Bittere uitspraak en zuinige rijders PONNEN IMPORTEERDEN 240 KILOMETER AUTO DE NATUUR P. W. RUSSEL'S VERDER DAN DE NEUS M Hogere straf in hoger beroep Kaasjagers" weg van Soesterberg KAPPIE en de zeezeef Uit de kerken Vrijdag 6 februari 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 2 „GEKKE AUTOOTJE" HET MODEL VERSCHIJNSEL Ook op no. 13 in en om uw huis "W.W. 's avonds tot Belgische grens HERTENKAMPAFFAIRE Dierenzorg: Pardon Schildersbedrijf door brand verwoest IK heb gisteren een uitspraak ge- gehoord, die even doet rillen. ,,Er moest maar weer eens een flink ongeluk gebeuren tussen Den Haag en Rotterdam, dan zijn ze misschien weer een tijdje rustig." De man die het zei, ken ik al lang. Hij is een bijzonder rustig mens, beheerst in zijn optreden en een perfect autorijder. En het grie zelige is, dat hij ergens gelijk heeft ook. Want er wordt weer overheen gesjouwd, over die Rijksroetsjbaan, dat het niet mooi meer is. Met de eigen oogjes heb ik het die dag van gisteren weer mogen zien. Met honderd en honderd twintig kilometer per uur vlogen ze langs me heen, de grote én de kleine wagens. Wippend en sprin gend over alle knobbels en bulten van rijksweg 13. Weet u nog? Dat was anders, een tijdje terug. Toen had iedereen dat vreselijke onge luk met die vijf doden nog in het hoofd. Weet u wel, die vrachtwagen met dat gebroken veerblad, die dwars de weg overvloog en een wagen van de andere kant die er bovenop knalde. Iedereen in West Nederland sprak in die dagen over de Rijksroetsjbaan. En onmiddellijk werd het tempo teruggebracht naar zeventig, tachtig kilometer. Toen kwamen de poorten „Matig uw snelheid" en ik voorspelde, dat het er maar een paar zouden zijn, die zich na een tijdje aan die borden nog iets gelegen zouden laten liggen. De praktijk van vandaag de dag bewast dat. Hadden ice maar Maar er is altijd nog zoiets als artikel 23: het in gevaar brengen van het verkeer. Want al staan er dan geen borden met een aangegeven maximum-snelheid langs rijksweg 13, op dat art. 25 kan elke politieman een mooie prent voor u schrijven, wanneer u met honderd en meer tus sen Overschie en Delft rijdt. Wat mij betreft moeten enige al dan niet geüniformeerde heren zich maar weer eens op de Rijksroetsjbaan laten zien. Vóórdat iemand dezer dagen, na de volgende grote klap, tot de conclusie komt: „Hadden we maar TNTUSSEN word ik weer bedolven onder de papieren van komende Zuinigheidsritten. Er gaat er in maart een naar Kopenhagen en die heet Economy Test Ai in juli een naar Biarritz, die heet Economy Run. Alletwee komen ze door Ne derland. En in de komende maan den wordt er in een handvol landen, over vier werelddelen verspreid, van dit soort ritten gehouden. -"•■q 3 moest ik zo denken: wat zijn die socialisten toch conservatief. U zult zeggen: daar heb je hem weer, hij heeft altijd iets tegen de socialis- 3 ten. Nu valt dat, dacht ik, nogal 3 mee Want ik heb ook iets tegen de liberalen. En positief meen ik altijd, dat Christelijke partijvorming 3 voor Nederland de aangewezen 3 weg is en dus ook stemmen op 5 Christelijke partijen. Maar het kwam mij gisteren (dat van het conservatief zijn van de socialisten 3 dan) in de gedachte, naar aaniei- =j ding van het bericht over de vloot- spreiding. Terwijl juist de socialis- tische pers in deze tijd zich uitput 3 in artikelen, die tegen de vloot zijn 3 gericht. In dat opzicht doen de so il cialisten mij denken aan een land- H edelman uit de Gelderse Achter- hoek, die in de tijd van de repu- .3 bliek niets wilde doen voor de H vloot, evenals de conservatieve re- li genten in Holland, waardoor de he il kende bezwaren van De Ruyter te- 3 gen het peil van de vloot ontston- 3 den. Alleen omdat hij een Zeeuwse zeeheld was, wist hij er met zijn mannen toch nog grote dingen mee te doen. De socialisten gaan niet in 3 zijn voetspoor, maar in dat van die conservatieve landedellieden en re- genten. Dat deden ze bijv. in 1923, Ëj toen ze fel ageerden tegen de 3 Vlootwet. Dfet hebben ze daarna 3 gedaan, toen ze gebroken-geweer- '3 tjes-partij waren. Nu zou er hoop hebben kunnen zijn, dat ze door de oorlog wat geleerd hadden. Toen 3 Was de vloot het enige apparaat, dat in heel de oorlog nog voor de Nederlandse zaak is kunnen opko- men. Maar kijk, uitgezocht in deze Ëj tijd gaan de socialisten weer spre- Ëj ken en beloven over verkorting van de diensttijd en vermindering ten aanzien van de vloot. Nu zou- ■3 den wij om een lief dingen willen, dat leger en vloot allebei konden 3 worden afgeschaft. Militarisme, zo- 3 als men dat in Duitsland kende, is ons altijd vreemd geweest. En van oorlog zijn we een vijand. Maar dat 3 mag ons niet de ogen doen sluiten 3 voor de werkelijkheid, dat we het slot op de deur van ons land. dat leger en vloot in bepaalde omstan- 3 digheden kunnen zijn, niet kunnen 3 missen. Die realiteit moeten we steeds in het oog houden. In de ja- ren 1920 tot 1935 hebben de socialis- 3 ten de Christelijke partij altiid be- 3 schuldigd ten onrechte dus van militarisme. In en na de oorlog hebben ze een tijdje beseft, dat zij een schuldige plicht tegenover ons 3 volk hadden verwaarloosd. Maar 3 hun conservatisme brengt hen er- toe, nü weer tot hun oude stand- Ij: punt terug te keren. Het standpunt 3 van de landedellieden en (slechte) 3 regenten. EEN MAN met een te klein groen petje stond een hele schone stofdoek uit te vouwen; toen kroop hij achter de bestuurders- cabine van een ontzagwekkend gro te vrachtwagen en ging daar een klein ruitje oppoetsen. Het was een beetje vreemd gezicht. Het leek wat overbodig, want geen mens die dezer dagen gaat kijken naar de op barsten staande tentoonstelling van bedrijfs automobielen In de Amsterdamse R.A.I. zal op dat kleine ruitje letten. Wie er overigens gistermiddag rond zwierf, op die R.A.I., begrijpt nauwe lijks, dat de opening staat te komen, A Electrlclteitsmannen sleepten met kabels, bloembakken vroegen nog om vullingen, een zware vrachtwagen werd naar zijn plaats gereden, getim mer. geschreeuw, het proberen van de geluidsinstallatie met een krijsende grammofoonplaat en daar tussendoor vond ik hem: met een hele grote hoed, pas geleden in Canada gekocht. Samen met zijn broer, ook met hoed, maar een Nederlandse. De heren Ben en Wiinand Pon, die gisteren de honderd duizendste Volksauto in Nederland Im porteerden. Importeurs dus, alle twee, de heer Ben Pon met zijn 55 en zijn broer Wij nand met 49 jaar. Auto-importeurs, net zoals hun vader, die oneindig lang vóór de oorlog Opeis naar hier bracht. In 1947 begonnen ze met dat „gekke autootje" uit het Oosten naar hier te halen: 67 stuks dat jaar. Tien jaar later, in 1957, w; en het er in twaalf maanden meer dan 17.000; en dat „gekke wagentje" werd een verschijn sel op de Nederlandse wegen. Geen foto van een verkeerssituatie, geen straatbeeld op film of televisie of u ziet zo'n „gekkerd" er tussen zitten. Allemaal door de Ponnen. Ze lijken niets op elkaar, de twee broers. Broer Ben it de man van de buitenwacht de reizen, de bezoeken, de contacten. Broer Wijnand is de re kenaar achter het bureau de voerder van besprekingen, de optelier, de cij feraar. Het geheim van zoveel dezelfde wagens, zoveel jaren achter elkaar en dat dan kunnen volhouden? Natuurlijk praat elke auto-importeur dan over opbouwen van servicestations en zo. Maar de heer Ben Pon sprak het juiste woord, dacht ik, toen hij me gistermiddag in de R.A.I. zei; „Kijk, op een afstand zie je niet of er een Volkswagen uit 1953 of 1958 langs komt. Gevolg: dc buurvrouw hoeft zich niet te schamen over het „oude" model waar ze in rijdt". Ik mag zeggen, dat ik de beide heren Pon al jaren ken. Er gaan de incest fantastische verhalen over hun car rière. Maar van mij moogt u aanne men, dat het zonder werken én hard werken nooit zover en tot die 100.000-ste was gekomen. Vanavond zullen handenvol autoritei ten aanwezig zijn in Kras in Amster dam. Daar gaan de heren Pon iets doen. Een zeer royaal gebaar, zoudt u het kunnen noemen. Maar daarover mag ik u deze ochtend nog niets zeg gen. Wat overigens de Ponnen betreft: zij zijn net als hun auto een verschijnsel in de Nederlandse wereld op vier wielen. 97 AAR onder Jozefs metgezellen De twee gebroeders PON: links Ben, rechts Wijnand, een overgave wilden weten. Ze dachten aan hetgeen kort geleden in Magdala was gebeurd en meen den, dat de Romeinen, als ze hen eenmaal te pakken hadden, in het gunstigste geval Jozef voor hun triomftocht zouden sparen, maar alle anderen aan het kruis nage len of als lijfeigenen op een open bare verkoping doen. Ze besloten dus verder te vechten. Half krank zinnig van dorst gingen ze voor Jozef staan en versperden hem de weg. Ze wilden hem nog lie ver vermoorden dan goed vinden, dat hij zich aan de Romeinen overgaf. Jozef wilde maar één ding: drinken. Of de Romeinen hen wérkelijk wilden ontzien of nirt, was een kwestie van later. Maar in elk geval zouden ze hun wat te drinken geven en nu wilden die idioten niet. Die waren toch stapelgek, dat waren toch dolle honden. Het zou toch belachelijk zijn, als hij na zoveel beroerdig heid zelfmoord pleegde, zonder ■iets te hebben gedronken. Uit al le hoeken van zijn moeë brein trachtte hij kracht te putten om zijn wil bij de anderen door te zetten, te drinken en te leven. Lange tijd discuteerde hij tever geefs met hen. Onmogelijk hen te overtuigen. Nauwelijks was zijn hese, rauwe stem nog in staat hun een laatste voorstel te doen: niet ieder zou zichzelf doden, maar de een de ander, dat was een zonde, die minder zwaar woog. Tat begre pen ze. Ze accepteerden zijn voor ste] en dat was_ zijn redding. Ze lieten het lot beslissen, wie van hen telkens de ander zou doden. Ze dobbelden met de stenen, die Jo zef zich destijds door Emetrius Li- bar de toneelspeler, had laten ca deau doen. Ze vroegen elkaar om vergiffenis en stierven met het gebed der stervenden op hun lip pen. Topn Jozef met de laatste overbleef, ging hij de weg terug, die uit het hol naar de Romeinen liep. De ander bleef eerst staan en kroop hem toen na. Jozef werd in ontvangst geno men door overste Paulinus'. Hij strekte hem zijn arm m<>t de vlak ke hand naar voren tegemoet en begroette hem even opgewekt als een sportsman zijn overwonnen te genstander begroet. Jozef bedankte hem niet. Hij sloeg tegen de grond en zeide maar één woord: water. Ze brachten hem wat te drinken, maar hij bedwong zich en dat was de vroomste daad \an zijn le ven en sprak eerst de zegen: ge prezen 7ijt gij, Jahve, onze God, die alles liet ontstaan door uw woord en dronk eerst daarna. Met een gevoel van hoogste zalig heid liet hij 1. vocht over zijn lip pen in zijn mond en in zijn keel lo pen, vroeg meer water en toen nog eens, vond het jammer, dat hij zijn glas moest neerzetten om adem te halen en dronk weer. Hi) had een dom lachje op zijn ge zicht, maar dronk steeds verder. De soldaten stonden om hem heen, grinnikten goeiig en keken toe. Mm bood Jozef gelegenheid zich wat op te knappen, gaf hem te eten en bracht hem geboeid naar het kwartier van de veldheer. Hun weg liep door het kamp. Overal verdrongen zich de soldaten, want allen wilden de vijandelijke aan voerder zien. Velen grinnikten goeiig: dat was dus die vent, die hun zeven weken zoveel last had bezorgd. Een flinke jongen. Ande ren, die verbitterd en nog onder de indruk van de dood hunner vrienden waren, dreigden hem en scholden. Weer anderen maakten grappen, omdat h'" er nog zo jong, tenger en statig uitzag„Aan jou hebben de vogels en vliegen ook geen grote kluif als je straks aan het kruis hangt." Hoewel hij er helemaal verwaarloosd uitzag en zijn haren in de war zaten en hij vuile vlasharen op zijn wangen had, liep hij rustig door al dit ru moer. Dreigementen en grappen deerden hem niet en menigeen sloeg zijn blik neer voor zijn treu rige, ontstoken ogen. Toen iemand hem in het gezicht spoog, zei hij geen woord, doch verzocht al leen, daar hij immers geboeid was. de soldaten die hem verge zelden, het spuug weg te wassen, omdat hij zo niet voor de veldheer kon verschijnen. De weg door het kamp was lang. Overal tenten, en nieuwsgierige soldaten. Dan weer tenten en weer soldaten. Dan het altaar van het kamp. Daarvoor stonden plomp, vijandig, geweldda dig en van goud de adelaars der drie legioenen. Dan weer tenten en nog eens tenten. Het kostte de zwakke Jozef oneindig veel moeite zich staande te houden, maar hij gebruikte zijn laatste energie en ging deze lange weg der schande rechtop en met opge heven hoofd. Toen ze eindelijk bij de tent van do maarschalk waren geko men, zag Jozef eerst, behalve overste Paulinus, alleen een jon ge man met de onderscheidings tekens van een generaal. Hij was niet groot, maar gezet en flink van postuur en had een rond, openhartig gezicht. Jozef wist dadelijk, dat dit Titus, de zoon van de veldheer moest zijn. De jonge generaal kwam hem te gemoet. „Ik wilde u zeggen, dat het me spijt, dat u pech hebt ge had. U heeft buitengewoon goed gevochten. Wij hebben jullie on derschat. Jullie bent buitenge woon goeie soldaten." Hij zag hoe uitgeput Jozef was en ver zocht hem te gaan zitten. „Jullie hebben hier erge wanne zo mers", zei hij, „Maar hier in de tent is het prettig koel." (Wordt vervolgd) Het fijne en subtiele gebaartje van ranger John Wood evgn blazen op de loop na het schot is alleihaal ten bate van de grote Amerikaanse zui- nigheidsrit, die nu („Eindelijk", zeggen de mannen met de grote hoedenook Texas in de route heeft opgenomen. De eerste moet geweest zijn in 1936 en in Amerika. De laatste jaren zijn de winnaars steeds ervaren rijders, die precies alles weten van optrek ken, niet bruusk afremmen (dus vooruit zien in het verkeer), klimmen en dalen. Op de zuinigste manier. En dan blijkt, dat zij zodoende huil ben- zinegebruik met 20 procent kunnen drukken. 20 miljoen „Maar dat neemt niet weg", zei me gisteren de heer B. C. \'an Galen van Mobil, die alles van zuinig rijden afweet, „dat de gewone autorijder uit die Zuinigheidsritten lering kan trek ken en zichzelf en zyn land heel wat kan besparen. Indien bijvoorbeeld het verbruik van de meer dan 400.000 Nederlandse personenauto's met 5 pro cent gereduceerd zou kunnen worden, dan zou dit een jaarlijkse besparing opleveren van ongeveer 40 miljoen liter benzine, oftewel rottd 20 miljoen gulden." Kijk, dat zijn cijfers die u niet kunt misverstaan. En ik -wilde er dit graag nog bijzeggen: Als die winnaars van economy- ritten telkens ervaren rijders blijken te zijn die mede benzine sparen door weinig en zeker niet plotsklaps af remmen hetgeen zf> alleen kunnen door in het verkeer steeds vooruit te zien dan is dat voor u een pracht van een voorbeeld. Ook op die rijksweg 13: wat verder kijken dan de neus van uw auto lang is. Ambtenarenfraude AMSTERDAM. (ANP) Een door de officier van justitie tegen een von nis van de politierechter te Haarlem ingesteld hoger beroep heeft er toe geleid dat de 57-jarige adjunct-com mies ter gemeentesecretarie te Haar lem B. J. A. M. H. een veel hogere straf heeft gekregen. De verdachte, die in de jaren '57 en '58 als loketambtenaar meermalen een gulden legesgeld aan publiek in reke ning bracht, ook wanneer dat niet ver schuldigd was, en die guldens dan in eigen zak liet verdwijnen, was door zijn berouwvolle houding in eerste aanleg tot zestig gulden boete plus twee maan den voorwaardelijk veroordeeld. De po litierechter hield bij dat vonnis reke ning met andere catastrofale gevolgen, die deze fraude voor de verdachte reeds had meegebracht: ontslag, pensioen- verlies e.d. Bij de behandeling in hoger beroep voor het gerechtshof te Amsterdam eis te veertien dagen geleden de procureur- generaal twee maanden gevangenisstraf maar het hof onder presidium van mr. F. L. Nepperus achtte zelfs deze straf te licht en heeft de verdachte gisteren een gevangenisstraf van vier maanden opgelegd. ni Eigen nieuwsdienst SOESTERBERG. Op de vliegbasis Soesterberg worden thans plannen ge maakt voor het vertrek van het 700e eskader, een eenheid, die is uitgerust met Straaljagers van het type F 86 K. Deze machines, d'e in het militaire jar gon als „kaasjagers" te boek staan, veroorzaken veel lawaai en het is niet uitgesloten te achten dat dit vertrek samenhangt met het toenemend aantal klachten over het rumoer, dat Soester berg produceert. Over de toekomstige bestemming van het eskader is nog geen beslissing ge vallen hoewel er gedacht wordt over de vliegbasis Twenthe. Evenmin is bekend of de ruimte, die door het vertrek van de F 86 K ontstaat, zal worden opge vuld. De cyclamen staan nu nog in volle bloei en als men nog een exemplaar koopt neem er dan een met enkele open bloemen en veel bloemknonpen; daar zult u veel langer plezier van heb ben. Cyclamen moeten beslist niet in de normaal verwarmde kamer gezet worden; het is daar veel te warm voor hen. Die voldoen veel beter in een zeer matig verwarmde omgeving en geef hen geen koud leidingwater, doch doe warm water door het koude heen; het moet beslist lauw aanvoelen. Eigen nieuwsdienst DEN HAAG Op 16 februari zal de wegenwacht van de ANWB het tra ject Rotterdam - Dordrecht - Breda - Wernhout (grens) dat tot dusver slechts tot zes uur 's avonds werd bereden in zijn avonddienst opnemen. Automobilis ten kunnen in dat traject op de steun van de gele pechbestrijders nu dus van 's morgens half acht tot 's avonds half elf in de zomermaanden tot elf uur rekenen. Het gedeelte Amsterdam - Den Haag -Rotterdam is reeds geruime tijd in het avondschema opgenomen. Straks word! de hele verbinding Amsterdam Belgi sche grens dus in de avonddienst van de wegenwacht bestreken. Eigen nieuwsdienst HILLEGOM In de geruchtmaken de Hillegomse ..hertenkampaffaire" heeft de vereniging Dierenzorg bakzeil gehaald. Op de jaarvergadering heeft men het bestuur dringend aangeraden de burgemeester excuses aan te bieden. De vergadering was van oo,rdeel. dat men beter eerst met de burgemeester had kunnen praten voor aan de zaak zoveel ruchtbaarheid te geven. De voor zitter en het bestuurslid die voor deze ruchtbaarheid hadden gezorgd, voelden weinig voor de gang naar Canossa; tij dens de discussies bleek dat zij hun ac tie op touw hadden gezet zonder hun medebestuursleden daarin te kennen. Eigen nieuwsdienst ZUTPHEN - Een felle brand heeft woensdag de schilder- en spuitafdeling en het magazijn van de meubelfabriek van de firma Kreeftenberg en zonen te Varsseveld in de Gelderse Achterhoek verwoest. Tijdens de brand deden zich enkele ontploffingen voor. Men vermoed! dat een defeet aan de verwarming de oorzaak van de brand is geweest. De schade wordt op hon derdduizend gulden geraamd. 45. „Wat is er daarboven ja allemaal gebeurd?" vroeg Kappie, toen hijzelf enigszins van het gebeurde was hersteld. „Uw machinist trachtte mijn experi menten te belemmeren," verklaarde de professor. „Dat was mijn zeef bijna noodlottig geworden eri u ook'" ..O." antwoordde Kappie ..En mag ik 'nu misschien weten wat er ja met Okki len de meester is s bourd?" „Gerust", sprak de professor. „Ik houd he.i beiden in bedwang met een elektrische straalpistool! „Dat is fraai!" meende Kappie. „En wat ben je verdei van plan?" „De zeef zomaar wat rond te laten varen, -om te zien hoelang hij het uit houdt. z'ondei ge,leep! te worden." leg de de geleerde uit. „En intussen zou het mij welkom zijn, wanneer gij tweeën! daar beneden de verschijnselen op gro te diepte wat zoudt willen bestuderen..." Kappie begreep dat het maar beter was. om verder niet tegen te stribbe len. Er zat niets anders op dan te doen wat Zifter vroeg. „Ik wil wel verklaarde hij daar om mat. „Maar hoe kan ik? Het is hier ja langzamerhand zo donker als in een kolenruim." NED HERV. KERK Beroepen te Ameide—Tienhoven T. Langerak te Vinkeveen. GEREF. KERKEN Examens: de classis Amsterdam heeft praeparatoir geëxamineerd en be roepbaar verklaard de heer G. H. Gil huis. Middenweg 119 te Amsterdam, kandidaat aan de V.U., die terstond be roepbaar is. De classis Leiden heeft praeparatoir geëxamineerd ei beroep baar verklaard de heer G. Brouwer, Pronkstraat 18, Leidsehendam, kandi daat- aan de V.U. De classis minor van de Gereformeerde Kerk te 's-Gravenha- ge-West, wijkgemeente zeven, heeft toestemming verleend aan de desbetref fende gemeenteleden voor te stellen in de vacature W. Reeskamp te beroepen J. J. Oranje, te Djakarta, thans met verlof in Nederland. In het verenigingsgebouw „Midden dorp" te ZOUTELANDE kwam de midden standsvereniging „Zomid" bijeen. Het be stuur. aldus werd besloten, zal een on derhoud aanvragen bij b. en w. om tot een overeenkomst te komen over de win kelsluiting en de verplich'e vakantierege ling. Als nieuw lid van de evenementen commissie werd benoemd de heer J. v. d. Vreugde.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 2