Een varend vliegveld kwam mij halen de weg terug Hoge Autoriteit laat de schroothandel vrij - beroering allerwege Eerst leren praten Marktonderzoek moet eerste daad in Euromarkt zijn CANADA GOEDE MARKT - OP LANGE TERMIJN - Vrijdag 28 november 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 9 Hr. Ms. Rookverbod DEEL VAN SCHIP VAN ROTSEN GETROKKEN Aanvaring door defect aan stuurinrichting In moten Nieuw „achterwiel" niet zo zwaar Vragen aan minister Waarom juist nu "AKKERTJES" Voedselvoorziening heeft bezwaren tegen prijzenwet STEMMING BEÏNVLOED? Herstemming gevraagd over ruilverkaveling Pleisters Spoorstaking Italië succes voor stakers Verdubbelde straf voor oud-politieman Versebalie Hè, hier ook al? Maastricht sluit binnenstad voor doorgaand verkeer PROF. SCHEFFER TOT INDUSTRIE: „Veroveren" Oorzaak onmacht Eerst terugbetalen RAAR GEVAL Plan vereniging Ghana en Guinee was grote verrassing voor Engeland Lauwheid Te laag peil Echtpaar mishandelde en beroofde oude man Brand gesticht in ouderlijk huis door Barend Maaskant DE MOTORBOOT, die mij van het Rotterdamse Willemsplein naar het aan de boeien op de Nieuwe Maas liggende vliegkampschip Karei Doorman bracht, heet in marinetaai een schouw. De helikopter, die mij een week later van het in de Moray Firth varende schip neerzette op het voetbalveld van het Schotse dorpje Invergordonwordt in hetzelfde jar gon tjopper genoemd. En tussen schouw en tjopper ligt voor mij een wereld apart door de eigen sfeer eigen gedachten, eigen karakter, eigen gewoonten, eigen woordgebruik, kortom door de eigen traditie der Koninklijke Marine. Toen ik daaraan bijna gewend was, verliet ik weer dit wereldje van bijna 1200 ma rinemannen. rEN varend vliegveld kwam onze verslag gever afhalen. Op de foto hierboven kunt u zien hoe dat in zijn werk ging. Bij cijfer 1 woont Barend Maas kant. De witte stippel lijn geeft aan hoe hij naar de kade liep. Daar werd hij opgepikt door wat ze op de Doorman een schouw noemen. Op de inzet in de foto (cij fer 2) ziet u de schouw (met Maaskant) over de Maas stuiven, de Door man tegemoet, Na enig geklauter stond onze verslaggever dan aan boord van de Karei Doorman, het schip dat een week lang zyn ho tel zou zijn, waar hij een verrassend taalge bruik ontdekte en waar hij onder de indruk kwam van de geweldige organisatie. De Door man kwam hem wel af halen, maar was niet zo vriendelijk hem weer af te zetten. BIJ mijn thuiskomst netjes de voeten vegend op de cocos- mat moest ik er aan denken, dat ik dat zo kort geleden nog ook gedaan had op een eind uitgeplozen manilla als ik van een bordes in een gang kwam. Daar slenterde ik nooit gedachtenloos verder, want op totaal onverwachte plaatsen stak wel eens een venijnige pin omhoog, of een naar mijn (domme) opvatting nutteloos stalen oog. Ik moest nog leren beseffen, dat alles op dit merkwaardige schip zijn bijzondere bedoeling heeft. DAT daarom ook een elektrisch scheerapparaat eerst aan boord ge keurd moet worden. Dat niemand een aansteker in gebruik mag hebben, om dat er nogal eens tijdens „vHegrol" brandstof geladen wordt door de toe stellen. Als dit laatste gebeurt, klinkt er door het hele schip een carillon van vier tonen. Ieder drukt dan zijn siga ret uit. Sommigen noemen hierom het sehip Hr. Ms. Rookverbod yO begon de zwerftocht van een week op de Karei Doorman. Barend Maaskant reikt zijn koffertje aan een matroos en even later staat hij op het grote schip. Het was een speciale vriendelijkheid van de Ma rine, dat hij bij niet al te nevelig weer van dek nog even naar zijn vrouw thuis kon zwaaien Eigen nieuwsdienst IJMUIDEN. Sleepboten zijn op weg naar Newcastle met een deel van het Zwitserse schip Nyon, dat zaterdag in dichte mist strandde in de buurt van St. Abb's head. Het voorschip was zo vernield, dat rr m had besloten het met dynamiet van de Nyon te breken. De sleepboten Sim- son en Hector varr Wijsmuller uit IJmui- den, geassisteerd door twee Engelse sle pers, trokken gisteravond twee derden van de Zwitser (met onder meer de kostbare machinekamer) van de rotsen. Het brok schip bleef mooi drijven op de waterdichte schotten. O AMSTERDAM (ANP) De aanvaring tussen de Noorse schepen Luksefjell en Artemis in juni op de Nieuwe Waterweg moet volgens de Raad voor de scheep vaart worden toegeschreven aan het plotseling weigeren van de elektrische stuurinrichting van de Luksefjell. waar door het schip naar bakboord draaide. De raad concludeert voorts dat drie kostbare minuten zijn verloren in die tijd sloeg de Luksefjell achteruit, maar de ankers had men niet kunnen laten vallen doordat er niemand op de bak INZET: Pas geleden nog een l keurige burger met een net koffertje, nu al netjes ingedeeld in een van cle raadselachtig ge nummerde vakjes aan boord van de Karei Doorman. Het leek wel een puzzel. De op lossing luidt zó: 6 - zesde, achterste moot v. schip F - op het F dek, oud. vliegdek 1 - eerste compartiment 0 - in de hartlijn 4 - codering voor sleutel 1 - betekent aan stuurboord Hutnummer 45, aantal bewoners: twee. Het niet functioneren van de stuurin richting is volgens het onderzoek ver- moedelijk te wijten aan de foutieve j stand van de tussenschakelaar in de stuurmachinekamer. Na de aanvaring was brand ontstaan i op de Artemis, doordat de olielading naar buiten stroomde. Vier leden van de bemanning kwamen om. Van onze parlementaire redacteur DEN HAAG. De nieuwe zilveren rijksdaalder zal niet zo zwaar worden als de vooroorlogse, die men nog tot 18 februari kan inleveren. Er is in de Tweede Kamer alleen over gesproken of het mogelijk zou zijn het ..achterwiel" nog wat kleiner en lichter te maken, maar dat bleek toch heel moeilijk te gaan. De oude munt weegt 25 gram en haar 'middellijn is 38 millimeter. De nieuwe zal tien gram lichter zijn en een mid dellijn hebben van 33 millimeter. Even als de oude munt bestaat zij voor bij na driekwart uit zilver, verder o.a. uit koper om het geldstuk wat harder te maken. Vier jaar geleden is al besloten tot het aanmunten van nieuwe rijksdaal ders van kleiner formaat en lichter van gewicht. Dat gebeurde bij wijziging van de Muntwet. Er zou een nieuwe verandering in die wet moeten komen om nu een nog lichter geldstuk te maken. Dat is al te bezwaarlijk nu alles al klaar is voor hel aanmunten van vijftien miljoen rijksdaalders volgens de voorschriften van 1954. We] heeft 's Rijks munt bij wijze van proef een Iichtei exemplaar voorgelegd, maar dal bleek toch niet te voldoen. Zo is besloten om maar bij de beslissing van 1954 te blijven. Ik was er toen nog niet achter, dat meer „ituaties mogelijk zijn. Andere signtle: met behulp van het carillon worden gegeven voor rookverbod op gedeelten van het schip: op open dek ken en bordessen, en in moten van het schip. De Karei Doorman is nl. in moten verdeeld en elke moot be staat uit twee secties, een sectie uit compartimenten in de scheepshartlïjn, aan stuur- en aan bakboord. Met cij fer- en lettercombinaties staat die ver deling door het hele schip aangege ven. liet bordje op mijn hutdeur (hierbij gereproduceerd) is er een duidelijk voorbeeld van. elke deur zit een sleutel, evenals op vele luiken, die toegang geven tot de negen dekken in de romp en viei dekken van het „eiland". Totaal circa 800 sleutels, maar er zijn ook enkele sleutels, die op alle deuren passen. Zeer vele deuren en luiken worden ook gesloten met behulp van stalen handles. Daarmej kan het schip in rond 150 waterdichte compar timenten worden verdeeld. DEN HAAG. Het vrijlaten van de schroothandel heeft veel beroering gewekt. Uit de com mentaren van bij deze handel be trokkenen valt af te leiden, dat bij velen de mening heeft post gevat, dat de Hoge Autoriteit van de Europese Kolen- en staalge meenschap het hoofd heeft ge bogen voor de aandrang van de Duitse staalindustrie. Men ziet daarin het bewijs, dat de zaak van de verevening van het derde- landenschroot, -het werken met de kas van het O.C.C.F. uit de hand is ge lopen. Allerwegen bestaat de overtui ging, dat het niet langer kon zoals het ging, maar een oplossing schijnt niet te zijn gevonden. Vandaar ook, dat in de Raad van Ministers van de E.G.K.S. geen een stemmigheid bestond toen besloten werd de handel in schroot tegen 1 december vrij te laten. Wel werd de noodzaak gezien de zaak opnieuw ter sprake te brengen, zodra de invoer prijzen van derdelandenschroot te veel zouden oplopen. Ook in het Nederlandse parlement is uiting gegeven aan de ongerustheid die 1 is ontstaan na het besluit. De twee ka merleden Nederhorst (soc.) en Van der Goes van Naters (soc.) hebben de mi nister van economische zaken gevraagd of hij het juist acht, dat de raad' van ministers van de E.G.K.S., blijkbaar in tegenstelling tot desbetreffende voor stellen van de Hoge Autoriteit, besloten heeft de schroothandel weer vrij te laten en de vereveningskas met de daaraan verbonden mogelijkheid tot controle van de handel in -schroot te liquideren. Beide kamerleden vroegen de minister voorts: Is de minister niet van mening, dat na hetgeen thans reeds aan het daglicht is getreden ten aanzien van a'e fraudu leuze praktijken bij het verhandelen van schroot een ongecontroleerd laten van de schroothandel onder de huidige omstandigheden onverantwoord is? Ware het niet beter geweest, alvorens te besluiten de prijsvorming' van schroot vrij te laten, eerst het onderzoek af te wachten, dat de Hoge Autoriteit naai de schrootfraude en naar a'e kartellering in de Nederlandse en Duitse schroot handel instelt? Voldoet de schroothandel aan de cri teria, die a'e minister aan gezonde me dedinging stelt, en zo dit niet het geval is, welke Initiatieven denkt de minister dan in de Raad van Ministers van de E.G.K.S. te ontplooien en welke mogelijk heden staan hem ter beschikking in Advertentie BRRR... brrr... brrr... Even 'n boodschap om de hoek even in de tocht tussen twee deu ren iedereen kan kouvatten, maar lang verkouden blijven is daarom nog niet nodig! Neem een "Akkertje "Akkertjes" los sen sneller op in de maag, geen korreltje van het geneeskrachtige micro-poeder gaat verloren. Weg koorts, weg rillingen, weg griep en verkoudheid. "Akkertjes" -dat is pas snelle hulp flitsen uw klachten weg! Eigen nieuwsdienst DEN HAAG. Het Algemeen orgaan voedselvoorziening het overkoepelend orgaan, dat de handel in agrarische pro- dukten vertegenwoordigt heeft in een adres aan de Tweede Kamer verschei dene bezwaren te berde gebracht tegen het ontwerp prijzenwet. Erkennend dat de overheid bevoegd heden op het gebied van de prijzen moet hebben, wordt er in het adres toch be zwaar tegen gemaakt, dat het wetsont werp de regering vrijwel blanco vol macht geeft prijsregelingen te treffen, waar en wanneer zij dat wil. Het criterium strijd met het alge meen belang" in het wetsontwerp acht het Algemeen orgaan voedselvoorziening te vaag en te ruim om in werkelijk heid enige beperking in te houden. Van de goede bedoelingen van de huidige be windslieden zijn adressanten overtuigd; het wetsontwerp biedt echter geen en kele waarborg tegen een onjuist gebruik van de bevoegdheden door toekomstige regeringen. LEIDEN. Bij een aantal bij de eigen land, teneinde hetzij de gezonde j ^verkaveling in Ade betrokken boeren jJ is Vnct vormnpHpn o-nrov mededinging door het tegengaan van yO verliet onze ver- slaggever het vlieg kampschip om op het voetbalveld van het Schotse dorp Invergor don te landen. Hij ging per „tjopper" (zoals een helikopter ,op de Door man heet). Op het uit gestrekte dek was ove rigens plaats voor hos sen helikopters. Een van de nieuwigheden van het schip is juist dat dek, dat straaljagers gelegenheid biedt op tt stijgen en te landen. ROME (Reuter) De staking bij de Italiaanse spoorwegen is een groot suc ces voor de stakers geworden. Er heb ben in het gehele land slechts een paar treinen gereden Gisteren werd er wmp gewoon gewerkt bij de spoorwegen, maar er was een geweldige achterstand ontstaan bij de posterijen. Er dreigen ondertussen al weer tal van andere stakingen: de ambtenaren (1.1 miljoen), zeelieden, landarbeiders en journalisten willen ook proberen door een staking de aandacht te vesti gen op hun moeilijkheden. Toen de heer G. Gast uit Nietap (gem. Rboden) woensdagavond de weg over stak. werd hij door een auto gegrepen. Hr was vrijwel op slag dood. Twintig leden van de Eoka, onder wie vcrsch id.me lijke commandanten zijn bij zuiveringsacties van het Britse leger op Cyprus gearresteerd. Vooral die stalen waterdichte deu ren zijn ondingen voor een burger. De drempels zijn soms wel 40 cm hoog en de gebogen bovenrand van de deuropening is betrekkelijk laag. Het is de gehele dag uitkijken. Ook voo. de opvarenden zelf. Op het schip loopt er altijd wel één rond met e grote pleister op zijn hoofd. Die heeft dan meestal kort te voren een ander gewaarschuwd... De scheepskrant ..Kado-post'" gaf er in een van haar jongste nummers een werkelijk „treffend" voorbeeld van. De baas-l arbief gaf desgewenst alle inlichtingen! 'T'JA, je hoort er over een. baas praten en dat kan dan ook de schoenmaker en de kleermaker betreffen. Of over een gast in een sloep of aan de val reep. Maar ook9over e-ni pa en dat is dan een ziekenverpleger. Evengoed over een paai en als die bij de lift zijn werk heeft, is het een liftpaai, of een blokkenpaai. als hij blokken voor en achter de vliegtuigwielen moet vasthouden. AMSTERDAM (ANP). De 53-jari- ge oud-agent van de Zandvoortse ge meentepolitie, W. K., is gisteren door het gerechtshof te Amsterdam wegens mishandeling van de twintigjarige Am sterdammer E. Tumstra tot twee maan-' den gevangenisstraf veroordeeld. De straf is dubbel zo zwaar als die waar toe de rechtbank in Haarlem de oud politieagent in eerste instantie bij ver stek had veroordeeld. K., die nu derde stuurman bij een scheepvaartmaatschappij is, hield vol onschuldig te zijn. Op 3 april 1957 was Tuinstra met een vriend naar Zandvoort gegaan. Daar hadden enkele rechercheurs zich op de boulevard verdekt opgesteld om dat een tip was ontvangen, dat twee zware jongens uit Amsterdam een in braak zouden plegen. De rechercheurs hielden de twee jon gens aan. maar weigerden zich te legi timeren, waarop een vechtpartij ont stond. De jongens meenden namelijk dat zij werden overvallen. Op hel politiebureau had K., voordat, hij het licht aanstak, Tuinstra gesla-l gen en gestompt. Andere hulpen heten versebalie als zij in de kombuis werken en een spen heeft een taak in de gamelle, waar het eten uit de kombuis aankomt ter verdeling in de eetzalen. De waterboer is een lid van de lek- dienst en hij zorgt dat er drinkwater en warm water voor de douchet is Hel klinkt tegenstrijdig, maar een blin deman op ce na Tgatiebrug is geen ongewone verschijning. Hij is een leer ling-roerganger. WEEL tijd om dit te verwerken had ik aanvankelijk niet. De Karei Doorman is ook een schip, dat vele geluiden voortbrengt. Het kan zijn. dat, Thijs, zoals de tamboer heet, ,,Wil je niet opstaan ten beste geeft op zijn hoorn. Of het signaal voor „han den schoon" vijf minuten voor „vast werken". hetgeen juist einde van de dagtaak betekent. Het middagtukje eindigt hier niet met een klopje op de schouder, maar nuchter en vooral keihard over de scheepsomroep: Einde middagrust, uit! Dan gaat het schip weer volop le ven, ook in ruimten, waarvan ser geant Akerboom zegt: „Ik ben nu een half jaar aan boord en toch kom ik wel eens ergens, dat ik denk: Hé, snurken hier ook mensen". De Karei Doorman is inderdaad een groot schip. Daarom is de ,,huis"-telefoon met 140 nummers geen luxe. „Er komt een vogel gevlogen. heeft e tamboer geblazen. Dat bete- ke-t. dat het vliegrol is. Er wordt vandaag gevlogen. Even later klinkt alarmerend een claxon: een vliegtuig komt met de lift uit de hangar naar het viiegdek. I ATEN wij eens gaan kijken. Wij verstaan nu ifts van de taal. Aan een stag op het eiland wappert de F van het vlaggenalfabet. Die hangt er altijd bij vliegrol. Het is „Foxtrott close up". MAASTRICHT Wat nog steeds het grote probleem van Amsterdam is het verkeer in de binnenstad is in Maas tricht drastisch opgelost B. en W. hebben rond de binnenstad een ringweg van straten aangewezen met eenrichting verkeer en het centrum zelf voor het verkeer afgesloten. Langs de ringbaan &ijn parkeerplaatsen aangelegd, die in de toekomst nog zullen worden uitgebreid. Alleen het zogenaam de verzorgingsverkeer mag van de ring baan de binnenstad in. UTRECHT. Als men beluistert wat in het algemeen als juist beleid met het oog op de voorbereiding voor de Euromarkt wordt aangeduid, dan valt het op dat daarbij de nadruk ligt op het streven naar kostenverlaging. Maar het valt op dat deze aanbeveling meestal niet gepaard gaat met een op wekking tot marktonderzoek. Dit zei gisteren prof. dr. C. F. Scheffer op de tweede najaarsefficiencydag' in Utrecht. Het is noodzakelijk dat aan dit streven tot kostenverlaging een onderzoek voor afgaat om een zo nauwkeurig mogelijk beeld te verkrijgen van de markt, die men zal gaan bewerken en van de weer standen die men daar zal ontmoeten. Bedrijfseconomisch gezien zou men kunnen zeggen dat de vergrote markt stiger laten. over onze welvaart had uitge- kartellering te bevorderen, hetzij deze handel, onder deugdelijke controle te brengen, opdat boycot en uitsluiting van handelaren en prijsopdrijving van het schroot voorkomen worden? Wat men in april van dit jaar voor onmogelijk hield, is intussen toch ge beurd. Wij herinneren aan pen artikel In het Duitse blad Der Spiegel, dat kort nadat het onderzoek in de schroot- fraude was begonnen, al voorspelde, dat op aandrang van de Duitse staalindus trie de vereveningskas met al haar mogelijkheden tot controle van de baan zou worden geschoven. Heeft de onmacht om incorrecte han delwijzen, waardoor de verevenings kas voor kapitalen werd opgelicht, te voorkomen de Hoge Autoriteit aanlei ding geven in de stap van de Raad van Ministers te berusten? Wat zullen de consequenties zijn. als de kas die onö'er verantwoording van de Hoge Autoriteit controle moest oefenen buiten werking is gesteld? Betekent dit een bevestiging van de mening van velen, dat de kas in casu de Hoge Autoriteit in zijn taak is tekort geschoten en dat geen mogelijkheid word't gezien eventueel andere fraudegevallen op te sporen en tot oplossing te brengen? Deze en andere vragen houden velen bezig. Ondertussen stelt de Nederland se scliroothandelaar L. Worms ci'ie de schrootfraude aan het rollen bracht, vast, dat het instituut van de fabrieks- leveranciers nog werkt, ondanks de of ficiële mededeling, dat geen kartelvor ming noch afspraken bestaan. De Hoge Autoriteit heeft twaalf Duitse staalbedrijven, die d'oor onregelmatighe den van een Nederlandse ambtenaar ten onrechte vereveningsgelden voor in gevoerd schroot ontvangen hebben, aan gemaand deze bedragen vóór 20 decem ber terug te betalen. De Hoge Autoriteit voegd'e daar aan toe, dat zij zich anders verplicht zou zien, daarop beslag te doen leggen. is het vermoeden gerezen, dat van amb telijke zijde een schijnoverdracht van gronden is bevorderd, om de stemming over de ruilverkaveling te beïnvloeden. Namens zeven vertrouwenslieden van de boeren schrijft de Leidse praktizijn Th J. van der Heijden dat in een blief aan de ministers Vondeling en Samkal- den. Het plan voor de ruilverkaveling is enige tijd geleden door de betrokken boeren met een meerderheid van der tien stemmen bij een aantal stemge rechtigden van 537 aangenomen. Kort voor de stemming, aldus de briefschrijver, zijn er negen grondover- drachten geschied. De zeven vertrou wenslieden vragen zich af, wie de grond eigenaren op dat idee heeft gebracht. Zonder meer kan niet worden aange nomen, betogen zij, dat negen verschil lende grondeigenaren uit eigen bewe ging plotseling hebben besloten tot ver vreemding van een klein deel van hun agrarisch eigendom aan hun kinderen. Een aantal van die kinderen verblijft bovendien buitenslands. In de brief wordt om een herstemming gevraagd. LONDEN (Reuter) Het voornemen van Ghana en Gulnee om zich te ver enigen was een volkomen verrassing voor ons. Aldus premier Macmillan don derdag in het Lagerhuis. Hij zei dit in antwoord op een vraag van een der leden over de aankondiging van de premiers van de twee betrok ken staten, dat zij zich voorstellen van hun landen de kern te maken van een unie van Westafrikaanse staten. Macmillan liet duidelijk uitkomen te geloven dat alle voorbereidingen tot de aaneensluiting nog moeten worden ge troffen. Hij bevestigde nogmaals dat En geland in het geheel geen initiatief had genomen in deze kwestie. Hij deed dat op verzoek van een der Lagerhuisleden. Deze vond zulk een verklaring nodig, gezien de goede betrekkingen met Frankrijk. De minister-president noemde de voor gestelde unie een interessante ontwik keling die politieke, economische, con stitutionele en andere implicaties kan hebben, niet alleen voor Ghana en Gui nee, maar ook voor het Gemenebest en andere landen. Eigen nieuwsdienst ARNHEM. Op langere termijn is Canada, dat nog aan het begin staat van een enorme economische expan sie, een der aantrekkelijkste markt gebieden van de westelijke wereld. Zonder veel moeite komt men er ech ter niet tot zaken. De bewerking van de Canadese markt vergt tijd en is kostbaar. In het licht van deze overwegingen bijzondere mogelijkheden moet bieden j achtte de heer H. J. Knottnerus, vice- voor het gespecialiseerde en doeltreffend voorzitter van de Nederlands-Canadese geleide bedrijf. Maar daarbij mag men 1 Kamer van koophandel, het gistermiddag niet uit het oog verliezen, dat de marktwel begrijpelijk, dat het Nederlandse be- voor deze bedrijven zich niet automatisch drijfs- en zakenleven met afzetmogelijk- opent. maar moet worden veroverd. Het beginpunt van alle maatregelen tot wijziging van de organisatie van de produktie met het oog op de Euromarkt moet een analyse van de markt zijn, waar men mee te maken krijgt. Als men fusie als uitgangspunt neemt, dan zet men de zaken op zijn kop. Op de eerste efficiencydag had ir. J. M. Matthijsen zich als voorzitter van het Nederlands instituut voor efficiency be klaagd over de lauwheid waarmee het Nederlandse volk kennis heeft genomen van een rapport van de O.E.E.S. over de geringe welvaart per hoofd van de be volking in ons land. Hij had een inter pellatie in de Kamer op haar plaats ge vonden, omdat de regering in 1956. het jaar waar de cijfers van de publicatie betrekking op hebben, zich veel gun- heden in verschillende andere landen en de Euromarkt voor ogen, wel eens aarzelt de Canadese markt grondig te bewerken. Op de jaarvergadering van de Kamer spoorde hij het bedrijfsleven aan toch niet alleen naar de resultaten op korte termijn te zien, maar ook te letten op de mogelijkheden in de toekomst. AI gaat het op het ogenblik wel wat beter met de Nederlandse export naar Canada, zij ligt toch nog op een te laag peil, zei de heer Knottnerus. Verdere uit breiding van de export van Nederlandse consumptiegoederen naar Canada zal mo gelijk zijn, als er veel meer dan tot dus ver reclame wordt gemaakt voor het Nederlandse produkt. In verband met de hoge kosten zal collectieve reclame wel de meest aangewezen weg zijn. De organisatie van de afzet van tech nische produklen, waar de Canadese im- portvraag zich vooral op richt, vergt in het algemeen veel meer voorbereiding dan die van consumptiegoederen en leidt pas op langere termijn tot resultaten. In dit verband zei de heer Knottnerus dat er van Canadese zijde belangstelling be staat voor associatie met overzeese be drijven. Ter sprake kwam voorts het euvel, dat zaken vaak te laat een beroep op de Ka mer doen en dat zij gerezen moeilijk heden wellicht hadden kunnen voorko men. als eerder overleg was gepleegd. Gelukkig neemt de waardering voor de Kamer, zij hét slechts geleidelijk, toe. Dr. Watson Jamer. agcnt-general voor de Canadese Atlantische provincies te Londen, wees er nog op dal bijna 40 pro cent van de Canadese bevolking jonger dan 20 jaar is. Daar zitten grote nieuwe afzetmogelijkheden in, temeer omdat het algemeen de „teenagers" in de Canadese gezinnen zijn. die vertellen wat er daar gegeten en gedragen moet worden en hoe de familie zich moet ontspannen. LONDEN Reuter i Op 1 november waren 211 Engelse schepen opgelegd om redenen anders dan reparatie. Zij ver tegenwoordigen een draagvermogen van 1.036.283 ton. Hierbij zijn 38 tanksche pen. Op 1 oktober bedroeg het aantal opgelegde schepen 204, met een tonna ge van 1.035.135. GRONINGEN (ANP) De rechtbank te Groningen heeft de zaak tegen de 54-jarige grondwerker J. B. terugver wezen naar de rechter-commissaris. Er zal een onderzoek worden ingesteld naar zijn geestvermogens. Tegen B. was ze ven jaar gevangenisstraf geëist we gens beroving en mishandeling. Zijn 43-jarige vrouw, tegen wie drie jaar gevangenisstraf met aftrek was ee- eist, werd veroordeeld tot anderhalf jaar gevangenisstraf met aftrek. Het echtpaar had op 12 juli de zeven Ugjange J. H. uit Slochteren meege troond en hem thuis mishandeld en be loofd. De oude man werd zodanig ge wond, dat hij vijf weketl in een zieken huis moest worden verpleegd. Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM. Conform de eis heef de Rotterdamse rechtbank gisteren di 25-jarige C. B. van der V. uit Rotter dam veroordeeld tot negen maanden ge vangenisstraf met aftrek, waarvan vier Het aantal opgelegde schepen was in nrdeïijk met drié"jaar" n'roeftVirt november het grootst, hoewel de opge-.H' had brand gesticht in zijn ouder! k november agS gr0,ei' wa! dan m huis en van zijn vader 25 gulden geslo-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 9