TIJDELIJKE REGELING BERLIJNFoAFeri?io SCHIJNT MOGELIJK Komende week kan in Genève beslissing brengen Koningin verrichtte de tewaterlating Duitse spieringvissers vissen achter het net fabriek schipb sterieuze reuk Plan-Soekarno haalde geen 2/3 meerderheid Brand in huis en schuur De Bilt: Rustig PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND Maandag 1 juni 1959 IK WENS U BEHOUDEN VAART" Moeilijkheden over contract Weer een Koningin Wilhelmina in de vaart My Nieuw schip voor HAL vandaag te water Ongelukken tijdens het weekeinde Met beide voeten in maaimachine PH. A. SONDERVAN OVERLEDEN Stortplaats Gouderak weer in gebruik Mijnenveger Meppel vangt 7 treilers Weinig verandering „Onaanvaardbaar" Wel beperken TIP BRUG DICHT OUDE WET DIT ZIJN ABEE EN BAKER schuimrubberbed Jongen op straat dood gebleven Viskotter voer op wrak van Equador Jubileum en afscheid van prof. dr. De Quav Israël in de G.A.T.T. Hoofdkantoor: Goes, L. Vorst straat 90, telefoon 01100-2.38; bjj geen gehoor: Hoofdredacteur 01100-2503; Chefred. 01100-3991; Postbus 4, giro 116666. Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 50, tel. 01180-2009; Vlissingen, Rembrandtlaan 24, tel. 01184-3224; Terneuzen, Nieuwstraat 38, tel. 01150-3189, Zierikzee, Havenpark 24 tel. 01110-2991 Directeur: JACQ DE SMITHoofdredacteur: R. HAGOORT Zeenwsch Dagblad Abonnementsprijs t 0,56 per week, 1 7,— per kwartaal Losse nummers 13 cent. Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouters 7 cent per woord met een minimum van 1, 14e Jaarg. No. 1610 Vijf seconden nadat koningin Juliana de laatste beletselen had weggenomen, kwam de Koningin Wilhelmina in beweging. De konin gin wuift het nieuwe schip van de mij. Zeeland vrolijk een voorspoedig bestaan toe. Links van haar de pre sident van de mij. Zeeland, ir. Th. P. Tromp en rechts de directeur van de scheepswerf C. Hoenderkamp. Van onze scheepvaartredacteur HARDINXVELD-GIESSENDAM Koningin Juliana ontmoette zaterdag een jeugdig kennisje op de zonnige scheepswerf De Merwede te Hardinx- veld-Giessendam, waar zij het nieuwe passagiersschip Koningin Wilhelmina voor de Stoomvaartmij. Zeeland te wa ter ging laten. Dat gebeurde, toen de achtjarige Ina Tromp, dochtertje van de president-commissaris der rederij, haar bloemen aanbood. Wij kennen elkaar, zei onze Konin gin, dié er' zomers uitzag in haar zalm kleurige deux-pièces met hoedje in bij passende tint. Hetzelfde meisje had haar in 1954 met een ruiker verrast, toen zij met de keizer van Ethiopië in Eindhoven op bezoek was. Een ontmoeting van geheel andere aard volgde twee uur later, toen de krasae, tien maal oudere heer C. Wijnen uit Hel mond aan de vorstin werd voorgesteld. Hij behoorde tot de 43 geredde passa giers van Mij. Zeelands eerste schip Ko ningin Wilhelmina, dat in de eerste we reldoorlog verloren ging. De heer Wij nen vertelde in het kort, dat in 1916 het schip op een mijn liep en dat de opva renden in de boten moesten om het vege lijf te redden. Spectaculair Tussen deze twee ongedwongen mo menten lag de in technisch opzicht spec taculaire tewaterlating van het nieuwe schip, dat in de dagdienst van Hoek van Holland naar Harwich 1600 passagiers kan vervoeren. Verscheidene voorzienin gen waren nodig om dompen te voorko men, daar het een scherp schip (nodig om het de grote snelheid van 23 4 mijl te geven) met en opmerkelijk licht gebouwd achterschip betrof. De belangrijkste hulpmiddelen om de Koningin Wilhelmina goed in haar ele ment te krijgen, waren twee aan het achterschip bevestigde tanks, elk met een inhoud van 50.000 liter. Zij moesten voor meer waterverplaatsing zorgen, zo dat het schip geen noodlottige duik zou nemen. Twintig seconden nadat het schip van de helling ging glijden, zou de functie van de tanks gaan eindigen. Zij waren daarom geperforeerd, zodat zij snel vol water konden lopen. Ten slotte moesten de tanks naar de rivierbodem gevierd Van onze correspondent KOPENHAGEN. Verleden week ging het Deense vrachtschip Oluf sven dat door de Westindische federatieve regering was gecharterd, in de Caraïbische zee ten onder. Deze schipbreuk is voorlopig een mysterie, dat tot allerlei speculaties aanleiding geeft. Het weer en de zee waren rustig, toen het schip midden in de nacht plotse ling slagzij maakte en tengevolge van een groot lek aan het achterste laadruim. Het vaartuig was in ballast onderweg naar een haven van de Dominicaanse republiek om onderzocht en gereinigd te worden, maar had ook 1500 flessen rum en een lading lucifers meegenomen. De bemanning moest hals over kop het schip verlaten en niet veel later verdween de Olufsven na een ontploffing in de diepte. Een deel van de bemanning is intus sen in Kopenhagen aangekomen, maar niemand van hen kon ver klaren hoe de catastrofe was ontstaan. Bij de rederij is het ver moeden ontstaan dat de kop van een raket die van de Amerikaanse basis Cape Canaveral werd afge vuurd, het schip heeft getroffen. Dit wordt echter van Amerikaanse zijde ten stelligste ontkend, daar op 25 mei, de dag van de onder gang van het schip, slechts raketten door vliegtuigen werden afgeschoten en die nooit de afstand tot het schip hadden kunnen afleggen. Het mysterie van de ondergang van de Olufsven blyft dus bestaan. worden, omdat anders niet met het schip gemanoeuvreerd kon worden. Ik doop u Het is allemaal prachtig gegaan. Onder gejuich van enkele duizenden belang stellenden betrad de Koningin de tri bune, op welk moment de plaatselijke harmonie Eendracht maakt macht het volkslied aanhief. Om zeven minuten voor half een wierp koningin Juliana de fles champagne tegen de boeg, waarbij zij zei: Ik doop u Koningin Wilhel mina. Nog geen minuut later hakte zij het touw door. dat de klink als laatste beletsel vasthield. Binnen vijf seconden kwam er bewe ging in het schip. Vergezeld van de heil wens: Ik wens u behouden vaart, gleed het majestueus in de Merwede. Het sa lueerde diep met het voorschip en bleef met zijn kop voorover drijven ten ge volge van de ballast van water en ijzer in dit scheepsdeel. Dit „koplastig" ma ken was ook gedaan om het dompen te voorkomen. Met grote belangstelling, hetgeen uit haar vragen bleek, keek de Koningin hoe het nieuwe schip luisterde naar peu ren, kabels en anker, waarmee het werd afgeremd en in de goede richting werd gezwaaid. Toen twee sleepboten gingen vastmaken, waren enkele spannende mi nuten verstreken. Cheques Duizend schoolkinderen zongen konin gin Juliana toe bij het verlaten van de tribune. Korte tijd later spraken werf- directeur C. Hoenderkamp en ir. Th. P. Tromp de Landsvrouwe toe. Ieder bood haar als doopster een geschenk aan. In bei de gevallen betrof het een cheque ten be stemmen doel. hoeve van een door de Koningin te be- Na de redevoeringen werden de heren Murk Leis en H. Th. de Booy verzocht naar voren te komen. Als directeuren van de twee reddingmaatschappijen in ons land, waarvan de Koningin bescherm vrouwe is, mochten zij ieder zulk een cheque van tweeduizend gulden in ont vangst nemen. Ir. Tromp deelde mee, dat op het mo ment van de tewaterlating aan prinses Wilhelmina een bloemenhulde werd be reid. Het was op deze dag ook twintig jaar geleden, dat zij als koningin voor de Mij. Zeeland een schip doopte en te wa ter liet, genoemd naar haar moeder, ko ningin Emma. Minister lachte mee De heer Hoenderkamp achtte zijn kans gekomen door wegens de aanwezigheid van drs. H. A. Korthals, de nieuwe mi nister van verkeer en waterstaat, met klem te wijzen op het obstakel, dat de Baanhoekbrug voor vele bedrijven is. Hij oogstte daarmee veel bijval bij de honderden genodigden. Minister Kort hals kon niet anders doen dan mee- lachen Gezellig werd deze bijeenkomst pas, toen van de werf zestien gepensioneer den en personeelsleden met veertig en meer dienstjaren aan de Koningin wer-1 den voorgesteld. Deze eer genoten ook een tiental scheepvaart- en spoorweg autoriteiten uit Engeland en Duitsland. Evenals de burgemeester van Harwich, wiens prachtige ambtsketen door de vor stin zeer werd bewonderd, en ir. J. Vlieger, de knappe ontwerper van het nieuwe schip, die door de sprekers grote lof was toegezwaaid. Ver voorbij het tijdschema vertrok de Koningin. LUBECK. Het m.s. Korendijk, dat' eind 1956 bij de Lübecker Flenderwerke in Lübeck werd besteld, zal vandaag! te water worden gelaten. De doopplech tigheid wordt verricht door mevrouw A. E. Dutilh-de Boek. echtgenote van mr. H. N. Dutilh. directeur van de Holland- Amerika Lijn. De Korendijk is een enkelschroef motorvrachtschip van 7200 ton draag vermogen. met een lengte van ongeveer honderdveertig meter en een breedte van ongeveer negentien meter. Het schip heeft vijf laadruimen met een ca paciteit van meer dan 400.000 kubieke voet. Het m.s. Korendijk, het laatste schip van een serie van vijf. zal in augustus in dienst worden gesteld. HILLEGOM Een moeder van vier kinderen, de 29-jarige mevrouw Kuys Nix uit Sittard, is gistermiddag in Hille- gom onder de gesloten bomen van een overweg doorgekropen en door de aan stormende trein van Roosendaal naar Amsterdam gedood Zij wilde een weg gelopen hondje pakken. Ok het wegverkeer heeft het afge lopen weekeinde slachtoffers gemaakt. Het zevenjarig zoontje van de familie J. Kersten in Groesbeek werd door een auto aangereden toen hij plotseling wil de oversteken. Hij overleed korte tijd later. De tien maanden oude baby van de familie Bos uit Hengelo werd gister avond gedood, toen een auto, waarin twee echtparen en vier kleine kinderen zaten, in Enschede tegen een boom botste. Het kind werd naar buiten ge slingerd. Met zijn bromfiets werd zaterdag middag de 53-jarige A. Bosch uit Vaas- sen bij het oversteken in Epe aangere den door een vrachtauto. In een zieken huis is hij overleden. Op de, Nieuwe Zijds Voorburgwal in Amsterdam werd zaterdagmiddag de 42-jarige kelner Gerrit Brus met zijn fiets gegrepen door een autobus van het gemeentelijk vervoersbedrijf. Hij was onmiddellijk dood. Vlak voor zijn woning in Bergen op Zoom botste zaterdagavond de 31-jarige bromfietser A. van Meer tegen de mo tor waarop zijn buurman reed. In het ziekenhuis is hij overleden. WIERINGERWERF, (A.N.P.) Za terdag is het tienjarige zoontje van de heer C. Schenk te Wieringerwerf, toen hij speelde op het land waar zijn vader aan het maaien was, met beide voeten in de balk van een maaimachi ne terechtgekomen. In ernstige toe stand werd de jongen naar het zieken huis in Alkmaar vervoerd waar hij kort na aankomst overleed. Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM. De heer Ph. A. Son- dervan, onder andere bestuurslid van de Nederlandse zionistenbond en directeur van de stichting Joods maatschappelijk werk te Amsterdam, is zaterdag overle den. Hij was 49 jaar. Zijn stoffelijk overschot zal vanmorgen Van onze Haagse redactie DEN HAAG. De stortplaats voor afval te Gouderak aan de Hollandse IJssel zal weer in gebruik worden genomen. Het is deze stortplaats van waaruit door afval van een chemi sche fabriek van de Shell te Pernis de Zuidhollandse binnenwateren zijn vergiftigd. Nu de oorzaak van de be smetting en de aard van het vergift zijn opgespoord, is het niet nodig het stortverbod voor alle afval langer te handhaven. Er zal wel scherper toezicht worden gehouden op de voorschriften en be paalde afvalprodukten van fabrieken zullen niet meer gestort mogen worden. DEN HAAG. Tweehonderd studen ten van de weerbaarheidkorpsen der universiteiten te Leiden, Delft. Amster dam. Utrecht en Groningen zullen voor de opperbevelhebber van de Navo, gene raal Norstad, te Parijs defileren, als onderdeel van de viering van het tien jarig bestaan van de Navo. Ook het muziekkorps van de Limburgse jagers zal aan het défilé deelnemen. Voor de studenten is bij hun bezoek op de Joodse begraafplaats te Muider- aan Parijs tevens plaats besproken voor berg ter aarde worden besteld. de Folies Bergère. Eigen nieuwsdienst GENÈVE De conferentie van Genève gaat vandaag liaar vierde week in en naar algemeen wordt aangenomen zal het een beslissende week worden. Steeds meer begint zich af te tekenen dat de vier ministers van buitenlandse zaken het eens zullen worden over een tijdelijke rege ling voor de kwestie-Berlijn, het vraagstuk dat als gevolg van de Russische voorstellen met betrek king tot die stad aanleiding is geweest tot de conferentie. Veel zal er niet veranderen, meent men in conferentiekrin- gen. Over het algemeen zal de toestand daar onveranderd blij ven, hoewel er op bepaalde punten misschien verbeteringen kunnen komen. De indruk overheerst hier dat de Russen inderdaad bereid zijn mee te werken aan het tot stand komen van een interimregeling voor Berlijn. Daar schijnt tijdens het overleg van de vier ministers achter gesloten deuren hard aan te worden gewerkt. Tijdens de semi-openbare bijeen komst van de ministers, dus in aan wezigheid van de Duitse adviseurs, die zaterdag ook nog is gehouden, leek er nog niet veel veranderd. Gromyko trok even hevig van leer als weleer tegen het westelijk standpunt. Hij noemde West Berlijn een centrum van spionageactiviteiten en kwam weer aandragen met zijn bekende onaan vaardbare oplossing: Maak van West Berlijn een vrije stad. Op de geheime bijeenkomst van za terdag schijnt Gromyko evenwel te hebben aangedrongen op een tijdelijke regeling voor de stad. De drie weste lijke mogendheden en de Sowjetunie moeten, zo meende hij, een symboli sche troepenmacht in de stad legeren. De westelijke landen blijven echter vierkant gekant tegen toelating van Russische troepen in hun sectoren van Berlijn. Vandaag komen de vier ministers opnieuw achter gesloten deuren bij een. Dat gebeurt in de villa van Gro myko; zaterdagavond hebben de mi nisters daar gezamenlijk gedineerd. Gromyko eiste zaterdag o.a. dat er een einde gemaakt wordt aan de uit zendingen van de met Amerikaans geld werkende radiozender RIAS in West Berlijn. Van Amerikaanse zijde in Genève heeft men hierop later ge reageerd met de mededeling, dat van een staken der uitzendingen geen spra ke kan zijn, maar dat het onder be paalde omstandigheden mogelijk is de uitzendingen te beperken. Ook uit wat de Britse en Franse ministers van buitenlandse zaken za terdag over Berlijn hebben gezegd valt op te maken dat er een compromisre geling in de lucht zit. Selwyn Lloyd verklaarde o.a. dat de toestand in West Berlijn niet alleen geen bron van conflicten is, maar volgens het weste lijke plan een voorbeeld kan zijn voor een vreedzaam naast elkaar bestaan. Couve de Murville zei het aldus: Wij willen geen wijziging van de be staande toestand, maar wij zijn bereid alles te onderzoeken wat de Sowjet unie in dit verband zal voorstellen. Eigen nieuwsdienst RIO DE JANEIRO/AMSTERDAM. De vliegtuigenfabriek Fokker heeft haar Braziliaanse nevenbedrijf zaterdag moeten sluiten. De technisch directeur van de vestiging in Rio de Janeiro, professor ir. E. van Emden, heeft de directie in Amsterdam op cfó hoogte gesteld van de sluiting, die het gevolg is van moeilijkheden met het Brazi liaanse ministerie voor luchtvaart. Ruim zevenhonderd arbeiders raken zonder werk. De Fokker industria aeronautica. s.a., gevestigd' op Galeao airport bij de Rio de Janeiro, kreeg in maart van dit jaar moeilijkheden met het Braziliaanse ministerie voor luchtvaart, voorname lijk over betalingen en de uitvoering van het contract voor de bouw van les vliegtuigen voor de luchtmacht. Het contract werd zes jaar geleden getekend. Fokker zou twee maal hon derd vliegtuigen leveren van verschil lende types. Fokker heeft bijna hon derd toestellen afgeleverd en was op het afleveringsschema voor, hetgeen door de Braziliaanse luchtmacht ech ter wordt bestreden. Het ministerie komt nu de betaling niet na van honderd miljoen cruzeiros (De cruzeiro is gezakt tot drie cent). Fokker-Rio heeft bij d'e Braziliaanse autoriteiten een financieel concordaat aangevraagd, een vorm van surséance van betaling. Eigen nieuwsdienst Vermoedelijk hebben de Nederland se vissers de commandant van de Meppel een tip gegeven. De mijnen veger stoof in volle vaart op het groepje Duitse scheepjes af. De Duitsers waren overrompeld. De schippers van de Duitse bodem beweerden dat zij veertien vadem diep hadden gevist en nooit zo dicht onder de kust konden zitten. Het baatte hun niet. Hun zeekaarten waren in orde, dus zij hadden beter kunnen weten. In kiellinie voeren de zeven Duitse schepen de Fladengrund, de Kathe Heisier, de Anne Marie, de Rudolf Hermann, de Godewind en de Kehr- wieder uit Heiligenhafen en de Peter von Danzig uit een andere Oostzeeha ven in Sleeswijk-Holstein: Travemünde Den Helder binnen, terwijl de Mep pel een oogje in het zeil hield. De Duitsers stelden onderweg radio grafisch hun rederij in Kiel op de hoogte van het gebeurde. Aanvanke lijk werden de schepen in de nieuwe haven afgemeerd; later werden zij ver haald en vastgelegd achter de veilig Tot werkeloosheid gedoemd wach ten de Duitse vissers in de haven van Den Helder. afgesloten Vice-admiraal H. C. W. Moormanbrug. De bruggewachter kreeg DEN HELDER. Verleid door de zo begeerde, modder vette zandspiering hebben ze ven Duitse vissersschepen zich het consigne/Voor de "Duitsers blijft dé binnen de Nederlandse territo riale wateren dwars van Kat wijk gewaagd. Hr. Ms. mijnen veger Meppel heeft de vissers zaterdagmiddag op heterdaad betrapt, aangehouden en opge bracht naar Den Helder. Volgens Nederlandse vissers hadden de Duitsers zich al vaker vlak onder de kust gewaagd. Als het politievaar- tuig Hr. Ms. fregat Hermelijn dan na derde, vertrokken zij ijlings. De Nederlandse vissers verdienen deze dagen een goede boterham in het gebied waar de Duitsers visten. De vangsten zijn bijzonder groot. Advertentie BINNENVERINGBED HAZET-FABRIEKEN ZEVENBERGEN f/omlwill brug dicht. Woedend ijsbeerden de Duitsers over de steiger van Den Helder. „Zij heb ben het alleen maar gedaan omdat wij Duitsers zijn," meenden zij, „maar we zullen wel eens zien Zij zagen voorlopig echter niets. Ken nelijk wist men in Den Helder niet goed hoe de zaak moest worden aan gepakt. Er was niemand, die al eens eerder met het bijltje had gehakt. De wet, die het vissen binnen onze ter ritoriale wateren verbiedt, dateert van 1889. Ten slotte kreeg de gemeentepolitie van Den Helder de opdracht de zaak te regelen. Dat konden de Duitsers moeilijk verkroppen. Zij wilden niet door een landrot, maar door een „eer lijke zeeman" worden gehoord. Vannacht zou de lading van de Duitse schepen worden gelost en met machtiging van de officier van justi tie worden verkocht. De vissers moe ten een waarborgsom van driehonderd gulden per schip betalen plus de vijf honderd guden geschatte waarde van het vistuig, dat volgens de wet in be slag genomen dient te worden. De Nederlandse vrachtboot Westpolder en het Zweedse schip Cecilia zijn gis teren in een dikke mist in het Kanaal met elkaar in aanvaring gekomen. Di Westpolder meet vierhonderd ton en is eigendom van de n.v. stoomvaartmaat schappij Rotterdam. De boeg is aan stuurboord beschadigd. ,_i> liun cabines gezeten waren de aapjes Able en Baker het afge lopen eckeinde in Washington het middelpunt van een persconferentie. Links ziet u Baker, boven op haar kleine cabine, en rechts Able, die veel groter dan Baker is en dus een grotere cabine had. DJAKARTA (UPI) De Indonesische constituante heeft zaterdag in eerste stemming het voorstel van president Soe- karno tot wederinvoering van de grondwet van 1945, verworpen. Er werden 199 stemmen tegen uitge bracht en slechts 269 voor, hetgeen niet voldoenó'e is voor de tweederde meer derheid, die voor aanneming van het voorstel vereist is. Premier Djuanda heeft dit weekeinde besprekingen ge voerd met de leiders van Islamitische groepen. Vandaag wora't de tweede stem mig gehouden. Werk van pyromaan? Eigen nieuwsdienst SOEST. Met de kreet: „Kom er uit, je hele huis staat in brand", wekte zaterdagnacht om kwart voor drie een onbekende man het echtpaar W. Tol boom aan de Beukenlaan te Soest. Een deel van het rieten dak brahdde. Wat later sloegen, honderd meter ver der, de vlammen uit een hooischuur. Nog dezelfde nacht is de onbekende aangehouden, verdacht van brand stichting. Het was de 45-jarige metse laar J. J. D. uit Soestdijk. In de buurt dacht men met schrik aan de tocht, die enige tijd geleden een pyromaan maakte langs een groot aantal boer derijen in de buurt van Gouda. Terwijl de heer en mevrouw Tolboom nog bezig waren hun acht kinderen enkele sliepen onder het brandende dak naar buiten te brengen, zagen zij de geheimzinnige figuur, die hen had gewaarschuwd, er op de fiets van door gaan. Een brandweerwagen, op weg naar het huis van de familie Tolboom, veranderde van koers toen de bemanning de brandende hooi schuur bemerkte. Zowel bij de woning als bij de schuur bleef de schade be perkt. Een garagehouder ontdekte later de metselaar met zijn fiets op de Laan straat, dicht bij de hooischuur. Hij was onder invloed. Hoewel hij ontkent meent de politie in de gevonden af drukken van schoenen en fietsbanden genoeg aanwijzingen te hebben om hem voor de officier van justitie te kunnen leiden. SAS VAN GENT. De 12-jarige Frans Duister uit Sas van Gent is zondagavond even na negen uur op de Westkade plotseling dood gebleven. Hij speelde met vriendjes en viel plotseling tegen hen aan. De jongens vielen op straat. Frans Duister stond echter niet meer op. Een arts consta teerde de dood. De jongen was al enige malen aan het hart geopereerd. De laatste tijd ging alles echter goed, meende men. Opvolgster van Queen Mary ivordt 80.000 ton Van onze correspondent LONDEN. De opvolgster van de 81.257 ton metende Queen Mary, die aan vervanging toe is, zal opnieuw een van de grootste schepen ter we reld worden. Zij zal 80.000 ton me ten, zo is gisteren op de jaarverga dering van Cunard Line bekend ge maakt. Velen waren verbaasd want algemeen werd een schip verwacht van tussen 60.000 en 50.000 ton. Het nieuwe schip, waarvan de naam nog niet vaststaat, zal pas over vijf jaar in dienst worden gesteld en voor lopig niet worden voorzien van een kernreactor. Wanneer later een opvolg ster wordt ontworpen voor de Queen Elizabeth zal men overwegen of het mogelijk is, dat schip voort te laten stuwen met behulp van kernenergie. De voorlopige afmetingen van het nieuwe schip, vergeleken met de maten van de Queen Mary, zijn de volgende: lengte 990 voet (1010), grootste breedte 116 voet (118) en diepgang 30 voet (39). Kruissnelheid 30 knopen tegen de 28,5 van de Queen Mary. HARLINGEN. De houten viskotter Helgoland S.O. 289 uit Travemünde is om twee uur zaterdagnacht op het wrak gevaren van de Equador, d'e in 1957 verging op de Westergronden bij Vlie land en Terschelling. Hij kon op het nippertje de haven van Harlingen bin nen worden gesleept. Op de noodseinen van de vissersboot antwoordde de sleepboot Stortemelk van de rederij Doeksten op Terschelling, dat zij binnen een uur zou kunnen komen. Volgens de kapitein van de kotter zou dat te laat zijn. Daarom voer van Terschelling ook de reddingboot Brandaris uit. Nog voor men bij het schip was, kon men uit een sloep drie van de vier bemanningsleden aan boord nemen. De kapitein, de 42-jarige E. Sihmel uit Lübeck, was nog aan boord van het zinkende schip. Er werden pompen aangebracht en het lukte de kotter drijvend naar de haven van Harlingen te slepen. De 35.000 kilo spiering, die aan boord waren, zijn met een auto naar Bremen vervoerd. DEN BOSCH. Prof. dr. J. E. de Quay zal op 5 en 6 juni zijn twaalf en half jarig ambtsjubileum als Commissa ris van de Koningin in de provincie Noordbrabant vieren. Hij neemt dan te gelijk afscheid als zodanig. In het Casino in Den Bosch zal za terdag. 6 juni. om half elf 's morgens een algemene receptie worden gehouden. GENÈVE (Reuter). Israël is met overweldigende meerderheid toegelaten als 41ste lid van de G A T.T., de al gemene overeenkomst voor tarieven en handel. Er werden 32 stemmen vóór de toelating uitgebracht. Indonesië stemde tegen; Pakistan onthield zich van stem ming. Na de stemming nodigde de voorzitter de Israëlische delegatie uit haar plaats aan de conferentietafel in te nemen: naast de Indonesische gedelegeerden. O Het K.N.M.I. in De Rilt berichtte gisteravond om 23.15 uur: Veranderlijke be wolking en slechts op enkele plaatsen enige regen. Vrij warm. Zwakke tot matige wind tus sen west en zuid. MIESJE: Een goed begin (van de maand) is het halve (was-) werk! J)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 1