uws uit h berk Wie verre reizen doet, kan vele dingen koken Gemiste kans voor de Kerk 1 „En Bar-abbas was een moordenaar Ontmoetingen Proporties uit het oog verloren in ver-politiekte kerk WIE HOUDT DE BEURS, ALS GILLIS EENS TROUWT....? Koopt KlumpersKleding Pag. 4 Henriëtte Holthausen op cle televisie Nieuwe richtlijnen in K V P rf strijd tegen godsdienst Parlementair debat buiten de kerk om Korte berichten PASEN 1959 voor VADER en ZOON bij Synode moet verhuur zitplaatsen verbieden Ds. Okke Jager meent Tendens tol versobering bij rA. kerkbouw V oorlichtingsdag Theol. Hogeschool Svnode Geref. Gemeenten Maandag 16 maart 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD WrIST U, dat onze mayonnaise een maal „Mahonaise" heeft geheten, en nooit zou zijn uitgevonden, als ge neraal Mac Mahon in zijn legerkamp niet eens om een slasaus verlegen had gezeten? Wist u, dat onze vaderlandse zuur kool is geboren in Duitsland, getogen in Frankrijk en vervolmaakt in Elzas? Wist u, dat de heerlijkste grillades ter wereld worden bereid door de arme nomaden van de Sahara, zo maar op 'n houtskoolvuurtje midden in de woes tijn? Van dat alles, en nog veel meer, dat te maken heeft met de welverzorgde keuken, vertelt mevrouw Henriette j Holthausen vanavond in de tv-rubriek Meridiaan. „Goed koken," zei mevrouw Holthau sen ons, „is geen kwestie van veel tijd en geld. Je moet de spullen in huis hebben, en bereiden en serveren met liefde en fantasie. Wedden, dat ik nu, binnen 't kwartier, een heerlijke maal tijd op tafel kan zetten?" Zwerven in keukens Henriette Holthausen (de lezers van onze krant kennen haar als Micky Woodhouse) weet wat ze zegt. Zij zwierf door Amerika, Canada, Afrika, heel Europa, en vergaarde overal het beste van de nationale keukens. Ze schreef er artikelen over en boeken, houdt lezingen, en raakt er nauwelijks over uitgepraat. Amerika? Daar komt té veel kant en klaar uit de drugstore. Engeland? De groenten zijn vreselijk, maar de vlees gerechten subliem. De Spanjaarden zijn meesters in het toebereiden van vissen, Gladiolenteelt OOSTERLAND Onder leiding van de heer A. Steenpoorte Mzn. hield de tuinbouwvereniging „Oosterland en om streken" een zeer goed bezochte ver gadering, waarin de heer Spruijt, assis tent bij de tuinbouwvoorlichtingsdienst een lezing hield over de gladiolenteelt. die naar hij uiteenzette momenteel zeer in de belangstelling staat, omdat er zeer gunstige resultaten mee bereikt worden. Hij gaf allerlei aanwijzingen ten aanzien van het plantmateriaal. Horstele Stierenkeuring de Turken kunstenaars met hun chish- houden^UCTm^u^w'H«e(Vk ge" kebab - lamsvlees aan het spit. J?m van PnefveecV wTeld®n de Italië, zegt ze. „heeft de gave van en Bentho (ei» wed fZIV de geur. Ik ken er een boerenvrouw- gekeurd Dekker) goed- tje, doodarm, maar met een krui.- denbak waar ik m'n tong bij voel! En j in de steegjes van Napels kun je etens-1 geuren snuiven die je het gevoel geven: I mocht ik hier maar mee eten! De Hollandse keuken, vindt riette Holthausen, is héérlijk maar! trehniidpn fiimnmnrt te zwaar. Maar iedereen reist tegen- pelle-Biezelmge en SchSre van het^N^d." IIn Tsjevhoslowakij R orll/, i.tn o n a rvi o Ir4 YV^ pl.ri.Dlff \t<! Rode Kruis KAPELLE. Rode Kruis. Er was een keuken vindt Hen =oed5 belanSstelling voor de zaterdag- 5?"}:!av°hfl in hotel ,.De Zwaan" te Kapelle woordig. En daardoor is in ons land R0(je Kru de belangstelling voor exotische ge rechten enorm! Fondu, ravioli, bouilla- c. Tr Na het openingswoord van voorzitter baisse, chianti, jambalaya-kip met pa prika, en wat al niet meer. Nederland heeft een springlevende culinaire cul tuur! aas werd vertoond de film ..Volle programma's ln tiet kort kracht vooruit", over de boottochten voor chronische invaliden en zieken. De hoofdfilm had als titel ..Paula". De Ro de kruis kringsecretaris, de heer A. D. Constandse, uit Middelburg, sprak een opwekkend woord over de rode-kruisge- dachte. DINSDAG 17 MAART RADIO HILVERSUM I 402 m. ochtend Poortvliet Nieuwe onderwijzeres POORTVLIET Mej. Tr. Knuist, on derwijzeres aan de Christelijke School te Veenendaal en voorheen als zodanig aan i AVRO: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gramde School met den Bijbel werkzaam, is VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws; thans benoemd tot onderwijzeres aan de 8.15 Gram: 9.00 Gym 9.10 V d vrouw; 1 School met den Bijbel te Poortvliet 9.15 Gram; 9.35 Waterst; 9.40 Morgen- vue1, wijding; 10.00 Gram; 10.50 V d kleuters; 11.00 Pianospel; 11.15 V d zieken. Heinkenszand middag televisie vandaag j 1 maandag Mary Kwant en Fernand Aubry onthullen voor de dames de (soms verbor gen) schoonheid van het haar. Vooraf geeft mr. Hiltermann -■ zijn politiek com- 1 1 mentaar, en tot slot is er weer een show van Perry j ..Mr. Nice Guy" Come. Op de Vlaamse t.v.documentaire over de invasie op D-Day (20.25), een ballet (20.50), en een Hitchcock- thriller (21.20). België Frans relay eert weer Jean Nohain's programma Numéro Spécial <20.35). Via Langenberg ziet u vanavond een documentaire over India (20.25), een t v-film met Charles Boy er (21.05), en een reportage over de Westduitse Wegenwacht (21.30). 12.00 Orgelspel; 12.20 Regeringsuitz: landb rubr; De boer van Nooitgedachl; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Lichte muz; 13.00 Nws; 13.15 Meded of gram; 13.20 Mil ork; 13.55 Beursber; 14.00 Viool en piano; 14.40 Schoolradio; 15.00 V d vrouw; 15.30 Sopr en piano; 16.00 Voordr; 16.15 Gram; 16.30 V d jeugd; 17.30 Jazz- muz; avond 18.00 Nws; 18.15 Pianospel; 18.30 Gram; 18.55 Paris vous parle: 19.00 V d kind; 19.05 Alles op één kaart; 20.00 Nws; 20.05 Meded; 20.10 Cabaret; 21.00 Gevar progr; 21.45 Journ: 22.00 Toneelbeschou wing; 22.15 Strijkkwartet: 23.00 Nws; 23.15 Koersen v New York; 23.16 New York; 23.16 New York calling; 23.2124.00 Dansmuziek. HILVERSUM II 298 m. ochtend KRO; 7.00 Nws; 7.15 Gram; 7.30 V d jeugd; 7.40 Gram; 7.45 Morgengebed en lit kal; 8.00 Nws; 8.15 Gram; 8.50 V d huisvr: 9.25 Inleiding Bisschopswijding; 9.30 Plechtige Bisschopswijding. middag kritisch bekeken Dorus weer thuis ÜORUS is zaterdagavond binnen de muren van zijn oude vertrouwde Saint Germain des Prés teruggekeerd en daar heeft hij goed aan gedaan. Zijn kolder, typisch afgestemd op een intieme bohémien-sfeer, kwam weer ge zellig ouderwets de huiskamer binnen en beviel ons veel beter dan de wilde avonturen, waarmee hij dit seizoen opende. Alle medewerkenden droegen met kennelijk plezier hun deel bij. De quiz blijft zich op zijn uitstekend niveau handhaven. Ballet in de kerk MEN kan van mening verschillen of het juist is om ballet in de kerk op te voeren. Een experiment is het in ieder geval wel. Het IKOR durfde het experiment aan en de televisie kijkers hebben er gisteravond ge tuige van kunnen zijn. De bekende jeugdpredikant ds. M. L. W. Schoch j was weer de stuwende initiatiefnemer, j Zonder op de technische kwaliteiten i van het kleine amateurensemble in te^ gaan, moet gezegd worden dat hun op- voering als televisie-presentatie bijzon-, der geslaagd was. Bovendien paste het; ballet volkomen in de boeiende preexl van ds. Schoch en daarom was het experiment als zodanig geslaagd. 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Instr octet; 12.50 Act; 13.30 Nws; 13.15 Zonne wijzer; 13.20 Platennieuws; 13.30 Lichte muz; 14.00 Gram; 14.35 V d plattelands vrouwen; 14.45 Alt en piano; 15.10 Gram; 15.35 Idem: 16.00 V d zieken; 16.30 Zie- kenlof; 17.00 V d jeugd; 17.40 Beursber; 17.45 Regeringsuitz: Uitwisselingsprogr. over Mexico. avond 18.00 Lichte muz; 18.20 Gram; 18.30 V d jeugd; 18.45 Gram; 19.00 Nws; 19.10 Act; 19.25 Sportpraatje; 19.35 Limburgs symf- ork en soliste; 20.00 lijdensmedi tatie: 21.00 Concertgebouwork; 22.20 Aan de poorten van een nieuwe tijd caus: 22.50 Gram; 23.00 Nws; 23.15 Gram; 23.25 24.00 Nouveauté's. TELEVISIE KRO: 9.15 ochtend Plechtige Bisschopswijding. avond NTS: 20.00 Journ en weeroverz; 20.20 Int keuken; 20.30 Filmprogr; 21.00—22.30 Speelfilm. Oranjevereniging HEINKENSZAND De Oranjevereni ging hield haar jaarvergadering onder leiding van de wnd. voorzitter, de heer J. Nieuwenhuijze. Uit de verslagen bleek, dat 1958, wat ledental betreft (ruim 300) de vereniging tevreden kan zijn. De activiteiten waren: met Koninginnedag tractatie schoolkin deren en ruiterfeest. Bij dè bestuursverkiezing werden de heren P. Rijk en G. Geleedst herkozen; in de vacature C. J. Franse werd gekozen A. Pieters Cz. In verband met de vijftigste verjaardag van H.M. de Koningin zullen voor de schoolkinderen 's morgens een paar oranjefilms worden vertoond; 's middags zijn er wedstrijden op het sportveld. De muziekvereniging „Euterpe" zal ge vraagd worden 's avonds een concert te geven. Voor volwassenen zullen ditmaal geen spelen worden georgainseerd. Aan het gemeentebestuur zal een sub sidie worden gevraagd voor tractatie aan de schoolkinderen. Voorts werd besloten de a.s. nieuwe burgemeester te vragen of hij traditiege trouw voorzitter van de vereniging wil worden. AMSTERDAM. De 's-Gravenhaag- sche Hypotheekbank behaalde in 1958 bevredigende resultaten. De totale in komsten bedroegen 4,7 (v.j. 4.6) mil joen. Na aftrek van rente, van o.a. pandbrieven en schuldbekentenissen ad 3,4 miljoen (onv.) resteert een saldo winst van 322.358 (v.j. 198.445). Voorgesteld wordt een dividend van 8 (v.j. 5) procent. Ultimo 1958 stond aan leningen uit 110,1 (v.j. 116.1) miljoen. De rentemarge bedroeg aan het ein de van het boekjaar 0.901 (v.j. 0J57) procent. €1 De heer G. J. Kruishoofd, toegevoegd aan het hoofd van de inspectie van 's rijks belastingen te Utrecht, is be noemd tot hoofd van de belastinginspec tie te Terneuzen. (Advertentie) langevorststraat 14 goes telefoon 2741 UET 1 fit. is altijd een geliefkoosd onderwerp van allerlei kunstenaars geweest Bar-abbas tegenover Jezus te stellen. De ruige, ftfrse moordenaar naast de ten gere gedaante van Jezus Christus. En daar tegenover een opgehitste volksmassa die de vrijheid van Bar- abbas en het bloed van Jezus eiste. Het is verleide lijk vooral het lijdensverhaal in felle contrasten te schilderen. De duivel tegenover God. De moordenaar tegen Hem die het werkelijke Leven heeft geopenbaard. We worden dan allicht sentimenteel en praten meewarig over de „Lieve Jezus" en met ont zetting denken we aan de verschrikkelijke rover die Bar-abbas heette. Daarna gaan we over tot de orde van de dag. We spoelen onze meewarigheid weg met ettelijke koppen koffie en we begraven ons eigen schuldgevoel onder de gezellige roddelpraat over A die ?o'n vrijbuiter is en over B, die het zo slecht met zijn vrouw kan vinden. Pr een toneelspel van Anthonie Donker: „Ik zoek Christenen", vraagt iemand na de vrijspraak van Bar-abbas in verbijstering: „Waarom in Godsnaam Bar-abbas verkozen boven de Koning die ons zal verlossen". Dan antwoordt iemand uit het volk: „Om dat Bar-abbas een der onzen is. Wat hij ook verder zijn mag een der onzen". Dat is wat anders dan een zwart-wit verhouding een ruige duivel en een blanke God. Bar-abbas een der onzen. Wij kiezen dus voor hem en werpen Jezus uit. Dat is de realiteit waarbij wij allen, Christenen en niet-Christenen, mee te maken hebben. En daarmee hebben wij allen Christus naar de kruisdood verwezen en ons zelf naai de hel van de eenzaamheid verbannen. Wij proberen nog wel op twee gedachten te hinken. Jezus wat en wij wat. Wij willen Bar-abbas en Jezus beiden wel. Maar dat gaat nu eenmaal niet. We moeten kie zen. Heel veel mensen denken dan dat zij Jezus heb ben gekozen, maar in wezen hebben zij Bar-abbas veel liever. Ze hebben zichzelf gekozen. ..Wc moeten Christelijker worden of het Christen zijn geheel opgeven", schreef Stanley Jones, de ra dicale evangelist eens. Jones haatte niets meer dan het halfslachtige van heel veel kerkmensen; God wat en de mensen wat. Jones bedoelde hiermee: Chris tus vraagt alles van ons. Kiezen wij Bar-abbas, dan drijven we Jezus naar het kruis. Hier worstelde Pi- latus, de Romeinse landvoogd reeds mee. Hij wil de de kool en de geit sparen, maar hij verspeelde ze beide. Het is niet anders ook in onze Christelijke maatschappij loopt Bar-abbas nu eenmaal los en Je zus gebonden voor het forum van de wereld. Jezus sprak tegen Pilatus: ..Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld, anders zouden mijn dienaren voor mij hebben gestreden". Maar niemand begreep Hem. Pilatus niet en de Joden niet en Zijn vrien den niet. Misschien de angstige vrouw van Pilatus die haar man waarschuwde zich niet te vergrijpen aan het leven van die „rechtvaardige". Zij voelde het intuï tief, zoals alleen een vrouw intuïtief kan voelen: hier staat Iemand van een andere orde een God delijke orde. Hier kunnen we niet mee handelen als met de een of andere ordinaire boef. Voor het rechthuis van Pilatus speelde zich het gehele we relddrama af. De georganiseerde kerk, de georga niseerde staat en de domme macht van de massa staan hier eensgezind tegenpver de gebonden „zwak heid" van God. Het rechtsgeding op Gabbattha heeft een verschrikkelijk perspectief in de geschiedenis van de gehele mensheid door alle eeuwen heen. IN het in zijn eenvoud zo ontroerende boek „Bar- abbas" van de Zweedse schrijver Par Lagerkvist wordt Bar-abbas als een erbarmelijk eenzaam mens beschreven. Een man die terzijde van het leven is komen te staan. Hij probeert na zijn vrijlating weer terug te keren in he't normale leven. Maar hij kan niet meer los komen van de Man die voor hem de llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllMllllllillllllllllllllllllli iimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiuiifjmiii dood inging. Hij haatte deze Man en toch volgde hij Zijn spoor. Hij vloekte Hem en toch blies Hij de laatste adem uit met de woorden: „In uw genade be veel ik mijn geest." Ik zie in deze Bar-abbas het beeld van de gehele mensheid. Erbarmelijk eenzaam. De mensheid haat Jezus, maar kan toch niet van Hem loskomen. De mensheid gaat onder in de moord op zich zelf omdat zij de ..Zwakheid" van God af wijst. De genade van God is haar te laf. En zij spreekt evenals een andere figuur uit het toneelspel van Donker: „Ik zou eer als de moordenaar aan Christus' linkerhand voor eigen rekening willen ster ven dan als de andere nog in mijn laatste ogenblikken een beroep op Zijn genade doen". Ik heb door het schrijven van deze regels nooit zo de betekenis be grepen van het woord dat de apostel Paulus eens schreef als nu: ,,,want het dwaze van God is wij zer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen." Het is de sleutel die toegang geeft tot het geheim van de genade van God. Maar zul len deze dingen ooit geloof vinden op de aarde? Een van de voorgestelde verande ringen In het onderwijs in ons land behelsde de mogelijkheid voor hou ders van het gymnasium B-diploma (minder uitgebreide geestesweten schappelijke vorming en meer exacte vakken) om theologie te gaan stude ren. Hierover is in de Tweede Kamer uitvoerig gesproken. Maar dit parle mentaire debat is buiten de kerk om gegaan. ,,De synode heeft geen gele genheid ontvangen zich daarover uit te spreken, de kerkelijke pers gaf geen voorlichting, de classicale vergaderin gen is niet naar haar mening ge vraagd, ja, zelfs heeft men er niet aan gedacht de predikanten op hun ervaring te toetsen", aldus ds. M. A. Krop in het Groninger Kerkblad. ,,Deze gang van zaken moet betreurd worden. Het is niet eenvoudig een zo grote kerk als de onze in haar geheel ergens bij te betrekken. Dat vraagt zorgvuldig overleg en nauwkeurige voorbereiding. Hier was een directe aanleiding geweest om aan de kerk, in haar ambtelijke vergaderingen en daarbuiten, duidelijk te maken welke betekenis de theologische studie voor de vorming van haar predikanten heeft en welke voorbereiding hierop door de middelbare school juist moet worden geacht. Deze kans is gemist. Ter- wille van zielszorg en levensleiding hebben in de eerste plaats de ambts dragers er recht op een juist inzicht te ontvangen in de schoolsituatie en de schoolmogelijkheden voor de kinderen van ons volk. Bij de bezoeken, die ik als studentenpredikant mocht brengen aan de classicale vergaderingen van Friesland, Groningen, Drente en Over ijssel. is me gebleken, hoezeer de ambtsdragers bij de schoolvragen ge ïnteresseerd zijn. Het gaat erbij om de samenwerking tussen kerkeraad en schoolleiding, om de aansluiting van het lager- op het middelbaar onder wijs (welk schooltype moet worden gekozen) en de mogelijke voortzetting der studie na die tijd. Hierbij komen alle vragen aan de orde, die ook de on derwijsvernieuwing raken. Is ons on derwijs te verstandelijk opgezet, zodat wel het hoofd, maar niet het hart ge raakt wordt? Geeft ons onderwijs de juiste aansluiting op de maatschappij? Hoe overwinnen we in de kerk (en door middel van de kerk ook in ons volk) een ongerechtvaardigd standsbe wustzijn, dat ook in het schooltype nog tot uitdrukking kan komen? Hoe voor komen we ongegronde nivellering? Over al deze zaken willen en moe ten de classicale vergaderingen spre ken. Misschien kan de Raad voor de zaken van kerk en school hier een ar beidsterrein zien IAD CALS ONGELIJK? Nu nog even terug naar de theolo gische studie in verband met het wets ontwerp Cals. De minister wilde o.m. een verruiming van studiemogelijkhe den voor houders van gymnasiumdiplo ma's. Dit betekent, <fat houders van het gymnasium A-diploma, met voldoende kennis van natuur- en scheikunde, thans ook medicijnen kunnen studeren. Bij het gymnasium B was het voor stel, dat met dit diploma ook talen (met uitzondering der klassieke) en theologie kon worden gestudeerd. Zijn redenering hierbij was; het gaat bij de theologische studie om twee grond talen, nl. Grieks en Hebreeuws. De on dergrond voor het Nieuw-testamentisch Grieks wordt ook bij de gymnasium B-opleiding voldoende gelegd. Het he breeuws kan altijd op het gymnasium facultatief worden gevolgd en wordt pas o>p de universiteit goed geleerd. Het argument, dat gymnasium A een veel bredere klassieke vorming geeft, werd door hem beantwoord met het tegen argument, dat de theologische facultei ten ook gebaat zouden kunnen zijn met studenten, die opleiding en vorming ontvingen in het moderne wetenschap pelijk denken, zoals dit door de natuur wetenschappen wordt bepaald. Met de talenstudie heeft de minis- tier rijn zin gekregen, maar met de theologie niet. Waarom niet? Was men bevreesd, dat aan de gymnasium B- opleiding nog meer van de klassieke Radio Vaficana maakt melding van nieuwe richtlijnen, welke in Tsjechoslo- wakije zijn afgekondigd teneinde de I strijd tegen de godsdienst sterker te ontwikkelen. De commentator beroept zich op recente uitlatingen van Rudo Het rooms-katholieke internationale ?ra'v0, het officiële dag'blad van de persbureau K'IPA bericht, dat de In- 5v?mmunistische Partij in Tsjechoslowa- diase regering een nieuwe verordening £l-'e' yaarin wordt o.m. gezegd, u heeft uitgevaardigd, due buitenlandse ^theistme niet langs administratieve missionarissen voortaan de toegang weg kan worden verlbreid. Het moet-ue ontzegt tot de grensgebieden en tie- mens^n worden bijgebracht door lezm- derzetitingen van de primitieve volks- lel?' «oor onderwijs en door voorlichting, stammen. Het aantal van de reeds in m°et ^en zijn heil niet zoeken m deze delen van het land arbeidende discrunmaüe van de gelovigen. Het biéid missionarissen moet nog verminderd j ze£L dat er wel godsdienstvrijheid worden. Overigens mag echter, zoals "eerst, maar dat de godsdienst niet in de verordening varder zegt, de arbeid overeenstemming te brengen is me', de van de al in het land vertoevende communistische leer en de partij. Boven in is-s-i on a rissen slechts ,,op gronden (men noemt het blad de rooms-kathoLe- van openbare veiligheid" worden be- ke godsdienst onder meer .,een verza- perkt. Missionarissen kunnen na eenvooroordelen en het atheïsme verlof in het buitenland het visum voor 1 "ee" wetenschappelijke zekerheid", de terugreis verkrijgen wanneer voor i" moetfn toegeven, dat we op net hun vertrek .geen ernstige bezwaren i v'an .a.'heistiscihe propaganda tegen hun verblijf in India" hebben j ?10* heel weinig hebben bereikt." Dit besitaan heefl een Jeugdleider in zijn verslag voor het derde congres van de Tsjechi- S?„5* „J2 VLUCHTELINGEHULP sohe Jeugdunie vastgesteld. Het verslag De Zweedse gravin Lili Hamilton j werd dezer dagen gepubliceerd in het heeft in Berlijn de opening verricht, van 1 Tsjechische jeugdtijdschrift Mlada Fron- een nieuw ,,Zweden-huis", het eenen-1 ta- twintigste van een reeks dergelijke in- Een *™ot gedeelte van de Tsjechi- richtingen, die op initiatief van de gra- s e studenten houdt volgens het bericht vin na de oorlog in Duitsland zijn op- no* s'-ee<L koppig aan hun godsdiensti- gericht. Het is vooral ten bate van de ge overtuiging vast. zo stelt het verslag vluchtelingen en hun kinderen dat de met vast', Een beklagenswaardig „Zweden-huizen" zijn gebouwd verschijnsel onder de jonge mensen Is j vooral het zich manifesteren van een ZIGEUNERiJENDING „burgerlijke mentaliteit" en onverschii- De 23 jaar geleden voor het eerst ^tfheid tegenover de politiek. Als een door de Zweedse predikant Rigo La- kras voorbeeld van de bestaande dis- jos ter hand genomen Europese zigeu- C1'^pan<ties in de wereldbeschouwing nerzending omvat nu twaalf verschil- voerde de spreker het gedrag aan van lende zendingsgenootschappen in veer- een studente, die bij de tentamens over tien westelijke landen. Na de oorlog het onderwerp ..Marxisme en Gods zijn de levensomstandigheden der zi- j geuners aanzienlijk verbeterd, vooral in Zweden. De zigeuners achter het ijze ren gordijn kunnen niet door enige zen- dingsarbeid bereikt worden. Volgens betrouwbare inlichtingen leiden de zi geuners in de Sovjet-Unie geen noma denbestaan meer. vorming ontnomen zou worden, of was hel een eenzijdig vasthouden aan de volle klassieke opleiding? Een juiste informatie is hier zeer gewenst. Ik zal de laatste zijn om de waarde der volle klassieke opleiding voor a.s. theologen te ontkennen, maar ik meen toch, dat de kerk ook gediend zou zijn met stu denten, die een meer moderne weten schappelijke voorscholing ontvingen. Het zou voor de kerk geen" kwaad kunnen twee typen dienaren, wat be treft hun vooropleiding, te hebben. De aantrekkingskracht der theologische studie zou er ongetwijfeld door toene men. Is dit nu alleen nakaarten of kan hier vóór de behandeling in de Eerste Kamer nog Iets meer gezegd en gedaan worden? I)s. A. Faber: In zijn wekelijkse „Pastorale schet sen" trekt ds. A. Faber in Kerk en We reld van leer tegen het nog steeds in vele Nederlandse kerken bestaande ge bruik van zitplaatsenverhuur. Bij erfe nis en boedelscheiding komen ze weer vrij en op een boereverkoopdag wor den ze zelfs wel bij opbod door de af slager verkocht. De arbeiders zeggen: „Mij niet gezien, als de rijke lui voor aan zitten op de dure zitplaatsen." Ds. Faber zou graag zien, dat onze synode de zitplaatsenverhuur zou verbieden. Verder zegt hij nog: „Er is veel geestelijk onheil en veel verwijde ring van de kerk uit gegroeid. Laat er toch van de kerk een hartelijk wel kom uitgaan tot iedereen en laat iedereen in de gelegenheid gesteld wor den zijn kleine of grote gave af te staan voor het schone doel. Wat kunnen wij hierin nog een mas sa leren van het jonge en frisse Ame rikaanse volk! Daar heeft men de me thode gevonden om de mensen voor te lichten over wat nodig is; men stelt hun de plannen en noden uitvoerig en zakelijk voor ogen. Men vraagt een vrijwillige bijdrage in verhouding tot JEUGDFESTIVAL het inkomen en wat in de gemeente moet worden aangepakt. Hel g-aat daar dus radicaal democratisch toe; dat lijkt mij christelijk gesproken de enige methode. Dat is een moeilijker weg ogenschijnlijk dan de patriarchale, waarin de lasten zonder meer worden opgelegd. Maar ze is zeker geestelij ker en voornamer. COLLECTE De Anglikaan.se gemeentel, in Chi cago hebben de laatste 25 jaar dage lijks een merkwaardige collecte gehou den. Deze geldinzameling werd georga-1 niseerd door de thans overleden bis schop G. C. Stewart, die 25 jaar gele dienst" uitstekende cijfers had gehaald. Na het examen vertelde ze evenwel haar vrienden, dat zij van mening was zo goed voor de dag te zijn gekomen, omdat zij o,p de morgen van het ten tamen te biecht was gegaan. „Wanneer onze studenten hun angst voor een ten tamen door verstrooiing en uitjes probe ren te overwinnen, is daar niets tegen in te brengen", aldus ihet verslag van de jeugdleider. „Wanneer echter een j marxistisch tentamen voorafgegaan wordt door kenkbezoek en biecht, dat» wijst dit op een moeilijk te verteren discrepantie in het denken en doen van svis- orize studenten, een feit, dat men in de den aan aHelleden* 'van^rAnglikaan-communistische Jeugdunie niet mag ver se gemeenten te Chicago voorstelde 1 waa zen' (EPS-Genève) iedere dag vóór elke maaltijd in de j gezinnen één penny terzijde te leggen. De gezamenlijke protestantse jeugd organisaties in Oostenrijk hebben hun leden afgeraden deel te nemen 'aan het Wereldjeugdfeest in Wenen, dat de ze zomer door het wereldcommunisme georganiseerd .wordt. Een dergelijke afwijzende houding hebben ook de pro testantse jeugdverenigingen in Duits land ingenomen. St. Philipsland 65 jaar getrouwd SINT PHILIPSLAND Dinsdag a.s. zullen de heer en mevrouw K. de Masier en E. de MasierHooglander de dag her denken, waarop zij 65 jaar geleden in het huwelijk traden. De heer De Masier is 94 jaar oud en zijn echtgenote 89 ,jaar. Beiden genieten nog een goede gezond heid. Momenteel vertoefd het bejaarde echtpaar bij een dochter in Brouwersha ven. De Kerk moet ons in de Woordbe diening wèl bijbrengen, dat wij een po litieke verantwoordelijkheid hebben. Maar zij kan nooit zo vèr gaan als de spreker, die de annexatie van Oegstgeest door Leiden ,*4n-strijd met> Gods Woord" heeft genoemd. Als de Kerk niet concreet mag spreken over politieke kwesties, blijft de gemeente zitten met vele gewetensvragen. Ds. Jager vindt het benauwend wanneer een politieke uitspraak van de Kerk plotseling veel meer gemoederen in beweging brengt, dan alle andere uit spraken bij elkaar, naar hij in „De Strijdende Kerk" schrijft. Een Hervormd predikant schreef, ontsteld ovet de reactie van tiendui zenden hervormden over de N.-Guinea- uitspraak van de Hervormde Synode: „Dat onze Kerk als Kerk tientallen ja ren Jezus Christus niet beleden heeft, dat in onze Kerk op tientallen preek stoelen het Evangelie van Jezus Chris tus niet gepredikt werd en nog steeds niet gepredikt wordt, dat dit Evange lie door vele predikers tot op de bot ten to« werd en wordt uitgehold ©n verschraald of omgezet in een bood schap van religieuze moraal, is voor die tienduizenden nooit aanleiding ge weest, om de kranten te vullen met ingezonden stukken, om comité' s tot het vormen van landelijk protest op te richten, om overal in den lande te hoop te lopen, om zich af te vragen of de tijd niet gekomen is om als lid van de Hervormde Kerk te bedanken, maar dat de Synode de vraag stelt, of het wel goed is, dat wij in de gangbare houding ten opzichte van N.- Guinea volharden en daarom ons op roept tot 'bezinning op onze verant woordelijkheid, is blijkbaar voldoende reden om dat alles wel te doen. Alle proporties worden uit het oog verlo ren. Als één gebeuren overtuigend be wijst, dat onze Kerk nog altijd op de meest noodlottige wijze ver-poditiekt is en dat een actuele politieke kwestie de Kerk méér interesseert dan de belijde nis van Jezus Christus, dan deae reac tie op de oproep van de Synode. Zo kan het gaan: de meneen kun nen jarenland alles slikken, maar zo dra het over politiek gaat. gaan ze vuur spuwen. Daar kan de Kerk niet voor uit de weg gaan. Maar er móét afstand blijven tussen Kerk en partij. Ook zij, die dit het hardst roepen, val len zelf telkens in „het euvel der ver eenzelviging"er aijn doorbra a kbroe- ders, die doen alsof christen-zijn iden tiek zou moeten wezen met lid-zijn van de P.v.d.A. Dan verwijt de pot de ketel, dat hij zwart ziet. Ook wie doodsbenauwd is voor de vereenzelvi ging van Kerk en partij, moet begrip hebben voor de waarschuwing tegen dat andere gevaar: dat er een twee spalt kan komen kissen onze geloofs keus en ons positiekiezen in de con crete vragen van de politiek, een twee spalt tussen ons belijden in de gemeen te en ons georganiseerd samenleven. De pot mag de ketel wel verwijten, dat hij zwart ziet. als de ketel het dan ook maar aan de pot mag doen. Het blijft halen en brengen met onze Gillis. Deze klacht geldt niet zijn gezondheid, want die is puik. Dat is hem wel aan te zien. Als je Gillis bekijkt, lijkt hij wel net zo lang als breed en zijn wangen hebben zulk een mollige ronding, dat je denkt, daarbinnen wel een fikse goudreinet te kunnen wegstoppen, zonder aan de buitenkant een als ik. Boven aan het blaadje, want ik heb de eerste beurt van 'schrijven, pen ik neer: 10 8 Ik d'oe dit met reuzen cijfers. Als ik het hierbij zou laten, had ik met evenveel kans op re sultaat Egyptische hiëroglyfen kunnen tekenen. Dit is alles te abstract voor mijn student. Bij vorige ..privaat les sen" in 'het speelkwartier hebben wij al gewerkt met appels, peren, knikkers centen die in contanten op tafel kwa men blokjes, streepjes, enz. Al die oude kost leverde pover succes op Waardoor, weet ik niet. maar opeens schieten mij aardappels te binnen. Niet in mijn maag, maar in mijn bol Ik zeg dus tegen Gillis. ..Kijk jo, daar ?!>aal o 0 ■'a' leest netjes 10 8 en daal' blijft het dan bij, wat ik verwachtte. Goed, ik ga verder ..Zeg. kerel, kijk nog eens", en ik te: ken met een enkel haal onder de 10 een figuurtje, die ik aanduid als de moe der van Gillis. Hij gelooft dit op sla» wat een verdienste van hem is, wani de gelijkenis is niet frappant. We kun nen, nadat hij dit gelooft, verder Bij moeders voeten teken ik een reuzen aanmerkelijke dikte te zullen zien. Dat halen en brengen ziet op ders kant tien. bochtige knolletjes "gu- andere kwalen, in dit geval zijn volslagen gebrek aan inzicht, waar Iis, Zl®< ,daar zelf aardappels in. Ge ^?t.°r?.C7f?1r! g„!at?n al, W,at men met die voor hem zo raadselachtige niet rekenrijp. 'wij zijn^Ü^a'l hafst"^ figuurtjes pleegt uit te halen. Het is al een poosje geleden, maar toen schreef een heel wijze meneer, dat kinderen eigenlijk in de tweede klas pas rekenrijp worden. Dat is voor mij een waarheid als een koe, hoewel er toch altijd wel een grote middenmoot in je klas is, die wel door de rekenboekjes van het eerste jaar heen scharrelt. In tussen zit je toch telkens weer met een de helft van ons "vraa'gstükr" Ónder di king ontleen ik. naar ik stellig meen p|en' moniBTerelt?eSenee»i«Va-S m'jn P/1 aan de schrijfsters Wolf en Deken), an- aft GUlis?n L™ -k zeg' ders kan ze_ hem wel knollen voor ci- JtG'lhs in eigen persoon is, gaan zijn1 dikke koonjes nog meer glanzen dan' gewc onlijk, wat duidelijk bewijst, dat hij het ook zo inziet. Bij Gillis' voeten ko men acht patalten. Moeder tien. Gillis acht. En nu maar tellen? O mensen. troenen verkopen en dat is niet leuk voor een man. Stel nu echter dat een aardige vrouw met zoveel goede kwali teiten eenvoudig zou weigeren, om met Gillis het befaamde huwelijksbootje in'aat ,,„„i v, r te stappen, wat dan? Daarom doe ik1„L ,L!/ WT' Hebben we al weer een poging, om toch weer enke-boekin Ik zll Hal" aCnlga WmSi te 1 boontjes in de week te leggen, ho- i Dels eShTiiJl rooedei de aardap- pend, dat die te gelegener tijd in de één miSl!? 5® da"een voor grond kunnen om vrucht te geven. 'lm. de pan &aat doen. Huup, een s klas door een aardappel, die dan in de Zo zitten we weer saampjes (het is al vaak zo gebeurd) bij mijn tafeltje en stelletje, dat totaal „onrijp" is en in de werken! Innerlijk voel ik me een beet- eerste klas althans bjijft. Gillis is van I Je.. krtegel op die hierbovengenoemde die „club" wel nummer één te noemen. wijze mijnheer. Waarom heeft die nu Vandaag zal ik hem in het speelkwar- gezorgd, dat hij minister is gewor- tier maar weer eens bij me houden,den om dan. me* een wetsontwerp te om toch nog weer een poging in hetjkomel?' waarin wordt klaargemaakt.dat werk te stellen, hem een heel klein sik-men k^as twéé aanvangt met reke- kepitje van dat cijferen bij te brengen, ine"- dlt ter veraangenaming van het Dat doe ik natuurlijk voor onze eigen i schooljufferleven en evenzeer van dat Gillis in-de eerste plaats voor het hui-;van honderdtallen peuters, wier rekenor- dige tijdstip, maar ook met het oog opga^n. ni€t, volgroeid. zijn toekomst. Denk eens aan de jaren, Geloof me. ik heb op Gillis alle kunst dat Gillis getrouwd is. Natuurlijk trouwtJesen, kunstgrepen al toegepast, die Gillis, maar als hij ook dan nog lk+^"ude jaren heb geleerd of niet rekenrijp is geworden, dan moet ~fi Éj 1 hij wel een vrouw trouwen, die een be ter en helder begrip van rekenen heeft, anders gaat het glad mis met de fi nanciën. Maar dat is niet de enige eis. die aan zijn 'vrouw te stellen valt, want ze moet ook zeer beslist van edelaardi ge inborst zijn (deze prachtige uitdruk- pan heet te gaan, telkens weer huup en moeders aardappels verdwijnen, ge- schild en wel, in de pan. Hoeveel zijni er al in de pan? 10" zegt Gillis trots. En hij krijgt een pluim van formaat. We zijn er echter nog niet. Aan Gillis" voeten liggen nog acht ongeschilde, aerpels. Die moeten ook in de pan. Ik zet Gillis dus aan het schillen. Dat wil zeggen, ik wil hem er aan zetten. Be moedigend zeg ik: „Kom Gillis, nou pak jij ook een aardappel en ga die schillen en dan gooien we die in de pan Ik maak al een gebaar om de aard-!. appel, die aan Gillis' voeten ligt met J dlKke garnaaltje tegenover mij, dat een dikke haal van het toneel te doen i Gillis heeft, heeft een heel dik kopje, verdwijnen, en die met een nieuw huup|Zo. verloopt met triest resultaat deze in de pan te doen. Het lukt niet privaatles. Uiterst verontwaardigd zegt Gillis: Misschien i>* kid«* va« d« bouwprijzen is na de oorlog vrijwel voortdurend geste gen. In de-ze stijging is een verhoging van lonen, een uitbreiding van sociale xekerheden en een verbetering van arbeidsvoorwaarden vervat, die al ruim vijftig jaar tot het sociale pro gramma van de r.k. kerk behoren; een programma dat de werkgevers terdege is voorgehouden; aldus De Tijd R.K.) Het past dan ook niet thans ach <wee te roepen, nu de kerk bij het bou wen van haar eultusruimten voor de financiële consequenties van haar eigen leer staat, zo lezen wij. In het artikel wordt aangetoond, dat. om een werkelijke prijsverlaging te bereiken, al meer ks ondernomen en meer is overdacht, dan de als middel-voor-al- le-kwalen gepropageerde drastische vermindering van het inhoudsvolume der te bouwen kerken. Het essentiële is.- dat een nieuw kerktype tot stand |wam, hierypor al aangeduid als de brede, korte en la ge kerk. een eenvoudig zaaltype, met muren van geringe hoogte en zodanig geleed, dat bescheiden overspanningen mogelijk worden. Vergeleken bij de scheppingen van meesters tussen de beide oorlogen, zijn het ongekend be scheiden heiligdommen; echte kerken -voor een intieme viering der Heilige Geheimen. Het iqjn inderdaad goedkope kerken maar helaas treedt dit minder aan het licht, omdat het type nog onvol doende ingang heeft gevonden, omdat de kostenverlagende betekenis ervan door de tegenovergestelde tendens van verhoging der bouwkosten goeddeels werd achterhaald en vooral omdat dit type nog niet in zijn laatste conse quenties kon worden gerealiseerd door het vasthouden aan een aantal litur gische complicaties, die in de loop der eeuwen zijn ingeslopen, in de tijd der barok een hoogtepunt bereikten en nu nog hun armetierig bestaan rekken. Maar we slaan op de goede weg en zullen hem vervolgen Nog ongecom pliceerder kerkgebouwen zullen ont staan, gelijk met de verdere zuivering van de eredienst. Een voorname een voud zullen ze afstralen, wanneer de priesters ons de christelijke armoede leren en voorleven. Nieuwe en ver meerderde geldmiddelen zullen toe vloeien. wanneer het inzicht in de ho ge betekenis van het kerkgebouw be ter onder de gelovigen zal worden ge wekt. Op deze wijze zullen en kunnen de te hoge bouwkosten en de te gerin ge financiële mogelijkheden, waar wij nu mee kampen, naar elkaar worden toegebogen en zal een kerkgebouw ontstaan, waarin clerus en volk een teken van het Hemels Jeruzalem be groeten. Een andere weg i« er niet! De jaarlijkse voorlichtingsdag van de Theologische Hogeschool der Gere formeerde Kerken Oudestraat 6 Kampen, vindt plaats op donderdag 26 maart. Degenen die het voornemen hebben het komende jaar theologie te gaan studeren, worden tot het bezoe ken van deze voorlichtingsdag uitgeno digd. Voor inlichtingen betreffende theolo gische studie, kan men zich ook wen den tot het Ab-aetiaat van het Corps F.Q.I., Bregittenstraat 17, Kampen, waarna een voorlichtingsboekje zal worden toegezonden. 's-GRAVENHAGE. De Gerefor meerde Gemeenten zullen dit jaar weer in gewone driejaarlij'kse Gene rale Synode bijeenkomen op een na der te bepalen dag in juni a.s. te Utrecht. Met betrekking hiertoe zullen de particuliere Synoden, ter verkie zing van afgevaardigden naar dc Ge nerale Synode, binnenkort ook weer vergaderen. De Particuliere Synode van het zuiden zal op 8 april te Goes bijeenkomen, de particuliere Synode van het westen op 15 april te Rotter dam en de particuliere Synode van het oosten op 22 april te Barneveld. De Gereformeerde Gemeenten kennen slechts drie particuliere synoden. Elk van de vergaderingen van de part. Synode zal 's avonds tevoren worden voorafgegaan door een bidstond. ontdekt. Zonder een kriezeltje resultaat. Laat ik ter bemoediging van me zelf eerst vertellen, dat Gillis wel kan tel- uiterst verontwaardigd zegt Gillis: Misschien misschien morgen be- „Ikke wil geen patatten schelle. Datter. Maar het zal me een slapeloze nacht Enfin, dat hebber, wc dan toch. doet onze Lientje oaltied". en hij ver- kosten, om een vondst te doen, die Tussen ons ligt een kladblaadje, waar-, tikt het. om verder te tellen. Gillis rekenrijk zal maken, op we om de beurt wat mogen knoeien. In mijn geboorteplaats zeggen ze: Dat is het bestaan van een schooljuf- Gillis heeft hiervoor net zoveel rechten „Een garnaal heeft ook een kop." enfer.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 4