it b euws ut Smokkelen? kom maar dan laat ik u wat zien Bloemen en nopjes in de lente Rooms-katholiek deskundige: in Rusland maar 4000 kerken open LOCOMOTIEF Dinsdag 31 maart 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina Schrik... de smokkelaar is betrapt De zak met contrabande ploft neer Hersteld van de schrik, rap schiet de botersluiper tussen de struiken Zo sluipen nacht in nacht uit mannen over de grens Karl Marx als de H. Jozef Dr. P. G. KUNST„Wij raken de psalmen kwijt" Kom maar Heel eenvoudig Dure grap ■Ww1 Dagloners Niet gezien Onveranderd dividend bij Cont. Handelsbank Hulp aan vluchtelingen en hongerenden Fabriek A.K.U.-Goodrich in augustus klaar Welke taal op a.s. R.-K. concilie? De Bijbel wees de (ooi logsj weg Ds. Ph. J. Vreugdenhil 70 jaar NIEUWE KLEUREN ELEGANTE TOEPASSING Naar alle waarschijnlijkheid zijn er in de Sovjet-Unie niet meer dan vierdui zend kerken open. Hoogstens zouden het er 12.000 kunnen zijn. maar zeker geen 20.000 zoals de orthodoxe metropoliet van Moskou, Nikolai, onlangs heeft gezegd, meent het Katholiek NederlanUs Pers bureau. Pater Horacek, directeur van het Romeins Russisch College te Rome Na lang wachten kregen wij een pungeiaar onder schot. Onbarmhartig flitste het blitzlicht over het donkere bospad. De smokkelaar reageerde alsof hij door een mitrailleur werd beschoten. Even zag het er naar uit alsof hij de smokkelwaar op de grond gooide. Maar onmiddellijk herstelde hij zich en met de zak boter op de nek verdween hij haastig.tussen de struiken. Een merkwaardige transactie, met een rechtszaak als gevolg, heeft zich blijkens een bericht van het Katho liek Nederlands Persbureau afge speeld in de Poolse bedevaartplaats Czestochowa. Twee verkopers van plaatjes van de H. Jozef hadden niet te klagen, want hun plaatjes waren zeer gewild bij de pelgrims. Ze had den bijna hun hele voorraad ver kocht, toen aan een van de pelgrims de baardige man op het plaatje wel erg bekend voorkwam. Hij hield de hand op de aureool boven het hoofd van de H. Jozef en constateerde tot zijn grote verbazing, dat het nie mand anders was dan Karl Marx. Volgens het Poolse weekblad „Tygodnik Demokratyezny" stelde de politie later vast, dat de twee alle in boek- en papierhandel aan wezige afbeeldingen van Marx had den opgekocht. Rond het hoofd schil derden zij een aureool, waardoor deze filosoof kon doorgaan voor de heilige Jozef. De rechter kon niets anders doen dan de twee een uitbrander geven. Straffen kon hij hen niet, want geen enkele paragraaf in het Poolse wet boek verbiedt het verkopen van af beeldingen van Marx of van heiii- I gen. Van onze speciale verslaggever BAARLE NASSAU Half twee in de nacht. Om ons heen is de donkerte van het Brabantse bos. Heel in de verte slaat een to renklok. Vlak achter ons be weegt iets. We zullen nooit weten wat het is, want op het zelfde moment zet het licht van onze fotograaf de omgeving een fractie van een seconde in een hel licht. Nog eens en nog eens. Dan triomfantelijk: „Ik heb 'm Voor ons struikelt een man met veel geraas van brekend onderhout doox het bos. De pungel met pakjes boter laat hij achter, de smokkelaar. Ik zag hem maar net op tijd, zegt de fotograaf naast ons. Wat zullen we doen? nog op z'n vrienden wachten? Zoals de man, die wij knipten, zo sluipen nacht in nacht uit mannen over de Nederlands-Belgische grens. De klei ne smokkelaars doen het in groepjes van vijf, zes tot tien toe en zij allen hebben de pungels met veertig a vijftig kilo boter op de rug. De grote doen het anders. Die hebben auto's al dan niet van pantserplaten voorzien. Soms worden ze gesnapt, maar meestal niet. WAT, wilt u iets van smokkelen zien? Wanneer? Dan moet u op die en die woensdag komen. Dan zal ik u wat la ten zien Maar toen het puntje by het paaltje kwam, was onze vriend veel van zijn bravoure en optimisme verloren. Ik kan u zo vertellen, hoe het allemaal gaat, zei hij. De boter, die over de grens gedragen wordt, en dat is nog altijd heel veel, wordt op een bepaald afgesproken punt vóór de grens verzameld en dan gaat er één voorop. De man voorop is de enige, die weet, waar de zaak over de Belgische grens moet. De rest van de mannen volgt op een afstandje van negentig a honderd meter, zodat ze elkaar nét kun nen zien of horen. Als de boter eenmaal veilig over de grens is, behoeft het niet zo moei lijk meer te zijn. De Belgische douane is na invoering van een premiestelsel heel wat feller geworden op de smokkelaars vangst, maar als de boter eenmaal om-gewikkeld is v???? /~V ja, heel eenvoudig. Aan de an- U dere kant van de grens staan in een schuur een transportband en een \Oikkclmachine klaar. De boter wordt ontdaan van de Nederlandse wikkels, op de transportband gelegd en terwijl de Nederlandse papiertjes vlammend tot as vergaan, slaat de machine Belgi sche wikkels om de Nederlandse boter. Geen haan, die er dan meer naar kraait. MaarrrehAls u dat allemaal zou willen zien.... tja, ik ben bang. dat we dan wel moeilijkheden krijgen. Je krijgt er niemand voor zunne. (Arg wanende blikken naar de foto-appara- tuur). De k'mmiezen herkennen je zo. Zelfs aan je oren. weet u dat? Zo, de schrik voor de douane zit er dus danig in. De klappen van de vlie gende brigades en de centrale velddiensten zijn blijkbaar raak. En nog wat. elke keer als er iets over de smokkelarij in de krant staat, wordt de controle weer verscherpt. Het is al erg genoeg sinds de Belgiscne douane tien procent krijgt van de waar, die zij in beslag neemt. w/EET u, dat het ons kapitalen W kost. als we gesnapt worden. Als wc met de wagen gaan kost het ons in de eerste plaats de auto. De boe- Sinds de ontmaskering- van het complot dat met nieuwe Opeis Rekord werkte, komt er geen enkele wagen van dit merk meer ongecontroleerd over de grens. Tijdens onze smokkelreportage werd ook onze auto op een geheime bergplaats onder de spatborden onderzocht. ten en gevangenisstraffen zijn niet mis en als wij in België worden gegrepen, komen er nog eens tienduizend franken losgeld bij. Anders kun je blijven zitten totdat je zaak voorkomt. Bovendien: iedereen denkt, dat wij het goud maar voor het oprapen heb ben. Dat weten onze advokaten ook. Zij willen wel voor ons pleiten, maar de heren weten van rekenen. Maar ten slotte doken wij toch ge drieën de Brabantse bossen in. Uren sjouwden wij met hen over allerlei landwegen en bospaden. Wij lagen op de loer achter boerderijtjes, waar nog al eens wat boter in huis was. Voor de smokkel. Het werd donker en het werd koud. Het werd bovendien één uur in de nacht. Dan opeens is het er. Achter een van die kleine typische boerderijtjes van het Brabantse land staat een stel mannen. Zo maar. Ze praten wat, maar het is vrij laat voor een buurpraatje. Foto? Nee asjeblieft zeg, hou op. fotograaf zijn flitslamp. Genoeg. De anderen van de groep hebben 'wij t niet meer gezien Advertentie Zijn winst is uw winst! Onder de zwaarste H omstandig heden blijkt steeds weer: A ES we buiten gehoorsafstand zijn, maar wel langs het zandpad, dat de smokkelaars waarschijnlijk zullen volgen, horen wij tien minuten lang van onze begeleider niets dan smok kelverhalen. Verhalen, waar deze streek van leeft. Wij horen alles van dubbele bodems, van landbouwwerktuigen, die nu eens aan deze kant, dan aan gene kant van de grens worden gebruikt en van in genieuze geheime bergplaatsen zijn voorzien. Dat gebeurt zelfs met de grote dorsmachines, die van boerderij tot boerderij gaan. De dragers van de kleine mensen verdienen als draagioon zes of zeven franken per kilo. Lopen, altijd maar doorlopen is het consigne. De voorste man heeft een draadschaar. Hij gaat voor geen versperring uit de weg. Als was het naaigaren, zo knipt hij prik keldraad en schrikdraad door. De vol gende dag razen de boeren alles bij elkaar, omdat het vee nergens meer te vinden is. HET wordt intussen later en later, maar net als de torenklok heel in de verte half twee heeft geslagen be zorgen wij de voorloper van een groep de schrik van zijn leven. Maar hij reageert snel. Drie keer gebruikt de PIET DAMEN loopt lichter! AMSTERDAM. Bij de Continentale Handelsbank ondergingen de resultaten, in 1958 de invloed van de gedurende het ge hele boekjaar vrijwel overal gestadig dalen de rente. De inkomsten uit commissie en interest hebben 480.774 bedragen (v.j. 524.608) De winst op vreemde valuta, effec ten enz. beliep 207.352 68.507). De diverse baten en lasten leverden een voordelig saldo van 182.806 121.369). De onkosten be droegen f 669.346 (v.j. 567.135). Na een voorziening van 60.000 O 50.000) voor be lastingen en na toevoeging van 25.000 aarr de onder crediteuren opgenomen bijzon dere reserve, blijft met inbegrip van hot onverdeelde saldo van het vorig boekjaar 132.269 (v.j. 123.876) ter beschikking. Voorgesteld wordt een dividend van 4 pro cent (onv.). De samenwerking met de firma Sehrikker en Peereboom, die op 1 januari 1958 tot stand kwam, beantwoordde aan de verwachtingen en droeg bij tot de verlevendiging van het effectenbedrijf, dat belangrijk in omvang toenam. Ook op het gebied van de deviezen-i arbitrage ontwikkelden zich de activiteiten bevredigend. De personeelsbezetting steeg] en de outillage onderging de nodige moder- nisering. I Het Centraal Weekblad ten dienste van de Gereformeerde Kerken in Ne derland (dd.21 maart 1959) citeert een passage uit een stuk van dr. Kunst, die voor het Amsterdams Kerkblad en kele artikelen schreef naar aanleid in g van de onlangs verschenen Proeve van een nieuwe psalmberijming. In één daarvan wees hij op de verknochtheid van velen aan de' thans in gebruik zijnde Staatsiberijming-1773, omdat ve le psalmen uit deze berijming de men sen geestelijk hebben verkwikt, in strijd, in verleiding, in vreugde, in stervensnood". De. Kunst schrijft dan: ,,Er moet toch wel heel wat moed' verzameld worden om tegen deze leger macht van gevoelsargumenten een klei ne „tank"-formatie van psalmberijmers te zetten en een salvo af te geven, dat zoveel inhoudt als: Hier hebt u iets be ters En toch gebeurt dat. Om de een voudige reden, dat de psalmen, zoals wij die op het ogenblik hebben, langzaam maar zeker uit de circulatie verdwij nen. Ondanks hartelijke verzekeringen, dat velen onder ons nog zoveel psalmen kennen, blijven wij herhalen, dat dit maar eens een psalm, die even buiten het kleine groepje van 25, 27, 75, 84, 89! en enkele oude getrouwen meer ligt en; het grootste deel van 'de eerwaarde broe-1 deren zingt niet mee. Als we op cate-; Onder het motto ,,Een vaars voor de Italiaanse laars" wordt door een Jonge Kerjcgroep in Oud-Karspel e.o. een actie gevoerd, die ten doel heeft de benodigde gelden voor de aankoop van een vaars bijeen te brengen. Deze vaars is bestemd om met een negental soortgenoten naar Sardinië te worden gezonden ten behoeve van het vluchtelingenproject HELP. Op Sardinië is nl. op initiatief van een Amerikaanse filmster, Don Mur ray, een bedrijf opgezet, dat aan een aantal vluchtelingen een nieuwe be staansmogelijkheid biedt. De eerste groep van deze vluchtelingen, die in 1957 uit kampen in de omgeving van Napels op Sardinië aankwam, begon met het bouwen van huizen. Thans staan er vijf huizen, waarin ook de gezinnen van deze vluchtelingen zijn ondergebracht. Enkele van de vluch telingen vinden in de industrie van ce- mentblokken voor huizenbouw, opgezet door het team, een bestaan. Anderen in een pluimveefokkerij, waarvoor Nederland duizend kuikens zond. Door het zenden van de vdarzen zou een nieuw vluchtelingengezin een be staan kunnen opbouwen. Een Wilde Ganzen"-uitzending van het IKOR bracht reeds ongev. 5.000.op. Ook in andere plaatsen, zoals in Axel, is men voor Sardinië in actie. In Scha- gerbrug bijv. werd door de Jonge Kerk een feestavond belegd voor dit doel. Resultaat: ruim 800. De „Mis een Maaltijd"-actie van Jeugd en Evangelie", die in augustus 1958 startte ten behoeve van noodlij denden in India, bracht tot nu toe bij na 2500.op! Dit resultaat werd verkregen doordat ongev. 150 jonge lui één maaltijd per week overslaan en het aldus uitgespaarde geld ter beschikking stellen. Geen grootse pro- paganda-actie was hiervoor nodig: één klein artikeltje in „Jeugd en Evange lie" bracht deze jongelui ertoe spon taan hun bijdrage te geven. Hierdoor is het mogelijk, dat men deze gelden geheel zonder aftrek van administra tie- en propagandakosten. naar India kon overmaken. ARNHEM. De in aanbouw zijnde fabriek met laboratorium, die gemeen schappelijk eigendom is van de Alge mene Kunstzijde Unie en B. F. Goodrich Chemical Company, wordt begin augus tus opgeleverd. In deze fabriek zullen enkele produkten van Goodrich worden gemaakt. De gezamenlijke verkoopmaatschappij, de N.V. Chemische Industrie A.K.U. Goodrich (Ciago) zal morgen met haar activiteiten beginnen. Deze bestaan voorlopig uit de alleenverkoop in Bene- lux van alle synthetische rubbers, die1 al jaren door Goodrich op de markt worden gebracht onder de handelsnaam Hycar. Dc Delftsche Elektrische Installatie; Maatschappij stelt voor over 1958 een' onveranderd dividend van 9cc uit te! keren. chisatie vragen: Geef maar een vers op!, komt er altijd, een voorstel van een christelijk lied. Geen psalm! Wij raken de psalmen kwijt. Geen wonder, dat door de oudere ge neratie bezwaren worden ingebracht. Daar zijn de meesten nog met een gro tere groep psalmen vertrouwd. Maar dan nóg stellen wij de vraag of de psal men zo dikwijls gezongen worden. Of er in het algemeen thuis nog wel veel psalmen gezongen worden. Er is telkens een soort aandrang om vóór de dienst in de kerk meer te zingen. Misschien is die aandrang wel compensatie voor het gemis van het lied in onze gezinnen. Daar heeft de radio het eigen lied gro tendeels verdrongen. En in de kerk moe ten we tien voor tienen wat schade in-, halen." heeft deze bewering van de metropoliet schromelijk overdreven genoemd, toen hij dezer dagen voor grote groepen kerkelij ke autoriteiten te Rome een lezing hield over de toestand van de Kerk in Rusland. Pater Horacek S. J. vertelde, dat er bij het uitbreken van de Revolutie meer dan 50.000 kerken in Rusland waren, maar dat zij nu voor het grootste deel gesloten zijn. In Moskou bijv. staan nog 25 kerken ten dienste van de godsdienst. Eens waren het er 700. In Leningrad wa ren eens 200 kerken, nu zijn het er nog veertien. Om van de katholieke kerken maar te zwijgen. Er zijn er nog drie: een in Moskou, een in Leningrad en een in Odessa. Volgens pater Horacek staat de Rus sisch orthodoxe kerk onder voortdurende druk, zelfs ondanks haar trouw aan hel regiem: zij moet verdwijnen. Daarentegen wordt het atheïsme be schermd en begunstigd. Het aantal leden der atheïstische beweging is 400.000, meer dan twee miljoen voordrachten over de godloosheid zijn in 1956 gehouden. Een zieke kan in een ziekenhuis een priester ontbieden, maar deze mag hem slefchts terzijde staan als de zieke afge zonderd is van alle andere patiënten. Desondanks is een grote godsdienstzin in de Sovjet-Unie wakker gebleven. Ideo logisch geeft dat moeilijkheden, want volgens de marxistische leer moest de godsdienst al verdwenen zijn. (KNP) In Amerika vooral, maar ook elders, heeft men voorgesteld om op het ko mende algemene concilie van de Rooms- katholieke kerk ieder zijn eigen taal te laten spreken en dan voor de hoorders vertalers te laten inschakelen, zoals dat bij grote internationale congressen ge beurt. Aldus de latinist mgr. Antonio Bacci in de „Osservatore Romano". Mgr. Bacci wijst erop, dat het Latijn de offi ciële taal is van de R.K. kerk, aanbe volen door de pausen en door het kerke lijk wetboek en gebruikt op het laatste oecumenische concilie van 1870. De schrijver acht het passend, dat in plechtige bijeenkomsten en algemene ver gaderingen het Latijn gebruikt wordt, maar dan niet het klassieke Latijn, doch hei Latijn, zoals dat nu aan de universi teiten van Rome gebruikt wordt, want door dat schoolgebruik is het Latijn wer-1 kelijk levend gebleven met woorden voor allerlei nieuwe dingen. Mgr. Bacci steil eveneens voor om de Italiaanse of Ro meinse uitspraak te gebruiken, al geeft i hij toe, dat ook die uitspraak anders1 klinkt op de lippen van een Italiaan dan van een Spanjaard, Duitser of En gelsman; tegenover deze moeilijkheden raadt hij aan om gedrukte of getypte afschriften van het gesprokene uit te delen. Omdat de kerk van Rome nieuwe j vindingen volstrekt niet afwijst, zou daar- - bij een staf van vertalers te hulp geroe- pen kunnen worden. (Omhoog) Volgens een Israëlisch persbe richt heeft men de Israëlische legercommadant Yadhin ge vraagd hoe het hem tijdens de veldtocht tegen Egypte gelukt is de Egyptenaren in de Negeb- woestijn bij verrassing in de flank aan te vallen. Zijn ant woord: „Het geheim staat in de Bijbel." Yadhin is een bekende archeoloog en hij had door een intensieve bestudering van het. Oude Testament een vergeten, maar slechts met een dunne zandlaag overdekte verkeersweg ontdekt, waarlangs hij zijn troepen toen in een snelle op mars de Egyptenaren in de rug liet aanvallen. In de staat Israël pleegt men vaak te zeggen: „Keer de Bijbel steeds opnieuw om, want alles staat erin." Dat heeft men thans in praktijk ge bracht. (Kirehe in der Zeit) Ds. Ph. J. Vreugdenhil te Gorinchem, emeritus predikant van de Ned. her vormde kerk hoopt dinsdag 31 dezer zeventig jaar te worden. Hij werd te Strijen geboren: studeerde aan de rijks universiteit te Utrecht en werd op 19 januari 1913 te Ottoland (cl. Gorin chem) in het ambt bevestigd. In 1915 verwisselde de jubilaris deze gemeente met die van Sprang in de classis Heus- den. vanwaar hij in 1918 naar Leerdam vertrok. Ten slotte stond ds. Vreugdeiv hil bijna dertig jaar te Gorinchem, waar hem per 1 mei 1954 na eenenveer tig volbrachte dienstjaren emeritaat werd verleend. Ds. Vreugdenhil was te Leerdam lid van het classicaal bestuur van Gouda, te Gorinchem lid van het classicaal bestuur van Dordrecht en vele jaren lid en vice-president van het provinciaal kerkbestuur van Zuid-Holland; na 1951 was hij nog enkele jaren lid van de pro vinciale kerkvergadering van Zuid-Hol land. Ds. Vreugdenhil heeft ook nog godsdienstonderwijs gedoceerd aan de christelijke landbouwwinterschool te Go rinchem. Advertentie EEN tijd lang zijn de imprimé's een beetje uit de gratie geweest bij de couturiers. Zeg het met bloemen, geldt dit voorjaar echter ook weer voor de mode! Met bloemen en nop jes, want dat zijn de dessins die men bij voor keur heeft aangebracht op de lichte, luchtige stoffen voor lente en zomer. Vrij klassieke bloe- menmotieven op een licht fond, spelen bij de bedrukte stoffen een grote rol. Daarnaast worden er ook bloemen- dessins in kleuren die sterk kontrasteren ge bracht, met donkere con touren bijvoorbeeld en op een vrij donkere ondergrond. HEEL natuurgetrouw worden de afbeel dingen van Flora's kin deren dikwijls op de stoffen aangebracht. Men heeft zelfs gefotogra feerde dessins, waarvoor echte bloemen „po seerden". Ook sterk gestyleerde bloemenpatronen met in elkaar vloeiende kleu ren kwamen wij bij de couturiers echter veel tegen. SOMMIGE bloemendessins zijn zo uit gewerkt, dat het lijkt of deze op de stof geborduurd zijn. Bij weer andere stoffen lijken de bloemenpatronen gril lig met een penseel op de ondergrond aangebracht. De vrij klassieke bloemen-imprimé's krijgen dit voorjaar vooral een nieuw aanzien door de fraaie kleurstellingen, clie geheel zijn afgestemd op het palet, dat ook voor effen stoffen nu favo riet is. Lila, paars en violet worden bij die imprimé's bijvoorbeeld veel toegepast, naast lichte tinten groen, koraalrood, zonnig geel, rose en oranje. Op de Textieljaarbeurs in Utrecht waren heel wat gebloemde stofjes tt vinden, meer zelfs dan doorgaans pret tig was voor de rust van het oog. Maar wij zochten er tevergeefs dessins ir deze nieuwe kleuren. De Nederlandse textieldrukkers hebben die voorkeu) voor lila, violet en paars bijvoorbeeld, waarnaar de viaag nu sterk toeneemt zoals zij ons zelf vertelden, toch ook kunnen voorzien. Over die Nederland se textieldrukkers gesproken, zij zor gen er voor dat men ook in ons land eik voorjaar uit een grote verschei denheid van fleurig bedrukte stoffen voor luchtige kleding kan kiezen. Aan de gevarieerdheid van de des sins wordt daarbij steeds meer aan dacht besteed, ook op hoger niveau, bijvoorbeeld door kunstenaars patro nen voor imprimé's te laten ontwerpen. Voor gebloemde stoffen heeft men in ons land altijd een zwak gehad. Nu de mode bloemenimprimé's weer met veel enthousiasme naar voren brengt, is het gevaar dan ook niet denkbeeldig dat men gaat overdrijven door het al te bont en „bloemig" te maken. Het komt er maar op aan wat voor modellen men kiest voor deze ge bloemde stoffen en voor welk type die kleding bestemd is. Liever geen grote bloemen, wanneer men beslist niet tot de slanken behoort! Een heel soepele verwerking van deze nieuwe imprimé's is in het kader van de huidige mode vooral aan te bevelen. Die souplesse wordt ook dooi de couturiers voorgestaan, bij de toe passing van bloemendessins. Naast bloemen zijn nopjes of polka- dots ook heel gewild bij de nieuwe Bloemen in de arm en met nopjes gekleed. Imprimé's, bij voorkeur met dessins van bloemen en polka-dots, spelen een grote rol in de lentcmode. imprimé's. Die genopte stofjes worden in vele kleurkontrasten gebracht en tot chemisiers, zomerse ensembles en i ook avondtoiletten verwerkt. Balen- I ciaga en Givenchy passen bijvoorbeeld I weer veel nopjes toe. onderandere ver- J werkt tot japonnen met een Spaanse 1 toets, met licht gerimpelde stroken. De prettige mogelijkheden die de voorjaarsmode biedt, door ons weer eenvoud, sierlijkheid en een heel vrouwelijke lijn voor te schrijven, zeggen u met Pasen zeker meer, dan op het tijdstip dat de lentecol lecties voor het eerst werden ge toond, maar u nog een warme win termantel diende te dragen. Zodra de voorjaarszon alles lich ter en prettiger maakt gaat u in die kleurige bloemen en nopjes op luch tige weefsels aangebracht, een be langrijk middel zien om uw kleding bij het mildere jaargetijde aan tg passen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 4