B.A.M. Schreiner: de
zijn te kort
dagen
Scimitar en Fulgur, toekomst-
wagen van de Simca
KRIS 36™
DIRECTEUR VAN LUCHTTAXIBEDRIJF
Kruiswoordraadsel
door Zeeland
LEERLING-VERPLEEGSTERS
LEERLING-VERPLEEGSTERS
Wij zagen voor u in Genève:
SCHEEPV4 4RTBERICHTEN
Brooks Stevens
in opdracht
geslaagd
GEMEENTE NIET
STAAT GOED
ZIET DAT ZO
Vijf woonhuizen te
Yerseke verkocht
LONEND
Modern
ENKELE
moderne
kachel (z.g.a.n.)
Zaterdag 21 maart 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. <5
nmitiuiiHrnMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiMNiHiiHHiiMiiiiiHiiiiiiiiiiiHiimHM'iiiiiiiiiitMiiiitiiiiiiinni'iimi
I Deze zomer nog zullen de eerste Vertol-44 1
I helikopters van Aero-contractors n.v. deel E
1 gaan nemen aan het Nederlandse luchtvel-
keer. De concessie is verleend en de plannen f
naderen hun uitvoering. Hoe de dienstrege- I
ling er ten slotte zal uitzien, is nog een open
vraag. Het is echter bijna zeker, dat er ook
een lijn Rotterdam-Schiphol (20 minuten f
vliegen) op zal voorkomen.
Een man is op het ogenblik aan het over- I
leggen met overheidsinstellingen en particu-
liere bedrijven en instellingen voor deze en
andere lijnen. Die man is de heer Schreiner, 1
algemeen directeur van Aero-contractors.
iiHmiiimmiitiimfniiiiiiiiiumiiiniimiiimMiiiiiiiiiiiimiiiiiiHiiiiiiifiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiMiiiiiiuiiiiiiiiiimiiiftiitiiMHiiiitiiiiHin
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Bernardus A. M. Schreiner (43),
in het vaderlandse luchtvaartwereldje beter bekend
als „Bolle Bob", kreeg het idee van een helikopter-
net een jaar of wat geleden. Er verscheen in die tijd
juist een rapport van de „helikopter-commissie", dat
plannenmakers op dit gebied niet veel kans gaf, maar
de heer Schreiner is gezegend met een voortvarend
optimisme hij zette dus door.
Nu werkt hij in de bovenkamer van zijn huis aan
een stille Haagse straat als een paard om al zijn
plannen nog op tijd af te krijgen. Van de drie
telefoons op zijn bureau is er wel
bijna altijd één in gesprek.
De Scimitardie slechts gebouwd
werd om te bekijken. Hel ontwerp
van de Amerikaan Brooks Stevensin
opdracht van een aluminium-fabriek
zal nooit in het verkeer verschijnen.
kan geen mens vertellen en het staat
ook niet in een boekje."
„Kijk", zei hij, toen hij tussen de
gesprekken door even in een rood-
leren fauteuil uitrustte, ,,als je van
de h.b.s. afkomt kun je niets. In de
jaren dertig vond er van (mijn hele
klas precies één van de 25 een baantje.
De rest liep werkloos rond. Ik ook.
Ik wilde vliegen, maar er was voor
mij geen plaats op Soesterberg. Toen
de oorlog dreigde werd de overheid
echter guller met vliegeropleidingen.
Ik kreeg mijn kans en werd reserve
officier-vlieger maar aan de oorlog
kwam ik niet te pas.
Na "45 kende ik nog geen vak. Ik
wist alleen wat van vliegtuigen. Ik
liet een paar brief hoof dj es drukken
dat kost je - hoogstens een paar
tientjes en staat goed en kreeg na
veel reizen en trekken drie agent
schappen van Engelse vliegtuigfabrie
ken. Zo maar, op mijn blote gezicht
kreeg ik 11a veel praten een bankkre
diet van drieduizend gulden en het
handelsbedrijf raakte op gang".
Rob Schreiner wilde echter meer
vliegen, met eigen kisten als het even
kon. Hij zag in die tijd vele particu-1
liere bedrijfjes komen en gaan en had
nauwelijks een inspirerend voorbeeld.
,,In 1950 zette ik een luchtfotobedrijf
op. Een pipercub, een geleende leica,
een fotograaf en ik zelf als vlieger, i
Met stafkaarten bij ons fotografeerden l der Téiding van mevrouw L. A. Dijck-
we iedere boerderij die we tegen meester-de Braauw werd gehouden, om
kwamen en later probeerden we d'e de herdenking van het 10-jarig bestaan
foto's aan de boeren te verkopen, per Van het Koningin Wilhelminafonds en de
ledenwerfactie in verband daarmee in te
leiden, trok een verheugende belangstel
ling. De film „Er is een tijd van ko
men.bracht een duidelijk beeld van
I de kankerbestrijding en dr. Ezerman gaf
zodat deze
Een dienst RotterdamSchiphol zal
niet zo moeilijk zijn. Zakenlieden
hebben er belangstelling voor. De
vlucht duurt ongeveer twintig minu
ten. De hinder van het weer is gering
en de Vertols hebben bij het landen
en stijgen geen last van het vliegtuig-
verkeer, dat veel hoger zit. Met twee
helikopters kun je al heel wat doen.
Of Den Haag ook in het net zal
komen? Ik voel er alles voor, maar
de gemeente tót nu toe niet."
De directeur van Aero-contractors
n.v. begint op dat moment aan een
lang gesprek met Parijs. Zijn dagen
zijn eigenlijk te kort. Eelco Schuller
ligt bovendien in het ziekenhuis en de
derde directeur, mr. H. van Zanten,
een ex-werkstudent die in zijn bijver
dienste, de vliegerij, bleef hangen
zit ver weg in Perzië.
Aero-contractors wordt al een
beetje een wereldbedrijf. B. A. M.
'Schreiner bewijst dat er in dit land
nog wel iets kan worden opgebouwd.
Zierikzee
Vrouwenbond
ZIERIKZEE. De afdeling van de
N.C.V.B. kwam bijeen onder voorzitter
schap van mevr. A. v. Vloten-v. Rijs
wijk. Mevr. Veldman-Key, uit Colijns-
plaat, sprak over ,,De problemen van
de ouder wordende vrouw".
Mevr. Van Vloten deelde mede, dat
op 15 april a.s. zal spreken mej. v. Ha-
zelen, uit Middelburg, officier van de
rijkspolitie. Twee nieuwe leden traden
tot de afdeling toe.
Veel interesse voor
kankerbestrijding
IERIKZEE Z De samenkomst, die on-
fiets de polders in uren ver.
Tenslotte werkten wij met zes pi-
Westkapelle
„De Zangvogeltjes"
WESTKAPELLE. Het is al we"-
5 jaar geleden, dat van de christelijke
gemengde zangvereniging werd opge
richt het kinderkoor ,,De Zangvogeltjes".
Dit feit zal zaterdag in een jubileum-
uitvoering worden herdacht. Het kin
derkoor staat onder leiding van de heer
J. Hekhuis, de stuwende kracht is mej.
Jo Theune, die tijd nog moeite spaart,
om haar kinderen van hét kinderkoor
bij alles te helpen. Zij maakt met hulp
van enkele meisjes, jaarlijks de tien
tallen costuums, die nodig zijn voor de
opvoering van sprookjes en operettes.
Zaterdag zal naast de liedjes, opge
voerd worden het sprookje „De Won
derbloem".
Onder leiding van mevr. E. Kaste
leinHeystek kwam de NCVB, afd.
pers élke dag van de Week - in de ^^^ri^'o^t^fel^vfucTrzar'a'f': Geersdijk bijeen. De heer W. Bouwmees-
ter uit Utrecht sprak over de Morgen-
werpen.
zomer.
Op zondag hoefden we het niet te
proberen, want de animo voor foto's
die op zondag werden gemaakt, was
zeer klein. Een boer ziet dat zo
de luiken zijn dicht of zoiets.
De zondagen gebruikten we voor
reclame vluchten. Ik kwam in contact
met Eelco Schuller, die toen nog
sportvlieger was met een hoofd vol
plannen. Hij werd technisch direc-!ult Kruimngen heeft m opdracht van de
YERSEKE Notaris J. J. van Dijke
tear.'
Het luchtfotobedrijf liep echter af.
Alle boerderijen waren gefotografeerd
en de eerste helikopters kwamen op
de markt. Dat werd een stevige basis
van het bedrijf. Eerst Hillers voor de
reclame en voor landbouwdoeleinden
en toen met andere helikopters in het
buitenland: in Perzië en Libye voor
oliemaatschappijen en straks met de
Nieuw-Guinea-expeditie mee naar het
Sterrengebergte. Het ideaal van een
binnenlands hefschroefnet kwam dich
terbij.
„In de jungle bewees de helikopter
lonend te zijn. In de halve jungle was
het rendement niet zo groot. Men kan
daar ook met een auto reizen. In het
erven Stobbelaar vijf woonhuizen ver
kocht. Daarbij werden de volgende in
schrijf- en koopprijzen genoteerd: Van
Tienhovenstraat 2, inschrijver P. Filius
voor f 5.252.koper P. Minnaard voor
f 5.300,—; nr. 4 inschr. P. Filius, voor
f 5.155,koper H. Stobbelaar voor
f 5.200,nr. 6 inschr. J. de Leeuw voor
f 5.155,koper W. Stobbelaar voor
f 5.200,Van Randwijckstraat 16 in
schrijver P. Filius voor f 2.660,koper
P. de Koster voor f 2.700,nr. 38 in
schrijver P Hollestelle voor f 8.560,
koper Jac. Adriaanse voor f 9.000,
land-zending. Tevens werden lichtbeelden
vertoond.
Mejuffrouw J. C. Castelein. afkomstig
i uit Veere, slaagde te Haarlem voor de
acte n XII, lerares aan de nijverheids
school met volledige bevoegdheid.
O De rondgang voor het Oranjefeest
heeft m KAPELLE f 363,57 opgebracht.
Voor de tweede maal heeft de muziek
vereniging „Excelsior" een uitvoering ge
geven in het verenigingsgebouw te 's-H.
ARENDSKERKE, waaraan de toneelver
eniging" O.V.U. (Onze Vrije Uurtjes) me
dewerking verleende.
De zes dames en heren die in Biege-
kerke deel namen aan het examen voor
het diploma EHBO, dat werd afgenomen
door dokter Van Felderen. zijn allen ge
slaagd.
9 Aan de hand van lichtbeelden sprak
de heer Bouwmeester over „De Morgen
landzending", op de bijeenkomst van de
NCVB te Kamperland.
Van een onzer verslaggevers
GENÈVE. Als wij het geheel
van de tentoonstelling van Genève
nog eens overzien, dan komen er
nog twee verschijningen in aanmer
king om nog even nader te bekij
ken: de Scimitar en de Fulgur, die
een experimentele wagen is van
Simca.
De Scimitar staat geheel in
overeenstemming met hetgeen het
bedoelt te zijn in de hal van de
carrosseriebouwers. Feitelijk is de
Scimitar in wezen niet iets nieuws.
Het is feitelijk de logische voortzet
ting van de bizarre Gaylord, waar
mee drie jaar geleden de Ameri
kaanse ontwerper Brooks Stevens op
de Parijse autosalon in Europa de
buteerde.
Van een van de Amerikaanse alumi-
niumfabrieken heeft Brooks Stevens nl.
opdracht gekregen om een carrosserie
te ontwerpen, waarin ongeveer 50 pro
cent aluminium en ongeveer 50 procent
staal verwerkt was, maar zódanigtdat
de aluminium-delen zowei constructief
als functioneel een belangrijke en ver
antwoorde rol zouden spelen. Uit het
ontwerp waarin Brooks Stevens
voortborduurde op zijn Gaylord ont
stond in de carrosseriefabriek van Heut-
ter (Stuttgart), die o.m. de carrosse
rieën voor de Porsche-fabriek bouwt, de
Scimitar, die op zijn minst gezegd een
opmerkelijke wagen is. Als onderstel
werd gebruikt het chassis van een Chrys
ler New Yorker, waardoor het geheel
iets kolossaals geworden is.
Het enige, wat men de ontwerpei-
moet nageven, is, dat hij uitstekend in
zijn opdracht geslaagd is. Zowel con
structief. als in de tekening en profil
van de wagen speelt het aluminium in
derdaad een rol van betekenis en ge
zien het produkt ook op verantwoor
de wijze.
In de Scimitar zijn alle moderne
snufjes verwerkt van de moderne Ame
rikaanse auto-industrie, zoals een dak.
dat niet alleen gedeeltelijk inschuifbaar
is, maar dat tevens als geheel in een
koffer kan worden opgeborgen. Zoals
bij enkele produkten van Ford. Over
prestaties behoeven wè in dezen niet te
spreken, daar het niet in de bedoeling
ligt, dat deze wagen ook op de weg zal
verschijnen.
De Fulgur, waarmee Simca als eer
ste Europese fabriek m de experimen
tele sectie van de automobielwereld de
buteert, is uiteraard een bizar wagen
tje, zoals dit met alle experimentele
wagens het geval is. Dit heeft de Fran
se fabriek nog eens nadrukkelijk willen
aanstippen door de binnenbekleding
zacht-rose te houden, waardoor het
wagentje, met het glazen dak, het uiter
lijk heeft van feeëriek speelgoed.
De wagen wordt gevoed door zes bat
terijen, die achterin gelegen zijn en die
haar een actieradius geven van 5000
km. Op secondaire wegen krijgt de be
stuurder alle inlichtingen over de weg.
tegenliggers en andere obstakels via
een radar-installatie. Hij geeft aan de
hand daarvan zijn instructies aan een
electronische centrale, die vervolgens
de snelheid en de besturing van de wa
gen regelt. Een wagen dus, waarmee te
praten valt
Op de grote autostrada's komt een, gen wordt feller en reikt verder naar-
eontroletoren in functie en de besturing
wordt daardoor geheel automatisch. De
automatische piloot werkt door middel
van een electro-magneet.
Een eigenlijke motor bezit de wagen
niet, omdat alle vier de wielen worden
aangedreven door een electro-motor. De
voorwielen zijn bestuurbaar tot een
snelheid van 150 km. Daarna treden
gyroscopen in werking en de wagen
wordt dan bestuurd door twee grote
vinnen, die zich achterop de wagen be
vinden, zoals een vliegtuig. Zodra deae
vinnen de besturing overnemen, gaan
er in de vleugeltoppen afwisselend een
rood en een groen lichtje branden. Op
nieuw zoals in een vliegtuig.
De Fulgur heeft een electro-magneti-
sche vering, waarbij een servo-regelaar
deze vering automatisch aanpast op elk
soort weg. De verlichting van de wa-
mate de wagen sneller gaat. De koepel
filtreert de zonnestralen, weerkaatst
niet en gaat open als de cockpit van
een jachtvliegtuig. De cabine is volko
men geluiddicht en wordt automatisch
op temperatuur gehouden. De stoelen in
de cabine zijn gemaakt van een mate
riaal, dat zich automatisch naar de vor
men van de passagier zet en omsluit.
De wagen heeft intussen al gereden.
Tot besluit nog enkele interessante
nieuwtjes van deze autosalon van Ge
nève:
Panhard is verschenen met een
nieuwe versie van zijn 850 cc-mo-
tor, die tot 50 pk is verhoogd en
die nu een snelheid kan bereiken
van 145 km. per uur. Dit type mo
tor heeft men de naam van Tigre
gegeven.
De kleine Engelse sportwagen
Berkeley is van haar tweetakt-mo-
tor van 330 en 490 cc. afgestapt en.
wordt in het vervolg uitgerust met
een 4 taks Royal Enfield-motor van
692 cc, die volgens de verschillende
typen óf 41 pk bij 5500 toeren óf 51
pk bij 6250 toeren levert.
Jaguar is hier verschenen mei
een aanvulling op zijn XK 150-model.
Er is nu een XK 150 S aan toege
voegd, waarvan de motor is opge
voerd van 213 tot 253 pk, bij 5500
toeren. Topsnelheid 225 km.
Behalve de nieuwe serie van de
1800 staat Fiat hier in Genève met
een overigens weinig gewijzigde 1100
Luxe en een vier-persoons 500.
De DKW-fabriek bracht hier voor
het eerst uit een luxe-uitvoering van
de Auto Union 1000 met vier deuren.
Ook Borgward bracht voor 1959
nieuwe modellen uit, die zijn afge
leid van de bestaande. Voorfront en
achterzijde zijn iets gewijzigd. De
nieuwe serie bevat de volgende ty
pen: Isabella, Isabella TS, Isabella
TS de Luxe, Isabella Coupé en Isa
bella Combi. Al deze modellen zijn
leverbaar met Saxomat. De Isabella
Cabriolet kan worden geleverd met
een TS-motor.
Skoda vertoont hier zijn onlangs
uitgebrachte nieuwe serie voor de
eerste maal in West-Europa. De Oc-
tavia en de Octavia Super zijn afge
leid van de 440 en de 445, waarvan
het de carrosserie en de moter heeft,
resp. 1100 en 1220 cc. Het belangrijk
ste nieuws hieraan is een nieuw
veringsysteem. De sportieve uitvoe
ring van de Octavia is de Felicia, een
tweepersoons cabriolet met een 1100
cc-motor met twee carburateurs, die
54 pk levert.
Bij de Italiaanse constructeurs nog
twee nieuwtjes: Abarth heeft mt een
500 cc Fiat-motor dertig pk's^meer
gehaald en brengt dit motortje in een
normale carrosserie, waarvan het ge
heel een topsnelheid van 125 km kan
halen. In een Gr an Turismo-carros-
serie bereikt het geheel 155 km.
Alfa Romeo zal in April de eerste
Giulietta S(print) S(pinta) gaan af
leveren met een vijf-versnellingsbak
met een nieuw systeem voor de serve
synchronisatie, een systeem, dat Por
sche reeds gebruikte.
Op
de STICHTING „GROOT-SCHUYLENBURG" te
APELDOORN
<Chr. Inrichting voor geesteszwakke kinderen)
kunnen binnenkort worden geplaatst
die zich willen geven aan de verpleging en opvoeding van
geesteszwakken (voornamelijk kinderen). Leeftijd: 17 jaar en
ouder. Alleen meisjes van chr. huize komen in aanmerking.
MULO-diploma niet vereist. Opleiding voor het diploma Zwak-
zinnigenverpleging (tevens gedeeltelijke opleiding voor Diplo
ma Ziekenverpleging B). Mogelijkheid tot voortgezette studie
voor Diploma Kinderbescherming A en B.
Salaris en vakantie volgens Rijksregeling. Reisgeldvergoe
ding naar huis (boven 2,50) 2 x per maand. Dienstkleding
gedeeltelijk kosteloos.
De inrichting is op een bosrijk terrein gelegen. Een goede
en gezellige huisvesting wordt geboden.
Sollicitaties onder opgave van referentie-adressen te richten
aan de Geneesheer-Directeur der Stichting, Zutphensestraat
lOfi, Apeldoorn.
Omschrijving
Horizontaal: 1. geslepen; 5. gebied;
goed ontwikkelde gebied kan de heli- 9 spijtie; 11. soort weefsel; 13. antilo-
kopter niet concurreren. In het over- j -
ontwikkelde gebied echter heeft de i
helikopter weer allerlei mogelijk-
heden. In Noord-West Europa" hij
wijst naar een van de landkaarten aan
de muur „raken de wegen overvol.
De snelheid en het comfort van het
autoverkeer op de drukke routes
neemt snel af. Hier in onze streken
zal de helikopter nog wel zijn te vin
den. De Sabena heeft d'at al begrepen.
In New York ging het trouwens net zo.
Direct rendabel is zo'n helikopter-
net niet. Er is een aanlooptijd nodig,
die had de K.L.M. ook nodig. Hoe
men de zaak echter moet opbouwen
pensoort; 14. ik; 16. vreemde munt; 17.
heilige stier der Egyptenaren (Ptah);
19. rustplaats; 20. driemaal; 22. kern;
24. toonsoort; 26. wolvlok; 28. stand; 30.
gewis; 32. kemellichaam; 33. achter;
34. do; 35. hemellichaam; 36. huid; 37.
lichaamsdeel; 38. onmeetbaar getal; 39.
vogel; 42. nan, vrouw en kind; 45.
vlug; 47. thans; 48. vogelverblijf50.
zelfkant; 51. plakmiddel; 53. oude leng
temaat; 54. boeket; 57. voldoende; 59.
afkorting; 60. zuiver; 61. landbouwwerk
tuig; 62. plakken; 64. afsluitende troe-
penlijn; 67. uitroep; 68. vod; 69. voor
zetsel; 71. gesloten; 72. loofboom; 74.
oude grondsoort; 76. notie; 78. oneer
biedige scherts; 80. d.i.; 81. voegwoord;
82. vaas, kruik; 83. bedrog; 84. boks-
term; 85. heden: 86. gewoonterecht; 89.
grassteppe (Z. Am.); 92/ denkbeeldige
aardas; 94. tennisterm; 95. vordering;.
97. garnizoensplaats; 98. orgaan; 100
koekje; 101. maat, voorbeeld; 103. na
kroost; 105. korte trekkende beweging:
107. voorzetsel; 108. verzegeling; 111
rein; 113. geliefde van Zeus; 114. graan
soort.
Verticaal: 1. bedrag; 2. zin, trek; 3.
bezitt. vnw.4. alg: 5. fijn steengruis;
6. voorzetsel; 7. akelig; 8. ratelpopulier;
9. vertoog; 10. afkorting; 11. lidwoord;
12. gelaatsklier; 13. iets voltooid; 15.
open maken; 16. vast; 18. lenig, buig
zaam; 19. meubel; 21'. cel; 23. eerste
persoon; 25. bezitt. vnw.; 27. jong,
vroeg; 29. zoel; 30. spoor, kielwater:
31. kippenloop; 32. vogel; 40. deel van
een etmaal; 41. loofboom; 43. heil toe
brengen; 44. geldig bewijs; 46. zelfkant;
48. benaming; 49. weermacht; 51. ge
noegen; 52. afgemat; 55. roofvogel; 56.
snelle loop; 57. staat op het dak; 58. ik;
62 blijk van genegenheid; 63. lor; 65
kledingstuk; 66. waardeloos goed; 67.
beschermen; 69. rekenkundige .term; 70.
snorder; 73. welluidend; 74. rijgsnoer;
75. sportterm; 76. stier; 77. pausen-
naam; 78. zeepwater; 79. bloem; 87. ko
raaleiland; 88. onmeetbaar getal; 90.
tegen; 91. noot; 93. voorteken; 95.
Australische struis; 96. pikante vloei
stof voor gerechten; 98. kleurstof; 99.
lichte bedwelming; 102. register; 104.
afkorting; 106. Amerika; 108. dik. log.
110. kindergroet- 112. reeks.
Oplossing
Horizontaal: 1. toast; 5. velg; 9.
triomf; 14. keet; 16. loep; 17. eer; 18.
opener; 20. som; 21. Selene; 23. pol;
24. rob; 26. galop; 28. rek; 29. Eris;
31. mud; 33. kap; 34. heus; 35. gom;
37. lab: 39. mens; 41. bul; 42. des; 44.
wijn; 46. hemel; 48. benemen; 50. dra;
52. ader; 53. belenen; 54. aria; 55. vet;
56. benijden; 57. klant; 58. lof; 59. keg;
60. lob; 61. bluf; 64. nar: 66. rum; 69.
voos, 70. 0072. lui; 74. muze; 76. lek;
77. wonen; 79. Leo; 81. ier; 82. el
kaar; 84. nop; 86. toeter; 88. era; 89.
zode; 90. sire; 91. gênant; 92. teef; 93.
tane
Verticaal: 1. tropen; 2. akelig; 3. sen;
4. teer; 6. els; 7. loog; 8. gemak; 10.
reep; 11. iel; 12. oreren; 13. feeks; 15.
trom; 19. por; 21. sop: 22. neus; 25.
bul; 27. laf; 30. sober; 32. dadelijk; 34.
hen; ?6. mul; 38. beneden; 39. mijn; 40.
zede; 43. Senegal; 44. wen; 45. maat;
46. have; 47. met; 48. ben; 49. men;
50. dra; 51. rins; 53. bef; 54. album; 56.
bof; 57. kor; 58. lus; 61. boel; 62. lok
ken; 63 Don; 65. rul; 67. muiten; 68.
perron; 69. vleug; 70. oor; 71. genot;
73. iets; 75 zee; 77. waan; 78. node;
80. ooit; 83. ara; 85. pee; 87. era.
Officiële Publikatie
Openbare bekendmaking
gemeente Goes
Burgemeester en Wethou
ders van bovenvermelde
gemeente brengen ter open
bare kennis, dat bij hun be
sluit van 20 maart 1959, no.
897 krachtens het bepaalde
in artikel .92 3e lid der Al
gemene Politieverordening
is vastgesteld, dat geduren
de de periode 20 maart t/rii
15 mei 1959, met uitzonde
ring van des avonds na
18.00 uur, elke eigenaar van
één of meer duiven is ver
plicht deze op te hokken en
opgehokt te houden.
Goes, 20 maart 1959
Adverteert regelmatig
In het ACADEMISCH Ziekenhuis te LEIDEN kunnen
worden geplaatat
ter opleiding voor het dipl. ziekenhuisverpleging A.
Hel salaris van een eerste jaars leerling-verpleeg
ster bedraagt 93,95; vrije kost, inwoning en
bewassing. Tweemaal per maand worden de reis
kosten naar huis vergoed. Minimum leeftijd 13 jr.
M.U.L.O.-diploma of daarmee gelijkstaand onder
wijs is gewenst. Aanvang vooropleiding: 1 mei '59.
Uitvoerige Inlichtingen worden gaarne verstrekt op
de spreekuren van de Adj.-Directrice op dinsdag- en.
vrijdagmorgen om 10.30 uur v.m. Geïllustr. prospectus
wordt op aanvraag toegezonden.
Schriftelijke sollicitatie te richten aan de Adjunct-
Directrice.
U fcunt tactiel natuurhfk
op Uw nek nemen en hem
huts aan huis te koop gaan
aan bieden. Misschien hebt U
geluk en bent U hem in 10
minuten kwijt. Maar U kunt
er ook 6 weken mee lopen...
wees toch verstandiger. Een
"Kabouter" doet het veel practfecher en vlugger en de prijs is ne
ZEEVAART
Nw#
Waterweg binnengekomen 20 maart:
lirenes Noor Hamburg Merweha-ven. CSW
stg Voigt en Co; Konigsberg Dts Londen
Dordrecht stg Mauritz; Vijgendam Nd Lon
den V-'aarduigen Idg KNOK; Berkersheim
Dis, Kassa Waalhaven Fs erts Montaan
Tortuga Zw B' Aires Merwehaveo OSW
fruit NRK: Kvonoland Zvr Gothenburg
Maashaven ÏHB tlz CornetderEemshom
Xed Roskov Maassluis bloemkool Grjino;
Tyri fjord Noor Hamburg Lekhaven THB
stg P A van Es; .Tan Kreumer Ned Lon
den Rijnhaven eersteling «g Jam©3 Smith;
Theodore Laurent Frans Isa Boucsau Waal
haven SHV Erh en Dekkers: Ingrid Wei
de Dts Malaga Waalhaven 30 tarwe De-
ka; Jade Eng Thames Waalhaven RKC
lclg Rokoeenr; Wexford Ned Bristol Boom
pjes Ids Solmeer; Marcelle Ned Rouaan
Vlaardingen XM ledg -Fin-ness
Nwe Waterweg vertrokken 20 maart:
Nicola Dts Hamburg; Hans Hermann
Hamburg: Agais D:s Stettin; Kon
Ned HvH Harwïoh; Holwierde- Ned Aber
deen; Rimberg Dte MundheLm; Gerard
Ned Vldgn Noordzee: Quarteman Bng
BillinghamDollard Xed .Portsmouth: Teal
Eng Amsterdam; Mallard Eng Londen
DordrechtCorona Xed Gent.
SCHEEPSBPWÉG1NGIN
Aalsdyk 19 te Port Said
Aldabi 2! te .Antwerpen
Averdyk 22 te Rotterdam venv
Alblasserdyk 19 500 m OZO Bermuda*
Aludra 19 Karachi 'nr Port Said
Alnidyk 19 360 m ZZW Bermudas
Astrid Naess 19 90 m Z Caicos Eil
Argonaut pass 20 Tbiza nr Genua
Algol 20 290 ui XtO St Paul's RocOc
Amstelmeer 20 370 m Z Dutch Harbourg*
Abida 19 60 m XO Sombrero
Acila 19 1100 m WZW Madeira
Agamemnon 19 Hamburg nr Antwerpen
AUorh 19 125 m OZO Salvador
Ameland 19 50 m NO Curacao
Arendsdyk 19 90 m OZO Key west
Almkerk 19 vn Newcastle nr Brisbane
Alphaeca 20 te Trinidad
Alwaki 20 re Bremen
Annenkerk 20 Hamburg nr An:werpen
Arendskerk '.9 Bremen nr /Antwerpen
Amsteüaan 21 verw te Amsterdam
Andyk 20 4*0 m ZZO Cape Race
Arendskerlc 20 20 m NW IJmuiden
Avkeldyk 20 aank Halifax
Aagtekerk 20 23 m OZO Mogadiscio
Argoa 30 vn Cartagena nr Ceuta
Airnidiske 20 80 m WtZ Bermuda
Amerskerk 20 30 in X Dakar
Blitar 20 vn Belawan nr Colombo
Bonita 19 Puerto Barrio* nr Xew Orleans
Ba am 20 20 m O Beachy Head
Ba wean 20 rn Djibouti nr Djeddah
Bitliton 21 verw te Bulan
Biitsum 20 vn Chinwangtao nr Singapore
Cakes Nederland T 20 420 ra O Str Ber
nardino
Calamares 19 630 rn XXO Puertorico
Castor 19 30 m NO Bermuda
t'altex The Hague 19 Beira nr Bahraein
Carrillo 19 Ralboa nr 'Charleston
Concepdon 19 5 m NO Cabo Santa Mar-
G.-ande
Caltex Delft 20 195 m W Gardo
Cakes Eindhoven 20 pass Ras Fartak nr
Ras Tanura
Caitex Rotterdam 20 315 'm WXW Sidon
Ca?amanee 20 140 ni WZW Lissabon
Caitex Lmhem 20 34 m XO Bone
Dongedvk 19 re Vancouver
Dordrecht 19 15 ra X Parapiaiibo
Duivendyk '20 420 m W Kp Finite.-: e
Kernland 19 220 m W;N Kp Blanco
Eenhoorn 20 20 m W vn Lissabon
Elizabeih B 20 S70 m OZO Vokkaidiï
Esso Xederiand 20 rn Fawle? nr Pt
Friesland 20 vn Setubal Holland
Gaasrerkerk 20 Bremen nr Amsterdam
Giessenkerk 20 verw Aden
Haarlem 19 aank An'werpen
Hilversum 19 SO m W Fmisterre
Hoogkerk 20 Suez nr Djibouti
Hera 20 320 m WZW Ouessant
Jason 'P Barranquiila nr Kingston
Joseph Frering 20 50 m Z Las Palinaa
Kalinga T 20 90 m WiZ Str Ormoes'/
Kalydon 19 370 ra NNW Kp San Lucas
Koraria T 20 Curasao verw
Karachi 19 Suez nr Dijbouti
Karakorum 19 W m NO Bone
Koningswaard 19 Lor Mmues nr Abadan
Kopionella 19 800 m Wvn Conakry
Korenia 19 rn Curacao nr Maracaibo
Karimun -20 vn Singapore nr Manila
lvisimilar 19 rn Manokwari ar
Koriosono 19 aank Abadan
Krebsia T 20 10 m ZZW Takoradi
Kylii T 20 thï Holyhead
aaafc Aden
Luttorkerk 20 t« Londen
Lekhaven 20 pa*e Dungensss nr R'dam
Leuvekerk 20 1000 m O vn Aden
Loosdrecht 28 te Port Said verw
Laagkerk 20 m Aden nr Karachi
Leiderkerk 20 liggende te Dubal
Lekkerkerk 20 Suez kanaal ar Bahrein
Leopoldskerk 30 60 m N Alexandre
Leersum 20 dw Djeddah nr India
Maashaven 19 260 m WNW Dakar
Meerdredu 19 820 m W Fayal
Missïssippilloyd 19 New York nr Philadel
phia
Maureen T 20 Ie Londen
Medou 19 220 m XNO Sombrero
Muiderkerk 2ü te Hamburg
Maasdam 20 nn Nassau nr Havana
Me muon 2D te Trinidad
Jfersey Lloyd 19 Hamburg nr Brem»
-Vlontferland 31 Terw te .Montevideo
Mi tra. T 19 20 m NO Curacao
Maaslloyd 20 vn Singapore nr Port. Swei-
ienham
Mariekerk- 30 pass Perirn Aden
Merekerk 20 75 m OXO' Port Sudan
Moordrecht 20 11.0 m O Ras Fartak
Nieuw Amsterdam 20 te Havana
Van TVaerwi.ick 30 aank Hongkong
Van Cloon 20 dw oostpunt Floras nr S
gap ore
Waterland 30 aank Bremen
Waterman 20 220 m ZZW .Maladiven
Weatertoren T9 420 m XNO Belem
Wieldredlt 19 220 m NNW Sombrero
Wonosari 19 va Halifax nr Alexandrie
Woensdrecht 21 verw Manaus
Waal 20 50 m NW Malta
Wonogivi 19 vn Colombo nr Penang
Zuiderkruis 20 70 m OtN Gibraltar
KUSTVAART
Abel Tasman 19 te Preston
Adara 18 te Hamburg
Arnhem 20 Casauets nr Duinkerken
20 dw Dungenes* nr Pucterslioek
Arnoudspolder 20 dw Villaao nr Lissabon
20 dw Minorca Genua
Atlantis 20 lie de Vierge nr Hul)
Barbara 19 rn Wicklow
Batavier 18 te Liverpool
Borelly 18 vn Nantes
Birmingham 20 m Gooit
Rarendsz 20 te Bordeai
Berend-'X 20 Outergabbard v* Buitenhuizen
Camissesingel 19 vn Le3 Quinneaux nr St
Serran
la sa na 19 Kp Ant-ifer gepass nr Rouaan
Concepeion 19 5 in NO Kp St Martha
Corvbrio 20 5 ra NO Os'.ende
nr Tyne
Noordwijk 2<i 150 m WXW Kp S' Vincent j Carpe Dliim 20 aank IJmuiden
Yajifi- i Q tn nt 'V, Dinoi Hi'Ai'tt 1 on
Said
Nestor 19 ISO m Z Cape Hattera*
Xanusa 20 aa.nk Antwerpen
Xaess Tiger 19 330 rrt Z W Bermuda
Oberon 20 te P:o 'Oabbllo
Ootmarsum 20 verw Savannah
Oranjestad 19 vn Trinidad nr Paramari
bo
Overijse! 20 00 m Z Gardo
Oosikerk 20 pass Str Messina nr P: Said
Orion 20 100 m W Algiers
Philine T 20 130 m X Perira
Peraa 15 5 ra O Musea:
Prins Alexander pass 20 Gibraltar nr Ant-
Prins Johan Willem Fr.iso 19 t» U
Pg Thulin 19 210 m Z Cape Mala
Poseidon 20 te Santiago de Cuba
Prins der Nederlanden 19 270 m NO Bar
bados
Prins Willem vn Oranje 20 Antwerpen ar
Hamburg
Puimerénd 30 red* New Plymouth
Prins Willem Drie 20 14 m ZW Wight
i Prövenierssmgel 20 15 m ZW Texel vs
Papendvecht 20 dw Diingeuess Wismar
Pendrecht 20 pass Gibraltar Casablanca
Peins Willem Vier 20 110 in O
Randfonrein 20 aank Bremen
Rempang 19 Suez nr P: Sudan
Ridderkerk 20 pa-s Elba n- G«
Rotti 20 vn Latakia Beyrouth
Sibajak 20 280 m W Fin Is: erve
Slorevdyk pass 20 Nantucke: n
York
Soestdyk 19 te Boston
Stad Delft Term 33 vn Liverpool nr Golf
vn Mexico
Samarinda 19 vn Balboa nr Los Angel©*
Sarpedon 19 New York nr Curasao
Sta'ensingel 19 125 nr ZO Cape Race
Statendam 20 te Manila
Straat Cook 20 125 m Z Svdnev
S'ad Rotterdam 20 90 in X Dakar
Straat Jöliore 20 Melbourne nr Adelaide
Stad Ams-erdam 20 aank Pepel
Stad Gouda 19 Harburg nr B.rl-imor©
Statue of Liberty 19 aank Philadelphia
Sreenwiik 19 360 m XNO FToye«
Schelpwi.ik 20 530 m ZW Manilla
Schelp wijk 20 530 m XXO Flores
Senegalku«: 20 4ft m ZZW Finisterre
Stad Leiden 20 170 m O vn Syracuse
Straat Van Diemen 20 20 m W vp Malta
S-raat Singapore 20 Melbourne
Sumatra 20 20 m O, Lowestoft
Sahuiga 21 aank Calcutta
Schiedyk 20 82-5 m WZW Und'a End
Siaoe 20 aank Penang
Siliudoeng 23 verw Melbourne
Stad Alk-maar 20 vn Ceuta nr Binden
Stad Arnhem 20 aank Teneriffe
Stad Schiedam 20 50 m W Bergen
Sranvac Bonakat 20 vn *g Geiocg Buatao
Sumatra 20 60 ni NW Texel
Sunstta 20 330 m ZZO Cape Guardaful
Themis 19 470 m WZW Azoreo
Tjiluwah 19 aank Singapore
Tii jalengka 19 Pt Elizabeth nr Kaitloodon
Tweelingen '9 130 m ZW Ouessant
Talisse 20 Suez tir Djeddab
Telamon 20 verw Georgetown
Thelidomus 20 verw Caracasbaa!
Theobaldius 19 aank Curacao
Trajanus 19 460 m ZZO ICp Race
Tahama 20 60 m WtN Malta
39 180 ra O Malta
Delfdyk 20 pass Villano nr Istanbul
Duurt 20 Casquets nr Honfleur
Deo Gratias 20 dw Sheeraess nr. Gibraltar;
Diligentia 20 Dungeness nr Lissabon
Edison 19 vn Esbjerg
Risen burg h 20 90 m X Bu'rlings
Fiducia 2 20 10,m ZO Cromer
Flevo 20 40 in XW Kp Ortega!
Frieda Blokzijl 22 ie R'dam ve: w
Frans van Seumeren 20 20 m X Texel vs
Gefle 2 OVame rs nr Stockholm
Goore 20 Goodwin vs nr Rotterdam
Gerrie S 20 Owers vs nr GaJway
Harold 25 te Rotterdam verw
Heemraadsingel 20 te Antwerpen
Hoogvliet 20 Pentland Firth nr Pies:on
Hondsbosch 30 dw North Foreland nr Brus-
RIJNVAART
LOBITH, gep 20 maan voor 13 uur.
O p v a, a. i t Alvracht 10 de BruinMa
ria 3- Joosteu; Carl Paul 3 Black; Dam-
co S2 Bol; W.T.A.G. 169 Merseburg; E
Karcher 8 Schmidt; R Rarcher 37 Wei
kering; Ajax Dreïde: Vulcaan 64 Corne-
lissen; Weser 6 Sroke; Frans v Kekeren
Wipe Jiskoot: Rival Bordewijk; Pascal
Den Toom: Bourguignon Helff: Ludwigs-
hafen Hass; Mannesmanu 12 Haub; Man-
nesmann 34 Wagner; Urns: Tengelawi Ris-
clien; Wineherman 30 Cblmann; Harpen
80 Goergen; Adriaua Joreus; Stromeijer
10 IrlcH; Johannes Witter; Vulcaan 107
Weijers; Sambre v Deiuzen: Toranüie
Waldorf; ACentio Grinwis; Janne Vegter
Rheinunion 2 Stoop; Cronells Verhulst: Ida
2 Fa big; Leenden r Oeveren; Jacoimi
2 Deen; Passant Smalburg: Lies Acker-
Hardi Sybrands; Orerijxse) 3
Onderneming Grupstra; Spes Raidt;
Oudeiileraïug v d Molen; Tourmalin© de
Bruyn; Hoop op Welvaart Wolters; Patria
Pauwels; Ad Spronk; Jeanne Pierre Fran
ken; Alger Boersma; Soli Deo Gloria
Liet; Nelly Brink: Maasstroom 31 Leure;
Lóutsa v d Vaar'; Vertrouwen Sempel;
Verwisseling Lubbers; Banjak Muller;
Deus Rector Verhagen; Liberia? Ooraens;
Res Xova HoUebrande; Hèan v Bommel;
Pan ia Bekaert; Alexauder Soeteweg: An-
tÖnia Verginia Westerhuis: St 4ntoniiis
Burgens: Ay r Rossum: Corma Verhuist:
Alcedo de Roeck; Wijkdienst II v Vlie*;
Hansa 4 Frekag; Veen'wouden v d Dus-
scn; Alida Heidev: Solvent v Praot; Sa-
Ernst Weber Braecer; Lebe 3 v Loplk;
Haldensleben Gehler;
tn ZW Genua
Flarabotoughhead
Hehvy Deny -20 150
Hoogland 30 dw
Brugge
Irene S 20 Terschei!ing'erb vs nr Dublin
Jan Brons 30 15 m XO Villano
Jüno 20 10 rn O Longstone
Kortonaer 19 m Waterfoid nr Rouaan
Kemphaan 20 20 m X IJmuiden
X Kp St Vincent
X .Lougships
0 m XO Ouessant
Rotterdam verw
20 Terschelliogerb
Barcelona La boatas
Libra R 20 7 n
Lucas Bols 20
La Paloma 31 1
Li.inbaansgracht
I Gdynia
nr New Majorca 20 89 m O Basslough
Marco Polo 20 20 m Z Portland Bill
Marjan 20 4 m XO South Goodwin rs
Marjseal Lopez '9 150 m ZZW Ouessant
.Vlirach X 19 50 m Z St Xazaire
Mirfak X L9 90 m NO'Villano
Marie Christine 20 45 m OZO Flamborough-
h.ead
Marietje Böhmer 20 dw Kp Finisterre nr
Lissabon
Matthew 20 20 m X Land's End
Molensinge! pass 30 Ouessant nr Aarhus
Afonica 19 re Newport
I Mount Everest 20 Sandetti vs nr Vlissingen
Mies 19 :e Dublin
I Maartje 20 Uansweert Brightlingsea
Meidoorusingel 20 40 m NW Texel ra
Meralc-X 20 Texel vs Antwerpen
I Musketier 20 Smithlvnoll vs Rolrerdani
Nassau haven ver m21 vn Gotlienburg nr
Rotterdam
Sydney Nieuwe Haven 20 80 .m NO Ouessan-
I Noorderkroon 20 Sandettie vs' nr R'dam
i Oosterdiep 20 20 m NO Hanstholm
Pxmir 20 rede Le Havre- nr Rouaan
Pegasus 20 25 m X Skerries
Peter Swijnden 20 110 m O Blyth
Prinses Irene 20 Schelde nr Antwerpen
Regina 18 vn Dieppe
Rini 19 nr Tetneuzeu
Roerdomp 19 vn Stockholm
Senor 20 op Schelde nr Brussel
Spes 20 Smith Knoll vs nr Antwerpen
Spoorsingel 20 15 m ZW Beachyhead
Steady 20 10 m Z Texel vs
s-aienlaan 20 te Stavanger
Rtella Pmna 20 5 ra ZW Ouessant
Tha kassa :8 te Preston
Urmajo 20 vn Duinkerken; nr Wieidrecht
Voorwaarrs 2 020 m O Lizard
Vrijbuigh 20 20 m NW St Vincent
Vijgendam 20 30 m W Goeree vs
Virgo 20 30 m NO Wsethlnder
Van Bra kei 20 ft Duinkerk»
'lira verm' 31 m Hamburg nr Antwerpen Veendam 19 te Turiru
Tero 19 te Xecoche* i Westereems 20 Dungeness
Tiba verm 22 m Santos nr Buenos AiresWexford 20 30 m ZO Smi
Tjlpondok ',9 vn Hongkong nr T.i Priok Whitsun 20 35 m ZO SmithVno'A
Van Neck 20 310 m NO Darwin Zeester 20 50 m O Gibraltar
Utrecht 20 pass Gibraï'a) nr. R'dam Zu.s 20 20 m ZW Ouessam
Van Linschoten 19 280 m NNW KaapstadZaan'borg 19 te- Londen
G raugemouth
ill
Damco 216 Kors-anje; Sem 16 de Bondt
R Karcher 34 ('asteier; Prudent'ta de Bak-
ker; Vuloaa® 38 Both; Cark de Lange:
Damco 35 Roelof?Damco 8! v Emmer
loot; Ti vol Michael: Gerda Willy Meiier;
Ciirnor, Stadler; Pieter Meerman; Ems de
Raad; Winchemaon 6 Schmitt; Mannes-
mann 14 Oi'th; Spes Tijssen; Pfalz zu
Caup Krcbbaoh: Vulcaan 110 de Jong; A3-
vfa Blom: Sanota Maria Suykerbuvck;
Vulcaan 161 Garsthagen: Atair Kris;
A-hema Gisler; Breton Ebben; Jannes
Antoine Vegter; Miranda Book;. .Jadi Schu
ring; Ro*a de Konink; Morgenster Visser;
Adriana Dirkje Schot; Flora Hukema; Re.s
Nova Scholten; Tjoba I Wennemers; Een
dracht Faasse: Vios Kremer; Rival Wes-
trik; R Schelde 28 Eikema-Essa I Maas;
Bellinzona Vercoutereu: Emanuel d* Dek
ker; Mari© Jose v d Meersche.; Augusta
d Heiiden Cem 5 Joele: Ro.ian Ruitenberg:
©mma v Kouteren: Albatros Spijk; Ejo
v Ooi jen; Avontuur Boere; Theo Enge
laar; Libel-te Nouwen; Quo Vaid Leinin-
ga: Nadia Coupe; Joanto Derksent Luctor
Riksten; Badus Harrog; Viar Mussche;
Madrano Quist: Kerkwijk Jansen: Wijk
dienst 6 Kaptein: Ruhr ai Peter Weiier;
Clementine Altenhofen; Schauenburg Mi-
chielsen; Tlci-no t Rossum; Weimatland
Grubert; Cisalpina 6 Fritz alle Duit:
land.
Af ra art: Kon Juliana Li jssenMa-
doera de Haas: Fendel 16 Werner; Mar
iene 3 Tukkemans; Rehnus 136 Macheber:
Mascagni Verschuren; Govert Flink Koek
Vertrouwen Wenneks: Ca miers Nef; J
Schtu-mann 38 Albert; Tasmania Koers :-
Frisia Bauwmeister; Valencia t d Ploeg
Rheinstahl Busch; Sry Endlich: Rheintank
12 Winther; Riinster .Toosten: Meijer Jan
sen: M Stinnes 79 La-mprich; Cosmos 1
Zo! Ier; Rhenus 124 Schoeide; Dollard
Lcuwerke: Buvgundia de Raad: Varsereld
Blomert: Columbia .Toore; Aladra Snijders
Simplon KIoovc Nardus DïddenDai
Vertrouwen Kwkntes: Ostsee Bohlmann:
Pr Beatrix Jauseu; Logi Baars; Paula
Kekeren; S' Antonius Looyraeijer; Helena
Ri omens t Tempo Wiss: 'Peearli Vissers:
Itantia Stegers; Fendel 18 Bergnen; Hel
vetia Den Ouden; Petrooelle Cornelia r
R.emsdijk; Holsatic Lentjes: Nally Steen-
huis: Westschiffahrt 331 Zentaw; Jeanne
d'Arc 2 Stcenbeek; Champenois Schuer'
M Stinnes '4 Dumig: Carpentaria Helle
man; West falen Lommer; Australia Meiier
Richard I v Laak; Anna Maria Zsbel;
Clivia Bruinsma; Lippia De Vos; Esso
Neus Reibold; AHemania Maasseu: Tolen
Oudborg; Esso Mainz Kohlhaas; Xeldi'-pr
Schuilenburg; Ingrid Gerda Nagel; Ca-
ladonia Franchimont alle Rotterdam.
SCHELDEVAART
nenne Blaauw: Purfina 39 Weuaiger; Koop
vaart 23 van Blerik; Butania 3 v.d. Burght;
Propania Znartbo'; Turquoise HuyzenCa-
na van Twigt; Libia de Vvoedt; Gerardui
van Zwol'; Citerüa 20 de Roeck; Ha ja La
meyer. alle Rotterdam: Esso Nederland 68
Weimechi; Alamak de Radder; Purfina 27
Deen, alle Amsterdam; ('atharina Maria r.
d. Sluis; Plet van Wageningn; Rehoboth
\rsser; Rival Kornet; Louis van Suylekom;
WiUem Adri Versluis; Elodie Gort; Rea Ren-
sen; Onderneming 2 de Korre, alle Keja-
driel; Dordrecht 7 Mik; Capie Diem Ag;-
noudse; Maria Buylcs; Froosac Sauermann;
Degas Visser; Morea Haze, alle Dordrecht;
Nieuvfe Zorg Byvank Zwijndrècht; NeeUje
Ghyssels Delft; Neska 2 v.d. Graag Arnhem
Citerna 51 Schlatz Geertruidenbeig; Vr'.eze-
veenVeikaik Zwolle: Onderneming VêrslUi*
.Aayen; Dordvechl b Smits Bres kens; Nical
Dvkenia Wemeidinge; Flamtngo Van Ertvel-
de Srtaatsbui'g; Anjo van Wyk;' Christin©
Versyp; Custos van Cauwenberghr Anna
Hein rich Steegman; .Monte Ro?a Cichy: We
ser 19 Paepe: Suzy Vermeulen; Jövg Kainz:
Adier Mohlberg; Marcel Winder; Lek van
Oosten: Porzana Van Pu'te. alle Dpirsch-
land; Sr Alban Wilbei:; König.-ee Scliünk;
Exp-ess 40 Mol; Vsselstein Versluis: Riche-
bourg August; Looarno Dekker; Bout-del.©
Millemar; Expi'ess 5 Hórle. alle Baael;
Sarin's Schacher; Mai'iette Gasten; Esso 2
Oi.vn; Zermatt Futterer; Era de Decker:
Jenny Klop; Topper Karelse; Johannes
Kruishof; Janita v.d. Graag; Xanja Buter:
Goede Hoop de Waard; Express 22 Harasch:
Torpedo de Braber; Willy deu Bveeien; Te
legraaf 20 Riemen?; Atalan-a GiTPink: Mar-
kwart d© Jong; rmernationaal Vevberglir:
Sonvico Hoek. Okapi Schot; Piz Sol Steng©::
Hogendorp de Swart; Emma van Hoboken
Deui-!o; F legate Fasquelle; Eleonora Htby;
Spakenbm-g Hoenderop; Piz La Margnx.
Kleffer: Yvonne van Gennep; Purfina 28
Weyt; Paula var Cauwenbevgli; Hendrik*
v.d. Adel; Hoop Ruitenberg; Revenu S.our-
jesdyk: Xavico de Jong; Albatros de Waal;
Milo van Berchem: Seolto Laroy; Rlo Rui
tenberg; Libel Reyniers; Prosper van Boe
kelen; Stad Heys: Van Wyk; Butania 1
Pol; Moldau van Vossen: Jade Verraey; E's-
perance Homberg; Festia de Jong; Coma-
hoe VleeminckPeruvia Wolf; Twente Ysel
Hoeren; Wilfi-a Xeyenliof; Aletta de Try:
Mary Walhoui; Ola ja Klomp; Dankbaarheid
van Gen'Lucia Stoop; Horst en Jussen 4
v.d. Kloostes; Spes Tichelaar; Ana* Hooge-
.Amsfel 15 Gr oen woud; Anna Hart
man; Aneja Vermey; Amstel 4 Sys; Oeijtj©
Vries: Jordaens Saarloos; Stad .Amste:-
8 Schouwenaar; Koopvaart 36 Hol; Ge-
Geffens; Amelie Straatman, alle Beftit.
SLEEPBEDRIJF
8n©s »r Arabisch*
Cycloop 19 195 i
golf
Hector !9 .85 ra Z'W Ouessant las
enkele dagen de Nestor 2)
Nestor 2 19 85 m Z:W Ouessant
Noordholland 19 90 m Z Monrovia
Noordzee 19 te Las Palmas
Titan 19 S0 ra XtW Musea-
Zeeland 19 115 m Z Kp Pahnas
WATERSTANDEN
Rheinfelden 218 cm (—5). Straats
burg 238 (—8). Maxau 424 (—9),
Plochingen 135 i—31, Mannheim 270
f—11). Steinbach 148 8). Mainz
275 (—9), Biilgen 193 4i. Caub
207 (—3), Trier 185 (—3). Koblenz
221 (—5). Bonn 198 (—7). Keulen
197 I61. Düsseldorf 312 (—4),
Ruhrort 391 —8). Wezel 382 (—8).
Emmerik 313 (—111, Lobith 100«
—101, Nijmegen 788 (—71, Arnhem
115 7), Eefde 357 (4-4), Deventer
250 (—7). Montsen 5540 (—5), Visé
4978 (—17). Borgharen 3905 (—48).
Belfeld 1110 (-17). Grave (beneden
de sluis) 481 (+1).
Minst gepeilde waterdiepten: Tus
sen Heveadorp—A'dam/Rijnkanaal
Haiuweert. gep. 20 maart voor 4 uur
Isala 1 Bokslag; Allegro de Ronde; Chl-
nop SchLff: Telegraaf 5 Staal; Telegraaf
17 Snoek. Neeriandia Groenhof; Grunr. Wo"-
lmistPie^eTneUa Maria
Vonk; Taling
Wdrrher;
17
250, A'dam/RijnkanaalLekkanaal
240, IJsselkop—Doesburg 255.
De scheepvaart op de Waal, boven
Nijmegen, is in de komende nacht
van 19—7 uur gestremd.
Hoogwater: Delfzijl ai-3 8.54 *1.19; M-3
10. ,0 22.22. 23-3 11.08 28.15; 24-3 11.53. Dor
drecht 21-3 2.37 15.04; 22-3 3.43 16.04; 23-3
4.35 .6.33; 24-3 5.19 17.36. Gorinchem 2.-3
3.4 16.0S; 22-3 4.(7 17.08; 23-3 5.89 17.57;
de 55achter: Donan 24-3 6.23 1S.40. Rotterdam 2!-3 '.59 14 42;
Vleugel; Wengevnaip22-3 2.37 15.38; 23-3 3.4 16.28: 24-3 4 2#
ïanu .7.06 Vlissingen 21-8 11.41; 22-8 0.64 :2.3ai
r. s-]2S-3 0.50 13.19; 24-3 1.27 13.56.
ttapana v.»n üos:eu: Maone
Verwisseling. Muthei: