I| Hollands schepen gaan ter haring; de maatjes zwemmen vangensree Rumoer over de verkoop van Groot-Drakestein Vliegen op Warschau SCHEVENINGSE REDDER Schipper Klaasen overleden OPGEBORGEN VOLK TE KOOI ROEPPIES VAL Nazi-langspeelplaat in West-Duitsland in beslag genomen De Stockholm verkocht aan Oost-Duitsland Taptoe Rotterdam bij kunstlicht ÓMU D GÖRDIJNSPIRAAL Let op de gele bus ONREDELIJK, Vrij als een vogel door fout in dagvaarding MEER SAMENWERKING In de komende 10 jaar, 11.000 onderwijzers erbij Soekarno reist verder bil-ongelukken gewond «eiebeZOeken Twee dienstplichtigen ij ongelukken gewond Zaterdag 16 mei 1959 ZEEl)\\ SCH DAGBLAD Pag. 9 DEN HAAG. Op tachtigjarige leef- j tijd is in Scheveningen de heer C. W. j J. Klaasen overleden. Hij was gepen- sioneerd schipper van de roeiredding- boot in Scheveningen. In 1905 kwam hij bij het reddingwe-l zen. Van 1921 tot zijn afscheid, in april' 1939 voer hij als schipper van de roei-j reddingboot in Scheveningen. Hij heeft een aandeel gehad in drie spectaculaire reddingen: in 1908. toen vier mensen werden gered van een En gels jacht, in 1911 bij het redden van een drenkeling en in 1913 toen zeven mensen van de gestrande Vrouw Maria werden gehaald. Schipper Klaasen kreeg voor de red dingen respectievelijk de bronzen me daille van menslievend hulpbetoon, de zilveren medaille van de bond tót het redden van drenkelingen en de bronzen medaille van de KNZHRM. li ven «Ni ijss ie naar boven en liij kan jaan schilderen Strak» «ie ma»tknop nog met goud en het In pieen-bello. nieuwe dag is vanmor gen opgestaan, oog in oog met de vlaggen en de schepen van Vlaêring, Scheve ningen en Katwijk. Katwijk'g vlaggen mogen dan met de sche pen zijn meegereisd naar IJmuiden, omdat nog altijd het verdriet knaagt geen eigen haven te bezitten, maar de kleine vissersplaats achter Rijn lands duinen heeft toch de haringkoorts van elk voorjaar meebeleefd een koorts, fel ler dan het vele rood van vlag gen en wimpels aan masten en stagen. Dinsdag gaan de schepen te zes ure met dokkerende motor de vroe ge ochtend tegemoet koers Noord west ten Noorden, waar tussen Es- bjerg en Schotland ergens in de opaalgroene Noordzee de vette jon ge haring te wachten ligt. Om zes uur precies steken de loggers van de drie Nederlandse vissersplaat sen de boeg in de breeveertien en de schipper laat na het uitlopen van de pieren het stuur over aan een matroos, rolt een zware weduwe en stommelt naar de achteruit om met zijn mannen een bakkie te gaan doen. Dat is elke keer nog zo ge weest sinds Holland ter haringjacht uitvoer en het zal lan,g zo blijven, als de visserij het leven houdt. VLAGGETJESDAG ligt op dat moment mijlenver achter de Oosterkim en de vlaggen zijn netjes opgeborgen in de kaartenkamer of onder de bak, want het gaat er nu om spannen. De harmonie is voorlopig uitgeblazen. De vele mooie woorden over varen, vissen en voeden van de landrotten zijn als stuifmeel op de wind weggedreven. Het gaat nu om de eerste kantjes ha ring hopelijk niet tè groot dit jaar, want hoe meer haringen er in zo'n kantje gaan hoe beter dat is voor de besomming: straks wordt er per stuk voor zo'n vissig stukje banket der zee- en tóch wel een halve gulden of meer betaald. Door de dag en door de nacht schuift de vloot naar het Noorden. De vol gende middag, de woensdag dus, val len de eerste motoren stil de radio zwijgt als het graf, want het gaat nie mand nu meer een bliksem aan, waai de schipper denkt dat hij zijn vange- tje gaat proberen en als het avond wordt zijn de netten geschoten. Kilo meters fijnmazig want. gehaakt aan honderden witte, volgeblazen drijvers waarop de reepschieter en de afhou- wer samen hun longen hebben be proefd witte Schotse blazen, die als een eindeloos kralensnoer op de golf slag van de duisterende zee deinen. HET volk gaat te kooi. De schipper heeft het gezegd, toen de eerste blaas te water tjoempte: ,,De Here voorziet het". Zo is dat dan een mens kan rustig te kooi kruipep, want het is nu een zaak van de voorzienig heid geworden, die zijn bruiloft vie rende haringscholen stuurt onder de oppervlakte van de flauw weerkaat sende zee. Puur vroeg in de donderdagochtend gaat de roep over de schepen, een lange, bijna klagende roep: ,,Het is „aaaaaaaalèèèèè." Dan is het ook halen. Voor alle maal behalve de schipper, die uit de rechterruit van de brug komt kijken en zijn eerste weduwe in Se mond prikt. De netten komen binnen, de winch hieuwt meter na meter reep te boord en boven de in rechthoeken op gestelde schotten slaan de mannen de netten uit. zodat het onder de lampen van het werkdek lijkt of er zuiver zilver door de lucht buitelt. Het is ook zuiver zilver, de eerste nieuwe haring, die zich met de kieuwen heeft vastge- zwommen in het katoenen want en nu weerloos wordt verme^sterd. Ja, het schot is te boord. Het eerste schot van de vele, die er zullen volgen tot diep in november, als de haring door het Kanaal zwemt en allang vergeten is door de kijkers van Vlaggetjesdag links en rechts komen nu de knetterende roeppies uit de radio ..Hierroo, Klaes.. jae, man, Toiiiipii «puMcii i« iMMi noodzakelijk en goed werk om liet oude zout te verjagen. d'r is nie' veul, ..innekrope vannacht", maer 't mos toch maer beure Drie kantjes skat ik.Hoeveul hè jai?. Van elke combinatie van loggers ko men ze dan naar de jager, de sterk ste uit de groep, toégevaren en geven in volle zee de gekaakte en in vaten gestouwde oogst van die eerste span nende nacht over. En dat telt aardig aan. Dan vertrekt de jager, vertrekt óók elders misschien een jager. Radio weer uit, telegraaf op volle kracht en als het even kan nog een pietsie d'rbij en dan hopelijk met een mooi windje in de rug, huistoe. naar de eerste haven de beste. Naar IJmui den waarschijnlijk, want dat is het dichtste bij. Jagen jagen met ha ring. die haar prijs waard wordt dank zij de vroegte van de aankomst. De radio blijft potdicht, de schipper staat zelf aan het roer. Vrijdag de 22ste mei kan dit verhaal afgelopen zijn aan de kade. waar een auto met het rood. wit en blauw te wachten staat op de eerste prille vangst, die nog groen op de graat is. maar voor de liefhebbers een godenspijs. FRANKFORT (A.P.). Het West- duitse hooggerechtshof heeft bevolen dat in geheel West-Duitsland de in Ameri ka gemaakte langspeelplaat met nazi liederen en redevoeringen van nazi-lei ders in beslag genomen moet worden. Deze grammofoonplaat, die deel uit maakt van een documentaire serie waarin ook redevoeringen van geal lieerde oorlogsleiders zijn opgenomen, was reeds vorige maand in Beieren verboden. Het hooggerechtshof in Frankfort I heeft thans beslist dat deze grammo-1 foonplaat gevaarlijke anti-semitische! propaganda betekent, en dat door dei redevoeringen en de marsliederen van de S.S. het nazi-regime verheerlijkt wordt. Bovendien zijn op de hoes het hakenkruis en de Hitlergroet afgebeeld, symbolen die in West-Duitsland verbo den zijn. Op deze plaat zijn ook de stemmen van enkele nazi-leiders opge nomen, die tijdens het proces van Neu renberg hun onschuld betuigen. Volgens het hof zijn deze korte uittreksels ech ter onvoldoende om de indruk weg te nemen dat de plaat in feite nazi-propa- ganda is. I—I ET KLAARMAKEN van de vloot in de drie haring- JlJL havens is een even groot feest als dat van vlaggetjesdag zelf. Het is alleen intiemer, rustiger en minder op muziek en toespraken gericht. Het duurt weken-weken van geduldig krabben aan een verroeste scheepshuidvan verven aan een masttopvan kuipen en boeten ÏN VLAARD1NGEN liggen de schepen aan de Ko ningin Wilhelminahave7i een beetje verdwaald in het decor van raffinaderijen en fabrieken. Ze lijken zich hardnekkig vast te bijten in hun schone traditie, haast tegen beter weten in. Langzaam groeien ze tot geschilderde pronkjes met hier een nieuwe trosdaar een versgeteerd wantruim. Straks stuiven ze eruit, de Waterweg op en dan zijn het kleinte heersers over al die modernigheden rondom: dan pas is Vlaarding Vlaê ring weer en zou er haast een bal op de oude toren worden verwacht op het moment dat de eerste logger bij de Hoek in zicht komt, zoals dat in vervlogen jaren gebeurde. SCHEVENINGEN heeft zijn bezit tesamengedreven in de beide havenkommen en is daar driftig bezig geweest met poetsen en verven. De stapels vaten zijn zichtbaar geslonken, nu er voor de nieuwe teelt eindeloze rijen naar de schepen zijn gerold en bij de af slag bespreken ze al de kansen op de teeltmooi weer, lekker watertjedus de 'aering zal wel hoog zitte ditkeer /j LLEEN Katwijk is wat sneu bezig. In het Prins AjL Hendrikkanaal liggen de schepen langs de schuren in dood en vuil waterwaar ze worden opgedoft voor een andervoor IJmuiden. Op de nettenzolders en in de kuiperijen is gewerkt en getimmerd, dat de vonken er van 's morgens vroeg tot diep in de nacht afvlogen en als dan het resultaat, glimmend van de verf en van alles voorzien wat een loggerbuik behoeft varensree ligt, moet het verhuizen naar IJmuiden, een dooie haven voor vissers als het er opaan komtDan vertrekken de schepen in groepjes langs de lange en moeilijke omweg via Haarlem om open water te berei ken. Voor Katwijk heeft het feest van vandaag altijd een beetje een bijsmaak Hij «Ie kuiper i« werk uau «Ie wlukel Van onze correspondent STOCKHOLM. Het 12.400 ton me tende Zweedse passagiersschip Stock- I holm is door de Zweden-Amerika lijn 'verkocht aan Oost-Duitsland. De Stock holm, pas elf jaar oud. kwam drie jaar geleden plotseling in het wereldnieuws Toen zij in aanvaring kwam met de An drea Doria, die vervolgens voor de Amerikaanse kust zonk. De Zweedse maatschappij motiveert de verkoop van het in prima staat ver kerende schip met de bewering dat er geen sprake meer is van een rendabele exploitatie. Tengevolge van de concur rentie van de luchtvaart op de route EuropaNew York kan men voor een schip als de Stockholm slechts rekenen op Vier maanden per jaar met een vol ledige bezetting. De enige uitweg zou zijn geweest, het schip in de resteren de maanden eruises te laten maken met toeristen. De ZwedenAmerika lijn is onder tussen in onderhandeling getreden met andere Scandinavische scheepvaartmaat schappijen om gezamenlijk een nieuw passagiersschip te laten bouwen voor de Noordatlantische route en dat eveneens gezamenlijk te exploiteren. Een van de rederijen waarmee wordt onderhandeld is de NoorwegenAmerika lijn. Overigens is gisteren te New York de schadevergoeding vastgesteld die de ZwedenAmerika lijn moet betalen aan personen die benadeeld zijn bij de ramp met de Andrea Doria. Het totale bedrag i« 42 miljoen Zweedse kronen, of 31 miljoen gulden. Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM Drie kapellen, vier tamboerkorpsen en een exercitiepeloton van de Nederlandse strijdkrachten samen 325 man sterk zullen op 13 juni "s avonds in het Rotterdamse sta dion Feijenoord bij kunstlicht een mili taire taptoe verzorgen. De afdeling Rotterdam van de Neder landse vereniging tol steun aan het Ko- ningin Wilheiminafonds voor de kanker bestrijding heeft daar voor gezorgd. De opbrengst van de taptoe, die de strijd krachten gratis uitvoeren, is een deel 1 van haar bijdrage in de kosten van het nieuwe ziekenhuis voor kankerbe strijding en rheumabehandeling, dat in Rotterdam-Zuid komt. In juni zal, even ten noorden van het Zuiderziekenhuis, de eerste paal daarvoor worden gesla gen. Majoor R..van Yperen, de directeur van de Koninklijke militaire kapel heeft de leiding van de taptoe. Samen met de tamboerskorpsen, de Marinierskapel en de Luchtmachtkapel voert zijn kapel de taptoe uit. Het exercitiepeloton is van het Garderegiment fuseliers Prinses Irene. Het zal exerceren in zijn rode show-uniformen. Vlaggcljcsd»^ is een leest vooral van veel vlaggen seinvlaggen en siervlagg«»n in alle variaties en kleuren. Mag het nialeriaal «lan even een sopje hebben voor het in stagen en masten wordt gehangen? •fan Roeleveld. 7H jaar. knoopt «Ie vlaggen aan elkaar. Advertentie MAPRO-spirool is sterk er» soepel en overal in huis te gebruiken. Voor Uw gordijnen, de was, Uw garderobe enz. Enorm pracfisch, eenvoudig te be vestigen en te verwijderen. méér mogelijkheden met ned. octrooi 74341 Van een onzer verslaggevers UTRECHT. Er js enig gerucht ontstaan rondom de verkoop van het kasteel Drakestein in de Lage Vuur- sche aan prinses Beatrix. De moeder van de eigenaar heeft protest tegen de I transactie aangetekend; zij heeft ook aangekondigd dat zij het landgoed niet vrijwillig zal verlaten. Zij stelt zich op het standpunt dat haar zoon. jhr. Frederik L. M. Bosch van Dra- I kesteyn. onder de druk der omstandig heden tot deze. volgens haar volstrekt nodeloze, verkoop is overgegaan. Zoals bekend heeft jonker Frederik j de laatste jaren herhaaldelijk moeilijk- heden met de gemeente Baarn gehad j over de exploitatie van zijn gro-nd. Voorts is de douairière Bosch van Dra-| kesteyn van mening dat de koopsom die; haar zoon heeft geaccepteerd drie-j honderdduizend gulden voor kasteel en twintig hectaren bosgrond onredelijk is. Volgens haar gegevens is het kas-l teel met inboedel alleen al verzekerd te gen een gedeeltelijke brandschade voor een bedrag van zeshonderdduizend gul- i den. I Enkele jaren geleden werd het huis, dat sinds 1806 in het bezit van de familie is, voor een totale verzekering getaxeerd op 1.200 000 gulden. Afgezien van dit alles is de douairière verstoord over het feit dat met publi-1 katie van de transactie niet is gewacht; totdat het definitieve koopcontract is ge-| sloten. De voorlopige overeenkomst loopt op 15 juni ten einde. Door de grote publici-i teit die aan de verkoop is gegeven, is' het voor jhr. Bosch van Drakesteyn bui tengewoon moeilijk geworden om. indien j hij dat zou wensen, op zijn schreden terug te keren. tv EER GEEN DIVIDEND HOUTHANDEL ALBERTS MIDDELBURG. Hét saldo der be- drijfsrekening over 1958 van de Hout handel v.h. Albers Co. bedroeg na o.a. aftrek van onkosten, rente en on derhoud 48.484 (v.j. 184.545). Na afschrijving op vaste goederen en be drijf smaterieel ad 150.000 160.000) resteert een nadelig saldo van 73.095. Voorgesteld wordt dit bedrag ten las te van a'e reserve voor diverse doelein den te brengen. Het dividend wordt weer gepasseerd. LONDEN De Indonesische ambas- exportvergunningen heeft verleend voor dat Engeland officieel aan Indonesië sade in Londen heeft bekend gemaakt, het betrekken van wapens. De vergun ningen zijn gistermorgen op de ambss sade overhandigd. Il«* K»Iwijk(TN iu liol Spaar ii o «>p w«»g naar MiiiiiHloii. Eigeu nieuwsdienst ASSEN De 38-jarige boekhouder- vogelliefhebber J. G. van D. uit Assen, die om heel kostbare vogeltjes te kun- I nen kopen zestigduizend gulden zou hebben verduisterd van zijn werkgever, is gisteren ontslagen van rechtsvervol- I ging. i Veertien dagen geleden had de offi cier van justitie bij de Asser rechtbank twaalf maanden gevangenisstraf tegen Van D. geëist, waarvan zes maanden I voorwaardelijk. In de dagvaarding was echter het woordje opzettelijk" verge- i ten en toen was er niet voldaan aan de voorwaarden waaraan een verduiste ringszaak moet voldoen. De boekhouder I is nu in vrijheid gesteld. DEN HAAG De Poolse luchtvaart maatschappij LOT zal op 1 juni drie maal in de week van Warschau via Oost-Berlijn naar Amsterdam gaan vlie gen. De KLM. die voor de LOT als hoofd agent in Nederland zal optreden, heeft aan de Poolse luchtvaartmaatschappij een vliegtuig van het type Cónvair 240 verkocht, waarmede de dienst zal wor den uitgevoerd. De Nederlandse luchtvaartmaatschap pij verzorgt op Schiphol aansluitingen op de nieuwe dienst. De KLM zelf on derhoudt driemaal per week een recht streekse dienst op Warschau, waardoor het totaal aantal verbindingen per week tussen Schiphol en Warschau van drie op zes wordt gebracht. Van onze Haagse redactie DEN HAAG. In de komende acht tot tien jaar zal het .onderwijzerskorps voor het gewoon, voortgezet en uitgebreid lager onderwijs met elfduizend onderwij zers moeten worden uitgebreid. Deze uit breiding is het gevolg van de verlaging van de leerlingenschalen zoals die in het wetsontwerp tot wijziging van de Lager- onderwijswet zijn voorgesteld. Minister Cals acht dit zeer wel bereik baar, zo deelt hij aan de Eerste Kamer mee. In de jaren 1949—1958 steeg het aantal onderwijzers met 11.500. Verlaging van het aantal leerlingen per klas maakt een loopbaan bij het onderwijs aantrek kelijker. Voorlopig mikt de minister op een ver laging in drie etappes, die dan in tien jaar zou zijn bereiikt. Zou een weten- j schappelijk onderzoek uitmaken, dat de klassegrootte nog verder zou moeten wor- I den verlaagd, dan zou dat daarna nog kunnen. De minister betwijfelt echter of een onderzoek dat wel precies kan bepa- I J; De gezamenlijke pedagogische centra zullen zich hiermee bezig houden. ROME (UPI)Soekarno heeft gis- 1 111 I -,?n^ahë verlaten. Hij gaat nu offi brengen aan Brazilië. Ar- J o n gentinié en Mexico. Daarna vertrekt hij j voor een korte rustpoos, naar Californiè DEN HAAG. - Ernstige ongelukken "emg "te klr'ef'3 Ja"an- "aar lndones'e met militairen hebben de afgelopen da- Soskaron S.,1,,.1 gen ernstige gewonden gekost. De 21- voor een nnnnHimm ,?]n ?lstere" jarige Rotterdammer A. F. X. Moonen in Lis^bon irh h=enkele uren is als. dienstplichtig chauffeur van een »ese 'nresiriJüTT 5 u*" de,?ortu' wapencarrier, vlak na een scherpe bocht i.hoge onderscheiding 68 een lil een provinciale weg bij Oudemnlen "l?üg£»eiding. I provincie Drenthe) over de kop gesla- Op een onbewaakte overweg bij Eni gen. Hij is met ernstig letsel in het Wil-j men heeft een trein gisteren een auto helminaziekenhuis te Assen opgenomen.gegrepen. Er zalen vier mensen in waar voor zijn leven wordt gevreesd. "•I" J Eigen nieuwsdienst De soldaat is nog steeds buiten kennis. Tijdens een oefening in de bosbivak ..De Zanderij", even ten zuiden van Paramaribo heeft de Haagse dienst plichtige soldaat A. Korte, eveneens 21 jaar oud, door een schot een ernstige buikwond opgelopen. Hij ligt in het mi litair hospitaal te Paramaribo, waar hij is geopereerd. In beide gevallen stelt de marechaussee een onderzoek in. Twee ervan werden ernstig gewond de beide anderen kwamen er zonder letsel af. Internatio treedt met ingang van 16 mei op als alleen vertegenwoordiger vooi Nederland voor de verkoop van YALE hijs-, hef- en transportwerktuigen. Deze worden vervaardigt door de Yale k Towne Manufacturing Company t» Phi ladelphia

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 9