WINTERVAART GROENLAND GESTAAKT DULLES KOMT OVER BERLIJN PRATEN Na ondergang van „onzinkbaarschip Joke en de prinses Westerschelde was versperd Duivenroem getart PROF. ZIJLSTRA: ALS HET MOET EEN BREDE BASIS De Bilt: zonnig Nieuwe satelliet Het leven begint bij honderd LUCHTVAART COALITIE Geen spoor meer van rampschip Hans Hedtoft Eerste DC-8 heet Dr. Albert Plesman KRUPP KRIJGT JAAR UITSTEL Waarschuwing voor aardappeltelers Laatste Conference in Kapelle geveild Nieuw veilinggebouw te Bergen op Zoom Gesprekken in Europese hoofdsteden Gesprek in Parijs Over „stroming in Engeland HOTELBRAND IN GOEDEREEDE „Geen koper*" Sleepboot kreeg machineschade Tweeduizendste schip Honderdjarige Simon Paauwe kreeg brief van prinses Beatrix Voorkeur voor christelijk kabinet GEVEN EN NEMEN BEDENKELIJK Duitse radioprijzen weer„gebonden" Kouder weer Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststraat 90, telefoon 01100-2438; bij geen gehoor: Hoofdredacteur 01100-2503; Chefred. 01100-3991; Postbus 4, giro 116666. Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 50, tel. 01180-2009; Vlissingen, Rembrandtlaan 24, tel. 01184-3224; Terneuzen, Nieuwstraat 38, tel. 01150-3189. Zierikzee, Havenpark 24 tel. 01110-2991. Directeur: JACQ DE SMIT - Hoofdredacteur: R. HAGOORT Zeeuwsch Dagblad PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND Abonnementsprijs f 0,56 per week, 1 7,per kwartaal Losse nummers 13 cent. Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouters 5 cent per woord met een minimum van 1, 14e Jaarg. No. 1521 Maandag 2 februari 1959 Kapitein Rasmussen Van onze correspondent BOCHUM (Reuter) Het observa torium te Bochum (West-Duitsland) heeft enige malen signalen opgevangen die afkomstig zouden kunnen zijn van een nieuwe kunstmaan. Volgens de waarnemingen beweegt zich deze nieu we satelliet in ongeveer 105 minuten om de aarde. Zij zendt zeer regelmatig en duidelijk haar seinen uit. In Rotterdam is gisterochtend vroeg een licht aan de hemel waargenomen dat zich met zeer grote snelheid van west naar oost voortbewoog. Het was 20 tot 25 seconden zichtbaar. KOPENHAGEN. De wintervaart met passagiers tussen Denemarken en Groenland zal zeer waarschijnlijk worden stopgezet en worden vervangen door luchtdiensten. Deze maatregel, waarop reeds jarenlang van vele zijden is aangedrongen omdat des kundigen er in hun hart van overtuigd waren, dat het te gevaarlijk is om door ijs en sneeuw, mist en storm naar de Groenlandse kust te varen, zal het eerste directe gevolg zijn van de ramp met de Hans Hedtoft. Men moet thans aannemen, dat het schip op zijn eerste reis met man en muis is vergaan na de noodlottige aanvaring met een ijsberg. De Hans Hedtoft, gefotografeerd tijdens de proeftocht in 1958. Het was het modernste schip van de Groenlandse Compagnie, genoemd naar de enige jaren geleden over leden Deense minister-president. Het had een lengte van 88 meter, was 14 meter breed en had een minste diepgang van 5,50 meter. Er was accommodatie voor zestig pas sagiers terwijl de bemanning veer tig koppen telde. Boven het ach terschip was de royale uitkijkpost aangebracht, een centraal verwarmd kraaienest, dat bij ongunstige om standigheden kon dienst doen als commandopost. Men kon er sturen, de motoren bedienen en de naviga tie voeren. Voor de vaart in ijsvel den was de Hans Hedtoft speciaal versterkt en er wanen zeven water dichte schotten. Zelfs de sloepen waren aangepast aan de moeilijke vaart in de noordelijke wateren. Zij hadden alle radio aan boord en waren royaal van voedsel en drink water voorzien. RETRANCHEMEN. Voor de afde ling van de Z.L.M. heeft de algemene secretaris, mr. J. F. G. Schlingemann, gesproken over diverse landbouwzaken. Spreker verklaarde bezorgd te zijn over de ontwikkeling van de garantie prijzen. Hij vroeg zich af, of zij op de duur niet averechts zullen gaan werken. Er dreigen grote overschotten te komen, die geen enkele regering financieel kan opvangen. De garantieprijzen van melk en suiker geven daarvan een sprekend voorbeeld. De heer Schlingemann waarschuwde hen, die verwachten, dat de aardappel prijzen nog belangrijk zullen stijgen. Te lang wachten met de verkoop kan ramp zalige gevolgen hebben. Vaststelling van garantieprijzen voor nog meerdere produkten is niet aan te bevelen, daar dit de vrijheid van het boerenbedrijf aan banden zou leggen. Na een geanimeerde koffiemaaltijd werden dia's vertoond van Z.L.M.-reizen naar het buitenland. Mr. Schlingemann gaf bij de schitterende plaatjes uitvoeri ge toelichting. Tot slot gaven de leden van de Z.P.M. en de L.J.G. uit Zuidzande een opvoering van het spel: „Het hoedje van Marinus", waarvoor de spelers door de talrijke aan wezigen met een hartelijk applaus wer den beloond. De secretaris, de heer L. J. Basting, had zijn jaarverslag op rijm gemaakt. De heren F. J. Poisonnier en L. J. Basting werden herkozen als bestuursleden. Eigen nieuwsdienst. KAPELLE. Omstreeks de jaarwisse ling besloten bijna alle telers welke pe ren van het ras Conference hadden op geslagen in het koelhuis van de veiling Kapelle, deze gezamenlijk ia het z.g.n. „poolte verkopen. Twee keer werd cr geveild, steeds een kwantum van ongeveer 10 ton. In totaal werd op deze manier 100 ton Conference verkocht. De afzet heeft een zeer vlot en bevre digend verloop gehad. De telers krijgen de gemiddc.de prijs uitbetaald en Voor de grote huishcudmaat (6575 mm; is dat niet minder dan f62,44 per 100 kg. Voor de kleine huishoudmaat (5565 mm) is de prijs welke de teler? uitbe taald krijgen f55,42 per 100 kg. Dit zijn hoge prijze welke zeker tot tevreden heid stemmen. Hierbij komt bovendien nog als belangrijke factor dat de kwa liteit zeer goed was. De afzet vond hoofd zakelijk plaats naar Engeland en hot binnenland. Slechts de laatste dagen werden de grootste maten gekocht voor België. BERGEN OP ZOOM. Zaterdagavond is door de tuinbouwvereniging te Bergen op Zoom besloten tot de bouw van een nieuwe veiling op een terrein aan de Moerstraatsebaan. De bouwkosten worden, inclusief de grondprijs, geraamd op een bedrag van f 794.000,—. De vereniging kan uit eigen middelen een bedrag van 319.000,fi nancieren en voor de rest zal een lening worden gesloten. De oude gebouwen aan de Stationsweg zullen worden verkocht. KAIRO (A.P.) Honderd jaar is de Egyptenaar Hafez Moestafa straatarm geweest. Het grootste deel van zijn leven heeft hij als kelner in een obscuur cafeetje gewerkt. Hij verdiende daar een gulden per dag. Nu heeft Moestafa gehoord dat een rijk Turks familielid hem 380.000 gulden heeft nagelaten. Wat Hafcz Moestafa wil gaan doen. nu hij op honderdjarige leeftijd een ge fortuneerd man is geworden? Trouwen met een meisje van achttien jaar en nog 50 jaar leven, zegt hij. Prof. J. F. ten Doessehate, directeur van de Hoogovens, is benoemd tot com missaris van het Provinciaal en Gemeen telijk Utrechts Stroomleveringsbedrjjf Pegus. Van onze correspondent LONDEN Dinsdag zullen in Londen belangrijke besprekingen beginnen over de kwestie-Berlijn en het Duitse vraagstuk als geheel. John Foster Dulles, de Amerikaan se minister van buitenlandse za ken, komt er speciaal voor naar Europa. Dulles zal besprekingen voeren met zijn Britse, Franse en Westduitse ambt genoten, met premier Macmillan en naar kan worden aangenomen met president De Gaulle en bondskanselier Adenauer. Na zijn bezoek aan Londen gaat Dulles naar Parijs en tenslotte naar Bonn. In Washington heeft men uitdrukkelijk verklaard dat het bezoek van Dulles aan Europa niet het gevolg is van een nood toestand. Dulles vindt het in het huidige stadium nuttig persoonlijk van gedachten te wisselen met de regeringen van Enge land, Frankrijk en West-Duitsland. De laatste dagen verluidde in Washing ton en Londen steeds vaker dat er over de kwestie-Berlijn in het westelijke kamp allesbehalve eenheid heerst. Men weet waar het over gaat: de Russen hebben aangekondigd op 27 mei hun bevoegd heden in Berlijn te zullen overdragen BRUSSEL. Het beraad over een samenwerking tussen vijf Europese luchtvaartmaatschappijen KLM, Sabena, Lufthansa, Air France en Ali talia wordt op 27 februari in Parijs voortgezet. Dat heeft de directeur- generaal van de Sabena, de heer W. Deswarte, zaterdag tegenover Reuter verklaard. Reeds eerder meldden wij, dat de besprekingen over deze samenwerking in december in Brussel zijn begonnen. De Europese luchtvaartmaatschappijen zoeken samenwerking om beter te zijn opgewassen tegen het Amerikaanse protectionisme op luchtvaartgebied en om gezamenlijk het hoofd te kunnen bieden aan de eisen, die het verkeer met straalvliegtuigen zal gaan stellen. De heer Deswarte gebruikte volgens Reuter het woord „integratie", maar voegde daar aan toe dat er nog geen besluit was genomen over de vorm van die integratie. Iedere maatschappij zou zijn eigen persoonlijkheid" kunnen behouden. Ook andere Europese luchtvaartmaat schappijen zouden welkom zijn om deel te nemen aan de samenwerking. aan de Oostduitsers. Zij hebben de wes telijke landen uitgenodigd hetzelfde te doen, maar willen over deze kwestie wel praten. Dat wil het Westen wel, maar niet over Berlijn alleen. Engeland en de Verenigde Staten voe len veel voor een nieuwe aanpak van het vraagstuk-Duitsland. Zij zoeken o.a. naar nieuwe methoden om tot hereniging van Duitsland te komen Canada heeft daar ook zeer op aangedrongen terwijl Frankrijk en West-Duitsland blijven vasthouden aan de oorspronkelijke eis van het Westen: hereniging slechts door middel van vrije verkiezingen in beide delen van Duitsland. GEEN KRIMP Er schijnt verder geen eenheid in het Westen te bestaan over het tijdstip waar op over dit alles met de Sowjetunie ge praat moet worden. Frankrijk voelt niets voor een conferentie vóór 27 mei. Dat zou de indruk wekken dat het Westen het hoofd buigt voor Russische bedrei ging. Moskou heeft verklaard dat zijn voorstellen inzake Berlijn geen ultima tum betekenen. Dat moet dan maar blijken, meent Parijs. Vóór alles gaat Dulles proberen de eenheid van het Westen ook in dit opzicht te herstellen. Dulles heeft zondag gezegd dat hij in Europa ook de maatregelen zal bespre ken die de westelijke landen zullen ne men in geval van mogelijke Russische acties in verband met de crisis rond Berlijn. Onder de 95 mensen die het leven in de \jzige wateren van het hoge Noor den hebben verloren (55 passagiers en een bemanning van veertig koppen en niet in totaal 130 opvarenden, zoals za terdag werd gemeld) bevindt zich ook de man die in hét Deense parlement herhaaldelijk heeft gepleit voor het ver vangen van de wintervaart door een ge regelde Iuchtverbinding. Het is het par lementslid Augo Lynge. Zijn dood schijnt het welsprekende bewijs te ztfn voor zyn stelling, dat geen schip zo hecht ge bouwd kan worden dat het onder alle omstandigheden opgewassen zal zijn tegen de gevaren die de scheepvaart in het hoge Noorden bedreigen. Onverantwoord Maar gezaghebbender nog is de stem van de gezagvoerder van de Umanak, collega van de nu omgekomen kapitein Rasmussen. Hij vaart op dezelfde route als waarop de Hans Hedtoft is vergaan. Zijn woorden: „Het moet totaal onver antwoord worden geacht om in de win ter passagiers van en naar Groenland te vervoeren'"'. De Umanak bevindt zich sinds zater dag op de plaats waar naar men ver moedt de Hans Hedtoft is vergaan. On der de druk van de openbare mening is het schip echter zondagavond plotseling door de Deense regering tëruggroepen. De Umanak heeft ook passagiers (waar schijnlijk meer dan tachtig) aan boord en men wenst dit schip niet bloot te stellen aan dezelfde omstandigheden die de ondergang van de Hedtoft hebben bewerkstelligd. Er is, in dezelfde wateren, al eens bij na een ongeluk met de Umanak ge- TWEE SCHEPEN VAST ANTWERPEN. De gehele dag is de scheepvaart op de Westerschelde gisteren gestremd geweest voor sche pen van meer dan 3000 ton. Het groot ste schip van de Belgische handels vloot, de tanker Fina America van ruim 21.000 ton, was namelijk bij het binnenlopen van de haven van Ant werpen bij Lievenkenshoek aan de grond gelopen. Het schip lag dwars over de vaargeul. Pas kort na half negen zondagavond is het twaalf sleep boten bij hoog water gelukt de Fina America vlot te krijgen. Tot overmaat van ramp strandde kort na de tankboot ook nog het Duitse vrachtschip Weserstein (6700 ton). Dit schip was op weg naar open zee. De Weserstein heeft bij de stran ding scheuren in de midscheeps ge kregen. Het maakt vrij veel water en helt over naar bakboord. De lading graan zal zo spoedig mogelijk gelost worden. Voor de rede van Vlissingen hebben zondag vijf schepen van boven de 3000 ton liggen wachten tot de strem ming bjj Antwerpen was opgeheven. De sleepboot Scaldis uit Vlissingen heeft geholpen bij het vlottrekken van de gestrande tanker. beurd. Het schip was toen geheel door ijs bedekt en dreigde om te slaan. Dat het behouden is teruggekeerd werd des tijds het was in 1957 als een won der beschouwd. In het Deense en Groenlandse parle ment zal de kwestie van de vaart op Groenland met passagiers druk worden besproken. Het schijnt dat de minister die in hoogste instantie verantwoorde lijk is geweest voor het uitvaren van de Hans Hedtoft, nu zelf ook inziet dat het vertrek van het schip een principiële fout is geweest en dat- men in de barre Groenlandse winter passagiers veiliger per vliegtuig kan vervoeren. Op de plaats van de ramp wordt nog men zou haast zeggen tegen beter weten in gezocht naar overlevenden of althans naar wrakstukken die iets kunnen vertellen over de wijze waarop de ramp zich heeft voltrokken. Een van de deelnemende vliegtuigen sein de nog gisteravond dat men een sloep of iets dat op een sloep leek, had waar genomen. Het was een vrij groot wit voorwerp met een brede zwarte band. Slecht zicht maakte dat men het on middellijk weer uit het oog verloor. Directeur Nederlandse Middenstandsbank te Goes overleden GOES. Op 46-jarige leeftijd is gis teren, na een langdurige ziekte overleden de heer A. J. Carpentier, directeur van het kantoor Goes van de Nederlandse Middenstandsbank N.V. De heer Carpentier, die een zeer ge ziene persoonlijkheid was, zowel in bank- kringen als in het verdere maatschap pelijke leven in Goes en omgeving, was o.m. bestuurslid van de middenstands- vereniging Handelsbelangen te Goes, van I de afdeling Zeeland van de Maatschappij voor Handel en Nijverheid en van het departement Zeeland van het Ned. Insti tuut voor Efficiency. De begrafenis van het stoffelijk over schot vindt a.s. woensdag te Goes plaats. Hopeloos LONDEN (U.P.I.) Arbeiders, die elektrische draden moesten aanleg gen, hadden de kabels met elkander in verbinding gebracht, stapten ach teruit en schreeuwden: „stroom geven": Beng. Vlammen sloegen uit de radio-toe stellen. De televisie begon te roken. Lampen sprongen en schoten uit hun houders. Elektrische stijkijzers brandden door. Geysers ontploften. En alle lichten in het dorpje Carlecotes (105 mensen) gingen uit. De directeur van de Yorkshire Elec tricity Board verklaarde later, dat er „een breuk was in de neutrale verbinding van de bevoorrading in drie fazen, die daardoor uit haar evenwicht sloeg." In minder technische termen beteken de dat, dat de voltage van de elek triciteitsvoorziening bijna het dub bele bedroeg van wat het net kon verwerken. Het elektriciteitsbedrijf heeft de vol ledige verantwoordelijkheid op zich genomen voor alle uitgebrande toe stellen, lampen of welke andere schade dan ook. Het weer in de streek waar men ver beten verder zoekt is nog slechter dan het was op het ogenblik dat de Hans Hedtoft de ijsberg raakte en werd opengescheurd. De golven lopen op tot een hoogte van twaalf meter. Sneeuw en regen, wisselen elkaar af en het ijs belemmert de schepen in hun bewegin gen. Slechts éénmaal heeft men een stuk hout menen te zien dat van een wrak had kunnen zijn. Verder niets. Geen boei, geen luik, geen rooster, geen schot. Wat men zich in Denemarken met zorg afvraagt, is hoe het mogelijk is dat een schip, dat speciaal is gebouwd voor de vaart op IJsland en dat als practiseh onzinkbaar werd beschouwd, op deze wijze heeft kunnen vergaan. Men beschikte immers, zo wordt ge zegd, aan boord over radar, echolood, decca, radio en alle verdere moderne middelen voor een veilige navigatie. En had men dan die vraag keert telkens weer de ijsberg niet op het radarscherm kunnen waarnemen? Het antwoord op die laatste vraag is gis teren van deskundige zijde gegeven: Een ijsberg die scherpe kanten heeft reflecteert de radargolven uitstekend en geeft dus een beeld. Maar een ijs berg die door zeegang en smelten zijn scherpe kanten heeft verloren (maar onder water nog vlijmscherp kan zijn!) geeft geen beeld. Uswoestijji Het schip is verongelukt in een deel van de zee, waar zich van de Groen landse ijswoestijn jaarlijks achtduizend ijsbergen losmaken. Dit gebied ligt buiten het arbeidsveld van de interna tionale ijspatrouille omdat er zo weinig scheepvaart is. Wie er zich in waagt, moet weten wat hij doet. Óp onmiddel lijke hulp mag men, zeker in de winter, niet rekenen. De ramp met de Hans Hedtoft heeft overtuigend bewezen, dat er vele uren, zelfs dagen, mee 'heen kunnen gaan, voor andere schepen ter plaatse zijn. En het weer is daar meestal te slecht voor vliegtuigen. Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM. Het eerste van de acht straalvliegtuigen van het type DC-8, die de K.L.M in 1960 in gebruik zal nemen, wordt genoemd naar dr. Albert Plesman, de in 1953 overleden president-directeur van de K.L.M. en de grondlegger van het wereldluchtver- keer. De K.L.M. zal de overige DC-8 toe stellen noemen naar onderzoekers, die op enigerlei gebied internationale faam hebben verworven op het terrein van techrjiek en transport. Zo zullen ook An thony Fokker, de gebroeders Wright Marconi, Edison, Daniel Bernoulli (uit vinder van de wet van de hefkracht) en Nicolaas Otto (uitvinder van de Gaf- viertactmotor) worden toegevoegd aan de rij illusteren, wier namen onafschei delijk zijn verbonden met het wel en wee van de K.L.M. GOEDEREEDE Enige uren lang zijn brandweerlieden te Goedereede gister middag bezig geweest met het blussen van een brand in hotel De gouden Leeuw. Zowel aan de voor- als aan de achter zijde van het gebouw werd het vuur met enige stralen aangepakt. De schade is aanzienlijk. Volgens de geschiedschrijvers diende hotel De gouden Leeuw in de zestiende eeuw tot pastorie van Adrianus VI, de enige paus, die Nederland heeft ojJ&e- leverd. VENETIË (UPI). Het gemeentebestuur van Venetië heeft tweehonderd op het beroemde San Marcoplein gevangen duiven op de trein naar I Amsterdam gezet. Op hun smalle schoften rust de zware taak de roem van hun achtergebleven soortgenoten in den vreemde hoog te houden. Een onbekend gebleven Amsterdams jongetje had naar Venetië ge schreven, dat hij toch lekker niet geloofde, dat de duiven van het San Marcoplein uit de handen van de toeristen eten. Zij zullen hem eens wat laten zien. Samen met Joke Okkerman (9) heeft prinses Beatrix zaterdag, op haar verjaardag, de 21 kaarsjes aangestoken van een grote taart, die Joke en drie andere poliopatiëntjes uit het Goois ziekenhuis de Prinses hebben aangeboden. Bij kaarsjes aansteken bleef het niet: de taart werd aangesneden en er kwam li monade. Het werden onvergetelijke momenten voor de vier patiëntjes. De Prinses, die beschermvrouwe van het Prinses Beatrix Poliofonds is, heeft ook nog deputaties van andere organisaties ontvangen, die onder haar bescherming staan: een deputatie van de samenwerkende instituten voor kunstonderwijs te Amsterdam, een deputatie van de Koninklijke marechaussee en een deputatie van de Koninklijke Ne derlandse federatie van landelijke rijverenigmgen. Ook de burgemeester van Am sterdam, mr. G. van Hall, heeft de Prinses zaterdag op Soestdijk ge feliciteerd. Hij bood haar namens zijn gemeente een gouden penning aan. PARIJS (Reuter) De Duitse groot-industrieel Alfried Krupp heeft van de regeringen van de Verenigde Staten, Engeland en Frankrijk het gevraagde uitstel van een jaar gekre gen om zijn belangen in de kolen- en staalindustrie te verkopen. Krupp had om dit uitstel verzocht omdat hij geen koper voor zijn belan gen kon vinden. Gezaghebbende Franse kringen zeggen, dat deze nieuwe regeling geen wijziging brengt in de principiële hou ding van de Franse regering. Deze acht de buitensporige concentraties gevaarlijk voor het politieke en econo mische evenwicht in de Europese ge meenschap. In de op 5 februari te houden ver gadering van de raad van ministers van de Europene gemeenschap voor kolen en staal zal dit vraagstuk wor den besproken. HOEDEKENSKERKE Ter hoogte van de rug van Baarland kreeg zaterdag ochtend tegen tien uur de sleepboot Chris uit Rotterdam en op weg van Terneuzen 1 naar Hansweert machineschade. Het schip had de kempenaar Slamawuit Rot terdam op sleep en moest tegen elf uur ten anker gaan. De sleepboot „Holland" van de firma Muller uit Terneuzen ver- leende assistentie en heeft het schip naai' Hansweert gesleept. ROTTERDAM Op de laatste dag I van januari is het Nederlandse motor schip Geeststroom als tweeduizendste schip in 1959 de Nieuwe Waterweg binnengevaren. De Geeststroom kwam leeg van Boston en meerde te Maas sluis. In 1958 voer het tweeduizendste schip op 1 februari de Nieuwe Water weg op. YERSEKE. Simon Paauwe beeff zaterdag- ter gelegenheid van zijn hon derdste verjaardag een enorme stapel post gekregen. Het meest verrast was de jarige wel door een brief van prin ses Beatrix, die zaterdag eveneens verjaarde en de heer Paauwe haar gelukwensen aanbood in een persoon lijk schrijven. De prinses feliciteerde de bejaarde Yersekenaar tevens na mens haar moeder. De heer C. Philipse, lid van Gede puteerde Staten van Zeeland kwam bjj afwezigheid van de Commis saris der Koningin de heer Paauwe namens het provinciaal bestuur geluk wensen en burgemeester A. C. Wil- lemsen bood de beste wensen van het gemeentebestuur aan. Natuurlijk ont brak de buurtvereniging niet en bracht de muziekvereniging „Mozart" een serenade. HEERLEN -- Prof. dr. J. Zijlstra is van oordeel dat een politieke partij te ver gaat als zij zich voor de verkiezin gen er al over uit spreekt dat zij onder geen enkele omstandigheid wil deel nemen aan een bepaalde regerings combinatie. Indien mogelijk, zo verklaarde de a.r. lijstaanvoerder zaterdag in een ver kiezingsvergadering te Heerlen, gaat onze voorkeur uit naar een christelijke poli tiek door een christelijk kabinet. De voorkeur moet niet in de eerste plaats uitgaan naar een brede basis. Als het echter niet lukt een christelijk kabinet te vormen, aldus prof. Zijlstra, zijn er theoretisch diverse andere mogelijkheden, bijvoorbeeld verschillende brede-basis- constructies. In 's lands belang, zo zei prof. Zijlstra verderop in zijn rede, kan een beroep op ons worden gedaan zo lang wij dit kunnen overeenbrengen met onze beginselen en ons program. Een christelijk kabinet zou moeten vol doen aan twee eisen: een hecht en sterk team dat vastbesloten is om het vier jaar vol te houden en een regeringsprogram dat de wezenlijke kenmerken van een waarlijk christelijk beleid zichtbaar ver toont. Menigmaal zijn er in de brede-basis- kabinetten compromissen gesloten maar prof. Zijlstra wees erop dat men ook zelfs in een zuiver rechts kabinet van tijd tot tijd door geven en nemen tot oplossingen moet komen. Het is nu een maal de eigenaardige trek van het Neder landse politieke leven, of het nu gebeurt op een smalle, een wat bredere of een zeer brede basis, dat het altijd een politiek van leven en laten leven ver eist. Maar het gaat volgens prof. Zijlstra te ver om zich nu al tegen een bepaalde combinatie uit te spreken, hoe stoer dit ook klinkt. Zulk een standpunt wordt z.i. ingegeven door een verkeerde vorm van honger naar stemmenwinst. Het miskent de eenvoudige waarheid dat 's lands belang vi'aagt dat er een kabinet wordt gevormd en dat op dat ogenblik het landsbelang moet voorgaan bóven het partijbelang. Een brede-basisbeleid, vooral als het geruime tijd duurt, draagt wel volgens prof. Zijlstra het gevaar van een zekere onduidelijkheid met zich, met name voor een partij als de A.R. Hoe kan men bij voorbeeld de mensen duidelijk maken dat na een felle verkiezingsstrijd om principiële verschillen men toch weer in een kabinet kan samenwerken. Onder omstandigheden is zulk een betoog zeer goed te leveren, maar de vraag is of het wordt begrepen, aldus minister Zijlstra. De A.R. partij zal volgens prof. Zijlstra geen beroep op de kiezers doen door het hoogste loon, de hoogste huur en de laagste belasting te bieden. Ook niet met een speculatie op gevoelens van onbe hagen, al was het alleen maar, zo zei hij, omdat in dat geval ik zeker niet degene zou zijn geweest die tot u spreekt als een lijstaanvoerder van deze partij. Deze grondt haar beroep op het beginsel dat ook in het staatkundige en maatschap pelijke leven de bijbel een lamp voor onze voet en een licht op ons pad moet zijn. Van A.R. zijde, zo zei mr. A. B. Roosjen in deze vergadering, zal men niet de ver klaring vernemen dat men onder geen voorwaarde zal deelnemen aan een kabi net waarin socialisten zitting hebben. Mr. Roosjen noemde dit een hoogst bedenke lijke uitspraak en in staatsrechtelijk op zicht onjuist. Een definitief oordeel kan men eerst van de A.R. verwachten als de kabinetsformatie aan de orde is. WASHINGTON (Reuter). Het Ame rikaanse ministerie van landbouw heeft de exportprijs van boter verlaagd van 39 tot 37 dollarcent per pound1 en die van taptemelkpoeder van 9,05 tot T dollar eent per pound. Eigen nieuwsdienst FRANKFORT. Nog drie grote radiofabrieken in Duitsland A.E G., Telefunken en de Duitse Philips zul len waarschijnlijk terugkeren tot het systeem van de prijsbinding. Graetz en Schaub-Lorenz besloten kortgeleden al de prijsbinding weer in te voeren. Grundig heeft enige dagen geleden de prijsbinding opgezegd en tegelijk nieuwe richtprijzen voor zijn produkten bekend gemaakt, die acht tot zestien procent onder de oude prijzen liggen. Aangeno men wordt,, dat ook A.E.G., Telefunken en de Duitse Philips tot prijsverlaging vermoedelijk van twaalf tot vijftien procent zullen overgaan. Binnenkort zullen onderhandelingen worden gevoerd tussen de handel en de industrie. De handel zal daarbij probe ren een vaste rabatbinding te krijgen. Tot dusver waren alleen de prijzen voor 4e consument gebonden. Het K.N.M.I. in De Bilt berichtte gisteravond te 23.15 uur: Droog en zonnig weer, behoudens enkele overdrij vende wolkenvel den in het zuid oosten van het land. Middagtem- peraturen even boven het vries punt. Matige, af en toe vrij krach tige noordooste lijke wind. MIESJE: Een nieuwe maand, een nieuw geluid. 3 FEBRUARI.' zon op S.19. zon onder 17.30; maan op 4.25, maan onder 13.22. Onze weerkundige medewerker: Drogere lucht uit het Poolge bied drong zaterdag ons land binnen. De bewolking verdween, evenals de mist. Veel blauw dus veel zon kwam ervoor in de plaats. Zaterdag liep de temperatuur op tot vier a zeven graden, zon dag tot twee graden in Zuid- Limburg en tot vijf graden in IJmuiden en op Terschelling. In de nacht van zaterdag op zondag vroor het in Deelen op de Ve- luwe vier graden, eiders twee a drie graden, behalve aan de kust, waar het kwik boven nul bleef. Ook gisteravond om tien uur vroor het in het binnenland weer vrij algemeen. Het is te verwachten, dat de temperatuur nog iets verder zal dalen, zowel overdag als des Pat is voorlopig de enige belangrijke verandering. Het Va" Il0?e druk hoven de Noordzee verplaatst zich nauwe lijks meer, zodat de wind in de noordhoek blijft. De droge lucht waarin maar enkele wolkenvel den meedrijven, maakt, dat het na hetmffSTns schraal Wat na het vele natte weer vat. januari bepaald geen kwaad kan

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 1