ZWEED CARLSSON MET SAAB
DE TRIOMFATOR BIJ RACES
Tulpenrallye nog zonder winnaar
Weinig spanning en sfeer
te Zandvoort
NORTIER GEHULDIGD
Sterk rijdende Hugens
won Ronde van Feijenoord
Resultaten Tulpenrallye
Captein was de snelste in de
sprint te Hoensbroek
Onbehoorlijk
Vergeer legde in Wassenaar
weer beslag op dë bloemen
SCHC klopte met
1-2 VHC
Weer etappezege
van Bobet
ZËËUWSCH DAGBLAD
WINNARESSEN
COUPE DES DAMES
Voorlopig
De Rootes-groep komt
met een sportwagen
Roger Conti overtrof
zich bij bandstoten
Fransman Guy Claud
in Zaandam winnaar
SHAMPOO
Belgen te Amersfoort
vooraan in motorcross
Rumoer na de finish Captein. die zich in de laatste ronde venaars e'n 2gmTn"en 47"sec opepe°leg?ini.
Staldiscipline
Nederlandse equipe
telt nog één man
Kaatsseizoen begint
Atleet Romani in
constante vorm
Vrijdag 1 mei 1959
Pag. 9
ZANDVOORT Het vuur, dat in de Tulpenrallye en route zo
hoog is opgelaaid, is in Noordwijk plotseling tot een laag pitje in
gekrompen, alsof er een nevelspuit was opgezet. En ondanks de
stormachtige wind, die gisteren langs de kust woei, is de rallye
op een laag pitje gebleven. De felle strijd, die de Zweden Carls-
son en Bengtsson met respectievelijk hun felrode Saab en Porsche
op het circuit van Zandvoort uitvochten, ten spijt. Teleurgesteld,
zelfs zonder een winnaar te hebben kunnen huldigen, keerden de
weinige toeschouwers met verwaaide haren de duinen de rug toe.
Op weg naar de tulpen
Het begin, daar in Zandvoort, was feestelijk. Wedstrijdleider Piet Nor-
tier was het middelpunt van het feestelijk vertoon in verband met zijn
benoeming tot ridder in de orde van Oranje-Nassau. Zijn naaste medewer
kers huldigden hem met een grote bos tulpen. Het was voorlopig het enige
kleurige op deze grauwe dag met een overvloed aan regen en wind.
De Saab van de Noorse
dames Greta Molander en Helga
Lundberg, de winnaressen van
de Coupe des Dames, onderaan
de Hunzerug tijdens da gisteren
op het circuit van Zandvoort ge
houden klassementsraces.
De races konden beginnen, het slot-
festijn van zo menige Tulpenrallye.
Maar doordat het voorlopig klassement
reeds „op de weg" was gevormd, wa
ren de klassementsraces te Zandvoort
voor nagenoeg niemand meer van enige
waarde. Daar bijna iedereen strafpun-
ten had met als tegenwaarde een zeer
variabel aantal winstpunten (of
niet.. viel er vrijwel geen winst
meer te behalen, noch in het algemeen
klassement, noch in de voor elke klasse
te vormen klassering.
Daar kwam nog: bU» dat het voorlopig:
algemeen klassement, zoals het woens- j
dagnacht was samengesteld, zo voorlo
pig was, dat er geen enkele waarde aan
kon worden toegekend. Immers, er lag
op het wedstrydsecretariaat nog een
stapel klachten en protesten, waarvan
een aantal stellig niet zonder meer ter
zijde kon worden gelegd.
Sterker, ze benaderden, zo op het
oog te zien, de waarheid; ja, het was
waarMaar daar alle gegevens
van de tot in verre uithoeken versprei
de controleurs nog niet binnen waren,
moest men in Noordwijk wachten tot
deze binnen waren, wilde men ze kun
nen verifiëren.
Het was daarom logisch, dat met deze
zekerheden over het onzekere er èn
voor de deelnemers, èn voor de to»-, ZANDVOORT. Het voorlopig alge-l"
schouwers weinig lol viel te beleven. meen klassement, behoudens enkele,
Geen enkele klassewinnaar kon wordenprojes|en ,jie nog moeten worden be-
toegejuicht, laat staan een algemeen handeld door de internationale jury.
winnaar, en daarbij kwam nog. dat de,van de Tulpenrallye is:
races van alle spanning verstoken wa
ren.
De climax kwam ten slofte In de
laatste race, die van de Porsches, de
MG's en.de opgefokte Saab van de
Zweed Carlsson, Het werd een prachtig
gevecht, da, veel van het voorgaande
„slappe gedoe" deed vergeten.
Bengtsson nam met zijn rode Porsche
dadelijk de leiding, maar hield ronde
na ronde zijn landgenoot Carlsson in
zijn spoor. Op korte afstand volgden
Foden (Alfa Romeo), Gorris (Porsche)
en Poll (Porsche), die echter in de gro
te strijd om de overwinning geen rol
meer zouden spelen.
Eindelijk kwam er de sfeer, die voor
de spanning bij snelheidsraces zo ken
merkend is. De sfeer van strijd, maar
ook van angst: „zal dat wel goed af
lopen?!'" Het liep goed af, toen Carlsson
zijn Saab op de Hunzerug naast de
Porsche bracht om die beneden in de
bocht, achter de pits, voorbij te streven.
Het was gelukt De Saab lag vóór
en Carlssn stuurde hem zegevierend
over de eindstreep. Hij was dè triom
fator van de dag en eigenlijk de enige,
die stof tot praten gaf. Het was ook
ten prachtige prestatie!
LONDEN. De Rootes-groep, de fa
brikant van de Hillman-, Singer- en
Humber-automobielen, heeft het plan
om met een 1,5-liter sportwagen aan
de markt te komen.
Dit nieuwe type, dat speciaal bedoeld
is voor export naar de Verenigde Sta
ten, zal waarschijnlijk een motor krij
gen. die uit die van de Sunbeam Rapier
ontwikkeld is en de wagen zal voorzien
worden van schijfremmen. Deze nieuwe
sportwagen, die tenminste 160 km zal
lopen, wordt gebouwd te Coventry ia
de fabriek van Armstrong Siddeley, die
eveneens tot dit concern behoort.
PARIJS. In de biljart-academie van
de Ruc de Cliehy te Parijs heeft de
Fransman Roger Conti, sinds vele ja
ren de beste biljarter ter wereld, bij
het bandstoten een serie van 116 ca
ramboles gemaakt.
Deze prestatie geldt als wereldrecord
voor professionals, en overtreft met 3
caramboles het oude wereldrecord dat
ook op naam van Conti stond.
Als vergelijking diene, dat het Neder
landse (amateur) record met 57 wordt
gehouden door Van Oosterhout, het
Europese met 68 door de Belg Wafflard
en het wereldrecord met 61 door de
Argentijn Carrera.
ZAANDAM. In Zaandam werd een
internationale wielerwedstrijd verre
den tussen amateurrenners uit Boulog
ne Billancourt (F.), Neuköln (D.) en
Zaandam; steden die een nauwe vriend
schap met elkaar onderhouden. Ploe
gen uit Engeland en België, die ook
zouden deelnemen, lieten verstek gaan.
De wedstrijd werd in de eindsprint
beslist door de 22jarige Fransman Guy
Claud. Het Zaanse DTS won de Ploe-
genprijs, een zilveren legpenning, be
schikbaar gesteld door de gemeente
Zaandam.
De uitslag was: Guy Claud (Bou
logne Billancourt) 80 km in 2 uur, S
min.; 2 Beers (DTS) op 10 m; 3
Claude Breton (F.); 4 Elswijk (DTS)
5 Tel (DTS).
Advertentie
Er werd een aardig duel uitgevoch
ten tussen de Zwitser Foitek en de Ita
liaan Tavola, beiden met Alfa Romeo,
dat eerstgenoemde met 1.2 seconde ver
schil won; we zagen de Engelsman
Sears de man. die vorig jaar be
trokken was bij het dodelijke ongeval
van de Duitser Werner Engel met
zijn Austin Healy de Britse Aston Mar
tin-rijder Powell ver achter zich laten,
maar dit was allemaal weinig op-
1, -D. Morley G. Morley W. H.ercock.
(Eng.) met Jaguar 3.4 0 strafpUnten-166
winstpunten; ,2. Ballisar-A. Mapvin
<Eng.mét Triumph TR 3A 0-154; 3.
P. Riley-R. Bensted-Smith (Eng.) met
Ford Zephyr 0-88; 4. J. Wallwork- J.
Broops lEng.) met Triumph TR 3A
0-61; 5. E. Carlsson-K. Svensson (Zwed.)
met Swaab 93A 0-43; 6. F. Karrer-
K. Foitek (Zwits.) met Alfa Romeo
Giulietta TI 1-168; 7. W. Schock-H. Hol
der (Did.) met Mercedes 220 SE 1-166:
G. Andersson-V. Karlsson (Zwed.)
Zter,iéér zocht en toch grondig reinigend
Maakt krofzacht hoor bij groot ert klein
j
j AMERSFOORT In Amersfoort is gis»
termiddag een motorcross gehouden met j
internationale deelneming in de 350/500 cc
klasse. Er verschenen in totaal 60 rijders;
aan de start uit België. Frankrijk, Duits- j
land en Nederland. De senioren internatio-
naai reden 3 manches van 8 ronden in
j totaal ll.fr km.
De uitslag werd: 1 Schouteden (België)
met BSA, 3 pt. 2 Peeters (België) met
BSA, 7 pt. 3 Van de Elzen (Nederland)
met Matchless, 8 pt. 4. Van Kalmthou*
(Nederland) met Veloeette, 17 pel.
8 C van Amsterdam (Breda); 9 H. Brink
man (Rotterdam); 10, J. Jansen (Delft).
vVinrvaar ploegenpVijs; Militaire ploeg
H ugens - Van Egmond - Visser
Uitslag ochtendwedstrijd: t. C, Kouwen-
hoven (Leidschendam) 10 km in 2.37.35; 2.
A. Boeren (St. Willfcbrord); 3. J. Zijlstra
(Amsterdam); 4. A. Bruinenberg (Ensche
de); 5.' R. Riethoven (Leiden); 6. H. Ha-
rings (Sibbe); 7. L. ten Dam (Rijswijk);
8. P. van Dijk Wormerveer)9. G. Cuve»
lier (NieuwVennep); 10. H. Hoekstra (Ure-
Van de andere wielerronden, die op Ko
ninginnedag werden verreden, waren de
uitslagen de volgende;
Purmerend (80 km.). 1. R. v. d. Smir-
ren. (A'dam) in 2.05.17; op 1 ronde; 2. W„
v. d. Smirren (A'dam); 3. W. Zonneveld
(Uitgeest); 4. K. de Groot (Westgraftdijk);
5. H. Sluyter (A'dam).
Wezep (75 km.). 1. E. Hup (Kampen) in
1.52.14; 2 D. Bossink 'Den Ham); 3. J.
Dokter (Enschede); 4. W, Diepbrink (Bar-
cliem); 5. S. Rood (Emme)eroord); 6. C,
van Harselaar (Enschede); 7. V. van Dijk
(Amersfoort); ft. H. Kloosterziel (Wezep);
9. A. Post (A'dam); 10. A Schuit (A'dam).
Losser (90 km.). 1. B. Boon (Markelo)
in 2.29.58; 2. B. de Reus (A'dam); 3. P
Nieuwkamp (Borne); 4. B. Stokking (Win
terswijk); 5, W. Hendriks (Zwolle); 6. G.
Middelkamp (Almelo); 7. J. Borst (Hat-
tem); 8. B. Heusinkveld (Winterswijk); 9.
G. Zwienenberg (Enter); 10. Gothó "(Did.).
Den Haag (Soestdijkerkade, 84 km.). 1.
v. Veldhoven (Den Haag); 2, A. Degens
(Poeldijk); 3. C. Ras Heerenhoek); 4.
Vollebregt (Zoetermeer)5. v. Touw (Den
Haag), 6. Kouwenhoven (Den Haag), 7.
Bontekoe (Den Haag), 8. Bom (Den Haag),
9 v. d. Berg (Den Haag); 10. G. v. Veld
hoven (Den Haag).
Nieuwelingen (50 km.). 1. L. Olthu.zen
(Den Haag) in 1.25.45; 2. v. Dussen3 Hen
driks: 4. Paul: 5. W. Schuling.
Berg aan de Maas (96 km). 1. Bruenen-
berg (Weert); 2. W. Boss (Beek); 3. H.
Centjes (Budel); 4. Dikkers (Urmond); op
3 min. 3 sec. 5. Knops (Boeholtz); 6. Wil
lem sen (Nuth).
Nieuwelingen (40 km), 1. J. Caenen (Ro-
them. België) in 1.03.08; 2. Giesberts (Eind
hoven); 3. Ivits (Eindhoven).
Aansluiten 'Ronde van Feifenoord
Dodewaard (80 km.). 1. M. v. d. Lee (Dru-
nen) in 1.47.51; op 18 sec. 2. W. van As (Cu-
lemborg); 3. v. Tiem (Beneden Leeuwen);
4. Soetekouw (Nijmegen); 5. B. Wieles (Te^-
neuzen); 6. R. Vreeburg (Ede).
Nieuwe Pekela (80 km.). 1. Luining (N.
Buinen) in 1.59.16; 2. Scheuten (Hengelo);
3. Schreur (Wolvega); 4.. Venema 'Gronin
gen); 5. Kooistra (Groningen); 6. Mik (N.
Pekela); 7. Schuitema (Zuidwolde); 8. Bos
(N. Buinen); 9. Scheuneman (Veendam);
10. Niewold (Veendam).
Huizen (100 km.). 1. G. Steinbach (Zwolle)
m 2.33.08; 2, A. Sluis (Badhoevedorp); 3. N.
Regter (Arnhem): 4. N. van Espen (Arn
hem); 5. H. Luter (Rotterdam); 6. C. Lut-
gers (Utrecht).
FOGGIA. De Franse wielrenner Louison
Bobet heeft ook de tweede etappe van de
Grote Prijs van Cyclomotoristico gewonnen.
Bobet legde de 203 km tussen Napels en Fog-
gia af in 5 uur 9 min en 25 sec.
De Fransman, die nu blijkbaar zijn vorm
begint te krijgen, finishte alleen. Zijn grootste
concurrent, de Belg Hoevenaars. kon hem
ook in.de slotfase de laatste 17 km wer
den achter de motor verreden niet te pak
ken krijgen.
Na twee dagen heeft Bobet dus de leiding
in het algemeen klassement.
De uitslag van de tweede rit luidde: l.
Louison Bobet (Fr.) 203 km in 5.09.25; 2.
Hoevenaars (B) op 1 min 19 sec; 3. Pelle
grini (It.) op 1.34; 4. Ronchini (It.l op 1.48.
5. Tosati (It.) op Q.48.
In de algemene rangschikking heeft Bobet
nuiltut f IIU MI I linail zodanig m de voorste gelederen nestel- De Italiaan Nencini staat vierde met een ach-
de, dat hij gemakkelijk over zijn terstand van 4 min 19 sec op de Fransman,
mededingers kon heenspringen en als
HOENSBROEK De Ronde van
ROTTERDAM. Met veel machtsver
toon heeft de twintigjarige Jan Hugens
uit Hoensbroek, in de Ronde van Feijen
oord, zijn grote klasse getoond, door in
I de slotfase van deze wedstrijd een ma
gistrale solo ten beste te geven.
Aanvankelijk zag men na het start-
schot, dat onder het toeziend oog van
Manchester United, door burgemeester
mr, G. E. van Walsum werd gelost, ron
den lang een aaneengesloten sliert ren
ners voorbij trekken. Nadat eerst Bra-
venboer wat leven in de brouwerij had
gebracht, poogde Van Egmond hetzelfde,
wat overigens verspilde energie bleek.
Na ongeveer een uur kwam er wat
meer beweging in de meute. Sijthoff
trok er tussenuit en kreeg na een korte
spanne tijds een zevental concurrenten
achter zich aan: Van Heeswijk, De Wit,
Plieger, Peters, Pronk, De Vries en Ge
luk. Ook de anderen begonnen zich te
roeren, hetgeen tot een strenge selectie
leidde. Inmiddels moesten enige kans
hebbers, zoals Breure en Bravenboer,
de strijd door pech staken, terwijl ook
talrijke zwakke broeders van het par
cours verdwenen.
De hoop van het leidende groepje ver
vloog, toen Hugens een brug tussen hen
en het peloton sloeg waardoor de sliert
weer bijeen was. Niet lang, omdat Van
Egmond er tussenuit trok en een fiks gat
sloeg tussen hem en de groep. Hij kon
het, geplaagd door de straffe wind, niet
alleen bolwerken, maar kreeg de dank
bare steun van Wayboer, Pronk en de
sterk rijdende Van der Leer.
Dit kwartet bundelde de krachten en
noteerde spoedig een voorsprong van 25
seconden op een achter hen jagende, uit
zeventien man bestaande groep, waarbij
Van der Klooster, Snijder, Malipaard en
de Luxemburger Simon. Deze werden
op hun beurt weer door een groepje ge
volgd met als hoofdpersoon Hugens.
Met een verbluffend gemak ging Hu
gens daarna zijn zwoegende collega's
voorbij en stoof op het leidende trio af,
waarvan Pronk teruggevallen was. De
Limburger knabbelde steeds meer van
ztfn achterstand af en bracht de aanslui
ting tot stand.
In eerste instantie lieten Van Egmond
en Hugens, met nog een achttal ronden
voor de wielen, hun rivalen Van der Leer
en Wayboer achter zich. maar zij slaagden
erin terug te komen. Het was duidelijk,
dat uit dit viertal de winnaar moest ko
men. Het werd Hugens, die over de sterk
ste sprint beschikte, al moet hieraan on
middellijk worden toegevoegd, dat de
band van Van Egmond het in de laatste
ronde begaf.
De uitslag was: 1 J. Hugens (Hoens
broek) 125 km in 2.51.59; 2. L. van der Leer
(Rotterdam); 3. A. van Egmond (Den
Haag): 4. P. Wayboer (Eindhoven): 5 op 46
sec. B Malipaard (Willemstad); 6 J Mes
ters (Den Haag); 7 C Visser (Santpoort);
Eigen nieuwsdienst
Hoensbroek, meetellend voor de Loco-
motiefprijs, over 140 km is een zege
geworden voor de sprintspecialist Joop
Een ongeluk, dat bijzonder g'oed af- Fem 1-1499. C. Harrison-
liep, bracht tenslotte enige opleving C- Christen (Eki§.)met ïord Zephyr 1-
bij het publiek. Het was de Engelsman10. R. Gorris-R. \\iedouw (Ned
Cooper, die met zijn Jaguar uit de bocht I met Porsche 1600 S 1-60.
na de Hunzerug vloog en over de kop
in een duinpan rolde. De Jaguar werd
zwaar „gewond"; Cooper kwam met
d» schrik vrij
Spannend beloofde de daarop vol
gende strijd te worden tussen een ne
gental Triumphs TR3A. De staldisci-
pline bleek echter zo hecht, dat er van
strijd geen sprake was en onze land
genoot Rob Stotemaker, die er met zijn
lichtblauwe wagen dadelijk tussenuit
trok en een grote voorsprong nam, de
monstreerde dit het sterkst door zich
in de laatste paar honderd meter, ter
wijl hij met ie snelheid van een „ac
tieve" vuilniswagen reed zij het
weliswaar lawaaierig - te laten inlopen
door de beste geklasseerde Triumph-
rijder, Balllsat. Als eerste werd de Brit
afgevlagd, daarna gevolgd door Gatso-
nides en Wallwork.
Van een onzer verslaggevers
A MSTELVEEN. Een deel
d van de schooljeugd uit Am
sterdam en Amstelveen heeft de
zer dagen kennis kunnen maken
met de internationale dames-
hockeysport. In verband met het
wereldtornooi te Amstelveen had
de leiding van het grootse evene
ment een aantal kaarten voor de
scholieren beschikbaar gesteld en
tegen betaling van een kwartje
werd men in de gelegenheid ge
steld een aantal wedstrijden bij
te wonen.
Vijfentwintighonderd meisjes en
jongens gaven gehoor aan de
sportieve oproep om het damestor-
nooi langs de kanten van de ver
schillende speelvelden meer ca
chet te geven. Of zij zich echter
volgens de regels geamu
seerd hebben, betwijfelen wij ten
zeerst.
Wellicht had een groot deel ai
eens eerder contact met de
hockeysport gehad. Dat deel van
de jeugd vormde dan het publiek,
waarop men in en rondom het
Wagener-stadion prijs stelde. De
overigen zorgden er voor, dat het
die middag een ongeorganiseerde
bende was.
HETT MOET voor de buitenland
se deelneemsters wel een op
gave zijn geweest die dag gecon
centreerd te spelen. Haar indruk
ken over de Nederlandse school
jeugd zullen dan ook wel niet ai
te gunstig zijn uitgevallen. Type
rend vooral voor de houding van
de onruststokers waren wel de
opmerkingen van een der leerlin
gen uit Amsterdam, die zei het
allemaal wel aardig te vinden,
maar het voornaamste voor hem
was toch wel, dat hij die dag een
onverwachte vrije middag had
gekregen en dat hij voor de vol
gende dag geen huiswerk behoef
de te maken.
Wij hebben méér van dat soort
opmerkingen gehoord en nemen
dan ook aan. dat men in Amstel
veen niet gauw wéér tot een der
gelijke onderneming zal overgaar.
Al gaat dat dan ten koste van het
aantal toeschouwers
De andere Nederlanders bij de eerste
twintig geklasseerden; 14. P. Jetten-L.
van Noordwijk met VauxhaU Cresta 1-
1 3; 17. M. Gatsonides-A. Jetten met
- Triumph TR 3A 2-107; 19. J. Kreisel-J.
Perk met Renault Dauphine Gordini 2-
152.
DAMESBEKER: 1. Greta Molander-
H. Lundberg (Noorw.) met Saab 93B
2-159 (15e plaats in alg. klassement);
2. Pat Ozanne (Eng.) met Riley 1,5
a-6 (20e in alg. klassement).
De uitslagen en klassementen uit de ver
schillende klassen van de Tulpenrallye lulden:
KLASSE A (750 cc.): 1. G. Molander-H.
Lundberg (Noor) met Saab 93B in 13.05,4; 2.
M. Kjerstadius-M. Holm (Zwed.) met Saab
In 13.31.6: 3. Ch. Pennings-W. Hughes (Ned.)
met NSU Prinz in 14.40.2; 4. J. de Rooy-Th.
van Dijk (Ned.) met Saab 93B in 13.30,8.
Algemeen klassement: (strafpunten-winst-
punten). G. Molander-H. Lundberg 2-159;
2 M. Klerstadius-M. Holm 4-147; 3. Ch. Pen-
tlings-w! Hughes 20-85 4. J. de Rooy-Th. van
Dijk 24-85.
KLASSE B (750—1000): 1. S. Eikelmann-
Kuhne (Did.) met AU 1000 in 12.58.1: 2. W.
Levy-H. Wencher (Did) met AU 1000 m
13.00,3: 3. J. Flinterman-J. Veer (Ned.) met
AU 1000 in 13.04.3; 4. J. Kreisel-J. Perk
(Ned.) met Renault Dauphine Gordini in
13.07,9: 5. K. Otto-H. Hanf (D'.d) in 13.15,4;
9. J. Kuyken-K. Wallrath (Ned.) met AU
1000 in 13.42.1.
Algmeen klassement: 1. S. Eikelmann-H.
Kuhne 2-148; 2. J. Kreisel-J. Perk 2-52; 3. W.
Levy-H. Wencher 3-143; 4. G. Grant-B. Caldm
(Eng.) met Standard 10 5-4; 5. Th. Christie-
N. Paterson (Eng.) met Morris 1000 5-0; 7.
Kuyken-Wallrath 11-0: 8. J. Flinterman-J.
Veer 17-111.
KLASSE C (1000—1300): 1. F. Karrei'-A.
Foitek (Zwits.) met Alfa Romeo Giulietta Tl
in 12.15.2; 2. L. Tavola-L. Marinl (Ir.) met
Alfa Romeo Giulietta TI in 12.16.3; 3. N.
Falk-C Schlegel (Zwits.) met Alfa Romeo
Giulietta TI in 12.59.1; 4. F. Polle-L. Bies
heuvel (Ned.) met Simca Monthlery in 13.03,4:
6. A. Aarse-C. Kalkman (Ned.) met Simca
Monthlery In 13.04,2; 6. ir. W. Visser-W. v.
Rekum (Ned.) met Peugeot 203 in 13.04,5;
7. H. Te Siepe-P. Seegers (Ned.) met Simca
Monthlery in 13.16.2; 8. O. Rosenblatt-E.
Planteydt (Ned.) met Simca Monthlery ;n
13.16.2; 9. F. Dljkstra-M. Bouma (Ned.) met
Simca Monthlery in 13.18.3: 10. J. v. Nie-
wenhuyzen-H. v. d. Laan (Ned.) met Simca
Monthlery in 13.31,3.
Algemeen klassement: 1. F. Karrer-K. Foi-
tek 1-168: H. Klinken-H. Soeher (Did.) met
Volkswagen 1-55; 3. L. Tavola-L. Marini 3-
125: 4. N. Falk-C. Schlegel 4-39; 5. J. V. Nieu-
ivenhuyzen-H. v. d. Laan 4-1; 6'. O. Rosen
blatt-E. Plantheydt 6-0; 7. H. Siepe-P. See
gers 9-0: 3. F. Polle-L. Biesheuvel 10-10: 10.
J. en G. Heidendahl (Ned.) met Alfa Romeo
Giulietta 22-0.
KLASSE D (1300—1600): I. G. Andersson-
P Karlsson (Zweden) met Volvo Attio Fem
In 11.53,9; 2 G. Kolwes-R. Lautman (Did.)
m. Volvo Attio Fem in 12.25,3; 3. N. Elle-
mann-Jlkobson (Den.) met Volvo Attio Fem
In 12.53.4; 4. C. Sysberg-S. Nielsen (Den.)
met Volvo Attio Fem in 12.54.8; 5. P. Proc-
tor-M. J- Mennell (Eng.) met Sunbeam Ra
pier in 12.55,9.
Algemeen klassement: 1. G. Andersson-F
Kaïlsson 1-149; 2. P. Jopp-F. Scott (Eng-*
met Sunbeam Rapier 1-573. P. Proctor-
M Mennell 1-43; Patricia Ozanne IEng.1 met
Rilev 1.5 2-6: 5. K. James-M. Hughes (Eng.)
met Rilev "..5 -4; 6. G. Kolwes-R. Lautmann
<DKLASSE7'e (1600—2600): t. W. Schock-H
Holder (Did.) met Mercedes 220 SE in
12.03,2-, 2. C. Harrlson-C. Chrlstensen (Eng.)
met Ford Zephyr in 12.24,9; 3. P. Riley-R.
Bensted-Smith (Eng.) met Ford ZephjT m
12.30.3: 4. G. Burgess-S. Croft-Pearson (Eng.)
met Forti Zephyr In 12.34.7: 5. J. Banks-F.
Banks (Eng.) met Vauxhal) Cresta in 12.36,a:
7. P. Jetten-L. v. Noordwijk (Ned.) met
VauXhall Cresta in 13.08,3; 9. Jhr. J Loudon-
ihr. A. v. d. Goes (Ned.) met Riley Path
finder in 13.16.3.
Algemeen klassement: 1. P. Riley-R. Ben-
stedt-Smith 0-88; 2. W. Schock-H. HBlder 1*
166: 3. C. Harrison-C. Chrlstensen 1-92; 4 P
Jetten-L. v. Noordwijk 1-3; 5. F. en L
Grounds (Eng.) Ford Zephyr 3-38; 10. W v
Twlst-W. Verzljl (Ned.) met Opel Kapltan
7-0.
KLASSE F (BOVEN 2600): 1. D Morley-
G. Morlev-W Hercock (Eng.) met Jaguar
3,4 in 13.44,3; 3. W. van Zijtl-W. van Litsen-
eevste over de finish flitste. Ronde van bpanje
Het was tol op zekere hoogte een spec- T 11
taculaire ronde. Captein en Ehlen wareu at ltlt l Sl l ll l HI IlclllCiCIA
wel de meest vechtlustige renners. Zij 1
probeerden herhaalde malen weg (e Vclll flC IjCJÜCI)
De Ford Zephyr (links)
met de Britten Riley
en Bensted-Smith stond
woensdagmiddag bij de
aankomst te Noordwijk in
het middelpunt van de be
langstelling. Met een blan
co strafregister, evenals de
Zweden Carlosson en
Svensson, stonden zij op
de eerste plaats van de
voorlopige algemene rang
schikking. De vreugde
duurde echter niet lang,
want toen woensdagnacht
een nieuw natuurlijk
weer uooriopig alge
meen klassement uit de
rekenkamer kwam, troon
de bovenaan de Engelse
équipe D. J. Morley G.
E. Morley W. B. Her
cock met Jaguar. Een
plaats, die zij ook na de
races te Zandvoort nog
bezetten.
Maar Dave Morley is er
helemaal niet gerust op,
dat hij de officiële winnaar
zal zijn, want de wed
strijdleider met zijn staf
moet zich nog door een
hele papierwinkel werken
van klachten, protesten,
rapporten, e.d. Onder hen,
die een protest indienden,
bevindt zich ook de Duit
ser Walter Schock (rechts),
die zijn Mercedes 220SE
besmet zag door één straf-
punt. En hiertegen heeft
hij geprotesteerd, niet on
gegrond Zo Schock dit
strafpunt wordt kwijtge
scholden, komt hij in
winstpunten gelijk met
Morley en wie dan de uit
eindelijke winnaar zal
worden? De wiskunste
naars zullen dit moeten
uitmaken
Er zijn echter nog meer
kapers op de kust, die nu
nog min of meer op de
achtergrond blijven, zoals
de Zwitser Karrer en Foi
tek, die eveneens tegen
hun ene strafpunt protest
hebben aangetekend en..
momenteel de meeste
winstpunten hebben, na
melijk 168! De mogelijk-
heden zijn nog vele...
komen uit het peloton, maar even zo
veel keren Werden zij weer teruggehaald.
Tenslotte draaide deze wedstrijd dan ook
uit op een massasprint.
Overigens zat de grootste sensatie in
het staartje. Toen de meute over de finish
was gejaagd, stonden spoedig renners en
officials met opgestoken kuif tegenover
eikaar, omdat zij het over en weer niet
eens waren met de uitslag. Daardoor ont
stond een verward rumoer. Uiteindelijk
moest een finishfoto uitmaken, hoe de
eerste plaatsen verdeeld moesten worden.
Captein had volgens deze foto een halve
lengte voorsprong op Ehlen uit Broek-
Sittard toen hij over de finishlijn flitste
na de 140 km afgelegd te hebben in 3
uur. 23 min. 4 sec.
De verdere uitslag: 3. Jarowitch (Ber
lijn) op IV2 lengte; 4. v. d. Brekel (Echt);
5. Lahaye (Borgheren); 6. G. Voorting
(Roosendaal; 7 Koch (Utrecht); 8. het
hele peloton van 47 renners
Na drie ritten luidt het klassement van
de Grote Locomotiefprijs; 1. De Jongh
10.47.21; 2. Damen 10.47.29: 3. Stolker 10.47.
37; 4. Westdorp z.t.; 5. v. Breenen 10.47.49;
6. Vergoossen 10.48.05: 7. ex aequo Lahaye
G. Voorting, Post, Steenvoorde en Van
der Horst allen met dezelfde tijd als Ver
goossen,
CASTELLON. De Spanjaarden ziiri
de leiding in de Ronde van Spanje
kwijt. In de moordende etappe van-gis
teren, van Alicante naar Castellon da
la Plana, over 233 km, gingen de Bel
gen opnieuw tot de aanval over èn da
vooral de laatste dagen veel ge
plaagde Karmany slaagde er ditmaai
niet in deze vloed te stuiten.
Vlak na de start lag een lastige berg
de 90 meter hoge Carras quetta. Waarop
Karmany niet meer kon komen. D»
Spanjaard Marigil was als eerste boven,
gevolgd door zijn landgenoten Barrutia.
Talamillo. Aizpuru en de Belg Vloeberg,
die de aanval had ingezet.
Dit groepje werd later achterhaald
door de Belg v, Maenen, de Fransen
Chaussabel en Everaert en de Span
jaard Gomez del Morel, die de plaats
innam van Aizpuru. die door pech ach
teruit werd gegooid. Ook Rohrbach
slaagde er nog in contact met de kop
groep te krijgen. De sprint besliste over
dea etappe. Barrutia won vóór Tala
millo. Marigil. v. Maenen, Vloeberg.
Chaussabel, Gomez del Moral gp
Everaert. Rohrbach kwam 12 sec. In-
ter. Het peloton volgde op bijna 6 min
Hierdoor heeft Vloeberg de leiderstrui
van Karmany overgenomen.
burg (Nëd.) met Chevrolet Impala in 13.00,6:
S. E. Brinkman-W. Holding met Jaguar 3,4
in 13.41,1,
Algem. klassement: 1. D. Morley-H. G. Mor-
ley-W. Hercock 0-168; 2. E. Brinkman-W. Hol
ding 19-71; 3. W. van Zijll-W. v. Litsenburg
20-57; 4. F. Ward»G. Cooper (Eng) met Ja
guar 3.4 33-86; 5. R. Dee-jhr. Teding v. Berk
hout (Ned.) met Chevrolet Impaln 43-112; 6.
H. Steunebrink-G. Zwolle (Ned.) met Jaguar
3,4 48-3.
KLASSE G (GRAND TOURISME TOT
1600): 1. E. Carlsson-K. Svensson (Zwed.)
met Saab 93B in 11.34.6; 2. H. Bengtsson-B.
Lundberg (Zwed.) met Porsche 1600S in
11.34,7; 3. E. Foden-G. Stratton (Eng.) met
Alfa Romeo Giulietta SV in 11.56,1: 4. R.
Gorris-R. Wiedouw (Ned.) met Porsche 1800
S in 12.11.4: 5. W. Poll-W. Schorr (Ned.) met
Porsche 1600 S in 12.11,7; 7. A. Bouwmees-
ter-J. Zwart (Ned.) met MGA Twin Cam in
12.19.2—, K. Hetzdahl-V. Dassen (Ned.) m£t
Porsche 1600 S in 12.19,7; 10. K. Barendregt-
I. Langeslraat (Ned.) Porsche Carrera in
12.28,4.
Algemeen klassement: 1. E. Carlsson-K.
Svensson 0-43; 2. R. Gorris-R. Wiedouw 1-60;
3. H. Bengtsson-B. Lundberg 3-150; 4. A
Bouwmeester-J. Zwart 3-38; 5. J. Blonk-E
Groen (Ned.) met Porsche 1600 S 3-0; 8. W.
Poll-W. Schott 7-136: 9. K. Hetzdahl-V. Das-
sen 8-2.
KLASSE H (GRAND TOURISME 1600—
2000): 1. K. Ballisat-A. Marvin (Eng.) met
Triumph TR 3A in 12.10.7: 2. M. Gatsomdes-
A. Jetten (Ned.) met Triumph TR 3A in
12.17,9; 3. J. Wamvork-J. Brookes (Eng.) met
Triumnh TR 3A in 12.25,2; 4. H. Seigle-Mor-
ris-P. Steiner (Eng.) met Triumph TR 3A tn
12.37,7: 3. C. Corbishley-G. Haggie (Eng.)
met Triumph 3A in 12.37,8; T. R. Slotema-
icer-H. v. Zalingen (Ned.) met Twumph TR
3A in 12.42,2.
Algemeen klassement: 1. K. Ballisat-A.
Marvin 0-134; 2. J. Wallwork-J. Brooks 0-61;
3. M. Gatsonides-A. Jetten 2-107: 4. H. Seigle-
Norrls-P. Steiner 2-87; 3. R. Slotemaker-H.
v. Zalingen 11-82.
KLASSE J (GRAND TOURISME BOVEN
2000): 1. J. Sears-P. Gamier (Eng.) met Aus
tin Healy 100-16 in 11.33.7; 2. F. Powell-D.
Bennett (Eng) met Aston Martin in 13.13.-;
R. van Nispen (Ned.) met Chevrolet Corvet
te staakte de strijd.
Algemeen klassement: 1. J. Sears-P Gar-
nler 3-151: 2. R. Faure-G. Guyot (Fr.) met
Ferrari GT 250 12-131: 3. F. Powell-D. Ben
nett 31-103; 4. R. van Nispea-E. de Vries
(Ned.) 145-61.
Ronde van Tunesië
SOUK EL ARABA. Volgens de be
richten. die wij via Frankrijk van de
Ronde van Tunesië ontvingen, zou in
deze wielerwedstrijd de gehele Neder
landse plóeg. met uitzondering van
Knoops, hebben opgegeven. Wat de re
den hiervan was, hierover liet men ons
in het duister.
In de zesde etappe van Le Kef naar
Souk el Araba (148) won de Belg Sweeck
in 3 uur 56 min. Hij klopte de Italiaan
Giorgi in de sprint. Op 22 sec. volgde
dea Belg Declerq en de Zuidslaaf Val-
vic. Knoops werd tiende op 2 min. 34
sec. van de winnaar.
In het algemeen klassement leidt nog
steeds de Zweed Carlsson voor Knoops
die overigens bijna 9 min. op Carlsson
achter ligt.
Piet Rentmeester. H. Marinus, D.
Enthoven, J. v. d. Putaten en R. Rama
kers kwamen niet meer in het klasse
ment voor.
FRANEKER. Zondag wordt te Wel-
dum (Fr.) het kaatsseizoen ingeluid met
een afdelingswedstrijd senioren le klas.
Stellig zal deze wedstrijd weer ruim
schoots worden benut voor het samenstel
len van de équipes, welke op Pinkster
maandag in het Sterne Slotland te Fra-
neker de strijd zullen leveren in de jaar
lijkse grote bondswedstrijd.
Conform het recente besluit van het
kaatsparlement, heeft het bestuur van
de Koninklijke Nederlandse Kaatsbond
de volgende 13 spelers aangewezen voor
de le klas, nl.: J. Sytsma (Ried), P.
Schuil, H. Schuil, J. Jansen, H. Bultje,
Om hockeytitel
ROTTERDAM. -— In de strijd om het
hockeykampioenschap (heren) van Ne
derland behaalde SCHC in Venlo een
verdiende overwinning (1—2) op VHC.
Na een kwartier werd het door J. W.
Verloop 0—1. Het spel ging in die pe
riode gelijk op. Tijdiens een doelworste-
ling kwam Venlo aan de gelijkmaker,
doch nog vóór de rust zorgde R. Meijer
voor SCHC na een strafcorner weer voor
een voorsprong. Hoewel SCHC in de
tweede hefit duidelijk sterker was, werd
dit niet meer in doelpunten uitgedrukt,
zodat de Bilthovenaren met 12 won
nen.
Bij Groninger Studenten-DKS was de
thuisclub ill de eerste helft iets sterker,
doch de goede verdediging van de En-
schedcërs die Kristen misten, voorkwam
doelpunten.
Na de hervatting werd het door Groe-
neveld, die uit een lange corner hoog
inschoot 01, een fout, die een van de
studenten bij een strafbully maakte le
verde Koenderink een strafdoelpunt op
en nog voor het einde bracht Groene-
veld de stand op 03.
De stand in dc kampioenscompetitie
(heren) luidt:
SCHC 2 2 0 0 4 8—1
DKS t 1 0 0 2 3—0
Venlo 2 10 12 11—2
Gron. Stud3 0 0 3 0 019
J. Galema (allen Harlingen), R. Kuiper,
A. Rinia (Makkum), A. Veldkamp, A.
Hiemstra. J. Pander, D. v. d. Zee (allen
Leeuwarden), J. Stavinga (Poppinga-
wier), F. de Vries (Kimswerd), M. v. d.
Weerd (Bolsward), J. Zijlstra (Creil),
R. Hoekstra (Ternaard) en W. Vlietstra
(Franeker).
WASSENAAR. Vergeer uit Boskoop
heeft gisteren voor de tweede achtereen
volgende maal de jaariijke 3 km-loop te
Wassenaar gewonnen, Hü liep de afstand
in 9 min. 9,6 sec.
De uitslag was: 1. Vergeer (AV '47 Bos
koop) 9.09,6; 2. Viset (Cialfo, Arnhem)
9.10.4; 3. Koster (Trekvogels. Den Haag)
9.15.8; 4. De Bruyn (Minerva, Rotterdam)
9.23.2; 5. Borstelaar (Dynamo, Middel
burg) 9.30,2; 6. en eerste B-klasser Evers
(Celebes, Den Haag) 9.38,6.
Op Koninginnedag werd op de sintet-
j van Minerva, die 14.9 sec. noteerde tegen
115.6 sec. voor de tweede aankomende,
S de Zaanlander Van Boveh.
De voornaamste uitslagen waren:
110 meter horden A-B: 1. Boere (Mi
nerva) 14.9; 2. Van Boven (Zaanland')
15.6; 3. Bos (V. en L.) 16.4; 4. Spadon
Bataven) 16.9; 100 m heren A: 1. H.
Smit (Vlug en Lenig) 10.8; 2. Beker
(Holland) 11; 3. K. Smit' (Holland) 11.2;
4. v. d. Meer (DOS) 11.3; 100 meter he
ren B: 1. Stout (Sliedrecht Sport); 2.
Van Kleeff (DOS); 3. De Nie (V. en L.)
allen 11.1 sec. 800 meter heren A; 1.
Veldhoven (Metro) 1.56,5; 2. Suiker
(DOS) 1.56,8; 3. Konings (Zaanland)
1.56,8; 800 meter dames: 1. Jo van Knaap
baan aan de Kruisiaan te Amsterdam een 2Marie Snel (HALO)
werperswedstrijd gehouden De Haee- c'e Winter (Bataven) 2.29;
naar Romani (V. en L.) slingerde de ko-ll* L Vïg„en/f?1/
gel 54,16 meter ver en benadrukte hier- 5. Holland 44.4;
mede zijn constante vorm. Enige weken Minerva 44.5; 5. Gemengde ploeg,
geleden kwam hij in Den Haag eveneens
tot een worp over de 54 meter. Op de
tweede plaats eindigde De Groot (Suomo)
met 45,18 nieter; tierde werd Hamer (V.
en L.) met 45,14 meter en vierde De
Bruyn (V. en L.) met 42,96 meter.
Bij de A-junioren kwam de Amster
dammer Herwerden (AAC) met de 6'i
kg kogel tot 37,13 meter, hetgeen de beste
Nederlandse prestatie betekende De re
cordcommissie zal moeten uitmaken of
dit resultaat voor erkenning als Neder
lands record in aanmerking kom'
Interessant te Leiden was de strijd op
de 100 meter heren. Ondanks het feit,
dat de V en L-loper Hans Smit zowel
in zijn serie als in de finale op fraaie
wijze winnaar werd', gaven vooral de
Holland-lopers Beker en Karei Smit hem
goed partij. Toch slaagde Hans Smit er
door een felle eindspurt in met 0.2 sec.
voorsprong op Beker te winnen. De tijd
van Hans Smit bedroeg 10,8 sec.
Veel strijd op de 800 m voor dames is
er niet geweest, want vrij spoedig na
d'e start was de volgorde jó van Knaap,
M. Snel, Rie de Winter en H. van der
Linden en in déze volgorde werd ook de
finish bereikt.
Op de 4 x 100 meter ((heren) ging de
strijd aanvankelijk gelijk op. maar Hans
Smit stelde d'e overwinning voor Vlug
en Lenig ten slotte veilig. De 110 meter
horden leverde een zege op voor Boers
De 20 km-wedstrijd te Alphen a. d.
Rijn leverde een overwinning op voor
de Lycurgus-atleet Bleeker uit Kromme
nie, die weinig concurrentie ondervond.
Jammer genoeg mogen wij wel zeggen,
want was de tegenstand groter geweest,
wellicht zou het Nederlands record van
Janus van der Zande (1 uur 3 min. 59,4
sec.) óf dichter benaderd óf gebroken
zijn.
Bleeker deed er namelijk 1 uur 5 min.
53,8 sec. over. Tweede werd Fi'ederiks
(Daventria Deventer) 1 uur 7 min. 5,S
sec; 3. Van Hoorn (Schaersbergen) 1
uur 8 min. 27.8 sec. en 4. Smits (AAV
'36 Alphen a. d. Rijn) 1 uur 8 min. 50
sec.
In de B-klasse werd' winnaar Buter
(Trekvogels, Den Haag) in 1 uur 8 min.
4,6 sec.; in de C-klasse triomfeerde Kol-
meyer (Thor Roosendaal) en in de D-
klasse Hendriks (Trekvogels Den Haag).
Op Koninginnedag werd te Harlingen
de nationale loop door Harlingen gehou
den. De Amstêrd'ammer Keesom won
onbedreigd en liet over de 2800 m eon
tijd van 8.5.8 voor zich afdrukken. Num
mer twee werd Draaisma (Pegasus,
Groningen) in 8.13.3 en derde was Dijk
stra (AV '45, Heerenveen) in 8.14.6.
Bij de B-klassers werd winnaar Ligt-
hart (Olympus, Alkmaar) in 8.33 en bij
d'e juniores A (afstand 1400 m> de Am',
sterdammer Vellenga (Atletica) in 3.55.8