Aarde komt op gevoelige plaat
Schimmenspel in
W est-N ederland
GEMIS AAN BRUG EN DAM
VOELT MEN FINANCIEEL
r
Fotocamera in kunstmaan
gaat deze week omhoog
FELLE KRITIEK IN DE
AUSTRALISCHE PERS
Loongrens werkloosheidswet i
afschaffen adviseert S.E.R.
Onzekere oeververbindingen III
STAKING IN
BORINAGE
O'
Dinsdag 17 februari 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Relayeer-station
Toch een Vanguard
Stemmenwinst voor de
Franse communisten
Na Subandrio s bezoek
Nieuw vliegtuig
voor Eisenhower
„Geen discriminatiê
maar normalisatie''
Limburg wenst
hoger onderwijs
MEISJE VERDRONKEN
A.W.W. KLAAR VOOR!
BEHANDELING
Radar vóór oktober
DE
DE
KOSTEN
Drie kinderen in
auto gestikt
Vijftiende eeuws
beeld was enkele
jaren oud
Bevat kritiek op
contraspionage
Kippevoer
Ontmoedigd
Vervolg van pagina J
|ln het kort
Uren wachten
Pag. 5
TVFAV YORk" r)e»e wpA' val'e tot nu toe gelanceerde kunstmanen
t>nv HJfttv Deze week zat beschreven elliptische banen.
volgens de New York Times een
poging worden ondernomen de
eerste van een serie Amerikaanse
kunstmanen
meteorologische
in
Het verkrijgen van een cirkelbaan,
voor het fotograferen van het gehele
aardoppervlak de meest ideale, zou een
technische topprestatie zijn waarop men
nauwelijks mag rekenen.
De eerste meteorologische kunstmaan
zal een bol met een middellijn van 50
een baan om de aarde te brengen, centimeter zijn. Twee erin aangebraeh-
.1 i i te foto-electrische cellen zullen het aard-
Met behulp van in sommige van oppervlak aftasten en de aanwezigheid
flie kunstmanen aancfdn-aclite te. van wolkendekken registreren,
me kunstmanen aangeDracnte te- Die waarnemingen worden langs elek-
levisiecamera's hoopt men het eer- tronische weg vastgelegd op een band.
r t». i i i Op elk op aarde gewenst moment kan
èle "volledige iotograiische beeld men die band laten afdraaien en de er-
van de aarde te kunnen verkrijgen. sïiïeT™ radiografisch
De New York Times deelde niet me-
de waar de eerste meteorologische IVf^t HP V PfllTlPrfl'ft
kunstmaan gelanceerd zal worden. Aan- If-ICL i-V d o
?efZÜn ?etuV°vfrmet vararijg!5Jan e,ea" m later te lanceren meteorologische
fotografisch beeld van de gehele aard- k f d j.
bol een vereiste is dat de kunstmaan KunsImanen zaI men twee 01 ?ne ml
kunstmaantje dat volgens de nieuwste
schattingen tweeduizend jaren om de
aarde zal blijven draaien.
Voor kunstmanen die gebruikt kun
nen worden als relayeerstations voor
de gehele wereld bestrijkende televisie
uitzendingen heeft men een cirkelbaan
op 35.900 kilometer boven de aarde no
dig die zich boven de evenaar bevindt.
De nu komende proeven moet men
dan ook niet zien als voorbereidingen
van de lancering van televisie-kunstma
nen. Wel zullen de met latere kunst
manen te verkrijgen ervaringen mei
zeer kleine ingebouwde televisiecamera'
van groot nut zijn voor de technici die
aan dat grote, sterk tot de verbeelding
sprekende projekt werken.
Van de stand van het vlak waarin
een kunstmaan om de (eigen as
draaiende) aarde cirkelt hangt het
af welk deel van het aardoppervlak
hestreken wordt door de kunstmaan.
Deze vier tekeningen maken dat
duidelijk.
Een kunstmaan die om de evenaar
draait (1) beweegt zich precies in
de richting van de draaiing van de
aarde en bestrijkt dus alleen de
evenaar.
Een kunstmaan die loodrecht op de
evenaar om de aarde cirkelt (4) zal,
aangezien de aarde er om de eigen
as onderdoor draait, het gehele
aardoppervlak bestrijken.
Daartussen de banen van de tot
nu toe door de Amerikanen en
Russen gelanceerde kunstmanen (2
en 3). Zij bestrijken de poolgebieden
niet.
het gehele aardoppervlak „overziet'
de omloopbaan in het vlak van
aardas moeten liggen,
zal J
niatuur-televisiecamera's aanbrengen.
H i Zij zullen op ongeveer 2.000 kilometer
Die kunstmaan boven de aarde 2aan ronddraaien.
Kunstmaan]g mogeijjk dat men voor de eer-
°n;1 «te meteorologische kunstmaan nog niet
gekeeid' gelanceerd moeten worden. De'nnt, w .-.„ov. <-1 z» ,-»r»iar> woon voi wp.
een baan over de polen heen zal kie
zen maar een baan die een kleiner deel
van het aardoppervlak bestrijkt en dus
een hoek met de aardas maakt, zoals
de vorige kunstmanen.
In dat geval komt ook Kaap Canave
ral in aanmerking als lanceerbasis.
Het gerucht gaat dat voor de lance
ring een raket van het type Vanguard
gebruikt zal worden. Weliswaar heeft de
Vanguard de meeste mislukte kunst-,
maan-lanceringen opgeleverd maar an-
derzijds is met die raket een toppresta-
ten draaiendHeTfs^onwaarschijnfijk dat I tie geleverd door de lancering van een
men er in zal slagen de ideale baan
een cirkelvormige te bereiken. Al-1
banen van alle tot nu toe gelanceerde
kunstmanen maken een hoek met de
aardas.
Volgens ingewijden komt als lanceer-
plaats alleen de nieuwe basis Vanden-
berg aan de Stille Oceaan in Californië
in aanmerking. Bij lancering op die ba
sis in pal zuidelijke richting heeft men
duizenden mijlen open zee voor zich.
Een lancering op Kaap Canaveral in
pal zuidelijke of noordelijke richting zou
gevaar kunnen opleveren voor de bevol
kingscentra die onder die baan liggen.
Het schijnt de bedoeling te zijn de
meteorologische kunstmaan op ongeveer
500 kilometer hoogte om de aarde te la-
Van onze verslaggevers
Het westen van Nederland tot Utrecht toe was gisteren
weer het toneel van een groot schimmenspel met miljoenen
medewerkers. Het slechte zicht van soms nog geen dertig
meter had vele nare gevolgen:
Een kettingbotsing van tachtig auto's op rijksweg 13
Tegenslagen voor de handel in Zeeuwsch-Vlaanderen
Tot vijf uur geen enkele landing van vliegtuigen op de
luchthavens
•Stagnatie van de scheepvaart op de zee-armen
Vertragingen voor het internationale vrachtverkeer
PARIJS Keert het getij ten gunste j
van de Franse communisten? Definitie
ve conclusies zijn nog niet te trekken,
maar het is een feit, dat bij de zeven
kantonale verkiezingen, die de afgelo-
pen week zijn gehouden met uitzonde
ring van één, de communisten overal
stemmen hebben gewonnen.
Veel communisten hebben bij de vo
rige verkiezingen, die voor de Assem
blee Nationale, hun stemmen op de
U.N.R., de gaullistische partij uitge
bracht, omdat zij persoonlijk vertrou
wen in generaal de Gaulle wilden tonen j
en omdat zij ervan overtuigd waren,
dat dank zij hem de oorlog in Algerije
spoedig beëindigd zou worden.
Mogelijk zijn zij toch teleurgesteld
door het uitblijven van de vrede en dooi
de devaluatie, die verhoging van de kos
ten van levensonderhoud met zich heeft i
gebracht, terwijl het begin van werk
loosheid, zoals die hier en daar in
Frankrijk kan worden geconstateerd ook
al geen bodem voor vrije stemmers
kweekt. In ieder geval is het symptoom
van de stemmenwinst van de communis- I
ten belangrijk in verband met de aan
staande gemeenteraadsverkiezingen,
vooral die in de grote steden.
WASHINGTON (AP). President
Eisenhower krijgt voor eigen gebruik
een groot straalvliegtuig. Het zal onge
veer twintig miljoen gulden kosten maar
minder luxueus zijn uitgevoerd dan de
Columbine III. het vliegtuig dat hij nu
in gebruik heeft.
In het nieuwe vliegtuig, een Boeing.
£al Ei,snS°ïf m,et een snelheid van GROND VOOR MISVERSTAND
bijna 1.000 kilometer per uur kunnen'
MELBOURNE (Reuter/UPI) I
Een aantal Australische dag
bladen heeft scherpe kritiek
geoefend op het gezamenlijke
Australisch-Indonesische com
muniqué, dat is uitgegeven na
het bezoek van de Indonesi
sche minister van buitenland
se zaken, Subandrio, aan
Australië.
I
De verklaring dat Australië zich
niet zal verzetten tegen een even
tuele overdracht van westelijk Nieuw-
Guinea aan Indonesië, zo schrijft de
Sydney Daily Mirror, is een overwin
ning voor de bezoekende minister Su
bandrio, die in Australië een storm van
verontwaardiging heeft gewekt. „Su
bandrio heeft (de Australische pre
mier) Menzies mat gezet".
Deze beslissing, vervolgt d'e Mirror,
is een volledige ommekeer in de bui
tenlandse politiek van Australië. Zij I
laat Indonesië vrij zijn campagne te
gen en zijn vervolging van de Neder
landers voort te zetten. De zwakheid,
die de Australische regering heeft
getoond, geeft Indonesië vrij baan
om de Nederlanders uit Nieuw-Guinea
weg te treiteren. Wij hebben Indonesië
niet alleen toestemming gegeven
meer druk op Nederland te oefenen.
Wij hebben het onze steun gegeven.
reizen. Eisenhower zal het alleen op
lange trajecten, bijvoorbeeld reizen
naar Europa, gebruiken. Voor kortere
reizen blijft hij de Columbine III ge
bruiken.
Zodra het nieuwe toestel is geleverd
kan Eisenhower in ongeveer 6 uur van
Washington naar Londen of Parijs vlie
gen.
DJAKARTA (AFP) Een woord
voerder van het Indonesische ministerie
vanbuitenlandse zaken heeft gisteren
ontkend dat de nationalisatie van Ne
derlandse bedrijven in Indonesië dis
criminatie tegenover Nederland zou be
tekenen. Hij zag er slechts een stap in
tot „normalisatie" van de status van
buitenlandse ondernemingen.
In het verleden, zei hij, hebben de
Nederlanders in Indonesië een bevoor
deelde positie ingenomen en werd dus
eigenlijk gediscrimineerd tegen andere
vreemde mogendheden.
De Melbourne Herald schrijft dat de
paragrafen in het communiqué, die
handelen over vriendschappelijke sa
menwerking, de krachtige steun zul
len hebben van alle Australiërs. „Maar
andere passages kunnen grond geven
voor het ernstige misverstand dat
Australië zich zou neerleggen bij een
door onderhandelingen verkregen re
geling voor overdracht van Nederlands
Nieuw-Guinea aan Indonesië".
De Sydney Morning Herald meent
dat minister Subandrio Australië heeft
verlaten met een opmerkelijke diplo
matieke overwinning. ,,Hij heeft
Australië, zonder zelf een enkele con
cessie te doen, de vaste toezegging af
gedwongen dat het zich niet zal ver
zetten indien Nederland en Indonesië
een overeenkomst zouden bereiken
over westelijk Nieuw-Guinea. Dat be
tekent, dat Australië er zohder protest
mee zal instemmen indien Nederland
onder Indonesische druk westelijk
Nieuw-Guinea zou afstaan.
Dit besluit, hoewel onvermijdelijk,
maakt het standpunt dat Australië tot
dusverre ten aanzien van westelijk
Nieuw-Guinea had ingenomen tot non
sens, want het komt er op neer dat
Australië erkent geen nationale be
langen te hebben bij het betwiste ge
bied.
De Melbourne Age en de Sydney
Daily Telegraph menen dat Suban-
drio's bezoek heeft bijgedragen tot be
tere betrekkingen tussen Indonesië en
Australië.
The Times (Londen) schrijft dat
Subandrio met zijn bezoek aan Aus
tralië heeft bereikt, een vermindering
van de Australische achterdocht en
ook die in zijn eigen land jegens Aus
tralië. Niet dat iemand gelooft dat
Indonesië nu stabiel is of dat in de
naaste toekomst zal worden, maar aan
beide kanten is er een nieuwe bereid
heid minder slecht van de ander te
denken.
MAASTRICHT (A.N.P.) De com
missaris van de Koningin in Limburg,
dr. F. Houben, heeft gisteren in de zit
ting van de provinciale staten een inlei
ding gehouden bij de verschijning van
een rapport over het vraagstuk van het
hoger onderwijs in Limburg. Het rapport
is samengesteld door een commissie, die
door het provinciaal bestuur was be
noemd.
Een instelling voor hoger onderwijs
zou volgens het rapport in Limburg
voldoende studenten trekken. Aangeno
men wordt dat het aantal Limburgse
studenten aan universiteit en hogeschool,
dat in 1954'55 1.385 bedroeg, in 1974 zal
zijn gestegen tot 3.900 a 4.800.
Als direct bereikbaar wordt voor
gesteld te beginnen met een instelling
van hoger onderwijs, die een universi
taire basisopleiding zal geven tot en met
het kandidaatsexamen.
Gezien de levensbeschouwelijke struc
tuur van Limburg wordt gedacht aan een
rooms-katholieke instelling.
SNEEK. Het driejarig dochtertje
Dieneke van de familie J. Steenwijk te
Sneek is gistermiddag in de Woudvaart
gevallen en verdronken.
Bij de n.v. Scheepswerf Kerstholt te
Groningen is te water gelaten het kust
vaartuig Urkersingel, bestemd voor de
N.V. Invotra, Rotterdam. Het schip
heeft een draagvermogen van 700 dwt.
en zal worden voortgestuwd door een
450 pk Industriemotor.
DEN HAAG Het wetsontwerp voor
de algemene weduwen- en wezenvoor
ziening (afgekort tot A.W.W.) is in de
korte, schriftelijke voorbehandeling niet
gewijzigd.
Zowel de Tweede Kamer als de rege
ring hebben afgezien van zeer uitvoerige
schrifturen, zodat na het antwoord op het
verslag, dat minister Beel thans de
Kamer heeft toegezonden, het ontwerp
in behandeling kan komen.
B^i zijn antwoord heeft de minister een
aantal aanpassingen aan de tegenwoor
dige kinderbijslagwet en de invaliditeits
wet ingediend. Deze hebben tot doel de
uitkeringen volgens deze wetten te be
perken als ook uitkering volgens de
A.W.W.-bepalingen tot stand komt. De
aanpassing was in het wetsontwerp al
voorbereid.
AMSTERDAM. De Nederlandsche
Ford Automobielfabriek gaat tot 24
maart negen uur per dag werken. Kort
geleden werd de werkweek weer op
het normale peil van vijf dagen ge
bracht. De verlenging van a'e arbeids
duur is een gevolg van toeneming van
de vraag.
PRINSES MARIJKE
tnorgen twaalf jaar
Van onze Haagse redactie I gaat het om een groep van 138.000 werk-
1 nemers.
DEN HAAG De Sociaal economi- 7IFKTE
sche raad heeft de minister van sociale!
zaken geadviseerd de loongrens van De raad vindt wel, dat compensatie in
6900 gulden bij de Werkloosheidswet het loon moet worden gegeven voor de
laten vallen De raad acht het ge- betalmg van de premie. Tevens beveelt
te laten vanen. Lie ïaaa acnr ner ge h„ aan eg|1 ontkoppehng van de Ziekte:
wenst, aldus zijn advies, uit een oog- wej aan be{ ziekenfondsbesluit. zodat bij
punt van rechtsgelijkheid ook de werk- werkloosheid van een werknemer, die
Jmeer dan 6900 gulden verdiende, hij in
dat geval ook is verzekerd tegen ziekte
tijdens die werkloosheid.
De vroegere staatssecretaris van sociale
zaken, dr. Van Rhijn, had de raad in mei
van het vorig jaar om het advies ge
vraagd.
Ketting van
tachtig
Op rijksweg 13 tussen Delft en
Overschie kwam 's ochtends een
vrachtauto met oplegger dwars
over de inhaalstroken van de weg
te staan. „Mijn versnellingsbak was
op die slechte weg losgetrild", ver
telde de chauffeur. Mede door het
onvoldoende zicht had hij toen de
macht over zijn wagen verloren.
Een personenwagen botste direct-
daarna in volle vaart achter op de stil
staande vrachtauto. Ook van de andere
kant klapte een auto op het obstakel.
Bijna tachtig volgende bestuurders
van in beide richtingen voortrazende
auto's over een afstand van ruim een
kilometer zagen stuk voor stuk te laat
dat hun voorganger was gestrand.
Twintig wagens werden zo zwaar be
schadigd dat ze moesten worden weg- j
gesleept.
Drie ploegen van de Delftse politie
rukten uit om de verkeersknoop te i
ontwarren. Met lichten die vanwege de
mist niet ver droegen en hevig arm
gezwaai dirigeerden zij de weggebrui
kers in een veiliger route. Tussen de
bedrijven door moest de politie nog
ettelijke bekeuringen uitdelen aan auto-1
mobilisten die zonder groot licht reden.
Het duurde geruime tijd eer het ver
keer zijn normale loop hernam.
Veerboten
De zakenlieden in Zeeuwsch-Vlaan
deren kregen financiële tegenslagen te
slikken doordat de veerboten op de
Westerschelde niet of onregelmatig
voeren. Handelaren die de markten in
Oostburg, IJzendijke, Axel, Hulst of j
Terneuzen plegen te bezoeken, durf-
den dat niet aan omdat zij er niet zeker
van waren diezelfde dag nog terug te
kunnen keren.
De vissers van Breskens lieten zich j
niet weerhouden ter zee te varen. En-1
kelen namen voor eigen risico passa
giers en post mee.
Ook enkele schippers van binnen-
vaartuigen en kapiteins van kleine
vliegtuig vertrok van Rotterdam naar
Manchester. Het helikopterverkeer op
het westen van ons land was geheel en
al gestaakt.
Schelde
De scheepvaart op de Schelde lag
stil. Er was geen beloodsing. In de
Wielingen lagen ongeveer tachtig sche
pen te wachten, in het Oostgat een
twintig. Het zicht op de Schelde vari
eerde van twintig tot honderd meter.
Hoek
Voorzover men zich in Hoek van
Holland kon. herinneren, had men
nog nooit zo lang achtereen met een
dergelijke stagnatie van de scheep
vaart te kampen gehad. Zowel bui
tengaats als op de Nieuwe Water
weg lagen weer veel schepen Voor
anker.
Het zicht bij IJmuiden was ongeveer
een halve mijl. Een vijftal kapiteins
vonden het raadzamer op beter zicht
te wachten alvorens door te varen.
Noordzee
Op de Noordzee bij het lichtschip
Noordhinder zagen gisternacht het
Duitse s.s. Carl Fritzen (8912 ton) en
de Liberiaanse tanker Spyros Niarchos
(30.000 ton) elkaar te laat. Zij kwamen
met elkaar in aanvaring. Geen van
beide schepen werd ernstig beschadigd.
Wegverkeer
De mist. gepaard gaande met vocht
en vorst, betekende voor de vrachtrij
ders op de internationale routes even
eens een grote handicap. In Noord-
Frankrijk was nog slechts één weg
open voor het zware verkeer, omdat
door opdooi het gevaar bestond dat de
wegen stuk zouden worden gereden.
Alle wegen van de zee af tot in de Vo
gezen toe waren gesloten voor zwaar
transport. De chauffeurs waren ge
noodzaakt om te rijden over Straats
burg en Nancy. Sommigen meldden
hun baas dat zij met hun wagen in
het afgesloten gebied zaten en er niet
uit konden.
door de grossiers naar Flakkee ge
zonden. Deze methode is wel veel
duurder, maar zo is men zeker dat
de voorraad telkens wordt aangevuld.
kustvaarders liepen liever gevaar eeu Bonn neemt blad in beslag
nemers, wier inkomen boven deze
grens uitgaat, een uitkering krachtens
de Werkloosheidswet te garanderen,
indien zij werkloos zouden worden.
Een minderheid in de raad waar
onder alle vertegenwoordigers van de
werkgeversorganisaties sprak zich
tegen een afschaffing van de grens uit.
De kosten, die aan een eventuele
afschaffing gepaard zouden gaan, liggen
voor de overheid op 3,3 miljoen gulden,
voor de werkgevers en de werknemers
beide op circa 7,4 miljoen gulden. Deze
premiekosten zijn berekend over 1957,
wa bij uit een onderzoek van het Cen
traal Planbureau en de Sociale verzeke
ringsraad bleek, dat niet meer dan zes
procent van de werknemers in ons land
een vast loon van 6900 gulden of hoger
per jaar verdient. Naar deze schatting
ongeluk te krijgen dan niets te ver
dienen.
Vliegen
BOLZANO (AP' De Italiaanse
beeldhouwer Guiseppe Rifesser is er
na veel rqoeite in geslaagd te bewijzen
dat een van zijn beelden niet in de vijf
tiende eeuw is vervaardigd. Toen hij on
langs in Duitsland op reis was, zag hij
in een geïllustreerd tijdschrift een af
beelding van een houten beeld, een Ma
donna met kind. Dit beeld zou op een
gemeentelijke kunstveiling worden ver
kocht. De gemeentelijke kunstdeskundi-
ge had als zijn mening te kennen gege
ven dat „het prachtige houten beeld van
Bourgondische oorsprong was en onge-
I veer 500 jaar oud".
Rifesser schreef toen aan de deskun
dige dat „het prachtige houten beeld
Van onze correspondent
BONN De Westduitse autoriteiten
Een convair van de Finnair uit Lon
den was de eerste die 's middags om
streeks vijf uur op Schiphol landde.
Elf reizigers die al uren in de wacht
kamer hadden gehoopt op het kleine
kansje toch nog naar Scandinavië en
Finland te kunnen vertrekken, stapten hphh 'n"j w._i. „„rcnreirlmo- „an
in de convair met bestemming Kopen- deze verspreiding van
hagen. Intussen was ook een vracht- 1 t eeï* SeiHustreerd weekblad,
machine van Transair op het beton verboden omdat het nummer van deze
neergestreken na vijf vergeefse pogin- week kritiek op de Westduitse contra
gen. spionage zou bevatten. Volgens het
Om zeven uur in de avond klaarde gewraakte artikel zou het Bureau voor
het plotseling op. Gezagvoerders die A RPorHermin<ï van de Ornndwet dat
eerst opdracht hadden gekregen een de „®,,g GroMv/ct, dat
uitwijkhaven te zoeken, werden weer 1S opgericht om uiterst linkse of rechtse
naar Schiphol geroepen. bewegingen in de Bondsrepubliek te
i onderzoeken, zijn taak te buiten gaan.
Record De schrijver, graaf Nayhaus. zegt dat
het bureau een politiek apparaat heeft
Hoe bar het in de eerste helft van
februari met de mist op de luchthaven
is geweest, blijkt uit de waarnemingen
van de metereologisehe dienst. Zij tel
de 185 uren mist en dat is een percen
tage van 51,4. Daarmee is een record
opgebouwd, dat het veel medewerkers
uit de vroegere geheime dienst van de
Nazi's heeft aangetrokken en dat het „een j
eigen spel speelt".
Vele uit Russische krijgsgevangenschap I
;e van 51,4. Daarmee is een record teruggekeerde Duitsers hebben van de'
ge w Jiszr Russen bepaalde spionage-opdrachten
MILWAUKEE, Wisconsin (AP)
Vier volwassenen zijn gearresteerd
in Warren (Wisconsin) in verband yan Italiaanse oorsprong was en enkele
met de dood van drie kinderen vanjaren bud Ret was namelijk door
een van de vier de 32-jarige me*b^J^^jtsers wilden er aanvanke-
vrouw I lOrence Decorah. Ljk niets van weten en Rifesser is met
Een voorbijganger vond zondag de i onomstotelijke bewijzen moeten komen
drie kinderen dood in een in de sneeuw om hen van zijn gelijk te overtuigen.
maand februari van het vorig jaar, meegekregen; 'veelal biechten zij
werden slechts vijftig uien mist getel djrect 0p zodra zy thuis komen.
(7,4 procent).
De luchthaven Rotterdam ontving
geen enkel vliegtuig. Evenals op Schip
hol was opstijgen zij het in zeer be
perkte mate nog wel mogelijk. Eén j
dit
j Volgens Nayhaus zou het bureau, dat
'geen politiële bevoegdheid heeft, deze
j mensen echter overhalen „dubbele agen
ten" te worden, zij zouden dus het Rus
sische spel meespelen, echter met mede-
kE directie van de R.T.M. meent
thans al te kunnen zeggen, dat
Se radarinstallatie zeker voor
oktober er zal zijn. Met radar zal de
Haringvliet inderdaad meer vaarten
bij mist kunnen maken dan nu het
geval is. Men mag evenwel van de
radar niet alles verwachten.
^E burgemeesters van Flakkee
en het bestuur van de Flak-
keese Gemeenschap streven ern
stig naar de enig afdoende oplossing:
de brug.
Zwaar gedocumenteerd is een ver
zoek naar de minister van verkeer
en waterstaat gezonden om tot een
vervroegde bouw van de brug te
komen. Heel Flakkee is bereid op
deze brug tol te betalen tot 1968, het
jaar waarin de brug in het vooruit
zicht is gesteld. Flakkee kan niet tot
dat jaar wachten, ook al niet omdat
alle thans opgestelde plannen in dui
gen zullen vallen. Als de dam van
Willemstad naar Flakkee er eerder
komt dan de brug, wordt het eiland
overstroomd met problemen waaraan
men moeilijk het hoofd zal kunnen
bieden. Er is dan wel een achterdeur
zo zegt men het, maar de voordeur
blijft ontbreken.
FLAKKEE moppert over de gang
van zaken tijdens de mist. Nie
mand echter betwist de beslissin
gen van de kapiteins der veerboten.
Men is ontmoedigd, omdat de overheid
het eiland niet meer tegemoet komt
in de wensen.
„Wij zijn het zwaarst belast", zei
burgemeester Hordijk van Middelhar-
nis, die tevens voorzitter is van de
Flakkeese Gemeenschap.
„De lasten die voor de dijkbeveili-
ging moeten worden betaald, zijn
haast niet meer op te brengen. Daar
bij komt de extra belasting van het
transport, waardeverlies van tuin
bouw produkten door de wachttijden huis sturen,
en de extra kosten. die ontstaan,
doordat vrachtauto's uren stilstaan en
de chauffeurs tot nietsdoen zijn ge
doemd".
In minder dan een uur tijds was het
gehele terrein volgestroomd en een uur
lang werd deze menigte door leden van
het comité, waarin alle vakbonden ver
enigd schijnen te zijn, en door een ver
tegenwoordiger van de Italiaanse mijn-
werkersbond toegesproken. Voor en na
werd de Internationale gezongen en aan
bijval ontbrak het de stakers niet.
Het besluit is genomen, de actie voor
het behoud van de werkgelegenheid in
de Borinage onverminderd voort te zet
ten. Van de Nationale mijnraad zal een
nieuw saneringsplan worden geëist dat
dient te voorzien in nieuwe bestaans
mogelijkheden. Met de „bedelaarsgift"
van de K.S.G. neemt de bevolking geen
genoegen. Men eist onverwijlde natio
nalisering van de mijnen.
„Zijn" zo luidde de onder een
daverend applaus aanvaarde resolutie
„voor het eind van de week geen be
vredigende resultaten bereikt, dan
machtigen wij de leiders van deze actie
ook in andere mijnstreken tegen ko
mende maandag een algehele werk
staking uit te roepen en de opmars
naar Brussel te organiseren."
LIEVER DOOI)
Enige tienduizenden demonstranten
vormden na deze betoging een onaf
zienbare stoet, die over de volle breed
te van de Route Nationale zich in de
richting van Jemappes in beweging
zette. Zij voerde rode vlaggen, vaan
dels en leuzen met zich mee, leuzen
als: Liever dood dan armoede; Crachet
(een der mijnbedrijven) kost ons een
miljard, de enige oplossing is nationa
lisatie.
Uit machtige spreekkoren weerklonk
telkens de kreet: „Op naar Brussel!"
De nationale gendarmerie, die bij Qua-
regnon een cordon had gelegd om deze
optocht te verhinderen, liet zich door
de leiders van het actiecomité naar
Van onze speciale verslaggever
OEREE OVERFLAKKEE betaalt de zwaarste tol aan de onzekere oeververbinding. Dat is altijd zo en dat
is erger nu de mist van geen wijken weet. Men is er niet alleen gedupeerd door veerdiensten die moeten
r uitvallen ook financieel voelt men het gemis aan brpg en dam. Per jaar moet vier miljoen worden neerge
teld m klinkende munt. Een miljoen aan veergeld en drie miljoen aan wachttijden Zodra door mist of iis-
hS™»h'Worden> wordt de schadepost groter. Er is dan geen mens op het eiland
pN alle se-toren wordt de nadelige
weerslag gevoeld van het gemis
aan een vaste oeververbinding'.
Het onderwijs wordt er door getroffen,
evenals de medische verzorging door
specialisten. Er komen steeds meer
mutaties en vacatures, het industriële
klimaat wordt ongezonder. Zelfs het
aantal werklozen wordt ongunstig be
ïnvloed.
„Er moet een duidelijke uitspraak
komen over de toekomst van Flak
kee", zei burgemeester Hordijk. „Zo
als de situatie nu is en geen con
crete feiten worden genoemd over wat
komen gaat, is er geen peil op te
trekken".
Flakkee zucht onder de extra last
van de mist. Maar de grootste zorgen
zijn niet zo tijdelijk als deze hardnek
kige mist, die toch wel eens zal op
trekken.
of hij voelt het in zijn portemonnaie.
„Radar op de veerboten!" is de al
gemene roep op Flakkee. Die roep
zal in zoverre worden beantwoord,
dat binnenkort in de Provinciale Sta
ten van Zuid-Holland een voorstel
aan de orde zal komen om de Ha
ringvliet, het nieuwe schip van de
provincie waarmede de R.T.M. de
veerdienst tussen Hellevoetsluis en
Mïddelharnis onderhoudt, van radar
te voorzien.
programma's
WOENSDAG 18 FEBRUARI
RADIO
m
HILVERSUM I 402
ochtend
VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20
Gram; 8.00 Nws; 8.18 De ontbijtclub; 9.00
Gym v d vrouw; 9.10 Gram; (9.35—9.40
Waterst). VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA;
10.20 V d vrouw; 11.00 RVU: Zwitser
land; 11.30 Dit is uw leven.
middag
vastgeraakte auto. De motor van de
auto liep nog. De kinderen, een meis
je van 11, een jongen van 9 en een
meisje van 7, bleken door de uitlaat-
gassen van de auto te zijn gestikt.
Na lang zoeken vond men mevrouw
Florence Decorah, een vriendin van
haar die de auto had bestuurd, en twee
mannen. Zij vertelden dat zij hulp wa
ren gaan halen toen hun auto in de
sneeuw was blijven steken. Zij hadden
de motor laten lopen en de drie kinde
ren in de auto achtergelaten.
Al hulp zoekend waren zij een ca
fé beland en waren ten slott" zo vro
lijk geworden dat zij de auto en
kinderen hadden vergeten.
Maar gisteren heeft de deskundige zijn j MAMIE MOOIER w|ten van de eigen mensen.
vergissing ruiterlijk toegegeven. „Ik aar
zel niet bekend te maken dat ik het
beeld verkeerd heb beoordeeld", zo liet
hij welen. Het beeld zal nu echter niet
zo vee! geld opbrengen als wanneer het
werkelijk een antiek beeld was geweest.
Hiertoe worden zij voorzien van zoge
naamd „kippevoer". of „speelmateriaal",
dat bij de Russen de indruk moet wek
ken dat zij hun taak verrichten, doch dat
in werkelijkheid waardeloze of onbe
langrijke inlichtingen inhoudt.
Indien het artikel van Nayhaus had
mogen verschijnen zou het zeker groot
opzien hebben gebaard, niet zozeer door
DEN HAAG De internationale nieuw onderwerper JVSI de beschreven methode, die door alle
filmweek wordt dit jaar als onderdeel aa» een schoon- ispionagediensten ter wereld wordt ge-
van het Holland Festival van 19 tot en heidsbehandeling. bruikt, doch door het feit dat nazi's bij
met 24 juni te Arnhem gehouden. Het Een jaar geleden >-het bureau werkzaam zijn. Ook vermeldt
Ijs de derde tweejaaiTjkse filmweek in .verbleef zij voor Nayhaus enkele gevallen van Westduitse
'ons land Dc eerste had in 1935 te Am- zo'n behandeling ook geruime tijd in burgers die door het Bureau tot Bescher-
de i hem plaats, de tweede in 1957 in Den I Phoenix. "Mamie" Eisenhower wordt opming van de Grondwet tot spionagewerk
jjaag 14 november 63 jaar. .zijn verleid.
PHOENIX, Arizo
na (AFP) Me
vrouw Eisenhower
de echtgenote van
de president van de
Verenigde Staten
zal zich hier op
nieuw onderwerper
aan een schoon
heidsbehandeling.
Een jaar geleden
k P mistige dagen staan rijen
vrachtauto's bij de onregel- i
matige of onderbroken veer
diensten urenlang te wachten. Het
verkeer is onder de huidige omstan
digheden toch al veel minder, maar
dat neemt niet weg, dat het herhaal-
delijk voorkomt, dat bij iedere vaart
tientallen vrachtauto's achterblijven.
De mist dwingt tot de meest rare
manier van bevoorrading. Winkeliers,
die geen risico willen lopen dat hun
goederen dagen onderweg blijven, vul
len hun winkelvoorraden aan met be
hulp van postpakketjes. De post gaat
altijd mee en de post heeft het druk
gekregen. Honderden pakjes met blik-1
ken worst, pakken zeep, verpakte
voedingsmiddelen, worden per postl Borinage.
IN HINDERLAAG
Omstreeks zes uur bereikte een deel
van de stoet de stad Bergen. Zingend
en joelend namen de betogers de gehele
breedte van de langs hët station voe
rende Route Nationale in beslag, die
door gemotoriseerde gendarmen werd
vrijgemaakt van alle verkeer.
Dit bleek alras veeleer een hinder
laag dan een dienstbetoon aan de be
togers te zijn, want enige honderden
meters voor bij het station werd de
stoet opgewacht door een tweede cor
don gendarmes, die als grof geschut
twee tankauto's met waterkanonnen bij
zich hadden. De kop, of beter gezegd, de
staart van de grote stoet werd daar
radicaal uit elkaar gespoten.
Later wierpen kleine groepen heet
hoofden zonder bepaalde aanleiding
particuliere auto's omver, zodat het nog
uren rumoerig bleef, overigens niet al
leen in Bergen maar ook elders in de
12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Voor
het platteland; 12.30 Orgel en zang; 13.00
Nws en tentoonstellingsagenda; 13.20 Lich
te muz; 13.50 Medische kron; 14.00 Gram;
15.40 V d jeugd; 17.00 De kat van de
stoel; 17.50 Regeringsuitz: Nuttige planten
in Suriname,
avond
18.00 Nws en commentaar: 18.20 Act; 18.30
RVU: De mens en zijn omgeving, door
drs D G Ruarus. Tweede lezing; 19.00 V
d kleuters; 19.10 Het onderwijs, een kans-
spel?, toespr; 19.25 VARA-Varia. VPRO:
19.30 V d jeugd. VARA; 20.00 Nws; 20.05
Dansmuz; 20.50 De zware operatie, hoor-
sp; 21.55 Fortunio, opera (3e en 4e be
drijf); 22.45 Tussen mens en nevelvlek,
caus; 23.00 Nws: 23.15 Gram; 23.30 Ham
mondorgelspel; 23.50—24.00 Soc. nws in Rs
peranto.
HILVERSUM II 298 m
ochtend
NCRV: 7.00 Nws en SOS-ber; 7.10 Ge
wijde muziek: 7.50 Een woord voor de dag;
8.00 Nws; 8.15 Gram; 9.00 V d zieken;
9.30 V d vrouw: 10.15 Gram: 10.30 Mor
gendienst; 11.00 Gram; 11.15 David Copper-
field, hoorsp.
middag
12.30 Land- en tuinb. meded; 12.33 Lich
te muz; 12.53 Gram en act; 13.00 Nws;
13.15 Met PIT op pad: 13.20 Promenade
ork en omr koor; 14.00 Gram ..El Rey
que Rabio", zarzuela: 15.05 Kamermuz:
16.00 V d jeugd; 17.20 Gram; 17.40 Beurs-
ber: 17.45 Gram.
avond
18.00 Gram; 18.15 Spectrum v. h. Christ
Organisatie- en Verenigingsleven; 18.30
J ^zzmuz; 18.45 Boekbespr; 19.00 Nws en
weerber: 19.10 Koorzang; 19.30 Radio
krant; 19.55 Pol caus; 20.00 Gram; 20.30
Passiestonde; 21.10 Geestelijke
21.40 Muz caus; 22.10 Lichte
Gram;
23.15
liederen;
muz; 22.40
22.40 Avondoverdenking; 23.00 Nws:
Sportuitsl; 23.20—24.00 Gram.
TELEVISIE
tern
middag
VARA: 17.00 V d Kind. NTS: 17.30 In»
jeugdjourn.
avond
NTS: ZO.(10 Journaal. NCRV: 30.30 Land
an belofte, TV-spel; 23.10 Dagsluiting.