Eén dag uit het leven van Arthur Grumiaux Grotten van Altamira gesloten SPANJE BESCHERMT KUNSTSCHATTEN Jacht op groot wild en LASAR SEGALL, hervonden meester van het expressionisme ALS ZIJN VIOOL ZINGT VERGEET HIJ ALLES Andrea Domburg naar Rotterdams T oneel Fantastische rotstekeningen door warmte en kunstlicht van de toeristenaangetast Ulysses van Joyce in Holland Festival Nederlandse wielrenners hadden succes in het buitenland Van Loov won, maar hij miste zijn doel Zelfkant IT Geen mode Leerlinge kwam liftend van Tokio naar Brussel Stradivarius Muzikale kat HOORDE MOZART Dit jaar beslissing bij N.I. Steenkolen Handel H andelconcert Zaterdag 9 mei 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag- H Van onze correspondent MADRID Ondanks de ver lokking van de dollars, marken en guldens der toeristen heeft de Spaanse regering besloten een belangrijke trekpleister voor het vreemdelingenverkeer in Spanje te sluiten. Die rijke bron van inkomsten werd namelijk gevormd door een der oudste kunstschatten van de wereld. De praehistorische schil deringen op de grillige wanden van de grotten van Altamira in de omgeving van Santander aan de noordkust van Spanje. Tien tallen eeuwen lang zijn deze met bloed en oker geschilderde af beeldingen van bisonstieren, herten en antilopen bewaard gebleven in het kille aardedon ker van de onderaardse holen in de uitlopers van de Pico de Europa. Maar sedert de ontdekking i tegen het einde van de vorige eeuw en de daaropvolgende toe ristische exploitatie zijn de fan tastische rotstekeningen door de inwerking van het licht en de; temperatuur van buiten gaam verdrogen en worden met totale ondergang bedreigd. .nooit mooier gehoord. DE violist schijnt de wereld te zijn vergeten. Hij staat op het podium links van de dirigent, vlak voor de eerste violen. Hij heeft zojuist het laatste deel gespeeld van een vioolcon cert van Bach, Brahms, Beethoven of Bruch. Zijn haar zit niet meer zo on berispelijk als toen de dirigent hem voor het voetlicht bracht. Zijn voor hoofd is nat, hij houdt zijn ogen dicht. Een paar ogenblikken duurt het voor dat de betoverende invloed van de mu ziek gebroken wordt door ovationeel applaus. De violist maakt zijn buiging. Hij geeft de dirigent en concertmeester een hand en buigt nog eens en nog eens en nog eens. Hij glimlacht en loopt van het podium af, alleen maar om terug te komen, vier keer, vijf keer of nog vaker om te voldoen aan de wens van het publiek, dat hem wil danken voor zijn meesterschap. Alles bij elkaar heeft de uitvoering een goed half uur geduurd, drie kwar tier op z'n hoogst. Het is iedere avond zo, alleen het concert kan een ander zijn. Wat is er aan de hand met zo'n betrekkelijk korte, maar vermoedelijk onvergetelijke muziekuitvoering? Wat maakt de solist tot een artistiek fe nomeen, nog afgezien van zijn tech- Bis-on uit het magdalenenser tijd perk met bloed en oker op de rots wand van de Spaanse grotten van Altamira getekend. De kleuren zijn bruin, rood-bruin en zwart. DEN HAAG. Het Londen Arts Theatre zal tijdens het Holland Festival vier voorstellingen geven van Ulysses in Nighltown, een toneelbewerking door Marjorie Barkentin van een episode uit het boèk van Ulysses van James Joyce. De Voorstellingen worden gegeven op 11 en 12 juli in Den'Haag en op 13 en 14 juli in Amsterdam- Het stuk is de eerste, keer opgevoerd in New York. De Europese première; vindt deze maand in Londen plaats. Het surrealistische karakter van j oy-1 ce's boek bLeef in de toneelbewerking; bewaard. De acties en de verbeeldingen j worden deels door acteurs en deels door j I dansers en danseressen op het toneel gebracht. ANTWERPEN. Traditiegetrouw werden op de eerste mei in België en Frankrijk tal van wielerwedstrijden ge houden, waarin de Nederlanders enkele belangrijke resultaten hebben geboekt. In de wedstrijd Roubaix-Cassel-Rou- baix reed Piet v. d. Brekel een uitste kende wedstrijd. Met, de Fransen Dovise en Lefèbre slaagde hij er in weg te ko- men, maar in de eindsprint kwam hij te kort. Lefèbre won de wedstrijd met Do- vise op de tweede en v. d. Brekel op de derde plaats. Het peloton volgde 58 sec. later en de sprint daarvan werd gewonnen door Joop Captein. die o.m. Rossello en Kla- binski klopte. Vrancken (Ned.) werd late ex aequo. !ln de Grote Prijs van Hoboken, die door de Belg Saelens werd gewonnen vóór Marien. Huyskens, Verheyden en Mertens werd G. Voortmg zesde. Wim v. Est bezette de elfde plaats en in het grote peloton, dat op de 14e plaats ar riveerde. zaten H. van Breenen en Jos. Hinsen. Te Frankfurt (Did. reed men op de baan een stayerswedstrijd, die gesplitst was in twee manches van 30 km. De eerste rit won Wagtmans met Holz op 480 meter en Scholl op 680 meter. In de tweede rit werd de Nederlander tweede op 50 meter achter Scholl. In het alge- meen klassement bezette Wagtmans de eerste plaats. Ronde van Spanje TORTOS A. Tevergeefs heeft cle Belg Rik van Looy een poging gewaagd om zich in dp Ronde van Spanje van zijn grote concurrent Rivière te ontdoen en daar door vrij ér spel te krijgen. Het enige, wat hij er mee bereikte was. dat hij de etappe Casthlon—Tortosa (130 km.) won en dat zijn landgenoot Vloeberg de leiderstrui moest afstaan aan de Fransman Everaert. Van Looy klopte in de sprint een groep van 51 man, onder wie Iturat, Fantini (It.), Brunt, (It.). Bertran (Sp.), Escola (Sp.), Sorgeioos (B'J, Otano (S'.), Rivière en Eve raert., In ,het algemeen, klassement leidt Eve raert in 40.19.48. op 2 min. 42 sec. gevolgd door Vloeberg, op 3 min. 23 sec. door Del Moral] op 6.38 door Rohrbach (Fr.) en op 7.44 door Barrutia (Sp.). Advertentie DaDyÖCf Ih-Zeep Nog een muurtekening uit de grotten in Noord-Spanje. Het stelt waarschijnlijk gemaskerden voor. -H- HE grottenformatie van Altamira werd aan het einde van de vorige eeuw ontdekt, toen oudheid kundigen en geologen zich intensief gingen bezig houden met de wondere wereld honderden meters onder de grond. Aanvankelijk zagen zij de schilde ringen die zij vonden aan voor de primitieve krabbels van vroegere onderzoekers en van zwervers, die de nacht in de spelonken plachten door te brengen. Van onze kunstredactie ROTTERDAM. Andrea Domburg, die de'el uitmaakt van het Zuidelijk to neelgezelschap Ensemble, heeft zich voor een -gedeelte van het volgende seizoen aan ^Rbtterdams Toneel verbonden. Zij zal 'o.a. niet Guus Herams optre den in'; Two for the Seesaw van William Gibson] dat Rotterdams Toneel onder regie van de dramaturg Karl Guttmann in studie heeft genomen. Jan Teulings I zal de regie voeren van The lifesaver van Jdhn. Vaszary, waarin Ans Hase- j kamp Steye van Brandenberg de j voornaajmste rollen zullen spelen. BONnI OJ.P.I.) De 75-jarige West- duitse president Theodor Heuss is gis- i teren in Dortmund, waar hij een ten- toonstelling zou openen, onwel geworden. Hij keerde naar Bonn terug en werd naar een ziekenhuis gebracht, waar hij voor- I jfl H I I I j lopig ter observatie zal blijven. De aard van zijn ziekte is niet bekend. CHIEDAM. De Parijse bo- S hème, jazz-musici, jacht op J groot wild in Afrika: dat zijn enkele van de onderwerpen waarop Ed van der Elsken de laatste jaren zijn lenzen heeft gericht. Die Het duurde vele jaren, voordat zij onderwerpen zijn kenmerkend vom er achter kwamen dat men te doen de fotograaf. - en hoe oorspronkelijk had met tekeningen, die dateerden en dynamisch hij ze heeft 'aangepakt, uil de aurignacenser en magdale- blijkt weer eens duidelijk op de over- nenser tijdperken van vele tien- zichtstentoonstelling. die in het Ste- duizenden jaren geleden. delijk Museum van Schiedam wordt gehouden tot 17 mei. Dreigende ondergang Van der Elsken js vool.al een waar. D_ trr n.-nnrr-nv .nemer of eigenlijk een, soms ver- E SCHILDERINGEN waren gaaf fcjjSterd. mee-belever van het aardse gebleven ó'ank zij de hoge v"och-ijeven |n aj zjjn wonderbaarlijkheid, die ügheidsgraad inde grotten. De prach- zowel schoon als barbaars kan zijn. tige roodbruine en gele kleuren hadden Daarom is hij geen man van de uit- daardoor hun kracht behouden. Door- 1 gekristalliseerde visie of van verfijnde dat de wanden van de grotten veel composities. Hij wil immers geen eigen vocht opzuigen is de verfstof vele een-j werelden scheppen, maar de wereld timeters diep in de wanden gedrongen, zichtbaar maken die er al is. De toeristen brachten echter rhet het ]Zijn richting en zijn kracht zijn dan kunstlicht ook de warmte van buiten vondst van het veelzeggende mo- in de spelonken, twee factoren die fu- tief, en het betrappen van het juiste mo lest zijn gebleken voor de schilde- ment. Onverbloemd toont hij zo de wer ringen. In het oudheidkundig museum r van Burgos ontdekt men dagelijks, dat i vooral aarden voorwerpen, die vële eeuwen hebben overleefd, als stof uit- kelijkheid die hij ziet. eenvallen zodra ze goed' en wel boven de grond zijn gebracht. \s zelden alleen maar mooi of Voordat de Spaanse regering de grot- lieflijk bij Van der Elsken. Bijna altijd ten liet sluiten, heeft zij een groep ivoegt hij aan het poëtische een stukje Duitse deskundigen eerst nog toestem- proza toe. Hij kiest vaak de wrede kan ming gegeven volgens het fotogram- ten van het leven, de zelfkant van dc metrische systeem reproducties van maatschappij. Schone schijn onluister de schilderingen te maken. hij met droge humor, en zelfs het vrc- lijke en feestelijke geeft hij graag nog agebootst een macaber tintje mee. [ET WERK is uitgevoerd onder lei-T j}at anes 'spreekt vooral in de foto'.' van straatartiesten en carnavalvierders n de bloederige jachttaferelen uit Afrika. d'ing van de bekende Duitse his toricus, de hoogleraar Erich Pielach uit Frankfort. Volgens het toegepaste systeem zijn de rotswanden en de schilderingen in drie dimensies en in kleuren vastgelegd. Het resultaat daar van zal voor hel eerst in het oudheid- kunó'ig museum van München te zien zyn. Er zullen enkele zalen zo getrouw, ,w mogelijk worden ingericht als de grot- meedoen aan een artistieke mode, niaa ten van Altamira, zodat de bezoekers een wezenlijk bestanddeel van zijn visie er zich volkomen ondergronds wanen, r Wat vooral treft in deze collectie. De Spaanse regering wil copieën van dat Van der Elsken overal iets fra] de Duitse opnamen kopen en die in pants van weet te maken: zelfs van eei de musea rondom Altamira laten op- gewone mode- of portretopname. Dt stellen. Dan zullen de toeristen er toch'durf en vindingrijkheid waarmee hij aan hun trekken komen, zonó'er dat de zijn onderwerpen aanpakt, stempelen de kostbare originele schilderingen er 33-jarige Amsterdammer tot een van onder te lijden hebben. lonze boeiendste fotografen. Die ietwat zwarte kijk op de dinger is overigens bij Van der Elsken geel G'RUMIAUX woonit in een vierkant wit huis, buiten Brussel. Het is nog stil als we "s morgens de oprijlaan oprijden. In de bomen hangen dauwdruppels. Mevrouw Amande Grumiaux, een charmante blonde vrouw, laat ons binnen. Arthur is in een ogenblik hier, zegt ze. We gaan zitten bij de open haard. De kamer is bijzonder smaakvol ingericht Er lopen vijf Siamese katten in rond, die gewoonlijk met hun beroemde meester ontbijten. Bonjour, zegt Grumiaux als hij bin nen komt, ik ben blij dat u de weg hebt kunnen vinden. Het is nogal al gelegen hier. Maar het is precies het huis dat we altijd graag hadden wil len hebben. Het is hier rustig en stil. Je moet helemaal uitgerust zijn voor je aan je werk gaat. Waar begint u nu mee? Met koffie en beschuit, glimlacht Grumiaux. Hij ziet dat we verwonderd kijken. Met het prachtige concert van Alban Berg, zegt hij dan. Het concert met het eenvoudige be- ginthema. zeggen wij. Grumiaux nodigt ons uit om mee naar zijn muziekkamer te gaan om te demonstreren hoe moeilijk het is schijnbaar eenvoudige dingen mooi te spelen. Terwijl hij zijn onschatbare dure Stradivarius stemt, kijken wij zijn ka mer rond. Er hangen prachtige teke ningen en er staat' een grote vleugel. Vanuit de kamer heb je een prachtig uitzicht over heuvels en weiden, waar schapen loom het bedauwde gras eten. Mijn collega's houden van deze ka mer, zegt onze gastheer. Ik vind het prettig als ze hier komen studeren wanneer ze in Brussel een concert ge ven, Oistrach is hier geweest, Menu- hin en Milsteinen ik speel hier wel eens kwartet, met enige vrienden. Maar laat u mij eens iets van Berg voorspelen. 1 Hij legt de Stradivarius tegen zijn kin en begint te spelen. Langzaam, voorzichtig bijna, met die prachtige toon waarvan Grumiaux alleen het ge heim kent. Nog meer muziek volgt, terwijl de zon hoger aan de hemel klimt. Beroem de muziek als de Havanaise vaft Saint- Saëns, Tartini's Duivels trillersonate, delen van de sonate van César Franck en de eerste cadens van het vioolcon cert van Beethoven. Terwijl hij speelt, schijnt Grumiaux zijn gasten te vergeten. Hij sluit zijn ogen en beweegt zijn bovenlichaam langzaam heen en weer, nu en dan verzet hij zijn voeten en als hij op houdt met spelen is het omdat een ca mera klikt en hem uit zijn concentra tie haalt. A propos, zegt hij, u hebt die vijf Siamese katten beneden wel gezien. We hebben er nog een gehad. Die was zo muzikaal dat ze begon te miauwen als ik vals speelde, dan ging ze met een de kamer uit. Ze hield erg veel van Ravel. Tegen elf uur laten we hem met Alban Bergalleen en gaan we de cu riositeiten en antieke voorwerpen be vinden. En niet te vergeten de collec tie moderne schilderijen. Een bijzon der mooie verzameling vanaf een kleine Mesdag tot een zeer kostbare Klee. Na ongeveer een uur horen we de viool niet meer, maar er is nog mu ziek. Als we zijn studeerkamer weer binnen gaan, vinden we Grumiaux aan de piano. Bist Du bei mir van Bach, speelt hij. Tijd voor de lunch, zegt Grumiaux en tien minuten later rijdt hij ons in zijn grote Austin naar een bekend res taurant in de buurt van het Brussels conservatorium, waar twaalf talentrij ke studenten het voorrecht zullen heb ben 's middags van hem les te krijgen. Het etentje is bijzonder plezierig, want Grumiaux kan spijs en drank evenzeer waarderen als Beethoven en Mozart. nisch meesterschap over zijn instru ment, de vrucht van studie, jaren en .jaren lang. En wat doet zo'n man tus sen muziek maken door, als hij de snaren niet laat trillen en niet op het podium staat? Belgische erfgenaam Om op die vragen een antwoord vinden hebben wij een dag doorge bracht bi gezelschap van een van de bekendste violisten, de Belgisc'-? erf genaam van de violinistische traditie van een Vieuxtemps en Ysave: Arthur Grumiaux. bifk«f0t/Snm-iddags no«aI veeI* zegt h»K ^,anjt a*s s avonds een concert heb, dan komt er van eten niet zoveel meer. hoogstens wat toast. En je kunt niet spelen met een lege maag... Om 2 uur neemt hij ons mee naar jL°ZnSvlVat0rJUI?- Hii §aat vr«nd- FF® J .m ,zi:|n leerIingen om. Ze ren Z® hem bunnen stude- vanaTniFPanSe maisie bijvoorbeeld dat van Tokio naar Brussel liftte om bij Grumiaux les te kunnen nemen En alleen maar omdat ze een van zijn Mozartopnamen hoorde. Het was het mooiste dat ze ooit gehoord had, ver telt ze. Hij speelt Bach met zijn leerlingen vanmiddag. Na de lessen zal hij de trem nemen op weg naar een concert. Er is geen enkele dag hetzelfde voor mij, zegt Grumiaux. Soms word ik wakker in een vreemd hotel. Daar moet ik altijd aan wennen. Het moet een heerlijk leven zijn orn muziek te brengen bij steeds weer an dere mensen, zeggen wij. Grumiaux antwoordt niet. Hij neemt hoffelijk afscheid. Hij stapt in zijn auto en rijdt in snelle vaart weg. Naar het station. Over een paar uur staat hij op het podium. AMSTERDAM. Het bestuur van de Neder 1 and-IndonesiSteenkolen Handel- Maatschappij heeft in de jaarvergade ring aandeelhouders toegezegd, dat er dit jaar een positieve beslissing zal wor den genomen over de toekomstplannen van de maatschappij. Nog steeds pro beert de Indonesische vertegenwoordiger met de autoriteiten aldaar in het rei ne te komen. Daarom wilde de directie het amen dement van een van de aandeelhouders op het directievoorstel tot terugbetaling van 25 pet. (tweede terugbetaling) niet aanvaarden. Deze aandeelhouder meen de dat er best 35 pet. kan worden te rugbetaald. Het voorstel kon niet in be handeling' worden genomen daar het vereiste quorum ontbrak. PARIJS Toen de schilder La-! sar Segall zich in 1923 voor goed ir. Brazilië vestigde, was hij vier en dertig jaar. Hij was in 1891 te Wilna geboren en reeds op vrij jeugdige leeftijd naar Berlijn gegaan, waar hij de kunstacademie heeft bezocht. Hij was nauwelijks achttien toen hij aan de „Freie Sezession" deelnam en er de Max Liebermann-prijs ont ving. De discipline van de Berlijnse aca demie beviel hem echter in het geheel niet. Jlij trok naar Dresden en werd als „Meisterschüler" toegelaten aan de Dresdener academie, waar rondom de zelfde tijd ook George Gross tot de leerlingen behoorde. Lasar Segalls artistieke basis is die van het Duitse impressionisme en hij is dat eigenlijk zijn leven lang trouw gebleven, al heeft hij zowel van de grote kubisten geleerd als zich op la tere leeftijd tot een matige abstractie aangetrokken gevoeld. Een grote en zorgvuldige keuze uit zijn zeer om vangrijke oeuvre reist thans door Europa. Men heeft Hem in het Parijse Museum voor Moderne Kunst kunnen zien. thans is Brussel Paleis voor Schone Kunsten) aan de beurt en waarschijnlijk volgt Eindhoven of Am sterdam. NADAT SEGALL zich in 1923 te San Paulo had gevestigd en even daar na de Braziliaanse nationaliteit had verworven, is hij nog vele malen terug geweest in Europa en hij heeft er ook wel geëxposeerd. Toch scheen hij. tot voor kort, behal ve bij de kleine kring van bewonde raars wat vergeten. In vele handboe ken zoekt men tevergeefs zijn naam. Het schijnt niet overdreven om hem een teruggevonden meester van het I expressionisme te noemen. Met de na druk op het woord ..meester". Het is natuurlijk niet moeilijk, ver wante kunstenaars te noemen Over j Gross heb ik al gesproken: men kan verder gaan. Otto Dix, Kokoschka. de Franse Fauves voor zovel' het de weiken 11a hun vroegste periode be treft. en zeker ook de Vlaamse expres sionisten. Met name met Gustave de Smet is er verwantschap, hoewel het me niet zou verwonderen wanneer j beiden nooit van elkander werken hebben gezien. LASAR SEGALL'S oeuvre omvat schilderijen, etsen, houtsneden en tekeningen, welke laatste alleen reeds hem een blijvende'plaats in de moder ne (Europese kunst zouden kunnen ver zekeren. Hij moet gewerkt hebben als een gedrevene, schoon hij een even wichtig, diepdenkend mens moet zijn geweest. Hij stond open voor de stro mingen van zijn tijd. maar hij ver werkte die op eigen wijze. Toen de oorlog van 1939 uitbrak en Karei Appel, gefotografeerd door Ed van der Elsken. j ROTTERDAM. In de Wilhelmina- kerk aan de Oranjeboomstraat zal vol- gende week woensdagavond om acht uur eén Handelconcert worden gegeven. Aan dat herdenkingsconcert onder del titel Handelherdenking 17591959 wer-1 ken mede de organist Koos Bons en helj j Rotterdams Kamerorkest. Tevens zal' er koorzang zijn door ongeveer 2501 i zangers van diverse koren onder leiding van Piet Ketting. eigenlijk reeds d'aarvoor, toen Hitier aan het bewind kwam, trof het ver schrikkelijke lot van de Joden hem diep. Toch duurde het even alvorens hij zijn grote schilderijen zoals Concen tratiekamp of Emigrantenschip kon maken, die Jean Cassou eens „grandes images de la tragédie de notre siècle" heeft genoemd. Maar al te licht had zelfs een ta lent als Segall in theatraliteit kunnen vervallen en in goedkoop betogen. Hij bleef er voor behoed en hij schiep meesterlijke verbeeldingen, waarin mededogen zegevierde over veront waardiging. Daarna heeft hij zich meer en meer gewend tot het abstraheren. Er is o.a. een prachtige serie, zowel gouaches als schilderijen, waarin hij het ritme heeft gevonden van de boomstammen ïh het Brazliaanse woud, wat een nieuwe wending in zijn kunst scheen in te luiden. Het heeft verder niet meer I mogen zijn: hij is in 1957 gestorven. I Zijn tweede vaderland eert hem sedert jaren als een der grote figuren van de moderne kunst. ANDRÉ GLAVIMANS Visions de Guerre. LASAR SEGALL

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 11