VLISSINGSE RAAD
TEVREDEN OVER
VOORONTWERP
ASPRO
Burgemeester Kodde
graaft strijdbijl op
Uil U l even her keyken
zeeuwse i st=i n r
De beste tandenborstels
groeien hier
aan de boom
GOEDE KWALITEIT OP
GOESE PAASVEEMARKT
Biddag voor het gewas
Chefariiie 4
Hoofdpijn?
Verkoudheid?
Griep?
2 *ASPRO's Uifaituteeb fit:
Schipper" wekte
medelijden van
dominees op
Nacultuur vroege
aardappelen
Zeeuwsch Dagblad
Geen liberalisme
Badplaatsfunctie
naar achtergrond
SAMENVOEGING IS
ONAANVAARDBAAR
Geen socialisme
De handel was
levendig
De Cefa in Zeeland
Vaste koers
Jazz-Society geeft
weer avond in Delta
In Goes gegrepen
Het werk onzer
beroemde
geneesmiddelen
in fl tablet
doen wonderen!
handvn
Bevestig dat
Proefneming
MEESTERS BELHAMELS
Plattelandsvrouwen
hielden kaderdag
Woensdag 11 maart 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 3
Protestants-Christelijk
JTR ZIJN ER, die iii de nu bijna ge-
eigende verkiezingscampagne de
indruk hebben pogen te wekken, of
het maar ging om één keus: liberalis
me of socialisme, conservatief of pro
gressief, behoudend of vooruitstre
vend.
Wij hebben ons altijd over deze
probleemstelling verbaasd. Als we
één les uit de bezettingstijd moesten
hebben meegenomen, dan was het
toch wel, dat dit geen keus is. De
nationaal-socialisten simplificeer
den op hun manier de keus, die ge
daan moet worden op dezelfde wijze.
Die hieven aan het: Mussert of Mos
kou. In die tijd hebben we deze sim
pele keuzestelling afgewezen. Ze
stemde naar ons oordeel overeen met
de keus voor een terdoodveroordeel-
de: hangen of wurgen. Hoe eenvou
dig die keuze ook lijkt, ze rekent al
leen met uiterlijke dingen en schakelt
de diepe achtergronden van het leven
Van een onzer verslaggevers
VLISSINGEN. De Vlissingse
gemeenteraad heeft in de gister
avond gehouden vergadering te
vredenheid getoond over het voor
ontwerp van wet inzake de ge
meentelijke herindeling van )Wal-
cheren, in het bijzonder over de
erkenning van G. S. het grond
gebied van de gemeente Vlissingen
uit te breiden. De raad richtte het
evenals B. en W. in hun ontwerp-
brief toe, dat de door de ontwikke
ling van Vlissingen belemmerde te
uit. Terwijl die principiële achter- nauwe begrenzing wordt weg-
gronden juist levensbeheersend zijn. genomen. Toch betreuren vele af-
Omdat wij wel met die achtergron
den willen rekenen, wijzen wij het li
beralisme af.
We spreken daar nu niet over in
wetenschappelijke of in historische
zin, maar we wijzen het af om het
opportunisme, dat de liberale lijstlei-
der hij moge dan „klare taal"
willen spreken en zelfs een Bijbel
woord citeren in zijn leven heeft
getoond. Alle grote waardering,
die men voor zijn persoon moge heb
ben en voor zijn grote bekwaamheden
en wij hebben dat wast alle wa
ter, dat door de Schelde stroomt, niet
af, dat de heer Oud in zijn politieke
leven nimmer een vaste gang is ge
gaan. Hij sprak zijn „klare taal" al
tijd in die richting, waarin het succes
hem tegenlachte. Zijn „niet" was bij
wijze van spreken nimmer „nooit".
En zijn „wel" was evenmin een
woord, waarop men bouwen kon.
Het liberalisme kent geen vaste
koers. Dan alleen deze, dat het de
weg der Schrift niet wil gaan, ondanks
het gebruik van Bijbelwoorden.
De liberalen konden en kunnen geen
vaste koers volgen, omdat hun richt
snoer tenslotte alleen is het rationa
lisme. Met andere woorden de opvat
ting: hoe komt het ons het beste uit.
Dat is een richting, die wij niet kun
nen delen, omdat het in wezen geen
richting is. De politiek is een te grote
zaak, om ons alleen daardoor de koers
te laten voorschrijven.
gevaardigden in navolging van het
iollege van B. en W., dat niet ten
volle aan alle gerechtvaardigde
verlangens van Vlissingen wordt
tegemoet gekomen.
In de algemene beschouwingen naar
aanleiding van de ontwerp-brief van B.
en W. over dit onderwerp verklaarde de
heer H. van Rooyen (CHU), dat Vlis
singen in het ontwerp van wet niet stief
moederlijk is behandeld. In vele opzich
ten hebben G.S. rekening gehouden met
ö'e vele verlangens van de Scheldestad.
Echter met betrekking tot het strand
hebben G.S. niet voldoende onderkend,
dat Vlissingen thans te weinig strand-
ruimte bezit om aan zijn functie als
badplaats te kunnen voldoen. Spreker
vond het onjuist, dat Grote en Nieuwe
Abeele aan Middelburg zullen worden
toegewezen.
Ongerustheid
De heer Van Rooyen sprak er verder
zijn teleurstelling over uit, dat de grens
wijziging van Vlissingen was gekoppeld
aan het gehele vraagstuk van de ge
meentelijke herindeling van Walcheren.
Wjj hadden liever een afzonderiyk wets
ontwerp gezien Spreker was ten slotte
ongerust over het feit of de totstand
koming van de grenswijziging inderdaad
voor of op de streefdatum van 1 anuari
1961 zal geschieden.
De heer H. B. J. Knoop (WD) meende
dat Vlissingen wel genoeg expansie
'krijgt voor wat het Sloepl-an betreft,
maar dat de gemeente met betrekking
tot een tweede badcentrum alle moge
lijkheden worden ontnomen. Volgens d'e
heer E. G. Vader KVP) voldoet het
voorontwerp van wet niet geheel aan
het ideaal, dat de gemeente Vlissingen
zich heeft gesteld. Indertijd hebben we
krachtig gepleit voor verschuiving van
de noordwestelijke grens naar strand-
paal 24. Eveneens adviseerden we met
klem de uitbreiding van Vlissingen met
Souburg inclusief Grote Abeele. Het
wetsontwerp bevredigt die verlangens
niet. Toch moeten we ook oog hebben
voor de reaiteit. Hier wordt ons een
gezond kind getoond, ja zelfs een knappe
baby.
idem had genoemd met de gemeentelyke
herindeling van Walcheren. Hy drong er
verder op aan, dat de „bottle-neck" in
de nieuw geprojecteerde grens op het
Zuid-Soe verbreed zal worden.
De voorzitter, mr. B Wolff, zei in zijn
antwoord de raad dankbaar te zijn voor
dc tevreden ondertoon in de algemene
beschouwingen. Wat de verlangens van
Vlissingen als badplaats aangaan, merkte
de voorzitter op, dat men geneigd zou
zijn te denken, dat sommigen de bad
plaats Valkenisse tot ontwikekling wiilen
brengen. Blijkbaar vergeet men dan, dat
de badplaats Vlissingen al sinds 1878 be
staat, Het huidige badstrand is echter te
kiein en daarom pleit Vlissingen voor
een tweede gemeentelijk badcentrum met
een zekere allure, zoals we aan de boule
vard Evertsen gewend zijn.
Wethouder Van Popering ging daarna
nog in op enkele facetten van het gehele
vraagstuk. Hij deelde daarbij o.m. mee,
dat hy met betrekking tot de verbreding
van de bottle-neck" in het Zuid-Sioe
volledig achter de heer Krietemeyer
stond.
Over de toekomstige „status" van de
Grote en Nieuwe Abeele zullen we nog
uitvoerig beraadslagen, aldus de be
windsman. De voorzitter lichtte nog een
opmerking van de heer De Smid (PvdA)
toe betreffende de bereidverklaring van
Souburg tot samenwerking met Vlissin
gen. Hier speelt samenwerking geen rol,
aldus de voorzitter. Andere zaken zijn
hier aan de orde, die geen samenwerking,
maar samenvoeging eisen.
Daarna verklaarde de raad zich ak
koord met de ontwerp-brief van B. en
W. Dit schrijven zal nu ter kennis van
G. S. worden gebracht.
Advertentie
w
Vlug 'ASPRO' en U 00
bent er weer bovenop!
ASPRO' helpt direct.
Onschadelijk voor Uw maag.
Van een onzer verslaggevers
ZOUTELANDE. Ten aaho-
ren van talrijke dorpelingen heeft
de gemeenteraad van Zoutelande
het meerderheidsvoorstel van B.
en W. aanvaard, waarin zij het
„onaanvaardbaar" uitspreekt
over de voorgestelde herinde'
lingsplannen. Tegen stemden wet
houder J. Wisse (AR), en de
raadsleden J. Riemens (CH) en
K. Wouters (AR).
Burgemeester D. Kodde bleek niet in
het minst vermoeid van zijn verkie-
zingstoernee; fel trok hij van leer te-
J-JET ANDERE DEEL van de keus:
socialisme, wijzen we eveneens
al. In de grond wortelt het in dezelf
de bodem als het liberalisme. Het
wordt ook op dezelfde wijze verde
digd. Met louter rationalistische ar
gumenten. Daarom kan men ook con
stateren, dat de Christenen, die zich
in het socialisme hebben laten van
gen, hun politieke keus nadrukke- Rnttlr.nprlr"
lijk losmaken van hun geloof. Zeker. ,f T
J X 1. X L-- I M. J. H. Krietemeyer (ARP) was er
ze zeggen, dat het hen by die keuze dankbaar voor. dat G.S. een open oog
steunt. Maar de partijvorming heeft hadden voor de ontwikkelingsmogeiyk- stelling, die elk jaar aan belangstel
gen het voorstel van Ged. Staten, vol
gens het welk Zoutelande zijn zelfstan
digheid dreigt te verliezen. In scherpe
bewoordingen de voorzitter sprak
van „de bacil van perfectionisme" en
van een „vijandelijke aanval" kant
te de heer Kodde zich tegen de plan
nen.
,,Het spijt mij dat ik aan het eind
van mijn bijna veertigjarige ambts
periode Zoutelande zal moeten begra
ven", zo sprak hij met stemverhef
fing, ..dit is louter willekrur van men
sen, die menen, dat ze het weten."
Hij noemde de argumenten van Ged.
Staten niet steekhoudend.
De ingezetenen van Zoutelande zijn
allerminst gebaat bij een samenvoeging,
zo meende hij en riep daarom de raads
leden op de strijd aan te binden voor
het behoud van de zelfstandigheid. ,,Wij
moeten daarvoor vechten op de wallen
van Zoutelande tot de laatste druppel
bloed", waren zijn niet mis te versta
ne woorden, „wij moeten niet gematigd
zijn, maar er bij wijze van spreken
bovenopslaan."
Wethouder Wisse (A.R.) kon zich
met deze mening niet verenigen. Ook
hij is voorstander van de eigen zelf
standigheid, maar hij wilde verder zien.
„Wanneer de plannen van Ged. Staten
toch doorgang vinden, dan moeten we
ook paraat zijn. Boudweg „onaanvaard
baar" verklaren achtte hij dan ook niet
de juiste houding.
Wethouder P. Leijnse (C.H.) schaar
de zich achter de voorzitter en zei het
voorstel van G.S. niet te kunnen aan
vaarden. Dat was ook de mening van
de heer K. de Wolf (S.G.P.), die niet
tegen grenscorrecties zei te zijn maar
de samenvoeging gheel afwees. De heer
Gabrielse (Gem. Bel.) wilde het voor
stel van B. en W. steunen, ook al gaf
hij Zoutelande weinig kans, „Dan heb
ben wij in elk geval onze plicht ge
daan", meende hij.
De heer K. Wouters (A.R.) was van
mening dat de burgemeester te fel van
leer was. getrokken. Hij zei de minis
ter niet als „een vijand" te zien en
zich bewust te zijn van het belang van
samenwerking. Het voorstel van B. en
W. wilde hij niet steunen.
De heer P. Kleinenpier (Gem. Bel.)
voelde niets voor een samensmelting,
maar het standpunt dat sommige raads
leden er wel voor gevoeld zouden heb
ben als Zoutelande maar het hoofddorp
zou worden noemde hij egositsch.
Met 43 stemmen werd ten slotte
het voorstel van B. en W. aanvaard.
Zoutelande heeft zich dus zonder meer
uitgesproken tegen het voorstel van
Ged. Staten.
Vandaag is het biddag voor het gewas. In vele kerken wordt
Gods zegen gevraagd voor het werk, dat op het land geschiedt.
Helaas raakt deze biddag, vooral in de grote steden, in het vergeet
boek of wordt op de zondag daarna extra de zorg voor de aardse
dingen aan God opgedragen.
Hier in Zeeland, waar men in de landbouw en rond de boom
gaarden dicht bij de natuur leeft, drukt deze biddag nog een stempel
op menige gemeente. Het werk ligt in de dorpen goeddeels stil.
Men gaat op naar het bedehuis, daar men zich bewust is, dat de
gaven der natuur ons uit Gods Vaderhand toekomen. Hij beschikt
over regen en zonneschijn, over droogte en hitte, de Wind en de
storm zijn aan Hem gehoorzaam.
GOES. Op de Beestenmarkt is
gisteren de traditionele Paasveeten-
toonstelling gehouden. Een tentoon-
heden in het Zuid-Sloe. Evenals de heer
Van Rooyen betreurde ook hij, dat men
de grenswyziging van Vlissingen in een
met dat geloof niets te maken. Zij
trekken op met sociaal-gelijkdenken-
den, omdat dit het beste resultaat
geeft, naar zij menen. Maar ten slot
te steunt het socialisme uitsluitend
hierop, dat het, evenals het liberalis
me, de mens in het middelpunt stelt.
Het is in zijn voedingsbodem volledig
humanistisch.
De practijk van het plan-socialisme,
zoals we die na de oorlog gekend heb
ben, heeft uitgewezen, hoezeer men
daarmee vastloopt. Moge men op be
paalde punten die intussen slechts
een klein deel zijn van wat voor de
oorlog aan sociale wetgeving tot
stand kwam van goede wetgeven
de maatregelen kunnen spreken, het
socialisme heeft de hoofdpunten van
het herstel, dat na de oorlog noodza
kelijk was, onopgelost gelaten. We
denken hier aan de woning- en aan de
loonpolitiek. Gevangen als het is in
de leer, dat de staat het hoogste is
en albeheersend en albestierend moet
zijn, dreigde het socialisme, het leven
van ons volk in een klem te drijven.
Het vrije volksinitiatief werd be
dreigd. In.wezen is dat de ondergrond
van de gehele politieke spanning, die
in december tot de kabinetscrisis gT PHILIPSLAND Door b en w.
leidde. De socialisten stelden immers js op gemeentehuis aanbesteed het
de eis: aanvaard ons systeem als ge-,leggen van een riolering, herstraten van
heel, zo niet, dan gaan wij heen. Ieen weggedeelte, en het leggen van wan-
ni* cvcfppm mao- het Nederlandse «elpaden. De laagste inschrijver was de
lilt systeem mag nei iveaerianase heer p Knu]st yoor f7626,_> no. twee
volk naar onze mening niet aanvaar-1 m. van der Velde voor f 11.420—no. drie
HILVERSUM. De Cefa komt weer
met enkele films naar Zeeland. Op 14
maart in het verenigingsgebouw te Se-
rooskerke (W) „Morgen zie ik je weer",
diezelfde avond draait in Zierikzee „Pi-
roschka". Op 18 maart wordt in Vlis
singen „Al wat gij hebt" vertoond in
„Brittannia". t
Lezers grijpen naar
de pen
NAAR DE STEMBUS
„Wat zal d uitslag morgen wezen?"
Wij "weten 't niet, slechts God alleen
is 't fundament, waarop wij bouwen
Zo gaan wij naar de stembus heen.
Moge God ons land verwekken
mannen, zoals Daniel:
wijs, begaafd en onzelfzuchtig,
want, dan gaat het Neerland wel.
Middelburg. J. Vendevielle.
Riolering en herstraten
te St.-Philipsland
den. Het brengt ons op fluwelen voe
ten naar het stelsel, waarheen Rus
land op klompen is gegaan.
Neen, men bedoelt dit niet. Maar
het is de consekwentie. Daarom wij
zen wij het socialisme af.
\Y/IJ WEIGEREN DUS, ons te laten
stellen voor de simplistische
keus: liberalisme of socialisme. Wij
willen daarentegen gaan „de eigen,
weg van het Nederlandse volk", om
de titel van het mooie boek van H.
Algra te gebruiken. Die eigen weg is
door de eeuwen heen geweest de weg
van getrouwheid van het geloof in
God. Hem willen we als de Albestuur-
der en Albeheerder erkennen. We wil
len, gelovig buigend voor Zijn Woord,
luisterend naar het woord van de
Kerk, de weg gaan, die onze vaderen,
het volk ten zegen, in de vroegere
eeuwen gingen. De weg, die we op
die wijze gaan, volgt een vaste koers,
omdat het richtsnoer, dat bij het uit
zetten van die weg gebruikt wordt,
bet enig zekere is.
Daarom wekken wij nu, ten Iaatsten
male voor deze verkiezingen, ieder
op, morgen zijn/haar stem uit te bren
gen op een Christelijke partij. Wij kie
zen niet tussen die partijen. Het enige,
dat we daarvan kunnen en willen zeg
gen is: laten we ons hoeden voor on
nodige versplintering, omdat we, door
die te bevorderen, schade doen aan de
zaak, die we moeten voorstaan.
firma Van DijkPetit voor f 11.833.
no. vier Gebr. Everaers en Van den Berg
voor f12.800,no. vijf P. de Raat voor
f 13.200.—.
ling inboet, want ook gisteren was
de aanvoer minder dan het vorige
jaar. Maar daar staat tegenover, dat
de kwaliteit van de vaarzen, ossen,
pinken, varkens en schapen, die in
de ring verschenen, van prima ge-
MIDDELBURG. De Walcherse Jazz
Society, wier ledenaantal zich nog steeds
geleidelijk aan uitbreidt, organiseert voor
de tweede maal, op zaterdag 14 maart
a.s. in restaurant Delta te Vlissingen een
avond. Gezien het buitengewoon grote
succes, dat genoemde vereniging boekte,
met het optreden van „Les Rats de St.
Germain", besloot het bestuur een twee
de dergelijke bijeenkomst te organiseren;
met dit verschil dat thans geen dixieland-
formatie doch een moderne combo zal
optreden, namelijk het Hans van Rossum
Kwartet.
Tevens zal op deze avond de voorzitter
de heer A. M. J. N. van Kuyk officieel
aftreden, in verband met zijn vertrek uit
Middelburg.
halte was. De handelaren toonden
dan ook een levendige belangstelling
voor het aangevoerde vee. Er wer
den goede zaken gedaan.
Ook burgemeester H. K. Michaelis van
Goes heeft menig uurtje op de Beesten
markt vertoefd om zodoende van zijn be
langstelling voor de tentoonstelling blyk
te geven. Het publiek toonde ook veel
interesse voor het tentoongestelde vee.
Al met al mag deze tentoonstelling toch
als geslaagd worden beschouwd.
De kwaliteit was prima, zoals gezegd
en dit heeft de jury ongetwijfeld parten
gespeeld. Na lang wikken en wegen be
sloot de jury een groot aantal ere-prijzen
en eerste prijzen toe te kennen.
De uitslagen luiden als volgt:
De kampioenen: vaars: Gebr. Bruijnzeel, Krui-
ningen; os: J. L. M. Geluk, St. Maartensdijk;
koe: J. Blokpoel, Goes; dikbil: C. Schroooyen,
Wouw. Dit dier werd tot algemeen kampioen
uitgeroepen.
Ereprijzen: C. Schrooyen met os, firma Wil-
lenis, Roosendaal (os), C. Schrooyen, J. P. Lous,
Krabbendijke, J. Blokpoel (vaarzen), G. M. Ge
luk, St. Maartensdijk (os), firma Karelse, Schore
(slachtvarkens), Gebr. Bruijnzeel (fokschapen).
Eerste prijzenJ. van der Maas, Kats (vaars),
firma Slimmez, Zierikzee (os), Gebr. Geus, 's-
Heerenhoek (os), firma Krijger, Goes (biggen),
en (fokschapen), J. Rouw, Goes (fokschapen).
Eerste prijzen A: M. Polderman, Oud-Vosse-
meer (os), P. Schout, Biggekerke (vaarzen), J.
L. M. Geluk, St. Maartensdijk (os), J. L. M.
Geluk (pink), J. Sinke, Goes (vaars), firma Ka
relse (biggen), firma Krijger (slachtvarkens),
firma Karelse (slachtvarkens), Gebr. Bruijnzeel
(pink), N. Moelker, Nieuw Vosmeer (os).
Eerste prijzen B: P. Schout, Biggekerke (vaar
zen). C. Schrooyen (pinkvaars), C. P. Koeman,
Wolfaartsdijk (os), firma Karelse (biggen), firma
Krijger (slachtvarkens), firma Karelse (slacht
varkens), P. Lous, Krabbendijke (pink).
Eerste prijzen C: P. Schout (vaars), firma Krij
ger (slachtvarkens), firma Karelse (slachtvar
kens).
GOES. De gemeentepolitie te Goes
heeft gisteren de 48-jarige H.V. uit Am
sterdam gearresteerd, die er van wordt
Verdacht ruim veertig oplichtingen te
hebben gepleegd.
De man bezocht in tal van plaatsen
protestantse en r.k.-geestelijken, die hij
een aandoenlijk verhaal deed met het
doel g.sld los te krijgen, wat hem diver
se keren is gelukt.
De Amsterdammer vertelde, dat hij
schipper was, doch op het ogenblik zon
der schuit zat, omdat zijn schip bij een
aanvaring was gezonken; vrouw en kin
deren had hij kunnen redden, doch zij
verkeerden in zeer kommervolle omstan
digheden omdat het verlies van het
schip de broodwinning had doen ophou
den. Hij wist dit verhaal zo aandoenlijk
op te dissen, dat verscheidene domi
nees en pastoors de man behalve ver
troostende woorden ook geld schonken.
In Zeeland heeft de man zijn verhaal
opgedist in Goes, Vlissingen, Middelburg
en Hansweert.
Hij werd wegens oplichting reeds ge
zocht door de politie te Rotterdam,
Vlaardingen en Amsterdam. Ook in
Duitsland heeft hij bij predikanten ge
tracht geld los te krijgen.
De politie te Goes heeft de man gis
teren in de kraag gepakt en ingesloten.
V. bleek vrouw noch kinderen te heb
ben en zijn beroep van schipper berust
eveneens op fantasie.
Het hele ritme der schepping, zaai
ing en oogst, rust in Zijn hand. Koude
en hitte, zomer en winter, dag en nacht
zullen niet ophouden te bestaan. God
spreekt zelfs van een verbond, dat Hij
met Noach en zijn nageslacht heeft op
gericht. Ten teken daarvan is de re
genboog gegeven. Zó vast staat deze na
tuurlijke orde, die niet meer verbroken
zal worden. Én nog, temidden van de
spanningen in de mensenwereld, kun
nen wij, voorzover wij er ogen voor ge
kregen hebben, jaar in jaar uit, ook in
de wisseling der seizoenen, de harmonie
der schepping bewonderen.
Evenwel mag het nu niet zo zijn, dat
de boodschap van de biddag los komt
te staan van de inhoud der prediking
op zondag, alsof het in deze laatste
gaat om de geestelijke vragen, terwijl
dan op de biddag onze stoffelijke be
hoeften aan de orde komen. Wij mogen
ze wel onderscheiden, maar kunnen ze
niet van elkaar scheiden. Zo mag op
de biddag nadruk krijgen het leven op
en in de grond, maar het dagelijks
brood komt ons toe van dezelfde God en
Vader, Die Jezus Christus gegeven heeft
als het Brood des levens. Hij is de on
uitsprekelijke gave Gods, Die ons door
Zijn genade de natuurlijke gaven ook
als Gods gaven leert waarderen.
Hoevelen zijn er echter, die, vooral in
de tegenwoordige tijd, hieraan voorbij
gaan. Bij hun eten en drinken is bid
den en danken er niet meer bij. Na
tuurlijk moet tegen vormelijke gewoon
ten zonder ziel worden gewaakt, die een
belediging zij-n voor God en op den duur
ook niet kunnen bevredigen en daarom
afsterven.
Hiertegenover wil nu de biddag in het
midden der gemeente uitdrukking ge
ven aan het besef van onze afhankelijk
heid. Ten teken hiervan willen wij, die
geroepen zijn tot arbeid, gedachtig aan
de slotwoorden van psalm 90, God eer
biedig vragen, of Hij hieraan Zijn zegen
wil verbinden.
GOES. De hoofdafdeling Tuinbouw
van het Landbouwschap heeft een brief
gezonden aan de voorzitter van het Pro-
duktschap voor Groenten en Fruit, inzake
de nacultuur na vroege aardappelen. Het
is namelijk gebleken, dat enige tuinders
in het Geestmerambacht op een bijzon
dere vergunning als tweede gewas groene
kool hebben geteeld, welk produkt door
hen op redelijke wijze kan worden voort
gebracht.
Dit is thans echter verboden. In ver
band hiermede heeft de hoofdafdeling
verzocht de mogebjkheid te openen ook
groene kool als nacultuur te telen. Zij
heeft niet de indruk, dat hieruit een ver
storing van de markt zal voortvloeien,
daar de markt voor bloemkool, bonen,
spruiten en boerenkool hierdoor kan
worden verlicht.
Appelen naar Noorwegen
GIES. De Noorse autoriteiten heb
ben bekend gemaakt, dat de onbeperkte
invoer van appelen in dit land zal wor
den toegestaan met ingang van 1 april
a.s. en tot 31 juli.
Of dit voor de Nederlandse appelafzet
van groot belang zal zijn valt nog moei
lijk te zeggen. Verwacht moet worden
dat er een grote concurrentie zal zijn,
o.a. van Italiaanse appelen, die dan ook
vrij ingevoerd mogen worden.
Advertentie
Bij pijn, griep ol „landerig" gevoel torgl een enkel
tabid dal U «eer «et plezier U» werk kunt doenl
Advertentie
-- m
Ceta-Bever Velpon Cetalac plasticverf
Gupa kneedbaar hout - Snelflx snellijm
Cataflax koudlijm Nado-Max - Buitanbijts etc.
Wij hebben we hopen, dat velen
kunnen zeggen, dat dit voor hen geldt
in de afgelopen weken ieder het
onze gedaan, om ons volk van de
juistheid van de keuze voor de eigen
weg van het Nederlandse volk te over
tuigen. Welnu, als we dat gedaan heb
ben en als we dat vandaag en in de
uren van de dag van morgen, waarin
dat nog mogelijk is, nog doen, dan
geven we de uitslag vertrouwend over
in Gods hand. Hij zal het maken, zo
als het het beste is voor ons volk in
deze tijd.
KAPELLE. „Elke dag een
appel, houdt de dokter buiten
de deur," zeggen de Engelsen.
Maar meer nog de tandarts,
zou ik eraan willen toevoegen,
nu ik het rapport over tandbe
derf heb gelezen, dat twee
Engelse tandendokters Mr. G.
Slack en Mr. W. Martin, resp.
verbonden aan de universitei
ten van Liverpool en Londen
hebben opgesteld als resultaat
van hun onderzoekingen.
Het Centraal bureau van de Tuin-
bomvveilingren bracht dit rapport on
der mijn aandacht en ik haast mij u
iets te vertellen van dit belangwek
kende onderzoek in een zaak die ons
allen raakt.
Het is in Engeland ook al niet veel
anders dan hier. Jaarlijks stijgt de
hoeveelheid geconsumeerde koolhydra
ten (toffees en ander snoepgoed) en
gelijke tred daarmee houdt het toene
mende tandbederf.
sen ons gebit, die meestal het begin
van een aangetast gebit betekenen.
Dus tanden poetsen! Maar ."a, tiental
len malen per dag eten of snoepen we
iets, en ga na elk dropje of snoepje
nu eens telkens aan het borstelen.
Geen beginnen aan. Dat zagen ook de
beide Engelse tandartsen wel in en
daarom probeerden ze het met een
eenvoudig middel: een appel.
Dat deden ze zo. Er werden twee
groepen willekeurige kinderen van niet
ouder dan zestien uitgekozen. Groep I
kreeg na elke maaltijd en na elk snoe
perijtje een stuk appel. Groep II werd
verboden appels te eten. Die proèf
duurde twee jaar. In die tijd werden de
gebitten vijf maal onderzocht. Met
het volgende resultaat: de conditie van
het tandvlees hij de appel-etende
kinderen was tijdens de proeftijd aan
merkelijk beter dan bij de groep van
de niet-appeleters. Ook werden by de
appeljeugd minder gevallen van tand
bederf (wolf) aangetroffen.
Het appeleten bleek bevorderend te
werken voor de speekselvorming (het
geen de spijsvertering alleen maar ten
goede kan komen), terwijl ook de be
weging van de appelstukjes het gebit
schoonmaakt van eventuele voedsel-
resten. De onderzoekers constateerden,
dat dit echter alleen het geval was
indien appels met stevig vruchtvlees
werden gegeten. Ook mag de schil niet
te hard zijn.
Conclusie na twee jaar proefneming
was dan ook, dat er genoeg aanwij
zingen zijn om aan te nemen, dat het
eten van appels een gunstige invloed
heeft op gebit en tandvlees.
En laat de verkopers van
tandpasta nu maar boos wor-
Zoals wij ogen hebben om te zien,
oren om te horen en hersenen, om na
te denken, zo hebben wij handen, om te
werken. Wij mogen ze niet in de schoot
leggen en Gods water over Gods akker
laten lopen. Het is Gods genade, dat
Hij ook ons wil gebruiken én tot de
arbèid heeft Hij ons handen gegeven.
Er wordt wel gezegd: Van ons de ar
beid, van God de zegen. Deze woorden
vormen echter geen tegenstelling. Onze
arbeid is op zichzelf reeds een zegen.
Maar ook kan God alleen de vrucht van
onze arbeid zegenen, zodat alles feite
lijk rust in Zijn zegen.
Het werk onzer handen is zeker toe
passelijk op het landleven. Al is veel
arbeid door de machine ons uit de hand
genomen, de boer is toch een handwer
ker bij uitnemendheid. Hoe vaak ge
bruikt hij zijn handen nog bij het poten
en wieden, bij het snoeien en plukken.
Zijn handen zijn gebruind, ruig, ver
weerd, geoefend en gehard. Wat zou er
terecht komen van onze voedselvoorzie
ning zonder zijn inspanning. Deze tak
van dienst is onmisbaar in ons volksle
ven en onze volksgezondheid is afhan
kelijk mede van zijn arbeid.
De rusteloos voortwerkende landman
is het beeld van orde en regelmaat, van
volharding en trouw. Men dichtte wel
in oorlogstijd: Al heeft men de boer zijn
hof verbrand, zijn vrouw en kind ver
moord, hij hield zijn werk getrouw in
stand en de boer, hij ploegde voort. Zo
wel op de akker, als in de boomgaard
zijn handen bezig, om te verzorgen wat
aan de aarde is toebetrouwd of daaruit
voortspruit. De kluiten moeten worden
opengebroken en de bomen worden be
spoten en geënt. Het werk onzer han
den spreekt ons wel aan, als wij in de
vrije natuur ons oog eens laten rond
waren en opmerken wat daar geschiedt.
Nijvere handen in de ploeg-, zaai- en
oogsttijd op de velden, nijvere handen
in de stallen en schuren. Nijvere handen
bij het „trekken" van het fruit en het
verzamelen van de voorraad.
Komt het niet aan op deze bede? Ner
gens wordt dit zo sterk gevoeld, als op
het land. Wat daar is gezaaid, besproeid
of met de handen is toebereid, moet
wachten en heeft tijd nodig, om te groei
en. Dit kan niet worden geforceerd. Het
is blootgesteld aan weer en wind, ligt
open, als ware het één gebed: Kom,
Heer, koester en bedauw ons, laaf en
verkwik ons met Uw zegen. Het wacht
op God, op Zijn bestel, op wat Hij zendt
zoals psalm 104 het zo schoon vertolkt:
Gij doet het gras uitspruiten voor de
beesten en het kruid tot dienst der men
sen. Gij beschikt de nacht, waarin al
het gedierte des wouds uittreedt. De
mens gaat uit tot zijn werk en naar
zijn arbeid, tot de avond toe. Zij allen
wachten op U, dat Gij hun hunne spijs
geeft te zijner tijd. Doet Gij Uw hand
open, zij worden met goed verzadigd.
Hoe veelzeggend is juist dit woord
„bevestig" Gij het werk onzer handen.
Immers zoveel kan ons uit de hand wor
den geslagen. Wij doen vaak wat maar
In ons vermogen ligt. Echter in één.
ogenblik kan er een streep door gehaald
worden. Het laatste woord heeft de mens
met. Hogerhand gebiedt. In een ander
verband heet het: Als God het huis niet
bouwt, tevergeefs arbeiden deszeli's
bouwlieden daaraan. Er is een grens ge
steld aan ons kunnen. Ons werk heeft
een verdieping nodig. Het moet worden
bevestigd. En dit woord wordt hier her
haald, om de noodzaak daarvan te be
tuigen.
Dit betekent niet, dat wij nu krijgen
wat wij vragen. Dan zouden wij God
de wet stellen. Toch is ons vragen niet
overbodig. Want God wil gebeden zijn.
„Bid" en wij hebben de toezegging, dat
ons zal gegeven worden. Maar wat ons
zal worden gegeven, staat er niet bij.
God doet met ons bidden naar Zijn wel
behagen. Zo Wordt ons wachten ver
wachting en komt er spanning in. Wij
ontvangen zelfs meer dan spijs of drank
zoals David het in psalm 4 zegt: Ik zal
in vrede nederliggen en slapen, want
Gij alleen zult mij doen zeker wonen.
Gij hebt mij vreugde in het hart gege
ven, meer dan ten tijde, toen hun koren
en most vermenigvuldigd zijn.
God laat zich vinden, als wij Hem
zoeken. Jezus bevestigt dit met deze
woorden: Zoekt eerst Gods koninkrijk
en Zijn gerechtigheid en alle deze din
gen zullen u toegeworpen worden. En
Paulus zegt: Die Zijn eigen Zoon niet ge
spaard heeft, zal Hij ons met Hem niet
alle dingen schenken?
Leven wij uit dit geloof, dan zal onze
bede niet tevergeefs zijn: Bevestig Gij
het werk onzer handen. De Almachtige
kent voor het heden onze noden, waar
in Hji trouw voorziet en in den dag des
groten oogstes zullen wii dubbel ontvan
gen: leven en overvloed, g.cnade en heer-
lijkheid, om Christus' wil.
O.
Het zijn de voedselresten op en tus-
BROUWERSHAVEN. Ergens in de dreven rond Brouwershaven
aldus meldt mij een meelevend lid van mijn clientèle ondervond een
schoolhoofd de laatste tijd nogal last van kwajongens die zich vermaakten
met belletje-trekken. „Dat moet uit zijn," sprak de meester en zon op wraak.
Na rijp bereid nam zijn vrouw voor het zolderraam plaats met een emmer
water. Zodra er gebeld werd, zou meester de deur openrukken en „ja" roe
pen. En dan zou vrouwlief het vonnis over de belhamels uitstorten.
Er werd gebeld. Mevrouw naar boven. Meester naar de deur. Door het
raampje zag hij de belhamels. Dat maakte hem zo furieus dat hij weliswaar
„ja" riep, maar ook naar buiten stormde, juist op het moment dat zijn trouwe
gade haar plicht deed
den en de fruithandelaren jube
len, ik hoop van harte dat u uw
kinderen flink aan het appels
eten zet. Ook al zou dat een
catastrofe voor onze geëerde
tandartsenkaste betekenen. Ik
gun het ze, die beulen. Want ik
geloof niet, dat er iemand zo'n
afkeer van de kiezensmid heeft
als uw dienstwillige
GOES. Ruim tachtig dames hebben
gisteren in de „Prins van Oranje" de ka
derdag voor de bestuursleden der afde
lingen van de Bond van Plattelands
vrouwen bijgewoond, die geleid werd
door de provinciaal presidente, mevrouw
W. van VeenVan Loghem uit Oostburg.
In de morgenuren heeft de landelijke se
cretaresse, mevrouw mr. J. P. Kramer
Van den Hoek verteld over de taak van
het hoofdbestuur en de functie van de
landelijke bond. Gesproken werd o.m.
over de binding, die er bestaat van de
landelijke bond met de afdelingen in de
provincies, over de internationale con
tacten en over de bindingen met allerlei
plattelandsorganisaties en met andere
groeperingen.
Tijdens de middagbijeenkomst vertoon
de mevrouw L. N. HuijsmanGriep, het
Zeeuws hoofdbestuurslid, kleurendia's
over Zeeuwse klederdrachten en enkele
mooie plekjes in Zeeland.
Tot slot werden nog enige films ver
toond.
De „Gesprekskring" van de Hervorm
de Gemeente te Schore en Vlake kwam
voor de laatste maal in dit seizoen bü-
een onder leiding van ds. A. J. Mooy.
nl het bijzonder werd gesproken over de
moeilijkheden van de verhouding tussen
Kerk en recreatie.