Nieuws uit de kerken Pleidooi voor rechtsgelijkheid kerken in Ned. radiobestel Hwtöwdté. UvÜ6 H' Bejaardenhulp in schoonmaaktijd Pag. 4 D D M' Nieuwe diakonale taak Prof. dr. G. M. den Hartoghf J YOUTH FOR CHRIST9 GAAT VIA LUXEMBURG ZENDEN Iedere zondag „Jeugd in actie" Christenen bedreigd met „liquidatie" Predikant en politiek Directeur voor Geref. Maatschappelijk werk Dankbaar maar niet tevreden fofclieJk ZEEUWSCH DAGBLAD EEN VAN DE VIER! Donderdag wordt de staatsburger ter stembus geroepen. In verband hiermee geven wij ten behoeve van onze lezers een korte verklaring en een uittreksel uit het beginselprogramma van de vier prot. chr. partijen, ons verstrekt door de se cretariaten van die partijen. vorming en huisvesting, zodra |heid van ons volk niet wordt dit in bepaalde gebieden weer bevorderd door de geestelijke mogelijk is. achtergrond van vele vraag- daarom wil dat program stukken terzijde te laten, dan een sterk gezinsleven, een zelf- wel door die alleen als voor de standige jeugdvorming en een enkeling in de binnenkamer goede sportbeoefening b.evor- van belang te beschouwen, derd zien. De Christelijk-Historische daarom wordt de zorg Hnie, s\e'V, y001'9P> dat de voor handhaving en uitbreiding Overheid Gods dienaresse is van de werkgelegenheid en ePurüePt' Overheid en volk op derhalve verdere indistrialisa- j ln,J?e' politieke leven naar tie als eis gesteld. Gods Woord te richten. For, ok-i-t-mi,. r Daarmede zijn niet de poli tiek kan dat niét zijn tenziï tieke beslissingen ln de gege- »lf ««lr^n .««/Pi. 1 ven Situaties zonder meer be- f.nt -c 7" sociale poli- paaid js wy de richting tiek is. Zij is met alleen ge- 6 richt op het vervullen van wensen voor vandaag. Het is tevens een beleid, dat in zeer sterke mate rekening houdt met de toekomst. Dit het oog zullen worden gehou-1 verzet zich tegen staatsdwang I wet tot regeling van het voort den. en staatsvoogdij met de daar- gezet onderwijs); tégen Het jongste verleden I als het overtuigend bewijs, dat de Christelijk-Historische Unie dit ook gaarne zal willen doen. is er aan verbonden ambtenarij envoortzetting van de een huurbin- bureaucratie, waarover terecht ding herhaaldelijk geklaagd wordt, omdat door de staatsbe moeienissen (dirigisme) het particulier initiatief om hals wordt gebracht en de vrij heid in het bedrijfsleven in boeien wordt geklonken. De r\E kern van de problemen van het landsbestuur worden naar de overtuiging van het G.P.V. gevormd door de hieronder volgende zaken. Za ken waarvan wij menen, dat aangewezen. Verleden en heden leren, dat wie niet aanstonds deze rich ting kiest en daarin probeert voort te gaan, spoedig af- JOLITIEK is een belangrijke vast beleid A.R.-program met zijn 22 ar tikelen kort en bondig. Het wil nl. voor duidelijk zijn. Het wil program worden met betrek king tot alle politieke vraag stukken van importantie wen sen naar voren gebracht. Te veel om in het bestek van de toegestane 625 woorden alle ge noemd te worden. Zij zijn ge formuleerd met inachtneming van de voor A.R. onontkoom bare eis, dat een duidelijke lijn het practische streven met een principieel uitgangspunt ver bindt. Die verbindingslijn be paalt het beleid, dat wij voor staan. Elk beleid heeft een dwaalt. Hij kan daarbij te- reeas nu een recbt komen óf in de richting van de staatsalmachl óf in de DOCH ook het NU is belang- rich'inS van dt' ongebonden rut- Hoi vrijheid van de mens rijk. Het vraagt daden ten gunste vooral van de minst draagkrachtigen. Het is naar ons inzicht zeer de vraag of zij uitsluitend moeten worden geholpen met uitkeringen en toeslagen op die uitkeringen. Zij zijn daar zeker niet mee gediend als de eis „gezond geld" onvoldoende recht we dervaart. Vanuit deze plicht der naas tenliefde bepleiten wij het ver lichten van de indirecte en de directe belastingen. Deze laat- sten vooral waar zij aldus ons program economisch als richting ten goede of ten indirecte belastingen werken, kwade! Ons stembusprogram Denk bijvoorbeeld aan de ven- stelt voorop dat het goede uit gangspunt voor alle practische politieke vraagstukken alleen maar kan worden gevonden in het Evangelie. ..Wanneer wij" aldus prof. Zijlstra in één van z'n recente redevoeringen „in ons per soonlijk leven, in ons persoon lijk gedrag, in ons gedrag in het groepsleven waarvan wij deel uitmaken, Gods geboden niet zoeken en niet trachten te volgen, dan moet men niet ver wachten dat daarvan veel te recht komt op het niveau van de Overheid". De Christelijk-Historische Unie is ook daarom ervan overtuigd, dat slechts in de richting, die in haar beginsel program is aangegeven, de ware vrijheid en de eenheid van ons volk kunnen worden gevonden. Voortgaande in die richting wenst de Christelijk-Histori sche Unie onder meer: a. een Regering, die haar roeping verstaat en niet geleid wordt door politieke groeperin gen; b. een Overheid, die luistert naar het getuigenis van de Christelijke Kerk; c. een bestuur van ons land, gericht op een rechtvaardige verdeling van de nationale welvaart, waarbij bijzondere aandacht wordt geschonken aan alle groepen van ons volk, die het moeilijk hebben; d. een politiek, welke ener zijds rekent met de eigen ver antwoordelijkheid en de roe ping van de mens, maar an derzijds aan het menselijk eigenbelang, waar nodig, be perkingen aanlegt; e. uitbreiding van de zgn. staatsvrije sfeer, dat is het terrein, waarop de burger zich kan bewegen zonder met de overheid in aanraking te ko men. WOOR de naaste toekomst acht de Christelijk-Historische Unie een aantal punten van groot belang, waarvan enige hierna worden aangegeven. Nodig is de uitvoering van een woningbouwprogramma, dat rekening houdt met de be hoeften van het ogenblik en dat voldoende mogelijkheden biedt voor heel de bevolking, voor elke beurs en voor gezin nen van elke omvang. De belastingdruk dient waar mogelijk, te worden verlicht. Het belastingtarief voor on- gehuwden behoort zo spoedig mogelijk te worden verlaagd. In de komende periode zal bijzondere aandacht moeten worden besteed aan de ontwik keling van de werkgelegenheid mede door krachtige bevor- OET dat nu zo, was de dering van de industrialisa- vraag, gesteld door de heer "e sPec'aal 'n die gebie- Tilanus op de beruchte de,n- waar structurele moei- middag van de kabinetscrisis, "Jkheden Zicb voordoen, toen partijen steeds scherper j Maatregelen ter versteviging tegenover elkaar kwamen te Y3.1? de positie van de handel- staan drijvende en industriële mid- S.G.P. waardeert goede amb-;Zij in aard verschillen van die tenaren ten zeerste en zij acht door de andere partijen ge- 1 ze onmisbaar, maar zij is an derzijds van oordeel, dat de noemd, daar zij de fundamen ten van het staatsbestel raken I omvang, welke de ambtenarij hetgeen bijv. niet kan wor- en bureaucratie ten onzent den gezegd van sociale maat- 1 heeft aangenomen (alleen al regelen, bij de landbouw treft men op elke 8 landbouwers 1 ambte- Van alle gezag is God Drie- naar aan!) ver de perken te e"'§ de bron, de oorsprong, buiten gaat, zodat het drin- D(i overheid ontvangt het ge gend nodig is voor heel de wel vaart van ons volk, dat deze omvang ingrijpend beperkt wordt. zag niet uit handen van het souvereine volk. Daarom staan de leden van het Gereform. J Politiek Verb, eerbiedig ge schaard om de troon van Ha- E S.G.F. ,dU voorts "XSTSSfg?** volk. De overheid zo zeg gen wij nadrukkelijk be- scherme de kerk van Jezus Christus en onthoude zich van alle gewetensdwang. EZE partij is een volkspartij in de ware zin des woords, samengesteld als zij is uit alle geledingen van ons volk. Daarom wenst zij het welzijn en de welvaart van alle klas sen van ons volk bevorderd te zien, ook dus die van de mid denstand en de arbeiders, al wordt dit menigmaal anders om de staatsuitgaven, die onder het brede-basis-bewind zo formidabel hoog gestegen zijn, dat er op de begroting voor 1959 het ontstellende te kort van 1,5 miljard gulden was, ingrijpend te verlagen om zo te kunnen komen tot krachtige verlaging van de hoge belastingen, welke met de vele andere lasten op ons volk, vooral ook op de onge- huwden, zo zwaar drukken. De S.G.P. staat vervolgens voor een spoedige opheffing van de woningnood, welke zo- nootschapsbelasting, die „door drukt" op de kosten van het levensonderhoud. Verminde ring van deze druk zou juist de minst draagkrachtigen en de middengroepen zeer ten goede komen. Wij konden uiteraa.d maar een enkele greep uit het A.R.- stembusprogram doen. Om de ze inzichten te verwerkelijken is „in de verwarring van deze tijd, nationaal en internatio naal de vastheid van een waarlijk Christelijke politiek meer dan ooit noodzakelijk". Aldus dan ook de aanhef van het A.R. Program van Actie 1959. I>IT oordeel van de Antirevo-j lutionaire lijstaanvoerder zal velen toespreken. En wat meel is het zal voor velen duide lijk doen zijn waarom de A.R. op hun verkiezingsaffiches heb ben afgedrukt de woorden: Christelijke Politiek. |"\AARMEE is niet gezegd dat A.R.-politici niet kunnen falen. Juist omdat zij dit met. alle andere mensen gemeen hebben, voelen ze behoefte aan; een vast punt buiten zichzelf: van waaruit zij hetgeen voor de Overheid en de burgers wen selijk is, juist kunnen zien. Dat vaste punt is het gedrag dat God van de Overheid en van ons en onze politieke partij vraagt. Dit moest even voor op gesteld worden om tc mo tiveren waarom het A.R.-pro- gram begint met de volgende woorden: ..Als inzet van deze verkie zingsstrijd ziet de Antirevolu tionaire Partij de overtuiging, dat het gebod Gods richtsnoer j van beleid moet zijn; daardoor! wordt het geestelijk en stoffe lijk welzijn van het volk het Een vraag, best gediend." land reeds tot een gevieugem horen te worden bevorderd. Het program gaat er van uit woord is geworden. De mogelijkheid dient te dat er in de komende periode Een tweede, met minder be- worden geboden in het bijzon van 4 jaar belangrijke beslis-(langrijke vraag is: del. voor rnidden. en kieinbe- smgen moeten worden geno- noe moet aat straks. drijf, het belastbaar inkomen men. Daar zijn de Overheid H°e zal Nederland in de ko en de burgers zeer nauw bij mende vier jaren worden gere- betrokken. De mensen heb- ^eerd. ben ruimte nodig om het ge-1 Het Nederlandse volk staat bod Gods te volgen dat wordt y°°f. een yltersd belangrijke samengevat in het liefdegebod beslissing. Jong en oud zullen „Hebt God lief met geheel Uw' zich terdege hebben af te vra- hart en Uw naaste als Uzelf".. Sen in welke richting bij het bestuur van Nederland dient te [ME noodzakelijke ruimte moet, w^n j^chiistelijk-Histori-j onderdanen gegund en gege- heltonnen vTn^uw ^ordTek^ I 'om^ho^ meel zij zal kunnen ven worden. I komt, hoe meer zij zal Kunnen daarom pleit ons program 1 bevorderen, dat bij het toe voor het herstel van de vrij- praktijk heeft ons ook nu'komstige beleid de belangen heid inzake woningbouw, huur- weer geleerd, dat de een- van alle bevolkingsgroepen in welke in ons denstand, van het ambacht en 1 ij van de kleine zelfstandigen be- gevleugeld ho,,pn ,p wnrdpn hevnrrterrf te berekenen over meer dan één jaar. Door middel van een ver antwoord subsidiebeleid dient zoveel mogelijk steun te. wor daarvan steeds blijk gegeven onder meer ook toen hare Ka merleden in de dertiger jaren, de jaren van grote malaise, bij de regering krachtig be pleit hebben, dat de werkloze arbeiders en hun gezinnen mild en royaal van overheids wege zouden gesteund wor den. Zij is ook een nationale par tij, gelijk zij dit onder meer getoond heeft door haar krach tig verzet tegen de souvereini- teitsoverdracht van Indië aan Soekarno en de zijnen, welke plaats vond op voorstel van de rooms-rode regering met steun van de Kamerleden der K.V.P., de P.v.d.A., deV.V.D. en vier Kamerleden der, C.H.U., waardoor zeven acht-1 ste van ons Koninkrijk teloor is gegaan met al de daarop gevolgde ellende, zowel voor de Nederlanders, niet het minst voor hen, die in Indone sië vertoefden als voor zovele Indische volkeren, die ten prooi vielen aan terreur, kor- ruptie en beroving van het zelfbeschikkingsrecht, waarbij Ambon, dat Nederland eeuwen getrouw was, met behulp van Nederlandse schepen en wa pens tenonder gebracht werd en de Republiek der Zuid-Mo- lukken nog steeds niet door de Nederlandse regering erkend is. 7IJ is voorts een interkerke- lijke, protestantse partij, welke steeds voor de belan gen van het protestantisme is opgekomen, gelijk onder meer het geval was bij de benoe ming van een rooms-katholiek tot burgemeester van het over wegend protestantse Den Haag; bij benoemingen van overheidspersoneel in rooms- katholieke streken van ons land, waarbij blijkens adver tenties de protestanten bij voorbaat van een benoeming werden uitgesloten. Ook heb ben hare Kamerleden herhaal delijk getracht het gezantschap bij de paus afgeschaft te krij gen, doch zij kregen daarbij geen steun zelfs-niet van de C.H. Kamerleden, ofschoon toch mr. de Savornin Loh- man en mr. dr. Schokking des tijds dit gezantschap zo sterk bestreden en veroordeeld heb ben. Voorts hebben de Kamer den verleend'aan "de'jêugdbe- 'eden der S.G.P. meermalen weging, de sport, de jeugd- bÜ de regering aangedrongen zorg en het werk onder de °P het doen van stappen tegen niet-georganiseerde jeugd. de gruwelijke vervolging der 1 protestanten in rooms-katho- HOE beter de Christelijk-His- lieke landen zoals Spanje en tnricrhp TTniA lilt Hp «fpmVmc: Columbia. voorgesteld. De S.G.P. heeft veie jaren na de beëindiging van de bezetting nog steeds niet is opgeheven. Zij acht het een ernstige fout in het rege ringsbeleid, dat de particulie re bouw zo zeer achtergesteld werd bij de woningwetbouw, mede waardoor het tot op he den met de woningnood zo al lerdroevigst gesteld is. Bovenal staat de S.G.P. voor, dat in het bestuur en de wetgeving des lands Gods Woord en Wet tot richtsnoer zullen dienen. De volksvertegenwoordiging het is goed hiervan iets te zeggen, nu het G.P.V. naar de mening van de Nederlandse pers niet komt met een kans loze lijst, maar staat op de drempel van de Tweede Ka mer de volksvertegenwoor- diging, de Staten-generaal is geen regering. Zij eerbiedige de grondwet: de Koning be noemt en ontslaat ministers. Wij achten het een gevaar, 1 dat in onze natie het gezag' van de grondwet gaat vermin deren. In feite ontstaat hier door een staatsrechtelijk va cuum. I/RACHTENS hare beginselen staat de S.G.P. de vrijheid in het bedrijfsleven voor en ET Gereformeerd Politiek Verbond (G.P.V.) heeft als grondslag voor zijn poli tiek streven: Gods Woord, ons gegeven in de Heilige Schrift en aanvaardt hetgeen in de Belijdenis der kerk wordt ge zegd als samenvatting van de leer der Heilige Schrift. Voor de politieke vrragstuk- ken van vandaag brengt het G.P.V. naar voren, hetgeen in zijn Verkiezingsprogram 1959 wordt gezegd. Uiteraard acht het alles, wat in dit program wordt gezegd van belang, maar het G.P.V. ziet een aantal zaken, die de kern uitmaken van de proble men van het landsbestuur van vandaag. Wij willen deze hier gaarne noemen, maar vermelden eerst, dat het G.P.V. wil strij den vóór een sterke national! strijdmacht; vóór de handha ving van het-gezag in de rijks- strijd ingegaan voor het be- r\E overheid zal de grenzen van haar taak weer moeten gaan zien. Het is onze plicht te blijven getuigen tegen het dirigistische streven, dat meent, dat de overheid de hoogste gezagsdraagster is ook op het maatschappelijk terrein. Aleen in Gods Woord wordt ons met Goddelijk gezag de hoge, maar beperkte taak der overheid aangewezen. Wij geloven, dat het Woord Gods ook de enige, wezenlijke tegenkracht is tegen oen op dringend staatsabsolutisme. Dit opdringend staalsabsolu- tisme zien wij onder meer in het systeem van de publiek rechtelijke bedrijfsorganisatie. Een niet-oppervlakkige, maar grondige studie van de wet op de P.B.O. leert, dat hier meer in het geding is dan „een uit schakelen van de concurren tie", maar dat dit systeem in tegraal doorgevoerd, zal leiden tot een algehele staatsbevoog- ding. r\E hoogheid van het over- lieidsambt houdt in, dat de overheid moet waken voor het behoud van onze nationale zelf standigheid. Het G.P.V. is te gen het overdragen van de Ne derlandse zelfstandigheid (eventueel bij stukjes en beet jes) aan supra-nationale orga nen. Wij zien hierdoor het gevaar ontstaan, dat ons landje zal worden vermorzeld tussen de grote mogendheden van Euro pa; wij zien hier een gevaar voor de invloed van het Christelijk geloof in ons land (vrijheid van onderwijs!); wij zien het gevaar, dat de troon van het Huis van Oranje hoe langer hoe meer wordt onder graven. Het. Gereformeerd Politiek Verbond is deze verkiezings- delen overzee (dus tégen de loslating van Nieuw-Guinea) vóór rechtsherstel voor de Am bonezen; tégen elk opdringen van het communisme; vóór de handhaving van de vrijheid en rechtsgelijkheid van het Chris telijk onderwijs (dus tegen een projectsysteem voor subsidi ering van nieuwe scholen ont wikkeld in het Ontwerp van houd van onze grootste natio nale vrijheden: vrijheid voor ons land temidden van de mo gendheden van Europa, vrij heid voor het ganse leven in al zijn verbanden zonder de dictatuur van de staat, vrij heid voor de kerk van Jezus Christus, vrijheid om Zijn Woord uit te dragen in school, staat en maatschappij. geloof, dat den doen. we zo een nuttig werk zou- Ds. C. A. van Harten ziet een nieuwe diakonale taak in georganiseerde bijstand aan bejaarden in de schoonmaaktijd. HoeNatuurlijk zullen sommige mensen hij zich dat voorstelt, kan men lezen in |eeuwen en beren zien. Hoe moeten we het jongste nummer van de Deutsche i n verf komeilf en aan behang, en aan Herv. Kerkbode, waar lnj ui liet boord-scb0onmaakartikelen? En waar moeten artikel onder meer schrijft „Onze bejaar- die oudies heen in de week. dat hun den hebben over het algemeen maar een huisje een goede beurt krijgt? En zullen klein pensioentje. Die kunnen de am- ZP dun keie bedoeninkje zo maar aan bachtslui wel roepen, maar ze hebben ons toevertrouwen? Leeuwen en Deren geen geld om ze te betalen. Zij hebben met te kort Ik zie Ze heus ook wel Maar ook geen kracht meer, en de meeste ge lk ^en er zeker van: verreweg de meeste vallen ook de handigheid niet, om al die beesten, die wij in ons kleingeloof voor karweitjes zelf te doen. Myn gepensio- iePUWen en beren aanzien, zijn in werke- Op 59-jarige leeftijd is zaterdagmorgen plotseling te Kampen overleden prof. dr. G. M. den Hartogh, hoogleraar aan de Theologische hogeschool der Gerefor- j meerde kerken (synodaal). Prof. Den Hartogh werd op 19 april 1899 te Heerjansdam geboren. Na zijn studietijd aan de V.U. was hij allereerst predikant te Hazerswoude van 3 maart 1929 tot 1 oktober 1933. Op 17 januari ü?^delcerkgeschi'e^ern™<patrlsttechgLafyn jeu9d^ran9el'sa"y-t)ew'égfing „Youth en het kerkrecht aan de Theologische for Christ hogeschool te Kampen. Van zijn hand verschenen diverse boeken en vele tijd schriftartikelen. NAARDEN. De Nederlandse De hoofdredacteur van Hervormd' Nederland ds. F. H. Landsman doet (weer) een appèl op de leden van de wetgevende macht ervoor te wa ken, dat de niet-rooms-katholieke ker ken de na 1945 verworven vrijheid haar stem in de aether te laten ho ren. niet weer wordt ontnomen. Het gewijzigde ontwerp-omroepwet, dat de zer dagen met een memorie van toe lichting bij de Tweede Kamer werd ingediend, legt wel de Verkregen rechten" van de omroepverenigingen vast, maar niet die van de kerken, die samenwerken in de Oecumenische Raad! (IKOR). Het wetsontwerp tast de structuur van ons omroepbestel verder op geen enkel punt aan. De omroepverenigin gen hebben in elk opzicht hun zin ge kregen. Het V.P.R.O.-plan maakt geen enkele kans. De luistergelden vallen voortaan geheel aan de binnenlandse omroep toe. De Wereldomroep krijgt een eigen begroting. Tot geen enkele vorm van samenwerking op het terrein van het programmabeleid worden de verenigingen verplicht. Het „gezamen lijke programma", restant van na-oor- logse, veel verder strekkende idealen, is van de baan. Andere „levensbeschouwelijke" or ganisaties. zoals het Humanistisch Ver- bond, krijgen geen enkele kans. Al leen als ze erin slagen 60.000 leden te werven, die vier gulden per jaar be talen, mogen ze op één uur per week zendtijd aanspraak maken. Het zij zo. Maar dan is het onbegrijpelijk, van uit het oogpunt van rechtsgelijkheid, dat de kerken zich zullen moeten be perken tot het uitzenden van „kerk diensten". Zeker: deze „kerkdiensten" zullen mogen worden „omlijst" met een programma-onderdeel van „niet- kerkelijke strekking" en de kerken zul len zelf mogen uitmaken wat al dan niet „onder een kerkdienst kan wor den verstaan". Maar wat onder deze aanduiding wordt geboden, zal zich door strekking en inhoud duidelijk moeten onderscheiden van dat wat ge boden wordt door de omroepverenigin gen, politieke partijen enz. Men zou zo zeggen: 'dat is een nogal ruime bepaling! En de kerken willen zich toch ook zelf in haar radio-ar beid duidelijk beperken tot haar eigen taak: prediking, catechese, pastoraat, diaconaat en apostolaat? Wij willen dat'niet ontkennen. Toch hebben wij ernstige bezwaren tegen de voorgestelde formulering en zouden wij willen voorstellen deze door een andere te vervangen, nl. deze: aan de kerken wordt zendtijd gegeven voor de verzorging van uitzendingen van godsdienstige aard (of: van kerke lijke aard). Waarom? In de eerste plaats omdat wij van oordeel zijn, dat het der kerk Op Ceylon onwaardig is te moeten proberen hoever het begrip „kerkdienst" kan worden uitgerekt om bijv. ook pasto rale en catechetische uitzendingen die toch zeker niet tot de taak van de verenigingen kunnen worden gere kend te verzorgen. Dat doet denken aan de listigheden, waarvan wij in de oorlogsjaren ge bruik moesten maken om de kerkelij ke en christelijke verenigingsarbeid te laten doorgaan, ondanks de beperken de bepalingen van de bezetter, door alle activiteiten in het raam van kerk diensten en catechisaties te vatten. Waarop van de zijde van de bezetter de tegenzet kwam in de beperkende bepaling, dat alleen wat tussen „vo tum" en „zegen" gebeurt „kerkdienst" genoemd mag worden! In de tweede plaats omdat als het ontwerp-wet eenmaal wet is gewor den, ten slotte de letter van de wet beperkingen zal opleggen ook aan de meest welwillende uitlegging en dat de mogelijkheden, die de ontwerpers heb ben willen openlaten, vermoedelijk bin nen kortere of langere tijd tóch zul len worden afgesneden. „Geheel anders dan vroeger ziet men nu geen predikanten meer deel nemen aan het directe partij-politieke leven in de vertegenwoordigende li chamen. Zelfs bij de Anti-Revolutionai re Partij en de Christelijk-Historische Unie staan geen predikanten meer op verkiesbare plaatsen. Alleen bij klei ne partijen als de SGP en de PSP partijen met een protest-karakter ziet men predikanten bovenaan op de lijsten staan en als politieke voorlich ters optreden." Ds. Ruitenberg, de pers-predikant van de Hervormde Kerk. die hier aan het woord is in zijn kwaliteit van re dacteur van Tijd en Taak, noemt en kele oorzaken van dit verschijnsel, dat de dominees politiek niet meer in de pas lopen. „Ten eerste: het functieverlies van de predikant, die niet meer de alge mene voorlichter, maar de typische gemeentefiguur wordt. Men kan zeg gen: dat is winst, want nu komt hij aan zijn eigenlijke functie toe, maar ik ben daar nog niet zo zeker van. In de tweede plaats heeft de theo loog het besef, dat het in de wereld om andere problemen gaat dan die waarmee de politici bezig zijn. Hij heeft daar voor een deel gelijk aan, maar hij krijgt, door zijn abstinentie, onge lijk. Want als andere problemen dan die waar de politici mee bezig zijn, be langrijk, wezenlijk beslissend zijn, dan zal hij dat de politici duidelijk moeten maken. Maar dat doet hij niet. En hier ligt het falen van al die predikan ten, die ofschoon wel belangstellend niet „aan politiek doen". Geen lid van een partij zijn of, zo zij het zijn, met deze partij niet werkelijk bezig zijn. In plaats daarvan houden ze wel „politieke prediking" over de Oost- West-verhouding, over de atoombewa pening. Maar hun woorden zijn zonder gevaar voor de geruste burger, omdat ze niet verweven met en gezeefd zijn door een stukje politieke praktijk, die hun leert wat politiek denken is in het vlak van de gewone man. Hoezeer dit frustrerend werkt, moge blijken uit een hoopvol gestart blad als „In de Waagschaal", dat thans nog geen woord over de verkiezingen en hun problemen gebracht heeft en geen werkelijke leiding geeft bij het door denken van de vragen die de politieke praktijk stelt. Ten derde: de dominee staat bijna steeds in een politiek-gemengde ge meente. Het vergt kennelijk voor de meesten meer dan zij vermogen om de eenheid te bewaren en toch, op hoe 'n bescheiden wijze, partij-politiek bezig te zijn. Dat de politieke par tijen op die wijze hun eigen leven gaan leiden, zonder geconfronteerd te worden met een theologische aanpak, is te betreuren en zal zich op den duur wreken. neerdc overbuurman doet alles zelf. En zo goed, dat geen vakman het verbetert. Maar dat kan iedereen niet. En over tien iaar kan zelfs hg het misschien niet meer. Hoe moet dat nu? Ik geloof, dat hier een prachtige taak ligt voor onze diako- nie. En wij moeten allemaal de diakenen hij de uitvoering van deze taak behulp zaam zijn. Ik zou aan de diakenen willen voor stellen een groep te vormen van enthou- siaste mannen en vrouwen, die op deze °p^oe n wijze door het stof willen gaan voor de naaste. In die groep moeten vaklui zitten: timmerlui. Loodgieters en elektriciens, schilders en behangers, en noem maar op lilkheid slechts hazen en muizen, die op j de loop gaan. zodra je er aan komt. En de enkele echte beer, die er dan nog over-1 blijft, ja, die zullen we moeten schieten. heeft op haar laatste landelijke bestuursvergadering in februari, besloten om ook gebruik te gaan maken van de radio om de jeugd van Nederland met het evan gelie te bereiken. De beweging hoopt vanaf 3 mei a.s. iedere zon jteur. Verder zullen sprekers die regel matig in de rallies meewerken voor de microfoon komen. Een gedeelte van de uitzending zal gebruikt worden voor evangelisatiemuziek. Op de plaat werken mee in de eerste drie uitzendingen o.a. „De Zingende Zusjes" (Marry en Thea Verhey), Mevrouw Grims-Strootman,1 Kees Deenik en verder massakoren die gezongen hebben in de afgelopen rallies. Reeds nu doet de mogelijkheid zich voor dat deze uitzending voor onze emi granten te beluisteren zal zijn. Jongeren die vroeger meegewerkt hebben in Ne derland, maar die 1111 geëmigreerd zijn naar Canada cn de V.S., hebben reeds verzocht om de programma's te mogen gebruiken in uitzendingen voor emigran ten. Ook is er contact opgenomen met In strooiblaadjes van de radikale boed dhistische monniken op Ceylon worden de christenen aldaar bedreigd met „li quidatie". wanneer ze het eiland niet nog dit jaar verlaten. De boeddhistische meer derheid van de bevolking had verleden jaar al een intensieve campagne tegen de christenen gevoerd, maar ook de mo hammedanen en hindoes aangevallen. Enkele weken geleden heeft het Boed dhistencongres de regering van het eiland een ultimatum gesteld met de eis, dat zij alle christelijke scholen van het land zal overnemen; waneer dit niet zou ge schieden, zou het Congres „op een pas sende manier zelf handelend optreden". Het ultimatum loopt in mei af. Vóór de als fatale datum genoemde dag van die maand (volle maan) moeten alle door de staat gesubsidieerde scholen on- i der controle van de regering gesteld zijn hier zijn 690 rooms-katholieke scholen en 1777 scholen van protestantse (of an dere niet rooms-katholieke) confessies mee bedoeld óf. zo heet het, de boed dhisten zullen zélf „maatregelen" ne men. Wat ze hier onder maatregelen verstaan, heeft men bij de bloedige on lusten van juni 1958 ervaren. Thans dreigen vierhonderdduizend Cey- j lonners, die momenteel op christelijke I scholen worden opgeleid, te worden ge troffen. Het christelijk onderwijs is een geweldige taak, die zonder financiële i hulp van de staat vrijwel niet is te vol- brengen. Bemiddelingsvoorstellen van de regering om alle niet-overheidsonderwijs- instellingen „en bloc" te subsidiëren, vinden bij de christenen weinig weer klank. De boeddhisten gaat het echter niet om een regeling van het schoolpro bleem. maar uiteindelijk, zoals h* t. in de genoemde pamfletten is geformuleerd, om de „liquidatie" van de christenen, wanneer ze het eiland niet dit jaar ver- B laten. De boeddhistische Singalezen bezitten met hun bijna zes miljoen aanhangers de absolute meerderheid op Ceylon, dat zij als de bakermat van het orthodoxe boeddhisme en als een missiecentrum voor de gehele wereld beschouwen. De boeddhistische beweging van de Singa lezen is tengevolge van de klasseverschil- len op Ceylon een vergaderbak geworden voor alle sociaal ontevredenen. Zij wordt geleid door een groep radikale monniken, die van Boeddha's leer der geweldloos heid afstand gedaan moeten hebben. De situatie van de christenen wordt vooral moeilijk omdat zij voor het groot ste deel tot de Engels sprekende bour-'is wel dankbaar, maar echter niet tevre- geoisie behoren, die tot dusver weinig! den. B. en w. wijzen er in liet vooront- begrip heeft getoond voor de sociale werp op, dat de gemeente wel enig gebied pioblemen van het land. (EPS Christ zou verliezen aan Arnemuiden, maar dat und Welt) een agrarisch gebied, dat nu tot de ge- meente Middelburg behoort, bij Nw.- en 1 Sf.-Joosland zou gaan behoren. De Schiedamse commissie voor interkerkelijk overleg in schoolzaken Reeds in 1949 stonden G.S. toevoeging (Ikos), die de herv. gemeente, de van dit gedeelte voor. De grenswijziging Eigen nieuwsdienst NW.- EN ST.-JOOSLAND. - en w. van de gemeente Nieuw en St.-Joosland hebben een ont werp opgesteld voor een schrijven aan Gedeputeerde Staten, betref fende de gemeentelijke herindeling van het eiland Walcheren in het algemeen en de grenswijziging van Nieuw- en St.-Joosland in het bi zonder. In de brief aan G.S. wordt gesproken van dankbaarheid, omdat de eerst voor gestelde samenvoeging met Arnemuiden van de baan is. Nieuw- cn St.-Joosland lutherse kerk, de oud-katholieke kerk en de Ned. protestantenbond vertegen woordigt, heeft zich met. een verzoek Ei moeten ook meisjes en vrouwen bij zijn, die een stoffer cn een borstel kun nen vasthouden. Onder de diakenen zijn enkele zeer bekwame vaklui, die de lei ding van het gehee] op zich zouden kun nen nemen. Deze diakonale colonnes zou den er één. of misschien eens eeti enkele keer twee avonden in de week op uit moeten trekken om bij dié ouden van dagen, die dat zélf niet meer kunnen doen en die deze hulp ook begeren, de schoonmaak en al die daarbij komende scboonmaakkarweitjes te verrichten. Ik dag om 1.45 2 uur onder de naam jóngeren in Nicuw-Zeeland. Zuid-Afrika 's-GRAVENHAGE. De stichting Ge- t i A„f; ..„j- en met een nieuwe evangelisatieuitzender Waar het op aankomt is cchtei- alleen reformeerd Maatschappelijk werk in de|"Jeu9CI In ^Actie een eigen radio- op Aruba, maar de vraag: Willen we waarlijk God classis 's-Gravenhage der Gereformeer- uitzending te verzorgen over het Op de landelijke bestuursvergadering dienen? Dan zal dat vanzelf uit komen de Kerken heeft benoemd tot directeur, romrn(>rrjö1f> cfafion r^iHir» T nvom werden enkele veranderingen in 't Stich- in de dienst aan de naaste. Zuivere en zulks met ingang van 1 juli dr. W. M. u An IdUlu buxcm' i tingsbestuur gebracht. Er werd een nieu- onbevlekte godsdienst is nog steeds: we- ottow te Ochten, thans werkzaam bij de burg in de 4^ meterband. we voorzitter gekozen, de heer A. Ra zen en weduwen en ouden van dagen stichting Raad voor Gereformeerde so- Door een gift voor dit doel is de be-1 maker uit Rotterdam en de heer Leo en helpen in hun moeilijk- ciale arbeid te Utrecht als gecommit- weging in staat gesteld om de eerste zes Pasman, oud-voorzitter, werd benoemd teerde voor de ontwikkelingsgebieden, uitzendingen te verzorgen. Verder hopen tot directeur der Stichting. Dr. Ottow werd 29 juli 1921 te Wel- jonge mensen het jaarlijks budget van De uitgebreide correspondentie, welke tevreden (Batavia) geboren en kwam circa 26.000 gulden bijeen te brengen.naar men verwacht uit de uitzendingen in 1935 naar Nederland. Hij bezocht het Door deze nieuwe uitzending hoopt men zal voortvloeien, hoopt de Stichting op In Duitsland Oost- en West- christelijk lyceum te Arnhem, studeer- een publiek te bereiken dat nooit in een te kunnen vangen in haar eigen centraal Duitsland tezamen genomen is 60 de van 1940 tot 1942 Indisch recht aan kerk of samenkomst komt en ook niet kantoor te Amsterdam. Sarphatistraat 41, pet. van de bevolking protestant, 35 de rijksuniversiteit te Utrecht en werd blijft staan bij een openluchtsamenkomst, dat sedert 1 februari 1959 aldaar is ge- maar dat wel in eigen sfeer naar de vestigd. radio wil luisteren. .Youth for Christ" is een beweging Deze uitzending is geen kritiek op de die geleid wordt door jonge mensen is van belang, omdat aan de Zaagmolen- dijk en de Nieuwlandseweg een bebou wing is, waarvan de inwoners geheel op tot de gemeente gewend om subsidie te Nw.- en St.-Joosland zijn georiënteerd, ontvangen in verband met het geven i Handhaving van de bestaande grens, die van bijbelonderwijs op de openbaredwars door de Mortiere-polder loopt, zou scholen. B. en W. stellen de gemeente- deze toestand ongewijzigd laten. Het; raad van Schiedam voor een subsidie te komt b. en w. voor, dat de grenswijzi- verlenen van 10,000, gerekend naar ging in dit gebied veel harder nodig is, 250,per lesuur, per jaar, dan lussen deze gemeente en Arne muiden. De gemeente Nieuw- en St-Joosland Advertentie pet. r. katholiek en 5 pet. behoort tot in 1942 candidaat. Van 1945 tot 1950 stu geen van deze beide geloofsgemeen- deerde hij Indologie en in laatstge- schappen. In de Bondsrepubliek is de noemd jaar werd hij werkzaam bij de verhouding ook 51 pet., 45 pet. en 4 pet'.afwikkeling van herbouwmoeilijkheden In de Sovjetzone was volgens de volks- met planologisch-stedebouwkundige as- telling uit het jaar 1950 <.de resultaten pecten en provinciale wederopbouw te van de volkstelling van 15 januari 1959 Arnhem. In 1954 promoveerde hij bij zijn nog niet verschenen) 82 pet. pro- dr. C. Gerretsen aan de rijksuniversi-1 testant, 11 pet. r. katholiek, terwijl 7 teil te Utrecht tot doctor op een proef-1 pet tot geen van beide gemeenschappen schrift dat een biografie bevat van gou- behoorde. verneur-generaal Van Goens. godsdienstige uitzendingen van Hilver sum, maar is een poging om naast dat gene ook van deze commerciële moge lijkheid gebruik te maken. De eerste drie uitzendingen zullen ge leid worden door Leo J. Pasman, die enige jaren voorzitter van het werk is I geweest en nu aangesteld is als direc- uit vrijwel alle Nederlandse kerken. De beweging verzorgt samenkomsten (ral lies), campagnes, zomerkampen, open- luchtsamenkomsten, weekendcongeren- ties, bijbelstudieavondcn en geeft een eigen blad uit „Jeugd in Actie". In de afgelopen jaren werden velen met het evangelie In aanraking gebracht. mm heeft nimmer bezwaar gemaakt tegen de grenswijziging met Arnemuiden, maar als deze wijziging wel doorgaat en de veel dringender met Middelburg niet, zal hij alsnog tegen de eerste wij ziging protest aantekenen. Middelburg heeft tegen de wijziging ten gunste van Nieuw- en St.-Joosland geen bezwaar gemaakt, omdat ruim schoots vergoeding zou worden ontvan gen in de vorm van een gedeelte van St.-Laurens en een stuk van O - en W.- Souburg. B. en w. /an Nw.- en St.-Joos land verwachten, dat ook nu geen be zwaren bij de Middelburgse raad zullen bestaan. De protesterende gemeente zal er voorts bij G.S. de aandacht op vestigen, dat Nw.- en St.-Joosland ook de hele Quarlespolder aan 's-Heer Arendskerke heeft moeten afstaan, waarvoor als ver goeding gronden, die zouden vrijkomen bij drooglegging van het Sloe beschik baar zouden worden gesteld. Nu staat echter reeds vast, dat hiervan niets zal komen, omdat alles naar Vlisslngen gaat.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 4