II Ml MET DE SPRONG IN DE ONEINDIGE RUIMTE IS EEN NIEUW TIJDPERK VAN SNELHEDEN INGEGAAN Hoge Raad neemt Raad van Spijkenisse dwingt eigen arrest in overweging SupralllX Plasticlak JAN LIGTHART, de man die hele geslachten leerde lezen schepper van l)c De tijger en de karbouw Schollen gaan verhuizen Wèl kermis, niet op Vredenburg Kermisstijl wethouder tot heengaan Zaterdag 10 januari 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 6 Onenigheid over zaak van zoon De nietige mens in het machtige heelal is beter - kost minder! Nietige mens Op de weg H Nieuw tijdperk A.R.-kamerleden niet op kandidatenlijst W1 IN BUNNEN Zeshonderd miljoen op „France" geboden Mr. Sanders gewooil hoogleraar Studentenorkest speelt Nederlandse première Yan 40 tot 40.000 km per uur Eigen nieuwsdienst ,.Men kan zich nauwelijks voor stellen dat deze tijd van reusachtige Straalvliegtuigen, raketten en kunst manen nog maar weinig langer dan vijftig jaar geleden is begonnen met de eerste gebrekkige vliegpogingen van de mens". PRINS PHILIP, hertog ran Edinburgh Van een onzer redacteuren U de mens zich de instrumen ten heeft verschaft waarmee hij een begin kan maken met het doorvorsen van de kosmi sche ruimte in ons zonnestelsel werken de geleerden die zich met dat onderzoek bezig houden met snelheden die het be vattingsvermogen van de gewone ster veling te boven gaan. Nauwelijks vijftien maanden geleden, toen de ruimtevaart nog een hersenschim van een klein groepje fantasten leek te zijn, dacht men wanneer het begrip topsnelheid ter sprake kwam, aan de Amerikaanse vlieger kapitein Milburn Apt, die op 27 septembei 1956 in een raketvliegtuig, een Bell X-2, op 11.000 meter hoogte een snelheid bereikte van 3.520 kilometer per uur. Ongeveer drie maal de snelheid van het ge luid! Was de mens aan de grens van de moge lijkheden gekomen? Velen dachten dat toen. Immers: Apt was op het ogenblik van zijn triomf met zijn vliegtuig uiteengespat. Tussen die topprestatie en de dag waarop voor het eerst een mens zich sneller dan het geluid voortbewoog lagen negen jaren, up li oktober 1947 overtrof de Amerikaanse vlieger- kapitein Charles Yeager in een raketvliegtuig, een Bell X-l, als eerste de snelheid van het geluid en wel met zes procent. De snelheid die hij bereikte evenals Apt op zeer grote hoogte was 1.160 kilometer per uur. Bijna veertig jaren eerder werd het eerste snelheidsrecord in de lucht ge vestigd. De Braziliaan Alberto Santos Dumont werd op 12 november 1906 de eerste recordhouder. In een tweedek ker van eigen fabrikaat, een wrak bouwsel van latten en zeildoek, legde hij 220 meter af met een snelheid van 41,292 kilometer per uur. Op de weg was de mens toen heel wat sneller. Een paar weken te voren had de Engelsman Guinness m een Darracq het snelheidsrecord te land gebracht op 180 kilometer per uur Pas op 7 februari 1920, ruim 13 jaar later, streefde het vliegtuig de auto voorbij. De Fransman Sadi-Lecointe haalde toen in een tweedekker, een Nieuport, 275,862 kilometer per uur Het record te land stond toen met 211,937 kilometer op naam van de Amerikaan Barney Oldfield. Ruim negen jaren later was de ab solute recordsnelheid al weer verdub beld" in een watervliegtuig, een bu- permarine S-6 had de Engelsman Or- lebar 575,700 kilometer per uur ge haald. Over de volgende verdubbeling van ruim 575 tot ruim 1150 kilome ter per uur deed mem in de lucht vaart ruim 24 jaar: op 16 juli 1953 haalde de Amerikaanse piloot Barnes in een straaljager van het type Sabre 1151,798 kilometer per uur. Het door breken van de geluidsbarrière was toen ook voor vliegtuigen zonder ra ketmotoren al enige jaren te voren mogelütft geworden. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Moet de Hoge Raad zijn eigen arrest gaan herzien? Indien de opvatting van de procu- SPIJKENISSE. Aan het einde van reur-generaal wordt gevolgd zeker, de dag waarop burgemeester P J. want deze zelf heeft zijn mening reeds Bliek s morgens in het nieuwe win- keicentrum aan de Vondelsingel de gewijzigd: dit m de zaak tussen een sleutel overhandigde aan winkelier C. Zwitserse maatschappij en de staat der Baris, legde diens vader J. E. H. Baris schadevergoeding1 zijn ambt van eerste wethouder neer. ende was' na zes iaal wethouderschap, het einde van een drama dat zich in enkele weken tijds had voltrokken. Nederlanden over voor het onder Hongaarse vlag van schip Nyugat, dat aan de Zwitserse maatschappij toebehoorde, en dat in Voordat we een week verder zijn, zal april 1941 werd opgebracht door de al een nieuwe wethouder worden ge- Nederlandse marine in de Nederlands- kozen. lindische wateren. Hongarije had toen Het begon op 22 december, tijdens de luist He -/iide van de as gekozen en algemene beschouwingen op de begro- juist de zijde van de as gekozen en Dg heer B Mey,boom oefende na was dus vijand geworden. mens de fractie van de P.v.d.A.. felle kritiek op wethouder Baris. Hij verweet Het schip werd overgebracht naar hem da) hy zijn privé-zaken moeilijk Soerabaja, en bijna eeli jaar later totwis, t sc,heiden van zijn wethouder zinken gebracht na de inval van de Ja-i gch en dat hij zich op gevaarlijke ma- panners. Na de oorlog eiste de maat-] njer mef. enkele kwesties had ingelaten, schappij een schadevergoeding van negen en een half miljoen gulden, omdat de handelwijze van de Nederlandse staat onrechtmatig zou zijn geweest. Drie jaar geleden diende deze zaak voor de Hoge Raad, die in eerste instan tie over prijs en buit moet oordelen, en de vordering werd afgewezen, hoewel de Zwitserse maatschappij stelde, dat ten tijde van de prijsverklaring van het schip de diplomatieke betrekkingen tussen Hongarije en Nederland nog niet waren verbroken. ONJUIST De heer Meijboom zega'e het vertrou wen in de wethoua'er op. „Ik zal niet aarzelen, de heer Baris duidelijk te ma ken, dat het niet aangaat, de naam van het bestuurscollege onnodig in opspraak te brengen. Terloops vroeg hij zich af, in hoeverre de wethouder zich had be zig gehouden met de vestiging van „een bedrijf in zuivelproducten". CONCURRENTIE Hij doelde op de nog te openen win kel van de heer Baris jr.. waarin be halve zuivelprodukten ook levensmid delen worden verkocht. Twee winkels verd'erop is echter tegelijkertijd een winkel geopend waarin in de eerste ge- het De maatschappij vroeg herziening van het arrest bij de Hoge Raad. te verge- i lijken met hoger beroep, en met zeven in plaats van vijf raadsheren moet de plaats kruideniersartikelen worden Raad nu nog eens over de zaak oordelen. I voerd. Toen de eigenaar daarvan De procureur-generaal kwam gisteren injCOntract tekende, wist hij niet beter of zijn conclusie van zijn eenmaal ingeno-1 hij zou de enige in deze branche zijn. men standpunt terug. Hij achttè de prijsverklaring onjuist en De dag nadat de heer Meijboom had vond. dat de staat toch schadevergoeding gesproken, antwoordde wethouder Ba- moet betalen, welke mening hij met, talris. „Ik kan alleen maar waardering van nieuwe argumenten staafde. hebben voor een vriend die mij mijn De Hoge Raad zal 6 maart uitspraak feilen toont. Het is echter jammer, dat doen. i dergelijke waarschuwingen aan waarde Advertentie Veertig jaar verschil! Vier Starfighters met een maximale snelheid van 2600 km per uur, en het tweedekkertje uit 1906, dat ruim 41 km per uur vloog. 'n BRINK product zal zich sneller in de wereldruimte kunnen voortbewegen dan in de lucht. Immers, sedert de lancering van de eerste kunstmaan is de mens gaan rekenen met snelheden van vele kilo meters per seconde in plaats van per uur. Wie een voorwerp in een baan om de aarde wil brengen moet het een snelheid geven van ten minste acht kilometer per seconde. Die snel heid noemen de geleerden de eerste astronautische snelheid. Het kleine Sovjetrus sische ruimte vaartuig dat nu in een baan om de zon is gebracht heeft de zogeheten tweede astronautische snelheid over troffen. Die is ten minste 11,2 kilome ter per seconde. Men geeft er ook wel de naam ontsnappingssnelheid aan. Dan is er nog de derde astronauti sche snelheid, ten minste 16,7 kilome ter per seconde. Een voorwerp dat die snelheid bereikt zal met enorme kracht in een hyperbolische baan van de aar de vandaan geslingerd worden. Al die snelheden zijn, hoe schier onvoorstelbaar groot ook, nog geme ten naar aardse maatstaven. ET officiële wereldsnelheidrecord voor vliegtuigen ligt nog steeds ver onder de prestatie van kapitein Apt. De voorwaarde die daarvoor geldt is namelijk dat het moet zijn gevestigd in horizontale vlucht op ma ximaal 75 meter hoogte. Het staat se dert 16 mei 1958 op naam van de Amerikaanse kapitelnvlieger Walter Irvin met ruim 2800 kilometer per uur. Irvin vestigde het boven de Ameri kaanse luchtbasis Edwars in een straaljager van het type Starfighter (Lockheed F-104-A). De autorenners zijn, hoe kan het anders, daarbij ver ten achter geble ven. Het wereldrecord te land staat op naam van wijlen John Cobb. De ze snelheidsduivel bracht het op 16 september 1947 in een Napier-Raylton, een waar monster op vier wielen, op de Bonnevillevlakte in de Amerikaan se staat Utah tot 634,261 kilometer per uur. Cobb's poging, ook het wereldrecord te water op zijn naam te brengen, werd hem noodlottig. Op 19 september 1952 kwam hij om het leven op het Loch Ness in Schotland. Dat record is nu in handen van de Engelsman Donald Campbell. Deze bracht het in zijn Bluebird III op 10 november 1958 op het Conistonmeer (Engeland) op ruim op 400 kilometer per uur. De verschillen hebben zich al duide- lijk afgetekend: de mens is sneller op de weg dan op het water en snel- Ier in de lucht dan op de weg. CEDERT het begin van oktober 1957 de maand waarin de aanvang van het tijdperk van de ruimtevaart viel, is daar een nieuwe vergelijkings- mogeliikheid bij gekomen: De mens NEEMT men ze ten opzichte van de zon, dan moet men er de snel heid waarmee de aarde gemiddeld om de zon draait bij optellen. Die snel heid is gemiddeld 29,8 kilometer per seconde, 's Winters is de omloopsnel heid van de aarde het grootst 30,27 kilometer per seconde en het is dan ook geen wonder dat de Russen de wintermaanden hebben gekozen voor de lancering van hun zonneraket. Groot is die snelheid in het heelal echter allerminst. In ons melkwegstel sel draait de zon met de aarde en de andere planeten samen rond met een snelheid van ongeveer 220 kilometer per seconde. Ook die snelheid is volgens de ster renkundigen lang niet de grootste in de wereldruimte. Er zijn nevelvlekken waargenomen aan de grenzen van het voor de mens zichtbare deel van het heelal die zich verwijderen met een snelheid van meer dan 23.000 kilometer per secon de. Maar die zijn daai ook meer dan honderd miljoen lichtjaren van ons verwijderd. Hoe ver dat is wordt dui delijk wanneer men bedenkt dat een lichtjaar ongeveer tien biljoen kilome ter is. Deze cijfers dwingen ons nietige mensen tot nederigheid. Tot een ne derigheid die professor Koekarkin. lid van het hoofdbestuur van het Inter nationale verbond van sterrenkundigen niet had toen hij op 6 januari in het openbaar in Moskou verkondigde dat het na de lancering van de zonnera ket nu niet meer moeilijk zou zijn een raket buiten ons zonnestelsel te bren gen. DEN HAAG. De Anti-revolutionaire Tweede Kamerleden ds. J. Fokkema en ds. C. van den Zaal staan niet op de voorlopige kandidatenlijst van de A.R. 'partij voor de aanstaande verkiezingen. Ze zijn beiden 65 jaar. T en Sien, de twee kinderen waarmee tienduizenden Ne derlanders hebben leren le zen en leven, zullen vanmid dag ongetwijfeld voor de geest staan van de geleerde peda gogen en onderwijsmensen, die dan in het Haagse Diligentia bijeen komen om er Jan Ligthart te her denken, die op 11 januari honderd jaar geleden geboren werd. En ais de professoren redevoeringen houden over Ligthart als pedagoog, als didacticus en als voorloper van mo derne onderwijsmethoden, zullen Ne derlanders van alle rangen en stan den en van alle leeftijden zich Ot en Sien herinneren, de bolronde kindertjes met wie vrijwel iedereen zijn school jaren doorbracht. Van Ot en Sien tot Sartre, noemde Wim Kan kort na de oorlog een van zijn cabaretpro gramma's en daar mee karakteriseer de hij die kinder figuurtjes uit de schoolleesboekjes van Scheepstra als het begin van alle ken nis. die men later in zijn leven ver gaarde. AAP-NOOT-MIES JAN LIGTHART Ligthart en \J of atoomgeleerde of als een voudig huisvader zijn kinderen en kleinkinderen groot heeft zien worden, de eerste stap begon met het lees- piankje van ,.aap-noot-mies". Van Ligthart weten de meesten van ons niets of niet-veel, maar wel her inneren wij ons allemaal nog de schooljuffrouw, die ons aap, noot, mies. gijs en does liet opdreunen en wat later de boekjes uitdeelde, waarin bin nen het bruine kaftje (ter bescher ming tegen onze groezelige kindervin gertjes) de lesjes stonden over het leven van Ot en Sien. van hun va der en moeder (die het druk hadden), van oom die het blijkbaar nooit druk had en altijd tijd vond om te gaan wandelen en als een alwetende alles kon uitleggen. Nog wat later kwamen de grote platen aan de muur, waarop wij Ot en Sien bezoeken zagen brengen aan bos en heide, aan een houtzaagmolen en aan andere typisch Nederlandse bedrijven. Met die boekjes, vol kinder lijk geschreven verhaaltjes uit het kin derleven en geïllustreerd met de on vergetelijke tekeningen van Jetzes. heeft Jan Ligthart met zijn vriend Scheepstra uit Groningen veel Neder landse geslachten niet alleen lezen ge leerd, maar hij heeft er ook de stoot mee gegeven tot vernieuwing van on derwijs schandblok. In de leesboekjes para deerden toen nog de brave Hendrik ken en de lieve Frederika's met hun onkinderlijke lessen in grotemensen- moraal. Jan Ligthart zette de brave Hen drikken en hun dito zusjes voorgoed de school uit en hij bracht er Ot en Sien. In plaats van de zoetelijke mo raal, die de schoolmeesters er behalve met de leeslesjes met hun roede in sloegen, brachten Ligthart en Scheep stra verhaaltjes uit net kinderleven zelf, over echt beslaande kinderen. In plaats van moraal kwam levenswijs heid. - Ja, Ot en Sien waren geen boek jesmensjes, maar echte kinderen van vlees en bloed. Wij hebben een dezer dagen nog met Ot gesproken. Hij is de sinds enige jaren stil-levende Gro ningse arts S. H. Scheepstra, die nu in Paterswolde woont. Scheepstra en Ligthart werden boezem vrienden, nadat zij door de uitgeverij Wolters, die nog altijd de boekjes uit geeft, waren samengebracht. Het Haagse schoolhoofd logeerde bij de Scheepstra's en zag er in de kin deren van zijn vriend de levende mo dellen voor zijn verhalen. De samenwerking tussen beide schoolmeesters was zo innig, dat men nooit heeft kunnen vaststellen. wie precies welke verhaaltjes schreef. Het is dan ook geen wonder dat op de Jan Ligthartbank in het Zuiderpark, waar op de figuurtjes van Ot en Sien zijn gebeeldhouwd, ook de naam van Scheepstra is aangebracht. Het is niet eenvoudig de betekenis van Ligthart als pedagoog ën onder wijsvernieuwer te schetsen. Er zijn daar boeken vol over geschreven. BAANBREKER OT LEEFT ^OKTER Scheepstra is de zoon van de Groningse schoolmeester met wie Ligthart de boekjes .,Nog bij Moeder, Blond en Bruin, De Wereld in samenstelde De ton. Dicht bij den boom staat een ton. Hij staat in den hoek. En die ton is heel hoog. en opvoeding. REVOLUTIE De Bluebird waarmee Donald Campbell het snelheidsrecord te water op zijn naam bracht. JAN LIGTHART. in 1859 in de Jordaan geboren en in 1885 aan de Haagse school in de Tul- linghstraat als hoofd benoemd, begon zijn onderwijzersloopbaan in een tijd, waarin de school nog maar nauwe lijks losgekomen was van de school- meester-koster-krulhmschrijver, die zijn klas regeerde met roe, plak en Ot en Sien kun nen er niet in zien. Ze zijn nog te klein. Maar nu schopt Ot eens te-gen de ton. Een der bladzijden uit de elfde druk van „Nog bij Moeder" in 1911 uitgegeven door de uitgeverij Wolters te Groningen. Dezelfde uitgeversmaatschappij heeft de ^IJ geloven ook niet beter te kunnen doen dan te herinneren aan de inscriptie op zijn grafsteen op het kerkhof te Dieren, waar hij in 1916 de verdrinkingsdood stierf. Daar staat op die steen gebei teld: ,,De hele opvoeding is een kwes tie van liefde, geduld en wijsheid. En de laatste twee groeien, waar de eer ste heerst." Dat klinkt in 1959. midden in de eeuw van het kind. niet zo bijzonder meer, maar die uitspraak was het wel aan het einde van de vorige eeuw, toen de schoolmeesters hun ijzeren tucht moesten vervangen door liefde en vrij heid. Er is dan ook heel wat gespot met de later zo bewonderde ..sinaasappel methode", zo genoemd naar de sinaas appel die Ligthart gaf aan de straat schoffies die hinderlijk bij hem door de ramen gluurden. Toch zijn die si naasappelmethode en de jordaanpeda- gogiek niet lang na Ligtharts dood de richtlijnen geworden van de moderne pedagogiek, die in diens medewerkers en vrienden Casimir. Gunning en Ba- vinck gegadigden vond voor officiële leerstoelen aan de Nederlandse univer siteiten. Daarom herdenkt de onderwijswe reld Ligthart nu als grote baanbreker, terwijl heel Nederland hem dankbaar blijft voor zijn ,,Ot en Sien". DEN HAAG. Even voorbij de roerloze snuiten van dode bruin vissen en zeewolven in de hal van het Haagse Museum voor het on derwijs, staat een sobere kast. Een kast die nog ruikt naar het schoollokaal. Omstreeks 1900 haal de de onderwijzer Jan Ligthart er Indische voorwerpen uit om ze te laten zien aan zijn leerlingetjes. Fraai besneden kokosnoten, hou ten vaasjes, beeldjes, wajangpop pen en een sirihpruimdoosje van kruidnagelen dat de pittige lucht over verre zeeën lange jaren vast hield, moesten een onuitwisbaar beeld achterlaten bij de scholie ren. Dezen hadden het boekje Blond en bruin voor zich en maak ten onder andere kennis met oom Jan, die zo boeiend kon verhalen uit zijn tijd bij de kolonialen. Lieve boekjes waarin Wim en Dien en Piet en Toosje tot leven werden gewekt. Boekjes die de harde zaken van het le\ren vrien delijk en begrijpelijk de kleine breintjes binnenvoeren. Onder de tekening bijvoorbeeld van een tijger die zich in de hals van een radeloze karbouw heeft vastgebe ten staat: De karbouw hield de tijger stevig vast en dan verder in de tekst: De Javaan vond het vreselijk naar dat hij een duur heest verloor, maar hij zou het toch naarder gevonden hebben als de tijger hem eens aanpakte. Zo schreef Ligthart voor zijn tere lezerskring, maar vond de tastbare voorwerpen uit dat verre Indië toch belangrijker. Daarmee de Tsjechische paedagoog Come- nius, de pionier van het visuele onderwijs, volgend. De kast deed vele jaren dienst in een Haagse school aan de Tul- lingstraat en werd tenslotte de kern waaromheen een in West- Europa uniek museum groeide: Het Museum voor het onderwijs in de Hemsterhuisstraat te Den Haag, waar jaarlijks een goede 150.000 kinderen dichter bij het wonder van de natuur worden gebracht. hebben ingeboet. We horen en lezen im mers telkens, dat a'e overheid niet han delt zoals we dat graag zien." De heer Meijboom richtte zich toen rechtstreeks tot de burgemeester met de mededeling dat hij wel graag een schrif telijke uiteenzetting wilde hebben. De burgemeester antwoordde dat er tussen het college en belanghebbenden een be spreking was gevoerd, die tot een be vredigend einde had gevoerd. De ge meenteraad aanvaardde ten slotte zijn verzoek, de zaak daarmee als afgedaan te beschouwen. Toen brak de dag aan, waarop Plan Noord zijn nieuwe winkelcentrum kreeg, 's Avonds zei burgemeester Bliek in zijn Nieuwjaarsrede: ,,Het college van B. en W. zal. door ervaringen helaas rijker geworden, met nog strengere bepalingen moeten komen voor het vestigen van bedrijven, opdat niet meer getracht wordt te goeder trouw gedane verdelin gen van de branches door handigheidjes teniet te doen". DEUR DICHT De heer Meijboom verzocht nogmaals om opening van zaken, waarop de heer Bliek de deuren van de raadszaal liet sluiten. Twee uren later deelde hij in het openbaar niet anders mee dan dat de heer Baris zijn wethouderschap had neergelegd. Gisteren zei hij ons, dat de toewij zing van de bewuste winkel volkomen in orde was. Zou dat niet het geval zijn geweest dan 'had ik het centrum niet ge opend. Ik heb echt geen behoefte, in hel openbaar nog iets over deze zaak te zeggen. Ik heb mijn functie neergelegd, zei de heer Baris. omdat er ook van mijn kant geen vertrouwelijke samenwerking meer mogelijk was, evengoed' als de anderen geen vertrouwen meer in mij hebben. Verder deed ook hij het zwijgen ertoe. Eifen nieuwsdienst IJMUIDEN Vorig jaar is een proef mislukt, genomen met de verhuizing van grote hoeveelheden levende schol uit voedseiarme delen van de Noord zee naar de Doggersbank. Daar is voor jonge vis een over vloed aan plankton aanwezig en is een groei tot acht centimeter per jaar mogelijk. De visserij biologen brachten de visjes 1 over aan boord van Deense kotters. Als gevolg van de sterke deining ging negentig percent van de honderdduizend schollen dood. Dit voorjaar wordt de proef herhaald. Er zullen jonge visjes worden gevangen onder de Deense kust waar zij niet meer dan twee en een halve centimeter per jaar aankomen om te worden op geborgen in grote bunnen, die op enkele meters onder het wateroppervlak drij vend zullen worden gehouden. Met de bunnen vol gaan de schepen dan naar de visgronden rond de Dog- gerSbaiVR. De kahs Ys" groot, dat dit on derzoekingswerk ter zee in de naaste toekomst een internationaal karakter krijgt, Eigen nieuwsdienst UTRECHT - Utrecht zal ook dit jaar weer zijn kermis hebben, maar zij komt in geen geval op het Vre- denburg. Waar dan wel is een vraag, die het college van B. en W. voor lopig veel hoofdbrekens kost. Urenlang heeft de raad zich met het vraagstuk bezig gehouden. De hotel- en .féhouders rondom het plein vroegen na de laatste kermis aan de raad in de toekomst voor de prettuin een andere plaats aan te wijzen. Hun bedrijven had den veel te veel last van het lawaai. De bittere klacht werd door B. en W. onderzocht, maar al gaf het college toe. dat de herrie de laatste keer buitenge woon groot was geweest, voor een an dere plaats dan het Vredenburg, meen de het. bestond geen reden; een kermis heeft de meeste kans van slagen in het hartje van de stad. Het mailschip France van gekomen is namelijk tot nu toe een van PARIJS tet^a^%^Uwd"efaUU«JS°rmoe- i de. Compagnie Générale Transatlantique.Japanse ziidU de~ toogsteUHet bod be derniseren, want nog altijd zijn er scholen in ons land die de series leesboekjes van Ligthart en Scheepstra gebruiken. aat is opgelegd en voor sloop bestemd, zal draagt 600 miljoen francs, terwijl slopers wellicht naar Japan worden verkocht. j tot nu toe nauwelijks 300 miljoen francs Van de inschrijvingen, die zijn binnen- hebben kunnen bieden. Bovendien komen andere plaatsen uit verkeerstechnisch oogpunt nauwelijks in aanmerking. Als men het Vredenburg af wijst, aldus Utrechts burgemeester, kan het wel eens gebeuren, dat de kermis helemaal uil Utrecht verdwijnt. Na een debat, dat geheel in kermis stijl verliep met kleine botsingen en speels vuurwerk, nam de raad toch de motie aan van de heer Hcssing (P.v.d. A.waarin het college werd uitgeno digd een andere plaats voor de kermis ie zoeken. Tevoren had de raad al be sloten, dat er, hoe dan ook, dit jaar een kermis zou komen. Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM. Mr. P. Sanders, ad vocaat te Schiedam, is met ingang van l september 1959 aan de Nederlandsche economische hoogeschool te Rotterdam benoemd tol gewoon hoogleraar voor het burgerlijk recht, de hoofdbeginselen van de burgerlijke rechtsvordering, het handelsrecht, het faillissementsrecht, het internationaal privaatrecht en het luchtrecht. Hij zal de plaats innemen van prof. mr. H. Drion. die in oktober tot gewoon hoogleraar aan de rijksuni versiteit te Leiden werd benoemd. Tot buitengewoon lector voor de ha veneconomie werd met ingang van 1 ja nuari benoemd de heer B J. Udink, ec. drs. Hij is verbonden aa$ de Kamer van koophandel en fabrieken te Rotter dam. Eigen nieuwsdienst BERGEN. Het Nederlands studen tenorkest heeft op het programma van zijn toernee een nieuw Nederlands werk staan, de tweede symfonie van Rudolf Escher. De componist heeft dit werk geschreven in opdracht van de Neder landse afdeling van de Amerikaanse ^"^ceuUsche industrie Pfizer, die in Rotterdam gevestigd is. De compositie zal op het eerste con cert van het studentenorkest op 19 ja nuari te Groningen haar première be leven. lijdens dit concert zal namens het Prins Bernhardfonös twee partituren van Eschers symfonie worden overge- diagen, een aan het studentenorkest eg een aan de federatie van amateuror- kesten.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 6