Kouwelijke poolvorser die opkikkert bij min 40° Dr. FICUS KN IIILIARY Auto zonder wielen is geen wagen voorstadsverkeer BALANS-OPRUIMING BIJ STOPPELMAN TERLENKA 10.90 5.90 1.39 Adviseur van kampioenen zwerft al 22 jaren door verbijsterende koude KOLLEN Aa-Be RUITEN PARNAVAL SATIJN 1.20 ZWANENDONS KEPERFLANEL Levensvatbaar, maar met beperkt gebruik DE FRANSE VLAG HOOG IN POOLGEBIEDEN Nieuwjaar in het eeuwige ijs .Grootste probleem: ^sturing, remm< en aandrijving Prijzenslag met uitsluitend onze COURANTE GOEDEREN en MERKARTIKELEN TÜEICÜERS RUITEN Zuiver katoen, 100 cm breed van 1.95 UNIE KRISTALZIJDE oud-rose - zacht-groen - middelgrijs, 90 cm breed van 2.95 RUITENKATQEN met flanelrug, 80 cm breedvan 1.95 centen 5.90 Uitsluitend: Bosstraat 20 Tel. 5779 Superkoffie Goud merk Roodmerk Blauwmerk Oranjemerk Oploskoffie Oploskoffie CoHeïne-vrijfc Oploskoffie EN BOVENDIEN 10°/o KORTING DE KOFFIE- EN THEEZAAK SINDS 1818 Woensdag 21 januari 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 6 PAUL- Op 24 december hij wilde met zijn tocht- en lotgenoten van de komende maanden per se de beide Kerstdagen doorbrengen arri veerde aan boord van het Noorse Poolschip Norsel de Franse pool vorser Paul-Emile Victor, die reeds 22 jaar door de beide poolgebieden heeft rondgezworven. Met zijn grote ervaring, kennis en organi satievermogen zal hij als adviseur optreden van de negende Zuidpool expeditie, die vlak voor Nieuwjaar in de richting van het antarctische vasteland zal vertrekken. PARIJS Het huis is gastvrij en warm. De herfst, die zich zojuist gevestigd heeft in deze romantische uithoek van het Bois de Boulogne, tooide het met goud en dempte met zijn vochtige adem alle lawaai uit de wereld, dat met vlagen het hos probeerde te bestormen en te bezetten. Slechts een paar Kraaien in de majestueuze bomen schenen het huis te bewaken. Zij kwamen tenminste pas tot leven, toen ik de klopper liet vallen op de deur, die mij vertelde, dat hier „De poolexpedities van Paul-Emile Victor'' gevestigd waren. Het interieur bezat de nuch terheid van een belastingkan toor. Een tiental bureaulisten zaten gebogen over dossiers, die daarna als vers gewassen en ge streken linnengoed keurig in de kasten langs de wand werden opgetast. En de kelders zijn ge- De grote organisator van Pool expedities, Paul-Emile Victor, raakt zelf in vervoering, als hij met zijn medewerkers nieuwe exploraties op touw zet. vuld met de tot pure wetenschap getransformeerde even ijzige, als ijselijke avonturen op de beide polen. NIETTEMIN is een druk op de bel voldoende om binnen een minuut een detail van een vroegere expeditie te voorschijn te halen. Het is een wonder van or ganisatie en nauwkeurigheid, die Belgische, Japanse en Amerikaan se poolvorsers reeds met open monden hebben doen staan en die dr. Fuchs en Hillary tot grote be- bewondering bracht. Paul-Emile Victor is hun gids, hun adviseur geworden. DE baas verwacht u!" De baas is een robuste man, middelmatig lang. Het is het eni ge middelmatige dat hij bezit. Zijn heldere, grijze ogen tintelen en zijn zilvergrijze haren dragen de weer schijn van het poolijs. Zijn handdruk is mannelijk en zijn welkom haast vrouwelijk charmant. Zijn gastvrijheid, zijn. kalmte, kun nen niet beletten te verbergen, dat hij het druk heeft, dat hij gehaast is. Het geofysisch jaar loopt ten ein de. Maar in de loop van deze maand vertrekt hij opnieuw per vliegtuig naar Australië en vandaar naar Terre Adé- lie, waar hij zich bij de negende Zuid- pool-expeditie zal voegen, die op het ogenblik aan boord van de Norsel, een Noors poolschip, in de richting van het antarctische vasteland koerst. Na zijn terugkeer in maart gaat hij onmiddel lijk door naar Groenland om een groot aantal nieuwe gegevens te verzame len. „Uw voorkeur? De Noord- of de Zuidpool?" „Dat blijft me hetzelfde. Hoewel ik me in Groenland beter op mijn gemak voel." Tweede vaderland HET is begrijpelijk. Groenland heeft hij doorkruist op de slee met de poolhonden in alle rich tingen, hij heeft er gewoond en hij kent deze ijswoestijn, zoals hij zijn vader land, Frankrijk kent. „Om een idee te geven van de ijs korst, die Groenland bedekt Wan neer men deze van Groenland zou wil len verwijderen, zou men gedurende een geheel jaar elke minuut aan iede re bewoner van de wereld (het zijn er maar twee en een half miijard) twee ton ijs moeten geven. Wat de Zuidpool betreft: elke we reldbewoner zou gedurende een jaar elke seconde een ton ijs moeten weg halen, wil men dit deel ijsvrij ma ken." Veertig graden onder nul waren de normale wintertemperaturen, maar leden van de expeditie hadden in het binnenland al een koude gemeten van 66 graden onder nul. Maar het recoid boekte toch Sovjetskaya, een Russi sche expeditie, die in augustus 1958 in het zuidpoolgebied de bijna onge loofwaardige koude van 87 graden on der nul registreerde. ..Herhaal die cijfers alstublieft niet, want ik ben kouwelijk van nature". Waarom heeft u dan de poolstre ken als arbeidsterrein gekozen?" „Tja, dat is een hele geschiedenis" Levensloop J is geboren in Genève, omdat XJ. 'tad het dichtste lag in de buurt ran het ontoegankelijke berg dorp in de Juva, waar zijn moeder bij de bevalling te weinig hulp kon krijgen. Zijn jeugd was gelukkig en zorgeloos, evenals zijn jongelingsja ren, die hij doorbracht in het zolder kamertje, dat zijn ouders hem ga ven en dat voor hem een paradijsje werd, waar hij zijn dromen kon be leven. In dat fantastisch atelier, schil derde hij, tekende en las. Hij leefde er met de legendarische helden van Jack London en captain Mayne-Reid. Maar hij luisterde er ook naar het wanhopige snikken en naar de klach ten van Baudelaire; Verlaine en Je- han Rictus brengen hem in de war. De onrechtvaardigheid brengt hem in opstand, het lijden van anderen over weldigt hem. In die jaren wordt het hem duide lijk zonder het zich bewust te wor den dat hij niet kan. leven in een Van onze medewerker IN de techniek staat men teg'em woordig voor niets meer. Ideeën -i die een paar jaar geleden nog JJCStUriIl^ 1*0111111011 met een nonchalant schouder- O ophalen als pure fantasie zouden zijn verworpen, blijken thans uitvoerbaar wereldje die slechts zijn wonden likt, zonder deze te kunnen helen. Opnieuw vlucht hij naar zijn droom- paleis en hij behangt er de muren met landkaarten, zoals jongens van zijn leeftijd ze' gewoonlijk bedekken met foto's van hun geliefde filmster ren en sportkampioenen. Nieuwe wereld ZIJN nieuwe wereld is Polynesië de eilanden in de Stille Oceaan. Voor hem zijn al deze door het blauwe water omspoelde eilanden de parels van een zuiver collier. „Zij fluisteren hun namen in mijn oren, zoals de schelpen dat doen. En als ik ze uitsprak, dan kreeg ik het huiverende gevoel een geheime taal te spreken, die ik slechts kende Oahu, Kanaï, Pukapuka, Manikiki, Raraton- ga". Hij besluit naar Christmas Island te gaan, niet alleen omdat het zo dicht j onder de evenaar ligt, maar ook om-1 dat het zo nauw verbonden is met de i legenden van zeerovers en verbor- gen schatten. Paul-Emile Victor heeft Polynesië nooit gezien, noch de Stille Oceaan. Kinderdromen zijn broos als zeep bellen. Eerste expeditie NA zijn studiejaren te Lyon komt hij naar Parijs om zijn doctoraal in de letteren te halen. De etno logie is zijn grote passie. Hij ontdekt er zijn vrienden, de Polynesiërs. In 1934 is hij verbonden aan het museum voor etnografie Op een zondg wordt hij uitgenodigd voor een lunch bij de heer Joseph Kergomard, een aardrijkskunde-leraar een oude familievriend. „Maar als je zin hebt om de wereld in te trekken", zegt Kergomard, „waarom vraag je dan niet aan Charcot om je mee te nemen?" Charcot, de Franse'poolvorser, de' leider van tal van expedities met zijn beroemd geworden schip „Pourquoi Pas?" Victor ziet zich zelf reeds aan boord, temidden van ijsbergen, ge kleed in het bont. discussiërend met deze fascinerende grijsaard met zijn wit baardje. In die luttele seconden van grootste verbazing op deze vraag, waarop hij het antwoord moest schuldig blijven, droomde Paul-Emile Victor de droom van zijn gehele verdere leven. De „Pourquoi Pas?" lichtte het an ker met Victor aan boord en op 10 augustus 1936 liet Charcot hem op zijn eigen verzoek achter te Kanguersetoatsiak met een poolkara- vaan van 25 honden en voldoende leeftocht. jjj jj Volgende keer: Geld en 1§ comfort maken zwaar werk H m mogelijk. te zijn en levensvatbaarheid te hebben. Op de automobieltentoonstelling van Chicago, welke vandaag wordt ge opend, heeft de Ford Motor Company een werkend model geëxposeerd van een auto zonder wielen. Het gaat hier om een bijzonder interessante proefneming van Ford's research-afdeling. Een project dat tot stand kwam onder de directe leiding van Ford's chef-constructeur, Andrew A. Kucher. De „Glideair", zoals dit revolutionaire voertuig wordt ge noemd, verkeert uiteraard nog in het experimentele stadium. Wat echter niet wegneemt, dat de Ford- technici met dit werkende model de praktische uitvoerbaarheid van de idee om een wagen te bouwen zonder wielen overduidelijk hebben bewezen. Al wil dit niet zeggen, dat daarmee nu de mogelijk heid is geschapen om voortaan alle auto's zonder wielen te bouwen. Want er zijn nog vele problemen, speciaal in verband met de besturing, de aandrijving en de remmen, die de geleerden nog niet heb ben weten op te lossen. Maar, zoals gezegd, in de techniek staat men voor niets meer. En misschien zullen wij het over enkele jaren heel gewoon vinden, wanneer de auto's als laag vlie gende strap 1 jagers over de autobanen scheren. Mogelijkheden Fords Glideair lijkt meer op een reus achtige vis of een vliegtuig zonder vleu gels dan op een auto. Het is een fraai gestroomlijnd projectiel met geweldige' staartvinnen, dat er uitziet of men er zo mee naar de maan zou kunnen gaan. Maar deze toekomst-auto is dan ook be doeld voor snelheden van 800 a 900 km. Zoals de naam het al zegt, rolt de Gli deair niet op wielen over de grond, maar glijdt hij voort over een dun luchtkussen. Of beter gezegd een „luchtfilm", welke ontstaat doordat via een drietal grote geperforeerde stalen schijven, die in de wagenbodem zijn ondergebracht en „Leva- pads" worden genoemd, zoveel lucht on der het voertuig wordt geperst, dat het geheel een tweetal centimeters los van de grond komt. Aangezien de oppervlakte van de Leva- pads nogal royaal bemeten is, behoeft, om dit te bereiken, de luchtdruk niet eens zo geweldig groot te zijn. Het grote voor deel van deze luchtfilm boven wielen is, dat men geen rolweerstand heeft. Terwijl men bovendien snelheden kan bereiken, die met normale banden onmogelijk zouden zijn. Deze beide factoren beperken de ge bruiksmogelijkheden van het ontwerp tot een soort van lange-afstandsvoertuig. Meer een plaatsvervanger van de trein dus. dan de auto zoals wij die kennen. De Ford-technici zelf zien de Glideair dan ook als de voorloper van een geheel nieuw soort vervoermiddel en verklaren openhartig, dat zij niet verwachten dat een dergelijke luchtkussen-auto ooit de gewone op wielen rijdende wagen zal kunnen verdringen, omdat deze volmaakt ongeschikt is voor normaal locaal ver keer. Het voornaamste probleem van de auto zonder-wielen is, dat men het directe con tact met de weg verloren heeft. De Leva- pads hebben nl. geen enkel richtingge vend vermogen en voor zowel de aan drijving, het remmen, als de besturing dient men dus naar andere oplossingen om te zien dan de tot nu toe gebruikelijke. Drie problemen De aandrijving op zichzelf geeft de minste moeilijkheden. Men kan gewoon een straalmotor gebruiken en zelfs zijn toevlucht nemen tot een zuigermotor met een luchtschroef. Uiteraard zijn geen van beide aandrijf- mogelijkheden ideaal voor stadsverkeer. Zij zullen nl. zoveel luchtturbulentie veroorzaken, dat de wandelaars en fiet sers gewoon van de weg worden geblazen. Om te remmen zou men gebruik kun nen maken van remkleppen, zoals bij vliegtuigen, samen met een luchtstuwirig tegen de rij-richting in. bijvoorbeeld door de stuwkracht van de straalmotor door middel van kanalen tijdelijk door de neus van de wagen te laten uitkomen. Voor de besturing heeft men de keuze tussen rails, zoals de Ford Glideair ge bruikt, of een combinatie van straalpijpen en richting-roeren zoals bij vliegtuigen. Deze laatste zijn echter alleen bruikbaar bij hogere snelheden, wat ook alweer grote problemen voor normaal gebruik geeft. Een andere factor is nog, dat men voor een dergelijke luchtkussen-auto. die slechts twee centimeter boven het weg dek „zweeft", volkomen gladde en schone wegen moet hebben, omdat iedere onef fenheid het ding zou kunnen doen vast lopen. Zelfs een lucifersdoosje is in staat zo'n Glideair te doen stranden. Hoewel het ontwerp van de Glideair uit technisch oogpunt interessante perspectieven opent en zeer zeker levens vatbaarheid heeft, mag men toch niet al te voorbarig zijn met de conclusie, dat dit nu de ideale oplossing is voor de auto van de toekomst. Voorlopig zullen we het nog maar bij auto's met wielen moeten houden. Beperkt Bij Ford heeft men het plan om de voortstuwing van de Glideair te laten geschieden door middel van straalmoto ren, terwijl men voor de besturing ge dacht heeft aan een centrale rails op de weg. Zal ik onderwijzer (es) worden? Bij Oosterbaan Le Cointer N.V. te Goes is de tweede, herziene, druk ver- schenen van een brochure van de heer J. A. van Bennekom. directeur van de Chr. Kweekschool te Middelburg over de opleiding voor onderwijzer (es). De heer Van Bennekom geeft in dit geschriftje beknopt en zeer duidelijk een overzicht van de studie voor het behalen van de gevoegdheid om les te mogen geven bij het lager onderwijs. Jongelui, die er voor voelen een betrekking te vervullen bij het onderwijs raden wij'aan deze bro chure te lezen. Ook voor ouders van a.s. onderwijzers en onderwijzeressen zijn dé informaties, die de heer Van Bennekom geeft, van grote betekenis. SLECHTS KORTE TIJD TOEGESTAAN!! DE MODE, IDEAAL VOOR ROKKEN in grijs - beige - marine, van 14.90 NU UITSLUITEND GEDURENDE DE UITVERKOOP: en de voordelige breedte voor die vlotte teen-agers pakjes van 4.95, 80 cm breed, NU de wereldberoemde, moderne Aa-Be Ruiten, sterk, wasecht, plooi- houdend en volledige fabrieksgarantie. Slechts zeer korte tijd, inplaats van de vastgestelde prijs 8.50, 135 cm breed, NU 6.90 3.90 MELTON PANTALONSTOF ook voor rokken donkergrijs, 140 cm br., QO van 6.90 nu L #0 Prachtige WHIPCORD PANTALONSTOF 50% kamgaren anthraciet en grijs, L QA 150 cm br., van 10.90 nu v./U KAMGAREN PANTALONSTOF in grijs, petrol en d.groen van 10.90 nu 5.90 BLAZERSTOF zuiver wol, marine-bl. k Qfl 140 cm br., van 9.50 nu MELTON STREEPJES voor pantalons k Qfl 140 cm br.. van 7.90 nu korenblauw, wit, geel, zwart en rood 90 cm breed, van 2.25 nu COCKTAIL STOFFEN bepaal uw keuze uit vele dessins Van 3.95, 90 cm breed 1.98 SANFOR POPELINE 100% KATOEN 10 mode kleuren 4 IQ 90 cm breed, van 2.50 nu I TWEED voor rokken in ruitdessin, extra mooi 100 cm breed QO van 7.90 nu ,J.70 Mohair Mantelstoffen exclusieve kwaliteit fraaie kleuren, pletvrij O QA 140 cm br., van 14.50 nu 0.7U schattige bloemetjes reuze koopje, 80 cm breed, van 1.85 nu FANTASIE JAPONSTOFFEN NIEUWE WEEFSELS ZELDZAAM VOORDELIG Diverse dessins van 9.50 nu ZEER FIJN JAPONSTOFJE unieke kwaliteit VOOR het VOORJAAR in 20 modetinten 1 CA 130 cm breed, van 4.90 nu Zuiver wollen Jersey nieuwe pasteltinten, Q CA 135 br.. van 12.50 nu Jw Wevenit Jersey streep kamg. kwal., div. kleuren Q OA 150 br., van 18.50 nu #.0w Blouse Jersey alleen zwart, buitengew. C QA koopje, 135 br., v. 10.90 nu^«7w Kamgaren Ruiten 20 pracht dessins, 130 br., norm. pr. 8.50, nu Jaquard Rokstof groen/zwart, zwart wit, beige/zwart, geel/ zw., 130 br., v. 14.50 nu STOPPELMAN VERKOOPT UIT ZOLANG DE VOORRAAD STREKT H8IQTHBSTCM yCDEKlQTAEECN ^e beste kwaliteiten, gegarand. 100% kamgaren, div. Q AC fllnd I nil I CU lICllEaUw I vlTbll dess. De norm. prijs is ver boven de f 20, nu 150 br. vivfl Gedurende de uitverkoop is het onmogelijk om stalen te verzenden. Postorders worden zo snel mogelijk verzonden in Bergen op Zoom volgorde van binnenkomst. DEGRUTTER

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 6