Plannen voor nieuwe stad voor 175.000 mensen SKODA OCTAVIA KRYPTOGRAM ROTTERDAM BOUWT UIT NAAR HET OOSTEN MET EEN PAK RIJST IN DE HAND CHEMISCHE INDUSTRIE KOMT STEEDS STERKER NAAR VOREN Uitslagen dammen te Stavenisse reis om de wereld u HOOGBOUW EN LAAGBOUW EERSTE BEGIN AL GEMAAKT Zaterdag 30 mei 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 12 Verf deskundige wil er ons gekleurd op zetten Dr. W. H. van den Berge staatssecretaris van financiën %etdf|ceulced^fi; Goudgeel Krab, wijn Met een vork Bijzonder geschikt VERKLARING EENGEZINSHUIZEN GEMENGDE BEBOUWING HOOGBOUW BEBOUWDE VOORZfENlNGS GEB. TERREIN VOOR RECREATIE jUlllJ BEDRIJFSTERREINEN BEGRAAFPLAATSEN u SPOORLIJN N.S. STATION N.S. SNElVERVOERTRAci GEMEENTEGRENS 10p0mtr. ROTTER DAM-CAPE.LLE STRUCTUURSCHEMA Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM. De Nederland se weggebruiker zou er bijzonder bij zijn gebaat, wanneer men wat meer kleur in het verkeer bracht. Waarom moet het asfalt van onze wegen altijd zwart of grauw-grijs zjjn? Waarom zou men het beeld van de straten en rijkswegen niet wat opfleuren? Dat zijn vragen van de heer G. J. Captijn, die als kleurendeskundige bij de firma Vettewinkel een bijna revolutionair plan heeft ontworpen. De man van de kleuren ontvouwde zijn plannen gistermorgen in het Amsterdamse I.C.C., waar de direc tie van Vettewinkel een feestelijk tintje gaf aan de viering van het 150-jarig bestaan van de fabriek. Vele automobilisten, zo meent de heer Captijn, verliezen kostbare tijd wanneer zij een vreemde stad moeten doorrijden. Om dat euvel te verhelpen zou men de hoofd wegen, die de stad op de snelste wijze doorkruisen, wit kunnen schilderen. Het plan omvat verder het met een oranje kleur aangeven van de parkeerplaatsen. De plekken waar een parkeerverbod geldt, zou men zwart of donkergrijs kunnen ma ken. Een inrijverbod zou op kleur rijke wijze kunnen worden aange geven met donkerrood, de grote rijkswegen kunnen met een zacht geel worden opgevrolijkt en bij de oversteekplaatsen voor voetgangers zou in dit kleurenschema hardgeel het best passen. De heer Captijn, die zijn kleuren- plan binnenkort aan een aantal verkeersdeskundigen zal voorleg gen, is ervan uitgegaan, dat een gekleurd wegbeeld de veiligheid kan bevorderen. Naast de verleven diging van stad en land zouden zijn kleuren dus een verkeerstech nische functie verkrijgen. Want de kleur, zo meent hij, is een machtig medium waarvan eigenlijk nog steeds niet voldoende gebruik wordt gemaakt. DEN HAAG Dr. W. H. van den Berge is met ingang van 27 mei be noemd tot staatssecretaris van finan ciën. Hij heeft deze functie al eerder bekleed, nl. van 1 februari 1953 tot 13 oktober 1956. Dr. Van den Berge, die niet is aan gesloten bij een politieke partij, was sinds 5 november 1956 regeringscommis saris voor de belastingen. NEW YORK (Reuter). Richard' Willis, de 51-jarige schrijver van thril lers is in zjjn kamer door een onbekende doodgeschoten. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Ten oosten van Rotterdam is een nieuwe ,,stad" geprojecteerd. Een stad, die 175.000 mensen zal kunnen opnemen. Een stad met 56.000 huizen, met winkels en met thea ters. Een stad, groter dan het huidige Eindhoven. Een allereerste begin met de uitvoe ring van het plan is al gemaakt. Over 25 jaar zal het hele project gereed Zijn. De polders ten oosten van de Kraling- se plas zullen dan zijn volgebouwd, tot de oostgrens van Capelle aan den IJs- sel toe. Rotterdam moet de komende tientallen jaren aan de rechter Maasoever ruimte vinden voor ongeveer 80.000 huizen. Uitbreiden naar het noorden gaat niet meer, want er moet een groenstrook blijven tussen de Rotterdamse agglo meratie en Delft. Een uitbreiding naar het oosten komt aaarna het eerst in aanmerking. Een dergelijke ontwikkeling zal een tegenwicht vormen voor de sterk naar het westen gerichte groei van de Nieu we Waterweg-agglomeratie en zal daar door ten goede komen aan een even wichtige ontwikkeling van het centrum van Rotterdam. Ook wordt door een nieuwe stad ten oosten van Rotterdam de band van steden Vlaardingen-Schie- dam-Rotterdam logisch voortgezet. Het bleek niet mogelijk alleen op Rot terdams gebied in de behoefte aan bouwterrein te voorzien. Het gemeen tebestuur van Roterdam is daarom gaan overleggen met het gemeentebe stuur van Capelle aan den IJssel en als resultaat daarvan hebben beide be sturen samen een structuurschema la ten opstellen voor de nieuwe stads wijken. Dat is gebeurd door de Dienst van Stadsontwikkeling en wederop bouw van Rotterdam en door het In stituut stad en landschap van Zuid- Holland. Samen hebben die twee diensten een plan opgesteld voor een stad van 49.500 huizen, later uit te breiden tot 56.000 huizen. Het gebied voor het nieuwe stads plan zes en halve bij vier en halve kilometer wordt in het westen om sloten door de weg van Rotterdam naar de weg Den Haag—Utrecht, in het zui den door de Nieuwe Maas en de Hol landse IJssel, in het oosten door een nieuw aan te leggen spoorbaan (onge veer de oostgrens van Capelle aan den IJssel), in het noorden en noord-oosten door de Rotte en de grens Rotterdam Zevenhuizen. Dwars door het gebied loopt de grens van Rotterdam met Ca pelle aan den IJssel. De opbouw van de woongedeelten van het nieuwe stadsplan is gedacht met toepassing van alle thans bekende woonvormen. Er komen gedeelten met een gemengde bebouwing etage woningen in drie en/of vier lagen met een percentage eengezinshuizen (58,5 pet.), gedeelten met alleen maar een gezinshuizen (30,2 pet.) en gedeelten met hoogbouw van minstens acht woon lagen (11,3 pet.). In het centrum van de woongedeelten komt een stadscentrum met winkels, theaters, grote magazijnen, kerken, scholen, enz. De nieuwe „stad" zal door een net van wegen worden doorsneden. Een paar grote wegen oost-west zullen voor de wegverbinding met Rotterdam zorgen. Daarnaast is in het noorden van de stad in de spoorlijn RotterdamGouda een station geprojecteerd. Over de mo gelijkheden van een métrolijn valt nog niets te zeggen. Bij de februarivloed van 1953 is ge bleken dat Schielands Hoge Zeedijk, die behalve Schieland ook het verdere vasteland van Zuid-Holland tegen over stromingen moet beschermen, niet vol doende veiligheid biedt, zeker niet voor een dichtbevolkt gebied. De stormvloedkering in de Holland se IJssel heeft de te beveiligen lijn al sterk verkort. Van de stormstuw tot de Oude Plantage in Rotterdam zal een waterkering worden verkregen door een strook van driehonderd meter breed op te spuiten tot vier meter bo ven NAP. De gemaakte plannen zijn allemaal van technische aard. Aan de bestuurs- kwesties is men nog niet toegekomen. Die zullen niet gemakkelijk zijn op te lossen. De nieuwe stad komt immers ten dele op het gebied van Rotterdam, ten dele op dat van Capelle aan den IJssel. Ook een naam voor de nieuwe stad moet nog worden bedacht. Tegenover de stormstuw is men al begonnen met de aanleg van de aar den baan van een van de wegen. Ver der is het buizennet voor het opspui ten van een paar percelen grond al aangelegd. Volgend jaar begint de hui zenbouw. Vijfhonderd woningwetwoningen van het Rotterdamse contingent, gebouwd op terrein van Capelle aan den IJssel zullen de eerste huizen van de nieuwe stad worden. Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM. - De chemische in- lustrie zal in steeds sterker mate de ndustriële ontwikkeling van een land >epalen Is haar plaats van oorspron kelijk naast de andere industrieën al vrij centraal komen te liggen, zodat zij vergelijkbaar is geworden met die '.'an de metaalindustrieën, straks zal zij log sterker dan deze naar het middel- 'urit ooschuiven. De chemische indus- rie zal zich steeds sneller uitbreiden >n vernieuwen. Aan deze passage in het jaarverslag 1958 van de Vereniging van de Neder landse chemische industrie werd giste ren door de voorzitter, de heer D. de Jong, in zijn jaarrede toegevoegd dat de chemische industrie meer dan de meeste andere industrieën gevoelig is voor veranderingen in het industriële klimaat, omdat zij zo bijzonder kapl- taalbehoeftig is voor haar uitbreidingen. De reeds aanzienlijke gemiddelde in vestering per werknemer stijgt van jaar tot jaar. De heer De Jong sprak de hoop. en de verwachting, uit dat de overheid al haar invloed zou aanwenden om het industriële klimaat in ons land goed te leggen. Anders zouden wel eens uit breidingen bij onze buren kunnen ko men in plaats van in eigen land, voor al nu deze buren straks onze markt ook de hunne zullen kunnen noemen. Voorts drong de voorzitter aan op zo veel mogelijk samenwerking. Die zal er ook meer moeten komen met de toe leveringsbedrijven. door J. B. Th. Hugenholtz DE in Tsjechoslowakije geproduceerde Skoda heeft een groep fervente aanhangers terwijl hjj anderen onverschillig laat. Daarin begint nu verandering te komen. Het is en blijft een wagen met tegenstrijdig heden maar wie hem zoals ik enige tijd bereden heeft, zal als be langrijke voordelen van de Octavia kunnen noteren: a. een bijzonder goede en felle motor, b. goede wegligging en c. een bijzonder stevige con structie. Qua uiterlijk lijkt de Octavia veel op zijn voorganger; de ingeperste lijn in de zijkant van de carrosserie geeft een vlot uiterlijk en de versiering is uiterst sober; voor- en achterruit zijn uitwisselbaar en de neus van de Octavia vertoont een eenvoudige grille met een chroom dwarsstrip (zie foto). Kortom het uiterlijk is eenvoudig, netjes en doeltreffend. DE in een geëmailleerd' dashboard gemonteerde instrumenten om vatten een centrale speedometer met controlelampjes in de onderste helft van de wijzerplaat, links een ben zinemeter en rechts een thermometer. Links zit een contactslot en een lang handle voor de richtingslichten. Rechts van de instrumentengroep een rij druk knoppen voor ruitenwisser etc. en een knop voor de zeer sterke koplichten die een voet-dimknop hebben. Op de ver stelbare voorbank met 2 rugleuningen heeft men goede been- en hoofdruimte. Een nadeel is de wat breed naar bo ven uitlopende hoekpilaar van de voor ruit die nogal wat zicht wegneemt en wel smaller zou moeten zijn. Ook de ruimte achterin is voldoende en de be kleding eenvoudig maar sterk. TT ET stuurwiel heeft een claxonring. De claxon zelf klinkt wat blikkig maar is wel doordringend. Onder het dashboard huist een prima kachel die in koud weer een grote hitte kan pro duceren. Alleinzittenden hebben een armsteun in het portier. Achter de achterbank kan men in een verdiepte ruimte kleine pakjes bergen. De kof ferruimte is behoorlijk en in de spon ning van het linker-achterportier vindt men een handle dat deze ruimte ont sluit. De tankdop heeft een Lips-slot. De 1089 cc kopklepmotor die 43 pk geeft, is robuust gebouwd al is de af werking van het geheel onder de motor kap naar Westerse begrippen ietwat ruw. Hij is echter onvermoeibaar en trekt flink door. HET chassis heeft een centrale ko ker en de voorvering is onafhan kelijk met schroefveren. Van ach teren is de vering eveneens onafhanke lijk met pendelassen en een bovenlig gende dwarsveer. Schokbrekers zijn rondom telescopisch. De besturing is vrij direct en accu raat. Op het Circuit van Zandvoort waar de Skoda aan een rondetijd van 2 min 43.2 wist te komen hetgeen voor een 1100 cc het mooie gemiddelde van 92.5 km is, was de ligging ook goed, hoewel iets aan de harde kant. Ditzelf de merkte ik ook op de gewone wegen, maar zelfs op de allerslechtste wegdek ken zoals bijvoorbeeld op de Lange Herenvest in Haarlem, welk wegdek met zijn ronde keien en slechte klin kers nauwelijks die naam verdient gaf de Skoda geen enkele rammel of piep geluid ten beste en dit bevestigt weer haar reputatie van zeer sterke en so lide bouw. DE versnellingen schakelden wat zwaar maar de verhoudingen la gen goed hetgeen uit de goede acceleratietijden blijkt (alleen boven 90 viel deze af)doch de bak zelf maakte vrij veel lawaai en produceer de een gierend geluid alsof het fraisen van de tandwielen veel te wensen over liet. Naar ik vernam is echter een spe ciale tandwielfrais-machine uit Ameri ka naar de fabriek onderweg en dus zal dit geluid uit de versnellingsbak binnen' kort wel tot het verleden behoren. Zoals u uit de beschrijving kunt op maken is de Skoda een wagen met zeer tegenstrijdige eigenschappen: enerzijds de rauwe afwerking van een en ander, en het zeer eenvoudige interieur; an derzijds een sterkte en soliditeit en ook op zeer slechte wegdekken geen enkele rammel. ENERZIJDS een wagen met niet al te veel comfort, anderzijds een wagen die op lange afstanden en in druk verkeer prettig in de hand ligt en met zijn felle motor zeer goed uit de voeten kan, zodat het beslist ple zierig rijden met hem is, al is hij be slist niet stil te noemen. Ik reed ln een paar dagen ruim 500 kilometer met de Skoda en lk heb de indruk dat het een zeer sterke en ge makkelijke gebruikswagen is waar men urenlang flink op kan „trappen" zoals dat heet. Wat meer attentie voor afwerking en kleine détails (zoals een raamhandle voor de ruiten dat ongeveer bij de elle boog zit en waar men moeilijk aan draaien kan) en een wat „stillere" bak zouden deze sterke maar toch ook wel vlotte 1100 nog attractiever maken. ROAD-TEST No. 145 GEGEVENS: Merk: Skoda, type: Octavia, model: 2-deurs coach. Motorinhoud: 1089 cc. Boring: 68 mm. Slag: 75 mm. Aantal cylin ders: 4. Kleppen: kopkleppen. Vermogen 43 pk. Gewicht van de wagen: 900 kg. Wegenbelasting I 20,— per 3 maanden. Aantal ver snellingen: 4. Schakeling: op stuurkolom. Bandenmaat 5.50 x 15. Merk banden: barum. Druk vóór: 22 lbs.: achter: 24 lbs. Remmen: hydraulisch. Elektrische installatie: 12 V. Inhoud tank: 32 L. Afmetin gen. Lengte: 406.5 cm. Breedte: 160 cm. Hoogte: 143 cm. Wielbasis: 240 cm. Spoorbreedte vóór: 121 cm; achter: 125 cm. PRESTATIESAcceleratievermogen door de versnellingen: 040 km: 4.5 sec.; 0—60 km: 8.8 sec.; 0—80 km: 15.7 sec.; 0100 km: 30.6 sec. Acceleratie in 3e en 4e versnelling: 3060 in 3: 6.8 sec.; 3060 in 4: 11.7 sec. 'Maximum snelheid: 125 kmpu. Staande mijl door de versnellingen (402 m.) 23 sec. Correctie teller: 60 op teller is: 60: 80 op teller is: 78. 1 Ronde Circuit v. Zandvoort in 2 m. 43.2 sec.: 92.49 kmpu. Remweg van 60 kmpu tot 0: 16 m. VERBRUIK: Benzine: 11 4 12 km op 1 L. Omstandigheden: Mooi droog weer. Weinig wind. Droog wegdek. PRIJS: f 5695.Importeur: ra. En- gelbert, Theresiastraat 145, Den Haag. DIVERSEN: Motor: 8/9. Versnel lingsbak 7. Acceleratie: 7/8. Rem men: 7. Vering: 7/8. Wegligging: 8. Comfort: 7. Afwerking: 6/7. Be sturing: 7. STAVENISSE Uitslagen damcompe- titie te Stavenisse: Junioren: W Vermaas A. Riedijk 2—0; A. van Haaften—R. Moerland 2—0; C. GaakeerA. Riedijk 1—1; J. PotappelF. Keur Az. 0—2; F. Keur Lz.R. Moerland 02; I. Potappel A. van Haaften 11; C. Gaakeer—F. Keur Az, 20; R. MoerlandF. Keur Lz 1L Senioren: K. van OeverenA. Stoutjes- dijk 02; H. PriemA. J. van Oeveren 20; Jo van OeverenM. Wesdorp 20; J. J. BosloperW. Quaak 02; A. Moer landJ. Dijke 0—2; Sj. VermaasG. de Rijke 20; A. StoutjesdijkW. Quaak 02; Jo van OeverenKo van Oeveren 11; A. MoerlandH. Priem 02. NADAT WIJ VORIGE MAAL samen op reis zijn ge gaan zou ik u nu erg graag meenemen met een pak rijst in de hand en zien wat we daarmede in een paar landen in dit jaargetijde kunnen heieven. Ik wilde beginnen met u een rijstgerecht te geven, dat u in Portugal in elk restaurant, op elk banquet of minder offi ciële ontvangst, ja ook in elk kroegje „tipico" zoals ze het daar noemen wordt geserveerd. Rijst is daar, zoals bij ons de aardappels, het populaire basisgerechthetgeen u vooral begrijpt als u urenlang de rijstvelden bewondert als u dit land doortrekt. Natuurlijk is het weer zo, dat je, als iedere dag een rijstgerecht de hoofdschotel vormt, de echte malse goedgebakken Hollandse biefstuk tot een soort droom beeld promoveert. Maar, daar dit rijstgerecht werkelijk bijzon der lekker is, wil ik u het recept ervan toch niet onthouden. Arroz a Valenciana: Voor zes personen hebt ge nodig: 1 malse braadkip, 1 pak rijst van 1 pond, ons ham, 1 ons worst (stukjes Gelderse worst), 14 ons mager spek, 1 pond ge kookte mosselen met pl.m. 1 glas kook vocht, 14 pond tomaten, 2 paprika's, 1 grote ui met een teentje knoflook, 14 pond doperwten (in gedopte toestand gewogen), 1 volle eetlepel gehakte peterselie, 1 laurierblad, een mespuntje gemengde kruiden, 4 eetlepels fijne olie, zout en wat cayennepeper. Ziezo we zetten direct al de olie op en als deze heet begint te worden fruiten we er achtereen volgens lichtgeel in: de gesnipperde ui met paprika's, de geschilde in stukjes gesneden tomaten met de in kleine stukjes gesneden ham en spek, het fijngestampte teentje knoflook met alle kruiden inclusief het laurierblad. Dan tot slot komen er de in „kleine" stukken gesneden rauwe kip bij met de mosselen en doperwten. Laat al deze ingrediën ten goudgeel voorden en hun pittige geur door uw keuken verspreiden, dan pas doet ge er in bescheiden mate zout en wat cayennepeper bij en als laatste daad de rijst met het mosselenkookvocht en indien nodig nog wat water. De rijst moet tot slot drooggekookt zijn en natuurlijk is de kip dan ook net gaar. Het geheel moet er glimmend van de olie uitzien en mag vooral niet droog op tafel komen. serveert de rijstschotel het best in de pan waarin u gekookt hebt en garneert de bovenkant met de ge hakte peterselie, enige even in olie gebakken sliertjes verse paprika liefst rood en groen, en als u het als feesteten geeft bak dan in de olie mee: enige stukken kreeft, krab of inktvisjes uit blik. En ser veer hierbij dan eens een heerlijk glas koele witte droge wijn. Ik denk wel dat u hiervan zult smullen. Ik weet momenteel niet eens of wij in ons land al verse doperwten te gen een aannemelijke prijs kunnen kopen.... uit blik is ook best, maar die mogen dan pas op het laatste moment er voorzichtig met een vork doorheen geroerd worden. Na deze Portugese uitspatting neem ik u mee naar Italië alwaar wij gaan smullen van een heel andere rijst schotel en wel de RIJST met pikante toma tensaus en asperges: reken op ZVi ons rijst met de in houd van een heel klein blikje to- matenpurée aangeroerd met een volle eetlepel olie en het sap van een grote citroen met een theelepel suiker, cayennepeper en zout. Hier bij komen dan nog 1 pond gekookte asperges en een eetlepel gehakt groen. Dit is voldoende voor 4 per sonen. Kook de rijst volkomen droog op de u bekende wijze en roer er dan dit mengsel doorheen-: fruit in 45 g margarine een fijngesnipperde ui met de gehakte peterselie en als deze ingrediënten mooi van kleur zijn geworden roert u er uw toma tensaus doorheen. En dit lekker rui kende mengsel roert u met een vork door de gekookte rijst er wei zorg voor dragend dat u de mooi gave korrel niet kapot roert. De asperges zijn, als ze vers zijn, gaar gekookt of als ze uit blik zijn, heet ge maakt in wat boter. Ge hebt er de punten uitgezocht en apart gehou den. De rest van de vingerlange stukjes roert u door de rijst en maakt van dit gerecht een bergje op een warme schotel. Erop in een krans legt u de aspergepun ten en garneert met een paar plak ken tomaat en wat blaadjes peter selie. En serveer hierbij dan eens dit Portugese roerei. /NVOS mexidos el salsi- chas: reken per persoon twee eieren die ge losklopt met peper, zout en wat gehakte peterselie. Erdoorheen roert ge één in plakjes gesneden frankforter worst (ik be doel zo'n dubbel stel!!!) en dit mengsel laat ge in 15 g margarine, die vrij heet is geworden, zonder kleur te krijgen, langzaam onder voortdurend roeren stollen. Wil er wel om denken dat de worsten al gezouten zijn, dus oppassen met zout. Daarentegen is wat cayenne peper of paprikapoeder in dit ge recht zeer aan te bevelen. Ziezoe dit is het dan voor van daag; ik kom natuurlijk weer bij u terug en wens u smakelijk eten. mlcky woodhouse. HORIZONTAAL 1 Geen grappie, voor zo'n dier geen graffie (7). 6 Geen „maren"! Hier werd eens een Duitse opmars gestuit (5). 9 Minos' dochter geeft lied en leidraad ter ere van Theseus' redding (4). 10 De vette prima-donna onzer groot ouders (7). 11 In een rondo geeft hij zijn harte- bloed (5). 12 Een boze demon geeft nauwkeurig gijn gewicht aan (4). 13 Het is al Erato wat de klok slaat, zelfs in den beginne vindt men haar hierin terug (7). 14 Deed deze moeder „het ei op de bon" nu letterlijk van smart verstenen? (5). 16 Laat de Faam trompetten. Is de braam nu krachtig? (15). 20 Wie dit puur genoegen weet te ge nieten ontbeert weinig (10-5). 23 Al te langdurig leed maakt onbuig zaam (5). 25 In dit schoeisel gaat geen boer in lompen (7). 28 Daar vindt men het ware karakter in (4). 29 in die schone tuin en hof kan ik pas te kennen geven wat ik, niet u, voel en denk (5). 30 Het is al aarde waarover deze heer ser van het luchtruim zweeft (7), 31 Met spoed dan is het goed (4). 32 Het is uitgesloten dat men een vrou welijke ree voor een grauwe erwt zou aanzien (5). 33 Gun zo'n aartsprutser dat hij in dé knel komt en verhinder het hem niet '7). VERTICAAL 2 De apotheose van „la reine de paix" (5). 3 Houd hem in de gaten bij het ver keer (5). 4 Se non e verewanneer alles over het atoom bluf is, dan moet dit blijken uit dit witboek (9). 5 Ik ruk de kerk er af en dan „Ad fundum" (5). 6 Nona Dam is de naam van mijn meesteres (7). 7 O, voer in elke verwijzing, maar in de marge (7). 8 Wanneer men alle fatsoen kwijt is (11) 13 In de geestdrift van de strijd slaat ten slotte het uur(11). 15 Na man komt vrouw, na de vrouw het brood, het wonderbrood (5). 17 Hoe heet Keizer Kareis hond? (3). 18 Mijden van anderer leed is ondoen lijk; het kan verkeren (9). 19 Laat de oude rusten in de sloot (3). 21 Stde kever zit verscholen (7). 22 Is er manco, dan wordt het een aan doenlijke geschiedenis (7). 24 Houd je strak, al kost het bitter wei nig (5). 26 Op de kermis een malle (5). 27 Dat „ge-tea" duurt te lang op die verdieping, ik ga maar /ast (5). KRUISWOORDRAADSEL OPLOSSING Horizontaal: 1 zegge; 5 kapok; 8 ra bat; 12 euvel; 13 roede; 14 Malta; 16 areka; 19 netto; 21 Eris; 22 profaan- 24 room; 25 lid; 26 stem; 27 sier- 29 nop; 30 kat; 31 abt; 33 toe; 35 alver; 37 snoes; 39 eland; 42 etage; 44 turen- 46 grot; 47 argwaan; 48 mier; 49 ven: du; 51 Golem; 53 stere; 55 mirre; 58 anode; 60 set; 62 ski; 63 vat; 64 bah; 66 rite; 68 been; 70 das; 72 arak; 74 parabel; 76 raat; 77 talie; 79 nemer; 80 regie; 81 melig; 82 spade; 83 klank; 84 onnet; 85 menen. Verticaal: 1 zemel; 2 gelid; 3 guts; 4 Eva; 5 klare; 6 poef; 7 kraai; 8 ren; 9 ader; 10 beton; 11 tromp; 15 Ariël; 17 roman; 18 kaste; 20 toorn; 22 PTT; 23 net; 26 Sara; 28 roer; 30 ketters; 32 bolwerk; 34 element; 35 Argus; 36 ver ve; 37 serum; 38 stage; 40 animo; 41 derde; 43 Gad; 45 UNO; 50 neer; 52 laan; 54 tiara; 56 Isere; 57 ribbe; 59 draai; 61 tip; 63 vel; 64 batik; 65 hal ma; 67 tango; 69 eerst; 70 dagen; 71 steen; 73 kien; 75 amen; 76 rede- 78 eik; 80 ram. Ten huize van de heer Blank is een pal-tij voor het kampioenschap van BER GEN OP ZOOM in de hoofdklasse dam men gespeeld tegen de heer v d Kree- ke, welke door de laatste werd gewon nen. Zaterdagavond wordt ten huize van de heer v. d. Kreeke de derde en laatste partij in deze beslissingsronde gespeeld. Indien de heer v. d. Kreeke maar een remise speelt mag hij zich kampioen noe men.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 12