Rainier speelt de hoofdrol De goudhamster het nieuwe huisdier bij uitnemendheid M' Er moet iets gebeuren SPREIDING KAN EEN Briefjes van duizend rolden bij verhuizing uit bureau OPLOSSING ZIJN KRIS 3L** GRACE KELLY TREEDT WEER OP IN EEN FILM(PJE), MAAR... door Zeeland Verboden voor overalls EVEN KNAP EN LIEF ALS IK ME HAAR HAD VOORGESTELD BAA7ENS Mogelijkheden Bezwaren? Oplossing? Zaterdag 10 januari 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 7 Caroline in bijrol Lik van een luipaard Blinde zag zijn vrouw voor het eerst Nooit uitlaten geen luchtjes - wel plezier IN AQUARIUM De speciaalzaak voor uw Bril HIJ HAD ZE DUS TOCH GESTOLEN... Gepensioneerde hulp nam ze mee naar huis Een pakje Heel erg Waardeloos Nog geldig Nummers bekend Tragisch Diefstal MONTE CARLO Groter bewijs van haar liefde kan een Hollywoodse filmster haar echtgenoot niet geven dan hem de hoofdrol te laten spelen in een film over hen beiden. En dat is wat prinses Gracia van Monaco, die vroeger Grace Kelly was, heeft gedaan in haar eerste filmoptreden sinds haar huwelijk. De film heet Uitnodiging voor Monte Carlo en wil de wereld de schoonheid, de charme en de mogelijkheden van vermaak van Monte Carlo als vakantieplaats laten zien. Men zou gedacht hebben, dat prinses Gracia toen zij met goedkeuring van haar vroegere filmmaatschappij Metro-Goldwyn-Mayer er in had toegestemd in de film te spelen, de hoofd rol zou hebben genomen. Maar integendeel, zij heeft die aan haar echtgenoot, prins Rainier, gegeven en houdt zelfs haar dochter, prinses Caroline, in een bijrol wat op de achtergrond om het duidelijk te maken, dat haar man de belangrijkste en de leidende figuur is. Terwiji prinses Gracia wat praat met Frank Sinatra, die toevallig op bezoek was, of wat speelt met. haar dochtertje in een zwembad, staat de prins telkens midden in het opname- veld van de camera. Hij beweegt zich met een bewonderenswaardig gemak en doet het zo handig, dat iedere talent-scout hem een zêven- jaarsconitract voor Hollywood zou bieden. De prins wandelt door zijn privé-dieren- tuin. hand in hand met zijn lievelingsaap, hij huppelt over het terras van zijn paleis eii laat zijn dochtertje ezeltjerijden. Hij speelt met een luipaard en toont geen enkel teken van vrees als het dier hem liefkozend over zijn wangen likt. En hij duikt in de Middellandse Zee met een snuiver om te laten zien, dat hij onder de wateropper vlakte even thuis is als op het hem be horende land. De film Uitnodiging voor Monte Carlo zou eigenlijk moeten heten: prinses Gracia presen teert prins Rainier, want als deze film iets wil tonen, met uitzondering natuurlijk van het spec taculaire landschap van Monte Carlo, dan is het dit: dat Grace Kelly in de toekomst alleen films zal maken met haar echtgenoot als tegen speler. Zélfs Si nat:* krijgt dê kans niet hem van het doek weg te spelen. En daar prins Raimer wel nooit een betaalde filmster zal willen zijn, behoeven we op de te rugkeer van Grace Kelly niet te hopen. DEZE FOTO ZIET ER WAT RUW UIT. HIJ MOEST DAN OOK VAN DE FILMKOPIE WORDEN GENOMEN. DE STERREN ZIJN: SINATRA, PRINSES GRACIA, PRINSES CAROLINE EN PRINS RAINIER. PRINS RAINIER IN ZIJN PRIVÉ-DIERENTUIN, SPELEND MET EEN LUIPAARD. Van onze correspondent LONDEN De 52-jarige Engelsman Sidney Bradford heeft voor het eerst in zijn leven-de vrouw gezien met wie hij tien jaar geleden trouwde. Woensdagavond zei hij: ,,Zij is even knap en lief als ik mij haar had voorgesteld." Bradford, die binnen enkele dagen zijn 53ste verjaardag hoopt te vieren, was reeds meer dan vijftig jaar blind. Hij was nauwelijks een jaar oud, toen hij zijn gezicht verloor. Van de we reld rondom zich heen kende hij niets dan wat hij ervan kon horen en be tasten. Van licht en kleur wist hij niet wat het was. Dank zij hoornvliestransplantatie heeft hij nu zijn gezichtsvermogen terugge kregen. Toen hij gisteren in het oog- lijdersziekenhuis te Wolverthampton door het raam keek, zei hij: EERSTE: TANKAUTO Het eerste wat ik zag, toen ik naar bui ten keek was een tankauto. Ik wist wel, wat het was, maar ik had mij zo'n tankwagen geheel anders voorge steld. Maar wat vliegt het verkeer snel voorbij. Nu ik kan zien, zal ik eerst nog wel moeten leren de weg over te steken. Sidney is druk bezig een nieuwe wereld te verkennen, die hij nu kan zien door de ogen van overleden mensen, hem door knappe oogartsen gegeven. Hij komt niet uitgepraat over alles wat hij in enkele uren al heeft ge zien. Het eerste wat ik zag, was de dokter toen hij het verband van mijn ogen weghaalde. Ik kon zijn gezicht zien en al zijn vingers tellen, die hij mij voorhield. Ik was zo blij, dat ik geen woorden kon vinden om de dokter te bedanken. HUILEN VAN GELUK Dan vertelt hij. hoe hij voor het eerst zijn vrouw Hilda zag. ,,Haar lieve ge zicht straalde van blijdschap, maar even later huilden wij allebei van puur geluk. Wat zag ze er lief uit. Ik streelde haar en plaagde haar met haar neus, die door het huilen rood geworden was. Hij komt niet uitgepraat over alle nieu we dingen, die hij daarna zag: de sneeuw die neerdwarrelde in de tuin van het ziekenhuis, zo levendig en zo wit; de bloemen voor de ramen en op -AG tk u voorstellen aan een diertje, dat de laatste jaren hoe langer hoe meer de aandacht trekt. Ik bedoel hiermee de goudhamster, een kwiek knaagdiertje met een mooie goud bruine vacht, dat reeds in, zo vele gezinnen is opgenomen. De goudhamsters komen oorspronke lijk uit Noord-Syrië, van waar uit ze pas na de tweede we reldoorlog in Europa zijn geïmpor teerd. Ze zijn in betrekkelijk korte tijd populair geworden omdat ze in hun manier van doen zo grappig zijn en men ze bovendien zonder veel moeite kan houden. Men prefereert ze in het algemeen boven-muizen, want ze verspreiden geen onaange name geur en zijn erg zindelijk. A LS U ze een poosje observeert zult F*- U zien hoe leuk hun gedrag is: Ze beschikken over een paar grote wang zakken waarin ze veel voedsel kun nen verzamelen en transporteren. Ook het nestmateriaal, dat ze voortdurend aanslepen, wordt hierin vervoerd. Bij het nest aangekomen wordt alles met de pootjes uit de wangzakken naar buiten gedrukt, waarna het voedsel naast het nest wordt opgeslagen en al le nestbestanddelen netjes worden ge rangschikt. WANNEER U hamsters wilt hou den moet U er wel aan denken dat Zodra namelijk de kleintjes kunnen zien, gaan ze de omgeving verken nen, en aan de moeder is dan de taak om ze allemaal bij het nest te hou den: herhaaldelijk zien we dan ook hoe één van de weggelopen kindeken de tafel in de ziekenkamer. Hij kon nauwelijks beschrijven, hoe hij huiverde van vreugde bij het zien van die ongekende kleurenpracht; zijn par kietje, dat hij totnogtoe alleen maar had kunnen horen zingen, maar dat hij nu ook nog kon bewonderen om de kleuren van zijn veren lijfje. Bradford hoopt spoedig met zijn vrouw mee te kunnen gaan naai- hun huisje in Burton-on-Trent. Vol optimisme ziet hij het nieuwe leven tegemoet. Werk heeft hij nog, want hij is er zeker van weer terug te kunnen komen bij zijn oude baas, waar hij als ketelbikker werkte. „Toen ik blind was wilde men mij er hebben. Dus nu ik kan zien, zal ik ze ker wel weer aan de gang kunnen. In dat opzicht zal er niets veranderen in mijn leven, want in de ketels is het toch altijd stikdonker." in de bek wordt genomen en zo naar het nest wordt teruggesleept. De voeding is gelukkig geen pro bleem; hamsters eten namelijk prac- tisch alles wat we ze voorzetten. Na- deze beestjes zich zeer snel kunnen vermenigvuldigen. Om dit te illustre ren zal ik enkele cijfers noemen. Een vrouwtje kan zes tot acht keer per .aar jongen krijgen. Zij draagt onge veer zestien dagen en bij elke worp kunnen we zes tot twaalf jongen ver wachten. Deze jongen kunnen na twee weken zien. terwijl ze na 114 a twee maanden alweer volwassen zijn. U kunt dus wel uitrekenen hoe onstel- lend veel hamstertjes we theoretisch na een jaar zouden kunnen hebben als we van een ouderpaar uitgaan. Na tuurlijk loopt dit in werkelijkheid niet zo'n vaart, maar het is toch wel een feit, dat we in korte tijd tot betrekke lijk grote aantallen komen als we niet regelmatig ingrijpen. TVE periode waarin de jongen op- groeien is overigens wel een leuke tijd, voor de moeder zeer opwindend, tuurlijk mogen we hier geen misbruik van maken, maar moeten we ze toch een volwaardig dieet geven. Allereerst hebben ze granen nodig, niet alleen voor de voedingswaarde, maar ook om geregeld te kunnen knagen (hierdoor slijten de snijtanden, die steeds door groeien. regelmatig af). Die granen zijn verwerkt in het „hamster-krachtvoer" dat in alle dierenwinkels verkrijgbaar is. Daarnaast mogen we ze allerlei andere etenswaren geven zoals groen ten, fruit, brood, biscuitjes, ei, kaas korstjes. Van veel belang is dat ze steeds voldoende te drinken krijgen want zonder water gaan ze snel dood! TNE huisvesting daarentegen biedt wel enige moeilijkheden. Het is verwonderlijk hoe handig hamsters uit hun hok of kooi weten te ontsnap pen. U moet bijvoorbeeld nooit een hok met wanden van gaas nemen, want daar weten ze zich beslist wel uit te bevrijden. Het beste voldoet eigenlijk een aquarium met hoge gla zen wanden, waar ze niet tegen op kunnen klimmen. Wanneer we daar wat houtwol, turfmolm en papiersnip pers in doen, en wat takjes om op te knagen, zijn onze hamsters zeker te vreden met hun tehuis. Advertentie IN DE HOOFDROL: PRINS RAINIER ONDER WATER. Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM. Stil en timide verliet donderdagmiddag een kleine grijze man de zit tingszaal van de Amsterdamse rechtbank. Zeven-en-zestig lange jaren had hij voorbeel dig opgepast. Dat hadden ze allemaal van hem gezegd: de officier, de rechters, zijn advo caat. zijn haas cn zijn zoon. Toch had de rechtbank hem als een dief naar huis gestuurd, veroordeeld tot een jaar voor waardelijke gevangenisstraf. Hij h ad ze dus toeh gestolen, de 87 briefjes van duizend guldelt. die hij vorig jaar mei in ccn verhuiswagen had ge vonden. Dc kleine man be greep liet nauwelijks. overleden Franse leraar Rappoport. Hij verrichtte wel meer hand- en span diensten bij verhuizingen, om zijn ka rig ouderdomspensioen wat aan te vullen. Die dag versjouwde hij o.m. een oud bureau. Bij het stouwen viel plotseling een klein pakje van achter één van de laden op de vloer van de verhuiswa gen. Het pakje bleek een bundel bank papier te zijn. De verhuizer zag de biljetten aan voor oud Duits geld uit de tijd na de eerste wereldoorlog. Het kwam wel meer voor dat dergelijk geld in oude boedels werd gevonden, wist hij. H. stak het pakje in zijn zak en dacht er verder niet meer aan. 's Avonds, onder de lamp boven de huiskamerta fel bekeek hij zijn vondst nog eens betêr. Gisterochtend vertelde hij het aan de president van de rechtbank: „Ik zette mijn bril op en toen zag ik ineens dat het Nederlands géid was, uit 1945" Mr. J. Knottenbelt, de president, had hem voor het naar huis gaan gezegd dat de rechtbank het heel erg vond wat hij had gedaan. Daar om had zij hem een jaar voorwaar delijk gegeven, negen maanden meer dan de officier van justitie diezelfde dag had geëist. Als de vriendelijke mevrouw en de heren achter de groene tafel erg vonden wat hij had gedaan, moest het wel zo zijn. Hoe was alles eigenlijk gegaan? Op 21 mei 1958 hielp de 67-jarige ge pensioneerde k u gi' Ier M J. II. aan het Oosterpark te Amsterdam bij de verhuizing van de boedel van de pas i Moeizaam begon hij de zeven en tach tig briefjes van duizend te tellen. Ze hadden natuurlijk geen waarde meer. Hij kon het wel niet beoordelen, want hij had nooit van zijn leven een briefje van duizend gezien, maar het kon niet anders dan dat deze bankbiljetten al lang waren ingenomen. Dc eerste dagen vond hij rust bij deze gedachte, maar later begon do kwalijke twijfel in hem te spoken. Stel nu eéns dat dat panier tóch waarde had De oude man durfde niet verder te denken. Hij nam zijn zoon in vertrouwen „Ik heb een duizendje gevonden bij een verhuizing", zei hij voorzichtig. „Zou dat nog wat waard zijn?" De zoon geloofde ook van niet. Voor alle zekerheid liet hij echter éen vriend bii de Nederlandse Bank informeren of banknanier uit 1945 nog geldig was. De vriend kwam terug met de mede deling dat de bank had gezegd dat der gelijk geld inderdaad rog waarde had. ,,Ik wilde het geld wisselen om ze kerheid te hebben", zo luidde het re laas van H. jr. De beambte achter het loket vroeg hem om even te wachten. Na tien minuten kwamen twee recher cheurs het postkantoor binnen en ar resteerden hem. De notaris van de Franse leraar had namelijk aan de politie een aantal num mers van bankbiljetten verstrekt, die hij op een papiertje in de nalatenschap van zijn overleden cliënt had gevon den. Hij had dc corresponderende bankbiljetten niet in de boedel aange troffen en vermoedde diefstal. De politie gal de nummers voor alle: zekerheid aan de posterijen en de bank! door. Zo liep H. enkele weken na zijn i vondst in de val, want het spoor van, vader, naar zoon was snel gevonden. De rechercheurs wachtten in de kleine woning van de verhuizer op zijn thuiskomst. Zij hadden hem van zijn werk laten halen, maar aan de bood schapper hadden ze gezegd dat hij vooraf moest zeggen dat H. zich geen zorgen over zijn zieke vrouw moest maken. Met haar was er niets aan de hand. Toen de kleine grijze man begreep waarvoor de heren van de politie op hem zaten te wachten, liep hij onmiddellijk naar zijn geldkistje „Ik heb er nog 86", zei hij, „kijk maar". Hij werd meegenomen naar het bureau. Toen hij zijn verhaal had verteld hadden ze hem weer vrij gelaten. Het zelfde zou kunnen gebeuren met grote industrieën, zonder dat er in wezen veel behoeft te verande ren. Deze oplossing is onder meer aanbevolen door een studiegroep van het Nederlands Verkeers Insti tuut, die tot de conclusie kwam dat reeds met een geringe verschuiving in de arbeidstijden verkeers- en ver- voersspitsen verzwakt kunnen wor den en verkeersopstoppingen voor komen. De vrijheid en veiligheid van het verkeer zouden ermee zijn gediend en de kosten voor de ver- „Toen geloofden mijn vader en ik het nog niet", getuigde donderdag de zoon. Hij vertelde dat hij op verzoek van zijn vader het duizendje had mee genomen naar het postkantoor hij moest er toch zijn. In de ochtend luisterde hij bevend, met neergeslagen ogen naar de officier van justitie. „Het is een interessant juridisch probleem, dat hier voor ons ligt", zo begon de aanklager zijn re quisitoir. „Heeft deze man nu diefstal gepleegd of verduistering De tragi sche omstandigheden, waaronder deze verdachte terecht staat verhinderen ons echter om ons in alle rust met dit vraagstuk bezig te houden. Tenslotte gaat het hier om het lot van een mens" De officier vroeg maar drie maanden voorwaardelijk wegens diefstal tegen de verhuizer, over wie de Protestantse reclassering had gezegd dat hij nau welijks toezicht tijdens de proeftijd zou behoeven. De president van de rechtbank vond dat er nog wel diezelfde dag uitspraak kon worden gedaan. Hij was vriende lijk tegen de grijze verhuizer. door Th. van Bergen IJ zouden de arbeidstijden kunnen spreiden. Ziedaar een mogelijkheid die in veler ogen een oplossing zou betekenen bij het bestrijden van de steeds groter wor dende chaos in (vooral) de avondspits. Spreiding komt erop neer, dat niet de ene helft van de kantoren om vijf uur sluit en de andere om half zes. Van die grote stromen mensen ineens moeten we af. We zouden het, om een vooibeeld te noemen, zó kunnen doen: van acht grote bij elkaar gelegen kantoren waarvan er vier om vijf uur en vier om half zes de deuren sluiten zouden er twee om vijf uur het werk kunnen beëindigen, één om vijf over vijf, de drie volgende telkens vijf minuten later en om half zes de laatste twee. Er worden er dus slechts vier gespreid. voerbedrijven verlaagd. De verschui ving zou nooit meer dan een kwar tier behoeven te bedragen. ER ZIJN ook andere oplossingen. Waar wij naar zoeken, zei de directeur van de Haagse Tramweg Maatschappij, is een manier om tijdens de spitsuren het vervoer van een aan tal tonnen levende mensen vervoers- teehnisch en bedrijfseconomisch verant woord te doen verlopen. In een vorig artikel hebben wij al ge zien, dat de vertraging die de verkeers deelnemers elkaar berokkenen de groot ste oorzaak van de ellende is. Die ver traging neemt steeds toe; de minimaal toelaatbare snelheid is eigenlijk al be reikt. KNAPPE KOPPEN breken zich al lang het hoofd hoe zij verbetering in dê toestand zouden kunnen brengen. Mogelijkheden zijn er inder daad, maar achter iedere gedachte staat als het ware een heel groot bezwaar. Hier zijn er een paar. Tegenstanders van spreiding zeggen: het groepsvervoer van de arbeiders wordt er door bemoei lijkt, de huisvrouwen gaan mopperen al? haar eters op verschillende tijden thuis komen, arbeiders die uit andere i plaatsen moeten komen zullen niet meer in bepaalde bedrijven willen1 werken De arbeidsprestatie zal worden gedrukt als de mensen in het ene be drijf weten dat de „buren" al naar huis zijn Zijn die bezwaren, afgezien van mis schien het eerste, nu werkelijk wél zo groot? Voorbeelden in het buitenland tonen aan dat het kan. De kamer van koophandel is Amsterdam is al bezig met het uitwerken van plannen. ®Men zou het openbaar ver voer in de steden een eigen vrije baan kunnen geven. Geen vertragingen meer en een ho gere snelheid, zonder gevaar voor derden. Maar; de ruimte voor de andere weggebruikers zou er aanzien lijk kleiner door worden en de ver keerschaos dus alleen maar groter; C In het verenigingsgebouw van Sirjans- land hield het plaatselijk Rode Kruis een filmavond die bij de aanwezigen bijzon der in de smaak is gevallen. De kring secretaris, de heer Constandse, besprak in zijn toelichting het mooie werk van het Rode Kruis, met name voor de chro nische patiënten. Nadat een verloting was gehouden, sprak de heer Heule een woord van dank. t Het Ned. Rode Kruis, afd. 's-Heer Abtskerke gaf in het verenigingsgebouw een filmavond. In de pauze werd een verloting gehouden. De belangstelling was groot, 's Middags werden enkele kinder- en tekenfilms vertoond. De Koninklijke Toeristen Bond hield te Borssele een propaganda-avond. Op deze avond werd gesproken over de A.N.W.B. en enkele films vertoond. Ook de andere rechters leken niet zo streng als anders: ..Hij heeft het niet willen uitgeven, zoiets zou mijn vader nooit doen", had H. jr. gezegd. Wat zijn vader echter had gedaan was en bleef diefstal, vond de rechtbank. Toen 's middags uitspraak werd ge daan. ging de verhuizer alleen de zittingzaal binnen. Zijn verdediger zat ver van hem op een hoge bank. Zijn zoon bleef buiten op de gang staan. Op de publieke tribune zaten weer dezelf de mensen van 's morgens. „Wij ach ten u schuldig aan diefstal", zei de president en hij boog zich ver voor over. De oude verhuizer kneep zijn han den samen. Zijn lippen bewogen, maar zeiden niets. „Goedendag", zei de president strak. De verhuizer ging. Hij hoefde niet naar de gevangenis. Maar hij was niet lan ger een oppassend man. WggJWEMegsj^ VOORDE SPREIDING VAN 06 Aeapins - NA 06 Bij alle gemopper voegen zich vaak klachten over oude bussen die extra gevaren zouden opleve ren, vooral omdat zij meer dan volgeladen deelnemen aan het ver keer. De commentaren van directies zijn geen andere dan dat ook de ze bussen eenmaal per half jaar worden gekeurd. Dat de gevaren groter zouden zijn is nooit geble ken. En wat het interieur van som mige bussen betreft, de reizigers zijn ook niet altijd brandschoon. Vandaar dat ik in lijnbussen kaarten zag hangen met deze tekst: „Teneinde verontreiniging van de kleding der buspassagiers te voorkomen, worden passagiers, ge kleed in overall, in deze bus niet toegelaten." Alle trams onder de grond. IJ weet het: hét vraagstuk voor' de drie grote steden, met een financiële consequentie van een anderhalf miljard per stad. De zelfde (Haagse) tramdirecteur zei me letterlijk: Ik kan met aannemen, dat in het economisch bestel van Nederland een dergelijke bedrag ter beschikking gesteld kan worden; ©Zogenaamde „Highways" door en over de centra. Een moge lijkheid waaraan zoals men weet ook Rotterdam denkt. Maar: volgens deskundigen trekken zij verkeer aan en verhogen zij dus de parkeermoeilijkheden. In Ame rika, waar er grote propaganda voor is gemaakt, heeft men deze visie al weer min of meer loslaten; ®De stadskern die een voét- gangersstad is omgeven door goede wegen en parkeerplaat sen, van waar af ieder gewenst punt in het centrum in tien tot twaalf minuten is te bereiken. Er zijn al automobilisten die dit eigener be weging doen Maar: hoeveel zijn er die liever tien minuten rondrijden op zoek naar „een gaatje" dan dat zij tien mi nuten lopen?; Tweemaal zoveel eenheden op straat brengen betekent twee maal zoveel verlies aan (ver keers) ruimte en vergroting van het financiële verlies. Meer materieel moet bovendien door de ge meenschap worden opgebracht en is vrijwel niet te betalen; Duurdere abonnementen, waar door veel mensen hun werk dichter bij huis zouden gaan zoeken en de spitsen dus minder belast zouden worden („Wij voeren op het ogenblik tegen een o e ovensa j Ook in het buitenland is men het eerst in de grote steden begonnen met een spreiding van de arbeidstij den. In de oorlog al werd in Londen en Washington een dergelijke spreiding van de tijden ingevoerd voor de re geringskantoren. Een rapport van een studiegroep uit het Nederlands Ver- keersinstituut bevat onder andere de ze grafiek over de situatie in Wash ington vóór en na de spreiding. Zij demonstreert een paar dingen heel duidelijk: dat er zeer gunstige resul taten mee werden verkregen en dat een radicale verandering van de ar beidstijden niet nodig is. prijs die 25 pet. beneden het kostprijs- niveau ligt. Men kan een sociale poli tiek voeren, maar dan moet men niet klagen over tekorten. Overigens „neemt" het publiek geen verhoging van de tarieven; het blijft voor een deel weg en pakt de fiets"). Van de andere kant: Mag een ver voermaatschappij de storing van buiten- at, de hinder dus van het verkeer, laten betalen dooi de .reiziger die hieraan part noch dee! heeft? ER ZAL iets moeten gebeuren, wil de toestand niet volkomen onhoud baar worden. Dan lijkt spreiding êen binnen de mogelijkheden liggende oplossing, die bovendien weinig kost. Zij vermindert de drukte, waardoor de stroom vlotter verwerkt kan worden en hel vereiste extra .materieel minder tal rijk kan zijn Het aantal ongelukkert zal hoogstwaarschijnlijk afnemen en in gelijke tred daarmee het grote bedrag dat jaarlijks op de schaderekening ge schreven moet worden Er is wel gezegd, dat een spreiding van arbeidstijden grotere verkeers- spitsen tengevolge kan hebben en de spilsperiode zal verlengen. De al eerder geciteerde studiegroep is het daarmee niel eens. Een juiste spreiding, zegt zij, zal steeds een ontlasting van de knel punten in de binnenstad betekenen. Wel kan zij aanleiding geven tot een grotere drukte op meer aan de periferie gelegen punten, waar echter voorlopig ruimte genoeg is. Een verlenging van de spitsperiode, hoewel niet noodzakelijk, mag geen bezwaar vormen voor een besluit tot spreiding, omdat de voor delen die er tegenover staan te groot ziin. Zo is de situatie eind 1958. In 1959 zal het nog drukker zijn en zal er nog harder gemopperd worden op tram en bus (die toch werkelijk alles doen wa» mogelijk is» Daarom zal er op kort* termijn iets moeten gebeuren, willen e inplaats van vlug thuis niet steeds verder van huis raken.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 7