Spanningen bij K.L.M. door
grote investeringen
RILEY 1.5
Abonneert u op hetZeeuwsch Dagblad
IN DE SCHADUW VAN JET-TIJDPERK
Domburg vindt herindeling
logisch en gezond
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. (5
Naar schouwburg of theater...
De gele pomp met de blauwe schelp maakt iedere
autorit tot een pleziertocht: uw motor loopt beter op Super Shell
De helderrode kleur is het kenmerk van een klasse apart.
Tank Super Shell met
de schoonste benzine die bestaat.
Prettig: nieuws voor moderne jonge mensen!
„Die telefoon-installatie", zegt Cor du Buy
„heb je eerlijk verdiend, Jan!"
.met een glas e-x-t-r-a* nög meer mans
Interieur
ZAALHANDBAL-
PROGRAMMA
Consolidatie
Kom óók bij de M-Brigade
en misschien in deze krant!
Ben je 15 jaar of ouder en heb je belangstelling voor motorvoertuigen,
motortechniek en wegverkeer? Dan kun je lid worden van de J.A.C., de
Jeugd Automobiel Club! Aan leden wordt elke maand het interessante club
blad „Volgas" verstrekt. Voorts vinden er tal van club-evenementen plaats,
zoals excursies, lezingen, filmvoorstellingen enz. Vraag nog heden de uit
voerige folder met inschrijfkaart bij de dichtstbijzijnde Shell-pomp!
12-jarige Jan V. in Prinsenbeek (N-B.) wijdt haast al
z'n vrije tijd aan een invalide vriend. Brengt hem naar
school en weer naar huis, helpt hem, verzorgt hem,
dag-in dag-uit. Dat is vriendschap, dat is Jan V.
M-Brigadier en kerel-uit-één-stuk. Daarom kreeg hij
een heuse telefoon-set (werkt op batterijen). Daarom
mag hij op de foto met Ere-Brigadier tafeltennis
crack Cor du Buy. Allebei kerels van formaat, allebei
melkdrinkers van formaat!
Deze prachtig* cedeeui w*rd*n gekozen door de 10 flinke**
M-Brigadicrs in de 4e ronde: 21 radio's, 12 eemere'i, 4 boeken-
bonnen, 5 peer rolschaatsen, 2 trai
ningspakken met basketbalscboenen,
2 autopeds, 2 tenten, 2 microscopen,
1 autobus en 1 telefoon-installatie.
En tikt 14 dagtn rrn er u'ttr 40 nituwt
Itlttkktgtn au tut „M-eadtan" krifgtn!
Melk
ideaal ftaal: 3/4 kan ptr dag - rnntoul r er duld trtr me/i, yaghteri, eh»e«ladmtlk, pap pudding
Verscherpte verhoudingen
Van onze correspondent.
OOSTKAPELLE. Ik voorzie een
keerpunt in ónze binnenlandse en bui
tenlandse verhoudingen, aldus de heer
A. Schout, lid van Gedeputeerde Staten
op een in. Oostkapelle gehouden bijeen
komst van de a.r.p. De heer Schout stél
de vast, dat na 11 december de partijen
scherper dan ih jaren het geval was, te-1
genover elkaar zijn komen te staan. De j
p.v.d.a. was in vele opzichten anders dan j
de oude s.d.a.p., maar het ziet er naar I
uit, dat de socialisten het weer over de
oude boeg gaan gooien. Gedeputeerde
Schout verheugde zich er over. dat de
lucht wordt gezuiverd.
Van onze Haagse redactie
Als de a.r. straks geroepen wordt mee
te werken aan de vorming van een ka- DEN HAAG De geleidelijke overschakeling naar straalvliegtuigen
binet. dan willen wij daarin democratie, heeft door de grote invésteringen zowel in de K.L.M. als in de andere
tuu 'an een^artii 6n dicta- Europese luchtvaartmaatschappijen spanningen veroorzaakt. Daarom zien
v de maatschapijen uit naar een doelmatige samenwerking. Zoals bekend
heer "schout 'ook Toren tegen de vvd hebben vijf maatschappijen K.L.M., Sabena, Air-France, Lufthansa en
eeh partij? wairvan, ah? het gaat om het Alitalia - twee maal daarover geconfereerd.
'oprichten van chr. technische scholen, T r/t 14
niet veel te verwachten hebben De v.v. De president-directeur van de K.L.M., zocht naar een figuur, die een gezamen
d. verschilt in feite slechts weinig van de heer I. A. Aler. deelde gistermiddag Iijke exploitatiemaatschappij mogelijk
de oude liberale partij. De spreker be- hij het bekend maken van de zomer-
treurt, dat tegenover links niet één chris- dienst van de K.L.M. mee, dat in open
telijke partij kan worden gesteld. i hartigheid en constructief overleg is ge-
door J. B. Th. Hugenholtz
rpOEN in het laatst van 1957 er een
nieuw Riley—model ten tonele
verscheen, bleek meteen tot ver
driet van alle Riley-liefhebbers, dat
de oude l1-» L. modellen met hun
bijzonder mooie lijn, definitief ver
dwenen waren en dat de nieuwe
1.5 nu geheel gelijkgeschakeld"
was, in zoverre dat practisch de
zelfde carrosserie als van de YVolse-
ley 1500 was gebruikt.
Maar dat was niet alles. Ook de
wielbasis werd veel korter en de wa-1
gen werd hoger terwijl nu de neus ver
over de vooras heen hangt. Dit alles
heeft tot gevolg gehad dat er eigen
lijk een heel ander merk ontstaan is.
ai heeft men als enige concessie nog
wel het bekende ruitvormige merkje
op de radiator-grille aangebracht.
Maar dat is dan ook hel enige dat
aan het merk Riley herinnert. Zelfs
de motor is dezelfde als in de MG A.
de Wolseley 1500 en de M.G. Mag-
nette. Hoewel dit alles aan de ene kant
valt te betreuren, daar nu een van de
weinige merken die nog een werke
lijk mooie auto bouwden, gesneuveld
is: aan de andere kant moet gezegd
worden dat er nu een aardige kleine
wagen ontstaan is. met een luxueus
interieur, die voor snel en zuing ver
voer. ook op lange afstand, zeer ge
schikt is.
OP ZICHZELF is de carrosserie vlot
en doet wat aan Simca denken, i
Voor- en achterruit zijn gebogen en
het uitzicht is uitstekend. Het interi-1
*ur doet nog aan de oude Riley den-!
ken mooie leren, bekleding in twee;
kleuren met schuimrubber vulling van
de zittingen, De twee stoeltjes zijn
apart verstelbaar en de zit is wel
goed maar de rugleuning zou iets ho-i
ger kunnen zijn. Het stuur staat ech
ter veel te vlak en valt dus niet goed
in de hand. Men kijkt er teveel bo-1
venop en niet tegenaan. De besturing
is licht, en heeft de juiste hoeveelheid
understeer. De instrumenten omvat
ten ook een toerenteller. goede olie-I
drukmeter etc. overzichtelijk gegroe
peerd in een prachtig notehouten dash- i
board. Notehout is ook gebruikt op de
deurpanelen. De positie van het korte
versnellingshandle is zeer goed en de
bak schakelt licht en goed. De been
ruimte achterin is voldoende. Men kan
DE VOORVERING geschiedt met
torsiestaven zoals Riley dit sinds
1946 had en achter met half-ellipti-
sche bladveren. De schokbrekers zijn
nog niet telescopisch maar van het
hefboom-type met twee zuigertjes.
Op de weg bleken de Girling remmen j
zéér goed te zijn en de motor die
68 pk levert gaf aan .de betrekkelijk
lichte wagen een zeer goede accele
ratie (in 12.4 sec. naar 80 kmpu) waar-;
'bij alleen opviel dat de 2e versnel- j
ling wat aan de lage kant was. Ge-1
lukkig kon ik vorige zomer de Riley
op het Circuit van Zandvoort rijden en
daar voegde dit vlotte karretje zich
bij de selecte klasse, die een gemid
delde van meer dan 100 kmpu maak
te. de rondetijd was nl. 2 min 30.7
hetgeen 100.16 kmpu is. Op Goodwood
nam de rondetijd 2 min 24.7 (over
3860 mhetgeen ruim 96 km moyen
ne is. Deze goede rondetijden dankt de
1.5 1. aan zijn sterke motor, lichte
besturing en goede remmen.
YJ7AT de wegligging betreft, lijkt de
VV Riley in geen enkel opzicht op zijn
beroemde voorganger, die weliswaar
veel zwaarder was, maar door zijn
veel langere wielbasis en grote wie
len een veel betere wegligging bezat.
Bij het bochtenwerk helde hij nogal
over en de vering was uitgesproken
slap. De hoge carrosseriebouw is na
tuurlijk mede de oorzaak van dit rol
len. Onder alle omstandigheden bleef
de 1.5 echter zeer goed bestuurbaar.
Een benzinetank van 31 1. (de helft
van de oude \Vi 1. tank!) is echter bij
een verbruik van 10 a 11 op 1 veel
te klein.
In zijn prijsklasse is de Riley een
wagen die voor een betrekkelijk rede
lijk bedrag veel comfort en luxe biedt,
alsmede prima acceleratie, remmen
en topsnelheid. (Deze ligt bij ongeveer
135 kmpu). Deze laatste ver uitgaan
de boven die van andere wagens in
dezelfde prijsklasse. De twee S.U. car
burateurs zijn aan de motorprestatie
natuurlijk niet vreemd en speciaal het
snel optrekken in het verkeer is uit
stekend. Hoge reisgemiddelden zijn dus
aan de orde van de dag.
I11 de goedbezette middelklasse wa
gens is deze 1.5 1. een uitblinker,
maar een echte Riley is het niet
meer. Wellicht was het beter geweest
voor deze wagen een andere naam te
bedenken.
ROAD-TEST NO. 138
GEGEVENS: Merk: RILEY. Type:
One point live (1.5). Model: Sport
saloon. Motorinhoud: 1489 cc. Boring:
78 mm. Slag: 89 mm. Aantal cilinders:
4. Kleppen: kopkleppen. Vermogen:
68 pk. Gewicht van de wagen: 940 kg.
Wegenbelasting 20.per 3 maanden.
Aantal versnellingen4. Schakeling:
Normaal op bak. Bandenmaat 5.00 x 14.
Merk banden: Dunlop tubeless. Druk
vóór: 22 lbs., achter: 23 lbs. Remmen:
Girling hydraulisch. Elektrische in
stallatie: 12 v. Inhoud tank: 31.5 1.
.Afmetingen. Lengte: 388.5 cm. Breed
te. 157.5 cm. Hoogte: 152.5 cm. Wiel
basis: 218.5 cm. Spoorbreedte vóór:
129.5 cm., achter: 128 cm.
PRESTATIESAcceleratievermogen
door de versnellingen: 0—80 km: 12.4
sec. Maximum snelheid: 136 kmpu.
sec. 1 Ronde Circuit v. Zandvoort in
2 min. 30.7 sec.: 100.16 kmpu. 1 Ronde
Circuit v. Goodwood in 2 min. 24.7
sec.: 96.04 kmpu.
VERBRUIK: Benzine: 10 i 11 km
op 1 1. Omstandigheden: Koud droog
weer. Droog wegdek. Weinig wind.
PRIJS* f 9950.—. Importeur: Fa.
D. van der Mark. Adres: G. van
Ledenb erchs tra a t 118 te: AMSTER
DAM.
DOMBURG ,,Ik vind het een de raming kan worden gegund komt de
-1 1 j raad van Domburg het onderhands aan-
logische en gezonde maatregel. besteden zeer onvoordelig voor. Men
Deze mening, uitgesproken door wos het echter ook over eens. dat het
de burgemeester van Domburg,I "ie' .slechts. om het kapitaal, maar ook
maakt. Iedere maatschappij behoudt
haar eigen samenstelling, maar hoopt
de kostbare energieverspilling kwijt te
kunnen raken en de efficiency te kun-
nen opvoeren op een betere manier dan
voor elk afzonderlijk mogelijk is. De
toekomstige naam van de maatschappij
zou zijn Europair.
Het is, aldus de heer Aler, beslist niet
zo, dat wij vrees koesteren voor de con
currentie van de Amerikanen. Natuurlijk
heeft hun initiatief tot invoering van
j vluchten met jets een bestellingschok bij
1 ons veroorzaakt, die wel wat hard aan
kwam. Ons overleg is in de eèrste plaats
f gericht op kostenvermindering en niet
als is verondersteld op het vormen
van een hechter blok tegen de Verenigde
Staten. Dat laatste is een secundair ef
fect, mochten wij het eens worden, maar
het heeft niet vooropgestaan.
De conventionele toestellen van de
K.L.M. gaan in het straaltijdperk naar
de zogenaamde engmazige netten, in
hoofdzaak dus op de korte lijnen. Met
I deze toestellen wordt de frequentie in
het aanstaande zomerseizoen verhoogd
met elf procent, in hoofdzaak op de
Noordatlantische route.
Veertien van de 31 diensten gaan re-
j gelrecht, zonder tussenlanding. Amster-
damNew York vliegen met de DC-7C,
waarbij men met dagvluchten 's avonds
om ongeveer negen uur aankomt.
De diensten op het oosten, die met het
I uitvallen van Djakarta in een zorgelijke
toestand kwamen te verkeren, zijn door
i om het principe gaat. Alleen de heer
mi'. W. J. E. Crommelm, over de Jac. Visser (AR) wenste zijn goedkeu-
gemeentelijke herindeling' op ™ng njeJ aan J)* door de raad genomen
?IT J besluit te hechten, aangezien hij als leek
Walcheren, bleek het standpunt over deze zak<*n geen oordeel wilde vel-
van de gehele Domburgse raad len.
,..j B. en W. zullen er naar blijven stre-
te Zijn tijdens de vrijdagavond ge- ven m j,et dorp een gelegenheid voor de
houden vergadering, al waren er beoefening van gymnastiek te verkrij-
,.,„i ,„i,.i„ gen, nu de bouw van een gymnastiek-
dan nog wel enkele opmerkingen okaal voor de Chr. en de o.l.-schooi is
te maken. afgewezen. De burgemeester achtte het
niet onmogelijk, dal te zijner tijd de oude
De heer Joh. Visser Wzn. (SGP) be- openbare school kan worden omgebouwd
treurde het, dat het buurtschap St. Jan lot een dorpshuis annex gymnastieklo-
ten Heere na een herindeling niet lan- kaal.
ger tot Domburg zal horen. De heer Jac. Na een vrij breedvoerig discussie werd
de Visser Lzn. (AR) vond de samen- besloten langs de Noordweg. van het
voeging van Domburg en Oostkapelle badhotel tot het villapark, een wandel
geslaagd, maar achtte de bezwaren die pad aan te leggen. Voor de aanleg van
Vrouwenpolder aanvoert tegen een sa- dit pad, een schelpenpad, werd 1400
mengaan in dit verband zeer goed te be- uilgetrokken.
grijpen. Ook hij zou een samengaan van Mits de gemeente verhoging krijgt uit
Vrouwenpolder met Serooskerke of Vcere het gemeentefonds, zal 13.800 beschik-
veel juister vinden. baar worden gesteld voor de aansluiting
WcihniiHe,- 4 Paesenier is er echter UP het elektriciteitsnet van onrendabele
va^oveituigd, dat het belang van V?ou- f bieden. In plaats van het noodhek bij
wen nolder mèev in de recreatieve dan de meuwe begraafplaats zal een ijzeren
sektor l^Hb noemdei1^ stenen pilaren worden aange-
de herindeling een grote verbetering.
Wethouder J. F Seijdel voegde hieraan n
toe. dat de herindeling een gevolg is van ïl® gemeente
de evolutie van de tijd. Hij heeft goedej s"Heal Arendskeike hield een bindmgs-
hoop, dat na enige jaren de verschillende: f vond m het v erenigingsgebouw te
bevolkingsgroepen op elkaar zullen zijn; S"T, ,el' re, s.
ingesteld. Hij acht de herindeling van "et krmghoofo H.B de heer Pilaar
groot belang voor de vooruitgang van,u't Goes besprak het programma, dat
Walcheren. voorts bestond uit een film en een op-
Naar aanleiding van een opmerking P'cbcn yan het gezelschap „de More
van de beer L. Dourleyn (PvdA) besloot' c0 s uit Goes Burgemeester Vermet
da raad een schrijven te richten aan het sprak een slotwoord.
wegschap Walcheren, waarin wordt ge-
protestcerd tegen het onderhands aan- 0 De collecten voor de stichting 1946
besteden, dat bij het wegschap langza- brachten in de Chr. Evangelische Ge-
merhand gewoonte wordt. meenten Breskens, Nieuwvliet. Cadzand
Nu bij veel aanbestedingen ver onder Jen Retranchement f270,12 op
MIDDELBURG. 's Middags: Olym
pus 2—Marathon 1 (2) meisjes c Zld.
Sport 2—Olympus 3, jonges adsp. Mara
thon—Hellas (2) dames jun., 2e klasse
Olympus 2O.V.U. (1) heren jun. 2e kl.
Marathon 2O.V.U. (1) meisjes adsp.
Olympus 1—Walcheren 1 (2).
's Avonds: heren jun. Ie kl. E.M.M.—
Walcheren (1) dames 4e kl. Marathon 3—
Fortuna (2) heren 3e kl. Marathon 3—
Fortuna 2 (2) 2e kl. Olympus 1Fortuna
1 (2) dames 2e kl. OlympusHontenisse
(2) dames 3e kl. Zld. Sport 2Volharding
(2) dames jun. Ie kl. Olympus 1—Mara-
thon 1 (3).
GOES. 's Middags: Meisjes adsp. b.
De MeeuwenO.D.I. (1) pupillen meisjes
len De Meeuwen—Walcheren (1) jongens
i adsp. TonidoWalcheren (2) dames jun.
j 2e kl. O.D.I.Walcheren 2 (1) heren
jun. 2e kl. Volharding—Tonido 2 (1).
1 's Avonds: Dames jun. Ie kl. Hellas
Tonido (1) heren jun. Ie kl. Hellas 1
Olympus 1 (3) dames 4e kl. Neptunus—
Olympus 2 (1) heren le kl. Neptunus
E.M.M. 3 (2) heren le kl. Volharding-
Marathon 1 (1) heren 3e kl. Tonido 3
Neptunus 1 (2) heren 2e kl. Tonido 2
Hellas 2.
BURGEMEESTER WINT
RADIOTOESTEL
GOES. De burgemeester van Goes,
de heer H. K. Michaëlis, heeft de vier
de prijs gewonnen in de loterij van
het Nationaal Fonds voor bizondere
Noden. De burgemeester zal eerstdaags
een radiotoestel krijgen-.
Het Belgische tankschip „Vinotra 10" I
uit Antwerpen is bij het binnenlopen op
de Westhavendam te Terneuzen gelopen.
Het schip was geladen met stookolie en
op weg naar Gent. De sleepboot de
Schelde trok het schip vlot.
I de nieuwe Golden circle tours, waarbij
- Tokio van twee kanten wordt aangevlo-
gen over de pool en over het nieuw
j opgenomen Stigon nieuw leven inge
blazen. De reistijden op het Europese
luchtnet worden bekort door het over
slaan van tussenlandingen. De activitei
ten op het gebied van toerisme nemen
toe met de zogenaamde ,.all inclusive"
tours, naar Italië, Zuid-Frankrijk en
Spanje, dank zij de maatregelen van de
I.A.T.A., die voor de reisondernemingen
aantrekkelijker werden. Naar Canada
komen dertig procent meer zitplaatsen
beschikbaar door uitbreiding van dien
sten tot zeven maal per week.
1 De schok, die de Amerikaanse lucht-
j maatschappijen nebben verwent met de
invoering van hten. heeft ook m
- de K.L.M. zijn uitwerking niet gemist.
In een dringend beroep richt de presi
dent-directeur van de bijna veertig
jarige K.L.M. zich tot iedere Nederlan
der om vooral de K.L.M. te kiezen als
er gevlogen moet worden.
..Wij kunnen deze onafgebroken steun
niet missen. K geen andere maat-
i schappij niet de gedachte: de K.L.M. is
groot genoeg en kan mij wel missen.
Het gaat niet in de eerste plaats om het
1 passagebedrag, maar cm de macht van
het getal wanneer wij rechten op uit
breiding willen doen gelden.
j Uit zijn toelichting op de aanstaande
zomerdienst van de K.L.M. bleek, dat
deze dienst staat in het teken van con
solidatie van het conventionele lucht
verkeer. Zij draagt al duidelijk het ka
rakter van het komende jet-tijdperk.
Vooral op nonstop vluchten komt het ac
cent te liggen, waarbij de vorige jaar
ingevoerde Economy klasse bijna 83 pro
cent van het Noord-Atlantisch verkeer
zal uitmaken. De harde concurrentie
met de zeevaart is in 1958 tên gunste
van de luchtvaart beslist en zal zich
vermoedelijk door de krachtige impul
sen van lagere tarieven in de komende
jaren kunnen handhaven.
Tafelt+nnig-ermrk Per du tvy
Vr»»g bij je melkhandela»r het gratis Logboek
vóór toekomstige M-BrigadiersDaar staat
alles in - over mouw-embleem, wimpel, Ge
heime Code, M-Brevet, cadeaus en je kans
om óók zo op de foto in de krant te komen.
Maar allereerst: FLINK MELK-DRINKEN