel komen. Zoiets vindt iedere krantenman vervelend, maar hij kan begrijpen, hoe het komt en het dus verontschuldigen. Maar de niet-vakman begrijpt er 5 niets van. Hij denkt, dat dat iets met voorkeur voor bepaalde stof te maken heeft en minder res- peet voor andere. Nu is het aller- eerst zo, dat kranten niet op elas- tiek, maar op papier gedrukt wor- den. Elastiek is rekbaar, maar =j krantenpapier (soms: helaas) niet. En het is heus met zo, dat =g de man van de krant moet zoe- ken naar stukken voor de krant en dat hij blij is, met elk stuk, dat er komt. O ja, hij is het toch wel met elke wenk Mp zeggen we dan tegenwoordig) waaruit „lekkere' kopij kan ko- men. Maar iedere krant ontvangt elke dag zoveel, dat het meer kunst is. om erin te krijgen, wat E erin moet, dan om de ruimte te vullen. De prullenmand is op el- ke krantenbureau een belangrijk deel. ALs zo 's morgens de post - komt, dan staat die dicht naast de man. die de enveloppe opent. U zoudt eens moeten zien, wat daarin verdwijnt. Zo'n keer of drie per dag. Als de telex dan ratelt, dan gaan er ook weer lan- ge lappen de weg van alle oud papier. Wat overblijft en pers- klaar gemaakt en gezet wordt, is doorgaans niet teveel. De man. die uiteindelijk de krant in el- kaar zet, staat ^menigmaal voor een zware keus. U zult zeggen: Voor mij is het makkelijk, want dat stuk van die mannenbond zou op de plaats hebben kunnen staan waar nue en ander stuk stond. Maar zo eenvoudig is het ook weer niet. U zult begrijpen, dat niet alle pagina'st egelijk kunnen worden gereed gemaakt. Stuk na stuk worden ze opgebouwd. ge- vuld met zetsel, ciat dan gei eed is. En ja. wat dan het laatst aan steen" komt. dat beslist over de keus. Of ook weer mei helemaal, want dan gaat de maat een rol spelen en ook wel het feit. of een ..babbelaar" bijv. al een paar dagen stond te wachten en nu beslist mee moet. Ik benijd de mensen nooit, die de laatste keus moeten maken. Want ze dragen de volle verant- woordelijkheid en doen het feite- lijk nooit goed. Waaruit dan weer blijkt, hoe weinig wij, mensen be- grip opbrengen voor eikaars werk. Maar daarom vertelde ik u van- daag maar eens. hoe zoiets kan gebeuren. Deze gehele constructie van carros serie, transmissie en motor zouden, hoe fraai ook. niet voldoende zijn, indien men niet op minstens even geniale wijze gezorgd had voor een besturing, een sehokbreking en een wegligging (ook en juist op zeer slechte en hobbelige wegdekken) die werkelijk uitmuntend zijn en die ik nog nooit op een kleine wagen in een zo hoge graad van perfectie heb aangetroffen. De vering is zacht maar beslist niét slap en de onafhankelijke vering geeft een zó goede wegligging dat ik op het Circuit van Zandvoort een ron de kon rijden met meer dan 76 km gemiddeld. Ook de acceleratie is voor een dergelijke wagen zeer goed. In 13.4 seconden bereikt men 60 km per uur vanaf stilstand en in het drukste verkeer bleek dat men spelenderwijs „mee kon komen" wan neer de file na een stoplicht weer op gang kwam. Vaart er in houden Sterker nog, het was eenvoudig om zeer veel verkeer in te halen zo wel op de buitenweg als in de stad, mits men zorgde de vaart erin te houden en tijdig gas te geven wan neer zich een inhaalmogelijkheid voordeed. Mijn rit van de fabriek naar Zandvoort (132 km) nam me precies twee uur, hetgeen een zeer goed rtioyenne is, want het was druk op de wegen, zowel Eindhoven als Den Bosch moesten op het spitsuur doorkruist worden. Het verbruik bleek omstreeks 1 op 17 te bedragen. Aanleiding om tij dens de test het bergvacuum te ge bruiken was er niet, maar bij het uittrekken van de betreffende knop op het dashboard viel duidelijk op hoe sterk bij een afdaling de mo torvertraging dan werkt. Trouwens, dit bergvacuum is alleen ter extra beveiliging aangebracht want met de buitengewoon goede remmen zou ik met het volste vertrouwen ook zon der dit bergvacuum in geaccidenteerd bergterrein durven en kunnen rijden. Voorts moet een uitstekende ver warmingsinstallatie genoemd worden Licht - niet klein Het is mij meer dan ooit duidelijk geworden dat men zonder een zweem van chauvinisme mag aannemen dat wij hier te doen hebben met een lichte auto (het woord klein" gaat 1 kubieke meter. niet op en zou onjuist zijn) die zeer beslist zijn stempel zal drukken op een zeer lang tijdperk in ons auto mobilisme. Niet alleen omdat geniale en toch eenvoudige oplossingen $fo»or technische problemen gevonden zijn, maar juist ook omdat de gehele con structie van een sterkte, soliditeit en afwerking is die alle hoop waarborgt voor een goede toekomst van dit ver voermiddel. ROTTERDAM. De minister van landbouw en visserij, mr. V. G. M. Marijnen, heeft gistermiddag in het Bouwcentrum te Rotterdam de tentoon stelling f..Oók de boerderij verandert" geopend. Een oude en een nieuwe ploeg mar keren de toegang tot deze goed-verzorg- de tentoonstelling die aandacht vraagt voor een doelmatiger bouw van boer derijen en voor een economisch verant woord beheer der landbouwbedrijven. De tentoonstelling blijft tot 1 decem ber geopend. MUIDEN (ANP) Muiden zoekt naar mogelijkheden om de bevolking van Amsterdam en van het Gooi gelegenheid tot recreatie te bieden. Er is nu een plan ontworpen voor een vijfhonderdvijftig meter lange pier het IJsselmeer in. Op de pier moeten een weg voor snel verkeer en wat wandelpaden met banken komen. Langs de pier moeten vier jacht havens worden aangelegd, die samen plaats zouden moeten bieden aan onge veer zeshonderd boten. Aan het eind van de pier wil men een restaurant bouwen. Het plan is oorspronkelijk van het Muider raadslid S. C. van Diest. Het wordt nu verder uitgewerkt door de Ne derlandse heidemaatschappij en de stedebouwkundige prof. Wieger Bruin. De aantrekkelijkheid van het plan is, dat het kan worden gecombineerd met zandzuigwerk. De kleilaag, die daarvoor eerst moet worden verwijderd, kan wor den gebruikt voor de pier. Door het zandzuigen ontstaan daarna jachthavens. DEN HAAG. Uit gegevens van het Centraal bureau voor de statistiek blijkt dat de invoer naar hoeveelheid gemeten in april drastisch is gestegen. Ook de uitvoer liet naar hoeveelheid weer een flinke stijging zien. Daarbij daalden zowel bij de invoer als de uitvoer de prijzen enigermate. Op basis 1953 100 bedroegen de hoe- veelheidsindexcijfers voor invoer en uitvoer in april resp. 182 en 171 (in maart resp. 160 en 158). De betrok ken prijsindexcijfers waren resp. 98 en (in maart 99 en 101). De waarde-indexcijfers beliepen voor in- en uitvoer in april resp. 175 en 162 (in maart 154 en 157). Doorgereden na aanrijding - een maand DEN HAAG. Een maand gevange nisstraf en twee jaar ontzegging van de rijbevoegdheid heef' de Haagse recht bank de 45-jarige loonslachter H. van E. opgelegd wegens doorrijden na een aan rijding op 23 mei 1958 in Den Haag. Van E. was te last gelegd, dat hij twee elfjarige meisjes omver had gere den en daarna zonder stopped zijn weg had vervolgd. Het ene meisje was op slag dood. het andere zwaar gewond. Het meest overtuigende bewijs in de ze zaak vormen enige laksplinters van de wagen van Van E, Zij werden op de plaats van de aanrijding gevonden en pasten precies in een beschadiging aan de wagen van de verdachte. Het stond onomstotelijk vast, dat de bescha diging op die plaats tot stand was ge komen. 202 UET huis van Dorion is klein sier lijk en modern. De lijfeigene bij de deur vraagt Jozef naar zijn wen sen. Jozef noemt zijn naam. De deurwachter maakt een diepe bui ging en rent weg. Jozef staat alleen in de hal en het wordt hem somber te moede. Om hem heen is alles versierd met schilderijen, beelden mozaïeken, die waarschijnlijk van Fabullus afkomstig zijn. Wat wil hij hier? Hier kan hij niet leven. En nu verschijnt Dorion. Juist zoals toen rekt ze haar lange kin derhals en zoals toen is haar kopje met de grote mond mooi en rein. Zij ziet hem aan met haar ogen, die de kleur hebben van de zee en langzaam donkerder worden. Zij zou willen glimlachen, ze heeft zo lang op hem gewacht en nu, de go den zij dank, is hij gekomen. Zij heeft gevreesd, dat dit afschuwe lijke Judea hem voor eeuwig vast zou houden en nu, de goden zij dank, is hij gekomen. Zij wordt bleek. Eerst haar mond, dan over haar hele gezicht. Ze ziet hem star aan, gaat op hem toe, slaakt een kleine, schrille kreet en valt langs hem op de grond, zodat hij haar moet opvangen. Dit is de bruinge le huid van de jonge vrouw, van wie hij houdt. Deze huid is heer lijk en glad e6 ze is koel, om dat ze van hem houdt. Minuten verlopen en geen van beiden heeft nog een woord ge sproken. Zij is het liefste ter we reld en hij houdt van haar. Zoals ze langs hem neerzonk, doodsbleek van opwinding, een flauwte nabij, voelt hij zijn knieën beven. Voor zijn ogen ziet hij zijn boek, het ka le landschap met de begraafplaats en de tempelberg, die van boven tot beneden in brand staat. Wal moeten die onnozele mozaïeken overal, al die zoetelijke, brave ta fereeltjes uit het huiselijk leven? Wat moet hij hier? Wat wil die vrouw? Hij is hier een vreemde ling. ,,Je bent hier een vreemdeling", zegt zijen het is het eerste woord, dat zij na een jaar tegen hem spreekt. Zij houdt hem bij zijn schouders vast, strekt de ar men voor zich uit en ziet hem vlak in zijn gezicht. Zij zegt: je bent hier een vreemdeling en consta teert dat, erstig, zonder te klagen. Zij heeft hem lief en daarom kan ze het zien. Kleine troostwoorden en kleine leugens hebben hier geen zin. „Ja", antwoordt hij. „Ik kan hier niet leven. Ik kan nu niet bij je leven, Dorion." Dorion spreekt hem met geen woord tegen. Zij voelt, dat deze man niet meer haar Jozef is, dat hij een ander is geworden, boor devol van geziene dingen, waar aan zij geen deel heeft. Maar zij hoort bij hem en ook als hij zich in deze gedaante toont, zal ze flink en moedig zijn e# hem ook in de ze gedaante voor zich weten te BURGH (ANP) Door onvoorzich tigheid met een primustoestel, gebruikt door enkele dagjesmensen uit Amster dam, is gistermiddag de kurkdroge duin- begroeiing bovenaan de trapovergang te Westenschouwen in brand geraakt. De brandweer uit Haamstede, gehol pen door ongeveer tweehonderd vrijwil ligers, was het vuur in een half uur meester. Een oppervlakte van 2500 vierkante meter ging echter verloren. RUURLO (ANP). Devierjarige Bernhardus Jansen uit Ruurlo is giste ren door een trein overreden en ge dood. Het jongetje was met een paar vriendjes in een roggeveld onder Ruur lo aan het spelen en liep opeens de spoorbaan op. C In het Gasthuis te MIDDELBURG slaagden voor de aantekening kraamver- pleging de zusters E. Dingemanse, J. van Dijk, C. A. Janse en L. Wouterse. Voor het voorlopig diploma scheeps- werktuigkundige slaagde in Den Haag de heer P. L. Jansen te SLUIS. winnen. Zij houdt hem niet tegen. „Als je mij wilt hebben, laat mij dan komen", zegt zij. Jozef gaat heen. Hij voelt zich als een vreemdeling in Rome. Hij sluipt bijna door de straten en kolonnaden. Als hij bekende ge zichten ziet, draait hij zijn hoofd om; met niemand wil hij praten. Na enige aarzeling besluit hij Claudius Reginus te bezoeken. De uitgever ziet er vermoeid uit en zijn opgeblazen gezicht is slap en bleek. „Gegroet die daar komt", grijnst hij. „JVel, profeet, hoe staat het met je boek? Je profetie is uitgekomen, al is het dan ook op een rare manier. Ik denk, dat je nu we] aan het werk kunt gaan. Of wou je er tussen uitknijpen?" „Ik ben er niet tus sen uitgeknepen", zei Jozef ver beten. „U weet niet, hoe moeilijk het soms was, maar ik ben er niet tussen uitgeknepen." „Ik kwam van tijd tot tijd uw mooie Egyptische vrouwtje tegen", zei de uitgever. „Ik ga niet met Dorion samenwonen", zei Jozef, „zolang ik aan dat boek werk." Reginus keek verbaasd op. „Dat is vreemd", meende hij. „Terwijl zij toch eigenlijk de oorzaak is, dat u dit boek schrijft." „Een aanlei ding misschien", weerde Jozef af. (Wordt vervolgd) Bonenkruid kan men nu zaaien men heeft het nodig bij de tuinbonen; die zijn veel smakelijker indien er bonen kruid bij gebruikt wordt. Van bonen kruid heeft men niet zo veel nodig. Voor een normaal gezin van vier personen heeft men aan enkele één meter lan ge rijtjes al wel voldoende, doch ook een hoekje van een halve vierkante me ter is wel genoeg. Stop het zaad voor al niet te diep in de grond: tiet is al voldoende als het juist onder de op pervlakte zit. Zelfs in vele wagens van de zeer grote klassen treft men niet zo'n formidabele kofferruimte aan als bij de DAF 600: bijna een halve VAHOIRKB- MOSTWACH- rOTDtVOL MtilH REPORTAGE MOET KAAR VÊNUSSTAO. Ïïilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll yjiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiNiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiHiiiuiiiiniiiiiiniHiniif 18. Larie's kreten hadden Kappie op eens op een idee gebracht. „De Groene Papegaai mompelde Jhij. „Zo heette het schip van die beruch- 1 te piraat ook! Maar die ouwe zeekake lobbes leeft allang niet meer en zijn schuit zal wel ergens in de Diepe Oceaan liggen. Daar op die schietgrage schuit zit dus iemand, die probeert hem na te doen en het zou me ja niks verbazen als dat dezelfde is, die „W-we v-vergaan! H-help! Waarom doe je niks?" klonk opeens een stem achter hem en toen Kappie zich om draaide bemerkte hij de maat, die hem met trillende knieën en bolle angst ogen stond aan te kijken. Op hetzelfde moment werd de stuurman ook het ge heimzinnige schip gewaar, „Ooooh! Owee!" kreet hij, zich de handen voor de ogen slaande. ,,D-de H- hollende V-Vlieglander. eh. de L-Lan- dende H-Holvlieger.de..." „De Vliegende Hollander", hielp Kap- weet niet welke jammer van een vent daar aan boord met een schiettuig en pie. „Maar die is het niet, klont. Ik DEN HAAG In Nederland zijn vol gens opgaven van het centraal bureau voor de statistiek in de eerste maan den van het jaar 22.505 huwelijken ge sloten, tegen 24.203 in de eerste vier maanden van 1958. Het aantal levend geborenen bedroeg 82.652 tegen vorig jaar 78.553 en het aantal overledenen 32.023 tegen vorig jaar 31.599. Het aantal immigranten bedroeg in de eerste vier maanden van het jaar 10.315 tegen 33.395 in de overeenkom stige periode van 1958. terwijl het aan tal emigranten 17.488 bedroeg tegen vo rig jaar 18.825. Het aantal inwoners van ons land be droeg op 1 mei 11.321.334. doodskopvlaggetjes voor schuimer zit te spelen, maar ik heb ja zo het idee. dat het een kennis van jou is! Hier, kijk!" Dit zeggend, duwde hij de maat zijn kijker in de handen. Maar zodra had deze een weifelende blik door het glas geworpen of zijn gelaat klaarde helemaal op. ,.0 gelukkig", zuchtte hij. „Het is allemaal niet echt! Dat is die meneer van die papegaai. Hij is natuurlijk al- j leen maar bezig om oude zeemansge-| Beroepen te Nieuwe Pekela J. B. Lin- bruiken te bestuderen!" deman te Stavoren. NED. HERV. KERK Beroepen te Ee D. F. v. d. Staat te Bierum. Bedankt voor Benthuizen T. Langcrak te Vinkeveen. GEREF. KERKEN Beroepen te Valperm-ond W. Mole naar, kand. te Wormer. Bedankt voor Werkendam P. L. Smilde te Nieuw Leusden (Ov.>. VRIJ EVANGELISCHE GEMEENTEN Beroepen te Groningen J. M. Beeuw- kes te Velp. BAPTISTENGEMEENTEN

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 2