WINTERVAART GROENLAND
GESTAAKT
DULLES KOMT OVER
BERLIJN PRATEN
Na ondergang van „onzinkbaarschip
Joke en de prinses
Westerschelde
was versperd
Duivenroem getart
PROF. ZIJLSTRA: ALS HET
MOET EEN BREDE BASIS
De Bilt: zonnig
Nieuwe satelliet
Het leven begint
bij honderd
LUCHTVAART
COALITIE
Geen spoor meer
van rampschip
Hans Hedtoft
Eerste DC-8 heet
Dr. Albert Plesman
KRUPP KRIJGT
JAAR UITSTEL
Waarschuwing voor
aardappeltelers
Laatste Conference in
Kapelle geveild
Nieuw veilinggebouw
te Bergen op Zoom
Gesprekken in Europese hoofdsteden
Gesprek in Parijs
Over „stroming
in Engeland
HOTELBRAND IN
GOEDEREEDE
„Geen koper*"
Sleepboot kreeg
machineschade
Tweeduizendste schip
Honderdjarige Simon
Paauwe kreeg brief
van prinses Beatrix
Voorkeur voor christelijk kabinet
GEVEN EN NEMEN
BEDENKELIJK
Duitse radioprijzen
weer„gebonden"
Kouder weer
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststraat 90, telefoon 01100-2438;
bij geen gehoor: Hoofdredacteur 01100-2503; Chefred.
01100-3991; Postbus 4, giro 116666.
Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 50, tel. 01180-2009;
Vlissingen, Rembrandtlaan 24, tel. 01184-3224; Terneuzen,
Nieuwstraat 38, tel. 01150-3189. Zierikzee, Havenpark 24
tel. 01110-2991.
Directeur: JACQ DE SMIT - Hoofdredacteur: R. HAGOORT
Zeeuwsch Dagblad
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
Abonnementsprijs f 0,56 per week, 1 7,per kwartaal
Losse nummers 13 cent.
Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouters
5 cent per woord met een minimum van 1,
14e Jaarg. No. 1521
Maandag 2 februari 1959
Kapitein Rasmussen
Van onze correspondent
BOCHUM (Reuter) Het observa
torium te Bochum (West-Duitsland)
heeft enige malen signalen opgevangen
die afkomstig zouden kunnen zijn van
een nieuwe kunstmaan. Volgens de
waarnemingen beweegt zich deze nieu
we satelliet in ongeveer 105 minuten
om de aarde. Zij zendt zeer regelmatig
en duidelijk haar seinen uit.
In Rotterdam is gisterochtend vroeg
een licht aan de hemel waargenomen
dat zich met zeer grote snelheid van
west naar oost voortbewoog. Het was
20 tot 25 seconden zichtbaar.
KOPENHAGEN. De wintervaart met passagiers tussen Denemarken en
Groenland zal zeer waarschijnlijk worden stopgezet en worden vervangen
door luchtdiensten.
Deze maatregel, waarop reeds jarenlang van vele zijden is aangedrongen omdat des
kundigen er in hun hart van overtuigd waren, dat het te gevaarlijk is om door ijs en
sneeuw, mist en storm naar de Groenlandse kust te varen, zal het eerste directe gevolg
zijn van de ramp met de Hans Hedtoft. Men moet thans aannemen, dat het schip op zijn
eerste reis met man en muis is vergaan na de noodlottige aanvaring met een ijsberg.
De Hans Hedtoft, gefotografeerd
tijdens de proeftocht in 1958. Het
was het modernste schip van de
Groenlandse Compagnie, genoemd
naar de enige jaren geleden over
leden Deense minister-president.
Het had een lengte van 88 meter,
was 14 meter breed en had een
minste diepgang van 5,50 meter.
Er was accommodatie voor zestig pas
sagiers terwijl de bemanning veer
tig koppen telde. Boven het ach
terschip was de royale uitkijkpost
aangebracht, een centraal verwarmd
kraaienest, dat bij ongunstige om
standigheden kon dienst doen als
commandopost. Men kon er sturen,
de motoren bedienen en de naviga
tie voeren. Voor de vaart in ijsvel
den was de Hans Hedtoft speciaal
versterkt en er wanen zeven water
dichte schotten. Zelfs de sloepen
waren aangepast aan de moeilijke
vaart in de noordelijke wateren.
Zij hadden alle radio aan boord en
waren royaal van voedsel en drink
water voorzien.
RETRANCHEMEN. Voor de afde
ling van de Z.L.M. heeft de algemene
secretaris, mr. J. F. G. Schlingemann,
gesproken over diverse landbouwzaken.
Spreker verklaarde bezorgd te zijn
over de ontwikkeling van de garantie
prijzen. Hij vroeg zich af, of zij op de
duur niet averechts zullen gaan werken.
Er dreigen grote overschotten te komen,
die geen enkele regering financieel kan
opvangen. De garantieprijzen van melk
en suiker geven daarvan een sprekend
voorbeeld.
De heer Schlingemann waarschuwde
hen, die verwachten, dat de aardappel
prijzen nog belangrijk zullen stijgen. Te
lang wachten met de verkoop kan ramp
zalige gevolgen hebben.
Vaststelling van garantieprijzen voor
nog meerdere produkten is niet aan te
bevelen, daar dit de vrijheid van het
boerenbedrijf aan banden zou leggen.
Na een geanimeerde koffiemaaltijd
werden dia's vertoond van Z.L.M.-reizen
naar het buitenland. Mr. Schlingemann
gaf bij de schitterende plaatjes uitvoeri
ge toelichting.
Tot slot gaven de leden van de Z.P.M.
en de L.J.G. uit Zuidzande een opvoering
van het spel: „Het hoedje van Marinus",
waarvoor de spelers door de talrijke aan
wezigen met een hartelijk applaus wer
den beloond.
De secretaris, de heer L. J. Basting,
had zijn jaarverslag op rijm gemaakt. De
heren F. J. Poisonnier en L. J. Basting
werden herkozen als bestuursleden.
Eigen nieuwsdienst.
KAPELLE. Omstreeks de jaarwisse
ling besloten bijna alle telers welke pe
ren van het ras Conference hadden op
geslagen in het koelhuis van de veiling
Kapelle, deze gezamenlijk ia het z.g.n.
„poolte verkopen.
Twee keer werd cr geveild, steeds een
kwantum van ongeveer 10 ton. In totaal
werd op deze manier 100 ton Conference
verkocht.
De afzet heeft een zeer vlot en bevre
digend verloop gehad. De telers krijgen
de gemiddc.de prijs uitbetaald en Voor
de grote huishcudmaat (6575 mm; is
dat niet minder dan f62,44 per 100 kg.
Voor de kleine huishoudmaat (5565
mm) is de prijs welke de teler? uitbe
taald krijgen f55,42 per 100 kg. Dit zijn
hoge prijze welke zeker tot tevreden
heid stemmen. Hierbij komt bovendien
nog als belangrijke factor dat de kwa
liteit zeer goed was. De afzet vond hoofd
zakelijk plaats naar Engeland en hot
binnenland. Slechts de laatste dagen
werden de grootste maten gekocht voor
België.
BERGEN OP ZOOM. Zaterdagavond
is door de tuinbouwvereniging te Bergen
op Zoom besloten tot de bouw van een
nieuwe veiling op een terrein aan de
Moerstraatsebaan.
De bouwkosten worden, inclusief de
grondprijs, geraamd op een bedrag van
f 794.000,—. De vereniging kan uit eigen
middelen een bedrag van 319.000,fi
nancieren en voor de rest zal een lening
worden gesloten.
De oude gebouwen aan de Stationsweg
zullen worden verkocht.
KAIRO (A.P.) Honderd jaar is de
Egyptenaar Hafez Moestafa straatarm
geweest. Het grootste deel van zijn
leven heeft hij als kelner in een obscuur
cafeetje gewerkt. Hij verdiende daar een
gulden per dag.
Nu heeft Moestafa gehoord dat een
rijk Turks familielid hem 380.000 gulden
heeft nagelaten.
Wat Hafcz Moestafa wil gaan doen.
nu hij op honderdjarige leeftijd een ge
fortuneerd man is geworden? Trouwen
met een meisje van achttien jaar en nog
50 jaar leven, zegt hij.
Prof. J. F. ten Doessehate, directeur
van de Hoogovens, is benoemd tot com
missaris van het Provinciaal en Gemeen
telijk Utrechts Stroomleveringsbedrjjf
Pegus.
Van onze correspondent
LONDEN Dinsdag zullen in
Londen belangrijke besprekingen
beginnen over de kwestie-Berlijn
en het Duitse vraagstuk als geheel.
John Foster Dulles, de Amerikaan
se minister van buitenlandse za
ken, komt er speciaal voor naar
Europa.
Dulles zal besprekingen voeren met
zijn Britse, Franse en Westduitse ambt
genoten, met premier Macmillan en naar
kan worden aangenomen met president
De Gaulle en bondskanselier Adenauer.
Na zijn bezoek aan Londen gaat Dulles
naar Parijs en tenslotte naar Bonn.
In Washington heeft men uitdrukkelijk
verklaard dat het bezoek van Dulles aan
Europa niet het gevolg is van een nood
toestand. Dulles vindt het in het huidige
stadium nuttig persoonlijk van gedachten
te wisselen met de regeringen van Enge
land, Frankrijk en West-Duitsland.
De laatste dagen verluidde in Washing
ton en Londen steeds vaker dat er over
de kwestie-Berlijn in het westelijke kamp
allesbehalve eenheid heerst. Men weet
waar het over gaat: de Russen hebben
aangekondigd op 27 mei hun bevoegd
heden in Berlijn te zullen overdragen
BRUSSEL. Het beraad over een
samenwerking tussen vijf Europese
luchtvaartmaatschappijen KLM,
Sabena, Lufthansa, Air France en Ali
talia wordt op 27 februari in Parijs
voortgezet. Dat heeft de directeur-
generaal van de Sabena, de heer W.
Deswarte, zaterdag tegenover Reuter
verklaard.
Reeds eerder meldden wij, dat de
besprekingen over deze samenwerking
in december in Brussel zijn begonnen.
De Europese luchtvaartmaatschappijen
zoeken samenwerking om beter te zijn
opgewassen tegen het Amerikaanse
protectionisme op luchtvaartgebied en
om gezamenlijk het hoofd te kunnen
bieden aan de eisen, die het verkeer
met straalvliegtuigen zal gaan stellen.
De heer Deswarte gebruikte volgens
Reuter het woord „integratie", maar
voegde daar aan toe dat er nog geen
besluit was genomen over de vorm
van die integratie.
Iedere maatschappij zou zijn eigen
persoonlijkheid" kunnen behouden.
Ook andere Europese luchtvaartmaat
schappijen zouden welkom zijn om
deel te nemen aan de samenwerking.
aan de Oostduitsers. Zij hebben de wes
telijke landen uitgenodigd hetzelfde te
doen, maar willen over deze kwestie
wel praten. Dat wil het Westen wel,
maar niet over Berlijn alleen.
Engeland en de Verenigde Staten voe
len veel voor een nieuwe aanpak van het
vraagstuk-Duitsland. Zij zoeken o.a. naar
nieuwe methoden om tot hereniging van
Duitsland te komen Canada heeft daar
ook zeer op aangedrongen terwijl
Frankrijk en West-Duitsland blijven
vasthouden aan de oorspronkelijke eis
van het Westen: hereniging slechts door
middel van vrije verkiezingen in beide
delen van Duitsland.
GEEN KRIMP
Er schijnt verder geen eenheid in het
Westen te bestaan over het tijdstip waar
op over dit alles met de Sowjetunie ge
praat moet worden. Frankrijk voelt niets
voor een conferentie vóór 27 mei. Dat
zou de indruk wekken dat het Westen
het hoofd buigt voor Russische bedrei
ging. Moskou heeft verklaard dat zijn
voorstellen inzake Berlijn geen ultima
tum betekenen. Dat moet dan maar
blijken, meent Parijs. Vóór alles gaat
Dulles proberen de eenheid van het
Westen ook in dit opzicht te herstellen.
Dulles heeft zondag gezegd dat hij in
Europa ook de maatregelen zal bespre
ken die de westelijke landen zullen ne
men in geval van mogelijke Russische
acties in verband met de crisis rond
Berlijn.
Onder de 95 mensen die het leven in
de \jzige wateren van het hoge Noor
den hebben verloren (55 passagiers en
een bemanning van veertig koppen en
niet in totaal 130 opvarenden, zoals za
terdag werd gemeld) bevindt zich ook
de man die in hét Deense parlement
herhaaldelijk heeft gepleit voor het ver
vangen van de wintervaart door een ge
regelde Iuchtverbinding. Het is het par
lementslid Augo Lynge. Zijn dood schijnt
het welsprekende bewijs te ztfn voor
zyn stelling, dat geen schip zo hecht ge
bouwd kan worden dat het onder alle
omstandigheden opgewassen zal zijn
tegen de gevaren die de scheepvaart in
het hoge Noorden bedreigen.
Onverantwoord
Maar gezaghebbender nog is de stem
van de gezagvoerder van de Umanak,
collega van de nu omgekomen kapitein
Rasmussen. Hij vaart op dezelfde route
als waarop de Hans Hedtoft is vergaan.
Zijn woorden: „Het moet totaal onver
antwoord worden geacht om in de win
ter passagiers van en naar Groenland
te vervoeren'"'.
De Umanak bevindt zich sinds zater
dag op de plaats waar naar men ver
moedt de Hans Hedtoft is vergaan. On
der de druk van de openbare mening is
het schip echter zondagavond plotseling
door de Deense regering tëruggroepen.
De Umanak heeft ook passagiers (waar
schijnlijk meer dan tachtig) aan boord
en men wenst dit schip niet bloot te
stellen aan dezelfde omstandigheden die
de ondergang van de Hedtoft hebben
bewerkstelligd.
Er is, in dezelfde wateren, al eens bij
na een ongeluk met de Umanak ge-
TWEE SCHEPEN VAST
ANTWERPEN. De gehele dag is
de scheepvaart op de Westerschelde
gisteren gestremd geweest voor sche
pen van meer dan 3000 ton. Het groot
ste schip van de Belgische handels
vloot, de tanker Fina America van
ruim 21.000 ton, was namelijk bij het
binnenlopen van de haven van Ant
werpen bij Lievenkenshoek aan de
grond gelopen. Het schip lag dwars
over de vaargeul. Pas kort na half
negen zondagavond is het twaalf sleep
boten bij hoog water gelukt de Fina
America vlot te krijgen.
Tot overmaat van ramp strandde
kort na de tankboot ook nog het
Duitse vrachtschip Weserstein (6700
ton). Dit schip was op weg naar open
zee. De Weserstein heeft bij de stran
ding scheuren in de midscheeps ge
kregen. Het maakt vrij veel water en
helt over naar bakboord. De lading
graan zal zo spoedig mogelijk
gelost worden.
Voor de rede van Vlissingen hebben
zondag vijf schepen van boven de
3000 ton liggen wachten tot de strem
ming bjj Antwerpen was opgeheven.
De sleepboot Scaldis uit Vlissingen
heeft geholpen bij het vlottrekken
van de gestrande tanker.
beurd. Het schip was toen geheel door
ijs bedekt en dreigde om te slaan. Dat
het behouden is teruggekeerd werd des
tijds het was in 1957 als een won
der beschouwd.
In het Deense en Groenlandse parle
ment zal de kwestie van de vaart op
Groenland met passagiers druk worden
besproken. Het schijnt dat de minister
die in hoogste instantie verantwoorde
lijk is geweest voor het uitvaren van de
Hans Hedtoft, nu zelf ook inziet dat het
vertrek van het schip een principiële
fout is geweest en dat- men in de barre
Groenlandse winter passagiers veiliger
per vliegtuig kan vervoeren.
Op de plaats van de ramp wordt nog
men zou haast zeggen tegen beter
weten in gezocht naar overlevenden
of althans naar wrakstukken die iets
kunnen vertellen over de wijze waarop
de ramp zich heeft voltrokken. Een
van de deelnemende vliegtuigen sein
de nog gisteravond dat men een sloep
of iets dat op een sloep leek, had waar
genomen. Het was een vrij groot wit
voorwerp met een brede zwarte band.
Slecht zicht maakte dat men het on
middellijk weer uit het oog verloor.
Directeur Nederlandse
Middenstandsbank te
Goes overleden
GOES. Op 46-jarige leeftijd is gis
teren, na een langdurige ziekte overleden
de heer A. J. Carpentier, directeur van
het kantoor Goes van de Nederlandse
Middenstandsbank N.V.
De heer Carpentier, die een zeer ge
ziene persoonlijkheid was, zowel in bank-
kringen als in het verdere maatschap
pelijke leven in Goes en omgeving, was
o.m. bestuurslid van de middenstands-
vereniging Handelsbelangen te Goes, van I
de afdeling Zeeland van de Maatschappij
voor Handel en Nijverheid en van het
departement Zeeland van het Ned. Insti
tuut voor Efficiency.
De begrafenis van het stoffelijk over
schot vindt a.s. woensdag te Goes plaats.
Hopeloos
LONDEN (U.P.I.) Arbeiders, die
elektrische draden moesten aanleg
gen, hadden de kabels met elkander
in verbinding gebracht, stapten ach
teruit en schreeuwden: „stroom
geven":
Beng.
Vlammen sloegen uit de radio-toe
stellen.
De televisie begon te roken.
Lampen sprongen en schoten uit
hun houders.
Elektrische stijkijzers brandden
door.
Geysers ontploften.
En alle lichten in het dorpje
Carlecotes (105 mensen) gingen uit.
De directeur van de Yorkshire Elec
tricity Board verklaarde later, dat
er „een breuk was in de neutrale
verbinding van de bevoorrading in
drie fazen, die daardoor uit haar
evenwicht sloeg."
In minder technische termen beteken
de dat, dat de voltage van de elek
triciteitsvoorziening bijna het dub
bele bedroeg van wat het net kon
verwerken.
Het elektriciteitsbedrijf heeft de vol
ledige verantwoordelijkheid op zich
genomen voor alle uitgebrande toe
stellen, lampen of welke andere
schade dan ook.
Het weer in de streek waar men ver
beten verder zoekt is nog slechter dan
het was op het ogenblik dat de Hans
Hedtoft de ijsberg raakte en werd
opengescheurd. De golven lopen op tot
een hoogte van twaalf meter. Sneeuw
en regen, wisselen elkaar af en het ijs
belemmert de schepen in hun bewegin
gen. Slechts éénmaal heeft men een
stuk hout menen te zien dat van een
wrak had kunnen zijn. Verder niets.
Geen boei, geen luik, geen rooster,
geen schot.
Wat men zich in Denemarken met
zorg afvraagt, is hoe het mogelijk is
dat een schip, dat speciaal is gebouwd
voor de vaart op IJsland en dat als
practiseh onzinkbaar werd beschouwd,
op deze wijze heeft kunnen vergaan.
Men beschikte immers, zo wordt ge
zegd, aan boord over radar, echolood,
decca, radio en alle verdere moderne
middelen voor een veilige navigatie.
En had men dan die vraag keert
telkens weer de ijsberg niet op het
radarscherm kunnen waarnemen? Het
antwoord op die laatste vraag is gis
teren van deskundige zijde gegeven:
Een ijsberg die scherpe kanten heeft
reflecteert de radargolven uitstekend
en geeft dus een beeld. Maar een ijs
berg die door zeegang en smelten zijn
scherpe kanten heeft verloren (maar
onder water nog vlijmscherp kan zijn!)
geeft geen beeld.
Uswoestijji
Het schip is verongelukt in een deel
van de zee, waar zich van de Groen
landse ijswoestijn jaarlijks achtduizend
ijsbergen losmaken. Dit gebied ligt
buiten het arbeidsveld van de interna
tionale ijspatrouille omdat er zo weinig
scheepvaart is. Wie er zich in waagt,
moet weten wat hij doet. Óp onmiddel
lijke hulp mag men, zeker in de winter,
niet rekenen. De ramp met de Hans
Hedtoft heeft overtuigend bewezen, dat
er vele uren, zelfs dagen, mee 'heen
kunnen gaan, voor andere schepen ter
plaatse zijn. En het weer is daar
meestal te slecht voor vliegtuigen.
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM. Het eerste van de
acht straalvliegtuigen van het type
DC-8, die de K.L.M in 1960 in gebruik
zal nemen, wordt genoemd naar dr.
Albert Plesman, de in 1953 overleden
president-directeur van de K.L.M. en
de grondlegger van het wereldluchtver-
keer.
De K.L.M. zal de overige DC-8 toe
stellen noemen naar onderzoekers, die
op enigerlei gebied internationale faam
hebben verworven op het terrein van
techrjiek en transport. Zo zullen ook An
thony Fokker, de gebroeders Wright
Marconi, Edison, Daniel Bernoulli (uit
vinder van de wet van de hefkracht) en
Nicolaas Otto (uitvinder van de Gaf-
viertactmotor) worden toegevoegd aan
de rij illusteren, wier namen onafschei
delijk zijn verbonden met het wel en wee
van de K.L.M.
GOEDEREEDE Enige uren lang zijn
brandweerlieden te Goedereede gister
middag bezig geweest met het blussen
van een brand in hotel De gouden Leeuw.
Zowel aan de voor- als aan de achter
zijde van het gebouw werd het vuur
met enige stralen aangepakt. De schade
is aanzienlijk.
Volgens de geschiedschrijvers diende
hotel De gouden Leeuw in de zestiende
eeuw tot pastorie van Adrianus VI, de
enige paus, die Nederland heeft ojJ&e-
leverd.
VENETIË (UPI). Het gemeentebestuur van Venetië heeft tweehonderd
op het beroemde San Marcoplein gevangen duiven op de trein naar I
Amsterdam gezet. Op hun smalle schoften rust de zware taak de roem
van hun achtergebleven soortgenoten in den vreemde hoog te houden.
Een onbekend gebleven Amsterdams jongetje had naar Venetië ge
schreven, dat hij toch lekker niet geloofde, dat de duiven van het San
Marcoplein uit de handen van de toeristen eten. Zij zullen hem eens
wat laten zien.
Samen met Joke Okkerman (9)
heeft prinses Beatrix zaterdag, op
haar verjaardag, de 21 kaarsjes
aangestoken van een grote taart, die
Joke en drie andere poliopatiëntjes
uit het Goois ziekenhuis de Prinses
hebben aangeboden. Bij kaarsjes
aansteken bleef het niet: de taart
werd aangesneden en er kwam li
monade. Het werden onvergetelijke
momenten voor de vier patiëntjes.
De Prinses, die beschermvrouwe
van het Prinses Beatrix Poliofonds
is, heeft ook nog deputaties van
andere organisaties ontvangen, die
onder haar bescherming staan: een
deputatie van de samenwerkende
instituten voor kunstonderwijs te
Amsterdam, een deputatie van de
Koninklijke marechaussee en een
deputatie van de Koninklijke Ne
derlandse federatie van landelijke
rijverenigmgen.
Ook de burgemeester van Am
sterdam, mr. G. van Hall, heeft de
Prinses zaterdag op Soestdijk ge
feliciteerd. Hij bood haar namens
zijn gemeente een gouden penning
aan.
PARIJS (Reuter) De Duitse
groot-industrieel Alfried Krupp heeft
van de regeringen van de Verenigde
Staten, Engeland en Frankrijk het
gevraagde uitstel van een jaar gekre
gen om zijn belangen in de kolen- en
staalindustrie te verkopen.
Krupp had om dit uitstel verzocht
omdat hij geen koper voor zijn belan
gen kon vinden.
Gezaghebbende Franse kringen
zeggen, dat deze nieuwe regeling geen
wijziging brengt in de principiële hou
ding van de Franse regering. Deze
acht de buitensporige concentraties
gevaarlijk voor het politieke en econo
mische evenwicht in de Europese ge
meenschap.
In de op 5 februari te houden ver
gadering van de raad van ministers
van de Europene gemeenschap voor
kolen en staal zal dit vraagstuk wor
den besproken.
HOEDEKENSKERKE Ter hoogte
van de rug van Baarland kreeg zaterdag
ochtend tegen tien uur de sleepboot Chris
uit Rotterdam en op weg van Terneuzen 1
naar Hansweert machineschade. Het
schip had de kempenaar Slamawuit Rot
terdam op sleep en moest tegen elf uur
ten anker gaan. De sleepboot „Holland"
van de firma Muller uit Terneuzen ver-
leende assistentie en heeft het schip naai'
Hansweert gesleept.
ROTTERDAM Op de laatste dag I
van januari is het Nederlandse motor
schip Geeststroom als tweeduizendste
schip in 1959 de Nieuwe Waterweg
binnengevaren. De Geeststroom kwam
leeg van Boston en meerde te Maas
sluis. In 1958 voer het tweeduizendste
schip op 1 februari de Nieuwe Water
weg op.
YERSEKE. Simon Paauwe beeff
zaterdag- ter gelegenheid van zijn hon
derdste verjaardag een enorme stapel
post gekregen. Het meest verrast was
de jarige wel door een brief van prin
ses Beatrix, die zaterdag eveneens
verjaarde en de heer Paauwe haar
gelukwensen aanbood in een persoon
lijk schrijven. De prinses feliciteerde
de bejaarde Yersekenaar tevens na
mens haar moeder.
De heer C. Philipse, lid van Gede
puteerde Staten van Zeeland kwam
bjj afwezigheid van de Commis
saris der Koningin de heer Paauwe
namens het provinciaal bestuur geluk
wensen en burgemeester A. C. Wil-
lemsen bood de beste wensen van het
gemeentebestuur aan. Natuurlijk ont
brak de buurtvereniging niet en
bracht de muziekvereniging „Mozart"
een serenade.
HEERLEN -- Prof. dr. J. Zijlstra is
van oordeel dat een politieke partij te
ver gaat als zij zich voor de verkiezin
gen er al over uit spreekt dat zij onder
geen enkele omstandigheid wil deel
nemen aan een bepaalde regerings
combinatie.
Indien mogelijk, zo verklaarde de a.r.
lijstaanvoerder zaterdag in een ver
kiezingsvergadering te Heerlen, gaat onze
voorkeur uit naar een christelijke poli
tiek door een christelijk kabinet. De
voorkeur moet niet in de eerste plaats
uitgaan naar een brede basis. Als het
echter niet lukt een christelijk kabinet
te vormen, aldus prof. Zijlstra, zijn er
theoretisch diverse andere mogelijkheden,
bijvoorbeeld verschillende brede-basis-
constructies. In 's lands belang, zo zei
prof. Zijlstra verderop in zijn rede, kan
een beroep op ons worden gedaan zo
lang wij dit kunnen overeenbrengen met
onze beginselen en ons program.
Een christelijk kabinet zou moeten vol
doen aan twee eisen: een hecht en sterk
team dat vastbesloten is om het vier jaar
vol te houden en een regeringsprogram
dat de wezenlijke kenmerken van een
waarlijk christelijk beleid zichtbaar ver
toont.
Menigmaal zijn er in de brede-basis-
kabinetten compromissen gesloten maar
prof. Zijlstra wees erop dat men ook
zelfs in een zuiver rechts kabinet van
tijd tot tijd door geven en nemen tot
oplossingen moet komen. Het is nu een
maal de eigenaardige trek van het Neder
landse politieke leven, of het nu gebeurt
op een smalle, een wat bredere of een
zeer brede basis, dat het altijd een
politiek van leven en laten leven ver
eist.
Maar het gaat volgens prof. Zijlstra
te ver om zich nu al tegen een bepaalde
combinatie uit te spreken, hoe stoer dit
ook klinkt. Zulk een standpunt wordt
z.i. ingegeven door een verkeerde vorm
van honger naar stemmenwinst. Het
miskent de eenvoudige waarheid dat
's lands belang vi'aagt dat er een kabinet
wordt gevormd en dat op dat ogenblik
het landsbelang moet voorgaan bóven het
partijbelang.
Een brede-basisbeleid, vooral als het
geruime tijd duurt, draagt wel volgens
prof. Zijlstra het gevaar van een zekere
onduidelijkheid met zich, met name voor
een partij als de A.R. Hoe kan men bij
voorbeeld de mensen duidelijk maken
dat na een felle verkiezingsstrijd om
principiële verschillen men toch weer in
een kabinet kan samenwerken. Onder
omstandigheden is zulk een betoog zeer
goed te leveren, maar de vraag is of het
wordt begrepen, aldus minister Zijlstra.
De A.R. partij zal volgens prof. Zijlstra
geen beroep op de kiezers doen door het
hoogste loon, de hoogste huur en de
laagste belasting te bieden. Ook niet met
een speculatie op gevoelens van onbe
hagen, al was het alleen maar, zo zei hij,
omdat in dat geval ik zeker niet degene
zou zijn geweest die tot u spreekt als een
lijstaanvoerder van deze partij. Deze
grondt haar beroep op het beginsel dat
ook in het staatkundige en maatschap
pelijke leven de bijbel een lamp voor
onze voet en een licht op ons pad moet
zijn.
Van A.R. zijde, zo zei mr. A. B. Roosjen
in deze vergadering, zal men niet de ver
klaring vernemen dat men onder geen
voorwaarde zal deelnemen aan een kabi
net waarin socialisten zitting hebben. Mr.
Roosjen noemde dit een hoogst bedenke
lijke uitspraak en in staatsrechtelijk op
zicht onjuist. Een definitief oordeel kan
men eerst van de A.R. verwachten als de
kabinetsformatie aan de orde is.
WASHINGTON (Reuter). Het Ame
rikaanse ministerie van landbouw heeft
de exportprijs van boter verlaagd van 39
tot 37 dollarcent per pound1 en die van
taptemelkpoeder van 9,05 tot T dollar
eent per pound.
Eigen nieuwsdienst
FRANKFORT. Nog drie grote
radiofabrieken in Duitsland A.E G.,
Telefunken en de Duitse Philips zul
len waarschijnlijk terugkeren tot het
systeem van de prijsbinding. Graetz
en Schaub-Lorenz besloten kortgeleden
al de prijsbinding weer in te voeren.
Grundig heeft enige dagen geleden de
prijsbinding opgezegd en tegelijk nieuwe
richtprijzen voor zijn produkten bekend
gemaakt, die acht tot zestien procent
onder de oude prijzen liggen. Aangeno
men wordt,, dat ook A.E.G., Telefunken
en de Duitse Philips tot prijsverlaging
vermoedelijk van twaalf tot vijftien
procent zullen overgaan.
Binnenkort zullen onderhandelingen
worden gevoerd tussen de handel en de
industrie. De handel zal daarbij probe
ren een vaste rabatbinding te krijgen.
Tot dusver waren alleen de prijzen voor
4e consument gebonden.
Het K.N.M.I. in
De Bilt berichtte
gisteravond te
23.15 uur:
Droog en zonnig
weer, behoudens
enkele overdrij
vende wolkenvel
den in het zuid
oosten van het
land. Middagtem-
peraturen even
boven het vries
punt. Matige, af
en toe vrij krach
tige noordooste
lijke wind.
MIESJE: Een nieuwe maand,
een nieuw geluid.
3 FEBRUARI.' zon op S.19. zon
onder 17.30; maan op 4.25, maan
onder 13.22.
Onze weerkundige medewerker:
Drogere lucht uit het Poolge
bied drong zaterdag ons land
binnen. De bewolking verdween,
evenals de mist. Veel blauw
dus veel zon kwam ervoor in
de plaats.
Zaterdag liep de temperatuur
op tot vier a zeven graden, zon
dag tot twee graden in Zuid-
Limburg en tot vijf graden in
IJmuiden en op Terschelling. In
de nacht van zaterdag op zondag
vroor het in Deelen op de Ve-
luwe vier graden, eiders twee a
drie graden, behalve aan de
kust, waar het kwik boven nul
bleef. Ook gisteravond om tien
uur vroor het in het binnenland
weer vrij algemeen.
Het is te verwachten, dat de
temperatuur nog iets verder zal
dalen, zowel overdag als des
Pat is voorlopig de enige
belangrijke verandering. Het
Va" Il0?e druk hoven de
Noordzee verplaatst zich nauwe
lijks meer, zodat de wind in de
noordhoek blijft. De droge lucht
waarin maar enkele wolkenvel
den meedrijven, maakt, dat het
na hetmffSTns schraal Wat
na het vele natte weer vat.
januari bepaald geen kwaad kan