RANG is alleen RANG als er RANG op staat.
AMERIKAANSE SPOREN
KOMEN WEER OP GANG
rrmnn
OGEM VERBREEDT BASIS
SCHI I PN \RTBERI( IIII N
Advertentie
Winsten gaan thans in opgaande richting
INKOMSTEN UIT ANDERE BRONNEN
TONEN BELANGRIJKE ONTWIKKELING
Teyenstrijdiyheden
Y ervoersstruetuur
Neven-inkomsten
Latente rijkdommen
Verhoudiny winst
Ontwikkeliny winst
Huidiye situatie
tndeliny
a sporen met neveninkomsten: Union
Pacific, Atchison Topeka, Southern en
Northern Pacific Railroad.
Beur soverzicht
Dl
5è
200 200§
93% 92
95% 98*
212 214
339 344
22% 21%
84% 100*
2V,
73»
28*/e 29Ax
Zaterdag 10 januari 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 9
^JJlSÜJJXUXUXU fl.0.0 Q.g.0J^gJJJ.gJJJJJJJJXfiX9Xi>J.i>J.IUÜL<UL8X9XlU.(ÜX<ULgA9.«.(l.g.».».0.i>X(U>.<UJJJJUi,gJÜUÜlUjü>XiLIL(L^.gJJJJXLiUljUJULflg
Rang Fruit
19 ct per rol
Rang Menthol
"V 19 ct per rol
Rang Crème de Cacao
Rang Ice Mints
19 ct per rol
Van onze beursredacteur
^MERIKAANSE spoorwegaan
delen waren vroeger voor Ne
derlandse beleggers vaak zeer ge
wilde papieren ondanks de vele
en omvangrijke builen, die menig
een van zijn bezit aan deze shares
zal hebben opgelopen. Tijdens de
tachtiger jaren van de vorige
eeuw zijn heel wat streken in de
V.S. bloot gelegd dank zij de gro
tendeels op Nederlands kapitaal
gedreven spoorwegondernemin
gen. Het was toen nog de tijd dat
Nederland zich de luxe kon per
mitteren voor de rest van de we
reld als kapitaalverschaffer op te
treden en de Nederlander heeft
altijd een zwak gehad voor het
zoeken naar min of meer gewaag
de objecten met vele goede maar
toch ook juist kwade kansen. De
gevolgen van de kwade kansen
zijn dan ook niet uitgebleven maar
het gevolg van een en ander is,
dat de spoorwegondernemingen,
die te langen leste in de V.S. zijn
overgebleven, zich tot krachtige
en goed geleide bedrijven hebben
weten te ontwikkelen.
De naoorlogse ontwikkeling in de
V.S. heeft voor het Amerikaanse
spoorwegbedrijf een klimaat gescha
pen, dat gekenmerkt wordt door een
ivoor een gezonde spdorwegontplooi-
ing wel" zeer tegenstrijdige weersge
steldheid. Enerzijds profiteerden de
sporen van de uiterst krachtige in
dustriële expansie van de Amerikaan
se volkshuishouding, maar anderzijds
ondervonden zij de nadelen van de
door die expansie in het leven ge
roepen min of meer vrij scherpe in-
flationistische tendens, zich uitend in
hogere lonen en prijzen.
Het voordeel van de zich sterk uit
breidende industrie en handel sproot
voort uit de eveneens sterk toenemende
opbrengsten uit de vervoerssector. Het
nadeel ontstond door het achterblijven
van de tarieven, die onderhevig zijn aan
overheidsvoorschriften, bij de steeds
stijgende lonen.
Vooral sinds de lonen gekoppeld zijn
aan een buiten de eigenlijke bedrijfstak
gelegen maatstaf namelijk de kosten
voor levensonderhoud en de tariefpo
litiek een van de overheidshoekstenen
is geworden in de politiek van de in-
flatie-flees prijsstijgings-lbestrijding. is
het voor het spoorwegbedrijf moeilijk,
zo haast niet doenlijk geworden, deze
ongelijke strijd tot het bittere einde uit
te vechten.
Op andere fronten
Daarbij komt dat de sporen ook nog
op andere fronten een scherpe strijd
hebben te voeren. Sedert het einde van
de eerste wereldoorlog is het verkeer
op het water, de weg en in de lucht
zeer sterk toegenomen. Deze sectoren
hebben het voordeel niet voor een aan
te leggen dure verbinding, zoals de rails
bij het spoorwegbedrijf, behoeven te
zorgen en kunnen zelfs gebruik maken
van de door de overheid ter beschik
king 'gestelde „wegen". De te voeren
Concurrentie met het traditionele spoor
wegvervoer, dat bovendien over de oud
ste kaarten beschikte, was dan ook vrij
gemakkelijk waar nog bij kwam, dat de
sporen traditioneel nog aan een ralatief
zwaardere belasting onderhevig waren.
Kortom, het leven van de meeste spo
ren ging en gaat in feite nog steeds
niet vanzelfsprekend over rozen en
indien er in vele gevallen in de naoor
logse jare dan toch nog relatief veel
positiefs is bereikt, mag dit zeker niet
in de laatste plaats worden toegeschre
ven aan de goede en energieke leiding.
Kosten noch moeite werden geschuwd
om de bedrijven te moderniseren. In ve
le gevaUen is de omschakeling van de
oude stoomtractie op de veel efficiënter
werkende dieseltractie geheel of nage
noeg geheel voltooid. Verder zijn de be
dieningen van de rangeerterreinen straf
gecentraliseerd en gemoderniseerd, ter
wijl ook het baanonderhoud thans in ve
le gevallen uiterst modern en geheel ge
mechaniseerd geschiedt.
De kracht en de groei van de Ame
rikaanse spoorwegondernemingen wor
den bepaald .door de vervoersstructuur
en de mate waarin naast het eigenlijke
spoorwegbedrijf nog nevenbronnen van
inkomsten aanwezig zijn.
De hoofdpijler van elke spoor wordt
natuurlijk gevormd door de vervoerssec
tor, die uiteenvalt in het vervoer van
personen en dat van de vracht. De per-
sonenafdeling is voor het naoorlogse
Amerikaanse spoorwegbedrijf in grote
lijnen gezien een verliespost geweest
omdat de tarieven zich hier nauwelijks
boven het vooroorlogs geldende niveau
konden verheffen. De sporen waren bo
vendien verplicht deze onrendabele on
derdelen van hun bedrijfsvoering voort
te zetten.
Maar ook het vrachtvervoer heeft niet
altijd dezelfde resultaten afgeworpen.
Doorslaggevend is de mate van stabili
teit welke een bepaalde vrachtensector
bezit.
Sporen, die sterk geïndustrialiseerde
streken met elkaar verbinden, zullen in
het vrachtvervoer uiteraard profiteren
van de economische expansie. Zij zijn
daarentegen ook weer gevoelig voor
«en tijdelijke teruggang in de mate van
bedrijvigheid.
Sporen, die door in hoofdzaak lande
lijk georiënteerde gebieden met een uit
gesproken landbouwkarakter lopen, zul
len wel niet die sterke groeitendens in
de vrachtensector ondergaan. Aan de
andere kant blijven zij ook in belang
rijke mate van de krachtige ups en
downs in het industriële vrachtvervoer
verstoken.
Een opmerkelijk verschijnsel bij som
mige Amerikaanse sporen vormen de
neveninkomsten, die uit verschillende
buiten het eigenlijke spoorwegbedrijf ge
legen bronnen voortkomen. Deze factor
is nauw verbonden met de merkwaar
dige historie van het Amerikaanse spoor
wegbedrijf.
Vooral de sporen,, welke in de vori
ge eeuw het „wilde westen" binnen
trokken en de nog onbewoonde en on
ontgonnen gebieden gingen blootleggen,
werden in gelegenheid gesteld waarde
loze gronden in goudmijnen te laten su
blimeren. Voor een appel en een ei
kochten deze maatschappijen tijdens de
aanleg en uitleg van hun netten uitge
strekte gronden op, die vaak aanzien
lijk groter waren dan de voor een dub-,
bele baan benodigde hoeveelheid land.
Dank zij een ver vooruitziende leiders-
blik lieten de besturen van deze sporen
hun eigendommen maar renteloos lig
gen en wachtten zij de verdere ontwik
keling af. Dit afwachten is vele van
dergelijke sporen naderhand goed beko
men. want naarmate de economische en
technische ontwikkeling voortschreed en
de produktie van goederen meer en
meer armslag kreeg, kwamen ook de
later op die gronden ontdekte grond- en
hulpstoffen, alsmede de rijkelijk vloeien
de energiebronnen in het centrum van
de belangstelling te staan.
Naast de vervoerscapaciteit wordt nu
door een aantal Amerikaanse spoorweg
bedrijven dagelijks een stroom van olie,
ijzer en non-ferrometalen aan de man
gebracht, die in niet geringe mate heeft
bijgedragen tot de vestiging van krach
tige en gezonde corporaties in de Ame
rikaanse volkshuishouding.
triële dichtheid schept een sterke con
junctuurgevoeligheid.
De kolentransporteurs hebben uitste
kende jaren achter de rug maar blij
ken toch juist ook gevoelig voor de con
junctuurdeiningen.
De westelijke en transcontinentale
sporen en dan vooral nog die, weike
over belangrijke neveninkomsten be
schikken, blijken zich in de naoorlogse
periode het sterkst en het rustigst te
hebben ontwikkeld.
Onderstaande tabel werpt een interes
sant licht op Ai /erhouding van de win
sten uit het spoorwegbedrijf en die uit
andere bronnen (aangegeven in percen
tages van de totale winst)
Procentuele verdeling totale winst
spoorwegbedrijf nevenbronnen
Atch. Topeka 85 15
Union Pacific 46 54
Southern Pac. 85 15
Northern Pac. 35 65
Northern Pacific en Union Pacific ne
men zelf de exploitatie van de op hun
terreinen gelegen oliebronnen ter hand.
De overige twee krijgen uit deze sec
tor de inkomsten via royalties e.dt bin
nen.
In onderstaand overzicht wordt de
nettowinst per aandeel in 1956 het na
oorlogse topjaar van de sporen als
mede van 1957 vergeleken met die van
het eerste normale jaar na de oorlog
(1948), waarbij de nettowinst van dat
jaar op 100 is gesteld.
Pennsylv. N.Y. Ccntr. Ch. Ohio
1956 100 260 220
1957 47 55 220
Norfolk W. III. Centr. Atch. Top.
1956 110 100 110
1957 110 70 100
Union P. Sth. Pac. Sth. Rrd North Pac.
1956 117 104 220 170
1957 117 104 190 170
Het blijkt dat de sporen, die het
sterkst van de industriële expansie heb
ben geprofiteerd (Pennsylvania, N.Y.,
Central en Southern Railroad) ook het
snelst zijn gegroeid, maar van de in
1957 opgetreden recessie ook weer het
meest hebben geleden. De Northern Pa
cific steekt uit de gehele groep het gun
stigst af. Deze maatschappij behaalt 65
pet. van de winst buiten het eigenlijke
spoorwegbedrijf.
Om de huidige situatie van de Ame
rikaanse sporen te kunnen overzien zijn
vervolgens de noteringen van thans en
die van het dieptepunt van 1958 (re
cessie) op basis van de naoorlogse
koerstoppen (in 1955-56) gebracht. Hier
uit kan worden afgeleid in hoeverre de
sporen nog bij de industriële waarden,
die in vele gevallen al ver boven de in
1955-56 bereikte toppen noteren, zijn
achtergebleven.
top 1955/56 100
Penns. NY C„ Ch. Oh., N.W., UI. C., A.T., U.P., S. Pc., S. Rr., N.P.
Naar ligging, werk en uitgestrektheid
van het net kunnen de ook op het Dam
rak notering vindende Amerikaanse spo
ren ruwweg genomen als volgt worden
ingedeeld:
1 oostelijke sporen: Pennsylvania Rail-
x road, New York Central Railroad.
ey kolentransporteurs: Chesapeake
Ohio, Norfolk Western en Illinois
Central Railroad.
q westelijke en transcontinentale spo-
ren: Atchison Topeka, Northern Pa
cific, Union Pacific, Southern Paci
fic en Southern Railroad.
De oostelijke sporen hebben het het
moeilijkst. Dichte bevolkingscentra
scheppen naar verhouding grote on
rendabele personendiensten en de indus-
dieptepunt 1958
huidig peil
koers
37
64
$19
26
62
$31
70
100
$69
65
108
57
104
$51
60
100
$28
65
100
$36
55
100
$63
54
103
$55
53
96
$49
Het sterkst hebben de oostelijke spo
ren van de baisse geleden maar ook de
westelijke sporen hebben gevoelige
koersverliezen moeten ondergaan. Het
herstel is echter ook in deze sector
krachtig geweest, waarbij de meeste
aandelen reeds de naoorlogse koerstop
pen weer hebben bereikt.
Van bovengenoemde maatschappijen
hebben Pennsylvania en N.Y. Central in
1958 slechter gewerkt dan in 1957, maar
zij vertonen nu weer een verbetering,
Eveneens lagere winsten over 1958 ver
tonen Chesapeake and Ohio, Norfolk and
Western, Union Pacific en Southern
Railway. Sedert oktober gaan ook de
winsten van deze maatschappijen in op
gaande lijn.
Hogere winsten in 1958 hebben North
ern Pacific, Illinois Central, Atchison
Topeka en Southern Pacific geboekt.
Dank zij de sterke conjuctuurverbete-
ring, meer overheidssteun (fiscale ver
lichting, opheffing onrendabele lijnen)
en betere kredietvoorwaarden ziet het
er naar uit dat het Amerikaanse spoor
wegbedrijf het nieuwe jaar met goede
hoop tegemoet kan zien.
Over 1958 weer 10 pet.
Eigen nieuwsdienst
ROTTERDAM. De Overzeese Gas-
en Electriciteits Maatschappij heeft
een meerderheidsbelang verworven in en
de leiding op zich genomen van de C.A.
Electricidad de Puerto Ordaz in Vene
zuela. Het bedrijf ligt tussen de plaat
sen San Felix en Ciudad Bolivar, waar
ook bedrijven van de Ogern zijn ge
vestigd. Puerto Ordaz is bestemd als toe
komstige woonplaats van de werkers
van het in oprichting zijnde nabij ge
legen hoogovenbedrijf. Dit werd in de
buitengewone a andeelhouders vergade
ring meegedeeld.
De Ogem heeft verder een meerder
heidsbelang verkregen in de Rotter-
damsche Electriciteits Mij v.h. H. Croon
en Co. Deze maatschappij behoort tot
de grootste installatiebureaus op elec-
tro-technisch gebied in Nederland. Het
bedrijf zal onder de tegenwoordige
leiding op dezelfde voet als tot dusver
worden voortgezet. De raad van com-11958 vast te "stellen op 7 pet. (onv.)
miss a-ris sen van deze onderneming zal
met enige door de Ogem hiervoor
aangezochte leden worden uitgebreid.
Uit de tot dusver beschikbare gege
vens over 1958 mag worden afgeleid, dat
de grote, in het verleden geïnvesteerde,
bedragen hun baten begonnen af te wer
pen. Onvoorziene omstandigheden voor
behouden zal bet dividend over 1958, be
rekend over het met de agio-uitkering
vergrote kapitaal, tenminste gelijk zijn
aan dat over het voorgaande jaar, toen
10 pet. werd uitgekeerd.
De aandeelhoudersvergadering keur
de ten slotte het voorstel goed, om uit
de ag lor es erve een uitkering te doen
van 12.50 per aandeel van 250 nomi
naal Ogem en van 50 per aandeel
van 1.000 Nationaal Bezit Ogem.
Blaauwhoed weer 7%
AMSTERDAM. Aan de op het ein
de van februari te houden aandeelhou
dersvergadering van Blaauwhoed zal
worden voorgesteld het dividend over
H.V.A. trok kopers
AMSTERDAM, 9 januari. Als ge
volg op de vaste stemming uit Amerika
werd op de ochtpndbeurs op hoog niveau
ingezet, maar gebrek aan belangstel
ling deed al op de voorbeurs bij de
Unilevers een flink stuk van de koers
winst verloren gaan. Ook op de officiële
beurs bleef de stemming ietwat terug
houdend, zodat de oude Unilevers per-
saldo bij de sluiting van de markt 5
punten boven het vorig slot stegen. Bij
Philips kon de winst behouden blijven.
Zij bedroeg ca. 17 punten. A.K.U., rustig
schommelend, 5% punt beter. Kon. Olie,
zonder omzet van betekenis, ƒ2,70 hoger,
H.V.A. 5% punt hoger
De meeste belangstelling werd getrok
ken door de H.V.A., waar de verwach
tingen omtrent binnenkort verschijnen
de voorlopige jaarcijfers vele kopers
lokten. Met een slot van ca. 140 werd
een winst geboekt van 5% punt. Ook
Deli trekt wat meer belangstelling zodat
een paar punten aan de koers kon wor
den toegevoegd.
Amsterdam Rubber zorgde ook voor
een „verrassing" met de aankondiging
dat 5 pet. dividend zal worden voorge
steld. De koerswinst na alle geruchten
was toch nog 3% punt.
De scheepvaartwaarden moesten in
het algemeen iets van de koers prijs
geven, met als uitzondering Kon. Boot
en Van Ommeren.
Excelsior pari
Op de lokale markt zijn weer vele
koersverbeteringen te vermelden waar
van de indrukwekkendste is het berei
ken van de paristand voor de Metaalbui-
zenfabriek Excelsior. Enige maanden
terug werd dit door velen niet meer
voor mogelijk gehouden. Van Gelder
gevraagd (+6), Kon. Zout (+5), Alge
mene Norit haalde het koersverlies van
de laatste dagen weer in (+15). Ook
Cobra ligt vast in de markt ondanks de
troebelen in de Belgische Kongo. Vei-
hitte gemoederen maakt dorstig heeft
de directie op de vergadering gezegd.
Als de gevechten dan maar ver weg
blijven van de fabriek. Het zwarte
schaap is de laatste dagen Wm. Müller
Vandaag werd 322 laten opgegeven.
Omzetten
Kon. Olie 2550 stuks, Unilever oude
167.000, Unilever nieuwe 102.000, A.K U.
133.700, Philips oude 268.000, Philips
nieuwe 17.000, K.L.M. 612 stuks, Deli
2370 stuks, H.V.A. 269.000, Amsterdam
Rubber 66.000, Senembah Mij. oude
54.000, Senembah Mij. nieuwe 9.000,
Scheepvaart Unie 69.000, Holl.-Am. Lijn
20.800, K.N.S.M, 38.500, Nievelt 26.800,
Rott. Lloyd 8.500, Mij. Nederland 3.000,
K.P.M. 9.000, Hoogovens 43.300, Ned.
Kabel 21.000, Van Ommeren oude 15.000,
Van Ommeren nieuwe 28.000, Excelsior
92.000.
Nabeurskoersen
Kon. Olie 180180,70, Unilever oude
444445 Unilever nieuwe 437—438 Phi
lips 492497Conv. Philips 2241/2—226,
A.K.U. 284V4285, H.V.A. 140—142%.
Deli Mij. 139,20—140.
A'dam Rubber hervat
dividendbetaling (5%)
AMSTERDAM. In de bestuursver
gadering van de Rubber Cultuur *Mii Am
sterdam is besloten aan de op 16 fe
bruari te houden aandeelhoudersverga
dering voor te stellen het dividend over
1958 te bepalen op 5 procent in contan
ten (v.j. nihil).
ZEEVAART
N. Waterweg binnengekomen 9 Januari:
Bloemfonteincastle Dng Londen Maashaven
THB stg Kuyper v Dam en Smeer, Troll-
tind Noor Emdeei PM 2 Pemis ledig Van
Ommeren; Jan Kreumer Ned Londen Rijn
haven OZ stg James Simith, Lowestoft Tra
der Eng Londen Dordrecht stg Mauritz,
Janega Noor Mena al Ahmadl Pemis Shell
32 olie van Ommeren, Capri Ned Plymouth
Parkkade ledig Ja-rnes, Elsenburgh Ned Ca
sablanca Jobshaven stg Muller, Albert V Ned
Southampton Waalhaven Pr Sw scrap Rijn
Llovd, .Mado 2 Ned Par Westerkade kiel
James Smith, Fiducia Ned Boston Maassluis
ledig Ripmeester, Xyenburgh Ned Londen
Joobskade stg Muller, Aurica Ned Casa
blanca Mevwehaveu LD sig Wambersle.
N. Waterweg vertrokken 9 Januari:
Waiter D:s Hamburg; Koningin Emma Ned
Harwich u V Holland. Stoifors Zw Skog-
hall, Delfinus Noor Caen, Korenia Ned Las
Palmas. Lone Stai State AM Hamburg.
Amsterdam aangekomen 9 januari:
Ned Ponza vn Zaandam ledig Rietlanden
HUR, Ned Baarn rn Antwerpen bijl Sunna-
nekade KN.SM. Dis Amazunas vn West-in
die. stukg Surinamekade KN'SM, Ned Hr Ms
Buldur vn Den Helder Ruyterkade Kon Ma
rine.
Amsterdam vertrokken 9 januari:
Dts Tannsccin nr Breinen, Ned Donau _nr
Harlingcn, Spaan Larioja nr Antwerpen
villa, Ned Castor or Hamburg, Ned Roland
nr Shatham.
SCHEEPSBEWEGINGEN
AcUa 8 600 m NO Guadeloupe
Alhena 9 Antwerpen verw
Aludra 9 te Bandar Shapur
Amstelkroon 8 400 m OtZ Bermuda
Artemis 9 te Maraoaibo
Axeldyk 9 vn Buenos Aires nr Montevideo
Abbekerk 9 Suez nr Djibouti
Alkmaar 10 verw te Bahrein
Argos O pass Gibraltar nr Antwerpen
Averdyk 9 pass (Juxhaven nr Hamburg
AlbUssevdyk \i te .Uitwerpen
Alioth 8 te Montevideo
Almkerk 9 te Bremen
Un st eld iep 8 480 m ZZW Fayal
Alyherat 8 vn Santos nr Buenos Aires
Alkes 0 vn Port Said nr Izmir
Umkerk 9 te Bremen
Amerskerk 9 240 m Z Kp Del Gado
Ain-itelsluis 9 12i' m OZ O Albany
Amstelvaart 9 295 in N\V Padang
Aiend-sdyk 8 vn New Orleans nr Mobile
Arendskeik 9 vn Manila ni Hondagua
Amstelpark 9 440 m NNW Fremantle
Baarn 9 vn Antwerpen nr Amsterdam
Banda 10 te Guaymas
Hennekom 8 1Ö0 m O Trinidad
Ronita 8 364 in NOfO Cristobal
Bcngkalis 9 11.5 m .W Alexandrië
Billiton 9 vn Bahrein nr Dammarn
Bintang 9 rn Genua nr Sa/vona
Borneo 9 vn Antwerpen nr Londeo
üenlnkust 10 aank Douala
Balong ISO ra O Dondrahead
Bloemfontein 9 1-50 m O Madeira
Caitex Arnhem 9 780 m W.VW Algiers
Caitex Eindhoven 9 pass Gibraltar nr 6o
Caitex Rotterdam
Clmtlla 9 600 n
9 45 ra ZW Wight
ZW Kp Maria van Die
t's ltex The Hague 9
re Balboa
Aruba nr Durban
cartat,- - - ------
Colytao 9 vn Willemstad nr Rotterdam
r.iltex Leiden r 9 430 ra ZZO Suez
Caitex Nederland 9 180 m ZO Saigon
Calrcx Utrecht 10 verw Brisbane
'aniitla 9 pass Sta Lucia nr Rotterdam
GJeodora 9 vuur anker rede Calcutta
"radle of Liber,-. 9 ,30 in O Port Elisabeth
Delfshaven 9 te Jacksonville
Doris 8 rn Georgetown nr San Felix
mivendyk 9 te Cnrobal
DuvvendreclU 9 pass Casquets nr Houston
Eenhoorn 9 vn Hamburg nr Caen
Ktrema 9 11-0 ni ZO Str Bonifacio
föeïtidyk 8 te Beautuocit
X Ouessan'
Eos 9 15
Friesland 8
Ffarlzo I
Ganymede* 8 pass Turias Eü nr Antwer-
Mozambiou-
pass Casquets nr Valencia
pec
Graveland 8 vn It-aja nr Paranagua
Ga as ter kerk 9 Hongkong nr Singapore
Hecuba 8 vn Cristobal nr Willemstad
Heelsum 8 vn New Orleans nr Savannah
Helder 10 te San Juan
Hers ilia 8 3-35 m W Flores
Hydra 9 te La Union
Helicon 9 rn New Orleans nr Maracaibo
Hera 9 vn Bremen nr Hamburg
Holetidreoht 9 400 m WtN Flores
Iberia 9 5 m Z Kp Da Gata
Japara 9 vn Tegai nr Djakarta
Johannes Frans 8 ra Baltimore nr Cristo
bal
Kioosterdyk 8 440 m WNW Kp Finisterre
Kaiydon T 8 140 m O Malta
Hellena T 8 1030 m WZW Madeira
KoploneLla T 8 340 in ZW Free
Kelletia T 8 1030 m WZW Madeira
Kopionella T 8 340 ra ZW Freetown
Koratia T 8 72U m ZW Fayal
Kellia a 35 m NW Malta
Ki-nia 9 vn Curagao nr Cardon
Khasiella 0 bij Cape Malea nr Piraeus
Kylix 9 te Curacao
Kaap Hoorn 9 pass Straat Ormoez nr
Abadan
Kai.sik 9 vn Adelaide nr Fremantle
Kiyptos 9 vn Mena al Ahinadi nr Singa
pore
Laurenskerk 9 nog steeds te Basrah
Lawak 9 vn Tacoma nr Vancouver'
Libertybell 8 100 m O Cp Agulhas
Lievevrouwekerk 9 vn Port Sudan nr Aden
Limburg 9 te Venetië
Lekkerkerk p 9 Degaia nr Rotterdam
Lindekerk 9 50 in Z Djeddah
Laertes 9 p Malta Pt Said
Lemaire li2 verw Melbourne
Leto 9 509 m ZW Lissabon
Mariekerk 9 vn Bombay nr Karachi
Moordrecht 9 p Cap Bon nr Lands End
Massda-m 9 aank St Thomas
.Malea 9 40(1 m W Thursday island
Molenkei-k 9 aank Marseille
Maris Callopez S 90 m O Kp Verdische «11
Maas 9 4a m Hoek vn HolLand
Meerkerk 10 verw Calcutta
Mississippi Lloyd 9 vertr Calcutta Pulupe-
nang
Muiderkerk 9 vertr M-twara Nacala
Munttoren 9 1'15 m NO Massawa
Neasslion 8 ten anker rede Galveston
Newtor 9 ra Paiamanbo nr Cludad Bolrvar
Noordwyk p 9 r<p Finisterre nr Monro-ria
Nykerk 8 v Shanghai nr Nagoya
Ommenkerk 9 dw Oporto nr Amsterdam
Oostkerk O 100 m OtZ Str Messina
Oranjestad 8 vn Madeira nr Pointe Apitre
Omysel 9 v Yokohama nr Hsinkang
Osiris 9 7 m Z Scilly
ndteoht 9 20 m O Bishoprook
Osiris 9 7 m Z Scilly
Ossendrecht 9 20 m O Bishoprock
Oberon 9 280 m WZW Fayal
Oranje 9 100 m O Gibraltar
Prins der Nederlanden 9 te Curacao
Prins Johan Willem Frlso 9 120 m W Haifa
Prins Willem twee 9 aank Bremen
Prins Willem drie 9 50 m ZW Ouessant
Prins Willem George Frederik 9 p Gibral
tar nr Valencia
Pumerend te Curacao
Prins Willem vijf 9 80 m O Malta
Rundfonteln O li20 m NW Lissabon
Rita (t) 9 220 m OZK) Christmas island
Raki 7 v Singapore nr Manilla
Ku.vs 8 ra Ilio de Janeiro nr Santos
Ryndam 8 te New York
Beynlersz 8 vertr Singapore Hongkong
Roggeveen 9 vertr Melbourne Sydney
Rotti 9 250 m ZO Cape Race
Sibroet 9 370 m ZO Bangkok
Stad Arnhem 9 100 m Z Las Palmas
Straat Singapore 9 400 m O Albany
Schelde Lloyd 9 ten anker TJer'rbnn
Sohie 9 aank Palermo
Stad Schiedam 9 25 m ZZO St Vincent
Stanvao Livik 9 v Sg Uban nr Bangkok
Saloum 9 260 rn ZZV. Lae Palmas
Sehie 9 te Palermo
Stad Utrecht S v Bal-tLmore nr Rotterdam
Stad Arnhem p 8 Kanarische eil n Pepe-1
Stad Alkmaar 8 900 m O Bermuda
Stentor 8 vn Puerto Cabello nr Cumana
S lied recht (t.) 9 70 m W Texel
Steven 9 150 m ZtÖ Kreta
Straat Magelhean 9 011) m Z Hongkong
Siaoe 0 vertr Calcutta Rangoon
Slamat 9 vertr Genua Marseille
Slorerdyk 9 p Nantucket vs Termeuzen
Stad Rotterdam 9 CO m NCsO Las Palimas
Stad Vlaardingen 9 450 in WNW Kp Vlllano
Stan vac Ben a kat 9 vertr Buatan Sg Gerong
Sranvac Riau 9 aank Buatan
Statue of Liberty 9 55 m ZW Eastlondon
>t een wyk 9 630 m WZW Scillys
Straat Banka 9 vertr Sydney Hobart
Straat Cook 9 vertr Beira Zanzibar
Straat Soonda 9 vertr Manilla Hongkong
Straat Torres 16 aank Surabaia
Titus 8 400 m ZW Fibres
Tweelingen 8 373 m N Dakar
Tero 8 4/20 m ZW Lae Palm as
Ti ba verm 9 v Bahia n St Vincent
Tabian 8 vn La Guaira nr Guanta
Triton 9 te La Guaira
Tarakan 9 v Aqaba nr Bahrein
Taria 9 300 m ZZW Salomons eil
Themis 9 v Aruba nr Pta Cardon
Trompenburg 9 70 m NNW Perim
Tankhaven twee 1170 m ZW Rangoon
Tjinegara 8 200 m ONO Durban
Tibia 9 100 ra W Ascension
Thbodas 9 460 m XOiN Singapore
Van Neck 9 ISO m NW Surabaja
Van Waevwybk 8 v Mauritius nr Pebattg
Waterland 9 110 m NW Lissabon
Van Linschoten 9 220 m ZtO Shanghai
Vivipara 9 vn Suez nr Mena
Willemstad S 600 m ONO Barbados
Witmarsum 9 te Bremen
Waal 9 vertr Piraeus Kymassi
Woens 'it 9 vertr New York Caripito
Zeeland 9 te Savaunah
9 vertr Kaapstad Port Elizabeth
KUSTVAART
Aldert-L 9 30 m Z Texel vs
Audacia 8 40 m N Kp St Vincent
Admiraal de Ruyter 9 Westhindre va
Antwerpen
Albert V 9 35 m OtNO Noordhinder vs
Arnhem 9 10 m N Cherbourg
Auriga 9 10 m NO Noordhinder vt
Alcetas 9 30 m W Cadiz
Ardito O 40 m NO Villano
Admiraal Courbet 9 te Glasgow
Atlas O Noordhinder vs Palermo
Bab T 9 Borkum vs nr Zaandam
Bernard John 8 20 m Z Wight
Bounty 9 dw Wight nr Amsterdam
Betty Dublin Bay nr Belfast
Bruiser 9 Westhlnder vs nr Gent
Biak 8 300 m ZW Karachi
Boreas 8 120 m WtZ Cyprus
Benruda 9 Flambroughhead nr R'dara
Brio V 9 vn Skiën nr Struer
crescendo pass 8 Gt Yarmouth nr Leith
l'aJvijn 8 te Bohus
Corona 7 te R'teme
Cornelis S te Vilsund
Caribla 9 Zijpe nr Zeebrugge
Con Brio 9 ">o m N Hansthoïm
Dietert 9 Hirzhals nr Plymouth
Do m burgh 9 15 m X G Iron de
Delfdyk 9 Harwich Bay nr Delfzijl
Diligentia 9 15 m ZW Casquets
Emmy S 9 Goeree vs nr Boulogne
Fehmanrbel-t vs nr Kopenha-
Elsenburgh 9 dw Noordhinder nr R'dam
Eerns V 9 vn Boston nr Rotterdam
Eaua-tor 8 60 m N Vlieland
Fiducia 9 2.5 m ZO Smithkuoll vs
Frans Bthmer 9 1-5 m Z Finisterre
Fiat 9 dw Terschelling or Aarhus
Fiducia 2 9 te Londen
Fivelborg 8 te Chatham
Geest dam 9 50 m NW
Gemma 9 te Antwerpen
Gitania 9 10 m Z Sunk vs
Kavokl 9 Esbjerg nr Hamburg
Hoe Vinces 9 Den Helder nr King's Lynn
Helios 9 te Dublin
Imke 9 dw Finisterre nr Rotterdam
Jan Kreumer 9 .5 m W Goeree
John M 0 op rede Boulogne nr Donges
ifftcob Teekman 9 dw Agoe nr Zaandam
Kon Tiki 8 te Nyköbing vn Mors
ivenitra 9 dw Dov- r nr Hamburg
Lnuvrers O 70 ra ZO Texel vs
Lubozx O 140 m O Hnmber
Libenas 9 5 m Z Finisterre
-Maasym N 9 Lindesnpss nr Fdlesmereport
Mavkah 8 Goeree vs nr Gloucheswr
.Metropol9 Reachyhead nr Londen
Mirfak N 9 30 m ZW Carragetla
Muphrld X 9 ten anker Skiën
Martha 9 dw Wight nr Amsterdam
Martinistad 9 1O0 m NW Texel v*
Mintaka. X 9 1)20 ra N Safi
Mudo 9 20 m W Beachyhead
Matthew 9 dw Tyboron nr Esbjerg
Meidoornsingel 9 dw Texel nr Kopenhagen
Mysori 9 dw Gris Xez nr Rouaan
Naerebou-l 9 5 m O Scarborough
Xautlc 9 20 m' NW Texel
Xeptunus O Noordhinder vs nr Palermo
Ossendrecht O 90 m W Bishoprock
Philetas 9 10 m NW Casquets
Plaito 9 20 ui "W Casquets
Pacific 9 40 m Z Ouessant
Pairis 9 V-lissingen nr Rouaan
Randfontein 9 1120 m NW Lissabon.
Robox 9 10 m NO Texel vs
Roelof Jan 9 115 m ZO Ouwe» v»
Reliable 8 20 m ZO Lixard
Rijnborg 9 dw Lizard nr Galway
Sertan 9 aank Malta
Trim 9 dw Guernsey nr Londeo
Tjerk Hiddes 9 Texel vs nr Stockholm
Tubo pass 9 Eil Juist nr Cardiff
Ubbergen 9 dw Wight nr Rotterdam
Vlndica/t Atque Polit I 40 m ZW Lizard
Vrijburgh 9 25 m Z Kp Roca
Venus 9 Westlander vs nr Zeebrugge
Vhesiroom 9 20 m O Wight
WestereCins 9 te Partington
Westersingel 8 vn Gdansk or Vasteras
Westpoldev 9 ra Antwerpen nr Oporto
TJsel 9 ten anker Dungeness
Zephyr 9 10 m Z Penna rch
RIJNVAART
Loblth. gepass 9-«-'59 voor 13 uur.
A f V a a r t Charlotte Kuss: Jantina
Buter; Geidina 2 v. Gennep; Kreuzlingeo
EnglerLudegast v. d. Hoof; Maria Cor
nelia Binnedijk; Nigretella Fuchs; Xasso-
Baan; Sallandia Westermann; Coniptoir
23 De Ruyter; Odin Donkersloot; Gabia
Schwart; Hein Heiboer; Vulcaan 165 Len-
sen; Tibemia Timmerman; Westsehiffahrt
31 Zentara; Express 201 Bugel; Joseph 2
Offenberg Muller; Xoiwi v. Dijk;
Alvraoht 2 «tolk; Avontuur Veldman; Eil-
tank I Stegemao; Kurt Spenlein; Blodelin
Dolk; Voorthui'zeo Bultjes; Hermann Bouw
man; Eendracht Pouw; Erastrom 55 Schut;
ter; Theodoras Tak; Risa Baanman; B.
Stinnes 2<i Wiegel; M. St tones 13 Hild; Isa-
ria. Meeuwgen; Saturnus Op 't Ende; Ris-
-uons Verschuren; Delsarzo v. Ronselaar;
ariana Bb-tm«*r; Egmaral-da Wanneoiere;
Vitesse 2 v. d. Heide, alle Rotterdam.
Opvaart: Rein De Jager: .An ja v.
BekkumKlockoer 10 Volk; Jo Schmitt De
Pender; Sovilo Dammers; Hert,a v. Woer-
eoni; Datuco 230 Bosman; Carl Paul Balck:
R hein land Hulsman; Friisa Schijvensi
wpilna Padmos; Nrucke Filius; Xaptha 6
Martz; Bianea Mison; Xarwiik Buoker; Sa-
turn Mietschen; Else Conrad: Lisa v. d.
Wiel; Duo HofstraMonto Berisch; Anico
Opliorst; Voleinte Verhoeven; Henmar 2 De
Jongh; .Maiinesmann 17 Vosswinkel; MLue-
raal 2 Verklaren; Neska 7 VoovschuuvHorl
Bendheuer; Otto von Veisen Kapp; Thodor
Basedow Leps; RiVierland 2 Hoogenveen;
Anton Hugo Pikkart; Damco 215 v. Deurzeu;
Bertha Veltman; Ja-nna Christine Ten Cate;
Roek Buter; Johanna Broekmeuleo; Basel
Stempel; Nooit gedooht Schouten; Cito v.
Wijk; Penland Carron; Koerland Swinkels;
press 21 Strijp; Madonna v. Kessel; E.io
O.ven; Rheintank 24 Knecht; S. Autonius
Ktevïts; Saigon r. d. Wiel; Rhein Ruhr 14
Beratnann; Michael Roderioh Loth; 3 Gebr
Wolthuis; E-9SO Uhn Ernst: Wei-varen Steen
bergen'; Olja OorburgWijaco Onstwedder;
MatheiJ v. d. Spek; De Goede Verwachting
Kreeft; Bart De Jong; Revenir Meijen: Ri
val v. d. Wal; Slaivonia v. d. Wal; Rheto-
6 SeidellBnrres Guth; Gallia
Beekman; Jan Nette Muaeehe; Klockner 2
Iltrlg; Luctor Mannak: Achille Rossmalen;
Damco 138 DurliiokPetionelia Wels: Euge-
Santiforr; Stijntje Visser'; Viator Oud-
akker; Kid Ohalnnye; Flevo Feenstra; Dia
na Neijnhof; Perrault Corriger; Franz
Btacke; S. Antonio Urmetzer; Krnpp 23
Wasch; Thomes Lurltin; Jan Habing; Tn-
fatigable v. Weijen; Sehederhof Schwaz;
Snip v. Dijk; Geda v. Winsen; Mannes-
mann 5 Haferkaanp; Mannesniann 6 Muck
Rogei Reymakers; Johannes I WiMer; Kmpp
27 Sohuppere; Alice De Ruyter; Victor
Gror-nhof; Energie 3 BoltLtAdolfine Hoog
lander; Sayvnjaanjdlep Ivooven; Beta Lan
gen; Alida De Vries: Francois Bryssink;
We3twljk Mouthaan Rhenus 6", Karbeck;
Fraternite 10 v. Hemelrijk; Kindergluck
BiJs; Geertje Schouwstra; Maria Karola
Park; Express 3 Kayzer; Madonna v. Kes-
sal; Nova Cura Veldhuis; Werra Hubers;
Hiberaia Vaüenburg j ïïenoor Derksen; Hel-
vetia Den Ouden; Voorwaarts 2 Wieggers;
Cornelia ReijnhoutThéodora 1 De Jong
Condor Terstege; Maringa De Wildé: Fron-
sac Saiermann; A mien Timmerman; Spes
Kreeft; Zagriba I Belstra; Gero Dolk; Han
sa 6 Spier; Burgundia Slmonis: Rheinpreus-
sen 7 Scliulz; Alvracht 15 Kleinstra; Judea
Noordhuis, aUe Duitsland.
SCHELPEVAART
HANSWEERT Gep 9 Januari voor 4 uur:
Roma v. d. Heulen, Solvyns Byl, Sancta
Maria Idezenga, Louis van Suylekom, Wan
derer Kikkert, Ondemeantog de Waal. Ma-
:hilda Maes, Allegro Bal, Fraternite 2 Cre-
tel, Head van Doodewaard, Purflna 30
Maapsbalkerweerd, Carla van Wel, Elisa
beth Hofman, Purfina 10, Weniger, Hiljo de
Jong. Jaco Keyzer, Ortllnde Brink, Inter
nationaa-l Verberght, Wiljo Puister, Esperan-
se Juriens, WTAG 138 Kleinert. Libel Rey-
niers, Golgotha -Broeders, Eugene Gerritsen,
Westerwald de Maan, Taling Vleugel. Am-
broise Pare Groenhof, Wilma'Jiskoot. Stroom-
vaart 9 Braun, Wylhia Raule, Sauternes
Lonz, Comptoir 76 Munok, Giarus Keck, Ma
rianne Kvauss, Geiardus van Zwol. Vertrou
wen Theunisse, Kritpik Zutderhoek» Daniel
Machiels, 4 Gebroeders, Verkammen. Mo-
rea. de Haase, Telegraaf 12 de Jonge, Avon-
adle Dyvell, Hansa Mind-ke Alex van Doese-
laar, X-awexmotor 2 v. d. Droest, Nieder-
schsen 8 Kelberg, Macon Llenbevg, Prtos
Bernhard de Graaun, Dankbaarheid van
Gent, Ambulant Grinswis. Spes Bouman,
Hanseatic r. d. Toom. Sujahido Bruins,
Flu via le 1)2 de Haa n, Na-vexmotor 12 van
Schyndel, Augst «mets, Clinlyn Degeling,
Vertrouwen van Veen, Citema 38 van Zan
ten, Paui Kets, Vinotra 2 Tas, Ge-ziena Har-
manna Mulder, Aunuska Bakker, Twème
Waal Buini-ng, Paula Jean Verbraeken, Ver
wisseling Muthert, A-vomuur Kats. Variatie
Visser, Beryl Mortens, Citeraa 53 van Gemt,
Spes SaJutis Jelier, Mary de Jong, Porzana
van Putte, Citeraa 23 Durinck, St-ad Amster
dam -!2 Zaal, Zeemeeuw Goeseye, Sol-vent
Carrier Praat, Twente Eems Haar, Arabia,
de Byl alle België
SLEEPBEDRIJF
Barentszee p S PonUndbill LiTerpoo] nr
Ostende
Clyde 8 40 m ZW Gt abaco Bahamas
Beaumont nr Perz Golf met booreiland
Cycloop 7 1.10 m ZO Sta Maria Azoren
New Orleans nr Perz Golf met bakken
tnsland 7 700 ra OUN Hawaii nr Maracaibo
Hudson 8 ra Sheerness te Southampton
Maas fi vn Livorao te Malta
Noordholland 320 m NW St Vincent KV
Las Palmas nr Maracaibo mei boorponton
Oosizee S 360 m ZO Cayenne nr Houston
Rode Zee 8 Iil'O m ZW Fayal nr Euvopa
Titan 7 1|20 m ZZW Fayal Galveston nr Perz
Golf met bakken
Tyne 8 60 m ZtO' Madeira Maassluis nr
Trinidad met bergingsvaartuig en 2 pontons
WATERSTANDEN
Rheinfelden 271 cm (—39), Breisach-
240 (—22), Maxau 600 (+73), Plo-
chingen 235 (—38). Mannheim 488
(+95), Steinbach 282 (+52), Mainz
426 (+56), Bingen 329 (+47). Caub
381 (+65), Trier 563 (—5), Koblenz
502 1031, Bonn 512 136), Keulen
522 (+152). Düsseldorf 610 (+141),
Ruhrort 692 123), Wezel 658
(+95), Emmerik 546 (+58), Lobith
1252 (+62) Nijmegen 1001 (+34),
Arnhem 998 (+35), Eefde 558 10),
Deventer 448 (+9), Montsen 5670
(+30), Visé 5300 (+15), Borgharen
4404 (+20), Belfeld 1553 (+71),
Grave (beneden de sluis) 725 (+58)
Alle stuwen in de Maas zijn ge
opend behalve bij Grave,
Hoogwater: Delfzijl, H)-l- 0.29 en Ji2.lL»11-1
01 en 13.33, 1:2-1 1.40 en 14,1'3, 13-0 2.1S en
14.31. Dordrecht, 10-1 6.16 en 1-8.36, 1-
7.0 en 9.5, 2-1 7.40 en 19.32, 13-1 8.17
en 20.30. Gorlnchem, L0-X 7.20 enX9.40, Ll-1
en 20.30. Gorinchem. 101 7.20 en H9.40. 01-1
8.05 en 20.19, 1-2-1 8.44 en 20.56, 1S-I 9.21
en 21,34. Rotterdam, 10-4 5,26 en 1-8.01, 111-6
6.10 en 18.45. H2-6 6-91 en '9.27. 18-1 7.30
20.06. Vlisslagen, LO-O. 3.45 ea 16. L2, 18-1
4.26 eft 16.35.
VRIJDAG 9 JANUARI
Off. not. medeged d. de ver. v. Effectenh. bied., 1 lat., ged en bled., t ged en lat.f x exd.
Actieve Obligatiën
V.K. l.gent
Nederland:
58 I 1000 4i
100 lOOi'st
53 1000
93%
93%*
47 1000 3}
90%
91»%
51 1000
94»%
94»%
53 f 1000 3£
93
93
56 1000 3£
92%
925%
48 1000 34
875%
88§
Beleg.C3i.
89»%
50 1000 34
87
88
54 1000 34
89
89»%
55 1 1000 34
88»%
ld II...
89»%
90
Gb. 1000 3
69
37 1000 3.
883%
883%
46Gb 1000 3
88%
88%
47 1000 3..
90%
91», 4
Inv eert. 3
96% 9W
1962'64 3..
96,3e
961ÏS
N.W S 2J.
59%
N.I. '37 A
9111
9U2
Banken
Woningb 6
110»%
111
Conv. obligaties
Philips 5...
214
223
OBLIGATIËN
V.K. 14.21
93
97V4 97^8
93
Ad. 47 34.
S-Gr. 52 41
N.H '47 3...
Rd. I '52 4i
Rd37 1-3 34
B.N G 5i..
BNG 0/5/10
B.N.G. 58 5
BNG 58 42
BNG30J U 98
BNG25J 4i 98
Rentesp.br 114
92%
1041e 105
10Q
1044 104%
101U 101
98 97%
lit -
101'
101V:
47
101W
101
101%
99%
102%
104
ld '58....
BOZsch b
Exp FM 54
ld '58 5
Herstelb42
Kro v T43
MiddlCr.4i
Fr Gron. 5 102% 102%
id.De-Ve3i 83% 83%
sGr HB3l 82
H v Ned.3i 82% -
Nat.HpB.3 81%
RdHAD 3i 82% 82%
Westl H 5 102% 102
td.N O 34 84% 84
V Transrb 36
ENSch V 5 101 101*
ENSch.V3è 84 V2 8 5*
NS HP 5 100%100%*
Rd SchH 5 102% 102%
Moorm 5. 7
A.K U 34 98% 98V4
A Heijn 4 114%U43i;
BergJrg34 £4% 94%
D O Hout4 88% 88%
EBZHoll.6 I067,'s 107
Indola 5i 102% 103t
LMeerd.34 86
Limb St.34 90
NGrBez.34 83
Ov Gas 54 105 107
Philips 4 94% 94%
id 48 34. 95% 95%
ld 1000 3J 92
Pegem 6. 110 110%*
Pegem 54 106 106
Pegus 6 109%109%
NB El 44 101 100§
2 El Mij 44 101%101%
WGustó 4 J 99% 99
Wilton 34. 95% 95%'
W &Wink 86%
VNTank44
Deli Sp 34
N S '57 41
NISp2-4 34
Rd Trm 3J
98% m.
28
102% 102
4& -
74 -
Convert, obl.
A.K U 4
vBerkel 34
Billiton 5
Bke&H 4\
Borsum 3?
Bührm 4
Dr Hoef 4
Enkes 4
Gi essen 5
Heybr Z
H Beton 4
Indola 4...
Jongenl. 4.
Ketjen 4...
110 111%'
147 148*
108% 1083, i
93% -
73% 75*
125 128*
109 109%
92
105% 105'
111 111
117 117
104% 105%
100 100
127% 123*
Nyma491%
Oranjeb 5 123% 124§
Pi eters 5+.
Ruhaak 4..
Schokb 34
Utermöh!4
Zwolsm 4
Ver Mch. 5
Wyers 44
Zwan Or
101 102%
88
86 86 %r
109 110*
90 89%*
126 125*
116% 117*
147 147
Premieleningen
Alkm 24
C&A 100 3
A'dl951 2%
td '56 I.
A'damII24
AdamIII2J
Breda 24
Dordr 24
Eind J00 2J
Enschl002J
's-Gr I 24.
ld Ü24
R'dam I 24
ld II 2J
ld '57....
Utr 100 24
W Kruis...
Z.-Holl 57
84% 841
98 98
85% 85%
86 86%
98% 99%*
98% 99%*
83% -
85% 85%
82% 8?%
83 83
95 94%
95 95
93% 93%
93% 95*
108% 109
100 100
180
107 107%
Buitenland
Werldb 34
Antw 3J...
Belgpr I.
België 3J
CoekerUl.
Luik '54 S3
Petrof 5J-7
Petrof 4
Wag L 38 4
ld '55 4
Kop Tel 4
Koph '08 4
A E G 8
A Thyss 7
Bosch R 8
86%§
88% -
92 93%S
891/2 -
9J 91
88%
114 114%
9578 95%*
98% -
91% 92
98% -
105% -
113 112%
104% 104%
112 111%
V.K
14.20
D.Hörder 7
104»% 104»%
Dawes 24 7
149
150
Young30 54
228
228»%
Gelsenk. 7
104', 4 104%
HRheinh.8
109% 109%
W Loan 34
66
CèreSH4»%
94', 4
94»%
Naphta 44
93%
93%
N Hydro 4
86%
Z-Afr/55 4
85
85+
Angl.Rhod
85% 86%
Bandng 4..
9
Batavia 4..
10
10
Soerab 4—
S"% 9$-'%
Depotfractie bew.
V.K
14.30
AN AD...
390
390
Holinda I..
873
875
Bel Ned -
900
900
Bel NBin
436
438
BN Overz
288
289
Benelux.
425
425
HBB bel.c
1488
1490
I Belegg
2390
2401
In ter unie
339
341
Robeco.
387%
390
Unitas
845
850
V Bez '94
182
183
Canad GF
15»%
Canafund
39
39
Atom D
6 A
Chem.func
211! 21%x
Mass I Tr
13%
13%
Telev El.
15%
15»%
AANDELEN
Banken
V.K 14 31
265 270
40% 40§
40% 40$
126 126
84% 84%
AmstBank
«3 O Z a
id c.v a
3r l.Cr.B
iersteib
IB Unie C 208% 2091
Kas Ass..
B Inst...
>JCredietb
M Midd B
Overz.B
Rott Bank
RVS
Slavenb.B
rwentBkc
Z Holl B
109 108
95
132 132l.
136 137%
151% 150
224% 226 V
285 285
132% 133*
194% 195
125% 126
Hyp. banken
NwAm Hp 3.50
MWP B-F 140 1
id B v.d 53
v' tr.Atl H 20
Cultures
vdamTap
dandar O
danjoew.
Bant PI..
desoeki....
3etas
Kertowon
^ampongs
Mich Arn
vloda.iac..
JIRK..
Nigoepit L
>Jgombezi
Jagottan.
Jasir Kar
.Jradjek...
'r Rubb...
d Tap pr
JedepCult
iuiker CM
5umCaout
elagaPat.
TemoelLM
riepper
\Vat Popp
Vonolang
1%
15$
54
68?
I3/.
15
56
64
7 6%
2V4 2%.
60
18
19 19 Vf
3% 3*
110% 110
3
6% 6%
140
-185
411
28/
ié
41
26
4
28
6
7% VA
3% -
120
7 7t
iandel. Industrie, dt>
126
298
126'
281*
495*
135*
26i;
UbSupf.A
Alb Heijn
Alberts H
-YlgNoritA
AVIM
Allan&Co
Al we co B
Amstel Br
\d Ball A
Ad Droogd
Amst R M
Ad Superf
ANIEM nb
Ap. Netten
Aut Scr w
Batava M.
Beeren Fr
Befo
Bergh Pap 180
Beynes 168
31aauwh 137 138*
Bltidenst 121% ,121%
Boeke&H 110 108
Bols 414 416
Bontek&A 132% 132'
BorsumijC 51 51*
Bfaat M 35 36§
BredaMfb I86V2 190*
Brocades 22'i% 220%*
Bronsw 125 126*
Bührmann 294 297*
Bijenk c. 304 302
Calvécp 140 141%*
Carps Gar 220 225*
4Ï0
133
21»
261:
296
320 323%*
348 350
108 108*
116 116
36% 38%*
74% 74%
153
67% 70*
76 75%
14 145
181%*
CSuik MA
Chamot C
Cobra
Cur Hand
DeliAtjhm
DeliDrukk
Demka.
Dikkers.
Dorp&Co
Drie Hoef
DRÜ
Du Croö..
E delmet A
Elec Dordt
Elec Zuur
Elsevier
Emb Hth
EnkesflOOO
ENOT
Erdal
Eur AzlëH
Excel Mf
285 288'
192 194|
252% 249 %x
139% 141
50% 52
25
149% 149%
230% 229
43% 44*
263 260/
77%
118
102%
80
116
50
103
Figee
Fittingfab)
id pref
Fridor
General B
GeoWehry
Gerzon pr
Geveke.
Gi essen
Gist-enSp
Gouda-Ap
Goudsmit
Grofsmed
Gruyt P A
Güntz s
109%
10^
66/
V.K. 14.30
13^ 139%
62 61%
112
10
67
36
122
273% 275*
142% 142%
247%246%t
305 31u
80 81*
119% 120
128 126
87% -88
HagmCoA
Hand Cmp
't Hart.
Ha ven w.
Haz.meyer
Heem v. d
Heemaf..
Heineken.
Hensen Mf 161%
Hero A 128
Heybr Z.. 180
Hoek's MZ
HollandHV
H Kattenb
H Melkpr
H Beton A
HConstrW
H Melks.f.
Hoogenb...
^iooimeijei
indola
nternatio
Gew Bet
148
92
89
114
282
184
280
346
387
58
111
299
274
315
162
165
190
185
140
44%
150§
92/
116*
283
181
278
347
163%
128
130*
57/
110%
275*
319*
163
166
192
188%
92*
142*
Kunstst..
.ntViscose 230
Kaiser Fr 276
344 350*
107%110%
277% 279
148
280
198
164
Kemo
Cempkes
vetien
Key&Kr..
Kiene
KIoos Z
Kondor A
C N Papie) 185
K N Zoute 460
Korensch. 125
Koudijs. 188
Krasnap. 280
Kromhout 101% 102
K V Tap A 223 223
Kwatta HO 107
LeidWolsp 195 197
L A'damA 298 296
windeteves 112% 112"
L,ohuizen 112
150
279'
196*
165*
188*
465"
122
188
vijempf
/tim-GelC
vlaintzHv
Vla x well.
vleelfNBC
vieteoor B
.vloluk Hv
Mulders F
Müller pr
MijnbkwC
vaarden C
Nedap
N Aann M
N Dok Mij
N Schpsb
V Spr St
Nelle v....
Netam
Nieaf
Nierstr.
NRC eert
Nyma ert
Oranjeb
Ov Gas A
pPortCem
80% 81*
170 172
124$
581
308*
160
123
570
303
160
21%
73
114%
192% 192'
198 200%'
92 90^
280 280$
168% 165
165 165*
136% 137*
109 109»
149 1493
122 123
93%
139 139§
92% 91'
255 262$
212 212
12
°ietersen 102 102»
pont Hk 170% 167»/j
°oorter de 116 116
"•roost&B 105%
Radem Mf
ieeuwijk
leinev Mf
Riva
Rohte J
^ommenh
idDroogd
Rouppe V
Ruhaak
Rutten's B
Rst Oonk
Rijsdijk
85% 85
199 -
122 124
251 257*
124% 125»
267 273
576 582
59% 60*
76% -
155%
123 123*
214
Scheld NB 220 222*
Schokbet 104% in$*
SeholAard 339 335
ScholtC&I 285 2905
Sik kens 479 482'
Simplex R 76 741/,
SmitCo Tr 201% 200*
Smuld Mf 86 85
Spaarnest 388
Spanjaard 80 82"4'
Stokvis 50r 256156
5PrI^ente 133 133+
55 57
25 aG*
39
423% 425*
293%297'
167 167
6% -
66 65
126
111 111
213
T Philips c
Tandj Pr
Tels H M
Thom&Dr
Thom Mf
ThomsHb
Tiel&Dros
TwOver H
TwÖngtr p
Ubbink
U IJsfabr
Unilev 7*/« 1451% 147%'
ld 6°/o.... 126% 127*
ld 89% 89%
Utermöhl 203 210
Utr Asph 184 181V?
V Aann B 100% 100%
Ver Blik C 165% 1 r."
VH Sigf 72% 75%
VerMach f 170 170*
VNRubb A 176% 180
V Touw 209
Vezel v 1 pr
Victoria
Vihamy
Vllsmar
VHs Kat
VredestNA 279
VredestRb 277
Vromen 200
106
122 -
117»? 1 ]7%
131 130
183 185*
266 fx
210*
V.K
14.3®
WaboB&H
98
987%
Walvisvrt..
83»%
83%
Wereldh...
85
WerfGusto
153
154
Wilton pr
100
100
Wit's Text
135%
136*
W Winkel
257»% 257
id ab
90
90
Wyers
240
242»%*
Wijk Text
60%
60»%
Z A Hand
175
Z H Bier
233
235
ZwanenbO
362
363»%
Zwitsal
164% 164%
Mijnbouw
en Petrol.
AlgExpMij
133
133*
Bengkalis..
14'%
15/
Kon Pcin/
180.70
MEniml/10
1920 1875
Panolan....
25
25
Perlak
26
27
Singkep...
80
Tarakan..
196
196
Scheepvaart
Furness S.
365
365
Hill berg...
670
660
Holl.St.b...
167»%
doutvaart
225
Noordzee..
55
Oostzee
161'% 162
215
Zeeland....
224
beevaart.
125
120%
Spoorwegen
Dell Sp. A 5% 5%
N Ind Sp. IA
Buitenland
Canada
Ylumin.
Bell Tel...
:an Brew
:an Pac. C
mpOilLtd
nd Acc....
nt NickeJ
nt. Pipel.,
'eruv.TrB
33% 32%
44% 44%t
37% 38x
29A 29 A
48 48»%
40% 40%
85% 86%
50 51%
Ver. Staten
v C.F. Ind 51% 51%§
virRed... 79»% 81»%
VU Chem.. 933/i
\m. Can.. 49',^ 49»%
Am Enka. 28% 28»,
\m Mot...
\Radiator
\mSmeltC
vm SteelF
40
16 16 A
46»%
46 46»%
a SumTob 14i'
\m.T T. 233
Am Tobac
Anaconda
\tch Top
Salt Oh
iethl st...
loeing
Jurl Ind...
'hesap
'hrysler.
Jit Serv.C
Colgate...
JolumbGs
:omm Ed
'onsol Ed
-ont Oil..
:urt Wr...
'ouglasAii
S Kodak
GAm.lnd.
ïen Cigar
4en Electr
ïen Motors
lillette
roodyear
ïreyhnd
ilinois C..
14%
95%
60% 62%+
27%
28%
44%
50»%
51»%
46
47%
14%
67%
68%
93%
54§
63
62»%
96
92
24
24%
57
56»%
63»%
64
61»%
62'%
28%
29A
57»%
57%
152
152»%
7%
7%
69»%
70
76»%
77»%
49»%
49%
45»%
117»%
17%
17%
50
51»%
119% 118x
62
nt T T
.ansas C5J
lennec.C
<roger
ouisv N
vlarsh Fld
Miss K T
Montg W.
Mat Can C
Vat Cash
Vat DistilJ
Nat Steel
V Y Centi
Norf W.
N Am Av
North Pac
PennsylvC
Pepsi-Cola
Philips.
Proct G
SadioCorp
Rep Steel
RichfleldC
^earsRoeb
Shell Oil
Socony
South Pac
South Rw
UBrandsC
St O N J
Studeb P
Sunray
Swtft
Tennessee
Tex Instr
Tide Wat..
U El Miss
Union Pac
Un Aircr
U S Lines
US Rubb
US SteelC 98%
Westingh
Wilson Co
Woolwrth
61%
81
99
92»%
97
91»%
77
44»% 44»%
7r« 7%t
41% 42%
14»%
75
31% 32%
72% 73%
29% 30%
88% 90%
43»% 43%
59»% -
18% mi
46»% 48s,g*
73% 74%
46% 47%
71% 71%
96 97»%
39A 39%X
80% 82%
49
62% 63%
56'% 56
62% 62'%
56 -
13% 14A
26% 26%
35»%
53
71
2331
317',
35,'
60»/;
30»,
46»
72
23%
35
59%
303%
47»%
95%
70 71»%
32 31!!*
54»% 54»%
Indonesië
Basllam 13 11
Escompt B 41 40/
Stockdividenden
Heineken 1725
Voorl. genot fondsen
B I N ?60rp 37
RdrPvnl51 102»!, 102%
Nijv.t C A 174 174
ACTIEVE AANDELEN
Banken
V K
le tape
1 gen t
36
38
8»%-9%
148*-50*
150*-
105
195+
Cultures
86*
88%*-0%+
88%-93%
116*
117
134- 137 *-8 t
139»%-%
25%
25
42
42»%
5»'a§
5%§
8
-
7%
9/
9+
105%
105%
14%
14$
104»%
105»%
126»4-7+
124-%+
125*-7%
19%
19%
24
24*
9§
9§
10%
10%
13
13 f
Ctflt.H enl Bk
Nat H Bk A
Ned H M 1 25f
A'dam Kubb..
BandarRub M
Hnd v A'dam
Javasche C M
Kend Lemboe
LampongSum
Majang Ver...
N Noorse
N -I Sulk U..
O -Java R M
Oostk C M
Senembah Mij
Serbadjad1 R
Sum Rubber.
Vico M
Ver Vorstenl
Z Preanger
Handen. Industrie, diversen
Alg Kunstz U 278-9%285»%*-7%t 283J-4J
B &Jrg t 250. 272 - 273*
v Berkels Pat 222*
id èdlv '58 220* - 223*
Calvé Oliel C 424 - 427
Dell Mb cert. 1J6.80-137 138*-9.wt 139-9.5t
Fokker N VI.. 264 263%
Ford Auto A.. 290 230*
Gelder Zn A. 203* 209*
K N Hoogov.. 337 340*
JVTOIler A Co 326 322/
N Kabelf A.
Phil GI gb A
id. (div *59)
dito Cm pr
Unilever
Id div '59..
Wilton Ftlen..
id n.r.c.
Billlt Mij (2).
Dordts Ptr.A.
Dordts Ptr pi
Kon P 20(in.f)
Kon Ptr 5è (20
KonPtr50M20
Moeara En A
Moeara El Wt
Moeara E4 Wb
Scheepvaart
Holl Am Lljr 159»
K Java-Ch P 139
td n roy c. 137
KLM 109.50
K N S M NatB 161
Kon Paketvrl 126*-»%
Nederland Mi 165-»%
NieveltGoudr 133-»%
Ommei n r c.. 238%
id div '59 225»%
K Rott Lloyd 147»'2 *-48+
N Scheepv U 138*-»%t
Scrips
Ned Kabel... 1525
Stockdividenden
Unilever1077
v K
310*
474-%
464-»%
196*
438»'4-
431-21"
203»%
203»%
onw en
182
706%
706%
178.10
177.36
177.2-7.5+
1250/
1975
1925
le tape
1 p°n t.
312*
490*-91+
4903-1J
480-80%
481
200*
442% *-47+
441», 2 *-3%
436-438
433*-4
202»%
202»%
Petroleum
180»%
722»%
722
i
180.40
-
179.90
179.7*-180+
180-180.20
1260
2065
1960
Luchtvaart
158%*-9%+
158*-%
137»%
I
109
161%-2+
162
126%
165'%
t 131*-32t
132-3+
239*
226*
146
1
137»%*-%
1070
VISSERIJ
SCHEVENINGEN, 9 jan. Prijzen verse
vjs per kg: grt. tong lappen 4.604.70;
grt. m tong 440—4.70; tarbot I 44.10;
griet I 220—2,. Perkist van 40 kg: ka
beljauw grt. grt. 6070; koolvis zwart 40
—39; grt. st. gul 4038; grt. rode poon
44—46; pilchards 1517: zw. poon 12—14
schelvjs grt. 4044; grt. schol I 34—36;
schar I 36—34; bot 32—34; haaien 1214;
rog 1 22—20; wijting gestript 29—30; wij
ting D I 2826. Morgen o.d. opslag enige
kustvisser en SCH 310—SCH 55. Samen met
ca. 200 kisten verse haring. Besomming
icuetvi6sers SCH 36 470—SCH M £800
Garnalen prijs per kg. Geene. SL 47—1150;
SL 12—1240. Aangevoerd door IJmuiden en
van elders 150 kisten verse vis.
IJMUIDEN, 9 jan. per 1 kg: heilbot
3.20; gr. tong 4.804.60; grm. tong 4.80
4.70; tarbot 1 4.303.90. Prijs per 50 kg:
gr. schol 57—50; V. haring 56; makreel 76:
gr. schelvis 7770: wijting 40—24; gr. gul
poontjes 42; kl. koolvis zw. 34 Per 125
kg. gr. kabeljauw 288—286; gr. kóolvis zw.
112—100. Aanvoer: 8 kisten tong en tarbot-
1 kist heilbot; 40 kisten schol; 1 kist ha-
ring; 2 kisten makreel; 180 kisten schlvis:
160 kistf-n wijting; 35 kisten kabeljauw e»
gul; 5 kisten poon; 10 kisten koolvis; i
kisten diversen. Totaal 475.
HARDINGEN, 9 jan. Aangevoerd 24M
kg •xportgarnaien 2.09—2.86 per kg.