Werkloosheid in Zeeuws-Vlaanderen Belgische arbeiders in kanaalzone en Kerk Oostkapelle bouwt bu K.v.K. Zeeuwsch-Vlaanderen wil Commissie vaste oeververbinding Gebrek aan financiën remt verdere uitbouw Tholen presenteert zich als industrie-eiland zeeuwse v Waterschap Tholen heeft grote taken, maar ook wensen KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN Gebieden met werkgelegenheid hebben woningen nodig Gegevens gewenst over kanaal Gent-Terneuzen Lerares voor beter koken op gas komt in Midden-Zeeland Conferentie te Goes van ije Evang. Gemeenten Vrij Verbindingen Kanaalplannen Luchtverbinding Bedrijfsleven in Z.-Vlaanderen BELANGSTELLING WEKKEN BIJ VOLKSVERTEGENWOORDIGING VL1SSINGSE RAAD IN MINEURSTEMMING 19 EN 20 FEBRUARI„DIT MAAKT THOLEN" Om antiek dak te behouden Voorwaarde Ougewoon -m i Uniek Instemming Installatie door Commissaris der Koningin I Vrijdag 30 januari 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 3 TERNEUZEN. In de gisteren gehouden vergadering van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen, heeft de voorzitter, ir. C. A. L. Horstmann in zijn nieuwjaarsrede o.a. opgemerkt dat in de kanaalzone moeilijk goede arbeidskrachten zijn aan te trekken, terwijl in de rest van het gebied de werkloosheids cijfers vrij hoog liggen. De heer Horstmann zei voorts, dat in de kanaalzone geen industrie vestiging van betekenis heeft plaatsgevonden; op Belgisch gebied binden echter voortdurend nieuwe vestigingen plaats. Voornamelijk in het oosten en het westen van Zeeuwsch-Vlaande ren is de werkloosheid toegenomen. In het westen is tien tot twaalf procent van de beroepsbevolking werkloos, in het oosten 7V2 tot tien procent. De kanaalzone steekt hierbij gunstig af met een percentage van drie. Voor een groot aantal werklozen is de dag, waarop zij onder de sociale voorzieningsregeling zullen vallen, reeds dichtbij. De uitke ringen krachtens deze regeling zijn echter veel lager dan die van de werklozenuitkering. De voorzitter van de Zeeuwschvlaamse Kamer van Koophandel schonk aandacht aan de veertarieven en merkte op dat er, zij het met hogere tarieven, verbetering in de situatie is gekomen wat betreft de wachttijden. De aanvullende werken geven slechts een tijdelijke oplossing, waarbij de mo rele en sociale gevolgen van het leven in kampen in bijv. De Peel niet mag worden onderschat. Omscholing van ar beidskrachten vindt in geringe mate plaats en wanneer deze mensen dan een werkgelegenheidsgebied wonen, kan hun vraagstuk worden opgelost. Is dat niet h»fc geval, dan zien we veelal, dat de omgeschoolde krachten Zeeland ver laten, aldus spreker. Het is zeer opvallend dat het inwoner' aantal van de vijf samenwerkende ge meenten van de kanaalzone slechts al leen voor Terneuzen behoorlijk is voor uitgegaan en in de andere gemeenten stabiel bleef of achteruit liep, terwijl toch in Terneuzen betrekkelijk weinig industrie gevestigd is. Daarnaast is er een aantal gemeenten waar beslist te weinig werkgelegenheid is voor de bestaande bevolking en waar dus een groot aantal werklozen zyn, ter wijl desondanks het inwoneraantal aan zienlijk is toegenomen, merkte de heer Horstmann op. Hij stelde daar tegenover, dat in de in dustrie van de kanaalzone honderden Belgische arbeiders werken, die hoger worden betaald dan de Nederlandse, en meende, dat bij de verdeling van het bouwvolume in de eerste plaats moet worden gelet op die plaatsen, waar er werkgelegenheid is. Het heeft weinig zin woningen te bouwen voor werklozen en toekomstige werklozen. Het is zelfs moreel te veroordelen een gezin uit een noodwoning in een nieuw huis te zetten in dezelfde plaats, wan neer er voor de man weinig uitzicht is op werk. Want daardoor zal dit gezin meer daii voorheen in die gemeente wil len blijven wonen en heeft de man de keus tussen werkloosheid of grote af standen te reizen. Ik ben er dan ook van overtuigd, dat de Provincie, door een Van een onzer verslaggevers GOES Terwijl de goede geu ren van een kip, die langzaam maar zeker gaar werd, zich door de kantine van het gas-distributie- bedrijf te Goes verspreidden, gaf mevrouw C. H. van Donselaar- Dijksterhuis donderdagmiddag (en demonstratie in het gebruik van het gasfornuis en speciaal de gas- oven. Zij deed dit, bijgestaan door mej. H. Janse, om één middag een overzicht te geven van die kook- en bakwijsheid, die een nog aan te stellen lerares in Goes en andere plaatsen aan belangstellende huisvrouwen zal gaan onderwijzen. Deze lerares zal, in dienst van de N.V. Maatschappij tot Gasvoorziening Mid den-Zeeland, niet alleen demonstratie middagen geven, maar ook de gasver- brulksters in haar gebied bezoeken. Het gehoor van mevrouw Donselaar bestond donderdagmiddag uit leraressen van huishoud-scholen en afgevaardigden van verschillende vrouwenorganisaties. Tal van tips en aanwijzingen strek ten tot verhoging van de culinaire kun digheden van de dames. Nieuwe klop-, snij- en zeefapparaten werden gedemon streerd en oude, vertrouwde keukenattri- buten werden met een resoluut gebaar naar het gebied der ondeugdelijke voor werpen gewezen. Dat wij deze en gene een traan za gen wegpinken, zou te veel zijn ge zegd, maar wij voor ons voelden een brok in onze keel, toen zelfs de ver trouwde en traditionele pollepel als on praktisch en nutteloos werd gekwalifi ceerd. Een lepel met een gat er mid denin en met een punt aan de zij kant, gaat het oude keuken-instrumerat vervangen. GOES. In de Vrij Evangelische Kerk wordt weer een driedaagse conferentie gehouden. Dinsdagavond is de conferen tie geopend door ds. J. Karelse te Goes. Als hoofdthema voor de middagbijeen komsten is gekozen het onderwerp: „Het leven uit het Evangelie" en voor de avondsamenkomsten: „Er is maar één evangelie". De conferentie wordt des morgens begonnen met een bidstond. Het Evangelisch zangkoor verleent me dewerking aan de avondsamenkomsten. Gisteren is de laatste conferentie gehou den. Als sprekers traden op de predikan ten H. C. Leep uit Rotterdam en J. En- Kadercursus te Tholen THOLEN. Zaterdag 31 januari a.s. wordt in de consistoriekamer van de Ned. Herv. Kerk te Tholen door de hoofdbesturen van de Nederlands Her vormde Jongelings- en Meisjesbond op Gereformeerde Grondslag een kadercur sus gegeven, die geleid zal worden door de heer S. Hammer, burgemeester van Oud-Beijerland, lid van het Hoofdbe stuur van de Jongelingsbond. Deze ka dercursus is toegankelijk voor alle be stuursleden van de diverse Christelijke verenigingen en voorts voor allen, die bij het jeugdwerk betrokken zijn. weldoordachte verdeling van het welis waar karige bouwvolume, bij kan dragen tot vermindering van de werkloosheid, al zou dat misschien betekenen, dat er door deze maatregel dan minder Belgen tewerkgesteld zouden zijn in de Neder landse industrie, aldus de heer Horst mann. Na de oorlog vond in de kanaalzone geen industrievestiging van enige bete kenis plaats. De omstandigheden hier voor zijn dus nog ongunstig. Op Belgisch gebied vinden langs het kanaal nog voortdurend nieuwe indu strievestigingen plaats. De ligging langs het kanaal is dus een gunstige factor, maar er zijn op Zeeuws gebied nog te veel belemmerende elementen in het in dustriële klimaat. De heer Horstmann sprak de wens uit, dat Zeeland alles in het werk zal stellen om haar eigen bevolking werk te geven. Wat betreft de vlasindustrie zei de voorzitter dat gebleken is, dat op orga nisatorisch gebied nog veel te verbete ren is. O.m. zou gezamenlijke inkoop van lint moeten plaatsvinden. De vlas sers moeten niet wachten op regerings maatregelen, maar eerst zelf oplossin gen zoeken. Het vraagstuk der verbindingen be sprekend, zei de heer Horstmann, dat de grote stagnatie in de veerdiensten bij mist voor een groot deel gezocht moet worden in het meer voorkomen van lan gere mistperioden. De kamer is nog steeds bezig om te trachten met Belgische autoriteiten een oplossing te vinden voor het autoverkeer dat by mist aan Zeeuwsch-Vlaamse zijde wordt vastgehouden en dat geen papieren heeft voor het ryden door België. Deze kwestie kost echter geruime tyd van be raad» vooral aan Belgische zijde. De heer Horstmann merkte op, dat het verkeer over de Westerschelde aanzien lijk is verminderd, waarvan een belang rijke vermindering van de wachttijden het gevolg was. Er is verbetering in de situatie ont staan, zij het ihet hogere tarieven. De tarieven zijn misschien nog aan verandering onderhevig aangezien in het voorjaar een bespreking plaatsvindt tussen Ged. Staten van Zeeland en de minister van Verkeer en Waterstaat. Er liggen nog twee moties, aldus spr., die beide vry vervoer voor passagiers vragen, doch spr. zou het een grote on- billijkheid vinden, wanneer er zou wor den overgegaan tot verlaging of afschaf fing van de passagierstarieven en de ver- voerstarieven niet mede zouden worden verlaagd. De heer Horstmann betreurde het, dat Ged. Staten van Zeeland de Kamer z.i. niet bevredigend heeft geantwoord op de kenbaar gemaakte opvattingen van de Kamer t.a.v. de ontwikkeling van het Westerscheldebekken, de inpoldering van Saaftinge, afdamming van de Wester schelde en de vaste oeververbinding. Ook betreurde spr. het, dat de uit de leden van Provinciale Staten van Zee land gevormde commissie van bijstand voor Gedeputeerde Staten is samenge steld met sterke inachtneming van de politiek verhoudingen. M.i. had, aldus de heer Horstmann, alleen hoge deskun digheid moeten gelden. In de kanaalplannen schijnt tekening te komen, evenals in het beheer van de haven van Terneuzen. Onbegrijpelijk vond de heer Horst mann het, dat er nog steeds geen con crete gegevens bekend zijn over de on derhandelingen tussen Nederland en België betreffende het kanaal Gent-Ter neuzen. In de eerste plaats is het nog niet duidelijk waarom de sluis en het kanaal voor grote schepen geschikt ge maakt moet worden, dan die, welke tot Terneuzen de Schelde kunnen bevaren. Of wil men bij de vergroting van de sluis in Terneuzen reeds rekening hou den met een kanalisatie van de Wester schelde? Indien wij juist zijn ingelicht, aldus spr., zullen schepen, groter dan circa 30.000 ton niet over de Schelde tot aan het kanaal kunnen komen, terwijl men de sluis en dit kanaal geschikt wil maken voor schepen tot 50.000 ton. Een betere en duidelijke voorlichting achtte de heer Horstmann gewenst. Nu een plan wordt gemaakt door de vijf gemeenten in de kanaalzone zal bij de uitvoering van de verbreding van het kanaal Gent-Terneuzen meer klaarheid komen in de wegensituatie aldaar. De Stichting Luchtverbinding Zeeuwsch Vlaanderen heeft haar activiteit ge staakt. De afwijzing van het subsidie verzoek door het Ministerie van Econo mische Zaken en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en daarmee te vens door de Provincie, betekende het einde van de helikopterdienst. Contracten met andere luchtvaart maatschappijen voor de exploitatie van vleugelvliegtuigen stuit op de aanleg van een vliegveld en de enorm hoge kos ten hiervan en van de exploitatie. Eens te meer betreuren wij, aldus spr., de gang van zaken kort na de be vrijding, toen het Rijk de aanleg van een vliegveld wilde financieren, maar Ged. Staten dit niet hebben willen aan vaarden. TERNEUZEN. In zijn Nieuwjaars rede heeft de voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Z. Vlaanderen in C. A. L. Horstmann de ontwikkeling van industrie, handel en ambacht in het ressort der kamer gere leveerd. De beetwortelsuikerindustrie kreeg veel te verwerken en het suikergehalte was goed te noemen. Er werden ruim 202.000 ton suikerbieten verwerkt. Dit is de grootste campagne van dit bedrijf sedert de oprichting. De betonindustrie had het eerste half jaar van 1958 te lijden van de bestedings beperking, in het tweede halfjaar trad verbetering in. De platenfabriek te Koewacht had be vredigende resultaten. De steenfabriek te Aardenburg had belangrijke export en de afzet van de cokesfabriek verliep tamelijk vlot. De situatie in de klompenindustrie is niet rooskleurig. De kunstmeststoffenindustrie noteerde een stijging van de binnenlandse afzet. De fosfaatfabriek had een binnenland se afzet, gelijk aan 1957. De exportprij zen waren echter matig. Het oppervlakteveredelingsbedrijf was in 1958 redelijk van orders voorzien en de scheepswerf te Terneuzen was goed bezet met nieuwbouw. De werf te Kruispolder zal. blijft de nieuwbouw uit, personeel moeten ont slaan. De resultaten van de spiegelglasfabriek waren niet onbevredigend, die van de suikerwerkenindustrie gunstig. De textielindustrie had het niet ge makkelijk. Bij de detailhandel was de gang van zaken zeer bevredigend. In het scheepvaartverkeer was een ze kere teruggang merkbaar in het najaar van 1958. Van een onzer verslaggevers TERNEUZEN. Tijdens de algemene vergadering van de Kamer van Koophandel en fabrie ken voor Zeeuwsch-Vlaanderen, donderdag in hotel Rotterdam te Terneuzen gehouden, werd uit voerig gediscussieerd over het voorstel van het bestuur der Kamer, via bepaalde particuliere kanalen te trachten bij de Tweede Kamer belangstelling te wekken voor de benoeming van een com missie voor vaste oeververbinding. G. S. hadden toegezzegd hier over in overleg te zullen treden met de minister. Door omstandig heden heeft het college nog geen gelegenheid gehad een en ander met de minister te bespreken. Deze situatie bevredigt het be stuur van de Kamer niet. Het heeft geen zin meer, zzzo meent het be stuur, de zaak nogmaals bij Pro vinciale Staten aan te binden. Redenen voor het bestuur thans de algemene vergadring het voor stel in contact te treden met de Tweede Kamer, te doen. Zeeuws dagblad machine 18 Ir. J. F. Denie vond het ongepast buiten G. S. om te handelen. Dit zal een goede verstandhouding zeker niet bevorderen meende hij. G. S. zouden zich ongetwijfeld gepasseerd voelen. Bovendien oordeelde de heer Denie het bedenkelijk, aan Den Haag te demon streren dat men het in Zeeland niet met elkaar eens is, waardoor de posi tie van dit gewest verzwakt. Overi gens is het niet juist zeide de heer Denie, deze zaak in de politieke sfeer te trekken. Dat is zeker de taak van de kamer niet. De voorzitter, ir. C. A. L. Horstmann bestreed het standpunt van de heer Denie. Hij vond dat deze heer veel te zwaar tilt. Het is niet de bedoeling G. SS. te passeren. De Kamer wil door het verstrekken van een uitvoerige documentatie de volksvertegenwoordi ging volledig op de hoogte laten bren gen van de problemen. Dit dient voor hall februari te geschieden, omdat in deze tijd de behandeling van de begro ting van Rijkswaterstaat gaat beginnen. De heer Van de Voorde ziet meer heil in een hernieuwd gesprek met G. S. De heer A. J. Cambier ziet niet in waarom de Kamer, die volledig onafhankelijk van G. S. is zich niet tot de volksver tegenwoordiging zal mogen richten. Hij is zelfs van mening dat G. S. deze zaak volledig zou moeten steunen. De heer P. Vuysti, zeide dat er spij kers met koppen moeten worden ge slagen en dat het niet erg is G. S. eens aan de kaak te stellen. Tegen dit laatste maakte de voor zitter bezwaar. Het gaat immers alleen om voorlochting en de naam van G. S. wordt niet eens genoemd. Ook de me ning van de heer Denie dat de Kamer van Koophandel zich bij de volksver tegenwoordiging zal willen beeklagen, is ojnuist. Nadat de algemene vergadering nog enige tijd over deze zaak van ge dachten had gewisseld begon men veel te voelen voor het standpunt G. S. in elk geval de documentatie toe te zenden, het voornemen van de Kamer kenbaar te maken en mee te delen, dat de Kamer het op prijs stelt een gesprek te hebben met G. S. Dit gesprek zal voor tien februari dienen plaats te hebben. In aansluiting hierop, besloot men in elk geval naar de Tweede Kamer te schrijven of het gesprek met G. S, plaats vindt of niet. BOUWSECTOR De voorzitter deelde tijijdens de ver gadering mede, dat in de provincie Zeeland buiten de toegewezen woning wetwoningen het meest wordt gebouwd, dus in de particuliere sector. Bij de bestuursverkiezing werd ir. C. A. L. Horstmann met 17 stemmen voor en 1 blanco als voorzitter herko zen. Eerste vice-voorzitter werd baron Collot d'Escurire, tweede H. de Meyer, derde I. Luteyn, vierde P. Blommaert. De voorzitter deelde mede dat het bestuur van de Kamer in principe heeft besloten deel te nemen in de N.V. ,Zeebad-Breskens" Raad Zierikzee vergadert Van onze correspondent ZIERIKZEE. De gemeenteraad van Zierikzee zal op donderdag 5 februari bijeenkomen. De zeer omvangrijke agen da vermeldt o.m. een voorstel inzake huurverlenging noodsportveld, voorstel tot het aanvaarden van een schenking en een voorstel tot het beschikbaar stel len van een krediet ten behoeve van het Verbond voor Veilig Verkeer. Eigen nieuwsdienst VLISSINGEN. Terwijl de hamers van de slopers rondom het stadhuis muur na muur omver beukten, was de gemeenteraad in het stadhuis dat zoals de heer Krietemeijer het aanduidde temidden van puinhopen staat terwijl de stadhuisplannen in een slop dreigen te raken bijeen om de begroting voor dit jaar vast te stellen. Om hetzelfde raadslid nog eens te citeren: de stukken over de begroting en ook de discussies droegen enigszins het karakter van berusting, dat slecht past bij een levendige gemeente als Vlissingen. Maar het gebrek aan financiële armslag speelt nu eenmaal een grote rol. Het maakt de gemeente vleugellam, zoals de heer Knoop (VVD) meende. Toch bleek uit de speeches van de fractievoorzitters: de raad wil vooruit ondanks de remmingen, die er nu zijn en die het stempel van matheid verklaren. Overigens kon burgemeester mr. B Kolff meedelen, dat wat de bouw van een nieuw stadhuis aangaat niet alleen reserves aanwezig zijn, maar de voor bereiding in een zeker eindstadium ver keert. zodat het niet al te lang meer zal duren of de bouwplannen komen ter tafel, al is de goede uitslag daarmee nog niet verzekerd. Het college van B. en W. kreeg in deze begrotingszitting ,,een goede re censie", zoals wethouder Popering het uitdrukte en kreeg van alle kant met de secretaris en de ambtenaren dank en waardering. De gemeente krijgt te weinig geld toe gewezen. Dat was de algemene klacht. De bijzondere omstandigheden van Vlis singen zouden wettigen, dat het een bij zondere uitkering kreeg Wethouder Poppe gaf een heel overzicht van de laatste tien jaar. In 1948 werd een bij zondere uitkering verkregen, maar daarna stokte het tot 1954 en nu over de beide laatste jaren is het weer niets. De begroting kon alleen door inwendi ge verschuivingen, waarbij ander werk moest worden uitgesteld, sluitend ge maakt worden. Doordat in 1957 de bouw van twee lagere scholen, de lagere tech nische schdol. het huis voor bejaarden en de woningbouw met kasgeld is gefi nancierd, welke schuld nog niet geconso lideerd kon worden, is de gemeente te gen de lamp gelopen, zoals hij zei. De reserves aanspreken, zoals de heer Smit (PvdA) gesuggereerd had, wees hij af. Dan zou de bouw van het stad huis in het gedrang komen. Het slui tend maken van 1958 en 1959 zou ook al offers van de reserves vragen. De economische toestand van Vlissin gen en in verband hiermee de ontwik keling van de haven had uiteraard in re latie hiermee alle aandacht. De Vlis singse haven, meende de heer Smit, is door de eeuwen heen tegengewerkt door Middelburg, Amsterdam en Rotterdam. En heeft zij wel een goede uitrusting9 Ook de heer Vader (RK) en Kriete meijer (AR) lieten hier kritische woor den vallen. De laatste sprak hier zelfs van een deplorabele toestand van kade muren en opslagruimten, van laad- en losgelegenheden. De burgemeester kwam hiertegen op. Wij voldoen aan de meeste eisen, die aan een behoorlijke haven met het ka- rakter van die als Vlissingen gesteld worden. De havens en kaden kunnen uiteraard niet op het peil gebracht wor den van een grote haven. Elektrisch rij dende kranen op de kaden zouden niet rendabel zijn. maar de nieuwe mobie le kraan voldoet aan de behoeften. Men mag voor de beoordeling van de haven niet kijken naar de kade bij het station, die nog altijd in de vernielde toestand van 1944 verkeert, een object waarvoor de heer Van Rooijen (CH) at tentie vroeg. Maar de oorzaak daarvan was aanvankelijk de onzekerheid over de terugkeer van de maatschappij Zee land. Pas in 1953 stond vast, dat die in Hoek van Holland blijft. Daarna is er een andere gegadigde geweest, maar die zag er na plannen gemaakt te heb ben, ten slotte van af. En daarna zijn er in het overleg met rijkswaterstaat harde woorden over gevallen, omdat het hier een verplichting van het rijk be treft. Men beriep zich daar op ziekte en gebrek aan personeel. In het vorig na jaar zijn er echter zes plannen ge maakt voor een oplossing. Spreker stemde toe: men traineert hier te lang. De heer Vader had gewezen op „gemis te kansen": de Italiaanse scheepvaart lijn, de plannen van de Amerikaan Can tor. Maar de burgemeester toonde aan, dat het (nog) niet doorgaan daarvan niet aan Vlissingen ligt. De rederijen die van de Vlissingse haven gebruik maken, zijn over het algemeen tevre den. Qp één punt kon de geruststelling er niet komen: de verhoging van de haven gelden tot het peil van Rotterdam en Amsterdam, iets wat de heer Kriete meijer onjuist vond, omdat dit geen ver gelijking is. Daardoor gaan thans drie opgelegde Libertyschepen naar Belgi sche havens, waar het goedkoper is. Van een onzer verslaggevers THOLEN. Onder het motto: „Dit maakt Tholen", zal op 19 en 20 febr. a.s. in de grote veiling hallen van de stad Tholen worden getoond, dat dit overwegend agra rische eiland ook uitstekende mo gelijkheden biedt voor tal van in dustrieën. Onder auspiciën van de ge- JÊKÊ OOSTKAPELLE. Het kerk bestuur van de Ned. Hervormde gemeente te Oostkapelle weet er niet goed weg mee. En de gemeenteraad zit er eigenlijk ook wat mee in haar maag. Want wat doe je met een eeuwenoud dak, als je verplicht bent het ergens in Oostkapelle op een representatief plekje op te bou wen Maar het is nu eenmaal yo. En in Oostkapelle zijn er in kerkbestuur en gemeenteraad ai heel wat uurtjes vol- geboomd over de vraag; wat moet er met het dak gebeuren? „Afbreken", zeggen velen in het dorp en ook in kennerskringen heb ik van verschillen de stemmen gehoord, die eveneens weinig waarde hechten aan het be houd van dit dak, dat drie meter breed en ruim anderhalve meter hoog Zonder meer afbreken gaat echte; niet. Toen er sprake was van de res tauratie van de prachtige oude kerk, liad Monumentenzorg immers als voor waarde gesteld, dat het antieke (18< eeuwse?) dak van de aangebouwde in gang aan de oostgevel m het dor; weer een bestemming zou krijgen. Het was niet nodig al waren er bepaal de voorstemmers om het portaa met dak weer aan de kerk vast t bouwen, want bij de restauratie krijg de kerk haar oorspronkelijke ingan fonder de toren) weer. Wat ze er in het dorp van zeggen Niet veel. De mensen die ik er ove aansprak omwonenden, secretarie personeel en timmerlieden die met dc restauratie van de kerk bezig waren haalden de schouders op en glim lachten raadselachtig. Tja... gevraagd: „Ja, de Hervormde kerk heeft destijds de verplichting op zich genomen het portaal met het antieke dak weer ergens te zullen opbouwen." En daarna? In diplomatieke bewoordingen gaf de burgervader mij te kennen, dat er nog wel de nodige kopjes koffie door de keelgaten van raadsleden en kerkbe stuur zullen verdwijnen, eer beslist is wie in de toekomst eigenaar van het huisje zal worden de kerk of de gemeentelijke overheid. Want iets in eigendom hebben, betekent tevens het dragen van de zorg en de kosten voor onderhoud. Er zit niet veel anders op, dan het antieke gevalletje ergens weer op te bouwen. De gemeenteraad heeft er al een plaatsje voor gevonden. Aan de Dorpsstraat, tussen gemeentehuis en kerk in. Als wat? Je kunt nu eenmaal moeilijk een gebouwtje optrekken en het dan als mikpunt voor de balda dige jeugd doelloos laten staan. Men is daarom van plan het een bestem ming te geven als wachthuisje voor bezig zijn, als ze het antieke portaaldak Moet ook nog een flinke beurt heb ben', zeggen de mannen die met de restauratie van de Oostkapelse kerk buspassagiers. Nu is het wel erg ongewoon, dat een kerkbestuur een bushuisje gaat bou wen. Toch is het zo. Dat bevestigde burgemeester F. G. Spreng er mij des- bekijken. Het staat nu nog in de scha duw van de grote toren te wachten. Maar straks (Foto Zeeuwsch Dagblad) Zo'n bordje zal er straks tegen de ivand van het huisje ivorden geplaatst, waarop het historische leidak een be stemming krijgt. Als bushokje. Uniek in den lande. (Foto Zeeuwsch Dagblad) Ook is men het er nog niet helemaal over eens, hoe het wachthuisje er moet uitzien. Eerst wilde men aan de voorzijde de oude deuren plaatsen om die dan voorgoed te sluiten en aan de beide zijkanten ingangsdeuren te maken. Ook heb ik een schetstekening gezien van een huisje met aan de voorzijde in het midden een smalle deur met aan weerszijden daarvan een raam. 0 Het eeuwenoude bouwseltje zal voorlopig nog wel stof tut praten geven in Oostkapelle. Eén ding staat echter vast: het wordt een wachthuisje voor de ouspassagiers. Een (voorlopig alhans nog) kerkelijk bushuisje. Met een antiek dak. En dat is op zichzelf al een bezienswaar digheid. meentebesturen, industriëlen en middenstandsorganisaties, zullen autoriteiten en directe belangheb benden op originele wijze worden geconfronteerd met „dat andere Tholen", waarbij alle produceren de bedrijven acte de présence zul len geven. De hiertoe gevormde commissie waarvan burgemeester W. J. van Doorn van Poortvliet voorzitter en de heer V. Laban uit Tholen secretaris is, en waarin ook de heer A. Korstanje, middenstands consulent voor Zeeland zitting heeft is reeds geruime tijd met de voorbereidin gen bezig. Doel van deze unieke expositie is de aandacht van autoriteiten, industriëlen en andere direct-geïnteresseerden te vesti gen op de goede mogelijkheden die het eiland Tholen met zijn arbeidsreserve biedt voor de vestiging van industrieën. Het ligt dan ook in het voornemen „Dit maakt Tholen" niet voor publiek open te stellen, doch alleen voor belanghebben den die daarvoor zullen worden uitge nodigd. Een radicale en zeer direct gerichte campagne, om het oog van producerend Nederland op Tholen te vestigen. In het Zeeuwsch Dagblad van dinsdag a.s. hopen wij uitvoeriger op dit Thoolse evenement terug te komen. De aangekondigde samenwerking met Middelburg had aller instemming. In dit verband viel alle aandacht op het Sloe- plan, waarop Vlissingen met zijn struc tuurplan al gerekend heeft. Gebeurt er wat aan, vroeg de heer Krietemeijer? De burgemeester kon hier verwijzen naar de voorbereiding in het waterloopkundig laboratorium, die uiteraard tijd vraagt. Contact met België hierover, niet in officiële vorm, maar door wederkerijf bezoek, dat dit raadslid aanbeval, juich te de burgemeester zeer toe. De grenswijziging is dan een ander punt, waarnaar de heer Krietemeijer in formeerde. De wettelijke voorbereiding hiervan door definitieve voorstellen aan de hierbij betrokken gemeenten, meen de de burgemeester vrij spoedig te kun nen verwachten. De woningtoewijzing was oorzaak van algemene klachten. Vlissingen hoopt, dat het van het lage volume voor de provincie toch een behoorlijk aandeel zal krijgen, anders kan het niet vooruit en het moet nog heel wat doen voor de sanering van de binnenstad, waarvoor woningen nodig zijn, doch waarover de meningen nog altijd verdeeld liggen. Thans stellen de versterking van de zee wering, restauratie van de Jacobstoren, scholenbouw e.-d. hoge eisen. De heer Smit wilde voor al deze wer ken een meer-jarenplan opstellen. De meningen hierover bleken, blijkens de woorden van de wethouders Poppe en Popering in het college verdeeld te zijn. Ten slotte Britannia: het restaurant, waarin de gemeente participieert blijkt niet te renderen. Het is een blok aan ons been sprak een der raadsleden. Toch zijn er plannen om het uit te brei den tot hotel, maar dat zal niet zo groot zijn als het vroegere. Deze plannen ko men binnenkort in de raad. Dan zou men dit punt nader kunnen bezien. Evenals de (hoge) kosten van het be jaardentehuis als de begroting daarvan aan de orde komt. Hoogwater zaterdag 31 januari 1959 Vlissingen 6.15 u. 187 m., 18.50 u. 193 m. e Terneuzen: 6.45 u. 205 m., 19.17 u. 211 m. Wemeld.: 7.57 u. 164 m., 20.26 u. 180 m. Zierikzee: 7.24 u. 144 m., 19.59 u. 160 m. Van een onzer verslaggevers SCHERPENISSE Als de laatste in de serie van de vier heeft de Commissaris der Koningin in de provincie Zeeland, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, gisteren in het Holland huis te Scherpenisse het bestuur van het nieuwe Waterschap Tholen geïnstalleerd. Hij deed dit met een rede, waarin hij wees op de uitzonderlijke betekenis van dit feit voor geheel Tholen. Ook voor dit eiland is nu de polder concentratie met succes bekroond. Voor deze bijeenkomst bestond van de zijde van rijk, provincie en gemeente veel belangstelling. Wij zagen o.a. ir. J. H. v. d. Burgt, hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat, directie Zee land, die de minister van Verkeer en Waterstaat vertegenwoordigde, de heer H. D. J. Swaters, hoofdingenieur-direc teur van de provinciale waterstaat, ir. D. v. d. Zaken, hoofdingenieur-directeur van de cultuurtechnische dienst, de heer M W. van Arenthals en mr. J. K. Mun ters namens de Zeeuwse Polders en Wa terschappen en voorts tal van Thoolse burgemeesters. De commissaris vertelde in zijn rede. dat bij de polderconcentratie voorzichtig en grondig was gehandeld en moest in nauw overleg met de streek worden be gonnen. Vele tradities zijn thans verdwe nen, maar de Commissaris hoopte dat deze oude tradities in het nieuwe Water schap voortgezet zullen worden. Hij had daar wel vertrouwen in. Voorts somde de Commissaris nog en kele problemen op. waarmee het water schap te maken krijgt, o.m. het onder houd en de aanleg van nieuwe wegen en de zuivering van afvalwater. Jhr. De Casembroot vond het een eis, dat ge meente en Polder nauw moeten samen werken. „Een zware taak wacht u", zo zei hij. Aan het slot van zijn toespraak -"rak hij de wens uit, dat het nieuwe faterschap zal streven naar ten wapen. IJ. Kieviet. Eendracht maakt macht, laat dit het symbool zijn. De nieuwe Dijkgraaf, de heer H. v. Gorsel, die aan het begin van de ver gadering de hoofdingelanden had beëdig sprak zijn grote waardering uit aan het adres van de bestuurders der oude pol ders. De heer Van Gorsel zag als een dei- voornaamste taken de beveiliging van Tholen en zijn inwoners tegen het bui tenwater. Ook hda het Waterschap bij monde van de nieuwe Dijkgraaf enkele wensen op het programma: zo spoedig mogelijk afsluiiing van de haven van Stavenisse; de afdamming of kanalise ring van de Eendracht, waardoor zestien kilometer zeewering minder onderhou den moet worden en waardoor 450 ha. land erbij kan komen; en tot slot een vaste oeververbinding met overig Zee land. waarbij hij dacht aan een dam Gorishoek-Yerseke. Ten slotte hoopte hij. dat de gemeenten gelden beschikbaar krijgen voor nieuwe rioolwaterzuiverings installaties. Het loord werd nog gevoerd door ir. J. H. v. d. Burgt en oor de heer C. Philipse, lid van Gedep. Staten, die de Commissaris hartelijk dank zegde voor zijn werk in het belang van de Zeeuws» polders en waterschappen. Het besluit werd nog genomen om t« ontvanger-griffier te benoemen de hee»

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 3