Voertuigenpark groeit schrikbarend hard D ZONDER TIJDIGE AANPAKT LOOPT VERKEER SPAAK Gras voor Pare des Princes groeit in West-Nederland DE NATUUR KAPPIE en de SPREKENDE PAPEGAAI I Dinsdag 9 juni 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 2 Jeugdig geweld dient gekeerd E VERDERE INDUSTRIALISATIE vau ons land, de ontsluiting van de zg. ontwikkelings- joptS-den' gebieden, de oplossing van het probleem ..bet westen des lands overig Nederland": zij 'aten, die het Gooi en met name Hii- .I, i i versum terroriseren. Een fatsoenlijk zijn niet denkbaar zonder de oplossing van het verkeersprobleem, dat binnenkort m een (mens durft er niet meer op straat te acuut stadium zal komen te verkeren. De toeneming van het verkeer is in alle sectoren enorm. Zijn den"g'ék?erdeen "op^mij^kan6d&dpoUtfe ontwikkeling is niet te stuiten en mag ook niet gestuit worden. Zij is van groot economisch en maat schappelijk belang. n -rarra lust fctswsas.'Ms I hL kant Maar hoe de praktijk dingen niet of veel later tot stand komen Ir mfuiilen het staat volden-» de dan in verband met de ontwikkeling van I Vechtpartij VOETGANGER GEEN „VERKEER" Nieuw schip voor Carras te water ZODEN VOOR WEST-EUROPA KLEIN BEGONNEN IN KUSTSTROOK iiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiii Regeringsconferentie Benelux over kwestie landbouw in en om uw huis VERPLEGEN ETHERPIRAAT IN DE VAL Prins Bernhard naar Fairwind IV Onverlaten gestraft AMSTERDAM (ANP) De Amster damse politierechter mr. L. de Blécourt DIT staat te lezen in een publikatie van de Commissie ,,Het verkeer in Nederland", die twee jaar geleden is ingesteld door het hoofdbestuur van de Nederlandse Maatschappij voor Nijverheid en Handel. Aan dit praeadvies van de commissie, die is samenge- belang van industrle en handel. ALLOZE nieuw ontworpen kruispun ten hebben te weinig opstel-moge lijkheden, te weinig uitzicht en te weinig ruimte om in de toekomst nodige voorzieningen aan te brengen. Ook wordt bij het ontwerpen van nieuwe stratenplannen te weinig rekening ge houden met toekomstige trajecten voor het openbaar vervoermiddel. De bereik baarheid van de stedelijke woon- en za kenwijken en vooral van de stadskernen met particuliere auto's is ook een direct N dit verband pleit de commissie o.m. voor de stichting van een au tonoom wegenfonds, direct of indi rect onder beheer staande van de we- genbouwraad. De voor het urgentiepro- neemt of ontwerpt, die later m conflict gram benodigde middelen zou het fonds kunnen komen met door andere instan- fcunnen verkrijgen door een beroep op de kapitaalmarkt met staatsgarantie voor rente en aflossing. Volgens de com missie zou het succes van een derge lijke wegenbouwlening bij voorbaat vast staan. steld uit vooraanstaande functionarissen van het bedrijfsleven, met name het verkeerswezen, zal de jaarvergadering van. de Maat schappij a.s. woensdag te Zwolle gewijd zijn. In haar rapport komt de commissie) schillende plaatsen in ons land bestaan, tot de prognose dat er in 1970 tenminste zijn uiterst gevaarlijk. Bij dit alles wijst 5 8 inu 5,5) miljoen fietsen in ons landde commissie erop dat Nederland van n gebruik zullen zijn en 1.9 miljoen alle Westeuropese landen verreweg de 1850.000) bromfietsen. 300.000 1190.000) grootste verkeersdichtheid heeft, motorfietsen en scooters. 785.000 (410,000) In het rapport wordt aangedrongen op personenauto's 11.850 <8000) autobussen, een intensieve coördinatie tussen rijks-, ''08 000 (124.000' vrachtauto's. 7500 provinciaal- en gemeentelijk bestuursbe- (5000' (rekkers met opleggers. 23.000 leid bij de reconstructie van bestaande 115.000) aanhangwagens en 6000 8000) en de aanleg van nieuwe wegen. Anders motordriewielers. bestaat het gevaar dat de ene amble- I lijke instantie wegverbindingen in studie Maatregelen! enlS?sgs?e vLt Sat mln in elk gevalj bet verkeer of van een streek noodza- op een schrikbarend groot vervoermid- J lelijk is. De ene instantie denkt dat de delenpark zal moeten rekenen. Zo veel andei e het al doet of wel zal doen. Of motorvoertuigen zullen er tegen die tijd ze' verrichten dubbel werk. zijn dat wij de stagnatie die in het ver- 0 keer zal ontstaan als wij niets doen, nu 15?t$lS011tl&l*£0QK£ onder ogen zullen moeten zien en tijdig' onze maatregelen zullen moeten treffen. r\ EZE coördinatie moet zich tevens I 1 uitstrekken tot het basisonderzoek Zeer nadrukkelijk stelt de commissie 1 voor te ontwerpen verbindingen, zo- daarbij dat niet slechts de grootte van|wej ^ij verkeerstelling als bij het het voertuigenpark bepalend voor devévkeersonderzoek. Voorts zal zij moe verkeerssituatie zal zijn. maar ook de |.en gelden voor wegenbouwconstvucties intensiteit waarmee het zal worden ge- en aanbesteden van werk. dit laat- bruikt. Ook deze zal na de komende tien g^e om saniendrukking in een bepaald jaar krachtdadig zijn toegenomen en sejzoen te voorkomen, wel met 70 procent. Dat is echter in verhouding niet zo sterk als de groei jn het licht van deze problematiek van het voertuigenpark. bepleit de commissie de instelling van Onder de verkeersvoorzieningen voor bih>- een wegenboiiwraad die samen- de komende 12 tot 15 jaar noemt de com-, gesteld zou moeten zijn uit vertegen- missie in de eerste plaats de uitvoering'troordigers van opdrachtgevers ener- vóór 1970 van ongeveer 550 kilometer j zijds en vertegenwoordigers van ver- ijksweg als autosnelweg. Daarnaast zalvoerders en wegenbouwers anderzijds. een grotere }engte moeten worden voor- £)eze raad zou met een urgentiepro- Het totale bedrag dat tot in 1970 no dig zal zijn voor vervangings- en uit breidingsinvesteringen in de sectoren: wegverkeer, spoorwegverkeer (incl. tun nelbouw). binnenscheepvaart, luchtver keer (Schiphol) en P.T.T., beloopt ruim 25 miljard gulden. Hiervan is tegen de 21 miljard bestemd voor het wegver keer. Wegenfonds Want naast de groep van ge wone beleggers zal een grote groep van bij het verkeer en vervoer geïnteresseerden bereid zijn aan deze lening deel te nemen, aldus de commissie. rekenen, zo zei mr. De Blécourt ver ontwaardigd. Hij maakte zijn woorden waar door twee jongelui uit Bussum, die in Am sterdam terecht stonden wegens geweld pleging tegen politiemensen, tot ieder drie maanden gevangenisstraf te ver oordelen en ze meteen gevangen te la ten nemen. Een derde kornuit, die niet was komen opdagen-, werd tot dezelfde straf veroordeeld. Hij moest van huis worden opgehaald. De drie jonge mannen hadden eind ja nuari moeilijkheden veroorzaakt in een Hilversumse danszaal. Ze hadden gewei gerd de zaal te verlaten. Daarom had de eigenaar de politie te hulp geroepen Die was er met zes agenten op af ge gaan. In de hal van het hotel was toen een woordenwisseling ontstaan, die al gauw werd gevolgd door een vechtpartij De jongelui hadden in de oploop, die ontstond, kans gezien te verdwijnen, maar ze werden later door agenten herkend. AMSTERDAM (ANP) De rechtbank in Amsterdam is tot de conclusie geko men, dat een voetganger geen verkeer is in de zin van artikel 28 lid 1 van het Wegenverkeersreglement. In een proefproces tegen een auto mobilist, die bij het rechts afslaan een over de zijweg overstekende dus zijn weg vervolgende voetganger geen voor rang had verleend, heeft de rechtbank de automobilist in hoger beroep vrijge sproken. 199 DE commissie van onderzoek heeft hem mij gestuurd", meen de Fronto schouderophalend. „De Romeinse wijze van procesvoe- ren is niet slecht", mengde Alexas zich bescheiden in het gesprek en probeerde te lachen, „maar ze wordt hier op het ogenblik een beetje summarisch toegepast." „Die vent is niet slecht", lachte Fronto, „maar waar zou het naar toe moe ten, als we alle beslissingen aan een revisie wilden onderwerpen? Dat gaat toch niet. Beter een on rechtvaardigheid begaan, dan zich vergrijpen aan orde en discipline, luidden de orders van de veldheer, toen hij het depot aan mij over gaf." „Geeft u zich voor mij maar geen moeite, docter Jozef", zei Alexas gelaten. „Ik zit zo diep in de ellende, dat geen vriendelijk heid me meer kan helpen." „Ik wil deze man graag hebben", zie Jozef en wees op zijn was-tafeltje met het bevel van Titus. „Zoals u wilt", zei kolonel Fronto beleefd. „Nu hebt u nog zes stuks te goed", constateerde hij en maakte een aantekening op het wastafeltje. Jozef liet Alexas de glasblazer naar zijn tent brengen en trachtte de uitgeputte, treurige man op te wekken. Alexas vertelde, dat hij bij het binnendringen der Romei nen zijn vader in de onderaardse gangen had gesleept, om hem en zichzelf te redden. De oude Na- chum had zich daartegen verzet. Als hij in hun eigen huis te gron de ging, bestond er nog een gerin ge hogp, dat iemand hem zou vin den en begraven, maar als hij daar stierf, zou hij onbegraven blijven liggen, geen aarde hem bedekken en hij bij de opstanding zijn ge zicht verliezen. Ten slotte had hij de oude man goedschiks-kwaad schiks in de onderaardse gangen gebracht, maar hun fakkel was al gauw uitgegaan en zij waren el kaar kwijtgeraakt. Na enige tijd hadden twee soldaten hem te pak ken gekregen. Toen ze hem met hun zwaarden dreigden, had hij hun een deel van zijn verborgen voorraden getoond en toen hij him te kennen gaf, dat hij nog meer had, hielden ze hem voorlopig voor zichzelf en leverden hem niet in het depot af. Het waren twee geschik te kerels en vooral met twee sol daten viel te praten; maar met het depot met het Romeinse leger, niét. Hij moest hun moppen vertellen Vielen die niet in hun smaak, dan bonden zij hem met handen en voeten aan een boomstam, met zijn buik naar omlaag en schom melden hem heen en weer. Dat was niet plezierig. Maar meestal bevie len zijn moppen hun wel. Die twee soldaten waren de kwaadsten nog niet en hij kon nogal goed met ze opschieten. Langer dan een week trokken zij zo met hem op en lie ten hem voor de anderen kunstjes vertonen en moppen vertellen. Zij en hun kameraden hadden pret om het Joodse accent van zijn Latijn. Zij kwamen ten slotte op de ge dachte, dat hij heel geschikt was voor portier en wilden hem bij zich houden, tot zij hem als portier kon den verkopen. Hij vond alles goed Altijd nog beter, dan in een Egyp tische mijn of een Syrische arena terecht te komen. Maar toen wa ren zijn beide meesters ten tweede male in de onderaardse gangen af gedaald en niet teruggekomen. Hun tentgenoten hadden hem toen aan het depot uitgeleverd. „Ik heb dit alles moeten mee maken", mediteerde Alexas, „om dat ik niet bij het gezond verstand te rade ben gegaan. Als ik te rech ter tijd uit Jeruzalem was gegaan, had ik tenminste nog vrouw en kin deren kunnen redden, maar ik wil de alles hebben en mijn vader en mijn broeders ook. Ik heb te veel hooi op mijn vork genomen." Hij verzocht Jozef, hem een Murrijnse vaas te mogen geven. Die slimme Alexas had altijd nog reserves. Hij had veel kunnen redden, meende hij bitter, maar het waardevolste niet. Waar was Nachum, zijn va der, gebleven? Waar Channa zijn vrouw, waar zijn kinderen, en Ephraim, zijn driftige, dwaze broer? Waar zijn ze gebleven? Wat hij zelf heeft uitgestaan, gaat mensenkrachten te boven. Hij zal glazen maken en andere mooie dingen. Maar hij zal geen genade vinden voor God. De volgende dag liep Jozef op nieuw door het gevangenendepot. Hij mag nu nog maar zes men senlevens uitzoeken en wil nie mand kiezen vóór hij die ene ont dekt heeft. Maar hoe moet hij on der dit miljoen doden, gevangenen en ellendigen deze ene ontdekken? Evengoed kan men pogen een naald in een hooiberg terug te vin den. Toen Jozef ook de derde dag te rugkwam, begon kolonel Fronto hem te plagen. Het deed hem ge noegen, zei hij, dat Jozef voor zijn waar meer belangstelling aan de dag legde dan menig slavenhande laar. Jozef liet zich door dit ge zegde niet ontmoedigen. Hij zocht de hele verdere dag. Tevergeefs. Laat op de avond vernam hij, dat als resultaat van een razzia in de onderaardse gangen, acht honderd gevangenen waren inge leverd, die kolonel Fronto meteen voor het kruis had bestemd. Jo zef was al gaan slapen. Hij was moe en doodaf, maar begaf zich toch dadelijk op weg. (Wordt vervolgd) Ondanks moeilijkheden: Eigen nieuwsdienst bereid voor de verkeerstoeneming_ook^nagram moeten komen, dal onder kost- i prijsverlaging wordt uitgevoerd. 1970. Ook zal vóór *970 circa 450 meter rijksweg tenminste als drie strooksweg moeten zijn uitgevoerd. Sprekende oVer stedelijke verkeers- Maar een dergelijke weg 1S voorzieningen zegt de commissie dat, auto's per dag al over Z1'n.,1?. av, ,07nl zolang woonblokken en gebouwen die capaciteit heen. zodat hij omstieeks 197U verkeer aantrekken, niet van voldoende af tot een vier-strooksweg moet wordenparj5eel.rujmte op eigen terreinworden verbreed. voorzien, het langs de trottoirs parkeren tot het onverdraaglijke zal toenemen. Grootste mentneio Voorts vindt zij het niet reëel zelfs nu nog rijbanen van woonstraten zo smal A ANGEZIEN echter drie- en vier- /V' strooks wegen zonder gescheiden rijbanen) uit veiligheidsoogpunt grote bezwaren,,tte,bbcn, is het van groot gewicht tijdig tot aanleg van wegen met gescheiden rijbanen over te gaan (capa citeit meer dan 25.000 auto s per dag); deze zijn dan tot ver voorbij 1970 toe reikend. Het toenemende zware vracht verkeer en busvervoer maakt het voorts noodzakelijk dat als minimum breedte van de rijstrook 3.50 meter wordt aan gehouden. Vier-strookswegen ter breedte van 10,50 meter, zoals die nog op ver- IIIIllllllllllllllllllllllll beving mij hetzelfde gevoel als op meer maandagochtenden, als ik de krant lees: wat is er in zo'n weekend toch veel ergs gebeurd. Ik ga dat nu niet opsommen. U kunt het in de krant van gisteren zelf nagaan. Ik ben dan geneigd, om in zo'n blad te zoeken naar een nstpunt, Gelukkig is dat er als regel ook wel. Zo'n bericht of verslag, dat er het bewijs van is, dat heus niet de meeste mensen in het weekend narighe den hebben beleefd, als waarvan de krant spreekt, maar dat de grote meerderheid een rustige zon dag heeft gehad, zoals u en ik. Wat mij ditmaal boeide was dat verslag van de kerkelijke herden king, waarmee de viering van het honderdvijftigjarig bestaan van de Wilhelminapolder werd ingezet. Zoiets is nu pastoraal in de dub bele betekenis van het woord. Want pastoraal kan zowel duiden op de herderlijke zorg van de kerk als op de rust van het lan delijk leven. De oorsprong hiervan is begrijpelijk. Pastor is het La tijnse woord voor herder. In de kerkelijke wereld is dus de pastor de zieleherder. Maar men duidt met pastoraal ook aan het her dersleven, het leven op het land. In de muziek is daarom de „pas torale" altijd een rustig lieflijk stuk, dat als het ware de zuivere sfeer van het landelijk leven doet genieten. Die beide troffen elkaar als het ware samen in de kerke lijke herdenking van het belang rijk jubileum van de Wilhelmina polder. Wist u, dat die Wilhelmi napolder één van de objecten is, die de goede naam van Zeeland uitdragen? Ook ver buiten Zee land is ze bekend. Zelfs in aard- rijkskundeboekjes wordt ze ge noemd, als één der goede voor beelden van Zeeuwse ontginnings kunst. En die foto's, die ons Zeeutvsch Dagblad onlangs bracht u weet wel, bovenaan die paar den en onderaan dat park van traetoren hebben de aandacht getrokken. Ik sprak iemand, die met name die paardenfoto graag wilde bezitten: dat zoiets in Ne derland nog bestaatEn nu komt bij het jubileum de kerk met haar geestelijk woord over dat jubileum. We noemen dat te genwoordig zo. dat de kerk deze viering „pastoraal begeleidt". Terwijl het ging over die herden king van landelijk, pastoraal werk. Hoe vielen die twee hier prachtig samen. Land en Kerk. ze horen bijeen. Zoals feitelijk ook Volk en Kerk bijeen behoren. Als dat meer werd beseft en beleefd, ook in andere delen van de wereld, zouden de maandagochtendbladen minder schrijnende dingen behoe ven te vertellen. Het is helaas niet zo. Maar gelukkig geeft God in land en stad toch van die oasen, waarin het heerlijk is te toeven. te projecteren dat er slechts ruimte ts voor één rij geparkeerde auto's en een doorrijbreedte van,circa drie meter. Dat is bij de huidige stadsplanning die re kening houdt met een woondlchtheid met voldoende verkeersruimte, niet no dig. Opstoppingen zijn er het gevolg van. Als men centrale parkeerruimten of ga rages in de woonblokken niet tot stand wil brengen, zal de straatbreedte tussen de trottoirs elf meter moeten bedragen. GORINCHEM In de loop van deze maand zal bij de scheepswerf Bijkers te Gorinchem wederom een schip te wa- ter gelaten worden voor de Griekse re der Carras te Londen. Dit schip maakt deel uit van een serie, die bij de Schel de te Vlissingen besteld is en waarvan er thans twee te Vlissingen liggen te wachten op de overdracht. De Gorinchemse scheepswerf zou voor De Schelde drie casco's bouwen en het tweede is nu zover gereed, dat het bin nenkort de helling kan verlaten. De verdere afbouw van dit schip geschiedt evenals met het eerste-Schip-het geval is geweest, te Vlissingen. Ondanks dë moeilijklïoden«met de re der zal ook het derde casco van deze serie te' Gorinchem worden gebouwd. In het overleg, waarbij zeer nauw is betrokken de Nederlandse Scheepsbouw Export Centrale (Nesec) is men nog niet tot een oplossing kunnen komen. Eigen nieuwsdienst HILLEGOM. Eind dezer maand moet het Pare des Princes, waar de Tour de France haar rumoerige fi nale zal beleven, in één week tijds van een nieuwe grasmat van negen duizend vierkante meter wordet. voor zien. Die grasmat ligt thans nog in de polder Koegras bij Den Helder, waar reeds tachtig bunder grasland van hun groene mat werden ontdaan. Na de oorlog is ook de graszode een exportartikel geworden. Dat vertelde ons de heer J. J. Neder- stigt in De Zilk bij Hillegom. Voor de oorlog was hij grondwerker en begon hij voor eigen rekening een handeltje in graszoden voor tuintjes en plantsoen tjes. In de loop der jaren groeide zijn bedrijfje uit tot een zaak die thans vijf tig man werk geeft. De heer Nederstigt is exporteur geworden. Hij leverde tach tigduizend vierkante meter grasmat voor de Expo in Brussel en achthon derdduizend vierkante meter voor het vliegveld Schieveen bij Rotterdam. In Bremen voorzag hij drie sportvelden van een nieuwe grasmat, zoals ook in Hamburg. Leverkusen, Kerkrade (Prick- bos) leverde hij grasmatten voor voet balvelden. Vandaag gaat er een vracht wagen met achthonderd vierkante me ter grasmat in pollen van twee meter naar West-Beriijn, waar de heer Neder stigt het vorig jaar voor het eerst op êroef een zending graszoden leverde. (it is een bestelling van de Amerika nen, die het daar nodig hebben voor een plantsoentje. Hij verpleegt het gras zoals hij noemt, d.w.z. zuivert bet van het kruid en voorziet het van stikstof en andere meststof. Sommige weilanden heeft hij verscheidene jaren in gebruik. Dan kan hij tweemaal van hetzelfde stuk graszoden steken. In Wassenaar werd in twintig jaar tijds van één per ceel weiland achttienmaal de graslaag afgestoken. De fijne grassoorten gaan naar de plantsoenen en de sportvelden e.d. De mindere kwaliteit wordt o.m. gebruikt voor dijkbekleding o.a. bij de Deltawerken. Waarom wil men in Parijs. Berlijn, Hamburg enz. graszoden uit ons land. zal men zich afvragen. Op deze vraag gaf de heer Nederstigt ons een ant woord. Hij betrekt zijn graszoden uit de kuststreek van Wassenaar tot Den Hel der. Het gras daar blijkt door de lucht gesteldheid en de vochtigheidsgraad van de grond en wellicht ook door de zee lucht van bijzondere kwaliteit te zijn. Het heeft vooral een lang wortelgestel. Ook bleek het de heer Nederstigt dat hoe dunner hij de graszoden sneed, hoe vlugger die weer gingen groeien Toen hij met zijn bedrijf begon sneed hij de graszoden in kleine plakjes. La ter ging het machinaal. Hij had eerst zelf wat geëxperimenteerd óm een ge-j schikte snijmachine te vervaardigen. maar vond het later maar beter om er I een in Amerika te kopen, die de gras-1 zoden op de gewenste dikte, breedte en lengte (twee meter lang) snijdt. Het op rollen van de graszoden geschiedt met mankracht. In de polder Koegras heeft de heer Nederstigt zo al tachtig bunder be werkt. In totaal heeft hij reeds zeven a aehthonderd^bunder weiland in gras matten omgezet. Soms is het grasland BRUSSEL. Het Beneluxcomité van ministers heeft zich gisteren te Brussel in het bijzonder met landbouwvraagstuk ken beziggehouden, waarvoor de minis ters Marijnen en De Pous naar de Bel gische hoofdstad waren gekomen. Men heeft geprobeerd nu eindelijk een oplos sing te vinden voor het probleem van de uitvoer van Nederlandse condens- melk naar België, maar dit bleek niet mogelijk. De Belgen houden vast aan de be scherming van hun jonge condenspro- duktie en wensen een stelsel van mini mumprijzen en eventueel sluiting van de grens, hoewel een minimum-prijzen systeem onmogelijk zou zijn te contro leren. Daar men het niet eens werd is besloten te proberen de kwestie op zo hoog mogelijk niveau te regelen. Voor 1 juli zal een regeringsconferentie ge houden worden, waaraan ook de eerste- ministers zullen deelnemen. Met de harmonisatie van het land bouwbeleid is enige vooruitgang ge maakt. Besloten is namelijk dat op zeer korte termijn de vrijmaking van het ver keer van fruit, groenten, aardappelen en granen aan het comité van ministers zal worden voorgelegd. ^,iiiiiiii<tiiiiiiiiiiHiiiii)tHniiitiiiiiiiiii(iiiiitititiitiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiijnfitiiiiiii>iiiini)itiiitiniiiiiit)!intiiniiiiiiiiiiiiiiniiiii!iiiii]i!iiiinniiiiiiniiii)iiiiiii)iiiiiuiiiiiiiiii)ni)iiiutiiiiniiiiiiii)iiiiii!iiiiniii<D De heer A. Luyten, thans hoofd van de R.K. Jongensschool St. Willibrordus te Temeuzen, is met ingang van 1 septem ber benoemd tot directeur van een nieu we (L)eer en (O)pvoedings (Moeilijkhe den (S)chool te Heerlen. De gewone ronde, rode en witte ra- dijs deugen niet om 's zomers gezaaid te worden; ze kunnen niet zo goed te- gen de warmte en zullen spoedig voos dar^o/bSeelTbestoniri "«mort I Er zijn echter 'S 15. „Een beetje meer bakstuur!" riep wortelvormi- Klaas Zeesop naar Karei Kneuk, die be- tvorden'gescltourd.' somrook is het''wei' j Ee,S00,'^°oral de witte Uskegel die zig was een lang touw van knopen te land da? de veehouder? tiideliik voor ibeter te®en het warme weer bestand is. voorzien. dit doel af.tnan 7ii ontvineen daar- en dle kan men nu we' zaaien. Zoek „Ja hoor es maat, nou weet ik 't niet voor 1500 tot 2000 gulden per hectare er echter een hoekje voor op dat op meer, hoor!" riep deze, geprikkeld van voor ïauv tot zuuu guiaen per neciare. „nn zijn art,eid opziende. „Zonet zei je, dat we meer knopen moesten maken!" „Niet tegenspreken!" schreeuwde Klaas Zeesop. „Anders ga je aan de rai" tiet heetst van de dag in de schaduw komt en zorg er voor dat er wat kom post door de bovengrond geroerd wordt; De heer Nederstigt ontdoet de grazige radijs groeit het best in een voedzame weiden niét zo maar van de grasmat, en goed vochtopnemende grondsoort. „Ra? Ra, wat is dat?" wilde de va rensgezel weten. Nu moet men niet denken, dat Zee- sop's manschappen allemaal zulke be ginnelingen in het vak waren. Het schip telde heel wat knappe koppen. Die kon men voor het merendeel in het ruim vinden, waar zij met deskundige gezich ten gebogen stonden over een forse mo tor. die baadde in de olie. Zoveel wis ten dezen wel van varen af. dat zij be seften, helemaal niet vooruit te komen als zij tuigage en zeilen zouden bedie nen. Bovendien hadden vrijwel allen een ding gemeen, en dat was hoogte vrees^ Toen echter Klaas Zeesop op het dek riep, dat de doodskopvlag gehesen moest worden, werd er niet getalmd. Onmiddellijk daarna kroop een fraaie, in plastickhoes gestoken piratenvlag traag naar de top van de mast.... D EDE MS VA ART De clandestiene zender „De grote onbekende" is bekend. ^L2P£esP°ort* door ambtenaren van de PTT en de rijkspolitie van Dedems- vaart. De 22-jarige grondwerker J. S. te Dedemsvaart bleek de grote onbe kende te zijn. Tegen *iem is proces-ver- baal opgemaakt. DEN HAAG. Ais inspecteur-gene raal van de Koninklijke marine zal prins Bernhard een deel van de oefe ning Fairwind IV van de Navo bij wonen. Die oefening wordt gehouden in het noordelijke gedeelte van de Noordzee. De prins vertrekt morgen met een marinevliegtuig voor rijn drie daagse bezoek. De 38-jarige uitvoerder H. Krom kamp uit Pijnacker werd gisteren op slag gedood toen hij op de rijksweg te Emmen met zijn auto tegen een tankwagen botste, die hij bij het links af slaan geen voor rang verleende. Een vrouw, die naast de heer Kromkamp zat, werd ernstig ge wond.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 2