AAPJES OVERLEEFDEN 16.000 KM PER UUR Nieuw regeringsbeleid beter uit de verf Prof. de Quay belooft haast met uitvoering belangrijkste punten Janus" Plaizier stierf in armen van zijn vrouw De Bilt: Beter Zand erover m Soesterberg Nieuwe triomf van Amerikaanse leger PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND Door grensgebied van wereldruim Bus met danseresjes tegen boom gereden Zie verder pag. 5 GESTEGEN WINST KONINKLIJKE Duizend 1ste burgers achter muziek aan Roodgloeiende neuskegel Zie verder pagina 7 Minister Zijlstra U KRIJGT NOG BERICHT Tweede Kamer GRAAGEVEN BERICHT Garantiebeleid moet duurzaam zijn Tachtigjarige trekt een gelukskaart Zwaarbeladen vliegtuigje stort neer: 3 doden DRIE TON MEER VOOR FLORIADE Gouverneur K.M.A. vraagt ontslag Dodelijk ongeluk bij Someren J Directeur: JACQ DE SMIT Hoofdredacteur: R. HAGOORT Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststraat 90, telefoon 01100-2438; bij geen gehoor: Hoofdredacteur 01100-2503; Chefred. 01100-3991; Postbus 4, giro 116666. Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 50, tel. 01180-2009; Vlissingen, Rembrandtlaan 24, tel. 01184-3224; Terneuzen, Nieuwstraat 38, tel. 01150-3189, Zierikzee, Havenpark 24 tel. 01110-2991. Zeeuwsch Dagblad Abonnementsprijs f 0,56 per week, 7,— per kwartaal Losse nummers 13 cent. Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouter* 7 cent per woord met een minimum van 1, lie Jaarg. No. 1609 Vrijdag 29 mei 1959 EERST LOONSVERHOGING Eigen nieuwsdienst KAAP CANAVERAL Voor het eerst in de geschiedenis zijn twee dieren na een duizelingwek kende vlucht, gedurende welke een topsnelheid van ruim 16.000 kilometer per uur werd bereikt, en een hitte van enige duizenden graden werd overwonnen, in een neuskegel van een raket levend op aarde teruggekeerd. Twee aapjes, allebei vrouwtjes, volbrachten als levende verken ners voor de ruimtevaarders van de toekomst die vlucht, over een afstand van ruim 2400 kilometer van Kaap Canaveral tot een punt op ongeveer 100 kilometer ten noorden van het Westindische eiland Antigua, in een kwartier. Zij maakten de vlucht, die een bekroning werd van jarenlange voorbereidingen van Amerikaan se biologen en technici, in de neuskegel van een raket voor de midden-afstand, een Jupiter. STRALINGEN De ballistische vlucht voerde de twee aapjes, die de codenamen Able en Baker hebben gekregen, door het grensgebied van de wereldruimte. Zij werden daar blootgesteld aan de stralingen die uit de kosmos de dampkring binnendringen, stralingen waarvan de geleerden nog steeds niet weten welke invloed zij op de levende organismen, en dus op de ruimtevaarders van de toekomst, zullen ^Om de invloed van die stralingen te kunnen onderzoeken waren in de neus kegel ook lagere organismen geplaatst, zoals gist, graankorrels, insektenlarven, schimmelsporen en bevruchte ejeren.Ook ging een monster menselijk bloed mee. Mochten de twee aapjes de duizelingwek kende tocht niet hebben overleefd dan zou men, indien de neuskegel werd terug gevonden, de invloed van de stralingen Sp die lagere organismen kunnen be studeren. GEEN MORSE Het aapje Baker was zodanig ingepakt dat tijdens de vlucht gegevens over haar ademhaling, temperatuur, hartslag en bloeddruk radiografisch naar de aarde konden worden geseind. Het aapje Able had een speciale taak. Zij was zo getramd dat zij elke seconde, telkens wanneer er een rood lichtje ging branden, op een morsesleutel moest drukken. Dit experi ment, waaruit men hoopte op te maken hoe het dfortje zou reageren op volledige gewichtloosheid gedurende negen minu ten, mislukte geheel. Er kwam geen en kel morsesein van Able door. Omdat daarbij kwam dat een minuut voor het einde van de reis door de ruim te alle radioseinen van de neuskegel weg vielen scheen het aanvankelijk dat ook dit experiment op een mislukking was uitgelopen. Maar een uur en 32 minuten na de lancering kwam van de Kiowa, een sleepboot van de Amerikaanse ma rine, het grote nieuws dat de neuskegel was opgevist uit de Atlantische Oceaan, op ongeveer 10o kilometer ten noorden van het Westindische eiland Antigua, niet ver dus van de Nederlandse eilanden Saba, St. Martin en St. Eustatius. GEVONDEN De neuskegel kwam op ongeveer 15 kilometer van de Kiowa en twee andere schepen van de Amerikaanse marine, de torpedobootjagers Snowden en Brough, in zee terecht. Er kruisten in dat gebied ook Amerikaanse vliegtuigen rond om naar de neuskegel uit te kijken. Kikvorsmannen begaven zich in zee zo dra de drijvende boei, die de plaats aan gaf waar de neuskegel in zee terecht was gekomen, in zicht was gekomen. z,ij do- ken naar de diepte en bevestigden aan de zware neuskegel de kabels waaraan b^zes ePngeenaidalf „ur na de lancering kwam van majoor Gerald Champlin van het opnieuw triomferende Amerikaanse leger deze korte mededeling: „Able en Baker in perfecte conditie. Geen verwon dingen of anderes moeilijkheden TE KIJK Het was een nieuwe triomf voor het Amerikaanse leger omdat dit resultaat werd bereikt met de Jupiter, de raket waarmee het enige maanden geleden de eerste Amerikaanse kunstmaan in een baan om de zon bracht. De neuskegel waarin Able en Baker hun tocht maakten moet tijdens de te rugkeer in de dampkring een geweldige hitteontwikkeling hebben doorstaan. De allermodernste vindingen waren echter toegepast om beide dieren zo goed moge lijk te beschermen. Able en Baker lasen elk in haar eigen, geheel met een dikke laag glasvezel beklede, kleine ruimte cabine met eigen zuurstofvoorziening en luchtverversing. HELMOND (ANP). Een busje met zes ongeveer zestienjarige balletmeisjes is gisteren bij Helmond tegen een boom gereden. De leidster van het groepje en chauffeuse mevrouw W. G.-S. uit Den Haag werd ernstig gewond. De meisjes maakten deel uit van de Haagse ballettroep Marjo. Zij waren op weg naar de kermis in Deurne. De twee dieren zullen naar Washington worden gebracht. Daar kan het Ameri kaanse volk ze in de komende dagen te zien krijgen. Den Haag. De Koninklijke/Shell Groep heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst behaald van 37.146.000 tegen 36.841.000 in het eerste kwartaal van 1958. De winst per aandeel van 20 van de Koninklijke Olie bedroeg over deze periode 3,47 tegen vorig jaar 3,44. De produktie, verwerkte hoeveelheid ruwe olie en de verkochte hoeveelheid vertonen, vergeleken met een jaar gele den, een stijging. Hoewel de cijfers hoger waren dan In het eerste kwartaal van 1958, haalt het stijgingspercentage het niet bij dat van vele Amerikaanse oliemaatschap pijen. Mede op grond hiervan waren de koersen in het avondverkeer voor Ko ninklijke Olie dan ook iets lager. Zie verder pagina 15 Eigen nieuwsdienst HAARLEM. Bijna duizend Neder landse burgemeesters (dus praktisch alle vroede vaderen van ons land) zijn gis teravond samen achter de kermismuziek aangeweest. Op het binnenplein van de Oude Stadsdoelen in Haarlem. Ze waren daar eigenlijk bij elkaar ge- komen voor het congres van de Vereni- ging van Nederlandse gemeenten, maar de oud-Hollandse kermis, die op het Doe lenplein was georganiseerd door decor ontwerper Jan Kraakman, konden ze niet weerstaan. Ze waren gezellig met burgemeesters onder elkaar, want het plein was zo klein, dat hun vrouwen niet uitgenodigd konden worden. Met grote zorg ingepakt en zo goed mogelijk beschermd lag Baker, preoies zoals dit aapje, in een eigen kleine cabine op een bed van schuimrubber. Ook voor Able was in de neuskegel van de raket een eigen cabine. Beide kleine cabines waren voorzien van een luchtver versingsinstallatie en geheel gevoerd met vezelglas en rubber. Able en Baker zyn niet de eerste dieren die in de neus van een raket tot zeer grote hoogte stegen en daarna behouden op aarde terug keerden. Wel zijn zij de eerste die ren die in een razend snelle vlucht met een snelheid van ruim 16.000 kilometer per uur in een rood gloeiende neuskegel van een ballis tische raket weer levend de aarde bereikten. Hun voorgangers, kleine aapjes in de Verenigde Staten en honden in de Sowjetunie, bereikten na een verticale vlucht de aarde weer in een langzame afdaling aan para chutes. Die dieren doorstonden dus niet minutenlang een volkomen ge wichtloosheid, een bombardement van kosmische stralingen en de enorme druk van snelle vaartver mindering by de terugkeer in de atmosfeer. Men kan de vlucht van Able en Baker beter vergelijken met de tocht door de wereldruimte van het legendarische Sowjetrussische kunstmaanhondje Laika. Er is een verschil: Able en Baker overleefden de tocht en kunnen door ruimte vaartgeneeskundigen worden on derzocht. maar Laika overleefde de tocht niet. Van onze parlementaire redacteur DEN HAAG Loonsverhoging volgens het vrijere systeem zal voorafgaan aan de verhoging van de huren. Dit is komen vast te staan uit het antwoord, dat de minister-president, prof. dr. J. E. de Quay, gistermiddag aan de Tweede Kamer heeft gegeven en waaruit verder bleek, dat de regering met de gedifferentieerde loonvorming spoed zal betrachten. Volgende week begint al het overleg met het georganiseerde bedrijfsleven op grond van punten, die de regering zal opstellen. Voorts zal de toegezegde nota over de lonen, huren en subsidies spoedig verschijnen, zodat de Tweede Kamer nog vóór het zomerreces erover kan beslissen. Prof. mr. C. P. M. Romme (kath. v.) veronderstelde zelfs, dat de vrijere loonvorming al met ingang van 1 juli zal kunnen worden toegepast. De minister-president had uitgelegd, dat de verbetering in de lonen en de huurverhoging en de afschaffing van de consumentensubsidie op melk elkaar niet zullen verdringen. Dit betekent dus, dat er eerst loonsverhoging zal komen bedrijfstakgewijs en in onderling overleg maar dat bij de be rekening ervan ruimte zal moeten overblijven om na verloop van tijd de huurverhoging en de afschaffing van de melksubsidie te compenseren. Door het antwoord van prof. De Quay is gisteren het nieuwe rege ringsbeleid wat meer uit de verf gekomen. Bovendien heeft hij de Ka mer de verzekering gegeven, dat de regering haast zal maken met de uit voering van de belangrijkste onder delen: WONINGBOUW: zelen maatregelen te nemen, als blijkt, dat het particulier initiatief te kortschiet. Wat de verlaging van de bouwkosten betreft kon de minister president nog geen uitsluitsel geven. Daarvoor verwees hij naar de nota. Wel zei hij te verwachten, dat er voor de woningbouw ten behoeve van de minst draagkrachitgen een subsidiëring zal moeten blijven. BELASTINGEN: be' de eerste jaren na de oorlog is niet naar verwachting verminderd. In het bijzonder is de druk van de inkom stenbelasting bij het toenemen van de nominale Inkomens steeds zwaar der geworden. Behalve verlaging van de vrijgezellëiitarieven zal in de eer. ste plaats een aantal knelpunten voor het bedrijfsleven worden weggeno men, waarbij de regering denkt aan de middelgrote ondernemingen. De verbeteringen betreffen de gesloten naamloze vennootschappen, de fusie van ondernemingen en de realisering van het aanmerkelijk belang. TVCimvrCTirHet plafond voor de Lf tbr JMioIEjdefensiekosten werkt nog tot en met 1960. De nieuwe be groting zal de plannen bevatten voor wat er daarna zal moeten gebeuren. Het beraad daarover is nog aan de gang en dat omvat ook de vergelijking met an dere landen. De wijziging van de Dienstplichtwet is noodzakelijk. Zoals de toestand nu is kunnen dienstplichtigen van land- en luchtmacht over de gehele wereld wor den uitgezonden, behalve naar Nieuw- Guinea. Het samenvoegen van oorlog en ma rine tot één departement van defensie had volgens prof. De Quay tot doel de mogelijkheid te openen om de verticale organisatie te vervangen door een hori zontale, waarin dan zouden passen een secretaris voor materieel en een voor personeel. Maar de nieuwe minister zal zijn keuze nog moeten bepalen. De zaak ligt dus nog open. Prof. De Quay be schouwt de marine echter zeker niet als een minder belangrijk wapen en hij sloot zich aan bij de lof die van ver scheidene kanten uit de Kamer ex- staatssecretaris Moorman was toege zwaaid. TlVmjT IMP van óe departementen: IIiULLIIMf staatssecretaris drs. Schmeltzer verhuist naar Algemene za ken, waar hij meer in het bijzonder zal worden belast met de bezitsvorming en de P.B.O. De Zaken overzee wil men eerst nog eens rustig bekijken om dan te beslis sen, hoe zij zullen worden verdeeld. Het is de bedoeling, dat de West wordt on dergebracht in een bureau bij de vice- minister-president. De opheffing van het departement Zaken overzee is het gevolg van het streven om het aantal departementen klein te houden. Ook zijn de namen korter gemaakt; vandaar dat voedselvoorziening is weggevallen uit de naam Landbouw, visserij en voedselvoorziening. Het is trouwens nooit als een zelfstandige taak gezien. Wat Volksgezondheid betreft wil minis ter Van Rooy zich eerst nog nader ori ënteren. Binnen afzienbare tijd zal het resultaat daarvan worden meegedeeld. Over het aantal staatssecretarissen is nog beraad gaande. Minister Cals heeft al te kennen ge geven, dat men elkaar zeker zal kunnen vinden op het stuk van de bezwaren in zake het bijzonder onderwijs. Subsidie aan de bouw van kerken is nog in studie. Het streven blijft om de weduwen- en wezenverzekering 1 ok tober in te voeren. De Algemene kin derbijslagverzekering zal er ook moe ten komen. Over een oplossing voor de moeilijkheden zal het kabinet zich nog beraden. Bij de Hembrugponten is de vijftig jarige H. C. de Korte uit Koog aan de Zaan" gisteren onder een grote tankwagen geraakt en gedood. Van onze Haagse redactie DEN HAAG. Minister Zijlstra heeft de Tweede Kamer bericht dat hij zich beraadt over de wetsontwerpen inkom stenbelasting, vermogensbelasting en loonbelasting. Deze ontwerpen zijn in december 1958 door zijn voorganger, de heer Hofstra, ingediend en maken deel uit van de algemene herziening van de belastingwetgeving. Ik bezin mij op de vraag, aldus de minister, in hoeverre ik mij met de in. houd van deze ontwerpen kan vereni gen, De verdere parlementaire behan deling van de ontwerpen moet daarop nog wachten. Van onze Haagse redactie DEN HAAG. De nieuwe prijzenwet, door minister Zijlstra ingediend, zal niet door de Tweede Kamer in behandeling worden genomen totdat de nieuwe mi nister van economische zaken de Kamer heeft meegedeeld op zulk een behan deling prijs te stellen. Dat deelt de vaste commissie voor economische za ken in een brief aan de voorzitter van de Kamer mee. H. A. Wind: Géén toeslagen UTRECHT. Daar het in de landbouw veelal gaat om investeringen van lang durig karakter, is het voor het landbouw krediet van groot belang dat het garantie beleid een behoorlijke stabiliteit vertoont. Dit werd gisteren in algemene vergade. ring van de Coöperatieve Centrale Raiff- eisenbank opgemerkt door de heer H. A. Wind als voorzitter van de raad van toezicht. Naar aanleiding van de meningsver schillen over de vraag hoever men met het garantiebeleid moet gaan en welk stelsel van landbouwbescherming moet worden toegepast, sprak hij zich uit tegen een stelsel waarbij men de marktprijs ongemoeid Iaat en de producenten door toeslagen te hulp komt. Dit kan er nl. toe leiden dat de financieringsgrondslag van individuele landbouwbedrijven en ook van verwerkende industrieën een labiel karakter krijgt, wat een belemmering voor het tot stand brengen van produk- tiviteit verhogende investeringen kan zijn. Eigen nieuwsdienst BEEK In de armen van zijn vrouw, temidden van de wrakstuk ken van zijn Piper Pacer, stierf gistermorgen om kwart over tien één van de bekendste Nederlandse parachutisten: de 34-jarige Hugo „Janus" Plaizier uit Beek. Hij en twee andere bekende Limburgse sportvliegers vonden de dood bij een vliegongeluk, dat gisteren de Ne derlandse en vooral de Limburgse sportvliegerswereld tot ontsteltenis bracht. Bij het ongeluk werden ook de Maas trichtse houthandelaar O. Gilissen, die de neergestorte Piper Pacer had be stuurd, en de dertigjarige wachtmees ter van de rijkspolitie J. K. F. Keuken uit Maastricht op slag gedood. De 24- jarigs B. de Nijs uit Maarssen <U.) liep een wervelfractuur op; zijn ver wondingen zijn niet levengevaarlijk. TE ZWAAR De zes jaar oude Piper Pacer, waar mee het ongeluk gebeurde, was het eigendom van de in Sittard gevestigde n.v. Aeroclub Limburg. Het toestel is op snelheid gebouwd en niet voor pa rachute-oefeningen, hoewel het daar voor wel was goedgekeurd. De Piper Pacer mag slechts een gewicht van driehonderd kilo vervoeren. De vier inzittenden en hun bepakking moeten NIEUW-GUINEA de samenwer king, in het bijzonder met Australië, zal worden voortgezet. Het ontwikkelingsproces naar zelfbeschikking zal met alle ter beschikking staande middelen worden versneld, maar de minister-president wilde zich niet begeven in speculaties omtrent een jaartal. Er zal in ieder ge val geen overleg inzake Nieuw-Guinea worden gevoerd met Indonesië. LANDBOUW: de regering zal zich in haar land bouwbeleid richten naar het advies van de S.E.R. om te komen tot verminde ring van de kosten van het garantie beleid. Haar standpunt zal aan de Ka mer worden voorgelegd in de vorm van een nota. Het plan om de produ centensubsidie op melk te verlagen zal worden bezien in het verband van het gehele beleid. De structuurverbetering van de landbouw zal in de eerste plaats berusten op vrijwillige medewerking. ONDERWIJS: het voortgezet onderwijs (de mammoet wet) zal volgens prof. 'De Quay moeten doorgaan. Het voorstel van dr. Tilanus (C.H.) om het ontwerp-Cals-in te trek ken en terug te keren naar het systeem Rutten wees hij van de hand, daar dan de totstandkoming van een sluitend geheel van onderwijsvoorzieningen weer in gevaar komt. Er is ook haast bij. J. K. F. Keuken Hugo („Janus") Plaizier Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM. De Rotterdamse raad heeft zijn fiat gegeven aan een voorstel van B. en W., om de subsidie voor Floriade, die drie miljoen be draagt, met zes ton te verhogen. De heer J. Wilschut (a.r.) sprak namens de raad, toen hij zei: „Het is jammer, dat het gevoel van vertrouwen in de tentoonstelling wordt doorkruist door dit voorstel van B. en W„ die er nu op moeten toezien, dat het bestuur binnen de begroting blijft." Eigen nieuwsdienst BREDA De gouverneur van de Ko ninklijke militaire academie in Breda, de kolonel der cavalerie W. Kloppenburg heeft de Koningin om ontslag gevraagd. Hij is per 1 oktober benoemd in een functie bij de Heinekens' bierbrouwerij maatschappij in Rotterdam. stellig meer hebben gewogen. De heer Gilissen had het toestel snel opgetrokken. Op geringe hoogte echter, net toen de Pacer een bocht wilde ma ken, moet de motor zijn afgeslagen. Het toestel gleed af. „Oscar, wat doe je nou?!" moet de heer Plaizier volgens de enige over levende van het ongeluk naar de heer Gilissen hebben geroepen. Er was toen al geen redden meer aan. Vijftig meter oostelijk van de rijksweg Sittard-Maas- tricht, die langs het vliegveld loopt, stortte de Pieper Pacer neer. Met een klap boorde het éénmotorige toestel zich in het bouwland. Even stond het nog trillend recht op de neus, toen viel het onderste boven in het land. HULP De boer Zeegers en zijn zoon, die op het veld werkten, snelden onmid dellijk naar de plaats van het ongeluk. Onder het lopen had Zeegers zijn zak mes tevoorschijn gehaald om de riemen door te kunnen snijden. Hij werd daar bij geholpen, door een onbekend ge bleven man in overal, die in zijn auto juist voorbij de plaats van het on geluk kwam rijden. Dicht bij de plaats van het ongeluk hoorde de vrouw van een van de slachtoffers, mevrouw Plaizier, de klap waarmee het toestel neerstortte. Zij verzorgde de bloemen in de tuin van de bungalow op het vliegveld, die Plai zier daar zelf had gebouwd. Het echt paar woonde daar nog maar twee we ken. Mevrouw Plaizier rende dwars over het land naar het neergestorte vlieg tuig. Haar man was nog bij kennis. Hij stak een arm naar haar uit, mom pelde enkele onverstaanbare woorden en. blies toen de laatste adem uit. STOOTKUSSEN De enige overlevende, de heer De Nijs. was na het ongeluk nog bij ken nis. Hij gat de telefoonnummers op van de familieleden die moesten wor den gewaarschuwd en vertelde, dat hij zijn leven had te danken aan de merk waardige houding, waarmee hij in hei vliegtuig plaats had genomen. Hij had namelijk achterstevoren met zijn rug tegen het dashboard gezeten. Tussen hem en het dashboard zat zijn para chute, die als stootkussen had gefun geerd. De leerling-parachutist wachtmeester Keuken was pas sinds het begin van dit jaar lid van het springcentrum. Hij zou gisteren zijn laatste sprong maken om te worden gebrevetteerd. Een andere getuige van het onge luk was de havenmeester, de heer D. Roxs. Oorspronkelijk zou hij hei vlieg tuig hebben bestuurd. Hij voelde zich die ochtend echter niet helemaal fit en de heer Gilissen had zijn plaats achter de stuurknupped ingenomen. De heer Plaizier was chef-instrue- teur van het parachutistencentrum. Hij is een van de meest ervaren parachute springers van ons land, nam deel aan de twee politionele acties in Indone sië en trainde o.m. in het Franse cen trum Gisy les Nobles, waar hij ieders respect afdwong. De tachtigjarige mevrouw H. van den Heuvel uit Baarn won gister avond de reusachtige topprijs van de Avro-actie „Alles op één kaart". De prijzenregen hield niet op! een enorme wasmachine, een radio toestel in een tafel, een televisie toestel, een schrijfmachine, een gramofooncombinatie met platen enz. Mevrouw Van den Heuvel stond verstomd van al die mooie dingen, maar zonder de minste camera vrees vertelde zij meteen ai rustig wie van haar kinderen wat van haar zou krijgen. Alles gaf zij weg, behalve het televisietoestel, dat zij graag zelf wilde houden. Behalve mevrouw Van den Heu vel waren er gisteravond nog drie prijswinnaars. Dat waren de drie jeugdorganisaties, die samen een miljoen gulden, de totale opbrengst van de Avro-actie, mogen delen voor het bouwen van twee nieuwe jeugdhuizen en het opnieuw inrich ten van bestaande. Duitse wagens botsten Eigen nieuwsdienst SOMEREN. Op weg naar een Ne derlandse badplaats is een Duitse auto gisteren bij Someren tegen een Duitse autobus gebotst. Een tweejarig kind werd gedood. De auto werd bestuurd door de heer S. uit Breyell bij Kaldenkirchen, die me vrouw Lindemann uit Breyell met haar twee kinderen naar hun vakantieoord aan zee zou rijden. Van Venlo wilde hij naar Eindhoven rijden. Op de Mruising bij Someren met de voorrangsweg Helmond-Weert heeft hij een Duitse autobus geen voor rang gegeven. De auto botste recht van voren tegen de bus en werd op zij ge slingerd. De twee kinderen werden er uit ge worpen. Eén van hen was meteen dood, de andere is zwaar gewond. Hun moe der is levensgevaarlijk gewond, de be stuurder van de auto kwam er vrij goed af. De bus kwam na de botsing tegen een boom tot staan. De chauffeur werd licht gewond. Het K.N.M.I. in De Bilt meldde ons gisteravond te 23.15 uur: Plaatselijk op klaringen en slechts een enkel verspreid voor komende lichte bui. Zwakke tot matige wind tus sen noord en west. Dezelfde temperaturen als gisteren of iets hogere. MIESJE; Zit weinig schot in. 30 mei: zon op 4.2S, zon onder 20.48. maan op 1.36, maan onder 13.31, Eigen nieuwsdienst SOEST. Een deel van het r.k. schoolbestuur te Soesterberg zal er igoed aan doen de wijk te nemen naar veiliger oorden, want de gemeente Soest heeft met deze heren boze plannen. Dat staat te lezen in het gemeenteraadsstuk, waarin B. en W. het verzoek van dit schoolbestuur tot verbetering van het terrein rond de r.k. lagere school toelichten. Een der zinnen luidt: #,Er is alleszins reden voor aanwezig om een deel van het schoolbestuur dat in een zeer slechte staat verkeert met grind te bedekken". Een bijzonder krassa maat. regel tenzij hier een typefout is gemaakt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 1