it b
euws ut
Smokkelen? kom maar
dan laat ik u wat zien
Bloemen
en
nopjes
in de
lente
Rooms-katholiek deskundige: in
Rusland maar 4000 kerken open
LOCOMOTIEF
Dinsdag 31 maart 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina
Schrik... de smokkelaar is betrapt
De zak met contrabande ploft neer
Hersteld van de schrik, rap schiet
de botersluiper tussen de struiken
Zo sluipen nacht in nacht uit mannen over de grens
Karl Marx als
de H. Jozef
Dr. P. G. KUNST„Wij raken de psalmen kwijt"
Kom maar
Heel eenvoudig
Dure grap
■Ww1
Dagloners
Niet gezien
Onveranderd dividend
bij Cont. Handelsbank
Hulp aan vluchtelingen
en hongerenden
Fabriek A.K.U.-Goodrich
in augustus klaar
Welke taal op a.s.
R.-K. concilie?
De Bijbel wees
de (ooi logsj weg
Ds. Ph. J. Vreugdenhil
70 jaar
NIEUWE KLEUREN
ELEGANTE TOEPASSING
Naar alle waarschijnlijkheid zijn er in
de Sovjet-Unie niet meer dan vierdui
zend kerken open. Hoogstens zouden het
er 12.000 kunnen zijn. maar zeker geen
20.000 zoals de orthodoxe metropoliet van
Moskou, Nikolai, onlangs heeft gezegd,
meent het Katholiek NederlanUs Pers
bureau. Pater Horacek, directeur van
het Romeins Russisch College te Rome
Na lang wachten kregen wij een pungeiaar onder schot. Onbarmhartig
flitste het blitzlicht over het donkere bospad. De smokkelaar reageerde
alsof hij door een mitrailleur werd beschoten.
Even zag het er naar uit alsof hij de smokkelwaar op de grond gooide.
Maar onmiddellijk herstelde hij zich en met de zak boter op de nek
verdween hij haastig.tussen de struiken.
Een merkwaardige transactie, met
een rechtszaak als gevolg, heeft zich
blijkens een bericht van het Katho
liek Nederlands Persbureau afge
speeld in de Poolse bedevaartplaats
Czestochowa. Twee verkopers van
plaatjes van de H. Jozef hadden niet
te klagen, want hun plaatjes waren
zeer gewild bij de pelgrims. Ze had
den bijna hun hele voorraad ver
kocht, toen aan een van de pelgrims
de baardige man op het plaatje wel
erg bekend voorkwam. Hij hield de
hand op de aureool boven het hoofd
van de H. Jozef en constateerde tot
zijn grote verbazing, dat het nie
mand anders was dan Karl Marx.
Volgens het Poolse weekblad
„Tygodnik Demokratyezny" stelde
de politie later vast, dat de twee
alle in boek- en papierhandel aan
wezige afbeeldingen van Marx had
den opgekocht. Rond het hoofd schil
derden zij een aureool, waardoor
deze filosoof kon doorgaan voor de
heilige Jozef.
De rechter kon niets anders doen
dan de twee een uitbrander geven.
Straffen kon hij hen niet, want geen
enkele paragraaf in het Poolse wet
boek verbiedt het verkopen van af
beeldingen van Marx of van heiii-
I gen.
Van onze speciale verslaggever
BAARLE NASSAU Half
twee in de nacht. Om
ons heen is de donkerte
van het Brabantse bos.
Heel in de verte slaat een to
renklok. Vlak achter ons be
weegt iets. We zullen nooit
weten wat het is, want op het
zelfde moment zet het licht van
onze fotograaf de omgeving
een fractie van een seconde in
een hel licht. Nog eens en nog
eens.
Dan triomfantelijk: „Ik heb 'm
Voor ons struikelt een man met veel
geraas van brekend onderhout doox het
bos. De pungel met pakjes boter laat
hij achter, de smokkelaar.
Ik zag hem maar net op tijd, zegt
de fotograaf naast ons. Wat zullen we
doen? nog op z'n vrienden wachten?
Zoals de man, die wij knipten, zo
sluipen nacht in nacht uit mannen over
de Nederlands-Belgische grens. De klei
ne smokkelaars doen het in groepjes
van vijf, zes tot tien toe en zij allen
hebben de pungels met veertig a vijftig
kilo boter op de rug. De grote doen
het anders. Die hebben auto's al dan
niet van pantserplaten voorzien. Soms
worden ze gesnapt, maar meestal niet.
WAT, wilt u iets van smokkelen zien?
Wanneer? Dan moet u op die en die
woensdag komen. Dan zal ik u wat la
ten zien
Maar toen het puntje by het paaltje
kwam, was onze vriend veel van zijn
bravoure en optimisme verloren.
Ik kan u zo vertellen, hoe het
allemaal gaat, zei hij. De boter, die
over de grens gedragen wordt, en dat
is nog altijd heel veel, wordt op een
bepaald afgesproken punt vóór de
grens verzameld en dan gaat er één
voorop. De man voorop is de enige, die
weet, waar de zaak over de Belgische
grens moet. De rest van de mannen
volgt op een afstandje van negentig a
honderd meter, zodat ze elkaar nét kun
nen zien of horen.
Als de boter eenmaal veilig over
de grens is, behoeft het niet zo moei
lijk meer te zijn. De Belgische douane is
na invoering van een premiestelsel heel
wat feller geworden op de smokkelaars
vangst, maar als de boter eenmaal
om-gewikkeld is
v????
/~V ja, heel eenvoudig. Aan de an-
U dere kant van de grens staan in
een schuur een transportband en een
\Oikkclmachine klaar. De boter wordt
ontdaan van de Nederlandse wikkels,
op de transportband gelegd en terwijl
de Nederlandse papiertjes vlammend
tot as vergaan, slaat de machine Belgi
sche wikkels om de Nederlandse boter.
Geen haan, die er dan meer naar kraait.
MaarrrehAls u dat allemaal
zou willen zien.... tja, ik ben bang.
dat we dan wel moeilijkheden krijgen.
Je krijgt er niemand voor zunne. (Arg
wanende blikken naar de foto-appara-
tuur). De k'mmiezen herkennen je zo.
Zelfs aan je oren. weet u dat?
Zo, de schrik voor de douane zit er
dus danig in. De klappen van de vlie
gende brigades en de centrale
velddiensten zijn blijkbaar raak.
En nog wat. elke keer als er iets
over de smokkelarij in de krant staat,
wordt de controle weer verscherpt. Het
is al erg genoeg sinds de Belgiscne
douane tien procent krijgt van de waar,
die zij in beslag neemt.
w/EET u, dat het ons kapitalen
W kost. als we gesnapt worden.
Als wc met de wagen gaan kost het
ons in de eerste plaats de auto. De boe-
Sinds de ontmaskering- van het complot dat met nieuwe Opeis Rekord
werkte, komt er geen enkele wagen van dit merk meer ongecontroleerd
over de grens. Tijdens onze smokkelreportage werd ook onze auto op een
geheime bergplaats onder de spatborden onderzocht.
ten en gevangenisstraffen zijn niet mis
en als wij in België worden gegrepen,
komen er nog eens tienduizend franken
losgeld bij. Anders kun je blijven zitten
totdat je zaak voorkomt.
Bovendien: iedereen denkt, dat wij
het goud maar voor het oprapen heb
ben. Dat weten onze advokaten ook. Zij
willen wel voor ons pleiten, maar de
heren weten van rekenen.
Maar ten slotte doken wij toch ge
drieën de Brabantse bossen in. Uren
sjouwden wij met hen over allerlei
landwegen en bospaden. Wij lagen op de
loer achter boerderijtjes, waar nog al
eens wat boter in huis was. Voor de
smokkel.
Het werd donker en het werd koud.
Het werd bovendien één uur in de
nacht. Dan opeens is het er. Achter een
van die kleine typische boerderijtjes
van het Brabantse land staat een stel
mannen. Zo maar. Ze praten wat, maar
het is vrij laat voor een buurpraatje.
Foto?
Nee asjeblieft zeg, hou op.
fotograaf zijn flitslamp. Genoeg.
De anderen van de groep hebben 'wij t
niet meer gezien
Advertentie
Zijn winst
is
uw winst!
Onder de
zwaarste
H
omstandig
heden blijkt
steeds
weer:
A ES we buiten gehoorsafstand zijn,
maar wel langs het zandpad, dat
de smokkelaars waarschijnlijk zullen
volgen, horen wij tien minuten lang
van onze begeleider niets dan smok
kelverhalen.
Verhalen, waar deze streek van leeft.
Wij horen alles van dubbele bodems,
van landbouwwerktuigen, die nu eens
aan deze kant, dan aan gene kant van
de grens worden gebruikt en van in
genieuze geheime bergplaatsen zijn
voorzien. Dat gebeurt zelfs met de grote
dorsmachines, die van boerderij tot
boerderij gaan.
De dragers van de kleine mensen
verdienen als draagioon zes of zeven
franken per kilo. Lopen, altijd maar
doorlopen is het consigne. De voorste
man heeft een draadschaar. Hij gaat
voor geen versperring uit de weg. Als
was het naaigaren, zo knipt hij prik
keldraad en schrikdraad door. De vol
gende dag razen de boeren alles bij
elkaar, omdat het vee nergens meer
te vinden is.
HET wordt intussen later en later,
maar net als de torenklok heel in
de verte half twee heeft geslagen be
zorgen wij de voorloper van een groep
de schrik van zijn leven. Maar hij
reageert snel. Drie keer gebruikt de
PIET DAMEN
loopt lichter!
AMSTERDAM. Bij de Continentale
Handelsbank ondergingen de resultaten, in
1958 de invloed van de gedurende het ge
hele boekjaar vrijwel overal gestadig dalen
de rente. De inkomsten uit commissie en
interest hebben 480.774 bedragen (v.j.
524.608) De winst op vreemde valuta, effec
ten enz. beliep 207.352 68.507). De diverse
baten en lasten leverden een voordelig saldo
van 182.806 121.369). De onkosten be
droegen f 669.346 (v.j. 567.135). Na een
voorziening van 60.000 O 50.000) voor be
lastingen en na toevoeging van 25.000
aarr de onder crediteuren opgenomen bijzon
dere reserve, blijft met inbegrip van hot
onverdeelde saldo van het vorig boekjaar
132.269 (v.j. 123.876) ter beschikking.
Voorgesteld wordt een dividend van 4 pro
cent (onv.).
De samenwerking met de firma Sehrikker
en Peereboom, die op 1 januari 1958 tot stand
kwam, beantwoordde aan de verwachtingen
en droeg bij tot de verlevendiging van het
effectenbedrijf, dat belangrijk in omvang
toenam. Ook op het gebied van de deviezen-i
arbitrage ontwikkelden zich de activiteiten
bevredigend. De personeelsbezetting steeg]
en de outillage onderging de nodige moder-
nisering. I
Het Centraal Weekblad ten dienste
van de Gereformeerde Kerken in Ne
derland (dd.21 maart 1959) citeert een
passage uit een stuk van dr. Kunst,
die voor het Amsterdams Kerkblad en
kele artikelen schreef naar aanleid in g
van de onlangs verschenen Proeve van
een nieuwe psalmberijming. In één
daarvan wees hij op de verknochtheid
van velen aan de' thans in gebruik
zijnde Staatsiberijming-1773, omdat ve
le psalmen uit deze berijming de men
sen geestelijk hebben verkwikt, in
strijd, in verleiding, in vreugde, in
stervensnood". De. Kunst schrijft dan:
,,Er moet toch wel heel wat moed'
verzameld worden om tegen deze leger
macht van gevoelsargumenten een klei
ne „tank"-formatie van psalmberijmers
te zetten en een salvo af te geven, dat
zoveel inhoudt als: Hier hebt u iets be
ters
En toch gebeurt dat. Om de een
voudige reden, dat de psalmen, zoals
wij die op het ogenblik hebben, langzaam
maar zeker uit de circulatie verdwij
nen. Ondanks hartelijke verzekeringen,
dat velen onder ons nog zoveel psalmen
kennen, blijven wij herhalen, dat dit
maar eens een psalm, die even buiten
het kleine groepje van 25, 27, 75, 84, 89!
en enkele oude getrouwen meer ligt en;
het grootste deel van 'de eerwaarde broe-1
deren zingt niet mee. Als we op cate-;
Onder het motto ,,Een vaars voor
de Italiaanse laars" wordt door een
Jonge Kerjcgroep in Oud-Karspel e.o.
een actie gevoerd, die ten doel heeft
de benodigde gelden voor de aankoop
van een vaars bijeen te brengen.
Deze vaars is bestemd om met een
negental soortgenoten naar Sardinië
te worden gezonden ten behoeve van
het vluchtelingenproject HELP.
Op Sardinië is nl. op initiatief van
een Amerikaanse filmster, Don Mur
ray, een bedrijf opgezet, dat aan een
aantal vluchtelingen een nieuwe be
staansmogelijkheid biedt. De eerste
groep van deze vluchtelingen, die in
1957 uit kampen in de omgeving van
Napels op Sardinië aankwam, begon
met het bouwen van huizen. Thans
staan er vijf huizen, waarin ook de
gezinnen van deze vluchtelingen zijn
ondergebracht. Enkele van de vluch
telingen vinden in de industrie van ce-
mentblokken voor huizenbouw, opgezet
door het team, een bestaan. Anderen
in een pluimveefokkerij, waarvoor
Nederland duizend kuikens zond.
Door het zenden van de vdarzen zou
een nieuw vluchtelingengezin een be
staan kunnen opbouwen. Een Wilde
Ganzen"-uitzending van het IKOR
bracht reeds ongev. 5.000.op. Ook
in andere plaatsen, zoals in Axel, is
men voor Sardinië in actie. In Scha-
gerbrug bijv. werd door de Jonge
Kerk een feestavond belegd voor dit
doel. Resultaat: ruim 800.
De „Mis een Maaltijd"-actie van
Jeugd en Evangelie", die in augustus
1958 startte ten behoeve van noodlij
denden in India, bracht tot nu toe bij
na 2500.op! Dit resultaat werd
verkregen doordat ongev. 150 jonge
lui één maaltijd per week overslaan
en het aldus uitgespaarde geld ter
beschikking stellen. Geen grootse pro-
paganda-actie was hiervoor nodig: één
klein artikeltje in „Jeugd en Evange
lie" bracht deze jongelui ertoe spon
taan hun bijdrage te geven. Hierdoor
is het mogelijk, dat men deze gelden
geheel zonder aftrek van administra
tie- en propagandakosten. naar India
kon overmaken.
ARNHEM. De in aanbouw zijnde
fabriek met laboratorium, die gemeen
schappelijk eigendom is van de Alge
mene Kunstzijde Unie en B. F. Goodrich
Chemical Company, wordt begin augus
tus opgeleverd. In deze fabriek zullen
enkele produkten van Goodrich worden
gemaakt.
De gezamenlijke verkoopmaatschappij,
de N.V. Chemische Industrie A.K.U.
Goodrich (Ciago) zal morgen met haar
activiteiten beginnen. Deze bestaan
voorlopig uit de alleenverkoop in Bene-
lux van alle synthetische rubbers, die1
al jaren door Goodrich op de markt
worden gebracht onder de handelsnaam
Hycar.
Dc Delftsche Elektrische Installatie;
Maatschappij stelt voor over 1958 een'
onveranderd dividend van 9cc uit te!
keren.
chisatie vragen: Geef maar een vers
op!, komt er altijd, een voorstel van een
christelijk lied. Geen psalm! Wij raken
de psalmen kwijt.
Geen wonder, dat door de oudere ge
neratie bezwaren worden ingebracht.
Daar zijn de meesten nog met een gro
tere groep psalmen vertrouwd. Maar
dan nóg stellen wij de vraag of de psal
men zo dikwijls gezongen worden. Of
er in het algemeen thuis nog wel veel
psalmen gezongen worden. Er is telkens
een soort aandrang om vóór de dienst
in de kerk meer te zingen. Misschien
is die aandrang wel compensatie voor
het gemis van het lied in onze gezinnen.
Daar heeft de radio het eigen lied gro
tendeels verdrongen. En in de kerk moe
ten we tien voor tienen wat schade in-,
halen."
heeft deze bewering van de metropoliet
schromelijk overdreven genoemd, toen hij
dezer dagen voor grote groepen kerkelij
ke autoriteiten te Rome een lezing hield
over de toestand van de Kerk in Rusland.
Pater Horacek S. J. vertelde, dat er bij
het uitbreken van de Revolutie meer
dan 50.000 kerken in Rusland waren,
maar dat zij nu voor het grootste deel
gesloten zijn. In Moskou bijv. staan nog
25 kerken ten dienste van de godsdienst.
Eens waren het er 700. In Leningrad wa
ren eens 200 kerken, nu zijn het er nog
veertien. Om van de katholieke kerken
maar te zwijgen. Er zijn er nog drie: een
in Moskou, een in Leningrad en een in
Odessa.
Volgens pater Horacek staat de Rus
sisch orthodoxe kerk onder voortdurende
druk, zelfs ondanks haar trouw aan hel
regiem: zij moet verdwijnen.
Daarentegen wordt het atheïsme be
schermd en begunstigd. Het aantal leden
der atheïstische beweging is 400.000, meer
dan twee miljoen voordrachten over de
godloosheid zijn in 1956 gehouden.
Een zieke kan in een ziekenhuis een
priester ontbieden, maar deze mag hem
slefchts terzijde staan als de zieke afge
zonderd is van alle andere patiënten.
Desondanks is een grote godsdienstzin
in de Sovjet-Unie wakker gebleven. Ideo
logisch geeft dat moeilijkheden, want
volgens de marxistische leer moest de
godsdienst al verdwenen zijn. (KNP)
In Amerika vooral, maar ook elders,
heeft men voorgesteld om op het ko
mende algemene concilie van de Rooms-
katholieke kerk ieder zijn eigen taal te
laten spreken en dan voor de hoorders
vertalers te laten inschakelen, zoals dat
bij grote internationale congressen ge
beurt. Aldus de latinist mgr. Antonio
Bacci in de „Osservatore Romano". Mgr.
Bacci wijst erop, dat het Latijn de offi
ciële taal is van de R.K. kerk, aanbe
volen door de pausen en door het kerke
lijk wetboek en gebruikt op het laatste
oecumenische concilie van 1870.
De schrijver acht het passend, dat in
plechtige bijeenkomsten en algemene ver
gaderingen het Latijn gebruikt wordt,
maar dan niet het klassieke Latijn, doch
hei Latijn, zoals dat nu aan de universi
teiten van Rome gebruikt wordt, want
door dat schoolgebruik is het Latijn wer-1
kelijk levend gebleven met woorden voor
allerlei nieuwe dingen. Mgr. Bacci steil
eveneens voor om de Italiaanse of Ro
meinse uitspraak te gebruiken, al geeft i
hij toe, dat ook die uitspraak anders1
klinkt op de lippen van een Italiaan
dan van een Spanjaard, Duitser of En
gelsman; tegenover deze moeilijkheden
raadt hij aan om gedrukte of getypte
afschriften van het gesprokene uit te
delen. Omdat de kerk van Rome nieuwe j
vindingen volstrekt niet afwijst, zou daar- -
bij een staf van vertalers te hulp geroe-
pen kunnen worden. (Omhoog)
Volgens een Israëlisch persbe
richt heeft men de Israëlische
legercommadant Yadhin ge
vraagd hoe het hem tijdens de
veldtocht tegen Egypte gelukt
is de Egyptenaren in de Negeb-
woestijn bij verrassing in de
flank aan te vallen. Zijn ant
woord: „Het geheim staat in de
Bijbel." Yadhin is een bekende
archeoloog en hij had door een
intensieve bestudering van het.
Oude Testament een vergeten,
maar slechts met een dunne
zandlaag overdekte verkeersweg
ontdekt, waarlangs hij zijn
troepen toen in een snelle op
mars de Egyptenaren in de rug
liet aanvallen. In de staat Israël
pleegt men vaak te zeggen:
„Keer de Bijbel steeds opnieuw
om, want alles staat erin." Dat
heeft men thans in praktijk ge
bracht. (Kirehe in der Zeit)
Ds. Ph. J. Vreugdenhil te Gorinchem,
emeritus predikant van de Ned. her
vormde kerk hoopt dinsdag 31 dezer
zeventig jaar te worden. Hij werd te
Strijen geboren: studeerde aan de rijks
universiteit te Utrecht en werd op 19
januari 1913 te Ottoland (cl. Gorin
chem) in het ambt bevestigd. In 1915
verwisselde de jubilaris deze gemeente
met die van Sprang in de classis Heus-
den. vanwaar hij in 1918 naar Leerdam
vertrok. Ten slotte stond ds. Vreugdeiv
hil bijna dertig jaar te Gorinchem,
waar hem per 1 mei 1954 na eenenveer
tig volbrachte dienstjaren emeritaat
werd verleend.
Ds. Vreugdenhil was te Leerdam lid
van het classicaal bestuur van Gouda,
te Gorinchem lid van het classicaal
bestuur van Dordrecht en vele jaren lid
en vice-president van het provinciaal
kerkbestuur van Zuid-Holland; na 1951
was hij nog enkele jaren lid van de pro
vinciale kerkvergadering van Zuid-Hol
land. Ds. Vreugdenhil heeft ook nog
godsdienstonderwijs gedoceerd aan de
christelijke landbouwwinterschool te Go
rinchem.
Advertentie
EEN tijd lang zijn de
imprimé's een beetje
uit de gratie geweest
bij de couturiers. Zeg
het met bloemen, geldt
dit voorjaar echter ook
weer voor de mode!
Met bloemen en nop
jes, want dat zijn de
dessins die men bij voor
keur heeft aangebracht
op de lichte, luchtige
stoffen voor lente en
zomer.
Vrij klassieke bloe-
menmotieven op een
licht fond, spelen bij de
bedrukte stoffen een
grote rol. Daarnaast
worden er ook bloemen-
dessins in kleuren die
sterk kontrasteren ge
bracht, met donkere con
touren bijvoorbeeld en
op een vrij donkere
ondergrond.
HEEL natuurgetrouw
worden de afbeel
dingen van Flora's kin
deren dikwijls op de
stoffen aangebracht. Men
heeft zelfs gefotogra
feerde dessins, waarvoor
echte bloemen „po
seerden".
Ook sterk gestyleerde
bloemenpatronen met in
elkaar vloeiende kleu
ren kwamen wij bij de
couturiers echter veel
tegen.
SOMMIGE bloemendessins zijn zo uit
gewerkt, dat het lijkt of deze op de
stof geborduurd zijn. Bij weer andere
stoffen lijken de bloemenpatronen gril
lig met een penseel op de ondergrond
aangebracht.
De vrij klassieke bloemen-imprimé's
krijgen dit voorjaar vooral een nieuw
aanzien door de fraaie kleurstellingen,
clie geheel zijn afgestemd op het palet,
dat ook voor effen stoffen nu favo
riet is.
Lila, paars en violet worden bij die
imprimé's bijvoorbeeld veel toegepast,
naast lichte tinten groen, koraalrood,
zonnig geel, rose en oranje.
Op de Textieljaarbeurs in Utrecht
waren heel wat gebloemde stofjes tt
vinden, meer zelfs dan doorgaans pret
tig was voor de rust van het oog. Maar
wij zochten er tevergeefs dessins ir
deze nieuwe kleuren. De Nederlandse
textieldrukkers hebben die voorkeu)
voor lila, violet en paars bijvoorbeeld,
waarnaar de viaag nu sterk toeneemt
zoals zij ons zelf vertelden, toch ook
kunnen voorzien. Over die Nederland
se textieldrukkers gesproken, zij zor
gen er voor dat men ook in ons land
eik voorjaar uit een grote verschei
denheid van fleurig bedrukte stoffen
voor luchtige kleding kan kiezen.
Aan de gevarieerdheid van de des
sins wordt daarbij steeds meer aan
dacht besteed, ook op hoger niveau,
bijvoorbeeld door kunstenaars patro
nen voor imprimé's te laten ontwerpen.
Voor gebloemde stoffen heeft men in
ons land altijd een zwak gehad. Nu de
mode bloemenimprimé's weer met veel
enthousiasme naar voren brengt, is het
gevaar dan ook niet denkbeeldig dat
men gaat overdrijven door het al te
bont en „bloemig" te maken.
Het komt er maar op aan wat voor
modellen men kiest voor deze ge
bloemde stoffen en voor welk type die
kleding bestemd is. Liever geen grote
bloemen, wanneer men beslist niet tot
de slanken behoort!
Een heel soepele verwerking van
deze nieuwe imprimé's is in het kader
van de huidige mode vooral aan te
bevelen. Die souplesse wordt ook dooi
de couturiers voorgestaan, bij de toe
passing van bloemendessins.
Naast bloemen zijn nopjes of polka-
dots ook heel gewild bij de nieuwe
Bloemen in de arm en met nopjes
gekleed. Imprimé's, bij voorkeur met
dessins van bloemen en polka-dots,
spelen een grote rol in de lentcmode.
imprimé's. Die genopte stofjes worden
in vele kleurkontrasten gebracht en
tot chemisiers, zomerse ensembles en i
ook avondtoiletten verwerkt. Balen- I
ciaga en Givenchy passen bijvoorbeeld I
weer veel nopjes toe. onderandere ver- J
werkt tot japonnen met een Spaanse 1
toets, met licht gerimpelde stroken.
De prettige mogelijkheden die de
voorjaarsmode biedt, door ons weer
eenvoud, sierlijkheid en een heel
vrouwelijke lijn voor te schrijven,
zeggen u met Pasen zeker meer,
dan op het tijdstip dat de lentecol
lecties voor het eerst werden ge
toond, maar u nog een warme win
termantel diende te dragen.
Zodra de voorjaarszon alles lich
ter en prettiger maakt gaat u in die
kleurige bloemen en nopjes op luch
tige weefsels aangebracht, een be
langrijk middel zien om uw kleding
bij het mildere jaargetijde aan tg
passen.