NAUWE SAMENWERKING NODIG TUSSEN ARTS EN PREDIKANT teuws ui In 1773 relletjes, nu te weinig interesse? it )e en Begin de dag met God Loop der bevolking in 1958 Eén landelijke kerkdag vraagt om grote kerkelijke discipline Ontmoetingen „Heer, ik vraag niet waarom Dr. Nolle besprak in Middelburg de Genezing door het Gebed Storm van reacties Zonde en ziekte Gordijn gaat open Dammen in Kapelle De nieuwe Psalmberijming Korte berichten Stanley Jones en Graham naar Japan Oostenrijk wil schadeloos stellen van één inwoner Inwonertal van Biggekerke nam toe Minder inwoners in Brouwershaven Grote toename van zielental Bruinisse Inwonertal gmg vooruit in Kapelie Aanzienlijke stijging zielental Kerkwerve Inwonertal Kortgene aanzienlijk gedaald Zielental Nieuw en St. Joosland liep terug Inwonertal Sluis iets toegenomen Inwonertal Tholen verminderde Geringe daling inwonertal Veere ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 4 Van onze Middelburgse rédacteur MIDDELBURG Wat is gebedsgenezing? Sinds het optreden van de Duitser Zaiss en de Amerikaan Osborn houdt deze vraag de kerk gangers en de om de een of andere reden van de kerk vervreemden nog voortdurend bezig. Is Christus er ook in onze tijd op uit om zieken te genezen alleen op gebed en geloof, desnoods of misschien juist buiten de medische wetenschap om? Dr. F. A. Nolle uit Leiden, directeur van een groot ziekenhuis aldaar, van professie theoloog en medicus, die over de gebedsgenezing vele artikelen heeft geschreven, is een van hen, die in ons land wel het meest gekwalificeerd zijn om over de vraag wat gebedsgenezing is te oordelen. In het Kerkcentrum van de Ned. Herv. gemeente van Middelburg heeft dr. Nolle zaterdag avond over dit wereldschokkende onderwerp een zeer belangwek kende causerie gehouden. Wij zulen trachten enkele facetten van zijn zeer boeiend betoog in het kort weer te geven. Osborn predikte de gebedsgenezing, wat kortweg hierop neerkomt, dat hij de naar hem komende toevluchtzokers advi seerde geen geneesmiddelen te gebrui- i ken. maar alleen op Jezus Christus te vertrouwen. Hij heeft immers voor onze zonden geleden en wat Hij heeft gedaan behoeft de ander niet meer te aanvaar den. De boodschap van Osborn heeft alom ir. den lande ontsteltenis teweeg gebracht. Reeds alleen als arts was dr. Nolle bijzonder gentrigeerd door het 'feit, dat er op het Haagse Malieveld din gen gebeurden, die niet meer in het vermogen van de dokter lagen. Zou het zo zijn, dat de Grote Heelmeester zijn knecht Osborn dingen liet verrichten daar waar de medische wetenschap machteloos stond? Tot de honderden die Osborn beluister- durft thans echter te beweren, dat de oorzaak van de debielheid van een kind ligt in de zonde van de ouders. Medici verklaren, dat wanneer een zwangere vrouw rode hond krijgt, er bij de boreling beschadigingen kunnen optreden. Het boek Job, aldus de dokter-predi kant, is een eerste herosche poging om een antwoord te geven op de vraag: hoe kan een rechtvaardige ziek zijn? De mens Job wordt hier als het ware als een speelbal gebruikt tussen God en de satan. Oud-testamentisch gold dus, dat iemands ziekte in verband kon staan met iemands zonde. Maar dan komt het Nieuwe Testa ment, het Evangelie van Jezus Chris tus, waarin de Heiland niet de nadruk legt op de vraag: waar komt de ziekte vandaan, maar op ""Tl andere: waartoe i dient zij? En Chris tus zegt: Het Is be den en „bezichtigden behoorde ook dr. ter mej één oog door het leven te gaan, Nolle zelf. In de dagen na zijn bezoek dan met twee in het eeuwige vuur ge- aan het arbeidsterrein van de evangelist j worpen te worden. Jezus werpt een heel schreef hij een reeks van artikelen, die j ander licht op dit vraagstuk: gezond- dat er in de natuur krachten zouden zijn die de mens zou kunnen veroveren. De Franse geleerde Pasteur merkte eens op, dat God van tijd tot tijd een gor dijn opentrekt, waarachter dan weer nieuwe geneesmiddelen zouden zijn te vinden, die de mens ten nutte kunnen zijn. De Kerk zal dan ook moeten bid den om steeds weer nieuwe ontdekkin gen. Dat is Christelijk verantwoord. Wanneer een medicus verheugd is over de genezing van een bepaalde zie ke, ogenschijnlijk totstand gekomen door de diagnose en de therapie van de dok ter, dan zou het kunnen zijn dat God tot die medicus zegt: „Als je straks in de hemel bij mij bent, zal ik je wel eens vertellen waardoor die zieke is genezen: Ik heb het gebed van die zie ke verhoord. En nu zegt Osborn: als je nu maar geloof had gehad, dan was je wel genezen. Dit is het wreedste, aldus dr Nolle, wat men een zieke kan aandoen. Hoe groot het lijden van een zieke soms ook kan zijn, toch haakt de patient in zijn menselijke eenvoud al tijd naar het leven, hoe groot is ech- er. ook het wonder, wanneer men zeg gen kan: Heer, ik vraag niet waarom ik dit alles moet doorstaan, maar straks zal ik bij IJ zijn. Laten we dan ook bidden, dat de zieke mens zich zo aan Chr'-tus zal kunnen geven. Massale oefening brandweerlieden GOES. Het Valckeslot te Goes werd donderdagavond omstreeks acht uur let terlijk belegerd door ruim honderd brandweerlieden uit Kwadendamme, Kattendijke, Kruiningen, Yerseke, Hoe- dekenskerke, Wolfaartsdijk en Goes. Vanuit een brandput werd het water door middel van twee motoren over een afstand van 180 meter voortgestuwd, waarna het door een zestal stralen de ruimte werd ingespoten. Bij deze groot scheepse oefening werd onder meer ge bruik gemaakt van een veldtelefoon, waardoor het uitvoeren der bevelen aan zienlijk sneller kon geschieden. Het geheel vormde een machtig schouwspel. een storm van reacties heeft veroor zaakt. Men verweet de Leidse theoloog-medi cus, dat hij zich ontpopte als een typi sche vertegenwoordiger van de medische wetenschap, die altijd een vijandige hou ding tegenover het geloof heeft ingeno men en met een schouderophalen de wonderen heeft beoordeeld. Anderen noemden dr. Nolle een Farizeeër uit Christus' dagen, die meende Gode een dienst te bewijzen, maar in feite het te genovergestelde deed. Derden vroegen hem wal hij zou hebben gedaan indien hij niet Osborn, maar Jezus Christus zelf op het Malieveld was tegengekomen. Dr. Nolle zei te geloven in de synthese van geloof en wetenschap. Tot de over tuiging hiertoe was hij reeds gekomen als zendingsarts op Celebes. De weten schap moet men zien als symbool, als dienaresse van het Evangelie. Spreken de over het verwijt, dat hij een Fari zeeër zou zijn, gaf dr. Nolle het voor beeld van de apostel Paulus, die later in- .zag dat hij de Zone Gods vervolgde. Men kan met de Bijbel in de hand toch bezig zijn Christus te- kruisigen. Dat ge vaar bedreigt iedere prediker, ook Os born, die zich met nadruk moeten afvra gen of zij niet doen als de apostel Paulus in zijn joodse tijd: ijver tot God, maar zonder „Christelijk" verstand. De schijnwerper richtende op het der de verwijt, verklaarde dr. Nolle, dat hij, wanneer hij Jezus Christus zou heb ben ontmoet op het Malieveld hij als -nietig sterveling in de modder zou zijn neergeknield om Hem te aanbidden. Hoe men ook over de gebedsgenezi: denken, achter elk zoeken bij moet de eerlijke wens staan Hem te ontmoeten, die voor ons is gekomen. Wie over gebedsgenezing spreekt, zal zich stellig de vraag gaan stellen: waar komen ziekte en dood vandaan? In de aanvang van de Bijbel wordt dit dui delijk uiteengezet: van de zonde. Dan is weer de volgende vraag: waar komt het kwaad vandaan? Dr. Nolle gaf in korte trekken een overzicht van de woordenstrijd hierover tussen de zgn. supralapsariërs en de infralapsariërs, bekend uit onze kerkgeschiedenis. De supralapsariërs waren van mening, dat God de zondeval in zijn heilig schep pingsplan had opgenomen, waartegen over de infralapsariërs stelden dat God dan de auteur van het kwaad zou zijn. Neen. zeiden toen de eersten, zo scherp rnoet men het nu ook niet weer stellen. God heelt de zondeval voorzien, wat de tweede categorie echter eveneens be streed. .Wij komen hier op een terrein, aldus dr. Nolle, waar ons menselijk ver stand ons in de steek zal laten. Wij kunnen er slechts van leren hoe groot God is en hoe klein wij. De Bijbel zegt, dat er een oorzake lijk verband in algemene zin bestaat tussen zonde en ziekte. Later zijn de mensen aan die algemeenheid gaan tornen en ging men stellen dat er verband bestond tussen iemands zon de en iemands ziekte. Welke Christen heid kan de mens tot zegen zijn, maar ook tot een vloek. Dr. Nolle haalde in dit verband een gedicht aan van Jac queline van der Waals en dat begint met de woorden: Heer, ik vraag niet waarom... En er zullen er zijn, die zeg gen kunnen: eer ik verdrukt werd dwaalde ik, thans onderhoud ik Uw in zettingen. Geney Wat gebeurt er dus bij de ziekte? Dr. Nolle wees hier op Paulus, die schreef dat het de engel des satans kan zijn, die met vuisten slaat, maar dat men het ook kan zien als een doorn in het vlees. Simon van Cyrene protesteerde aanvankelijk tegen de kruisdracht, maar later onderging hij de genezende wer king ervan en werd hij een volgeling van Christus ook in de andere zin. Wanneer alle medische hulpmiddelen zijn uitgeput en voor een zieke geen lichamelijke redding meer mogelijk is, zou ik, zei dr. Nolle, hem willen wijzen op de door Paulus aangeduide doorn in het vlees. De zieke mag dan deel heb ben aan het lijden van Jezus' Christus en als Simon van Cyrene het kruis ach- tc-.zijn Heer aandragen. Wanneer iemand ziek is of wordt dan kan het gebeuren, dat Christus tot hem zegt: sta op en wandel. En dr. Nolle voegde hieraan toe te geloven dat er geen grenzen zijn aan Jezus' macht. Het kan ook gebeuren, dat men niet geneest en waarom dat niet geschiedt, dat ligt volgens spreker in Christus' heilige raad verborgen. Dr. Nolle diepte de genezing van de tien melaatsen uit de herinne- Osborr|r'ng op- ^an ^eze "en kwam er slechts één terug om Jezus te bedanken Hoe is het mogelijk dat men dit wonder van Hem kan vergeten! Dr. Nolle was ervan overtuigd, dat er een geweldige samenwerking zou kunnen zijn tussen arts en zielsver zorger, omdat lichaam en ziel immers zo nauw zijn verweven. Wanneer een mens minder aan de maatschapelij- kerunning dacht, zouden de zieken huizen en dokterswaehtkamers vijftig pet. leger zijn. Veel mensen hebben niet de arts nodig, maar de predi kant. de zieleherder. De mens van de ze tijd zal er meer van doordrongen moeten raken, dat hij niet is van de ze wereld, maar dat hij op weg moet zijn naar Jeruzalem Wanneer de mens niet uit het Paradijs was verdreven, zou hij hebben kunnen eten van de Boom des Levens en daar door zijn fout kunnen herstellen. Bij al le volken leeft sindsdien de gedachte, A.R. KIESVERENIGING TE ARNEMUIDEN ARNEMUIDEN. De A.R. kiesvere niging vergaderde onder voorzitterschap van de heer K. J. Steketee en besprak de kandidatenlijst voor de a.s. Kamer verkiezing. Enkele wijzigingen werden voorgesteld. Voorts werd het concept- program van beginselen besproken. A.R.-kiesvereniging VLISSINGEN De antirevolutionaire kiesvereniging hield een vergadering in het vergaderlokaal van de Christ. Ger. Kerk. De voorzitter gaf na zijn openings woord een toelichting op de kandidaten lijst zoals deze werd voorgesteld door het centraal comité. Na enige kritiek uit de vergadering over het ontbreken van de namen van mr. J. van Baal en prof. mr. W. F. de Gaay-Fortman werd besloten deze aan de lijst toe te voegen. Bovendien zal door de kiesvereniging hierover een brief naar het centraal comité worden gezonden. Na de pauze werd de heer Hafihck tot voorzitter herkozen. Voor de staart van de kandidaten lijst werden de volgende namen genoemd; mr. J. van Andel, J. L. Dregmans en ir. Eb- ling. Nadat de afvaardiging voor de deputatenvergadering was geregeld kreeg ds. A. W. Drechsler het woord. Spreker wekte allen op, de komende verkiezingen in het gebed te gedenken. Ondanks alle zonden en menselijke zwak heid moeten wij in opdracht van God christelijke politiek bedrijven. Als we bidden mogen we ook rekenen op Gods leiding en zegen. KAPELLE. De leden van de dam club Kapelle zetten deze week de wed strijden om het persoonlijk damkam pioenschap voort met de volgende wed strijden: C. v. d. VlietIz. op 't Hof 02; W. v. d. VredeC. van Overloop 02: L. Schipper—J. Koster 02; J. KosterC. Sulsters 02: J. J. Ganse man—H. A. v. d. Vrie 11: Chr. Kor- stanjeC. Blankenburgh 11; C. van OverloopJ. Koster 20. A.R.-kiesvereniging ZOUTELANDE. De a.r. kiesvereni ging „Nederland en Oranje" vergader de onder leiding van de hee.r P. Bras ser. De kandidatenlijst voor de aan staande Tweede-Kamerverkiezing werd aan een nadere bespreking onderwor pen. De datum voor de jaarvergadering werd bepaald op 26 februari a.s. Zij, die de nieuwe berijming der psalm en tot stand mogen brengen, kunnen niet eerbiedig genoeg met de hun toevertrouwde schat omgaan en er geen zorg, kunde en kunst genoeg aan besteden. De psalmen behoren immers tot de schoonste en rijkste schatten, die het Christendom van het Joden dom heeft ontvangen. Aldus de kerk- maeuwsredacteur van de Leeuwarder Courant, die in een uitvoerig artikel zijn positieve waardering uitspreekt voor de pas verschenen proefbundel met 110 opnieuw berijmde psalmen. Hij herinnert onder meer aan het feit, dat de berijming van Datheen het, on danks alle fouten, die eraan kleefden, twee eeuwen heeft uitgehouden en dat de invoering van 1773 van een nieuwe berijming, mede onder aandrang van de overheid tot stand gekomen, hiel en daar op heftig verzet stuitte. De thans verschenen nieuwe berijming kenmerkt zich door frisheid en licht heid; zij paart eenvoud aan grote dich terlijkheid. Men kan zich echter pas een oordeel vormen, wanneer men de ze vernieuwde psalmen zingt. Maar zullen de kerken deze nieuwe psalmen inderdaad gaan zingen? De sterke arm van de overheid staat niet meeT achter de invoering van een nieuwe psalmberijming en er zullen wel geen relletjes over uitbreken in Nederland. Overigens zou men bijna wensen, dat er nog relletjes over een nieuwe psalmberijming in Nederland konden uitbreken. Een groot deel van het Nederlandse volk zingt de psal men al lang niet meer en bij een groot, deel van het kerkvolk, dat ze nog wel zingt, maken ze geen deel meer uit van het leven, zoals enkele eeuwen geleden nog het geval was. De vrees is niet ongerechtvaardigd, dat de nieuwe berijming in sommige gemeenten weinig belangstelling zal krijgen. Aan de andere kant is het niet te hopen, dat deze bundel aanlei ding wordt tot een eindeloos geruzie, gedogmatiseer en getheologiseer. Laten de kerken in Nederland deze bundel beschouwen als een kostbaar kerstgeschenk en laten zij er uit zin gen. Wie psalmen zingt, maakt geen ruzie en dogmatiseert niet. Wie psal men zingt, belijdt eigen schuld en kleinheid, bidt en brengt God lof. Al zingende zal men wellicht kunnen ko men tot een herleving van het psalm gezang en een nieuwe bezieling van de eredienst. Gebedskamer Premier Diefenbaker van Cana da heeft een lans gebroken voor de inrichting van een gebedskamer in het parlementsgebouw. Het parle mentsgebouw van de Verenigde Sta ten heeft reeds een dergelijke kamer sinds 1955. De Canadese premier deed zijn voorstel op een algemene vergadering van de United Church. Hij betoogde, dat er heden ten dage dringend behoefte bestaat aan een geestelijke opleving en aan het be wustzijn, dat „zo de Heer het huis niet bouwt, de werklieden tevergeefs daaraan arbeiden". Hij vertelde, dat de gebedskamer in het Amerikaanse parlementsgebouw een klein vertrek is van 5 bij 5% meter. Als onderdeel van de eeuwfeest-be weging van de Nationale Christelijke Raad in Japan zullen dit jaar twee van de meest vooraanstaande evange listen een campagne voeren in dit land. Dr. Eli Stanley Jones en ds. Billy Graham, beiden wereldvermaar de evangelisten, hebben de uitnodiging aanvaard om deel te nemen aan het evangelisch offensief, dat men be raamt als het begin van de tweede eeuw in het bestaan van de pro testantse beweging in Japan. De plan nen voor de campagne van Stanley Jones zijn gereed, die voor de cam pagne van Billy Graham moeten nog worden uitgewerkt. Verwacht wordt, dat Graham in mei of juni met zijn team zal over komen. Dr. Jones zal hiermee reeds voor de vijfde keer sedert het einde van de oorlog een campagne voeren op de Japanse eilanden. Deze grootste en laatste van de vijf grote campagnes van E. Stanley Jones voor Christus in dit land zal plaats hebben van 4 februari tot 22 april. 1/- Ar!, De Oostenrijkse Nationalrai heeft het besluit genomen voorlopige scha devergoedingen te geven aan de ker ken wegens de verliezen, die zij tij dens het bewind van de nazi's door onteigeningen en plunderingen hebben geleden, en wel aan de rooms katho lieke kerk in de jaren 1958 en 1959 per jaar honderd miljoen Schilling, aan de evangelische kerk in die jaren per jaar vijf miljoen en aan de oud- katholieke kerk per jaar 300.000 Schil ling. Dezé schadevergoedingen konden worden toegekend op grond van arti kel 26 :vah de grondwet De communistisch* ifgevaardigde Ernst Fischer protesteerde scherp te gen deze oplossing. Hij richtte zich tot de vertegenwoordigers van de so cialistische partij met de woorden: „Bestaat het voornemen om het wat verbleekte rood van de socialistische vanen door het purper van kardinalen op te frissen?" Daarmee doelde hij op de socialistische burgemeester van Wenen, die officieel naar Rome ge reisd is om de plechtige overhandi ging van de kardinaalshoed aan de Weense aartsbisschop König bij te wonen. De afgevaardigde Neugebaur van de sociaal-demokratische partij antwoordde de vorige spreker, dat zijn partij zich uitsprak voor onpar tijdigheid op het gebied van levens- en wereldbeschouwingen alsmede voor samenwerking met de kerken. Ook de kerken hadden volgens deze spreker onderdrukking achter de rug, zij had den verzetsstrijders tegen de brute heerschappij opgeleverd, ook hadden zij hun doden, gestorven in de strijd om Oostenrijks vrijheid. De tijd van vervolging en oorlog heeft, zo zei hij, ten gevolge gehad, dat de betrekkin gen tussen de mensen veranderden en ook de betrekkingen van de socialis ten met de kerken van aard zijn ver anderd. 0 Mej. T. Louisse te Kloetingc, onder wijzeres aan de Chr. school te Kruinin gen is in gelijke functie benoemd aan de Chr. Nat. school te Goes (Bergweg). A.R.-kiesvereniging Goes over de verkiezingen GOES. Ondanks het ongunstige neer mocht de A.R.-kiesvereniging i „Voor Nederland en Oranje" gisteravond j bogen op een goede opkomst voor haar eerste vergadering ter voorbereiding van de tweede kamerverkiezing. De voorzitter, de heer P. de Kam, gaf een uiteenzetting van de wijze, waarop de P. v. d. A. de kabinetscrisis, waaruit de kamerontbinding voortvloeide, heeft uitgelokt. Het siert de niet-socialistische minis- 1 Vers, aldus spr dat de P. v. d. A. zo on tevreden was, waaruit blijkt dat er tevo- fën een niet-socialistisch beleid is ge voerd. Een christelijke politiek, recht en gerechtigheid jegens alle bevolkings groepen, is In deze tijd noodzakelijk. Het gaat om samenwerking of klassen- Strijd, democratie of dictatuur van de .P. v. d. A. Spr. riep op tot krachtige medewer king aan de verkiezersactie. De door het centraal comité opgestelde groslijst bleek vTljwel geheel de instemming van de vergadering te hebben. Betreurd werd echter, dat het prov. comité eerst heden zal vergaderen over een advies inzake de aanvullende lijst. Dit zal telegrafisch aan dit comité i wórden medegedeeld. Ook over de pro paganda werden reeds besprekingen ge- Hóuden. De wijkhoofden zullen binnen-1 kort bijeen komen, om het praktische werk voor de propaganda te regelen, j Kapelle Publieke verkoping KAPELLE. In hotel .De Zwaan" Werd gistermorgen door notaris J. C. Kram te Kapelle ten verzoeke van de heer J. J. van Zweden publiek verkocht het woonhuis Maalstede 5, groot 1 a. 63 ca. Hoogste inschrijver en tevens koper werd de heer C. Lepoeter Gzn. te Kapelle voor de som van 4860. TYEZE VROME spreuk lees je nu en dan op kalender- blaadjes of wandteksten. Het klinkt dan ongeveer als: drink meer rrfelk of eet meer fruit. En het oefent dan ook in de regel niet meer invloed uit dan de zo even genoemde nuttige wenken. In de regel komt er van al die prachtige raadgevingen niet veel terecht. Begin de dag met God. Je begint de dag meestal met naar het nieuws te luisteren, en je boterham te eten en wrevelig naar de klok te kijken om te zien of je nog op tijd bij je baas kunt zijn. Want die klok is je vrijwel altijd weer te vlug af. Tempo! Tempo! Begin de dag met God is dan de beroemde stem in de woestijn. Niemand hoort hem. Je begint de dag meestal met allerlei goden te die nen behalve God zelf. Begin de dag met God is een aardige versiering behorende bij de attributen die nu eenmaal bij een Christelijk huisgezin behoren. Straks word je weer overspoeld door het dagelijkse werk, de zaken, de zorgen om alles en nog wat en God blijft eenzaam in Zijn hemel achter. Al die gedachten over God lopen vaak als water over een eend ivan de men sen af. Je wordt er niet door in je bestaan aangetast. Eenmaal gaf God aan de Israëlieten zijn Tien Ge boden. Het eerste gebod luidt: Gij zult geen andere goden voor mijn Aangezicht hebben. Dat gebod gaf God niet voor niets. Die oude Israëlieten hadden heel wat andere goden tussen henzelf en God ingeschoven En het vergaat ons al niet beter. Wij maken evenals die Israëlieten onze goden liever zelf, zoals zij een maal het gouden kalf. Daar is veel meer aardigheid aan te beleven. Want wat je zelf maakt geeft een be paalde voldoening: je baan met een goed salaris, veel gemak, een flinke winstgevende zaak. wat al goden. Het gaat er helemaal in op. Zoals Lot, de neef van Abraham, er eens helemaal in opging, enige duizenden jaren geleden, toen zij sa men het vruchtbare land Palestina binnenkwamen en Lot de vruchtbare vlakte van Sodom u;tkoos voor hei uitoefenen ivan zijn bedrijf. Bij Lot stond ook boven zijn bed geschreven: be gin de dag met God. Maar hij handelde en wandelde •eel liever met de niet al te brave inwoners van Sodom en Gomorra. Dat legde hem geen windeieren en zijn zaken breidden zich steeds meer uit. Abraham had hem, zijn jongere neef, de keus gelaten. Zelf vestigde hij zijn bedrijf in een minder vruchtbare streek om zijn neef niet in de wielen te rijden. Ook Abraham was een rijk man, een groot herdersvorst. Maar van hem staat geschreven dat overal waar hij kwam, zijn eerste werk was, voor God een altaar te bouwen. Abraham was een man die inderdaad zijn dag met God begon. Die spreuk van zoëven was voor hem geen loze slagzin. Daarom kon hij rustig het minste deel kiezen en voor de goddelozen bidden zo als hij bad voor het behoud van Sodom en Gomorra in de aangrijpende episode ivan zijn ontmoeting met de engel Gods die op weg was om deze steden „om te keren". Het ontroerende pleidooi, deze aangrijpen de worsteling om het behoud van mensen die het wel iswaar totaal verbruid hadden, maar die hij toch ook tot zijn medemensen rekende, tekent de zieleade! van deze man. En zeker mede aan dit gebed zal Lot zijn behoud te danken hebben gehad. Abraham en Lot waren twee mensen die bekend waren met de spreuk „Begin de dag met God". Zij hadden veel dingen gemeen. Zij waren beiden rijk, zij woonden beiden in een land waarvan de inwoners niet bepaald tot de „vromen" behoorden. Alleen Abraham luis terde slechts naar God en Lot luisterde naar alle kan ten tegelijk. Naar Gods kant en naar de kant van de mensen. Abraham ging eerst altijd bij God te rade. Lot vertrouwde veel meer op zijn eigen inzicht. «k Van de Duitse schilder Fritz von Uhde ken ik een schilderij voorstellende Abrahams geloofstriomf. De ze schilder moet bij het scheppen van zijn kunstwerk wel iets van het geweldige geloof van de patriarch •lebben gevoeld. Hij heeft hier het moment weerge geven waarop God aan Abraham als het ware zijn zoon uit de dood had teruggeven. Het prachtige hoofd van Abraham is luisterend naar boven gehwen. Het avondlicht valt over het baardige gelaat. De ogen zien heel ver en heel diep. Zij kijken Gods heerlijkheid te gemoet. De lippen prevelen een gebed. En zijn han den, de oude zware vaderhanden, omhelzen de jon ge soepele schouders van de zoon. Dit is Abraham, de vriend van God. De man die maar één God ken de en liefhad. De God die wij ook kennen, maar niet altijd willen erkennen en niet altijd willen herkennen omdat Hij ons heeft gemaakt en niet wij Hem. De vraag of er in Nederland eens niet één grote landelijke kerkdag zou kunnen worden gehouden, is voorals nog negatief beantwoord. Aldus lezen wij in het verslag van de werkcon ferentie Kerkdagen 1960, die begin de cember j.l. werd gehouden. Ds. F. Ke- ja, een der inleiders op deze confe rentie, aan wiens referaat we deze uitspraak ontlenen, vervolgt aldus: Niet zozeer uit een soort regionalis me, maar vooral omdat men bij een grotere opzet bevreesd is voor het weg blijven van de „gewone" gemeente leden. Wat aan de ene kant gewon nen werd, zou aan de andere kant ver lies betekenen. Een grote landelijke kerkdag zou ook vragen om een gro te kerkelijke discipline! Het is de vraag of de Hervormde Kerk die vooralsnog zou kunnen opbrengen. 0 Maandagavond hield de N.C.L.B. uit Kamperland een familieavond met film voorstellingen in „Renata". Er werd een zestal films vertoond; wegens de grote belangstelling moesten twee voorstellin gen worden gegeven. In de vooravond vertoonde men een kindervoorstelling. De beide hoofdfilms waren „Dit is Nieuw- Zeéland" en „Veiligheid vöor~ de land bouwtrekkers." 0 De gehouden collecte in de kerk der Oud Geref. Gemeente te St. Philipsland, ten bate van de meisjesvereniging „Wees een zegen" bracht f311,03 op. Het lot der Joden Over het anti-semitisme en het lot der Joden in' de Oosteuropese landen zijn enige gegevens versche nen in de Zweedse pers. Zo worden bijv. twee grote „zuiveringsprocessen in Roemenië opgegeven. Bij de eerste golf in juli na de aftocht der Russi sche troepen werden enige honder den personen gearresteerd, vier leden van het centraal comité en een aan tal partijsecretarissen verloren hun posten, onder wie een verrassend groot aantal Joden. De tweede golf spoelde bijna alle Joden weg uit de overheidsposities. Enkele weken gele den heeft de Roemeense regering toe stemming verleend voor de uittocht van een bepaald contingent Joden naar Israël. Het eerste Roemeense emigrantenschip is inmiddels te Hai fa aangekomen. In Polen werd de emigratie van Jo den naar Israël al in 1957 gemakke- A lijker gemaakt. Toen maakten onge- AntWOOHi OD prOt^St tegeE veer 35.000 mensen, ongeveer de helft van de in Polen nog levende Joden, vrmiw in JiAt amkt van deze mogelijkheid gebruik. In het Vli/UrV 111 liet dlIrUl voorjaar 1958 begon de Sovjet-Unie met T_ het transport van de in 1940 uit Po- Het breed moderamen van de genera- len naar Azië gedeporteerde Joden te- synode der Ned. Herv. kerk heeft rug naar hun oude Poolse woonplaat- thans een antwoord gezonden op de reso- sen. De meeste van deze repatrianten *u"® van hervormd-gereformeerde hadden evenwel het contact met hun ambtsdragers, die op 13 oktober 1958 in vroegere woonstreek verloren en wil- een vergadering te Utrecht er bij de den emigreren naar Israël. Ongeveer generale synode op aandrongen het be- 3.000 door de Russen gerepatrieerde «fluit om de vrouw tot de ambten toe Poolse Joden is de emigratie gelukt. laten wederom in te trekken. Op het ogenblik zijn de uitreisvisa op In antwoord zegt het breed mo- bevel van Moskou geblokkeerd en de deramen, dat de synode meent geen ge- Russen hebben Warschau laten weten, volg te kunnen geven aan het in de re- dat zij de repatriëring van de Poolse •;o l'lIlc gedane verzoek en tevens uit- Joden zullen staken als deze niet in drukking geeft aan het leedwezen en de bezorgdheid over de wijze, waarop in deze resolutie de toelating van de vrouw tot het ambt opnieuw aan de orde werd gesteld. De synode zou het hebben kunnen ver staan, wanneer „door uw vergadering was besloten de desbetreffende zaak met de grootste ernst op de kerkelijke ver gaderingen langs kerkordelijke weg aan de orde te blijven stellen". Het breed moderamen is van mening, dat de wij ze waarop in de resolutie de door de synode genomen beslissing wordt ver- Het zou nooit de zaak mogen blij- oordeeld, in strijd is met het rechte ker ven van enkele enthousiaste organisa- kelijk handelen en spreken en niet over- toren. - eenkomstig het gereformeerde denken Oecumenisch De synode is overigens niet Ten slotte: Kerkdagen in Nederland niet te be perken tot de Hervormde Kerk maar voor een „jeuw ol herhaald beroep op om ze in oecumenisch verband voor de Heilige Schrift 1 p te bereiden en te vieren. Er zijn en- R^ds de'voorbereiding van de beslissing is in vaak diepgaande discus- Polen blijven. van mening, dat, nu de beslissing inzake er is een streven om de de vrouw in het ambt is gevaUen> 7ij niet meer open zou behoeven te staan voor een nieuw of de Heilige Schrift, n ie vieren. n»r £ijn en- •••- kele gebieden, die een voluit oecume- nische opzet hadden bijvoorbeeld ;fes"met%4n^br^dëA groep"toto van Haarlem, maar ook Noord-Holland en de Gereformeerde bond gepoogd elkan- Limburg. Dit hangt af van de kerke- der te verstaan lijke situatie in het gebied waar de „Het is dan ook te enenmale onjuist kerkdag gevierd wordt. In ieder geval wanneer in de resolutie wordt gesteld, heeft het IKOR (de oecumenische ra- dat de synode welbewust de duidelijke aio-omroep) vanaf 1955 de voorberei- uit.snmiron a* uaiiiflA ding van de uitzendingen, in de vorm van hoorspelen, radiogesprekken, klankbeelden, mededelingen en repor tages. Zo heeft de radio de noodzaak van landelijk werken in de maakt. De vraag oecumenisch of hervormd en van praktijd oecumenisch duidelijk ge- uitspraken van de Heilige Schrift negeer de. Wij moeten u broederlijk maar eer lijk en scherp zeggen dat dit hoogmoe dig, wettisch en ongeestelijk gesproken is.... Uitermate ernstig achten wij Ver volgens het feit, dat uw resolutie zo ver gaat te concluderen, dat door het ne men van de gewraakte beslissing inza- u *- - ke de vrouw in het ambt een zodanige is van hetzelfde gehalte als de vraag schriftbeschouwing en schriftgebruik landelijk of regionaal. plaats heeft gekregen in de N.H. kerk dat Hier zal met behoedzaamheid ge- de synode onze kerk hierdoor zou over- zocht moeten worden naar nieuwe vor- geleverd hebben aan een chaos van me- men, zonder in een voorbarig enthou- ningen. siasme onrijpe vruchten te willen pluk- Wij moeten ons helaas afvragen of ken van een onvolgroeide boom. Dat uwerzijds nog wel goede trouw aanwe- deze vragen steeds leven en levend ge- zig is bij het uitspreken van een zo ern- houden wordeny is een teken, dat men stige aanklacht." zich niet wil vastleggen op eenmaal Het breed moderamen doet een erh- aangehouden schema's. Het gesprek stig beroep op de leiding van de Gere- over het beleid staat niet stil, en de formeerde bond om niet voort te gaan resultaten ervan zullen blijken bij de op de weg die op 13 oktober werd inn voorbereiding van de kerkdag in 1960. geslagen. "Rooi-l anrl wnr-llP'C I 1045 v.). Het aantal geboortes bedroeg 48 XJctd.1 tctllvl V Cl XXCo (27 m. en 21 v.): Het aantal vestieineen 49 BAARLAND. De bevolking onzer gemeente is in 1958 slechts met één ver minderd, nl. van 748 tot 747. Dit is echter alleen te danken aan het hoge geboorte overschot. 1958 begon met 366 mannelijke en 382 vrouwelijke ingezetenen. Er werden 13 jongens en 11 meisjes geboren. Daarte genover stierven 3 mannen en 1 vrouw zodat er een overschot was van 20. In deze gemeente vestigden zich 5 mannen en 10 vrouwen, doch er vertrokken 15 mannen en 21 vrouwen, zodat er een ver- trekverlies was van 21. Er staan twee huizen leeg in Baarland. Er is dus een woningoverschot. Maar wie deze woningen zou willen betrekken moet een parapluie meebrengen. Voor binnenshuis dan. BIGGEKERKE. Het zielenaantal van de gemeente nam in het afgelopen jaar toe met 12. Op 31 december 1957 bedroeg het aantal ingezetenen 870 (449 mannen en 421 vrouwen). Dit aantal vermeerder de door geboorte met 14 (11 mannen en 3 vrouwen) en door vestiging met 32 (15 mannen en 17 vrouwen)'t verminderde door overlijden met 5 (1 man 4 vrou wen) en door vertrek met 29 (17 mannen en 12 vrouwen). Op 31 december 1958 bedroeg het in wonertal dus 882 (457 mannen en 425 vrouwen). Er werden 2 huwelijken vol trokken. Het aantal inwoners der gemeente Brouwershaven bedroeg per 1 januari '58: 1139 (563 m. en 576 v.), dit aantal ver meerderde door geboorte met 14 (8 m. en 6 v.) en door vestiging met 45 (25 m. en 20 v.). De vermindering bedroeg wegens overlijden met 12 (7 m. en 5 v.) en door vertrek met 84 (41 m. en 43 v.), zodat het aantal inwoners op 1 januari 1959 be droeg 1102 (548 m. en 554 v.). Er werden 4 huwelijken voltrokken. BRUINISSE. De bevolking bestond op 31 december 1957 uit 2279 personen, te weten 1108 mannen en 1171 vrouwen. Dit aantal ver-meerderde door geboorte met 53 personen, te weten 31 mannen en 22 vrouwen. Er overleden 34 personen, zijnde 16 mannen en 18 vrouwen. Er ves tigden zich 150 personen is 72 mannen en 78 vrouwen en er vertrokken 25 man nen en 27 vrouwen is 52 personen, zodat de bevolking van Bruinisse op 31 de cember 1958 bestond uit 1170 mannen en 1226 vrouwen of totaal 2396 personen, Totale vermeerdering 117 personen (62 mannen en 55 vrouwen). Inwonertal Heinkenszand met één vermeerderd Op 31 december was het aantal inwo ners van Heinkenszana 2083 (1038 m .en (27 m. en 21 v.); Het aantal vestigingen (28 m. en 21 v.); Het aantal sterfgevallen 19 (11 m. en 8 v.); Het aantal vertrekken 77 (32 m. en 45 v.). De bevolking bedraagt thans 2084 (1050 m. en 1034 v.), dus één meer dan een jaar geleden. Er werden 22 huwelijken voltrokken. KAPELLE. Het inwonertal van de gemeente Kapelle is in 1958 vermeerderd met 32. Er was namelijk een geboor teoverschot van 48 en een vertrekover- schot van 16. De loop der bevolking was als volgt: 31 december 1957 4189 inwr. t.w. 2107 m. en 2082 vr. geboren 85 t.w. 41 m. en 44 vr.; ingekomen 160 67 m. en 93 vr. overleden 37 22 m. en 15 vr.; vertrok ken 176 personen 74 m. en 102 vr. Zo doende was de stand op 31 december 1958 totaal 4221 personen waarvan 2119 m. en 2102 vr. Er werden in 1958 39 huwelijken voltrokken. KERKWERVE. Het aantal inwoners van het plaatsje Kerkwerve, dat op 1 januari een inwonertal had van 728 per sonen 376 m. en 352 v.), heeft het afge lopen jaar een toename gehad van maar liefst 72 personen. Het aantal geboorten in 1958 bedroeg 27 (15 m. en 12 v.). Het aantal vestigin gen 87 (44 m. en 43 v.). Terwijl het aan tal sterfgevallen 8 (4 m. en 4 v.) en het aantal vertrekken 34 (19 m. en 15 v.) be droeg. Op 31 december was dus het inwoner tal 800 (412 m. en 388 v.). Dit jaar werden 4 huwelijken voltrokken. KORTGENE. het inwonertal in 1958 met niet minder dan 78 personen gedaald en bedraagt per 1 januari 3488. Geboren werden 67 kinderen en in de ze gemeente vestigden zich 59 personen (23 mannen en 36 vrouwen). Hier staat tegenover dat in totaal 134 personen (61 mannen en 73 vrouwen) domicilie vonden in een andere gemeente. Verder overle den 50 personen (26 mannen en 24 vrou wen). Een totale vermindering van 184 personen; er was een vermeerdering van 126 ingezetenen. De gemeente boekte dus een „nadelig slot" van 78 personen. Niet minder dan 33 huwelijken werden ge sloten. NIEUW- EN ST.-JOOSLAND. Op 1 januari 1958 stonden in het bevolkings register ingeschreven 1241 personen; een jaar later bedroeg dit aantal 1214. Een vermindering zodoende van 27 personen. Door geboorte kwamen er 23 inwoners bij en door vestiging 22 (14 mannen en 8 vrouwen). Tien personen overleden in het afgelopen jaar (3 mannen en 7 vrou wen) en er vertrokken in totaal 62 per sonen (29 mannen en 33 vrouwen). Elf huwelijken werden voltrokken. Vermindering "inwonertal te Retranchement RETRANCHEMENT. Met precies tien personen is het inwonertal van deze gemeente in 1958 teruggelopen. Waren er op 31 december 1957 nog 553 personen, op 31 december 1958 bedroeg dit aantal 543 (289 mannen en 254 vrouwen). Zeven kinderen werden geboren en 20 personen (9 mannen en 11 vrouwen) vestigden zich in Retranchement. Er overleden 12 inwoners (7 mannen en 5 vrouwen) en het vertrekcijfer bedraagt 25 (14 mannen en 11 vrouwen). SLUIS. De bevolking van Sluis nam het afgelopen jaar toe met twee personen. Op 31 december 1957 bedroeg het aantal inwoners 2674 (1339 mannen en 1335 vrouwen). Dit aantal vermeerderde door geboorte met 40 personen (22 mannen en 18 vrouwen). Door vestiging met 114 per sonen (47 mannen en 67 vrouwen). Het verminderde door overlijden met 28 per sonen (18 mannen en 10 vrouwen). Door vertrek met 124 personen (53 mannen en 71 vrouwen). Op 31 december 1958 be droeg het aantal inwoners 2676 personen (1337 mannen en 1339 vrouwen). Er wer den 15 huwelijken voltrokken. THOLEN. Het inwonertal van de gemeente Tholen is in 1958 verminderd met zeventien. Op 1 jan. 1958 telde de ge. meente 3281 inwoners tegen 3264 eind de cember. De bevolking vermeerderde door 60 geboorten en door 99 vestigingen, to tooi 159. Daar stond echter een vermin dering van in totaal 176 tegenover, t.w. het overlijden van 30 inwoners en het vertrek van 146 personen uit deze ge meente. In 1957 vestigden zich in Tholen 135 personen, dus aanmerkelijk meer dan in 1958. In 1957 vertrokken uit Tholen In deze gemeente is 168 personen tegen 146 in 1958. In het af- gelopen jaar werden 24 huwelijken vol trokken tegen 41 in 1957. VEERE. Het zielental der gemeente nam in 1958 af met zeven personen. Per 1 januari 1958 stonden 1054 ingezetenen ingeschreven en een jaar later 1047 per sonen. Geboren werden 16 baby's en als nieuwe inwoners konden 54 personen (24 mannen en 30 vrouwen) begroet, worden. Deze aantallen moeten verminderd wor den met 16 (5 mannen en 11 vrouwen) door overlijden en met 61 (27 mannen en 34 vrouwen) door vertrek. Op het eind van 1958 bedroeg het „saldo" 532 mannen en 515 vrouwen, totaal dus 1047. De heer J. B. uit St. Philipsland ge raakte met zijn tractor in de sloot. Nadat hij met behulp van een andere tractor weer op de kant was getrokken, bleek het voertuig doormidden te zijn gebro ken. De heer Jac. Ridderhof te Sint Anna- Iand heeft bedankt als dirigent van het Christelijk Gemengd Zangkoor V.Z.O.S.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 4