CHINAS WILLOZE MILJOENEN
MAPRO
„in onze wereld zal geen plaats zijn voor andere gevoelens Antieke stad
onder water
Kruiswoordraadsel
D
GORDIJNSPIRAAL
ANDERE VISIE
Aanbevelingen voor
lodënherdenking
Zwa
nen moeten al2' eten
ZEEUWSCH DAGBLAD
t 111 I l 1 I Ontdekking bij Rome
Advertentie
ORWELL: 1984
m De vroegere beschavingen heetten
Jw te zijn gegrondvest op liefde en
gerechtigheid. De onze is gegrondvest
op haat. In onze wereld zal geen plaats
zijn voor andere gevoelens dan vrees,
razernij, triomf en zelfvernedering. Al
het andere zullen wij vernietigen, alles.
Wij zijn al bezig de ideeën uit te bannen
die nog stammen uil de tijd voor de
Revolutie. Wij hebben de banden tussen
kinderen en ouders, tussen de mensen on
derling, en tussen man en vrouw door
gesneden. Niemand durft zijn vrouw,
zijn kind, zijn vriend nu nog te ver
trouwen. In de toekomst zuller er trou
wens geen echtgenotes, geen vrienden
meer zyn. De kinderen zullen de moe
ders dadelijk na de geboorte worden
ontnomen, op de manier waarop men
een hen baar pas gelegde eieren ont
neemt. ff
DEZE woorden legde de Engelse
schrijver George Orwell in zijn
enige jaren na de tweede wereld
oorlog verschenen angstaanjagende
toekomstroman 1984 de wrede inquisi
teur O'Brien in de mond tijdens de
hersenspoeling waaraan deze de hoofd
persoon van het boek, Winston Smith,
onderwierp. De haren rezen de mil
joenen lezers van Orwell te berge
naarmate zij verder vorderden in het
boek, dat de vernietiging van de vrije
menselijke geest door een dictatoriaal
terreurbewind als hoofdthema heeft.
Het stemde tot nadenken en lokte dis
cussies uit die maandenlang hun weer
slag vonden in kranten en tijdschrif
ten, overal in de vrije wereld.
HOE diep de indruk ook wis die
1984 maakte, maar heel weinigen
dachten en denken dat toe
standen zoals die welke daarin werden
beschreven zich in onze t(jd en onze
wereld zouden kunnen voordoen. Die
weinigen hebben na luttele jaren al
gelijk gekregen. Er is een land waar
de overheid de banden tussen kinde
ren en ouders en de banden tussen
man en vrouw heeft doorgesneden.
Er is een land waar de moeders hun
kinderen kort na de geboorte moeten
afstaan. Dat land, het rijkstbevolkte
ter wereld, is de Chinese Volksrepubliek,
het land waar spoedig niemand zijn
vrouw, zyn kind, zijn vriend meer zal
durven vertrouwen.
E machthebbers in Peking passen
de hierboven aangehaalde, zo
profetisch door Orwell geziene,
methode ter vernietiging van de geest
kracht van een geheel volk toe om
650 miljoen Chinezen, ongeveer een
kwart van de bevolking van de gehele
wereld, te dwingen in het wrede gareel
van het grootste legioen van willoze
en rechteloze arbeidsrecruten dat de
mensheid ooit gekend heeft. Een
legioen dat moet uitgroeien tot een
ontzaglijk industrieproletariaat waar
mee de dictatuur van Peking het mach
tige Amerika op de knieën wil dwin
gen.
DIE methode wordt nu, bijna letter
lijk volgens Orwells profetische
beschrijving, toegepast in de
volkscommunes waarin het onmetelijk
grote China, de steden uitgezonderd, is
verdeeld. In een van die volkscommu-
nes, arbeidsgemeenschappen waarin
alle mensen in feite zijn teruggevallen
in horigheid, heeft de Rotterdamse
zakenman H. G. M. Rompen enige tijd
geleden een kjjkje mogen nemen. Over
hetgeen hij een van onze redacteuren
op onopgesmukte wijze heeft verteld
over die ervaring gaat hèt hier vol
gende artikel.
ROME (Reuter) Tien tot achttien
meter onder de spiegel van de Thyr-
reense Zee voor Rome zijn de resten
gevonden van de Etruskische stad
Pirghi.
De stad. die ongeveer twee kilome
ter uit de kust ligt, is ontdekt door
een expeditie van het Italiaanse Mid
dellandse Zee-instituut voor onderwa-
j ter-arclieologie.
Leden van de expeditie zagen mar
meren en granieten zuilen van ver
schillende gebouwen, die grote blok-
j ken droegen, ongeveer dertig meter
lang en naar schatting 250 kilo we-
I gende.
I De ruïnes zijn verspreid over een
1 gebied van zes hectaren.
De zegsman van de expeditie liet
i weten dat het bestaan van de stad
Pirghi bekend was uit geschriften van
Romeinse schrijvers, maar dat men
tot dusver niet te weten was kunnen
komen waar de stad moest liggen.
Men veronderstelt dat Pirghi in het
verleden een belangrijke havenstad is
geweest, door aardbevingen ernstig is
getroffen en tenslotte door het stij
gen van het zee-oppervlak onder wa
ter is verdwenen.
Men werd op- de gevonden stad op
merkzaam gemaakt dooi" de brokstuk
ken die vissers in hun netten ophaal
den.
MAO: 1959
MAPRO-spiraal is sterk en soepel
en overal in huis te gebruiken.
Voor Uw gordijnen, de was, Uw
garderobe enz.
Enorm practisch, eenvoudig te be
vestigen en te verwijderen.
méér mogelijkheden met
ned. octrooi 74341
Let op de gele bus
IJ E fleurig geklede kleuters
vertederden ons met hun
heldere kinderzang. Netjes
stonden zij bij onze aankomst
in de volkscommune, die ter
bezichtiging voor ons wester
lingen was uitgezocht, bij de
ingang opgesteld. Vrolijk en
blij zongen zij ons toe, en later
zagen wij ze spelen, even uit
gelaten en onbezorgd als onze
kinderen, in het verre West-
Europa. Handjeklap speelden
zij bijvoorbeeld. Kinderen,
dachten wij, zijn toch overal
gelijk, of zij nu leven in een dic
tatuur of in een vrij land. Maar
aan het einde van ons bezoek
aan die volkscommune dachten
Wij daarover toch wel anders.
Wij konden alleen maar mede
lijden met die kleuters heb
ben."
Zo begint de heer H. G. W Rompen,
die aan het einde van het vorige jaar-
een zakenreis naar rood China maakte,
zijn verhaal over de volkscommune die
hij en ongeveer 50 andere westerse be
zoekers van de grote jaarbeurs van
Kanton aan het einde van het vorige
jaar bezichtigden.
Geen vreugde
DE vrolijkheid van die kinderen was
het enige echte teken van opge
wektheid .en levensblijheid dat wij er
zagen", zegt hij. „Bij de volwassenen
kon er geen lachje, zelfs geen glimlach
af. Geen wonder ook, want in hun
streng gereglementeerde bestaan is geen
ruimte gelaten voor de eenvoudigste
levensvreugde."
Onder die eenvoudigste levensvreug
den verstaat de heer Rompen, die voor
de oorlog enige jaren in China heeft
gewoond en het Chinese volk goed kent,
in de eerste plaats de vreugde van het
ouderschap en het huwelijksgeluk.
Het is. wanneer wij hem zo ogen
schijnlijk rustig en onbewogen horen
vertellenof wij de stem van
O'Brien, de meedogenloze hersen-
spoeler uit Orwells roman 1984,
horen nagalmen: Alle bewoners van
een volkscommune zijn hun vrij
heid en hun persoonlijke bezittin
gen volledig kwijt. Dat betekent
voor miljoenen Chinese boeren in
■materieel opzicht het verlies van
huishof en have. Allen zijn dag en
nicht*in dienst van de staat.
In barakken
MAAR dat is niet alles, ook al houdt
dat dag en nacht in dienst zijn van
de staat in dat in twee ploegen gewerkt
wordt. De ene begint om zes uur
's morgens en eindigt om zes uur
's avonds, de andere maakt het etmaal
vol.
,.De mannen en de vrouwen", zegt de
heer Rompen, „leven van elkaar en van
hun kinderen gescheiden, in barakken.
Huisvrouwen bestaan in de volkscom
munes niet meer. Het gezinsverband,
dat eeuwen en eeuwenlang sterker dan
waar ook in het Chinese volk is ge
weest, bestaat niet meer."
Hoe liet George Orwell het de
satanische O'Brien ook weer zeg
gen?, denken wij. Wij hebben de
banden tussen kinderen en ouders,
tussen dé mensen onderling, en tus
sen man en vrouw doorgesneden.
„De kinderen komen korte tijd na de
geboorte in een crèche", vertelt.de heer
Rompen verder, „en worden daarna
verder grootgebracht in een kinder
tehuis."
Weer moeten wij aan Orwells
profetie denken. Hield niet O'Brien
zijn slachtoffer Winston Smith
voor: De kinderen zullen de moeders
dadelijk na de geboorte worden
ontnomen, en trok hij niet de
wrange vergelijking met de hen
die men de pas gelegde eieren ont
neemt?
„Huisvrouwen", zegt de heer Rom
pen, „bestaan in de volkscommunes
Zo voeren de Chinezen, zonder enig modern machinaal hulpmiddel, grote werken uit. Zo zwoegen mannen,
vrouwen en kinderen, in het gareel van de volkscommu nes gedwongen, twaalf uren per dag, overal in dat on
metelijke land. Deze foto laat zien hoe de moderne arbeidsslaven een moeras droogleggen.
Richard Grossman, een socia
listisch lid van het Engelse La
gerhuis. heeft enige maanden ge
leden ook een reis door de Chi
nese Volksrepubliek gemaakt.
Zijn visie op de volkscommunes
verschilt nogal van die van de
heer Rompen. Wij ontlenen aan
Vrij Nederland van 28 maart daar
om het volgende uit Crossmans
stuk over de volkscommune:
„Ieder dorp waar ik kwam was
voorzien van een crèche, een
kleuterschool, een lagere school
en verscheidene kantines, met als
resultaat dat de vrouwen kon
den werken en de arbeidskrach
ten verdubbeld werden. Natuur
lijk moet een vreemdeling die
geen Chinees kent voorzichtig
zijn op dit punt, maar ik zag ner
gens een teken van een verstoord
gezinsleven. Gezinnen slapen, als
gebruikelijk, in één bed, en ik
geloof niet dat het groepsgewijs
eten de verhouding tot ,de kinde
ren, die zeer hecht en hartelijk
is, schade berokkent."
In schier eindeloze rijen trekken de Chinezen met de spade over de schouder door het bergland. Hun dagtaak
van twaalf uur zit er weer op. Het kan nog maanden duren eer het bevloeiingsprojekt waaraan zij werken
gereed zal zijn, maar eendracht maakt, hoe primitief ook, macht die beangstigend is.
niet meer. De maaltijden worden be
reid in centrale gaarkeukens. Daarmee
is bereikt, dat de vrouwen al hun tijd
aan produktieve arbeid kunnen geven."
Waarheid omgekeerd
MEN kan die uitschakeling van .de
vrouw als de centrale figuur van
het' gezin ook anders voorstellen. Bij
voorbeeld o.p de geraffineerde manier-
van de Chinese propagandist Jang Kan-
ling. Uit hetgeen hij schrijft in een arti
kel over de volkscommunes kan men,
zijn 'woorden vergelijkend met die van
de heer Rompen, opmaken hoe ver men'
in de Chinese Volksrepubliek gevorderd'
is in de kunst van het omkeren van de
waarheid, Jang Kan-ling schrijft:
Miljoenen Chinese vrouwen wor
den nu bevrijd van de afstompende,
huishoudelijke plichten om actief
te kunnen deelnemen aati het openr
bare leven. Het gezinsleven, de ver
houding tussen man en vrouw en
tussen ouders en kinderen, krijgt
een hechter en menselijker basis.
Tegelijk met de snelle transfor
matie van het Chineseeconomische.
leven heeft in het afgelopen jaar
ook het gezinsleven in de Chinese
Volksrepubliek een ver gaande wij
ziging ondergaan. Het meest opval
lende. kenmerk van die wijziging is
de verdere emancipatie van de
vrouw op elk gebied van het open
bare leven op grond van' het be
ginsel van de volledige gelijkheid
met de man. Als gevolg van de
grote sprong voorwaarts van de na
tionale economie zijn miljoenen
vróuwen, die voorheen gebukt gin
gen onder afstompende lïiiibhoude-
lijke plichten, bevrijd en opgeno
men in de steeds aangroeiende rijen
van ijverige en gewetensvolle bou
wers van het socialisme. Dit alles,
heeft een gróte verandering gé
bracht in de positie.-van. d-e-vróuw
in de maatschappij.
In de uitgestrekte -landbouwge
bieden van China .wordt het huis-,
hojidelijke werk nu collectief gé-
daan.Daarmee is bereikt dat' de
prouwen zijn bevrijd' wam de huis-
hbudelijke. sleur en dat .zij samen
met de mannen kunnen gaan bou
wen aan een nieuwe socialistische
orde op voet van gelijkheid. Overal
in het land vindt men nu gerpieen-
schappelijke eetzalen, crèches, kl'eer-
makerswerkpluatsen, wasserijen en
andere diensten. In die gemeen
schapscentra wordt gekookt, ge
wassen; er- wordt kleding ge
maakt; de kinderen worden er ver
zorgd. Zo zijn de vrouwen beschik
baar gekomen voor produktief werk."
„Ja, ik ken dat artikel", zegt de heer
Rompen wanneer wij er zijn mening
over vragen, „het stond half november
van het vorige jaar in de "Peking Re-
view." Hij haalt er zijn schouders over
op, en gelijk heeft hij. Een vrouw ont
trekt zich niet zonder bittere noodzaak
aan de zorgen voor haar gezin en zal
zich niet bevrijd gevoelen als die' taak,
haai- voornaamste, haar wordt ontno
men.
Murw
|__JET gezinsleven", zegt de heer Rom-
geerd. „De plicht, twaalf uur per dag
voor de staat te werken", vertelt de
heer Rompen, „geldt voor iedereen. De
medicus, bijvoorbeeld, die verantwoor
delijk is ivoor de gezondheid van de le-
den van de volkscommune, behandelt
acht uren- per dag de zieken en moet
„daarna nog eens vier uren in een werk
plaats of. op het land werken."
Het werk gaat ook "snachts door,
zelfs de landarbeid. Het is alsof men
in^e bovenmenselijke krachtsinspan
ning,, die China met de spreekwoordelijk
geworden reuzensprong voorwaarts"
-economisch en industrieel tot een mach
tig land moet maken, zelfs de geduldi
ge aarde geen .rust meer gunt.
Toen de spanningen te hevig bleken
te zijn geworden en overal in het land
zich moeilijkheden in de volkscommu
nes voordeden, werden de teugels wat
gevierd. ..Elke arbeider", zegt de.heer.
Rompen; „heeft nu twee vrije dagen
per-maand." In het begin had hij geen
dag. geen uur vrij. „In die twee dagen
kunnen de echtelieden bij elkaar zijn i
of Hun kinderen in crèche of kinderte- j
huis en hun ouders in de zogeheten j
„gelukstehuizen" bezoeken."
zien", zegt hij, „maar een gelukstehuis
was het allerminst. Ik kan niet gelo
ven dat de oudjes daar gelukkig zijn.
Zielig en verlaten zaten zij bij elkaar."
Het is geen wonder dat de regering
van de Chinese Volksrepubliek het niet
heeft aangedurfd de volkscommunes
ook in de steden in te Vb,eren. Nu het
grote experiment op het platteland alles
behalve een succes is geworden zal men
er in de steden de eerste tijd niet mee
durven beginnen.
De belangrijkste overweging hierbij
is volgens de heer Rompen dat het 'in
dustrieproletariaat in de steden nu ge
heel achter het communistische bewind
staat. De miljoenen Chinezen in de
steden hebben het nu ongetwijfeld veel
beter, vooral in materieel opzicht, dan
voor de verdrijving van het bewind
van Tsiang Kai-sjek. De bittere ar
moede van toen is weggevaagd, de ar
beiders zijn beter gehuisvest, de dui
zenden beroepsbedelaars zijn overal uit
het stadsbeeld verdwenen.
Versteld en bezorgd
TTET verlies van die machtige aan-
T1 hang kan de regering niet riske
ren. Zelfs de wil van Mao Tse-toeng
moest daarvoor wijken. Er stond te veel
op het spel.
..Wat ik in rood China heb gezien",
zegt de heer Rompen, „heeft mij aan
de ene kant versteld doen staan en mij
anderzijds met grote bezorgdheid ver
vuld.
Mijn waarlijk grote verbazing gold
de reusachtige sociale en economische
vooruitgang van de miljoenenbevolking
in de industriesteden. Mijn bezorgd
heid werd gewekt door het doelbewuste
streven van de Chinese machthebbers'
naai- een volledige vernietiging van al
les dat aan het oude China herinnert.
De wijze waarop het Chinese volk
rijp wordt gemaakt voor de „vernieu
wing", de wijze ook waarop de rug-ge-
graat van het verzet tegen die ver
nieuwing, van het streven naar hand
having van eeuwenoude traditionele
waarden, wordt gebroken, is beangsti
gend."
Onder de verzorging van onze
honden valt niet in de laatste
I plaats de geregelde controle der
oren. Iedere hondenbezitter weet
dat deze organen vaak de bron
van veel narigheid zijn. Veel
vuldig komen oorontstekingen
voor waarvan vaak verwaarlo
zing de oorzaak is. Bijna altijd
blijven ze beperkt tot de uitwen
dige gehoorgang die zich buiten
het eigenlijke gehoorzintuig be
vindt. Dit in tegenstelling tot de
mens waarbij vooral de midden
oorontsteking berucht is.
Zo'n oorontsteking kan een ernstig
verloop hebben en vaak blijven de
dieren hier weken en maanden mee
sukkelen. Wanneer nu de eigenaar na
laat de oren van zijn hond regelma
tig te inspecteren dan hoopt het oor
smeer. dat afgescheiden wordt, zich
op. Dat oorsmeer verstopt de gehoor
gang en wordt onder invloed van be
paalde. factoren omgezet waarbij stof
fen ontstaan die de gehoorgang prik
kelen en aldus een ontsteking veroor
zaken. Daarnaast treden vaak ooront
stekingen op onder invloed van bac
teriën of schurftmijten welke laatste
tevens een hevige jeuk veroorzaken.
Gevaarlijk
Het beeld van de hond met ooront
steking is in dg regel karakteristiek.
De kop wordt aan de kant van het
zieke oor omlaag gehouden, waardoor
het'een scheve stand krijgt. Door de
hevige jeuk en pijn krabt het dier ge
regeld aan de oren, schudt voortdu
rend met de kop of schuurt ermee
over de grond; speciaal cocosmatten
zijn daarvoor geliefde objecten. Dat
kopschudden kan soms een bloeduit
storting doen ontstaan in een of beide
oorflappen. hetzij door de heftige be
wegingen hetzir doordat het. dier met
de oren tegen, het een of andere voor
werp slaat. Het oor wordt daardoor
heel zwaar en zwelt vervaarlijk op.
Na enkele weken gaat het schrompe
len waarna een ietwat misvormd
oor overblijft. Een andere mogelijk
heid is dat het oor geopereerd wordt,
wat wel een hele ingreep is maar
het-dier weer een gaaf oor teruggeeft.
Opvallend is dat bepaalde rassen
bijzonder veel door oorontstekingen
worden geplaagd. Ik denk hierbij voor
al aan honden met lange dichtbehaar-
de hangoren zoals spaniels en poe
dels. Bij deze dieren vindt slechts een
gebrekkige ventilatie van de gehoor
gang plaats waardoor het optreden
van ontstekingen wordt bevorderd.
Schoonmaken
Vooral bij deze viervoeters is het
dus zaak de oren geregeld schoon te
maken. Dit kunt U doen met een wat
je dat om een pincet of een houtje
gedraaid wordt. U behoeft daarbij
niet bang "te zijn dat U het trommel
vlies beschadigt want de gehoorgang,
die eerst verticaal loopt, maakt een
scherpe bocht waarna hij zich hori
zontaal voortzet tot aan het trommel-
vlies. Lukt het U niet korstjes, oor
smeer of ander vuil zonder meer te
verwijderen dan kunt U het met be
hulp van wat slaolie of paraffine doen.
Daarnaast is het noodzakelijk van tijd
tot tijd de haartjes, die in de gehoor
gang groeien, te verwijderen. Deze
fijne haartjes moeten niet afgeknipt
maar met de vingers uitgetrokken
worden. Wanneer U ze laat zitten
gaan ze aan elkaar klitten, waardoor
de oren op den duur totaal verstopt
raken.
Als U een oorontsteking bij Uw
hond ontdekt, behandel het dan niet
zelf maar wendt U tot een dierenarts.
Deze zal. afhankelijk van de aard van
het lijden, zalven, druppels of poeder
voorschrijven waarna aan U de taak
wordt opgedragen de oren dagelijks
te behandelen. Dit laatste eist van de
eigenaar veel tijd en geduld, helaas
een enkele keer tè veel. Wordt een
ooraandoening verwaarloosd, dan
wordt ze chronisch en moeilijk te ge
nezen. Vaak treden in het verloop
van zo'n chronische ontsteking woe
keringen op in oorschelp en gehoor
gang waardoor het niet meevalt het
inwendige deel te bereiken om het
vuil te verwijderen. Eenmaal in dit
stadium gekomen is een operatie veel
al de aangewezen weg. Hierbij wordt
de gehoorgang tot aan de bocht open
gelegd waardoor het horizontale deel
vrij komt.
lsfl£~~W!z
Horizontaal: 1 land in Europa: 6 vis; 47 halma; 49 baar; 50 bovenal;
8 rechtsgeleerde; 13 ontwortelen, uit-! me; 52 steeg; 54 mokka: 56 1.1.; 58 Ier
nnRAi mof Hio n„H.n van rfaoon IS''aven„: 14 ontsluiten; 15 afkorting; 17; 59 weg; 61 pre; 62 mm; 63 adel; 65
L™ rutn mort» V1S: 18 °PemnSl 20 haardracht; 21, de banen; 67 anti; 69 ode: 70 taak; 72
t, heet Rompen diep mede-joudere; 22 uitroep: 24 drinkgerei; 26 west: 74 hal; 76 kelk: 78 krediet; 80
lilden. ..Ik heb in de volkscommune die tennisterm; 27 drank; 28 water storten-!dame: 81 sliert;. 83 run: 84 erelid: 86
wij bezochten zon oudelie^denhuis ge- de vruchtbaarheidsgod (Gr.); 30 rij;'kliek; 8 bloei: 89 lotto; 90 oneer; 91
- j 31 lidwoord; 32 gewricht; 33 telwoord:1 klaar.
35 opstootje; 36 hoofddeksel; 38 graad; j Verticaal: 1 lamme; 2 streep; 3 ooit;
40 tegenvaller; 42 graansoort; 44 op-
siandeling; 47 verharde huid; 48 rund: j
49 omroepvereniging; 50 eiland in de
1 Middell. zee; 52 gewis;. 54 elkeen; 56,
hemeling; 58 hinderen; 60 verkiezing;
62 soort hond; 64 geleiachtigheid; 65 da
nig; 67 kleurstof: 68 herinnering; 71:
niemand uitgezonderd; 72 lering; 74 be
sef, begrip: 76 goed gemalen; 77 voer
tuig; 78 prop; 80 telwoord; 81 keuken-'
83 boksterm; 84 nageslacht; 85:
4 lot; 5 in; 6 idem; 7 s.s.; 8 Pax; 9
rats; 10 akelig; 11 lunet; 13 rede; 1-5
mede; 17 eerst; 18 wenen; 19 toren;
21 reëel; 24 eik: 25 eer: 28 stuw; 30
pril; 33 inertie; 35 voteren; 37 afma
ken; 38 nobel: 40 Tiber; 42 galop; 44
zwerm; 45 gas; 46 nog; 47 ham; 48
ara; 53 eelt; 55 krat; 57 zadel; 59 wa
ker; 60 gewin; 62 Miami; 64 delikt;65
fcer; 60 gewin; 62 Miami; 64 delikt; 65
bar; 66 nee; 68 Thalia; 69 oksel; 71
akte; 73 stel; 75 leder; 77 Kelt; 79 du
pe; 80 deel; 82 Rio; 85 rok; 87 K.O.;
88 br.
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG. De Commissie na
pen. „is in China eeuwenlang zeer tionale herdenking heeft bekend ge-
sterk geweest. Nu is het ten dode op- maakt dat de dodenherdenking weer
geschreven. Miljoenen Chinezen,-worden op 4 mej Wordt gehouden
murw gemaakt. Weldra zullen zij een
miljoenenlegei' van willoze - en goed- commissie verzoekt de vlaggen
kope arbeidskrachten vormen. Een die avond een maandagavond
leger van mannen en vrbUwen 'zonder vanaf zes uur halfstok te hangen en Verticaal: l muziekstuk; 2 voertuig; I
familieleven, zonder- zeggenschap over,ranaf half acht de zogenaamde stille3 wolvlok; 4 uitbundige pret; 5 vords-,
hun eigen bestaan, zonder persoonlijk tochten te houden Daarbij moeten geen 1 ring; 6 dierlijk steekwapen; 7 uitspruit-1
initiatief, zonder ëtlige- andere- inXotn- Vlaggen of'vaandels worden meegevoerd gels; 8 Bijbelboek (afk.X; 9 verbond; 10
sten dan wat zakgeld, zonder andere -moeten geen toespraken .warden ge- veerkracht, 11 binnen; 12 vogel; 16
aardse goederen dan de van staatswege houden. Wel achl de com missie het op l00t. stekje; 19 putemmertje; 21 maart--
verstrekte uniforme kleding, zonder de zijn nlaats eenvoudige bloemenhuldes te godin; 23 kip; 24 spoelkuipje op poot-I
kans op verwerving van eigen bezit." brengen. jes om de voeten te baden en te reini-i
De mooie,woorden van Jang Kan-ling De kerkklokken zullen, zo stelt dc 'gen; 25 onenigheid; 26 Eng. titel; 29;
en, natuurlijk, van Mao Tse-toeng, de commissie zich voor. van kwart voor 1 snortterm; 32 landschap in N.-Scandina-
geestelijke vader van het volkscommu- een ,a e r^ini?u^ voor achl vjg. 34 kruipend, slaafs; 36 strafgeld; j
ne-stelsel; hebben niet kunnen ver- luiden: om acht uur beginnen de twee 37 hijswerktuig; 38 Engelse wollen stof;
hinderen dat in vele delen van China m muten stilte. 39 onderwijzen; 40 puntbaardje; 41 klein
de in hét gareel van de horigheid ge- Do pommtssie nJtionale hem en King hert: 43 kledingstuk; 45 aanbieding; 46
dwóngen mensen hebben gerebelleerd verder het houden van hevelen- V0(j. 51 ^oe£ bloemen; 52 visnet; 53.
en dat de dictatuur van Peking de teu- kmgsdiensten aan. spelleiding; 55 wars van leugen en be-
gels wat heeft moeten laten vieren.
Die teugels blijken in het begin ook
wat al te strak, aangetrokken te zijn
geweest. Kwam bijvoorbeeld de ene
volkscommune bij de uitvoering van
een groot werk, zoals'de drooglegging
van een moeras of het dichten van een
bres in een rivierdijk, arbeidskrachten
Zo kari men de onttrekking van de kinderen aan de moeders ook voor
stellen. Met dit tekeningetje wil de Peking Review duidelijk maken hoe
blij de Chinese moeders wel zijn dat zij rustig voor de staat kunnen
werken. Voor de baby's wordt goed gezorgd.
AMSTERDAM Vij-fHa zwanen
zulten woensdag .in de Sloterplas te
te kort, dan wérden de arbeiders van Amsterdam te water worden gelaten
aangrenzende volkscommünés eenvou- Zij zullen niet alleen dienen ter stof-
<lif gevorderd en weggevoerd. fering en vérfraaiino van hef recre-
atieaphipd rnan/»' onb nv> ^nnw' "necJr
dreg; 57 plakmiddel; 59 hoefdier;
zoogdier; 61 lering;63 kleine rekening;'
65 telwoord; 66 medewerkers. mede->
makkers: 69 zinspreuk; 70 slank, ten-;
,ger; 73 metaal; 75 gebied; 78 spoedig;'
79 dicht; 81 wig; 82 onbep. vnw.; 84
afkorting; 86 achter.
OPLOSSING
OOK in de beslotenheid van de volks- 'fen annhi-nJen legen de toenemende alg 32 spit; 34 kever; 36 r,
communes zelf werd streng gere- ïn het water. „1 nut; 41 non;, 42 gif;
Horizontaal: 1 lysol; 5 Ilias; 8 -praal;
12 toorn: 14 smaak; 16 merite; 18 wet;
20 Axiom; 22 mest; 23 deemoed: 26
slee; 27 ere; 28 sein: 29 reep; 31 iet;
age; 38 N.T.; 391
gif; 43 l.z.; 45 gewin;