I| Hollands schepen gaan ter haring;
de maatjes zwemmen
vangensree
Rumoer over de verkoop
van Groot-Drakestein
Vliegen op
Warschau
SCHEVENINGSE REDDER
Schipper Klaasen
overleden
OPGEBORGEN
VOLK TE KOOI
ROEPPIES
VAL
Nazi-langspeelplaat
in West-Duitsland in
beslag genomen
De Stockholm verkocht
aan Oost-Duitsland
Taptoe Rotterdam
bij kunstlicht
ÓMU D
GÖRDIJNSPIRAAL
Let op de gele bus
ONREDELIJK,
Vrij als een vogel door
fout in dagvaarding
MEER SAMENWERKING
In de komende 10 jaar,
11.000 onderwijzers erbij
Soekarno reist verder
bil-ongelukken gewond «eiebeZOeken
Twee dienstplichtigen
ij ongelukken gewond
Zaterdag 16 mei 1959 ZEEl)\\ SCH DAGBLAD Pag. 9
DEN HAAG. Op tachtigjarige leef- j
tijd is in Scheveningen de heer C. W. j
J. Klaasen overleden. Hij was gepen-
sioneerd schipper van de roeiredding-
boot in Scheveningen.
In 1905 kwam hij bij het reddingwe-l
zen. Van 1921 tot zijn afscheid, in april'
1939 voer hij als schipper van de roei-j
reddingboot in Scheveningen.
Hij heeft een aandeel gehad in drie
spectaculaire reddingen: in 1908. toen
vier mensen werden gered van een En
gels jacht, in 1911 bij het redden van
een drenkeling en in 1913 toen zeven
mensen van de gestrande Vrouw Maria
werden gehaald.
Schipper Klaasen kreeg voor de red
dingen respectievelijk de bronzen me
daille van menslievend hulpbetoon, de
zilveren medaille van de bond tót het
redden van drenkelingen en de bronzen
medaille van de KNZHRM.
li ven «Ni ijss ie naar boven en
liij kan jaan schilderen
Strak» «ie ma»tknop nog met
goud en het In pieen-bello.
nieuwe dag is vanmor
gen opgestaan, oog in oog
met de vlaggen en de
schepen van Vlaêring, Scheve
ningen en Katwijk. Katwijk'g
vlaggen mogen dan met de sche
pen zijn meegereisd naar
IJmuiden, omdat nog altijd het
verdriet knaagt geen eigen
haven te bezitten, maar de
kleine vissersplaats achter Rijn
lands duinen heeft toch de
haringkoorts van elk voorjaar
meebeleefd een koorts, fel
ler dan het vele rood van vlag
gen en wimpels aan masten en
stagen.
Dinsdag gaan de schepen te zes
ure met dokkerende motor de vroe
ge ochtend tegemoet koers Noord
west ten Noorden, waar tussen Es-
bjerg en Schotland ergens in de
opaalgroene Noordzee de vette jon
ge haring te wachten ligt. Om zes
uur precies steken de loggers van
de drie Nederlandse vissersplaat
sen de boeg in de breeveertien en
de schipper laat na het uitlopen van
de pieren het stuur over aan een
matroos, rolt een zware weduwe en
stommelt naar de achteruit om met
zijn mannen een bakkie te gaan
doen. Dat is elke keer nog zo ge
weest sinds Holland ter haringjacht
uitvoer en het zal lan,g zo blijven,
als de visserij het leven houdt.
VLAGGETJESDAG ligt op dat moment
mijlenver achter de Oosterkim en
de vlaggen zijn netjes opgeborgen in
de kaartenkamer of onder de bak,
want het gaat er nu om spannen. De
harmonie is voorlopig uitgeblazen. De
vele mooie woorden over varen, vissen
en voeden van de landrotten zijn als
stuifmeel op de wind weggedreven.
Het gaat nu om de eerste kantjes ha
ring hopelijk niet tè groot dit jaar,
want hoe meer haringen er in zo'n
kantje gaan hoe beter dat is voor de
besomming: straks wordt er per stuk
voor zo'n vissig stukje banket der zee-
en tóch wel een halve gulden of meer
betaald.
Door de dag en door de nacht schuift
de vloot naar het Noorden. De vol
gende middag, de woensdag dus, val
len de eerste motoren stil de radio
zwijgt als het graf, want het gaat nie
mand nu meer een bliksem aan, waai
de schipper denkt dat hij zijn vange-
tje gaat proberen en als het avond
wordt zijn de netten geschoten. Kilo
meters fijnmazig want. gehaakt aan
honderden witte, volgeblazen drijvers
waarop de reepschieter en de afhou-
wer samen hun longen hebben be
proefd witte Schotse blazen, die als
een eindeloos kralensnoer op de golf
slag van de duisterende zee deinen.
HET volk gaat te kooi. De schipper
heeft het gezegd, toen de eerste
blaas te water tjoempte: ,,De Here
voorziet het". Zo is dat dan een
mens kan rustig te kooi kruipep, want
het is nu een zaak van de voorzienig
heid geworden, die zijn bruiloft vie
rende haringscholen stuurt onder de
oppervlakte van de flauw weerkaat
sende zee.
Puur vroeg in de donderdagochtend
gaat de roep over de schepen, een
lange, bijna klagende roep: ,,Het is
„aaaaaaaalèèèèè."
Dan is het ook halen. Voor alle
maal behalve de schipper, die uit de
rechterruit van de brug komt kijken
en zijn eerste weduwe in Se mond
prikt. De netten komen binnen, de
winch hieuwt meter na meter reep te
boord en boven de in rechthoeken op
gestelde schotten slaan de mannen de
netten uit. zodat het onder de lampen
van het werkdek lijkt of er zuiver
zilver door de lucht buitelt. Het is ook
zuiver zilver, de eerste nieuwe haring,
die zich met de kieuwen heeft vastge-
zwommen in het katoenen want en nu
weerloos wordt verme^sterd. Ja, het
schot is te boord. Het eerste schot van
de vele, die er zullen volgen tot diep
in november, als de haring door het
Kanaal zwemt en allang vergeten is
door de kijkers van Vlaggetjesdag
links en rechts komen nu de
knetterende roeppies uit de
radio ..Hierroo, Klaes.. jae, man,
Toiiiipii «puMcii i« iMMi noodzakelijk en goed werk om liet oude zout
te verjagen.
d'r is nie' veul, ..innekrope vannacht",
maer 't mos toch maer beure Drie
kantjes skat ik.Hoeveul hè jai?.
Van elke combinatie van loggers ko
men ze dan naar de jager, de sterk
ste uit de groep, toégevaren en geven
in volle zee de gekaakte en in vaten
gestouwde oogst van die eerste span
nende nacht over. En dat telt aardig
aan. Dan vertrekt de jager, vertrekt
óók elders misschien een jager.
Radio weer uit, telegraaf op volle
kracht en als het even kan nog een
pietsie d'rbij en dan hopelijk met een
mooi windje in de rug, huistoe. naar
de eerste haven de beste. Naar IJmui
den waarschijnlijk, want dat is het
dichtste bij. Jagen jagen met ha
ring. die haar prijs waard wordt dank
zij de vroegte van de aankomst. De
radio blijft potdicht, de schipper staat
zelf aan het roer. Vrijdag de 22ste
mei kan dit verhaal afgelopen zijn aan
de kade. waar een auto met het rood.
wit en blauw te wachten staat op de
eerste prille vangst, die nog groen op
de graat is. maar voor de liefhebbers
een godenspijs.
FRANKFORT (A.P.). Het West-
duitse hooggerechtshof heeft bevolen dat
in geheel West-Duitsland de in Ameri
ka gemaakte langspeelplaat met nazi
liederen en redevoeringen van nazi-lei
ders in beslag genomen moet worden.
Deze grammofoonplaat, die deel uit
maakt van een documentaire serie
waarin ook redevoeringen van geal
lieerde oorlogsleiders zijn opgenomen,
was reeds vorige maand in Beieren
verboden.
Het hooggerechtshof in Frankfort I
heeft thans beslist dat deze grammo-1
foonplaat gevaarlijke anti-semitische!
propaganda betekent, en dat door dei
redevoeringen en de marsliederen van
de S.S. het nazi-regime verheerlijkt
wordt. Bovendien zijn op de hoes het
hakenkruis en de Hitlergroet afgebeeld,
symbolen die in West-Duitsland verbo
den zijn. Op deze plaat zijn ook de
stemmen van enkele nazi-leiders opge
nomen, die tijdens het proces van Neu
renberg hun onschuld betuigen. Volgens
het hof zijn deze korte uittreksels ech
ter onvoldoende om de indruk weg te
nemen dat de plaat in feite nazi-propa-
ganda is.
I—I ET KLAARMAKEN van de vloot in de drie haring-
JlJL havens is een even groot feest als dat van
vlaggetjesdag zelf. Het is alleen intiemer, rustiger
en minder op muziek en toespraken gericht. Het duurt
weken-weken van geduldig krabben aan een verroeste
scheepshuidvan verven aan een masttopvan kuipen
en boeten
ÏN VLAARD1NGEN liggen de schepen aan de Ko
ningin Wilhelminahave7i een beetje verdwaald in
het decor van raffinaderijen en fabrieken. Ze lijken
zich hardnekkig vast te bijten in hun schone traditie,
haast tegen beter weten in. Langzaam groeien ze tot
geschilderde pronkjes met hier een nieuwe trosdaar
een versgeteerd wantruim. Straks stuiven ze eruit, de
Waterweg op en dan zijn het kleinte heersers over al
die modernigheden rondom: dan pas is Vlaarding Vlaê
ring weer en zou er haast een bal op de oude toren
worden verwacht op het moment dat de eerste logger
bij de Hoek in zicht komt, zoals dat in vervlogen jaren
gebeurde.
SCHEVENINGEN heeft zijn bezit tesamengedreven
in de beide havenkommen en is daar driftig bezig
geweest met poetsen en verven. De stapels vaten
zijn zichtbaar geslonken, nu er voor de nieuwe teelt
eindeloze rijen naar de schepen zijn gerold en bij de af
slag bespreken ze al de kansen op de teeltmooi
weer, lekker watertjedus de 'aering zal wel hoog zitte
ditkeer
/j LLEEN Katwijk is wat sneu bezig. In het Prins
AjL Hendrikkanaal liggen de schepen langs de schuren
in dood en vuil waterwaar ze worden opgedoft
voor een andervoor IJmuiden. Op de nettenzolders
en in de kuiperijen is gewerkt en getimmerd, dat de
vonken er van 's morgens vroeg tot diep in de nacht
afvlogen en als dan het resultaat, glimmend van de
verf en van alles voorzien wat een loggerbuik behoeft
varensree ligt, moet het verhuizen naar IJmuiden, een
dooie haven voor vissers als het er opaan komtDan
vertrekken de schepen in groepjes langs de lange en
moeilijke omweg via Haarlem om open water te berei
ken. Voor Katwijk heeft het feest van vandaag altijd
een beetje een bijsmaak
Hij «Ie kuiper i« werk uau «Ie wlukel
Van onze correspondent
STOCKHOLM. Het 12.400 ton me
tende Zweedse passagiersschip Stock-
I holm is door de Zweden-Amerika lijn
'verkocht aan Oost-Duitsland. De Stock
holm, pas elf jaar oud. kwam drie jaar
geleden plotseling in het wereldnieuws
Toen zij in aanvaring kwam met de An
drea Doria, die vervolgens voor de
Amerikaanse kust zonk.
De Zweedse maatschappij motiveert
de verkoop van het in prima staat ver
kerende schip met de bewering dat er
geen sprake meer is van een rendabele
exploitatie. Tengevolge van de concur
rentie van de luchtvaart op de route
EuropaNew York kan men voor een
schip als de Stockholm slechts rekenen
op Vier maanden per jaar met een vol
ledige bezetting. De enige uitweg zou
zijn geweest, het schip in de resteren
de maanden eruises te laten maken
met toeristen.
De ZwedenAmerika lijn is onder
tussen in onderhandeling getreden met
andere Scandinavische scheepvaartmaat
schappijen om gezamenlijk een nieuw
passagiersschip te laten bouwen voor de
Noordatlantische route en dat eveneens
gezamenlijk te exploiteren. Een van de
rederijen waarmee wordt onderhandeld
is de NoorwegenAmerika lijn.
Overigens is gisteren te New York de
schadevergoeding vastgesteld die de
ZwedenAmerika lijn moet betalen aan
personen die benadeeld zijn bij de ramp
met de Andrea Doria. Het totale bedrag
i« 42 miljoen Zweedse kronen, of 31
miljoen gulden.
Eigen nieuwsdienst
ROTTERDAM Drie kapellen, vier
tamboerkorpsen en een exercitiepeloton
van de Nederlandse strijdkrachten
samen 325 man sterk zullen op 13
juni "s avonds in het Rotterdamse sta
dion Feijenoord bij kunstlicht een mili
taire taptoe verzorgen.
De afdeling Rotterdam van de Neder
landse vereniging tol steun aan het Ko-
ningin Wilheiminafonds voor de kanker
bestrijding heeft daar voor gezorgd. De
opbrengst van de taptoe, die de strijd
krachten gratis uitvoeren, is een deel
1 van haar bijdrage in de kosten van
het nieuwe ziekenhuis voor kankerbe
strijding en rheumabehandeling, dat in
Rotterdam-Zuid komt. In juni zal, even
ten noorden van het Zuiderziekenhuis,
de eerste paal daarvoor worden gesla
gen.
Majoor R..van Yperen, de directeur
van de Koninklijke militaire kapel heeft
de leiding van de taptoe. Samen met
de tamboerskorpsen, de Marinierskapel
en de Luchtmachtkapel voert zijn kapel
de taptoe uit. Het exercitiepeloton is
van het Garderegiment fuseliers Prinses
Irene. Het zal exerceren in zijn rode
show-uniformen.
Vlaggcljcsd»^ is een leest vooral van veel vlaggen seinvlaggen
en siervlagg«»n in alle variaties en kleuren. Mag het nialeriaal «lan
even een sopje hebben voor het in stagen en masten wordt gehangen?
•fan Roeleveld. 7H jaar. knoopt «Ie vlaggen aan elkaar.
Advertentie
MAPRO-spirool is sterk er» soepel
en overal in huis te gebruiken.
Voor Uw gordijnen, de was, Uw
garderobe enz.
Enorm pracfisch, eenvoudig te be
vestigen en te verwijderen.
méér mogelijkheden met
ned. octrooi 74341
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT. Er js enig gerucht
ontstaan rondom de verkoop van het
kasteel Drakestein in de Lage Vuur-
sche aan prinses Beatrix. De moeder
van de eigenaar heeft protest tegen de
I transactie aangetekend; zij heeft ook
aangekondigd dat zij het landgoed niet
vrijwillig zal verlaten.
Zij stelt zich op het standpunt dat haar
zoon. jhr. Frederik L. M. Bosch van Dra-
I kesteyn. onder de druk der omstandig
heden tot deze. volgens haar volstrekt
nodeloze, verkoop is overgegaan.
Zoals bekend heeft jonker Frederik j
de laatste jaren herhaaldelijk moeilijk-
heden met de gemeente Baarn gehad j
over de exploitatie van zijn gro-nd.
Voorts is de douairière Bosch van Dra-|
kesteyn van mening dat de koopsom die;
haar zoon heeft geaccepteerd drie-j
honderdduizend gulden voor kasteel en
twintig hectaren bosgrond onredelijk
is. Volgens haar gegevens is het kas-l
teel met inboedel alleen al verzekerd te
gen een gedeeltelijke brandschade voor
een bedrag van zeshonderdduizend gul-
i den.
I Enkele jaren geleden werd het huis,
dat sinds 1806 in het bezit van de familie
is, voor een totale verzekering getaxeerd
op 1.200 000 gulden.
Afgezien van dit alles is de douairière
verstoord over het feit dat met publi-1
katie van de transactie niet is gewacht;
totdat het definitieve koopcontract is ge-|
sloten.
De voorlopige overeenkomst loopt op
15 juni ten einde. Door de grote publici-i
teit die aan de verkoop is gegeven, is'
het voor jhr. Bosch van Drakesteyn bui
tengewoon moeilijk geworden om. indien j
hij dat zou wensen, op zijn schreden terug
te keren.
tv EER GEEN DIVIDEND
HOUTHANDEL ALBERTS
MIDDELBURG. Hét saldo der be-
drijfsrekening over 1958 van de Hout
handel v.h. Albers Co. bedroeg na
o.a. aftrek van onkosten, rente en on
derhoud 48.484 (v.j. 184.545). Na
afschrijving op vaste goederen en be
drijf smaterieel ad 150.000 160.000)
resteert een nadelig saldo van 73.095.
Voorgesteld wordt dit bedrag ten las
te van a'e reserve voor diverse doelein
den te brengen. Het dividend wordt weer
gepasseerd.
LONDEN De Indonesische ambas-
exportvergunningen heeft verleend voor
dat Engeland officieel aan Indonesië
sade in Londen heeft bekend gemaakt,
het betrekken van wapens. De vergun
ningen zijn gistermorgen op de ambss
sade overhandigd.
Il«* K»Iwijk(TN iu liol Spaar ii o
«>p w«»g naar MiiiiiHloii.
Eigeu nieuwsdienst
ASSEN De 38-jarige boekhouder-
vogelliefhebber J. G. van D. uit Assen,
die om heel kostbare vogeltjes te kun-
I nen kopen zestigduizend gulden zou
hebben verduisterd van zijn werkgever,
is gisteren ontslagen van rechtsvervol-
I ging.
i Veertien dagen geleden had de offi
cier van justitie bij de Asser rechtbank
twaalf maanden gevangenisstraf tegen
Van D. geëist, waarvan zes maanden
I voorwaardelijk. In de dagvaarding was
echter het woordje opzettelijk" verge-
i ten en toen was er niet voldaan aan de
voorwaarden waaraan een verduiste
ringszaak moet voldoen. De boekhouder
I is nu in vrijheid gesteld.
DEN HAAG De Poolse luchtvaart
maatschappij LOT zal op 1 juni drie
maal in de week van Warschau via
Oost-Berlijn naar Amsterdam gaan vlie
gen.
De KLM. die voor de LOT als hoofd
agent in Nederland zal optreden, heeft
aan de Poolse luchtvaartmaatschappij
een vliegtuig van het type Cónvair 240
verkocht, waarmede de dienst zal wor
den uitgevoerd.
De Nederlandse luchtvaartmaatschap
pij verzorgt op Schiphol aansluitingen
op de nieuwe dienst. De KLM zelf on
derhoudt driemaal per week een recht
streekse dienst op Warschau, waardoor
het totaal aantal verbindingen per week
tussen Schiphol en Warschau van drie
op zes wordt gebracht.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. In de komende acht tot
tien jaar zal het .onderwijzerskorps voor
het gewoon, voortgezet en uitgebreid
lager onderwijs met elfduizend onderwij
zers moeten worden uitgebreid. Deze uit
breiding is het gevolg van de verlaging
van de leerlingenschalen zoals die in het
wetsontwerp tot wijziging van de Lager-
onderwijswet zijn voorgesteld.
Minister Cals acht dit zeer wel bereik
baar, zo deelt hij aan de Eerste Kamer
mee. In de jaren 1949—1958 steeg het
aantal onderwijzers met 11.500. Verlaging
van het aantal leerlingen per klas maakt
een loopbaan bij het onderwijs aantrek
kelijker.
Voorlopig mikt de minister op een ver
laging in drie etappes, die dan in tien
jaar zou zijn bereiikt. Zou een weten-
j schappelijk onderzoek uitmaken, dat de
klassegrootte nog verder zou moeten wor-
I den verlaagd, dan zou dat daarna nog
kunnen. De minister betwijfelt echter of
een onderzoek dat wel precies kan bepa-
I J; De gezamenlijke pedagogische centra
zullen zich hiermee bezig houden.
ROME (UPI)Soekarno heeft gis-
1 111 I -,?n^ahë verlaten. Hij gaat nu offi
brengen aan Brazilië. Ar-
J o n gentinié en Mexico. Daarna vertrekt hij
j voor een korte rustpoos, naar Californiè
DEN HAAG. - Ernstige ongelukken "emg "te klr'ef'3 Ja"an- "aar lndones'e
met militairen hebben de afgelopen da- Soskaron S.,1,,.1
gen ernstige gewonden gekost. De 21- voor een nnnnHimm ,?]n ?lstere"
jarige Rotterdammer A. F. X. Moonen in Lis^bon irh h=enkele uren
is als. dienstplichtig chauffeur van een »ese 'nresiriJüTT 5 u*" de,?ortu'
wapencarrier, vlak na een scherpe bocht i.hoge onderscheiding 68 een
lil een provinciale weg bij Oudemnlen "l?üg£»eiding.
I provincie Drenthe) over de kop gesla- Op een onbewaakte overweg bij Eni
gen. Hij is met ernstig letsel in het Wil-j men heeft een trein gisteren een auto
helminaziekenhuis te Assen opgenomen.gegrepen. Er zalen vier mensen in
waar voor zijn leven wordt gevreesd. "•I" J
Eigen nieuwsdienst
De soldaat is nog steeds buiten kennis.
Tijdens een oefening in de bosbivak
..De Zanderij", even ten zuiden van
Paramaribo heeft de Haagse dienst
plichtige soldaat A. Korte, eveneens 21
jaar oud, door een schot een ernstige
buikwond opgelopen. Hij ligt in het mi
litair hospitaal te Paramaribo, waar hij
is geopereerd. In beide gevallen stelt
de marechaussee een onderzoek in.
Twee ervan werden ernstig gewond
de beide anderen kwamen er zonder
letsel af.
Internatio treedt met ingang van 16
mei op als alleen vertegenwoordiger vooi
Nederland voor de verkoop van YALE
hijs-, hef- en transportwerktuigen. Deze
worden vervaardigt door de Yale k
Towne Manufacturing Company t» Phi
ladelphia