RANG is alleen RANG als er RANG op staat. AMERIKAANSE SPOREN KOMEN WEER OP GANG rrmnn OGEM VERBREEDT BASIS SCHI I PN \RTBERI( IIII N Advertentie Winsten gaan thans in opgaande richting INKOMSTEN UIT ANDERE BRONNEN TONEN BELANGRIJKE ONTWIKKELING Teyenstrijdiyheden Y ervoersstruetuur Neven-inkomsten Latente rijkdommen Verhoudiny winst Ontwikkeliny winst Huidiye situatie tndeliny a sporen met neveninkomsten: Union Pacific, Atchison Topeka, Southern en Northern Pacific Railroad. Beur soverzicht Dl 5è 200 200§ 93% 92 95% 98* 212 214 339 344 22% 21% 84% 100* 2V, 73» 28*/e 29Ax Zaterdag 10 januari 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 9 ^JJlSÜJJXUXUXU fl.0.0 Q.g.0J^gJJJ.gJJJJJJJJXfiX9Xi>J.i>J.IUÜL<UL8X9XlU.(ÜX<ULgA9.«.(l.g.».».0.i>X(U>.<UJJJJUi,gJÜUÜlUjü>XiLIL(L^.gJJJJXLiUljUJULflg Rang Fruit 19 ct per rol Rang Menthol "V 19 ct per rol Rang Crème de Cacao Rang Ice Mints 19 ct per rol Van onze beursredacteur ^MERIKAANSE spoorwegaan delen waren vroeger voor Ne derlandse beleggers vaak zeer ge wilde papieren ondanks de vele en omvangrijke builen, die menig een van zijn bezit aan deze shares zal hebben opgelopen. Tijdens de tachtiger jaren van de vorige eeuw zijn heel wat streken in de V.S. bloot gelegd dank zij de gro tendeels op Nederlands kapitaal gedreven spoorwegondernemin gen. Het was toen nog de tijd dat Nederland zich de luxe kon per mitteren voor de rest van de we reld als kapitaalverschaffer op te treden en de Nederlander heeft altijd een zwak gehad voor het zoeken naar min of meer gewaag de objecten met vele goede maar toch ook juist kwade kansen. De gevolgen van de kwade kansen zijn dan ook niet uitgebleven maar het gevolg van een en ander is, dat de spoorwegondernemingen, die te langen leste in de V.S. zijn overgebleven, zich tot krachtige en goed geleide bedrijven hebben weten te ontwikkelen. De naoorlogse ontwikkeling in de V.S. heeft voor het Amerikaanse spoorwegbedrijf een klimaat gescha pen, dat gekenmerkt wordt door een ivoor een gezonde spdorwegontplooi- ing wel" zeer tegenstrijdige weersge steldheid. Enerzijds profiteerden de sporen van de uiterst krachtige in dustriële expansie van de Amerikaan se volkshuishouding, maar anderzijds ondervonden zij de nadelen van de door die expansie in het leven ge roepen min of meer vrij scherpe in- flationistische tendens, zich uitend in hogere lonen en prijzen. Het voordeel van de zich sterk uit breidende industrie en handel sproot voort uit de eveneens sterk toenemende opbrengsten uit de vervoerssector. Het nadeel ontstond door het achterblijven van de tarieven, die onderhevig zijn aan overheidsvoorschriften, bij de steeds stijgende lonen. Vooral sinds de lonen gekoppeld zijn aan een buiten de eigenlijke bedrijfstak gelegen maatstaf namelijk de kosten voor levensonderhoud en de tariefpo litiek een van de overheidshoekstenen is geworden in de politiek van de in- flatie-flees prijsstijgings-lbestrijding. is het voor het spoorwegbedrijf moeilijk, zo haast niet doenlijk geworden, deze ongelijke strijd tot het bittere einde uit te vechten. Op andere fronten Daarbij komt dat de sporen ook nog op andere fronten een scherpe strijd hebben te voeren. Sedert het einde van de eerste wereldoorlog is het verkeer op het water, de weg en in de lucht zeer sterk toegenomen. Deze sectoren hebben het voordeel niet voor een aan te leggen dure verbinding, zoals de rails bij het spoorwegbedrijf, behoeven te zorgen en kunnen zelfs gebruik maken van de door de overheid ter beschik king 'gestelde „wegen". De te voeren Concurrentie met het traditionele spoor wegvervoer, dat bovendien over de oud ste kaarten beschikte, was dan ook vrij gemakkelijk waar nog bij kwam, dat de sporen traditioneel nog aan een ralatief zwaardere belasting onderhevig waren. Kortom, het leven van de meeste spo ren ging en gaat in feite nog steeds niet vanzelfsprekend over rozen en indien er in vele gevallen in de naoor logse jare dan toch nog relatief veel positiefs is bereikt, mag dit zeker niet in de laatste plaats worden toegeschre ven aan de goede en energieke leiding. Kosten noch moeite werden geschuwd om de bedrijven te moderniseren. In ve le gevaUen is de omschakeling van de oude stoomtractie op de veel efficiënter werkende dieseltractie geheel of nage noeg geheel voltooid. Verder zijn de be dieningen van de rangeerterreinen straf gecentraliseerd en gemoderniseerd, ter wijl ook het baanonderhoud thans in ve le gevallen uiterst modern en geheel ge mechaniseerd geschiedt. De kracht en de groei van de Ame rikaanse spoorwegondernemingen wor den bepaald .door de vervoersstructuur en de mate waarin naast het eigenlijke spoorwegbedrijf nog nevenbronnen van inkomsten aanwezig zijn. De hoofdpijler van elke spoor wordt natuurlijk gevormd door de vervoerssec tor, die uiteenvalt in het vervoer van personen en dat van de vracht. De per- sonenafdeling is voor het naoorlogse Amerikaanse spoorwegbedrijf in grote lijnen gezien een verliespost geweest omdat de tarieven zich hier nauwelijks boven het vooroorlogs geldende niveau konden verheffen. De sporen waren bo vendien verplicht deze onrendabele on derdelen van hun bedrijfsvoering voort te zetten. Maar ook het vrachtvervoer heeft niet altijd dezelfde resultaten afgeworpen. Doorslaggevend is de mate van stabili teit welke een bepaalde vrachtensector bezit. Sporen, die sterk geïndustrialiseerde streken met elkaar verbinden, zullen in het vrachtvervoer uiteraard profiteren van de economische expansie. Zij zijn daarentegen ook weer gevoelig voor «en tijdelijke teruggang in de mate van bedrijvigheid. Sporen, die door in hoofdzaak lande lijk georiënteerde gebieden met een uit gesproken landbouwkarakter lopen, zul len wel niet die sterke groeitendens in de vrachtensector ondergaan. Aan de andere kant blijven zij ook in belang rijke mate van de krachtige ups en downs in het industriële vrachtvervoer verstoken. Een opmerkelijk verschijnsel bij som mige Amerikaanse sporen vormen de neveninkomsten, die uit verschillende buiten het eigenlijke spoorwegbedrijf ge legen bronnen voortkomen. Deze factor is nauw verbonden met de merkwaar dige historie van het Amerikaanse spoor wegbedrijf. Vooral de sporen,, welke in de vori ge eeuw het „wilde westen" binnen trokken en de nog onbewoonde en on ontgonnen gebieden gingen blootleggen, werden in gelegenheid gesteld waarde loze gronden in goudmijnen te laten su blimeren. Voor een appel en een ei kochten deze maatschappijen tijdens de aanleg en uitleg van hun netten uitge strekte gronden op, die vaak aanzien lijk groter waren dan de voor een dub-, bele baan benodigde hoeveelheid land. Dank zij een ver vooruitziende leiders- blik lieten de besturen van deze sporen hun eigendommen maar renteloos lig gen en wachtten zij de verdere ontwik keling af. Dit afwachten is vele van dergelijke sporen naderhand goed beko men. want naarmate de economische en technische ontwikkeling voortschreed en de produktie van goederen meer en meer armslag kreeg, kwamen ook de later op die gronden ontdekte grond- en hulpstoffen, alsmede de rijkelijk vloeien de energiebronnen in het centrum van de belangstelling te staan. Naast de vervoerscapaciteit wordt nu door een aantal Amerikaanse spoorweg bedrijven dagelijks een stroom van olie, ijzer en non-ferrometalen aan de man gebracht, die in niet geringe mate heeft bijgedragen tot de vestiging van krach tige en gezonde corporaties in de Ame rikaanse volkshuishouding. triële dichtheid schept een sterke con junctuurgevoeligheid. De kolentransporteurs hebben uitste kende jaren achter de rug maar blij ken toch juist ook gevoelig voor de con junctuurdeiningen. De westelijke en transcontinentale sporen en dan vooral nog die, weike over belangrijke neveninkomsten be schikken, blijken zich in de naoorlogse periode het sterkst en het rustigst te hebben ontwikkeld. Onderstaande tabel werpt een interes sant licht op Ai /erhouding van de win sten uit het spoorwegbedrijf en die uit andere bronnen (aangegeven in percen tages van de totale winst) Procentuele verdeling totale winst spoorwegbedrijf nevenbronnen Atch. Topeka 85 15 Union Pacific 46 54 Southern Pac. 85 15 Northern Pac. 35 65 Northern Pacific en Union Pacific ne men zelf de exploitatie van de op hun terreinen gelegen oliebronnen ter hand. De overige twee krijgen uit deze sec tor de inkomsten via royalties e.dt bin nen. In onderstaand overzicht wordt de nettowinst per aandeel in 1956 het na oorlogse topjaar van de sporen als mede van 1957 vergeleken met die van het eerste normale jaar na de oorlog (1948), waarbij de nettowinst van dat jaar op 100 is gesteld. Pennsylv. N.Y. Ccntr. Ch. Ohio 1956 100 260 220 1957 47 55 220 Norfolk W. III. Centr. Atch. Top. 1956 110 100 110 1957 110 70 100 Union P. Sth. Pac. Sth. Rrd North Pac. 1956 117 104 220 170 1957 117 104 190 170 Het blijkt dat de sporen, die het sterkst van de industriële expansie heb ben geprofiteerd (Pennsylvania, N.Y., Central en Southern Railroad) ook het snelst zijn gegroeid, maar van de in 1957 opgetreden recessie ook weer het meest hebben geleden. De Northern Pa cific steekt uit de gehele groep het gun stigst af. Deze maatschappij behaalt 65 pet. van de winst buiten het eigenlijke spoorwegbedrijf. Om de huidige situatie van de Ame rikaanse sporen te kunnen overzien zijn vervolgens de noteringen van thans en die van het dieptepunt van 1958 (re cessie) op basis van de naoorlogse koerstoppen (in 1955-56) gebracht. Hier uit kan worden afgeleid in hoeverre de sporen nog bij de industriële waarden, die in vele gevallen al ver boven de in 1955-56 bereikte toppen noteren, zijn achtergebleven. top 1955/56 100 Penns. NY C„ Ch. Oh., N.W., UI. C., A.T., U.P., S. Pc., S. Rr., N.P. Naar ligging, werk en uitgestrektheid van het net kunnen de ook op het Dam rak notering vindende Amerikaanse spo ren ruwweg genomen als volgt worden ingedeeld: 1 oostelijke sporen: Pennsylvania Rail- x road, New York Central Railroad. ey kolentransporteurs: Chesapeake Ohio, Norfolk Western en Illinois Central Railroad. q westelijke en transcontinentale spo- ren: Atchison Topeka, Northern Pa cific, Union Pacific, Southern Paci fic en Southern Railroad. De oostelijke sporen hebben het het moeilijkst. Dichte bevolkingscentra scheppen naar verhouding grote on rendabele personendiensten en de indus- dieptepunt 1958 huidig peil koers 37 64 $19 26 62 $31 70 100 $69 65 108 57 104 $51 60 100 $28 65 100 $36 55 100 $63 54 103 $55 53 96 $49 Het sterkst hebben de oostelijke spo ren van de baisse geleden maar ook de westelijke sporen hebben gevoelige koersverliezen moeten ondergaan. Het herstel is echter ook in deze sector krachtig geweest, waarbij de meeste aandelen reeds de naoorlogse koerstop pen weer hebben bereikt. Van bovengenoemde maatschappijen hebben Pennsylvania en N.Y. Central in 1958 slechter gewerkt dan in 1957, maar zij vertonen nu weer een verbetering, Eveneens lagere winsten over 1958 ver tonen Chesapeake and Ohio, Norfolk and Western, Union Pacific en Southern Railway. Sedert oktober gaan ook de winsten van deze maatschappijen in op gaande lijn. Hogere winsten in 1958 hebben North ern Pacific, Illinois Central, Atchison Topeka en Southern Pacific geboekt. Dank zij de sterke conjuctuurverbete- ring, meer overheidssteun (fiscale ver lichting, opheffing onrendabele lijnen) en betere kredietvoorwaarden ziet het er naar uit dat het Amerikaanse spoor wegbedrijf het nieuwe jaar met goede hoop tegemoet kan zien. Over 1958 weer 10 pet. Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM. De Overzeese Gas- en Electriciteits Maatschappij heeft een meerderheidsbelang verworven in en de leiding op zich genomen van de C.A. Electricidad de Puerto Ordaz in Vene zuela. Het bedrijf ligt tussen de plaat sen San Felix en Ciudad Bolivar, waar ook bedrijven van de Ogern zijn ge vestigd. Puerto Ordaz is bestemd als toe komstige woonplaats van de werkers van het in oprichting zijnde nabij ge legen hoogovenbedrijf. Dit werd in de buitengewone a andeelhouders vergade ring meegedeeld. De Ogem heeft verder een meerder heidsbelang verkregen in de Rotter- damsche Electriciteits Mij v.h. H. Croon en Co. Deze maatschappij behoort tot de grootste installatiebureaus op elec- tro-technisch gebied in Nederland. Het bedrijf zal onder de tegenwoordige leiding op dezelfde voet als tot dusver worden voortgezet. De raad van com-11958 vast te "stellen op 7 pet. (onv.) miss a-ris sen van deze onderneming zal met enige door de Ogem hiervoor aangezochte leden worden uitgebreid. Uit de tot dusver beschikbare gege vens over 1958 mag worden afgeleid, dat de grote, in het verleden geïnvesteerde, bedragen hun baten begonnen af te wer pen. Onvoorziene omstandigheden voor behouden zal bet dividend over 1958, be rekend over het met de agio-uitkering vergrote kapitaal, tenminste gelijk zijn aan dat over het voorgaande jaar, toen 10 pet. werd uitgekeerd. De aandeelhoudersvergadering keur de ten slotte het voorstel goed, om uit de ag lor es erve een uitkering te doen van 12.50 per aandeel van 250 nomi naal Ogem en van 50 per aandeel van 1.000 Nationaal Bezit Ogem. Blaauwhoed weer 7% AMSTERDAM. Aan de op het ein de van februari te houden aandeelhou dersvergadering van Blaauwhoed zal worden voorgesteld het dividend over H.V.A. trok kopers AMSTERDAM, 9 januari. Als ge volg op de vaste stemming uit Amerika werd op de ochtpndbeurs op hoog niveau ingezet, maar gebrek aan belangstel ling deed al op de voorbeurs bij de Unilevers een flink stuk van de koers winst verloren gaan. Ook op de officiële beurs bleef de stemming ietwat terug houdend, zodat de oude Unilevers per- saldo bij de sluiting van de markt 5 punten boven het vorig slot stegen. Bij Philips kon de winst behouden blijven. Zij bedroeg ca. 17 punten. A.K.U., rustig schommelend, 5% punt beter. Kon. Olie, zonder omzet van betekenis, ƒ2,70 hoger, H.V.A. 5% punt hoger De meeste belangstelling werd getrok ken door de H.V.A., waar de verwach tingen omtrent binnenkort verschijnen de voorlopige jaarcijfers vele kopers lokten. Met een slot van ca. 140 werd een winst geboekt van 5% punt. Ook Deli trekt wat meer belangstelling zodat een paar punten aan de koers kon wor den toegevoegd. Amsterdam Rubber zorgde ook voor een „verrassing" met de aankondiging dat 5 pet. dividend zal worden voorge steld. De koerswinst na alle geruchten was toch nog 3% punt. De scheepvaartwaarden moesten in het algemeen iets van de koers prijs geven, met als uitzondering Kon. Boot en Van Ommeren. Excelsior pari Op de lokale markt zijn weer vele koersverbeteringen te vermelden waar van de indrukwekkendste is het berei ken van de paristand voor de Metaalbui- zenfabriek Excelsior. Enige maanden terug werd dit door velen niet meer voor mogelijk gehouden. Van Gelder gevraagd (+6), Kon. Zout (+5), Alge mene Norit haalde het koersverlies van de laatste dagen weer in (+15). Ook Cobra ligt vast in de markt ondanks de troebelen in de Belgische Kongo. Vei- hitte gemoederen maakt dorstig heeft de directie op de vergadering gezegd. Als de gevechten dan maar ver weg blijven van de fabriek. Het zwarte schaap is de laatste dagen Wm. Müller Vandaag werd 322 laten opgegeven. Omzetten Kon. Olie 2550 stuks, Unilever oude 167.000, Unilever nieuwe 102.000, A.K U. 133.700, Philips oude 268.000, Philips nieuwe 17.000, K.L.M. 612 stuks, Deli 2370 stuks, H.V.A. 269.000, Amsterdam Rubber 66.000, Senembah Mij. oude 54.000, Senembah Mij. nieuwe 9.000, Scheepvaart Unie 69.000, Holl.-Am. Lijn 20.800, K.N.S.M, 38.500, Nievelt 26.800, Rott. Lloyd 8.500, Mij. Nederland 3.000, K.P.M. 9.000, Hoogovens 43.300, Ned. Kabel 21.000, Van Ommeren oude 15.000, Van Ommeren nieuwe 28.000, Excelsior 92.000. Nabeurskoersen Kon. Olie 180180,70, Unilever oude 444445 Unilever nieuwe 437—438 Phi lips 492497Conv. Philips 2241/2—226, A.K.U. 284V4285, H.V.A. 140—142%. Deli Mij. 139,20—140. A'dam Rubber hervat dividendbetaling (5%) AMSTERDAM. In de bestuursver gadering van de Rubber Cultuur *Mii Am sterdam is besloten aan de op 16 fe bruari te houden aandeelhoudersverga dering voor te stellen het dividend over 1958 te bepalen op 5 procent in contan ten (v.j. nihil). ZEEVAART N. Waterweg binnengekomen 9 Januari: Bloemfonteincastle Dng Londen Maashaven THB stg Kuyper v Dam en Smeer, Troll- tind Noor Emdeei PM 2 Pemis ledig Van Ommeren; Jan Kreumer Ned Londen Rijn haven OZ stg James Simith, Lowestoft Tra der Eng Londen Dordrecht stg Mauritz, Janega Noor Mena al Ahmadl Pemis Shell 32 olie van Ommeren, Capri Ned Plymouth Parkkade ledig Ja-rnes, Elsenburgh Ned Ca sablanca Jobshaven stg Muller, Albert V Ned Southampton Waalhaven Pr Sw scrap Rijn Llovd, .Mado 2 Ned Par Westerkade kiel James Smith, Fiducia Ned Boston Maassluis ledig Ripmeester, Xyenburgh Ned Londen Joobskade stg Muller, Aurica Ned Casa blanca Mevwehaveu LD sig Wambersle. N. Waterweg vertrokken 9 Januari: Waiter D:s Hamburg; Koningin Emma Ned Harwich u V Holland. Stoifors Zw Skog- hall, Delfinus Noor Caen, Korenia Ned Las Palmas. Lone Stai State AM Hamburg. Amsterdam aangekomen 9 januari: Ned Ponza vn Zaandam ledig Rietlanden HUR, Ned Baarn rn Antwerpen bijl Sunna- nekade KN.SM. Dis Amazunas vn West-in die. stukg Surinamekade KN'SM, Ned Hr Ms Buldur vn Den Helder Ruyterkade Kon Ma rine. Amsterdam vertrokken 9 januari: Dts Tannsccin nr Breinen, Ned Donau _nr Harlingcn, Spaan Larioja nr Antwerpen villa, Ned Castor or Hamburg, Ned Roland nr Shatham. SCHEEPSBEWEGINGEN AcUa 8 600 m NO Guadeloupe Alhena 9 Antwerpen verw Aludra 9 te Bandar Shapur Amstelkroon 8 400 m OtZ Bermuda Artemis 9 te Maraoaibo Axeldyk 9 vn Buenos Aires nr Montevideo Abbekerk 9 Suez nr Djibouti Alkmaar 10 verw te Bahrein Argos O pass Gibraltar nr Antwerpen Averdyk 9 pass (Juxhaven nr Hamburg AlbUssevdyk \i te .Uitwerpen Alioth 8 te Montevideo Almkerk 9 te Bremen Un st eld iep 8 480 m ZZW Fayal Alyherat 8 vn Santos nr Buenos Aires Alkes 0 vn Port Said nr Izmir Umkerk 9 te Bremen Amerskerk 9 240 m Z Kp Del Gado Ain-itelsluis 9 12i' m OZ O Albany Amstelvaart 9 295 in N\V Padang Aiend-sdyk 8 vn New Orleans nr Mobile Arendskeik 9 vn Manila ni Hondagua Amstelpark 9 440 m NNW Fremantle Baarn 9 vn Antwerpen nr Amsterdam Banda 10 te Guaymas Hennekom 8 1Ö0 m O Trinidad Ronita 8 364 in NOfO Cristobal Bcngkalis 9 11.5 m .W Alexandrië Billiton 9 vn Bahrein nr Dammarn Bintang 9 rn Genua nr Sa/vona Borneo 9 vn Antwerpen nr Londeo üenlnkust 10 aank Douala Balong ISO ra O Dondrahead Bloemfontein 9 1-50 m O Madeira Caitex Arnhem 9 780 m W.VW Algiers Caitex Eindhoven 9 pass Gibraltar nr 6o Caitex Rotterdam Clmtlla 9 600 n 9 45 ra ZW Wight ZW Kp Maria van Die t's ltex The Hague 9 re Balboa Aruba nr Durban cartat,- - - ------ Colytao 9 vn Willemstad nr Rotterdam r.iltex Leiden r 9 430 ra ZZO Suez Caitex Nederland 9 180 m ZO Saigon Calrcx Utrecht 10 verw Brisbane 'aniitla 9 pass Sta Lucia nr Rotterdam GJeodora 9 vuur anker rede Calcutta "radle of Liber,-. 9 ,30 in O Port Elisabeth Delfshaven 9 te Jacksonville Doris 8 rn Georgetown nr San Felix mivendyk 9 te Cnrobal DuvvendreclU 9 pass Casquets nr Houston Eenhoorn 9 vn Hamburg nr Caen Ktrema 9 11-0 ni ZO Str Bonifacio föeïtidyk 8 te Beautuocit X Ouessan' Eos 9 15 Friesland 8 Ffarlzo I Ganymede* 8 pass Turias Eü nr Antwer- Mozambiou- pass Casquets nr Valencia pec Graveland 8 vn It-aja nr Paranagua Ga as ter kerk 9 Hongkong nr Singapore Hecuba 8 vn Cristobal nr Willemstad Heelsum 8 vn New Orleans nr Savannah Helder 10 te San Juan Hers ilia 8 3-35 m W Flores Hydra 9 te La Union Helicon 9 rn New Orleans nr Maracaibo Hera 9 vn Bremen nr Hamburg Holetidreoht 9 400 m WtN Flores Iberia 9 5 m Z Kp Da Gata Japara 9 vn Tegai nr Djakarta Johannes Frans 8 ra Baltimore nr Cristo bal Kioosterdyk 8 440 m WNW Kp Finisterre Kaiydon T 8 140 m O Malta Hellena T 8 1030 m WZW Madeira KoploneLla T 8 340 in ZW Free Kelletia T 8 1030 m WZW Madeira Kopionella T 8 340 ra ZW Freetown Koratia T 8 72U m ZW Fayal Kellia a 35 m NW Malta Ki-nia 9 vn Curagao nr Cardon Khasiella 0 bij Cape Malea nr Piraeus Kylix 9 te Curacao Kaap Hoorn 9 pass Straat Ormoez nr Abadan Kai.sik 9 vn Adelaide nr Fremantle Kiyptos 9 vn Mena al Ahinadi nr Singa pore Laurenskerk 9 nog steeds te Basrah Lawak 9 vn Tacoma nr Vancouver' Libertybell 8 100 m O Cp Agulhas Lievevrouwekerk 9 vn Port Sudan nr Aden Limburg 9 te Venetië Lekkerkerk p 9 Degaia nr Rotterdam Lindekerk 9 50 in Z Djeddah Laertes 9 p Malta Pt Said Lemaire li2 verw Melbourne Leto 9 509 m ZW Lissabon Mariekerk 9 vn Bombay nr Karachi Moordrecht 9 p Cap Bon nr Lands End Massda-m 9 aank St Thomas .Malea 9 40(1 m W Thursday island Molenkei-k 9 aank Marseille Maris Callopez S 90 m O Kp Verdische «11 Maas 9 4a m Hoek vn HolLand Meerkerk 10 verw Calcutta Mississippi Lloyd 9 vertr Calcutta Pulupe- nang Muiderkerk 9 vertr M-twara Nacala Munttoren 9 1'15 m NO Massawa Neasslion 8 ten anker rede Galveston Newtor 9 ra Paiamanbo nr Cludad Bolrvar Noordwyk p 9 r<p Finisterre nr Monro-ria Nykerk 8 v Shanghai nr Nagoya Ommenkerk 9 dw Oporto nr Amsterdam Oostkerk O 100 m OtZ Str Messina Oranjestad 8 vn Madeira nr Pointe Apitre Omysel 9 v Yokohama nr Hsinkang Osiris 9 7 m Z Scilly ndteoht 9 20 m O Bishoprook Osiris 9 7 m Z Scilly Ossendrecht 9 20 m O Bishoprock Oberon 9 280 m WZW Fayal Oranje 9 100 m O Gibraltar Prins der Nederlanden 9 te Curacao Prins Johan Willem Frlso 9 120 m W Haifa Prins Willem twee 9 aank Bremen Prins Willem drie 9 50 m ZW Ouessant Prins Willem George Frederik 9 p Gibral tar nr Valencia Pumerend te Curacao Prins Willem vijf 9 80 m O Malta Rundfonteln O li20 m NW Lissabon Rita (t) 9 220 m OZK) Christmas island Raki 7 v Singapore nr Manilla Ku.vs 8 ra Ilio de Janeiro nr Santos Ryndam 8 te New York Beynlersz 8 vertr Singapore Hongkong Roggeveen 9 vertr Melbourne Sydney Rotti 9 250 m ZO Cape Race Sibroet 9 370 m ZO Bangkok Stad Arnhem 9 100 m Z Las Palmas Straat Singapore 9 400 m O Albany Schelde Lloyd 9 ten anker TJer'rbnn Sohie 9 aank Palermo Stad Schiedam 9 25 m ZZO St Vincent Stanvao Livik 9 v Sg Uban nr Bangkok Saloum 9 260 rn ZZV. Lae Palmas Sehie 9 te Palermo Stad Utrecht S v Bal-tLmore nr Rotterdam Stad Arnhem p 8 Kanarische eil n Pepe-1 Stad Alkmaar 8 900 m O Bermuda Stentor 8 vn Puerto Cabello nr Cumana S lied recht (t.) 9 70 m W Texel Steven 9 150 m ZtÖ Kreta Straat Magelhean 9 011) m Z Hongkong Siaoe 0 vertr Calcutta Rangoon Slamat 9 vertr Genua Marseille Slorerdyk 9 p Nantucket vs Termeuzen Stad Rotterdam 9 CO m NCsO Las Palimas Stad Vlaardingen 9 450 in WNW Kp Vlllano Stan vac Ben a kat 9 vertr Buatan Sg Gerong Sranvac Riau 9 aank Buatan Statue of Liberty 9 55 m ZW Eastlondon >t een wyk 9 630 m WZW Scillys Straat Banka 9 vertr Sydney Hobart Straat Cook 9 vertr Beira Zanzibar Straat Soonda 9 vertr Manilla Hongkong Straat Torres 16 aank Surabaia Titus 8 400 m ZW Fibres Tweelingen 8 373 m N Dakar Tero 8 4/20 m ZW Lae Palm as Ti ba verm 9 v Bahia n St Vincent Tabian 8 vn La Guaira nr Guanta Triton 9 te La Guaira Tarakan 9 v Aqaba nr Bahrein Taria 9 300 m ZZW Salomons eil Themis 9 v Aruba nr Pta Cardon Trompenburg 9 70 m NNW Perim Tankhaven twee 1170 m ZW Rangoon Tjinegara 8 200 m ONO Durban Tibia 9 100 ra W Ascension Thbodas 9 460 m XOiN Singapore Van Neck 9 ISO m NW Surabaja Van Waevwybk 8 v Mauritius nr Pebattg Waterland 9 110 m NW Lissabon Van Linschoten 9 220 m ZtO Shanghai Vivipara 9 vn Suez nr Mena Willemstad S 600 m ONO Barbados Witmarsum 9 te Bremen Waal 9 vertr Piraeus Kymassi Woens 'it 9 vertr New York Caripito Zeeland 9 te Savaunah 9 vertr Kaapstad Port Elizabeth KUSTVAART Aldert-L 9 30 m Z Texel vs Audacia 8 40 m N Kp St Vincent Admiraal de Ruyter 9 Westhindre va Antwerpen Albert V 9 35 m OtNO Noordhinder vs Arnhem 9 10 m N Cherbourg Auriga 9 10 m NO Noordhinder vt Alcetas 9 30 m W Cadiz Ardito O 40 m NO Villano Admiraal Courbet 9 te Glasgow Atlas O Noordhinder vs Palermo Bab T 9 Borkum vs nr Zaandam Bernard John 8 20 m Z Wight Bounty 9 dw Wight nr Amsterdam Betty Dublin Bay nr Belfast Bruiser 9 Westhlnder vs nr Gent Biak 8 300 m ZW Karachi Boreas 8 120 m WtZ Cyprus Benruda 9 Flambroughhead nr R'dara Brio V 9 vn Skiën nr Struer crescendo pass 8 Gt Yarmouth nr Leith l'aJvijn 8 te Bohus Corona 7 te R'teme Cornelis S te Vilsund Caribla 9 Zijpe nr Zeebrugge Con Brio 9 ">o m N Hansthoïm Dietert 9 Hirzhals nr Plymouth Do m burgh 9 15 m X G Iron de Delfdyk 9 Harwich Bay nr Delfzijl Diligentia 9 15 m ZW Casquets Emmy S 9 Goeree vs nr Boulogne Fehmanrbel-t vs nr Kopenha- Elsenburgh 9 dw Noordhinder nr R'dam Eerns V 9 vn Boston nr Rotterdam Eaua-tor 8 60 m N Vlieland Fiducia 9 2.5 m ZO Smithkuoll vs Frans Bthmer 9 1-5 m Z Finisterre Fiat 9 dw Terschelling or Aarhus Fiducia 2 9 te Londen Fivelborg 8 te Chatham Geest dam 9 50 m NW Gemma 9 te Antwerpen Gitania 9 10 m Z Sunk vs Kavokl 9 Esbjerg nr Hamburg Hoe Vinces 9 Den Helder nr King's Lynn Helios 9 te Dublin Imke 9 dw Finisterre nr Rotterdam Jan Kreumer 9 .5 m W Goeree John M 0 op rede Boulogne nr Donges ifftcob Teekman 9 dw Agoe nr Zaandam Kon Tiki 8 te Nyköbing vn Mors ivenitra 9 dw Dov- r nr Hamburg Lnuvrers O 70 ra ZO Texel vs Lubozx O 140 m O Hnmber Libenas 9 5 m Z Finisterre -Maasym N 9 Lindesnpss nr Fdlesmereport Mavkah 8 Goeree vs nr Gloucheswr .Metropol9 Reachyhead nr Londen Mirfak N 9 30 m ZW Carragetla Muphrld X 9 ten anker Skiën Martha 9 dw Wight nr Amsterdam Martinistad 9 1O0 m NW Texel v* Mintaka. X 9 1)20 ra N Safi Mudo 9 20 m W Beachyhead Matthew 9 dw Tyboron nr Esbjerg Meidoornsingel 9 dw Texel nr Kopenhagen Mysori 9 dw Gris Xez nr Rouaan Naerebou-l 9 5 m O Scarborough Xautlc 9 20 m' NW Texel Xeptunus O Noordhinder vs nr Palermo Ossendrecht O 90 m W Bishoprock Philetas 9 10 m NW Casquets Plaito 9 20 ui "W Casquets Pacific 9 40 m Z Ouessant Pairis 9 V-lissingen nr Rouaan Randfontein 9 1120 m NW Lissabon. Robox 9 10 m NO Texel vs Roelof Jan 9 115 m ZO Ouwe» v» Reliable 8 20 m ZO Lixard Rijnborg 9 dw Lizard nr Galway Sertan 9 aank Malta Trim 9 dw Guernsey nr Londeo Tjerk Hiddes 9 Texel vs nr Stockholm Tubo pass 9 Eil Juist nr Cardiff Ubbergen 9 dw Wight nr Rotterdam Vlndica/t Atque Polit I 40 m ZW Lizard Vrijburgh 9 25 m Z Kp Roca Venus 9 Westlander vs nr Zeebrugge Vhesiroom 9 20 m O Wight WestereCins 9 te Partington Westersingel 8 vn Gdansk or Vasteras Westpoldev 9 ra Antwerpen nr Oporto TJsel 9 ten anker Dungeness Zephyr 9 10 m Z Penna rch RIJNVAART Loblth. gepass 9-«-'59 voor 13 uur. A f V a a r t Charlotte Kuss: Jantina Buter; Geidina 2 v. Gennep; Kreuzlingeo EnglerLudegast v. d. Hoof; Maria Cor nelia Binnedijk; Nigretella Fuchs; Xasso- Baan; Sallandia Westermann; Coniptoir 23 De Ruyter; Odin Donkersloot; Gabia Schwart; Hein Heiboer; Vulcaan 165 Len- sen; Tibemia Timmerman; Westsehiffahrt 31 Zentara; Express 201 Bugel; Joseph 2 Offenberg Muller; Xoiwi v. Dijk; Alvraoht 2 «tolk; Avontuur Veldman; Eil- tank I Stegemao; Kurt Spenlein; Blodelin Dolk; Voorthui'zeo Bultjes; Hermann Bouw man; Eendracht Pouw; Erastrom 55 Schut; ter; Theodoras Tak; Risa Baanman; B. Stinnes 2<i Wiegel; M. St tones 13 Hild; Isa- ria. Meeuwgen; Saturnus Op 't Ende; Ris- -uons Verschuren; Delsarzo v. Ronselaar; ariana Bb-tm«*r; Egmaral-da Wanneoiere; Vitesse 2 v. d. Heide, alle Rotterdam. Opvaart: Rein De Jager: .An ja v. BekkumKlockoer 10 Volk; Jo Schmitt De Pender; Sovilo Dammers; Hert,a v. Woer- eoni; Datuco 230 Bosman; Carl Paul Balck: R hein land Hulsman; Friisa Schijvensi wpilna Padmos; Nrucke Filius; Xaptha 6 Martz; Bianea Mison; Xarwiik Buoker; Sa- turn Mietschen; Else Conrad: Lisa v. d. Wiel; Duo HofstraMonto Berisch; Anico Opliorst; Voleinte Verhoeven; Henmar 2 De Jongh; .Maiinesmann 17 Vosswinkel; MLue- raal 2 Verklaren; Neska 7 VoovschuuvHorl Bendheuer; Otto von Veisen Kapp; Thodor Basedow Leps; RiVierland 2 Hoogenveen; Anton Hugo Pikkart; Damco 215 v. Deurzeu; Bertha Veltman; Ja-nna Christine Ten Cate; Roek Buter; Johanna Broekmeuleo; Basel Stempel; Nooit gedooht Schouten; Cito v. Wijk; Penland Carron; Koerland Swinkels; press 21 Strijp; Madonna v. Kessel; E.io O.ven; Rheintank 24 Knecht; S. Autonius Ktevïts; Saigon r. d. Wiel; Rhein Ruhr 14 Beratnann; Michael Roderioh Loth; 3 Gebr Wolthuis; E-9SO Uhn Ernst: Wei-varen Steen bergen'; Olja OorburgWijaco Onstwedder; MatheiJ v. d. Spek; De Goede Verwachting Kreeft; Bart De Jong; Revenir Meijen: Ri val v. d. Wal; Slaivonia v. d. Wal; Rheto- 6 SeidellBnrres Guth; Gallia Beekman; Jan Nette Muaeehe; Klockner 2 Iltrlg; Luctor Mannak: Achille Rossmalen; Damco 138 DurliiokPetionelia Wels: Euge- Santiforr; Stijntje Visser'; Viator Oud- akker; Kid Ohalnnye; Flevo Feenstra; Dia na Neijnhof; Perrault Corriger; Franz Btacke; S. Antonio Urmetzer; Krnpp 23 Wasch; Thomes Lurltin; Jan Habing; Tn- fatigable v. Weijen; Sehederhof Schwaz; Snip v. Dijk; Geda v. Winsen; Mannes- mann 5 Haferkaanp; Mannesniann 6 Muck Rogei Reymakers; Johannes I WiMer; Kmpp 27 Sohuppere; Alice De Ruyter; Victor Gror-nhof; Energie 3 BoltLtAdolfine Hoog lander; Sayvnjaanjdlep Ivooven; Beta Lan gen; Alida De Vries: Francois Bryssink; We3twljk Mouthaan Rhenus 6", Karbeck; Fraternite 10 v. Hemelrijk; Kindergluck BiJs; Geertje Schouwstra; Maria Karola Park; Express 3 Kayzer; Madonna v. Kes- sal; Nova Cura Veldhuis; Werra Hubers; Hiberaia Vaüenburg j ïïenoor Derksen; Hel- vetia Den Ouden; Voorwaarts 2 Wieggers; Cornelia ReijnhoutThéodora 1 De Jong Condor Terstege; Maringa De Wildé: Fron- sac Saiermann; A mien Timmerman; Spes Kreeft; Zagriba I Belstra; Gero Dolk; Han sa 6 Spier; Burgundia Slmonis: Rheinpreus- sen 7 Scliulz; Alvracht 15 Kleinstra; Judea Noordhuis, aUe Duitsland. SCHELPEVAART HANSWEERT Gep 9 Januari voor 4 uur: Roma v. d. Heulen, Solvyns Byl, Sancta Maria Idezenga, Louis van Suylekom, Wan derer Kikkert, Ondemeantog de Waal. Ma- :hilda Maes, Allegro Bal, Fraternite 2 Cre- tel, Head van Doodewaard, Purflna 30 Maapsbalkerweerd, Carla van Wel, Elisa beth Hofman, Purfina 10, Weniger, Hiljo de Jong. Jaco Keyzer, Ortllnde Brink, Inter nationaa-l Verberght, Wiljo Puister, Esperan- se Juriens, WTAG 138 Kleinert. Libel Rey- niers, Golgotha -Broeders, Eugene Gerritsen, Westerwald de Maan, Taling Vleugel. Am- broise Pare Groenhof, Wilma'Jiskoot. Stroom- vaart 9 Braun, Wylhia Raule, Sauternes Lonz, Comptoir 76 Munok, Giarus Keck, Ma rianne Kvauss, Geiardus van Zwol. Vertrou wen Theunisse, Kritpik Zutderhoek» Daniel Machiels, 4 Gebroeders, Verkammen. Mo- rea. de Haase, Telegraaf 12 de Jonge, Avon- adle Dyvell, Hansa Mind-ke Alex van Doese- laar, X-awexmotor 2 v. d. Droest, Nieder- schsen 8 Kelberg, Macon Llenbevg, Prtos Bernhard de Graaun, Dankbaarheid van Gent, Ambulant Grinswis. Spes Bouman, Hanseatic r. d. Toom. Sujahido Bruins, Flu via le 1)2 de Haa n, Na-vexmotor 12 van Schyndel, Augst «mets, Clinlyn Degeling, Vertrouwen van Veen, Citema 38 van Zan ten, Paui Kets, Vinotra 2 Tas, Ge-ziena Har- manna Mulder, Aunuska Bakker, Twème Waal Buini-ng, Paula Jean Verbraeken, Ver wisseling Muthert, A-vomuur Kats. Variatie Visser, Beryl Mortens, Citeraa 53 van Gemt, Spes SaJutis Jelier, Mary de Jong, Porzana van Putte, Citeraa 23 Durinck, St-ad Amster dam -!2 Zaal, Zeemeeuw Goeseye, Sol-vent Carrier Praat, Twente Eems Haar, Arabia, de Byl alle België SLEEPBEDRIJF Barentszee p S PonUndbill LiTerpoo] nr Ostende Clyde 8 40 m ZW Gt abaco Bahamas Beaumont nr Perz Golf met booreiland Cycloop 7 1.10 m ZO Sta Maria Azoren New Orleans nr Perz Golf met bakken tnsland 7 700 ra OUN Hawaii nr Maracaibo Hudson 8 ra Sheerness te Southampton Maas fi vn Livorao te Malta Noordholland 320 m NW St Vincent KV Las Palmas nr Maracaibo mei boorponton Oosizee S 360 m ZO Cayenne nr Houston Rode Zee 8 Iil'O m ZW Fayal nr Euvopa Titan 7 1|20 m ZZW Fayal Galveston nr Perz Golf met bakken Tyne 8 60 m ZtO' Madeira Maassluis nr Trinidad met bergingsvaartuig en 2 pontons WATERSTANDEN Rheinfelden 271 cm (—39), Breisach- 240 (—22), Maxau 600 (+73), Plo- chingen 235 (—38). Mannheim 488 (+95), Steinbach 282 (+52), Mainz 426 (+56), Bingen 329 (+47). Caub 381 (+65), Trier 563 (—5), Koblenz 502 1031, Bonn 512 136), Keulen 522 (+152). Düsseldorf 610 (+141), Ruhrort 692 123), Wezel 658 (+95), Emmerik 546 (+58), Lobith 1252 (+62) Nijmegen 1001 (+34), Arnhem 998 (+35), Eefde 558 10), Deventer 448 (+9), Montsen 5670 (+30), Visé 5300 (+15), Borgharen 4404 (+20), Belfeld 1553 (+71), Grave (beneden de sluis) 725 (+58) Alle stuwen in de Maas zijn ge opend behalve bij Grave, Hoogwater: Delfzijl, H)-l- 0.29 en Ji2.lL»11-1 01 en 13.33, 1:2-1 1.40 en 14,1'3, 13-0 2.1S en 14.31. Dordrecht, 10-1 6.16 en 1-8.36, 1- 7.0 en 9.5, 2-1 7.40 en 19.32, 13-1 8.17 en 20.30. Gorlnchem, L0-X 7.20 enX9.40, Ll-1 en 20.30. Gorinchem. 101 7.20 en H9.40. 01-1 8.05 en 20.19, 1-2-1 8.44 en 20.56, 1S-I 9.21 en 21,34. Rotterdam, 10-4 5,26 en 1-8.01, 111-6 6.10 en 18.45. H2-6 6-91 en '9.27. 18-1 7.30 20.06. Vlisslagen, LO-O. 3.45 ea 16. L2, 18-1 4.26 eft 16.35. VRIJDAG 9 JANUARI Off. not. medeged d. de ver. v. Effectenh. bied., 1 lat., ged en bled., t ged en lat.f x exd. Actieve Obligatiën V.K. l.gent Nederland: 58 I 1000 4i 100 lOOi'st 53 1000 93% 93%* 47 1000 3} 90% 91»% 51 1000 94»% 94»% 53 f 1000 3£ 93 93 56 1000 3£ 92% 925% 48 1000 34 875% 88§ Beleg.C3i. 89»% 50 1000 34 87 88 54 1000 34 89 89»% 55 1 1000 34 88»% ld II... 89»% 90 Gb. 1000 3 69 37 1000 3. 883% 883% 46Gb 1000 3 88% 88% 47 1000 3.. 90% 91», 4 Inv eert. 3 96% 9W 1962'64 3.. 96,3e 961ÏS N.W S 2J. 59% N.I. '37 A 9111 9U2 Banken Woningb 6 110»% 111 Conv. obligaties Philips 5... 214 223 OBLIGATIËN V.K. 14.21 93 97V4 97^8 93 Ad. 47 34. S-Gr. 52 41 N.H '47 3... Rd. I '52 4i Rd37 1-3 34 B.N G 5i.. BNG 0/5/10 B.N.G. 58 5 BNG 58 42 BNG30J U 98 BNG25J 4i 98 Rentesp.br 114 92% 1041e 105 10Q 1044 104% 101U 101 98 97% lit - 101' 101V: 47 101W 101 101% 99% 102% 104 ld '58.... BOZsch b Exp FM 54 ld '58 5 Herstelb42 Kro v T43 MiddlCr.4i Fr Gron. 5 102% 102% id.De-Ve3i 83% 83% sGr HB3l 82 H v Ned.3i 82% - Nat.HpB.3 81% RdHAD 3i 82% 82% Westl H 5 102% 102 td.N O 34 84% 84 V Transrb 36 ENSch V 5 101 101* ENSch.V3è 84 V2 8 5* NS HP 5 100%100%* Rd SchH 5 102% 102% Moorm 5. 7 A.K U 34 98% 98V4 A Heijn 4 114%U43i; BergJrg34 £4% 94% D O Hout4 88% 88% EBZHoll.6 I067,'s 107 Indola 5i 102% 103t LMeerd.34 86 Limb St.34 90 NGrBez.34 83 Ov Gas 54 105 107 Philips 4 94% 94% id 48 34. 95% 95% ld 1000 3J 92 Pegem 6. 110 110%* Pegem 54 106 106 Pegus 6 109%109% NB El 44 101 100§ 2 El Mij 44 101%101% WGustó 4 J 99% 99 Wilton 34. 95% 95%' W &Wink 86% VNTank44 Deli Sp 34 N S '57 41 NISp2-4 34 Rd Trm 3J 98% m. 28 102% 102 4& - 74 - Convert, obl. A.K U 4 vBerkel 34 Billiton 5 Bke&H 4\ Borsum 3? Bührm 4 Dr Hoef 4 Enkes 4 Gi essen 5 Heybr Z H Beton 4 Indola 4... Jongenl. 4. Ketjen 4... 110 111%' 147 148* 108% 1083, i 93% - 73% 75* 125 128* 109 109% 92 105% 105' 111 111 117 117 104% 105% 100 100 127% 123* Nyma491% Oranjeb 5 123% 124§ Pi eters 5+. Ruhaak 4.. Schokb 34 Utermöh!4 Zwolsm 4 Ver Mch. 5 Wyers 44 Zwan Or 101 102% 88 86 86 %r 109 110* 90 89%* 126 125* 116% 117* 147 147 Premieleningen Alkm 24 C&A 100 3 A'dl951 2% td '56 I. A'damII24 AdamIII2J Breda 24 Dordr 24 Eind J00 2J Enschl002J 's-Gr I 24. ld Ü24 R'dam I 24 ld II 2J ld '57.... Utr 100 24 W Kruis... Z.-Holl 57 84% 841 98 98 85% 85% 86 86% 98% 99%* 98% 99%* 83% - 85% 85% 82% 8?% 83 83 95 94% 95 95 93% 93% 93% 95* 108% 109 100 100 180 107 107% Buitenland Werldb 34 Antw 3J... Belgpr I. België 3J CoekerUl. Luik '54 S3 Petrof 5J-7 Petrof 4 Wag L 38 4 ld '55 4 Kop Tel 4 Koph '08 4 A E G 8 A Thyss 7 Bosch R 8 86%§ 88% - 92 93%S 891/2 - 9J 91 88% 114 114% 9578 95%* 98% - 91% 92 98% - 105% - 113 112% 104% 104% 112 111% V.K 14.20 D.Hörder 7 104»% 104»% Dawes 24 7 149 150 Young30 54 228 228»% Gelsenk. 7 104', 4 104% HRheinh.8 109% 109% W Loan 34 66 CèreSH4»% 94', 4 94»% Naphta 44 93% 93% N Hydro 4 86% Z-Afr/55 4 85 85+ Angl.Rhod 85% 86% Bandng 4.. 9 Batavia 4.. 10 10 Soerab 4— S"% 9$-'% Depotfractie bew. V.K 14.30 AN AD... 390 390 Holinda I.. 873 875 Bel Ned - 900 900 Bel NBin 436 438 BN Overz 288 289 Benelux. 425 425 HBB bel.c 1488 1490 I Belegg 2390 2401 In ter unie 339 341 Robeco. 387% 390 Unitas 845 850 V Bez '94 182 183 Canad GF 15»% Canafund 39 39 Atom D 6 A Chem.func 211! 21%x Mass I Tr 13% 13% Telev El. 15% 15»% AANDELEN Banken V.K 14 31 265 270 40% 40§ 40% 40$ 126 126 84% 84% AmstBank «3 O Z a id c.v a 3r l.Cr.B iersteib IB Unie C 208% 2091 Kas Ass.. B Inst... >JCredietb M Midd B Overz.B Rott Bank RVS Slavenb.B rwentBkc Z Holl B 109 108 95 132 132l. 136 137% 151% 150 224% 226 V 285 285 132% 133* 194% 195 125% 126 Hyp. banken NwAm Hp 3.50 MWP B-F 140 1 id B v.d 53 v' tr.Atl H 20 Cultures vdamTap dandar O danjoew. Bant PI.. desoeki.... 3etas Kertowon ^ampongs Mich Arn vloda.iac.. JIRK.. Nigoepit L >Jgombezi Jagottan. Jasir Kar .Jradjek... 'r Rubb... d Tap pr JedepCult iuiker CM 5umCaout elagaPat. TemoelLM riepper \Vat Popp Vonolang 1% 15$ 54 68? I3/. 15 56 64 7 6% 2V4 2%. 60 18 19 19 Vf 3% 3* 110% 110 3 6% 6% 140 -185 411 28/ ié 41 26 4 28 6 7% VA 3% - 120 7 7t iandel. Industrie, dt> 126 298 126' 281* 495* 135* 26i; UbSupf.A Alb Heijn Alberts H -YlgNoritA AVIM Allan&Co Al we co B Amstel Br \d Ball A Ad Droogd Amst R M Ad Superf ANIEM nb Ap. Netten Aut Scr w Batava M. Beeren Fr Befo Bergh Pap 180 Beynes 168 31aauwh 137 138* Bltidenst 121% ,121% Boeke&H 110 108 Bols 414 416 Bontek&A 132% 132' BorsumijC 51 51* Bfaat M 35 36§ BredaMfb I86V2 190* Brocades 22'i% 220%* Bronsw 125 126* Bührmann 294 297* Bijenk c. 304 302 Calvécp 140 141%* Carps Gar 220 225* 4Ï0 133 21» 261: 296 320 323%* 348 350 108 108* 116 116 36% 38%* 74% 74% 153 67% 70* 76 75% 14 145 181%* CSuik MA Chamot C Cobra Cur Hand DeliAtjhm DeliDrukk Demka. Dikkers. Dorp&Co Drie Hoef DRÜ Du Croö.. E delmet A Elec Dordt Elec Zuur Elsevier Emb Hth EnkesflOOO ENOT Erdal Eur AzlëH Excel Mf 285 288' 192 194| 252% 249 %x 139% 141 50% 52 25 149% 149% 230% 229 43% 44* 263 260/ 77% 118 102% 80 116 50 103 Figee Fittingfab) id pref Fridor General B GeoWehry Gerzon pr Geveke. Gi essen Gist-enSp Gouda-Ap Goudsmit Grofsmed Gruyt P A Güntz s 109% 10^ 66/ V.K. 14.30 13^ 139% 62 61% 112 10 67 36 122 273% 275* 142% 142% 247%246%t 305 31u 80 81* 119% 120 128 126 87% -88 HagmCoA Hand Cmp 't Hart. Ha ven w. Haz.meyer Heem v. d Heemaf.. Heineken. Hensen Mf 161% Hero A 128 Heybr Z.. 180 Hoek's MZ HollandHV H Kattenb H Melkpr H Beton A HConstrW H Melks.f. Hoogenb... ^iooimeijei indola nternatio Gew Bet 148 92 89 114 282 184 280 346 387 58 111 299 274 315 162 165 190 185 140 44% 150§ 92/ 116* 283 181 278 347 163% 128 130* 57/ 110% 275* 319* 163 166 192 188% 92* 142* Kunstst.. .ntViscose 230 Kaiser Fr 276 344 350* 107%110% 277% 279 148 280 198 164 Kemo Cempkes vetien Key&Kr.. Kiene KIoos Z Kondor A C N Papie) 185 K N Zoute 460 Korensch. 125 Koudijs. 188 Krasnap. 280 Kromhout 101% 102 K V Tap A 223 223 Kwatta HO 107 LeidWolsp 195 197 L A'damA 298 296 windeteves 112% 112" L,ohuizen 112 150 279' 196* 165* 188* 465" 122 188 vijempf /tim-GelC vlaintzHv Vla x well. vleelfNBC vieteoor B .vloluk Hv Mulders F Müller pr MijnbkwC vaarden C Nedap N Aann M N Dok Mij N Schpsb V Spr St Nelle v.... Netam Nieaf Nierstr. NRC eert Nyma ert Oranjeb Ov Gas A pPortCem 80% 81* 170 172 124$ 581 308* 160 123 570 303 160 21% 73 114% 192% 192' 198 200%' 92 90^ 280 280$ 168% 165 165 165* 136% 137* 109 109» 149 1493 122 123 93% 139 139§ 92% 91' 255 262$ 212 212 12 °ietersen 102 102» pont Hk 170% 167»/j °oorter de 116 116 "•roost&B 105% Radem Mf ieeuwijk leinev Mf Riva Rohte J ^ommenh idDroogd Rouppe V Ruhaak Rutten's B Rst Oonk Rijsdijk 85% 85 199 - 122 124 251 257* 124% 125» 267 273 576 582 59% 60* 76% - 155% 123 123* 214 Scheld NB 220 222* Schokbet 104% in$* SeholAard 339 335 ScholtC&I 285 2905 Sik kens 479 482' Simplex R 76 741/, SmitCo Tr 201% 200* Smuld Mf 86 85 Spaarnest 388 Spanjaard 80 82"4' Stokvis 50r 256156 5PrI^ente 133 133+ 55 57 25 aG* 39 423% 425* 293%297' 167 167 6% - 66 65 126 111 111 213 T Philips c Tandj Pr Tels H M Thom&Dr Thom Mf ThomsHb Tiel&Dros TwOver H TwÖngtr p Ubbink U IJsfabr Unilev 7*/« 1451% 147%' ld 6°/o.... 126% 127* ld 89% 89% Utermöhl 203 210 Utr Asph 184 181V? V Aann B 100% 100% Ver Blik C 165% 1 r." VH Sigf 72% 75% VerMach f 170 170* VNRubb A 176% 180 V Touw 209 Vezel v 1 pr Victoria Vihamy Vllsmar VHs Kat VredestNA 279 VredestRb 277 Vromen 200 106 122 - 117»? 1 ]7% 131 130 183 185* 266 fx 210* V.K 14.3® WaboB&H 98 987% Walvisvrt.. 83»% 83% Wereldh... 85 WerfGusto 153 154 Wilton pr 100 100 Wit's Text 135% 136* W Winkel 257»% 257 id ab 90 90 Wyers 240 242»%* Wijk Text 60% 60»% Z A Hand 175 Z H Bier 233 235 ZwanenbO 362 363»% Zwitsal 164% 164% Mijnbouw en Petrol. AlgExpMij 133 133* Bengkalis.. 14'% 15/ Kon Pcin/ 180.70 MEniml/10 1920 1875 Panolan.... 25 25 Perlak 26 27 Singkep... 80 Tarakan.. 196 196 Scheepvaart Furness S. 365 365 Hill berg... 670 660 Holl.St.b... 167»% doutvaart 225 Noordzee.. 55 Oostzee 161'% 162 215 Zeeland.... 224 beevaart. 125 120% Spoorwegen Dell Sp. A 5% 5% N Ind Sp. IA Buitenland Canada Ylumin. Bell Tel... :an Brew :an Pac. C mpOilLtd nd Acc.... nt NickeJ nt. Pipel., 'eruv.TrB 33% 32% 44% 44%t 37% 38x 29A 29 A 48 48»% 40% 40% 85% 86% 50 51% Ver. Staten v C.F. Ind 51% 51%§ virRed... 79»% 81»% VU Chem.. 933/i \m. Can.. 49',^ 49»% Am Enka. 28% 28», \m Mot... \Radiator \mSmeltC vm SteelF 40 16 16 A 46»% 46 46»% a SumTob 14i' \m.T T. 233 Am Tobac Anaconda \tch Top Salt Oh iethl st... loeing Jurl Ind... 'hesap 'hrysler. Jit Serv.C Colgate... JolumbGs :omm Ed 'onsol Ed -ont Oil.. :urt Wr... 'ouglasAii S Kodak GAm.lnd. ïen Cigar 4en Electr ïen Motors lillette roodyear ïreyhnd ilinois C.. 14% 95% 60% 62%+ 27% 28% 44% 50»% 51»% 46 47% 14% 67% 68% 93% 54§ 63 62»% 96 92 24 24% 57 56»% 63»% 64 61»% 62'% 28% 29A 57»% 57% 152 152»% 7% 7% 69»% 70 76»% 77»% 49»% 49% 45»% 117»% 17% 17% 50 51»% 119% 118x 62 nt T T .ansas C5J lennec.C <roger ouisv N vlarsh Fld Miss K T Montg W. Mat Can C Vat Cash Vat DistilJ Nat Steel V Y Centi Norf W. N Am Av North Pac PennsylvC Pepsi-Cola Philips. Proct G SadioCorp Rep Steel RichfleldC ^earsRoeb Shell Oil Socony South Pac South Rw UBrandsC St O N J Studeb P Sunray Swtft Tennessee Tex Instr Tide Wat.. U El Miss Union Pac Un Aircr U S Lines US Rubb US SteelC 98% Westingh Wilson Co Woolwrth 61% 81 99 92»% 97 91»% 77 44»% 44»% 7r« 7%t 41% 42% 14»% 75 31% 32% 72% 73% 29% 30% 88% 90% 43»% 43% 59»% - 18% mi 46»% 48s,g* 73% 74% 46% 47% 71% 71% 96 97»% 39A 39%X 80% 82% 49 62% 63% 56'% 56 62% 62'% 56 - 13% 14A 26% 26% 35»% 53 71 2331 317', 35,' 60»/; 30», 46» 72 23% 35 59% 303% 47»% 95% 70 71»% 32 31!!* 54»% 54»% Indonesië Basllam 13 11 Escompt B 41 40/ Stockdividenden Heineken 1725 Voorl. genot fondsen B I N ?60rp 37 RdrPvnl51 102»!, 102% Nijv.t C A 174 174 ACTIEVE AANDELEN Banken V K le tape 1 gen t 36 38 8»%-9% 148*-50* 150*- 105 195+ Cultures 86* 88%*-0%+ 88%-93% 116* 117 134- 137 *-8 t 139»%-% 25% 25 42 42»% 5»'a§ 5%§ 8 - 7% 9/ 9+ 105% 105% 14% 14$ 104»% 105»% 126»4-7+ 124-%+ 125*-7% 19% 19% 24 24* 9§ 9§ 10% 10% 13 13 f Ctflt.H enl Bk Nat H Bk A Ned H M 1 25f A'dam Kubb.. BandarRub M Hnd v A'dam Javasche C M Kend Lemboe LampongSum Majang Ver... N Noorse N -I Sulk U.. O -Java R M Oostk C M Senembah Mij Serbadjad1 R Sum Rubber. Vico M Ver Vorstenl Z Preanger Handen. Industrie, diversen Alg Kunstz U 278-9%285»%*-7%t 283J-4J B &Jrg t 250. 272 - 273* v Berkels Pat 222* id èdlv '58 220* - 223* Calvé Oliel C 424 - 427 Dell Mb cert. 1J6.80-137 138*-9.wt 139-9.5t Fokker N VI.. 264 263% Ford Auto A.. 290 230* Gelder Zn A. 203* 209* K N Hoogov.. 337 340* JVTOIler A Co 326 322/ N Kabelf A. Phil GI gb A id. (div *59) dito Cm pr Unilever Id div '59.. Wilton Ftlen.. id n.r.c. Billlt Mij (2). Dordts Ptr.A. Dordts Ptr pi Kon P 20(in.f) Kon Ptr 5è (20 KonPtr50M20 Moeara En A Moeara El Wt Moeara E4 Wb Scheepvaart Holl Am Lljr 159» K Java-Ch P 139 td n roy c. 137 KLM 109.50 K N S M NatB 161 Kon Paketvrl 126*-»% Nederland Mi 165-»% NieveltGoudr 133-»% Ommei n r c.. 238% id div '59 225»% K Rott Lloyd 147»'2 *-48+ N Scheepv U 138*-»%t Scrips Ned Kabel... 1525 Stockdividenden Unilever1077 v K 310* 474-% 464-»% 196* 438»'4- 431-21" 203»% 203»% onw en 182 706% 706% 178.10 177.36 177.2-7.5+ 1250/ 1975 1925 le tape 1 p°n t. 312* 490*-91+ 4903-1J 480-80% 481 200* 442% *-47+ 441», 2 *-3% 436-438 433*-4 202»% 202»% Petroleum 180»% 722»% 722 i 180.40 - 179.90 179.7*-180+ 180-180.20 1260 2065 1960 Luchtvaart 158%*-9%+ 158*-% 137»% I 109 161%-2+ 162 126% 165'% t 131*-32t 132-3+ 239* 226* 146 1 137»%*-% 1070 VISSERIJ SCHEVENINGEN, 9 jan. Prijzen verse vjs per kg: grt. tong lappen 4.604.70; grt. m tong 440—4.70; tarbot I 44.10; griet I 220—2,. Perkist van 40 kg: ka beljauw grt. grt. 6070; koolvis zwart 40 —39; grt. st. gul 4038; grt. rode poon 44—46; pilchards 1517: zw. poon 12—14 schelvjs grt. 4044; grt. schol I 34—36; schar I 36—34; bot 32—34; haaien 1214; rog 1 22—20; wijting gestript 29—30; wij ting D I 2826. Morgen o.d. opslag enige kustvisser en SCH 310—SCH 55. Samen met ca. 200 kisten verse haring. Besomming icuetvi6sers SCH 36 470—SCH M £800 Garnalen prijs per kg. Geene. SL 47—1150; SL 12—1240. Aangevoerd door IJmuiden en van elders 150 kisten verse vis. IJMUIDEN, 9 jan. per 1 kg: heilbot 3.20; gr. tong 4.804.60; grm. tong 4.80 4.70; tarbot 1 4.303.90. Prijs per 50 kg: gr. schol 57—50; V. haring 56; makreel 76: gr. schelvis 7770: wijting 40—24; gr. gul poontjes 42; kl. koolvis zw. 34 Per 125 kg. gr. kabeljauw 288—286; gr. kóolvis zw. 112—100. Aanvoer: 8 kisten tong en tarbot- 1 kist heilbot; 40 kisten schol; 1 kist ha- ring; 2 kisten makreel; 180 kisten schlvis: 160 kistf-n wijting; 35 kisten kabeljauw e» gul; 5 kisten poon; 10 kisten koolvis; i kisten diversen. Totaal 475. HARDINGEN, 9 jan. Aangevoerd 24M kg •xportgarnaien 2.09—2.86 per kg.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 9