Buiten en binnen
moeten één
zijn
minder nuchter
HEIN SALOMONSON:
DE RELATIE TUSSEN
MENS EN OMGEVING
Vrijdag 6 maart 1959
WONINGBIJLAGE ZEEUWSCH DAGBLAD
RCHITECTUUR en interieur staan zeer nauw met elkaar in verband. Verantwoord wonen is
ook in onze tijd alleen mogelijk, wanneer er tussen het uiterlijk, de indeling van een huis en de
'inrichting daarvan eenheid wordt bereikt, op eigentijds niveau en naar de mens gericht.
Internationaal houden vele architecten van naam zich ook intensief bezig met het aanzien
van het interieur en met het ontwerpen van meubelen, die daarbij een rol spelen.
Ludwig Mies van der Rohe, Corbusier en in ons land G. Rietveld, zijn daarvan voor
beelden. Met enige Nederlandse ontwerpers van eigentijdse meubelen kunt u
op deze pagina kennis maken.
HEIN SALOMONSON is een bekende Nederlandse architect, die zich via
het interieur ook met het ontwerpen van meubelen is gaan bezighouden.
KHO LIANG IE is een jonge Nederlandse interieurarchitect van
JBjtoj--. Chinese afkomst, die voor enkele grote Nederlandse indu-
strieën nieuwe meubelen ontworpen heeft.
F. MUNTENDAM schept nieuwe vormen voor
meubelen, sterk aan de ambachtelijke traditie
verwant, zoals dat in Denemarken het
geval is, brengen deze drie be-
langrijke ontwerpers hier
Ifffil hun mening naar voren.
riEIN SALOMONSON die een
bouwkundige opleiding kreeg aan de
Middelbaar Technische School in Den Haag,
werd in 1910 geboren. Hij voltooide zijn architecto
nische studie bij Josef Hoffmann in Wenen en werkte enige
tijd bij Corbusier. Eerst voerde hij enige interieur-opdrachten
later is hij zich echter intensief op de architectuur gaan toeleggen.
Een interieur van Hein Salomon-
son. Ook de meubelen zijn door
hem ontworpen. Op de voorgrond
een oeroud schemeltje. „Mijn huis
mag wel mooi zijn, als ik er
maar geen last van heb".
Natuurlijke materialen met eigen
expressie. De fraaie tekening van
palissander kreeg bij deze kast,
door Muntendam ontworpen, een
eigen expressie.
meubel iets gespierds te geven zegt
hij, en het spel van krachten dat er
in optreedt in een zo sierlijk mo
gelijke vorm te bundelen.
In ons land is het grote gevaar
voor een goed interieur tegenwoor
dig vooral het oppervlakkige mo
dernisme. Het is allemaal zo goed
bedoeld met de moderne woning
inrichting maar in vele opzichten
zo slecht afgelopen, want nagenoeg
alles wordt onmiddellijk gevulga
riseerd.
terieur zou elke vorm op zichzelf
weer meer betekenis moeten krij
gen. Meer sensueel kontakt met de
materialen die men gebruikt, is
bovendien wenselijk.
Het zou nuttig zijn wanneer wij
de natuurlijke materialen zodanig
zouden kunnen bewerken, dat deze
even resistent, even solide en prak
tisch als de kunststoffen worden.
Pas op voor moderne kitsch, zou
ik ieder die naaf een goed interieur
streeft willen aanraden. Nu de be
langstelling voor -modern wonen
in ons land zo is toegenomen, schuilt
daarin voor de wooncultuur vooral
een groot gevaar. Opdringeriger nog
en onaangenamer dan old finish is
de moderne namaak, waarmede het
publiek nu dreigt te worden over
stroomd.
ECHTER EN STILLER
Wat ik hoop voor de toekomst is,
dat het allemaal wat echter, wat
stiller zal worden. Minder, rumoerig
ook wat de kleuren aangaat, want
die zijn in de moderne woning
dikwijls een rinkelbel. In het in-
Eigenti jdsc meubelen
op ambachtelijke tra
ditie afgestemd, zoals
hetgeen men in Dene
marken maakt voor het
moderne interieur, ont
werpt de in Arnhem
gevestigde binnenhuis
architect P. Munten--
dam vooral.
„Allemaal wat echter en wat stiller'
(Hein Salomonson)
Tot de jongeren onder de Nederlandse binnenhuisarchitecten
die reeds veel van zich deden spreken, behoort Kho Liang Ie. Hij
is van Chinese afkomst en werd in 1927 in Magelang geboren. Na
zijn opleiding was hij in 1954 een jaar lang als binnenhuisarchitect
aan de Stichting Goed Wonen verbonden.
Twee jaar geleden richtte hij met de graficus Wim Crouwel een
ontwerpbureau op. Aan enige Nederlandse industrieën is hij nu als
„Consulting designer" verbonden.
De traditie van het vakmanschap,
ook bij deze Nederlandse stoel.
EIGENTIJDSE maar tegelijk ook vrij tijdloos zijn die meube
len, wat men ook van de Deense produkten op dit gebied
kan zeggen, die vooral in de traditie van een gedegen vak
manschap hun bekoring vinden, hoewel de vormgeving op eigen
tijd is afgestemd.
Er worden in ons land veel Deense gooien, is onverstandig. Landen die
meubelen in licentie gemaakt, die toonaangevend op het gebied van
overwegend inderdaad belangrijke moderne meubelen zijn, houden die
aanwinsten voor het hedendaagse juist ook sterk in ere.
Nederlandse interieur zijn.
Toch zou het nuttig zijn wanneer
men minder over het hoofd zou zien,
dat wij ook hier nog wel degelijk JH
over ontwerpers van meubelen be- JhHH
schikken, die in dit genre originele jH
Nederlandse nieuwe vormen kunnen
introduceren.
voert enkele ontwerpen van hem
uit. In samenwerking met de staf van
Wagemans en Van Tuinen heeft hij
zojuist een Europese collectie meu
belen samengesteld, op de eisen van
de Euromarkt afgestemd.
Daarin zijn ontwerpen van Pierre
Paulin, Alain Richard en Joseph
Motte opgenomen
LIJN EN SPANNING
RUSTPUNT
Muntendam heeft bijvoorbeeld stoe
len ontworpen, die met het beste wat
in Denemarken tot stand komt zijn te
vergelijken, hoewel men er de eer
lijke originaliteit dadelijk in herkent.
Menig raadhuis heeft Muntendam
de laatste jaren ingericht, vooral in
Gelderland waar in vele kleine plaat
sen door zijn toedoen een juweel van
een interieur achter de gevels van de
gemeentehuizen te vinden is.
In Beuni'ngen, in Hoevelaken, in
Lichtenvoorde, Neede en Herwijnen
bijvoorbeeld, treft men interieurs aan
van Muntendam.
Voor de inrichting van die officiële
gebouwen ontwerpt deze binnenhuis
architect ook dikwijls speciale meu
belen. Muntendam past daarbij graag
natuurlijke materialen toe, waarvan
de eigen expressie hem inspireert.
In palissander ontwierp hij bij
voorbeeld enige kasten, waarbij de
tekening va'n die houtsoort fraai
werd uitgebuit. Dat gebeurde ook bij
de wortelnoten tafel, die in de Raf-
feisen Bank te Utrecht staat, waar
voor hij het interieur verzorgde.
MINDER VLAK EN NUCHTER
Aan de inrichting van het Provin
ciehuis in Arnhem heeft hij meege
werkt en verder is het inrichten van
ziekenhuizen zijn specialiteit.
Moderne meubelen dienen lijn te
hebben en spanning in de vormge
ving zegt Muntendam. Naarmate de
belangstelling voor moderne inte-
rieurs toeneemt, lijkt het gevaar van
vervlakking groter te worden. Het
interieur wordt daardoor te onvrien
delijk en te nuchter, wat zeker kan
vermeden worden, hoe eigentijds een
inrichting ook is.
Naar mijn mening gaat men het
detail te veel verwaarlozen, 'ik bedoel
het detail dat niet uit versierings
drift voortkomt maar een funktie
heeft in het totaal. Een modern meu
bel hoeft zeker niet de spanning te
missen, die het expressie geeft. De
vaktraditie geheel over boord te
I-n verband met de kleine huizen
dient men bij het ontwerpen van
meubelen thans ook zeer bewust
met de schaal van de moderne wo
ningen rekening te houden, -zegt Kho
Liang Ie.
Als machine en materiaal in de
industrie goed gebruikt wor
den, kan men ook via dit produktie-
proces meubelen maken, die de mens
met plezier om zich heen heeft.
De groeiende belangstelling voor
een eigentijds inferieur is zeker te
waarderen, maar men zou in ons
land nog meer moeten leren, minder
te wonen voor de show.
In Noordwolde worden deze stoe.
len naar een ontwerp van Munten
dam vervaardigd.
Advertentie
Interieur van Kho Liang Ic: "menselijker schaal'
Inplaats van te streven naar een
interieur, dat tege'nover de buiten
wereld een demonstratie is van „kijk
eens, dat heb ik allemaal", zou men
de woning meer als rustpunt moeten
gaan zien.
Wanneer men er meer toe komt in
zijn huis zichzelf te zijn, zullen er
ook meer eerlijke interieurs voor
complexvrije mensen ontstaan.
MENSELIJKER
Vriendelijker interieurs, met meu
belen die ook menselijker van schaal
zijn.
Dan zou men zich ook meer tot de
essentie van de inrichting weten te
bepalen, waardoor de ruimte een
eigen plaats krijgt toegekend.
Wie bewust en persoonlijk durft te
wonen, heeft voor zichzelf reeds de
belangrijkste basis gelegd voor een
goed interieur.
Woonhuis in Boekelo, door Hein baiomonson ontworpen. Het is uitgevoerd
in baksteen en redwood, een Canadese houtsoort. „Geen keurslijf van vor
men. die niet tegen het leven zijn opgewassen".
Enige tafels voor 't Spectrum ontworpen