Nederlandse mode a winnende hand MODE VOOR JEUGD OP DE VOORGROND ïïïi UT 91 TRIOMF VAN LEER IN NEDERLAND Modern en economisch Meer durf, meer allure BAAYENS Pag. 9 POLY COLOR Pullen-rijm instant pudding De speciaalzaak voor uw Bril kleur geeft Zaterdag 9 mei 1959 ZEEUWSCIT DAGBLAD LIET IS HEEL prettig er van op de hoogte te zijn wat beroemde mo dekoningen bedenken en maken, om ons steeds weer nieuwe ideeën te geven voor onze kleding. Prettig is het ook al de fraaie creaties die in de couture tot stand komen op foto's of in werkelijkheid te bekijken. Maar couture is kostbaar en er zijn maar weinig vrouwen, die in bedragen van duizenden kunnen denken, als zij voor hun garderobe een keuze doen. Het is dan ook de voornaamste taak van de couture geworden de confectie te inspireren, zodat cr voor miljoenen elk seizoen weer aardige kleren kunnen worden gemaakt in afwisselende kleuren en modellen. Hoog niveau De Franse matroos die Rotterdam bezocht, vond het ook prettig kennis te maken met de Nederlandse mode in Ieder van Vico. 1-\E Nederlandse kledingindustrie heeft de jeugd niet vergeten. Vooral de laatste jaren wordt aan de mode voor teenagers zelfs bijzon der veel aandacht besteed. Tot de beste prestaties is men in dat genre gekomen bij kleding met een min of meer sportieve tendens. Advertiën Da's goed werk: waardemerk 12 ervan prachtig, man! Pul verdiend proost m'n vriend Amstel brouwt louter goud! VuUen'" span/«vera"toW<=r Anoraks en windjacks, Montycoats en aardige sportieve mantels, maakt men nu in ons land voor de jeugd. Ook voor die sportieve mode komen elk seizoen nieuwe modellen en nieu we stoffen aan bod. Dat houden de Ne derlandse fabrikanten die deze kleren maken bij en in hun collecties kan men dan ook telkens weer prettige aanwin sten ontdekken. De Nederlandse confectie is aan de winnende hand sinds enige jaren! Door durf om ook het allernieuwste te bren gen. door een betere feeling voor de juiste stoffen en kleur-en en door voor uitgang ook op technisch gebied, wor den nu in Nederland kleren gemaakt, die internationaal op hoog niveau staan wat het moderne aanzien betreft. Ruime keus Tijdens de Fashion Week die d« afge lopen week in Amsterdam werd gehou den. konden wij dat weer op vele shows vaststellen. Hier krijgt u de kans daar zelf een oordeel over te vormen. Op de ze pagina treft u een parade van Ne derlandse mode in foto's aan, gekozen uit hetgeen de afge lopen dagen in de hoofdstad werd ge toond. Het zijn Neder landse kleren voor een groot deel ook uitgevoerd in Neder landse stoffen en al lemaal vervaardigd door Nederlandse handen. Kleren die u als de zomer voor bij is of wellicht reeds eerder hier in de winkels kunt aantreffen en kopen. Kleding die voor u en uw dochters in eigen land wordt ge maakt in verschil lende prijsklassen, zodat ieder er een keuze uit kan ma ken naar eigen beurs. Ook de hoed van Nederlandse origine werd heel modieus. K. Poelman Is op dat gebied een pionier. Kijk maar naar dit hoedje, dat evenals de mantel van Plaza erboven door Givenchy is geïnspireerd. "LIET WAS DE mantelindustrie die het eerst een internationale faam wist te veroveren, van de verschil lende branches bij de kledingindus trie in ons land betrokken. De fabrikanten in dat genre gingen er zich op instellen bij voorkeur stof fen van hoge kwaliteit te verwerken. Men ging aan coupe en afwerking en model bijzondere aandacht besteden en zo werd ,,a Dutch coat" een be grip in vele landen. Plaza en Max Haar. Bereofa en Blogg, Berghaus, Olman en Netex, dat zijn na men die men ook in Amerika kent. Na men die prijken in Nederlandse mantels en in vele landen de koopsters iets zeggen, wanneer zij op confectiegebied naar een produkt zoeken van kwaliteit dat bovendien modern is van lijn en in actuele stoffen uitgevoerd. In japonnen stond men er in ons land eerst minder gunstig voor. Gemis Dat werd mede veroorzaakt door het gemis aan een goede achtergrond op textielgebied voor die sector. In de Ne derlandse wollenstoffenindustrie werden weefsels voor mantels gemaakt, die aan sloten bij de algemene mode. In stof fen voor japonnen kwam men ech ter eerst later tot betere prestaties, wat men in de confectie weerspiegeld 'zag. Nu ts echter ook de Nederlandse ja- ponnenindustrie op een veel hoger plan gekomen. Door enkele fabrikanten in dit genre worden zelfs heel bijzondere prestaties geleverd. Jolo, die ook veel exclusieve buitenlandse stoffen verwerkt, heeft bij voorbeeld baanbre kend werk ver richt. Sinds enkele sei zoenen is ook Ger- son Dreese zich op een modieus genre gaan toeleggen en veel vooruitgang kan men, in een an dere prijsklasse, bij voorbeeld bij Anco constateren. Piller en Markant, van japonnenfabrikanten volgen het goede voorbeeld van d# pioniers, om ook op dit gebied een pro dukt te bereiken, dat internationaal een goede indruk maakt. Sportief 38 ct per pakje Sturka heeft veel voor de verbete ring van de in Nederland vervaardig de sportieve kleding gedaan en heel aantrekkelijke prestaties levert op dit gebied ook de nog vrij jonge confectie- industrie Milo. Kleding met een sportief cachet heeft echter ook voor volwassenen steeds meer betekenis gekregen. Men leeft ongedwongener, men draagt graag praktische kleren in de werk kring, in het week-einde en op vakan tie. De confectieindustrie houdt daar rekening mee. Jasjes en jacks Voor de sportieve garderobe zal men in het komende seizoen een keuze kun- nen maken uit jacks in aardige ge dessineerde en effen stoffen, uit jas sen met ceintuur van warme teddy weefsels, uit aardige jasjes met leder gegarneerd, uit allerlei variaties op de Montycoat en nog veel meer. Lange pantalons en handige rokken in sportieve stoffen werden ontworpen, om die kleding aan te vullen. De touw- trekkende jeugd op de foto boven deze pagina, toont u vele voorbeelden van deze sportieve mode door Sturka ontworpen. Advertentie Wereldvermaard en niet zonder reden.... Want over de hele wereld wordt in elke goede keuken Maizena Duryea gebruikt voor het bin- rjori V^n ertw^f^r» «*nr»r»on or> caHSCtl Met Parijse inspiratie als uitgangspunt, introduceert Jolo deze elegante japon voor de Nederlandse vrouw. Ook de wijde rok blijft bij jurken een rol spelen. Netex geeft er hier een voorbeeld van. Advertentie i {Satexosg-e-r levea: i Dit handige ensemble met een zevenachtste mantel, werd door Blogg als nieuwe aanwinst voor uw garderobe gekozen. TV7ELLICHT worden er nergens zoveel jasjes van suède en leder gedragen als in ons land en daar is een duide lijke oorzaak voor aan te wijzen. Die oorzaak heet Vico, de merknaam die een Rotterdamse fabrikant van lede ren kleding voor zijn produkt koos. Na de oorlog ging men daar kleding maken van leder, die niet meer lou ter en alleen de kenmerken droeg van op een praktisch doel te zijn berekend, maar afgestemd was op de algemene mode en wat dat aangaat van seizoen tot seizoen bijbleef. Voor die charmante kleding in leder en suède wist men eerst over de gren zen en al gauw ook in ons land de vrouw te winnen. Suède Nu is er in de kleerkast van vele Nederlandse vrouwen een suède of le deren kledingstuk voorhanden en dat kledingstuk draagt zij dikwijls, onder allerlei omstandigheden die weer en bezigheden met zich meebrengen. Wie met buitenlanders over Neder landse mode praat hoort al gauw ook lederen kleding noemen, want Vico ■heeft van Nederland een lederland ge maakt. Zachte soepele suède in heel bijzon dere kleuren, dun. heel licht leder ook in fraaie matte uitvoeringen; van deze bijzondere materialen maakt men bij Vico jasjes, maar ook mantelpakjes en bloeses, die men al winkelend in het buitenland terug kan vinden in vele exclusieve winkels. Voor het nieuwe seizoen gaat Vico dun glacéleder dat men in Engeland met de hand liet batikken, introduce ren, suedalope in fraaie blauwe, grijze en groene tinten en suède waarvan de zachte lammetjesvacht aan de binnen kant meteen als voering wordt benut. Op de lange jassen van suède, even fraai van coupe als een heel moderne mantel die in stof is uitgevoerd, brengt men kragen van vossenbont of lynx aan als elegante garnering. De nieuwste lederen mantelpakjes worden in twe« kleuren uitgevoerd, met paspels hl één der tinten als bil Dat de Nederlandse mode in het buitenland steeds meer de aandacht ging trekken, is ook voor een groot deel de verdienste geweest van Vico, die leder naar de hand van de cou ture wi-st te zetten. Advertentiën fleur en charme Zorg zélf voor uw kTeurspoeling, thuis met een simpele haarwas- POLYCÖLOR kleurshampoo Keus uit meer dan 20 tinten. V*"" Zonder verven! Dat enkele grijze haartje is tegelijk verdwenen. Bij uw drogist of parfumerie. Tube 1.95

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 9