II Ml
MET DE SPRONG IN DE ONEINDIGE RUIMTE
IS EEN NIEUW
TIJDPERK VAN
SNELHEDEN
INGEGAAN
Hoge Raad neemt Raad van Spijkenisse dwingt
eigen arrest in
overweging
SupralllX Plasticlak
JAN LIGTHART, de man die hele geslachten leerde lezen
schepper van
l)c
De tijger en
de karbouw
Schollen gaan
verhuizen
Wèl kermis, niet
op Vredenburg
Kermisstijl
wethouder tot heengaan
Zaterdag 10 januari 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 6
Onenigheid over
zaak van zoon
De
nietige
mens
in het
machtige
heelal
is beter - kost minder!
Nietige
mens
Op de weg
H
Nieuw tijdperk
A.R.-kamerleden niet
op kandidatenlijst
W1
IN BUNNEN
Zeshonderd miljoen op „France" geboden
Mr. Sanders gewooil
hoogleraar
Studentenorkest speelt
Nederlandse première
Yan 40 tot 40.000
km
per
uur
Eigen nieuwsdienst
,.Men kan zich nauwelijks voor
stellen dat deze tijd van reusachtige
Straalvliegtuigen, raketten en kunst
manen nog maar weinig langer dan
vijftig jaar geleden is begonnen met
de eerste gebrekkige vliegpogingen
van de mens".
PRINS PHILIP, hertog ran Edinburgh
Van een onzer redacteuren
U de mens zich de instrumen
ten heeft verschaft waarmee
hij een begin kan maken met
het doorvorsen van de kosmi
sche ruimte in ons zonnestelsel werken
de geleerden die zich met dat onderzoek
bezig houden met snelheden die het be
vattingsvermogen van de gewone ster
veling te boven gaan.
Nauwelijks vijftien maanden geleden, toen
de ruimtevaart nog een hersenschim van een
klein groepje fantasten leek te zijn, dacht
men wanneer het begrip topsnelheid ter
sprake kwam, aan de Amerikaanse vlieger
kapitein Milburn Apt, die op 27 septembei
1956 in een raketvliegtuig, een Bell X-2, op
11.000 meter hoogte een snelheid bereikte van
3.520 kilometer per uur.
Ongeveer drie maal de snelheid van het ge
luid! Was de mens aan de grens van de moge
lijkheden gekomen? Velen dachten dat toen.
Immers: Apt was op het ogenblik van zijn
triomf met zijn vliegtuig uiteengespat.
Tussen die topprestatie en de dag waarop
voor het eerst een mens zich sneller dan het
geluid voortbewoog lagen negen jaren, up li
oktober 1947 overtrof de Amerikaanse vlieger-
kapitein Charles Yeager in een raketvliegtuig,
een Bell X-l, als eerste de snelheid van het
geluid en wel met zes procent. De snelheid die
hij bereikte evenals Apt op zeer grote hoogte
was 1.160 kilometer per uur.
Bijna veertig jaren eerder werd het
eerste snelheidsrecord in de lucht ge
vestigd. De Braziliaan Alberto Santos
Dumont werd op 12 november 1906 de
eerste recordhouder. In een tweedek
ker van eigen fabrikaat, een wrak
bouwsel van latten en zeildoek, legde
hij 220 meter af met een snelheid van
41,292 kilometer per uur.
Op de weg was de mens toen heel
wat sneller. Een paar weken te voren
had de Engelsman Guinness m een
Darracq het snelheidsrecord te land
gebracht op 180 kilometer per uur
Pas op 7 februari 1920, ruim 13 jaar
later, streefde het vliegtuig de auto
voorbij. De Fransman Sadi-Lecointe
haalde toen in een tweedekker, een
Nieuport, 275,862 kilometer per uur
Het record te land stond toen met
211,937 kilometer op naam van de
Amerikaan Barney Oldfield.
Ruim negen jaren later was de ab
solute recordsnelheid al weer verdub
beld" in een watervliegtuig, een bu-
permarine S-6 had de Engelsman Or-
lebar 575,700 kilometer per uur ge
haald. Over de volgende verdubbeling
van ruim 575 tot ruim 1150 kilome
ter per uur deed mem in de lucht
vaart ruim 24 jaar: op 16 juli 1953
haalde de Amerikaanse piloot Barnes
in een straaljager van het type Sabre
1151,798 kilometer per uur. Het door
breken van de geluidsbarrière was
toen ook voor vliegtuigen zonder ra
ketmotoren al enige jaren te voren
mogelütft geworden.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Moet de Hoge Raad
zijn eigen arrest gaan herzien?
Indien de opvatting van de procu- SPIJKENISSE. Aan het einde van
reur-generaal wordt gevolgd zeker, de dag waarop burgemeester P J.
want deze zelf heeft zijn mening reeds Bliek s morgens in het nieuwe win-
keicentrum aan de Vondelsingel de
gewijzigd: dit m de zaak tussen een sleutel overhandigde aan winkelier C.
Zwitserse maatschappij en de staat der Baris, legde diens vader J. E. H. Baris
schadevergoeding1 zijn ambt van eerste wethouder neer.
ende was' na zes iaal wethouderschap,
het einde van een drama dat zich in
enkele weken tijds had voltrokken.
Nederlanden over
voor het onder Hongaarse vlag van
schip Nyugat, dat aan de Zwitserse
maatschappij toebehoorde, en dat in Voordat we een week verder zijn, zal
april 1941 werd opgebracht door de al een nieuwe wethouder worden ge-
Nederlandse marine in de Nederlands- kozen.
lindische wateren. Hongarije had toen Het begon op 22 december, tijdens de
luist He -/iide van de as gekozen en algemene beschouwingen op de begro-
juist de zijde van de as gekozen en Dg heer B Mey,boom oefende na
was dus vijand geworden. mens de fractie van de P.v.d.A.. felle
kritiek op wethouder Baris. Hij verweet
Het schip werd overgebracht naar hem da) hy zijn privé-zaken moeilijk
Soerabaja, en bijna eeli jaar later totwis, t sc,heiden van zijn wethouder
zinken gebracht na de inval van de Ja-i gch en dat hij zich op gevaarlijke ma-
panners. Na de oorlog eiste de maat-] njer mef. enkele kwesties had ingelaten,
schappij een schadevergoeding van negen
en een half miljoen gulden, omdat de
handelwijze van de Nederlandse staat
onrechtmatig zou zijn geweest.
Drie jaar geleden diende deze zaak
voor de Hoge Raad, die in eerste instan
tie over prijs en buit moet oordelen, en
de vordering werd afgewezen, hoewel de
Zwitserse maatschappij stelde, dat ten
tijde van de prijsverklaring van het schip
de diplomatieke betrekkingen tussen
Hongarije en Nederland nog niet waren
verbroken.
ONJUIST
De heer Meijboom zega'e het vertrou
wen in de wethoua'er op. „Ik zal niet
aarzelen, de heer Baris duidelijk te ma
ken, dat het niet aangaat, de naam van
het bestuurscollege onnodig in opspraak
te brengen. Terloops vroeg hij zich af,
in hoeverre de wethouder zich had be
zig gehouden met de vestiging van „een
bedrijf in zuivelproducten".
CONCURRENTIE
Hij doelde op de nog te openen win
kel van de heer Baris jr.. waarin be
halve zuivelprodukten ook levensmid
delen worden verkocht. Twee winkels
verd'erop is echter tegelijkertijd een
winkel geopend waarin in de eerste
ge-
het
De maatschappij vroeg herziening van
het arrest bij de Hoge Raad. te verge-
i lijken met hoger beroep, en met zeven
in plaats van vijf raadsheren moet de plaats kruideniersartikelen worden
Raad nu nog eens over de zaak oordelen. I voerd. Toen de eigenaar daarvan
De procureur-generaal kwam gisteren injCOntract tekende, wist hij niet beter of
zijn conclusie van zijn eenmaal ingeno-1 hij zou de enige in deze branche zijn.
men standpunt terug.
Hij achttè de prijsverklaring onjuist en De dag nadat de heer Meijboom had
vond. dat de staat toch schadevergoeding gesproken, antwoordde wethouder Ba-
moet betalen, welke mening hij met, talris. „Ik kan alleen maar waardering
van nieuwe argumenten staafde. hebben voor een vriend die mij mijn
De Hoge Raad zal 6 maart uitspraak feilen toont. Het is echter jammer, dat
doen. i dergelijke waarschuwingen aan waarde
Advertentie
Veertig jaar verschil! Vier Starfighters met een maximale snelheid van 2600 km
per uur, en het tweedekkertje uit 1906, dat ruim 41 km per uur vloog.
'n BRINK product
zal zich sneller in de wereldruimte
kunnen voortbewegen dan in de lucht.
Immers, sedert de lancering van
de eerste kunstmaan is de mens gaan
rekenen met snelheden van vele kilo
meters per seconde in plaats van per
uur. Wie een voorwerp in een baan
om de aarde wil brengen moet het
een snelheid geven van ten minste
acht kilometer per seconde. Die snel
heid noemen de geleerden de eerste
astronautische snelheid.
Het kleine Sovjetrus sische ruimte
vaartuig dat nu in een baan om de
zon is gebracht heeft de zogeheten
tweede astronautische snelheid over
troffen. Die is ten minste 11,2 kilome
ter per seconde. Men geeft er ook wel
de naam ontsnappingssnelheid aan.
Dan is er nog de derde astronauti
sche snelheid, ten minste 16,7 kilome
ter per seconde. Een voorwerp dat die
snelheid bereikt zal met enorme kracht
in een hyperbolische baan van de aar
de vandaan geslingerd worden.
Al die snelheden zijn, hoe schier
onvoorstelbaar groot ook, nog geme
ten naar aardse maatstaven.
ET officiële wereldsnelheidrecord
voor vliegtuigen ligt nog steeds
ver onder de prestatie van kapitein
Apt. De voorwaarde die daarvoor
geldt is namelijk dat het moet zijn
gevestigd in horizontale vlucht op ma
ximaal 75 meter hoogte. Het staat se
dert 16 mei 1958 op naam van de
Amerikaanse kapitelnvlieger Walter
Irvin met ruim 2800 kilometer per uur.
Irvin vestigde het boven de Ameri
kaanse luchtbasis Edwars in een
straaljager van het type Starfighter
(Lockheed F-104-A).
De autorenners zijn, hoe kan het
anders, daarbij ver ten achter geble
ven. Het wereldrecord te land staat
op naam van wijlen John Cobb. De
ze snelheidsduivel bracht het op 16
september 1947 in een Napier-Raylton,
een waar monster op vier wielen, op
de Bonnevillevlakte in de Amerikaan
se staat Utah tot 634,261 kilometer per
uur.
Cobb's poging, ook het wereldrecord
te water op zijn naam te brengen,
werd hem noodlottig. Op 19 september
1952 kwam hij om het leven op het
Loch Ness in Schotland. Dat record
is nu in handen van de Engelsman
Donald Campbell. Deze bracht het in
zijn Bluebird III op 10 november
1958 op het Conistonmeer (Engeland)
op ruim op 400 kilometer per uur.
De verschillen hebben zich al duide-
lijk afgetekend: de mens is sneller
op de weg dan op het water en snel-
Ier in de lucht dan op de weg.
CEDERT het begin van oktober 1957
de maand waarin de aanvang
van het tijdperk van de ruimtevaart
viel, is daar een nieuwe vergelijkings-
mogeliikheid bij gekomen: De mens
NEEMT men ze ten opzichte van de
zon, dan moet men er de snel
heid waarmee de aarde gemiddeld om
de zon draait bij optellen. Die snel
heid is gemiddeld 29,8 kilometer per
seconde, 's Winters is de omloopsnel
heid van de aarde het grootst 30,27
kilometer per seconde en het is dan
ook geen wonder dat de Russen de
wintermaanden hebben gekozen voor
de lancering van hun zonneraket.
Groot is die snelheid in het heelal
echter allerminst. In ons melkwegstel
sel draait de zon met de aarde en de
andere planeten samen rond met een
snelheid van ongeveer 220 kilometer
per seconde.
Ook die snelheid is volgens de ster
renkundigen lang niet de grootste in
de wereldruimte.
Er zijn nevelvlekken waargenomen
aan de grenzen van het voor de mens
zichtbare deel van het heelal die zich
verwijderen met een snelheid van
meer dan 23.000 kilometer per secon
de. Maar die zijn daai ook meer dan
honderd miljoen lichtjaren van ons
verwijderd. Hoe ver dat is wordt dui
delijk wanneer men bedenkt dat een
lichtjaar ongeveer tien biljoen kilome
ter is.
Deze cijfers dwingen ons nietige
mensen tot nederigheid. Tot een ne
derigheid die professor Koekarkin. lid
van het hoofdbestuur van het Inter
nationale verbond van sterrenkundigen
niet had toen hij op 6 januari in het
openbaar in Moskou verkondigde dat
het na de lancering van de zonnera
ket nu niet meer moeilijk zou zijn een
raket buiten ons zonnestelsel te bren
gen.
DEN HAAG. De Anti-revolutionaire
Tweede Kamerleden ds. J. Fokkema en
ds. C. van den Zaal staan niet op de
voorlopige kandidatenlijst van de A.R.
'partij voor de aanstaande verkiezingen.
Ze zijn beiden 65 jaar.
T en Sien, de twee kinderen
waarmee tienduizenden Ne
derlanders hebben leren le
zen en leven, zullen vanmid
dag ongetwijfeld voor de
geest staan van de geleerde peda
gogen en onderwijsmensen, die
dan in het Haagse Diligentia bijeen
komen om er Jan Ligthart te her
denken, die op 11 januari honderd
jaar geleden geboren werd.
En ais de professoren redevoeringen
houden over Ligthart als pedagoog,
als didacticus en als voorloper van mo
derne onderwijsmethoden, zullen Ne
derlanders van alle rangen en stan
den en van alle
leeftijden zich Ot en
Sien herinneren, de
bolronde kindertjes
met wie vrijwel
iedereen zijn school
jaren doorbracht.
Van Ot en Sien
tot Sartre, noemde
Wim Kan kort na
de oorlog een van
zijn cabaretpro
gramma's en daar
mee karakteriseer
de hij die kinder
figuurtjes uit de
schoolleesboekjes van
Scheepstra als het begin van alle ken
nis. die men later in zijn leven ver
gaarde.
AAP-NOOT-MIES
JAN LIGTHART
Ligthart
en
\J of atoomgeleerde of als een
voudig huisvader zijn kinderen en
kleinkinderen groot heeft zien worden,
de eerste stap begon met het lees-
piankje van ,.aap-noot-mies".
Van Ligthart weten de meesten van
ons niets of niet-veel, maar wel her
inneren wij ons allemaal nog de
schooljuffrouw, die ons aap, noot, mies.
gijs en does liet opdreunen en wat
later de boekjes uitdeelde, waarin bin
nen het bruine kaftje (ter bescher
ming tegen onze groezelige kindervin
gertjes) de lesjes stonden over het
leven van Ot en Sien. van hun va
der en moeder (die het druk hadden),
van oom die het blijkbaar nooit druk
had en altijd tijd vond om te gaan
wandelen en als een alwetende alles
kon uitleggen.
Nog wat later kwamen de grote
platen aan de muur, waarop wij Ot
en Sien bezoeken zagen brengen aan
bos en heide, aan een houtzaagmolen
en aan andere typisch Nederlandse
bedrijven. Met die boekjes, vol kinder
lijk geschreven verhaaltjes uit het kin
derleven en geïllustreerd met de on
vergetelijke tekeningen van Jetzes.
heeft Jan Ligthart met zijn vriend
Scheepstra uit Groningen veel Neder
landse geslachten niet alleen lezen ge
leerd, maar hij heeft er ook de stoot
mee gegeven tot vernieuwing van on
derwijs
schandblok. In de leesboekjes para
deerden toen nog de brave Hendrik
ken en de lieve Frederika's met hun
onkinderlijke lessen in grotemensen-
moraal.
Jan Ligthart zette de brave Hen
drikken en hun dito zusjes voorgoed
de school uit en hij bracht er Ot en
Sien. In plaats van de zoetelijke mo
raal, die de schoolmeesters er behalve
met de leeslesjes met hun roede in
sloegen, brachten Ligthart en Scheep
stra verhaaltjes uit net kinderleven
zelf, over echt beslaande kinderen. In
plaats van moraal kwam levenswijs
heid.
- Ja, Ot en Sien waren geen boek
jesmensjes, maar echte kinderen van
vlees en bloed. Wij hebben een dezer
dagen nog met Ot gesproken. Hij is
de sinds enige jaren stil-levende Gro
ningse arts S. H. Scheepstra, die nu
in Paterswolde woont.
Scheepstra en Ligthart werden boezem
vrienden, nadat zij door de uitgeverij
Wolters, die nog altijd de boekjes uit
geeft, waren samengebracht.
Het Haagse schoolhoofd logeerde bij
de Scheepstra's en zag er in de kin
deren van zijn vriend de levende mo
dellen voor zijn verhalen.
De samenwerking tussen beide
schoolmeesters was zo innig, dat men
nooit heeft kunnen vaststellen. wie
precies welke verhaaltjes schreef. Het
is dan ook geen wonder dat op de Jan
Ligthartbank in het Zuiderpark, waar
op de figuurtjes van Ot en Sien zijn
gebeeldhouwd, ook de naam van
Scheepstra is aangebracht.
Het is niet eenvoudig de betekenis
van Ligthart als pedagoog ën onder
wijsvernieuwer te schetsen. Er zijn
daar boeken vol over geschreven.
BAANBREKER
OT LEEFT
^OKTER Scheepstra is de
zoon van de Groningse
schoolmeester met wie Ligthart de
boekjes .,Nog bij Moeder, Blond en
Bruin, De Wereld in samenstelde
De ton.
Dicht bij den boom staat een ton. Hij
staat in den hoek. En die ton is heel hoog.
en opvoeding.
REVOLUTIE
De Bluebird waarmee Donald Campbell het snelheidsrecord te water
op zijn naam bracht.
JAN LIGTHART. in 1859 in
de Jordaan geboren en in
1885 aan de Haagse school in de Tul-
linghstraat als hoofd benoemd, begon
zijn onderwijzersloopbaan in een tijd,
waarin de school nog maar nauwe
lijks losgekomen was van de school-
meester-koster-krulhmschrijver, die
zijn klas regeerde met roe, plak en
Ot en Sien kun nen er niet in zien. Ze zijn
nog te klein.
Maar nu schopt Ot eens te-gen de ton.
Een der bladzijden uit de elfde druk
van „Nog bij Moeder" in 1911 uitgegeven
door de uitgeverij Wolters te Groningen.
Dezelfde uitgeversmaatschappij heeft de
^IJ geloven ook niet beter
te kunnen doen dan te
herinneren aan de inscriptie op zijn
grafsteen op het kerkhof te Dieren,
waar hij in 1916 de verdrinkingsdood
stierf. Daar staat op die steen gebei
teld: ,,De hele opvoeding is een kwes
tie van liefde, geduld en wijsheid. En
de laatste twee groeien, waar de eer
ste heerst."
Dat klinkt in 1959. midden in de
eeuw van het kind. niet zo bijzonder
meer, maar die uitspraak was het wel
aan het einde van de vorige eeuw, toen
de schoolmeesters hun ijzeren tucht
moesten vervangen door liefde en vrij
heid.
Er is dan ook heel wat gespot met
de later zo bewonderde ..sinaasappel
methode", zo genoemd naar de sinaas
appel die Ligthart gaf aan de straat
schoffies die hinderlijk bij hem door
de ramen gluurden. Toch zijn die si
naasappelmethode en de jordaanpeda-
gogiek niet lang na Ligtharts dood de
richtlijnen geworden van de moderne
pedagogiek, die in diens medewerkers
en vrienden Casimir. Gunning en Ba-
vinck gegadigden vond voor officiële
leerstoelen aan de Nederlandse univer
siteiten.
Daarom herdenkt de onderwijswe
reld Ligthart nu als grote baanbreker,
terwijl heel Nederland hem dankbaar
blijft voor zijn ,,Ot en Sien".
DEN HAAG. Even voorbij de
roerloze snuiten van dode bruin
vissen en zeewolven in de hal van
het Haagse Museum voor het on
derwijs, staat een sobere kast.
Een kast die nog ruikt naar het
schoollokaal. Omstreeks 1900 haal
de de onderwijzer Jan Ligthart er
Indische voorwerpen uit om ze te
laten zien aan zijn leerlingetjes.
Fraai besneden kokosnoten, hou
ten vaasjes, beeldjes, wajangpop
pen en een sirihpruimdoosje van
kruidnagelen dat de pittige lucht
over verre zeeën lange jaren vast
hield, moesten een onuitwisbaar
beeld achterlaten bij de scholie
ren. Dezen hadden het boekje
Blond en bruin voor zich en maak
ten onder andere kennis met oom
Jan, die zo boeiend kon verhalen
uit zijn tijd bij de kolonialen.
Lieve boekjes waarin Wim en
Dien en Piet en Toosje tot leven
werden gewekt. Boekjes die de
harde zaken van het le\ren vrien
delijk en begrijpelijk de kleine
breintjes binnenvoeren. Onder de
tekening bijvoorbeeld van een
tijger die zich in de hals van een
radeloze karbouw heeft vastgebe
ten staat: De karbouw hield de
tijger stevig vast en dan verder
in de tekst: De Javaan vond het
vreselijk naar dat hij een duur
heest verloor, maar hij zou het
toch naarder gevonden hebben als
de tijger hem eens aanpakte.
Zo schreef Ligthart voor zijn
tere lezerskring, maar vond de
tastbare voorwerpen uit dat verre
Indië toch belangrijker. Daarmee
de Tsjechische paedagoog Come-
nius, de pionier van het visuele
onderwijs, volgend.
De kast deed vele jaren dienst
in een Haagse school aan de Tul-
lingstraat en werd tenslotte de
kern waaromheen een in West-
Europa uniek museum groeide:
Het Museum voor het onderwijs
in de Hemsterhuisstraat te Den
Haag, waar jaarlijks een goede
150.000 kinderen dichter bij het
wonder van de natuur worden
gebracht.
hebben ingeboet. We horen en lezen im
mers telkens, dat a'e overheid niet han
delt zoals we dat graag zien."
De heer Meijboom richtte zich toen
rechtstreeks tot de burgemeester met de
mededeling dat hij wel graag een schrif
telijke uiteenzetting wilde hebben. De
burgemeester antwoordde dat er tussen
het college en belanghebbenden een be
spreking was gevoerd, die tot een be
vredigend einde had gevoerd. De ge
meenteraad aanvaardde ten slotte zijn
verzoek, de zaak daarmee als afgedaan
te beschouwen.
Toen brak de dag aan, waarop Plan
Noord zijn nieuwe winkelcentrum kreeg,
's Avonds zei burgemeester Bliek in zijn
Nieuwjaarsrede: ,,Het college van B. en
W. zal. door ervaringen helaas rijker
geworden, met nog strengere bepalingen
moeten komen voor het vestigen van
bedrijven, opdat niet meer getracht
wordt te goeder trouw gedane verdelin
gen van de branches door handigheidjes
teniet te doen".
DEUR DICHT
De heer Meijboom verzocht nogmaals
om opening van zaken, waarop de heer
Bliek de deuren van de raadszaal liet
sluiten. Twee uren later deelde hij in het
openbaar niet anders mee dan dat de
heer Baris zijn wethouderschap had
neergelegd.
Gisteren zei hij ons, dat de toewij
zing van de bewuste winkel volkomen
in orde was. Zou dat niet het geval zijn
geweest dan 'had ik het centrum niet ge
opend. Ik heb echt geen behoefte, in hel
openbaar nog iets over deze zaak te
zeggen.
Ik heb mijn functie neergelegd, zei
de heer Baris. omdat er ook van mijn
kant geen vertrouwelijke samenwerking
meer mogelijk was, evengoed' als de
anderen geen vertrouwen meer in mij
hebben.
Verder deed ook hij het zwijgen ertoe.
Eifen nieuwsdienst
IJMUIDEN Vorig jaar is een proef
mislukt, genomen met de verhuizing
van grote hoeveelheden levende schol
uit voedseiarme delen van de Noord
zee naar de Doggersbank.
Daar is voor jonge vis een over
vloed aan plankton aanwezig en is een
groei tot acht centimeter per jaar
mogelijk.
De visserij biologen brachten de visjes
1 over aan boord van Deense kotters. Als
gevolg van de sterke deining ging
negentig percent van de honderdduizend
schollen dood.
Dit voorjaar wordt de proef herhaald.
Er zullen jonge visjes worden gevangen
onder de Deense kust waar zij niet
meer dan twee en een halve centimeter
per jaar aankomen om te worden op
geborgen in grote bunnen, die op enkele
meters onder het wateroppervlak drij
vend zullen worden gehouden.
Met de bunnen vol gaan de schepen
dan naar de visgronden rond de Dog-
gerSbaiVR. De kahs Ys" groot, dat dit on
derzoekingswerk ter zee in de naaste
toekomst een internationaal karakter
krijgt,
Eigen nieuwsdienst
UTRECHT - Utrecht zal ook dit
jaar weer zijn kermis hebben, maar
zij komt in geen geval op het Vre-
denburg. Waar dan wel is een vraag,
die het college van B. en W. voor
lopig veel hoofdbrekens kost.
Urenlang heeft de raad zich met het
vraagstuk bezig gehouden. De hotel- en
.féhouders rondom het plein vroegen na
de laatste kermis aan de raad in de
toekomst voor de prettuin een andere
plaats aan te wijzen. Hun bedrijven had
den veel te veel last van het lawaai.
De bittere klacht werd door B. en W.
onderzocht, maar al gaf het college toe.
dat de herrie de laatste keer buitenge
woon groot was geweest, voor een an
dere plaats dan het Vredenburg, meen
de het. bestond geen reden; een kermis
heeft de meeste kans van slagen in het
hartje van de stad.
Het mailschip France van gekomen is namelijk tot nu toe een van
PARIJS
tet^a^%^Uwd"efaUU«JS°rmoe- i de. Compagnie Générale Transatlantique.Japanse ziidU de~ toogsteUHet bod be
derniseren, want nog altijd zijn er scholen
in ons land die de series leesboekjes van
Ligthart en Scheepstra gebruiken.
aat is opgelegd en voor sloop bestemd, zal draagt 600 miljoen francs, terwijl slopers
wellicht naar Japan worden verkocht. j tot nu toe nauwelijks 300 miljoen francs
Van de inschrijvingen, die zijn binnen- hebben kunnen bieden.
Bovendien komen andere plaatsen uit
verkeerstechnisch oogpunt nauwelijks in
aanmerking. Als men het Vredenburg af
wijst, aldus Utrechts burgemeester, kan
het wel eens gebeuren, dat de kermis
helemaal uil Utrecht verdwijnt.
Na een debat, dat geheel in kermis
stijl verliep met kleine botsingen en
speels vuurwerk, nam de raad toch de
motie aan van de heer Hcssing (P.v.d.
A.waarin het college werd uitgeno
digd een andere plaats voor de kermis
ie zoeken. Tevoren had de raad al be
sloten, dat er, hoe dan ook, dit jaar een
kermis zou komen.
Eigen nieuwsdienst
ROTTERDAM. Mr. P. Sanders, ad
vocaat te Schiedam, is met ingang van
l september 1959 aan de Nederlandsche
economische hoogeschool te Rotterdam
benoemd tol gewoon hoogleraar voor
het burgerlijk recht, de hoofdbeginselen
van de burgerlijke rechtsvordering, het
handelsrecht, het faillissementsrecht,
het internationaal privaatrecht en het
luchtrecht. Hij zal de plaats innemen
van prof. mr. H. Drion. die in oktober
tot gewoon hoogleraar aan de rijksuni
versiteit te Leiden werd benoemd.
Tot buitengewoon lector voor de ha
veneconomie werd met ingang van 1 ja
nuari benoemd de heer B J. Udink, ec.
drs. Hij is verbonden aa$ de Kamer
van koophandel en fabrieken te Rotter
dam.
Eigen nieuwsdienst
BERGEN. Het Nederlands studen
tenorkest heeft op het programma van
zijn toernee een nieuw Nederlands werk
staan, de tweede symfonie van Rudolf
Escher. De componist heeft dit werk
geschreven in opdracht van de Neder
landse afdeling van de Amerikaanse
^"^ceuUsche industrie Pfizer, die in
Rotterdam gevestigd is.
De compositie zal op het eerste con
cert van het studentenorkest op 19 ja
nuari te Groningen haar première be
leven.
lijdens dit concert zal namens het
Prins Bernhardfonös twee partituren
van Eschers symfonie worden overge-
diagen, een aan het studentenorkest eg
een aan de federatie van amateuror-
kesten.