Aarde komt op gevoelige plaat Schimmenspel in W est-N ederland GEMIS AAN BRUG EN DAM VOELT MEN FINANCIEEL r Fotocamera in kunstmaan gaat deze week omhoog FELLE KRITIEK IN DE AUSTRALISCHE PERS Loongrens werkloosheidswet i afschaffen adviseert S.E.R. Onzekere oeververbindingen III STAKING IN BORINAGE O' Dinsdag 17 februari 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Relayeer-station Toch een Vanguard Stemmenwinst voor de Franse communisten Na Subandrio s bezoek Nieuw vliegtuig voor Eisenhower „Geen discriminatiê maar normalisatie'' Limburg wenst hoger onderwijs MEISJE VERDRONKEN A.W.W. KLAAR VOOR! BEHANDELING Radar vóór oktober DE DE KOSTEN Drie kinderen in auto gestikt Vijftiende eeuws beeld was enkele jaren oud Bevat kritiek op contraspionage Kippevoer Ontmoedigd Vervolg van pagina J |ln het kort Uren wachten Pag. 5 TVFAV YORk" r)e»e wpA' val'e tot nu toe gelanceerde kunstmanen t>nv HJfttv Deze week zat beschreven elliptische banen. volgens de New York Times een poging worden ondernomen de eerste van een serie Amerikaanse kunstmanen meteorologische in Het verkrijgen van een cirkelbaan, voor het fotograferen van het gehele aardoppervlak de meest ideale, zou een technische topprestatie zijn waarop men nauwelijks mag rekenen. De eerste meteorologische kunstmaan zal een bol met een middellijn van 50 een baan om de aarde te brengen, centimeter zijn. Twee erin aangebraeh- .1 i i te foto-electrische cellen zullen het aard- Met behulp van in sommige van oppervlak aftasten en de aanwezigheid flie kunstmanen aancfdn-aclite te. van wolkendekken registreren, me kunstmanen aangeDracnte te- Die waarnemingen worden langs elek- levisiecamera's hoopt men het eer- tronische weg vastgelegd op een band. r t». i i i Op elk op aarde gewenst moment kan èle "volledige iotograiische beeld men die band laten afdraaien en de er- van de aarde te kunnen verkrijgen. sïiïeT™ radiografisch De New York Times deelde niet me- de waar de eerste meteorologische IVf^t HP V PfllTlPrfl'ft kunstmaan gelanceerd zal worden. Aan- If-ICL i-V d o ?efZÜn ?etuV°vfrmet vararijg!5Jan e,ea" m later te lanceren meteorologische fotografisch beeld van de gehele aard- k f d j. bol een vereiste is dat de kunstmaan KunsImanen zaI men twee 01 ?ne ml kunstmaantje dat volgens de nieuwste schattingen tweeduizend jaren om de aarde zal blijven draaien. Voor kunstmanen die gebruikt kun nen worden als relayeerstations voor de gehele wereld bestrijkende televisie uitzendingen heeft men een cirkelbaan op 35.900 kilometer boven de aarde no dig die zich boven de evenaar bevindt. De nu komende proeven moet men dan ook niet zien als voorbereidingen van de lancering van televisie-kunstma nen. Wel zullen de met latere kunst manen te verkrijgen ervaringen mei zeer kleine ingebouwde televisiecamera' van groot nut zijn voor de technici die aan dat grote, sterk tot de verbeelding sprekende projekt werken. Van de stand van het vlak waarin een kunstmaan om de (eigen as draaiende) aarde cirkelt hangt het af welk deel van het aardoppervlak hestreken wordt door de kunstmaan. Deze vier tekeningen maken dat duidelijk. Een kunstmaan die om de evenaar draait (1) beweegt zich precies in de richting van de draaiing van de aarde en bestrijkt dus alleen de evenaar. Een kunstmaan die loodrecht op de evenaar om de aarde cirkelt (4) zal, aangezien de aarde er om de eigen as onderdoor draait, het gehele aardoppervlak bestrijken. Daartussen de banen van de tot nu toe door de Amerikanen en Russen gelanceerde kunstmanen (2 en 3). Zij bestrijken de poolgebieden niet. het gehele aardoppervlak „overziet' de omloopbaan in het vlak van aardas moeten liggen, zal J niatuur-televisiecamera's aanbrengen. H i Zij zullen op ongeveer 2.000 kilometer Die kunstmaan boven de aarde 2aan ronddraaien. Kunstmaan]g mogeijjk dat men voor de eer- °n;1 «te meteorologische kunstmaan nog niet gekeeid' gelanceerd moeten worden. De'nnt, w .-.„ov. <-1 z» ,-»r»iar> woon voi wp. een baan over de polen heen zal kie zen maar een baan die een kleiner deel van het aardoppervlak bestrijkt en dus een hoek met de aardas maakt, zoals de vorige kunstmanen. In dat geval komt ook Kaap Canave ral in aanmerking als lanceerbasis. Het gerucht gaat dat voor de lance ring een raket van het type Vanguard gebruikt zal worden. Weliswaar heeft de Vanguard de meeste mislukte kunst-, maan-lanceringen opgeleverd maar an- derzijds is met die raket een toppresta- ten draaiendHeTfs^onwaarschijnfijk dat I tie geleverd door de lancering van een men er in zal slagen de ideale baan een cirkelvormige te bereiken. Al-1 banen van alle tot nu toe gelanceerde kunstmanen maken een hoek met de aardas. Volgens ingewijden komt als lanceer- plaats alleen de nieuwe basis Vanden- berg aan de Stille Oceaan in Californië in aanmerking. Bij lancering op die ba sis in pal zuidelijke richting heeft men duizenden mijlen open zee voor zich. Een lancering op Kaap Canaveral in pal zuidelijke of noordelijke richting zou gevaar kunnen opleveren voor de bevol kingscentra die onder die baan liggen. Het schijnt de bedoeling te zijn de meteorologische kunstmaan op ongeveer 500 kilometer hoogte om de aarde te la- Van onze verslaggevers Het westen van Nederland tot Utrecht toe was gisteren weer het toneel van een groot schimmenspel met miljoenen medewerkers. Het slechte zicht van soms nog geen dertig meter had vele nare gevolgen: Een kettingbotsing van tachtig auto's op rijksweg 13 Tegenslagen voor de handel in Zeeuwsch-Vlaanderen Tot vijf uur geen enkele landing van vliegtuigen op de luchthavens •Stagnatie van de scheepvaart op de zee-armen Vertragingen voor het internationale vrachtverkeer PARIJS Keert het getij ten gunste j van de Franse communisten? Definitie ve conclusies zijn nog niet te trekken, maar het is een feit, dat bij de zeven kantonale verkiezingen, die de afgelo- pen week zijn gehouden met uitzonde ring van één, de communisten overal stemmen hebben gewonnen. Veel communisten hebben bij de vo rige verkiezingen, die voor de Assem blee Nationale, hun stemmen op de U.N.R., de gaullistische partij uitge bracht, omdat zij persoonlijk vertrou wen in generaal de Gaulle wilden tonen j en omdat zij ervan overtuigd waren, dat dank zij hem de oorlog in Algerije spoedig beëindigd zou worden. Mogelijk zijn zij toch teleurgesteld door het uitblijven van de vrede en dooi de devaluatie, die verhoging van de kos ten van levensonderhoud met zich heeft i gebracht, terwijl het begin van werk loosheid, zoals die hier en daar in Frankrijk kan worden geconstateerd ook al geen bodem voor vrije stemmers kweekt. In ieder geval is het symptoom van de stemmenwinst van de communis- I ten belangrijk in verband met de aan staande gemeenteraadsverkiezingen, vooral die in de grote steden. WASHINGTON (AP). President Eisenhower krijgt voor eigen gebruik een groot straalvliegtuig. Het zal onge veer twintig miljoen gulden kosten maar minder luxueus zijn uitgevoerd dan de Columbine III. het vliegtuig dat hij nu in gebruik heeft. In het nieuwe vliegtuig, een Boeing. £al Ei,snS°ïf m,et een snelheid van GROND VOOR MISVERSTAND bijna 1.000 kilometer per uur kunnen' MELBOURNE (Reuter/UPI) I Een aantal Australische dag bladen heeft scherpe kritiek geoefend op het gezamenlijke Australisch-Indonesische com muniqué, dat is uitgegeven na het bezoek van de Indonesi sche minister van buitenland se zaken, Subandrio, aan Australië. I De verklaring dat Australië zich niet zal verzetten tegen een even tuele overdracht van westelijk Nieuw- Guinea aan Indonesië, zo schrijft de Sydney Daily Mirror, is een overwin ning voor de bezoekende minister Su bandrio, die in Australië een storm van verontwaardiging heeft gewekt. „Su bandrio heeft (de Australische pre mier) Menzies mat gezet". Deze beslissing, vervolgt d'e Mirror, is een volledige ommekeer in de bui tenlandse politiek van Australië. Zij I laat Indonesië vrij zijn campagne te gen en zijn vervolging van de Neder landers voort te zetten. De zwakheid, die de Australische regering heeft getoond, geeft Indonesië vrij baan om de Nederlanders uit Nieuw-Guinea weg te treiteren. Wij hebben Indonesië niet alleen toestemming gegeven meer druk op Nederland te oefenen. Wij hebben het onze steun gegeven. reizen. Eisenhower zal het alleen op lange trajecten, bijvoorbeeld reizen naar Europa, gebruiken. Voor kortere reizen blijft hij de Columbine III ge bruiken. Zodra het nieuwe toestel is geleverd kan Eisenhower in ongeveer 6 uur van Washington naar Londen of Parijs vlie gen. DJAKARTA (AFP) Een woord voerder van het Indonesische ministerie vanbuitenlandse zaken heeft gisteren ontkend dat de nationalisatie van Ne derlandse bedrijven in Indonesië dis criminatie tegenover Nederland zou be tekenen. Hij zag er slechts een stap in tot „normalisatie" van de status van buitenlandse ondernemingen. In het verleden, zei hij, hebben de Nederlanders in Indonesië een bevoor deelde positie ingenomen en werd dus eigenlijk gediscrimineerd tegen andere vreemde mogendheden. De Melbourne Herald schrijft dat de paragrafen in het communiqué, die handelen over vriendschappelijke sa menwerking, de krachtige steun zul len hebben van alle Australiërs. „Maar andere passages kunnen grond geven voor het ernstige misverstand dat Australië zich zou neerleggen bij een door onderhandelingen verkregen re geling voor overdracht van Nederlands Nieuw-Guinea aan Indonesië". De Sydney Morning Herald meent dat minister Subandrio Australië heeft verlaten met een opmerkelijke diplo matieke overwinning. ,,Hij heeft Australië, zonder zelf een enkele con cessie te doen, de vaste toezegging af gedwongen dat het zich niet zal ver zetten indien Nederland en Indonesië een overeenkomst zouden bereiken over westelijk Nieuw-Guinea. Dat be tekent, dat Australië er zohder protest mee zal instemmen indien Nederland onder Indonesische druk westelijk Nieuw-Guinea zou afstaan. Dit besluit, hoewel onvermijdelijk, maakt het standpunt dat Australië tot dusverre ten aanzien van westelijk Nieuw-Guinea had ingenomen tot non sens, want het komt er op neer dat Australië erkent geen nationale be langen te hebben bij het betwiste ge bied. De Melbourne Age en de Sydney Daily Telegraph menen dat Suban- drio's bezoek heeft bijgedragen tot be tere betrekkingen tussen Indonesië en Australië. The Times (Londen) schrijft dat Subandrio met zijn bezoek aan Aus tralië heeft bereikt, een vermindering van de Australische achterdocht en ook die in zijn eigen land jegens Aus tralië. Niet dat iemand gelooft dat Indonesië nu stabiel is of dat in de naaste toekomst zal worden, maar aan beide kanten is er een nieuwe bereid heid minder slecht van de ander te denken. MAASTRICHT (A.N.P.) De com missaris van de Koningin in Limburg, dr. F. Houben, heeft gisteren in de zit ting van de provinciale staten een inlei ding gehouden bij de verschijning van een rapport over het vraagstuk van het hoger onderwijs in Limburg. Het rapport is samengesteld door een commissie, die door het provinciaal bestuur was be noemd. Een instelling voor hoger onderwijs zou volgens het rapport in Limburg voldoende studenten trekken. Aangeno men wordt dat het aantal Limburgse studenten aan universiteit en hogeschool, dat in 1954'55 1.385 bedroeg, in 1974 zal zijn gestegen tot 3.900 a 4.800. Als direct bereikbaar wordt voor gesteld te beginnen met een instelling van hoger onderwijs, die een universi taire basisopleiding zal geven tot en met het kandidaatsexamen. Gezien de levensbeschouwelijke struc tuur van Limburg wordt gedacht aan een rooms-katholieke instelling. SNEEK. Het driejarig dochtertje Dieneke van de familie J. Steenwijk te Sneek is gistermiddag in de Woudvaart gevallen en verdronken. Bij de n.v. Scheepswerf Kerstholt te Groningen is te water gelaten het kust vaartuig Urkersingel, bestemd voor de N.V. Invotra, Rotterdam. Het schip heeft een draagvermogen van 700 dwt. en zal worden voortgestuwd door een 450 pk Industriemotor. DEN HAAG Het wetsontwerp voor de algemene weduwen- en wezenvoor ziening (afgekort tot A.W.W.) is in de korte, schriftelijke voorbehandeling niet gewijzigd. Zowel de Tweede Kamer als de rege ring hebben afgezien van zeer uitvoerige schrifturen, zodat na het antwoord op het verslag, dat minister Beel thans de Kamer heeft toegezonden, het ontwerp in behandeling kan komen. B^i zijn antwoord heeft de minister een aantal aanpassingen aan de tegenwoor dige kinderbijslagwet en de invaliditeits wet ingediend. Deze hebben tot doel de uitkeringen volgens deze wetten te be perken als ook uitkering volgens de A.W.W.-bepalingen tot stand komt. De aanpassing was in het wetsontwerp al voorbereid. AMSTERDAM. De Nederlandsche Ford Automobielfabriek gaat tot 24 maart negen uur per dag werken. Kort geleden werd de werkweek weer op het normale peil van vijf dagen ge bracht. De verlenging van a'e arbeids duur is een gevolg van toeneming van de vraag. PRINSES MARIJKE tnorgen twaalf jaar Van onze Haagse redactie I gaat het om een groep van 138.000 werk- 1 nemers. DEN HAAG De Sociaal economi- 7IFKTE sche raad heeft de minister van sociale! zaken geadviseerd de loongrens van De raad vindt wel, dat compensatie in 6900 gulden bij de Werkloosheidswet het loon moet worden gegeven voor de laten vallen De raad acht het ge- betalmg van de premie. Tevens beveelt te laten vanen. Lie ïaaa acnr ner ge h„ aan eg|1 ontkoppehng van de Ziekte: wenst, aldus zijn advies, uit een oog- wej aan be{ ziekenfondsbesluit. zodat bij punt van rechtsgelijkheid ook de werk- werkloosheid van een werknemer, die Jmeer dan 6900 gulden verdiende, hij in dat geval ook is verzekerd tegen ziekte tijdens die werkloosheid. De vroegere staatssecretaris van sociale zaken, dr. Van Rhijn, had de raad in mei van het vorig jaar om het advies ge vraagd. Ketting van tachtig Op rijksweg 13 tussen Delft en Overschie kwam 's ochtends een vrachtauto met oplegger dwars over de inhaalstroken van de weg te staan. „Mijn versnellingsbak was op die slechte weg losgetrild", ver telde de chauffeur. Mede door het onvoldoende zicht had hij toen de macht over zijn wagen verloren. Een personenwagen botste direct- daarna in volle vaart achter op de stil staande vrachtauto. Ook van de andere kant klapte een auto op het obstakel. Bijna tachtig volgende bestuurders van in beide richtingen voortrazende auto's over een afstand van ruim een kilometer zagen stuk voor stuk te laat dat hun voorganger was gestrand. Twintig wagens werden zo zwaar be schadigd dat ze moesten worden weg- j gesleept. Drie ploegen van de Delftse politie rukten uit om de verkeersknoop te i ontwarren. Met lichten die vanwege de mist niet ver droegen en hevig arm gezwaai dirigeerden zij de weggebrui kers in een veiliger route. Tussen de bedrijven door moest de politie nog ettelijke bekeuringen uitdelen aan auto-1 mobilisten die zonder groot licht reden. Het duurde geruime tijd eer het ver keer zijn normale loop hernam. Veerboten De zakenlieden in Zeeuwsch-Vlaan deren kregen financiële tegenslagen te slikken doordat de veerboten op de Westerschelde niet of onregelmatig voeren. Handelaren die de markten in Oostburg, IJzendijke, Axel, Hulst of j Terneuzen plegen te bezoeken, durf- den dat niet aan omdat zij er niet zeker van waren diezelfde dag nog terug te kunnen keren. De vissers van Breskens lieten zich j niet weerhouden ter zee te varen. En-1 kelen namen voor eigen risico passa giers en post mee. Ook enkele schippers van binnen- vaartuigen en kapiteins van kleine vliegtuig vertrok van Rotterdam naar Manchester. Het helikopterverkeer op het westen van ons land was geheel en al gestaakt. Schelde De scheepvaart op de Schelde lag stil. Er was geen beloodsing. In de Wielingen lagen ongeveer tachtig sche pen te wachten, in het Oostgat een twintig. Het zicht op de Schelde vari eerde van twintig tot honderd meter. Hoek Voorzover men zich in Hoek van Holland kon. herinneren, had men nog nooit zo lang achtereen met een dergelijke stagnatie van de scheep vaart te kampen gehad. Zowel bui tengaats als op de Nieuwe Water weg lagen weer veel schepen Voor anker. Het zicht bij IJmuiden was ongeveer een halve mijl. Een vijftal kapiteins vonden het raadzamer op beter zicht te wachten alvorens door te varen. Noordzee Op de Noordzee bij het lichtschip Noordhinder zagen gisternacht het Duitse s.s. Carl Fritzen (8912 ton) en de Liberiaanse tanker Spyros Niarchos (30.000 ton) elkaar te laat. Zij kwamen met elkaar in aanvaring. Geen van beide schepen werd ernstig beschadigd. Wegverkeer De mist. gepaard gaande met vocht en vorst, betekende voor de vrachtrij ders op de internationale routes even eens een grote handicap. In Noord- Frankrijk was nog slechts één weg open voor het zware verkeer, omdat door opdooi het gevaar bestond dat de wegen stuk zouden worden gereden. Alle wegen van de zee af tot in de Vo gezen toe waren gesloten voor zwaar transport. De chauffeurs waren ge noodzaakt om te rijden over Straats burg en Nancy. Sommigen meldden hun baas dat zij met hun wagen in het afgesloten gebied zaten en er niet uit konden. door de grossiers naar Flakkee ge zonden. Deze methode is wel veel duurder, maar zo is men zeker dat de voorraad telkens wordt aangevuld. kustvaarders liepen liever gevaar eeu Bonn neemt blad in beslag nemers, wier inkomen boven deze grens uitgaat, een uitkering krachtens de Werkloosheidswet te garanderen, indien zij werkloos zouden worden. Een minderheid in de raad waar onder alle vertegenwoordigers van de werkgeversorganisaties sprak zich tegen een afschaffing van de grens uit. De kosten, die aan een eventuele afschaffing gepaard zouden gaan, liggen voor de overheid op 3,3 miljoen gulden, voor de werkgevers en de werknemers beide op circa 7,4 miljoen gulden. Deze premiekosten zijn berekend over 1957, wa bij uit een onderzoek van het Cen traal Planbureau en de Sociale verzeke ringsraad bleek, dat niet meer dan zes procent van de werknemers in ons land een vast loon van 6900 gulden of hoger per jaar verdient. Naar deze schatting ongeluk te krijgen dan niets te ver dienen. Vliegen BOLZANO (AP' De Italiaanse beeldhouwer Guiseppe Rifesser is er na veel rqoeite in geslaagd te bewijzen dat een van zijn beelden niet in de vijf tiende eeuw is vervaardigd. Toen hij on langs in Duitsland op reis was, zag hij in een geïllustreerd tijdschrift een af beelding van een houten beeld, een Ma donna met kind. Dit beeld zou op een gemeentelijke kunstveiling worden ver kocht. De gemeentelijke kunstdeskundi- ge had als zijn mening te kennen gege ven dat „het prachtige houten beeld van Bourgondische oorsprong was en onge- I veer 500 jaar oud". Rifesser schreef toen aan de deskun dige dat „het prachtige houten beeld Van onze correspondent BONN De Westduitse autoriteiten Een convair van de Finnair uit Lon den was de eerste die 's middags om streeks vijf uur op Schiphol landde. Elf reizigers die al uren in de wacht kamer hadden gehoopt op het kleine kansje toch nog naar Scandinavië en Finland te kunnen vertrekken, stapten hphh 'n"j w._i. „„rcnreirlmo- „an in de convair met bestemming Kopen- deze verspreiding van hagen. Intussen was ook een vracht- 1 t eeï* SeiHustreerd weekblad, machine van Transair op het beton verboden omdat het nummer van deze neergestreken na vijf vergeefse pogin- week kritiek op de Westduitse contra gen. spionage zou bevatten. Volgens het Om zeven uur in de avond klaarde gewraakte artikel zou het Bureau voor het plotseling op. Gezagvoerders die A RPorHermin<ï van de Ornndwet dat eerst opdracht hadden gekregen een de „®,,g GroMv/ct, dat uitwijkhaven te zoeken, werden weer 1S opgericht om uiterst linkse of rechtse naar Schiphol geroepen. bewegingen in de Bondsrepubliek te i onderzoeken, zijn taak te buiten gaan. Record De schrijver, graaf Nayhaus. zegt dat het bureau een politiek apparaat heeft Hoe bar het in de eerste helft van februari met de mist op de luchthaven is geweest, blijkt uit de waarnemingen van de metereologisehe dienst. Zij tel de 185 uren mist en dat is een percen tage van 51,4. Daarmee is een record opgebouwd, dat het veel medewerkers uit de vroegere geheime dienst van de Nazi's heeft aangetrokken en dat het „een j eigen spel speelt". Vele uit Russische krijgsgevangenschap I ;e van 51,4. Daarmee is een record teruggekeerde Duitsers hebben van de' ge w Jiszr Russen bepaalde spionage-opdrachten MILWAUKEE, Wisconsin (AP) Vier volwassenen zijn gearresteerd in Warren (Wisconsin) in verband yan Italiaanse oorsprong was en enkele met de dood van drie kinderen vanjaren bud Ret was namelijk door een van de vier de 32-jarige me*b^J^^jtsers wilden er aanvanke- vrouw I lOrence Decorah. Ljk niets van weten en Rifesser is met Een voorbijganger vond zondag de i onomstotelijke bewijzen moeten komen drie kinderen dood in een in de sneeuw om hen van zijn gelijk te overtuigen. maand februari van het vorig jaar, meegekregen; 'veelal biechten zij werden slechts vijftig uien mist getel djrect 0p zodra zy thuis komen. (7,4 procent). De luchthaven Rotterdam ontving geen enkel vliegtuig. Evenals op Schip hol was opstijgen zij het in zeer be perkte mate nog wel mogelijk. Eén j dit j Volgens Nayhaus zou het bureau, dat 'geen politiële bevoegdheid heeft, deze j mensen echter overhalen „dubbele agen ten" te worden, zij zouden dus het Rus sische spel meespelen, echter met mede- kE directie van de R.T.M. meent thans al te kunnen zeggen, dat Se radarinstallatie zeker voor oktober er zal zijn. Met radar zal de Haringvliet inderdaad meer vaarten bij mist kunnen maken dan nu het geval is. Men mag evenwel van de radar niet alles verwachten. ^E burgemeesters van Flakkee en het bestuur van de Flak- keese Gemeenschap streven ern stig naar de enig afdoende oplossing: de brug. Zwaar gedocumenteerd is een ver zoek naar de minister van verkeer en waterstaat gezonden om tot een vervroegde bouw van de brug te komen. Heel Flakkee is bereid op deze brug tol te betalen tot 1968, het jaar waarin de brug in het vooruit zicht is gesteld. Flakkee kan niet tot dat jaar wachten, ook al niet omdat alle thans opgestelde plannen in dui gen zullen vallen. Als de dam van Willemstad naar Flakkee er eerder komt dan de brug, wordt het eiland overstroomd met problemen waaraan men moeilijk het hoofd zal kunnen bieden. Er is dan wel een achterdeur zo zegt men het, maar de voordeur blijft ontbreken. FLAKKEE moppert over de gang van zaken tijdens de mist. Nie mand echter betwist de beslissin gen van de kapiteins der veerboten. Men is ontmoedigd, omdat de overheid het eiland niet meer tegemoet komt in de wensen. „Wij zijn het zwaarst belast", zei burgemeester Hordijk van Middelhar- nis, die tevens voorzitter is van de Flakkeese Gemeenschap. „De lasten die voor de dijkbeveili- ging moeten worden betaald, zijn haast niet meer op te brengen. Daar bij komt de extra belasting van het transport, waardeverlies van tuin bouw produkten door de wachttijden huis sturen, en de extra kosten. die ontstaan, doordat vrachtauto's uren stilstaan en de chauffeurs tot nietsdoen zijn ge doemd". In minder dan een uur tijds was het gehele terrein volgestroomd en een uur lang werd deze menigte door leden van het comité, waarin alle vakbonden ver enigd schijnen te zijn, en door een ver tegenwoordiger van de Italiaanse mijn- werkersbond toegesproken. Voor en na werd de Internationale gezongen en aan bijval ontbrak het de stakers niet. Het besluit is genomen, de actie voor het behoud van de werkgelegenheid in de Borinage onverminderd voort te zet ten. Van de Nationale mijnraad zal een nieuw saneringsplan worden geëist dat dient te voorzien in nieuwe bestaans mogelijkheden. Met de „bedelaarsgift" van de K.S.G. neemt de bevolking geen genoegen. Men eist onverwijlde natio nalisering van de mijnen. „Zijn" zo luidde de onder een daverend applaus aanvaarde resolutie „voor het eind van de week geen be vredigende resultaten bereikt, dan machtigen wij de leiders van deze actie ook in andere mijnstreken tegen ko mende maandag een algehele werk staking uit te roepen en de opmars naar Brussel te organiseren." LIEVER DOOI) Enige tienduizenden demonstranten vormden na deze betoging een onaf zienbare stoet, die over de volle breed te van de Route Nationale zich in de richting van Jemappes in beweging zette. Zij voerde rode vlaggen, vaan dels en leuzen met zich mee, leuzen als: Liever dood dan armoede; Crachet (een der mijnbedrijven) kost ons een miljard, de enige oplossing is nationa lisatie. Uit machtige spreekkoren weerklonk telkens de kreet: „Op naar Brussel!" De nationale gendarmerie, die bij Qua- regnon een cordon had gelegd om deze optocht te verhinderen, liet zich door de leiders van het actiecomité naar Van onze speciale verslaggever OEREE OVERFLAKKEE betaalt de zwaarste tol aan de onzekere oeververbinding. Dat is altijd zo en dat is erger nu de mist van geen wijken weet. Men is er niet alleen gedupeerd door veerdiensten die moeten r uitvallen ook financieel voelt men het gemis aan brpg en dam. Per jaar moet vier miljoen worden neerge teld m klinkende munt. Een miljoen aan veergeld en drie miljoen aan wachttijden Zodra door mist of iis- hS™»h'Worden> wordt de schadepost groter. Er is dan geen mens op het eiland pN alle se-toren wordt de nadelige weerslag gevoeld van het gemis aan een vaste oeververbinding'. Het onderwijs wordt er door getroffen, evenals de medische verzorging door specialisten. Er komen steeds meer mutaties en vacatures, het industriële klimaat wordt ongezonder. Zelfs het aantal werklozen wordt ongunstig be ïnvloed. „Er moet een duidelijke uitspraak komen over de toekomst van Flak kee", zei burgemeester Hordijk. „Zo als de situatie nu is en geen con crete feiten worden genoemd over wat komen gaat, is er geen peil op te trekken". Flakkee zucht onder de extra last van de mist. Maar de grootste zorgen zijn niet zo tijdelijk als deze hardnek kige mist, die toch wel eens zal op trekken. of hij voelt het in zijn portemonnaie. „Radar op de veerboten!" is de al gemene roep op Flakkee. Die roep zal in zoverre worden beantwoord, dat binnenkort in de Provinciale Sta ten van Zuid-Holland een voorstel aan de orde zal komen om de Ha ringvliet, het nieuwe schip van de provincie waarmede de R.T.M. de veerdienst tussen Hellevoetsluis en Mïddelharnis onderhoudt, van radar te voorzien. programma's WOENSDAG 18 FEBRUARI RADIO m HILVERSUM I 402 ochtend VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.18 De ontbijtclub; 9.00 Gym v d vrouw; 9.10 Gram; (9.35—9.40 Waterst). VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA; 10.20 V d vrouw; 11.00 RVU: Zwitser land; 11.30 Dit is uw leven. middag vastgeraakte auto. De motor van de auto liep nog. De kinderen, een meis je van 11, een jongen van 9 en een meisje van 7, bleken door de uitlaat- gassen van de auto te zijn gestikt. Na lang zoeken vond men mevrouw Florence Decorah, een vriendin van haar die de auto had bestuurd, en twee mannen. Zij vertelden dat zij hulp wa ren gaan halen toen hun auto in de sneeuw was blijven steken. Zij hadden de motor laten lopen en de drie kinde ren in de auto achtergelaten. Al hulp zoekend waren zij een ca fé beland en waren ten slott" zo vro lijk geworden dat zij de auto en kinderen hadden vergeten. Maar gisteren heeft de deskundige zijn j MAMIE MOOIER w|ten van de eigen mensen. vergissing ruiterlijk toegegeven. „Ik aar zel niet bekend te maken dat ik het beeld verkeerd heb beoordeeld", zo liet hij welen. Het beeld zal nu echter niet zo vee! geld opbrengen als wanneer het werkelijk een antiek beeld was geweest. Hiertoe worden zij voorzien van zoge naamd „kippevoer". of „speelmateriaal", dat bij de Russen de indruk moet wek ken dat zij hun taak verrichten, doch dat in werkelijkheid waardeloze of onbe langrijke inlichtingen inhoudt. Indien het artikel van Nayhaus had mogen verschijnen zou het zeker groot opzien hebben gebaard, niet zozeer door DEN HAAG De internationale nieuw onderwerper JVSI de beschreven methode, die door alle filmweek wordt dit jaar als onderdeel aa» een schoon- ispionagediensten ter wereld wordt ge- van het Holland Festival van 19 tot en heidsbehandeling. bruikt, doch door het feit dat nazi's bij met 24 juni te Arnhem gehouden. Het Een jaar geleden >-het bureau werkzaam zijn. Ook vermeldt Ijs de derde tweejaaiTjkse filmweek in .verbleef zij voor Nayhaus enkele gevallen van Westduitse 'ons land Dc eerste had in 1935 te Am- zo'n behandeling ook geruime tijd in burgers die door het Bureau tot Bescher- de i hem plaats, de tweede in 1957 in Den I Phoenix. "Mamie" Eisenhower wordt opming van de Grondwet tot spionagewerk jjaag 14 november 63 jaar. .zijn verleid. PHOENIX, Arizo na (AFP) Me vrouw Eisenhower de echtgenote van de president van de Verenigde Staten zal zich hier op nieuw onderwerper aan een schoon heidsbehandeling. Een jaar geleden k P mistige dagen staan rijen vrachtauto's bij de onregel- i matige of onderbroken veer diensten urenlang te wachten. Het verkeer is onder de huidige omstan digheden toch al veel minder, maar dat neemt niet weg, dat het herhaal- delijk voorkomt, dat bij iedere vaart tientallen vrachtauto's achterblijven. De mist dwingt tot de meest rare manier van bevoorrading. Winkeliers, die geen risico willen lopen dat hun goederen dagen onderweg blijven, vul len hun winkelvoorraden aan met be hulp van postpakketjes. De post gaat altijd mee en de post heeft het druk gekregen. Honderden pakjes met blik-1 ken worst, pakken zeep, verpakte voedingsmiddelen, worden per postl Borinage. IN HINDERLAAG Omstreeks zes uur bereikte een deel van de stoet de stad Bergen. Zingend en joelend namen de betogers de gehele breedte van de langs hët station voe rende Route Nationale in beslag, die door gemotoriseerde gendarmen werd vrijgemaakt van alle verkeer. Dit bleek alras veeleer een hinder laag dan een dienstbetoon aan de be togers te zijn, want enige honderden meters voor bij het station werd de stoet opgewacht door een tweede cor don gendarmes, die als grof geschut twee tankauto's met waterkanonnen bij zich hadden. De kop, of beter gezegd, de staart van de grote stoet werd daar radicaal uit elkaar gespoten. Later wierpen kleine groepen heet hoofden zonder bepaalde aanleiding particuliere auto's omver, zodat het nog uren rumoerig bleef, overigens niet al leen in Bergen maar ook elders in de 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Voor het platteland; 12.30 Orgel en zang; 13.00 Nws en tentoonstellingsagenda; 13.20 Lich te muz; 13.50 Medische kron; 14.00 Gram; 15.40 V d jeugd; 17.00 De kat van de stoel; 17.50 Regeringsuitz: Nuttige planten in Suriname, avond 18.00 Nws en commentaar: 18.20 Act; 18.30 RVU: De mens en zijn omgeving, door drs D G Ruarus. Tweede lezing; 19.00 V d kleuters; 19.10 Het onderwijs, een kans- spel?, toespr; 19.25 VARA-Varia. VPRO: 19.30 V d jeugd. VARA; 20.00 Nws; 20.05 Dansmuz; 20.50 De zware operatie, hoor- sp; 21.55 Fortunio, opera (3e en 4e be drijf); 22.45 Tussen mens en nevelvlek, caus; 23.00 Nws: 23.15 Gram; 23.30 Ham mondorgelspel; 23.50—24.00 Soc. nws in Rs peranto. HILVERSUM II 298 m ochtend NCRV: 7.00 Nws en SOS-ber; 7.10 Ge wijde muziek: 7.50 Een woord voor de dag; 8.00 Nws; 8.15 Gram; 9.00 V d zieken; 9.30 V d vrouw: 10.15 Gram: 10.30 Mor gendienst; 11.00 Gram; 11.15 David Copper- field, hoorsp. middag 12.30 Land- en tuinb. meded; 12.33 Lich te muz; 12.53 Gram en act; 13.00 Nws; 13.15 Met PIT op pad: 13.20 Promenade ork en omr koor; 14.00 Gram ..El Rey que Rabio", zarzuela: 15.05 Kamermuz: 16.00 V d jeugd; 17.20 Gram; 17.40 Beurs- ber: 17.45 Gram. avond 18.00 Gram; 18.15 Spectrum v. h. Christ Organisatie- en Verenigingsleven; 18.30 J ^zzmuz; 18.45 Boekbespr; 19.00 Nws en weerber: 19.10 Koorzang; 19.30 Radio krant; 19.55 Pol caus; 20.00 Gram; 20.30 Passiestonde; 21.10 Geestelijke 21.40 Muz caus; 22.10 Lichte Gram; 23.15 liederen; muz; 22.40 22.40 Avondoverdenking; 23.00 Nws: Sportuitsl; 23.20—24.00 Gram. TELEVISIE tern middag VARA: 17.00 V d Kind. NTS: 17.30 In» jeugdjourn. avond NTS: ZO.(10 Journaal. NCRV: 30.30 Land an belofte, TV-spel; 23.10 Dagsluiting.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 5