I4it l)d l even, Ier Aerien DE KERKKLOK ROEPT Belijdenis doen, heilige daad In Vlissingen staat een huis UITBREIDING HERVORMDE KERK ST.-AxNNALAND VERLOOPT VLOT Nu! Kenmore Blue Star Terlenka shirt - f 19,75 ZEEUWSCH DAGBLAD Zondag 22 maart Walcheren Oude kansel zal verdwijnen Bevelandeti Tholen Schouwen Zeews-Vlaanderen Geref. Vrouwenvereniging Tholen bestond tien jaar HUISARTSEN APOTHEKEN ZIEKENAUTO DIERENARTSEN 1 Zaterdag 21 maart 1959 Pag. 5 Advertentie BAYER AAGTEKERKE, herv: 10 en 7 ds. Theunis- sen; ARNEMUIDEN: herv: 10 en 2.30 ds. Verweij: geref.: 10 en 2.30 ds. Ribberink te Overschie; BIGGEKERKE; herv.: 9.30 ds. Abbing, 2 ds. van 't Hof: DOMBURG: herv.: 10 ds. van Vliet; 7 ds. Enker; geref.: 10 en 2.30 GAPINGE: herv,: 10 ds. de Boer: geref.: 9.15 ds. van Wouwe; 2 ds. Ytsma; GRIJPSKERKE: herv.: 10 en 2.30 ds. Wisse; geref.: 10 en 2.30 drs. Vlaardingerbroek; KLEVERSKERKE: herv.: 10 ds. Wieringa: KOUDEKERKE: geref.: 9.30 ds. van Til; 2.30 drs. Elshout; MELISKERKE: herv.: 2 ds. Roscam Abbing; geref.: 9.30 en 2.30 ds. van Heesen: MIDDELBURG: herv.: Nieuwe kerk: 10 ds. Aalders en $s. v. d. Linde; 7 ds. Dijckmeester (HA); Koorkerk: 10 ds. v. Houte; CJMV-geb.: 10 jongerenkapel; doopsgez. gem.: 7.30 mej. dr. Bakker; geref.: Hofpleinkerk: 9.30 ds. Ytsma, 2.30 drs. Ver schoor; 5 drs. Vlaardingerbroek; Noorder- kerk: 9.30 drs. Elshout; 5 ds. Ytsma; geref. gem.: 9.30, 2 en 6.30 ds. Hage; chr. geref.: 9.30 en 3 ds. v. d. Molen; geref. (vrijgem.): 8.30 en 4.30 ds. Trimp; L. des H.: 10 heili ging; 7.30 open luchtsamenkomst; NIEUW EN ST. JOOSLAND: herv.: 10 ds. van Haar lem; 7 ds. van Dullemen (jeugdd.); OOST- KAPELLE: herv.: 10 ds. Richard; 7 ds. van. Haarlem (jeugdd.); geref.: 10 en 2.30 ds. de Groot; geref. gem.: 10 en 2.30 leesd.; RIT- THEM: herv.: 10 en 2.30 ds. van 't Hof SEROOSKERKE: herv.: 10 en 2.30 ds. v. d. Wind; geref.: 10.30 en 2.30 ds. van Wouwe; ST. LAURENS: herv.: 10 en 7 ds. Kok; geref.: 10 en 2.30 ds. Bohlmeyer: SOUBURG: herv.: 9.30 ds. van Duijne; 11 ds. Haitjema; 7 ds. van Vliet (jeugdd.); geref.: 9.30 en 2.30 ds. Brederveld; VEERE: herv.: 2 ds. Wie ringa; geref.: 10 en 2.30 ds. Streefkerk: VLISSINGEN: herv.; St. Jacobskerk: 10 ds. Kwast; 5 ds. Metting van Rijn; Johannes- kerk: 9.30 ds. v. d. Schoot; 7 ds. Haitjema; Havendorp: 10 ds. Kloosterman; Engelse kerk: 9.30 jeugdkerk; Ver. van Vrijz. herv.: 7 prof. Jansma te Leiden; geref.: 9.30 en 5 drs. Verschoor; evang. op g.g.: 10 en 5 de heer Schinkelshoek: chr. geref.: 9.30 en 5 ds. Drechsler; L. des H.: 10 heiliging; 18.45 openlucht; 19.30 verlossing; VROUWENPOL DER: herv.: 2 ds. de Boer; geref.: 10 en 2.30 ds. v. d. Berg te Ermelo: geref. (vrij gem.): 9.30 en 2.30 ds. van Beveren (HA); WESTKAPELLE: herv.: 9.30 en 2.30 ds. Oost hoek; geref.: 9.30 en 2.30 ds. Dondorp (HA); geref. gem.: 3 x leesd.; ZOUTELANDE; herv.: 9.30 en 2.30 ds. van Dullemen; geref. gem.; 10 en 2.30 leesd.; geref. (vrijgem.): 10.45 ds. Trimp; 2.30 leesd.; 'T ZAND: herv. 10 en 7 ds. Durkstra; 10.15 jeugdkerk. VLISSINGEN In Vlissingen staat de enige plastic bungalow ter wereld. Zij is te koop voor onge veer 165.000 Bfrs. of omgerekend m Nederlands geld 12.000. Het ligt m de bedoeling dat nog dit jaar in verschillende belangrijke vacan- Uecentra van Europa plastic bun galows zullen verrijzen. De bou wers, de Plastic City te Vlissingen, van wie de fabriek in de Schelde- stad, en het centrale kantoor in Ant werpen is gevestigd, zijn van de ge dachte uitgegaan, dat iedereen een woonhuis of vacantieverblijf moet kunnen kopen. Na enige jaren puzzelen kwam ten j slotte deze week in Vlissingen het', eerste plastic h.uis of zo men uulj een bungalow uit de bus. Deze bun- J galow heeft het belangrijke voor-, deel, dat zij naar believen verder uitgebouwd kan worden. Naar men ons vertelde is er naar gestreefd in het huis zoveel mo gelijk plastic aan te brengen. De plafonds en de vloeren zijn in elk\ geval van plastic en ook in de wan-, den is een zo groot mogelijke hoe- veelheid plastic verwerkt. De bun- galow, die thans in Vlissingen is'j opgetrokken, is berekend op een normaal gezin van vier personen', maar zoals gezegd biedt de gehele constructie mogelijkheden om d-e woning te vergroten. Omgekeerd lijn de kamers uitneembaar en is het gehele huis zelfs verplaatsbaar. Van directionele zijde verzekerde men ons, dat de plastic bungalows naar de eisen van élk klimaat kimneri worden vervaardigd. Er zijn zelfs al bestellingen uit Australië bij het V.ïissings bedrijf binnengekomen mei speciale verzoeken de bungalows zo klaar te maken, dat zij tegen zandstormen bestand zijn. Ook uit HNWtnninnnnniiimiiiiiiiiiiiiiiimniiiiiiininiiniiiiiniiniiiiin peinsde ik erover, dat het C.N.V. in deze week een conferentie hield 3 over bezitsvorming. Heeft dat nu feitelijk wel zin, vroeg ik me af. s ff Als je zo ziet, wat er in de wereld 5 omgaat, dan staan we toch voor de S vraag: hoe lang zal dat goed gaan. Zeker. Kroesjtsjef heeft zich ak- H koord verklaard met een topconfe- 2 fi rentie en een voorafgaande coni'e- 5 rentie, maar ondanks dat kookt en f bruist het aan alle fronten zou je g zeggen. De wereld lijkt wel een 5 kruitvat. En het Westen is tegen zichzelf gekeerd. Wie weet, wat er morgen voor de deur staat.... En g dan gaat het C.N.V. confereren over g 3 het nut van bezitsvorming door 2 eigen woningbezit, door levensver- 3 zekering wat een hoon! door aandelenaankoop.Dat is toch g wel het toppunt van gebrek aan g werkelijkheidsbesefDat ik zo g g peinsde was mee het gevolg van 3 een gesprek met een vriend, die nogal wat af te dingen had op het g 1 C.N.V. Onwillekeurig ging ik nu in g S zijn toon praten. Maar ik ging ook g g mezelf eenantwoord geven. En ik g 2 zei tegen mezelf: het is heel juist, g dat het C.N.V. dat doet; dat is een 2 2 uiting van Christelijk realiteitsbe- g 3 set. Een ander mag zich in de lijn g 2 van de hierboven uiteengezette be- g wering gaan wenden tot het: laten we eten en drinken en vrolijk zijn, s de Christen moet onder alle om- 2 standigheden doorgaan met het ge- g 2 wone leven, waarin God hem ge- 5 steld heeft. Als ik wist. zei Luther, g dat morgen de wereld verging, moest ik vandaag toch nog vrucht- 2 2 bomen planten, als het daarvoor de g 2 tijd was. Kijk, dat is een uiting van g 5 Christelijke rust in de meest-span- g nende omstandigheden. Gewoon g doorgaan. Doorgaan ook met het 2 verwerven van eigen bezit, als dat s 2 mogelijk is, omdat bezit de mens g 2 weer een trek geeft van het godde- g 2 lijk beeld, waarnaar hij geschapen g is. Natuurlijk moeten we met dat 2 bezit voorzichtig zijn. Ook in de H betekenis van „waakt en let, dat gij 2 2 het hart er niet op zet". Want dat g is het nu juist. We hebben een taak t.a.v. bezitsvorming in deze 2 wereld. Maar we mogen toch niet 2 2 aan deze wereld blijven hangen, g omdat we er bezit in hebben, g Daarom kan een Christelijke vak- H centrale in deze tijd ook zonder be- 3 zwaar over bezitsvorming spreken. 2 2 Want al zou de wereld morgen in brand vliegen, dan heeft het zin, g j§ dat we vandaag nog onze taak ge- §j trouwelijk vervullen. En een Chris- 3 2 ten kan dat rustig doen. Omdat er Eén is, Die voor hem de last van 2 5= de toom gedragen heeft, zodat die toom komt, ze toch aan Hem voor- bljgaat. Al zou het groot gebeuren 2 hem van deze aarde wegnemen. 2 het Midden-Oosten kwamen orders met dezelfde wensen. De directie staat dan ook op het standpunt, dat een particulier de bungalow net zo krijgen kan ais hij wil In Vlissingen staat thajis -het model- 1959. De Plastic-City is uoornemens tegen het najaar met het model-1960 voor de dag te komen en voorts elk jaar later met een ander ont werp. zodat de plastic bungalow van een bepaald ogenblik steeds up-to- date zal Zijn. De bungalow, die thans in Vlissingen tot zondagavond te bezichtigen is, dient als voorbeeld en als testmodel. Bovendien geldt zij als het stan daardontwerp van de Plastic-City. Volgende week gaat het huis naar Antwerpen, in welke stad reeds velen belangstelling toonden voor een dergelijke woning. De foto geeft een beeld van de plastic bungalow, de droom van vele Euro peanen. GEMEENTE IS TROUW IN KERKGANG Van onze correspondent ST. ANNALAND. Met de uit breiding; van het Hervormde kerk gebouw gaat het naar wens. Het bui ten werkis zo goed als klaar gekomen, dank zij de zachte winter. De firma A. Muller-Franke uit Sint-Maartens dijk, die dit karwei heeft aangeno men, is met alle beschikbare werk krachten bezig, om de uitbreiding zo spoedig mogelijk gereed te krij gen. De binnenmuren van het oude gedeelte zijn thans geheel afgebikt terwijl ook de oude lampen en kro nen verdwenen zijn en plaats hebben gemaakt voor een definitieve pla fondverlichting, die het zeer goed doet. De koperen kroon in het mid den van de kerk is hoger opgehan gen, waardoor deze kleiner lijkt dan voorheen. In de oostelijke zijbeuk zijn thans provisorisch een aantal oude banken geplaatst. Men is bezig met het ge reed maken van de westlijke zijbeuk. De oude banken, welke momenteel nog in gebruik zijn, en die een ge schenk zijn van de familie Bruijn- zeel, zullen niet meer in het nieuwe interieur gebruikt worden, want er zullen nieuwe mahonie banken komen. Ook de oude kansel, die geen his torische waarde heeft, zal moeten verdwijnen en zal vervangen worden door een in het nieuwe interieur passende kansel. Wanneer een en ander zijn beslag gekregen heeft, zullen de plaatselijke schilders het interieur nog een verfje geven, zodat alles totaal vernieuwd zal worden. Door deze uitbreiding zullen er een 300 zitplaatsen bijkomen. Momenteel is er .slechts één toegang tot de kerk, namelijk onder de toren. Wanneer de uitbreiding geheel gereed zal zijn, komen er twee uitgangen bij, name lijk in de beide zijvleugels, waardoor de kerkgangers vlotter de kerk in en uit kunnen gaan. Sint Annaland heeft een grote Hervormde gemeen te, die kerkelijk zeer meelevend is. Er worden des zondags twee diensten gehouden en wel om tien uur 's mor gens en om zes uur 's avonds. In de meeste Hervormde kerken is de tweede dienst minder druk bezet dan de morgendienst, die meestal goed bezet is. In deze Thoolse gemeente is dit echter juist niet het geval. In beide diensten is de kerk niet alleen goed bezet, maar is er plaats te kort. Vandaar dan ook, dat het college van kerkvoogden en nota belen tot deze belangrijke uitbrei ding' heeft besloten. In een kerk moet er namelijk plaats over zijn, om eventuele kerk gangers, ook van elders te kunnen bevatten. Speciaal op de hoogtij dagen, zoals Kerstmis, Pasen en Pinksteren komen er in St. Annaland vele schippers naar de kerk, die in deze plaats hun domicilie hebben. De Hervormde leden zien dan ook reikhalzend uit naar de dag, waarop de uitgebreide kerk in gebruik kan worden genomen. BAARLAND: geref. 9.30 en 2 ds. Veldhuij- zen; BIEZELINGE: herv.: 10 en 2.30 ds. Schneider (HA); chr, geref.: 10 en 2.30 ds, van Dijken; geref. gem.: 9.30, 2 en 6 leesd.; BORSSELE: herv.: 10 en 2.30 ds. Vrijlandt; geref.: 10 leesd.; 2.30 ds. Jansen; geref. gem: 9.30, 2 en 6 ds. Heerschap: DRIEWEGEN: herv.: 9.30 ds. Das; gerei.: 9.30 en 2 EL LEWOUTSDIJKherv.: 9.30 ds. Blok: CO- LI JNSPLAAT: herv.: 10 ds. Postma; 2.30 ds. Veldman; geref.: 10 en 6 ds. Schippers; geref. gem.: 3 x leesd.; GEERSDIJK: herv.: 10 dhr. Kraak; 2.30 ds. van Schuppen; geref.: 10 en 2.30 ds. van Aller; GOES: herv.: Grote kerk: 10 ds Nijssen; 5 ds. Coenraad (H.A.); Aula: 10 vie. van Melle; jeugdkapei (P.v.O.): 10 dhr van Gorp; geref.: Wester- kerk: 10 ds. Stam; 5 ds. Jansen; Oosterkerk; 10 ds. Jansen; 5 ds. Koolstra; geref. (vrij gem.): 2.30 en 6.30 ds. v. d. Bos; chr. geref.: 10 leesd.; 5.30 ds. van Dijken; geref. gem.: 9.30, 2 en 6 ds. Honkoop; vrij evang. gem.: 10 en 5 ds. Karelse; 's-GRAVENPOLDER: herv.: 9.30 ds. Kluiver; 2.30 ds. Blok; geref. 10 en 2.30 dsè Bouwknegt; geref. gem.: 9.30 2 en 6 leesd. 's-H. ABTSKERKE: herv.: 10 en 2 ds. Warffemius; 's-H. ARENDSKERKE: herv.; 9.30 ds. de Bue; 2.30 ds. Kloosterman 's-H. HENDRIKSKINDEREN: herv.: 10 ds. Altena; 2.30 ds. Metselaar; HANSWEERT herv.: 9.30 en 2.30 ds. Bronsgeest; HEIN- KENSZAND: herv.: 10 en 2.30 ds. Amez; geref. 10 en 2.30 ds. Heiner: HOEDEKENS- KERKE: herv.: 9.30 en 2 ds. Hulsbergen; geref. gem.: 9.30, 2 en 6 leesd.; KAPELLE: herv.: 10 en 2.30 ds. Jebbink; geref. 10 en 2.30 ds. v. d. Leek: KAMPERLAND herv. 9.30 ds. Veldman, 2.30 ds. Postma; geref.: 9.30 en 2.30 ds. Dadder; KATS: herv.: 10 en 2 ds. Morreau; KATTENDIJKE: herv.: 10 mej. Stok; 3 ds. van Voorst Vader te Eefde; KLOETINGE: herv.: 10 en 7 ds. Klooster man (H.A.); KORTGENE: herv.: 10 ds. v. Schuppen; 2.30 dhr. Kraak; KRABBEN- DIJKE: herv.: 9.30 en 2.30 ds. van Leeu wen; geref.: 9.30 en 2.30 ds. v. d. Klaauw; geref. gem.: 9.30, 2 en 6 leesd; KRUININ GEN: herv.: 10 en 2.30 ds. van Burgeier; geref.: 10 en 2.30 ds. Koolstra; LEWEDORP: herv.: 10.45 ds. d, Bue; geref.: 9.15 en 2.31 ds. Oosterhof te Sliedrecht; NIEUWDORP herv.: herv. 10 en 2.30 ds. Zoodsma; geref.: 10 en 2.30 ds. Goedendorp; geref. gem.: 9.30, 2 en 5.30 dhr. Wisse; NISSE: herv.: 10 en 2.30 ds. Don; geref. gem.: 9.30, 2 en 5.30 leesd.; OVEZANDE: herv. 2 ds. Das; RIL- LAND-BATHo herv.: 10 en 2.30 ds. den En gelse; geref.; 10 en 2.30 ds. v. d. Stoel; WAARDE: herv.: 9 en 2 ds. Huizing; geref. gem.: 10.45 en 4.30 leesd.; WEMELDINGE: herv.: 10 en 2.30 ds. Slik; geref.: 10 en 2.30 ds. Oegema; vrij evang. gem.: 10 en 2.30 ds. Niewöhner; WILHELMINADORP: herv.: 10 ds. Cornelder; WISSENKERKE: herv.: 10 en 2.30 ds. Koole; geref.: 10 en 2.30 ds. Kersten; WOLFAARTSDIJK: herv.: 10 en 2.30 ds. van Liere (H.A.); 6 wika Hiensch (jeugdd.); ge ref.: 10 en 2.30 ds. Mantz te Rozenburg; geref. gem.: 9.30, 2 en 6 leesd., geref. (vrij gem.): 10.30 ds. van den Bos; 4.30 leesd.; YERSEKE: herv.: 10 en 2.30 ds. Reijenga; geref.: 9.30 en 2 ds. Booy, vrij evang. gem.: 10 en 2.30 ds. Timmerman. ANNA JACOBAPOLDER: geref. 10 en 2.30 ds. Koers te Den Haag; BERGEN OP ZOOM: herv.: 10 ds. Elseman; 7 ds. Wisse; geref.: 9.30 en 5.30 ds. Poelman; geref. (vrij gem.): 9.30 en 5 leesd.; evang. luth.: 10.30 ds. Simon te Amsterdam; OUD-VOSSEMEER: herv.: 10 ds. Breure; 6.30 ds. Brons; geref.: OP PALMZONDAG leggen in vele kerken jongeren en ook wel ouderen belijdenis van hun geloof af. Zij maken zich dan op, om een veelzeggend „Ja" te antwoorden op de belijdenis-vragen der kerk, waar mede zij tevens bevestigen het diepste, dat er in hen leeft. Het is een teer ogenblik, dat van vèr-strekkende betekenis voor hun leven kan zijn en daarom een heilige daad, omdat zij, naar wij veronderstellen mogen, daartoe gekomen zijn, niet zonder de drang des Geestes in hun hart. Meermalen is het hun gezegd, en zo hebben zij het ook doorleefd, dat zij daar niet komen in eigen kracht, maar dat hun belijden antwoord is op wat God in hun hart heeft gewerkt. Want hoe klein gevoelen zij zich, als zij daar staan voor het aangezicht des Heren en weten, dat zovelen getuigen zijn van hun belijdenis, onder wie hun ouders en verdere ver wanten, die wel op bijzondere wijze met hen meeleven. De een is de ander niet. Zo is het met hen, zo is het ook onder de predikanten die hen opgeleid hebben. Ook verschil lende gemeenten in structuur. Een platte lands-gemeente is in menig opzicht niet gelijk aan een industrie-centrum, vooral wat het type jongeren aangaat. Toch be hoort de grondslag der belijdenis dezelf de te zijn: de drieënige God, zoals Hij Zich heeft geopenbaard als Vader, Zoon en Heilige Geest en Die om Christus' wil ook onze Vader wil zijn. Bij enige zelfkennis verstaan zij het maar al te góed, dat zij hun belijdenis in de praktijk van hun leven niet kunnen waar maken, m.a.w. dat hun belijdenis geen belijden wordt, als de Heer daarbij niet hun hulp en sterkte is. Jeugdige overmoed moet de plaats inruimen voor ootmoed. Daarom is belijdenis doen voor hen een daad, maar een daad in heilig ontzag, met de bede en het vertrouwen, dat God niet laat varen het werk, dat Zijn hand, ook aan hen, begon. Wat aan hen is geschied in de kinder doop, zonder dat zij zich dit bewust wa ren, willen zij nu bevestigen in persoon lijke overtuiging. Zij krijgen toegang tot het Heilig Avondmaal en gelden als vol waardige leden der kerk, die beloven, dat zij door Gods genade zullen strijden te gen de zonde, hun Heiland zullen volgen in vóór- en in tegenspoed, in leven en in sterven en dat zij zullen medewerken met de inzet van hun krachten, aan de bloei der kerk. Dit alles is hooggeroepen. Niemand zal daartoe in staat blijken, maar God is ge trouw en zij mogen geloven, dat Zijn kracht zich ook in hun zwakheid zal ver menigvuldigen. Het leven uit Hem vraagt daarom een dagelijkse bekering, naar Hem toe. Advertentie 10 en 2.30 ds. Koning: chr. geref.: 10, 2.30 en 6.30 leesd.; geref. gem. in Ned.:: 10, 2.80 6.30 leesd.; POORTVLIET; herv.; 10 dsa d. Haar; 2.30 ds. den Hoed; geref.: 10 leesd.; 2.30 ds. Snoeij te Waddinxveen; ge ref. gem.: 10, 2 en 6 leesd.; SCHERPENISSE herv.: 9.30 ds. Brons; 2.30 ds. Breure; geref. gem.: 9.30, 2 en 6 leesd.: ST. ANNALAND: herv.: 10 en 6 ds. Westland (HA); geref. gem.: 9.30, 2 en 6 leesd.; vrije evang. gem.: 9.45 2.15 en 6.15 leesd.; ST. MAARTENSDIJK: herv.: 9.30 leesd.; 2 ds. v. d. Haar; oud- geref. gem.: 9.30, 2 en 6 leesd.; oud-geref. kerk: 9.30, en 6 leesd.: Rehoboth: 6.30 ds. Boerlijst te Den Haag; ST. PHILIPSLAND: herv. 9.30 en 2.30 ds. van Dieren; geref. gem.: 9.30, 2.30 en 6 leesd.; oud-geref. gem.: 9.30, 2 en 6 ds. Gebraad; STAVENH5SE: herv. 10 en 6 kand. v. d. Vlist te Bergam bacht; oud-geref. gem. 9.30, 2 en 6 de heer Slager; THOLEN: herv.: 10 ds. den Hoed; 3 ds. Westland; geref.: 10 en 5 ds. Snoeij; geref. gem.; 10, 2.30 en 6.30 leesd.; chr. ge ref.: 10 en 6 30 ds. van Doorn; Ned. Prot. Bond: 5 ds. Bierman te Breda. J BROUWERSHAVEN; herv.: lo ds. Groot; geref. 30 en 2.30 ds. Pontier: geref. (vnj- gem.): 10 en 2.30 ds. Keizer; BRUINISSE: (herv-: J0 en 5 ds. v. d. Brink: geref.: 10 en 5 'ds. Wlelémaker; geref. gem.: 10 en 5 dS. Mallan; oud-geref. kerk: 10 en 5 leesd.; BURGH: herv.: 10 ds. Swaak; DRIESCHOR: herv.: 10 ds. Duyvendak: ELKERZEE: herv. 10 ds. v. d. Ban; HAAMSTEDE: herv.: 10 en 7 ds. Boer; geref.: 10 en 3 ds. Ie Cointre te Amsterdam; chr. geref.: 10 en 3 leesd. KERKWERVE: herv.: 2.30 ds. v. d. Grift: chr. geref. 10 en 6 leesd.: NOORDGOUWE: herv.: 10 ds. Bruinink; NIEUWERKERK: herv.: 10 ds. Westerhof; geref.: 10 en 5 dr. Becker; chr. geref.: 10 leesd., 3 ds. v. d. Klis; OUWERKERK: herv.: 10 ds. Francke; OOSTERLAND: herv.: 10 en 6 ds. Rijks; geref.: 10 en 2.30 dr. van Zuijlen te Rotter dam; geref. geb.: 10, 2.30 en 6 leesd.; oud- geref. kerk: 0.30, 2 én 6 leesd.; RENESSE: herv. 10 ds. van Liere; SCHARENDIJKE: geref.: 10 en 2.30 ds. Kamper; SEROOSKER KE: herv.: 10 ds. v. d. Grift; SIRJANS- LAND: herv.: 10 dhr van Pel; 2.30 ds. Rijks; ZIERIKZEE: herv.: grote kerk: 10 en 7 ds. Bezemer; Gasthuiskerk 10 dr. Boeke te Rot terdam; geref.: 10 en 5 ds. Tiemersma; chr. geref.: 10 en 6 ds. v. d. Klis; ZONNEMAIRE herv.: 10 ds. Duvekot; geref.: 10 en 2.30 ds. Melse. AARDENBURG: herv.: 10.30 ds. Blom; ge ref.: 10 en 3 ds. Steunenberg te Rotterdam; AXEL: herv.: 10 ds. Pennings; 2.30 vic. den den Boeft te Helpman; BIERVLIET: herv.: Blaauwen; geref.: 10 en 3 ds. Brouwer te Den Bosch; geref. (vrijgem.): 10 en 2.30 ds. 10 ds. Evenhuis; BRESKENS: herv.: 10 dr. van Beusekom; geref.: 10 en 3 ds. van Mechelen (HA); vrij evang. gem.: 10 ds. Praas; CADZAND: herv.: 10 ds. ten Cate; vrij evang. gem.: 6.30 ds. Praas; GROEDE: herv.: 10 ds. de Jong; HOEK: herv.: 10 en 2.30 ds. van Meeuwen; geref.: 10 en 2.30 ds. van Leeuwen (HA); geref. (vrijgem.): 10 en 2.30 ds. Bijl; HOOFDPLAAT: herv.: 10 ds. Eijgendaal; HONTENISSE: herv.: 10 ds. Ver- Ibeek; HULST: herv.: 10 ds Timmers; NIEUW VLIET: herv.: 10 wika Wasterval; vrij evang. gem.: 10 ds. Luteijn te Ichte- gem (B.); OOSTBURG: herv.: 10 ds. Hugo van Dalen; geref.; 10 en 2.30 ds. Homburg; geref. (vrijgem.): 10 leesd.,; 2.15 ds. Douma: RETRANCHEMENT: herv.: 30 ds. Tijmstra; vrij evang. gem.: 2 ds. Luteijn; SCHOON- DIJKE: herv.: 10 ds. Brinkman; 4 ds. Beer- nink te Brugge (streekjeugdd.); geref.: 9.30 en 2.30 ds. Baarlink te Hilversum; SLUIS: herv.: 2 ds. Kuylman; ST. ANNA TE MUI DEN: herv.: 3.30 ds. Kuylman; SLUISKIL: herv.: 10 en 2.30 ds. Cupédo; SAS VAN GENT herv.: 10 ds. Stern; TERNEUZEN: herv.: Noordstraat: 10 ds. Scholten: 3 kand. Bos te Spijk; Kerkhoflaan: 10 ds. v. d. Vlugt; geref.: 10 en 3 ds. Pestman; geref. (vraijgem.): 10 en 3 ds. Smit; oud-geref. gem.: 9.30, 2 en 6 ds. doe Reuver; geref. gem.: (Volsowijkstr.): 9.30, 2 en 6 leesd.; geref. gem. (Pro Rege): 10 en 2.45 leesd.; L. des H.: 10 en 7.30 kapt. Gout; WATER LANDKERKJE: herv. 10 ds. Bergsma; IJZENDIJKE: herv.; 9.30 ds. van Evert; ZAAMSLAG: herv.: 9.30 ds. Becht; 2.30 dhr. Heijboer; geref.: 9.30 en 2.30 ds. Scheele te Assen: chr. geref.: 9.30 en 2 ds. Zwier; ge ref. (vrijgem.): 9.30 en 2.30 ds. Krijtenburg; ZOUTESPUI: geref.: 10 en 2.S0 ds. van Bot- tenburg: geref. (vrijgem.): 10 en 2.30 ds. v. d. Jagt; ZUIDZANDE: herv. 10 ds. Kuylman. Nu, mevrouw - voor het eerst - een 100°/o zorgen vrij shirt... voor „hem" maar óók voor u! Voor hèm, omdat het Blue Star Terlenka/Cotton shirt zo prettig draagt en zeker 3 maal zo lang meegaat. Voor en alle andere huisvrouwen in Nederland, omdat dit prachtige nieuwe shirt in de was wérkelijk een gemak is. Het beste is wassen volgens de „niet strijken"-methode, maar u mag ook de wasmachine en de centrifuge te hulp roepen, a' zal alléén de body dan een ijzertje nodig hebben. Indien nodig, is zelfs een voorzichtige ebloorbehandeting toegestaan. Let dus straks op de discrete blauwe Kervmore ster op de man chet. Want dat is het shirt waarmee - voor tt allebei werkelijk iets bizonders aan de hand is! Ander* Kcitmor* shirt* di* e*n onderscheiding verdienen: J^Grey Star, Syncot boord en manchetten, body vit Egyptische katoen - f 22.50 .X, Green Star, Syncot boord en manchetten body uit Amerikaanse katoen f 17.90 Red Star, boord en manchetten uit Egyptische katoen, body uit soliede Amerikaanse katoen - f 15.90 PRODUCT THOLEN. Onder grote belangstel ling heeft de Geref. vrouwenvereniging .,Trifosa" het tienjarig bestaan herdacht. De presidente, mevr. Lindhout-Schot heette in haar openingswoord in het bijzonder tal van gasten, waaronder af gevaardigden van andere verenigingen, welkom. Mevr. Laban-Schooff gaf in dichtvorm een overzicht over de afgelopen tien jaar en het jaar 1958. Het programma voor deze feestelijke bijeenkomst was zeer gevarieerd. Mevr. Contant-van Elsakker declameerde, een koortje zong o.l.v. de heer Kroon en uit gevoerd werd het declamatorium ,,'k Heb U lief mijn Nederland". Ook werd een j wedstrijd ..Wie, wat, waar" georgani- i seerd. j Mevr. De Kool hield een inleiding J over Augustinus en na de pauze ver toonde mevr. Nieuwland uit Den Haag een prachtige kleurenfilm over Palesti- I na. Zij gaf hierbij een voortreffelijke j verduidelijking. Namens de kerkeraad der Geref. kerk sprak ds. W. M. r. d. Linde een. slotwoord Menige predikant zal het willen beves tigen, dat de belijdenis-catechisatie tel ken jare tot de mooiste uren van zijn bijbels onderricht mag gerekend worden. De wat rijpere leeftijd werkt hiertoe me de. Van lawaaierigheid is geen sprake. De leerlingen voelen zich niet gestuurd, maar geroepen. Hun belijdenis is immers een persoonlijke beslissing, de doorbraak van Gods Geest in hun hart. Éénzelfde geloof bindt hen samen. Zo zitten zij daar bij elkaar, al naar het type dei- gemeente; de gedienstige in huis of op het kantoor, de landbouwer en de za kenman, het meisje en de jongen, die nog niet zijn afgestudeerd, de verloofden en de gehuwden. Het mysterie van het ge loof heeft hen geboeid en niet meer los gelaten. Wie zal het ook doorgronden? Het gevaar is, dat wij hen gaan ideali seren, dat wij hen mooier zien, dan zij werkelijk zijn. Want ja, hoevelen van hen raken toch weer verdwaald? Zij zijn wel op de berghoogte geweest en hebben heel vaag iets van Gods heerlijkheid ge schouwd, het leek echt, maar het was geen geest en leven. De verzoekingen der wereld zijn hun te sterk geworden. Dit neemt echter niet weg, dat de belijdenis van velen, hoewel wij allen zondaars zijn, toch een keerpunt in hun leven betekent en uitdrukking is van een eenvoudig en oprecht geloof. Zij weten wel, dat er een stille en soms open kritiek leeft bij deze en gene, dat hun doen en laten getoetst wordt aan de norm van hun belijden en zij voelen heel scherp, dat zij beneden de maat blij ven. Zij accepteren nochtans het goede en kwade gerucht en begrijpen de achter grond hiervan. Zij zijn gevoeliger dan men wel denkt. Uiterlijk merkt men hier van soms weinig en zij doen bij tijd en wijle onverschillig, omdat zij met hun belijdenis niet te koop lopen, maar inner lijk leeft er iets in hen. Juist op de be lijdenis-catechisatie komt dit tot uitdruk king. Zij hebben aandacht, tonen ernst en wijding, er is een sfeer van geestelijke gemeenschap. Het samenspreken met el kaar over het hoogste goed en de diepste levensvragen legt een contact, dat hun tot een brond van vreugde wordt. Straks als de catechisatie weer tot het verleden be hoort, betreuren zij het, dat dit nauwe contact verbroken is. In deze gemeenschap zijn zij ontvanke lijk en willen zij zich ook wel uitspreken. Het ja-woord, dat zij zullen geven, heeft hier al klank gekregen. Zij gaan het le ven in met het stille en grote besef, dat, waar Gods Geest werkt, banden voor het leven gelegd worden. Er zit meer in hen, dan zij aanvanke lijk doen vermoeden. Zij weten zich niet alleen leerlingen, maar verstaan het, dat het geloofsleven van hen vraagt, dat zij ook volgelingen zullen zijn van de Heer. Zij zijn zich bewust, dat de verzoening en verlossing in Christus niet maar een leer doch leven. Zij wilen horen van de problemen, b.v. de verhouding van kerk en kerken, kerk en politiek, Rome en de Reformatie. Velen van hen zien deze vra gen als een toepassing van hun belijden. Na de oorlog neemt het getal van hen, die belijdenis doen, in vele gemeenten af. Toch is het de vraag, of het gehalte van hen minder is dan vroeger. Zeker laten zich ontbindende factoren gelden. De ge jaagdheid van het hedendaagse leven werkt de oppervlakkigheid in de hand. Hogere eisen worden gesteld aan lichaam en geest. Moeheid en verslapping staan tegenover een grotere mate van zelfstan digheid. Dit laatste blijkt inzonderheid bij hen, die niet in een kerkelijke omge ving zijn opgevoed, maar uit eigen over tuiging hun plaats in de kerk willen in nemen en weerstanden overwinnen. Hun aantal is nog niet belangrijk, maar zij vormen met anderen mee een levende kern. Men zegt wel, dat het opkomend ge slacht geen idealen meer heeft, omdat zij in de hoop op een betere samenleving zijn teleurgesteld. Toch is er een minder heid, die zich hierbij niet kan neerleg gen. Ik meen, dat de jongeren radicaler zijn. God heeft óf voor hen afgedaan óf is een steun in hun leven geworden. Zij hebben wel gezien, dat de vormelijkheid en het overgeleverde geloof zonder meer het in de storm niet kunnen uithouden. Het traditionele moet opnieuw worden gemunt, om zo pas persoonlijk bezit te worden. Zo is er onder de oogst der kerk meer spanning en besef, om een eigen levens houding zich te vormen. Grote woorden baten niet. Dit hebben zij wel verstaan. Onder hen is het ook niet alles goud, dat er blinkt. Maar het conventionele, zake lijke en soms dappere. Zeker, uitholling dreigt door het activisme en de verbor genheid des geloofs lijdt schade door de overspanning van onze geladen tijd. Maar tegenover deze dreiging als wezenlijk ge vaar staat de openheid en de eerlijke overtuiging, dat men zich meer aange sproken voelt. In de branding van het heden spreekt het voor hen niet meer zo vanzelf, dat zjj zich laten „aannemen". Maar het kerke lijk gesprek en het kerkewerk gaan aan hen niet voorbij. Zij willen luisteren en er aan deelnemen. Scherper dan voorheen wordt de belijdenis gezien als een be lijden, een daad des geloofs. De zelf werkzaamheid in geestelijke richting moet in liefde worden geprikkeld en geleid. O. De artsendienst voor het komende weekend is als volgt geregeld: Middel burg: H. W. Boerwinkel, Noordweg 22, tel. 2460. Vlissingen: M. J. A. Bil, Singel 74, tel 2585. Oostkapelle, Serooskerke en Vee- re: G. Scheps, Serooskerke, tel. 01189- 212. Koudekerke, Westkapelle en Zoutc- landc: M. Huygens, Westkapelle, tel. 01187 Goes: M. P. Bruijnzeel, Jac. Valckestr. tel. 2375. Kruiningen, Krabbendyke, Rilland en Hansweert: J. Nieuwenhuyze, Kruiningen, tel. 01130-493. Hoedekensker- ke en Kwadendamme: A. P. Kole, tel. 01193-262. Borssele en Niemvdorp: J. J. Gelderblom, Nieuwdorp, tel. 01196-327 Driewegen en 's Heerenhoek: A. Folmer, Driewegen, tel. 01195-275. Kapelle-Bieze- linge, Kloettnge en Wemeldinge: A J. Eckhart, Wemeldinge, tel. 01192-438. Wol. faartsdük, 's Heer Arendskerke en Hein- kenszand: A. J. Zonnevylle, 's-H. Arends kerke, tel. 01106-202. Tholen, Poortvliet, Oud-Vossemeer, Nw. Vosmeer en Sint Philipsland: Kügel, Poortvliet, tel. 10 en Vermet. Nieuw Vos meer, tel. 10. Zierikzee: C. M. v. Hoorn, Havenpark 35, tel. 2080. Temeuzen: A. van Zanten, Axelsestraat 27, tel. 2445. Oostburg en Aardenburg: Hage, tel. 366, Aardenburg. De volgende apotheken hebben vanaf hedenavond tot en met vrijdagavond avond- en nachtdienst. Middelburg: Non hebei, Lange Delft 133, tel. 2538. Vlissin gen: D. H. v. d. Kleine Mulder. Singel 9 tel. 2730. Goes: De Goese Apotheek' Klokstraat 19, tel. 2136. Temeuzen: J Klaassen, Noordstraat 54, tel. 2090 De ziekenauto te Goes is bereikbaar onder nummer 3153 ,Zu„il"?eveIand: A- A- Elzerman, Goes, tel. 2233 en M. Gaakeer, Ovezande tel 01195-283. Oost Zeeuwsch-Vlaanderen: J F de Haas. Axelsestraat 49. Zaamslag teL 01153-366. West Zeeuwsch-Vlaanderen' W Kapsenberg, tel. 225, Sluis.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 5