ZWEED CARLSSON MET SAAB DE TRIOMFATOR BIJ RACES Tulpenrallye nog zonder winnaar Weinig spanning en sfeer te Zandvoort NORTIER GEHULDIGD Sterk rijdende Hugens won Ronde van Feijenoord Resultaten Tulpenrallye Captein was de snelste in de sprint te Hoensbroek Onbehoorlijk Vergeer legde in Wassenaar weer beslag op dë bloemen SCHC klopte met 1-2 VHC Weer etappezege van Bobet ZËËUWSCH DAGBLAD WINNARESSEN COUPE DES DAMES Voorlopig De Rootes-groep komt met een sportwagen Roger Conti overtrof zich bij bandstoten Fransman Guy Claud in Zaandam winnaar SHAMPOO Belgen te Amersfoort vooraan in motorcross Rumoer na de finish Captein. die zich in de laatste ronde venaars e'n 2gmTn"en 47"sec opepe°leg?ini. Staldiscipline Nederlandse equipe telt nog één man Kaatsseizoen begint Atleet Romani in constante vorm Vrijdag 1 mei 1959 Pag. 9 ZANDVOORT Het vuur, dat in de Tulpenrallye en route zo hoog is opgelaaid, is in Noordwijk plotseling tot een laag pitje in gekrompen, alsof er een nevelspuit was opgezet. En ondanks de stormachtige wind, die gisteren langs de kust woei, is de rallye op een laag pitje gebleven. De felle strijd, die de Zweden Carls- son en Bengtsson met respectievelijk hun felrode Saab en Porsche op het circuit van Zandvoort uitvochten, ten spijt. Teleurgesteld, zelfs zonder een winnaar te hebben kunnen huldigen, keerden de weinige toeschouwers met verwaaide haren de duinen de rug toe. Op weg naar de tulpen Het begin, daar in Zandvoort, was feestelijk. Wedstrijdleider Piet Nor- tier was het middelpunt van het feestelijk vertoon in verband met zijn benoeming tot ridder in de orde van Oranje-Nassau. Zijn naaste medewer kers huldigden hem met een grote bos tulpen. Het was voorlopig het enige kleurige op deze grauwe dag met een overvloed aan regen en wind. De Saab van de Noorse dames Greta Molander en Helga Lundberg, de winnaressen van de Coupe des Dames, onderaan de Hunzerug tijdens da gisteren op het circuit van Zandvoort ge houden klassementsraces. De races konden beginnen, het slot- festijn van zo menige Tulpenrallye. Maar doordat het voorlopig klassement reeds „op de weg" was gevormd, wa ren de klassementsraces te Zandvoort voor nagenoeg niemand meer van enige waarde. Daar bijna iedereen strafpun- ten had met als tegenwaarde een zeer variabel aantal winstpunten (of niet.. viel er vrijwel geen winst meer te behalen, noch in het algemeen klassement, noch in de voor elke klasse te vormen klassering. Daar kwam nog: bU» dat het voorlopig: algemeen klassement, zoals het woens- j dagnacht was samengesteld, zo voorlo pig was, dat er geen enkele waarde aan kon worden toegekend. Immers, er lag op het wedstrydsecretariaat nog een stapel klachten en protesten, waarvan een aantal stellig niet zonder meer ter zijde kon worden gelegd. Sterker, ze benaderden, zo op het oog te zien, de waarheid; ja, het was waarMaar daar alle gegevens van de tot in verre uithoeken versprei de controleurs nog niet binnen waren, moest men in Noordwijk wachten tot deze binnen waren, wilde men ze kun nen verifiëren. Het was daarom logisch, dat met deze zekerheden over het onzekere er èn voor de deelnemers, èn voor de to»-, ZANDVOORT. Het voorlopig alge-l" schouwers weinig lol viel te beleven. meen klassement, behoudens enkele, Geen enkele klassewinnaar kon wordenprojes|en ,jie nog moeten worden be- toegejuicht, laat staan een algemeen handeld door de internationale jury. winnaar, en daarbij kwam nog. dat de,van de Tulpenrallye is: races van alle spanning verstoken wa ren. De climax kwam ten slofte In de laatste race, die van de Porsches, de MG's en.de opgefokte Saab van de Zweed Carlsson, Het werd een prachtig gevecht, da, veel van het voorgaande „slappe gedoe" deed vergeten. Bengtsson nam met zijn rode Porsche dadelijk de leiding, maar hield ronde na ronde zijn landgenoot Carlsson in zijn spoor. Op korte afstand volgden Foden (Alfa Romeo), Gorris (Porsche) en Poll (Porsche), die echter in de gro te strijd om de overwinning geen rol meer zouden spelen. Eindelijk kwam er de sfeer, die voor de spanning bij snelheidsraces zo ken merkend is. De sfeer van strijd, maar ook van angst: „zal dat wel goed af lopen?!'" Het liep goed af, toen Carlsson zijn Saab op de Hunzerug naast de Porsche bracht om die beneden in de bocht, achter de pits, voorbij te streven. Het was gelukt De Saab lag vóór en Carlssn stuurde hem zegevierend over de eindstreep. Hij was dè triom fator van de dag en eigenlijk de enige, die stof tot praten gaf. Het was ook ten prachtige prestatie! LONDEN. De Rootes-groep, de fa brikant van de Hillman-, Singer- en Humber-automobielen, heeft het plan om met een 1,5-liter sportwagen aan de markt te komen. Dit nieuwe type, dat speciaal bedoeld is voor export naar de Verenigde Sta ten, zal waarschijnlijk een motor krij gen. die uit die van de Sunbeam Rapier ontwikkeld is en de wagen zal voorzien worden van schijfremmen. Deze nieuwe sportwagen, die tenminste 160 km zal lopen, wordt gebouwd te Coventry ia de fabriek van Armstrong Siddeley, die eveneens tot dit concern behoort. PARIJS. In de biljart-academie van de Ruc de Cliehy te Parijs heeft de Fransman Roger Conti, sinds vele ja ren de beste biljarter ter wereld, bij het bandstoten een serie van 116 ca ramboles gemaakt. Deze prestatie geldt als wereldrecord voor professionals, en overtreft met 3 caramboles het oude wereldrecord dat ook op naam van Conti stond. Als vergelijking diene, dat het Neder landse (amateur) record met 57 wordt gehouden door Van Oosterhout, het Europese met 68 door de Belg Wafflard en het wereldrecord met 61 door de Argentijn Carrera. ZAANDAM. In Zaandam werd een internationale wielerwedstrijd verre den tussen amateurrenners uit Boulog ne Billancourt (F.), Neuköln (D.) en Zaandam; steden die een nauwe vriend schap met elkaar onderhouden. Ploe gen uit Engeland en België, die ook zouden deelnemen, lieten verstek gaan. De wedstrijd werd in de eindsprint beslist door de 22jarige Fransman Guy Claud. Het Zaanse DTS won de Ploe- genprijs, een zilveren legpenning, be schikbaar gesteld door de gemeente Zaandam. De uitslag was: Guy Claud (Bou logne Billancourt) 80 km in 2 uur, S min.; 2 Beers (DTS) op 10 m; 3 Claude Breton (F.); 4 Elswijk (DTS) 5 Tel (DTS). Advertentie Er werd een aardig duel uitgevoch ten tussen de Zwitser Foitek en de Ita liaan Tavola, beiden met Alfa Romeo, dat eerstgenoemde met 1.2 seconde ver schil won; we zagen de Engelsman Sears de man. die vorig jaar be trokken was bij het dodelijke ongeval van de Duitser Werner Engel met zijn Austin Healy de Britse Aston Mar tin-rijder Powell ver achter zich laten, maar dit was allemaal weinig op- 1, -D. Morley G. Morley W. H.ercock. (Eng.) met Jaguar 3.4 0 strafpUnten-166 winstpunten; ,2. Ballisar-A. Mapvin <Eng.mét Triumph TR 3A 0-154; 3. P. Riley-R. Bensted-Smith (Eng.) met Ford Zephyr 0-88; 4. J. Wallwork- J. Broops lEng.) met Triumph TR 3A 0-61; 5. E. Carlsson-K. Svensson (Zwed.) met Swaab 93A 0-43; 6. F. Karrer- K. Foitek (Zwits.) met Alfa Romeo Giulietta TI 1-168; 7. W. Schock-H. Hol der (Did.) met Mercedes 220 SE 1-166: G. Andersson-V. Karlsson (Zwed.) Zter,iéér zocht en toch grondig reinigend Maakt krofzacht hoor bij groot ert klein j j AMERSFOORT In Amersfoort is gis» termiddag een motorcross gehouden met j internationale deelneming in de 350/500 cc klasse. Er verschenen in totaal 60 rijders; aan de start uit België. Frankrijk, Duits- j land en Nederland. De senioren internatio- naai reden 3 manches van 8 ronden in j totaal ll.fr km. De uitslag werd: 1 Schouteden (België) met BSA, 3 pt. 2 Peeters (België) met BSA, 7 pt. 3 Van de Elzen (Nederland) met Matchless, 8 pt. 4. Van Kalmthou* (Nederland) met Veloeette, 17 pel. 8 C van Amsterdam (Breda); 9 H. Brink man (Rotterdam); 10, J. Jansen (Delft). vVinrvaar ploegenpVijs; Militaire ploeg H ugens - Van Egmond - Visser Uitslag ochtendwedstrijd: t. C, Kouwen- hoven (Leidschendam) 10 km in 2.37.35; 2. A. Boeren (St. Willfcbrord); 3. J. Zijlstra (Amsterdam); 4. A. Bruinenberg (Ensche de); 5.' R. Riethoven (Leiden); 6. H. Ha- rings (Sibbe); 7. L. ten Dam (Rijswijk); 8. P. van Dijk Wormerveer)9. G. Cuve» lier (NieuwVennep); 10. H. Hoekstra (Ure- Van de andere wielerronden, die op Ko ninginnedag werden verreden, waren de uitslagen de volgende; Purmerend (80 km.). 1. R. v. d. Smir- ren. (A'dam) in 2.05.17; op 1 ronde; 2. W„ v. d. Smirren (A'dam); 3. W. Zonneveld (Uitgeest); 4. K. de Groot (Westgraftdijk); 5. H. Sluyter (A'dam). Wezep (75 km.). 1. E. Hup (Kampen) in 1.52.14; 2 D. Bossink 'Den Ham); 3. J. Dokter (Enschede); 4. W, Diepbrink (Bar- cliem); 5. S. Rood (Emme)eroord); 6. C, van Harselaar (Enschede); 7. V. van Dijk (Amersfoort); ft. H. Kloosterziel (Wezep); 9. A. Post (A'dam); 10. A Schuit (A'dam). Losser (90 km.). 1. B. Boon (Markelo) in 2.29.58; 2. B. de Reus (A'dam); 3. P Nieuwkamp (Borne); 4. B. Stokking (Win terswijk); 5, W. Hendriks (Zwolle); 6. G. Middelkamp (Almelo); 7. J. Borst (Hat- tem); 8. B. Heusinkveld (Winterswijk); 9. G. Zwienenberg (Enter); 10. Gothó "(Did.). Den Haag (Soestdijkerkade, 84 km.). 1. v. Veldhoven (Den Haag); 2, A. Degens (Poeldijk); 3. C. Ras Heerenhoek); 4. Vollebregt (Zoetermeer)5. v. Touw (Den Haag), 6. Kouwenhoven (Den Haag), 7. Bontekoe (Den Haag), 8. Bom (Den Haag), 9 v. d. Berg (Den Haag); 10. G. v. Veld hoven (Den Haag). Nieuwelingen (50 km.). 1. L. Olthu.zen (Den Haag) in 1.25.45; 2. v. Dussen3 Hen driks: 4. Paul: 5. W. Schuling. Berg aan de Maas (96 km). 1. Bruenen- berg (Weert); 2. W. Boss (Beek); 3. H. Centjes (Budel); 4. Dikkers (Urmond); op 3 min. 3 sec. 5. Knops (Boeholtz); 6. Wil lem sen (Nuth). Nieuwelingen (40 km), 1. J. Caenen (Ro- them. België) in 1.03.08; 2. Giesberts (Eind hoven); 3. Ivits (Eindhoven). Aansluiten 'Ronde van Feifenoord Dodewaard (80 km.). 1. M. v. d. Lee (Dru- nen) in 1.47.51; op 18 sec. 2. W. van As (Cu- lemborg); 3. v. Tiem (Beneden Leeuwen); 4. Soetekouw (Nijmegen); 5. B. Wieles (Te^- neuzen); 6. R. Vreeburg (Ede). Nieuwe Pekela (80 km.). 1. Luining (N. Buinen) in 1.59.16; 2. Scheuten (Hengelo); 3. Schreur (Wolvega); 4.. Venema 'Gronin gen); 5. Kooistra (Groningen); 6. Mik (N. Pekela); 7. Schuitema (Zuidwolde); 8. Bos (N. Buinen); 9. Scheuneman (Veendam); 10. Niewold (Veendam). Huizen (100 km.). 1. G. Steinbach (Zwolle) m 2.33.08; 2, A. Sluis (Badhoevedorp); 3. N. Regter (Arnhem): 4. N. van Espen (Arn hem); 5. H. Luter (Rotterdam); 6. C. Lut- gers (Utrecht). FOGGIA. De Franse wielrenner Louison Bobet heeft ook de tweede etappe van de Grote Prijs van Cyclomotoristico gewonnen. Bobet legde de 203 km tussen Napels en Fog- gia af in 5 uur 9 min en 25 sec. De Fransman, die nu blijkbaar zijn vorm begint te krijgen, finishte alleen. Zijn grootste concurrent, de Belg Hoevenaars. kon hem ook in.de slotfase de laatste 17 km wer den achter de motor verreden niet te pak ken krijgen. Na twee dagen heeft Bobet dus de leiding in het algemeen klassement. De uitslag van de tweede rit luidde: l. Louison Bobet (Fr.) 203 km in 5.09.25; 2. Hoevenaars (B) op 1 min 19 sec; 3. Pelle grini (It.) op 1.34; 4. Ronchini (It.l op 1.48. 5. Tosati (It.) op Q.48. In de algemene rangschikking heeft Bobet nuiltut f IIU MI I linail zodanig m de voorste gelederen nestel- De Italiaan Nencini staat vierde met een ach- de, dat hij gemakkelijk over zijn terstand van 4 min 19 sec op de Fransman, mededingers kon heenspringen en als HOENSBROEK De Ronde van ROTTERDAM. Met veel machtsver toon heeft de twintigjarige Jan Hugens uit Hoensbroek, in de Ronde van Feijen oord, zijn grote klasse getoond, door in I de slotfase van deze wedstrijd een ma gistrale solo ten beste te geven. Aanvankelijk zag men na het start- schot, dat onder het toeziend oog van Manchester United, door burgemeester mr, G. E. van Walsum werd gelost, ron den lang een aaneengesloten sliert ren ners voorbij trekken. Nadat eerst Bra- venboer wat leven in de brouwerij had gebracht, poogde Van Egmond hetzelfde, wat overigens verspilde energie bleek. Na ongeveer een uur kwam er wat meer beweging in de meute. Sijthoff trok er tussenuit en kreeg na een korte spanne tijds een zevental concurrenten achter zich aan: Van Heeswijk, De Wit, Plieger, Peters, Pronk, De Vries en Ge luk. Ook de anderen begonnen zich te roeren, hetgeen tot een strenge selectie leidde. Inmiddels moesten enige kans hebbers, zoals Breure en Bravenboer, de strijd door pech staken, terwijl ook talrijke zwakke broeders van het par cours verdwenen. De hoop van het leidende groepje ver vloog, toen Hugens een brug tussen hen en het peloton sloeg waardoor de sliert weer bijeen was. Niet lang, omdat Van Egmond er tussenuit trok en een fiks gat sloeg tussen hem en de groep. Hij kon het, geplaagd door de straffe wind, niet alleen bolwerken, maar kreeg de dank bare steun van Wayboer, Pronk en de sterk rijdende Van der Leer. Dit kwartet bundelde de krachten en noteerde spoedig een voorsprong van 25 seconden op een achter hen jagende, uit zeventien man bestaande groep, waarbij Van der Klooster, Snijder, Malipaard en de Luxemburger Simon. Deze werden op hun beurt weer door een groepje ge volgd met als hoofdpersoon Hugens. Met een verbluffend gemak ging Hu gens daarna zijn zwoegende collega's voorbij en stoof op het leidende trio af, waarvan Pronk teruggevallen was. De Limburger knabbelde steeds meer van ztfn achterstand af en bracht de aanslui ting tot stand. In eerste instantie lieten Van Egmond en Hugens, met nog een achttal ronden voor de wielen, hun rivalen Van der Leer en Wayboer achter zich. maar zij slaagden erin terug te komen. Het was duidelijk, dat uit dit viertal de winnaar moest ko men. Het werd Hugens, die over de sterk ste sprint beschikte, al moet hieraan on middellijk worden toegevoegd, dat de band van Van Egmond het in de laatste ronde begaf. De uitslag was: 1 J. Hugens (Hoens broek) 125 km in 2.51.59; 2. L. van der Leer (Rotterdam); 3. A. van Egmond (Den Haag): 4. P. Wayboer (Eindhoven): 5 op 46 sec. B Malipaard (Willemstad); 6 J Mes ters (Den Haag); 7 C Visser (Santpoort); Eigen nieuwsdienst Hoensbroek, meetellend voor de Loco- motiefprijs, over 140 km is een zege geworden voor de sprintspecialist Joop Een ongeluk, dat bijzonder g'oed af- Fem 1-1499. C. Harrison- liep, bracht tenslotte enige opleving C- Christen (Eki§.)met ïord Zephyr 1- bij het publiek. Het was de Engelsman10. R. Gorris-R. \\iedouw (Ned Cooper, die met zijn Jaguar uit de bocht I met Porsche 1600 S 1-60. na de Hunzerug vloog en over de kop in een duinpan rolde. De Jaguar werd zwaar „gewond"; Cooper kwam met d» schrik vrij Spannend beloofde de daarop vol gende strijd te worden tussen een ne gental Triumphs TR3A. De staldisci- pline bleek echter zo hecht, dat er van strijd geen sprake was en onze land genoot Rob Stotemaker, die er met zijn lichtblauwe wagen dadelijk tussenuit trok en een grote voorsprong nam, de monstreerde dit het sterkst door zich in de laatste paar honderd meter, ter wijl hij met ie snelheid van een „ac tieve" vuilniswagen reed zij het weliswaar lawaaierig - te laten inlopen door de beste geklasseerde Triumph- rijder, Balllsat. Als eerste werd de Brit afgevlagd, daarna gevolgd door Gatso- nides en Wallwork. Van een onzer verslaggevers A MSTELVEEN. Een deel d van de schooljeugd uit Am sterdam en Amstelveen heeft de zer dagen kennis kunnen maken met de internationale dames- hockeysport. In verband met het wereldtornooi te Amstelveen had de leiding van het grootse evene ment een aantal kaarten voor de scholieren beschikbaar gesteld en tegen betaling van een kwartje werd men in de gelegenheid ge steld een aantal wedstrijden bij te wonen. Vijfentwintighonderd meisjes en jongens gaven gehoor aan de sportieve oproep om het damestor- nooi langs de kanten van de ver schillende speelvelden meer ca chet te geven. Of zij zich echter volgens de regels geamu seerd hebben, betwijfelen wij ten zeerst. Wellicht had een groot deel ai eens eerder contact met de hockeysport gehad. Dat deel van de jeugd vormde dan het publiek, waarop men in en rondom het Wagener-stadion prijs stelde. De overigen zorgden er voor, dat het die middag een ongeorganiseerde bende was. HETT MOET voor de buitenland se deelneemsters wel een op gave zijn geweest die dag gecon centreerd te spelen. Haar indruk ken over de Nederlandse school jeugd zullen dan ook wel niet ai te gunstig zijn uitgevallen. Type rend vooral voor de houding van de onruststokers waren wel de opmerkingen van een der leerlin gen uit Amsterdam, die zei het allemaal wel aardig te vinden, maar het voornaamste voor hem was toch wel, dat hij die dag een onverwachte vrije middag had gekregen en dat hij voor de vol gende dag geen huiswerk behoef de te maken. Wij hebben méér van dat soort opmerkingen gehoord en nemen dan ook aan. dat men in Amstel veen niet gauw wéér tot een der gelijke onderneming zal overgaar. Al gaat dat dan ten koste van het aantal toeschouwers De andere Nederlanders bij de eerste twintig geklasseerden; 14. P. Jetten-L. van Noordwijk met VauxhaU Cresta 1- 1 3; 17. M. Gatsonides-A. Jetten met - Triumph TR 3A 2-107; 19. J. Kreisel-J. Perk met Renault Dauphine Gordini 2- 152. DAMESBEKER: 1. Greta Molander- H. Lundberg (Noorw.) met Saab 93B 2-159 (15e plaats in alg. klassement); 2. Pat Ozanne (Eng.) met Riley 1,5 a-6 (20e in alg. klassement). De uitslagen en klassementen uit de ver schillende klassen van de Tulpenrallye lulden: KLASSE A (750 cc.): 1. G. Molander-H. Lundberg (Noor) met Saab 93B in 13.05,4; 2. M. Kjerstadius-M. Holm (Zwed.) met Saab In 13.31.6: 3. Ch. Pennings-W. Hughes (Ned.) met NSU Prinz in 14.40.2; 4. J. de Rooy-Th. van Dijk (Ned.) met Saab 93B in 13.30,8. Algemeen klassement: (strafpunten-winst- punten). G. Molander-H. Lundberg 2-159; 2 M. Klerstadius-M. Holm 4-147; 3. Ch. Pen- tlings-w! Hughes 20-85 4. J. de Rooy-Th. van Dijk 24-85. KLASSE B (750—1000): 1. S. Eikelmann- Kuhne (Did.) met AU 1000 in 12.58.1: 2. W. Levy-H. Wencher (Did) met AU 1000 m 13.00,3: 3. J. Flinterman-J. Veer (Ned.) met AU 1000 in 13.04.3; 4. J. Kreisel-J. Perk (Ned.) met Renault Dauphine Gordini in 13.07,9: 5. K. Otto-H. Hanf (D'.d) in 13.15,4; 9. J. Kuyken-K. Wallrath (Ned.) met AU 1000 in 13.42.1. Algmeen klassement: 1. S. Eikelmann-H. Kuhne 2-148; 2. J. Kreisel-J. Perk 2-52; 3. W. Levy-H. Wencher 3-143; 4. G. Grant-B. Caldm (Eng.) met Standard 10 5-4; 5. Th. Christie- N. Paterson (Eng.) met Morris 1000 5-0; 7. Kuyken-Wallrath 11-0: 8. J. Flinterman-J. Veer 17-111. KLASSE C (1000—1300): 1. F. Karrei'-A. Foitek (Zwits.) met Alfa Romeo Giulietta Tl in 12.15.2; 2. L. Tavola-L. Marinl (Ir.) met Alfa Romeo Giulietta TI in 12.16.3; 3. N. Falk-C Schlegel (Zwits.) met Alfa Romeo Giulietta TI in 12.59.1; 4. F. Polle-L. Bies heuvel (Ned.) met Simca Monthlery in 13.03,4: 6. A. Aarse-C. Kalkman (Ned.) met Simca Monthlery In 13.04,2; 6. ir. W. Visser-W. v. Rekum (Ned.) met Peugeot 203 in 13.04,5; 7. H. Te Siepe-P. Seegers (Ned.) met Simca Monthlery in 13.16.2; 8. O. Rosenblatt-E. Planteydt (Ned.) met Simca Monthlery ;n 13.16.2; 9. F. Dljkstra-M. Bouma (Ned.) met Simca Monthlery in 13.18.3: 10. J. v. Nie- wenhuyzen-H. v. d. Laan (Ned.) met Simca Monthlery in 13.31,3. Algemeen klassement: 1. F. Karrer-K. Foi- tek 1-168: H. Klinken-H. Soeher (Did.) met Volkswagen 1-55; 3. L. Tavola-L. Marini 3- 125: 4. N. Falk-C. Schlegel 4-39; 5. J. V. Nieu- ivenhuyzen-H. v. d. Laan 4-1; 6'. O. Rosen blatt-E. Plantheydt 6-0; 7. H. Siepe-P. See gers 9-0: 3. F. Polle-L. Biesheuvel 10-10: 10. J. en G. Heidendahl (Ned.) met Alfa Romeo Giulietta 22-0. KLASSE D (1300—1600): I. G. Andersson- P Karlsson (Zweden) met Volvo Attio Fem In 11.53,9; 2 G. Kolwes-R. Lautman (Did.) m. Volvo Attio Fem in 12.25,3; 3. N. Elle- mann-Jlkobson (Den.) met Volvo Attio Fem In 12.53.4; 4. C. Sysberg-S. Nielsen (Den.) met Volvo Attio Fem in 12.54.8; 5. P. Proc- tor-M. J- Mennell (Eng.) met Sunbeam Ra pier in 12.55,9. Algemeen klassement: 1. G. Andersson-F Kaïlsson 1-149; 2. P. Jopp-F. Scott (Eng-* met Sunbeam Rapier 1-573. P. Proctor- M Mennell 1-43; Patricia Ozanne IEng.1 met Rilev 1.5 2-6: 5. K. James-M. Hughes (Eng.) met Rilev "..5 -4; 6. G. Kolwes-R. Lautmann <DKLASSE7'e (1600—2600): t. W. Schock-H Holder (Did.) met Mercedes 220 SE in 12.03,2-, 2. C. Harrlson-C. Chrlstensen (Eng.) met Ford Zephyr in 12.24,9; 3. P. Riley-R. Bensted-Smith (Eng.) met Ford ZephjT m 12.30.3: 4. G. Burgess-S. Croft-Pearson (Eng.) met Forti Zephyr In 12.34.7: 5. J. Banks-F. Banks (Eng.) met Vauxhal) Cresta in 12.36,a: 7. P. Jetten-L. v. Noordwijk (Ned.) met VauXhall Cresta in 13.08,3; 9. Jhr. J Loudon- ihr. A. v. d. Goes (Ned.) met Riley Path finder in 13.16.3. Algemeen klassement: 1. P. Riley-R. Ben- stedt-Smith 0-88; 2. W. Schock-H. HBlder 1* 166: 3. C. Harrison-C. Chrlstensen 1-92; 4 P Jetten-L. v. Noordwijk 1-3; 5. F. en L Grounds (Eng.) Ford Zephyr 3-38; 10. W v Twlst-W. Verzljl (Ned.) met Opel Kapltan 7-0. KLASSE F (BOVEN 2600): 1. D Morley- G. Morlev-W Hercock (Eng.) met Jaguar 3,4 in 13.44,3; 3. W. van Zijtl-W. van Litsen- eevste over de finish flitste. Ronde van bpanje Het was tol op zekere hoogte een spec- T 11 taculaire ronde. Captein en Ehlen wareu at ltlt l Sl l ll l HI IlclllCiCIA wel de meest vechtlustige renners. Zij 1 probeerden herhaalde malen weg (e Vclll flC IjCJÜCI) De Ford Zephyr (links) met de Britten Riley en Bensted-Smith stond woensdagmiddag bij de aankomst te Noordwijk in het middelpunt van de be langstelling. Met een blan co strafregister, evenals de Zweden Carlosson en Svensson, stonden zij op de eerste plaats van de voorlopige algemene rang schikking. De vreugde duurde echter niet lang, want toen woensdagnacht een nieuw natuurlijk weer uooriopig alge meen klassement uit de rekenkamer kwam, troon de bovenaan de Engelse équipe D. J. Morley G. E. Morley W. B. Her cock met Jaguar. Een plaats, die zij ook na de races te Zandvoort nog bezetten. Maar Dave Morley is er helemaal niet gerust op, dat hij de officiële winnaar zal zijn, want de wed strijdleider met zijn staf moet zich nog door een hele papierwinkel werken van klachten, protesten, rapporten, e.d. Onder hen, die een protest indienden, bevindt zich ook de Duit ser Walter Schock (rechts), die zijn Mercedes 220SE besmet zag door één straf- punt. En hiertegen heeft hij geprotesteerd, niet on gegrond Zo Schock dit strafpunt wordt kwijtge scholden, komt hij in winstpunten gelijk met Morley en wie dan de uit eindelijke winnaar zal worden? De wiskunste naars zullen dit moeten uitmaken Er zijn echter nog meer kapers op de kust, die nu nog min of meer op de achtergrond blijven, zoals de Zwitser Karrer en Foi tek, die eveneens tegen hun ene strafpunt protest hebben aangetekend en.. momenteel de meeste winstpunten hebben, na melijk 168! De mogelijk- heden zijn nog vele... komen uit het peloton, maar even zo veel keren Werden zij weer teruggehaald. Tenslotte draaide deze wedstrijd dan ook uit op een massasprint. Overigens zat de grootste sensatie in het staartje. Toen de meute over de finish was gejaagd, stonden spoedig renners en officials met opgestoken kuif tegenover eikaar, omdat zij het over en weer niet eens waren met de uitslag. Daardoor ont stond een verward rumoer. Uiteindelijk moest een finishfoto uitmaken, hoe de eerste plaatsen verdeeld moesten worden. Captein had volgens deze foto een halve lengte voorsprong op Ehlen uit Broek- Sittard toen hij over de finishlijn flitste na de 140 km afgelegd te hebben in 3 uur. 23 min. 4 sec. De verdere uitslag: 3. Jarowitch (Ber lijn) op IV2 lengte; 4. v. d. Brekel (Echt); 5. Lahaye (Borgheren); 6. G. Voorting (Roosendaal; 7 Koch (Utrecht); 8. het hele peloton van 47 renners Na drie ritten luidt het klassement van de Grote Locomotiefprijs; 1. De Jongh 10.47.21; 2. Damen 10.47.29: 3. Stolker 10.47. 37; 4. Westdorp z.t.; 5. v. Breenen 10.47.49; 6. Vergoossen 10.48.05: 7. ex aequo Lahaye G. Voorting, Post, Steenvoorde en Van der Horst allen met dezelfde tijd als Ver goossen, CASTELLON. De Spanjaarden ziiri de leiding in de Ronde van Spanje kwijt. In de moordende etappe van-gis teren, van Alicante naar Castellon da la Plana, over 233 km, gingen de Bel gen opnieuw tot de aanval over èn da vooral de laatste dagen veel ge plaagde Karmany slaagde er ditmaai niet in deze vloed te stuiten. Vlak na de start lag een lastige berg de 90 meter hoge Carras quetta. Waarop Karmany niet meer kon komen. D» Spanjaard Marigil was als eerste boven, gevolgd door zijn landgenoten Barrutia. Talamillo. Aizpuru en de Belg Vloeberg, die de aanval had ingezet. Dit groepje werd later achterhaald door de Belg v, Maenen, de Fransen Chaussabel en Everaert en de Span jaard Gomez del Morel, die de plaats innam van Aizpuru. die door pech ach teruit werd gegooid. Ook Rohrbach slaagde er nog in contact met de kop groep te krijgen. De sprint besliste over dea etappe. Barrutia won vóór Tala millo. Marigil. v. Maenen, Vloeberg. Chaussabel, Gomez del Moral gp Everaert. Rohrbach kwam 12 sec. In- ter. Het peloton volgde op bijna 6 min Hierdoor heeft Vloeberg de leiderstrui van Karmany overgenomen. burg (Nëd.) met Chevrolet Impala in 13.00,6: S. E. Brinkman-W. Holding met Jaguar 3,4 in 13.41,1, Algem. klassement: 1. D. Morley-H. G. Mor- ley-W. Hercock 0-168; 2. E. Brinkman-W. Hol ding 19-71; 3. W. van Zijll-W. v. Litsenburg 20-57; 4. F. Ward»G. Cooper (Eng) met Ja guar 3.4 33-86; 5. R. Dee-jhr. Teding v. Berk hout (Ned.) met Chevrolet Impaln 43-112; 6. H. Steunebrink-G. Zwolle (Ned.) met Jaguar 3,4 48-3. KLASSE G (GRAND TOURISME TOT 1600): 1. E. Carlsson-K. Svensson (Zwed.) met Saab 93B in 11.34.6; 2. H. Bengtsson-B. Lundberg (Zwed.) met Porsche 1600S in 11.34,7; 3. E. Foden-G. Stratton (Eng.) met Alfa Romeo Giulietta SV in 11.56,1: 4. R. Gorris-R. Wiedouw (Ned.) met Porsche 1800 S in 12.11.4: 5. W. Poll-W. Schorr (Ned.) met Porsche 1600 S in 12.11,7; 7. A. Bouwmees- ter-J. Zwart (Ned.) met MGA Twin Cam in 12.19.2—, K. Hetzdahl-V. Dassen (Ned.) m£t Porsche 1600 S in 12.19,7; 10. K. Barendregt- I. Langeslraat (Ned.) Porsche Carrera in 12.28,4. Algemeen klassement: 1. E. Carlsson-K. Svensson 0-43; 2. R. Gorris-R. Wiedouw 1-60; 3. H. Bengtsson-B. Lundberg 3-150; 4. A Bouwmeester-J. Zwart 3-38; 5. J. Blonk-E Groen (Ned.) met Porsche 1600 S 3-0; 8. W. Poll-W. Schott 7-136: 9. K. Hetzdahl-V. Das- sen 8-2. KLASSE H (GRAND TOURISME 1600— 2000): 1. K. Ballisat-A. Marvin (Eng.) met Triumph TR 3A in 12.10.7: 2. M. Gatsomdes- A. Jetten (Ned.) met Triumph TR 3A in 12.17,9; 3. J. Wamvork-J. Brookes (Eng.) met Triumnh TR 3A in 12.25,2; 4. H. Seigle-Mor- ris-P. Steiner (Eng.) met Triumph TR 3A tn 12.37,7: 3. C. Corbishley-G. Haggie (Eng.) met Triumph 3A in 12.37,8; T. R. Slotema- icer-H. v. Zalingen (Ned.) met Twumph TR 3A in 12.42,2. Algemeen klassement: 1. K. Ballisat-A. Marvin 0-134; 2. J. Wallwork-J. Brooks 0-61; 3. M. Gatsonides-A. Jetten 2-107: 4. H. Seigle- Norrls-P. Steiner 2-87; 3. R. Slotemaker-H. v. Zalingen 11-82. KLASSE J (GRAND TOURISME BOVEN 2000): 1. J. Sears-P. Gamier (Eng.) met Aus tin Healy 100-16 in 11.33.7; 2. F. Powell-D. Bennett (Eng) met Aston Martin in 13.13.-; R. van Nispen (Ned.) met Chevrolet Corvet te staakte de strijd. Algemeen klassement: 1. J. Sears-P Gar- nler 3-151: 2. R. Faure-G. Guyot (Fr.) met Ferrari GT 250 12-131: 3. F. Powell-D. Ben nett 31-103; 4. R. van Nispea-E. de Vries (Ned.) 145-61. Ronde van Tunesië SOUK EL ARABA. Volgens de be richten. die wij via Frankrijk van de Ronde van Tunesië ontvingen, zou in deze wielerwedstrijd de gehele Neder landse plóeg. met uitzondering van Knoops, hebben opgegeven. Wat de re den hiervan was, hierover liet men ons in het duister. In de zesde etappe van Le Kef naar Souk el Araba (148) won de Belg Sweeck in 3 uur 56 min. Hij klopte de Italiaan Giorgi in de sprint. Op 22 sec. volgde dea Belg Declerq en de Zuidslaaf Val- vic. Knoops werd tiende op 2 min. 34 sec. van de winnaar. In het algemeen klassement leidt nog steeds de Zweed Carlsson voor Knoops die overigens bijna 9 min. op Carlsson achter ligt. Piet Rentmeester. H. Marinus, D. Enthoven, J. v. d. Putaten en R. Rama kers kwamen niet meer in het klasse ment voor. FRANEKER. Zondag wordt te Wel- dum (Fr.) het kaatsseizoen ingeluid met een afdelingswedstrijd senioren le klas. Stellig zal deze wedstrijd weer ruim schoots worden benut voor het samenstel len van de équipes, welke op Pinkster maandag in het Sterne Slotland te Fra- neker de strijd zullen leveren in de jaar lijkse grote bondswedstrijd. Conform het recente besluit van het kaatsparlement, heeft het bestuur van de Koninklijke Nederlandse Kaatsbond de volgende 13 spelers aangewezen voor de le klas, nl.: J. Sytsma (Ried), P. Schuil, H. Schuil, J. Jansen, H. Bultje, Om hockeytitel ROTTERDAM. -— In de strijd om het hockeykampioenschap (heren) van Ne derland behaalde SCHC in Venlo een verdiende overwinning (1—2) op VHC. Na een kwartier werd het door J. W. Verloop 0—1. Het spel ging in die pe riode gelijk op. Tijdiens een doelworste- ling kwam Venlo aan de gelijkmaker, doch nog vóór de rust zorgde R. Meijer voor SCHC na een strafcorner weer voor een voorsprong. Hoewel SCHC in de tweede hefit duidelijk sterker was, werd dit niet meer in doelpunten uitgedrukt, zodat de Bilthovenaren met 12 won nen. Bij Groninger Studenten-DKS was de thuisclub ill de eerste helft iets sterker, doch de goede verdediging van de En- schedcërs die Kristen misten, voorkwam doelpunten. Na de hervatting werd het door Groe- neveld, die uit een lange corner hoog inschoot 01, een fout, die een van de studenten bij een strafbully maakte le verde Koenderink een strafdoelpunt op en nog voor het einde bracht Groene- veld de stand op 03. De stand in dc kampioenscompetitie (heren) luidt: SCHC 2 2 0 0 4 8—1 DKS t 1 0 0 2 3—0 Venlo 2 10 12 11—2 Gron. Stud3 0 0 3 0 019 J. Galema (allen Harlingen), R. Kuiper, A. Rinia (Makkum), A. Veldkamp, A. Hiemstra. J. Pander, D. v. d. Zee (allen Leeuwarden), J. Stavinga (Poppinga- wier), F. de Vries (Kimswerd), M. v. d. Weerd (Bolsward), J. Zijlstra (Creil), R. Hoekstra (Ternaard) en W. Vlietstra (Franeker). WASSENAAR. Vergeer uit Boskoop heeft gisteren voor de tweede achtereen volgende maal de jaariijke 3 km-loop te Wassenaar gewonnen, Hü liep de afstand in 9 min. 9,6 sec. De uitslag was: 1. Vergeer (AV '47 Bos koop) 9.09,6; 2. Viset (Cialfo, Arnhem) 9.10.4; 3. Koster (Trekvogels. Den Haag) 9.15.8; 4. De Bruyn (Minerva, Rotterdam) 9.23.2; 5. Borstelaar (Dynamo, Middel burg) 9.30,2; 6. en eerste B-klasser Evers (Celebes, Den Haag) 9.38,6. Op Koninginnedag werd op de sintet- j van Minerva, die 14.9 sec. noteerde tegen 115.6 sec. voor de tweede aankomende, S de Zaanlander Van Boveh. De voornaamste uitslagen waren: 110 meter horden A-B: 1. Boere (Mi nerva) 14.9; 2. Van Boven (Zaanland') 15.6; 3. Bos (V. en L.) 16.4; 4. Spadon Bataven) 16.9; 100 m heren A: 1. H. Smit (Vlug en Lenig) 10.8; 2. Beker (Holland) 11; 3. K. Smit' (Holland) 11.2; 4. v. d. Meer (DOS) 11.3; 100 meter he ren B: 1. Stout (Sliedrecht Sport); 2. Van Kleeff (DOS); 3. De Nie (V. en L.) allen 11.1 sec. 800 meter heren A; 1. Veldhoven (Metro) 1.56,5; 2. Suiker (DOS) 1.56,8; 3. Konings (Zaanland) 1.56,8; 800 meter dames: 1. Jo van Knaap baan aan de Kruisiaan te Amsterdam een 2Marie Snel (HALO) werperswedstrijd gehouden De Haee- c'e Winter (Bataven) 2.29; naar Romani (V. en L.) slingerde de ko-ll* L Vïg„en/f?1/ gel 54,16 meter ver en benadrukte hier- 5. Holland 44.4; mede zijn constante vorm. Enige weken Minerva 44.5; 5. Gemengde ploeg, geleden kwam hij in Den Haag eveneens tot een worp over de 54 meter. Op de tweede plaats eindigde De Groot (Suomo) met 45,18 nieter; tierde werd Hamer (V. en L.) met 45,14 meter en vierde De Bruyn (V. en L.) met 42,96 meter. Bij de A-junioren kwam de Amster dammer Herwerden (AAC) met de 6'i kg kogel tot 37,13 meter, hetgeen de beste Nederlandse prestatie betekende De re cordcommissie zal moeten uitmaken of dit resultaat voor erkenning als Neder lands record in aanmerking kom' Interessant te Leiden was de strijd op de 100 meter heren. Ondanks het feit, dat de V en L-loper Hans Smit zowel in zijn serie als in de finale op fraaie wijze winnaar werd', gaven vooral de Holland-lopers Beker en Karei Smit hem goed partij. Toch slaagde Hans Smit er door een felle eindspurt in met 0.2 sec. voorsprong op Beker te winnen. De tijd van Hans Smit bedroeg 10,8 sec. Veel strijd op de 800 m voor dames is er niet geweest, want vrij spoedig na d'e start was de volgorde jó van Knaap, M. Snel, Rie de Winter en H. van der Linden en in déze volgorde werd ook de finish bereikt. Op de 4 x 100 meter ((heren) ging de strijd aanvankelijk gelijk op. maar Hans Smit stelde d'e overwinning voor Vlug en Lenig ten slotte veilig. De 110 meter horden leverde een zege op voor Boers De 20 km-wedstrijd te Alphen a. d. Rijn leverde een overwinning op voor de Lycurgus-atleet Bleeker uit Kromme nie, die weinig concurrentie ondervond. Jammer genoeg mogen wij wel zeggen, want was de tegenstand groter geweest, wellicht zou het Nederlands record van Janus van der Zande (1 uur 3 min. 59,4 sec.) óf dichter benaderd óf gebroken zijn. Bleeker deed er namelijk 1 uur 5 min. 53,8 sec. over. Tweede werd Fi'ederiks (Daventria Deventer) 1 uur 7 min. 5,S sec; 3. Van Hoorn (Schaersbergen) 1 uur 8 min. 27.8 sec. en 4. Smits (AAV '36 Alphen a. d. Rijn) 1 uur 8 min. 50 sec. In de B-klasse werd' winnaar Buter (Trekvogels, Den Haag) in 1 uur 8 min. 4,6 sec.; in de C-klasse triomfeerde Kol- meyer (Thor Roosendaal) en in de D- klasse Hendriks (Trekvogels Den Haag). Op Koninginnedag werd te Harlingen de nationale loop door Harlingen gehou den. De Amstêrd'ammer Keesom won onbedreigd en liet over de 2800 m eon tijd van 8.5.8 voor zich afdrukken. Num mer twee werd Draaisma (Pegasus, Groningen) in 8.13.3 en derde was Dijk stra (AV '45, Heerenveen) in 8.14.6. Bij de B-klassers werd winnaar Ligt- hart (Olympus, Alkmaar) in 8.33 en bij d'e juniores A (afstand 1400 m> de Am', sterdammer Vellenga (Atletica) in 3.55.8

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 9