Rare „kostgangers op Rijksweg 58 St. Baafskerk te Aardenburg trolseerde tien eeuwen SCHIPPER UIT YERSEKE IN VERBODEN WATER ZEELAND RIJ NACHT (4) KANTONRECHTER MIDDELBURG AMERIKAANSE METHODEN Bouwactiviteit in Zoutelande Alléén GLYCA helpt direct! Het wakend oog bij dag en bij naeht AKKERTJES" Nachtpatrouille Lichten Hoetlendoos Sportief Morsdood Vrijdag 16 januari 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 4 Van een onzer verslaggevers AARDENBURG Er hing een machtige stilte in het eeuwenoude kerkgebouw, waarin volgens ingewijden vijfduizend mensen een laatste rustplaats hebben gevonden. Buiten zweeg de wind. En daardoor was de stilte in een van Gods geweldige tempels als het ware voelbaar. Op zulk een moment ervaart een nietig sterveling wat het wil zeggen zich te bevinden in een ruimte, waarin God bij voorbaat een mens wil ontmoeten en waarin die mens gewild of ongewild zijn gedachten doet opgaan naar Hem, aan wie het gods huis is opgedragen. Onze stappen klonken zwaar over de ijskoude, duizendjarige kerkvloer. Aan het andere einde van de kerk, in het meest oostelijke gedeelte, bevond zich het kruis, het symbool van Christus' lijden voor ónze zonden. Hoe sinister onze tred in het leven ook kan zijn. op de een of andere dag worden we toch geconfronteerd met Hem, die ons uit de verte reeds opmerkt en die ons naderbij wenkt met Zijn heilige wijsvinger. deleeuwen een bekende bedevaarts plaats was. In juni 959 werd de St. Baafskerk gefundeerd. In de loop van de Middel eeuwen werd ze dan van kloosterkerk tot tweede parochiekerk (na de Maria- kerk). Tegen het einde van de 12c eeuw werd zij uitgebreid tot een kerk in Romaanse stijl, die het huidige schip met transept omvatte met in plaats van het huidige grote koor (de achter- kerk) een kleine absls, die drie ver schillende gedaanten heeft gehad. Men kan de geschiedenis van de St. Baafskerk 'niet Ir denken van de his torie van de sta Aardenburg, die in de tweede helft achtereenvolgens in roomse, in hervormde en weer in room se handen was. Prins Maurits voegde Het interieur van het oudste gedeelte van de St. Baafskerk. Fraai komen op deze foto de triphorüms uit Al dadelijk in het nieuwe jaar hebben een paar vrouwen naar de pen gegrepen, om naar mij te schrijven. Dit naar aanleiding van ons vorig vrouwenpraatje, waarin ik u iets vertelde over het boek van dr. Schindler: „Iedere vrouw kan gelukkig zijn". Twee brieven heb ik persoonlijk beantwoord, omdat we het leed van de schrijfster niet onder ieders oog willen brengen. Maar één van de briefschrijfsters schreef: „U schreef wel over de goede raad, die in dat boek gegeven werd, maar u acht het niet uitvoerbaar, om die op te volgen, want dokter geeft zijn voorschriften zonder met God rekening te houden. Nu is het toch wel mogelijk, dat we die raad wel ter harte kunnen nemen, maar dan wetend, dat wij afhankelijk zijn van Gods hulp en Hem daarom ook vragen." Inderdaad is dat ook zo, maar met al de goede bedoeling behandelt dr. Schindler de verschillende problemen zo schematisch, dat ik het sterk betwijfel, of wij Nederlandse vrouwen, die geheel anders inge steld zijn dan de Amerikaanse, er veel aan zouden hebben. ZOUTELANDE. De woning van de heer C. Stroo, gelegen aan een gepro jecteerde zijweg van de Duinweg kwam onder de kap. Een aanvang werd ge maakt aan het Raadhuisplein te Zoute lande. Verder werd voor de heer A. Janse een aanvang gemaakt met de bouw van een woning in de Bosweg. De heer J. Gabriëlse maakte een aan vang met de bouw van drie woningen aan het Raadhuisplein en met het café en woning voor de heer G. Gabriëlse in de Zuidstraat. Binnenkort is de aanbesteding te ver wachten van de smederij, winkel en wo ning voor de heer W. Leijnse. Met het slopen van diens woning is reeds een aanvang gemaakt. Van een onzér verslaggevers MIDDELBURG Daar geen der noor delijke kantonrechters bevoegd was, de zaak te behandelen, moest schipper A. J. v. D. uit Yerseke dezer dagen voor de Middelburgse kantonrechter mr. J. Moolenburgh voorkomen. Genoemde schipper was op 17 oktober van het vorig jaar door enkele colle ga's gezien op de Waddenzee in de zo- genaamde Kromme Balg. Twee getuigen wisten te verklaren dat Van D. bezig was mosselen te vissen, terwijl dit in dat gebied reeds acht jaar verboden is. De schipper verklaarde evenwel aan mr. Moolenburgh in het geheel niet op de Waddenzee te zijn geweest, doch in het Amsteldiep te hebben gevist. De eerste getuige de heer T. R- Z. technisch ambtenaar der visserij-inspec tie bracht hierop naar voren, dat ver schillende monsters waren vergeleken en dat het'bijna zeker was, dat de mos selen, die Van D. aan boord had, af komstig waren uit de Kromme Balg. Ter verduidelijking waren zelfs mon sters mosselen naar de zitting meege bracht. De tweede getuige, de kapitein W. F. uit Harlingen, die aanvankelijk de eed niet wilde afleggen, daar hij van ge dachte was, niet alles zeker te weten, verklaarde, na veel trekken" het schip van Van D. in de Kromme Balg te hebben gezien. Ook had hij gezien, dat achter het schip twee mossel-kor ren hingen; hij had ze half boven wa ter zien uitsteken. De derde getuige, de bakschipper W. B. uit Harlingen, was, hoewel ook hij aarzelde met' het afleggen van de eed, veel positiever en zei, dat hij heel ze ker wist, het schip in de Kromme Balg te hebben gezien; hij had zelfs de ken tekens kunnen lezen. De officier van Justitie mr. Ph. M. Schenkenberg van Mierop, meende, dat daar enkele dagen daarna de ver boden gedeelten zouden worden openge zet, Van D. even ,,de room van de melk" wilde bemachtigen. Daar hij e zaak bewezen achtte eiste hij een geld boete van 150 subs. 20 dagen hech tenis. Mr. F. K. Adriaanse, als raadsman van de verdachte, noemde het bewijs niet waterdicht. De eerste getuige was veel te onzekeh, en de derde getuige kon hij niet geloven,1. daar hij het niet mo gelijk acht, dat iemand op 400 meter afstand nog de kentekens van een schip kan lezen. V De kantonrechter verodrdeelde Van D. evenwel conform de eis. 1, Advertentie Bij het gehouden examen voor de derde leerkrmg volledige bevoegd heid slaagde de heer N. L. den Boef te Krabbendijke; leerling van de Rijks kweekschool te Middelburg. Aardenburg en het land eromheen in 1604 bij de Republiek en deze daad heeft zijn stempel op de stad gedrukt. Om militaire redenen werd zij ver kleind. waardoor ook de beroemde Ma- riakerk moest verdwijnen. De St. Baafs kerk werd hersteld en als enig Gods huis voortaan voor de hervormde ere dienst gebruikt. Enkele eeuwen zal. zo schreef ds. Blom in een speciale uitgave van ..Onze Gemeente", Aardenburg overwe gend hervormde (met daarnaast een flinke groep doopsgezinde) inwoners tel len. maar dan komt de Franse tijd. Ja, en juist in die Franse tijd vestigden De St. Baafskerk te Aardenburg van de zuidzijde gezien. Duidelijk is op te merken, dat het monument eigenlijk uit een romaans en een grotisch ge deelte bestaat jaren doen, of tienduizend of misschien wel twintigduizend, dit laatste ligt in Zijn Heilige Raad verborgen. In de dui zend jaren, die achter ons liggen hebben velen in de kerk gestreden, gebeden of misschien wel hun vuist opgestoken, tranen gestort of wellicht het hoofd in de schoot gelegd. Maar er zijn er on- zich veel rooms-katholieke Vlamingen in getwijfeld-dok geweest, die in de kerk Aardenhni-v .Hem hebben gevonden, of ook maar een vriend, zoals die Joodse schilder Hij zat op een stoel, vooroverge bogen, en met het hoofd steunend in de hartd'en. Er vielen druppels op dè stenen vloer. Het waren tranen van een mens, die zijn vreugde niet meer kon bedwingen, omdat hij zichzelf weervond. In. de eenzaamheid van de Aardenburgse St. Baafskerk werd de Jood een ander schepsel. Hij had zijn meesterwerk hervonden, zijn David en Goliath. De president-kerkvoogd, die de Israëlische kunstenaar zwijg zaam en op een afstand had gade geslagen, trok zich terug in het oude, romaanse gedeelte, omdat je een mens die in een kerk tot rust komt alleen moet laten, zoals je nooit een sterve ling moet storen wanneer hij in de devote stilte van het kerkgebouw zijn God ontmoet. Het is een menselijk verschijnsel dat men bij het beschrijven van een kerk, die duizend jaar bestaat, ook het bouw werk op zichzelf aan een beschouwing onderwerpt. En waarom zou men de schoonheid, die ter ere van God werd gevormd, niet mogen bezingen? Sclielde-gothiek De St. Bavo of St. Baafskerk te Aardenburg genoemd naar Bavo, een rijke koopman, uit Gent. die na het plot seling overlijden van zijn jonge vrouw tot inkeer was gekomen en zich bij de Evangelieprediker Amandus en zijn ge volg aansloot is een der gaafste voor beelden van de Schelde-gothiek. De noodlottige vernielingen, die dit gebouw in de jongste wereldoorlog onderging, hebben, zo zegt Bolten in zijn Kunst historisch Jaarboek, het op veel punten van zijn authenticiteit beroofd, maar ook geheimen geopenbaard, die ons een inzicht gunnen in de geschiedenis van dit belangrijke gebouw het oudste kerkgebouw van Zeeland een histo rie, waarvan helaas geen enkel docu- Verwoesting In oktober en november 1944 werd het Zéeuws-Vlaamse grensgebied, gelegen langs de strategisch belangrijke Schel de, het toneel van een verwoede strijd waarbij de St. Baafskerk ernstige scha de leed. Grote gedeelten van het schip en het dwarspand werden verwoest, terwijl ook het koor het zwaar te ver duren kreeg. Op 29 december 1945 ruk te een storm bovendien nog het ge schonden bovengedeelte van de toren omver, zodat de romp slechts tot aan de aanzet van de westelijke geveltop van het schip behouden bleef. Na het opruimingswerk en het noodherstel werd de eigenlijke restauratie on der leiding van de architekten E. P. Messer en J. H. Groenewegen in mei 1947 aangevat. Schip en dwarspand waren in juni 1951 hersteld, waarin begin 1954 het koor gereedkwam. ïn 1956 werd de restauratie van de toren beëindigd. De St. Baafskerk beschikt thans over twee kerkklokken waarvan er een 1055 kg weegt en de ander 364 kg. Beide zijn afkomstig uit de Mariakerk, maar in 1604 gescheurd en daarna in 1647 overgegoten in de klokkegieterij van Johannes Burgerhuys te Middelburg. De Duitsers hebben zich in de oorlog over de klokken ..ontfermd", doch na allerlei omzwervingen zijn de bronzen gevaartes toch weer in Aardenburg te ruggekeerd. De grote klok, die in de toren hangt, luidt slechts voor leden van het Koninklijk huis. Maar de kleine de ..paklok" laat elke avond om acht uur haar schone klanken ho ren. Baeh-concerten Behalve om haar ouderdom en om haar accoustiek denkt u maar aan de Bach-concerten (Matthëus-Passion), is de St. Baafskerk ook nog bekend om haar beschilderde graven, die men kan vinden in de zuiderzijbeuk en die dateren uit de twaalfde tot de vijftien- ment ons enig houvast voor een bouw de eeuw. Deze graven sarcophagentijd geeft. zijn na de oorlog opgegraven tijdens mm belangwekkende onderzoekingen, die Benedictijners door de Rijksdienst voor het Oudheid kundig Bodemonderzoek zijn verricht. De plaatselijke predikant, ds. L. S. Blom, heeft zich naast de president- Op het moment dat we dit schrijven I kerkvoogd, de heer J. J. Rosseel - vieten we nog niet of de gemeente zeer beijverd voor een geschiedbeschrij- Aardenburg aan het 1000-jarig bestaan vi van de protestantsse St. Baafskerk. van de St. Baafskerk bijzondere luisterHijsvertelt d£n dat omstreeks het be- zal geven. De hervormde gemeente zal gin van de tiende eeuw de Benedictijner in elk geval ui juni een bijzondere Monniken van de Dubbelabdij van St. kerkdienst beleggen waarin naar alle pieter en st Bav0 te Gent. die na het waarschijnlijkheid ds. Blom zelf zal vertrek van de Noormannen naar het voorgaan. noorden trokken, behoefte hadden aan tt„, „„u,j i j een eigen kerk. Het was niet de eerste riet ligt ecntei in de lijn der kerk, die in Aardenburg zou worden ge- verwachtingen, dat de Aarden- bouwd, want in 643 werd de Maria- burgse overheid het tiende eeuw-j®frtiheefterestaanSheUnSindade Mid- feest niet zonder meer voorbij zal laten gaan en vooral dit jaar vorig jaar bezochten 3500 belang- stellenden de St. Baafskerk de vreemdelingen wil wijzen welk een bouwwerk daar in het uiterste zuiden van West-Zeeuws-Vlaan deren is verrezen. We hopen slechts, zo men tot festiviteiten zal overgaan, dat men op gepaste wijze en overeenkomstig de wensen van de hervormde gemeente het 1000- jarig bestaan zal gedenken. Wat zijn duizend jaren vergeleken met de Eeuwigheid? Een oogwenk misschien i een fractie van een seconde, wanneer wij ons zouden indenken in Gods orde van de tijd. Maar naar menselijke maatstaven gerekend zijn duizend jaren een lange periode, een periode waarin de ene beschaving de andere kan over vleugelen, kan imiteren of kan verdel gen, waarin generaties op generaties dc I aardbodem bevolken. levend als gelovi-1 gen of als ongelovigen. Duizend jaar lang heeft de St. Baafs kerk te Aardenburg Godzoekende men sen binnen baar muren gehad en zo God het wil zal zij dit nog duizend Advertentie Ik zal u een voorbeeld uit het boek geven. Hoe goed gezind Dr. Schindler de vrouw ook is, hij merkt terloops wel even op, dat het thuiskomen in het gezin, waarvan moeder de vrouw be hept is met een onaangenaam humeur „even aantrekkelijk is als het binnen gaan van een grot, waar een meters lange ratelslang zich verbergt." Daar kan een vrouw met een humeur- tje net mee doen. Doch wanhoop niet, want ge krijgt een uitmuntende methode om een alleraardigst vrouwtje te wor den. De praktijk bewees dit in mevrouw Dawson. Zij had zo'n humeur, dat het niet te dragen was. Haar man sloeg op de vlucht. Liet zijn vrouw in de steek, maar ook een kruidenierszaak, waardoor het de zure mevrouw D. toch mogelijk zou zijn in haar onderhoud te voorzien. Het is geen wonder dat mevrouw D. bij haar huisarts terecht kwam. Deze meende, dat hij tot taak had, mevrouw D. te helpen en ook haar winkel voor verloop te moeten behoeden. Dat is ech ter een opgaaf. De dokter stelde vast, dat een beetje (of beetje veel) gevoei voor humor hier alles redden zou. Nu was juist dit een eigenschap, waarvan mevrouw D. volkomen gespeend was. Maar wat niet is, kan worden, hoorde ik eens zeggen en dat is ook bij me vrouw D. bewaarheid geworden. Dit ech ter dank zij de huisarts. Mevrouw kreeg een recept. Niet om daarmee naar de apotheek te gaan. Ze moest elke dag aan ieder, die ze tegen kwam en aan elke klant in de winkel een grappig verhaal vertellen. Ik geef het u die geen boos humeur hebt, te doen. Wat moet het voor mevrouw D. zijn geweest, dit te volbrengen en waar haalde zij, wier leven permanent in azijn gedrenkt was, grappige verha len vandaan? Geen nood. De trouwe huisarts zocht verhalen voor haar, schreef die voor haar over en die moesten dan worden „verteld". De patiënte deed haar best. Dit moet met nadruk worden vastgesteld, want ze leerde eenvoudig de verhalen van buiten, met punten en komma's er bij. Het middel werkte probaat. De klan ten kregen er beslist pleizier in, naar haar te luisteren en ze vonden zo'n weerklank, dat de klanten met hun ver halen weer bij mevrouw D. kwamen, en, het is ongelooflijk, die kreeg de slag te vertellen zo beet, dat ze met animo de verhalen van de klanten bij haar eigen repertoire voegde, dat zich zo doende almaar uitbreidde. Mevrouw D. was op weg naar beter schap en.de zaak op weg naar uit breiding. Maar de huisarts was voor een grondige behandeling, dus moest ze nu verder elke dag zes keer een geestige opmerking tegen zich zelf maken. Dok ter gaf weer de eerste serie.Ook dit recept werkte prachtig. Het werd een heel andere mevrouw D. Gelukkig kwam ten slotte de heer D. ook weer huis waarts en vond een gloednieuwe vrouw, waardoor alle lust, om er weer vandoor te gaan. op slag verdween. I Dr. Schindler vertelt dit geval in gro te ernst en voegt er als toepassing bij, dat mevrouw Dawson had getoond, „dat men bewust datgene kan leren, wat meestal het gevolg is van onbewus te omstandigheden en dat het nooit te laat daarvoor is." Ik denk, dat deze methode onze vrou wen hier niet ligt. Het lijkt me wel, dat het een krampachtige levenshouding geeft, vooral als men daarmee begint. En wat zal het, als er weer eens een crisis komt. Zal dan al dat aangeleerde niet als bij toverslag verdwijnen? Eigenlijk is heel de opzet, hoe goed bedoelt, sterk schematisch en ik ver moed, dat een moeder, omringd door een stel lastige kinderen, er eenvoudig niet aan toe kan komen. Wat dan? Zich maar laten gaan? Dat mag nooit. Maar men kan ook in ons land te rade gaan bij mensen, die naast veel kennis een goed en nuchter inzicht in het le ven hebben en vermoedelijk passen die andere methodes toe, die meer geëigend zijn aan ons karakter. Al vond ik het boek van Dr. Schind ler wel interessant, om eens te lezen, ik kan de briefschrijfster wel voorspel len, dat ze er niet de goede raad in zal vinden, waarmee ze haar vriendin van dienst kan zijn in haar moeilijke om standigheden. Indien het haar te zwaar wordt. Iaat ze dan eens praten met ie mand, die in staat is, haar juiste raad te geven. En dan zal het bidden en wer ken samen moeten vallen, wil er kans op verandering komen, wat ik van har te hoop. Maja. BRRRhrrr.w. brrr Even'n boodschap om dc hoek even in de tocht tussen twee deu ren iedereen kan kouvatten, maar lang verkouden blijven is daarom nog niet nodig! Neem een "Akkertje "Akkertjes" los sen sneller op in de maag, geen korreltje van het geneeskrachtige micro-poeder gaat verloren.Weg koorts, weg rillingen, wèg griep en verkoudheid. "Akkertjes" - dat is pas snelle hulp! flitsen uw klachten weg! Ds. Wakker niet toegelaten tot Chr. Geref. Gemeenten DELFT. De classis der Christelijk Gereformeerde Gemeenten in Neder land, heeft in haar vergadering van 13 januari te Delft (als spoedclassis) het verzoek behandeld van ds. T. Wakker, uitgetreden predikant uit de Vrije Her vormde Gemeente te IJsselmuiden, om toegelaten te worden als predikant van de Chr. Ger. Gemeenten. Deze classis werd speciaal vervroegd gehouden we gens berichten als zou ds. Wakker reeds zijn toegelaten. Op deze vergadering heeft de classis uitgesproken, dat er voor haar geen re den is om verder met ds. Wakker in con tact te treden. Zijn verzoek is afgewe- 1 zen. De motivering van deze afwijzing vond de classis voornamelijk in een boekje dat ds. Wakker over zichzelf heeft ge schreven. getiteld: ,.D e bekering van een Urker visser, zijn roeping tot le raar en zijn uittreden uit de Hervormde Kerk". RIJKSWEG 58. Dat er, naar de volksmond het wil, vreemde kostgangers op aarde rondlopen, is bepaald geen nieuwe gedachte. „Het nare is, dat zoveel van die snaken juist tussen de wielen gaan zitten," aldus de Verkeers- groep van de Rijkspolitie in Zee land. Waarmee deze wit-zwarte ridders van Rijksweg 58 maar willen zeggen, dat er in hun „klantenkring" van weggebrui kers de wonderbaarlijkste sin- jeuren voorkomen, met evenzo- vele vreemde opvattingen. Neem bijvoorbeeld het bejaarde boertje dat met z'n binnenlichten aan reed, omdat-ie dan „beter kon zien", of de elektricien die alles-wel-wist maar met een spijkerlichtje fietste, of de vier nonnetjes die uit een „hoe dendoos" kwamen kruipen toen een wegwerker met een houweel het dak had opengehakt... Maar daarover straks meer. Bijna geruisloos glijdt onze station car over rijksweg 58, de aorta van het Zeeuwse landyerkeer, die Walche- I ren en Zuid-Beveland met het Bra bantse verbindt. We zijn de gasten van de Verkeersgroep Middelburg der Rijkspolitie. Vóór me glimmen twee zwartleren jekkers, waartegen het wit van pet en koppel scherp afsteekt. Links van mij prutst de fotograaf aan zijn apparatuur en het verdere meu bilair van de wagen bestaat uit een mobilofoon, een serie lampen, een re paratieset met een uitgelezen collectie nuttige instrumenten, een crick, lado- meter, blokken, vertragingsmeter, remtestapparaat voor luchtremmen en een lichtmeter. Dat ls de nachtpatrouille, deze week bestaande uit de wachtmeesters le klas Wisse en Lagemaat, gezeten in de donkere stationcar, die in politie kringen geregistreerd staat ais de RP 173. De patrouilledienst duurt dikwijls- tot diep in de nacht en de vroege pa trouilles starten soms om vijf uur in de morgen al weer. Dat had de com mandant van de Verkeersgroep, opper wachtmeester F. Eleveld, me tevoren reeds verteld, toen we die avond op de centrale post aan de Groenmarkt waren ontvangen. De verkeersgroep bezit vier van deze stationcars voor patrouille. Actie, fa, zo ging dat bij Kruiningen. 9"onder boven wonder geen doden. Foto Zeeuwsch Dagblad} worden, bij de Kreekrakdam, bij Nieuwland of bij Kruiningen. dan staat de stationcar altijd zichtbaar op gesteld. Niet omdat het verplicht zou zijn, maar omdat het bij het ere-code van de sportieve Hermandad behoort. Een strijd dus met open vizier. Terug naar de RP 173. De wacht meesters I Wisse en Lagemaat heb ben juist van plaats gewisseld. De ver lichte wijzers van de Lange Jan mel den: tien over negen. Een bromfiets komt aangesneld met een scherp ver blindend ücht. Onze wagen seint met de koplampen. Meer niet. De brom- achtervolging hadden ingezet, even be hulpzaam bieden zij de overtreder hün 'reparatieset, als blijkt dat de man van goede wil geweest is en ook nog een reservelamp bij zich heeft. Zo wordt dat euvel verholpen. Bij Krabbendijke valt echter een slachtoffer. Een bibberend spijker lichtje van een brommer nadert. Nu eens flikkerend, dan weer helemaal uit. Halt, politie! De man is boos. „Ik hèb toch licht..." De politie is zu re gezichten wel gewend. De lamp wordt bekeken. Er blijkt geen glas 'in te zitten. Een der wachtmeesters legt uit, dat daar de oorzaak ligt: geen glas erin, vocht naar binnen, roest, kortsluiting... „Moet je mij vertellen", bitst de man terug, en probeert de po litieman voor schut te zetten door hem te troeven met een nog technischer uiteenzetting. „Wat bent u van uw beroep" „Electricien..." antwoordt de man triomfantelijk, daarmee zijn vonnis vellende. ,,Je snapt het niet", bromt de wacht meester, als we verderrijden, „sommi ge mensen dwingen je gewoon om ze te bekeuren." 't Zijn die avond meest licht-over- treders, die onze patrouille aanhoudt. De lichtmeter komt eraan te pas; even later weer de „set". Bij Rilland is de weg glad van de sporen die bieten wagens hebben ach tergelaten. „Kijk, daar ligt weer een biet! En daar weer een. En daar! Maar een visitekaartje ligt er nooit bij", zegt wmr. Wisse. Niet ver van de Kreekrak schieten de politiemannen even in de lach. Dan komt het fraaie verhaal van de pas toor die met vier nonnetjes in een ouderwetse auto zo'n hoedendoos een klapband kreeg en zo een sloot inschoot. Er gebeurde niets en de in zittenden hadden even later rustig en ongedeerd de wagen kunnen verlaten, als net tevoren niet een stelletje weg werkers als „reddende engelen" kwam Een serie reportages, ge wijd aan de stille werkers die 's nachts waken over ons wei en wee in Zeeland. mer priemt zijn zoeklicht onverstoord verder. „Pikt de politie in Middelburg straks wel", mompelt de chauffeur. Er wordt op de weg veel gezondigd met de verlichting. Er wordt le vensgevaarlijk! zonder achterlicht gereden, koplampen bibberen of staan te hoog afgesteld of branden soms he lemaal niet. Zoals bij Nieuwland, die avond. Neen, meneer had het helemaal niet gemerkt. Ja, 't groot licht deed het prima, maar het dimlicht niet. Dan brandde alleen de linker lamp. Even fel als de beide politiemannen hadden gereageerd, toen ze de half- verlichte auto tegenkwamen en als ra- zenden waren gekeerd en gierend de aangesneld. Met houwelen stortten de mannen zich op het wagentje en be gonnen verwoed het dak open te hak ken, waardoor de verschrikte nonne tjes naar buiten kwamen gekropen. En meneer pastoor keek helemaal niet blij De patrouillewagen rijdt langzaam. Rond de veertig. Soms zit er een hele file auto's achter, die niet durft inha len... Je weet nooit, of de politie je te pakken neemt, moet wel de ge dachte zijn. Bij Kruiningen kijken we elkaar aan. Ja, hier stonden wij, politie en pers, een week of wat geleden, toen op de kruising twee wagens met gro- „En de bekende witte Ford dan?" „Ja, die hebben we ook nog: rijden", aldus opper Eleveld, „maar die werkt meer preventief. Als een waarschu wing:: houd je aan de regels, want er wordt op je gelet! Daarom is die wa gen ook wit. Ook ais de witte wagen gepasseerd is. blijven de weggebrui kers extra opletten, want ze weten dat er in de buurt van de witte ook altijd nog een onherkenbare patrouillewagen is." Dat wilde ik onze lezers toch nog wel even speciaal zeggen: het gaat er de politie niet om, zoveel mogelijk be keuringen te noteren, maar om dc weg veiliger te maken. Als het moei dan met krachtige hand, maar liever preventief werkend. Wie de mannen van de Verkeersgroep kent, weet dat hun optreden bewonderenswaardig sportief is. De weggebruiker krijgt een eerlijke kans, en van een „val" is feen sprake. Men patrouilleert niet in urger en de wagens zijn goed te her kennen. En als er gecontroleerd moet De mobilofoon op de centraalpost te Middelburg is altijd bezet, (Foto Zeeuwsch Dagblad) te snelheid op elkaar waren gereden in het donker. Onbegrijpelijk, dat er geen doden vielen. (Zie foto) De Verkeerspolitie kent vrijwel alle wagens die er 's nachts in Zeeland rijden. Men kent de werkers bij nacht, evenals de fuifnummers die geregeld langs de Zeeuwse wegen scheuren. Het wakend oog is er altijd, ook 's nachts. De mobilofoon kraakt. „...Hallo RF 173, hallo 173... hier RP Middelburg, kom er eens even uit..." 't Is de juffrouw van de centrale post in Mid delburg, die oproept namens de com mandant. Zo is er voortdurend con tact met het hoofdbureau en ook tus sen dc patrouillewagens onderling. Oostelijk in de provincie is ook de post Roosendaal goed te horen. „Wat zijn in Zeeland wel de meest voorkomende overtredingen naar uw gevoel" vraag ik. „Het te lang rij den met stadslichten", antwoordt wmr. Lagemaat, „en het inhalen op kruis punten en het te laat dimmen en. Ja, ook in Zeeland zijn we op de weg verre van brandschoon. Daar kan de Verkeerspolitie van meepraten, die u dan in vakjargon weet te vertellen van een „klant" en een „prent", als het over overtreders en bekeuringen gaat. Als er een verkeersongeval heeft plaatsgehad in het donker, worden er rode knipperlampen uitgezet. „Maar je moet niet denken, dat .ie dan veilig bent", is de reactie van wmr. Wisse, „ze houden de voet maar op de plank. Eerst pikken ze de lamp en dan als je niet oppast rijden ze jezelf ook nog morsdood. En dan staan ze je even later wat schutterig aan te kijken en zeggen notabene: Ja ik dacht al, wat is dat toch voor vreemd licht..." Rare kostgangers. „Nou!" haakte de opper later op ons gesprek in, als hij zich dat voorvalletje met die oude boer herinnert. Het mannetje had met verblindend licht gereden. Waarom doet u dat vroeg de politie. „Ik rijd voor het eerst in donker", klonk het benauwd uit de wagen, „en ik kan niet zo best met die lichtjes overweg." Waarop de vrouw, die als een ooster se vorstin achterin troonde, zei: „Ja, en daarom hadden we het licht in de auto ook aangedaan. Ik zei tegen Wil lem: dóe dat maar meteen. Dan kujje tenminste goed zien Je hebt rare kostgangers. En ik geef het u te doen, om daar dag en hacht toezicht op te moeten houden. Zoals de Verkeerspolitie. De zwarl'ivitte ridders in de nacht. Foto Zeeuwsch Dagblad)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 4