Werkloosheid in Zeeuws-Vlaanderen
Belgische arbeiders in kanaalzone
en
Kerk Oostkapelle
bouwt bu
K.v.K. Zeeuwsch-Vlaanderen wil
Commissie vaste oeververbinding
Gebrek aan financiën
remt verdere uitbouw
Tholen presenteert zich
als industrie-eiland
zeeuwse v
Waterschap Tholen heeft grote
taken, maar ook wensen
KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN
Gebieden met werkgelegenheid
hebben woningen nodig
Gegevens gewenst over
kanaal Gent-Terneuzen
Lerares voor beter
koken op gas komt
in Midden-Zeeland
Conferentie te Goes van
ije Evang. Gemeenten
Vrij
Verbindingen
Kanaalplannen
Luchtverbinding
Bedrijfsleven in
Z.-Vlaanderen
BELANGSTELLING WEKKEN BIJ VOLKSVERTEGENWOORDIGING
VL1SSINGSE RAAD IN MINEURSTEMMING
19 EN 20 FEBRUARI„DIT MAAKT THOLEN"
Om antiek dak
te behouden
Voorwaarde
Ougewoon
-m
i Uniek
Instemming
Installatie door Commissaris der Koningin
I
Vrijdag 30 januari 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 3
TERNEUZEN. In de gisteren gehouden vergadering van de
Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen,
heeft de voorzitter, ir. C. A. L. Horstmann in zijn nieuwjaarsrede o.a.
opgemerkt dat in de kanaalzone moeilijk goede arbeidskrachten zijn
aan te trekken, terwijl in de rest van het gebied de werkloosheids
cijfers vrij hoog liggen.
De heer Horstmann zei voorts, dat in de kanaalzone geen industrie
vestiging van betekenis heeft plaatsgevonden; op Belgisch gebied
binden echter voortdurend nieuwe vestigingen plaats.
Voornamelijk in het oosten en het westen van Zeeuwsch-Vlaande
ren is de werkloosheid toegenomen. In het westen is tien tot twaalf
procent van de beroepsbevolking werkloos, in het oosten 7V2 tot tien
procent.
De kanaalzone steekt hierbij gunstig af met een percentage van
drie.
Voor een groot aantal werklozen is de dag, waarop zij onder de
sociale voorzieningsregeling zullen vallen, reeds dichtbij. De uitke
ringen krachtens deze regeling zijn echter veel lager dan die van de
werklozenuitkering.
De voorzitter van de Zeeuwschvlaamse Kamer van Koophandel
schonk aandacht aan de veertarieven en merkte op dat er, zij het met
hogere tarieven, verbetering in de situatie is gekomen wat betreft de
wachttijden.
De aanvullende werken geven slechts
een tijdelijke oplossing, waarbij de mo
rele en sociale gevolgen van het leven
in kampen in bijv. De Peel niet mag
worden onderschat. Omscholing van ar
beidskrachten vindt in geringe mate
plaats en wanneer deze mensen dan
een werkgelegenheidsgebied wonen, kan
hun vraagstuk worden opgelost. Is dat
niet h»fc geval, dan zien we veelal, dat
de omgeschoolde krachten Zeeland ver
laten, aldus spreker.
Het is zeer opvallend dat het inwoner'
aantal van de vijf samenwerkende ge
meenten van de kanaalzone slechts al
leen voor Terneuzen behoorlijk is voor
uitgegaan en in de andere gemeenten
stabiel bleef of achteruit liep, terwijl
toch in Terneuzen betrekkelijk weinig
industrie gevestigd is.
Daarnaast is er een aantal gemeenten
waar beslist te weinig werkgelegenheid
is voor de bestaande bevolking en waar
dus een groot aantal werklozen zyn, ter
wijl desondanks het inwoneraantal aan
zienlijk is toegenomen, merkte de heer
Horstmann op.
Hij stelde daar tegenover, dat in de in
dustrie van de kanaalzone honderden
Belgische arbeiders werken, die hoger
worden betaald dan de Nederlandse, en
meende, dat bij de verdeling van het
bouwvolume in de eerste plaats moet
worden gelet op die plaatsen, waar er
werkgelegenheid is. Het heeft weinig zin
woningen te bouwen voor werklozen en
toekomstige werklozen.
Het is zelfs moreel te veroordelen een
gezin uit een noodwoning in een nieuw
huis te zetten in dezelfde plaats, wan
neer er voor de man weinig uitzicht is
op werk. Want daardoor zal dit gezin
meer daii voorheen in die gemeente wil
len blijven wonen en heeft de man de
keus tussen werkloosheid of grote af
standen te reizen. Ik ben er dan ook van
overtuigd, dat de Provincie, door een
Van een onzer verslaggevers
GOES Terwijl de goede geu
ren van een kip, die langzaam
maar zeker gaar werd, zich door
de kantine van het gas-distributie-
bedrijf te Goes verspreidden, gaf
mevrouw C. H. van Donselaar-
Dijksterhuis donderdagmiddag (en
demonstratie in het gebruik van
het gasfornuis en speciaal de gas-
oven.
Zij deed dit, bijgestaan door mej. H.
Janse, om één middag een overzicht te
geven van die kook- en bakwijsheid, die
een nog aan te stellen lerares in Goes
en andere plaatsen aan belangstellende
huisvrouwen zal gaan onderwijzen. Deze
lerares zal, in dienst van de N.V.
Maatschappij tot Gasvoorziening Mid
den-Zeeland, niet alleen demonstratie
middagen geven, maar ook de gasver-
brulksters in haar gebied bezoeken.
Het gehoor van mevrouw Donselaar
bestond donderdagmiddag uit leraressen
van huishoud-scholen en afgevaardigden
van verschillende vrouwenorganisaties.
Tal van tips en aanwijzingen strek
ten tot verhoging van de culinaire kun
digheden van de dames. Nieuwe klop-,
snij- en zeefapparaten werden gedemon
streerd en oude, vertrouwde keukenattri-
buten werden met een resoluut gebaar
naar het gebied der ondeugdelijke voor
werpen gewezen.
Dat wij deze en gene een traan za
gen wegpinken, zou te veel zijn ge
zegd, maar wij voor ons voelden een
brok in onze keel, toen zelfs de ver
trouwde en traditionele pollepel als on
praktisch en nutteloos werd gekwalifi
ceerd. Een lepel met een gat er mid
denin en met een punt aan de zij
kant, gaat het oude keuken-instrumerat
vervangen.
GOES. In de Vrij Evangelische Kerk
wordt weer een driedaagse conferentie
gehouden. Dinsdagavond is de conferen
tie geopend door ds. J. Karelse te Goes.
Als hoofdthema voor de middagbijeen
komsten is gekozen het onderwerp: „Het
leven uit het Evangelie" en voor de
avondsamenkomsten: „Er is maar één
evangelie". De conferentie wordt des
morgens begonnen met een bidstond.
Het Evangelisch zangkoor verleent me
dewerking aan de avondsamenkomsten.
Gisteren is de laatste conferentie gehou
den. Als sprekers traden op de predikan
ten H. C. Leep uit Rotterdam en J. En-
Kadercursus te Tholen
THOLEN. Zaterdag 31 januari a.s.
wordt in de consistoriekamer van de
Ned. Herv. Kerk te Tholen door de
hoofdbesturen van de Nederlands Her
vormde Jongelings- en Meisjesbond op
Gereformeerde Grondslag een kadercur
sus gegeven, die geleid zal worden door
de heer S. Hammer, burgemeester van
Oud-Beijerland, lid van het Hoofdbe
stuur van de Jongelingsbond. Deze ka
dercursus is toegankelijk voor alle be
stuursleden van de diverse Christelijke
verenigingen en voorts voor allen, die bij
het jeugdwerk betrokken zijn.
weldoordachte verdeling van het welis
waar karige bouwvolume, bij kan dragen
tot vermindering van de werkloosheid,
al zou dat misschien betekenen, dat er
door deze maatregel dan minder Belgen
tewerkgesteld zouden zijn in de Neder
landse industrie, aldus de heer Horst
mann.
Na de oorlog vond in de kanaalzone
geen industrievestiging van enige bete
kenis plaats. De omstandigheden hier
voor zijn dus nog ongunstig.
Op Belgisch gebied vinden langs het
kanaal nog voortdurend nieuwe indu
strievestigingen plaats. De ligging langs
het kanaal is dus een gunstige factor,
maar er zijn op Zeeuws gebied nog te
veel belemmerende elementen in het in
dustriële klimaat.
De heer Horstmann sprak de wens
uit, dat Zeeland alles in het werk zal
stellen om haar eigen bevolking werk
te geven.
Wat betreft de vlasindustrie zei de
voorzitter dat gebleken is, dat op orga
nisatorisch gebied nog veel te verbete
ren is. O.m. zou gezamenlijke inkoop
van lint moeten plaatsvinden. De vlas
sers moeten niet wachten op regerings
maatregelen, maar eerst zelf oplossin
gen zoeken.
Het vraagstuk der verbindingen be
sprekend, zei de heer Horstmann, dat de
grote stagnatie in de veerdiensten bij
mist voor een groot deel gezocht moet
worden in het meer voorkomen van lan
gere mistperioden.
De kamer is nog steeds bezig om te
trachten met Belgische autoriteiten een
oplossing te vinden voor het autoverkeer
dat by mist aan Zeeuwsch-Vlaamse zijde
wordt vastgehouden en dat geen papieren
heeft voor het ryden door België. Deze
kwestie kost echter geruime tyd van be
raad» vooral aan Belgische zijde.
De heer Horstmann merkte op, dat het
verkeer over de Westerschelde aanzien
lijk is verminderd, waarvan een belang
rijke vermindering van de wachttijden
het gevolg was.
Er is verbetering in de situatie ont
staan, zij het ihet hogere tarieven.
De tarieven zijn misschien nog aan
verandering onderhevig aangezien in
het voorjaar een bespreking plaatsvindt
tussen Ged. Staten van Zeeland en de
minister van Verkeer en Waterstaat.
Er liggen nog twee moties, aldus spr.,
die beide vry vervoer voor passagiers
vragen, doch spr. zou het een grote on-
billijkheid vinden, wanneer er zou wor
den overgegaan tot verlaging of afschaf
fing van de passagierstarieven en de ver-
voerstarieven niet mede zouden worden
verlaagd.
De heer Horstmann betreurde het, dat
Ged. Staten van Zeeland de Kamer z.i.
niet bevredigend heeft geantwoord op
de kenbaar gemaakte opvattingen van de
Kamer t.a.v. de ontwikkeling van het
Westerscheldebekken, de inpoldering van
Saaftinge, afdamming van de Wester
schelde en de vaste oeververbinding.
Ook betreurde spr. het, dat de uit de
leden van Provinciale Staten van Zee
land gevormde commissie van bijstand
voor Gedeputeerde Staten is samenge
steld met sterke inachtneming van de
politiek verhoudingen. M.i. had, aldus
de heer Horstmann, alleen hoge deskun
digheid moeten gelden.
In de kanaalplannen schijnt tekening
te komen, evenals in het beheer van de
haven van Terneuzen.
Onbegrijpelijk vond de heer Horst
mann het, dat er nog steeds geen con
crete gegevens bekend zijn over de on
derhandelingen tussen Nederland en
België betreffende het kanaal Gent-Ter
neuzen. In de eerste plaats is het nog
niet duidelijk waarom de sluis en het
kanaal voor grote schepen geschikt ge
maakt moet worden, dan die, welke tot
Terneuzen de Schelde kunnen bevaren.
Of wil men bij de vergroting van de
sluis in Terneuzen reeds rekening hou
den met een kanalisatie van de Wester
schelde? Indien wij juist zijn ingelicht,
aldus spr., zullen schepen, groter dan
circa 30.000 ton niet over de Schelde tot
aan het kanaal kunnen komen, terwijl
men de sluis en dit kanaal geschikt wil
maken voor schepen tot 50.000 ton. Een
betere en duidelijke voorlichting achtte
de heer Horstmann gewenst.
Nu een plan wordt gemaakt door de
vijf gemeenten in de kanaalzone zal bij
de uitvoering van de verbreding van het
kanaal Gent-Terneuzen meer klaarheid
komen in de wegensituatie aldaar.
De Stichting Luchtverbinding Zeeuwsch
Vlaanderen heeft haar activiteit ge
staakt. De afwijzing van het subsidie
verzoek door het Ministerie van Econo
mische Zaken en het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat en daarmee te
vens door de Provincie, betekende het
einde van de helikopterdienst.
Contracten met andere luchtvaart
maatschappijen voor de exploitatie van
vleugelvliegtuigen stuit op de aanleg
van een vliegveld en de enorm hoge kos
ten hiervan en van de exploitatie.
Eens te meer betreuren wij, aldus
spr., de gang van zaken kort na de be
vrijding, toen het Rijk de aanleg van
een vliegveld wilde financieren, maar
Ged. Staten dit niet hebben willen aan
vaarden.
TERNEUZEN. In zijn Nieuwjaars
rede heeft de voorzitter van de Kamer
van Koophandel en Fabrieken in Z.
Vlaanderen in C. A. L. Horstmann de
ontwikkeling van industrie, handel en
ambacht in het ressort der kamer gere
leveerd.
De beetwortelsuikerindustrie kreeg veel
te verwerken en het suikergehalte was
goed te noemen. Er werden ruim 202.000
ton suikerbieten verwerkt. Dit is de
grootste campagne van dit bedrijf sedert
de oprichting.
De betonindustrie had het eerste half
jaar van 1958 te lijden van de bestedings
beperking, in het tweede halfjaar trad
verbetering in.
De platenfabriek te Koewacht had be
vredigende resultaten.
De steenfabriek te Aardenburg had
belangrijke export en de afzet van de
cokesfabriek verliep tamelijk vlot.
De situatie in de klompenindustrie is
niet rooskleurig.
De kunstmeststoffenindustrie noteerde
een stijging van de binnenlandse afzet.
De fosfaatfabriek had een binnenland
se afzet, gelijk aan 1957. De exportprij
zen waren echter matig.
Het oppervlakteveredelingsbedrijf was
in 1958 redelijk van orders voorzien en
de scheepswerf te Terneuzen was goed
bezet met nieuwbouw.
De werf te Kruispolder zal. blijft de
nieuwbouw uit, personeel moeten ont
slaan.
De resultaten van de spiegelglasfabriek
waren niet onbevredigend, die van de
suikerwerkenindustrie gunstig.
De textielindustrie had het niet ge
makkelijk.
Bij de detailhandel was de gang van
zaken zeer bevredigend.
In het scheepvaartverkeer was een ze
kere teruggang merkbaar in het najaar
van 1958.
Van een onzer verslaggevers
TERNEUZEN. Tijdens de
algemene vergadering van de
Kamer van Koophandel en fabrie
ken voor Zeeuwsch-Vlaanderen,
donderdag in hotel Rotterdam te
Terneuzen gehouden, werd uit
voerig gediscussieerd over het
voorstel van het bestuur der
Kamer, via bepaalde particuliere
kanalen te trachten bij de Tweede
Kamer belangstelling te wekken
voor de benoeming van een com
missie voor vaste oeververbinding.
G. S. hadden toegezzegd hier
over in overleg te zullen treden
met de minister. Door omstandig
heden heeft het college nog geen
gelegenheid gehad een en ander
met de minister te bespreken.
Deze situatie bevredigt het be
stuur van de Kamer niet. Het heeft
geen zin meer, zzzo meent het be
stuur, de zaak nogmaals bij Pro
vinciale Staten aan te binden.
Redenen voor het bestuur thans
de algemene vergadring het voor
stel in contact te treden met de
Tweede Kamer, te doen.
Zeeuws dagblad machine 18
Ir. J. F. Denie vond het ongepast
buiten G. S. om te handelen. Dit zal
een goede verstandhouding zeker niet
bevorderen meende hij. G. S. zouden
zich ongetwijfeld gepasseerd voelen.
Bovendien oordeelde de heer Denie het
bedenkelijk, aan Den Haag te demon
streren dat men het in Zeeland niet
met elkaar eens is, waardoor de posi
tie van dit gewest verzwakt. Overi
gens is het niet juist zeide de heer
Denie, deze zaak in de politieke sfeer
te trekken. Dat is zeker de taak van
de kamer niet.
De voorzitter, ir. C. A. L. Horstmann
bestreed het standpunt van de heer
Denie. Hij vond dat deze heer veel te
zwaar tilt. Het is niet de bedoeling
G. SS. te passeren. De Kamer wil door
het verstrekken van een uitvoerige
documentatie de volksvertegenwoordi
ging volledig op de hoogte laten bren
gen van de problemen. Dit dient voor
hall februari te geschieden, omdat in
deze tijd de behandeling van de begro
ting van Rijkswaterstaat gaat beginnen.
De heer Van de Voorde ziet meer heil
in een hernieuwd gesprek met G. S. De
heer A. J. Cambier ziet niet in waarom
de Kamer, die volledig onafhankelijk
van G. S. is zich niet tot de volksver
tegenwoordiging zal mogen richten. Hij
is zelfs van mening dat G. S. deze zaak
volledig zou moeten steunen.
De heer P. Vuysti, zeide dat er spij
kers met koppen moeten worden ge
slagen en dat het niet erg is G. S. eens
aan de kaak te stellen.
Tegen dit laatste maakte de voor
zitter bezwaar. Het gaat immers alleen
om voorlochting en de naam van G. S.
wordt niet eens genoemd. Ook de me
ning van de heer Denie dat de Kamer
van Koophandel zich bij de volksver
tegenwoordiging zal willen beeklagen,
is ojnuist.
Nadat de algemene vergadering
nog enige tijd over deze zaak van ge
dachten had gewisseld begon men
veel te voelen voor het standpunt
G. S. in elk geval de documentatie
toe te zenden, het voornemen van de
Kamer kenbaar te maken en mee te
delen, dat de Kamer het op prijs
stelt een gesprek te hebben met G. S.
Dit gesprek zal voor tien februari
dienen plaats te hebben.
In aansluiting hierop, besloot men
in elk geval naar de Tweede Kamer
te schrijven of het gesprek met G. S,
plaats vindt of niet.
BOUWSECTOR
De voorzitter deelde tijijdens de ver
gadering mede, dat in de provincie
Zeeland buiten de toegewezen woning
wetwoningen het meest wordt gebouwd,
dus in de particuliere sector.
Bij de bestuursverkiezing werd ir.
C. A. L. Horstmann met 17 stemmen
voor en 1 blanco als voorzitter herko
zen. Eerste vice-voorzitter werd baron
Collot d'Escurire, tweede H. de Meyer,
derde I. Luteyn, vierde P. Blommaert.
De voorzitter deelde mede dat het
bestuur van de Kamer in principe heeft
besloten deel te nemen in de N.V.
,Zeebad-Breskens"
Raad Zierikzee vergadert
Van onze correspondent
ZIERIKZEE. De gemeenteraad van
Zierikzee zal op donderdag 5 februari
bijeenkomen. De zeer omvangrijke agen
da vermeldt o.m. een voorstel inzake
huurverlenging noodsportveld, voorstel
tot het aanvaarden van een schenking
en een voorstel tot het beschikbaar stel
len van een krediet ten behoeve van
het Verbond voor Veilig Verkeer.
Eigen nieuwsdienst
VLISSINGEN. Terwijl de hamers van de slopers rondom het
stadhuis muur na muur omver beukten, was de gemeenteraad in het
stadhuis dat zoals de heer Krietemeijer het aanduidde temidden
van puinhopen staat terwijl de stadhuisplannen in een slop dreigen
te raken bijeen om de begroting voor dit jaar vast te stellen. Om
hetzelfde raadslid nog eens te citeren: de stukken over de begroting
en ook de discussies droegen enigszins het karakter van berusting,
dat slecht past bij een levendige gemeente als Vlissingen. Maar het
gebrek aan financiële armslag speelt nu eenmaal een grote rol. Het
maakt de gemeente vleugellam, zoals de heer Knoop (VVD) meende.
Toch bleek uit de speeches van de fractievoorzitters: de raad wil
vooruit ondanks de remmingen, die er nu zijn en die het stempel van
matheid verklaren.
Overigens kon burgemeester mr. B
Kolff meedelen, dat wat de bouw van
een nieuw stadhuis aangaat niet alleen
reserves aanwezig zijn, maar de voor
bereiding in een zeker eindstadium ver
keert. zodat het niet al te lang meer
zal duren of de bouwplannen komen ter
tafel, al is de goede uitslag daarmee
nog niet verzekerd.
Het college van B. en W. kreeg in
deze begrotingszitting ,,een goede re
censie", zoals wethouder Popering het
uitdrukte en kreeg van alle kant met
de secretaris en de ambtenaren dank en
waardering.
De gemeente krijgt te weinig geld toe
gewezen. Dat was de algemene klacht.
De bijzondere omstandigheden van Vlis
singen zouden wettigen, dat het een bij
zondere uitkering kreeg Wethouder
Poppe gaf een heel overzicht van de
laatste tien jaar. In 1948 werd een bij
zondere uitkering verkregen, maar
daarna stokte het tot 1954 en nu over
de beide laatste jaren is het weer niets.
De begroting kon alleen door inwendi
ge verschuivingen, waarbij ander werk
moest worden uitgesteld, sluitend ge
maakt worden. Doordat in 1957 de bouw
van twee lagere scholen, de lagere tech
nische schdol. het huis voor bejaarden
en de woningbouw met kasgeld is gefi
nancierd, welke schuld nog niet geconso
lideerd kon worden, is de gemeente te
gen de lamp gelopen, zoals hij zei. De
reserves aanspreken, zoals de heer
Smit (PvdA) gesuggereerd had, wees
hij af. Dan zou de bouw van het stad
huis in het gedrang komen. Het slui
tend maken van 1958 en 1959 zou ook al
offers van de reserves vragen.
De economische toestand van Vlissin
gen en in verband hiermee de ontwik
keling van de haven had uiteraard in re
latie hiermee alle aandacht. De Vlis
singse haven, meende de heer Smit, is
door de eeuwen heen tegengewerkt door
Middelburg, Amsterdam en Rotterdam.
En heeft zij wel een goede uitrusting9
Ook de heer Vader (RK) en Kriete
meijer (AR) lieten hier kritische woor
den vallen. De laatste sprak hier zelfs
van een deplorabele toestand van kade
muren en opslagruimten, van laad- en
losgelegenheden.
De burgemeester kwam hiertegen op.
Wij voldoen aan de meeste eisen, die
aan een behoorlijke haven met het ka-
rakter van die als Vlissingen gesteld
worden. De havens en kaden kunnen
uiteraard niet op het peil gebracht wor
den van een grote haven. Elektrisch rij
dende kranen op de kaden zouden niet
rendabel zijn. maar de nieuwe mobie
le kraan voldoet aan de behoeften.
Men mag voor de beoordeling van de
haven niet kijken naar de kade bij het
station, die nog altijd in de vernielde
toestand van 1944 verkeert, een object
waarvoor de heer Van Rooijen (CH) at
tentie vroeg. Maar de oorzaak daarvan
was aanvankelijk de onzekerheid over
de terugkeer van de maatschappij Zee
land. Pas in 1953 stond vast, dat die in
Hoek van Holland blijft. Daarna is er
een andere gegadigde geweest, maar
die zag er na plannen gemaakt te heb
ben, ten slotte van af. En daarna zijn
er in het overleg met rijkswaterstaat
harde woorden over gevallen, omdat het
hier een verplichting van het rijk be
treft. Men beriep zich daar op ziekte en
gebrek aan personeel. In het vorig na
jaar zijn er echter zes plannen ge
maakt voor een oplossing. Spreker
stemde toe: men traineert hier te lang.
De heer Vader had gewezen op „gemis
te kansen": de Italiaanse scheepvaart
lijn, de plannen van de Amerikaan Can
tor. Maar de burgemeester toonde aan,
dat het (nog) niet doorgaan daarvan
niet aan Vlissingen ligt. De rederijen
die van de Vlissingse haven gebruik
maken, zijn over het algemeen tevre
den.
Qp één punt kon de geruststelling er
niet komen: de verhoging van de haven
gelden tot het peil van Rotterdam en
Amsterdam, iets wat de heer Kriete
meijer onjuist vond, omdat dit geen ver
gelijking is. Daardoor gaan thans drie
opgelegde Libertyschepen naar Belgi
sche havens, waar het goedkoper is.
Van een onzer verslaggevers
THOLEN. Onder het motto:
„Dit maakt Tholen", zal op 19 en
20 febr. a.s. in de grote veiling
hallen van de stad Tholen worden
getoond, dat dit overwegend agra
rische eiland ook uitstekende mo
gelijkheden biedt voor tal van in
dustrieën.
Onder auspiciën van de ge-
JÊKÊ
OOSTKAPELLE. Het kerk
bestuur van de Ned. Hervormde
gemeente te Oostkapelle weet
er niet goed weg mee. En de
gemeenteraad zit er eigenlijk
ook wat mee in haar maag. Want
wat doe je met een eeuwenoud
dak, als je verplicht bent het
ergens in Oostkapelle op een
representatief plekje op te bou
wen
Maar het is nu eenmaal yo. En in
Oostkapelle zijn er in kerkbestuur en
gemeenteraad ai heel wat uurtjes vol-
geboomd over de vraag; wat moet er
met het dak gebeuren? „Afbreken",
zeggen velen in het dorp en ook in
kennerskringen heb ik van verschillen
de stemmen gehoord, die eveneens
weinig waarde hechten aan het be
houd van dit dak, dat drie meter
breed en ruim anderhalve meter hoog
Zonder meer afbreken gaat echte;
niet. Toen er sprake was van de res
tauratie van de prachtige oude kerk,
liad Monumentenzorg immers als voor
waarde gesteld, dat het antieke (18<
eeuwse?) dak van de aangebouwde in
gang aan de oostgevel m het dor;
weer een bestemming zou krijgen. Het
was niet nodig al waren er bepaal
de voorstemmers om het portaa
met dak weer aan de kerk vast t
bouwen, want bij de restauratie krijg
de kerk haar oorspronkelijke ingan
fonder de toren) weer.
Wat ze er in het dorp van zeggen
Niet veel. De mensen die ik er ove
aansprak omwonenden, secretarie
personeel en timmerlieden die met dc
restauratie van de kerk bezig waren
haalden de schouders op en glim
lachten raadselachtig. Tja...
gevraagd: „Ja, de Hervormde kerk
heeft destijds de verplichting op zich
genomen het portaal met het antieke
dak weer ergens te zullen opbouwen."
En daarna?
In diplomatieke bewoordingen gaf de
burgervader mij te kennen, dat er nog
wel de nodige kopjes koffie door de
keelgaten van raadsleden en kerkbe
stuur zullen verdwijnen, eer beslist is
wie in de toekomst eigenaar van het
huisje zal worden de kerk of de
gemeentelijke overheid. Want iets in
eigendom hebben, betekent tevens het
dragen van de zorg en de kosten voor
onderhoud.
Er zit niet veel anders op, dan het
antieke gevalletje ergens weer op te
bouwen. De gemeenteraad heeft er al
een plaatsje voor gevonden. Aan de
Dorpsstraat, tussen gemeentehuis en
kerk in. Als wat? Je kunt nu eenmaal
moeilijk een gebouwtje optrekken en
het dan als mikpunt voor de balda
dige jeugd doelloos laten staan. Men
is daarom van plan het een bestem
ming te geven als wachthuisje voor bezig zijn, als ze het antieke portaaldak
Moet ook nog een flinke beurt heb
ben', zeggen de mannen die met de
restauratie van de Oostkapelse kerk
buspassagiers.
Nu is het wel erg ongewoon, dat een
kerkbestuur een bushuisje gaat bou
wen. Toch is het zo. Dat bevestigde
burgemeester F. G. Spreng er mij des-
bekijken. Het staat nu nog in de scha
duw van de grote toren te wachten.
Maar straks
(Foto Zeeuwsch Dagblad)
Zo'n bordje zal er straks tegen de
ivand van het huisje ivorden geplaatst,
waarop het historische leidak een be
stemming krijgt. Als bushokje. Uniek
in den lande.
(Foto Zeeuwsch Dagblad)
Ook is men het er nog niet helemaal
over eens, hoe het wachthuisje er
moet uitzien. Eerst wilde men aan de
voorzijde de oude deuren plaatsen om
die dan voorgoed te sluiten en aan
de beide zijkanten ingangsdeuren te
maken. Ook heb ik een schetstekening
gezien van een huisje met aan de
voorzijde in het midden een smalle
deur met aan weerszijden daarvan
een raam. 0
Het eeuwenoude bouwseltje
zal voorlopig nog wel stof tut
praten geven in Oostkapelle.
Eén ding staat echter vast: het
wordt een wachthuisje voor de
ouspassagiers. Een (voorlopig
alhans nog) kerkelijk bushuisje.
Met een antiek dak. En dat is
op zichzelf al een bezienswaar
digheid.
meentebesturen, industriëlen en
middenstandsorganisaties, zullen
autoriteiten en directe belangheb
benden op originele wijze worden
geconfronteerd met „dat andere
Tholen", waarbij alle produceren
de bedrijven acte de présence zul
len geven.
De hiertoe gevormde commissie
waarvan burgemeester W. J. van Doorn
van Poortvliet voorzitter en de heer V.
Laban uit Tholen secretaris is, en waarin
ook de heer A. Korstanje, middenstands
consulent voor Zeeland zitting heeft is
reeds geruime tijd met de voorbereidin
gen bezig.
Doel van deze unieke expositie is de
aandacht van autoriteiten, industriëlen en
andere direct-geïnteresseerden te vesti
gen op de goede mogelijkheden die het
eiland Tholen met zijn arbeidsreserve
biedt voor de vestiging van industrieën.
Het ligt dan ook in het voornemen „Dit
maakt Tholen" niet voor publiek open te
stellen, doch alleen voor belanghebben
den die daarvoor zullen worden uitge
nodigd.
Een radicale en zeer direct gerichte
campagne, om het oog van producerend
Nederland op Tholen te vestigen.
In het Zeeuwsch Dagblad van dinsdag
a.s. hopen wij uitvoeriger op dit Thoolse
evenement terug te komen.
De aangekondigde samenwerking met
Middelburg had aller instemming. In dit
verband viel alle aandacht op het Sloe-
plan, waarop Vlissingen met zijn struc
tuurplan al gerekend heeft. Gebeurt er
wat aan, vroeg de heer Krietemeijer? De
burgemeester kon hier verwijzen naar
de voorbereiding in het waterloopkundig
laboratorium, die uiteraard tijd vraagt.
Contact met België hierover, niet in
officiële vorm, maar door wederkerijf
bezoek, dat dit raadslid aanbeval, juich
te de burgemeester zeer toe.
De grenswijziging is dan een ander
punt, waarnaar de heer Krietemeijer in
formeerde. De wettelijke voorbereiding
hiervan door definitieve voorstellen aan
de hierbij betrokken gemeenten, meen
de de burgemeester vrij spoedig te kun
nen verwachten.
De woningtoewijzing was oorzaak van
algemene klachten. Vlissingen hoopt,
dat het van het lage volume voor de
provincie toch een behoorlijk aandeel
zal krijgen, anders kan het niet vooruit
en het moet nog heel wat doen voor de
sanering van de binnenstad, waarvoor
woningen nodig zijn, doch waarover de
meningen nog altijd verdeeld liggen.
Thans stellen de versterking van de zee
wering, restauratie van de Jacobstoren,
scholenbouw e.-d. hoge eisen.
De heer Smit wilde voor al deze wer
ken een meer-jarenplan opstellen. De
meningen hierover bleken, blijkens de
woorden van de wethouders Poppe en
Popering in het college verdeeld te
zijn.
Ten slotte Britannia: het restaurant,
waarin de gemeente participieert blijkt
niet te renderen. Het is een blok aan
ons been sprak een der raadsleden.
Toch zijn er plannen om het uit te brei
den tot hotel, maar dat zal niet zo groot
zijn als het vroegere. Deze plannen ko
men binnenkort in de raad. Dan zou
men dit punt nader kunnen bezien.
Evenals de (hoge) kosten van het be
jaardentehuis als de begroting daarvan
aan de orde komt.
Hoogwater zaterdag 31 januari 1959
Vlissingen 6.15 u. 187 m., 18.50 u. 193 m. e
Terneuzen: 6.45 u. 205 m., 19.17 u. 211 m.
Wemeld.: 7.57 u. 164 m., 20.26 u. 180 m.
Zierikzee: 7.24 u. 144 m., 19.59 u. 160 m.
Van een onzer verslaggevers
SCHERPENISSE Als de laatste in de serie van de vier heeft
de Commissaris der Koningin in de provincie Zeeland, jhr. mr. A. F.
C. de Casembroot, gisteren in het Holland huis te Scherpenisse het
bestuur van het nieuwe Waterschap Tholen geïnstalleerd. Hij deed
dit met een rede, waarin hij wees op de uitzonderlijke betekenis van
dit feit voor geheel Tholen. Ook voor dit eiland is nu de polder
concentratie met succes bekroond.
Voor deze bijeenkomst bestond van de
zijde van rijk, provincie en gemeente
veel belangstelling. Wij zagen o.a. ir. J.
H. v. d. Burgt, hoofdingenieur-directeur
van de Rijkswaterstaat, directie Zee
land, die de minister van Verkeer en
Waterstaat vertegenwoordigde, de heer
H. D. J. Swaters, hoofdingenieur-direc
teur van de provinciale waterstaat, ir.
D. v. d. Zaken, hoofdingenieur-directeur
van de cultuurtechnische dienst, de heer
M W. van Arenthals en mr. J. K. Mun
ters namens de Zeeuwse Polders en Wa
terschappen en voorts tal van Thoolse
burgemeesters.
De commissaris vertelde in zijn rede.
dat bij de polderconcentratie voorzichtig
en grondig was gehandeld en moest in
nauw overleg met de streek worden be
gonnen. Vele tradities zijn thans verdwe
nen, maar de Commissaris hoopte dat
deze oude tradities in het nieuwe Water
schap voortgezet zullen worden. Hij had
daar wel vertrouwen in.
Voorts somde de Commissaris nog en
kele problemen op. waarmee het water
schap te maken krijgt, o.m. het onder
houd en de aanleg van nieuwe wegen
en de zuivering van afvalwater. Jhr. De
Casembroot vond het een eis, dat ge
meente en Polder nauw moeten samen
werken. „Een zware taak wacht u", zo
zei hij. Aan het slot van zijn toespraak
-"rak hij de wens uit, dat het nieuwe
faterschap zal streven naar ten wapen. IJ. Kieviet.
Eendracht maakt macht, laat dit het
symbool zijn.
De nieuwe Dijkgraaf, de heer H. v.
Gorsel, die aan het begin van de ver
gadering de hoofdingelanden had beëdig
sprak zijn grote waardering uit aan het
adres van de bestuurders der oude pol
ders.
De heer Van Gorsel zag als een dei-
voornaamste taken de beveiliging van
Tholen en zijn inwoners tegen het bui
tenwater. Ook hda het Waterschap bij
monde van de nieuwe Dijkgraaf enkele
wensen op het programma: zo spoedig
mogelijk afsluiiing van de haven van
Stavenisse; de afdamming of kanalise
ring van de Eendracht, waardoor zestien
kilometer zeewering minder onderhou
den moet worden en waardoor 450 ha.
land erbij kan komen; en tot slot een
vaste oeververbinding met overig Zee
land. waarbij hij dacht aan een dam
Gorishoek-Yerseke. Ten slotte hoopte hij.
dat de gemeenten gelden beschikbaar
krijgen voor nieuwe rioolwaterzuiverings
installaties.
Het loord werd nog gevoerd door ir.
J. H. v. d. Burgt en oor de heer C.
Philipse, lid van Gedep. Staten, die de
Commissaris hartelijk dank zegde voor
zijn werk in het belang van de Zeeuws»
polders en waterschappen.
Het besluit werd nog genomen om t«
ontvanger-griffier te benoemen de hee»