I4it l)d l even,
Ier Aerien
DE KERKKLOK ROEPT
Belijdenis doen,
heilige daad
In Vlissingen staat een huis
UITBREIDING HERVORMDE KERK
ST.-AxNNALAND VERLOOPT VLOT
Nu! Kenmore Blue Star Terlenka shirt - f 19,75
ZEEUWSCH DAGBLAD
Zondag 22 maart
Walcheren
Oude kansel zal
verdwijnen
Bevelandeti
Tholen
Schouwen
Zeews-Vlaanderen
Geref. Vrouwenvereniging
Tholen bestond tien jaar
HUISARTSEN
APOTHEKEN
ZIEKENAUTO
DIERENARTSEN
1
Zaterdag 21 maart 1959
Pag. 5
Advertentie
BAYER
AAGTEKERKE, herv: 10 en 7 ds. Theunis-
sen; ARNEMUIDEN: herv: 10 en 2.30 ds.
Verweij: geref.: 10 en 2.30 ds. Ribberink te
Overschie; BIGGEKERKE; herv.: 9.30 ds.
Abbing, 2 ds. van 't Hof: DOMBURG: herv.:
10 ds. van Vliet; 7 ds. Enker; geref.: 10 en
2.30 GAPINGE: herv,: 10 ds. de Boer:
geref.: 9.15 ds. van Wouwe; 2 ds. Ytsma;
GRIJPSKERKE: herv.: 10 en 2.30 ds. Wisse;
geref.: 10 en 2.30 drs. Vlaardingerbroek;
KLEVERSKERKE: herv.: 10 ds. Wieringa:
KOUDEKERKE: geref.: 9.30 ds. van Til; 2.30
drs. Elshout; MELISKERKE: herv.: 2 ds.
Roscam Abbing; geref.: 9.30 en 2.30 ds. van
Heesen: MIDDELBURG: herv.: Nieuwe
kerk: 10 ds. Aalders en $s. v. d. Linde; 7
ds. Dijckmeester (HA); Koorkerk: 10 ds. v.
Houte; CJMV-geb.: 10 jongerenkapel;
doopsgez. gem.: 7.30 mej. dr. Bakker; geref.:
Hofpleinkerk: 9.30 ds. Ytsma, 2.30 drs. Ver
schoor; 5 drs. Vlaardingerbroek; Noorder-
kerk: 9.30 drs. Elshout; 5 ds. Ytsma; geref.
gem.: 9.30, 2 en 6.30 ds. Hage; chr. geref.:
9.30 en 3 ds. v. d. Molen; geref. (vrijgem.):
8.30 en 4.30 ds. Trimp; L. des H.: 10 heili
ging; 7.30 open luchtsamenkomst; NIEUW
EN ST. JOOSLAND: herv.: 10 ds. van Haar
lem; 7 ds. van Dullemen (jeugdd.); OOST-
KAPELLE: herv.: 10 ds. Richard; 7 ds. van.
Haarlem (jeugdd.); geref.: 10 en 2.30 ds. de
Groot; geref. gem.: 10 en 2.30 leesd.; RIT-
THEM: herv.: 10 en 2.30 ds. van 't Hof
SEROOSKERKE: herv.: 10 en 2.30 ds. v. d.
Wind; geref.: 10.30 en 2.30 ds. van Wouwe;
ST. LAURENS: herv.: 10 en 7 ds. Kok;
geref.: 10 en 2.30 ds. Bohlmeyer: SOUBURG:
herv.: 9.30 ds. van Duijne; 11 ds. Haitjema;
7 ds. van Vliet (jeugdd.); geref.: 9.30 en 2.30
ds. Brederveld; VEERE: herv.: 2 ds. Wie
ringa; geref.: 10 en 2.30 ds. Streefkerk:
VLISSINGEN: herv.; St. Jacobskerk: 10 ds.
Kwast; 5 ds. Metting van Rijn; Johannes-
kerk: 9.30 ds. v. d. Schoot; 7 ds. Haitjema;
Havendorp: 10 ds. Kloosterman; Engelse
kerk: 9.30 jeugdkerk; Ver. van Vrijz. herv.:
7 prof. Jansma te Leiden; geref.: 9.30 en 5
drs. Verschoor; evang. op g.g.: 10 en 5 de
heer Schinkelshoek: chr. geref.: 9.30 en 5
ds. Drechsler; L. des H.: 10 heiliging; 18.45
openlucht; 19.30 verlossing; VROUWENPOL
DER: herv.: 2 ds. de Boer; geref.: 10 en
2.30 ds. v. d. Berg te Ermelo: geref. (vrij
gem.): 9.30 en 2.30 ds. van Beveren (HA);
WESTKAPELLE: herv.: 9.30 en 2.30 ds. Oost
hoek; geref.: 9.30 en 2.30 ds. Dondorp (HA);
geref. gem.: 3 x leesd.; ZOUTELANDE;
herv.: 9.30 en 2.30 ds. van Dullemen; geref.
gem.; 10 en 2.30 leesd.; geref. (vrijgem.):
10.45 ds. Trimp; 2.30 leesd.; 'T ZAND: herv.
10 en 7 ds. Durkstra; 10.15 jeugdkerk.
VLISSINGEN In Vlissingen staat
de enige plastic bungalow ter
wereld. Zij is te koop voor onge
veer 165.000 Bfrs. of omgerekend m
Nederlands geld 12.000. Het ligt
m de bedoeling dat nog dit jaar
in verschillende belangrijke vacan-
Uecentra van Europa plastic bun
galows zullen verrijzen. De bou
wers, de Plastic City te Vlissingen,
van wie de fabriek in de Schelde-
stad, en het centrale kantoor in Ant
werpen is gevestigd, zijn van de ge
dachte uitgegaan, dat iedereen een
woonhuis of vacantieverblijf moet
kunnen kopen.
Na enige jaren puzzelen kwam ten j
slotte deze week in Vlissingen het',
eerste plastic h.uis of zo men uulj
een bungalow uit de bus. Deze bun- J
galow heeft het belangrijke voor-,
deel, dat zij naar believen verder
uitgebouwd kan worden.
Naar men ons vertelde is er naar
gestreefd in het huis zoveel mo
gelijk plastic aan te brengen. De
plafonds en de vloeren zijn in elk\
geval van plastic en ook in de wan-,
den is een zo groot mogelijke hoe-
veelheid plastic verwerkt. De bun-
galow, die thans in Vlissingen is'j
opgetrokken, is berekend op een
normaal gezin van vier personen',
maar zoals gezegd biedt de gehele
constructie mogelijkheden om d-e
woning te vergroten. Omgekeerd
lijn de kamers uitneembaar en is
het gehele huis zelfs verplaatsbaar.
Van directionele zijde verzekerde men
ons, dat de plastic bungalows naar
de eisen van élk klimaat kimneri
worden vervaardigd. Er zijn zelfs
al bestellingen uit Australië bij het
V.ïissings bedrijf binnengekomen mei
speciale verzoeken de bungalows
zo klaar te maken, dat zij tegen
zandstormen bestand zijn. Ook uit
HNWtnninnnnniiimiiiiiiiiiiiiiiimniiiiiiininiiniiiiiniiniiiiin
peinsde ik erover, dat het C.N.V.
in deze week een conferentie hield 3
over bezitsvorming. Heeft dat nu
feitelijk wel zin, vroeg ik me af. s
ff Als je zo ziet, wat er in de wereld
5 omgaat, dan staan we toch voor de
S vraag: hoe lang zal dat goed gaan.
Zeker. Kroesjtsjef heeft zich ak-
H koord verklaard met een topconfe- 2
fi rentie en een voorafgaande coni'e-
5 rentie, maar ondanks dat kookt en
f bruist het aan alle fronten zou je g
zeggen. De wereld lijkt wel een
5 kruitvat. En het Westen is tegen
zichzelf gekeerd. Wie weet, wat er
morgen voor de deur staat.... En g
dan gaat het C.N.V. confereren over g
3 het nut van bezitsvorming door
2 eigen woningbezit, door levensver-
3 zekering wat een hoon! door
aandelenaankoop.Dat is toch g
wel het toppunt van gebrek aan g
werkelijkheidsbesefDat ik zo g
g peinsde was mee het gevolg van
3 een gesprek met een vriend, die
nogal wat af te dingen had op het g
1 C.N.V. Onwillekeurig ging ik nu in g
S zijn toon praten. Maar ik ging ook g
g mezelf eenantwoord geven. En ik g
2 zei tegen mezelf: het is heel juist,
g dat het C.N.V. dat doet; dat is een 2
2 uiting van Christelijk realiteitsbe- g
3 set. Een ander mag zich in de lijn g
2 van de hierboven uiteengezette be- g
wering gaan wenden tot het: laten
we eten en drinken en vrolijk zijn,
s de Christen moet onder alle om-
2 standigheden doorgaan met het ge- g
2 wone leven, waarin God hem ge-
5 steld heeft. Als ik wist. zei Luther, g
dat morgen de wereld verging,
moest ik vandaag toch nog vrucht- 2
2 bomen planten, als het daarvoor de g
2 tijd was. Kijk, dat is een uiting van g
5 Christelijke rust in de meest-span- g
nende omstandigheden. Gewoon g
doorgaan. Doorgaan ook met het
2 verwerven van eigen bezit, als dat s
2 mogelijk is, omdat bezit de mens g
2 weer een trek geeft van het godde- g
2 lijk beeld, waarnaar hij geschapen g
is. Natuurlijk moeten we met dat
2 bezit voorzichtig zijn. Ook in de
H betekenis van „waakt en let, dat gij 2
2 het hart er niet op zet". Want dat g
is het nu juist. We hebben een
taak t.a.v. bezitsvorming in deze
2 wereld. Maar we mogen toch niet 2
2 aan deze wereld blijven hangen, g
omdat we er bezit in hebben, g
Daarom kan een Christelijke vak-
H centrale in deze tijd ook zonder be-
3 zwaar over bezitsvorming spreken. 2
2 Want al zou de wereld morgen in
brand vliegen, dan heeft het zin, g
j§ dat we vandaag nog onze taak ge-
§j trouwelijk vervullen. En een Chris- 3
2 ten kan dat rustig doen. Omdat er
Eén is, Die voor hem de last van 2
5= de toom gedragen heeft, zodat die
toom komt, ze toch aan Hem voor-
bljgaat. Al zou het groot gebeuren
2 hem van deze aarde wegnemen. 2
het Midden-Oosten kwamen orders
met dezelfde wensen. De directie
staat dan ook op het standpunt, dat
een particulier de bungalow net zo
krijgen kan ais hij wil
In Vlissingen staat thajis -het model-
1959. De Plastic-City is uoornemens
tegen het najaar met het model-1960
voor de dag te komen en voorts
elk jaar later met een ander ont
werp. zodat de plastic bungalow van
een bepaald ogenblik steeds up-to-
date zal Zijn.
De bungalow, die thans in Vlissingen
tot zondagavond te bezichtigen is,
dient als voorbeeld en als testmodel.
Bovendien geldt zij als het stan
daardontwerp van de Plastic-City.
Volgende week gaat het huis naar
Antwerpen, in welke stad reeds
velen belangstelling toonden voor
een dergelijke woning.
De foto geeft een beeld van de plastic
bungalow, de droom van vele Euro
peanen.
GEMEENTE IS TROUW IN KERKGANG
Van onze correspondent
ST. ANNALAND. Met de uit
breiding; van het Hervormde kerk
gebouw gaat het naar wens. Het bui
ten werkis zo goed als klaar gekomen,
dank zij de zachte winter. De firma
A. Muller-Franke uit Sint-Maartens
dijk, die dit karwei heeft aangeno
men, is met alle beschikbare werk
krachten bezig, om de uitbreiding
zo spoedig mogelijk gereed te krij
gen. De binnenmuren van het oude
gedeelte zijn thans geheel afgebikt
terwijl ook de oude lampen en kro
nen verdwenen zijn en plaats hebben
gemaakt voor een definitieve pla
fondverlichting, die het zeer goed
doet. De koperen kroon in het mid
den van de kerk is hoger opgehan
gen, waardoor deze kleiner lijkt dan
voorheen.
In de oostelijke zijbeuk zijn thans
provisorisch een aantal oude banken
geplaatst. Men is bezig met het ge
reed maken van de westlijke zijbeuk.
De oude banken, welke momenteel
nog in gebruik zijn, en die een ge
schenk zijn van de familie Bruijn-
zeel, zullen niet meer in het nieuwe
interieur gebruikt worden, want er
zullen nieuwe mahonie banken
komen.
Ook de oude kansel, die geen his
torische waarde heeft, zal moeten
verdwijnen en zal vervangen worden
door een in het nieuwe interieur
passende kansel. Wanneer een en
ander zijn beslag gekregen heeft,
zullen de plaatselijke schilders het
interieur nog een verfje geven, zodat
alles totaal vernieuwd zal worden.
Door deze uitbreiding zullen er een
300 zitplaatsen bijkomen. Momenteel
is er .slechts één toegang tot de kerk,
namelijk onder de toren. Wanneer
de uitbreiding geheel gereed zal zijn,
komen er twee uitgangen bij, name
lijk in de beide zijvleugels, waardoor
de kerkgangers vlotter de kerk in
en uit kunnen gaan. Sint Annaland
heeft een grote Hervormde gemeen
te, die kerkelijk zeer meelevend is.
Er worden des zondags twee diensten
gehouden en wel om tien uur 's mor
gens en om zes uur 's avonds. In de
meeste Hervormde kerken is de
tweede dienst minder druk bezet dan
de morgendienst, die meestal goed
bezet is. In deze Thoolse gemeente
is dit echter juist niet het geval.
In beide diensten is de kerk niet
alleen goed bezet, maar is er plaats
te kort. Vandaar dan ook, dat het
college van kerkvoogden en nota
belen tot deze belangrijke uitbrei
ding' heeft besloten.
In een kerk moet er namelijk
plaats over zijn, om eventuele kerk
gangers, ook van elders te kunnen
bevatten. Speciaal op de hoogtij
dagen, zoals Kerstmis, Pasen en
Pinksteren komen er in St. Annaland
vele schippers naar de kerk, die in
deze plaats hun domicilie hebben.
De Hervormde leden zien dan ook
reikhalzend uit naar de dag, waarop
de uitgebreide kerk in gebruik kan
worden genomen.
BAARLAND: geref. 9.30 en 2 ds. Veldhuij-
zen; BIEZELINGE: herv.: 10 en 2.30 ds.
Schneider (HA); chr, geref.: 10 en 2.30 ds,
van Dijken; geref. gem.: 9.30, 2 en 6 leesd.;
BORSSELE: herv.: 10 en 2.30 ds. Vrijlandt;
geref.: 10 leesd.; 2.30 ds. Jansen; geref. gem:
9.30, 2 en 6 ds. Heerschap: DRIEWEGEN:
herv.: 9.30 ds. Das; gerei.: 9.30 en 2 EL
LEWOUTSDIJKherv.: 9.30 ds. Blok: CO-
LI JNSPLAAT: herv.: 10 ds. Postma; 2.30 ds.
Veldman; geref.: 10 en 6 ds. Schippers;
geref. gem.: 3 x leesd.; GEERSDIJK: herv.:
10 dhr. Kraak; 2.30 ds. van Schuppen;
geref.: 10 en 2.30 ds. van Aller; GOES: herv.:
Grote kerk: 10 ds Nijssen; 5 ds. Coenraad
(H.A.); Aula: 10 vie. van Melle; jeugdkapei
(P.v.O.): 10 dhr van Gorp; geref.: Wester-
kerk: 10 ds. Stam; 5 ds. Jansen; Oosterkerk;
10 ds. Jansen; 5 ds. Koolstra; geref. (vrij
gem.): 2.30 en 6.30 ds. v. d. Bos; chr. geref.:
10 leesd.; 5.30 ds. van Dijken; geref. gem.:
9.30, 2 en 6 ds. Honkoop; vrij evang. gem.:
10 en 5 ds. Karelse; 's-GRAVENPOLDER:
herv.: 9.30 ds. Kluiver; 2.30 ds. Blok; geref.
10 en 2.30 dsè Bouwknegt; geref. gem.: 9.30
2 en 6 leesd. 's-H. ABTSKERKE: herv.: 10
en 2 ds. Warffemius; 's-H. ARENDSKERKE:
herv.; 9.30 ds. de Bue; 2.30 ds. Kloosterman
's-H. HENDRIKSKINDEREN: herv.: 10 ds.
Altena; 2.30 ds. Metselaar; HANSWEERT
herv.: 9.30 en 2.30 ds. Bronsgeest; HEIN-
KENSZAND: herv.: 10 en 2.30 ds. Amez;
geref. 10 en 2.30 ds. Heiner: HOEDEKENS-
KERKE: herv.: 9.30 en 2 ds. Hulsbergen;
geref. gem.: 9.30, 2 en 6 leesd.; KAPELLE:
herv.: 10 en 2.30 ds. Jebbink; geref. 10 en
2.30 ds. v. d. Leek: KAMPERLAND herv.
9.30 ds. Veldman, 2.30 ds. Postma; geref.:
9.30 en 2.30 ds. Dadder; KATS: herv.: 10 en
2 ds. Morreau; KATTENDIJKE: herv.: 10
mej. Stok; 3 ds. van Voorst Vader te Eefde;
KLOETINGE: herv.: 10 en 7 ds. Klooster
man (H.A.); KORTGENE: herv.: 10 ds. v.
Schuppen; 2.30 dhr. Kraak; KRABBEN-
DIJKE: herv.: 9.30 en 2.30 ds. van Leeu
wen; geref.: 9.30 en 2.30 ds. v. d. Klaauw;
geref. gem.: 9.30, 2 en 6 leesd; KRUININ
GEN: herv.: 10 en 2.30 ds. van Burgeier;
geref.: 10 en 2.30 ds. Koolstra; LEWEDORP:
herv.: 10.45 ds. d, Bue; geref.: 9.15 en 2.31
ds. Oosterhof te Sliedrecht; NIEUWDORP
herv.: herv. 10 en 2.30 ds. Zoodsma; geref.:
10 en 2.30 ds. Goedendorp; geref. gem.: 9.30,
2 en 5.30 dhr. Wisse; NISSE: herv.: 10 en
2.30 ds. Don; geref. gem.: 9.30, 2 en 5.30
leesd.; OVEZANDE: herv. 2 ds. Das; RIL-
LAND-BATHo herv.: 10 en 2.30 ds. den En
gelse; geref.; 10 en 2.30 ds. v. d. Stoel;
WAARDE: herv.: 9 en 2 ds. Huizing; geref.
gem.: 10.45 en 4.30 leesd.; WEMELDINGE:
herv.: 10 en 2.30 ds. Slik; geref.: 10 en 2.30
ds. Oegema; vrij evang. gem.: 10 en 2.30 ds.
Niewöhner; WILHELMINADORP: herv.: 10
ds. Cornelder; WISSENKERKE: herv.: 10 en
2.30 ds. Koole; geref.: 10 en 2.30 ds. Kersten;
WOLFAARTSDIJK: herv.: 10 en 2.30 ds. van
Liere (H.A.); 6 wika Hiensch (jeugdd.); ge
ref.: 10 en 2.30 ds. Mantz te Rozenburg;
geref. gem.: 9.30, 2 en 6 leesd., geref. (vrij
gem.): 10.30 ds. van den Bos; 4.30 leesd.;
YERSEKE: herv.: 10 en 2.30 ds. Reijenga;
geref.: 9.30 en 2 ds. Booy, vrij evang. gem.:
10 en 2.30 ds. Timmerman.
ANNA JACOBAPOLDER: geref. 10 en 2.30
ds. Koers te Den Haag; BERGEN OP
ZOOM: herv.: 10 ds. Elseman; 7 ds. Wisse;
geref.: 9.30 en 5.30 ds. Poelman; geref. (vrij
gem.): 9.30 en 5 leesd.; evang. luth.: 10.30 ds.
Simon te Amsterdam; OUD-VOSSEMEER:
herv.: 10 ds. Breure; 6.30 ds. Brons; geref.:
OP PALMZONDAG leggen in vele kerken jongeren en ook wel
ouderen belijdenis van hun geloof af. Zij maken zich dan op, om een
veelzeggend „Ja" te antwoorden op de belijdenis-vragen der kerk, waar
mede zij tevens bevestigen het diepste, dat er in hen leeft. Het is een
teer ogenblik, dat van vèr-strekkende betekenis voor hun leven kan zijn
en daarom een heilige daad, omdat zij, naar wij veronderstellen mogen,
daartoe gekomen zijn, niet zonder de drang des Geestes in hun hart.
Meermalen is het hun gezegd, en zo
hebben zij het ook doorleefd, dat zij daar
niet komen in eigen kracht, maar dat
hun belijden antwoord is op wat God in
hun hart heeft gewerkt. Want hoe klein
gevoelen zij zich, als zij daar staan voor
het aangezicht des Heren en weten, dat
zovelen getuigen zijn van hun belijdenis,
onder wie hun ouders en verdere ver
wanten, die wel op bijzondere wijze met
hen meeleven.
De een is de ander niet. Zo is het met
hen, zo is het ook onder de predikanten
die hen opgeleid hebben. Ook verschil
lende gemeenten in structuur. Een platte
lands-gemeente is in menig opzicht niet
gelijk aan een industrie-centrum, vooral
wat het type jongeren aangaat. Toch be
hoort de grondslag der belijdenis dezelf
de te zijn: de drieënige God, zoals Hij
Zich heeft geopenbaard als Vader, Zoon
en Heilige Geest en Die om Christus' wil
ook onze Vader wil zijn.
Bij enige zelfkennis verstaan zij het
maar al te góed, dat zij hun belijdenis in
de praktijk van hun leven niet kunnen
waar maken, m.a.w. dat hun belijdenis
geen belijden wordt, als de Heer daarbij
niet hun hulp en sterkte is. Jeugdige
overmoed moet de plaats inruimen voor
ootmoed. Daarom is belijdenis doen voor
hen een daad, maar een daad in heilig
ontzag, met de bede en het vertrouwen,
dat God niet laat varen het werk, dat
Zijn hand, ook aan hen, begon.
Wat aan hen is geschied in de kinder
doop, zonder dat zij zich dit bewust wa
ren, willen zij nu bevestigen in persoon
lijke overtuiging. Zij krijgen toegang tot
het Heilig Avondmaal en gelden als vol
waardige leden der kerk, die beloven, dat
zij door Gods genade zullen strijden te
gen de zonde, hun Heiland zullen volgen
in vóór- en in tegenspoed, in leven en in
sterven en dat zij zullen medewerken met
de inzet van hun krachten, aan de bloei
der kerk.
Dit alles is hooggeroepen. Niemand zal
daartoe in staat blijken, maar God is ge
trouw en zij mogen geloven, dat Zijn
kracht zich ook in hun zwakheid zal ver
menigvuldigen. Het leven uit Hem vraagt
daarom een dagelijkse bekering, naar
Hem toe.
Advertentie
10 en 2.30 ds. Koning: chr. geref.: 10, 2.30
en 6.30 leesd.; geref. gem. in Ned.:: 10, 2.80
6.30 leesd.; POORTVLIET; herv.; 10 dsa
d. Haar; 2.30 ds. den Hoed; geref.: 10
leesd.; 2.30 ds. Snoeij te Waddinxveen; ge
ref. gem.: 10, 2 en 6 leesd.; SCHERPENISSE
herv.: 9.30 ds. Brons; 2.30 ds. Breure; geref.
gem.: 9.30, 2 en 6 leesd.: ST. ANNALAND:
herv.: 10 en 6 ds. Westland (HA); geref.
gem.: 9.30, 2 en 6 leesd.; vrije evang. gem.:
9.45 2.15 en 6.15 leesd.; ST. MAARTENSDIJK:
herv.: 9.30 leesd.; 2 ds. v. d. Haar; oud-
geref. gem.: 9.30, 2 en 6 leesd.; oud-geref.
kerk: 9.30, en 6 leesd.: Rehoboth: 6.30 ds.
Boerlijst te Den Haag; ST. PHILIPSLAND:
herv. 9.30 en 2.30 ds. van Dieren; geref.
gem.: 9.30, 2.30 en 6 leesd.; oud-geref. gem.:
9.30, 2 en 6 ds. Gebraad; STAVENH5SE:
herv. 10 en 6 kand. v. d. Vlist te Bergam
bacht; oud-geref. gem. 9.30, 2 en 6 de heer
Slager; THOLEN: herv.: 10 ds. den Hoed;
3 ds. Westland; geref.: 10 en 5 ds. Snoeij;
geref. gem.; 10, 2.30 en 6.30 leesd.; chr. ge
ref.: 10 en 6 30 ds. van Doorn; Ned. Prot.
Bond: 5 ds. Bierman te Breda.
J BROUWERSHAVEN; herv.: lo ds. Groot;
geref. 30 en 2.30 ds. Pontier: geref. (vnj-
gem.): 10 en 2.30 ds. Keizer; BRUINISSE:
(herv-: J0 en 5 ds. v. d. Brink: geref.: 10 en
5 'ds. Wlelémaker; geref. gem.: 10 en 5 dS.
Mallan; oud-geref. kerk: 10 en 5 leesd.;
BURGH: herv.: 10 ds. Swaak; DRIESCHOR:
herv.: 10 ds. Duyvendak: ELKERZEE: herv.
10 ds. v. d. Ban; HAAMSTEDE: herv.: 10 en
7 ds. Boer; geref.: 10 en 3 ds. Ie Cointre te
Amsterdam; chr. geref.: 10 en 3 leesd.
KERKWERVE: herv.: 2.30 ds. v. d. Grift:
chr. geref. 10 en 6 leesd.: NOORDGOUWE:
herv.: 10 ds. Bruinink; NIEUWERKERK:
herv.: 10 ds. Westerhof; geref.: 10 en 5 dr.
Becker; chr. geref.: 10 leesd., 3 ds. v. d.
Klis; OUWERKERK: herv.: 10 ds. Francke;
OOSTERLAND: herv.: 10 en 6 ds. Rijks;
geref.: 10 en 2.30 dr. van Zuijlen te Rotter
dam; geref. geb.: 10, 2.30 en 6 leesd.; oud-
geref. kerk: 0.30, 2 én 6 leesd.; RENESSE:
herv. 10 ds. van Liere; SCHARENDIJKE:
geref.: 10 en 2.30 ds. Kamper; SEROOSKER
KE: herv.: 10 ds. v. d. Grift; SIRJANS-
LAND: herv.: 10 dhr van Pel; 2.30 ds. Rijks;
ZIERIKZEE: herv.: grote kerk: 10 en 7 ds.
Bezemer; Gasthuiskerk 10 dr. Boeke te Rot
terdam; geref.: 10 en 5 ds. Tiemersma; chr.
geref.: 10 en 6 ds. v. d. Klis; ZONNEMAIRE
herv.: 10 ds. Duvekot; geref.: 10 en 2.30 ds.
Melse.
AARDENBURG: herv.: 10.30 ds. Blom; ge
ref.: 10 en 3 ds. Steunenberg te Rotterdam;
AXEL: herv.: 10 ds. Pennings; 2.30 vic. den
den Boeft te Helpman; BIERVLIET: herv.:
Blaauwen; geref.: 10 en 3 ds. Brouwer te
Den Bosch; geref. (vrijgem.): 10 en 2.30 ds.
10 ds. Evenhuis; BRESKENS: herv.: 10 dr.
van Beusekom; geref.: 10 en 3 ds. van
Mechelen (HA); vrij evang. gem.: 10 ds.
Praas; CADZAND: herv.: 10 ds. ten Cate;
vrij evang. gem.: 6.30 ds. Praas; GROEDE:
herv.: 10 ds. de Jong; HOEK: herv.: 10 en
2.30 ds. van Meeuwen; geref.: 10 en 2.30 ds.
van Leeuwen (HA); geref. (vrijgem.): 10 en
2.30 ds. Bijl; HOOFDPLAAT: herv.: 10 ds.
Eijgendaal; HONTENISSE: herv.: 10 ds. Ver-
Ibeek; HULST: herv.: 10 ds Timmers;
NIEUW VLIET: herv.: 10 wika Wasterval;
vrij evang. gem.: 10 ds. Luteijn te Ichte-
gem (B.); OOSTBURG: herv.: 10 ds. Hugo
van Dalen; geref.; 10 en 2.30 ds. Homburg;
geref. (vrijgem.): 10 leesd.,; 2.15 ds. Douma:
RETRANCHEMENT: herv.: 30 ds. Tijmstra;
vrij evang. gem.: 2 ds. Luteijn; SCHOON-
DIJKE: herv.: 10 ds. Brinkman; 4 ds. Beer-
nink te Brugge (streekjeugdd.); geref.: 9.30
en 2.30 ds. Baarlink te Hilversum; SLUIS:
herv.: 2 ds. Kuylman; ST. ANNA TE MUI
DEN: herv.: 3.30 ds. Kuylman; SLUISKIL:
herv.: 10 en 2.30 ds. Cupédo; SAS VAN
GENT herv.: 10 ds. Stern; TERNEUZEN:
herv.: Noordstraat: 10 ds. Scholten: 3 kand.
Bos te Spijk; Kerkhoflaan: 10 ds. v. d.
Vlugt; geref.: 10 en 3 ds. Pestman; geref.
(vraijgem.): 10 en 3 ds. Smit; oud-geref.
gem.: 9.30, 2 en 6 ds. doe Reuver; geref.
gem.: (Volsowijkstr.): 9.30, 2 en 6 leesd.;
geref. gem. (Pro Rege): 10 en 2.45 leesd.; L.
des H.: 10 en 7.30 kapt. Gout; WATER
LANDKERKJE: herv. 10 ds. Bergsma;
IJZENDIJKE: herv.; 9.30 ds. van Evert;
ZAAMSLAG: herv.: 9.30 ds. Becht; 2.30 dhr.
Heijboer; geref.: 9.30 en 2.30 ds. Scheele te
Assen: chr. geref.: 9.30 en 2 ds. Zwier; ge
ref. (vrijgem.): 9.30 en 2.30 ds. Krijtenburg;
ZOUTESPUI: geref.: 10 en 2.S0 ds. van Bot-
tenburg: geref. (vrijgem.): 10 en 2.30 ds. v.
d. Jagt; ZUIDZANDE: herv. 10 ds. Kuylman.
Nu, mevrouw - voor het eerst - een 100°/o zorgen
vrij shirt... voor „hem" maar óók voor u! Voor hèm,
omdat het Blue Star Terlenka/Cotton shirt zo prettig
draagt en zeker 3 maal zo lang meegaat.
Voor en alle andere huisvrouwen in Nederland,
omdat dit prachtige nieuwe shirt in de was wérkelijk
een gemak is. Het beste is wassen volgens de „niet
strijken"-methode, maar u mag ook de wasmachine en
de centrifuge te hulp roepen, a' zal alléén de body dan
een ijzertje nodig hebben. Indien nodig, is zelfs een
voorzichtige ebloorbehandeting toegestaan. Let dus
straks op de discrete blauwe Kervmore ster op de man
chet. Want dat is het shirt waarmee - voor tt allebei
werkelijk iets bizonders aan de hand is!
Ander* Kcitmor* shirt* di* e*n onderscheiding verdienen:
J^Grey Star, Syncot boord en manchetten, body vit Egyptische
katoen - f 22.50 .X, Green Star, Syncot boord en manchetten
body uit Amerikaanse katoen f 17.90 Red Star, boord en
manchetten uit Egyptische katoen, body uit soliede Amerikaanse
katoen - f 15.90
PRODUCT
THOLEN. Onder grote belangstel
ling heeft de Geref. vrouwenvereniging
.,Trifosa" het tienjarig bestaan herdacht.
De presidente, mevr. Lindhout-Schot
heette in haar openingswoord in het
bijzonder tal van gasten, waaronder af
gevaardigden van andere verenigingen,
welkom.
Mevr. Laban-Schooff gaf in dichtvorm
een overzicht over de afgelopen tien
jaar en het jaar 1958.
Het programma voor deze feestelijke
bijeenkomst was zeer gevarieerd. Mevr.
Contant-van Elsakker declameerde, een
koortje zong o.l.v. de heer Kroon en uit
gevoerd werd het declamatorium ,,'k Heb
U lief mijn Nederland". Ook werd een
j wedstrijd ..Wie, wat, waar" georgani-
i seerd.
j Mevr. De Kool hield een inleiding
J over Augustinus en na de pauze ver
toonde mevr. Nieuwland uit Den Haag
een prachtige kleurenfilm over Palesti-
I na. Zij gaf hierbij een voortreffelijke
j verduidelijking. Namens de kerkeraad
der Geref. kerk sprak ds. W. M. r. d.
Linde een. slotwoord
Menige predikant zal het willen beves
tigen, dat de belijdenis-catechisatie tel
ken jare tot de mooiste uren van zijn
bijbels onderricht mag gerekend worden.
De wat rijpere leeftijd werkt hiertoe me
de. Van lawaaierigheid is geen sprake.
De leerlingen voelen zich niet gestuurd,
maar geroepen. Hun belijdenis is immers
een persoonlijke beslissing, de doorbraak
van Gods Geest in hun hart.
Éénzelfde geloof bindt hen samen. Zo
zitten zij daar bij elkaar, al naar het type
dei- gemeente; de gedienstige in huis of
op het kantoor, de landbouwer en de za
kenman, het meisje en de jongen, die nog
niet zijn afgestudeerd, de verloofden en
de gehuwden. Het mysterie van het ge
loof heeft hen geboeid en niet meer los
gelaten. Wie zal het ook doorgronden?
Het gevaar is, dat wij hen gaan ideali
seren, dat wij hen mooier zien, dan zij
werkelijk zijn. Want ja, hoevelen van hen
raken toch weer verdwaald? Zij zijn wel
op de berghoogte geweest en hebben heel
vaag iets van Gods heerlijkheid ge
schouwd, het leek echt, maar het was
geen geest en leven. De verzoekingen der
wereld zijn hun te sterk geworden. Dit
neemt echter niet weg, dat de belijdenis
van velen, hoewel wij allen zondaars zijn,
toch een keerpunt in hun leven betekent
en uitdrukking is van een eenvoudig en
oprecht geloof.
Zij weten wel, dat er een stille en soms
open kritiek leeft bij deze en gene, dat
hun doen en laten getoetst wordt aan de
norm van hun belijden en zij voelen
heel scherp, dat zij beneden de maat blij
ven. Zij accepteren nochtans het goede en
kwade gerucht en begrijpen de achter
grond hiervan. Zij zijn gevoeliger dan
men wel denkt. Uiterlijk merkt men hier
van soms weinig en zij doen bij tijd en
wijle onverschillig, omdat zij met hun
belijdenis niet te koop lopen, maar inner
lijk leeft er iets in hen. Juist op de be
lijdenis-catechisatie komt dit tot uitdruk
king. Zij hebben aandacht, tonen ernst
en wijding, er is een sfeer van geestelijke
gemeenschap. Het samenspreken met el
kaar over het hoogste goed en de diepste
levensvragen legt een contact, dat hun tot
een brond van vreugde wordt. Straks als
de catechisatie weer tot het verleden be
hoort, betreuren zij het, dat dit nauwe
contact verbroken is.
In deze gemeenschap zijn zij ontvanke
lijk en willen zij zich ook wel uitspreken.
Het ja-woord, dat zij zullen geven, heeft
hier al klank gekregen. Zij gaan het le
ven in met het stille en grote besef, dat,
waar Gods Geest werkt, banden voor het
leven gelegd worden.
Er zit meer in hen, dan zij aanvanke
lijk doen vermoeden. Zij weten zich niet
alleen leerlingen, maar verstaan het, dat
het geloofsleven van hen vraagt, dat zij
ook volgelingen zullen zijn van de Heer.
Zij zijn zich bewust, dat de verzoening en
verlossing in Christus niet maar een leer
doch leven. Zij wilen horen van de
problemen, b.v. de verhouding van kerk
en kerken, kerk en politiek, Rome en de
Reformatie. Velen van hen zien deze vra
gen als een toepassing van hun belijden.
Na de oorlog neemt het getal van hen,
die belijdenis doen, in vele gemeenten af.
Toch is het de vraag, of het gehalte van
hen minder is dan vroeger. Zeker laten
zich ontbindende factoren gelden. De ge
jaagdheid van het hedendaagse leven
werkt de oppervlakkigheid in de hand.
Hogere eisen worden gesteld aan lichaam
en geest. Moeheid en verslapping staan
tegenover een grotere mate van zelfstan
digheid. Dit laatste blijkt inzonderheid
bij hen, die niet in een kerkelijke omge
ving zijn opgevoed, maar uit eigen over
tuiging hun plaats in de kerk willen in
nemen en weerstanden overwinnen. Hun
aantal is nog niet belangrijk, maar zij
vormen met anderen mee een levende
kern.
Men zegt wel, dat het opkomend ge
slacht geen idealen meer heeft, omdat
zij in de hoop op een betere samenleving
zijn teleurgesteld. Toch is er een minder
heid, die zich hierbij niet kan neerleg
gen. Ik meen, dat de jongeren radicaler
zijn. God heeft óf voor hen afgedaan óf
is een steun in hun leven geworden. Zij
hebben wel gezien, dat de vormelijkheid
en het overgeleverde geloof zonder meer
het in de storm niet kunnen uithouden.
Het traditionele moet opnieuw worden
gemunt, om zo pas persoonlijk bezit te
worden.
Zo is er onder de oogst der kerk meer
spanning en besef, om een eigen levens
houding zich te vormen. Grote woorden
baten niet. Dit hebben zij wel verstaan.
Onder hen is het ook niet alles goud, dat
er blinkt. Maar het conventionele, zake
lijke en soms dappere. Zeker, uitholling
dreigt door het activisme en de verbor
genheid des geloofs lijdt schade door de
overspanning van onze geladen tijd. Maar
tegenover deze dreiging als wezenlijk ge
vaar staat de openheid en de eerlijke
overtuiging, dat men zich meer aange
sproken voelt.
In de branding van het heden spreekt
het voor hen niet meer zo vanzelf, dat zjj
zich laten „aannemen". Maar het kerke
lijk gesprek en het kerkewerk gaan aan
hen niet voorbij. Zij willen luisteren en er
aan deelnemen. Scherper dan voorheen
wordt de belijdenis gezien als een be
lijden, een daad des geloofs. De zelf
werkzaamheid in geestelijke richting moet
in liefde worden geprikkeld en geleid. O.
De artsendienst voor het komende
weekend is als volgt geregeld: Middel
burg: H. W. Boerwinkel, Noordweg 22, tel.
2460. Vlissingen: M. J. A. Bil, Singel 74,
tel 2585. Oostkapelle, Serooskerke en Vee-
re: G. Scheps, Serooskerke, tel. 01189-
212. Koudekerke, Westkapelle en Zoutc-
landc: M. Huygens, Westkapelle, tel. 01187
Goes: M. P. Bruijnzeel, Jac. Valckestr.
tel. 2375. Kruiningen, Krabbendyke,
Rilland en Hansweert: J. Nieuwenhuyze,
Kruiningen, tel. 01130-493. Hoedekensker-
ke en Kwadendamme: A. P. Kole, tel.
01193-262. Borssele en Niemvdorp: J. J.
Gelderblom, Nieuwdorp, tel. 01196-327
Driewegen en 's Heerenhoek: A. Folmer,
Driewegen, tel. 01195-275. Kapelle-Bieze-
linge, Kloettnge en Wemeldinge: A J.
Eckhart, Wemeldinge, tel. 01192-438. Wol.
faartsdük, 's Heer Arendskerke en Hein-
kenszand: A. J. Zonnevylle, 's-H. Arends
kerke, tel. 01106-202.
Tholen, Poortvliet, Oud-Vossemeer, Nw.
Vosmeer en Sint Philipsland: Kügel,
Poortvliet, tel. 10 en Vermet. Nieuw Vos
meer, tel. 10. Zierikzee: C. M. v. Hoorn,
Havenpark 35, tel. 2080.
Temeuzen: A. van Zanten, Axelsestraat
27, tel. 2445. Oostburg en Aardenburg:
Hage, tel. 366, Aardenburg.
De volgende apotheken hebben vanaf
hedenavond tot en met vrijdagavond
avond- en nachtdienst. Middelburg: Non
hebei, Lange Delft 133, tel. 2538. Vlissin
gen: D. H. v. d. Kleine Mulder. Singel 9
tel. 2730. Goes: De Goese Apotheek'
Klokstraat 19, tel. 2136. Temeuzen: J
Klaassen, Noordstraat 54, tel. 2090
De ziekenauto te Goes is bereikbaar
onder nummer 3153
,Zu„il"?eveIand: A- A- Elzerman, Goes,
tel. 2233 en M. Gaakeer, Ovezande tel
01195-283. Oost Zeeuwsch-Vlaanderen: J
F de Haas. Axelsestraat 49. Zaamslag teL
01153-366. West Zeeuwsch-Vlaanderen' W
Kapsenberg, tel. 225, Sluis.