Plannen voor nieuwe stad
voor 175.000 mensen
SKODA OCTAVIA
KRYPTOGRAM
ROTTERDAM BOUWT UIT
NAAR HET OOSTEN
MET EEN PAK RIJST
IN DE HAND
CHEMISCHE INDUSTRIE KOMT
STEEDS STERKER NAAR VOREN
Uitslagen dammen
te Stavenisse
reis om de wereld
u
HOOGBOUW EN LAAGBOUW
EERSTE BEGIN AL GEMAAKT
Zaterdag 30 mei 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 12
Verf deskundige
wil er ons
gekleurd
op zetten
Dr. W. H. van den Berge
staatssecretaris van
financiën
%etdf|ceulced^fi;
Goudgeel
Krab, wijn
Met een vork
Bijzonder geschikt
VERKLARING
EENGEZINSHUIZEN
GEMENGDE BEBOUWING
HOOGBOUW
BEBOUWDE VOORZfENlNGS GEB.
TERREIN VOOR RECREATIE
jUlllJ BEDRIJFSTERREINEN
BEGRAAFPLAATSEN
u SPOORLIJN N.S.
STATION N.S.
SNElVERVOERTRAci
GEMEENTEGRENS
10p0mtr.
ROTTER DAM-CAPE.LLE
STRUCTUURSCHEMA
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM. De Nederland
se weggebruiker zou er bijzonder
bij zijn gebaat, wanneer men wat
meer kleur in het verkeer bracht.
Waarom moet het asfalt van onze
wegen altijd zwart of grauw-grijs
zjjn? Waarom zou men het beeld
van de straten en rijkswegen niet
wat opfleuren?
Dat zijn vragen van de heer G. J.
Captijn, die als kleurendeskundige
bij de firma Vettewinkel een bijna
revolutionair plan heeft ontworpen.
De man van de kleuren ontvouwde
zijn plannen gistermorgen in het
Amsterdamse I.C.C., waar de direc
tie van Vettewinkel een feestelijk
tintje gaf aan de viering van het
150-jarig bestaan van de fabriek.
Vele automobilisten, zo meent de
heer Captijn, verliezen kostbare
tijd wanneer zij een vreemde stad
moeten doorrijden. Om dat euvel
te verhelpen zou men de hoofd
wegen, die de stad op de snelste
wijze doorkruisen, wit kunnen
schilderen.
Het plan omvat verder het met
een oranje kleur aangeven van de
parkeerplaatsen. De plekken waar
een parkeerverbod geldt, zou men
zwart of donkergrijs kunnen ma
ken. Een inrijverbod zou op kleur
rijke wijze kunnen worden aange
geven met donkerrood, de grote
rijkswegen kunnen met een zacht
geel worden opgevrolijkt en bij de
oversteekplaatsen voor voetgangers
zou in dit kleurenschema hardgeel
het best passen.
De heer Captijn, die zijn kleuren-
plan binnenkort aan een aantal
verkeersdeskundigen zal voorleg
gen, is ervan uitgegaan, dat een
gekleurd wegbeeld de veiligheid
kan bevorderen. Naast de verleven
diging van stad en land zouden
zijn kleuren dus een verkeerstech
nische functie verkrijgen. Want de
kleur, zo meent hij, is een machtig
medium waarvan eigenlijk nog
steeds niet voldoende gebruik
wordt gemaakt.
DEN HAAG Dr. W. H. van den
Berge is met ingang van 27 mei be
noemd tot staatssecretaris van finan
ciën. Hij heeft deze functie al eerder
bekleed, nl. van 1 februari 1953 tot 13
oktober 1956.
Dr. Van den Berge, die niet is aan
gesloten bij een politieke partij, was
sinds 5 november 1956 regeringscommis
saris voor de belastingen.
NEW YORK (Reuter). Richard'
Willis, de 51-jarige schrijver van thril
lers is in zjjn kamer door een onbekende
doodgeschoten.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM Ten oosten van Rotterdam is een nieuwe
,,stad" geprojecteerd. Een stad, die 175.000 mensen zal kunnen
opnemen. Een stad met 56.000 huizen, met winkels en met thea
ters. Een stad, groter dan het huidige Eindhoven.
Een allereerste begin met de uitvoe
ring van het plan is al gemaakt. Over
25 jaar zal het hele project gereed Zijn.
De polders ten oosten van de Kraling-
se plas zullen dan zijn volgebouwd, tot
de oostgrens van Capelle aan den IJs-
sel toe.
Rotterdam moet de komende tientallen
jaren aan de rechter Maasoever ruimte
vinden voor ongeveer 80.000 huizen.
Uitbreiden naar het noorden gaat niet
meer, want er moet een groenstrook
blijven tussen de Rotterdamse agglo
meratie en Delft. Een uitbreiding naar
het oosten komt aaarna het eerst in
aanmerking.
Een dergelijke ontwikkeling zal een
tegenwicht vormen voor de sterk naar
het westen gerichte groei van de Nieu
we Waterweg-agglomeratie en zal daar
door ten goede komen aan een even
wichtige ontwikkeling van het centrum
van Rotterdam. Ook wordt door een
nieuwe stad ten oosten van Rotterdam
de band van steden Vlaardingen-Schie-
dam-Rotterdam logisch voortgezet.
Het bleek niet mogelijk alleen op Rot
terdams gebied in de behoefte aan
bouwterrein te voorzien. Het gemeen
tebestuur van Roterdam is daarom
gaan overleggen met het gemeentebe
stuur van Capelle aan den IJssel en
als resultaat daarvan hebben beide be
sturen samen een structuurschema la
ten opstellen voor de nieuwe stads
wijken. Dat is gebeurd door de Dienst
van Stadsontwikkeling en wederop
bouw van Rotterdam en door het In
stituut stad en landschap van Zuid-
Holland.
Samen hebben die twee diensten een
plan opgesteld voor een stad van 49.500
huizen, later uit te breiden tot 56.000
huizen.
Het gebied voor het nieuwe stads
plan zes en halve bij vier en halve
kilometer wordt in het westen om
sloten door de weg van Rotterdam naar
de weg Den Haag—Utrecht, in het zui
den door de Nieuwe Maas en de Hol
landse IJssel, in het oosten door een
nieuw aan te leggen spoorbaan (onge
veer de oostgrens van Capelle aan den
IJssel), in het noorden en noord-oosten
door de Rotte en de grens Rotterdam
Zevenhuizen. Dwars door het gebied
loopt de grens van Rotterdam met Ca
pelle aan den IJssel.
De opbouw van de woongedeelten
van het nieuwe stadsplan is gedacht
met toepassing van alle thans bekende
woonvormen. Er komen gedeelten met
een gemengde bebouwing etage
woningen in drie en/of vier lagen met
een percentage eengezinshuizen (58,5
pet.), gedeelten met alleen maar een
gezinshuizen (30,2 pet.) en gedeelten
met hoogbouw van minstens acht woon
lagen (11,3 pet.).
In het centrum van de woongedeelten
komt een stadscentrum met winkels,
theaters, grote magazijnen, kerken,
scholen, enz.
De nieuwe „stad" zal door een net
van wegen worden doorsneden. Een paar
grote wegen oost-west zullen voor de
wegverbinding met Rotterdam zorgen.
Daarnaast is in het noorden van de
stad in de spoorlijn RotterdamGouda
een station geprojecteerd. Over de mo
gelijkheden van een métrolijn valt nog
niets te zeggen.
Bij de februarivloed van 1953 is ge
bleken dat Schielands Hoge Zeedijk,
die behalve Schieland ook het verdere
vasteland van Zuid-Holland tegen over
stromingen moet beschermen, niet vol
doende veiligheid biedt, zeker niet voor
een dichtbevolkt gebied.
De stormvloedkering in de Holland
se IJssel heeft de te beveiligen lijn al
sterk verkort. Van de stormstuw tot
de Oude Plantage in Rotterdam zal
een waterkering worden verkregen
door een strook van driehonderd meter
breed op te spuiten tot vier meter bo
ven NAP.
De gemaakte plannen zijn allemaal
van technische aard. Aan de bestuurs-
kwesties is men nog niet toegekomen.
Die zullen niet gemakkelijk zijn op te
lossen. De nieuwe stad komt immers
ten dele op het gebied van Rotterdam,
ten dele op dat van Capelle aan den
IJssel. Ook een naam voor de nieuwe
stad moet nog worden bedacht.
Tegenover de stormstuw is men al
begonnen met de aanleg van de aar
den baan van een van de wegen. Ver
der is het buizennet voor het opspui
ten van een paar percelen grond al
aangelegd. Volgend jaar begint de hui
zenbouw.
Vijfhonderd woningwetwoningen van
het Rotterdamse contingent, gebouwd
op terrein van Capelle aan den IJssel
zullen de eerste huizen van de nieuwe
stad worden.
Eigen nieuwsdienst
AMSTERDAM. - De chemische in-
lustrie zal in steeds sterker mate de
ndustriële ontwikkeling van een land
>epalen Is haar plaats van oorspron
kelijk naast de andere industrieën al
vrij centraal komen te liggen, zodat
zij vergelijkbaar is geworden met die
'.'an de metaalindustrieën, straks zal zij
log sterker dan deze naar het middel-
'urit ooschuiven. De chemische indus-
rie zal zich steeds sneller uitbreiden
>n vernieuwen.
Aan deze passage in het jaarverslag
1958 van de Vereniging van de Neder
landse chemische industrie werd giste
ren door de voorzitter, de heer D. de
Jong, in zijn jaarrede toegevoegd dat
de chemische industrie meer dan de
meeste andere industrieën gevoelig is
voor veranderingen in het industriële
klimaat, omdat zij zo bijzonder kapl-
taalbehoeftig is voor haar uitbreidingen.
De reeds aanzienlijke gemiddelde in
vestering per werknemer stijgt van
jaar tot jaar.
De heer De Jong sprak de hoop. en
de verwachting, uit dat de overheid al
haar invloed zou aanwenden om het
industriële klimaat in ons land goed
te leggen. Anders zouden wel eens uit
breidingen bij onze buren kunnen ko
men in plaats van in eigen land, voor
al nu deze buren straks onze markt
ook de hunne zullen kunnen noemen.
Voorts drong de voorzitter aan op zo
veel mogelijk samenwerking. Die zal
er ook meer moeten komen met de toe
leveringsbedrijven.
door J. B. Th. Hugenholtz
DE in Tsjechoslowakije geproduceerde Skoda heeft een groep fervente
aanhangers terwijl hjj anderen onverschillig laat. Daarin begint nu
verandering te komen. Het is en blijft een wagen met tegenstrijdig
heden maar wie hem zoals ik enige tijd bereden heeft, zal als be
langrijke voordelen van de Octavia kunnen noteren: a. een bijzonder
goede en felle motor, b. goede wegligging en c. een bijzonder stevige con
structie. Qua uiterlijk lijkt de Octavia veel op zijn voorganger; de ingeperste
lijn in de zijkant van de carrosserie geeft een vlot uiterlijk en de versiering
is uiterst sober; voor- en achterruit zijn uitwisselbaar en de neus van de
Octavia vertoont een eenvoudige grille met een chroom dwarsstrip (zie
foto). Kortom het uiterlijk is eenvoudig, netjes en doeltreffend.
DE in een geëmailleerd' dashboard
gemonteerde instrumenten om
vatten een centrale speedometer
met controlelampjes in de onderste
helft van de wijzerplaat, links een ben
zinemeter en rechts een thermometer.
Links zit een contactslot en een lang
handle voor de richtingslichten. Rechts
van de instrumentengroep een rij druk
knoppen voor ruitenwisser etc. en een
knop voor de zeer sterke koplichten die
een voet-dimknop hebben. Op de ver
stelbare voorbank met 2 rugleuningen
heeft men goede been- en hoofdruimte.
Een nadeel is de wat breed naar bo
ven uitlopende hoekpilaar van de voor
ruit die nogal wat zicht wegneemt en
wel smaller zou moeten zijn. Ook de
ruimte achterin is voldoende en de be
kleding eenvoudig maar sterk.
TT ET stuurwiel heeft een claxonring.
De claxon zelf klinkt wat blikkig
maar is wel doordringend. Onder het
dashboard huist een prima kachel die
in koud weer een grote hitte kan pro
duceren. Alleinzittenden hebben een
armsteun in het portier. Achter de
achterbank kan men in een verdiepte
ruimte kleine pakjes bergen. De kof
ferruimte is behoorlijk en in de spon
ning van het linker-achterportier vindt
men een handle dat deze ruimte ont
sluit. De tankdop heeft een Lips-slot.
De 1089 cc kopklepmotor die 43 pk
geeft, is robuust gebouwd al is de af
werking van het geheel onder de motor
kap naar Westerse begrippen ietwat
ruw. Hij is echter onvermoeibaar en
trekt flink door.
HET chassis heeft een centrale ko
ker en de voorvering is onafhan
kelijk met schroefveren. Van ach
teren is de vering eveneens onafhanke
lijk met pendelassen en een bovenlig
gende dwarsveer. Schokbrekers zijn
rondom telescopisch.
De besturing is vrij direct en accu
raat. Op het Circuit van Zandvoort
waar de Skoda aan een rondetijd van
2 min 43.2 wist te komen hetgeen voor
een 1100 cc het mooie gemiddelde van
92.5 km is, was de ligging ook goed,
hoewel iets aan de harde kant. Ditzelf
de merkte ik ook op de gewone wegen,
maar zelfs op de allerslechtste wegdek
ken zoals bijvoorbeeld op de Lange
Herenvest in Haarlem, welk wegdek
met zijn ronde keien en slechte klin
kers nauwelijks die naam verdient gaf
de Skoda geen enkele rammel of piep
geluid ten beste en dit bevestigt weer
haar reputatie van zeer sterke en so
lide bouw.
DE versnellingen schakelden wat
zwaar maar de verhoudingen la
gen goed hetgeen uit de goede
acceleratietijden blijkt (alleen boven
90 viel deze af)doch de bak zelf
maakte vrij veel lawaai en produceer
de een gierend geluid alsof het fraisen
van de tandwielen veel te wensen over
liet. Naar ik vernam is echter een spe
ciale tandwielfrais-machine uit Ameri
ka naar de fabriek onderweg en dus zal
dit geluid uit de versnellingsbak binnen'
kort wel tot het verleden behoren.
Zoals u uit de beschrijving kunt op
maken is de Skoda een wagen met zeer
tegenstrijdige eigenschappen: enerzijds
de rauwe afwerking van een en ander,
en het zeer eenvoudige interieur; an
derzijds een sterkte en soliditeit en ook
op zeer slechte wegdekken geen enkele
rammel.
ENERZIJDS een wagen met niet
al te veel comfort, anderzijds
een wagen die op lange afstanden
en in druk verkeer prettig in de hand
ligt en met zijn felle motor zeer goed
uit de voeten kan, zodat het beslist ple
zierig rijden met hem is, al is hij be
slist niet stil te noemen.
Ik reed ln een paar dagen ruim 500
kilometer met de Skoda en lk heb de
indruk dat het een zeer sterke en ge
makkelijke gebruikswagen is waar men
urenlang flink op kan „trappen" zoals
dat heet.
Wat meer attentie voor afwerking en
kleine détails (zoals een raamhandle
voor de ruiten dat ongeveer bij de elle
boog zit en waar men moeilijk aan
draaien kan) en een wat „stillere"
bak zouden deze sterke maar toch ook
wel vlotte 1100 nog attractiever maken.
ROAD-TEST No. 145
GEGEVENS: Merk: Skoda, type:
Octavia, model: 2-deurs coach.
Motorinhoud: 1089 cc. Boring: 68
mm. Slag: 75 mm. Aantal cylin
ders: 4. Kleppen: kopkleppen.
Vermogen 43 pk. Gewicht van de
wagen: 900 kg. Wegenbelasting
I 20,— per 3 maanden. Aantal ver
snellingen: 4. Schakeling: op
stuurkolom. Bandenmaat 5.50 x 15.
Merk banden: barum. Druk vóór:
22 lbs.: achter: 24 lbs. Remmen:
hydraulisch. Elektrische installatie:
12 V. Inhoud tank: 32 L. Afmetin
gen. Lengte: 406.5 cm. Breedte: 160
cm. Hoogte: 143 cm. Wielbasis: 240
cm. Spoorbreedte vóór: 121 cm;
achter: 125 cm.
PRESTATIESAcceleratievermogen
door de versnellingen: 040 km:
4.5 sec.; 0—60 km: 8.8 sec.; 0—80
km: 15.7 sec.; 0100 km: 30.6 sec.
Acceleratie in 3e en 4e versnelling:
3060 in 3: 6.8 sec.; 3060 in 4:
11.7 sec. 'Maximum snelheid:
125 kmpu. Staande mijl door
de versnellingen (402 m.) 23 sec.
Correctie teller: 60 op teller is:
60: 80 op teller is: 78. 1 Ronde
Circuit v. Zandvoort in 2 m. 43.2
sec.: 92.49 kmpu. Remweg van 60
kmpu tot 0: 16 m.
VERBRUIK: Benzine: 11 4 12 km
op 1 L. Omstandigheden: Mooi
droog weer. Weinig wind. Droog
wegdek.
PRIJS: f 5695.Importeur: ra. En-
gelbert, Theresiastraat 145, Den
Haag.
DIVERSEN: Motor: 8/9. Versnel
lingsbak 7. Acceleratie: 7/8. Rem
men: 7. Vering: 7/8. Wegligging: 8.
Comfort: 7. Afwerking: 6/7. Be
sturing: 7.
STAVENISSE Uitslagen damcompe-
titie te Stavenisse: Junioren: W Vermaas
A. Riedijk 2—0; A. van Haaften—R.
Moerland 2—0; C. GaakeerA. Riedijk
1—1; J. PotappelF. Keur Az. 0—2; F.
Keur Lz.R. Moerland 02; I. Potappel
A. van Haaften 11; C. Gaakeer—F. Keur
Az, 20; R. MoerlandF. Keur Lz 1L
Senioren: K. van OeverenA. Stoutjes-
dijk 02; H. PriemA. J. van Oeveren
20; Jo van OeverenM. Wesdorp 20;
J. J. BosloperW. Quaak 02; A. Moer
landJ. Dijke 0—2; Sj. VermaasG. de
Rijke 20; A. StoutjesdijkW. Quaak
02; Jo van OeverenKo van Oeveren
11; A. MoerlandH. Priem 02.
NADAT WIJ VORIGE MAAL samen op reis zijn ge
gaan zou ik u nu erg graag meenemen met een
pak rijst in de hand en zien wat we daarmede in een
paar landen in dit jaargetijde kunnen heieven.
Ik wilde beginnen met u een rijstgerecht te geven, dat u
in Portugal in elk restaurant, op elk banquet of minder offi
ciële ontvangst, ja ook in elk kroegje „tipico" zoals ze het
daar noemen wordt geserveerd. Rijst is daar, zoals bij ons
de aardappels, het populaire basisgerechthetgeen u
vooral begrijpt als u urenlang de rijstvelden bewondert als
u dit land doortrekt. Natuurlijk is het weer zo, dat je, als
iedere dag een rijstgerecht de hoofdschotel vormt, de echte
malse goedgebakken Hollandse biefstuk tot een soort droom
beeld promoveert. Maar, daar dit rijstgerecht werkelijk bijzon
der lekker is, wil ik u het recept ervan toch niet onthouden.
Arroz a Valenciana: Voor zes
personen hebt ge nodig: 1 malse
braadkip, 1 pak rijst van 1 pond, ons
ham, 1 ons worst (stukjes Gelderse
worst), 14 ons mager spek, 1 pond ge
kookte mosselen met pl.m. 1 glas kook
vocht, 14 pond tomaten, 2 paprika's, 1
grote ui met een teentje knoflook, 14
pond doperwten (in gedopte toestand
gewogen), 1 volle eetlepel gehakte
peterselie, 1 laurierblad, een mespuntje
gemengde kruiden, 4 eetlepels fijne
olie, zout en wat cayennepeper.
Ziezo we zetten direct al de
olie op en als deze heet begint te
worden fruiten we er achtereen
volgens lichtgeel in: de gesnipperde
ui met paprika's, de geschilde in
stukjes gesneden tomaten met de
in kleine stukjes gesneden ham en
spek, het fijngestampte teentje
knoflook met alle kruiden inclusief
het laurierblad. Dan tot slot komen
er de in „kleine" stukken gesneden
rauwe kip bij met de mosselen en
doperwten. Laat al deze ingrediën
ten goudgeel voorden en hun pittige
geur door uw keuken verspreiden,
dan pas doet ge er in bescheiden
mate zout en wat cayennepeper bij
en als laatste daad de rijst met het
mosselenkookvocht en indien nodig
nog wat water. De rijst moet tot
slot drooggekookt zijn en natuurlijk
is de kip dan ook net gaar. Het
geheel moet er glimmend van de
olie uitzien en mag vooral niet
droog op tafel komen.
serveert de rijstschotel het best in
de pan waarin u gekookt hebt en
garneert de bovenkant met de ge
hakte peterselie, enige even in olie
gebakken sliertjes verse paprika
liefst rood en groen, en als u
het als feesteten geeft bak dan in
de olie mee: enige stukken kreeft,
krab of inktvisjes uit blik. En ser
veer hierbij dan eens een heerlijk
glas koele witte droge wijn. Ik denk
wel dat u hiervan zult smullen. Ik
weet momenteel niet eens of wij
in ons land al verse doperwten te
gen een aannemelijke prijs kunnen
kopen.... uit blik is ook best, maar
die mogen dan pas op het laatste
moment er voorzichtig met een
vork doorheen geroerd worden. Na
deze Portugese uitspatting neem ik
u mee naar Italië alwaar wij gaan
smullen van een heel andere rijst
schotel en wel de
RIJST met pikante toma
tensaus en asperges:
reken op ZVi ons rijst met de in
houd van een heel klein blikje to-
matenpurée aangeroerd met een
volle eetlepel olie en het sap van
een grote citroen met een theelepel
suiker, cayennepeper en zout. Hier
bij komen dan nog 1 pond gekookte
asperges en een eetlepel gehakt
groen. Dit is voldoende voor 4 per
sonen.
Kook de rijst volkomen droog op
de u bekende wijze en roer er dan
dit mengsel doorheen-: fruit in 45
g margarine een fijngesnipperde
ui met de gehakte peterselie en als
deze ingrediënten mooi van kleur
zijn geworden roert u er uw toma
tensaus doorheen. En dit lekker rui
kende mengsel roert u met een vork
door de gekookte rijst er wei zorg
voor dragend dat u de mooi gave
korrel niet kapot roert. De asperges
zijn, als ze vers zijn, gaar gekookt
of als ze uit blik zijn, heet ge
maakt in wat boter. Ge hebt er de
punten uitgezocht en apart gehou
den. De rest van de vingerlange
stukjes roert u door de rijst en
maakt van dit gerecht een bergje
op een warme schotel. Erop in
een krans legt u de aspergepun
ten en garneert met een paar plak
ken tomaat en wat blaadjes peter
selie. En serveer hierbij dan eens dit
Portugese roerei.
/NVOS mexidos el salsi-
chas: reken per persoon twee
eieren die ge losklopt met peper,
zout en wat gehakte peterselie.
Erdoorheen roert ge één in plakjes
gesneden frankforter worst (ik be
doel zo'n dubbel stel!!!) en dit
mengsel laat ge in 15 g margarine,
die vrij heet is geworden, zonder
kleur te krijgen, langzaam onder
voortdurend roeren stollen. Wil er
wel om denken dat de worsten al
gezouten zijn, dus oppassen met
zout. Daarentegen is wat cayenne
peper of paprikapoeder in dit ge
recht zeer aan te bevelen.
Ziezoe dit is het dan voor van
daag; ik kom natuurlijk weer bij u
terug en wens u smakelijk eten.
mlcky woodhouse.
HORIZONTAAL
1 Geen grappie, voor zo'n dier geen
graffie (7).
6 Geen „maren"! Hier werd eens een
Duitse opmars gestuit (5).
9 Minos' dochter geeft lied en leidraad
ter ere van Theseus' redding (4).
10 De vette prima-donna onzer groot
ouders (7).
11 In een rondo geeft hij zijn harte-
bloed (5).
12 Een boze demon geeft nauwkeurig gijn
gewicht aan (4).
13 Het is al Erato wat de klok slaat,
zelfs in den beginne vindt men haar
hierin terug (7).
14 Deed deze moeder „het ei op de bon"
nu letterlijk van smart verstenen?
(5).
16 Laat de Faam trompetten. Is de
braam nu krachtig? (15).
20 Wie dit puur genoegen weet te ge
nieten ontbeert weinig (10-5).
23 Al te langdurig leed maakt onbuig
zaam (5).
25 In dit schoeisel gaat geen boer in
lompen (7).
28 Daar vindt men het ware karakter
in (4).
29 in die schone tuin en hof kan ik pas
te kennen geven wat ik, niet u, voel
en denk (5).
30 Het is al aarde waarover deze heer
ser van het luchtruim zweeft (7),
31 Met spoed dan is het goed (4).
32 Het is uitgesloten dat men een vrou
welijke ree voor een grauwe erwt
zou aanzien (5).
33 Gun zo'n aartsprutser dat hij in dé
knel komt en verhinder het hem niet
'7).
VERTICAAL
2 De apotheose van „la reine de paix"
(5).
3 Houd hem in de gaten bij het ver
keer (5).
4 Se non e verewanneer alles
over het atoom bluf is, dan moet dit
blijken uit dit witboek (9).
5 Ik ruk de kerk er af en dan „Ad
fundum" (5).
6 Nona Dam is de naam van mijn
meesteres (7).
7 O, voer in elke verwijzing, maar in
de marge (7).
8 Wanneer men alle fatsoen kwijt is
(11)
13 In de geestdrift van de strijd slaat
ten slotte het uur(11).
15 Na man komt vrouw, na de vrouw
het brood, het wonderbrood (5).
17 Hoe heet Keizer Kareis hond? (3).
18 Mijden van anderer leed is ondoen
lijk; het kan verkeren (9).
19 Laat de oude rusten in de sloot (3).
21 Stde kever zit verscholen (7).
22 Is er manco, dan wordt het een aan
doenlijke geschiedenis (7).
24 Houd je strak, al kost het bitter wei
nig (5).
26 Op de kermis een malle (5).
27 Dat „ge-tea" duurt te lang op die
verdieping, ik ga maar /ast (5).
KRUISWOORDRAADSEL
OPLOSSING
Horizontaal: 1 zegge; 5 kapok; 8 ra
bat; 12 euvel; 13 roede; 14 Malta; 16
areka; 19 netto; 21 Eris; 22 profaan-
24 room; 25 lid; 26 stem; 27 sier- 29
nop; 30 kat; 31 abt; 33 toe; 35 alver;
37 snoes; 39 eland; 42 etage; 44 turen-
46 grot; 47 argwaan; 48 mier; 49 ven:
du; 51 Golem; 53 stere; 55 mirre; 58
anode; 60 set; 62 ski; 63 vat; 64 bah;
66 rite; 68 been; 70 das; 72 arak; 74
parabel; 76 raat; 77 talie; 79 nemer;
80 regie; 81 melig; 82 spade; 83 klank;
84 onnet; 85 menen.
Verticaal: 1 zemel; 2 gelid; 3 guts;
4 Eva; 5 klare; 6 poef; 7 kraai; 8 ren;
9 ader; 10 beton; 11 tromp; 15 Ariël;
17 roman; 18 kaste; 20 toorn; 22 PTT;
23 net; 26 Sara; 28 roer; 30 ketters; 32
bolwerk; 34 element; 35 Argus; 36 ver
ve; 37 serum; 38 stage; 40 animo; 41
derde; 43 Gad; 45 UNO; 50 neer; 52
laan; 54 tiara; 56 Isere; 57 ribbe; 59
draai; 61 tip; 63 vel; 64 batik; 65 hal
ma; 67 tango; 69 eerst; 70 dagen; 71
steen; 73 kien; 75 amen; 76 rede- 78
eik; 80 ram.
Ten huize van de heer Blank is een
pal-tij voor het kampioenschap van BER
GEN OP ZOOM in de hoofdklasse dam
men gespeeld tegen de heer v d Kree-
ke, welke door de laatste werd gewon
nen. Zaterdagavond wordt ten huize van
de heer v. d. Kreeke de derde en laatste
partij in deze beslissingsronde gespeeld.
Indien de heer v. d. Kreeke maar een
remise speelt mag hij zich kampioen noe
men.