uws uit be kerken Eenheid door de liturgie GODS WERELD EN ONZE WERELD Raad Biervliet besluit tot grote kapitaalsuitgaven Ontmoetingen PARIJSE SCHILDER STREEK NEER IN VROUWENPOLDER NCLB-familiedag tc Bergen op Zoom Groepsbijeenkomst Jonge Kerk te Kapelle Pater C. F. Pauwels O.P.: Verklaring van dr. Visser 't Hooft Observatie en registratie van de boer ASPIRIN ft Priesterschap Afri kaanse jeugd en communisme Gemeenteleden bouwen RAAD VLISSINGEN VERGADERT A.R.-statencentrale vergaderde te Goes Christen-zijn aan de kapstok? Actuele film over Russische kerk Maandag 23 februari 1959 CUES Geref. oudersvereniging i De Gereformeerde Oudersvereniging kwam in de Oosterkerk te Goes in fees telijke jaarvergadering bijeen. De wnd. voorzitter gaf een kort overzicht van de werkzaamheden in het afgelopen jaar. De jongens en meisjes werkten een uitvoerig programma af: een clubvergade ring gaf een beeld van wat er op een wekelijkse bijeenkomst reilt en zeilt; een i lentespel, een maskerspel en een leke- spel droegen niet weinig bij tot het wel slagen van de avond. Er was samenzang onder leiding van de heer P. v. d. Wiele. Organist Houtman zorgde voor muzikale begeleiding. Tot voorzitter werd gekozen de heer J. Meindersma. tot bestuurslid de heer J. A. i Renting. GOES Op de kadervergadering van de N.C.L.B. Zeeland zaterdagmiddag in „De Opril" wer besloten om op donder dag 18 juni 1959 een familiebijeenkomst te houden in Bergen op Zoom. Twee hoofdbestuurders zullen daar het woord voeren en voor een passende om- j lijsting zal worden gezorgd. De leiding van deze bijeenkomst was j in handen van de heer M. D. den Hol lander. ZEEUWSCH IHCm.Al) KAPELLE. De Jonge Kerkgroepen j uit Kloetinge. Biezelxnge, Wemeldinge en j Kapelle hebben in het CJMV-gebouw een groepsbijeenkomst gehouden. De op komst was groot; naast de goede inlei- dingen was het vooral de discussie over de zondagsheiliging en de vrije tijdsbe steding. die veel stof bood om over te praten en om dieper over na te den ken. Over dit onderwerp had ds. P. Kloosterman van Kloetinge een inlei ding gehouden. Daarin had hij de zaken scherp gesteld en heel wat vragen op geworpen. Met name de vragen rond de zondagsheiliging bleken lang niet een voudig en gemakkelijk en de meningen liepen vaak uiteen. Over het onderwerp ..Vakantie" wer den kleurendia's vertoond. De leiding van deze bijeenkomst berustte bij ds. Jebbink uit Kapelle. die ook de dagslui ting verzorgde. Pag. 4 C.P.M.B. EN C.J.B.T.B. OP DE BF.VELANDEN GOES Zaterdag werd in „Slot Osten- I de" een ring-kringavond gehouden van de afdeling Zuid- en Noord-Beveland van de C.P.M.B. en C.J.B.T.B. De leiding be- 1 BERGNEUSTADT. De secreta ris-generaal van de Wereldraad van christenen 2elfs voor het herstel van Kerken, dr. W. A. Visser 't Hooft, de eenheid, stuit altijd op bijzondere heeft zondag- te Bergneustadt op een moeilijkheden, aldus pater Pauwels. bijeenkomst van het bestuur van de bidt als christen nu eenmaal door zijn geloof; zodra men een gebed of ge- stichting Fnedrich Ebert gewaar- zanS formüleert. komt men haast onver- schuwd voor een overijlde toenade-j mijdelijk tot termen en zinsneden, die Niets is zo interkerkelijk en oecume nisch als de liturgie: zij verenigt wat dogmatisch en kerkordeïijk is geschei den. Met deze woorden, onlangs door prof. Bakhuizen van den Brink gespro ken, is volgens pater Pauwels O.P. (in De Volkskrant) een overal groeien de overtuiging uitgesproken. De li turgische beweging in de hedendaag se Kerk is gegroeid los van de oecu menische belangstelling. Gods Geest maakt zo de Kerk rijp voor haar oecu menische taak. Twee recente, beide uit de liturgische beweging gegroei de publikaties wijzen op de groei van deze impliciet oecumenische geest: de eerste aflevering van het Liturgisch Woordenboek en het tijdschrift Getui genis, dat de ontwikkeling van een bijbels-liturgische vroomheid wil die nen, en dat een redactionele vernieu wing heeft ondergaan. Het samen bidden van de gescheiden lieke vorm; de gescheiden christenen kunnen zich niet zonder meer één voe len in hun geloof aan dit algemene priesterschap. Wanneer echter in de re formatorische kerken de belangstelling' voor de liturgie blijft groeien, zal men I ook meer oog krijgen voor deze speci-1 fiek katholieke beleving van dit ge loofspunt. En dat zal aan het formele gesprek weer ten goede komen. Het oecumenische werk blijft nog altijd vol problemen zitten. Zoveel te meer moe ten wij ons verheugen, dat de liturgi sche beweging daarvoor vanzelf een grote openheid geeft. ring- tussen de r. k. kerk en de pro testantse kerken. Het kan weieens gevaarlijk zijn om het oecumenische Concilie van de r.k. rustte bij de heer J. Douw. Met grote be- j kerk maar meteen de kwestie van de langsteling' werd geluisterd naar een eau- totale en uiteindelijke eenheid van de serie over „De mens en zijn geluk door kerk voor te leggen, aldus dr. Visser de heer H. van Elven, hoofd van de chr. 't Hooft. Wij zijn zover nog niet. Wij Ulo-school te Wissenkerke. moeten ons eerst bezig houden met de Deze gezelige avond werd verder ge- kleinere zaken als wij willen spreken vuld met korte bijdragen van de C.J.B.T. over de betrekkingen tussen de rooms- B. te Nieuwdorp en de C.P.M.B. te Goes, katholieken en de niet-r.k.-christenen, j zo zei hij. een andersdenkend christen niet meer meebidden of meezingen kan. of legt men minstens accenten, die voor an dersdenkenden vreemd zijn. Deze moei lijkheid blijkt in de ervaring zo reëel, dat sommigen alleen al daarom het ge sprek met Israël buiten het oecumeni sche gesprek willen houden; men wilde niet spreken zonder gebed en men ken de (het gaat over een voorbije periode) geen gebed, dat christenen en Israëlie ten samen zouden kunnen bidden. Toneelconcours L.J.G. in Zeeland V Nu is (het zij voor de duidelijkheid nogmaals gezegd) het liturgische gebed Dr. Visser 't Hooft bleef echter van j niet het enige katholieke gebed. Maar mening dat toenadering mogelijk is en het is wel het voornaamste gebed en wel bijv. op het terrein van het sociale het oudste gebed en bovendien het ge- werk en dat van de minder ontwikkel- bed, waarin vooral de gedachten en ge- de gebieden „waar ons moeilijke ta-;voelens tot uiting komen, die de katho- ken wachten". Ook achtte hij toenade-lieken met de van hen gescheiden broe- De Parijzenaar is nog maar kort in i Vrouwenpolder en heeft zich tot dusverGOES Zaterdagmiddag is in „Het j ring mogelijk bij de bestudering van ders in Christus delen. De predikm; eigenlijk alleen toen maar bepaald tot Schuttershof" een toneelconcours gehou- j het vraagstuk van de religieuze vrij-'die zich zeer nauw bij de liturgie van het observeren van zijn karakters. In en d00r (je l.J.G. Vijf stukken werden heid voor de christenen. het kerkelijke jaar aansluit, zal ook april vertrekt hij met zijn gezin weer iopgevoerd en beoordeeld door de gewes- vooral de gedachten verkondigen, die naar Parijs. Dan hoopt hij in elk geval telijke toneeladviseur, de heer J. Lemai- De secretaris-generaal verwierp de enkele doeken klaar te hebben. „Ik houd, re De uitslag was: le prijs (beker) Wal- I opvatting, als zou de r.k. kerk slechts van de mensen hier, zo eenvoudig en zo cheren met „Geen roos zonder doornen", tot bijeenroeping van een Concilie zijn vriendelijk. Het land vind ik mooi, maar 2e prijs (beker) O.Z.-Vlaanderen met „Het overgegaan vanwege de stappen die er 'k zou het Platteland niet lang kun- sloofje", 3e prijs (medaille) Schouwen en kortgeleden van protestantse zijde ge- VROUWENPOLDER. ..Eli- nen aarden, de grote stad heeft toch Duiveland met Een kat in de zak". daan zijn om nauwere banden aan te /""i mijn grootste bekoring". We kunnen ditT T knoDen met de Russische orthodoxe tree, entree, assayez-vous Glim- laaJtste begrijpen van de schilder uit Pa-In de nabeschouwing gaf de heer Le- ™°£en typisch [rans. Gesticule-jr^s. dte na Jrowenpolder^nogjraag^hj malle aivelse wenken. De besprekingen tussen de wereld- raad en deze kerk zijn in r.k. kringen zowel gekritiseerd als toegejuicht, al dus dr. Visser 't Hooft. Hij verklaarde voorts de „laatste te zijn die het initiatief van paus Johan nes om een algemeen Concilie bijeen te roepen, zou willen kritiseren". In een communiqué van slechts enkele regels heeft de Paus bekendgemaakt dat hij van plan is een oecumenisch Concilie i u t j i i. bijeen te roepen en men moet hier niet Bieze- se werd tot bestuurslid gekozen de heer tevee] uit le£ z0 besloot dr. Visser ie heer J- de Visser. Hierna volgden de jaarver- Hooft precies wat Cachet in Vrouwen- Leys vormt ongetwijfeld het gevaarlijk- slagen van secretaris en penningmeester. Prof Hans jwand van de universi- nnlrler -nekt Hef zon er on liiken st,e verkeerspunt in Kapelle. Dat onder- Vei volgens hield de heer J. de Visser een j j.ej^ van Bonn ^ie eveneens het woord poiaei ~oeKi. ..nei zou er op njKen yatprriaamiriHatf wppr Hp hppr m inleiding over Nieuw-Guinea. Od boeien- voerde verklaarde dat het Westen de kerk van het Oosten nodig heeft. Van één onzer verslaagevers lachend, i- t.„„ -<■ kijkje wil nemen in Amsterdam, omdat rend nodigt Jean Gachet, de eerste wie jyjokum<> n;et heeft gezien, Neder- buitenlandse toerist in Vrouwen- land niet aanschouwd heeft polder, ons binnen in zijn gezellig ingericht zomerhuisje ,.De Zeven sprong In weinige ogenblikken is de gehele kamer veranderd in 'n schilderijensalon. Er ontstaat een Parijse spraakwaterval en nauwe- T_ ..c KAPELLE. De hoek in de lijks vijt minuten later weten we lingsestraat bij de woning van de Kapelle Auto's botsten H olfaartsdijk A. R. -kiesvereniging WOLFAARTSDIJK De A.R.-Kiesver- eniging hield haar jaarvergadering onder voorzitterschap van de heer M. van de Vrede. In de plaats van de heer J. Braam- polder zoekt. „Het zou er op lijken vond zaterdagmiddag weer de heer M. alsof ik al met vakantie ben ver- C. Lmdenbei-g uit Wemeldinge. toen hij telt hij rap. „maar ik ben hier eigen- bii de brokstukken van zijn personen- r i 1 i -i v wagen stond, waarmee hij in botsing lijk met een speciaal doel. ik bestu- was gekomen met een vrachtauto van deer de Walcher.se boeren en de heer M. J. B. uit Goes. Persoonlijke boerinnen Jean Gachet is geen socioloog, noch psycholoog of folklorist, maar dood gewoon schilder, kunstschilder dan wel te verstaan. Hij vervaardigt uitsluitend abstrakte doeken. En dat is misschien de reden, dat we niet direct de boer van Vrouwenpolder herkennen op de uit gestalde schilderijen. „Och nee, houd me ten goede, er zijn ook nog Parijse mo dellen bij, zoals deze." Onze blik volgt de wijsvinger van Gachet. Dance ma cabre", zegt hij, „een werk dat werd bekroond. Ik ben er zeer trots op. Leest u de kritieken maar in de Parijse kran ten." Jean holt naar boven, komt even later terug met een map vol knipsels en we lezen: „sterk gepassioneerd talent, dat de kunst verstaat talrijke eigenschappen van een bepaald objekt helder en expres sief naar voren te brengen en deze als het ware te doen spreken". ongelukken deden zich niet voor. maai de materiële schade, vooral aan de lu xe wagen, was aanzienlijk. inleiding over Nieuw-Guinea. Op boeien de wijze gaf deze een inzicht in volk en land, waarop hij in het bijzonder de na druk legde op de grote verschillen tussen de bewoners van de kust en het binnen land en de primitieve levenswijze die nog in het stenen tijdperk verkeert. Tot slot vertoonde de heer K. de Kam een film over Nieuw-Guinea. In Rusland zijn meer echte levende kerkgemeenschappen dan in West-Euro pa. aldus prof. Iwand, die hieraan toe voegde dat er in Leningrad meer dan 750 theologische studenten zijn. die tot hun achttiende jaar nooit godsdienstig onderricht hadden gehad. c BAYER Er is geen Aspirin V E J zonder BAYERKRU1S VfLX ook de niet-katholieke christenen aan spreken (al moeten de protestanten nogj wennen aan een prediking in aanslui- •ting bij het kerkelijke jaar; Calvijn wilde daarvan niets weten). Wanneer; Getuigenis dus wil werken voor de groei van een op Bijbel en liturgie ge-j inspireerde katholieke vroomheid (merk waardig hoe dit woord vroomheid te-; genwoordig weer opgeld doet), bijvoor-; beeld door in zijn adventsnummer uit- voerig te schrijven over de christelijke) hoop, wekt het ook een geest, die open staat voor oecumenische contacten. Men kan zich zeer goed reformatorische I abonnees op deze publikatie voorstellen: j minstens later. Het belangrijkste van het liturgische j leven en de vroomheid is misschien wel, dat daardoor de gedachte aan het algemene priesterschap van de gelovi-i gen (in het nieuwe woordenboek in) een uitgebreid artikel behandeld) duide lijker gestalte voor de katholieken ge-1 kregen heeft. Dit algemene priester schap omvat zeker meer dan alleen het j recht om actief aan het vieren van de liturgie deel te nemen en dus niet; slechts de sacramenten uit de handen j van de liturg te ontvangen. Maar door een goed begrip van wat de liturgie is. 1 kan een katholiek deze waarheid het! best beleven. Ook deze lang bij ons verwaarloos- j de gedachte heeft een speciaal katho-1 Volgens het Zwitserse r.k. persbu reau Kipa wordt het te Leopoldville (Belg. Kongo) steeds duidelijker, dat de Afrikaanse jeugd, die het com munisme niet kent, zich meer en meer voelt aangetrokken tot de marxisti sche leer. Vele Afrikanen zijn op de wereldtentoonstelling te Brussel ge weest en hebben daar naast vele an dere dingen ook communistische pro paganda ondergaan. Daar komen nog bij de uitzendingen voor Afrika van Radio Moskou. En thans lokt het Jeugd-festival te Wenen, dat in juli zal worden gehouden. In Kameroen werd een comité opgericht om de deelne- ming van de Afrikanen te bevorde- j ren. Aan de Ivoorkust tracht even-1 eens een comité de activiteit van verschillende groepen, die zo veel mogelijk jonge mensen naar Wenen willen hebben, te coördineren. Verenigingsgebouw en kerk Op initiatief van de Ned hervorm de predikant ds. J. A. Labrie hebben vrijwilligers te Oosterwolde zonder enige financiële vergoeding een ver enigingsgebouw doen verrijzen, dat op 21 februari officieel in gebruik zal worden genomen. In juli 1958 werd on der toezicht van de predikant-bouw meester met de bouw begonnen. Het gebouw zal plaats bieden aan ongeveer 150 personen. Het is 13.5 bij 12 meter groot en beval onder andere een grote i en een kleine zaal, gescheiden door een wand, die met een eenvoudige hand beweging in zijn geheel tegen een zij-, wand kan worden geschoven, waardoor; één grote zaal ontstaat. Deze wand. die waarschijnlijk uniek in ons land is. werd eveneens door ds. Labrie ont-j worpen. Alle benodigde bouwmaterialen zijn' door de plaatselijke aannemers en winkelier* tegen inkoopsprijs geleverd, Bovendien heeft de dorpsgemeenschap in een half jaar tijds ruim vijftiendui- zend gulden voor dit doel geschonken. In Oosterwolde, een plaats van on geveer vierduizend inwoners, heeft men een intensief verenigingsleven. Gebrek aan zaalruimte is dan ook de oorzaak geweest, dat dit initiatief zo vlot kon j worden verwezenlijkt. Wanneer "het gebouw op 21 februari a s. officieel in gebruik genomen zal zijn, heeft Ooster wolde een gebouw, waarvan de vervan gingswaarde door deskundigen op on geveer veertigduizend gulden wordt ge schat, terwijl de totale bouwkosten met inbegrip van de inventaris „slechts" twintigduizend gulden bedragen. Offi cieel zal het gebouw het eigendom zijn van. kerkvoogdij. maar het is duide lijk dat menig dorpeling zich ook een beetje aandeelhouder voelt. De Vrije evangelische gemeente to Bergum (Friesland) krijgt een nieuw kerkgebouw. Er is echter geen op dracht gegeven aan een aannemer om de kerk te bouwen; de gemeenteleden bouwen zelf* hun kerk in de vrije avonduren. Dal gebeurt onder deskun dige leiding, bij het licht van schijn werpers. Ook op de zaterdagmiddagen is er grote activiteit op het bouwterrein. Het blijkt, dat men over een taaie Frie se volharding beschikt, want ook na enkele maanden hard werken blijft het zelfde enthousiasme al is het soms een moeilijke opgaaf om na een zwa re dagtaak des avonds weer aan het werk te moeten. De raad voor de zending der Neder landse hervormde kerk ontving in 1958 uit de kerk tachtigduizend gul den meer dan in 1957. In de kerkeraad van de wijkgemeente Zuid te Voorschoten is naar aanleiding van een schrijven van de synode over de geestelijke bijstand aan moedeloze en vereenzaamde mensen, deze aan gelegenheid uitvoerig besproken. De predikant werd bereid gevonden te onderzoeken in hoever de biecht in een bijbels verantwoorde vorm zou kunnen worden hersteld. Het voor lopig resultaat van zijn onderzoek zal hij te zijner tijd in een vergadering van de wijkkerkeraad ter discussie brengen. Prinses Margriet heeft een bezoek gebracht aan de synagoge van de Liberaal-Joodse gemeente te Amster dam, tezamen met een groep lyceïsten uit Baarn. BIERVLIET. De raad van de ge-)zijn grond niet bouwrijp is. Tenslotte meente Biervliet heeft besloten tot de jwerd aan de Gebr. Vervaat voor de aanschaf van nieuw brandweer,nateriaaL ^nTaisw^g^ooff^O pe" a 1 Tr Hierin is ook bedoeld de aanschaf van Gemeenteraad Kruiningen een nieuwe brandspuit. De totale kosten vergadert morgen worden geraamd op f25.000. In de begroting 1959 was aanvankelijk reeds rekening gehouden met de bouw van een nieuwe o.l. school in de wijk j Driewegen (f 35.000), terwijl de begroting thans ook ruimte laat voor de financie-Vlissingen zal op vrijdag 27 februari, des ring van de bouw van een christelijkemiddags om twee uur, in openbare ver kleuterschool. Dit vraagt een investering (gadering bijeenkomen. De agenda ver- semeenteruïningen behouden'ViiïF en van f42.000 voor de bouw en f8000 voor meldt o.mhet verlenen van een krediet gemeente iAruiningen Denouaen diijii, en j U8. -lfvoor een bevolkingsonderzoek op tuber culose in 1959; het verlenen van een kre- KRUININGEN Dinsdag 24 februari zal de gemeenteraad van Kruiningen weer in openbare vergadering bijeen komen. De agenda vermeldt o.a. een voorstel tot aankoop van de korenmolen aan de Slagveldstraat. Burg. en wethouders ach ten het wenselijk, dat deze molen voor de VLISSINGEN. De gemeenteraad van omdat de huidige eigenaar van plan isinrichting. Alles bij elkaar vergt dit de molen te verkopen is de mogelijkheid kap niet uitgesloten, dat de molen van hand tot hand zal gaan, waarbij uiteraard de kans groot is, dat tot afbraak zal worden besloten. Om deze reden menen b. en w. dat de enige oplossing is, dat de gemeente de molen aankoopt. Voorts komt aan de orde een voorstel tot aankoop van een tweetal woningen aan de Schoolstraat te Hansweert; reeds eerder werden daar drie woningen aange kocht. Door deze aankoop zal het gehele perceel, dat nodig is voor de eventuele nieuwbouw voor een openbare lagere school te Hansweert eigendom van de ge meente worden. Voor de uitbreiding van de Landbouw school te Kruiningen wordt voorgesteld in het oude verenigingsgebouw de nodige verbeteringen aan te brengen, waardoor dit lokaal geschikt wordt om te dienen als handvaardigheidslokaal voor de la gere landbouwschool. Voor de benoeming van een gemeente werkman is uit 22 sollicitanten een aan beveling opgemaakt, die luidt: 1. H. Wit- Een premie van f 1500 werd verstrekt voor de verbetering van de woning Gentsestraat 1. Voor de verbetering van de Gentsestraat zal een rijkssubsidie ge noten worden van 67,7 pet. Te zijner tijd zal dit project in D.C.A.W. verband uit gevoerd worden. Het ligt in de bedoeling om binnen kort weer een bevolkingsonderzoek op t.b.c. te houden. De gemeente zal zich garant stellen voor de kosten. De raad nam verder het belangrijke besluit een verordening op de heffing van straatbelasting in te stellen. Dit van wege de precaire financiële toestand dei- gemeente. „Het is geen sympathiek voor stel. maar wij staan met de rug tegen de muur", aldus burgemeester A. P. Kostense. diet van f 277.500 voor de bouw en in richting van de r.k. St. Jozefschool aan de Hyacintenlaanhet verlenen van een krediet voor de aanleg van het gedeelte van de ontworpen Havenweg, tussen de Paul Krugerstraat en de zgn. industrie weg; het verstrekken van een geldlening groot f 54.473.28, aan de woningbouw- vereniging „Gemeenschappelijk Belang" voor het complex woningen plan 1958. GOES In de, zaterdagmiddag gehou- en vergadering van de Centrale A.R.- Kiesvereniging (Statencentrale) in de kies- De jaarlijks te verwachten opbrengst j kring Goes deelde de secretaris, de heer J. uit deze belasting bedraagt f8000 tot Hommes, in zijn jaarverslag mede dat het f8500. Zonder hoofdelijke stemming werd j ledental der aangesloten kiesverenigin- dit voorstel aangenomen. gen in totaal 1208 bedraagt. De kiesver- Mevr. W. C. Sturm kreeg eervol ont- eniging te Geersdijk werd wegens ge- te. 2. P. A. Kakebeeke, beiden te Krui-slag als schoonmaakster van de o.l. school; brek aan voldoende leden opgeheven. De ningen. i. - -- T~A/r Raad kapelle vergadert KAPELLE. Woensdag haar plaats zal ingenomen worden door .bestuursleden A. C. de Leeuw. M. Rouw het echtpaar P. Keukelaar—De Doelder. ien J. Vogelaar traden af en waren niet ,i„ ,.o,a „r, h» herkiesbaar. Gekozen werden D. Zandee, Nogmaals dtong de laad aan op be- Wo!faartsdyk L de Dreu, Driewegen en noeming van een derde schoolarts. w v„r,pkp Na langdurige discussies (ook in be- J- W' Bol-Koppe te Yerseke. j.,» uuuu. febr. a.s. sloten zitting) werd duizend vierkante: If de vacature, ontstaan door het ovei- om 2 uur 's middags, hoopt de raad in meter grond beschikbaar gesteld aan de j lijden van de heer R. Zuidema, werd als openbare vergadering bijeen te komen. Gulf voor stichting van een benzine- voorzitter gekozen de heer J. Balkenen- Het voornaamste punt van de agenda station aan de nieuwe provinciale vveg. 1 de te Biezelinge. is vaststelling partiële herziening uitbrei- Acht gulden per vierkante meter moet Medegedeeld werd dat op 9 maart dr. dingsplan in onderdelen met bebouwings- deze maatschappij betalen. Brums Slot in Goes een verkiezingsrede voorschriften. h00?4 te houden. Verder komt in behandeling bijdrage De heer Bos krijgt 1500 vierkante meter Aan het begin van de vergadering her aansluiting elektrisch net nieuwe woning grond, eveneens voor de stichting van 'n dacht de heer R. Buitenhuis, die de ver in de Vierwegen en verhuur woningwet- benzinestation aan de weg. Hij moet vier gadering leidde, de overleden voorzitter, woning Steenweg 16 te Schore. gulden per vierk, meter betalen, omdat wijlen de heer Zuidema. ,.Ik denk, dat wij nu eerst lang moeten leren ons van 't zelfzuchtig streven te ontdoen dat wij, nu lang, eindeloos lang. als zoen voor zijn monstergroei, 't beste moeten ontberen: geluk van eenwording met andere mensen, honger en hunkeringen moeten lijden naar liefde, vrij van zelfzuchtige wensen. Dan pas kan komen het nieuwe getijde." Aarzelend schrijf ik deze versregels van Henriëtte Roland Holst voor u over. Ze zijn niet zo gemakke lijk te verstaan. Ik raad u aan ze nog eens te le zen. Ze zijn zo goed bedoeld. Deze idealistische vrouw heeft ze bedroefd neergeschreven, omdat ze in haar lange leven heeft geleerd dat het niet zo ge makkelijk gaat om de mensen te overtuigen dat „zwakke krachten zullen winnen in 't end" (ook een versregel van haar). En ik ben bang dat het nog heel lang zal duren voor haar „nieuwe getijde" zal komen. De profeet Jesaja sprak er al ever toen hij het visioen van Gods nieuwe wereld zag: „Men zal nergens leed doen noch verderven op de ganse berg Mijner heiligheid, spreekt de Here, want de aarde zal vol zijn van de kennis des Heren, gelijk de wa teren de bodem der zee bedekken". En ergens an ders profeteerde hij: „Vrede zal Ik tot uw overheid maken, gerechtigheid tot uw heerser. Van geweld zal men niet meer horen in uw land, noch van verwoesting in uw gebied." Wij mensen hebben het geweld echter nog lief. En we rusten in de regel niet eerder of we hebben onze medemensen onze wil opgelegd. In ieder van ons sluimert een dictator. Wee ons en wee onze mede mensen als hij wakker wordt en ergens macht krijgt om zijn wil door te zetten. In ieder van ons schuilt een ketterjager, een inquisiteur. Wij doen het dan zo genaamd nog in het belang van onze medemensen en misschein nog wel om er een Gode welgevallig werk mee te doen, zoals de beruchte inquisiteurs uit de middeleeuwen hun brandstapels lieten roken „ter ere Gods" door allen die van „nieuwlichterij" wer den beschuldigd te verbranden, wanneer deze mensen halstarrig bij hun afwijkende overtuigingen bleven. Zo hebben later de Protestanten elkaar vervolgd om allerlei dogmakwesties en zo hebben altijd meerder heden minderheden onderdrukt en de wijze raad van de beroemde Joodse filosoof Gamaliel in de wind ge slagen toen hij zijn van haat vervulde collega's de volgende raad gaf: „Laat u niet in met deze mensen (de volgelingen van Jezus) en laat hen geworden, want indien dit streven of dit werk uit mensen is, zal het -afgebroken worden, maar indien het uit God is. zult gij het niet kunnen afbreken." Ik dacht aan al deze dingen toen ik van de week in de Bijbel het verhaal las van Jezus Die via het land Samaria naar Jerusalem wilde reizen. De Samari tanen waren de natuurlijke vijanden van de Joden een volk in een volk. Jezus en Zijn vrienden onder vonden dit toen zij in een bepaalde plaats onderdak zochten. Zij ontvingen Hem niet, schreef de evange list Lukas. De vrienden van Jezus, verontwaardigd over deze houding, vroegen aan hun Heer volmacht om vuur van de hemel te laten dalen, zoals eens de profeet Elias gepresteerd had toen hij door een stel kwajon gens werd bespot. Ik laat nu de Bijbel zelf even spreken: „Maar zich imkerende bestrafte Jezus hen en zeide: Gij weet niet van hoedanige geest gij zijt, want de Zoon des Mensen is niet gekomen om de mensen te verder ven maar om te behouden." Wij praten vaak over de lijdensweg van Christus en wij kunnen met omfloerste stemmen heel mee warig doen over de zeven kruisstadiën van onze Heer. Maar we kunnen er zeker van zijn dat het bitterste leed dat Christus ooit werd aangedaan en elke dag nog steeds wordt aangedaan is: de onverdraagzaam heid van Zijn kinderen voor wie Hij in de dood is gegaan. Onze „ego", onze zelfhandhaving, onze ge- weldhouding is het werkelijke kruis waaraan, Chris tus zal lijden tot aan het einde der tijden. Wij krij gen tranen in de ogen als wij de ontroerende passages \uit de Mattheuspassion horen, maar wij verketteren onze medemensen om een andere geloofsovertui ging. Wij allen hebben op vreselijke wijze de liefde uit ons hart gesneden. Wij plegen geestelijk zelf moord door onze geweldplegingen. „Heer wilt Gij dat wij vuur van de hemel ge bieden...." „Gij weet niet van hoedanige geest gij zijt", gaf Jezus als antwoord. Inderdaad, wij weten het niet. In ieder geval is het niet de geest van Christus. In ieder geval heeft deze geest Hem aan het kruis gebracht en ons zelf eenzaam gelaten. ,.Ik denk dat wij lang eenzaam zullen zijn. ons zullen voelen ver van God verlaten, zullen wankelen door verweesde straten tastend, bij een bevend flauwe lichtschijn." Dat is onze lijdensweg. Het kruis dat wijzelf heb ben verdiend. Eenmaal droeg Christus het kruis dat Hij niet verdiende omdat Hij liefhad hen die niet lief hadden en omdat Hij verdroeg de slagen die ons moesten treffen en de smarten die wij ons zelf lebben aangedaan. ndustriepredikant Het gereformeerde weekblad Belij den en Beleven bericht, dat de gere formeerde industrie-predikant ds. Ho- mans die thans enige maanden in het IJ-mond-gebied werkzaam is, aan de leden van zijn vorige gemeente Vol- lenhove-Sl. Jansklooster een indruk van zijn werk heeft gegeven. Uit dit verslag een enkel fragment: „Om enigszins wegwijs te worden, heb ik kunnen deelnemen aan een voorlich tingscursus, die door het Hoogoven- bedrijf voor een aantal opzichters werd gegeven. Deze cursus duurde vier we ken en was zeer interessant. Dat ik daarmee geen opzichter ben geworden, spreekt vanzelf, maar wel heb ik zo een beter inzicht kunnen krijgen in de organisatie en de problemen van dit grootbedrijf, waar 12.000 mensen ar beiden. Tijdrovend, maar toch ook onmis baar voor het werk is de kennisma king met de verschillende afdelingen van het bedrijf. In totaal beslaan al deze afdelingen en fabrieksruimten een oppervlakte van ruim 300 ha. Binnenkort hopen we ook op deze wij ze kennis te maken met de andere industrieën, o.a. de Papierfabriek van Van Gelder Zonen, waar circa 1200 mensen werken. Maar het eigenlijke werk ligt in het leiden van de ge spreksgroepen, waarvan er nu reeds een zestiental zijn. Deze komen om dë" drie a vier weken een avond bij een. Het gaat er in deze groepen om. de vragen, waarvoor wij als christe nen op het terrein van onze arbeid gesteld worden, door te spreken in het licht van de bijbel. En het is ont stellend om te merken, hoe groot de kloof dikwijls is tussen ons belijden als christenen en onze beleving daar van in onze arbeid en arbeidsomge- ving'. Velen zeggen, dat het wel lijkt ol ze met hun jasje in de kleedkamers ook hun christen-zijn aan de kapstok moeten hangen. En dat kan de bedoe ling toch juist niet zijn!" Volgens het dagblad Ons Noorden is de opbrengst der collecten voor kerk bouw in het bisdom Groningen nagenoeg verdubbeld, zulks ingevolge een indertijd door de bisschop van het nieuwe bisdom, mgr. P. A. Nierman gedaan verzoek. Voor het eerst in de geschiedenis van de Russische Orthodoxe Kerk is een film over deze geloofsgemeen schap vervaardigd. De film, die een vertoningsduur van ongeveer een half uur heeft, is gemaakt ter gelegen heid van de tachtigste verjaardaj van Alexius, de Patriarch van Moskou. Hij geeft een beeld van dë loopbaan van deze kerkvorst, onder andere van zijn werk als Metropoliet van Lening rad tijdens de oorlog, toen deze twee de stad van Rusland door de Duitse legers omsingeld was. Een hoogtepunt van de film is de. kroning van de pa triarch. Ook geeft de film een kijkje op het Kremlin, waar een ontmoeting tussen de patriarch en Chroesjtsjow plaatsvindt. De film heeft cinematografisch geen bijzondere kwaliteiten, doch is toch heel interessant, omdat hij een indruk geeft van het godsdienstig en kerke-" lijk leven in Sovjet-Rusland. De film wint nog aan actualiteit door de re cente besprekingen tussen de Wereld raad van Kerken en het Moskouse Pa triarchaat alsmede door het aanstaan de concilie van de Rooms-Katholieke Kerk. De Stichting Filmcentrum, het in terkerkelijk orgaan voor vorming en voorlichting op filmgebied, heeft de film, die de titel De Heilige Dienst draagt, voor Nederland aangekocht. Een vertaling is in voorbereiding. Dc filmdienst van de Stichting Filmcen trum hoopt De Heilige Dienst in de loop van maart als smalfilm voor ver toning in kerkelijk en verenigingsver band uit te brengen. De heer J. J. Tevel te Souburg slaagde voor het examen praklijkdiploma boek houden van de Ned. Ass. voor praktijk examens. Dinsdag 24 februari a.s. komt de ge meenteraad van Oostkapellc in openbare vergadering bijeen (half acht) Voor naamste punt van de agenda is uiteraard de bespreking van het wetsontwerp her indeling gemeenten op Walcheren. Advertentie

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 4