Tabaksinschrijvingen in Bremen alle uitgesteld Pakhuizen stapelen rustig verder LEXI VRAAGT EXCUUS LEXINGTON ETEN IS LUXE BEZIGHEID GEWORDEN IKeTSSSI Het water in Hollands hart is dood Deli en Senembah vechten door Ministers gaan zoeken naar gezamenlijke basis Voor eind 1965 tunnel onder het Kanaal RADARSCHERM KON NIET ALLE SCHEPEN AAN Hogen Buit bij inbraak tien mille Zomeractie van veilig verkeer Zaterdag 30 mei 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 10 Goede verdiensten Hulp voor expeditie Door de zeer grote vraag naar Lexington kan het voorkomen, dat uw leverancier u niet altijd volledig kan voorzien. Wij bieden u hiervoor onze verontschuldigingen aan en verzoeken u nog even geduld te willen oefenen Binnen zeer korte tijd hopen wij door een 0 belangrijke verhoging van de aanvoer weer ruimer te kunnen leveren. FROM AMERICA'S BEST TOBACCOS Als een schok Verplichtingen Uitspatting JA, HET WATER IS DOOD. DE VISSERS HEBBEN CISTEREN DE PROEF GENOMEN EN EEN TREURIG BEELD GEKREGEN NA DE GROTE VERGIFTIGING BLEEF DE ZEGEN VRIJ WEL LEEG, EEN PONDJE HIER EN DAAR, WAAR ANDERS DUIZEND POND UITKWAM. Treurig beeld na vergiftiging Na conferentie op hoog niveau Koning Hoessein geeft maandsalaris weg Pullen-rijm fa&ï&S* I Mee voor onderzoek Water weer normaal Minimale vangst Geen wettelijk maar eigen toezicht Spaargeld Nederland beperkt invoer van vreemde steenkool Haagse plan Waldeck Eigen nieuwsdienst HAMBERG De Deutsch-Indonesische Tabakshandel GmbH, die haar tabaksinschrijvingen heeft uitgesteld, zal j medio september de tabak, waarover de Verenigde Deli Maatschappij en de Senembah Maatschappij een proces hebben lopen, trachten te verkopen. Tegen die tijd kan de laatste gerechtelijke uitspraak worden verwacht. Het uitstel geldt niet alleen voor het Deli- dekblad. maar ook voor alle Java-tabakken, die eigenlijk buiten het geding staan. De P.P.N.-Baru, het orgaan dat de overgenomen Nederlandse onderneming beheert, schijnt tegen de wens van de Bremense partners in, te hebben door. gezet dat de hele verkoop is uitgesteld. Zij vreest namelijk dat, wanneer het Deli-dekblad ontbreekt, de belangstel ling voor de Java-tabak onvoldoende zal zijn. Liever is men bereid de niet te onderschatten moeilijkheden, verbon den aan het uitstel, te accepteren dan het risico te lopen van een teleurstel lende verkoop. De Duitse pakhuisbedrijven doen in tussen goede zaken. Om met de ruimte te woekeren wordt de tabak vaak hoger opgestapeld dan de Indonesische tabaks- DEN HAAG. Twee technici van Aero contractors zullen vanavond met het poolvliegtuig van de K.L.M. naar Nieuw- Guinea vertrekken om zich bij de ex peditie naar het Sterrengebergte te voe gen. Drie helikoptervliegers en de mecano- ehef van de expeditie zijn enige tijd ge leden met geelzucht opgenomen in het ziekenhuis te Hollandia. commissie, die in Bremen toezicht moet uitoefenen, wel wenst. Het is duidelijk dat dit niet aan de kwaliteit ten goede zal komen. Een andere moeilijkheid is de financiering. Hiervoor heeft men van Indonesische zijde enkele Duitse banken in Bremen opnieuw moeten be naderen. Dacht men in Bremen door het uitstel van de inschrijving het initiatief tegen de Nederlanders te hebben herkregen, thans toont men zich wel degelijk ver rast door de jongste zet op het schaak bord van deze tabaksstrijd. Niet alleen gaan de Verenigde Deli en de Senembah de strijd voortzetten door middel van het zg. Hauptverfahren, een gevecht van langdurige aard, maar de meer dan 3600 balen Deli-dekblad, die kortelings zijn aangevoerd, zullen nu ook het object worden van een kort geding. DELFT. Bij de n.v. pletterij vh. Lienthoven en cie. in Delft constateerde men gistermorgen, dat er was ingebro ken. Uit de geforceerde brandkast was ongeveer tienduizend gulden verdwenen. Eén ding is in ieder geval wel duide lijk: de Deli en de Senembah zullen geen maatregel onbeproefd laten de tabak in handen te krijgen. Ook het nieuwe proces zal voor Bremen kost bare tijd vergen. Het is de vraag of tegenover de buitenwacht en de poten tiële klanten een herhaald uitstel van de verkoop nog mogelijk zal blijken. Ook de Bremer „outsiders" distan tiëren zich steeds meer van het avon tuur, dat de vier makelaars met hun nieuwe Indonesische relaties zijn be gonnen en dat heeft geleid tot de op richting van de Deutsch-Indonesische Tabakshandel G.m.b.H. Advertentie DJAKARTA Hoeveel doet deze wagen nu op het ogen blik, vroeg ik de Indonesische regeringsfunctionaris, die mij een lift gaf in zijn wel ruime, maar geenzins nieuwe Amerikaanse auto. Een half jaar geleden 300.000 roe- pia nu zeven ton, was het verrassende antwoord. In Medan vertelde mij iemand dat hij in 1948 een nieuwe Chevro let had gekocht voor achtduizend roepiah. Tien jaar later, in 1958, had hij die wagen verkocht voor 120.000 roepiah. Sindsdien zijn de prijzen voor auto's krachtig blij ven oplopen, omdat er op het ogen blik officieel praktisch geen nieu we auto's meer worden ingevoerd. Voor de enkele nieuwe wagens, die nog wel het land binnenkomen, worden derhalve astronomische bedragen gevraagd. Zo hoorde ik van een bedrag van twee miljoen roepiah voor een nieuwe Chrysler. F)E autoprijzen zijn een ex- treem voorbeeld van de welhaast niet te stuiten inflatie in dit land. Als men vier jaar uit het land weg is geweest ervaart men de prijsstijgingen als een schok. Ik bezocht enkele malen het res taurantje waar ik in 1955 dikwijls tegen een uur of elf de ochtend- honger stilde (wij begonnen met ons werk al om half zeven in de ochtend) met een portie malse loempia's. Drie en een halve roe piah kostte me dat toen. De portie van nu beslaat minder dan de helft van de oppervlakte, die de loempia's uit mijn herinnering in namen. De prijs is thans veertien roepiah: een prijsstijging van min stens achthonderd procent in vier jaar tijds dus. Ter illustratie van de krasse prijsstijgingen geef ik het volgende lijstje van gemiddelde prijzen op de vrije markt in Djkarta: dec. '55 dec. '56 sept. '57 sept. '58 april '59 half brood 1 liter rijst 1 kg aardappelen 1 kg rundvlees 2 kgbiik margarine 1 kg suiker 1 bl melk (import) 1 pot jam 1 pk sigaretten (Es overhemd geklede japon 1 st. toiletzeep 1 tube tandpasta Men zal opmerken dat wanneer men de prijzen van april omrekent in Nederlandse courant volgens de zwarte koers van circa één op 25, die in april in Djakarta voor de Nederlandse gulden gold, de prij zen niet eens zo bijzonder hoog zijn. Een half broodje komt dan op circa 24 cent, een kilo aardappelen op 33 cent, een kilo rundvlees op ruim 1.90, een pakje margarine op ongeveer 26 cent, een pakje siga retten op 27 cent, een overhemd op 22.75, een stuk (uitstekende) toiletzeep op bijna vijftien cent en rekent u verder maar uit. Er is evenwel één ding: de sala rissen van de in Indonesië werken de Nederlanders verhouden zich tot die van hun landgenoten in het moederland beslist niét als 25 1. De Nederlander, die in Indonesië tienduizend roepiah in de maand verdient, valt al ruim in de klas se van de top-salarissen en be kleedt een positie, die hem vele so ciale verplichtingen oplegt. De koers van 1 op 25 aanhoudend zou sen dergelijk (top-)salaris dus neer komen op vierhonderd gulden in de maand. Het zal u duidelijk zijn dat zelfs de „uitgezonden krachten", dat zijn de mensen onder de Neder landse gemeenschap die er mate 2.— 2— 2.45 4.70 5.95 3.90 3.70 5.— 9.60 7.20 3.90 2.87 3.67 6.— 8.30 19.63 19.17 20.26 37.10 48.20 21.50 21.50 24.50 48.— 52.35 3.30 3.41 4.50 5.20 5.60 7.79 6.09 9.75 18.— 44.80 23.60 21.55 30.90 44.50 59.50 2.88 3.03 3.95 4.80 6.70 130.— 135. 135. 414.— 568.64 700- 700. 750. 683. 1080.— 1.30 1.30 1.50 3. 3.68 11.— 8.74 11.— 34.70 47.96 rieel nog het beste bij zitten, grote zuinigheid moeten betrachten. Zij maken zoveel mogelijk gebruik van het zg. Indonesische voedsel pakket. Import, ook produkten als jam, kaas e.d., is luxe. Zonneklaar blijkt dat uit het indexcijfer voor de prijzen van geïmporteerde con sumptiegoederen dat in april op 1422.6 stond (januari 1950=100). Voor produkten, die uit Indonesië zelf voortkomen, was dat cijfer „slechts" 614.2; u kunt in het lijst je hierboven zien dat de lokaal ge produceerde margarine, suiker, sigaretten, zeep (relatief) goed koop zijn. Het splitje (whisky-soda) hét drankje voor een koele avond op het platje na een afmat tende dag is er, althans voor de gewone employé, beslist niet bij. Een fles whisky kost in de winkel een roepiah of 550. Zelfs het schen ken van jenever (225 roepiah per fles) is al bijna een uitspatting. Bier dus, dat in Indonesië zelf wordt gemaakt en dat uiterst drinkbaar is: elf roepiah in de win kel per fles van 0.7 liter. Bier; u, die zonen, broers, neven of ooms in Indonesië hebt, zult nog wel de juistheid van deze stelling merken zult het merken aan de omvang van de broekbanden van uw ge lieven. Een magere vangst, nog geen pond vis, waar er vroeger duizend werden opgehaald. Eigen nieuwsdienst GENÈVE Onmiddellijk na hun gezamenlijke terugreis uit Washington zijn de vier ministers van buitenlandse zaken naar de villa van de Engelse minister Sel- wyn Lloyd getogen voor hun eer ste officiële vergadering achter ge sloten deuren. Zij waren toen zij uit het vliegtuig stapten een en al vriendelijkheid. On derweg hadden zij een paar uur ge confereerd (naar verluidt zonder tot bepaalde resultaten te komen) en de stemming scheen uitmuntend te zijn. Er zal over de gang van zaken in de komende dagen weinig bekend wor den, nu er vooral besloten vergade ringen zullen worden gehouden. Waar schijnlijk zullen de ministers eerst hun krachten beproeven op een voorlopige oplossing voor de Berlijnse kwestie, het aan een eventuele topconferentie overlatend een definitieve regeling te zoeken. De ministers zullen beginnen met na te gaan over welke dingen zij het 'niet oneens zijn; op welke gebieden verschil van mening bestaat is nu vol doende gebleken. Op die manier komen zij tegemoet aan de eis van Eisenhow er dat er op deze Geneefse confe rentie een basis moet worden gevon den voor een topconferentie. Worden de ministers het niet eens, dan zal de Amerikaanse president weigeren aan een topconferentie deel te nemen. De stemming in Genève was ta melijk optimistisch; vele diplomaten Van onze correspondent LONDEN Voor het einde van 1965 zal er zeker een tunnel tussen Engeland en Frankrijk onder het Kanaal in ge bruik zijn. Deze optimistische mening van William Teeling een lid van de Britse parlementaire commissie voor tunnelaangelegenheden, werd vrijdag bekend gemaakt in een Londens dag blad. Het onderzoek naar de mogelijkheden om een tunnel ter lengte van 35 kilome ter van Folkestone naar Cap Gris Nez aan te leggen, vindt gestadig voortgang, aldus deze mededelingen. Het project zal ongeveer 280 miljoen dollar kosten Voorlopig zal er alleen een spoorweg door de tunnel komen. Om meteen een autoweg aan te leggen zou in eerste aanleg te veel kosten. Mocht de toene ming van het verkeer het rechtvaardi gen dan zal zeker een autosnelweg wor den aangelegd. Het proefonderzoek van de bodem van het Kanaal dat 700.000 dollar kost is al weken lang aan de gang, schrijft het Britse parlementslid, geloven dat het weinig tijd zal vergen om een tijdelijke regeling te ontwer pen voor de status van Berlijn. Dit houdt natuurlijk de erkenning in, dat het Westelijke plan, dat de kwesties van Berlijn, de hereniging van Duits land en van de veiligheid in Europa bundelde, althans voorlopig van de baan is en dat alleen de moeilijkhe den in Berlijn voorlopig tot een oplos sing kunnen worden gebracht. Andere onderwerpen waarover de vier ministers het wellicht in zeer al gemene termen eens kunnen worden tijdens hun geheime vergaderingen zijn het overleg inzake de ontwape ning en een verklaring van het Wes telijk en het Oostelijk blok dat zij el kaar niet zullen aanvallen. Eigen nieuwsdienst UTRECHT. De actie, die het Ver bond voor veilig verkeer deze zomer zal voeren ter verhoging van de verkeers veiligheid komt in het teken te staan van het altijd en overal toepassen van „De gulden regels" van het verkeer. Zij is gesplitst in een week voor de voetgangers (15 juni tot en met 20 juni), een week voor de wielrijders en brom fietsers (22 juni tot en met 27 juni) en een week voor het gemotoriseerde ver keer (29 juni tot en met 4 juli). Ook zal een radioprogramma op don derdagavond, dat de titel krijgt Gelijk oversteken, in het teken van de actie staan. AMMAN i Reuter) Koning Hoessein van Jordanië heeft een maand salaris, ongeveer 40.000 gulden, geschonken aan de Algerijnse nationalisten als bijdrage in de strijd van het Algerijnse volk voor vrijheid en onafhankelijkheid. Advertentie Vader mag op Vaderdag zeker wel 'ri Pullen-stel dus mevrouw bestel 't gauw 't wandbord doet 't zeker goed Pa's plezier: Amstel Bier vdeureTrf°iaer Van een bijzondere verslaggever KOUDEKERK De pr.oef- visserij met de zegen iri de Hollandse IJssel, de Gouwe en de Oude Rijn heeft een treurig beeld opgeleverd: de vis in deze wateren is na de grote vergiftiging van drie weken geleden vrijwel verdwenen. Door beroepvissers is gisteren on der toezicht van het Centraal hen- gelaarsverbond en de visserij-inspec tie zes maal de zegen uitgegooid voor een proeftrek. Terneergeslagen stonden de voorzitter van het ver bond, de heer J. N. de Wit en de hoofdinspecteur van de visserij- inspectie, de heer Van Drimmelen, de resultaten te bekijken. Met de eerste trek in de Oude Rijn te Zwammerdam bracht de zegen nog geen tien pond voorn aan de kant. „Vorig jaar vingen we hier in een trek zo'n duizend pond," zeiden de ge broeders Amsterdam, beroepsvissers uit Hazerswoude, nu een handjevol voorntjes. Deze plek is bovendien niet eens zo erg besmet geweest. Uit de vangsten verzamelen de ex perts van de visserij-inspectie een aan tal voorns, bleien, zeelten en brasems voor een nader onderzoek in het labo ratorium der inspectie te Utrecht. Ver scheidene voorns bleken blind te zijn. Hun helder oranje oog met zwarte pu pil was geheel dof geworden. „Voor de vis zelf is die niet zo'n han dicap, want een vis doe weinig met zijn ogén, zo zeide de heer Van Drim melen. We willen échter wel weten waardoor die blinclhefd komt. De con clusie dat dit door het vergif is ver oorzaakt, lijkt mij voorbarig want dan zou alle vis blind moeten zijn en boven dien vangen we ook vis die aan één oog blind is. Ik denk dat we mét de werking van een bepaalde parasiet op de vis te doen hebben. Wat afzijdig van de bedrijvigheid rond het zegenvissen zaten twee man van de visserij-inspectie watermonsters te onderzoeken. Met kleine flesjes chemicaliën gewapend konden zij tot de conclusie komen dat het zuurstof gehalte in de Oude Rijn weer normaal is evenals de vervuiling. Juist op dat ogenblik haalde een der beroepsvissers een enorme oude autoband uit de ze gen, die mee was opgevist. In elk geval: de vervuiling was niet abnormaal, zo zeiden de twee water onderzoekers. Drie trekken met de zegen in de oude Rijn op plekken waarvan men weet dat er altijd veel vis zit en een minimale vangst. Een trek in de Gouwe en een trek in de Hollandse IJssel: resultaten die de liefhebber van hengelsporttranen in de ogen kunnen bezorgen. Een paar voorntjes, brasempjes en wat blei, je kunt het gewoon verwaarlozen in ver gelijking met wat we hier anders vin gen, zeiden de beroepsvissers. Het is niets, niets. Het water is dood. Het is erger dan we hebben gedacht, aldus de bestuursleden der hengelaars bonden. Niet alleen de oppervlaktevis, maar ook de grondvis is getroffen. De beroepsvissers knikten: we van gen helemaal geen paling meer in onze fuiken. Volgende week vrijdag worden de proeven herhaald, op precies dezelfde plekken zal de zegen er weer door gaan, met het doel te zién of de vis stand zich herstelt. Voor de hengelaar die vandaag zijn tuig uit wil gooien, geldt dit advies: Probeer het niet in de,-Hollandse IJssel, de Gouwe of de' Oude Rijn, want daar is het water dood. Schadeverzekeraars menen t Eigen nieuwsdienst DEN HAAG. Een dadelijke in voering van een Nederlands wette lijk toezicht op het schadeverzeke ringsbedrijf wordt door mr. H. van Manen, de voorzitter van de Neder landse unie van schadeverzekeraars, niet aanbevelenswaardig geacht. In zijn jaarrede, die hij gisteren In het Kurhaus hield, zei mr. Van Manen dat dit standpunt een eigen controle niet ongewenst maakt, want deze zou op basis van vrijwilligheid geschieden en door .e partners in de Euromarkt niet als een officiële belemmering wor den gezien. Waarom, zo vroeg de voorzitter zich af, zou de koopman-verzekeraar wel en zouden andere kooplieden en indus triëlen niet onder wettelijk toezicht moe ten staan. Hij wees er in dit verband op dat weliswaar grote financiële belan gen bij schade-verzekeraars worden ge dekt, maar dat bij een overigens uiterst zeldzaam voorkomend faillissement slechts zij ernstig gedupeerd worden, die schade hebben geleden tn daar geen vergoeding voor kregen. Dit ligt heel anders bij het wel on der wettelijk toezicht staande levensver zekeringsbedrijf, waar het vrijwel geheel om reëel spaargeld van het publiek gaat. Bij het komend overleg in de Euro- markt over beperkende bepalingen zal opdringen aan ons van een te stringent stelsel door proteclionistischer gezinde landen met Frankrijk aan de leiding voorkomen moeten worden, aldus mr. Van Marien. Onze onderhandelingsposi tie zou veel ongunstiger worden als wij juist van tevoren de vrijheid bij ons van schade-verzekeraars gingen beper ken. DEN HAAG. Evenals in andere landen van de Europese gemeenschap voor kolen en staal zal nu ook de in voer in Nederland van steenkool uit het vrije verkeer van de K.S.G., voorzover deze steenkool niet in een van de lid staten is gedolven, aan een zekere be perking worden onderworpen. De Hoge autoriteit heeft daartoe toestemming verleend in verband met de huidige ko- lensituatie. Importeurs moeten derhalve rekenen op de mogelijkheid dat vergunningen voor de invoer van deze steenkool wor den geweigerd. De heer H. A. de Boer van de visserij-inspectie nam watermon sters en analyseerde ze ter plaatse. BEEK. Een onderzoek naar het vliegtuigongeluk bij Beek, waarbij eer gisteren drie parachutisten werden ge dood' en een zwaar gewond, heeft uit gewezen dat de Piper Pacer niét te zwaar was beladen. Waarschijnlijk is het ongeluk aan een motorstoring te wijten. Advertentie AMSTERDAM (ANP) —„Wij heb ben wel eens teveel schepen in dat gedeelte van het vaarwater, dat door onze radarpost wordt bestreken". Dat zei de radarwaarnemer K. M. uit Maassluis, gisteren, toen hij door de Raad voor de scheepvaart werd gehoord in verband met de aanva ring van twee Amerikaanse schepen, de American Angler en de Neva West op 9 februari van dit jaar op de Nieuwe Waterweg. Een radardeskundige bevestigde dat. Hij merkte op dat er nog geen regle menten zijn in de Rotterdamse haven, waardoor aankomst en vertrek van de schepen worden geregeld, zoals dat in het Suez-kanaal wel het geval is. Daar door hebben de radarposten langs de wal het wel eens zwaar te verduren. Zo ook op het moment van de aanva ring. Er bevonden zich toen zes sche pen in het vak van waarnemer M. De American Angler, die op weg was naar de haven, kwam in aanvaring met dé Neva West, die in de richting van de Noordzee voer. Beide schepen waren met de bakboordzijden langs el kaar geschampt. De American Angler had op het laatste moment tevergeefs hard stuurboord roer gegeven om een aanvaring te voorkomen. De hoofdinspecteur voor de scheep vaart, de heer J. Metz, vertelde dat hij de hele aanvaring had gereconstrueerd. Hij was daarbij tot de ontdekking ge komen dat de aandacht van de radar waarnemer even van de twee schepen was afgeleid c'oor een ander schip dat op zijn apparaat zichtbaar was. Hij had wel de juiste aanwijzigingen gegeven, maar de American Angler zou daarop niet hebben gereageerd, zo zei de heer Metz. De heer Metz was bovendien van mening dat beide schepen bij be trekkelijk slecht zicht te hard hadden gevaren. Naar zijn berekening zouden de schepen elkaar met een snelheid van 24 tot dertig kilometer per uw zijn genaderd. DEN HAAG. De Kroon heeft de be. roepen, die waren ingebracht tegen he) Haagse uitbreidingsplan Waldeck, onge. grond verklaard. Het plan kan nu worden uitgevoerd. Het betrokken gebied, gelegen tussen de Thorbeckelaan en de Kijkduinse- straat. zal maar gedeeltelijk worden be bouwd. Het centrum blijft voor tuinbouw bestemd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 10