uws
uit be kerken
Eenheid door de liturgie
GODS WERELD EN ONZE WERELD
Raad Biervliet besluit tot
grote kapitaalsuitgaven
Ontmoetingen
PARIJSE SCHILDER STREEK
NEER IN VROUWENPOLDER
NCLB-familiedag tc
Bergen op Zoom
Groepsbijeenkomst
Jonge Kerk te
Kapelle
Pater C. F. Pauwels O.P.:
Verklaring van dr.
Visser 't Hooft
Observatie en
registratie
van de boer
ASPIRIN ft
Priesterschap
Afri kaanse jeugd en
communisme
Gemeenteleden bouwen
RAAD VLISSINGEN
VERGADERT
A.R.-statencentrale
vergaderde te Goes
Christen-zijn aan de
kapstok?
Actuele film over
Russische kerk
Maandag 23 februari 1959
CUES
Geref. oudersvereniging
i De Gereformeerde Oudersvereniging
kwam in de Oosterkerk te Goes in fees
telijke jaarvergadering bijeen. De wnd.
voorzitter gaf een kort overzicht van de
werkzaamheden in het afgelopen jaar.
De jongens en meisjes werkten een
uitvoerig programma af: een clubvergade
ring gaf een beeld van wat er op een
wekelijkse bijeenkomst reilt en zeilt; een
i lentespel, een maskerspel en een leke-
spel droegen niet weinig bij tot het wel
slagen van de avond.
Er was samenzang onder leiding van
de heer P. v. d. Wiele. Organist Houtman
zorgde voor muzikale begeleiding.
Tot voorzitter werd gekozen de heer J.
Meindersma. tot bestuurslid de heer J. A.
i Renting.
GOES Op de kadervergadering van
de N.C.L.B. Zeeland zaterdagmiddag in
„De Opril" wer besloten om op donder
dag 18 juni 1959 een familiebijeenkomst
te houden in Bergen op Zoom.
Twee hoofdbestuurders zullen daar het
woord voeren en voor een passende om- j
lijsting zal worden gezorgd.
De leiding van deze bijeenkomst was j
in handen van de heer M. D. den Hol
lander.
ZEEUWSCH IHCm.Al)
KAPELLE. De Jonge Kerkgroepen j
uit Kloetinge. Biezelxnge, Wemeldinge en j
Kapelle hebben in het CJMV-gebouw
een groepsbijeenkomst gehouden. De op
komst was groot; naast de goede inlei-
dingen was het vooral de discussie over
de zondagsheiliging en de vrije tijdsbe
steding. die veel stof bood om over te
praten en om dieper over na te den
ken. Over dit onderwerp had ds. P.
Kloosterman van Kloetinge een inlei
ding gehouden. Daarin had hij de zaken
scherp gesteld en heel wat vragen op
geworpen. Met name de vragen rond de
zondagsheiliging bleken lang niet een
voudig en gemakkelijk en de meningen
liepen vaak uiteen.
Over het onderwerp ..Vakantie" wer
den kleurendia's vertoond. De leiding
van deze bijeenkomst berustte bij ds.
Jebbink uit Kapelle. die ook de dagslui
ting verzorgde.
Pag. 4
C.P.M.B. EN C.J.B.T.B.
OP DE BF.VELANDEN
GOES Zaterdag werd in „Slot Osten- I
de" een ring-kringavond gehouden van
de afdeling Zuid- en Noord-Beveland van
de C.P.M.B. en C.J.B.T.B. De leiding be- 1
BERGNEUSTADT. De secreta
ris-generaal van de Wereldraad van christenen 2elfs
voor het herstel van
Kerken, dr. W. A. Visser 't Hooft, de eenheid, stuit altijd op bijzondere
heeft zondag- te Bergneustadt op een moeilijkheden, aldus pater Pauwels.
bijeenkomst van het bestuur van de bidt als christen nu eenmaal door
zijn geloof; zodra men een gebed of ge-
stichting Fnedrich Ebert gewaar- zanS formüleert. komt men haast onver-
schuwd voor een overijlde toenade-j mijdelijk tot termen en zinsneden, die
Niets is zo interkerkelijk en oecume
nisch als de liturgie: zij verenigt wat
dogmatisch en kerkordeïijk is geschei
den. Met deze woorden, onlangs door
prof. Bakhuizen van den Brink gespro
ken, is volgens pater Pauwels O.P.
(in De Volkskrant) een overal groeien
de overtuiging uitgesproken. De li
turgische beweging in de hedendaag
se Kerk is gegroeid los van de oecu
menische belangstelling. Gods Geest
maakt zo de Kerk rijp voor haar oecu
menische taak. Twee recente, beide
uit de liturgische beweging gegroei
de publikaties wijzen op de groei van
deze impliciet oecumenische geest: de
eerste aflevering van het Liturgisch
Woordenboek en het tijdschrift Getui
genis, dat de ontwikkeling van een
bijbels-liturgische vroomheid wil die
nen, en dat een redactionele vernieu
wing heeft ondergaan.
Het samen bidden van de gescheiden
lieke vorm; de gescheiden christenen
kunnen zich niet zonder meer één voe
len in hun geloof aan dit algemene
priesterschap. Wanneer echter in de re
formatorische kerken de belangstelling'
voor de liturgie blijft groeien, zal men I
ook meer oog krijgen voor deze speci-1
fiek katholieke beleving van dit ge
loofspunt. En dat zal aan het formele
gesprek weer ten goede komen. Het
oecumenische werk blijft nog altijd vol
problemen zitten. Zoveel te meer moe
ten wij ons verheugen, dat de liturgi
sche beweging daarvoor vanzelf een
grote openheid geeft.
ring- tussen de r. k. kerk en de pro
testantse kerken.
Het kan weieens gevaarlijk zijn om
het oecumenische Concilie van de r.k.
rustte bij de heer J. Douw. Met grote be- j kerk maar meteen de kwestie van de
langsteling' werd geluisterd naar een eau- totale en uiteindelijke eenheid van de
serie over „De mens en zijn geluk door kerk voor te leggen, aldus dr. Visser
de heer H. van Elven, hoofd van de chr. 't Hooft. Wij zijn zover nog niet. Wij
Ulo-school te Wissenkerke. moeten ons eerst bezig houden met de
Deze gezelige avond werd verder ge- kleinere zaken als wij willen spreken
vuld met korte bijdragen van de C.J.B.T. over de betrekkingen tussen de rooms-
B. te Nieuwdorp en de C.P.M.B. te Goes, katholieken en de niet-r.k.-christenen,
j zo zei hij.
een andersdenkend christen niet meer
meebidden of meezingen kan. of legt
men minstens accenten, die voor an
dersdenkenden vreemd zijn. Deze moei
lijkheid blijkt in de ervaring zo reëel,
dat sommigen alleen al daarom het ge
sprek met Israël buiten het oecumeni
sche gesprek willen houden; men wilde
niet spreken zonder gebed en men ken
de (het gaat over een voorbije periode)
geen gebed, dat christenen en Israëlie
ten samen zouden kunnen bidden.
Toneelconcours L.J.G.
in Zeeland
V
Nu is (het zij voor de duidelijkheid
nogmaals gezegd) het liturgische gebed
Dr. Visser 't Hooft bleef echter van j niet het enige katholieke gebed. Maar
mening dat toenadering mogelijk is en het is wel het voornaamste gebed en
wel bijv. op het terrein van het sociale het oudste gebed en bovendien het ge-
werk en dat van de minder ontwikkel- bed, waarin vooral de gedachten en ge-
de gebieden „waar ons moeilijke ta-;voelens tot uiting komen, die de katho-
ken wachten". Ook achtte hij toenade-lieken met de van hen gescheiden broe-
De Parijzenaar is nog maar kort in i
Vrouwenpolder en heeft zich tot dusverGOES Zaterdagmiddag is in „Het j ring mogelijk bij de bestudering van ders in Christus delen. De predikm;
eigenlijk alleen toen maar bepaald tot Schuttershof" een toneelconcours gehou- j het vraagstuk van de religieuze vrij-'die zich zeer nauw bij de liturgie van
het observeren van zijn karakters. In en d00r (je l.J.G. Vijf stukken werden heid voor de christenen. het kerkelijke jaar aansluit, zal ook
april vertrekt hij met zijn gezin weer iopgevoerd en beoordeeld door de gewes- vooral de gedachten verkondigen, die
naar Parijs. Dan hoopt hij in elk geval telijke toneeladviseur, de heer J. Lemai- De secretaris-generaal verwierp de
enkele doeken klaar te hebben. „Ik houd, re De uitslag was: le prijs (beker) Wal- I opvatting, als zou de r.k. kerk slechts
van de mensen hier, zo eenvoudig en zo cheren met „Geen roos zonder doornen", tot bijeenroeping van een Concilie zijn
vriendelijk. Het land vind ik mooi, maar 2e prijs (beker) O.Z.-Vlaanderen met „Het overgegaan vanwege de stappen die er
'k zou het Platteland niet lang kun- sloofje", 3e prijs (medaille) Schouwen en kortgeleden van protestantse zijde ge-
VROUWENPOLDER. ..Eli- nen aarden, de grote stad heeft toch Duiveland met Een kat in de zak". daan zijn om nauwere banden aan te
/""i mijn grootste bekoring". We kunnen ditT T knoDen met de Russische orthodoxe
tree, entree, assayez-vous Glim- laaJtste begrijpen van de schilder uit Pa-In de nabeschouwing gaf de heer Le- ™°£en
typisch [rans. Gesticule-jr^s. dte na Jrowenpolder^nogjraag^hj malle aivelse wenken. De besprekingen tussen de wereld-
raad en deze kerk zijn in r.k. kringen
zowel gekritiseerd als toegejuicht, al
dus dr. Visser 't Hooft.
Hij verklaarde voorts de „laatste te
zijn die het initiatief van paus Johan
nes om een algemeen Concilie bijeen
te roepen, zou willen kritiseren". In een
communiqué van slechts enkele regels
heeft de Paus bekendgemaakt dat hij
van plan is een oecumenisch Concilie
i u t j i i. bijeen te roepen en men moet hier niet
Bieze- se werd tot bestuurslid gekozen de heer tevee] uit le£ z0 besloot dr. Visser
ie heer J- de Visser. Hierna volgden de jaarver- Hooft
precies wat Cachet in Vrouwen- Leys vormt ongetwijfeld het gevaarlijk- slagen van secretaris en penningmeester. Prof Hans jwand van de universi-
nnlrler -nekt Hef zon er on liiken st,e verkeerspunt in Kapelle. Dat onder- Vei volgens hield de heer J. de Visser een j j.ej^ van Bonn ^ie eveneens het woord
poiaei ~oeKi. ..nei zou er op njKen yatprriaamiriHatf wppr Hp hppr m inleiding over Nieuw-Guinea. Od boeien- voerde verklaarde dat het Westen de
kerk van het Oosten nodig heeft.
Van één onzer verslaagevers
lachend,
i- t.„„ -<■ kijkje wil nemen in Amsterdam, omdat
rend nodigt Jean Gachet, de eerste wie jyjokum<> n;et heeft gezien, Neder-
buitenlandse toerist in Vrouwen- land niet aanschouwd heeft
polder, ons binnen in zijn gezellig
ingericht zomerhuisje ,.De Zeven
sprong In weinige ogenblikken
is de gehele kamer veranderd in 'n
schilderijensalon. Er ontstaat een
Parijse spraakwaterval en nauwe- T_
..c KAPELLE. De hoek in de
lijks vijt minuten later weten we lingsestraat bij de woning van de
Kapelle
Auto's botsten
H olfaartsdijk
A. R. -kiesvereniging
WOLFAARTSDIJK De A.R.-Kiesver-
eniging hield haar jaarvergadering onder
voorzitterschap van de heer M. van de
Vrede. In de plaats van de heer J. Braam-
polder zoekt. „Het zou er op lijken vond zaterdagmiddag weer de heer M.
alsof ik al met vakantie ben ver- C. Lmdenbei-g uit Wemeldinge. toen hij
telt hij rap. „maar ik ben hier eigen- bii de brokstukken van zijn personen-
r i 1 i -i v wagen stond, waarmee hij in botsing
lijk met een speciaal doel. ik bestu- was gekomen met een vrachtauto van
deer de Walcher.se boeren en de heer M. J. B. uit Goes. Persoonlijke
boerinnen
Jean Gachet is geen socioloog, noch
psycholoog of folklorist, maar dood
gewoon schilder, kunstschilder dan wel
te verstaan. Hij vervaardigt uitsluitend
abstrakte doeken. En dat is misschien
de reden, dat we niet direct de boer
van Vrouwenpolder herkennen op de uit
gestalde schilderijen. „Och nee, houd me
ten goede, er zijn ook nog Parijse mo
dellen bij, zoals deze." Onze blik volgt
de wijsvinger van Gachet. Dance ma
cabre", zegt hij, „een werk dat werd
bekroond. Ik ben er zeer trots op. Leest
u de kritieken maar in de Parijse kran
ten." Jean holt naar boven, komt even
later terug met een map vol knipsels en
we lezen: „sterk gepassioneerd talent, dat
de kunst verstaat talrijke eigenschappen
van een bepaald objekt helder en expres
sief naar voren te brengen en deze als
het ware te doen spreken".
ongelukken deden zich niet voor. maai
de materiële schade, vooral aan de lu
xe wagen, was aanzienlijk.
inleiding over Nieuw-Guinea. Op boeien
de wijze gaf deze een inzicht in volk en
land, waarop hij in het bijzonder de na
druk legde op de grote verschillen tussen
de bewoners van de kust en het binnen
land en de primitieve levenswijze die
nog in het stenen tijdperk verkeert.
Tot slot vertoonde de heer K. de Kam
een film over Nieuw-Guinea.
In Rusland zijn meer echte levende
kerkgemeenschappen dan in West-Euro
pa. aldus prof. Iwand, die hieraan toe
voegde dat er in Leningrad meer dan
750 theologische studenten zijn. die tot
hun achttiende jaar nooit godsdienstig
onderricht hadden gehad.
c BAYER
Er is geen Aspirin V E J
zonder BAYERKRU1S VfLX
ook de niet-katholieke christenen aan
spreken (al moeten de protestanten nogj
wennen aan een prediking in aanslui-
•ting bij het kerkelijke jaar; Calvijn
wilde daarvan niets weten). Wanneer;
Getuigenis dus wil werken voor de
groei van een op Bijbel en liturgie ge-j
inspireerde katholieke vroomheid (merk
waardig hoe dit woord vroomheid te-;
genwoordig weer opgeld doet), bijvoor-;
beeld door in zijn adventsnummer uit-
voerig te schrijven over de christelijke)
hoop, wekt het ook een geest, die open
staat voor oecumenische contacten. Men
kan zich zeer goed reformatorische I
abonnees op deze publikatie voorstellen: j
minstens later.
Het belangrijkste van het liturgische j
leven en de vroomheid is misschien
wel, dat daardoor de gedachte aan het
algemene priesterschap van de gelovi-i
gen (in het nieuwe woordenboek in)
een uitgebreid artikel behandeld) duide
lijker gestalte voor de katholieken ge-1
kregen heeft. Dit algemene priester
schap omvat zeker meer dan alleen het j
recht om actief aan het vieren van de
liturgie deel te nemen en dus niet;
slechts de sacramenten uit de handen j
van de liturg te ontvangen. Maar door
een goed begrip van wat de liturgie is. 1
kan een katholiek deze waarheid het!
best beleven.
Ook deze lang bij ons verwaarloos- j
de gedachte heeft een speciaal katho-1
Volgens het Zwitserse r.k. persbu
reau Kipa wordt het te Leopoldville
(Belg. Kongo) steeds duidelijker, dat
de Afrikaanse jeugd, die het com
munisme niet kent, zich meer en meer
voelt aangetrokken tot de marxisti
sche leer. Vele Afrikanen zijn op de
wereldtentoonstelling te Brussel ge
weest en hebben daar naast vele an
dere dingen ook communistische pro
paganda ondergaan. Daar komen nog
bij de uitzendingen voor Afrika van
Radio Moskou. En thans lokt het
Jeugd-festival te Wenen, dat in juli zal
worden gehouden. In Kameroen werd
een comité opgericht om de deelne-
ming van de Afrikanen te bevorde- j
ren. Aan de Ivoorkust tracht even-1
eens een comité de activiteit van
verschillende groepen, die zo veel
mogelijk jonge mensen naar Wenen
willen hebben, te coördineren.
Verenigingsgebouw en kerk
Op initiatief van de Ned hervorm
de predikant ds. J. A. Labrie hebben
vrijwilligers te Oosterwolde zonder
enige financiële vergoeding een ver
enigingsgebouw doen verrijzen, dat
op 21 februari officieel in gebruik zal
worden genomen. In juli 1958 werd on
der toezicht van de predikant-bouw
meester met de bouw begonnen. Het
gebouw zal plaats bieden aan ongeveer
150 personen. Het is 13.5 bij 12 meter
groot en beval onder andere een grote i
en een kleine zaal, gescheiden door een
wand, die met een eenvoudige hand
beweging in zijn geheel tegen een zij-,
wand kan worden geschoven, waardoor;
één grote zaal ontstaat. Deze wand.
die waarschijnlijk uniek in ons land is.
werd eveneens door ds. Labrie ont-j
worpen.
Alle benodigde bouwmaterialen zijn'
door de plaatselijke aannemers en
winkelier* tegen inkoopsprijs geleverd,
Bovendien heeft de dorpsgemeenschap
in een half jaar tijds ruim vijftiendui-
zend gulden voor dit doel geschonken.
In Oosterwolde, een plaats van on
geveer vierduizend inwoners, heeft men
een intensief verenigingsleven. Gebrek
aan zaalruimte is dan ook de oorzaak
geweest, dat dit initiatief zo vlot kon j
worden verwezenlijkt. Wanneer "het
gebouw op 21 februari a s. officieel in
gebruik genomen zal zijn, heeft Ooster
wolde een gebouw, waarvan de vervan
gingswaarde door deskundigen op on
geveer veertigduizend gulden wordt ge
schat, terwijl de totale bouwkosten met
inbegrip van de inventaris „slechts"
twintigduizend gulden bedragen. Offi
cieel zal het gebouw het eigendom zijn
van. kerkvoogdij. maar het is duide
lijk dat menig dorpeling zich ook een
beetje aandeelhouder voelt.
De Vrije evangelische gemeente to
Bergum (Friesland) krijgt een nieuw
kerkgebouw. Er is echter geen op
dracht gegeven aan een aannemer om
de kerk te bouwen; de gemeenteleden
bouwen zelf* hun kerk in de vrije
avonduren. Dal gebeurt onder deskun
dige leiding, bij het licht van schijn
werpers. Ook op de zaterdagmiddagen
is er grote activiteit op het bouwterrein.
Het blijkt, dat men over een taaie Frie
se volharding beschikt, want ook na
enkele maanden hard werken blijft het
zelfde enthousiasme al is het soms
een moeilijke opgaaf om na een zwa
re dagtaak des avonds weer aan het
werk te moeten.
De raad voor de zending der Neder
landse hervormde kerk ontving in
1958 uit de kerk tachtigduizend gul
den meer dan in 1957.
In de kerkeraad van de wijkgemeente
Zuid te Voorschoten is naar aanleiding
van een schrijven van de synode over
de geestelijke bijstand aan moedeloze
en vereenzaamde mensen, deze aan
gelegenheid uitvoerig besproken. De
predikant werd bereid gevonden te
onderzoeken in hoever de biecht in
een bijbels verantwoorde vorm zou
kunnen worden hersteld. Het voor
lopig resultaat van zijn onderzoek zal
hij te zijner tijd in een vergadering
van de wijkkerkeraad ter discussie
brengen.
Prinses Margriet heeft een bezoek
gebracht aan de synagoge van de
Liberaal-Joodse gemeente te Amster
dam, tezamen met een groep lyceïsten
uit Baarn.
BIERVLIET. De raad van de ge-)zijn grond niet bouwrijp is. Tenslotte
meente Biervliet heeft besloten tot de jwerd aan de Gebr. Vervaat voor de
aanschaf van nieuw brandweer,nateriaaL ^nTaisw^g^ooff^O pe"
a 1 Tr Hierin is ook bedoeld de aanschaf van
Gemeenteraad Kruiningen
een nieuwe brandspuit. De totale kosten
vergadert morgen worden geraamd op f25.000.
In de begroting 1959 was aanvankelijk
reeds rekening gehouden met de bouw
van een nieuwe o.l. school in de wijk j
Driewegen (f 35.000), terwijl de begroting
thans ook ruimte laat voor de financie-Vlissingen zal op vrijdag 27 februari, des
ring van de bouw van een christelijkemiddags om twee uur, in openbare ver
kleuterschool. Dit vraagt een investering (gadering bijeenkomen. De agenda ver-
semeenteruïningen behouden'ViiïF en van f42.000 voor de bouw en f8000 voor meldt o.mhet verlenen van een krediet
gemeente iAruiningen Denouaen diijii, en j U8. -lfvoor een bevolkingsonderzoek op tuber
culose in 1959; het verlenen van een kre-
KRUININGEN Dinsdag 24 februari
zal de gemeenteraad van Kruiningen weer
in openbare vergadering bijeen komen.
De agenda vermeldt o.a. een voorstel
tot aankoop van de korenmolen aan de
Slagveldstraat. Burg. en wethouders ach
ten het wenselijk, dat deze molen voor de
VLISSINGEN. De gemeenteraad van
omdat de huidige eigenaar van plan isinrichting. Alles bij elkaar vergt dit
de molen te verkopen is de mogelijkheid kap
niet uitgesloten, dat de molen van hand
tot hand zal gaan, waarbij uiteraard de
kans groot is, dat tot afbraak zal worden
besloten. Om deze reden menen b. en w.
dat de enige oplossing is, dat de gemeente
de molen aankoopt.
Voorts komt aan de orde een voorstel
tot aankoop van een tweetal woningen
aan de Schoolstraat te Hansweert; reeds
eerder werden daar drie woningen aange
kocht. Door deze aankoop zal het gehele
perceel, dat nodig is voor de eventuele
nieuwbouw voor een openbare lagere
school te Hansweert eigendom van de ge
meente worden.
Voor de uitbreiding van de Landbouw
school te Kruiningen wordt voorgesteld
in het oude verenigingsgebouw de nodige
verbeteringen aan te brengen, waardoor
dit lokaal geschikt wordt om te dienen
als handvaardigheidslokaal voor de la
gere landbouwschool.
Voor de benoeming van een gemeente
werkman is uit 22 sollicitanten een aan
beveling opgemaakt, die luidt: 1. H. Wit-
Een premie van f 1500 werd verstrekt
voor de verbetering van de woning
Gentsestraat 1. Voor de verbetering van
de Gentsestraat zal een rijkssubsidie ge
noten worden van 67,7 pet. Te zijner tijd
zal dit project in D.C.A.W. verband uit
gevoerd worden.
Het ligt in de bedoeling om binnen
kort weer een bevolkingsonderzoek op
t.b.c. te houden. De gemeente zal zich
garant stellen voor de kosten.
De raad nam verder het belangrijke
besluit een verordening op de heffing
van straatbelasting in te stellen. Dit van
wege de precaire financiële toestand dei-
gemeente. „Het is geen sympathiek voor
stel. maar wij staan met de rug tegen
de muur", aldus burgemeester A. P.
Kostense.
diet van f 277.500 voor de bouw en in
richting van de r.k. St. Jozefschool aan
de Hyacintenlaanhet verlenen van een
krediet voor de aanleg van het gedeelte
van de ontworpen Havenweg, tussen de
Paul Krugerstraat en de zgn. industrie
weg; het verstrekken van een geldlening
groot f 54.473.28, aan de woningbouw-
vereniging „Gemeenschappelijk Belang"
voor het complex woningen plan 1958.
GOES In de, zaterdagmiddag gehou-
en vergadering van de Centrale A.R.-
Kiesvereniging (Statencentrale) in de kies-
De jaarlijks te verwachten opbrengst j kring Goes deelde de secretaris, de heer J.
uit deze belasting bedraagt f8000 tot Hommes, in zijn jaarverslag mede dat het
f8500. Zonder hoofdelijke stemming werd j ledental der aangesloten kiesverenigin-
dit voorstel aangenomen. gen in totaal 1208 bedraagt. De kiesver-
Mevr. W. C. Sturm kreeg eervol ont- eniging te Geersdijk werd wegens ge-
te. 2. P. A. Kakebeeke, beiden te Krui-slag als schoonmaakster van de o.l. school; brek aan voldoende leden opgeheven. De
ningen. i. - -- T~A/r
Raad kapelle vergadert
KAPELLE. Woensdag
haar plaats zal ingenomen worden door .bestuursleden A. C. de Leeuw. M. Rouw
het echtpaar P. Keukelaar—De Doelder. ien J. Vogelaar traden af en waren niet
,i„ ,.o,a „r, h» herkiesbaar. Gekozen werden D. Zandee,
Nogmaals dtong de laad aan op be- Wo!faartsdyk L de Dreu, Driewegen en
noeming van een derde schoolarts. w v„r,pkp
Na langdurige discussies (ook in be- J- W' Bol-Koppe te Yerseke.
j.,» uuuu. febr. a.s. sloten zitting) werd duizend vierkante: If de vacature, ontstaan door het ovei-
om 2 uur 's middags, hoopt de raad in meter grond beschikbaar gesteld aan de j lijden van de heer R. Zuidema, werd als
openbare vergadering bijeen te komen. Gulf voor stichting van een benzine- voorzitter gekozen de heer J. Balkenen-
Het voornaamste punt van de agenda station aan de nieuwe provinciale vveg. 1 de te Biezelinge.
is vaststelling partiële herziening uitbrei- Acht gulden per vierkante meter moet Medegedeeld werd dat op 9 maart dr.
dingsplan in onderdelen met bebouwings- deze maatschappij betalen. Brums Slot in Goes een verkiezingsrede
voorschriften. h00?4 te houden.
Verder komt in behandeling bijdrage De heer Bos krijgt 1500 vierkante meter Aan het begin van de vergadering her
aansluiting elektrisch net nieuwe woning grond, eveneens voor de stichting van 'n dacht de heer R. Buitenhuis, die de ver
in de Vierwegen en verhuur woningwet- benzinestation aan de weg. Hij moet vier gadering leidde, de overleden voorzitter,
woning Steenweg 16 te Schore. gulden per vierk, meter betalen, omdat wijlen de heer Zuidema.
,.Ik denk, dat wij nu eerst lang moeten leren
ons van 't zelfzuchtig streven te ontdoen
dat wij, nu lang, eindeloos lang. als zoen
voor zijn monstergroei, 't beste moeten ontberen:
geluk van eenwording met andere mensen,
honger en hunkeringen moeten lijden
naar liefde, vrij van zelfzuchtige wensen.
Dan pas kan komen het nieuwe getijde."
Aarzelend schrijf ik deze versregels van Henriëtte
Roland Holst voor u over. Ze zijn niet zo gemakke
lijk te verstaan. Ik raad u aan ze nog eens te le
zen. Ze zijn zo goed bedoeld. Deze idealistische
vrouw heeft ze bedroefd neergeschreven, omdat ze
in haar lange leven heeft geleerd dat het niet zo ge
makkelijk gaat om de mensen te overtuigen dat
„zwakke krachten zullen winnen in 't end" (ook een
versregel van haar). En ik ben bang dat het nog heel
lang zal duren voor haar „nieuwe getijde" zal
komen. De profeet Jesaja sprak er al ever toen hij
het visioen van Gods nieuwe wereld zag: „Men zal
nergens leed doen noch verderven op de ganse berg
Mijner heiligheid, spreekt de Here, want de aarde
zal vol zijn van de kennis des Heren, gelijk de wa
teren de bodem der zee bedekken". En ergens an
ders profeteerde hij: „Vrede zal Ik tot uw overheid
maken, gerechtigheid tot uw heerser. Van geweld
zal men niet meer horen in uw land, noch van
verwoesting in uw gebied."
Wij mensen hebben het geweld echter nog lief. En
we rusten in de regel niet eerder of we hebben onze
medemensen onze wil opgelegd. In ieder van ons
sluimert een dictator. Wee ons en wee onze mede
mensen als hij wakker wordt en ergens macht krijgt
om zijn wil door te zetten. In ieder van ons schuilt
een ketterjager, een inquisiteur. Wij doen het dan zo
genaamd nog in het belang van onze medemensen
en misschein nog wel om er een Gode welgevallig
werk mee te doen, zoals de beruchte inquisiteurs uit
de middeleeuwen hun brandstapels lieten roken „ter
ere Gods" door allen die van „nieuwlichterij" wer
den beschuldigd te verbranden, wanneer deze mensen
halstarrig bij hun afwijkende overtuigingen bleven.
Zo hebben later de Protestanten elkaar vervolgd om
allerlei dogmakwesties en zo hebben altijd meerder
heden minderheden onderdrukt en de wijze raad van
de beroemde Joodse filosoof Gamaliel in de wind ge
slagen toen hij zijn van haat vervulde collega's de
volgende raad gaf: „Laat u niet in met deze mensen
(de volgelingen van Jezus) en laat hen geworden,
want indien dit streven of dit werk uit mensen is,
zal het -afgebroken worden, maar indien het uit
God is. zult gij het niet kunnen afbreken."
Ik dacht aan al deze dingen toen ik van de week in
de Bijbel het verhaal las van Jezus Die via het land
Samaria naar Jerusalem wilde reizen. De Samari
tanen waren de natuurlijke vijanden van de Joden
een volk in een volk. Jezus en Zijn vrienden onder
vonden dit toen zij in een bepaalde plaats onderdak
zochten. Zij ontvingen Hem niet, schreef de evange
list Lukas.
De vrienden van Jezus, verontwaardigd over deze
houding, vroegen aan hun Heer volmacht om vuur
van de hemel te laten dalen, zoals eens de profeet
Elias gepresteerd had toen hij door een stel kwajon
gens werd bespot.
Ik laat nu de Bijbel zelf even spreken: „Maar zich
imkerende bestrafte Jezus hen en zeide: Gij weet
niet van hoedanige geest gij zijt, want de Zoon des
Mensen is niet gekomen om de mensen te verder
ven maar om te behouden."
Wij praten vaak over de lijdensweg van Christus
en wij kunnen met omfloerste stemmen heel mee
warig doen over de zeven kruisstadiën van onze Heer.
Maar we kunnen er zeker van zijn dat het bitterste
leed dat Christus ooit werd aangedaan en elke dag
nog steeds wordt aangedaan is: de onverdraagzaam
heid van Zijn kinderen voor wie Hij in de dood is
gegaan. Onze „ego", onze zelfhandhaving, onze ge-
weldhouding is het werkelijke kruis waaraan, Chris
tus zal lijden tot aan het einde der tijden. Wij krij
gen tranen in de ogen als wij de ontroerende passages
\uit de Mattheuspassion horen, maar wij verketteren
onze medemensen om een andere geloofsovertui
ging. Wij allen hebben op vreselijke wijze de liefde
uit ons hart gesneden. Wij plegen geestelijk zelf
moord door onze geweldplegingen.
„Heer wilt Gij dat wij vuur van de hemel ge
bieden...." „Gij weet niet van hoedanige geest gij
zijt", gaf Jezus als antwoord. Inderdaad, wij weten
het niet. In ieder geval is het niet de geest van
Christus. In ieder geval heeft deze geest Hem aan
het kruis gebracht en ons zelf eenzaam gelaten.
,.Ik denk dat wij lang eenzaam zullen zijn.
ons zullen voelen ver van God verlaten,
zullen wankelen door verweesde straten
tastend, bij een bevend flauwe lichtschijn."
Dat is onze lijdensweg. Het kruis dat wijzelf heb
ben verdiend. Eenmaal droeg Christus het kruis
dat Hij niet verdiende omdat Hij liefhad hen die niet
lief hadden en omdat Hij verdroeg de slagen die
ons moesten treffen en de smarten die wij ons zelf
lebben aangedaan.
ndustriepredikant
Het gereformeerde weekblad Belij
den en Beleven bericht, dat de gere
formeerde industrie-predikant ds. Ho-
mans die thans enige maanden in het
IJ-mond-gebied werkzaam is, aan de
leden van zijn vorige gemeente Vol-
lenhove-Sl. Jansklooster een indruk
van zijn werk heeft gegeven. Uit dit
verslag een enkel fragment: „Om
enigszins wegwijs te worden, heb ik
kunnen deelnemen aan een voorlich
tingscursus, die door het Hoogoven-
bedrijf voor een aantal opzichters werd
gegeven. Deze cursus duurde vier we
ken en was zeer interessant. Dat ik
daarmee geen opzichter ben geworden,
spreekt vanzelf, maar wel heb ik zo
een beter inzicht kunnen krijgen in de
organisatie en de problemen van dit
grootbedrijf, waar 12.000 mensen ar
beiden.
Tijdrovend, maar toch ook onmis
baar voor het werk is de kennisma
king met de verschillende afdelingen
van het bedrijf. In totaal beslaan al
deze afdelingen en fabrieksruimten
een oppervlakte van ruim 300 ha.
Binnenkort hopen we ook op deze wij
ze kennis te maken met de andere
industrieën, o.a. de Papierfabriek van
Van Gelder Zonen, waar circa 1200
mensen werken. Maar het eigenlijke
werk ligt in het leiden van de ge
spreksgroepen, waarvan er nu reeds
een zestiental zijn. Deze komen om
dë" drie a vier weken een avond bij
een.
Het gaat er in deze groepen om.
de vragen, waarvoor wij als christe
nen op het terrein van onze arbeid
gesteld worden, door te spreken in
het licht van de bijbel. En het is ont
stellend om te merken, hoe groot de
kloof dikwijls is tussen ons belijden
als christenen en onze beleving daar
van in onze arbeid en arbeidsomge-
ving'.
Velen zeggen, dat het wel lijkt ol
ze met hun jasje in de kleedkamers
ook hun christen-zijn aan de kapstok
moeten hangen. En dat kan de bedoe
ling toch juist niet zijn!"
Volgens het dagblad Ons Noorden is
de opbrengst der collecten voor kerk
bouw in het bisdom Groningen
nagenoeg verdubbeld, zulks ingevolge
een indertijd door de bisschop van het
nieuwe bisdom, mgr. P. A. Nierman
gedaan verzoek.
Voor het eerst in de geschiedenis
van de Russische Orthodoxe Kerk is
een film over deze geloofsgemeen
schap vervaardigd. De film, die een
vertoningsduur van ongeveer een half
uur heeft, is gemaakt ter gelegen
heid van de tachtigste verjaardaj van
Alexius, de Patriarch van Moskou.
Hij geeft een beeld van dë loopbaan
van deze kerkvorst, onder andere van
zijn werk als Metropoliet van Lening
rad tijdens de oorlog, toen deze twee
de stad van Rusland door de Duitse
legers omsingeld was. Een hoogtepunt
van de film is de. kroning van de pa
triarch. Ook geeft de film een kijkje
op het Kremlin, waar een ontmoeting
tussen de patriarch en Chroesjtsjow
plaatsvindt.
De film heeft cinematografisch geen
bijzondere kwaliteiten, doch is toch
heel interessant, omdat hij een indruk
geeft van het godsdienstig en kerke-"
lijk leven in Sovjet-Rusland. De film
wint nog aan actualiteit door de re
cente besprekingen tussen de Wereld
raad van Kerken en het Moskouse Pa
triarchaat alsmede door het aanstaan
de concilie van de Rooms-Katholieke
Kerk.
De Stichting Filmcentrum, het in
terkerkelijk orgaan voor vorming en
voorlichting op filmgebied, heeft de
film, die de titel De Heilige Dienst
draagt, voor Nederland aangekocht.
Een vertaling is in voorbereiding. Dc
filmdienst van de Stichting Filmcen
trum hoopt De Heilige Dienst in de
loop van maart als smalfilm voor ver
toning in kerkelijk en verenigingsver
band uit te brengen.
De heer J. J. Tevel te Souburg slaagde
voor het examen praklijkdiploma boek
houden van de Ned. Ass. voor praktijk
examens.
Dinsdag 24 februari a.s. komt de ge
meenteraad van Oostkapellc in openbare
vergadering bijeen (half acht) Voor
naamste punt van de agenda is uiteraard
de bespreking van het wetsontwerp her
indeling gemeenten op Walcheren.
Advertentie