TIJDELIJKE REGELING BERLIJNFoAFeri?io
SCHIJNT MOGELIJK
Komende week kan in Genève beslissing brengen
Koningin verrichtte de
tewaterlating
Duitse spieringvissers
vissen achter het net
fabriek
schipb
sterieuze
reuk
Plan-Soekarno
haalde geen
2/3 meerderheid
Brand in huis
en schuur
De Bilt: Rustig
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
Maandag 1 juni 1959
IK WENS U
BEHOUDEN
VAART"
Moeilijkheden over
contract
Weer een Koningin Wilhelmina in de vaart
My
Nieuw schip voor HAL
vandaag te water
Ongelukken tijdens
het weekeinde
Met beide voeten
in maaimachine
PH. A. SONDERVAN
OVERLEDEN
Stortplaats Gouderak
weer in gebruik
Mijnenveger Meppel vangt 7 treilers
Weinig verandering
„Onaanvaardbaar"
Wel beperken
TIP
BRUG DICHT
OUDE WET
DIT ZIJN ABEE EN BAKER schuimrubberbed
Jongen op straat
dood gebleven
Viskotter voer op
wrak van Equador
Jubileum en afscheid
van prof. dr. De Quav
Israël in de G.A.T.T.
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorst straat 90, telefoon 01100-2.38;
bjj geen gehoor: Hoofdredacteur 01100-2503; Chefred.
01100-3991; Postbus 4, giro 116666.
Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 50, tel. 01180-2009;
Vlissingen, Rembrandtlaan 24, tel. 01184-3224; Terneuzen,
Nieuwstraat 38, tel. 01150-3189, Zierikzee, Havenpark 24
tel. 01110-2991
Directeur: JACQ DE SMITHoofdredacteur: R. HAGOORT
Zeenwsch Dagblad
Abonnementsprijs t 0,56 per week, 1 7,— per kwartaal
Losse nummers 13 cent.
Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouters
7 cent per woord met een minimum van 1,
14e Jaarg. No. 1610
Vijf seconden nadat koningin
Juliana de laatste beletselen had
weggenomen, kwam de Koningin
Wilhelmina in beweging. De konin
gin wuift het nieuwe schip van de
mij. Zeeland vrolijk een voorspoedig
bestaan toe. Links van haar de pre
sident van de mij. Zeeland, ir. Th.
P. Tromp en rechts de directeur van
de scheepswerf C. Hoenderkamp.
Van onze scheepvaartredacteur
HARDINXVELD-GIESSENDAM
Koningin Juliana ontmoette zaterdag
een jeugdig kennisje op de zonnige
scheepswerf De Merwede te Hardinx-
veld-Giessendam, waar zij het nieuwe
passagiersschip Koningin Wilhelmina
voor de Stoomvaartmij. Zeeland te wa
ter ging laten. Dat gebeurde, toen de
achtjarige Ina Tromp, dochtertje van
de president-commissaris der rederij,
haar bloemen aanbood.
Wij kennen elkaar, zei onze Konin
gin, dié er' zomers uitzag in haar zalm
kleurige deux-pièces met hoedje in bij
passende tint. Hetzelfde meisje had haar
in 1954 met een ruiker verrast, toen zij
met de keizer van Ethiopië in Eindhoven
op bezoek was.
Een ontmoeting van geheel andere aard
volgde twee uur later, toen de krasae,
tien maal oudere heer C. Wijnen uit Hel
mond aan de vorstin werd voorgesteld.
Hij behoorde tot de 43 geredde passa
giers van Mij. Zeelands eerste schip Ko
ningin Wilhelmina, dat in de eerste we
reldoorlog verloren ging. De heer Wij
nen vertelde in het kort, dat in 1916 het
schip op een mijn liep en dat de opva
renden in de boten moesten om het vege
lijf te redden.
Spectaculair
Tussen deze twee ongedwongen mo
menten lag de in technisch opzicht spec
taculaire tewaterlating van het nieuwe
schip, dat in de dagdienst van Hoek van
Holland naar Harwich 1600 passagiers
kan vervoeren. Verscheidene voorzienin
gen waren nodig om dompen te voorko
men, daar het een scherp schip (nodig
om het de grote snelheid van 23 4 mijl te
geven) met en opmerkelijk licht gebouwd
achterschip betrof.
De belangrijkste hulpmiddelen om de
Koningin Wilhelmina goed in haar ele
ment te krijgen, waren twee aan het
achterschip bevestigde tanks, elk met
een inhoud van 50.000 liter. Zij moesten
voor meer waterverplaatsing zorgen, zo
dat het schip geen noodlottige duik zou
nemen. Twintig seconden nadat het schip
van de helling ging glijden, zou de functie
van de tanks gaan eindigen. Zij waren
daarom geperforeerd, zodat zij snel vol
water konden lopen. Ten slotte moesten
de tanks naar de rivierbodem gevierd
Van onze correspondent
KOPENHAGEN. Verleden week
ging het Deense vrachtschip Oluf
sven dat door de Westindische
federatieve regering was gecharterd,
in de Caraïbische zee ten onder.
Deze schipbreuk is voorlopig een
mysterie, dat tot allerlei speculaties
aanleiding geeft.
Het weer en de zee waren rustig, toen
het schip midden in de nacht plotse
ling slagzij maakte en tengevolge
van een groot lek aan het achterste
laadruim. Het vaartuig was in
ballast onderweg naar een haven
van de Dominicaanse republiek om
onderzocht en gereinigd te worden,
maar had ook 1500 flessen rum en
een lading lucifers meegenomen.
De bemanning moest hals over kop
het schip verlaten en niet veel
later verdween de Olufsven na een
ontploffing in de diepte.
Een deel van de bemanning is intus
sen in Kopenhagen aangekomen,
maar niemand van hen kon ver
klaren hoe de catastrofe was
ontstaan. Bij de rederij is het ver
moeden ontstaan dat de kop van
een raket die van de Amerikaanse
basis Cape Canaveral werd afge
vuurd, het schip heeft getroffen.
Dit wordt echter van Amerikaanse
zijde ten stelligste ontkend, daar
op 25 mei, de dag van de onder
gang van het schip, slechts raketten
door vliegtuigen werden afgeschoten
en die nooit de afstand tot het
schip hadden kunnen afleggen. Het
mysterie van de ondergang van de
Olufsven blyft dus bestaan.
worden, omdat anders niet met het schip
gemanoeuvreerd kon worden.
Ik doop u
Het is allemaal prachtig gegaan. Onder
gejuich van enkele duizenden belang
stellenden betrad de Koningin de tri
bune, op welk moment de plaatselijke
harmonie Eendracht maakt macht het
volkslied aanhief. Om zeven minuten
voor half een wierp koningin Juliana de
fles champagne tegen de boeg, waarbij
zij zei: Ik doop u Koningin Wilhel
mina. Nog geen minuut later hakte zij
het touw door. dat de klink als laatste
beletsel vasthield.
Binnen vijf seconden kwam er bewe
ging in het schip. Vergezeld van de heil
wens: Ik wens u behouden vaart, gleed
het majestueus in de Merwede. Het sa
lueerde diep met het voorschip en bleef
met zijn kop voorover drijven ten ge
volge van de ballast van water en ijzer
in dit scheepsdeel. Dit „koplastig" ma
ken was ook gedaan om het dompen te
voorkomen.
Met grote belangstelling, hetgeen uit
haar vragen bleek, keek de Koningin
hoe het nieuwe schip luisterde naar peu
ren, kabels en anker, waarmee het werd
afgeremd en in de goede richting werd
gezwaaid. Toen twee sleepboten gingen
vastmaken, waren enkele spannende mi
nuten verstreken.
Cheques
Duizend schoolkinderen zongen konin
gin Juliana toe bij het verlaten van de
tribune. Korte tijd later spraken werf-
directeur C. Hoenderkamp en ir. Th. P.
Tromp de Landsvrouwe toe. Ieder bood
haar als doopster een geschenk aan. In bei
de gevallen betrof het een cheque ten be
stemmen doel.
hoeve van een door de Koningin te be-
Na de redevoeringen werden de heren
Murk Leis en H. Th. de Booy verzocht
naar voren te komen. Als directeuren
van de twee reddingmaatschappijen in ons
land, waarvan de Koningin bescherm
vrouwe is, mochten zij ieder zulk een
cheque van tweeduizend gulden in ont
vangst nemen.
Ir. Tromp deelde mee, dat op het mo
ment van de tewaterlating aan prinses
Wilhelmina een bloemenhulde werd be
reid. Het was op deze dag ook twintig
jaar geleden, dat zij als koningin voor de
Mij. Zeeland een schip doopte en te wa
ter liet, genoemd naar haar moeder, ko
ningin Emma.
Minister lachte mee
De heer Hoenderkamp achtte zijn kans
gekomen door wegens de aanwezigheid
van drs. H. A. Korthals, de nieuwe mi
nister van verkeer en waterstaat, met
klem te wijzen op het obstakel, dat de
Baanhoekbrug voor vele bedrijven is.
Hij oogstte daarmee veel bijval bij de
honderden genodigden. Minister Kort
hals kon niet anders doen dan mee-
lachen
Gezellig werd deze bijeenkomst pas,
toen van de werf zestien gepensioneer
den en personeelsleden met veertig en
meer dienstjaren aan de Koningin wer-1
den voorgesteld. Deze eer genoten ook
een tiental scheepvaart- en spoorweg
autoriteiten uit Engeland en Duitsland.
Evenals de burgemeester van Harwich,
wiens prachtige ambtsketen door de vor
stin zeer werd bewonderd, en ir. J.
Vlieger, de knappe ontwerper van het
nieuwe schip, die door de sprekers grote
lof was toegezwaaid.
Ver voorbij het tijdschema vertrok de
Koningin.
LUBECK. Het m.s. Korendijk, dat'
eind 1956 bij de Lübecker Flenderwerke
in Lübeck werd besteld, zal vandaag!
te water worden gelaten. De doopplech
tigheid wordt verricht door mevrouw A.
E. Dutilh-de Boek. echtgenote van mr.
H. N. Dutilh. directeur van de Holland-
Amerika Lijn.
De Korendijk is een enkelschroef
motorvrachtschip van 7200 ton draag
vermogen. met een lengte van ongeveer
honderdveertig meter en een breedte
van ongeveer negentien meter. Het
schip heeft vijf laadruimen met een ca
paciteit van meer dan 400.000 kubieke
voet.
Het m.s. Korendijk, het laatste schip
van een serie van vijf. zal in augustus
in dienst worden gesteld.
HILLEGOM Een moeder van vier
kinderen, de 29-jarige mevrouw Kuys
Nix uit Sittard, is gistermiddag in Hille-
gom onder de gesloten bomen van een
overweg doorgekropen en door de aan
stormende trein van Roosendaal naar
Amsterdam gedood Zij wilde een weg
gelopen hondje pakken.
Ok het wegverkeer heeft het afge
lopen weekeinde slachtoffers gemaakt.
Het zevenjarig zoontje van de familie
J. Kersten in Groesbeek werd door een
auto aangereden toen hij plotseling wil
de oversteken. Hij overleed korte tijd
later.
De tien maanden oude baby van de
familie Bos uit Hengelo werd gister
avond gedood, toen een auto, waarin
twee echtparen en vier kleine kinderen
zaten, in Enschede tegen een boom
botste. Het kind werd naar buiten ge
slingerd.
Met zijn bromfiets werd zaterdag
middag de 53-jarige A. Bosch uit Vaas-
sen bij het oversteken in Epe aangere
den door een vrachtauto. In een zieken
huis is hij overleden.
Op de, Nieuwe Zijds Voorburgwal in
Amsterdam werd zaterdagmiddag de
42-jarige kelner Gerrit Brus met zijn
fiets gegrepen door een autobus
van het gemeentelijk vervoersbedrijf.
Hij was onmiddellijk dood.
Vlak voor zijn woning in Bergen op
Zoom botste zaterdagavond de 31-jarige
bromfietser A. van Meer tegen de mo
tor waarop zijn buurman reed. In het
ziekenhuis is hij overleden.
WIERINGERWERF, (A.N.P.) Za
terdag is het tienjarige zoontje van
de heer C. Schenk te Wieringerwerf,
toen hij speelde op het land waar zijn
vader aan het maaien was, met beide
voeten in de balk van een maaimachi
ne terechtgekomen. In ernstige toe
stand werd de jongen naar het zieken
huis in Alkmaar vervoerd waar hij
kort na aankomst overleed.
Eigen nieuwsdienst
AMSTERDAM. De heer Ph. A. Son-
dervan, onder andere bestuurslid van de
Nederlandse zionistenbond en directeur
van de stichting Joods maatschappelijk
werk te Amsterdam, is zaterdag overle
den. Hij was 49 jaar.
Zijn stoffelijk overschot zal vanmorgen
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. De stortplaats voor
afval te Gouderak aan de Hollandse
IJssel zal weer in gebruik worden
genomen. Het is deze stortplaats van
waaruit door afval van een chemi
sche fabriek van de Shell te Pernis
de Zuidhollandse binnenwateren zijn
vergiftigd. Nu de oorzaak van de be
smetting en de aard van het vergift
zijn opgespoord, is het niet nodig het
stortverbod voor alle afval langer te
handhaven.
Er zal wel scherper toezicht worden
gehouden op de voorschriften en be
paalde afvalprodukten van fabrieken
zullen niet meer gestort mogen worden.
DEN HAAG. Tweehonderd studen
ten van de weerbaarheidkorpsen der
universiteiten te Leiden, Delft. Amster
dam. Utrecht en Groningen zullen voor
de opperbevelhebber van de Navo, gene
raal Norstad, te Parijs defileren, als
onderdeel van de viering van het tien
jarig bestaan van de Navo. Ook het
muziekkorps van de Limburgse jagers
zal aan het défilé deelnemen.
Voor de studenten is bij hun bezoek
op de Joodse begraafplaats te Muider- aan Parijs tevens plaats besproken voor
berg ter aarde worden besteld. de Folies Bergère.
Eigen nieuwsdienst
GENÈVE De conferentie van Genève gaat vandaag liaar vierde week in en naar algemeen
wordt aangenomen zal het een beslissende week worden. Steeds meer begint zich af te tekenen
dat de vier ministers van buitenlandse zaken het eens zullen worden over een tijdelijke rege
ling voor de kwestie-Berlijn, het vraagstuk dat als gevolg van de Russische voorstellen met betrek
king tot die stad aanleiding is geweest tot de conferentie.
Veel zal er niet veranderen,
meent men in conferentiekrin-
gen. Over het algemeen zal de
toestand daar onveranderd blij
ven, hoewel er op bepaalde
punten misschien verbeteringen
kunnen komen.
De indruk overheerst hier dat de
Russen inderdaad bereid zijn mee te
werken aan het tot stand komen van
een interimregeling voor Berlijn. Daar
schijnt tijdens het overleg van de vier
ministers achter gesloten deuren hard
aan te worden gewerkt.
Tijdens de semi-openbare bijeen
komst van de ministers, dus in aan
wezigheid van de Duitse adviseurs,
die zaterdag ook nog is gehouden, leek
er nog niet veel veranderd. Gromyko
trok even hevig van leer als weleer
tegen het westelijk standpunt. Hij
noemde West Berlijn een centrum van
spionageactiviteiten en kwam weer
aandragen met zijn bekende onaan
vaardbare oplossing: Maak van West
Berlijn een vrije stad.
Op de geheime bijeenkomst van za
terdag schijnt Gromyko evenwel te
hebben aangedrongen op een tijdelijke
regeling voor de stad. De drie weste
lijke mogendheden en de Sowjetunie
moeten, zo meende hij, een symboli
sche troepenmacht in de stad legeren.
De westelijke landen blijven echter
vierkant gekant tegen toelating van
Russische troepen in hun sectoren van
Berlijn.
Vandaag komen de vier ministers
opnieuw achter gesloten deuren bij
een. Dat gebeurt in de villa van Gro
myko; zaterdagavond hebben de mi
nisters daar gezamenlijk gedineerd.
Gromyko eiste zaterdag o.a. dat er
een einde gemaakt wordt aan de uit
zendingen van de met Amerikaans
geld werkende radiozender RIAS in
West Berlijn. Van Amerikaanse zijde
in Genève heeft men hierop later ge
reageerd met de mededeling, dat van
een staken der uitzendingen geen spra
ke kan zijn, maar dat het onder be
paalde omstandigheden mogelijk is de
uitzendingen te beperken.
Ook uit wat de Britse en Franse
ministers van buitenlandse zaken za
terdag over Berlijn hebben gezegd valt
op te maken dat er een compromisre
geling in de lucht zit. Selwyn Lloyd
verklaarde o.a. dat de toestand in
West Berlijn niet alleen geen bron van
conflicten is, maar volgens het weste
lijke plan een voorbeeld kan zijn voor
een vreedzaam naast elkaar bestaan.
Couve de Murville zei het aldus:
Wij willen geen wijziging van de be
staande toestand, maar wij zijn bereid
alles te onderzoeken wat de Sowjet
unie in dit verband zal voorstellen.
Eigen nieuwsdienst
RIO DE JANEIRO/AMSTERDAM.
De vliegtuigenfabriek Fokker heeft haar
Braziliaanse nevenbedrijf zaterdag
moeten sluiten. De technisch directeur
van de vestiging in Rio de Janeiro,
professor ir. E. van Emden, heeft de
directie in Amsterdam op cfó hoogte
gesteld van de sluiting, die het gevolg
is van moeilijkheden met het Brazi
liaanse ministerie voor luchtvaart.
Ruim zevenhonderd arbeiders raken
zonder werk.
De Fokker industria aeronautica. s.a.,
gevestigd' op Galeao airport bij de Rio
de Janeiro, kreeg in maart van dit jaar
moeilijkheden met het Braziliaanse
ministerie voor luchtvaart, voorname
lijk over betalingen en de uitvoering
van het contract voor de bouw van
les vliegtuigen voor de luchtmacht.
Het contract werd zes jaar geleden
getekend. Fokker zou twee maal hon
derd vliegtuigen leveren van verschil
lende types. Fokker heeft bijna hon
derd toestellen afgeleverd en was op
het afleveringsschema voor, hetgeen
door de Braziliaanse luchtmacht ech
ter wordt bestreden.
Het ministerie komt nu de betaling
niet na van honderd miljoen cruzeiros
(De cruzeiro is gezakt tot drie cent).
Fokker-Rio heeft bij d'e Braziliaanse
autoriteiten een financieel concordaat
aangevraagd, een vorm van surséance
van betaling.
Eigen nieuwsdienst
Vermoedelijk hebben de Nederland
se vissers de commandant van de
Meppel een tip gegeven. De mijnen
veger stoof in volle vaart op het groepje
Duitse scheepjes af. De Duitsers waren
overrompeld.
De schippers van de Duitse bodem
beweerden dat zij veertien vadem diep
hadden gevist en nooit zo dicht onder
de kust konden zitten. Het baatte hun
niet. Hun zeekaarten waren in orde,
dus zij hadden beter kunnen weten.
In kiellinie voeren de zeven Duitse
schepen de Fladengrund, de Kathe
Heisier, de Anne Marie, de Rudolf
Hermann, de Godewind en de Kehr-
wieder uit Heiligenhafen en de Peter
von Danzig uit een andere Oostzeeha
ven in Sleeswijk-Holstein: Travemünde
Den Helder binnen, terwijl de Mep
pel een oogje in het zeil hield.
De Duitsers stelden onderweg radio
grafisch hun rederij in Kiel op de
hoogte van het gebeurde. Aanvanke
lijk werden de schepen in de nieuwe
haven afgemeerd; later werden zij ver
haald en vastgelegd achter de veilig
Tot werkeloosheid gedoemd wach
ten de Duitse vissers in de haven
van Den Helder.
afgesloten Vice-admiraal H. C. W.
Moormanbrug. De bruggewachter kreeg
DEN HELDER. Verleid
door de zo begeerde, modder
vette zandspiering hebben ze
ven Duitse vissersschepen zich het consigne/Voor de "Duitsers blijft dé
binnen de Nederlandse territo
riale wateren dwars van Kat
wijk gewaagd. Hr. Ms. mijnen
veger Meppel heeft de vissers
zaterdagmiddag op heterdaad
betrapt, aangehouden en opge
bracht naar Den Helder.
Volgens Nederlandse vissers hadden
de Duitsers zich al vaker vlak onder
de kust gewaagd. Als het politievaar-
tuig Hr. Ms. fregat Hermelijn dan na
derde, vertrokken zij ijlings.
De Nederlandse vissers verdienen
deze dagen een goede boterham in het
gebied waar de Duitsers visten. De
vangsten zijn bijzonder groot.
Advertentie
BINNENVERINGBED
HAZET-FABRIEKEN ZEVENBERGEN
f/omlwill
brug dicht.
Woedend ijsbeerden de Duitsers over
de steiger van Den Helder. „Zij heb
ben het alleen maar gedaan omdat wij
Duitsers zijn," meenden zij, „maar we
zullen wel eens zien
Zij zagen voorlopig echter niets. Ken
nelijk wist men in Den Helder niet
goed hoe de zaak moest worden aan
gepakt. Er was niemand, die al eens
eerder met het bijltje had gehakt. De
wet, die het vissen binnen onze ter
ritoriale wateren verbiedt, dateert van
1889.
Ten slotte kreeg de gemeentepolitie
van Den Helder de opdracht de zaak
te regelen. Dat konden de Duitsers
moeilijk verkroppen. Zij wilden niet
door een landrot, maar door een „eer
lijke zeeman" worden gehoord.
Vannacht zou de lading van de
Duitse schepen worden gelost en met
machtiging van de officier van justi
tie worden verkocht. De vissers moe
ten een waarborgsom van driehonderd
gulden per schip betalen plus de vijf
honderd guden geschatte waarde van
het vistuig, dat volgens de wet in be
slag genomen dient te worden.
De Nederlandse vrachtboot Westpolder
en het Zweedse schip Cecilia zijn gis
teren in een dikke mist in het Kanaal
met elkaar in aanvaring gekomen. Di
Westpolder meet vierhonderd ton en is
eigendom van de n.v. stoomvaartmaat
schappij Rotterdam. De boeg is aan
stuurboord beschadigd.
,_i> liun cabines gezeten waren de aapjes Able en Baker het afge
lopen eckeinde in Washington het middelpunt van een persconferentie.
Links ziet u Baker, boven op haar kleine cabine, en rechts Able, die veel
groter dan Baker is en dus een grotere cabine had.
DJAKARTA (UPI) De Indonesische
constituante heeft zaterdag in eerste
stemming het voorstel van president Soe-
karno tot wederinvoering van de grondwet
van 1945, verworpen.
Er werden 199 stemmen tegen uitge
bracht en slechts 269 voor, hetgeen niet
voldoenó'e is voor de tweederde meer
derheid, die voor aanneming van het
voorstel vereist is. Premier Djuanda
heeft dit weekeinde besprekingen ge
voerd met de leiders van Islamitische
groepen. Vandaag wora't de tweede stem
mig gehouden.
Werk van pyromaan?
Eigen nieuwsdienst
SOEST. Met de kreet: „Kom er uit,
je hele huis staat in brand", wekte
zaterdagnacht om kwart voor drie een
onbekende man het echtpaar W. Tol
boom aan de Beukenlaan te Soest.
Een deel van het rieten dak brahdde.
Wat later sloegen, honderd meter ver
der, de vlammen uit een hooischuur.
Nog dezelfde nacht is de onbekende
aangehouden, verdacht van brand
stichting. Het was de 45-jarige metse
laar J. J. D. uit Soestdijk. In de buurt
dacht men met schrik aan de tocht,
die enige tijd geleden een pyromaan
maakte langs een groot aantal boer
derijen in de buurt van Gouda.
Terwijl de heer en mevrouw Tolboom
nog bezig waren hun acht kinderen
enkele sliepen onder het brandende
dak naar buiten te brengen, zagen
zij de geheimzinnige figuur, die hen
had gewaarschuwd, er op de fiets van
door gaan. Een brandweerwagen, op
weg naar het huis van de familie
Tolboom, veranderde van koers toen
de bemanning de brandende hooi
schuur bemerkte. Zowel bij de woning
als bij de schuur bleef de schade be
perkt.
Een garagehouder ontdekte later de
metselaar met zijn fiets op de Laan
straat, dicht bij de hooischuur. Hij
was onder invloed. Hoewel hij ontkent
meent de politie in de gevonden af
drukken van schoenen en fietsbanden
genoeg aanwijzingen te hebben om
hem voor de officier van justitie te
kunnen leiden.
SAS VAN GENT. De 12-jarige
Frans Duister uit Sas van Gent is
zondagavond even na negen uur op
de Westkade plotseling dood gebleven.
Hij speelde met vriendjes en viel
plotseling tegen hen aan. De jongens
vielen op straat. Frans Duister stond
echter niet meer op. Een arts consta
teerde de dood.
De jongen was al enige malen aan
het hart geopereerd. De laatste tijd
ging alles echter goed, meende men.
Opvolgster van Queen
Mary ivordt 80.000 ton
Van onze correspondent
LONDEN. De opvolgster van de
81.257 ton metende Queen Mary, die
aan vervanging toe is, zal opnieuw
een van de grootste schepen ter we
reld worden. Zij zal 80.000 ton me
ten, zo is gisteren op de jaarverga
dering van Cunard Line bekend ge
maakt. Velen waren verbaasd want
algemeen werd een schip verwacht
van tussen 60.000 en 50.000 ton.
Het nieuwe schip, waarvan de naam
nog niet vaststaat, zal pas over vijf
jaar in dienst worden gesteld en voor
lopig niet worden voorzien van een
kernreactor. Wanneer later een opvolg
ster wordt ontworpen voor de Queen
Elizabeth zal men overwegen of het
mogelijk is, dat schip voort te laten
stuwen met behulp van kernenergie.
De voorlopige afmetingen van het
nieuwe schip, vergeleken met de maten
van de Queen Mary, zijn de volgende:
lengte 990 voet (1010), grootste breedte
116 voet (118) en diepgang 30 voet (39).
Kruissnelheid 30 knopen tegen de 28,5
van de Queen Mary.
HARLINGEN. De houten viskotter
Helgoland S.O. 289 uit Travemünde is
om twee uur zaterdagnacht op het wrak
gevaren van de Equador, d'e in 1957
verging op de Westergronden bij Vlie
land en Terschelling. Hij kon op het
nippertje de haven van Harlingen bin
nen worden gesleept.
Op de noodseinen van de vissersboot
antwoordde de sleepboot Stortemelk van
de rederij Doeksten op Terschelling, dat
zij binnen een uur zou kunnen komen.
Volgens de kapitein van de kotter zou
dat te laat zijn.
Daarom voer van Terschelling ook de
reddingboot Brandaris uit. Nog voor men
bij het schip was, kon men uit een sloep
drie van de vier bemanningsleden aan
boord nemen. De kapitein, de 42-jarige
E. Sihmel uit Lübeck, was nog aan
boord van het zinkende schip.
Er werden pompen aangebracht en het
lukte de kotter drijvend naar de haven
van Harlingen te slepen. De 35.000 kilo
spiering, die aan boord waren, zijn met
een auto naar Bremen vervoerd.
DEN BOSCH. Prof. dr. J. E. de
Quay zal op 5 en 6 juni zijn twaalf en
half jarig ambtsjubileum als Commissa
ris van de Koningin in de provincie
Noordbrabant vieren. Hij neemt dan te
gelijk afscheid als zodanig.
In het Casino in Den Bosch zal za
terdag. 6 juni. om half elf 's morgens
een algemene receptie worden gehouden.
GENÈVE (Reuter). Israël is met
overweldigende meerderheid toegelaten
als 41ste lid van de G A T.T., de al
gemene overeenkomst voor tarieven en
handel. Er werden 32 stemmen vóór de
toelating uitgebracht. Indonesië stemde
tegen; Pakistan onthield zich van stem
ming.
Na de stemming nodigde de voorzitter
de Israëlische delegatie uit haar plaats
aan de conferentietafel in te nemen:
naast de Indonesische gedelegeerden.
O
Het K.N.M.I. in De Rilt berichtte
gisteravond om 23.15 uur:
Veranderlijke be
wolking en slechts
op enkele plaatsen
enige regen. Vrij
warm. Zwakke tot
matige wind tus
sen west en zuid.
MIESJE:
Een goed begin
(van de maand) is
het halve (was-)
werk!
J)