B.A.M. Schreiner: de zijn te kort dagen Scimitar en Fulgur, toekomst- wagen van de Simca KRIS 36™ DIRECTEUR VAN LUCHTTAXIBEDRIJF Kruiswoordraadsel door Zeeland LEERLING-VERPLEEGSTERS LEERLING-VERPLEEGSTERS Wij zagen voor u in Genève: SCHEEPV4 4RTBERICHTEN Brooks Stevens in opdracht geslaagd GEMEENTE NIET STAAT GOED ZIET DAT ZO Vijf woonhuizen te Yerseke verkocht LONEND Modern ENKELE moderne kachel (z.g.a.n.) Zaterdag 21 maart 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. <5 nmitiuiiHrnMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiMNiHiiHHiiMiiiiiHiiiiiiiiiiiHiimHM'iiiiiiiiiitMiiiitiiiiiiinni'iimi I Deze zomer nog zullen de eerste Vertol-44 1 I helikopters van Aero-contractors n.v. deel E 1 gaan nemen aan het Nederlandse luchtvel- keer. De concessie is verleend en de plannen f naderen hun uitvoering. Hoe de dienstrege- I ling er ten slotte zal uitzien, is nog een open vraag. Het is echter bijna zeker, dat er ook een lijn Rotterdam-Schiphol (20 minuten f vliegen) op zal voorkomen. Een man is op het ogenblik aan het over- I leggen met overheidsinstellingen en particu- liere bedrijven en instellingen voor deze en andere lijnen. Die man is de heer Schreiner, 1 algemeen directeur van Aero-contractors. iiHmiiimmiitiimfniiiiiiiiiumiiiniimiiimMiiiiiiiiiiiimiiiiiiHiiiiiiifiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiMiiiiiiuiiiiiiiiiimiiiftiitiiMHiiiitiiiiHin Van onze Haagse redactie DEN HAAG Bernardus A. M. Schreiner (43), in het vaderlandse luchtvaartwereldje beter bekend als „Bolle Bob", kreeg het idee van een helikopter- net een jaar of wat geleden. Er verscheen in die tijd juist een rapport van de „helikopter-commissie", dat plannenmakers op dit gebied niet veel kans gaf, maar de heer Schreiner is gezegend met een voortvarend optimisme hij zette dus door. Nu werkt hij in de bovenkamer van zijn huis aan een stille Haagse straat als een paard om al zijn plannen nog op tijd af te krijgen. Van de drie telefoons op zijn bureau is er wel bijna altijd één in gesprek. De Scimitardie slechts gebouwd werd om te bekijken. Hel ontwerp van de Amerikaan Brooks Stevensin opdracht van een aluminium-fabriek zal nooit in het verkeer verschijnen. kan geen mens vertellen en het staat ook niet in een boekje." „Kijk", zei hij, toen hij tussen de gesprekken door even in een rood- leren fauteuil uitrustte, ,,als je van de h.b.s. afkomt kun je niets. In de jaren dertig vond er van (mijn hele klas precies één van de 25 een baantje. De rest liep werkloos rond. Ik ook. Ik wilde vliegen, maar er was voor mij geen plaats op Soesterberg. Toen de oorlog dreigde werd de overheid echter guller met vliegeropleidingen. Ik kreeg mijn kans en werd reserve officier-vlieger maar aan de oorlog kwam ik niet te pas. Na "45 kende ik nog geen vak. Ik wist alleen wat van vliegtuigen. Ik liet een paar brief hoof dj es drukken dat kost je - hoogstens een paar tientjes en staat goed en kreeg na veel reizen en trekken drie agent schappen van Engelse vliegtuigfabrie ken. Zo maar, op mijn blote gezicht kreeg ik 11a veel praten een bankkre diet van drieduizend gulden en het handelsbedrijf raakte op gang". Rob Schreiner wilde echter meer vliegen, met eigen kisten als het even kon. Hij zag in die tijd vele particu-1 liere bedrijfjes komen en gaan en had nauwelijks een inspirerend voorbeeld. ,,In 1950 zette ik een luchtfotobedrijf op. Een pipercub, een geleende leica, een fotograaf en ik zelf als vlieger, i Met stafkaarten bij ons fotografeerden l der Téiding van mevrouw L. A. Dijck- we iedere boerderij die we tegen meester-de Braauw werd gehouden, om kwamen en later probeerden we d'e de herdenking van het 10-jarig bestaan foto's aan de boeren te verkopen, per Van het Koningin Wilhelminafonds en de ledenwerfactie in verband daarmee in te leiden, trok een verheugende belangstel ling. De film „Er is een tijd van ko men.bracht een duidelijk beeld van I de kankerbestrijding en dr. Ezerman gaf zodat deze Een dienst RotterdamSchiphol zal niet zo moeilijk zijn. Zakenlieden hebben er belangstelling voor. De vlucht duurt ongeveer twintig minu ten. De hinder van het weer is gering en de Vertols hebben bij het landen en stijgen geen last van het vliegtuig- verkeer, dat veel hoger zit. Met twee helikopters kun je al heel wat doen. Of Den Haag ook in het net zal komen? Ik voel er alles voor, maar de gemeente tót nu toe niet." De directeur van Aero-contractors n.v. begint op dat moment aan een lang gesprek met Parijs. Zijn dagen zijn eigenlijk te kort. Eelco Schuller ligt bovendien in het ziekenhuis en de derde directeur, mr. H. van Zanten, een ex-werkstudent die in zijn bijver dienste, de vliegerij, bleef hangen zit ver weg in Perzië. Aero-contractors wordt al een beetje een wereldbedrijf. B. A. M. 'Schreiner bewijst dat er in dit land nog wel iets kan worden opgebouwd. Zierikzee Vrouwenbond ZIERIKZEE. De afdeling van de N.C.V.B. kwam bijeen onder voorzitter schap van mevr. A. v. Vloten-v. Rijs wijk. Mevr. Veldman-Key, uit Colijns- plaat, sprak over ,,De problemen van de ouder wordende vrouw". Mevr. Van Vloten deelde mede, dat op 15 april a.s. zal spreken mej. v. Ha- zelen, uit Middelburg, officier van de rijkspolitie. Twee nieuwe leden traden tot de afdeling toe. Veel interesse voor kankerbestrijding IERIKZEE Z De samenkomst, die on- fiets de polders in uren ver. Tenslotte werkten wij met zes pi- Westkapelle „De Zangvogeltjes" WESTKAPELLE. Het is al we"- 5 jaar geleden, dat van de christelijke gemengde zangvereniging werd opge richt het kinderkoor ,,De Zangvogeltjes". Dit feit zal zaterdag in een jubileum- uitvoering worden herdacht. Het kin derkoor staat onder leiding van de heer J. Hekhuis, de stuwende kracht is mej. Jo Theune, die tijd nog moeite spaart, om haar kinderen van hét kinderkoor bij alles te helpen. Zij maakt met hulp van enkele meisjes, jaarlijks de tien tallen costuums, die nodig zijn voor de opvoering van sprookjes en operettes. Zaterdag zal naast de liedjes, opge voerd worden het sprookje „De Won derbloem". Onder leiding van mevr. E. Kaste leinHeystek kwam de NCVB, afd. pers élke dag van de Week - in de ^^^ri^'o^t^fel^vfucTrzar'a'f': Geersdijk bijeen. De heer W. Bouwmees- ter uit Utrecht sprak over de Morgen- werpen. zomer. Op zondag hoefden we het niet te proberen, want de animo voor foto's die op zondag werden gemaakt, was zeer klein. Een boer ziet dat zo de luiken zijn dicht of zoiets. De zondagen gebruikten we voor reclame vluchten. Ik kwam in contact met Eelco Schuller, die toen nog sportvlieger was met een hoofd vol plannen. Hij werd technisch direc-!ult Kruimngen heeft m opdracht van de YERSEKE Notaris J. J. van Dijke tear.' Het luchtfotobedrijf liep echter af. Alle boerderijen waren gefotografeerd en de eerste helikopters kwamen op de markt. Dat werd een stevige basis van het bedrijf. Eerst Hillers voor de reclame en voor landbouwdoeleinden en toen met andere helikopters in het buitenland: in Perzië en Libye voor oliemaatschappijen en straks met de Nieuw-Guinea-expeditie mee naar het Sterrengebergte. Het ideaal van een binnenlands hefschroefnet kwam dich terbij. „In de jungle bewees de helikopter lonend te zijn. In de halve jungle was het rendement niet zo groot. Men kan daar ook met een auto reizen. In het erven Stobbelaar vijf woonhuizen ver kocht. Daarbij werden de volgende in schrijf- en koopprijzen genoteerd: Van Tienhovenstraat 2, inschrijver P. Filius voor f 5.252.koper P. Minnaard voor f 5.300,—; nr. 4 inschr. P. Filius, voor f 5.155,koper H. Stobbelaar voor f 5.200,nr. 6 inschr. J. de Leeuw voor f 5.155,koper W. Stobbelaar voor f 5.200,Van Randwijckstraat 16 in schrijver P. Filius voor f 2.660,koper P. de Koster voor f 2.700,nr. 38 in schrijver P Hollestelle voor f 8.560, koper Jac. Adriaanse voor f 9.000, land-zending. Tevens werden lichtbeelden vertoond. Mejuffrouw J. C. Castelein. afkomstig i uit Veere, slaagde te Haarlem voor de acte n XII, lerares aan de nijverheids school met volledige bevoegdheid. O De rondgang voor het Oranjefeest heeft m KAPELLE f 363,57 opgebracht. Voor de tweede maal heeft de muziek vereniging „Excelsior" een uitvoering ge geven in het verenigingsgebouw te 's-H. ARENDSKERKE, waaraan de toneelver eniging" O.V.U. (Onze Vrije Uurtjes) me dewerking verleende. De zes dames en heren die in Biege- kerke deel namen aan het examen voor het diploma EHBO, dat werd afgenomen door dokter Van Felderen. zijn allen ge slaagd. 9 Aan de hand van lichtbeelden sprak de heer Bouwmeester over „De Morgen landzending", op de bijeenkomst van de NCVB te Kamperland. Van een onzer verslaggevers GENÈVE. Als wij het geheel van de tentoonstelling van Genève nog eens overzien, dan komen er nog twee verschijningen in aanmer king om nog even nader te bekij ken: de Scimitar en de Fulgur, die een experimentele wagen is van Simca. De Scimitar staat geheel in overeenstemming met hetgeen het bedoelt te zijn in de hal van de carrosseriebouwers. Feitelijk is de Scimitar in wezen niet iets nieuws. Het is feitelijk de logische voortzet ting van de bizarre Gaylord, waar mee drie jaar geleden de Ameri kaanse ontwerper Brooks Stevens op de Parijse autosalon in Europa de buteerde. Van een van de Amerikaanse alumi- niumfabrieken heeft Brooks Stevens nl. opdracht gekregen om een carrosserie te ontwerpen, waarin ongeveer 50 pro cent aluminium en ongeveer 50 procent staal verwerkt was, maar zódanigtdat de aluminium-delen zowei constructief als functioneel een belangrijke en ver antwoorde rol zouden spelen. Uit het ontwerp waarin Brooks Stevens voortborduurde op zijn Gaylord ont stond in de carrosseriefabriek van Heut- ter (Stuttgart), die o.m. de carrosse rieën voor de Porsche-fabriek bouwt, de Scimitar, die op zijn minst gezegd een opmerkelijke wagen is. Als onderstel werd gebruikt het chassis van een Chrys ler New Yorker, waardoor het geheel iets kolossaals geworden is. Het enige, wat men de ontwerpei- moet nageven, is, dat hij uitstekend in zijn opdracht geslaagd is. Zowel con structief. als in de tekening en profil van de wagen speelt het aluminium in derdaad een rol van betekenis en ge zien het produkt ook op verantwoor de wijze. In de Scimitar zijn alle moderne snufjes verwerkt van de moderne Ame rikaanse auto-industrie, zoals een dak. dat niet alleen gedeeltelijk inschuifbaar is, maar dat tevens als geheel in een koffer kan worden opgeborgen. Zoals bij enkele produkten van Ford. Over prestaties behoeven wè in dezen niet te spreken, daar het niet in de bedoeling ligt, dat deze wagen ook op de weg zal verschijnen. De Fulgur, waarmee Simca als eer ste Europese fabriek m de experimen tele sectie van de automobielwereld de buteert, is uiteraard een bizar wagen tje, zoals dit met alle experimentele wagens het geval is. Dit heeft de Fran se fabriek nog eens nadrukkelijk willen aanstippen door de binnenbekleding zacht-rose te houden, waardoor het wagentje, met het glazen dak, het uiter lijk heeft van feeëriek speelgoed. De wagen wordt gevoed door zes bat terijen, die achterin gelegen zijn en die haar een actieradius geven van 5000 km. Op secondaire wegen krijgt de be stuurder alle inlichtingen over de weg. tegenliggers en andere obstakels via een radar-installatie. Hij geeft aan de hand daarvan zijn instructies aan een electronische centrale, die vervolgens de snelheid en de besturing van de wa gen regelt. Een wagen dus, waarmee te praten valt Op de grote autostrada's komt een, gen wordt feller en reikt verder naar- eontroletoren in functie en de besturing wordt daardoor geheel automatisch. De automatische piloot werkt door middel van een electro-magneet. Een eigenlijke motor bezit de wagen niet, omdat alle vier de wielen worden aangedreven door een electro-motor. De voorwielen zijn bestuurbaar tot een snelheid van 150 km. Daarna treden gyroscopen in werking en de wagen wordt dan bestuurd door twee grote vinnen, die zich achterop de wagen be vinden, zoals een vliegtuig. Zodra deae vinnen de besturing overnemen, gaan er in de vleugeltoppen afwisselend een rood en een groen lichtje branden. Op nieuw zoals in een vliegtuig. De Fulgur heeft een electro-magneti- sche vering, waarbij een servo-regelaar deze vering automatisch aanpast op elk soort weg. De verlichting van de wa- mate de wagen sneller gaat. De koepel filtreert de zonnestralen, weerkaatst niet en gaat open als de cockpit van een jachtvliegtuig. De cabine is volko men geluiddicht en wordt automatisch op temperatuur gehouden. De stoelen in de cabine zijn gemaakt van een mate riaal, dat zich automatisch naar de vor men van de passagier zet en omsluit. De wagen heeft intussen al gereden. Tot besluit nog enkele interessante nieuwtjes van deze autosalon van Ge nève: Panhard is verschenen met een nieuwe versie van zijn 850 cc-mo- tor, die tot 50 pk is verhoogd en die nu een snelheid kan bereiken van 145 km. per uur. Dit type mo tor heeft men de naam van Tigre gegeven. De kleine Engelse sportwagen Berkeley is van haar tweetakt-mo- tor van 330 en 490 cc. afgestapt en. wordt in het vervolg uitgerust met een 4 taks Royal Enfield-motor van 692 cc, die volgens de verschillende typen óf 41 pk bij 5500 toeren óf 51 pk bij 6250 toeren levert. Jaguar is hier verschenen mei een aanvulling op zijn XK 150-model. Er is nu een XK 150 S aan toege voegd, waarvan de motor is opge voerd van 213 tot 253 pk, bij 5500 toeren. Topsnelheid 225 km. Behalve de nieuwe serie van de 1800 staat Fiat hier in Genève met een overigens weinig gewijzigde 1100 Luxe en een vier-persoons 500. De DKW-fabriek bracht hier voor het eerst uit een luxe-uitvoering van de Auto Union 1000 met vier deuren. Ook Borgward bracht voor 1959 nieuwe modellen uit, die zijn afge leid van de bestaande. Voorfront en achterzijde zijn iets gewijzigd. De nieuwe serie bevat de volgende ty pen: Isabella, Isabella TS, Isabella TS de Luxe, Isabella Coupé en Isa bella Combi. Al deze modellen zijn leverbaar met Saxomat. De Isabella Cabriolet kan worden geleverd met een TS-motor. Skoda vertoont hier zijn onlangs uitgebrachte nieuwe serie voor de eerste maal in West-Europa. De Oc- tavia en de Octavia Super zijn afge leid van de 440 en de 445, waarvan het de carrosserie en de moter heeft, resp. 1100 en 1220 cc. Het belangrijk ste nieuws hieraan is een nieuw veringsysteem. De sportieve uitvoe ring van de Octavia is de Felicia, een tweepersoons cabriolet met een 1100 cc-motor met twee carburateurs, die 54 pk levert. Bij de Italiaanse constructeurs nog twee nieuwtjes: Abarth heeft mt een 500 cc Fiat-motor dertig pk's^meer gehaald en brengt dit motortje in een normale carrosserie, waarvan het ge heel een topsnelheid van 125 km kan halen. In een Gr an Turismo-carros- serie bereikt het geheel 155 km. Alfa Romeo zal in April de eerste Giulietta S(print) S(pinta) gaan af leveren met een vijf-versnellingsbak met een nieuw systeem voor de serve synchronisatie, een systeem, dat Por sche reeds gebruikte. Op de STICHTING „GROOT-SCHUYLENBURG" te APELDOORN <Chr. Inrichting voor geesteszwakke kinderen) kunnen binnenkort worden geplaatst die zich willen geven aan de verpleging en opvoeding van geesteszwakken (voornamelijk kinderen). Leeftijd: 17 jaar en ouder. Alleen meisjes van chr. huize komen in aanmerking. MULO-diploma niet vereist. Opleiding voor het diploma Zwak- zinnigenverpleging (tevens gedeeltelijke opleiding voor Diplo ma Ziekenverpleging B). Mogelijkheid tot voortgezette studie voor Diploma Kinderbescherming A en B. Salaris en vakantie volgens Rijksregeling. Reisgeldvergoe ding naar huis (boven 2,50) 2 x per maand. Dienstkleding gedeeltelijk kosteloos. De inrichting is op een bosrijk terrein gelegen. Een goede en gezellige huisvesting wordt geboden. Sollicitaties onder opgave van referentie-adressen te richten aan de Geneesheer-Directeur der Stichting, Zutphensestraat lOfi, Apeldoorn. Omschrijving Horizontaal: 1. geslepen; 5. gebied; goed ontwikkelde gebied kan de heli- 9 spijtie; 11. soort weefsel; 13. antilo- kopter niet concurreren. In het over- j - ontwikkelde gebied echter heeft de i helikopter weer allerlei mogelijk- heden. In Noord-West Europa" hij wijst naar een van de landkaarten aan de muur „raken de wegen overvol. De snelheid en het comfort van het autoverkeer op de drukke routes neemt snel af. Hier in onze streken zal de helikopter nog wel zijn te vin den. De Sabena heeft d'at al begrepen. In New York ging het trouwens net zo. Direct rendabel is zo'n helikopter- net niet. Er is een aanlooptijd nodig, die had de K.L.M. ook nodig. Hoe men de zaak echter moet opbouwen pensoort; 14. ik; 16. vreemde munt; 17. heilige stier der Egyptenaren (Ptah); 19. rustplaats; 20. driemaal; 22. kern; 24. toonsoort; 26. wolvlok; 28. stand; 30. gewis; 32. kemellichaam; 33. achter; 34. do; 35. hemellichaam; 36. huid; 37. lichaamsdeel; 38. onmeetbaar getal; 39. vogel; 42. nan, vrouw en kind; 45. vlug; 47. thans; 48. vogelverblijf50. zelfkant; 51. plakmiddel; 53. oude leng temaat; 54. boeket; 57. voldoende; 59. afkorting; 60. zuiver; 61. landbouwwerk tuig; 62. plakken; 64. afsluitende troe- penlijn; 67. uitroep; 68. vod; 69. voor zetsel; 71. gesloten; 72. loofboom; 74. oude grondsoort; 76. notie; 78. oneer biedige scherts; 80. d.i.; 81. voegwoord; 82. vaas, kruik; 83. bedrog; 84. boks- term; 85. heden: 86. gewoonterecht; 89. grassteppe (Z. Am.); 92/ denkbeeldige aardas; 94. tennisterm; 95. vordering;. 97. garnizoensplaats; 98. orgaan; 100 koekje; 101. maat, voorbeeld; 103. na kroost; 105. korte trekkende beweging: 107. voorzetsel; 108. verzegeling; 111 rein; 113. geliefde van Zeus; 114. graan soort. Verticaal: 1. bedrag; 2. zin, trek; 3. bezitt. vnw.4. alg: 5. fijn steengruis; 6. voorzetsel; 7. akelig; 8. ratelpopulier; 9. vertoog; 10. afkorting; 11. lidwoord; 12. gelaatsklier; 13. iets voltooid; 15. open maken; 16. vast; 18. lenig, buig zaam; 19. meubel; 21'. cel; 23. eerste persoon; 25. bezitt. vnw.; 27. jong, vroeg; 29. zoel; 30. spoor, kielwater: 31. kippenloop; 32. vogel; 40. deel van een etmaal; 41. loofboom; 43. heil toe brengen; 44. geldig bewijs; 46. zelfkant; 48. benaming; 49. weermacht; 51. ge noegen; 52. afgemat; 55. roofvogel; 56. snelle loop; 57. staat op het dak; 58. ik; 62 blijk van genegenheid; 63. lor; 65 kledingstuk; 66. waardeloos goed; 67. beschermen; 69. rekenkundige .term; 70. snorder; 73. welluidend; 74. rijgsnoer; 75. sportterm; 76. stier; 77. pausen- naam; 78. zeepwater; 79. bloem; 87. ko raaleiland; 88. onmeetbaar getal; 90. tegen; 91. noot; 93. voorteken; 95. Australische struis; 96. pikante vloei stof voor gerechten; 98. kleurstof; 99. lichte bedwelming; 102. register; 104. afkorting; 106. Amerika; 108. dik. log. 110. kindergroet- 112. reeks. Oplossing Horizontaal: 1. toast; 5. velg; 9. triomf; 14. keet; 16. loep; 17. eer; 18. opener; 20. som; 21. Selene; 23. pol; 24. rob; 26. galop; 28. rek; 29. Eris; 31. mud; 33. kap; 34. heus; 35. gom; 37. lab: 39. mens; 41. bul; 42. des; 44. wijn; 46. hemel; 48. benemen; 50. dra; 52. ader; 53. belenen; 54. aria; 55. vet; 56. benijden; 57. klant; 58. lof; 59. keg; 60. lob; 61. bluf; 64. nar: 66. rum; 69. voos, 70. 0072. lui; 74. muze; 76. lek; 77. wonen; 79. Leo; 81. ier; 82. el kaar; 84. nop; 86. toeter; 88. era; 89. zode; 90. sire; 91. gênant; 92. teef; 93. tane Verticaal: 1. tropen; 2. akelig; 3. sen; 4. teer; 6. els; 7. loog; 8. gemak; 10. reep; 11. iel; 12. oreren; 13. feeks; 15. trom; 19. por; 21. sop: 22. neus; 25. bul; 27. laf; 30. sober; 32. dadelijk; 34. hen; ?6. mul; 38. beneden; 39. mijn; 40. zede; 43. Senegal; 44. wen; 45. maat; 46. have; 47. met; 48. ben; 49. men; 50. dra; 51. rins; 53. bef; 54. album; 56. bof; 57. kor; 58. lus; 61. boel; 62. lok ken; 63 Don; 65. rul; 67. muiten; 68. perron; 69. vleug; 70. oor; 71. genot; 73. iets; 75 zee; 77. waan; 78. node; 80. ooit; 83. ara; 85. pee; 87. era. Officiële Publikatie Openbare bekendmaking gemeente Goes Burgemeester en Wethou ders van bovenvermelde gemeente brengen ter open bare kennis, dat bij hun be sluit van 20 maart 1959, no. 897 krachtens het bepaalde in artikel .92 3e lid der Al gemene Politieverordening is vastgesteld, dat geduren de de periode 20 maart t/rii 15 mei 1959, met uitzonde ring van des avonds na 18.00 uur, elke eigenaar van één of meer duiven is ver plicht deze op te hokken en opgehokt te houden. Goes, 20 maart 1959 Adverteert regelmatig In het ACADEMISCH Ziekenhuis te LEIDEN kunnen worden geplaatat ter opleiding voor het dipl. ziekenhuisverpleging A. Hel salaris van een eerste jaars leerling-verpleeg ster bedraagt 93,95; vrije kost, inwoning en bewassing. Tweemaal per maand worden de reis kosten naar huis vergoed. Minimum leeftijd 13 jr. M.U.L.O.-diploma of daarmee gelijkstaand onder wijs is gewenst. Aanvang vooropleiding: 1 mei '59. Uitvoerige Inlichtingen worden gaarne verstrekt op de spreekuren van de Adj.-Directrice op dinsdag- en. vrijdagmorgen om 10.30 uur v.m. Geïllustr. prospectus wordt op aanvraag toegezonden. Schriftelijke sollicitatie te richten aan de Adjunct- Directrice. U fcunt tactiel natuurhfk op Uw nek nemen en hem huts aan huis te koop gaan aan bieden. Misschien hebt U geluk en bent U hem in 10 minuten kwijt. Maar U kunt er ook 6 weken mee lopen... wees toch verstandiger. Een "Kabouter" doet het veel practfecher en vlugger en de prijs is ne ZEEVAART Nw# Waterweg binnengekomen 20 maart: lirenes Noor Hamburg Merweha-ven. CSW stg Voigt en Co; Konigsberg Dts Londen Dordrecht stg Mauritz; Vijgendam Nd Lon den V-'aarduigen Idg KNOK; Berkersheim Dis, Kassa Waalhaven Fs erts Montaan Tortuga Zw B' Aires Merwehaveo OSW fruit NRK: Kvonoland Zvr Gothenburg Maashaven ÏHB tlz CornetderEemshom Xed Roskov Maassluis bloemkool Grjino; Tyri fjord Noor Hamburg Lekhaven THB stg P A van Es; .Tan Kreumer Ned Lon den Rijnhaven eersteling «g Jam©3 Smith; Theodore Laurent Frans Isa Boucsau Waal haven SHV Erh en Dekkers: Ingrid Wei de Dts Malaga Waalhaven 30 tarwe De- ka; Jade Eng Thames Waalhaven RKC lclg Rokoeenr; Wexford Ned Bristol Boom pjes Ids Solmeer; Marcelle Ned Rouaan Vlaardingen XM ledg -Fin-ness Nwe Waterweg vertrokken 20 maart: Nicola Dts Hamburg; Hans Hermann Hamburg: Agais D:s Stettin; Kon Ned HvH Harwïoh; Holwierde- Ned Aber deen; Rimberg Dte MundheLm; Gerard Ned Vldgn Noordzee: Quarteman Bng BillinghamDollard Xed .Portsmouth: Teal Eng Amsterdam; Mallard Eng Londen DordrechtCorona Xed Gent. SCHEEPSBPWÉG1NGIN Aalsdyk 19 te Port Said Aldabi 2! te .Antwerpen Averdyk 22 te Rotterdam venv Alblasserdyk 19 500 m OZO Bermuda* Aludra 19 Karachi 'nr Port Said Alnidyk 19 360 m ZZW Bermudas Astrid Naess 19 90 m Z Caicos Eil Argonaut pass 20 Tbiza nr Genua Algol 20 290 ui XtO St Paul's RocOc Amstelmeer 20 370 m Z Dutch Harbourg* Abida 19 60 m XO Sombrero Acila 19 1100 m WZW Madeira Agamemnon 19 Hamburg nr Antwerpen AUorh 19 125 m OZO Salvador Ameland 19 50 m NO Curacao Arendsdyk 19 90 m OZO Key west Almkerk 19 vn Newcastle nr Brisbane Alphaeca 20 te Trinidad Alwaki 20 re Bremen Annenkerk 20 Hamburg nr An:werpen Arendskerk '.9 Bremen nr /Antwerpen Amsteüaan 21 verw te Amsterdam Andyk 20 4*0 m ZZO Cape Race Arendskerlc 20 20 m NW IJmuiden Avkeldyk 20 aank Halifax Aagtekerk 20 23 m OZO Mogadiscio Argoa 30 vn Cartagena nr Ceuta Airnidiske 20 80 m WtZ Bermuda Amerskerk 20 30 in X Dakar Blitar 20 vn Belawan nr Colombo Bonita 19 Puerto Barrio* nr Xew Orleans Ba am 20 20 m O Beachy Head Ba wean 20 rn Djibouti nr Djeddah Bitliton 21 verw te Bulan Biitsum 20 vn Chinwangtao nr Singapore Cakes Nederland T 20 420 ra O Str Ber nardino Calamares 19 630 rn XXO Puertorico Castor 19 30 m NO Bermuda t'altex The Hague 19 Beira nr Bahraein Carrillo 19 Ralboa nr 'Charleston Concepdon 19 5 m NO Cabo Santa Mar- G.-ande Caltex Delft 20 195 m W Gardo Cakes Eindhoven 20 pass Ras Fartak nr Ras Tanura Caitex Rotterdam 20 315 'm WXW Sidon Ca?amanee 20 140 ni WZW Lissabon Caitex Lmhem 20 34 m XO Bone Dongedvk 19 re Vancouver Dordrecht 19 15 ra X Parapiaiibo Duivendyk '20 420 m W Kp Finite.-: e Kernland 19 220 m W;N Kp Blanco Eenhoorn 20 20 m W vn Lissabon Elizabeih B 20 S70 m OZO Vokkaidiï Esso Xederiand 20 rn Fawle? nr Pt Friesland 20 vn Setubal Holland Gaasrerkerk 20 Bremen nr Amsterdam Giessenkerk 20 verw Aden Haarlem 19 aank An'werpen Hilversum 19 SO m W Fmisterre Hoogkerk 20 Suez nr Djibouti Hera 20 320 m WZW Ouessant Jason 'P Barranquiila nr Kingston Joseph Frering 20 50 m Z Las Palinaa Kalinga T 20 90 m WiZ Str Ormoes'/ Kalydon 19 370 ra NNW Kp San Lucas Koraria T 20 Curasao verw Karachi 19 Suez nr Dijbouti Karakorum 19 W m NO Bone Koningswaard 19 Lor Mmues nr Abadan Kopionella 19 800 m Wvn Conakry Korenia 19 rn Curacao nr Maracaibo Karimun -20 vn Singapore nr Manila lvisimilar 19 rn Manokwari ar Koriosono 19 aank Abadan Krebsia T 20 10 m ZZW Takoradi Kylii T 20 thï Holyhead aaafc Aden Luttorkerk 20 t« Londen Lekhaven 20 pa*e Dungensss nr R'dam Leuvekerk 20 1000 m O vn Aden Loosdrecht 28 te Port Said verw Laagkerk 20 m Aden nr Karachi Leiderkerk 20 liggende te Dubal Lekkerkerk 20 Suez kanaal ar Bahrein Leopoldskerk 30 60 m N Alexandre Leersum 20 dw Djeddah nr India Maashaven 19 260 m WNW Dakar Meerdredu 19 820 m W Fayal Missïssippilloyd 19 New York nr Philadel phia Maureen T 20 Ie Londen Medou 19 220 m XNO Sombrero Muiderkerk 2ü te Hamburg Maasdam 20 nn Nassau nr Havana Me muon 2D te Trinidad Jfersey Lloyd 19 Hamburg nr Brem» -Vlontferland 31 Terw te .Montevideo Mi tra. T 19 20 m NO Curacao Maaslloyd 20 vn Singapore nr Port. Swei- ienham Mariekerk- 30 pass Perirn Aden Merekerk 20 75 m OXO' Port Sudan Moordrecht 20 11.0 m O Ras Fartak Nieuw Amsterdam 20 te Havana Van TVaerwi.ick 30 aank Hongkong Van Cloon 20 dw oostpunt Floras nr S gap ore Waterland 30 aank Bremen Waterman 20 220 m ZZW .Maladiven Weatertoren T9 420 m XNO Belem Wieldredlt 19 220 m NNW Sombrero Wonosari 19 va Halifax nr Alexandrie Woensdrecht 21 verw Manaus Waal 20 50 m NW Malta Wonogivi 19 vn Colombo nr Penang Zuiderkruis 20 70 m OtN Gibraltar KUSTVAART Abel Tasman 19 te Preston Adara 18 te Hamburg Arnhem 20 Casauets nr Duinkerken 20 dw Dungenes* nr Pucterslioek Arnoudspolder 20 dw Villaao nr Lissabon 20 dw Minorca Genua Atlantis 20 lie de Vierge nr Hul) Barbara 19 rn Wicklow Batavier 18 te Liverpool Borelly 18 vn Nantes Birmingham 20 m Gooit Rarendsz 20 te Bordeai Berend-'X 20 Outergabbard v* Buitenhuizen Camissesingel 19 vn Le3 Quinneaux nr St Serran la sa na 19 Kp Ant-ifer gepass nr Rouaan Concepeion 19 5 in NO Kp St Martha Corvbrio 20 5 ra NO Os'.ende nr Tyne Noordwijk 2<i 150 m WXW Kp S' Vincent j Carpe Dliim 20 aank IJmuiden Yajifi- i Q tn nt 'V, Dinoi Hi'Ai'tt 1 on Said Nestor 19 ISO m Z Cape Hattera* Xanusa 20 aa.nk Antwerpen Xaess Tiger 19 330 rrt Z W Bermuda Oberon 20 te P:o 'Oabbllo Ootmarsum 20 verw Savannah Oranjestad 19 vn Trinidad nr Paramari bo Overijse! 20 00 m Z Gardo Oosikerk 20 pass Str Messina nr P: Said Orion 20 100 m W Algiers Philine T 20 130 m X Perira Peraa 15 5 ra O Musea: Prins Alexander pass 20 Gibraltar nr Ant- Prins Johan Willem Fr.iso 19 t» U Pg Thulin 19 210 m Z Cape Mala Poseidon 20 te Santiago de Cuba Prins der Nederlanden 19 270 m NO Bar bados Prins Willem vn Oranje 20 Antwerpen ar Hamburg Puimerénd 30 red* New Plymouth Prins Willem Drie 20 14 m ZW Wight i Prövenierssmgel 20 15 m ZW Texel vs Papendvecht 20 dw Diingeuess Wismar Pendrecht 20 pass Gibraltar Casablanca Peins Willem Vier 20 110 in O Randfonrein 20 aank Bremen Rempang 19 Suez nr P: Sudan Ridderkerk 20 pa-s Elba n- G« Rotti 20 vn Latakia Beyrouth Sibajak 20 280 m W Fin Is: erve Slorevdyk pass 20 Nantucke: n York Soestdyk 19 te Boston Stad Delft Term 33 vn Liverpool nr Golf vn Mexico Samarinda 19 vn Balboa nr Los Angel©* Sarpedon 19 New York nr Curasao Sta'ensingel 19 125 nr ZO Cape Race Statendam 20 te Manila Straat Cook 20 125 m Z Svdnev S'ad Rotterdam 20 90 in X Dakar Straat Jöliore 20 Melbourne nr Adelaide Stad Ams-erdam 20 aank Pepel Stad Gouda 19 Harburg nr B.rl-imor© Statue of Liberty 19 aank Philadelphia Sreenwiik 19 360 m XNO FToye« Schelpwi.ik 20 530 m ZW Manilla Schelp wijk 20 530 m XXO Flores Senegalku«: 20 4ft m ZZW Finisterre Stad Leiden 20 170 m O vn Syracuse Straat Van Diemen 20 20 m W vp Malta S-raat Singapore 20 Melbourne Sumatra 20 20 m O, Lowestoft Sahuiga 21 aank Calcutta Schiedyk 20 82-5 m WZW Und'a End Siaoe 20 aank Penang Siliudoeng 23 verw Melbourne Stad Alk-maar 20 vn Ceuta nr Binden Stad Arnhem 20 aank Teneriffe Stad Schiedam 20 50 m W Bergen Sranvac Bonakat 20 vn *g Geiocg Buatao Sumatra 20 60 ni NW Texel Sunstta 20 330 m ZZO Cape Guardaful Themis 19 470 m WZW Azoreo Tjiluwah 19 aank Singapore Tii jalengka 19 Pt Elizabeth nr Kaitloodon Tweelingen '9 130 m ZW Ouessant Talisse 20 Suez tir Djeddab Telamon 20 verw Georgetown Thelidomus 20 verw Caracasbaa! Theobaldius 19 aank Curacao Trajanus 19 460 m ZZO ICp Race Tahama 20 60 m WtN Malta 39 180 ra O Malta Delfdyk 20 pass Villano nr Istanbul Duurt 20 Casquets nr Honfleur Deo Gratias 20 dw Sheeraess nr. Gibraltar; Diligentia 20 Dungeness nr Lissabon Edison 19 vn Esbjerg Risen burg h 20 90 m X Bu'rlings Fiducia 2 20 10,m ZO Cromer Flevo 20 40 in XW Kp Ortega! Frieda Blokzijl 22 ie R'dam ve: w Frans van Seumeren 20 20 m X Texel vs Gefle 2 OVame rs nr Stockholm Goore 20 Goodwin vs nr Rotterdam Gerrie S 20 Owers vs nr GaJway Harold 25 te Rotterdam verw Heemraadsingel 20 te Antwerpen Hoogvliet 20 Pentland Firth nr Pies:on Hondsbosch 30 dw North Foreland nr Brus- RIJNVAART LOBITH, gep 20 maan voor 13 uur. O p v a, a. i t Alvracht 10 de BruinMa ria 3- Joosteu; Carl Paul 3 Black; Dam- co S2 Bol; W.T.A.G. 169 Merseburg; E Karcher 8 Schmidt; R Rarcher 37 Wei kering; Ajax Dreïde: Vulcaan 64 Corne- lissen; Weser 6 Sroke; Frans v Kekeren Wipe Jiskoot: Rival Bordewijk; Pascal Den Toom: Bourguignon Helff: Ludwigs- hafen Hass; Mannesmanu 12 Haub; Man- nesmann 34 Wagner; Urns: Tengelawi Ris- clien; Wineherman 30 Cblmann; Harpen 80 Goergen; Adriaua Joreus; Stromeijer 10 IrlcH; Johannes Witter; Vulcaan 107 Weijers; Sambre v Deiuzen: Toranüie Waldorf; ACentio Grinwis; Janne Vegter Rheinunion 2 Stoop; Cronells Verhulst: Ida 2 Fa big; Leenden r Oeveren; Jacoimi 2 Deen; Passant Smalburg: Lies Acker- Hardi Sybrands; Orerijxse) 3 Onderneming Grupstra; Spes Raidt; Oudeiileraïug v d Molen; Tourmalin© de Bruyn; Hoop op Welvaart Wolters; Patria Pauwels; Ad Spronk; Jeanne Pierre Fran ken; Alger Boersma; Soli Deo Gloria Liet; Nelly Brink: Maasstroom 31 Leure; Lóutsa v d Vaar'; Vertrouwen Sempel; Verwisseling Lubbers; Banjak Muller; Deus Rector Verhagen; Liberia? Ooraens; Res Xova HoUebrande; Hèan v Bommel; Pan ia Bekaert; Alexauder Soeteweg: An- tÖnia Verginia Westerhuis: St 4ntoniiis Burgens: Ay r Rossum: Corma Verhuist: Alcedo de Roeck; Wijkdienst II v Vlie*; Hansa 4 Frekag; Veen'wouden v d Dus- scn; Alida Heidev: Solvent v Praot; Sa- Ernst Weber Braecer; Lebe 3 v Loplk; Haldensleben Gehler; tn ZW Genua Flarabotoughhead Hehvy Deny -20 150 Hoogland 30 dw Brugge Irene S 20 Terschei!ing'erb vs nr Dublin Jan Brons 30 15 m XO Villano Jüno 20 10 rn O Longstone Kortonaer 19 m Waterfoid nr Rouaan Kemphaan 20 20 m X IJmuiden X Kp St Vincent X .Lougships 0 m XO Ouessant Rotterdam verw 20 Terschelliogerb Barcelona La boatas Libra R 20 7 n Lucas Bols 20 La Paloma 31 1 Li.inbaansgracht I Gdynia nr New Majorca 20 89 m O Basslough Marco Polo 20 20 m Z Portland Bill Marjan 20 4 m XO South Goodwin rs Marjseal Lopez '9 150 m ZZW Ouessant .Vlirach X 19 50 m Z St Xazaire Mirfak X L9 90 m NO'Villano Marie Christine 20 45 m OZO Flamborough- h.ead Marietje Böhmer 20 dw Kp Finisterre nr Lissabon Matthew 20 20 m X Land's End Molensinge! pass 30 Ouessant nr Aarhus Afonica 19 re Newport I Mount Everest 20 Sandetti vs nr Vlissingen Mies 19 :e Dublin I Maartje 20 Uansweert Brightlingsea Meidoorusingel 20 40 m NW Texel ra Meralc-X 20 Texel vs Antwerpen I Musketier 20 Smithlvnoll vs Rolrerdani Nassau haven ver m21 vn Gotlienburg nr Rotterdam Sydney Nieuwe Haven 20 80 .m NO Ouessan- I Noorderkroon 20 Sandettie vs' nr R'dam i Oosterdiep 20 20 m NO Hanstholm Pxmir 20 rede Le Havre- nr Rouaan Pegasus 20 25 m X Skerries Peter Swijnden 20 110 m O Blyth Prinses Irene 20 Schelde nr Antwerpen Regina 18 vn Dieppe Rini 19 nr Tetneuzeu Roerdomp 19 vn Stockholm Senor 20 op Schelde nr Brussel Spes 20 Smith Knoll vs nr Antwerpen Spoorsingel 20 15 m ZW Beachyhead Steady 20 10 m Z Texel vs s-aienlaan 20 te Stavanger Rtella Pmna 20 5 ra ZW Ouessant Tha kassa :8 te Preston Urmajo 20 vn Duinkerken; nr Wieidrecht Voorwaarrs 2 020 m O Lizard Vrijbuigh 20 20 m NW St Vincent Vijgendam 20 30 m W Goeree vs Virgo 20 30 m NO Wsethlnder Van Bra kei 20 ft Duinkerk» 'lira verm' 31 m Hamburg nr Antwerpen Veendam 19 te Turiru Tero 19 te Xecoche* i Westereems 20 Dungeness Tiba verm 22 m Santos nr Buenos AiresWexford 20 30 m ZO Smi Tjlpondok ',9 vn Hongkong nr T.i Priok Whitsun 20 35 m ZO SmithVno'A Van Neck 20 310 m NO Darwin Zeester 20 50 m O Gibraltar Utrecht 20 pass Gibraï'a) nr. R'dam Zu.s 20 20 m ZW Ouessam Van Linschoten 19 280 m NNW KaapstadZaan'borg 19 te- Londen G raugemouth ill Damco 216 Kors-anje; Sem 16 de Bondt R Karcher 34 ('asteier; Prudent'ta de Bak- ker; Vuloaa® 38 Both; Cark de Lange: Damco 35 Roelof?Damco 8! v Emmer loot; Ti vol Michael: Gerda Willy Meiier; Ciirnor, Stadler; Pieter Meerman; Ems de Raad; Winchemaon 6 Schmitt; Mannes- mann 14 Oi'th; Spes Tijssen; Pfalz zu Caup Krcbbaoh: Vulcaan 110 de Jong; A3- vfa Blom: Sanota Maria Suykerbuvck; Vulcaan 161 Garsthagen: Atair Kris; A-hema Gisler; Breton Ebben; Jannes Antoine Vegter; Miranda Book;. .Jadi Schu ring; Ro*a de Konink; Morgenster Visser; Adriana Dirkje Schot; Flora Hukema; Re.s Nova Scholten; Tjoba I Wennemers; Een dracht Faasse: Vios Kremer; Rival Wes- trik; R Schelde 28 Eikema-Essa I Maas; Bellinzona Vercoutereu: Emanuel d* Dek ker; Mari© Jose v d Meersche.; Augusta d Heiiden Cem 5 Joele: Ro.ian Ruitenberg: ©mma v Kouteren: Albatros Spijk; Ejo v Ooi jen; Avontuur Boere; Theo Enge laar; Libel-te Nouwen; Quo Vaid Leinin- ga: Nadia Coupe; Joanto Derksent Luctor Riksten; Badus Harrog; Viar Mussche; Madrano Quist: Kerkwijk Jansen: Wijk dienst 6 Kaptein: Ruhr ai Peter Weiier; Clementine Altenhofen; Schauenburg Mi- chielsen; Tlci-no t Rossum; Weimatland Grubert; Cisalpina 6 Fritz alle Duit: land. Af ra art: Kon Juliana Li jssenMa- doera de Haas: Fendel 16 Werner; Mar iene 3 Tukkemans; Rehnus 136 Macheber: Mascagni Verschuren; Govert Flink Koek Vertrouwen Wenneks: Ca miers Nef; J Schtu-mann 38 Albert; Tasmania Koers :- Frisia Bauwmeister; Valencia t d Ploeg Rheinstahl Busch; Sry Endlich: Rheintank 12 Winther; Riinster .Toosten: Meijer Jan sen: M Stinnes 79 La-mprich; Cosmos 1 Zo! Ier; Rhenus 124 Schoeide; Dollard Lcuwerke: Buvgundia de Raad: Varsereld Blomert: Columbia .Toore; Aladra Snijders Simplon KIoovc Nardus DïddenDai Vertrouwen Kwkntes: Ostsee Bohlmann: Pr Beatrix Jauseu; Logi Baars; Paula Kekeren; S' Antonius Looyraeijer; Helena Ri omens t Tempo Wiss: 'Peearli Vissers: Itantia Stegers; Fendel 18 Bergnen; Hel vetia Den Ouden; Petrooelle Cornelia r R.emsdijk; Holsatic Lentjes: Nally Steen- huis: Westschiffahrt 331 Zentaw; Jeanne d'Arc 2 Stcenbeek; Champenois Schuer' M Stinnes '4 Dumig: Carpentaria Helle man; West falen Lommer; Australia Meiier Richard I v Laak; Anna Maria Zsbel; Clivia Bruinsma; Lippia De Vos; Esso Neus Reibold; AHemania Maasseu: Tolen Oudborg; Esso Mainz Kohlhaas; Xeldi'-pr Schuilenburg; Ingrid Gerda Nagel; Ca- ladonia Franchimont alle Rotterdam. SCHELDEVAART nenne Blaauw: Purfina 39 Weuaiger; Koop vaart 23 van Blerik; Butania 3 v.d. Burght; Propania Znartbo'; Turquoise HuyzenCa- na van Twigt; Libia de Vvoedt; Gerardui van Zwol'; Citerüa 20 de Roeck; Ha ja La meyer. alle Rotterdam: Esso Nederland 68 Weimechi; Alamak de Radder; Purfina 27 Deen, alle Amsterdam; ('atharina Maria r. d. Sluis; Plet van Wageningn; Rehoboth \rsser; Rival Kornet; Louis van Suylekom; WiUem Adri Versluis; Elodie Gort; Rea Ren- sen; Onderneming 2 de Korre, alle Keja- driel; Dordrecht 7 Mik; Capie Diem Ag;- noudse; Maria Buylcs; Froosac Sauermann; Degas Visser; Morea Haze, alle Dordrecht; Nieuvfe Zorg Byvank Zwijndrècht; NeeUje Ghyssels Delft; Neska 2 v.d. Graag Arnhem Citerna 51 Schlatz Geertruidenbeig; Vr'.eze- veenVeikaik Zwolle: Onderneming VêrslUi* .Aayen; Dordvechl b Smits Bres kens; Nical Dvkenia Wemeidinge; Flamtngo Van Ertvel- de Srtaatsbui'g; Anjo van Wyk;' Christin© Versyp; Custos van Cauwenberghr Anna Hein rich Steegman; .Monte Ro?a Cichy: We ser 19 Paepe: Suzy Vermeulen; Jövg Kainz: Adier Mohlberg; Marcel Winder; Lek van Oosten: Porzana Van Pu'te. alle Dpirsch- land; Sr Alban Wilbei:; König.-ee Scliünk; Exp-ess 40 Mol; Vsselstein Versluis: Riche- bourg August; Looarno Dekker; Bout-del.© Millemar; Expi'ess 5 Hórle. alle Baael; Sarin's Schacher; Mai'iette Gasten; Esso 2 Oi.vn; Zermatt Futterer; Era de Decker: Jenny Klop; Topper Karelse; Johannes Kruishof; Janita v.d. Graag; Xanja Buter: Goede Hoop de Waard; Express 22 Harasch: Torpedo de Braber; Willy deu Bveeien; Te legraaf 20 Riemen?; Atalan-a GiTPink: Mar- kwart d© Jong; rmernationaal Vevberglir: Sonvico Hoek. Okapi Schot; Piz Sol Steng©:: Hogendorp de Swart; Emma van Hoboken Deui-!o; F legate Fasquelle; Eleonora Htby; Spakenbm-g Hoenderop; Piz La Margnx. Kleffer: Yvonne van Gennep; Purfina 28 Weyt; Paula var Cauwenbevgli; Hendrik* v.d. Adel; Hoop Ruitenberg; Revenu S.our- jesdyk: Xavico de Jong; Albatros de Waal; Milo van Berchem: Seolto Laroy; Rlo Rui tenberg; Libel Reyniers; Prosper van Boe kelen; Stad Heys: Van Wyk; Butania 1 Pol; Moldau van Vossen: Jade Verraey; E's- perance Homberg; Festia de Jong; Coma- hoe VleeminckPeruvia Wolf; Twente Ysel Hoeren; Wilfi-a Xeyenliof; Aletta de Try: Mary Walhoui; Ola ja Klomp; Dankbaarheid van Gen'Lucia Stoop; Horst en Jussen 4 v.d. Kloostes; Spes Tichelaar; Ana* Hooge- .Amsfel 15 Gr oen woud; Anna Hart man; Aneja Vermey; Amstel 4 Sys; Oeijtj© Vries: Jordaens Saarloos; Stad .Amste:- 8 Schouwenaar; Koopvaart 36 Hol; Ge- Geffens; Amelie Straatman, alle Beftit. SLEEPBEDRIJF 8n©s »r Arabisch* Cycloop 19 195 i golf Hector !9 .85 ra Z'W Ouessant las enkele dagen de Nestor 2) Nestor 2 19 85 m Z:W Ouessant Noordholland 19 90 m Z Monrovia Noordzee 19 te Las Palmas Titan 19 S0 ra XtW Musea- Zeeland 19 115 m Z Kp Pahnas WATERSTANDEN Rheinfelden 218 cm (—5). Straats burg 238 (—8). Maxau 424 (—9), Plochingen 135 i—31, Mannheim 270 f—11). Steinbach 148 8). Mainz 275 (—9), Biilgen 193 4i. Caub 207 (—3), Trier 185 (—3). Koblenz 221 (—5). Bonn 198 (—7). Keulen 197 I61. Düsseldorf 312 (—4), Ruhrort 391 —8). Wezel 382 (—8). Emmerik 313 (—111, Lobith 100« —101, Nijmegen 788 (—71, Arnhem 115 7), Eefde 357 (4-4), Deventer 250 (—7). Montsen 5540 (—5), Visé 4978 (—17). Borgharen 3905 (—48). Belfeld 1110 (-17). Grave (beneden de sluis) 481 (+1). Minst gepeilde waterdiepten: Tus sen Heveadorp—A'dam/Rijnkanaal Haiuweert. gep. 20 maart voor 4 uur Isala 1 Bokslag; Allegro de Ronde; Chl- nop SchLff: Telegraaf 5 Staal; Telegraaf 17 Snoek. Neeriandia Groenhof; Grunr. Wo"- lmistPie^eTneUa Maria Vonk; Taling Wdrrher; 17 250, A'dam/RijnkanaalLekkanaal 240, IJsselkop—Doesburg 255. De scheepvaart op de Waal, boven Nijmegen, is in de komende nacht van 19—7 uur gestremd. Hoogwater: Delfzijl ai-3 8.54 *1.19; M-3 10. ,0 22.22. 23-3 11.08 28.15; 24-3 11.53. Dor drecht 21-3 2.37 15.04; 22-3 3.43 16.04; 23-3 4.35 .6.33; 24-3 5.19 17.36. Gorinchem 2.-3 3.4 16.0S; 22-3 4.(7 17.08; 23-3 5.89 17.57; de 55achter: Donan 24-3 6.23 1S.40. Rotterdam 2!-3 '.59 14 42; Vleugel; Wengevnaip22-3 2.37 15.38; 23-3 3.4 16.28: 24-3 4 2# ïanu .7.06 Vlissingen 21-8 11.41; 22-8 0.64 :2.3ai r. s-]2S-3 0.50 13.19; 24-3 1.27 13.56. ttapana v.»n üos:eu: Maone Verwisseling. Muthei:

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 6