Spanningen bij K.L.M. door grote investeringen RILEY 1.5 Abonneert u op hetZeeuwsch Dagblad IN DE SCHADUW VAN JET-TIJDPERK Domburg vindt herindeling logisch en gezond ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. (5 Naar schouwburg of theater... De gele pomp met de blauwe schelp maakt iedere autorit tot een pleziertocht: uw motor loopt beter op Super Shell De helderrode kleur is het kenmerk van een klasse apart. Tank Super Shell met de schoonste benzine die bestaat. Prettig: nieuws voor moderne jonge mensen! „Die telefoon-installatie", zegt Cor du Buy „heb je eerlijk verdiend, Jan!" .met een glas e-x-t-r-a* nög meer mans Interieur ZAALHANDBAL- PROGRAMMA Consolidatie Kom óók bij de M-Brigade en misschien in deze krant! Ben je 15 jaar of ouder en heb je belangstelling voor motorvoertuigen, motortechniek en wegverkeer? Dan kun je lid worden van de J.A.C., de Jeugd Automobiel Club! Aan leden wordt elke maand het interessante club blad „Volgas" verstrekt. Voorts vinden er tal van club-evenementen plaats, zoals excursies, lezingen, filmvoorstellingen enz. Vraag nog heden de uit voerige folder met inschrijfkaart bij de dichtstbijzijnde Shell-pomp! 12-jarige Jan V. in Prinsenbeek (N-B.) wijdt haast al z'n vrije tijd aan een invalide vriend. Brengt hem naar school en weer naar huis, helpt hem, verzorgt hem, dag-in dag-uit. Dat is vriendschap, dat is Jan V. M-Brigadier en kerel-uit-één-stuk. Daarom kreeg hij een heuse telefoon-set (werkt op batterijen). Daarom mag hij op de foto met Ere-Brigadier tafeltennis crack Cor du Buy. Allebei kerels van formaat, allebei melkdrinkers van formaat! Deze prachtig* cedeeui w*rd*n gekozen door de 10 flinke** M-Brigadicrs in de 4e ronde: 21 radio's, 12 eemere'i, 4 boeken- bonnen, 5 peer rolschaatsen, 2 trai ningspakken met basketbalscboenen, 2 autopeds, 2 tenten, 2 microscopen, 1 autobus en 1 telefoon-installatie. En tikt 14 dagtn rrn er u'ttr 40 nituwt Itlttkktgtn au tut „M-eadtan" krifgtn! Melk ideaal ftaal: 3/4 kan ptr dag - rnntoul r er duld trtr me/i, yaghteri, eh»e«ladmtlk, pap pudding Verscherpte verhoudingen Van onze correspondent. OOSTKAPELLE. Ik voorzie een keerpunt in ónze binnenlandse en bui tenlandse verhoudingen, aldus de heer A. Schout, lid van Gedeputeerde Staten op een in. Oostkapelle gehouden bijeen komst van de a.r.p. De heer Schout stél de vast, dat na 11 december de partijen scherper dan ih jaren het geval was, te-1 genover elkaar zijn komen te staan. De j p.v.d.a. was in vele opzichten anders dan j de oude s.d.a.p., maar het ziet er naar I uit, dat de socialisten het weer over de oude boeg gaan gooien. Gedeputeerde Schout verheugde zich er over. dat de lucht wordt gezuiverd. Van onze Haagse redactie Als de a.r. straks geroepen wordt mee te werken aan de vorming van een ka- DEN HAAG De geleidelijke overschakeling naar straalvliegtuigen binet. dan willen wij daarin democratie, heeft door de grote invésteringen zowel in de K.L.M. als in de andere tuu 'an een^artii 6n dicta- Europese luchtvaartmaatschappijen spanningen veroorzaakt. Daarom zien v de maatschapijen uit naar een doelmatige samenwerking. Zoals bekend heer "schout 'ook Toren tegen de vvd hebben vijf maatschappijen K.L.M., Sabena, Air-France, Lufthansa en eeh partij? wairvan, ah? het gaat om het Alitalia - twee maal daarover geconfereerd. 'oprichten van chr. technische scholen, T r/t 14 niet veel te verwachten hebben De v.v. De president-directeur van de K.L.M., zocht naar een figuur, die een gezamen d. verschilt in feite slechts weinig van de heer I. A. Aler. deelde gistermiddag Iijke exploitatiemaatschappij mogelijk de oude liberale partij. De spreker be- hij het bekend maken van de zomer- treurt, dat tegenover links niet één chris- dienst van de K.L.M. mee, dat in open telijke partij kan worden gesteld. i hartigheid en constructief overleg is ge- door J. B. Th. Hugenholtz rpOEN in het laatst van 1957 er een nieuw Riley—model ten tonele verscheen, bleek meteen tot ver driet van alle Riley-liefhebbers, dat de oude l1-» L. modellen met hun bijzonder mooie lijn, definitief ver dwenen waren en dat de nieuwe 1.5 nu geheel gelijkgeschakeld" was, in zoverre dat practisch de zelfde carrosserie als van de YVolse- ley 1500 was gebruikt. Maar dat was niet alles. Ook de wielbasis werd veel korter en de wa-1 gen werd hoger terwijl nu de neus ver over de vooras heen hangt. Dit alles heeft tot gevolg gehad dat er eigen lijk een heel ander merk ontstaan is. ai heeft men als enige concessie nog wel het bekende ruitvormige merkje op de radiator-grille aangebracht. Maar dat is dan ook hel enige dat aan het merk Riley herinnert. Zelfs de motor is dezelfde als in de MG A. de Wolseley 1500 en de M.G. Mag- nette. Hoewel dit alles aan de ene kant valt te betreuren, daar nu een van de weinige merken die nog een werke lijk mooie auto bouwden, gesneuveld is: aan de andere kant moet gezegd worden dat er nu een aardige kleine wagen ontstaan is. met een luxueus interieur, die voor snel en zuing ver voer. ook op lange afstand, zeer ge schikt is. OP ZICHZELF is de carrosserie vlot en doet wat aan Simca denken, i Voor- en achterruit zijn gebogen en het uitzicht is uitstekend. Het interi-1 *ur doet nog aan de oude Riley den-! ken mooie leren, bekleding in twee; kleuren met schuimrubber vulling van de zittingen, De twee stoeltjes zijn apart verstelbaar en de zit is wel goed maar de rugleuning zou iets ho-i ger kunnen zijn. Het stuur staat ech ter veel te vlak en valt dus niet goed in de hand. Men kijkt er teveel bo-1 venop en niet tegenaan. De besturing is licht, en heeft de juiste hoeveelheid understeer. De instrumenten omvat ten ook een toerenteller. goede olie-I drukmeter etc. overzichtelijk gegroe peerd in een prachtig notehouten dash- i board. Notehout is ook gebruikt op de deurpanelen. De positie van het korte versnellingshandle is zeer goed en de bak schakelt licht en goed. De been ruimte achterin is voldoende. Men kan DE VOORVERING geschiedt met torsiestaven zoals Riley dit sinds 1946 had en achter met half-ellipti- sche bladveren. De schokbrekers zijn nog niet telescopisch maar van het hefboom-type met twee zuigertjes. Op de weg bleken de Girling remmen j zéér goed te zijn en de motor die 68 pk levert gaf aan .de betrekkelijk lichte wagen een zeer goede accele ratie (in 12.4 sec. naar 80 kmpu) waar-; 'bij alleen opviel dat de 2e versnel- j ling wat aan de lage kant was. Ge-1 lukkig kon ik vorige zomer de Riley op het Circuit van Zandvoort rijden en daar voegde dit vlotte karretje zich bij de selecte klasse, die een gemid delde van meer dan 100 kmpu maak te. de rondetijd was nl. 2 min 30.7 hetgeen 100.16 kmpu is. Op Goodwood nam de rondetijd 2 min 24.7 (over 3860 mhetgeen ruim 96 km moyen ne is. Deze goede rondetijden dankt de 1.5 1. aan zijn sterke motor, lichte besturing en goede remmen. YJ7AT de wegligging betreft, lijkt de VV Riley in geen enkel opzicht op zijn beroemde voorganger, die weliswaar veel zwaarder was, maar door zijn veel langere wielbasis en grote wie len een veel betere wegligging bezat. Bij het bochtenwerk helde hij nogal over en de vering was uitgesproken slap. De hoge carrosseriebouw is na tuurlijk mede de oorzaak van dit rol len. Onder alle omstandigheden bleef de 1.5 echter zeer goed bestuurbaar. Een benzinetank van 31 1. (de helft van de oude \Vi 1. tank!) is echter bij een verbruik van 10 a 11 op 1 veel te klein. In zijn prijsklasse is de Riley een wagen die voor een betrekkelijk rede lijk bedrag veel comfort en luxe biedt, alsmede prima acceleratie, remmen en topsnelheid. (Deze ligt bij ongeveer 135 kmpu). Deze laatste ver uitgaan de boven die van andere wagens in dezelfde prijsklasse. De twee S.U. car burateurs zijn aan de motorprestatie natuurlijk niet vreemd en speciaal het snel optrekken in het verkeer is uit stekend. Hoge reisgemiddelden zijn dus aan de orde van de dag. I11 de goedbezette middelklasse wa gens is deze 1.5 1. een uitblinker, maar een echte Riley is het niet meer. Wellicht was het beter geweest voor deze wagen een andere naam te bedenken. ROAD-TEST NO. 138 GEGEVENS: Merk: RILEY. Type: One point live (1.5). Model: Sport saloon. Motorinhoud: 1489 cc. Boring: 78 mm. Slag: 89 mm. Aantal cilinders: 4. Kleppen: kopkleppen. Vermogen: 68 pk. Gewicht van de wagen: 940 kg. Wegenbelasting 20.per 3 maanden. Aantal versnellingen4. Schakeling: Normaal op bak. Bandenmaat 5.00 x 14. Merk banden: Dunlop tubeless. Druk vóór: 22 lbs., achter: 23 lbs. Remmen: Girling hydraulisch. Elektrische in stallatie: 12 v. Inhoud tank: 31.5 1. .Afmetingen. Lengte: 388.5 cm. Breed te. 157.5 cm. Hoogte: 152.5 cm. Wiel basis: 218.5 cm. Spoorbreedte vóór: 129.5 cm., achter: 128 cm. PRESTATIESAcceleratievermogen door de versnellingen: 0—80 km: 12.4 sec. Maximum snelheid: 136 kmpu. sec. 1 Ronde Circuit v. Zandvoort in 2 min. 30.7 sec.: 100.16 kmpu. 1 Ronde Circuit v. Goodwood in 2 min. 24.7 sec.: 96.04 kmpu. VERBRUIK: Benzine: 10 i 11 km op 1 1. Omstandigheden: Koud droog weer. Droog wegdek. Weinig wind. PRIJS* f 9950.—. Importeur: Fa. D. van der Mark. Adres: G. van Ledenb erchs tra a t 118 te: AMSTER DAM. DOMBURG ,,Ik vind het een de raming kan worden gegund komt de -1 1 j raad van Domburg het onderhands aan- logische en gezonde maatregel. besteden zeer onvoordelig voor. Men Deze mening, uitgesproken door wos het echter ook over eens. dat het de burgemeester van Domburg,I "ie' .slechts. om het kapitaal, maar ook maakt. Iedere maatschappij behoudt haar eigen samenstelling, maar hoopt de kostbare energieverspilling kwijt te kunnen raken en de efficiency te kun- nen opvoeren op een betere manier dan voor elk afzonderlijk mogelijk is. De toekomstige naam van de maatschappij zou zijn Europair. Het is, aldus de heer Aler, beslist niet zo, dat wij vrees koesteren voor de con currentie van de Amerikanen. Natuurlijk heeft hun initiatief tot invoering van j vluchten met jets een bestellingschok bij 1 ons veroorzaakt, die wel wat hard aan kwam. Ons overleg is in de eèrste plaats f gericht op kostenvermindering en niet als is verondersteld op het vormen van een hechter blok tegen de Verenigde Staten. Dat laatste is een secundair ef fect, mochten wij het eens worden, maar het heeft niet vooropgestaan. De conventionele toestellen van de K.L.M. gaan in het straaltijdperk naar de zogenaamde engmazige netten, in hoofdzaak dus op de korte lijnen. Met I deze toestellen wordt de frequentie in het aanstaande zomerseizoen verhoogd met elf procent, in hoofdzaak op de Noordatlantische route. Veertien van de 31 diensten gaan re- j gelrecht, zonder tussenlanding. Amster- damNew York vliegen met de DC-7C, waarbij men met dagvluchten 's avonds om ongeveer negen uur aankomt. De diensten op het oosten, die met het I uitvallen van Djakarta in een zorgelijke toestand kwamen te verkeren, zijn door i om het principe gaat. Alleen de heer mi'. W. J. E. Crommelm, over de Jac. Visser (AR) wenste zijn goedkeu- gemeentelijke herindeling' op ™ng njeJ aan J)* door de raad genomen ?IT J besluit te hechten, aangezien hij als leek Walcheren, bleek het standpunt over deze zak<*n geen oordeel wilde vel- van de gehele Domburgse raad len. ,..j B. en W. zullen er naar blijven stre- te Zijn tijdens de vrijdagavond ge- ven m j,et dorp een gelegenheid voor de houden vergadering, al waren er beoefening van gymnastiek te verkrij- ,.,„i ,„i,.i„ gen, nu de bouw van een gymnastiek- dan nog wel enkele opmerkingen okaal voor de Chr. en de o.l.-schooi is te maken. afgewezen. De burgemeester achtte het niet onmogelijk, dal te zijner tijd de oude De heer Joh. Visser Wzn. (SGP) be- openbare school kan worden omgebouwd treurde het, dat het buurtschap St. Jan lot een dorpshuis annex gymnastieklo- ten Heere na een herindeling niet lan- kaal. ger tot Domburg zal horen. De heer Jac. Na een vrij breedvoerig discussie werd de Visser Lzn. (AR) vond de samen- besloten langs de Noordweg. van het voeging van Domburg en Oostkapelle badhotel tot het villapark, een wandel geslaagd, maar achtte de bezwaren die pad aan te leggen. Voor de aanleg van Vrouwenpolder aanvoert tegen een sa- dit pad, een schelpenpad, werd 1400 mengaan in dit verband zeer goed te be- uilgetrokken. grijpen. Ook hij zou een samengaan van Mits de gemeente verhoging krijgt uit Vrouwenpolder met Serooskerke of Vcere het gemeentefonds, zal 13.800 beschik- veel juister vinden. baar worden gesteld voor de aansluiting WcihniiHe,- 4 Paesenier is er echter UP het elektriciteitsnet van onrendabele va^oveituigd, dat het belang van V?ou- f bieden. In plaats van het noodhek bij wen nolder mèev in de recreatieve dan de meuwe begraafplaats zal een ijzeren sektor l^Hb noemdei1^ stenen pilaren worden aange- de herindeling een grote verbetering. Wethouder J. F Seijdel voegde hieraan n toe. dat de herindeling een gevolg is van ïl® gemeente de evolutie van de tijd. Hij heeft goedej s"Heal Arendskeike hield een bindmgs- hoop, dat na enige jaren de verschillende: f vond m het v erenigingsgebouw te bevolkingsgroepen op elkaar zullen zijn; S"T, ,el' re, s. ingesteld. Hij acht de herindeling van "et krmghoofo H.B de heer Pilaar groot belang voor de vooruitgang van,u't Goes besprak het programma, dat Walcheren. voorts bestond uit een film en een op- Naar aanleiding van een opmerking P'cbcn yan het gezelschap „de More van de beer L. Dourleyn (PvdA) besloot' c0 s uit Goes Burgemeester Vermet da raad een schrijven te richten aan het sprak een slotwoord. wegschap Walcheren, waarin wordt ge- protestcerd tegen het onderhands aan- 0 De collecten voor de stichting 1946 besteden, dat bij het wegschap langza- brachten in de Chr. Evangelische Ge- merhand gewoonte wordt. meenten Breskens, Nieuwvliet. Cadzand Nu bij veel aanbestedingen ver onder Jen Retranchement f270,12 op MIDDELBURG. 's Middags: Olym pus 2—Marathon 1 (2) meisjes c Zld. Sport 2—Olympus 3, jonges adsp. Mara thon—Hellas (2) dames jun., 2e klasse Olympus 2O.V.U. (1) heren jun. 2e kl. Marathon 2O.V.U. (1) meisjes adsp. Olympus 1—Walcheren 1 (2). 's Avonds: heren jun. Ie kl. E.M.M.— Walcheren (1) dames 4e kl. Marathon 3— Fortuna (2) heren 3e kl. Marathon 3— Fortuna 2 (2) 2e kl. Olympus 1Fortuna 1 (2) dames 2e kl. OlympusHontenisse (2) dames 3e kl. Zld. Sport 2Volharding (2) dames jun. Ie kl. Olympus 1—Mara- thon 1 (3). GOES. 's Middags: Meisjes adsp. b. De MeeuwenO.D.I. (1) pupillen meisjes len De Meeuwen—Walcheren (1) jongens i adsp. TonidoWalcheren (2) dames jun. j 2e kl. O.D.I.Walcheren 2 (1) heren jun. 2e kl. Volharding—Tonido 2 (1). 1 's Avonds: Dames jun. Ie kl. Hellas Tonido (1) heren jun. Ie kl. Hellas 1 Olympus 1 (3) dames 4e kl. Neptunus— Olympus 2 (1) heren le kl. Neptunus E.M.M. 3 (2) heren le kl. Volharding- Marathon 1 (1) heren 3e kl. Tonido 3 Neptunus 1 (2) heren 2e kl. Tonido 2 Hellas 2. BURGEMEESTER WINT RADIOTOESTEL GOES. De burgemeester van Goes, de heer H. K. Michaëlis, heeft de vier de prijs gewonnen in de loterij van het Nationaal Fonds voor bizondere Noden. De burgemeester zal eerstdaags een radiotoestel krijgen-. Het Belgische tankschip „Vinotra 10" I uit Antwerpen is bij het binnenlopen op de Westhavendam te Terneuzen gelopen. Het schip was geladen met stookolie en op weg naar Gent. De sleepboot de Schelde trok het schip vlot. I de nieuwe Golden circle tours, waarbij - Tokio van twee kanten wordt aangevlo- gen over de pool en over het nieuw j opgenomen Stigon nieuw leven inge blazen. De reistijden op het Europese luchtnet worden bekort door het over slaan van tussenlandingen. De activitei ten op het gebied van toerisme nemen toe met de zogenaamde ,.all inclusive" tours, naar Italië, Zuid-Frankrijk en Spanje, dank zij de maatregelen van de I.A.T.A., die voor de reisondernemingen aantrekkelijker werden. Naar Canada komen dertig procent meer zitplaatsen beschikbaar door uitbreiding van dien sten tot zeven maal per week. 1 De schok, die de Amerikaanse lucht- j maatschappijen nebben verwent met de invoering van hten. heeft ook m - de K.L.M. zijn uitwerking niet gemist. In een dringend beroep richt de presi dent-directeur van de bijna veertig jarige K.L.M. zich tot iedere Nederlan der om vooral de K.L.M. te kiezen als er gevlogen moet worden. ..Wij kunnen deze onafgebroken steun niet missen. K geen andere maat- i schappij niet de gedachte: de K.L.M. is groot genoeg en kan mij wel missen. Het gaat niet in de eerste plaats om het 1 passagebedrag, maar cm de macht van het getal wanneer wij rechten op uit breiding willen doen gelden. j Uit zijn toelichting op de aanstaande zomerdienst van de K.L.M. bleek, dat deze dienst staat in het teken van con solidatie van het conventionele lucht verkeer. Zij draagt al duidelijk het ka rakter van het komende jet-tijdperk. Vooral op nonstop vluchten komt het ac cent te liggen, waarbij de vorige jaar ingevoerde Economy klasse bijna 83 pro cent van het Noord-Atlantisch verkeer zal uitmaken. De harde concurrentie met de zeevaart is in 1958 tên gunste van de luchtvaart beslist en zal zich vermoedelijk door de krachtige impul sen van lagere tarieven in de komende jaren kunnen handhaven. Tafelt+nnig-ermrk Per du tvy Vr»»g bij je melkhandela»r het gratis Logboek vóór toekomstige M-BrigadiersDaar staat alles in - over mouw-embleem, wimpel, Ge heime Code, M-Brevet, cadeaus en je kans om óók zo op de foto in de krant te komen. Maar allereerst: FLINK MELK-DRINKEN

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 6