Voertuigenpark groeit
schrikbarend hard
D
ZONDER TIJDIGE AANPAKT
LOOPT VERKEER SPAAK
Gras voor Pare des Princes
groeit in West-Nederland
DE NATUUR
KAPPIE en de SPREKENDE PAPEGAAI I
Dinsdag 9 juni 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 2
Jeugdig geweld
dient gekeerd
E VERDERE INDUSTRIALISATIE vau ons land, de ontsluiting van de zg. ontwikkelings- joptS-den'
gebieden, de oplossing van het probleem ..bet westen des lands overig Nederland": zij 'aten, die het Gooi en met name Hii-
.I, i i versum terroriseren. Een fatsoenlijk
zijn niet denkbaar zonder de oplossing van het verkeersprobleem, dat binnenkort m een (mens durft er niet meer op straat te
acuut stadium zal komen te verkeren. De toeneming van het verkeer is in alle sectoren enorm. Zijn den"g'ék?erdeen "op^mij^kan6d&dpoUtfe
ontwikkeling is niet te stuiten en mag ook niet gestuit worden. Zij is van groot economisch en maat
schappelijk belang.
n -rarra lust fctswsas.'Ms
I hL kant Maar hoe de praktijk dingen niet of veel later tot stand komen
Ir mfuiilen het staat volden-» de dan in verband met de ontwikkeling van
I
Vechtpartij
VOETGANGER GEEN
„VERKEER"
Nieuw schip voor
Carras te water
ZODEN VOOR WEST-EUROPA
KLEIN BEGONNEN
IN KUSTSTROOK
iiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiii
Regeringsconferentie
Benelux over kwestie
landbouw
in en om uw huis
VERPLEGEN
ETHERPIRAAT
IN DE VAL
Prins Bernhard naar
Fairwind IV
Onverlaten gestraft
AMSTERDAM (ANP) De Amster
damse politierechter mr. L. de Blécourt
DIT staat te lezen in een publikatie van de Commissie ,,Het
verkeer in Nederland", die twee jaar geleden is ingesteld door
het hoofdbestuur van de Nederlandse Maatschappij voor Nijverheid
en Handel. Aan dit praeadvies van de commissie, die is samenge- belang van industrle en handel.
ALLOZE nieuw ontworpen kruispun
ten hebben te weinig opstel-moge
lijkheden, te weinig uitzicht en te
weinig ruimte om in de toekomst nodige
voorzieningen aan te brengen. Ook
wordt bij het ontwerpen van nieuwe
stratenplannen te weinig rekening ge
houden met toekomstige trajecten voor
het openbaar vervoermiddel. De bereik
baarheid van de stedelijke woon- en za
kenwijken en vooral van de stadskernen
met particuliere auto's is ook een direct
N dit verband pleit de commissie
o.m. voor de stichting van een au
tonoom wegenfonds, direct of indi
rect onder beheer staande van de we-
genbouwraad. De voor het urgentiepro-
neemt of ontwerpt, die later m conflict gram benodigde middelen zou het fonds
kunnen komen met door andere instan- fcunnen verkrijgen door een beroep op
de kapitaalmarkt met staatsgarantie
voor rente en aflossing. Volgens de com
missie zou het succes van een derge
lijke wegenbouwlening bij voorbaat vast
staan.
steld uit vooraanstaande functionarissen van het bedrijfsleven, met
name het verkeerswezen, zal de jaarvergadering van. de Maat
schappij a.s. woensdag te Zwolle gewijd zijn.
In haar rapport komt de commissie) schillende plaatsen in ons land bestaan,
tot de prognose dat er in 1970 tenminste zijn uiterst gevaarlijk. Bij dit alles wijst
5 8 inu 5,5) miljoen fietsen in ons landde commissie erop dat Nederland van
n gebruik zullen zijn en 1.9 miljoen alle Westeuropese landen verreweg de
1850.000) bromfietsen. 300.000 1190.000) grootste verkeersdichtheid heeft,
motorfietsen en scooters. 785.000 (410,000) In het rapport wordt aangedrongen op
personenauto's 11.850 <8000) autobussen, een intensieve coördinatie tussen rijks-,
''08 000 (124.000' vrachtauto's. 7500 provinciaal- en gemeentelijk bestuursbe-
(5000' (rekkers met opleggers. 23.000 leid bij de reconstructie van bestaande
115.000) aanhangwagens en 6000 8000) en de aanleg van nieuwe wegen. Anders
motordriewielers. bestaat het gevaar dat de ene amble-
I lijke instantie wegverbindingen in studie
Maatregelen!
enlS?sgs?e vLt Sat mln in elk gevalj bet verkeer of van een streek noodza-
op een schrikbarend groot vervoermid- J lelijk is. De ene instantie denkt dat de
delenpark zal moeten rekenen. Zo veel andei e het al doet of wel zal doen. Of
motorvoertuigen zullen er tegen die tijd ze' verrichten dubbel werk.
zijn dat wij de stagnatie die in het ver- 0
keer zal ontstaan als wij niets doen, nu 15?t$lS011tl&l*£0QK£
onder ogen zullen moeten zien en tijdig'
onze maatregelen zullen moeten treffen. r\ EZE coördinatie moet zich tevens
I 1 uitstrekken tot het basisonderzoek
Zeer nadrukkelijk stelt de commissie 1 voor te ontwerpen verbindingen, zo-
daarbij dat niet slechts de grootte van|wej ^ij verkeerstelling als bij het
het voertuigenpark bepalend voor devévkeersonderzoek. Voorts zal zij moe
verkeerssituatie zal zijn. maar ook de |.en gelden voor wegenbouwconstvucties
intensiteit waarmee het zal worden ge- en aanbesteden van werk. dit laat-
bruikt. Ook deze zal na de komende tien g^e om saniendrukking in een bepaald
jaar krachtdadig zijn toegenomen en sejzoen te voorkomen,
wel met 70 procent. Dat is echter in
verhouding niet zo sterk als de groei jn het licht van deze problematiek
van het voertuigenpark. bepleit de commissie de instelling van
Onder de verkeersvoorzieningen voor bih>- een wegenboiiwraad die samen-
de komende 12 tot 15 jaar noemt de com-, gesteld zou moeten zijn uit vertegen-
missie in de eerste plaats de uitvoering'troordigers van opdrachtgevers ener-
vóór 1970 van ongeveer 550 kilometer j zijds en vertegenwoordigers van ver-
ijksweg als autosnelweg. Daarnaast zalvoerders en wegenbouwers anderzijds.
een grotere }engte moeten worden voor- £)eze raad zou met een urgentiepro-
Het totale bedrag dat tot in 1970 no
dig zal zijn voor vervangings- en uit
breidingsinvesteringen in de sectoren:
wegverkeer, spoorwegverkeer (incl. tun
nelbouw). binnenscheepvaart, luchtver
keer (Schiphol) en P.T.T., beloopt ruim
25 miljard gulden. Hiervan is tegen de
21 miljard bestemd voor het wegver
keer.
Wegenfonds
Want naast de groep van ge
wone beleggers zal een grote
groep van bij het verkeer en
vervoer geïnteresseerden bereid
zijn aan deze lening deel te
nemen, aldus de commissie.
rekenen, zo zei mr. De Blécourt ver
ontwaardigd.
Hij maakte zijn woorden waar door
twee jongelui uit Bussum, die in Am
sterdam terecht stonden wegens geweld
pleging tegen politiemensen, tot ieder
drie maanden gevangenisstraf te ver
oordelen en ze meteen gevangen te la
ten nemen. Een derde kornuit, die niet
was komen opdagen-, werd tot dezelfde
straf veroordeeld. Hij moest van huis
worden opgehaald.
De drie jonge mannen hadden eind ja
nuari moeilijkheden veroorzaakt in een
Hilversumse danszaal. Ze hadden gewei
gerd de zaal te verlaten. Daarom had
de eigenaar de politie te hulp geroepen
Die was er met zes agenten op af ge
gaan. In de hal van het hotel was toen
een woordenwisseling ontstaan, die al
gauw werd gevolgd door een vechtpartij
De jongelui hadden in de oploop, die
ontstond, kans gezien te verdwijnen,
maar ze werden later door agenten
herkend.
AMSTERDAM (ANP) De rechtbank
in Amsterdam is tot de conclusie geko
men, dat een voetganger geen verkeer
is in de zin van artikel 28 lid 1 van
het Wegenverkeersreglement.
In een proefproces tegen een auto
mobilist, die bij het rechts afslaan een
over de zijweg overstekende dus zijn
weg vervolgende voetganger geen voor
rang had verleend, heeft de rechtbank
de automobilist in hoger beroep vrijge
sproken.
199
DE commissie van onderzoek
heeft hem mij gestuurd", meen
de Fronto schouderophalend.
„De Romeinse wijze van procesvoe-
ren is niet slecht", mengde Alexas
zich bescheiden in het gesprek en
probeerde te lachen, „maar ze wordt
hier op het ogenblik een beetje
summarisch toegepast." „Die vent
is niet slecht", lachte Fronto,
„maar waar zou het naar toe moe
ten, als we alle beslissingen aan
een revisie wilden onderwerpen?
Dat gaat toch niet. Beter een on
rechtvaardigheid begaan, dan zich
vergrijpen aan orde en discipline,
luidden de orders van de veldheer,
toen hij het depot aan mij over
gaf." „Geeft u zich voor mij maar
geen moeite, docter Jozef", zei
Alexas gelaten. „Ik zit zo diep in
de ellende, dat geen vriendelijk
heid me meer kan helpen." „Ik
wil deze man graag hebben", zie
Jozef en wees op zijn was-tafeltje
met het bevel van Titus. „Zoals u
wilt", zei kolonel Fronto beleefd.
„Nu hebt u nog zes stuks te goed",
constateerde hij en maakte een
aantekening op het wastafeltje.
Jozef liet Alexas de glasblazer
naar zijn tent brengen en trachtte
de uitgeputte, treurige man op te
wekken. Alexas vertelde, dat hij
bij het binnendringen der Romei
nen zijn vader in de onderaardse
gangen had gesleept, om hem en
zichzelf te redden. De oude Na-
chum had zich daartegen verzet.
Als hij in hun eigen huis te gron
de ging, bestond er nog een gerin
ge hogp, dat iemand hem zou vin
den en begraven, maar als hij daar
stierf, zou hij onbegraven blijven
liggen, geen aarde hem bedekken
en hij bij de opstanding zijn ge
zicht verliezen. Ten slotte had hij
de oude man goedschiks-kwaad
schiks in de onderaardse gangen
gebracht, maar hun fakkel was al
gauw uitgegaan en zij waren el
kaar kwijtgeraakt. Na enige tijd
hadden twee soldaten hem te pak
ken gekregen. Toen ze hem met
hun zwaarden dreigden, had hij
hun een deel van zijn verborgen
voorraden getoond en toen hij him
te kennen gaf, dat hij nog meer
had, hielden ze hem voorlopig voor
zichzelf en leverden hem niet in het
depot af. Het waren twee geschik
te kerels en vooral met twee sol
daten viel te praten; maar met het
depot met het Romeinse leger, niét.
Hij moest hun moppen vertellen
Vielen die niet in hun smaak, dan
bonden zij hem met handen en
voeten aan een boomstam, met
zijn buik naar omlaag en schom
melden hem heen en weer. Dat was
niet plezierig. Maar meestal bevie
len zijn moppen hun wel. Die twee
soldaten waren de kwaadsten nog
niet en hij kon nogal goed met ze
opschieten. Langer dan een week
trokken zij zo met hem op en lie
ten hem voor de anderen kunstjes
vertonen en moppen vertellen. Zij
en hun kameraden hadden pret om
het Joodse accent van zijn Latijn.
Zij kwamen ten slotte op de ge
dachte, dat hij heel geschikt was
voor portier en wilden hem bij zich
houden, tot zij hem als portier kon
den verkopen. Hij vond alles goed
Altijd nog beter, dan in een Egyp
tische mijn of een Syrische arena
terecht te komen. Maar toen wa
ren zijn beide meesters ten tweede
male in de onderaardse gangen af
gedaald en niet teruggekomen. Hun
tentgenoten hadden hem toen aan
het depot uitgeleverd.
„Ik heb dit alles moeten mee
maken", mediteerde Alexas, „om
dat ik niet bij het gezond verstand
te rade ben gegaan. Als ik te rech
ter tijd uit Jeruzalem was gegaan,
had ik tenminste nog vrouw en kin
deren kunnen redden, maar ik wil
de alles hebben en mijn vader en
mijn broeders ook. Ik heb te veel
hooi op mijn vork genomen." Hij
verzocht Jozef, hem een Murrijnse
vaas te mogen geven. Die slimme
Alexas had altijd nog reserves. Hij
had veel kunnen redden, meende
hij bitter, maar het waardevolste
niet. Waar was Nachum, zijn va
der, gebleven?
Waar Channa zijn vrouw, waar
zijn kinderen, en Ephraim, zijn
driftige, dwaze broer? Waar zijn
ze gebleven? Wat hij zelf heeft
uitgestaan, gaat mensenkrachten
te boven. Hij zal glazen maken en
andere mooie dingen. Maar hij
zal geen genade vinden voor God.
De volgende dag liep Jozef op
nieuw door het gevangenendepot.
Hij mag nu nog maar zes men
senlevens uitzoeken en wil nie
mand kiezen vóór hij die ene ont
dekt heeft. Maar hoe moet hij on
der dit miljoen doden, gevangenen
en ellendigen deze ene ontdekken?
Evengoed kan men pogen een
naald in een hooiberg terug te vin
den.
Toen Jozef ook de derde dag te
rugkwam, begon kolonel Fronto
hem te plagen. Het deed hem ge
noegen, zei hij, dat Jozef voor zijn
waar meer belangstelling aan de
dag legde dan menig slavenhande
laar. Jozef liet zich door dit ge
zegde niet ontmoedigen. Hij zocht
de hele verdere dag. Tevergeefs.
Laat op de avond vernam hij,
dat als resultaat van een razzia
in de onderaardse gangen, acht
honderd gevangenen waren inge
leverd, die kolonel Fronto meteen
voor het kruis had bestemd. Jo
zef was al gaan slapen. Hij was
moe en doodaf, maar begaf zich
toch dadelijk op weg.
(Wordt vervolgd)
Ondanks moeilijkheden:
Eigen nieuwsdienst
bereid voor de verkeerstoeneming_ook^nagram moeten komen, dal onder kost-
i prijsverlaging wordt uitgevoerd.
1970. Ook zal vóór *970 circa 450
meter rijksweg tenminste als drie
strooksweg moeten zijn uitgevoerd. Sprekende oVer stedelijke verkeers-
Maar een dergelijke weg 1S voorzieningen zegt de commissie dat,
auto's per dag al over Z1'n.,1?. av, ,07nl zolang woonblokken en gebouwen die
capaciteit heen. zodat hij omstieeks 197U verkeer aantrekken, niet van voldoende
af tot een vier-strooksweg moet wordenparj5eel.rujmte op eigen terreinworden
verbreed. voorzien, het langs de trottoirs parkeren
tot het onverdraaglijke zal toenemen.
Grootste mentneio Voorts vindt zij het niet reëel zelfs nu
nog rijbanen van woonstraten zo smal
A ANGEZIEN echter drie- en vier-
/V' strooks wegen zonder gescheiden
rijbanen) uit veiligheidsoogpunt
grote bezwaren,,tte,bbcn, is het van groot
gewicht tijdig tot aanleg van wegen met
gescheiden rijbanen over te gaan (capa
citeit meer dan 25.000 auto s per dag);
deze zijn dan tot ver voorbij 1970 toe
reikend. Het toenemende zware vracht
verkeer en busvervoer maakt het voorts
noodzakelijk dat als minimum breedte
van de rijstrook 3.50 meter wordt aan
gehouden. Vier-strookswegen ter breedte
van 10,50 meter, zoals die nog op ver-
IIIIllllllllllllllllllllllll
beving mij hetzelfde gevoel als op
meer maandagochtenden, als ik
de krant lees: wat is er in zo'n
weekend toch veel ergs gebeurd.
Ik ga dat nu niet opsommen. U
kunt het in de krant van gisteren
zelf nagaan. Ik ben dan geneigd,
om in zo'n blad te zoeken naar
een nstpunt, Gelukkig is dat er
als regel ook wel. Zo'n bericht of
verslag, dat er het bewijs van
is, dat heus niet de meeste
mensen in het weekend narighe
den hebben beleefd, als waarvan
de krant spreekt, maar dat de
grote meerderheid een rustige zon
dag heeft gehad, zoals u en ik.
Wat mij ditmaal boeide was dat
verslag van de kerkelijke herden
king, waarmee de viering van het
honderdvijftigjarig bestaan van de
Wilhelminapolder werd ingezet.
Zoiets is nu pastoraal in de dub
bele betekenis van het woord.
Want pastoraal kan zowel duiden
op de herderlijke zorg van de
kerk als op de rust van het lan
delijk leven. De oorsprong hiervan
is begrijpelijk. Pastor is het La
tijnse woord voor herder. In de
kerkelijke wereld is dus de pastor
de zieleherder. Maar men duidt
met pastoraal ook aan het her
dersleven, het leven op het land.
In de muziek is daarom de „pas
torale" altijd een rustig lieflijk
stuk, dat als het ware de zuivere
sfeer van het landelijk leven doet
genieten. Die beide troffen elkaar
als het ware samen in de kerke
lijke herdenking van het belang
rijk jubileum van de Wilhelmina
polder. Wist u, dat die Wilhelmi
napolder één van de objecten is,
die de goede naam van Zeeland
uitdragen? Ook ver buiten Zee
land is ze bekend. Zelfs in aard-
rijkskundeboekjes wordt ze ge
noemd, als één der goede voor
beelden van Zeeuwse ontginnings
kunst. En die foto's, die ons
Zeeutvsch Dagblad onlangs bracht
u weet wel, bovenaan die paar
den en onderaan dat park van
traetoren hebben de aandacht
getrokken. Ik sprak iemand, die
met name die paardenfoto graag
wilde bezitten: dat zoiets in Ne
derland nog bestaatEn nu
komt bij het jubileum de kerk
met haar geestelijk woord over
dat jubileum. We noemen dat te
genwoordig zo. dat de kerk deze
viering „pastoraal begeleidt".
Terwijl het ging over die herden
king van landelijk, pastoraal werk.
Hoe vielen die twee hier prachtig
samen. Land en Kerk. ze horen
bijeen. Zoals feitelijk ook Volk en
Kerk bijeen behoren. Als dat
meer werd beseft en beleefd, ook
in andere delen van de wereld,
zouden de maandagochtendbladen
minder schrijnende dingen behoe
ven te vertellen. Het is helaas niet
zo. Maar gelukkig geeft God in
land en stad toch van die oasen,
waarin het heerlijk is te toeven.
te projecteren dat er slechts ruimte ts
voor één rij geparkeerde auto's en een
doorrijbreedte van,circa drie meter. Dat
is bij de huidige stadsplanning die re
kening houdt met een woondlchtheid
met voldoende verkeersruimte, niet no
dig. Opstoppingen zijn er het gevolg van.
Als men centrale parkeerruimten of ga
rages in de woonblokken niet tot stand
wil brengen, zal de straatbreedte tussen
de trottoirs elf meter moeten bedragen.
GORINCHEM In de loop van deze
maand zal bij de scheepswerf Bijkers
te Gorinchem wederom een schip te wa-
ter gelaten worden voor de Griekse re
der Carras te Londen. Dit schip maakt
deel uit van een serie, die bij de Schel
de te Vlissingen besteld is en waarvan
er thans twee te Vlissingen liggen te
wachten op de overdracht.
De Gorinchemse scheepswerf zou voor
De Schelde drie casco's bouwen en het
tweede is nu zover gereed, dat het bin
nenkort de helling kan verlaten. De
verdere afbouw van dit schip geschiedt
evenals met het eerste-Schip-het geval
is geweest, te Vlissingen.
Ondanks dë moeilijklïoden«met de re
der zal ook het derde casco van deze
serie te' Gorinchem worden gebouwd.
In het overleg, waarbij zeer nauw is
betrokken de Nederlandse Scheepsbouw
Export Centrale (Nesec) is men nog
niet tot een oplossing kunnen komen.
Eigen nieuwsdienst
HILLEGOM. Eind dezer maand
moet het Pare des Princes, waar de
Tour de France haar rumoerige fi
nale zal beleven, in één week tijds
van een nieuwe grasmat van negen
duizend vierkante meter wordet. voor
zien. Die grasmat ligt thans nog in
de polder Koegras bij Den Helder,
waar reeds tachtig bunder grasland
van hun groene mat werden ontdaan.
Na de oorlog is ook de graszode een
exportartikel geworden.
Dat vertelde ons de heer J. J. Neder-
stigt in De Zilk bij Hillegom. Voor de
oorlog was hij grondwerker en begon
hij voor eigen rekening een handeltje
in graszoden voor tuintjes en plantsoen
tjes. In de loop der jaren groeide zijn
bedrijfje uit tot een zaak die thans vijf
tig man werk geeft. De heer Nederstigt
is exporteur geworden. Hij leverde tach
tigduizend vierkante meter grasmat
voor de Expo in Brussel en achthon
derdduizend vierkante meter voor het
vliegveld Schieveen bij Rotterdam. In
Bremen voorzag hij drie sportvelden
van een nieuwe grasmat, zoals ook in
Hamburg. Leverkusen, Kerkrade (Prick-
bos) leverde hij grasmatten voor voet
balvelden. Vandaag gaat er een vracht
wagen met achthonderd vierkante me
ter grasmat in pollen van twee meter
naar West-Beriijn, waar de heer Neder
stigt het vorig jaar voor het eerst op
êroef een zending graszoden leverde.
(it is een bestelling van de Amerika
nen, die het daar nodig hebben voor
een plantsoentje.
Hij verpleegt het gras zoals hij
noemt, d.w.z. zuivert bet van het
kruid en voorziet het van stikstof en
andere meststof. Sommige weilanden
heeft hij verscheidene jaren in gebruik.
Dan kan hij tweemaal van hetzelfde
stuk graszoden steken. In Wassenaar
werd in twintig jaar tijds van één per
ceel weiland achttienmaal de graslaag
afgestoken. De fijne grassoorten gaan
naar de plantsoenen en de sportvelden
e.d. De mindere kwaliteit wordt o.m.
gebruikt voor dijkbekleding o.a. bij de
Deltawerken.
Waarom wil men in Parijs. Berlijn,
Hamburg enz. graszoden uit ons land.
zal men zich afvragen. Op deze vraag
gaf de heer Nederstigt ons een ant
woord. Hij betrekt zijn graszoden uit de
kuststreek van Wassenaar tot Den Hel
der. Het gras daar blijkt door de lucht
gesteldheid en de vochtigheidsgraad van
de grond en wellicht ook door de zee
lucht van bijzondere kwaliteit te zijn.
Het heeft vooral een lang wortelgestel.
Ook bleek het de heer Nederstigt dat
hoe dunner hij de graszoden sneed, hoe
vlugger die weer gingen groeien
Toen hij met zijn bedrijf begon sneed
hij de graszoden in kleine plakjes. La
ter ging het machinaal. Hij had eerst
zelf wat geëxperimenteerd óm een ge-j
schikte snijmachine te vervaardigen.
maar vond het later maar beter om er I
een in Amerika te kopen, die de gras-1
zoden op de gewenste dikte, breedte en
lengte (twee meter lang) snijdt. Het op
rollen van de graszoden geschiedt met
mankracht.
In de polder Koegras heeft de heer
Nederstigt zo al tachtig bunder be
werkt. In totaal heeft hij reeds zeven
a aehthonderd^bunder weiland in gras
matten omgezet. Soms is het grasland
BRUSSEL. Het Beneluxcomité van
ministers heeft zich gisteren te Brussel
in het bijzonder met landbouwvraagstuk
ken beziggehouden, waarvoor de minis
ters Marijnen en De Pous naar de Bel
gische hoofdstad waren gekomen. Men
heeft geprobeerd nu eindelijk een oplos
sing te vinden voor het probleem van
de uitvoer van Nederlandse condens-
melk naar België, maar dit bleek niet
mogelijk.
De Belgen houden vast aan de be
scherming van hun jonge condenspro-
duktie en wensen een stelsel van mini
mumprijzen en eventueel sluiting van
de grens, hoewel een minimum-prijzen
systeem onmogelijk zou zijn te contro
leren. Daar men het niet eens werd is
besloten te proberen de kwestie op zo
hoog mogelijk niveau te regelen. Voor
1 juli zal een regeringsconferentie ge
houden worden, waaraan ook de eerste-
ministers zullen deelnemen.
Met de harmonisatie van het land
bouwbeleid is enige vooruitgang ge
maakt. Besloten is namelijk dat op zeer
korte termijn de vrijmaking van het ver
keer van fruit, groenten, aardappelen
en granen aan het comité van ministers
zal worden voorgelegd.
^,iiiiiiii<tiiiiiiiiiiHiiiii)tHniiitiiiiiiiiii(iiiiitititiitiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiijnfitiiiiiii>iiiini)itiiitiniiiiiit)!intiiniiiiiiiiiiiiiiniiiii!iiiii]i!iiiinniiiiiiniiii)iiiiiii)iiiiiuiiiiiiiiii)ni)iiiutiiiiniiiiiiii)iiiiii!iiiiniii<D
De heer A. Luyten, thans hoofd van
de R.K. Jongensschool St. Willibrordus te
Temeuzen, is met ingang van 1 septem
ber benoemd tot directeur van een nieu
we (L)eer en (O)pvoedings (Moeilijkhe
den (S)chool te Heerlen.
De gewone ronde, rode en witte ra-
dijs deugen niet om 's zomers gezaaid
te worden; ze kunnen niet zo goed te-
gen de warmte en zullen spoedig voos
dar^o/bSeelTbestoniri "«mort I Er zijn echter 'S
15. „Een beetje meer bakstuur!" riep
wortelvormi- Klaas Zeesop naar Karei Kneuk, die be-
tvorden'gescltourd.' somrook is het''wei' j Ee,S00,'^°oral de witte Uskegel die zig was een lang touw van knopen te
land da? de veehouder? tiideliik voor ibeter te®en het warme weer bestand is. voorzien.
dit doel af.tnan 7ii ontvineen daar- en dle kan men nu we' zaaien. Zoek „Ja hoor es maat, nou weet ik 't niet
voor 1500 tot 2000 gulden per hectare er echter een hoekje voor op dat op meer, hoor!" riep deze, geprikkeld van
voor ïauv tot zuuu guiaen per neciare. „nn zijn art,eid opziende. „Zonet zei je, dat
we meer knopen moesten maken!"
„Niet tegenspreken!" schreeuwde
Klaas Zeesop. „Anders ga je aan de
rai"
tiet heetst van de dag in de schaduw
komt en zorg er voor dat er wat kom
post door de bovengrond geroerd wordt;
De heer Nederstigt ontdoet de grazige radijs groeit het best in een voedzame
weiden niét zo maar van de grasmat, en goed vochtopnemende grondsoort.
„Ra? Ra, wat is dat?" wilde de va
rensgezel weten.
Nu moet men niet denken, dat Zee-
sop's manschappen allemaal zulke be
ginnelingen in het vak waren. Het schip
telde heel wat knappe koppen. Die kon
men voor het merendeel in het ruim
vinden, waar zij met deskundige gezich
ten gebogen stonden over een forse mo
tor. die baadde in de olie. Zoveel wis
ten dezen wel van varen af. dat zij be
seften, helemaal niet vooruit te komen
als zij tuigage en zeilen zouden bedie
nen. Bovendien hadden vrijwel allen
een ding gemeen, en dat was hoogte
vrees^ Toen echter Klaas Zeesop op het
dek riep, dat de doodskopvlag gehesen
moest worden, werd er niet getalmd.
Onmiddellijk daarna kroop een fraaie,
in plastickhoes gestoken piratenvlag
traag naar de top van de mast....
D EDE MS VA ART De clandestiene
zender „De grote onbekende" is bekend.
^L2P£esP°ort* door ambtenaren van
de PTT en de rijkspolitie van Dedems-
vaart. De 22-jarige grondwerker J. S.
te Dedemsvaart bleek de grote onbe
kende te zijn. Tegen *iem is proces-ver-
baal opgemaakt.
DEN HAAG. Ais inspecteur-gene
raal van de Koninklijke marine zal
prins Bernhard een deel van de oefe
ning Fairwind IV van de Navo bij
wonen. Die oefening wordt gehouden
in het noordelijke gedeelte van de
Noordzee. De prins vertrekt morgen
met een marinevliegtuig voor rijn drie
daagse bezoek.
De 38-jarige uitvoerder H. Krom
kamp uit Pijnacker werd gisteren op slag
gedood toen hij op de rijksweg te Emmen
met zijn auto tegen een tankwagen botste,
die hij bij het links af slaan geen voor
rang verleende. Een vrouw, die naast de
heer Kromkamp zat, werd ernstig ge
wond.