VLISSINGSE RAAD TEVREDEN OVER VOORONTWERP ASPRO Burgemeester Kodde graaft strijdbijl op Uil U l even her keyken zeeuwse i st=i n r De beste tandenborstels groeien hier aan de boom GOEDE KWALITEIT OP GOESE PAASVEEMARKT Biddag voor het gewas Chefariiie 4 Hoofdpijn? Verkoudheid? Griep? 2 *ASPRO's Uifaituteeb fit: Schipper" wekte medelijden van dominees op Nacultuur vroege aardappelen Zeeuwsch Dagblad Geen liberalisme Badplaatsfunctie naar achtergrond SAMENVOEGING IS ONAANVAARDBAAR Geen socialisme De handel was levendig De Cefa in Zeeland Vaste koers Jazz-Society geeft weer avond in Delta In Goes gegrepen Het werk onzer beroemde geneesmiddelen in fl tablet doen wonderen! handvn Bevestig dat Proefneming MEESTERS BELHAMELS Plattelandsvrouwen hielden kaderdag Woensdag 11 maart 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 3 Protestants-Christelijk JTR ZIJN ER, die iii de nu bijna ge- eigende verkiezingscampagne de indruk hebben pogen te wekken, of het maar ging om één keus: liberalis me of socialisme, conservatief of pro gressief, behoudend of vooruitstre vend. Wij hebben ons altijd over deze probleemstelling verbaasd. Als we één les uit de bezettingstijd moesten hebben meegenomen, dan was het toch wel, dat dit geen keus is. De nationaal-socialisten simplificeer den op hun manier de keus, die ge daan moet worden op dezelfde wijze. Die hieven aan het: Mussert of Mos kou. In die tijd hebben we deze sim pele keuzestelling afgewezen. Ze stemde naar ons oordeel overeen met de keus voor een terdoodveroordeel- de: hangen of wurgen. Hoe eenvou dig die keuze ook lijkt, ze rekent al leen met uiterlijke dingen en schakelt de diepe achtergronden van het leven Van een onzer verslaggevers VLISSINGEN. De Vlissingse gemeenteraad heeft in de gister avond gehouden vergadering te vredenheid getoond over het voor ontwerp van wet inzake de ge meentelijke herindeling van )Wal- cheren, in het bijzonder over de erkenning van G. S. het grond gebied van de gemeente Vlissingen uit te breiden. De raad richtte het evenals B. en W. in hun ontwerp- brief toe, dat de door de ontwikke ling van Vlissingen belemmerde te uit. Terwijl die principiële achter- nauwe begrenzing wordt weg- gronden juist levensbeheersend zijn. genomen. Toch betreuren vele af- Omdat wij wel met die achtergron den willen rekenen, wijzen wij het li beralisme af. We spreken daar nu niet over in wetenschappelijke of in historische zin, maar we wijzen het af om het opportunisme, dat de liberale lijstlei- der hij moge dan „klare taal" willen spreken en zelfs een Bijbel woord citeren in zijn leven heeft getoond. Alle grote waardering, die men voor zijn persoon moge heb ben en voor zijn grote bekwaamheden en wij hebben dat wast alle wa ter, dat door de Schelde stroomt, niet af, dat de heer Oud in zijn politieke leven nimmer een vaste gang is ge gaan. Hij sprak zijn „klare taal" al tijd in die richting, waarin het succes hem tegenlachte. Zijn „niet" was bij wijze van spreken nimmer „nooit". En zijn „wel" was evenmin een woord, waarop men bouwen kon. Het liberalisme kent geen vaste koers. Dan alleen deze, dat het de weg der Schrift niet wil gaan, ondanks het gebruik van Bijbelwoorden. De liberalen konden en kunnen geen vaste koers volgen, omdat hun richt snoer tenslotte alleen is het rationa lisme. Met andere woorden de opvat ting: hoe komt het ons het beste uit. Dat is een richting, die wij niet kun nen delen, omdat het in wezen geen richting is. De politiek is een te grote zaak, om ons alleen daardoor de koers te laten voorschrijven. gevaardigden in navolging van het iollege van B. en W., dat niet ten volle aan alle gerechtvaardigde verlangens van Vlissingen wordt tegemoet gekomen. In de algemene beschouwingen naar aanleiding van de ontwerp-brief van B. en W. over dit onderwerp verklaarde de heer H. van Rooyen (CHU), dat Vlis singen in het ontwerp van wet niet stief moederlijk is behandeld. In vele opzich ten hebben G.S. rekening gehouden met ö'e vele verlangens van de Scheldestad. Echter met betrekking tot het strand hebben G.S. niet voldoende onderkend, dat Vlissingen thans te weinig strand- ruimte bezit om aan zijn functie als badplaats te kunnen voldoen. Spreker vond het onjuist, dat Grote en Nieuwe Abeele aan Middelburg zullen worden toegewezen. Ongerustheid De heer Van Rooyen sprak er verder zijn teleurstelling over uit, dat de grens wijziging van Vlissingen was gekoppeld aan het gehele vraagstuk van de ge meentelijke herindeling van Walcheren. Wjj hadden liever een afzonderiyk wets ontwerp gezien Spreker was ten slotte ongerust over het feit of de totstand koming van de grenswijziging inderdaad voor of op de streefdatum van 1 anuari 1961 zal geschieden. De heer H. B. J. Knoop (WD) meende dat Vlissingen wel genoeg expansie 'krijgt voor wat het Sloepl-an betreft, maar dat de gemeente met betrekking tot een tweede badcentrum alle moge lijkheden worden ontnomen. Volgens d'e heer E. G. Vader KVP) voldoet het voorontwerp van wet niet geheel aan het ideaal, dat de gemeente Vlissingen zich heeft gesteld. Indertijd hebben we krachtig gepleit voor verschuiving van de noordwestelijke grens naar strand- paal 24. Eveneens adviseerden we met klem de uitbreiding van Vlissingen met Souburg inclusief Grote Abeele. Het wetsontwerp bevredigt die verlangens niet. Toch moeten we ook oog hebben voor de reaiteit. Hier wordt ons een gezond kind getoond, ja zelfs een knappe baby. idem had genoemd met de gemeentelyke herindeling van Walcheren. Hy drong er verder op aan, dat de „bottle-neck" in de nieuw geprojecteerde grens op het Zuid-Soe verbreed zal worden. De voorzitter, mr. B Wolff, zei in zijn antwoord de raad dankbaar te zijn voor dc tevreden ondertoon in de algemene beschouwingen. Wat de verlangens van Vlissingen als badplaats aangaan, merkte de voorzitter op, dat men geneigd zou zijn te denken, dat sommigen de bad plaats Valkenisse tot ontwikekling wiilen brengen. Blijkbaar vergeet men dan, dat de badplaats Vlissingen al sinds 1878 be staat, Het huidige badstrand is echter te kiein en daarom pleit Vlissingen voor een tweede gemeentelijk badcentrum met een zekere allure, zoals we aan de boule vard Evertsen gewend zijn. Wethouder Van Popering ging daarna nog in op enkele facetten van het gehele vraagstuk. Hij deelde daarbij o.m. mee, dat hy met betrekking tot de verbreding van de bottle-neck" in het Zuid-Sioe volledig achter de heer Krietemeyer stond. Over de toekomstige „status" van de Grote en Nieuwe Abeele zullen we nog uitvoerig beraadslagen, aldus de be windsman. De voorzitter lichtte nog een opmerking van de heer De Smid (PvdA) toe betreffende de bereidverklaring van Souburg tot samenwerking met Vlissin gen. Hier speelt samenwerking geen rol, aldus de voorzitter. Andere zaken zijn hier aan de orde, die geen samenwerking, maar samenvoeging eisen. Daarna verklaarde de raad zich ak koord met de ontwerp-brief van B. en W. Dit schrijven zal nu ter kennis van G. S. worden gebracht. Advertentie w Vlug 'ASPRO' en U 00 bent er weer bovenop! ASPRO' helpt direct. Onschadelijk voor Uw maag. Van een onzer verslaggevers ZOUTELANDE. Ten aaho- ren van talrijke dorpelingen heeft de gemeenteraad van Zoutelande het meerderheidsvoorstel van B. en W. aanvaard, waarin zij het „onaanvaardbaar" uitspreekt over de voorgestelde herinde' lingsplannen. Tegen stemden wet houder J. Wisse (AR), en de raadsleden J. Riemens (CH) en K. Wouters (AR). Burgemeester D. Kodde bleek niet in het minst vermoeid van zijn verkie- zingstoernee; fel trok hij van leer te- J-JET ANDERE DEEL van de keus: socialisme, wijzen we eveneens al. In de grond wortelt het in dezelf de bodem als het liberalisme. Het wordt ook op dezelfde wijze verde digd. Met louter rationalistische ar gumenten. Daarom kan men ook con stateren, dat de Christenen, die zich in het socialisme hebben laten van gen, hun politieke keus nadrukke- Rnttlr.nprlr" lijk losmaken van hun geloof. Zeker. ,f T J X 1. X L-- I M. J. H. Krietemeyer (ARP) was er ze zeggen, dat het hen by die keuze dankbaar voor. dat G.S. een open oog steunt. Maar de partijvorming heeft hadden voor de ontwikkelingsmogeiyk- stelling, die elk jaar aan belangstel gen het voorstel van Ged. Staten, vol gens het welk Zoutelande zijn zelfstan digheid dreigt te verliezen. In scherpe bewoordingen de voorzitter sprak van „de bacil van perfectionisme" en van een „vijandelijke aanval" kant te de heer Kodde zich tegen de plan nen. ,,Het spijt mij dat ik aan het eind van mijn bijna veertigjarige ambts periode Zoutelande zal moeten begra ven", zo sprak hij met stemverhef fing, ..dit is louter willekrur van men sen, die menen, dat ze het weten." Hij noemde de argumenten van Ged. Staten niet steekhoudend. De ingezetenen van Zoutelande zijn allerminst gebaat bij een samenvoeging, zo meende hij en riep daarom de raads leden op de strijd aan te binden voor het behoud van de zelfstandigheid. ,,Wij moeten daarvoor vechten op de wallen van Zoutelande tot de laatste druppel bloed", waren zijn niet mis te versta ne woorden, „wij moeten niet gematigd zijn, maar er bij wijze van spreken bovenopslaan." Wethouder Wisse (A.R.) kon zich met deze mening niet verenigen. Ook hij is voorstander van de eigen zelf standigheid, maar hij wilde verder zien. „Wanneer de plannen van Ged. Staten toch doorgang vinden, dan moeten we ook paraat zijn. Boudweg „onaanvaard baar" verklaren achtte hij dan ook niet de juiste houding. Wethouder P. Leijnse (C.H.) schaar de zich achter de voorzitter en zei het voorstel van G.S. niet te kunnen aan vaarden. Dat was ook de mening van de heer K. de Wolf (S.G.P.), die niet tegen grenscorrecties zei te zijn maar de samenvoeging gheel afwees. De heer Gabrielse (Gem. Bel.) wilde het voor stel van B. en W. steunen, ook al gaf hij Zoutelande weinig kans, „Dan heb ben wij in elk geval onze plicht ge daan", meende hij. De heer K. Wouters (A.R.) was van mening dat de burgemeester te fel van leer was. getrokken. Hij zei de minis ter niet als „een vijand" te zien en zich bewust te zijn van het belang van samenwerking. Het voorstel van B. en W. wilde hij niet steunen. De heer P. Kleinenpier (Gem. Bel.) voelde niets voor een samensmelting, maar het standpunt dat sommige raads leden er wel voor gevoeld zouden heb ben als Zoutelande maar het hoofddorp zou worden noemde hij egositsch. Met 43 stemmen werd ten slotte het voorstel van B. en W. aanvaard. Zoutelande heeft zich dus zonder meer uitgesproken tegen het voorstel van Ged. Staten. Vandaag is het biddag voor het gewas. In vele kerken wordt Gods zegen gevraagd voor het werk, dat op het land geschiedt. Helaas raakt deze biddag, vooral in de grote steden, in het vergeet boek of wordt op de zondag daarna extra de zorg voor de aardse dingen aan God opgedragen. Hier in Zeeland, waar men in de landbouw en rond de boom gaarden dicht bij de natuur leeft, drukt deze biddag nog een stempel op menige gemeente. Het werk ligt in de dorpen goeddeels stil. Men gaat op naar het bedehuis, daar men zich bewust is, dat de gaven der natuur ons uit Gods Vaderhand toekomen. Hij beschikt over regen en zonneschijn, over droogte en hitte, de Wind en de storm zijn aan Hem gehoorzaam. GOES. Op de Beestenmarkt is gisteren de traditionele Paasveeten- toonstelling gehouden. Een tentoon- heden in het Zuid-Sloe. Evenals de heer Van Rooyen betreurde ook hij, dat men de grenswyziging van Vlissingen in een met dat geloof niets te maken. Zij trekken op met sociaal-gelijkdenken- den, omdat dit het beste resultaat geeft, naar zij menen. Maar ten slot te steunt het socialisme uitsluitend hierop, dat het, evenals het liberalis me, de mens in het middelpunt stelt. Het is in zijn voedingsbodem volledig humanistisch. De practijk van het plan-socialisme, zoals we die na de oorlog gekend heb ben, heeft uitgewezen, hoezeer men daarmee vastloopt. Moge men op be paalde punten die intussen slechts een klein deel zijn van wat voor de oorlog aan sociale wetgeving tot stand kwam van goede wetgeven de maatregelen kunnen spreken, het socialisme heeft de hoofdpunten van het herstel, dat na de oorlog noodza kelijk was, onopgelost gelaten. We denken hier aan de woning- en aan de loonpolitiek. Gevangen als het is in de leer, dat de staat het hoogste is en albeheersend en albestierend moet zijn, dreigde het socialisme, het leven van ons volk in een klem te drijven. Het vrije volksinitiatief werd be dreigd. In.wezen is dat de ondergrond van de gehele politieke spanning, die in december tot de kabinetscrisis gT PHILIPSLAND Door b en w. leidde. De socialisten stelden immers js op gemeentehuis aanbesteed het de eis: aanvaard ons systeem als ge-,leggen van een riolering, herstraten van heel, zo niet, dan gaan wij heen. Ieen weggedeelte, en het leggen van wan- ni* cvcfppm mao- het Nederlandse «elpaden. De laagste inschrijver was de lilt systeem mag nei iveaerianase heer p Knu]st yoor f7626,_> no. twee volk naar onze mening niet aanvaar-1 m. van der Velde voor f 11.420—no. drie HILVERSUM. De Cefa komt weer met enkele films naar Zeeland. Op 14 maart in het verenigingsgebouw te Se- rooskerke (W) „Morgen zie ik je weer", diezelfde avond draait in Zierikzee „Pi- roschka". Op 18 maart wordt in Vlis singen „Al wat gij hebt" vertoond in „Brittannia". t Lezers grijpen naar de pen NAAR DE STEMBUS „Wat zal d uitslag morgen wezen?" Wij "weten 't niet, slechts God alleen is 't fundament, waarop wij bouwen Zo gaan wij naar de stembus heen. Moge God ons land verwekken mannen, zoals Daniel: wijs, begaafd en onzelfzuchtig, want, dan gaat het Neerland wel. Middelburg. J. Vendevielle. Riolering en herstraten te St.-Philipsland den. Het brengt ons op fluwelen voe ten naar het stelsel, waarheen Rus land op klompen is gegaan. Neen, men bedoelt dit niet. Maar het is de consekwentie. Daarom wij zen wij het socialisme af. \Y/IJ WEIGEREN DUS, ons te laten stellen voor de simplistische keus: liberalisme of socialisme. Wij willen daarentegen gaan „de eigen, weg van het Nederlandse volk", om de titel van het mooie boek van H. Algra te gebruiken. Die eigen weg is door de eeuwen heen geweest de weg van getrouwheid van het geloof in God. Hem willen we als de Albestuur- der en Albeheerder erkennen. We wil len, gelovig buigend voor Zijn Woord, luisterend naar het woord van de Kerk, de weg gaan, die onze vaderen, het volk ten zegen, in de vroegere eeuwen gingen. De weg, die we op die wijze gaan, volgt een vaste koers, omdat het richtsnoer, dat bij het uit zetten van die weg gebruikt wordt, bet enig zekere is. Daarom wekken wij nu, ten Iaatsten male voor deze verkiezingen, ieder op, morgen zijn/haar stem uit te bren gen op een Christelijke partij. Wij kie zen niet tussen die partijen. Het enige, dat we daarvan kunnen en willen zeg gen is: laten we ons hoeden voor on nodige versplintering, omdat we, door die te bevorderen, schade doen aan de zaak, die we moeten voorstaan. firma Van DijkPetit voor f 11.833. no. vier Gebr. Everaers en Van den Berg voor f12.800,no. vijf P. de Raat voor f 13.200.—. ling inboet, want ook gisteren was de aanvoer minder dan het vorige jaar. Maar daar staat tegenover, dat de kwaliteit van de vaarzen, ossen, pinken, varkens en schapen, die in de ring verschenen, van prima ge- MIDDELBURG. De Walcherse Jazz Society, wier ledenaantal zich nog steeds geleidelijk aan uitbreidt, organiseert voor de tweede maal, op zaterdag 14 maart a.s. in restaurant Delta te Vlissingen een avond. Gezien het buitengewoon grote succes, dat genoemde vereniging boekte, met het optreden van „Les Rats de St. Germain", besloot het bestuur een twee de dergelijke bijeenkomst te organiseren; met dit verschil dat thans geen dixieland- formatie doch een moderne combo zal optreden, namelijk het Hans van Rossum Kwartet. Tevens zal op deze avond de voorzitter de heer A. M. J. N. van Kuyk officieel aftreden, in verband met zijn vertrek uit Middelburg. halte was. De handelaren toonden dan ook een levendige belangstelling voor het aangevoerde vee. Er wer den goede zaken gedaan. Ook burgemeester H. K. Michaelis van Goes heeft menig uurtje op de Beesten markt vertoefd om zodoende van zijn be langstelling voor de tentoonstelling blyk te geven. Het publiek toonde ook veel interesse voor het tentoongestelde vee. Al met al mag deze tentoonstelling toch als geslaagd worden beschouwd. De kwaliteit was prima, zoals gezegd en dit heeft de jury ongetwijfeld parten gespeeld. Na lang wikken en wegen be sloot de jury een groot aantal ere-prijzen en eerste prijzen toe te kennen. De uitslagen luiden als volgt: De kampioenen: vaars: Gebr. Bruijnzeel, Krui- ningen; os: J. L. M. Geluk, St. Maartensdijk; koe: J. Blokpoel, Goes; dikbil: C. Schroooyen, Wouw. Dit dier werd tot algemeen kampioen uitgeroepen. Ereprijzen: C. Schrooyen met os, firma Wil- lenis, Roosendaal (os), C. Schrooyen, J. P. Lous, Krabbendijke, J. Blokpoel (vaarzen), G. M. Ge luk, St. Maartensdijk (os), firma Karelse, Schore (slachtvarkens), Gebr. Bruijnzeel (fokschapen). Eerste prijzenJ. van der Maas, Kats (vaars), firma Slimmez, Zierikzee (os), Gebr. Geus, 's- Heerenhoek (os), firma Krijger, Goes (biggen), en (fokschapen), J. Rouw, Goes (fokschapen). Eerste prijzen A: M. Polderman, Oud-Vosse- meer (os), P. Schout, Biggekerke (vaarzen), J. L. M. Geluk, St. Maartensdijk (os), J. L. M. Geluk (pink), J. Sinke, Goes (vaars), firma Ka relse (biggen), firma Krijger (slachtvarkens), firma Karelse (slachtvarkens), Gebr. Bruijnzeel (pink), N. Moelker, Nieuw Vosmeer (os). Eerste prijzen B: P. Schout, Biggekerke (vaar zen). C. Schrooyen (pinkvaars), C. P. Koeman, Wolfaartsdijk (os), firma Karelse (biggen), firma Krijger (slachtvarkens), firma Karelse (slacht varkens), P. Lous, Krabbendijke (pink). Eerste prijzen C: P. Schout (vaars), firma Krij ger (slachtvarkens), firma Karelse (slachtvar kens). GOES. De gemeentepolitie te Goes heeft gisteren de 48-jarige H.V. uit Am sterdam gearresteerd, die er van wordt Verdacht ruim veertig oplichtingen te hebben gepleegd. De man bezocht in tal van plaatsen protestantse en r.k.-geestelijken, die hij een aandoenlijk verhaal deed met het doel g.sld los te krijgen, wat hem diver se keren is gelukt. De Amsterdammer vertelde, dat hij schipper was, doch op het ogenblik zon der schuit zat, omdat zijn schip bij een aanvaring was gezonken; vrouw en kin deren had hij kunnen redden, doch zij verkeerden in zeer kommervolle omstan digheden omdat het verlies van het schip de broodwinning had doen ophou den. Hij wist dit verhaal zo aandoenlijk op te dissen, dat verscheidene domi nees en pastoors de man behalve ver troostende woorden ook geld schonken. In Zeeland heeft de man zijn verhaal opgedist in Goes, Vlissingen, Middelburg en Hansweert. Hij werd wegens oplichting reeds ge zocht door de politie te Rotterdam, Vlaardingen en Amsterdam. Ook in Duitsland heeft hij bij predikanten ge tracht geld los te krijgen. De politie te Goes heeft de man gis teren in de kraag gepakt en ingesloten. V. bleek vrouw noch kinderen te heb ben en zijn beroep van schipper berust eveneens op fantasie. Het hele ritme der schepping, zaai ing en oogst, rust in Zijn hand. Koude en hitte, zomer en winter, dag en nacht zullen niet ophouden te bestaan. God spreekt zelfs van een verbond, dat Hij met Noach en zijn nageslacht heeft op gericht. Ten teken daarvan is de re genboog gegeven. Zó vast staat deze na tuurlijke orde, die niet meer verbroken zal worden. Én nog, temidden van de spanningen in de mensenwereld, kun nen wij, voorzover wij er ogen voor ge kregen hebben, jaar in jaar uit, ook in de wisseling der seizoenen, de harmonie der schepping bewonderen. Evenwel mag het nu niet zo zijn, dat de boodschap van de biddag los komt te staan van de inhoud der prediking op zondag, alsof het in deze laatste gaat om de geestelijke vragen, terwijl dan op de biddag onze stoffelijke be hoeften aan de orde komen. Wij mogen ze wel onderscheiden, maar kunnen ze niet van elkaar scheiden. Zo mag op de biddag nadruk krijgen het leven op en in de grond, maar het dagelijks brood komt ons toe van dezelfde God en Vader, Die Jezus Christus gegeven heeft als het Brood des levens. Hij is de on uitsprekelijke gave Gods, Die ons door Zijn genade de natuurlijke gaven ook als Gods gaven leert waarderen. Hoevelen zijn er echter, die, vooral in de tegenwoordige tijd, hieraan voorbij gaan. Bij hun eten en drinken is bid den en danken er niet meer bij. Na tuurlijk moet tegen vormelijke gewoon ten zonder ziel worden gewaakt, die een belediging zij-n voor God en op den duur ook niet kunnen bevredigen en daarom afsterven. Hiertegenover wil nu de biddag in het midden der gemeente uitdrukking ge ven aan het besef van onze afhankelijk heid. Ten teken hiervan willen wij, die geroepen zijn tot arbeid, gedachtig aan de slotwoorden van psalm 90, God eer biedig vragen, of Hij hieraan Zijn zegen wil verbinden. GOES. De hoofdafdeling Tuinbouw van het Landbouwschap heeft een brief gezonden aan de voorzitter van het Pro- duktschap voor Groenten en Fruit, inzake de nacultuur na vroege aardappelen. Het is namelijk gebleken, dat enige tuinders in het Geestmerambacht op een bijzon dere vergunning als tweede gewas groene kool hebben geteeld, welk produkt door hen op redelijke wijze kan worden voort gebracht. Dit is thans echter verboden. In ver band hiermede heeft de hoofdafdeling verzocht de mogebjkheid te openen ook groene kool als nacultuur te telen. Zij heeft niet de indruk, dat hieruit een ver storing van de markt zal voortvloeien, daar de markt voor bloemkool, bonen, spruiten en boerenkool hierdoor kan worden verlicht. Appelen naar Noorwegen GIES. De Noorse autoriteiten heb ben bekend gemaakt, dat de onbeperkte invoer van appelen in dit land zal wor den toegestaan met ingang van 1 april a.s. en tot 31 juli. Of dit voor de Nederlandse appelafzet van groot belang zal zijn valt nog moei lijk te zeggen. Verwacht moet worden dat er een grote concurrentie zal zijn, o.a. van Italiaanse appelen, die dan ook vrij ingevoerd mogen worden. Advertentie Bij pijn, griep ol „landerig" gevoel torgl een enkel tabid dal U «eer «et plezier U» werk kunt doenl Advertentie -- m Ceta-Bever Velpon Cetalac plasticverf Gupa kneedbaar hout - Snelflx snellijm Cataflax koudlijm Nado-Max - Buitanbijts etc. Wij hebben we hopen, dat velen kunnen zeggen, dat dit voor hen geldt in de afgelopen weken ieder het onze gedaan, om ons volk van de juistheid van de keuze voor de eigen weg van het Nederlandse volk te over tuigen. Welnu, als we dat gedaan heb ben en als we dat vandaag en in de uren van de dag van morgen, waarin dat nog mogelijk is, nog doen, dan geven we de uitslag vertrouwend over in Gods hand. Hij zal het maken, zo als het het beste is voor ons volk in deze tijd. KAPELLE. „Elke dag een appel, houdt de dokter buiten de deur," zeggen de Engelsen. Maar meer nog de tandarts, zou ik eraan willen toevoegen, nu ik het rapport over tandbe derf heb gelezen, dat twee Engelse tandendokters Mr. G. Slack en Mr. W. Martin, resp. verbonden aan de universitei ten van Liverpool en Londen hebben opgesteld als resultaat van hun onderzoekingen. Het Centraal bureau van de Tuin- bomvveilingren bracht dit rapport on der mijn aandacht en ik haast mij u iets te vertellen van dit belangwek kende onderzoek in een zaak die ons allen raakt. Het is in Engeland ook al niet veel anders dan hier. Jaarlijks stijgt de hoeveelheid geconsumeerde koolhydra ten (toffees en ander snoepgoed) en gelijke tred daarmee houdt het toene mende tandbederf. sen ons gebit, die meestal het begin van een aangetast gebit betekenen. Dus tanden poetsen! Maar ."a, tiental len malen per dag eten of snoepen we iets, en ga na elk dropje of snoepje nu eens telkens aan het borstelen. Geen beginnen aan. Dat zagen ook de beide Engelse tandartsen wel in en daarom probeerden ze het met een eenvoudig middel: een appel. Dat deden ze zo. Er werden twee groepen willekeurige kinderen van niet ouder dan zestien uitgekozen. Groep I kreeg na elke maaltijd en na elk snoe perijtje een stuk appel. Groep II werd verboden appels te eten. Die proèf duurde twee jaar. In die tijd werden de gebitten vijf maal onderzocht. Met het volgende resultaat: de conditie van het tandvlees hij de appel-etende kinderen was tijdens de proeftijd aan merkelijk beter dan bij de groep van de niet-appeleters. Ook werden by de appeljeugd minder gevallen van tand bederf (wolf) aangetroffen. Het appeleten bleek bevorderend te werken voor de speekselvorming (het geen de spijsvertering alleen maar ten goede kan komen), terwijl ook de be weging van de appelstukjes het gebit schoonmaakt van eventuele voedsel- resten. De onderzoekers constateerden, dat dit echter alleen het geval was indien appels met stevig vruchtvlees werden gegeten. Ook mag de schil niet te hard zijn. Conclusie na twee jaar proefneming was dan ook, dat er genoeg aanwij zingen zijn om aan te nemen, dat het eten van appels een gunstige invloed heeft op gebit en tandvlees. En laat de verkopers van tandpasta nu maar boos wor- Zoals wij ogen hebben om te zien, oren om te horen en hersenen, om na te denken, zo hebben wij handen, om te werken. Wij mogen ze niet in de schoot leggen en Gods water over Gods akker laten lopen. Het is Gods genade, dat Hij ook ons wil gebruiken én tot de arbèid heeft Hij ons handen gegeven. Er wordt wel gezegd: Van ons de ar beid, van God de zegen. Deze woorden vormen echter geen tegenstelling. Onze arbeid is op zichzelf reeds een zegen. Maar ook kan God alleen de vrucht van onze arbeid zegenen, zodat alles feite lijk rust in Zijn zegen. Het werk onzer handen is zeker toe passelijk op het landleven. Al is veel arbeid door de machine ons uit de hand genomen, de boer is toch een handwer ker bij uitnemendheid. Hoe vaak ge bruikt hij zijn handen nog bij het poten en wieden, bij het snoeien en plukken. Zijn handen zijn gebruind, ruig, ver weerd, geoefend en gehard. Wat zou er terecht komen van onze voedselvoorzie ning zonder zijn inspanning. Deze tak van dienst is onmisbaar in ons volksle ven en onze volksgezondheid is afhan kelijk mede van zijn arbeid. De rusteloos voortwerkende landman is het beeld van orde en regelmaat, van volharding en trouw. Men dichtte wel in oorlogstijd: Al heeft men de boer zijn hof verbrand, zijn vrouw en kind ver moord, hij hield zijn werk getrouw in stand en de boer, hij ploegde voort. Zo wel op de akker, als in de boomgaard zijn handen bezig, om te verzorgen wat aan de aarde is toebetrouwd of daaruit voortspruit. De kluiten moeten worden opengebroken en de bomen worden be spoten en geënt. Het werk onzer han den spreekt ons wel aan, als wij in de vrije natuur ons oog eens laten rond waren en opmerken wat daar geschiedt. Nijvere handen in de ploeg-, zaai- en oogsttijd op de velden, nijvere handen in de stallen en schuren. Nijvere handen bij het „trekken" van het fruit en het verzamelen van de voorraad. Komt het niet aan op deze bede? Ner gens wordt dit zo sterk gevoeld, als op het land. Wat daar is gezaaid, besproeid of met de handen is toebereid, moet wachten en heeft tijd nodig, om te groei en. Dit kan niet worden geforceerd. Het is blootgesteld aan weer en wind, ligt open, als ware het één gebed: Kom, Heer, koester en bedauw ons, laaf en verkwik ons met Uw zegen. Het wacht op God, op Zijn bestel, op wat Hij zendt zoals psalm 104 het zo schoon vertolkt: Gij doet het gras uitspruiten voor de beesten en het kruid tot dienst der men sen. Gij beschikt de nacht, waarin al het gedierte des wouds uittreedt. De mens gaat uit tot zijn werk en naar zijn arbeid, tot de avond toe. Zij allen wachten op U, dat Gij hun hunne spijs geeft te zijner tijd. Doet Gij Uw hand open, zij worden met goed verzadigd. Hoe veelzeggend is juist dit woord „bevestig" Gij het werk onzer handen. Immers zoveel kan ons uit de hand wor den geslagen. Wij doen vaak wat maar In ons vermogen ligt. Echter in één. ogenblik kan er een streep door gehaald worden. Het laatste woord heeft de mens met. Hogerhand gebiedt. In een ander verband heet het: Als God het huis niet bouwt, tevergeefs arbeiden deszeli's bouwlieden daaraan. Er is een grens ge steld aan ons kunnen. Ons werk heeft een verdieping nodig. Het moet worden bevestigd. En dit woord wordt hier her haald, om de noodzaak daarvan te be tuigen. Dit betekent niet, dat wij nu krijgen wat wij vragen. Dan zouden wij God de wet stellen. Toch is ons vragen niet overbodig. Want God wil gebeden zijn. „Bid" en wij hebben de toezegging, dat ons zal gegeven worden. Maar wat ons zal worden gegeven, staat er niet bij. God doet met ons bidden naar Zijn wel behagen. Zo Wordt ons wachten ver wachting en komt er spanning in. Wij ontvangen zelfs meer dan spijs of drank zoals David het in psalm 4 zegt: Ik zal in vrede nederliggen en slapen, want Gij alleen zult mij doen zeker wonen. Gij hebt mij vreugde in het hart gege ven, meer dan ten tijde, toen hun koren en most vermenigvuldigd zijn. God laat zich vinden, als wij Hem zoeken. Jezus bevestigt dit met deze woorden: Zoekt eerst Gods koninkrijk en Zijn gerechtigheid en alle deze din gen zullen u toegeworpen worden. En Paulus zegt: Die Zijn eigen Zoon niet ge spaard heeft, zal Hij ons met Hem niet alle dingen schenken? Leven wij uit dit geloof, dan zal onze bede niet tevergeefs zijn: Bevestig Gij het werk onzer handen. De Almachtige kent voor het heden onze noden, waar in Hji trouw voorziet en in den dag des groten oogstes zullen wii dubbel ontvan gen: leven en overvloed, g.cnade en heer- lijkheid, om Christus' wil. O. Het zijn de voedselresten op en tus- BROUWERSHAVEN. Ergens in de dreven rond Brouwershaven aldus meldt mij een meelevend lid van mijn clientèle ondervond een schoolhoofd de laatste tijd nogal last van kwajongens die zich vermaakten met belletje-trekken. „Dat moet uit zijn," sprak de meester en zon op wraak. Na rijp bereid nam zijn vrouw voor het zolderraam plaats met een emmer water. Zodra er gebeld werd, zou meester de deur openrukken en „ja" roe pen. En dan zou vrouwlief het vonnis over de belhamels uitstorten. Er werd gebeld. Mevrouw naar boven. Meester naar de deur. Door het raampje zag hij de belhamels. Dat maakte hem zo furieus dat hij weliswaar „ja" riep, maar ook naar buiten stormde, juist op het moment dat zijn trouwe gade haar plicht deed den en de fruithandelaren jube len, ik hoop van harte dat u uw kinderen flink aan het appels eten zet. Ook al zou dat een catastrofe voor onze geëerde tandartsenkaste betekenen. Ik gun het ze, die beulen. Want ik geloof niet, dat er iemand zo'n afkeer van de kiezensmid heeft als uw dienstwillige GOES. Ruim tachtig dames hebben gisteren in de „Prins van Oranje" de ka derdag voor de bestuursleden der afde lingen van de Bond van Plattelands vrouwen bijgewoond, die geleid werd door de provinciaal presidente, mevrouw W. van VeenVan Loghem uit Oostburg. In de morgenuren heeft de landelijke se cretaresse, mevrouw mr. J. P. Kramer Van den Hoek verteld over de taak van het hoofdbestuur en de functie van de landelijke bond. Gesproken werd o.m. over de binding, die er bestaat van de landelijke bond met de afdelingen in de provincies, over de internationale con tacten en over de bindingen met allerlei plattelandsorganisaties en met andere groeperingen. Tijdens de middagbijeenkomst vertoon de mevrouw L. N. HuijsmanGriep, het Zeeuws hoofdbestuurslid, kleurendia's over Zeeuwse klederdrachten en enkele mooie plekjes in Zeeland. Tot slot werden nog enige films ver toond. De „Gesprekskring" van de Hervorm de Gemeente te Schore en Vlake kwam voor de laatste maal in dit seizoen bü- een onder leiding van ds. A. J. Mooy. nl het bijzonder werd gesproken over de moeilijkheden van de verhouding tussen Kerk en recreatie.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 3