teuws ui it be kerk en KRIS Reacties op brief van Barth aan Oostduitse predikant Mei.... dan tintien de gedachten Ontmoetingen 150 groepen „kerkgangers" buiten J ongensbuitendag de kerk in Rotterdam Ook in 1958 toenemende vraag naar bijbels in hele wereld door Zeeland Te weinig jongeren worden lid van geref. mannenvereniging Limburgse dominee over processie Ds. j. Boonslra deed intrede in Middelburg NIEUWBOUW NED. HERV. KERK TEN ACHTER BIJ ANDERE KERKEN CJV in Domburg Uit de kerken Dr. C. J. Goslinga 70 jaar Kruistocht In vele talen Oecumenische Raad van Kerken bijeen Jaarvergadering Int. Geref. Verbond Generale Synode der N.H. kerk Stadhuis in Sluis verder afgebouwd Alleen "-de jeugd hééf t— interesse voor verkeer Wat doet de arts aan een sterfbed? baandag 1 juni 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 7 Wanneer ds. G. van Veldhuizen goed is ingelicht, bestaan er alleen al in Rotterdam meer dan honderdvijf tig groepen van enige betekenis, die 's zondags één of meermalen samen komen om door schriftlezing, vormen van prediking en gebed gesterkt te worden in het geloof. Sommige groe pen zijn groot, andere klein, naar het is waarschijnlijk, dat ze samen meer dan drieduizend .kerkgangers" berei ken. Zouden deze mensen zich bij ons melden, schrijft de predikant in ..De Rotterdamse kerkbode", dan zou er met één slag een einde zijn gekomen aan alle klaagzangen over slecht kerkbezoek en zogenaamde ontkerste ning. Maar zij denken daar mogelijk niet aan, ofschoon ik tot deze groe-, pen beslist niet de zogenaamde sec ten reken, die de Hervormde kerk principieel en beslist afwijzen De vraag is: waarom denken ze daar •niet aan? Het is niet gemakkelijk om op deze vraag een antwoord te zoeken. De groepen zijn al dadelijk onderling uitermate verschillend. Er zijn er, waar uitgesproken de nadruk wordt gelegd op de Pinkstergaven al be doel ik weer niet de groep der Pink- stergemeenten, die een eigen plaats innemen. Er zijn er ook, waar oude I schrijvers gelezen worden, en. waar dus een totaal ander geestelijk kli- maat heerst. In weer andere geval len zijn bejaarde mannen, of ook vrouwen de geregelde voorgangers en voorgangsters; mensen met een op recht geloof en met een grote levens wijsheid. Weer elders staat de gezond making in het middelpunt van de aandacht. De groepen tieren in bij kans alle delen van de stad. en ver zamelen maatschappelijk zeer uiteen lopende lieden. Soms zijn ze zeer ge zond en hecht, maar het kan ook voor komen. dat er voortdurende splitsin gen en scheuringen aan de orde van de dag zijn; dat ruzie op ruzie volgt op een helemaal niet geestelijke" manier. Hoe kan men al dergelijke verschijnselen onder één nummer bren gen. en met één verklaring volstaan? Moeten we het verschijnsel verkla ren vanuit sociologische achtergron den? Er bestaat aanleiding om daar in elk geval rekening mee te houden. I De moderne stadsmens zoekt zo nu en dan maatschappelijk èn geestelijk I gelijk-gestemden. Hij is het moe om altijd tussen de massa te verkeren. De hele week lang brengt zijn arbeid hem in aanraking met anders-denken-1 den zo die althans nog denken! alsook met lieden, die er andere ma- j nieren, zeden en gewoonten op na houden. Om dan nog eens 's zondags in één massale kerkdienst samen tej worden gebracht met opnieuw alle maal onbekenden, die zich ook alweer anders gedragen en dat dan mis schien nog onder het gehoor van pre dikanten, die zich ook weer door voor hem afwijkende gedragspatronen ken merken. Onze vriend moet daar ten slotte niets meer van hebben. Hij zoekt een groepje van mensen van gelijke beweging en inzichten, die bo vendien min of meer van zijn slag eni sooei-. zijn. Ja. ongetwijfeld speelt dit een rol. Maar het verklaart zeker niet alles. Ds. Van Veldhuizen acht het ook mogelijk, dat iets geheel anders een rol speelt: De Rotterdammers zijn van oudsher ,,van gevoelige huize". Dat gevoelige heeft nu eens een be vindelijk accent; soms neigt het naar het extatische; dan weer grenst het aan een zekere sentimentaliteit. Al deze stromingen hebben, ondanks gro te verschillen, gemeen, dat ze een grote maat van bewogenheid zoeken: een mens moet ergens diep geraakt worden. Een derde aanleiding tot deze voortgaande vervreemding zit moge lijk in de houding der kerk tegenover kerkdiensten met een afwijkend pa troon. Ik heb zelf nooit helemaal kun nen doorgronden waarom bijvoorbeeld sommigen uit de heel oude Vischnet- garde zich zo gemakkelijk wat min der waarderend kunnen uitlaten over de kerk, waaruit dat Vischnet toch voortgekomen is. Hebben zij het ge voel gehad, dat die kerk deze bewe ging, zoals ze in de jaren 1912 tot I 1922 ontstond, niet volledig als legi tiem aanvaardde? Geestelijke winst: heeft dat Vischnet zeker gebracht, maar terwijl de een daardoor de weg naar de kerk hervond, geraakte de ander in een stroming, die van de kerk afvoerde. En ik kan het ook nooit duidelijk plaatsen, dat onze he dendaagse kerkbode nog steeds wat schichtig is uitgevallen wanneer het In de wekelijkse rubriek Een Minuut an Gemeentenieuws (Herv. gem. van Maastricht! lazen we: Zondagmorgen was de grote St. Ser- vaasprocessie. Een kleurrijke optocht l met interessante, met lieve, maar ook minder lieve onderdelen. Ik weet het dat velen dit alles uit het oogpunt van folklore beschouwen, maar ze moesten, bedenken, dat ze de R. katholieke kerk hiermee onrecht aandoen. Een proces sie betekent immers, volgens de r. ka tholieke leer, dat Jezus Christus in broodsgedaante uit de kerk op straat wordt gebracht, dat de straat tot kerk word en dat op een knielende houding wordt gerekend. In de dorpen merkten we dit laatste bijv. sterk. nl. dat men onze aanwezigheid als oneerbiedig, ja wat ongewenst beschouwt als we blij ven staan. Ik wil alleen een gedachte doorge ven ter overweging. Deze geldt zowel protestanten als rooms-katholieken. Ik meen. dat de christenen, als ze ..op straat" komen, wat minder demonstra tief moeten doen en wat minder ge wichtig. Zoals God onze Vader Zijn Zoon in de wereld gezonden heeft, zo wil Hij ook u en mij zenden. En voor al ook in onze tijd moeten de kerken niet denken, dal ze klaar zijn als ze .,'t gelaat der kerk" verzorgen. Want de make-up verbergt de rimpels en de moeheid niet. Op-straat-komen als christenen bete kent: zo weinig mogelijk aandacht trekken, maar dienen. Alle kerkelijke bijeenkomsten moeten gericht zijn op het dienen van de anderen. Ik geloof, dat we ..Jezus Christus ronddragen vergeeft u mij dit vreemde beeld maar i.v.m. de processie-gedachte! als we de mensen hoopvolle dingen zegg als we hoopvolle daden verrichten en j niet teveel aan kerk denken en aan zieltjes. Jezus Christus is onder de, mensen, als er iemand alle liefde, j aandacht en tijd geeft (en geld mis schien of gastvrijheid). Ik weet het, dit stukje is te kort. Maar u begrijpt me; zonder wierook, zonder kerkelijke betweterigheid of plechtigheid. Bewaar het knielen voor de binnenkamer, waar de anderen u niet bekijken, of bewaar het voor uw samen-zijn met mede-chris tenen. lerlei rand gaat. Ondertussen is iets heel anders r natuurlijk het geding. Van eeii onzer verslaggevers MIDDELBURG. Ds. Jac. Boon stra. tot voor kort gereformeerd predi-i kant te Zwaagwesteinde, deed zondag-1 middag intrede als predikant te Middel-: burg. In de morgendienst werd hij be-; vestigd door zijn schoonvader, ds. N. Willemse uit Arnhem. Ds. Boonstra had als tekst Johannes J 15 25 en 26 gekozen, waar de Heiland spreekt over het getuigen, ook al zal de wereld u haten. Ds. Boonstra zette uit een, hoe het getuigen van het woord van God door de dood kan gaan. Maar. i - zo ■zei de predikant. Christus heeft Zelf noe n" C>KlbS' neZe ff w/orc?d(en gehouden inh t v00rbeeld gegeven. De kerk is met nog Domburg. Deze dag begint met een groot pinksteren de hand van Christus ge- h-an opdrachtenspel, verder staan er verschil- MIDDELBURG. De ring van C.J.V.- jongensleiders op Walcheren organiseert om de officiële aankondiging van al- 0p zaterdag 11 juli een jongensbuitendag1 en buitengewone diensten voor de leden van alle bij haar aangeslo- het zijn. dat deze groepen, waarover lende spelen op het programma. Tot slot ik spreek, binnen de kerkmuren ac- zal er een verhaal worden verteld. centen missen, welke wij ten onrech- te verwaarlozen? Misschien zijn er onder hen. die dit stukje lezen, men- De ring Walcheren van het C.J.V. zal sen. die tot deze groepen behoien en op 3 juni een volksdansavond organise- die daarop ronduit ..Ja. antwoorden. ren in het verenigingsgebouw te Seroos- Het kan ook best wezen^ dat aanhan-j^gj.^g ^ej. D. Dekker uit Kloetinge, lid gers van deze bewegingen geen enke-i le lust meer gevoelen om ooit een kerkbode in te kijken. Maar als sij dit zouden lezen, zou {van de prov. commissie, zal hierbij de leiding hebben. Voor f 428.90 brachten de dames van het Nederlandsch Bijbelgenootschap, die Ik hen toch één dine ter over- met een bijbelwagen in HoedekensUerke weging geven. Dit: het geheel der kerk mogen we ooitj loslaten om ons waren aan bijbels en boeken aan de man. Tot kerkelijk ontvanger van de Herv. zelf veilig en genoeglijk in een krin-gemeente te St. Annaland ia benoemd de getje op te bergen en het daar goed heer j Leune te hebben? Is dat enerzijds geen te ken van ondankbaarheid jegens die kerk, die dan toch maar door de eeuwen heen het getuigenis omtrent de opgestane Heer heeft bewaard en doorgegeven en zo de voedingsbodem is geweest en gebleven óók van deze groepen? En is het aan de andere kant geen teken van gebrek aan ver antwoordelijkheid om die kerk dan maar verder aan haar lot over te la ten? Nog één kant van dit verschijnsel wil ik niet onvermeld laten: hoe zeer me eensdeels deze stille en geruisloze afscheiding, waarbij geen lidmaat schappen worden opgezegd en waar bij men slechts zwijgend héénging. pijn doet. tegelijk verblijd ik me er-1 over, dat er zovelen het heil zoeken en belijden De wijze, waarop zij.dit' doen. vervult me wel met onrust: ik j zie de vele gevaren, die juist deze groepjes bedreigen; ik zie ook de on zekerheid, die ze tweeg kunnen bren-l gen. Maar het feit op zichzelf doet me iets begrijpen van Gods troostwoord tot een neerslachtig profeet over de duizenden, die, hoe onbekend en hoe j onvindbaar, tóch hun knieën niet voor, Baal gebogen hebben. worden, die een greep naar de wereld doet. Na de preek werd gezongen: ..Leer mij o God van zaligheden, mijn leven in Uw dienst besteden". Ds. J. Ytsma sprak namens de col-, lega's uit Middelburg. Hij noemde ds. Boonstra o.m. ..een dominee voor het televisietijdperk", doelende op de vele, pakkende beelden, die ds. Boonstra in] zijn preek verwerkte. Ds. J. Dondorp van Domburg sprak namens de classis, ds. K. van Houte namens de hervorm de collega's en het convent van Mid delburgse predikanten. De burgemees ter. mr. Joh. de Widt, woonde de dienst bij. UTRECHT. De Ned. Herv. Kerk zal in de komende tien jaar onge veer 160 kerken moeten bouwen. Bij het opstellen van liet bouwprogram is rekening gehouden met de groei van het westen, het Deltaplan, de ontwikkelingskernen in noord- en oost-Nederland, de verdere droogma king van de Zuiderzee en de norma le groei van de gemeenten. Aldus een mededeling van prof. dr. ir. H. G. van Beusekom, voorzitter van de Vereniging van Kerkvoogdijen in de Ned. Herv. Kerk, bij de ope ning van de algemene vergadering van de vereniging die zaterdag in Utrecht is gehouden. Prof. Van Beusekom vestigde de aandacht op de kerkbouwactre 1959. die van de gemeenteleden tenminste] eenmaal een half procent van hun jaarinkomen vraagt. Hij verklaarde, dat er na de be-: vrij ding al veel is gedaan aan de res-l tauratie en de bouw van kerken. Op enkele monumentale kerkgebouwen na, is alle oorlogsschade, die honderden kerkgebouwen omvatte, nu vrijwel ge heel hersteld. Voorts zijn na de bevrij ding 122 normale restauratiegevallen voltooid, 52 door de oorlog totaal ver woeste kerken herbouwd en 81 nieuwe kerken neergezet. Prof. Van Beusekom zei, dat de Ned. Herv. Kerk voor wat de nieuw bouw betreft achter is gebleven bij de Gereformeerde en de Rooms-Katho- lieke Kerk. Dit is, volgens hem, ech ter een gevolg van het feit, dal de oor logsschade bij de Ned. Herv. Kerk ve le malen groter was, teerd en geschoven wordt, zijn, naar zijn mening, toevertrouwd aan de zor gen van de Kerk. De ontvolking van het platteland in sommige gebieden vervult het bestuur van de vereniging van kerkvoogden met veel zorg. Prof. Van Beusekom concludeerde, dat de taak van de kerkvoogd moei lijk en zwaar blijft, dat zij waakzaam heid en paraat zijn eist, maar ook voortdurende bezinning op de financië le basis van de Ned. Herv. Kerk en op de prioriteit van het werk. 8®*;. GEREF. KERKEN Beroepen te Ameide en Tienhoven: J. den Besten te Dirksland. Bedankt voor Gemeren (tbez.): G. M. van Die-i ren te Ede. Aangenomen naar De Lier; H., B. Weijland te Nieuwer-Amstel-noord. Kleine gemeenten AMSTERDAM. De jaarvergade- ring' van het Nederlands Bijbelgenoot schap wordt woensdag 17 juni a.s. gehouden in de kerk van de Doops gezinde Gemeente te Amsterdam. De heren ds. R. D. Zeeuw, mr. S. P. van Eeghen en dr. A. A. Koolhaas hebben zich niet herkiesbaar gesteld als lid van het hoofdbestuur, zodat op deze vergaderingen in die vaca- j tures zal worden voorzien. Tijdens de middagbijeenkomst n de Advent kerk) zal de bijbelvoorziening in Bel gië worden belicht. Het 144e jaarverslag van het Bijbel genootschap over 1958 maakt gewag van een groeiend ledental (met ruim 1500 in de circa 800 plaatselijke afde lingen) en van velerlei activiteiten op Enkele maanden geleden schreef een Oostduitse predikant een brief' brief aan Karl Barth, waarin hij in de vorm van acht vragen raad vroeg inzake de manier waarop christenen zich achter het IJzeren Gordijn moe ten gedragen. De Amerikaanse pers heeft enkele losse passages uit het antwoord van Barth gepubliceerd, die in de Verenigde Staten heftige kritiek uitlokten. De brief in zijn geheel admet ech-j ter een andere geest dan deze op eenj sensationele wijze uit het verband ge- rukte fragmenten doen vrmoëden. I Barths uitvallen tegen het Westen j moet men dan ook in het verband van de gehele brief zien, die uit vier) delen bestaat. Barth begint met dej Oostduitse dominee te groeten en een? korte uitleg te geven waarom hij over; de communistische situatie in Europa; heeft gezwegen. In de tweede plaats volgt dan het hoofdgedeelte van de] brief, bestaande uit aansporing, raadj en bemoediging aan een medechristen' in een moeilijke situatie. Ten derde beantwoordt Barth in het kort de acht vragen (het gedeelte, dat het meest door de Amerikaanse pers werd aan gehaald). En ten slotte de slotbegroe- ting met de dringende raad aan de Oostduitse predikanten eraan te de ken. dat hun collega's in West-Duits- land ook met moeilijke problemen hebben te kampen, verbonden aan de verkondiging van het evangelie in hunj situatie. Het Amerikaanse blad Christianity and Crisis", een christelijk opinie-blad acht het niet verstandig om alleen negatief te reageren op de voor eloof, wetende, dat aan uw broeder schap in de wereld hetzelfde lijden wordt toegemeten." Terecht wil Barth aantonen, dat de „brullende leeuw" niet eenvoudigweg met het communisme over één kam kan worden geschoren en ,eder- staan" niet eenvoudigweg anticom munistisch zijn is. Want de ware „brullende leeuw", de werkelijke dui vel, de werkelijke anti-Christ is wel licht veel moeilijker te onderscheiden, en deze tegenpartij zou in het Wes ten wel eens in een betere vermom ming verhuld kunnen zijn dan het communisme. De „brullende leeuw", moeten we evenzeer aan onze-^ijde; van het IJzeren Gordijn weerstaan'. Aldus een gedeelte uit het commen taar van Christianity and Crisis op de bekende brief van Barth aan een pre dikant in Oost-Duitsland. Dr„ C. J. Goslinga te Vreeland, eme ritus predikant van de gereformeerde kerken, hoopt zondag 31 dezer zeven tig jaar te worden. Hij werd uit een predikantsgezin te Bolsward geboren, studeerde aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, waar hij op 25 mei 1923 op een proefschrift getiteld: Nahums Gods. spraak tegen Ninivé, promoveerde tot doctor in de theologie. Hij werd op 16 augustus 1914 door zijn vader beves tigd als predikant van de gereformeer de kerk te Molenaarsgraaf en Brand wijk. Op 12 oktober 1919 verwisselde de jubilaris deze gemeente met die van het Oosthem (cl. Sneek) en ten slotte dien- Westen weinig vleiende brief van Barth. Het schrijft na enige kritiek te hebben geoefend, dat het centrale edeelte van de brief in het bijzon der een boodschap bevat zowel voor het Westen als voor het Oosten, een boodschap, waarvoor we dankbaar moeten zijn. ..Omdat Barth werkelijk een aantal onvriendelijke dingen zegt over het Westen en omdat hij werkelijk Ameri ka met ,,de vleespotten van Egypte' vergelijkt, moeten we ons realiseren, dat dit inderdaad de wijze is, waarop vele Europeanen ons bezien. Het kan voor ons moeilijk te begrijpen zijn waarom anderen het moeilijk vinden te keizen tussen Oost en West, maar het klaarblijkelijk moeilijke en de fout ligt althans ten dele bij onszelf. de hij bijna negenentwintig jaar de gereformeerde kerk te Buitenpost, waar hem met ingang van 1 september 1954 emeritaat werd verleend. Na zijn eme ritaat vestigde dr. Goslinga zich te Vree land, waar hij thans nog hulpdiensten j verricht. Tijdens zijn langdurige ambtsbedie-j ning te Buitenpost heeft dr. Goslinga meer dan vijfentwintig jaar Hebreeuws gedoceerd aan het Gereformeerd gym nasium te Huizum (Leeuwarden). Ver-j der was hij vele jaren voor de generalei synode scriba van de deputaten voor de zending; voorzitter van de Vereni ging voor christelijk Hollands onderwijs op het Friese zendingsterrein en voor-I zitter van het district Buitenpost van1 Gereformeerd schoolverband.' Behalve zijn dissertatie verschenen Wat hij (Barth) ziet, moet de reali-| verder van zijn hand verscheidene bij teit dichter benaderen dan wij graag belsludies en -verklaringen. Dr. Goslin- w ill en toegeven. De brief kan ons beter leren be- rijpen waarom Barth en anderen er stichtelijk voor bedanken in een ab solute keus van West tegenover Oost te worden neergetrokken. Barth maakt in zijn brief duidelijk, dat hij de tak- tiek van de communistische staat even zeer betreurt als wij en dat hij niet blind is voor de euvelen die deze staat; vertegenwoordigt. Maar hij wiel niet' dat dergelijke gevoelens door de voor-j vechters van wat hijn oemt een pri mitief anti-communisme dusdanig wor den gebruikt, dat de zaak van het Wes ten getooid wordt met het aureool van een heilige kruistocht telen het vol strekte kwaad. Barth waarschuwt ons terecht voor onze neiging om onze! zaak steeds meer te vereenzelvigen met ..het goede". Hij moge minder duidelijk dan wij zouden wensen in zien, dat wij erkennen, dat onze poli tieke beslissingen in nevelen gehuld zijn. maar hij ziet met grote helder heid. dat geen enkele politieke keuze veel eigengerechtigheid wettigt. De belangrijkste bijdrage van Barth is eenwei de grootse wijze, waarop hij een bijbelse basis legt voor het le-i ven in een tijd van beroering. Dit deel van het document zal waar blijven en relevant tot lang nadat de specifieke: problemen, die de aanleiding waren, voorbij zijn en vervangen door ande re specifieke vraagstukken. Hier zien we hoe bijbels geloof op een praktisch helpende wijze in verband gebracht kan worden met de zich voordoende situatie van het ogenblik. Het evan- elie blijft waar, ten spijt van uiterlij ke omstandigheden, die haar waar heid loochenen. Dit is nog altijd Gods wereld, alle tekenen van het tegen deel ten spijt. Het geloof kan vandaag mensen in wanhopigmakende omstan digheden aanspreken op precies de- zelde wijze als vroeger. Barth hecht grote betekenis aan 1 Petrus 5:8-9: ..Wordt nuchter en waakzaam. Uw te genpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wien hij zal verslinden. Wederstaat hem, vast in het ga was ook medewerker aan de bijl Kok N.V. te Kampen verschijnende uit gave van de Nieuwe Bijbelvertaling met kanttekeningen. het gebied van bijbeluitgaven en ver talingen. De al'in 1957 geconstateer de verhoogde vraag in de wereld naar bijbels (een gevolg van het af nemen analfabetisme, de grotere politieke zelfstandigheid in vele lan den en de voortschrijdende techniek) zette zich in 1958 voort. De koopkracht steeg in '1958 nau welijks, zodat de inspanning, die ver eist is om aan de gestegen vraag te gen vaak te lage prijzen te voldoen, toenam. In Indonesië blijkt voor alle daar gangbare bijbeluitgaven een dermate grote belangstelling te bestaan, dat het bijna ondoenlijk s enige voor raad te vormen. Een tweede druk van de in 1957 verschenen Indonesi sche bijbel (z.g. Klïnkert-Bode) bleek noodzakelijk. Gelet op de bescheiden koopkracht in Azië en op de dalende koopkracht van de munteenheid vergt het opvan- gen van de toenemende verschillen tus sen produktiekosten en opbrengsten van giften of verkoop een steeds in tensiever beroep op meelevenden el ders. met name in Europa en Noord- amerika. Op Nieuw-Guinea zal het bijbelge nootschap binnenkort een eigen bijbel depot kunnen openen. De bijbelver spreiding aldaar beweegt zich in een stijgende lijn. In Suriname is een tij delijke bijbelkiosk gevestigd in een pand midden in Paramaribo. Zowel aan de zorg voor de Neder landse tekst van de bijbel als aan ver talingen van dit „Boek der Boeken" wordt nog steeds met voortvarend heid gewerkt. In 1958 voltooide de NBG-taalafgevaardigde in Suriname, dr. J. Voorhoeve, de concept-verta ling van het bijbelboek „Handelingen" in het Sranan (neger-Engels) en maakte hij een begin met de verta ling van ditzelfde boek in het Sara- maccaans, de taal van de bosnegers. Voorts verschenen vertalingen van bijbels of bijbelgedeelten in het Sun- daas, Timorees, in Kapauka (Wissel meren, Nieuw-Guinea) en in Bamileke (Frans-Kameroen) In 1958 heeft het bijbelgenootschap 25.450 minder bijbels en bijbelgedeel ten verkocht dan in 1957, doch de waarde van deze totale verkoop in 1958 (ruim 880.000) was bijna 44.000 hoger dan in het voorgaande jaar. In 1958 zijn n.l. over het alge meen duurdere uitgaven verkocht dan in 1957. De omzet van de beide col- portageauto's bedroeg in 1958 bijna 110.000, dat is ruim 17.000 meer dan in het jaar daarvoor. Uit een onderzoek naar het bijbel gebruik in een twaalftal Nederland se gemeenten is de noodzaak geble-1 ken van meer hulpmiddelen bij het bijbellezen. Het jaarverslag vermeldt voorts, dat bijna 300.000 bijbels, Nieuwe Testamenten of andere bijbelgedeelten in de Neder landse taal van de persen kwa men in 1958. In het Fries ver scheen het Evangelie van Mar cus in tijdschriftvorm onder de titel „In nij bigjin" (oplage 14.850). Voorts kwamen gereed 30.000 Indonesische bijbels, 79.000 Indonesische Nieuwe Tes tamenten in verschillende for maten, 15.000 schriftgedeelten in het Bugisch, eenzelfde aan tal in het Makassaars en 7500: Evangeliën naar Johannes in: Papiamento. Zware taak De sociale en economische spannin gen en veranderingen van onze tijd stellen de Kerk voor een zware taak, aldus prof. Van Beusekom. De ge daante van ons land verandert in kor te tijd ingrijpend, het levensmilieu en de levensomstandigheden van gro te groepen van ons volk worden ra dicaal gewijzigd. Hij zei, dat mensen losgerukt wor den uit hun vertrouwde dorpsmilieu, onbarmhartig worden overgeplaatst naar flatwoningen in grote steden, waar niemand hen kent. Hij voegde hieraan toe, dat er van oost naar west en van noord naar zuid wordt gescho ven, alsof het niet om. mensen ging maar om auto's op een parkeerterrein. Alle mensen waarmee geëxperimen- UTRECHT. In de maande lijkse vergadering van de Oecu. menische Raad van Kerken, die in Utrecht werd gehouden, heeft drs. H. M. de Lange, se- cretaris van de commissie voor sociale zaken van de Oecume' nische Raad meegedeeld dat over enkele weken een rapport over welvaart en welvaarts- denken" van deze commissie zal verschijnen. Drs. De Lange heeft de Oecumeni sche Raad voorts op de hoogte ge steld van de stand van de studie over snelle sociale veranderingen die door de Wereldraad van kerken wordt on dernomen. Opvallend bij deze studie is dat Nederlanders in dit verband weinig bijdragen leveren, zeide hij. In Evanston, tijdens de tweede as semblee van de Wereldraad van Ker ken is het vraagstuk over de gebieden in snelle sociale veranderingen voor het eerst geformuleerd. Het proces dat zich in Europa gedurende enige eeuwen afspeelt vindt veel sneller voortgang in delen van Azië, Afrika en Zuid-Amerika. In 1955 besloot men alle studie van de sociale afdeling van de Wereldraad aan de problemen van dit vraagstuk te wijden. De bedoeling was om een gemeenschappelijke oecu menische overtuiging' te wekken, zo wel in het westen als in de gebieden die dit in het bijzonder betreft. Een groot aantal conferenties werden ter plaatse belegd en daaruit kwam in 1956 een studie naar voren. Men ves tigde daarin de aandacht op het na tionalisme in deze landen en men stel de de noodzaak van studie over de be volkingsgroei en de geboortebeheer- sing op de voorgrond. Verder wees men op de noodzaak van prijsstabili- satie. In deze gebieden is de kerk steeds in een minderheid, soms met sympathie aanvaard, soms geduld, soms afgewezen. Indrukwekkend is in deze studie, met welk een hartstocht men probeert de werkelijkheid te kennen. Het team, waaraan vooral prof. dr. E. de Vries en dr. Paul Abrecht deelnemen, hoopt in 1960 met een rapport te komen, waarin de vraag beantwoord wordt, hoe de ker ken helpen kunnen,aldus drs. De Lan ge in zijn toelichting. De Oecumenische Raad besprak ten slotte op zijn vergadering de con cept-brief aan de kerkeraden en kerkbesturen van de bij de Raad aangesloten kerken. In deze brief worden deze lichamen opgewekt tot het zoeken van contacten met plaat selijke kerken van andere denomina ties. Verscheidene mogelijkheden voor dergelijke contacten worden er in aangewezen. 1VTU IK DIT schrijf is het een prachtige morgen in mei. ■t Het licht tintelt van jeugd. Blinkend van licht zijn de witte vleugels van de duiven die stoeiend overvliegen. En ook het meisje dat ginds juist voorbijloopt, wordt door dit licht aangeraakt, zodat haar rosblonde haar een kroon van goud wordt. En terwijl ik mijn raam hoog opschuif, zie ik de eerste vlinders reeds spelen bij de vergeet-mij- nieten. Verborgen in een oude vlierstruik, opzij van mijn huis, zit merel te fluiten. Als ik goed oplet zie ik het goudgeel van zijn snavel en het diep-zwart van zijn veren schemeren tussen het groen. Even later hupt hij met verende sprongen de tuin in, speurend naar voedsel. Hij blijft staan bij de fiere lupinen, die met fel-gele kaarsen staan te branden in het licht van mei. Zoeven heb ik het onovertroffen versfragment van Gorter uit zijn bekende Meigedicht zitten lezen: Licht en muziek in woorden ge kristalliseerd. Ken nieuwe lente een nieuw geluid: Ili wil dat dit lied klinkt als hel gefluit, dal ik vaak hoorde voor een zomernacht in een oud stadjelangs de watergracht In huis was 'l donker, maar de stille straal vergaarde schemeraan de lucht, blonk laat nog licht en viel een gouden blanke schijn over de gevels in mijn raamkozijn. Dan blies een jongen als een orgelpijp, de klanken schudden in de lucht zo rijp als jonge kersenen een lentewind in 'l bosje opgaat en zijn reis begint. Hij dwauld' over de bruggen, op de wal van *t waterIdngzaam gaande, overal als een jonge vogel fluitendonbewust van eigen blijheid om de avondrust. En menig moe man, die zijn avondmaal namluisterde, fis naar een oud verhaal, glimlachend, en een hand die 't venster sloot, talmde een poze wijl de jongen floot. LTET IS NU geen avond, het is morgen, maar die lijsttr 1 van zoëven deed mij aan de fluitende jongen uit Gorters vers denken en ik heb geluisterd en mijn glimlach vertrouw ik hier aan dit papier toe. Nu even niet gedacht aan de grote droogte en de schrale wind en niet aan de oude mensen die met gemelijke blikken aan de overkant van de straat lopen en aan de grote wegen met het achter elkaar aansnorrende verkeer en aan de stank van stof en benzine. Straks trek ik de polder in en zoek het wijde water op. Ik zal luisteren naar de leeuweriken en de grutto's en speuren in het kristal-heldere water van de wetering waar de snelle vissen met elkaar hun liefdesspel spelen. Want: vreugd is het in de grote wei te staan water en bloei en lucht zo ver men ziel het oog speurt hoe de vogels overgaan en wet zijn scherpte aan een vrij gebied. IlilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllltlllllllllllllllllinillllllllllllllllllllllilllillHI lllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllfllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllll Vreugd is hetom waar levend water vliet le zwemmenwijd de armen uit te slaan: dan tintien de gedachten men geniet- hun sterke stroom zo vrij te voelen gaan. Ja. de dichteres van dit vers, Ida Gerhardt, wist het wel en met haar gelukkig ook nog vele andere mensen Want zeker zal men hier verstaan geknield tussen wal groeit en leeft hoe God het schoonste zingen geeft bij water, bloeiend kruid en riet om niet. X Ds. F. Hoekstra hield in de mid dagbijeenkomst een referaat over de reorganisatie van de pastorale verzor ging van de kleine gemeenten. Hij ging hierfeij nader in op een rapport van een commissie van de Generale Synode van de Ned. Herv. Kerk over dit onderwerp. Ds. Hoekstra stelde, dat sanering van de pastorale verzorging van de kleine gemeenten alleen dan doeltref fend en voor langere duur kan geschie den, wanneer binnen de grenzen van een kerkprovincie niet alleen in de naaste omgeving van de bedreigde ge meenten naar een oplossing wordt ge zocht, maar ook bredere verbanden in overweging worden genomen. te AMSTERDAM. Tijdens een Arasterdam gehouden vergadering van de afdeling Nederland van het Inter nationaal Gereformeerd Verbond heeft de algemeen secretaris dezer organi satie, dr. J. D. Dengerink, in een uit eenzetting over hel toekomstperspec tief opgemerkt, dat er reeds geduren de een lange periode een herlevende belangstelling voor het gereformeerd protestantisme, voor het bijbels-refor matorisch christendom in de wereld is te constateren. Het werk van de thans zes jaa* functionerende I.A.R.F.A., de Interna tional Association for Reformed Faith and Action", heeft in ruime verschei denheid van landen weerklank gevon den. Het doel van deze wereldorgani satie is om met verschillende midde len en langs allerlei wegen het gees telijk leven in bijbels-reformatori sche geest te stimuleren en te ben vloeden. De I.A.R.F.A. wil zijn een door een gemeenschappelijke geloofs overtuiging gedragen werkverband. Het volgende internationale congres zal in augustus 1961 in Engeland wor den gehouden met als thema „De autoriteit van de bijbel voor deze tijd". Nederland heeft in de voorbereiding van de verdere ontwikkeling van het werk van dit internationaal verbond een zeer belangrijk aandeel gehad. De zelfstandige Nederlandse afdeling van de I.A.R.F.A. kwam in 1956 tot stand. Volgens dr. Dengerink rijst de vraag tot versterking van de banden tussen de christenen van bijbels-refor matorisch signatuur in ons land. In de nog actieve christelijke kring is er het gevaar dat secondaire zaken wor den tot primaire en omgekeerd. Spre ker wees er op, dat er een duidelijke afbrokkeling plaats vindt naar zgn. neutraal terrein en dat ook de chris telijke organisaties zelf worden be dreigd door het verlies van haar or ganisch karakter. Daartegenover constateerde de se cretaris als lichtpunj. Jiet groeiend ge-, voel van onbehagen'en de toenemen de verontrusting over de geestelijke ontwikkeling van het christelijk leven van velen. Er is volgens spreker een groeiend verlangen naar een diep gaand bijbels-reformatorisch reveil, geldt voor alle kerken der reformatie in ons land. Spreker achtte het niet uitgesloten dat. bij een zich doorzettend reveil heel wat traditionele scheidslijnen, ook tussen de kerken zullen komen te vervallen en daarvoor nieuwe in de plaats zullen komen, Ir. R. Plomp uit Zeist sprak tijdens de middagvergadering over: Onze in ternationale ontmoetingen: een refor matorisch appel. De internationale congressen, zoals het Internationaal Gereformeerd Ver bond deze regelmatig organiseert, blij ken, volgens de heer Plomp, in de praktijk steeds van grote betekenis te zijn. Deze ontmoetingen van reforma torische christenen uit vele landen zijn vcor een ieder een appel om zich in denken en handelen steeds weer te oriënteren op het woord van God, daarbij dankbaar gebruik makend van het vele. dat ons in de reformatie van de 16e eeuw geschonken is. "s-GRAVENHAGE. De Generale Synode der Ned. Hervormde Kerk zal van 22—27 juni 1959 op Woudschoten te Zeist vergaderen. De agenda vermeldt een aantal aan vullingen en wijzigingen van de kerk orde, waarbij o.a. voorstellen van de commissie voor de reorganisatie van de pastorale verzorging van kleine ge meenten. De Synode zal zich verder bezighou den met de toekomstige herziening van het Psalm -en Gezangboek. Voorts zullen verslagen van een aantal or ganen van bijstand behandeld worden. 0 De afdeling AAGTEKERKE van de. N.C.V.B. vergaderde onder leiding vant mevrouw Vos-Schout. Ds. Dondorp uit#' Domburg sprak over „Het leven van Cal-, vijn". S 0 De leden van de N.C.V.B. te Arne-< muiden vergaderden onder leiding van de presidente, mej. M. van Donk. Ds.v J. T. Doornenbal gaf een uiteenzetting van het kerkelijk leven in Amerika. 0 De afdeling Stavenisse van de N.C.V.B. hield haar maandelijkse verga dering. De spreekster was mevr. Jonger: jan-De Groot, die een lezing hield over haar eigen werk. 0 Tot kerkelijk ontvanger, tevens ad ministrateur der Ned. Herv. kerk te St.- Annaland is benoemd de heer J. Leune dldcicir, De stand van de vrijwillige bijdra gen in het te St.-Annaland in het Jeven. geroepen bouwfonds ter financiering van de uitbreiding der Ned. Herv. kerk is momenteel f59.389,16. SLUIS. In de gisteravond gehou den raadsvergadering ging de raad akkoord met het voorstel van B. en W. om de verdere afbouw van het stadhuis onderhands te gunnen aan de firma D. Huurman te Delft voor de som van 235.400. Dat bedrag ligt ruim 5000 lager dan begroot was. Burgemeester P. F. van Hootegem deelde mede, dat n.a.v. het adres van de bewoners van St. Anna ter Muiden met betrekking tot hef stilstaan van het uurwerk op de toren van de Ned. Herv. kerk een gesprek heeft plaats gehad met de kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente. Uit dit gesprek is- een voorstel gegroeid, dat gedaan -is^ aan de kerkvoogdij. De burgemeester zal in de volgende vergadering meer concreet op deze materie ingaan. "De?' raad had geen bezwaar tegen de ver hoging van de wethouderssalarissen. I Een verzoek van de gebr. Van de Poel uit Terneuzen om optie op een aantal i percelen grond voor de bouw van j tien woningen langs de nieuw aan te leggen weg, die de verbinding moet J vormen van de RidderstraatNieuw- i straat werd aangehouden, omdat de j juiste grondprijs nog niet is bepaald. De verbinding KruisdijkHeille is j dringend aan verbetering toe. Deze weg is echter eigendom van Het Vrije j van Sluis. De raad ging akkoord met! het voorstel van B. en W. om in be- ginsel te besluiten tot overname van deze weg. Het waterschap vraagt een i afkoopsom van 43.000. De herstel- kosten van deze weg worden gëfaamd op 250.000 tot '3Ö0.OOÖ. 'W* V j i J ■.wiv.ti - - .V Van onze correspondent TERNEUZEN De plaatselijke afde ling van Veilig Verkeer hield een leden vergadering onder leiding van de voor zitter, ir. F. J. de Nie. Mededeling werd gedaan o.m van een verplichte verkeerscursus voor het onder wijzend personeel. Uit het financieel jaar verslag bleek dat een bedrag in kas is van f 596,42. De gehouden tentoonstelling bleek geen succes. De secretaris vertel- de in zijn jaarverslag, dat de schooljeugd veel interesse toont voor de verkeerscur sus. De ouden hebben helemaal geen be langstelling. Een verkeerscursus voor hen kon door geringe deelname van hen niet doorgaan. Het ledental was iets terug gelopen tot 623. Hulde werd gebracht aan de korpschef van de gemeentepolitie en zijn manschap pen, alsmede aan het gemeentebestuur voor de ondervonden medewerking. De aftredende bestuursleden K. Reynders, C. J. Udo en A. F. H. Spijker werden her kozen. Een gezellige verkeersquiz werd ge houden onder leiding van brigadier J. de Smit. In de rondvraag werden nog tal van verkeerskwesties besproken. GOES. In een zaterdagmiddag ge houden bespreking, waaraan werd deel genomen door vertegenwoordigers van prot. chr. bejaardentehuizen in Zeeland is de mogelijkheid onder ogen gezien van het organiseren van cursussen voor het personeel van de bejaardentehuizen. Men denkt zowel aan cursussen voor de helpsters als voor het kader. De heer A. Frank, secretaris van de Stichting pro testantse opleiding bejaardenzorg, dien de van voorlichting, waarna werd be sloten aan een commissie op te dragen de plannen nader uit te werken. Een cursus voor helpsters zal misschien in- september 1960 kunnen starten, voor het kader waarschijnlijk eerder. GOES. In Zeeland zijn 776 mannen lid van een Gereformeerde Mannenvereniging. Over het algemeen kan met dankbaarheid gesroken worden van de goede sfeer op de vergaderingen en van het peil, waarop Bijbelinleidingen en besprekingen staan. Het moet echter worden betreurd, dat het merendeel van de leden uit oude ren bestaat en dat slechts weinig jongeren zich in de afgelopen jaren hebben aangemeld als lid, hoewel in diverse plaatsen wel sterk is geijverd voor de werving van jonge leden. Deze opmerkingen maakte de heer A. Zeevaart uit Krabbendijke, secretaris van de afdeling Zeeland van de Bond van Gereformeerde Mannenverenigingen tijdens de zaterdagmiddag in de Wes- terkerk te Goes gehouden jaarvergade ring, die onder leiding stond van de heer A. de Klerk uit Vlissingen. In deze vergadering refereerde ds. H. K. Poelman A.zn, uit Arnemuiden over: „De dokter aan het ziekbed, dat sterfbed wordt." Wat is, vroeg ds. Poelman, de taak van een dokter bij mensen, die ongeneeslijk ziek zijn? Moet de arts alleen het lichaam hel pen of moet hij ook zijn aandacht wij den aan de ziel? De dokter mag het erven niet slechts zien als een medisch-biologisch verschijnsel, maar ook als een religieus gebeuren: de ontmoeting met God. Ds. Poelman merkte op dat een arts voor zijn patiënt de errrst van de ziekte'' niet mag verzwijgen. Hij heeft het na derend einde bekend te maken. Het schijnt barmhartig om niet te spreken over de dood, maar het is in wezen on barmhartig. De arts mag ook geen middelen gebruiken om iemand onbe wust te laten sterven. Ieder mens heeft het recht om te sterven. Niet in alle gevallen hoeft de arts de patiënt per soonlijk mede te delen, dat hij zich moet voorbereiden op het naderend ein de. Hij kan ook een familielid, een vriend of een predikant waarschuwen. Ds. Poelman achtte het logisch, dat de artsen in het algemeen bevorderen dat- de predikanten de zieken bezoeken. Staat echter een patiënt vijandig tegenover Christus, dan heeft de arts, zie de zieke bezoekt, in de eerste plaats een taak. Een christen-arts mag een- buitenkerkelijke niet zonder waarschu wing de eeuwigheid in laten gaan. Op dit referaat volgde een geanimeer de gedachtenwisseling. De heer A. de Klerk werd herkozë: als lid van het hoofdbestuur.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 7