Een varend vliegveld kwam mij halen
de weg terug
Hoge Autoriteit laat de
schroothandel vrij -
beroering allerwege
Eerst leren praten
Marktonderzoek moet eerste
daad in Euromarkt zijn
CANADA GOEDE MARKT
- OP LANGE TERMIJN -
Vrijdag 28 november 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 9
Hr. Ms. Rookverbod
DEEL VAN SCHIP VAN
ROTSEN GETROKKEN
Aanvaring door defect
aan stuurinrichting
In moten
Nieuw „achterwiel"
niet zo zwaar
Vragen aan minister
Waarom juist nu
"AKKERTJES"
Voedselvoorziening
heeft bezwaren
tegen prijzenwet
STEMMING BEÏNVLOED?
Herstemming gevraagd
over ruilverkaveling
Pleisters
Spoorstaking Italië
succes voor stakers
Verdubbelde straf voor
oud-politieman
Versebalie
Hè, hier ook al?
Maastricht sluit binnenstad
voor doorgaand verkeer
PROF. SCHEFFER TOT INDUSTRIE:
„Veroveren"
Oorzaak onmacht
Eerst terugbetalen
RAAR GEVAL
Plan vereniging Ghana
en Guinee was grote
verrassing voor Engeland
Lauwheid
Te laag peil
Echtpaar mishandelde
en beroofde oude man
Brand gesticht in
ouderlijk huis
door Barend Maaskant
DE MOTORBOOT, die mij van het Rotterdamse
Willemsplein naar het aan de boeien op de
Nieuwe Maas liggende vliegkampschip Karei
Doorman bracht, heet in marinetaai een schouw. De
helikopter, die mij een week later van het in de Moray
Firth varende schip neerzette op het voetbalveld van
het Schotse dorpje Invergordonwordt in hetzelfde jar
gon tjopper genoemd. En tussen schouw en tjopper
ligt voor mij een wereld apart door de eigen sfeer
eigen gedachten, eigen karakter, eigen gewoonten,
eigen woordgebruik, kortom door de eigen traditie der
Koninklijke Marine. Toen ik daaraan bijna gewend
was, verliet ik weer dit wereldje van bijna 1200 ma
rinemannen.
rEN varend vliegveld
kwam onze verslag
gever afhalen. Op de
foto hierboven kunt u
zien hoe dat in zijn
werk ging. Bij cijfer 1
woont Barend Maas
kant. De witte stippel
lijn geeft aan hoe hij
naar de kade liep. Daar
werd hij opgepikt door
wat ze op de Doorman
een schouw noemen. Op
de inzet in de foto (cij
fer 2) ziet u de schouw
(met Maaskant) over de
Maas stuiven, de Door
man tegemoet, Na enig
geklauter stond onze
verslaggever dan aan
boord van de Karei
Doorman, het schip dat
een week lang zyn ho
tel zou zijn, waar hij
een verrassend taalge
bruik ontdekte en waar
hij onder de indruk
kwam van de geweldige
organisatie. De Door
man kwam hem wel af
halen, maar was niet zo
vriendelijk hem weer af
te zetten.
BIJ mijn thuiskomst netjes de voeten vegend op de cocos-
mat moest ik er aan denken, dat ik dat zo kort geleden
nog ook gedaan had op een eind uitgeplozen manilla als
ik van een bordes in een gang kwam. Daar slenterde ik nooit
gedachtenloos verder, want op totaal onverwachte plaatsen
stak wel eens een venijnige pin omhoog, of een naar mijn
(domme) opvatting nutteloos stalen oog. Ik moest nog leren
beseffen, dat alles op dit merkwaardige schip zijn bijzondere
bedoeling heeft.
DAT daarom ook een elektrisch
scheerapparaat eerst aan boord ge
keurd moet worden. Dat niemand een
aansteker in gebruik mag hebben, om
dat er nogal eens tijdens „vHegrol"
brandstof geladen wordt door de toe
stellen. Als dit laatste gebeurt, klinkt
er door het hele schip een carillon van
vier tonen. Ieder drukt dan zijn siga
ret uit. Sommigen noemen hierom het
sehip Hr. Ms. Rookverbod
yO begon de zwerftocht van een
week op de Karei Doorman.
Barend Maaskant reikt zijn koffertje
aan een matroos en even later staat
hij op het grote schip. Het was een
speciale vriendelijkheid van de Ma
rine, dat hij bij niet al te nevelig weer
van dek nog even naar zijn vrouw
thuis kon zwaaien
Eigen nieuwsdienst
IJMUIDEN. Sleepboten zijn op weg
naar Newcastle met een deel van het
Zwitserse schip Nyon, dat zaterdag in
dichte mist strandde in de buurt van
St. Abb's head.
Het voorschip was zo vernield, dat
rr m had besloten het met dynamiet van
de Nyon te breken. De sleepboten Sim-
son en Hector varr Wijsmuller uit IJmui-
den, geassisteerd door twee Engelse sle
pers, trokken gisteravond twee derden
van de Zwitser (met onder meer de
kostbare machinekamer) van de rotsen.
Het brok schip bleef mooi drijven
op de waterdichte schotten.
O
AMSTERDAM (ANP) De aanvaring
tussen de Noorse schepen Luksefjell en
Artemis in juni op de Nieuwe Waterweg
moet volgens de Raad voor de scheep
vaart worden toegeschreven aan het
plotseling weigeren van de elektrische
stuurinrichting van de Luksefjell. waar
door het schip naar bakboord draaide.
De raad concludeert voorts dat drie
kostbare minuten zijn verloren in die
tijd sloeg de Luksefjell achteruit, maar
de ankers had men niet kunnen laten
vallen doordat er niemand op de bak
INZET: Pas geleden nog een
l keurige burger met een net
koffertje, nu al netjes ingedeeld
in een van cle raadselachtig ge
nummerde vakjes aan boord van
de Karei Doorman.
Het leek wel een puzzel. De op
lossing luidt zó:
6 - zesde, achterste moot v. schip
F - op het F dek, oud. vliegdek
1 - eerste compartiment
0 - in de hartlijn
4 - codering voor sleutel
1 - betekent aan stuurboord
Hutnummer 45, aantal bewoners:
twee.
Het niet functioneren van de stuurin
richting is volgens het onderzoek ver-
moedelijk te wijten aan de foutieve j
stand van de tussenschakelaar in de
stuurmachinekamer.
Na de aanvaring was brand ontstaan i
op de Artemis, doordat de olielading
naar buiten stroomde. Vier leden van
de bemanning kwamen om.
Van onze parlementaire redacteur
DEN HAAG. De nieuwe zilveren
rijksdaalder zal niet zo zwaar worden
als de vooroorlogse, die men nog tot 18
februari kan inleveren.
Er is in de Tweede Kamer alleen over
gesproken of het mogelijk zou zijn het
..achterwiel" nog wat kleiner en lichter
te maken, maar dat bleek toch heel
moeilijk te gaan.
De oude munt weegt 25 gram en haar
'middellijn is 38 millimeter. De nieuwe
zal tien gram lichter zijn en een mid
dellijn hebben van 33 millimeter. Even
als de oude munt bestaat zij voor bij
na driekwart uit zilver, verder o.a. uit
koper om het geldstuk wat harder te
maken.
Vier jaar geleden is al besloten tot
het aanmunten van nieuwe rijksdaal
ders van kleiner formaat en lichter van
gewicht. Dat gebeurde bij wijziging van
de Muntwet.
Er zou een nieuwe verandering in
die wet moeten komen om nu een nog
lichter geldstuk te maken. Dat is al te
bezwaarlijk nu alles al klaar is voor
hel aanmunten van vijftien miljoen
rijksdaalders volgens de voorschriften
van 1954.
We] heeft 's Rijks munt bij wijze van
proef een Iichtei exemplaar voorgelegd,
maar dal bleek toch niet te voldoen. Zo
is besloten om maar bij de beslissing
van 1954 te blijven.
Ik was er toen nog niet achter, dat
meer „ituaties mogelijk zijn. Andere
signtle: met behulp van het carillon
worden gegeven voor rookverbod op
gedeelten van het schip: op open dek
ken en bordessen, en in moten van
het schip. De Karei Doorman is nl.
in moten verdeeld en elke moot be
staat uit twee secties, een sectie uit
compartimenten in de scheepshartlïjn,
aan stuur- en aan bakboord. Met cij
fer- en lettercombinaties staat die ver
deling door het hele schip aangege
ven. liet bordje op mijn hutdeur
(hierbij gereproduceerd) is er een
duidelijk voorbeeld van.
elke deur zit een sleutel, evenals
op vele luiken, die toegang geven
tot de negen dekken in de romp en
viei dekken van het „eiland". Totaal
circa 800 sleutels, maar er zijn ook
enkele sleutels, die op alle deuren
passen. Zeer vele deuren en luiken
worden ook gesloten met behulp van
stalen handles. Daarmej kan het
schip in rond 150 waterdichte compar
timenten worden verdeeld.
DEN HAAG. Het vrijlaten
van de schroothandel heeft veel
beroering gewekt. Uit de com
mentaren van bij deze handel be
trokkenen valt af te leiden, dat
bij velen de mening heeft post
gevat, dat de Hoge Autoriteit van
de Europese Kolen- en staalge
meenschap het hoofd heeft ge
bogen voor de aandrang van de
Duitse staalindustrie.
Men ziet daarin het bewijs, dat de
zaak van de verevening van het derde-
landenschroot, -het werken met de kas
van het O.C.C.F. uit de hand is ge
lopen. Allerwegen bestaat de overtui
ging, dat het niet langer kon zoals
het ging, maar een oplossing schijnt
niet te zijn gevonden.
Vandaar ook, dat in de Raad van
Ministers van de E.G.K.S. geen een
stemmigheid bestond toen besloten
werd de handel in schroot tegen 1
december vrij te laten. Wel werd de
noodzaak gezien de zaak opnieuw ter
sprake te brengen, zodra de invoer
prijzen van derdelandenschroot te veel
zouden oplopen.
Ook in het Nederlandse parlement is
uiting gegeven aan de ongerustheid die 1
is ontstaan na het besluit. De twee ka
merleden Nederhorst (soc.) en Van der
Goes van Naters (soc.) hebben de mi
nister van economische zaken gevraagd
of hij het juist acht, dat de raad' van
ministers van de E.G.K.S., blijkbaar in
tegenstelling tot desbetreffende voor
stellen van de Hoge Autoriteit, besloten
heeft de schroothandel weer vrij te laten
en de vereveningskas met de daaraan
verbonden mogelijkheid tot controle
van de handel in -schroot te liquideren.
Beide kamerleden vroegen de minister
voorts:
Is de minister niet van mening, dat
na hetgeen thans reeds aan het daglicht
is getreden ten aanzien van a'e fraudu
leuze praktijken bij het verhandelen
van schroot een ongecontroleerd laten
van de schroothandel onder de huidige
omstandigheden onverantwoord is?
Ware het niet beter geweest, alvorens
te besluiten de prijsvorming' van schroot
vrij te laten, eerst het onderzoek af te
wachten, dat de Hoge Autoriteit naai
de schrootfraude en naar a'e kartellering
in de Nederlandse en Duitse schroot
handel instelt?
Voldoet de schroothandel aan de cri
teria, die a'e minister aan gezonde me
dedinging stelt, en zo dit niet het geval
is, welke Initiatieven denkt de minister
dan in de Raad van Ministers van de
E.G.K.S. te ontplooien en welke mogelijk
heden staan hem ter beschikking in
Advertentie
BRRR... brrr... brrr...
Even 'n boodschap om de hoek
even in de tocht tussen twee deu
ren iedereen kan kouvatten,
maar lang verkouden blijven is
daarom nog niet nodig! Neem
een "Akkertje "Akkertjes" los
sen sneller op in de maag, geen
korreltje van het geneeskrachtige
micro-poeder gaat verloren. Weg
koorts, weg rillingen, weg griep
en verkoudheid. "Akkertjes" -dat
is pas snelle hulp
flitsen uw klachten weg!
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG. Het Algemeen orgaan
voedselvoorziening het overkoepelend
orgaan, dat de handel in agrarische pro-
dukten vertegenwoordigt heeft in een
adres aan de Tweede Kamer verschei
dene bezwaren te berde gebracht tegen
het ontwerp prijzenwet.
Erkennend dat de overheid bevoegd
heden op het gebied van de prijzen moet
hebben, wordt er in het adres toch be
zwaar tegen gemaakt, dat het wetsont
werp de regering vrijwel blanco vol
macht geeft prijsregelingen te treffen,
waar en wanneer zij dat wil.
Het criterium strijd met het alge
meen belang" in het wetsontwerp acht
het Algemeen orgaan voedselvoorziening
te vaag en te ruim om in werkelijk
heid enige beperking in te houden. Van
de goede bedoelingen van de huidige be
windslieden zijn adressanten overtuigd;
het wetsontwerp biedt echter geen en
kele waarborg tegen een onjuist gebruik
van de bevoegdheden door toekomstige
regeringen.
LEIDEN. Bij een aantal bij de
eigen land, teneinde hetzij de gezonde j ^verkaveling in Ade betrokken boeren
jJ is Vnct vormnpHpn o-nrov
mededinging door het tegengaan van
yO verliet onze ver-
slaggever het vlieg
kampschip om op het
voetbalveld van het
Schotse dorp Invergor
don te landen. Hij ging
per „tjopper" (zoals een
helikopter ,op de Door
man heet). Op het uit
gestrekte dek was ove
rigens plaats voor hos
sen helikopters. Een
van de nieuwigheden
van het schip is juist
dat dek, dat straaljagers
gelegenheid biedt op tt
stijgen en te landen.
ROME (Reuter) De staking bij de
Italiaanse spoorwegen is een groot suc
ces voor de stakers geworden. Er heb
ben in het gehele land slechts een paar
treinen gereden Gisteren werd er wmp
gewoon gewerkt bij de spoorwegen,
maar er was een geweldige achterstand
ontstaan bij de posterijen.
Er dreigen ondertussen al weer tal
van andere stakingen: de ambtenaren
(1.1 miljoen), zeelieden, landarbeiders
en journalisten willen ook proberen
door een staking de aandacht te vesti
gen op hun moeilijkheden.
Toen de heer G. Gast uit Nietap (gem.
Rboden) woensdagavond de weg over
stak. werd hij door een auto gegrepen.
Hr was vrijwel op slag dood.
Twintig leden van de Eoka, onder wie
vcrsch id.me lijke commandanten
zijn bij zuiveringsacties van het Britse
leger op Cyprus gearresteerd.
Vooral die stalen waterdichte deu
ren zijn ondingen voor een burger.
De drempels zijn soms wel 40 cm
hoog en de gebogen bovenrand van
de deuropening is betrekkelijk laag.
Het is de gehele dag uitkijken. Ook
voo. de opvarenden zelf.
Op het schip loopt er altijd wel één
rond met e grote pleister op zijn
hoofd. Die heeft dan meestal kort te
voren een ander gewaarschuwd... De
scheepskrant ..Kado-post'" gaf er in
een van haar jongste nummers een
werkelijk „treffend" voorbeeld van.
De baas-l arbief gaf desgewenst alle
inlichtingen!
'T'JA, je hoort er over een. baas praten
en dat kan dan ook de schoenmaker
en de kleermaker betreffen. Of over
een gast in een sloep of aan de val
reep. Maar ook9over e-ni pa en dat is
dan een ziekenverpleger. Evengoed
over een paai en als die bij de lift
zijn werk heeft, is het een liftpaai, of
een blokkenpaai. als hij blokken voor
en achter de vliegtuigwielen moet
vasthouden.
AMSTERDAM (ANP). De 53-jari-
ge oud-agent van de Zandvoortse ge
meentepolitie, W. K., is gisteren door
het gerechtshof te Amsterdam wegens
mishandeling van de twintigjarige Am
sterdammer E. Tumstra tot twee maan-'
den gevangenisstraf veroordeeld. De
straf is dubbel zo zwaar als die waar
toe de rechtbank in Haarlem de oud
politieagent in eerste instantie bij ver
stek had veroordeeld.
K., die nu derde stuurman bij een
scheepvaartmaatschappij is, hield vol
onschuldig te zijn. Op 3 april 1957 was
Tuinstra met een vriend naar Zandvoort
gegaan.
Daar hadden enkele rechercheurs zich
op de boulevard verdekt opgesteld om
dat een tip was ontvangen, dat twee
zware jongens uit Amsterdam een in
braak zouden plegen.
De rechercheurs hielden de twee jon
gens aan. maar weigerden zich te legi
timeren, waarop een vechtpartij ont
stond. De jongens meenden namelijk
dat zij werden overvallen.
Op hel politiebureau had K., voordat,
hij het licht aanstak, Tuinstra gesla-l
gen en gestompt.
Andere hulpen heten versebalie als
zij in de kombuis werken en een spen
heeft een taak in de gamelle, waar
het eten uit de kombuis aankomt ter
verdeling in de eetzalen.
De waterboer is een lid van de lek-
dienst en hij zorgt dat er drinkwater
en warm water voor de douchet is
Hel klinkt tegenstrijdig, maar een blin
deman op ce na Tgatiebrug is geen
ongewone verschijning. Hij is een leer
ling-roerganger.
WEEL tijd om dit te verwerken had
ik aanvankelijk niet. De Karei
Doorman is ook een schip, dat vele
geluiden voortbrengt. Het kan zijn. dat,
Thijs, zoals de tamboer heet, ,,Wil je
niet opstaan ten beste geeft op
zijn hoorn. Of het signaal voor „han
den schoon" vijf minuten voor „vast
werken". hetgeen juist einde van de
dagtaak betekent.
Het middagtukje eindigt hier niet
met een klopje op de schouder, maar
nuchter en vooral keihard over de
scheepsomroep: Einde middagrust,
uit!
Dan gaat het schip weer volop le
ven, ook in ruimten, waarvan ser
geant Akerboom zegt: „Ik ben nu een
half jaar aan boord en toch kom ik
wel eens ergens, dat ik denk: Hé,
snurken hier ook mensen". De Karei
Doorman is inderdaad een groot
schip. Daarom is de ,,huis"-telefoon
met 140 nummers geen luxe.
„Er komt een vogel gevlogen.
heeft e tamboer geblazen. Dat bete-
ke-t. dat het vliegrol is. Er wordt
vandaag gevlogen. Even later klinkt
alarmerend een claxon: een vliegtuig
komt met de lift uit de hangar naar
het viiegdek.
I ATEN wij eens gaan kijken. Wij
verstaan nu ifts van de taal. Aan
een stag op het eiland wappert de F
van het vlaggenalfabet. Die hangt er
altijd bij vliegrol. Het is „Foxtrott
close up".
MAASTRICHT Wat nog steeds het
grote probleem van Amsterdam is het
verkeer in de binnenstad is in Maas
tricht drastisch opgelost B. en W. hebben
rond de binnenstad een ringweg van
straten aangewezen met eenrichting
verkeer en het centrum zelf voor het
verkeer afgesloten.
Langs de ringbaan &ijn parkeerplaatsen
aangelegd, die in de toekomst nog zullen
worden uitgebreid. Alleen het zogenaam
de verzorgingsverkeer mag van de ring
baan de binnenstad in.
UTRECHT. Als men beluistert
wat in het algemeen als juist beleid
met het oog op de voorbereiding voor
de Euromarkt wordt aangeduid, dan
valt het op dat daarbij de nadruk ligt
op het streven naar kostenverlaging.
Maar het valt op dat deze aanbeveling
meestal niet gepaard gaat met een op
wekking tot marktonderzoek.
Dit zei gisteren prof. dr. C. F. Scheffer
op de tweede najaarsefficiencydag' in
Utrecht.
Het is noodzakelijk dat aan dit streven
tot kostenverlaging een onderzoek voor
afgaat om een zo nauwkeurig mogelijk
beeld te verkrijgen van de markt, die
men zal gaan bewerken en van de weer
standen die men daar zal ontmoeten.
Bedrijfseconomisch gezien zou men
kunnen zeggen dat de vergrote markt
stiger
laten.
over onze welvaart had uitge-
kartellering te bevorderen, hetzij deze
handel, onder deugdelijke controle te
brengen, opdat boycot en uitsluiting
van handelaren en prijsopdrijving van
het schroot voorkomen worden?
Wat men in april van dit jaar voor
onmogelijk hield, is intussen toch ge
beurd. Wij herinneren aan pen artikel
In het Duitse blad Der Spiegel, dat kort
nadat het onderzoek in de schroot-
fraude was begonnen, al voorspelde, dat
op aandrang van de Duitse staalindus
trie de vereveningskas met al haar
mogelijkheden tot controle van de baan
zou worden geschoven.
Heeft de onmacht om incorrecte han
delwijzen, waardoor de verevenings
kas voor kapitalen werd opgelicht, te
voorkomen de Hoge Autoriteit aanlei
ding geven in de stap van de Raad van
Ministers te berusten?
Wat zullen de consequenties zijn. als
de kas die onö'er verantwoording
van de Hoge Autoriteit controle moest
oefenen buiten werking is gesteld?
Betekent dit een bevestiging van de
mening van velen, dat de kas in casu
de Hoge Autoriteit in zijn taak is tekort
geschoten en dat geen mogelijkheid word't
gezien eventueel andere fraudegevallen
op te sporen en tot oplossing te brengen?
Deze en andere vragen houden velen
bezig. Ondertussen stelt de Nederland
se scliroothandelaar L. Worms ci'ie de
schrootfraude aan het rollen bracht,
vast, dat het instituut van de fabrieks-
leveranciers nog werkt, ondanks de of
ficiële mededeling, dat geen kartelvor
ming noch afspraken bestaan.
De Hoge Autoriteit heeft twaalf Duitse
staalbedrijven, die d'oor onregelmatighe
den van een Nederlandse ambtenaar
ten onrechte vereveningsgelden voor in
gevoerd schroot ontvangen hebben, aan
gemaand deze bedragen vóór 20 decem
ber terug te betalen. De Hoge Autoriteit
voegd'e daar aan toe, dat zij zich anders
verplicht zou zien, daarop beslag te doen
leggen.
is het vermoeden gerezen, dat van amb
telijke zijde een schijnoverdracht van
gronden is bevorderd, om de stemming
over de ruilverkaveling te beïnvloeden.
Namens zeven vertrouwenslieden van de
boeren schrijft de Leidse praktizijn Th
J. van der Heijden dat in een blief
aan de ministers Vondeling en Samkal-
den.
Het plan voor de ruilverkaveling is
enige tijd geleden door de betrokken
boeren met een meerderheid van der
tien stemmen bij een aantal stemge
rechtigden van 537 aangenomen.
Kort voor de stemming, aldus de
briefschrijver, zijn er negen grondover-
drachten geschied. De zeven vertrou
wenslieden vragen zich af, wie de grond
eigenaren op dat idee heeft gebracht.
Zonder meer kan niet worden aange
nomen, betogen zij, dat negen verschil
lende grondeigenaren uit eigen bewe
ging plotseling hebben besloten tot ver
vreemding van een klein deel van hun
agrarisch eigendom aan hun kinderen.
Een aantal van die kinderen verblijft
bovendien buitenslands.
In de brief wordt om een herstemming
gevraagd.
LONDEN (Reuter) Het voornemen
van Ghana en Gulnee om zich te ver
enigen was een volkomen verrassing
voor ons. Aldus premier Macmillan don
derdag in het Lagerhuis.
Hij zei dit in antwoord op een vraag
van een der leden over de aankondiging
van de premiers van de twee betrok
ken staten, dat zij zich voorstellen van
hun landen de kern te maken van een
unie van Westafrikaanse staten.
Macmillan liet duidelijk uitkomen te
geloven dat alle voorbereidingen tot de
aaneensluiting nog moeten worden ge
troffen. Hij bevestigde nogmaals dat En
geland in het geheel geen initiatief had
genomen in deze kwestie. Hij deed dat
op verzoek van een der Lagerhuisleden.
Deze vond zulk een verklaring nodig,
gezien de goede betrekkingen met
Frankrijk.
De minister-president noemde de voor
gestelde unie een interessante ontwik
keling die politieke, economische, con
stitutionele en andere implicaties kan
hebben, niet alleen voor Ghana en Gui
nee, maar ook voor het Gemenebest en
andere landen.
Eigen nieuwsdienst
ARNHEM. Op langere termijn is
Canada, dat nog aan het begin staat
van een enorme economische expan
sie, een der aantrekkelijkste markt
gebieden van de westelijke wereld.
Zonder veel moeite komt men er ech
ter niet tot zaken. De bewerking van
de Canadese markt vergt tijd en is
kostbaar.
In het licht van deze overwegingen
bijzondere mogelijkheden moet bieden j achtte de heer H. J. Knottnerus, vice-
voor het gespecialiseerde en doeltreffend voorzitter van de Nederlands-Canadese
geleide bedrijf. Maar daarbij mag men 1 Kamer van koophandel, het gistermiddag
niet uit het oog verliezen, dat de marktwel begrijpelijk, dat het Nederlandse be-
voor deze bedrijven zich niet automatisch drijfs- en zakenleven met afzetmogelijk-
opent. maar moet worden veroverd.
Het beginpunt van alle maatregelen
tot wijziging van de organisatie van de
produktie met het oog op de Euromarkt
moet een analyse van de markt zijn, waar
men mee te maken krijgt. Als men fusie
als uitgangspunt neemt, dan zet men de
zaken op zijn kop.
Op de eerste efficiencydag had ir. J.
M. Matthijsen zich als voorzitter van het
Nederlands instituut voor efficiency be
klaagd over de lauwheid waarmee het
Nederlandse volk kennis heeft genomen
van een rapport van de O.E.E.S. over de
geringe welvaart per hoofd van de be
volking in ons land. Hij had een inter
pellatie in de Kamer op haar plaats ge
vonden, omdat de regering in 1956. het
jaar waar de cijfers van de publicatie
betrekking op hebben, zich veel gun-
heden in verschillende andere landen en
de Euromarkt voor ogen, wel eens aarzelt
de Canadese markt grondig te bewerken.
Op de jaarvergadering van de Kamer
spoorde hij het bedrijfsleven aan toch
niet alleen naar de resultaten op korte
termijn te zien, maar ook te letten op de
mogelijkheden in de toekomst.
AI gaat het op het ogenblik wel wat
beter met de Nederlandse export naar
Canada, zij ligt toch nog op een te laag
peil, zei de heer Knottnerus. Verdere uit
breiding van de export van Nederlandse
consumptiegoederen naar Canada zal mo
gelijk zijn, als er veel meer dan tot dus
ver reclame wordt gemaakt voor het
Nederlandse produkt. In verband met de
hoge kosten zal collectieve reclame wel
de meest aangewezen weg zijn.
De organisatie van de afzet van tech
nische produklen, waar de Canadese im-
portvraag zich vooral op richt, vergt in
het algemeen veel meer voorbereiding
dan die van consumptiegoederen en leidt
pas op langere termijn tot resultaten. In
dit verband zei de heer Knottnerus dat
er van Canadese zijde belangstelling be
staat voor associatie met overzeese be
drijven.
Ter sprake kwam voorts het euvel, dat
zaken vaak te laat een beroep op de Ka
mer doen en dat zij gerezen moeilijk
heden wellicht hadden kunnen voorko
men. als eerder overleg was gepleegd.
Gelukkig neemt de waardering voor de
Kamer, zij hét slechts geleidelijk, toe.
Dr. Watson Jamer. agcnt-general voor
de Canadese Atlantische provincies te
Londen, wees er nog op dal bijna 40 pro
cent van de Canadese bevolking jonger
dan 20 jaar is. Daar zitten grote nieuwe
afzetmogelijkheden in, temeer omdat het
algemeen de „teenagers" in de Canadese
gezinnen zijn. die vertellen wat er daar
gegeten en gedragen moet worden en hoe
de familie zich moet ontspannen.
LONDEN Reuter i Op 1 november
waren 211 Engelse schepen opgelegd om
redenen anders dan reparatie. Zij ver
tegenwoordigen een draagvermogen van
1.036.283 ton. Hierbij zijn 38 tanksche
pen. Op 1 oktober bedroeg het aantal
opgelegde schepen 204, met een tonna
ge van 1.035.135.
GRONINGEN (ANP) De rechtbank
te Groningen heeft de zaak tegen de
54-jarige grondwerker J. B. terugver
wezen naar de rechter-commissaris. Er
zal een onderzoek worden ingesteld naar
zijn geestvermogens. Tegen B. was ze
ven jaar gevangenisstraf geëist we
gens beroving en mishandeling.
Zijn 43-jarige vrouw, tegen wie drie
jaar gevangenisstraf met aftrek was ee-
eist, werd veroordeeld tot anderhalf
jaar gevangenisstraf met aftrek.
Het echtpaar had op 12 juli de zeven
Ugjange J. H. uit Slochteren meege
troond en hem thuis mishandeld en be
loofd. De oude man werd zodanig ge
wond, dat hij vijf weketl in een zieken
huis moest worden verpleegd.
Eigen nieuwsdienst
ROTTERDAM. Conform de eis heef
de Rotterdamse rechtbank gisteren di
25-jarige C. B. van der V. uit Rotter
dam veroordeeld tot negen maanden ge
vangenisstraf met aftrek, waarvan vier
Het aantal opgelegde schepen was in nrdeïijk met drié"jaar" n'roeftVirt
november het grootst, hoewel de opge-.H' had brand gesticht in zijn ouder! k
november agS gr0,ei' wa! dan m huis en van zijn vader 25 gulden geslo-