DE VEERBOOT SLOEG OP Ritthem wordt nauwelijks „aangetast" door ontwikkeling in Zuid-Sloe N.C.R.V. had vorig jaar een goed reisseizoen BURGEMEESTER DANIËLSE VERWACHT Dorp veel dank verschuldigd aan herverkaveling Uit de kerken Boerenleenbank Hoedekenskerke viert vijftigjarig jubileum Zeeuwsch Dagblad r)E VOORZITTER van de Zeeuws- Vlaamse Kamer van Koophandel heeft in zijn jaarrede enkele opmer kingen gemaakt, die breder aandacht verdienen dan alleen in een verslag van die rede, waarom we ze hier nog eens naar voren willen halen. Sint Maartensdijk wordt zetel van waterschap Tholen Russisch kerkkoor zong In tien jaar steeg omzet met tien miljoen Pakhuis afgebrand te Kruiningen Incident Zwakke motor Wie verantwoordelyk? Vragen Slootje. Woensdag 4 februari 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 3 Protestants-Christelijk Probleemgebied? Deze opmerkingen zijn een uitvloei sel van de eigenaardige positie, waarin Zeeuws-Vlaanderen leeft. Het is door een brede barrière van overig Zeeland en daardoor te meer van overig Ne derland afgesloten. Daardoor liggen bepaalde problemen er uiterst gevoe lig. Wij denken aan de verenkwestie, die helaas vertroebeld werd door de wijze van optreden van het actie comité, waarvoor men echter alleen een bepaalde groep in Zeeuws-Vlaan deren aansprakelijk kan achten. Maar er zit een diepe grond achter, die men noch in Middelburg, noch in Den Haag zal mogen voorbijzien. Zeeuws-Vlaan- deren wil Nederlands zijn en het heeft bij de bevrijding daarvoor een zware tol betaald doch het gevoelt zich daarin door zijn afzondering dik wijls miskend. Daar komt nog iets bij. Dit gedeelte van Nederland valt feitelijk in drieën uiteen: het westen en het oosten en de kanaalzone. In elk van die gedeel ten ligt een eigen problematiek. In het westen, om met het moeilijkste te be ginnen, heerst een structurele werk loosheid; daarom zal dit gebied bij de werkgelegenheidspolitiek speciale aan dacht moeten hebben. In het oosten dreigt dit eveneens; reeds nu moet daarom de belangstelling zich op deze streek richten. De kanaalzone, het le vendigste deel van Zeeuws-Vlaande ren, waar de industrie al vele jaren van vestiging kent, heeft zijn eigen type. l^JAAR JUIST DIT GEBIED, waarin actieve industriëlen wonen ir. Horstmann is één van hen voelt de miskenning begrijpelijkerwijs zwaar. Is het niet voor een belangrijk deel buitenlands kapitaaal, dat de industrie in deze streek heeft gevestigd? En klinkt het dan niet schril, als in deze tijd de klacht wordt gehoord dat, langs het Belgische deel van het kanaal de industrie groeit, maar dat dit langs het Nederlandse niet het geval is? Waar om heeft het Nederlandse kapitaal geen oog voor deze streek? Er Is een factor, die hier verband mee houdt. Over de toekomst van de haven van Terneuzen, over de, toe komst van het kanaal hangt een zekere sfeer van onzekerheid. De onderhan delingen hierover worden in Dm Haag gevoerd. Maar zou het niet wen selijk zijn, dat de leiders van de in dustrie in de kanaalzone althans enigermate op de hoogte konden blijven door directe informatie van de ontwikkeling? Zij kunnen daar dan met hun plannen voor de toekomst rekening mee houden. Het zou hen kunnen prikkelen tot uitbreiding, waartoe zij dan wellicht met goede argumenten een beroep ook op de Nederlandse kapiaalmarkt zouden kun nen doen. Dit zou voor geheel Zeeuws-Vlaan deren van betekenis zijn in verband met de werkgelegenheid. Sinds de inham van de Braakman uit dit ge deelte onzer provincie is gelijkgetrok ken, zou de kanaalzone te gemakke lijker arbeidskracht uit de beide an dere delen kunnen trekken. Hoewel dan toch alle waarde blijft behouden de opmerking van de heer Horstmann, dat bij de verdeling van het woning bouwvolume rekening dient te wor den gehouden met de plaatsen, waar werkgelegenheid is. Al zei hij het wat hard, er zit juistheid in zijn stelling, dat men de mensen niet door het aan bod van een goede woning moet bin den aan een gemeente, waarin zij in de toekomst geen werkgelegenheid vinden. Wij zouden daarnevens plaats willen laten aan de mogelijkheid, dat mensen, die gebonden zijn aan de plaats, waarin zij geboren werden, in de gelegenheid moeten gesteld wor den. daar te blijven wonen, als zij daa -voor zichzelf het offer van de tijd en de kosten van de dagelijkse ver plaatsing naar de streek, waar zij werk kunnen vinden, willen dragen. Maar als de werkgelegenheid zou kun nen groeien door de toewijzing van woningen, zou het een dwaasheid zijn. daar bij de toewijzing geen rekening mee te houden. HPOT SLOT: er heerst in de laatste jaren een zekere geprikkeldheid tussen Middelburg en de Zeeuws- Vlaamse Kamer van Koonhandel Dat is te betreuren. En het is gewenst, dat moeite gedaan wordt, die weg te ne men. Wij geloven, dat de weg daartoe is: met elkaar spreken. Men staat voor dezelfde zaak, al heeft men daar bij een verschillende taak en ook al zou de visie op de te bewandelen weg wel eens kunnen verschillen. Men moet er daarbij ook voor oppassen, wederzijds niet al te gevoelig te zijn. doch het meest te letten op de (goede) bedoelingen, die men heeft. Wij hebben er ons in verband hier mee over verwonderd, dat men met het oog op deze geprikkelde ve'fiou- ding zelfs opponeerde tegen een eigen informerend optreden van de Kamer van Koonhandel bij d» Eerste Kamer Men vreesde, dan de indruk te wek ken, dat men Ged Staten passeerde. Bij ons weten hebben verscheidene kamers van koophandel meermalen de vrijheid genomen, zich tot allerlei instanties te wenden met hun inlich tingen, wensen en opmerkingen. Om een zeer recent voorbeeld te noemen: de Kameirs van Koophandel in Am sterdam en Rotterdam hebben zich dezer dagen gewend tot de EKGS met hun bezwaren tegen de discrimi nerende kolennolitiek van Duitsland, die voor Nederlands grote havens allerlei gevaar oproepen. Niemand zal zeggen: daarmee hebben ze de pro vinciale besturen van Noord- en Zuid- Van een onzer verslaggevers RITTHEM Dertig gulden boete eiste de officier van justitie destijds tegen werklieden, die eenden- en andere vogeleieren hadden meegenomen uit het Ritthemse natuurreservaat. De arbeiders konden het ook niet helpen, dat de ambtenaar van het openbaar ministerie zo n uitstekende vogelkenner is, die gewoon is regelmatig met andere ornithologen een bezoek aan het reservaat te brengen. Want dit stukje schone natuur aan de boorden van de Westerschelde en in een streek van Walcheren, die door de toeristen nu niet direkt ge liefd is, is voor het publiek niet toegankelijk. Uitsluitend erkende natuurhistorische gezelschappen en ingewijden mogen de grond van het reSejpiaat betreden. Daar is iets voor te zeggen, omdat anders wellicht de schoonheid van het gebied geweld zal worden aangedaan. het electriciteitsnet van de PZEM. De burgemeester hoopte dat dit van de zo mer nog voor elkaar zou komen. We kwamen nog even terug op het Sloeplan. „Denkt u niet, bur gemeester", vroegen we, „dat straks arbeiders uit het Zuid-Sloe in het Ritthemse zullen neerstrij ken?" De heer Danielse antwoord de: „U moet niet vergeten dat we bij gebrek aan bouwvolume veel al gedwongen zijn tot premiebouw over te gaan. Bijna iedereen koopt hier een huis We hebben de werk nemers van de industrie in het nieuwe gebied dus geen woningen te bieden. Daarom verwacht ik heus niet, dat we hier een invasie zullen krijgen. Ik geloof veel eer der, dat men naar Borssele trekt of naar Nieuwland. Maar dat ligt allemaal nog in het verschiet. Burgemeester P. Daniëlse van Rit them, met wie wij kortgeleden een on derhoud hadden, is buitengewoon trots op dit brokje „Yellowstone", dat aan de oostzijde grenst aan een depot van de marine en verrukkelijk is gelegen in de schaduw van het eeuwenoude Fort Rammekens. En dat is ook te be grijpen. Het zou dan ook helemaal niet te verwonderen zijn indien de heer Da niëlse bange gevoelens koesterde om trent de toekomst van het reservaat. Maar dit doet de burgemeester van Ritthem nu juist niet, om de eenvoudi ge reden, dat hij eerst nog moet zien wat er van het Sloeplan terechtkomt. En zelfs al zouden er in het Zuid-Sloe havens worden gegraven en fabrieken verrijzen, dan nog is de heer Daniëlse niet bevreesd dat de gemeente Rttthem wat men noemt ernstig zal worden „aangetast". Het natuurreservaat zal heus wel blijven, zegt hij, en het fort uiteraard ook, en wat het dorp zelf be treft, „och ik geloof niet, dat het dorp Ritthem zoveel zal veranderen. De hui dige gemeenschap zal heus wei blijven bestaan. Hier wonen voornamelijk agra riërs, die hun werk hebben in en om het dorp, en maar een heel klein per centage werkt bijvoorbeeld op „De Schelde". Naar de mening van burgemeester pamelse gaat de ontwikkeling in het Zuid-Sloe voor een belangrijk deel aan Ritthem voorbij. Bovendien en de heer Daniëlse zei dit met nadruk is het nog een open vraag of de gemeen te Vhssingen en dan in het bijzonder de haven van deze stad een flinke sprong vooruit maakt wanneer het Zuid-Sloe «enmaal in de industriële sector is ge trokken. Men is allerwegen enthousiast maar men moet niet vergeten, dat een bedrijf als „De Schelde" een uiterst conjunctuurgevoelig bedrijf is en dat dit bedrijf voor Vlissingen een levensbe lang is. De Ritthemse burgemeester had echter wel zoveel werkelijkheids zin, dat hij heel goed wist dat de an nexatie van Ritthem door Vlissingen een kwestie van enige jaren is. In dat geval dus zal Ritthem zeker in de Vlis- singse invloedssfeer worden getrokken. Maar dat Ritthem een soort tuindorp van de Scheldestad zou worden, betwij felde hij. Ritthem blijft gewoon zijn ei- gén leventje leiden: een leventje' zoals net al zovele jaren heeft gesleten. Toch is er in en om het stille vlek met de merkwaardige toren iets veran derd, eigenlijk heel veel. En dan den ken we in dit verband aan de herver kaveling, waarover burgemeester Da niëlse uitstekend is te spreken. Ritthem heeft volgens hem enorm veel aan de verkaveiingswerken te danken gehad. Hij bracht dan ook een eresaluut aan de herverkavelingscommissie. Prachti ge landbouwwerken werden aangelegd met een uitstekend wegdek, terwijl de waterafvoer zodanig werd geregeld, dat thans alle boeren hiervan profijt onder vinden. Sinds 1955 zijn alle boerderijen aangesloten op het waterleidingnet. Een jaar daarvoor was er geen enkele af gelegen landbouwer meer, die geen te lefoon bezat. Er waren zo een dertig van die boeren. Het ogenblik is niet ver meer, dat Ritthem volledig zal zijn aangesloten op NED. HERV. KERK Benoemd tot hulpprediker te Eindho ven (wijk Woensel oost) J. G. de Pa ter te St. Oedenrode. Idem te Kralin gen (wijk Vredeoord) G. Baldee, zen dingspredikant met verlof. Benoemd tot vicaris te Thamen aan de Amstel J. H. ten Broecke, kandidaat te Amsterdam. Te 's Gravenhage (voor het jeugdwerk) J. Visser kandidaat te Rotterdam. Te Nunspeet R. E. Kuus, kandidaat te Zeist. Te Rotterdam-Charlois (wijk Car- nisse) M. Ruster, kandidaat te Borsele. Bedankt voor Genève dr. W. Nijen- huis te 's-Gravenhage-Loosduinen. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Appingedam H. Pestman te Terneuzen. GEREFORMEERDE KERKEN (VRIJGEMAAKT) Bedankt -voor Houwerzeil A. v. Krij- tenburg te Zaamslag. Geslaagd voor het proponentexamen: T. O. G. M. Bosma te Goes en J. Struy te Langerak. Ge slaagd voor het kandidaatsexamen aan de theologische hogeschool A. Geelhoed te Hoek. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Opperdoes H. v. d. Schaaf te De Krim (O). GEREFORMEERDE GEMEENTEN Tweetal te Dordrecht Chr. van Dam te Rotterdam Zuid en L. Rijksen te Rot terdam Noord. Te Veen Chr. Van Dam te Rotterdam Zuid en A. Verhagen te Gouda. Na gehouden examen hebben de he ren L. Huisman en G Schipaan boord, studenten aan de theologische school te Rotterdam, toestemming ontvangen in de gemeenten te proponeren. GEREF. GEM IN NED. Bedankt voor Ederveen H. Ligtenberg te Rotterdam west. Het dorpje Ritthem, dat zo vredig rust aan de grote Sciieldedijk en waaromheen zoveel grootse dingen staan te gebeuren. SCHERPENISSE, In de gemeente St. Maartensdijk zal de „centraalpost" van het nieuwe waterschap Tholen wor den gevestigd. Dit besluit is genomen tijdens de in het Holland Huis gehouden eerste gewone algemene vergadering van het waterschap Tholen. Dit onderdeel van de agenda, die ver der niet veel om het lijf had, dreigde echter uit te lopen op een twistpunt. De voorzitter, dijkgraaf H. van Gorsel deed nl. mededeling van het feit, dat pas een aanbieding uit Tholen was bin nengekomen om huize „Nieuw Molen vliet", de pastorie van de gereformeer de gemeente, te kopen. Ook van de zij. de van St. Maartensdijk lag een aan bieding op tafel. In eerste instantie lag het in de be doeling om Thoien als zetel voor het nieuwe waterschap te kiezen. De Prov. Staten voelden echter meer voor St. Maartensdijk. Uiteindelijk is het zo, dat Ged. Staten een beslissende stem hebben in deze zaak. Nu was in hef Thoolse land enige beroering ontstaan over de vraag: St. Maartensdijk of Tholen. Ook in de ver gadering van de hoofdingelanden dreig de deze beroering zich voort te zetten. In het dagelijks bestuur hadden de stem men gestaakt over de plaats van de ze tel. Nadat de hoofdingeland ir. M. A. Geuze en ook de voorzitter enige wij ze woorden hadden laten horen wer den de gemoederen gesust en werd de plaats van de zetel (Tholen of St. Maartensdijk) in stemming gebracht. Het resultaat vas, dat de meeste hoofd-ingelanden de voorkeur gaven aan St.-Maartensdijk, zodat deze plaats in de toekomst de zetel krijgt van het waterschap. Een rekening-courant-overeenkomst van 200.000 werd aangegaan met de coöp. boerenleenbank te St. Maartens dijk en tot hoofd van de technische dienst werd benoemd de heer J. D. Jagt te St. Annaland, zijn plaatsvervanger wordt de heer J. A. Nortier te Stave- nisse. Van onze muziekmedewerker GOES. Wie enkele jaren geleden de Ikonententoonstelling in Middelburg bezocht, wie wel eens iets gelezen heeft over de Russisch-Orthodoxe Kerk of misschien een kerkdienst van deze kerk heeft bijgewoond weet, dat zich in deze kerk een sacrale kunst ontwikkeld heeft, die een geheel eigen mystieke sfeer heeft; een kunst, die een deel is geworden van de „gods-dienst", van het dienen van God en die ten doel heeft, de gelovigen in inniger contact met de geloofswaar heden, ja met God zelf te brengen. Nog juister gezegd: die de heilsfeiten niet al leen ver-.,beeld", maar ze tot werkelijk heid maakt. Het optreden van het kerk koor van het Russisch-Orthodox seminarie te Parijs mag dan ook niet als concert worden beschouwd, evenmin als men bijv. een Ikoon als wandversiering in de huis kamer zal hangen en die aan de kritiek van iedere bezoeker zal blootstellen. We willen hier dan ook geen opmerkingen maken over timbre van de verschillende stemmen of over stemmenverhouding in dit kleine koor, maar slechts dankbaar vermelden, dat wii getuige zijn geweest van het feit. dat leden van een andere kerk op plechtige en indrukwekkende wijze hun geloof uitgezongen hebben en liederen van aanbidding, lofprijzingen en blijdschap: blijdschap vooral in de lie deren uit de Paasliturgie, waarin de Rus sische Kerk haar blijdschap over de Op standing van Christus op extatische wijze tot uitdrukking brengt. De avond werd geopend met een kort woord van de voorzitter van de com missie voor bijzonder kerkewerk der Hervormde Gemeente te Goes, en verder gaf de heer A. Kousemaker een waarde volle bijdrage in de vorm van enkele op het orgel gespeelde werken van Joh. Seb. Bach. Van een onzer verslaggevers HOEDEKENSKERKE Vrij dag 6 februari a.s. zal het 50 jaar geleden zijn, dat de coöperatieve boerenleenbank te Hoedekens kerke werd opgericht. Deze feeste lijke mijlpaal in de geschiedenis van de bank zal echter pas in de zomermaanden gevierd worden. Heel klein begonnen is de bank thans uitgegroeid tot een der groot ste in de Zak van Zuid-Beveland. Vooral in de na-oorlogse jaren maakte de bank een ongekende groei door. In tien jaar tijds (1947 1957) steeg de omzet met tien miljoen gulden. Alle begin is moeilijk. Zo ook voor de bank. In één der oude, vergeelde notulen boeken vonden wij een opmerking, waar in ongenoegen werd geuit over het feit, dat de meer gegoede inwoners van de gemeente zo weinig interesse toonden R. voor deze instelling. De jonge bank had (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Uit het jaarverslag van de Ned. Chr. Reisvereniging, welke organisatie zoals gemeld op zaterdag 7 februari in Middelburg haar algemene jaarvergadering zal houden, blijkt, dat 1958 voor de vereniging een goed reis seizoen is geweest. Wel werd niet de hoogte van het topjaar 1957 bereikt, maar gelet op de remmende faktoren, die de N.C.R.V. met alle andere instanties op reisgebied gemeen had, kan het bestuur beslist tevreden zijn. Bovendien in aanmerking nemende, dat naast de N.C.H.V. hier en daar concur rerende organisaties of stichtingen ver rijzen, die menen hetzelfde werk onder eigen vlag te mogen of zelfs te moeten doen, mag het bestuur zich gelukkig prij zen dat de N.C.R.V. nog steeds in leden tal toeneemt en zich als de oude chris telijke organisatie op reisgebied in ons volksleven weet te handhaven. Ook dit jaar werd in samenwerking met de Ned. Chr. Radio Vereniging en de Chr. Boe rinnen- en Plattelandsvrouwenbond een reis naar Canada uitgeschreven. Onge veer 146 personen werden op deze wijze in de gelegenheid gesteld hun verwanten overzee te bezoeken. Voor het eerst was er in 1958 geen zo genaamde verenigingsreis. De belangstel ling voor een groepsreis van zo'n grote omvang was al enkele jaren tanende en als het getij verloopt moet men de ba kens verzetten. Voortdurend houdt het hoofdbestuur het oog gericht op het eigen karakter van de organisatie, zowel wat betreft de reisdoelen als de eigen stijl van reizen. Het leggen van allerlei kontakten: met geestverwanten in de ruimste zin des woords in het buitenland, wordt steeds intensiever. Met vele protestantse ge meenten en mede-christenen in de door de N.C.R.V. bereisde gebieden kwamen de deelneemsters en deelnemers van de N.C.R.V.-reizen in aanraking. Een spre kend voorbeeld hiervan was de N.C.R.V.- aanwezigheid bij de ingebruikneming van de Evangelische Kerk van Reutte (Oos tenrijk). Aan het einde van het vorige vereni gingsjaar bedroef het ledental van de N. C.R.V. 27.349, aan het einde van dit ver enigingsjaar 29.532. Een vooruitgang dus van 2.183 leden. De afdeling Zeeland tel de op 30 september 1958 780 leden (574 gewone leden, 132 echtgenootleden, 62 ge zinsleden en 12 jeugdleden). De grootste belangstelling van de leden ging bg de buitenlandse reizen uit naar Duitsland. Jaarvergadering te „Het land van Cadzand" OOSTBURG De Postzegelvereniging „Het Land van Cadzand" hield te Oost burg onder leiding van de heer A. D. de Best zijn jaarvergadering. Herkozen werden de aftredende bestuursleden A. D. de Best en P. la Gasse. De kascontrole-commissie werd samen gesteld uit de heren de Feijter en de Kunder. Uit het jaarverslag van de secre taris, de heer F. Bloem, bleek dat de belangstelling voor de vereniging in de streek sterk groeit want het ledental is toegenomen in 1958 van 37 tot 50. Na het huishoudelijke gedeelte volgde de gebruikelijke veiling van verschillen de kavels. Hobbyhuis te Terneuzen TERNEUZEN. Gisteren heeft bur gemeester Teilegen van Terneuzen een nieuwe winkel in d'e Nieuwstraat („Het Hobbyhuis") geopend. Knutselaars vin den in deze winkel, die een grote aan winst voor Terneuzen is, een grote hoe veelheid artikelen. TSieuivdorp Nieuwe correspondent NIEUWDORP Wij delen onze lezers mede, dat de heer Nic. Baljé voortaan het correspondentschap voor ons blad op zich genomen heeft. Zijn adres is Lewe- dijk 9. in het begin zodoende wel met de nodige moeilijkheden te kampen. Vooral wijlen de heer Johs. Boone, die de eerste secretaris van de bank werd, heeft zich beijverd voor de oprichting van de bank. Samen met de toenmalige gemeente-secretaris, de heer J. Ermerins (tevens de eerste kassier), heeft hij de stoot gegeven tot de totstandkoming van de boerenleenbank. Naast de heer Boone hadden in het eerste bestuur zitting wijlen de heren J. D. Elenbaas, voorzitter en M. G. Ver beek. In 1922 werd heer Elenbaas als voorzitter opgevolgd door de heer A. Oele, die in 1932 plaats maakte voor de heer P. J. Verburg. Sedert 1947 hanteert de heer J. Traas van Baarland de voorzittershamer. De bank heeft in deze 50 jaar drie kassiers gehad. De heer Ermerins be kleedde deze functie tot 1945; hij werd opgevolgd door de heer M. A. van der Have en op 1 juli 1947 trad de heer C. Hoogerheide in dienst als kassier. En hij behartigt nog steeds op trouwe wijze de belangen van de bank. De Raad van Toezicht bestond in de eerste jaren uit de heren C. Boogaard, P. W. Woutersen en P. J. Verburg. De heer Ermerins kreeg voor zijn werk als kassier een jaarwedde van. 50. Rond 1920 werd dit bedrag ver hoogd tot 250.Een schamel loontje. De huidige kassier verzekerde ons, dat dit bedrag nu heel wat hoger ligt. De groei van de bank is langzaam op gang gekomen. Met een klein ledental is gestart. Maar ja, in 1909 was er ook enige risico om lid te worden van de bank, want bij eventuele stroppen moesten de leden bijspringen. Wel werd in de eerste jaren een rijkssubsidie genoten van 175.—. De eerste eindrekening liet een bedrag zien van 13.779,42 en de balans een totaal van 6.321. In 1922 bedroeg de reserve 752,79, in 1947 gestegen tot 28.000 en tien jaar later tot 100.000. De crisis in de dertiger jaren was ook van invloed op de eindcijfers van de bank. In 1934 liet de rekening een totaal zien van 401.000 en de balans 205.000. Deze bedragen zijn zelfs minder dan in de jaren twintig. Na de oorlog zette de groei pas goed door. In 1947 was de omzet een miljoen en in 1957 tien miljoen, balanstotaal 3.759.000. Een toename dus in een tijdsbestek van tien jaar van tien miljoen gulden. Ook het ledental steeg in de loop dei- jaren en bedraagt thans 440. Momenteel telt de bank ongeveer 2000 spaarders. Ook kenmerkte de groei van de bank zich in de uitbreiding van het „ambts gebied". Begonnen in Hoedekenskerke en Kwadendamme, kwam in 1920 Baar land er bij, enkele jaren later gevolgd door 's-Gravenpolder, waar elke week zitdagen worden gehouden. Sedert 1946 bezit de bank een eigen gebouw op de plaats van het vroegere postkantoor, dat in de oorlogsjaren ern stig beschadigd was. Reeds in 1930 was over de stichting van een eigen bank gebouw gepraat Van onze correspondent KRUININGEN. Gisteravond is door onbekende oorzaak een pakhuis aan de Achterstraat te Kruiningen, dat werd ge bruikt als opslagplaats van pootuien afgebrand. De brandweer was spoedig ter plaatse en bestreed het vuur met tien stralen. Er ontstond een enorme rook ontwikkeling. Tegen half elf was men de brand, die ongeveer kwart voor negen werd ontdekt, meester. Ongeveer 100 ton uien gingen verloren. De eigenaar, a'e heer A. Dek te Kruiningen, was ver zekerd. Hoogwater donderdag 5 februari 1959 Vlissingen: 12.20 u. 190 m., u. m. Terneuzen: 0.10 u. 176 m., 12.47 u 206 m. Wemeld.: 0.10 u. 176 m., 12.47 u.' 206 m. Zierikzee: 0.55 u. 129 m., 13.36 u. 132 m. Gistermiddag heb ik noodgedwongen en half uur rondgedobberd op het Zandkreekwater tussen Wolphaartsdijk en Kortgene. Met fotegraaf en auto voor een-guldig-veertig. Niet duur voor een half uur varen, zegt u? Het scheelde niet veel of het was me wél duur te staan gekomen. Onze boot raakte namelijk op drift, dobberde van de ene kant naar de andere, dreef honderden meters af en overvoer en passant een tweetal boeien. Een rare boot, vindt u? Wacht even het was de veerboot „Zeeland", varende onder de vlag van de Prov. Stoombootdiensten in Zeeland "m Men kent de situatie. Elk uur vaart er een provinciale veerboot van Wol phaartsdijk naar Kortgene en terug. Sinds vorig jaar is er een half-uur- dienst gekomen, doordat er een „tussen- boot" werd ingelegd. Deze tussenboot, de „Zeeland", eigendom van een parti culier uit Middelburg, werd dan ook ondanks alle gemis aan acccommodatie, met gejuich door de geregelde passa giers begroet. Sinds gistermiddag de „Zeeland" op hol sloeg, welke dobber partij toevalligerwijs zonder schade af liep, zijn. er echter enkele vragen ge rezen. Holland gepasseerd. Zelfs denkt er niemand aan, om te zeggen: maar om zich te wenden tot dit bovennationale lichaam hadden ze toch gebruik moe ten maken van de regeringsorganen. De kamers van koophandel hebben een eigen bevoegdheid om te spreken namens het bedrijfsleven in Imn ambtsgebied. De vrees van sommige leden der Zeeuws-Vlaamse Kamer was een vrees, om zich aan koud water te branden. En voor koud water is men in Zeeuws-Vlaanderen niet bang. Men moet zich er juist toe zet ten en men zet zich ertoe om de koud-waterbarrière, die dit deel van Nederland van het overige deel scheidt, te onder- of te overkluizen. Eerst het incident. De boot van 13.05 uit Wolphaartsdijk, de Zeeland. Aan boord een kapitein en enkele dek- knechten, allen uiteraard zonder uni form, want zij staan niet in dienst van de P.S.I.Z. Iets eerder dan het officiële vertrek voer de Zeeland weg. Halfvol, terwijl over boei 1 op de wal nog een rjj hoogopgeladen wagens- stond te wachten. Door de drukte was de provinciale boot Noord- Beveland een paar minuten verlaat, zodat de Zeeland reeds bfj de steigers van Kortgene arriveerde toen de andere boot daar nog lag. Op de stroom, oostelijk van de steiger, ging de Zee land liggen wachten. Plotseling raakte de boot evenwel op drift, dreef geheel dwars, voer nu eens voor-, dan weer achteruit en kwam bijna in conflict met een passerende motorboot. De Zeeland dreef terug naar de Zuidbevelandse kust en belandde 500 meter westeltfk van de veerhaven, onder de wal. Een groene boei, een zg. zinker, werd zonder pardon overvaren, kwam onder de veerboot terecht en miste amper de schroef. Daarna werd ook nog een tweede zinker geramd. Inmiddels was de provinciale boot al weer aan de Wolphaartsdijkse kant terug. Een nieuwe poging van de Zeeland gelukte beter en om 13.35, precies 25 minuten te laat, meerde de boot. „Hoe is zoiets mogelijk?", heb ik aan de kapitein van de particuliere boot gevraagd. Hij zei dit ervan: „Ik had nog niks gezegd, maar die mannen zagen de schroef van de boot aan de overkant al draaien, zeiden ze en gooiden daarom de trossen los. Ik kon moeilijk anders doen dan maar be ginnen met varen. We waren wat te vroeg aan de overkant en omdat de Noord-Beveiand" wat laat was. moest ik wachten. Ja en dat is mislukt. De motor bleek niet sterk genoeg om op de sterke stroom te blijven liggen. Dat is de oorzaak dat we op drift ge raakten." Om de kapitein van de provinciale boot niet in moeilijkheden te brengen heb ik hem terwijl hij niet wist wat er met de andere boot gebeurd was alleen de volgende (neutrale) vragen gesteld: „Als uw boot voor de steiger moet wachten, is de motor dan krachtig ge noeg om de Noord-Beveland op stroom op z'n plaats te houden?" „Jazeker. Natuurlijk kan dat. En dat moet ook kunnen." „De Zeeland kon dat vanmiddag niet „O, nou daar weet ik niets van. Daar Iaat ik me ook niet over uit." „Een andere vraag: mag u die groene boeien omver varen?" „Nee. beslist niet." „Is dat gevaarlijk?" „Dat kan gevaarlijk zijn. Je kunt zo'n Zinker lekstoten en dan zinkt ie. Je kunt ook zelf lek slaan en da's ook niet best. En als je'm in je schroef krijgt ben je ook niet jarig." „Weet u dat de Zeeland er zojuist twee heeft overvaren?" „O ja? Daar houd ik me buiten, hoor. Dat kunt u beter met de directie op nemen." De directeur van de Prov. Stoom bootdiensten in Zeeland, mr. J. Nieu- wenhuis, was uitstedig. Zyn plaatsver vanger, inspecteur G. H. Vierhout, stond my daarom te woord. ,,Mag ik u eens vragen, meneer Vier hout,: wie is verantwoordelijk voor de gang van zaken met de vaarten van de „Zeeland"?" „Wij zijn daarvoor verantwoordelyk. Wij hebben een contract met de eige naar van die boot, de firma Kesteloo te Middelburg." Voldoet de Zeeland aan alle eisen d ieaan een veerboot gesteld mogen worden?" „Hij is beproeft door de Scheepvaart inspectie en goed bevonden." „Voldoet het personeel van de Zee land ook aan de eisen?" ,,Ook dat is een zaak van de Scheep vaartinspectie." „Acht u het verantwoord deze ge- improviseerde veerboot te laten varen met een zo zwakke motor. „We hebben nog nooit van moeilijk heden met de Zeeland gehoord. Boven dien heeft Kortgene genoegen geno men met deze boot." De burgemeester A. A. Schuit van Kortgene zei mij daaromtrent, toen ik hem opbelde: „Wij hebben het inlassen van een tussenboot uiteraard toegejuicht. Wé begrepen ook wel dat we nu we nog maar twee jaar de boten meer no dig hebben geen eisen konden stel len aan de accomodatie. Trouwens op onze provinciale boot is ook geen accomodatie. De tariefs verhoging voor personenauto's van 60 op 90 cent per vaart hebben we maar op de kop toegenomen. We praten lie ver niet te veel over de Zeeland, uit vrees dat we hem anders weer kwijt raken. Hoe slecht die boot ook is, je komt er in elk geval mee aan de over kant. Nog wel tenminste. de heer Kesteloo als oud-varensman geen personeel aanstelt dat nog nooit water heeft gezien. Wat men in Vlissingen moeilijk kan constateren maar rondom het Noord - Bevelandse veer wel en van zeer nabij, is dat de Zeeland niet alleen alle ac comodatie mist, maar bovendien nogal eens verstek laat gaan. De meeste mensen die ik interviewde, o.w. per sonen die heus wel eens meer water onder hun voeten hebben gevoeld, hoorden er niet vreemd van op dat de tussenboot op drift was geslagen. Het is algemeen bekend, dat deze boot een veel te zwakke motor heeft. Dorgewinterde varensmensen hui ten de personeelskring van de PSIZ zeiden mij: „Het is geen beste boot en de motor is beslist te zwak. Of de mannen van de Zeeland goede varenslui zijn, weten we niet. Maar als je ziet met wat voor onhandelbaar materiaal ze moeten varen, dan moet je toegeven dat ze het heel aardig doen. En zolang het goedgaat, gaat het goed en toen nog boei 2 „Jazeker, maar voor die sloot kon het volgens ons wel." „Mag ik u dan vertellen, dat het vanmiddag niet ging?" „Oohoe bedoelt u dat?" „De Zeeland is een half uur lang op drift gegaan en heeft al dobberende nog even twee boeien overvaren „Tja, dat is mogelijk. Wij hebben de boot destijds wel geschikt bevonden, maar ja, wij varen er natuurlijk niet onder alle omstandigheden mee. En dat is ook al weer een tijd geleden. Maar goed, ik zal het eens opnemen met de fa. Kesteloo in Middelburg. De heer W, Westeloo, aannemings- en constructiebedrijf, was niet thuis, toen ik mij aanmeldde. Wel vernam ik van goéd geïnformeerde zijde, dat Advertentie Aan de heer A. M. Kok van de Scheepvaartinspectie te Vlissingen vroeg ik vervolgens: „Voldoet de Zeeland aan de gestelde eisen?" „Vorig jaar is die boot door ons ge keurd. Toen voldeed-ie wel. Och ja. 't is ook maar voor dat slootje, als u wist wat voor bakken er varen bij sommige baggerbedrijven en op de ri vieren, nou „Het maakt toch wel enig verschil of er modder en vrachtgoed worden vervoerd of mensen, dacht ik zo 'n klasse apart! IVoor 2 Neveda wikkels 6 leuke borduurkaartjes. Dat is het verhaal van de Zeeland. Ter plaatse vastgelegd met eigen pen en camera, en daarna van verschillende kanten toegelicht. Ik heb respect voor wat er door het personeel van de P.S.I.Z. wordt ge presteerd. En als vrijwel de gehele Nederlandse pers meent ons vlagge- schip „Prinses Beatrix" te moeten doodverven als een kostbare maar niet al te beste boot, dan doe ik daar niet aan mee en (men zal zich het Babbe laar-interview herinneren) onderstreep ik de woorden van mr. Nieuwenhuis: „Het is een pracht-schuit, alleen met wat kinderziekten." De goede naam van de Prov. Stoom- bootdienst is er ook thans weer mee gemoeid. Een gezonde openbare instel ling als deze Zeeuwse dienst schuwt het daglicht niet. Daarom vraag ik vanaf deze plaats, namens het reizend publiek: 1 is het waar, dat onder de vlag van de Prov. Stoombootdiensten in Zee land personeel op belangrijke posten werkzaam is waarvan de beoordeling op bekwaamheid en bevoegdheid aan een particulier wordt overgelaten?; 2 is het waar dat, terwijl dagelijks honderden passagiers met de Zeeland vervoerd worden, de reeële kans be staat dat deze veerboot op drift slaat, waarbij onder ongunstige omstandig heden mensenlevens ernstig in gevaar kunnen komen? 3 indien het antwoord op 1 en 2 be vestigend moet luiden, is het dan niet de hoogste tijd dat van bevoegde zijde een onderzoek wordt ingesteld en zo spoedig mogelijk maatregelen worden genomen? Niet door deze boot uit de vaart te nemen (waardoor het reizend verker ernstig zou worden gehandi capt) maar door het ge vaarselemen! op aanvaardbare wijze drastisch te vee. minderen? Neveda, Rokln 118, Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 3