DE DAF 600 DE LUXE
Ex-echtelieden
(met aanhang)
op de vuist
Jachthavens en
pier bij Muiden
INVOER STEEG,
PRIJS DAALDE
DE NATUUR
KAPPIE en de SPREKENDE PAPEGAAI I
Uit de kerken
Het Zeeuivsch Dagb lad keurt uw wagen
OOK DE BOERDERIJ
VERANDERT
Duinbrand op Schouwen
in en om uw huis
Jack
Dunkley
Bevolking van Nederland
Vrijdag 12 juni 1959
Pag. 2
door J. B. Th. Hugenholtz
OP 2 JUNI was hel eindelijk zover. Uw roadtester reed door
Eindhoven op weg naar het Noorden in een DAF 600. En tijdens
zo'n rit blijkt het overduidelijk welk een grote plaats deze nationale
auto inneemt in het leven-op-de-weg. Want welke wagen ook met
het kruis-gemiddelde van ruim 85 km per uur werd ingehaald;
steeds weer was er een duidelijk waarneembare reactie van de
berijders, een reactie van blijde verrassing, zoiets van ,,Kijk, dat
is 'm nou!
Een reactie die varieerde van een
geïnteresseerde glimlach van de man
die me als een der zéér weinigen in
haalde. tot een brede vreugdegrijns
en een soort Indianengehuil van een
gul-lachende vrachtautochauffeur die
zijn enorme oplegger met een 15 ton
boomstammenlading over de weg
dirigeerde en zich vlot door de DAF
zag ingehaald. Het geeft toch beslist
een plezierig gevoel wanneer je ziet
hoe al die mensen een warme be
langstelling tonen voor „onze" DAF.
En tijdens de maar al te korte pe
riode dat ik achter het keurige stuur-
wieltje van de DAF tronen mocht
werd me dit steeds duidelijker.
Al eerder k.on ik in deze kolom
men iets over de DAF ver-melden en
dus zal ik volstaan met een signale
ment. te beginnen met de vlakke lucht-
gekoelde tweecylinder motor van 590
cc die met zijn nauwe aanzuigbuizen
voor het gasmengsel toch altijd nog
ruim 22 pk levert, maar beslist nooit,
ook niét bij urenlang met het gas
op de plank rijden, over zijn toeren
zal draaien. Ten eerste omdat bij zijn
grote boring en kleine slag de zui
gersnelheid zeer laag blijft maar ook
omdat de dosering van zijn gasmeng
sel er toe bijdraagt dat hij nooit
grote verbrandingsdrukken te ver
werken krijgt.
Prettig geluid
De DAF-motor (een eigen produkt
naar eigen ontwerp» zal het dan ook
nooit ,,te zwaar" krijgen en er is alle
reden om van deze gezonde construc
tie een zeer lange levensduur te ver
wachten. De motor maakt een pret-
tig geluid, doch zelfs bij volgas rij
den met ongeveer 85 tot 90 km per
uur kan men rustig converseren zon
der stemverheffing.
De automatische koppeling pakt
bij gasgeven bij omstreeks 1400 toe
ren van de motor mooi soepel aan
en bij 2400 toeren komt een tweede
eentrifugaai-bekrachtigde koppeling in
aangrijping die dus een extra goede
overbrenging geeft bij veel toeren.
Het wegrijden is dan ook bijzonder
soepel.
Laat men van een flinke snelheid
het gaspedaal los en remt men dan
wordt door de remdruk een vacuum
in werking gesteld dat het toerental
doet oplopen waardoor men goed te
rugkomt in de juiste overbrengmgs-
verhouding voor het weer wegrijden.
Bij totaal afremmen valt de koppe
ling vrij en de motor blijft soepel en
smeuïg doorlopen. In druk verkeei
is dit een ideale aandrijving, zeker
voor 95 pet. van alle automobilisten
die tot nu toe een automatische bak
alleen maar konden krijgen op vrij
dure auto's. Een bak die dan altijd,
nog met een vrij ingewikkelde hy
draulische constructie gepaard ging.
Geniale oplossing
Dank zij (ie geniale oplossing van
de transmissie met riemschijven en
sterke drijfriemen die bij het ideale
motorkoppel ook steeds de ideale
overbrengingsverhouding zoeken is
het nu mogelijk een goedkope kleine
wagen te maken met een echte vol
automatische transmissie.
Hierbij wil ik iets zeggen van de
drijfriemen, gemaakt van een zeer
sterk en soepel karkas en met een
profiel van prima rubber. Op de di
verse proefmodellen gaan deze rie
men al meer dan 50 tol 60.000 km
mee en wie aan de levensduur van
deze transmissie die maar 22 pk be
hoeft over te brengen, twijfelt, moet
maar eens een kijkje nemen in de
talloze grote fabrieken waar allerwege
dezelfde V-vormige drijfriemen-aantal
len van honderden en zelfs duizenden
paardekrachten overbrengen.
Al in 1955 werd bij de voorberei- j
ding van deze constructie op eent
proefbank een drijfriem getest over;
een equivalent van ruim 50.000 km. f
Ik ben dus vast overtuigd van een1
zeer lange levensduur van de drijf
riemen «of snaren zoals men ze
noemt».
Geen slip
Overigens zij hierbij opgemerkt dat
door de constructie van riemen en
riemschijven slip niet kan optreden,
ook niet bij het wegrijden. Dan neemt
de koppeling alle beginslip voor zijn
rekening. Meer dan een jaar geleden
heb ik al met een DAF door dikke
lagen modder en blubber gereden,
waarbij bleek dat alle vuil en mod
der onmiddellijk van de riemschijven
afgeslingerd wordt.
De voorste trommels met de riem
schijven worden vanuit de koppeling
door een cardanas en een tandwiel-
groep (die het achteruitrijden kan be
werkstelligen door met een eenvoudi
ge hefboom de draairichting van de
dwarsas met de riemschijven om te
keren» aangedreven en de riemen
zorgen voor de overbrenging naar de
achterste riemtrommels. Vandaar gaat
de aandrijving via twee tandwielre
ducties over op de achteras.
De DAF is achter geheel onafhan
kelijk geveerd mét lelescoop-schok-
brekers en spiraalveren. Bij de voor
vering bestaat de mooie, zeer sterke
en ingenieuze constructie dat het
schokbrekerlichaam tevens als fusee-
pen dienst doet terwijl hier de vering
een transversale bladveer is. Het chas
sis heeft een centrale kokerbalk. De
besturing geschiedt door middel van
een tandheugel en is zeet direct en
Het uiterlijk van de DAF 600 is
zeer eenvoudig en glad van lijn en
wat speciaal opvalt als men achter
het stuur zit (waarachter een duide
lijke snelheidsmeter met totaalteller
en controlelichtjes mooi in het ge
zicht ligt) is het zeer ruime zicht
dat gewaarborgd wordt door een zeer
brede en hoge voorruit en een ach
terruit die over de gehele breedte
van de wagen loopt. Ook de zijrui
ten zijn hoog en men heeft een
praktisch ononderbroken zicht rond
om hetgeen een gevoel van grote ze
kerheid geeft.
De twee voorbankjes zijn over gro
te afstand verstelbaar en ook de
hoek van de. rugleuning is. op, een
voudige wijze te verstellen. Ook met
zeer lange benen heeft men goed
ruimte en de aohterbank kan twee
volwassenen van flinke lengte herber
gen zonder dat dezen het hoofd tegen
het dak stoten. Kortom de binnen
ruimte is voor een wagen van deze
afmetingen ongewoon groot.
ROAD-TEST No. 150
GEGEVENS: Merk: DAF. Type:
Variomatic. Model: 600 Luxe. Motor-
inhoud: 590 cc. Boring: 76 mm. Slag:
65 mm. Aantal cylinders: 2. Kleppen:
Kopkleppen Vermogen: 22 PK. Ge
wicht van de wagen: 600 kg. Wegen
belasting f 14.-— per 3 maanden.
.Aantal versnellingenVariomatic
versnellingsbak. Bandenmaat 5.20 x
12. Merk banden: Michelin. Remmen:
Hydraulisch. Elektrische installatie:
6 v. Inhoud tank: 2*8 1. Afmetingen:
360 cm. Breedte: 144 cm. Hoogte:
138 cm. Wielbasis: 205 cm. Spoor
breedte voor: 118 cm., achter: 118
cm.
PRESTATIESAcceleratievermogen
door de versnellingen040 km: 6 6
sec., 0—60 km: 13.4 sec.. 0—80 kmf
35.5 sec. Acceleratie 30—60 9.5 sec.
Maximum snelheid: 90 kmpu.
Staande '4 mijl door de versnellin
gen (402 m.) 27.9 sec. Correctie tel
ler: 60 op teller is: 58, 80 op teller
is: 77. 1 Ronde Circuit van Zand-
voort in 3 m. 17 sec.: 76.62 kmpu.
Remweg van 60 kmpu tol 0: 15.75 m.
VERBRUIK: Benzine: 17 km op
1 1. Omstandigheden: Warm, droog
weer. Lichte nw wind. Droog weg
dek.
PRIJS: 4650.— Fabrikant: Van
Doorne's Automobiel Fabrieken,
Geldropschevveg. Eindhoven. Het
standaardmodel kost 4230.
DIVERSEN: Motor: 8. Versnellings
bak: 9. Acceleratie: 7/8. Remmen: 8.
Vering: 8/9. Wegligging: 9. Comfort:
7/8. Afwerking: 7 8. Besturing:
9/10.
Eigen nieuwsdienst
ROTTERDAM. Een vrij zakelijke
afspraak tussen twee gescheiden leven
de Rotterdamse echtelieden is gisteren
op een slaande ruzie uitgelopen.
Op de hoek van deP Noordsingel zou
de vrouw de man een ondertekende akte
van berusting geven, in ruil voor een
koffer met kleren. Hij was met zijn
vader op pad getogen. Zij had zeker
heidshalve haar moeder stiefvader,
vriend en diens vriend maar meegeno
men.
Gelijk oversteken, zei de man. maar
de vrouw wilde eerst .de koffer in han
den hebben. In de korst mogelijke tijd
werd het een slaande ruzie.
Toen de man weer bijkwam lag hij
in zijn eentje op straat, met de akte,
maar die was niet ondertekend. Hijzelf
was zo bewerkt, dat hij in een zieken
huis moest worden behandeld.
De politie moet nu maar uitvinden,
wie er is begonnen en wie zich dus
op zelfverdediging kan beroepen. De
man en zijn vader zouden in het be
zit zijn geweest van een gummistok en
een hondeketting, maar dat was kenne
lijk niet voldoende tegen de overmacht
van vijf.
Perfectie
SI I
meende ik te moeten constateren,
dat een stuk, dat in de krant had 2
moeten staan, eruit was geble-
ven. Er stond wei een „kader
(u weet wel, zo'n stuk in een
randje) over de vergadering van gg
de Bond van Gereformeerde Man-
nenverenigingen, waarin verteld
werd over de profes-sor, die de
trein had gemist, maar het eigen-
lijke verslag, waar het bijhoorde,
kon ik niet vinden. Dat zal dan
vandaag wel komen. Zoiets vindt
iedere krantenman vervelend,
maar hij kan begrijpen, hoe het
komt en het dus verontschuldigen.
Maar de niet-vakman begrijpt er 5
niets van. Hij denkt, dat dat iets
met voorkeur voor bepaalde stof
te maken heeft en minder res-
peet voor andere. Nu is het aller-
eerst zo, dat kranten niet op elas-
tiek, maar op papier gedrukt wor-
den. Elastiek is rekbaar, maar =j
krantenpapier (soms: helaas)
niet. En het is heus met zo, dat =g
de man van de krant moet zoe-
ken naar stukken voor de krant
en dat hij blij is, met elk stuk,
dat er komt. O ja, hij is het
toch wel met elke wenk Mp
zeggen we dan tegenwoordig)
waaruit „lekkere' kopij kan ko-
men. Maar iedere krant ontvangt
elke dag zoveel, dat het meer
kunst is. om erin te krijgen, wat E
erin moet, dan om de ruimte te
vullen. De prullenmand is op el-
ke krantenbureau een belangrijk
deel. ALs zo 's morgens de post -
komt, dan staat die dicht naast
de man. die de enveloppe opent.
U zoudt eens moeten zien, wat
daarin verdwijnt. Zo'n keer of
drie per dag. Als de telex dan
ratelt, dan gaan er ook weer lan-
ge lappen de weg van alle oud
papier. Wat overblijft en pers-
klaar gemaakt en gezet wordt, is
doorgaans niet teveel. De man.
die uiteindelijk de krant in el-
kaar zet, staat ^menigmaal voor
een zware keus. U zult zeggen:
Voor mij is het makkelijk, want
dat stuk van die mannenbond zou
op de plaats hebben kunnen staan
waar nue en ander stuk stond.
Maar zo eenvoudig is het ook
weer niet. U zult begrijpen, dat
niet alle pagina'st egelijk kunnen
worden gereed gemaakt. Stuk na
stuk worden ze opgebouwd. ge-
vuld met zetsel, ciat dan gei eed
is. En ja. wat dan het laatst
aan steen" komt. dat beslist
over de keus. Of ook weer mei
helemaal, want dan gaat de maat
een rol spelen en ook wel het
feit. of een ..babbelaar" bijv. al
een paar dagen stond te wachten
en nu beslist mee moet.
Ik benijd de mensen nooit, die
de laatste keus moeten maken.
Want ze dragen de volle verant-
woordelijkheid en doen het feite-
lijk nooit goed. Waaruit dan weer
blijkt, hoe weinig wij, mensen be-
grip opbrengen voor eikaars werk.
Maar daarom vertelde ik u van-
daag maar eens. hoe zoiets kan
gebeuren.
Deze gehele constructie van carros
serie, transmissie en motor zouden,
hoe fraai ook. niet voldoende zijn,
indien men niet op minstens even
geniale wijze gezorgd had voor een
besturing, een sehokbreking en een
wegligging (ook en juist op zeer
slechte en hobbelige wegdekken) die
werkelijk uitmuntend zijn en die ik
nog nooit op een kleine wagen in
een zo hoge graad van perfectie heb
aangetroffen.
De vering is zacht maar beslist
niét slap en de onafhankelijke vering
geeft een zó goede wegligging dat ik
op het Circuit van Zandvoort een ron
de kon rijden met meer dan 76 km
gemiddeld. Ook de acceleratie
is voor een dergelijke wagen zeer
goed. In 13.4 seconden bereikt men
60 km per uur vanaf stilstand en
in het drukste verkeer bleek dat men
spelenderwijs „mee kon komen" wan
neer de file na een stoplicht weer
op gang kwam.
Vaart er in houden
Sterker nog, het was eenvoudig
om zeer veel verkeer in te halen zo
wel op de buitenweg als in de stad,
mits men zorgde de vaart erin te
houden en tijdig gas te geven wan
neer zich een inhaalmogelijkheid
voordeed. Mijn rit van de fabriek
naar Zandvoort (132 km) nam me
precies twee uur, hetgeen een zeer
goed rtioyenne is, want het was druk
op de wegen, zowel Eindhoven als
Den Bosch moesten op het spitsuur
doorkruist worden.
Het verbruik bleek omstreeks 1 op
17 te bedragen. Aanleiding om tij
dens de test het bergvacuum te ge
bruiken was er niet, maar bij het
uittrekken van de betreffende knop
op het dashboard viel duidelijk op
hoe sterk bij een afdaling de mo
torvertraging dan werkt. Trouwens,
dit bergvacuum is alleen ter extra
beveiliging aangebracht want met
de buitengewoon goede remmen zou
ik met het volste vertrouwen ook zon
der dit bergvacuum in geaccidenteerd
bergterrein durven en kunnen rijden.
Voorts moet een uitstekende ver
warmingsinstallatie genoemd worden
Licht - niet klein
Het is mij meer dan ooit duidelijk
geworden dat men zonder een zweem
van chauvinisme mag aannemen
dat wij hier te doen hebben met een
lichte auto (het woord klein" gaat 1 kubieke meter.
niet op en zou onjuist zijn) die zeer
beslist zijn stempel zal drukken op
een zeer lang tijdperk in ons auto
mobilisme. Niet alleen omdat geniale
en toch eenvoudige oplossingen $fo»or
technische problemen gevonden zijn,
maar juist ook omdat de gehele con
structie van een sterkte, soliditeit en
afwerking is die alle hoop waarborgt
voor een goede toekomst van dit ver
voermiddel.
ROTTERDAM. De minister van
landbouw en visserij, mr. V. G. M.
Marijnen, heeft gistermiddag in het
Bouwcentrum te Rotterdam de tentoon
stelling f..Oók de boerderij verandert"
geopend.
Een oude en een nieuwe ploeg mar
keren de toegang tot deze goed-verzorg-
de tentoonstelling die aandacht vraagt
voor een doelmatiger bouw van boer
derijen en voor een economisch verant
woord beheer der landbouwbedrijven.
De tentoonstelling blijft tot 1 decem
ber geopend.
MUIDEN (ANP) Muiden zoekt naar
mogelijkheden om de bevolking van
Amsterdam en van het Gooi gelegenheid
tot recreatie te bieden. Er is nu een plan
ontworpen voor een vijfhonderdvijftig
meter lange pier het IJsselmeer in.
Op de pier moeten een weg voor snel
verkeer en wat wandelpaden met banken
komen. Langs de pier moeten vier jacht
havens worden aangelegd, die samen
plaats zouden moeten bieden aan onge
veer zeshonderd boten. Aan het eind van
de pier wil men een restaurant bouwen.
Het plan is oorspronkelijk van het
Muider raadslid S. C. van Diest. Het
wordt nu verder uitgewerkt door de Ne
derlandse heidemaatschappij en de
stedebouwkundige prof. Wieger Bruin.
De aantrekkelijkheid van het plan is,
dat het kan worden gecombineerd met
zandzuigwerk. De kleilaag, die daarvoor
eerst moet worden verwijderd, kan wor
den gebruikt voor de pier. Door het
zandzuigen ontstaan daarna jachthavens.
DEN HAAG. Uit gegevens van
het Centraal bureau voor de statistiek
blijkt dat de invoer naar hoeveelheid
gemeten in april drastisch is gestegen.
Ook de uitvoer liet naar hoeveelheid
weer een flinke stijging zien. Daarbij
daalden zowel bij de invoer als de
uitvoer de prijzen enigermate.
Op basis 1953 100 bedroegen de hoe-
veelheidsindexcijfers voor invoer en
uitvoer in april resp. 182 en 171 (in
maart resp. 160 en 158). De betrok
ken prijsindexcijfers waren resp. 98 en
(in maart 99 en 101).
De waarde-indexcijfers beliepen voor
in- en uitvoer in april resp. 175 en 162
(in maart 154 en 157).
Doorgereden na aanrijding
- een maand
DEN HAAG. Een maand gevange
nisstraf en twee jaar ontzegging van de
rijbevoegdheid heef' de Haagse recht
bank de 45-jarige loonslachter H. van E.
opgelegd wegens doorrijden na een aan
rijding op 23 mei 1958 in Den Haag.
Van E. was te last gelegd, dat hij
twee elfjarige meisjes omver had gere
den en daarna zonder stopped zijn weg
had vervolgd. Het ene meisje was op
slag dood. het andere zwaar gewond.
Het meest overtuigende bewijs in de
ze zaak vormen enige laksplinters van
de wagen van Van E, Zij werden op
de plaats van de aanrijding gevonden
en pasten precies in een beschadiging
aan de wagen van de verdachte. Het
stond onomstotelijk vast, dat de bescha
diging op die plaats tot stand was ge
komen.
202
UET huis van Dorion is klein sier
lijk en modern. De lijfeigene bij
de deur vraagt Jozef naar zijn wen
sen. Jozef noemt zijn naam. De
deurwachter maakt een diepe bui
ging en rent weg. Jozef staat alleen
in de hal en het wordt hem somber
te moede. Om hem heen is alles
versierd met schilderijen, beelden
mozaïeken, die waarschijnlijk van
Fabullus afkomstig zijn. Wat wil
hij hier? Hier kan hij niet leven.
En nu verschijnt Dorion. Juist
zoals toen rekt ze haar lange kin
derhals en zoals toen is haar kopje
met de grote mond mooi en rein.
Zij ziet hem aan met haar ogen,
die de kleur hebben van de zee en
langzaam donkerder worden. Zij
zou willen glimlachen, ze heeft zo
lang op hem gewacht en nu, de go
den zij dank, is hij gekomen. Zij
heeft gevreesd, dat dit afschuwe
lijke Judea hem voor eeuwig vast
zou houden en nu, de goden zij
dank, is hij gekomen. Zij wordt
bleek. Eerst haar mond, dan over
haar hele gezicht. Ze ziet hem star
aan, gaat op hem toe, slaakt een
kleine, schrille kreet en valt langs
hem op de grond, zodat hij haar
moet opvangen. Dit is de bruinge
le huid van de jonge vrouw, van
wie hij houdt. Deze huid is heer
lijk en glad e6 ze is koel, om
dat ze van hem houdt.
Minuten verlopen en geen van
beiden heeft nog een woord ge
sproken. Zij is het liefste ter we
reld en hij houdt van haar. Zoals
ze langs hem neerzonk, doodsbleek
van opwinding, een flauwte nabij,
voelt hij zijn knieën beven. Voor
zijn ogen ziet hij zijn boek, het ka
le landschap met de begraafplaats
en de tempelberg, die van boven
tot beneden in brand staat. Wal
moeten die onnozele mozaïeken
overal, al die zoetelijke, brave ta
fereeltjes uit het huiselijk leven?
Wat moet hij hier? Wat wil die
vrouw? Hij is hier een vreemde
ling.
,,Je bent hier een vreemdeling",
zegt zijen het is het eerste
woord, dat zij na een jaar tegen
hem spreekt. Zij houdt hem bij
zijn schouders vast, strekt de ar
men voor zich uit en ziet hem vlak
in zijn gezicht. Zij zegt: je bent
hier een vreemdeling en consta
teert dat, erstig, zonder te klagen.
Zij heeft hem lief en daarom kan
ze het zien.
Kleine troostwoorden en kleine
leugens hebben hier geen zin.
„Ja", antwoordt hij. „Ik kan hier
niet leven. Ik kan nu niet bij je
leven, Dorion."
Dorion spreekt hem met geen
woord tegen. Zij voelt, dat deze
man niet meer haar Jozef is, dat
hij een ander is geworden, boor
devol van geziene dingen, waar
aan zij geen deel heeft. Maar zij
hoort bij hem en ook als hij zich
in deze gedaante toont, zal ze flink
en moedig zijn e# hem ook in de
ze gedaante voor zich weten te
BURGH (ANP) Door onvoorzich
tigheid met een primustoestel, gebruikt
door enkele dagjesmensen uit Amster
dam, is gistermiddag de kurkdroge duin-
begroeiing bovenaan de trapovergang te
Westenschouwen in brand geraakt.
De brandweer uit Haamstede, gehol
pen door ongeveer tweehonderd vrijwil
ligers, was het vuur in een half uur
meester. Een oppervlakte van 2500
vierkante meter ging echter verloren.
RUURLO (ANP). Devierjarige
Bernhardus Jansen uit Ruurlo is giste
ren door een trein overreden en ge
dood. Het jongetje was met een paar
vriendjes in een roggeveld onder Ruur
lo aan het spelen en liep opeens de
spoorbaan op.
C In het Gasthuis te MIDDELBURG
slaagden voor de aantekening kraamver-
pleging de zusters E. Dingemanse, J. van
Dijk, C. A. Janse en L. Wouterse.
Voor het voorlopig diploma scheeps-
werktuigkundige slaagde in Den Haag de
heer P. L. Jansen te SLUIS.
winnen. Zij houdt hem niet tegen.
„Als je mij wilt hebben, laat mij
dan komen", zegt zij.
Jozef gaat heen. Hij voelt zich
als een vreemdeling in Rome. Hij
sluipt bijna door de straten en
kolonnaden. Als hij bekende ge
zichten ziet, draait hij zijn hoofd
om; met niemand wil hij praten.
Na enige aarzeling besluit hij
Claudius Reginus te bezoeken.
De uitgever ziet er vermoeid uit
en zijn opgeblazen gezicht is slap
en bleek. „Gegroet die daar
komt", grijnst hij. „JVel, profeet,
hoe staat het met je boek? Je
profetie is uitgekomen, al is het
dan ook op een rare manier. Ik
denk, dat je nu we] aan het werk
kunt gaan. Of wou je er tussen
uitknijpen?" „Ik ben er niet tus
sen uitgeknepen", zei Jozef ver
beten. „U weet niet, hoe moeilijk
het soms was, maar ik ben er niet
tussen uitgeknepen."
„Ik kwam van tijd tot tijd uw
mooie Egyptische vrouwtje tegen",
zei de uitgever. „Ik ga niet met
Dorion samenwonen", zei Jozef,
„zolang ik aan dat boek werk."
Reginus keek verbaasd op. „Dat
is vreemd", meende hij. „Terwijl
zij toch eigenlijk de oorzaak is, dat
u dit boek schrijft." „Een aanlei
ding misschien", weerde Jozef af.
(Wordt vervolgd)
Bonenkruid kan men nu zaaien men
heeft het nodig bij de tuinbonen; die
zijn veel smakelijker indien er bonen
kruid bij gebruikt wordt. Van bonen
kruid heeft men niet zo veel nodig. Voor
een normaal gezin van vier personen
heeft men aan enkele één meter lan
ge rijtjes al wel voldoende, doch ook
een hoekje van een halve vierkante me
ter is wel genoeg. Stop het zaad voor
al niet te diep in de grond: tiet is al
voldoende als het juist onder de op
pervlakte zit.
Zelfs in vele wagens van de zeer
grote klassen treft men niet zo'n
formidabele kofferruimte aan als
bij de DAF 600: bijna een halve
VAHOIRKB-
MOSTWACH-
rOTDtVOL
MtilH
REPORTAGE MOET
KAAR VÊNUSSTAO.
Ïïilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
yjiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiNiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiHiiiuiiiiniiiiiiniHiniif
18. Larie's kreten hadden Kappie op
eens op een idee gebracht.
„De Groene Papegaai mompelde
Jhij. „Zo heette het schip van die beruch-
1 te piraat ook! Maar die ouwe zeekake
lobbes leeft allang niet meer en zijn
schuit zal wel ergens in de Diepe Oceaan
liggen. Daar op die schietgrage schuit
zit dus iemand, die probeert hem na te
doen en het zou me ja niks verbazen
als dat dezelfde is, die
„W-we v-vergaan! H-help! Waarom
doe je niks?" klonk opeens een stem
achter hem en toen Kappie zich om
draaide bemerkte hij de maat,
die
hem met trillende knieën en bolle angst
ogen stond aan te kijken. Op hetzelfde
moment werd de stuurman ook het ge
heimzinnige schip gewaar,
„Ooooh! Owee!" kreet hij, zich de
handen voor de ogen slaande. ,,D-de H-
hollende V-Vlieglander. eh. de L-Lan-
dende H-Holvlieger.de..."
„De Vliegende Hollander", hielp Kap-
weet niet welke jammer van een vent
daar aan boord met een schiettuig en
pie. „Maar die is het niet, klont. Ik
DEN HAAG In Nederland zijn vol
gens opgaven van het centraal bureau
voor de statistiek in de eerste maan
den van het jaar 22.505 huwelijken ge
sloten, tegen 24.203 in de eerste vier
maanden van 1958. Het aantal levend
geborenen bedroeg 82.652 tegen vorig
jaar 78.553 en het aantal overledenen
32.023 tegen vorig jaar 31.599.
Het aantal immigranten bedroeg in
de eerste vier maanden van het jaar
10.315 tegen 33.395 in de overeenkom
stige periode van 1958. terwijl het aan
tal emigranten 17.488 bedroeg tegen vo
rig jaar 18.825.
Het aantal inwoners van ons land be
droeg op 1 mei 11.321.334.
doodskopvlaggetjes voor schuimer zit te
spelen, maar ik heb ja zo het idee. dat
het een kennis van jou is! Hier, kijk!"
Dit zeggend, duwde hij de maat zijn
kijker in de handen. Maar zodra had
deze een weifelende blik door het glas
geworpen of zijn gelaat klaarde helemaal
op.
,.0 gelukkig", zuchtte hij. „Het is
allemaal niet echt! Dat is die meneer
van die papegaai. Hij is natuurlijk al- j
leen maar bezig om oude zeemansge-| Beroepen te Nieuwe Pekela J. B. Lin-
bruiken te bestuderen!" deman te Stavoren.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Ee D. F. v. d. Staat te
Bierum. Bedankt voor Benthuizen T.
Langcrak te Vinkeveen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Valperm-ond W. Mole
naar, kand. te Wormer. Bedankt voor
Werkendam P. L. Smilde te Nieuw
Leusden (Ov.>.
VRIJ EVANGELISCHE GEMEENTEN
Beroepen te Groningen J. M. Beeuw-
kes te Velp.
BAPTISTENGEMEENTEN